Vind dat van over je privé heen wel erg raar. Je betaald dus per 100km een x bedrag aan euro's, plus de brandstofkosten a 115%!!?? Reken €4,50 per 100km; dat is wel erg veel voor enkel onderhoud, belasting e.d. Als je die tarieven voor je privé auto aan zou houden dan is ie na 2 maanden afgeschreven!
Verwijderd
Hmm daar heb je wel een punt.. Misschien is dat inderdaad inclusief brandstof.. en mocht je dan boven de 115% verbruik zitten dat je dan pas meer gaat betalen dan die 4.50.. Dat klinkt logischer voor mijTedillac schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 17:01:
Vind dat van over je privé heen wel erg raar. Je betaald dus per 100km een x bedrag aan euro's, plus de brandstofkosten a 115%!!?? Reken €4,50 per 100km; dat is wel erg veel voor enkel onderhoud, belasting e.d. Als je die tarieven voor je privé auto aan zou houden dan is ie na 2 maanden afgeschreven!
In de Charter staat dat het 115% brandstofcomponent naast het standaard bedrag wordt berekend wat ik dus lees als 'komt er nog bij'. Als dat zo is dan gaat mijn toekomstige auto vanaf de 9.999km privé voor geen meter meer privé gebruikt worden en doe ik bepaalde bezoekjes direct vanuit mijn werk zodat ze onder werk kilometers verreden worden.
VB: Als je dus een weekendje weg gaat met wat vrienden en je zit richting je limiet dien je dus kilometer vergoeding aan hun door te rekenen terwijl je een leaseauto hebt. Ik denk dat veel vrienden je dan voor een grap aan gaan zien en gaan vermoeden dat je extra geld over hun rug wilt verdienen omdat iedereen enkel bekend is met het principe 'jij rijdt lease dus kunt mooi overal gratis naartoe rijden', nou niet dus!
VB: Als je dus een weekendje weg gaat met wat vrienden en je zit richting je limiet dien je dus kilometer vergoeding aan hun door te rekenen terwijl je een leaseauto hebt. Ik denk dat veel vrienden je dan voor een grap aan gaan zien en gaan vermoeden dat je extra geld over hun rug wilt verdienen omdat iedereen enkel bekend is met het principe 'jij rijdt lease dus kunt mooi overal gratis naartoe rijden', nou niet dus!
Persoonlijk vind ik 10.000 km ook echt heel bizar weinig. Daar ben je zo aan. Bij mijn vorige werkgever was het 30.000 en ik ging daar toch al aardig heen op jaarbasis.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Verwijderd
dan word jij inderdaad voor gek gezien. Word dat duur grapje.. Volgens mij is het dan echt beter om geen leaseauto te nemen.. Maar wat betaal je dan voor dat 115% brandstof? Gewoon normale literprijzen?? Dan wordt het echt duur grapje...Tedillac schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 17:21:
In de Charter staat dat het 115% brandstofcomponent naast het standaard bedrag wordt berekend wat ik dus lees als 'komt er nog bij'. Als dat zo is dan gaat mijn toekomstige auto vanaf de 9.999km privé voor geen meter meer privé gebruikt worden en doe ik bepaalde bezoekjes direct vanuit mijn werk zodat ze onder werk kilometers verreden worden.
Als je geen leaseauto neemt.. krijg je dan km vergoeding? of moet je dan echt alles regelen van die mobiliteitsvergoeding die aan het eind van jaar uitgekeerd word?
Dan wordt de mobiliteitsvergoeding bruto uitgekeerd, behalve het bedrag dat je declarereert (19ct/km) dat wordt netto uitgekeerd.Verwijderd schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 17:29:
[...]
dan word jij inderdaad voor gek gezien. Word dat duur grapje.. Volgens mij is het dan echt beter om geen leaseauto te nemen.. Maar wat betaal je dan voor dat 115% brandstof? Gewoon normale literprijzen?? Dan wordt het echt duur grapje...
Als je geen leaseauto neemt.. krijg je dan km vergoeding? of moet je dan echt alles regelen van die mobiliteitsvergoeding die aan het eind van jaar uitgekeerd word?
Het zit vast lastiger in elkaar dan ik het nu vertel, maar het komt hier ongeveer wel op neer geloof ik
[ Voor 17% gewijzigd door Tankiej op 06-06-2013 17:42 ]
Je krijgt 19 cent per kilometer uit je bruto mobiliteitsvergoeding als netto vergoeding uitgekeerd per maand. Het restant krijg je aan het eind van het jaar bruto uitgekeerd.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Verwijderd
dan is dat voro mij het voordeligst.. Heb nu een auto dei rijd op LPG... hoef niks af te schrijven.. Hij rijd heerlijk en zeer comfortabel.. dan is die 19ct per km voor mij echt beter... en kan ik zoveel prive rijden als ik wil... Maar de auto heeft wel bijna 3 ton op de teller... dus vraag me nu af of de complementaire kosten niet zullen oplopen......Tsurany schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 17:43:
Je krijgt 19 cent per kilometer uit je bruto mobiliteitsvergoeding als netto vergoeding uitgekeerd per maand. Het restant krijg je aan het eind van het jaar bruto uitgekeerd.
Mocht dat wel zo zijn bestel je dan toch gewoon je leasewagen?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Als persoon die sinds januari rond rijdt in een auto die valt onder het nieuwe leasecontract kan ik wel antwoord geven op bepaalde vragen, nou moet ik dan wel bekennen dat ik de echte vragen hier niet goed eruit kan filteren, maar soit we proberen het in ieder geval.
Wat betaal ik voor privékilometers?
Voor je privé kilometers staat de volgende formule in het dashboard:
"Kosten privégebruik per 100km = normbrandstofkosten (verhoogd met opslag) + meer minder kilometerprijs"
Dat betekent voor mij dus dat ik voor privé kilometers 10,28 euro per 100KM betaal. (Volvo V40 D2) Dat zijn dus de kilometers boven de 10.000 per jaar.
Die 10.000 per jaar, rijd je die eerst op voordat je gaat betalen?
Nee, dit is niet het geval. Elke dag wordt er ~27KM opgeteld bij jouw 'budget' van privékilometers. Je kunt per dag dus gelijk inzien wat de 'schade is'.
Ik zal even laten zien hoe het bij mij eruit ziet. Hieronder zie je het blokje uit mijn dashboard waarin wordt aangegeven dat ik in de huidige periode (periode = 4 maanden, nieuwste is gestart op 1 mei) tot nu toe 1.747 kilometers privé heb verreden. Ik heb er, zoals je ziet aan de rode tekst, nu 706 teveel gereden.

In onderstaande afbeelding zie je dan hoe dit qua kosten wordt verrekend. In mijn budget zat tot op heden 1.041 privékilometers, maar ik heb er dus 1.747 gereden. Voor die twee staat een bepaald bedrag wat gebaseerd is op de prijs die eerder is genoemd. Je ziet dat ik op dit moment dus 72,58 bij zal moeten betalen. Rijd ik de komende weken niets privé, dan zal dit bedrag dalen, aangezien ik elke dag ~27KM bijgeschreven krijg bij mijn 'Budget'. Ga ik veel meer privé rijden, dan zal dit bedrag vanzelfsprekend stijgen.

Is die 10.000 kilometer niet een beetje weinig?
Als je het mij vraagt? Ja, natuurlijk!
Die 10.000 KM is overigens nu als punt aangehouden, maar aan het einde van dit traject zal er geevalueerd worden en zal de definitieve grens opgesteld worden. Houd er rekening mee dat wanneer die grens op 8.000 gezet wordt, er met terugwerkende kracht ook gefactureerd zal worden voor die 8.000. Het kan dus zomaar zijn dat je na een jaar alsnog een sloot geld moet neerleggen omdat de grens toch lager wordt gezet.
Andersom kan het natuurlijk ook zomaar zijn dat deze grens naar boven wordt verlegd. In dat geval zal je dus wat geld terug zien. Nou zie ik het eerste eigenlijk nog eerder gebeuren dan het laatste, maar ik hoop dat de Centrale OndernemingsRaad (COR) een sterke rug heeft.
Maar hoe zit het nou met die excessieve brandstofkosten, die zie ik bij privé ook niet terug komen?
Dat klopt inderdaad. De kosten voor wat jij verbruikt aan extra brandstof boven die 115% van de fabrieksnorm, die wordt berekend over alle kilometers, niet alleen over privékilometers. Daar is dus een ander blokje voor opgenomen.
Laten we ook dit even verduidelijken met wat plaatjes. Zelf heb ik de afgelopen maand (periode startte op 1 mei, weet je nog) mijn best gedaan om eens zo zuinig mogelijk te rijden. Dat is aardig gelukt.

Wat je hier ziet is dat ik een gemiddeld verbruik had van 4,35 sinds de start van deze nieuwe periode. Dat is nogsteeds te hoog, aangezien mijn verbruik t.o.v. norm met 0,21 in het rood staat. Deze 0,21 liter diesel die ik per 100KM teveel verbruik zal ik zelf moeten betalen. Echter, Capgemini verrekent ook de prijs die je betaalt voor je brandstof met dit bedrag. Zoals je daar ziet heb ik schijnbaar 13 cent goedkoper getankt dan het bedrag waar zij rekening mee hebben gehouden.
Wat dit financieel doet zie je hieronder.

Omdat ik dus goedkoper tank, is het bedrag wat ik kwijt ben aan brandstofkosten per 100KM dus eigenlijk lager uitgevallen (ondanks dat ik onzuiniger rij). Dat betekent in dit overzicht dat ik dus 15,24 euro terug krijg.
Ik kan je overigens zeggen dat mijn vorige periode (jan-apr) negatief uit viel en ik over de ruim 13.000 KM die ik in die periode heb verreden bijna 50 euro bij moest betalen.
Wat kost het nu dan echt?
Je ziet dat ik in deze periode (mei-aug) dus tot nu toe ruim 72 euro teveel privé heb verreden, maar voor 15 euro goedkoper heb gereden over alle kilometers. Dan levert het onderstaande blokje op.

72,58 - 15,24 = 57,34 euro. Die zal ik dus moeten betalen vanuit mijn mobiliteitsvergoeding. Dat wordt gedaan door in de volgende periode (sep-dec) dus 47,17 euro per maand extra in te houden. Nou wordt er op dit moment al extra ingehouden (omdat ik al een periode heb gehad), dus voor mij wordt mijn inhouding aan het einde van de periode tegen mijn werkelijk gemaakte extra kosten gehouden en daar komt weer een verrekening uit.
Deze cijfers gaan gedurende deze periode (mei-aug) dus nog flink veranderen. Ik zal misschien meer privé gaan rijden en toch wat onzuiniger (rijd nu overal 100KM/u als test). Dus dat bedrag wat er per maand ingehouden wordt zal nog wel stijgen. Maar hopelijk hebben jullie nu een idee hoe dit er nu uit ziet en wat het precies in houdt.
"Kosten privégebruik per 100km = normbrandstofkosten (verhoogd met opslag) + meer minder kilometerprijs"
Dat betekent voor mij dus dat ik voor privé kilometers 10,28 euro per 100KM betaal. (Volvo V40 D2) Dat zijn dus de kilometers boven de 10.000 per jaar.
Nee, dit is niet het geval. Elke dag wordt er ~27KM opgeteld bij jouw 'budget' van privékilometers. Je kunt per dag dus gelijk inzien wat de 'schade is'.
Ik zal even laten zien hoe het bij mij eruit ziet. Hieronder zie je het blokje uit mijn dashboard waarin wordt aangegeven dat ik in de huidige periode (periode = 4 maanden, nieuwste is gestart op 1 mei) tot nu toe 1.747 kilometers privé heb verreden. Ik heb er, zoals je ziet aan de rode tekst, nu 706 teveel gereden.

In onderstaande afbeelding zie je dan hoe dit qua kosten wordt verrekend. In mijn budget zat tot op heden 1.041 privékilometers, maar ik heb er dus 1.747 gereden. Voor die twee staat een bepaald bedrag wat gebaseerd is op de prijs die eerder is genoemd. Je ziet dat ik op dit moment dus 72,58 bij zal moeten betalen. Rijd ik de komende weken niets privé, dan zal dit bedrag dalen, aangezien ik elke dag ~27KM bijgeschreven krijg bij mijn 'Budget'. Ga ik veel meer privé rijden, dan zal dit bedrag vanzelfsprekend stijgen.

Als je het mij vraagt? Ja, natuurlijk!
Andersom kan het natuurlijk ook zomaar zijn dat deze grens naar boven wordt verlegd. In dat geval zal je dus wat geld terug zien. Nou zie ik het eerste eigenlijk nog eerder gebeuren dan het laatste, maar ik hoop dat de Centrale OndernemingsRaad (COR) een sterke rug heeft.
Maar hoe zit het nou met die excessieve brandstofkosten, die zie ik bij privé ook niet terug komen?
Dat klopt inderdaad. De kosten voor wat jij verbruikt aan extra brandstof boven die 115% van de fabrieksnorm, die wordt berekend over alle kilometers, niet alleen over privékilometers. Daar is dus een ander blokje voor opgenomen.
Laten we ook dit even verduidelijken met wat plaatjes. Zelf heb ik de afgelopen maand (periode startte op 1 mei, weet je nog) mijn best gedaan om eens zo zuinig mogelijk te rijden. Dat is aardig gelukt.

Wat je hier ziet is dat ik een gemiddeld verbruik had van 4,35 sinds de start van deze nieuwe periode. Dat is nogsteeds te hoog, aangezien mijn verbruik t.o.v. norm met 0,21 in het rood staat. Deze 0,21 liter diesel die ik per 100KM teveel verbruik zal ik zelf moeten betalen. Echter, Capgemini verrekent ook de prijs die je betaalt voor je brandstof met dit bedrag. Zoals je daar ziet heb ik schijnbaar 13 cent goedkoper getankt dan het bedrag waar zij rekening mee hebben gehouden.

Omdat ik dus goedkoper tank, is het bedrag wat ik kwijt ben aan brandstofkosten per 100KM dus eigenlijk lager uitgevallen (ondanks dat ik onzuiniger rij). Dat betekent in dit overzicht dat ik dus 15,24 euro terug krijg.
Ik kan je overigens zeggen dat mijn vorige periode (jan-apr) negatief uit viel en ik over de ruim 13.000 KM die ik in die periode heb verreden bijna 50 euro bij moest betalen.
Je ziet dat ik in deze periode (mei-aug) dus tot nu toe ruim 72 euro teveel privé heb verreden, maar voor 15 euro goedkoper heb gereden over alle kilometers. Dan levert het onderstaande blokje op.

72,58 - 15,24 = 57,34 euro. Die zal ik dus moeten betalen vanuit mijn mobiliteitsvergoeding. Dat wordt gedaan door in de volgende periode (sep-dec) dus 47,17 euro per maand extra in te houden. Nou wordt er op dit moment al extra ingehouden (omdat ik al een periode heb gehad), dus voor mij wordt mijn inhouding aan het einde van de periode tegen mijn werkelijk gemaakte extra kosten gehouden en daar komt weer een verrekening uit.
Deze cijfers gaan gedurende deze periode (mei-aug) dus nog flink veranderen. Ik zal misschien meer privé gaan rijden en toch wat onzuiniger (rijd nu overal 100KM/u als test). Dus dat bedrag wat er per maand ingehouden wordt zal nog wel stijgen. Maar hopelijk hebben jullie nu een idee hoe dit er nu uit ziet en wat het precies in houdt.
Nog even een vraagje van mijn kant. Ik hoor net vanavond van mijn dj producer partner dat een goede vriend van hem ook werkt bij Cap. Dus we hadden het even zo over de bonus die je kan krijgen als je iemand aanbeveelt, die wordt aangenomen en de proeftijd doorkomt.
1. wat zou je kunnen krijgen als dat allemaal lukt?
2. ik heb de sollicitatieprocedure afgerond, het is nu wachten op ja/nee belletje, maar kan ik dan alsnog zijn naam doorgeven? Of is het al te laat?
2. ik heb de sollicitatieprocedure afgerond, het is nu wachten op ja/nee belletje, maar kan ik dan alsnog zijn naam doorgeven? Of is het al te laat?
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
De bonus voor het aandragen van een persoon is 2.500 euro bruto. Die wordt uitbetaald aan de medewerker wanneer deze aangedragen persoon in dienst treed en zijn/haar proefperiode doorstaat. In de maand die dan volgt zal deze bonus met de reguliere salarisbetaling worden meegenomen.Juancho schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 00:45:
Nog even een vraagje van mijn kant. Ik hoor net vanavond van mijn dj producer partner dat een goede vriend van hem ook werkt bij Cap. Dus we hadden het even zo over de bonus die je kan krijgen als je iemand aanbeveelt, die wordt aangenomen en de proeftijd doorkomt.
De bonus is alleen geldig als jij een CV aan kan dragen van een persoon die Capgemini op dat moment nog niet in het bestand heeft. Deze persoon moet in het verleden dus niet zelf hebben gesolliciteerd bij Capgemini. Ook als die persoon dus zelf al bezig is in het proces ben je dus 'te laat' en kun je geen aanspraak maken op de bonus.
Wanneer iemand in het verleden heeft gesolliciteerd voor een stage, maar deze stage niet heeft uitgevoerd, maar nu wel in dienst komt (en door jou is aangedragen), dan wordt de bonus wel uitbetaald. Mocht jij overigens iemand aandragen voor een stage en die persoon komt na zijn/haar studie in dienst, dan zal je (na de proeftijd) alsnog de bonus verkrijgen voor het aandragen van deze persoon.
[ Voor 6% gewijzigd door Prx op 07-06-2013 00:50 ]
Thanks voor de snelle reactie! Helaas dus geen bonus... Sowieso zou ik daar geen gebruik van kunnen maken want ik sta als het goed is al vanaf 2008 in het bestand bij Cap
Ik denk dat iemand die al jaren in het bestand staat, maar dan alsnog via de zijkant binnen komt, ook wel beloond zal worden. Het gaat er vooral om dat men niet probeert om iemand alsnog naar binnen te krijgen die misschien een half jaar geleden het proces heeft afgekapt om toch ergens anders te gaan werken. Het zijn niet echt hele harde regels met harde tijdslijnen.Juancho schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 00:55:
Thanks voor de snelle reactie! Helaas dus geen bonus... Sowieso zou ik daar geen gebruik van kunnen maken want ik sta als het goed is al vanaf 2008 in het bestand bij Cap
Officieel is het overigens de bedoeling dat de medewerker van Capgemini het CV van die persoon aanlevert bij recruitment (via Referral mailbox). Nu weet ik dat als iemand zelf aangeeft op een Xperienceday dat hij/zij door iemand lekker is gemaakt voor Capgemini, dat het dan ook nog wel 'telt'.
[ Voor 5% gewijzigd door Prx op 07-06-2013 00:59 ]
Hmm dan gaat het denk ik wel lastig worden. In 2008 na mijn studie heb ik wel zo'n Xperienceday doorlopen en dus ook mijn CV aangeleverd.
Maar voor de huidige sollicitatie heb ik paar maand terug mijn CV opgestuurd naar HR en daarbij niet aangegeven dat ik via die bekende solliciteer. Dat kan nu dus achteraf niet? Ook niet als ik duidelijk aangeef dat ik op zijn advies en "aandringen" heb gesolliciteerd bij Cap? Als het nu helemaal in het begin van het proces was ok, maar hopelijk sluiten we morgen de boel al af dus het zou misschien ook verkeerd staan voor mij persoonlijk.
Alsof het me alleen om dat geld gaat.....
Maar voor de huidige sollicitatie heb ik paar maand terug mijn CV opgestuurd naar HR en daarbij niet aangegeven dat ik via die bekende solliciteer. Dat kan nu dus achteraf niet? Ook niet als ik duidelijk aangeef dat ik op zijn advies en "aandringen" heb gesolliciteerd bij Cap? Als het nu helemaal in het begin van het proces was ok, maar hopelijk sluiten we morgen de boel al af dus het zou misschien ook verkeerd staan voor mij persoonlijk.
Alsof het me alleen om dat geld gaat.....
Ik begrijp dat je graag ook die bekende wat wilt gunnen. Maar als jij pas dagen/weken/maanden na het ingaan van het proces aangeeft dat je via iemand bent gekomen, zou ik dat niet snel geloven. De kans is dan gewoon groot dat je ondertussen iemand in de wandelgangen hebt gesproken bij Capgemini en een 50/50 dealtje hebt gemaakt.Maar voor de huidige sollicitatie heb ik paar maand terug mijn CV opgestuurd naar HR en daarbij niet aangegeven dat ik via die bekende solliciteer. Dat kan nu dus achteraf niet? Ook niet als ik duidelijk aangeef dat ik op zijn advies en "aandringen" heb gesolliciteerd bij Cap? Als het nu helemaal in het begin van het proces was ok, maar hopelijk sluiten we morgen de boel al af dus het zou misschien ook verkeerd staan voor mij persoonlijk.
De bonus is om huidige medewerkers te stimuleren om in hun netwerk te kijken voor potentiële kandidaten. Die bonus is niet mis (vind ik dan) en daar moeten we gewoon netjes mee om gaan.
Ow helemaal mee eens hoor! Laat dat duidelijk zijn want ik wil zeker niet als zo'n gierig type overkomen. Wat ik al zei, ik zou me er zelf ook niet heel prettig bij voelen als ik het morgen zou moeten vragen. Komt gewoon heel raar over.
Daarom vroeg ik hier even of er gewoon mogelijkheden voor zijn. Maar niet dus, prima, dan gun ik een ander straks die kans en komt die bonus misschien later nog wel een keer
Daarom vroeg ik hier even of er gewoon mogelijkheden voor zijn. Maar niet dus, prima, dan gun ik een ander straks die kans en komt die bonus misschien later nog wel een keer
Verwijderd
Bedankt voor deze verhelderende uitleg.. Veel is mij nu heel duidelijk geworden.. Ik kan mu een betere beslissing nemen.. Ik ga nu goedkopere auto leasen.. Zoals een polo om het verbruik en extra prive km's op te vangen.. Anders wordt het een duur grapje voor me.. En ik moet nog allerlei andere zaken betalen zoals huur, boodschappen etcPrx schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 00:43:
Als persoon die sinds januari rond rijdt in een auto die valt onder het nieuwe leasecontract kan ik wel antwoord geven op bepaalde vragen, nou moet ik dan wel bekennen dat ik de echte vragen hier niet goed eruit kan filteren, maar soit we proberen het in ieder geval.
[afbeelding]
[afbeelding]
Als je het mij vraagt? Ja, natuurlijk!Die 10.000 KM is overigens nu als punt aangehouden, maar aan het einde van dit traject zal er geevalueerd worden en zal de definitieve grens opgesteld worden. Houd er rekening mee dat wanneer die grens op 8.000 gezet wordt, er met terugwerkende kracht ook gefactureerd zal worden voor die 8.000. Het kan dus zomaar zijn dat je na een jaar alsnog een sloot geld moet neerleggen omdat de grens toch lager wordt gezet.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Edit: als je een benzine auto heb. Word dan het bedragdat je per 100 km prive extra betaald hoger dan jouw bedrag van 10€?
@prx: super heldere post!
Wel een verschrikkelijke draak van een leaseregeling. De reden waarom ik een leaseauto wel een prettige arbeidsvoorwaarde vond, is dat je een bepaalde zekerheid hebt wat je auto je kost. Als je zelf verantwoordelijk wordt gehouden voor kilometers, verbruik en benzineprijs, is die voorspelbaarheid ver te zoeken. Wat is dan het voordeel van een leaseauto? Eigenlijk vooral dat een 14% model fiscaal gunstiger ligt dan een kilometervergoeding. Voor andere categorieen auto's zie ik geen voordeel.
Tot slot een vraag: zijn de leaseprijzen verlaagd omdat de privekilometers van onbeperkt naar 10.000 zijn verlaagd? Vroeger moest je rekenen met 48 mnd / 40.000 km/jaar. Het zou redelijk zijn als de norm nu 30.000 km/jaar zou zijn.
Wel een verschrikkelijke draak van een leaseregeling. De reden waarom ik een leaseauto wel een prettige arbeidsvoorwaarde vond, is dat je een bepaalde zekerheid hebt wat je auto je kost. Als je zelf verantwoordelijk wordt gehouden voor kilometers, verbruik en benzineprijs, is die voorspelbaarheid ver te zoeken. Wat is dan het voordeel van een leaseauto? Eigenlijk vooral dat een 14% model fiscaal gunstiger ligt dan een kilometervergoeding. Voor andere categorieen auto's zie ik geen voordeel.
Tot slot een vraag: zijn de leaseprijzen verlaagd omdat de privekilometers van onbeperkt naar 10.000 zijn verlaagd? Vroeger moest je rekenen met 48 mnd / 40.000 km/jaar. Het zou redelijk zijn als de norm nu 30.000 km/jaar zou zijn.
De norm is 36000 kilometer per jaar voor 48 maanden. Het is inderdaad een waardeloze leaseregeling en voor mij een van de redenen dat ik niet meer vrijwillig vertel aan kennissen dat ik bij Capgemini werk.
Het is belangrijk om een model te nemen wat qwa verbruik relatief dicht tegen de norm zit.t_captain schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 07:45:
@prx: super heldere post!
Dat betekend dat je per definitie dus geen hybrid moet leasen want die wijken qwa verbruik enorm af.
Of als je er wel 1 neemt moet je in elk geval goed berekenen wat het je extra gaat kosten.
User Error -- Please Replace User
Ik snap er niet zoveel van hoor, maar is het niet zo dat alle extra kosten af te trekken zijn van de bijtelling?
Verwijderd
Waarom? De bijtelling gaat toch over catalogisch waarde?Travelan schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 09:08:
Ik snap er niet zoveel van hoor, maar is het niet zo dat alle extra kosten af te trekken zijn van de bijtelling?
Ja, zodra die extra kosten over je beschikbare mobiliteitsbudget gaan zijn ze af te trekken van de bijtelling. Tevens gaan de bedragen van je bruto loon af, dat scheelt ook weer.Travelan schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 09:08:
Officieel is eigen bijdrage voor prive gebruik af te trekken van de bijtelling. Immers de bijtelling is belasting op het prive gebruik van de auto omdat de auto prive mogen gebruiken een vorm van loon in natura is. Elke bijdrage die de medewerker zelf betaald gaat van de bijtelling af omdat de waarde van het loon in natura daalt.Verwijderd schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 09:13:
[...]
Waarom? De bijtelling gaat toch over catalogisch waarde?
Onofficieel worden alle extra kosten van de auto afgetrokken van de bijtelling omdat een duurdere auto rijden vaak gezien wordt als extra kosten voor prive comfortabel rijden.
[ Voor 46% gewijzigd door Tsurany op 07-06-2013 09:19 ]
Oke, dat scheelt natuurlijk al iets!
Alleen jammer dat ik niet in fleetagent kan zien wat de leaseprijzen zijn, blijf maar "Invalid Portal Session" krijgen...
Dat zou logisch zijn, maar Capgemini doet er tegenwoordig alles aan om niet ingecalculeerde kosten te verhalen op de werknemer. Ook als het werkgerelateerde kosten zijnt_captain schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 07:45:
Hoe kan het dat zoiets dan door de ondernemingsraad komt? Ik bedoel, als we (ik ga er even vanuit dat vandaag een mooie dag voor mij wordt
) allemaal wat moeten letten op de kosten, prima natuurlijk. Maar er zijn natuurlijk wel bepaalde grenzen.
Leasen is voor een organisatie als Cap ook geen luxe natuurlijk. Je bent gewoon voor je werk veel onderweg. Dan mag je daar als werkgever toch ook best wel goede afspraken over maken toch? Hoeft niet volledig naar de kant van de werknemer te gaan, maar een beetje balans hierin.... Goed, nu ga ik even uit van wat ik hierboven lees, ik heb me er natuurlijk nog niet voldoende in verdiept.
Dat komt hopelijk dit weekend wel....
Leasen is voor een organisatie als Cap ook geen luxe natuurlijk. Je bent gewoon voor je werk veel onderweg. Dan mag je daar als werkgever toch ook best wel goede afspraken over maken toch? Hoeft niet volledig naar de kant van de werknemer te gaan, maar een beetje balans hierin.... Goed, nu ga ik even uit van wat ik hierboven lees, ik heb me er natuurlijk nog niet voldoende in verdiept.
Dat komt hopelijk dit weekend wel....
Vandaar ook de enorme kritiek op de ondernemingsraadJuancho schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 09:53:
Hoe kan het dat zoiets dan door de ondernemingsraad komt? Ik bedoel, als we (ik ga er even vanuit dat vandaag een mooie dag voor mij wordt) allemaal wat moeten letten op de kosten, prima natuurlijk. Maar er zijn natuurlijk wel bepaalde grenzen.
ok, dan ben ik razend benieuwd wat ze gaan doen na deze pilot. Je kunt toch niet zomaar al die kritieken naast je neerschuiven lijkt me.
Anyway, dat is voorlopig nog jullie 'probleem'
. Hier een halve dag bibberen van de spanning achter de rug, en dagdeel twee staat op het punt om te beginnen tot ik uit mijn lijden verlost word
Anyway, dat is voorlopig nog jullie 'probleem'
Verwijderd
Ik heb zojuist hr charter gelezen.. Wat ik begrijp is dat de extra brandstofkosten van eigen bijdrage afgetrokken word...of ik lees t verkeerd
Al reactie?Juancho schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 11:43:
ok, dan ben ik razend benieuwd wat ze gaan doen na deze pilot. Je kunt toch niet zomaar al die kritieken naast je neerschuiven lijkt me.
Anyway, dat is voorlopig nog jullie 'probleem'. Hier een halve dag bibberen van de spanning achter de rug, en dagdeel twee staat op het punt om te beginnen tot ik uit mijn lijden verlost word
Nee ik zit nog in volle spanning te wachten
. Ik kreeg wel netjes een smsje dat hij wat langer nodig had om de zaken af te stemmen. Dus ik verwacht ieder moment wel een belletje. Werktijd zit er immers bijna op 
Tja dan ga je jezelf dus afvragen of je dit positief of negatief moet inschatten....
Tja dan ga je jezelf dus afvragen of je dit positief of negatief moet inschatten....
Edit: net gebeld en helaas voor jullie, maar er komt een ongelofelijke idioot bij jullie werken 
Nee zonder gekheid, die manager was nog steeds zo enthousiast en wilde me perse een vast contract geven. Maar helaas had Cap gewoon vaste regels dat iemand die een onderdeel van de test niet haalt alleen een jaarcontract mag krijgen mits de managers volledig overtuigd zijn. Dus ik krijg eerst een jaarcontract welke per 1 juli ingaat.
Jammer dat het geen vast contact mag zijn, maar het vertrouwen wat hij in mij uitspreekt is echt geweldig!!! Als ik mezelf gewoon goed laat zien dan komt dat vaste contract snel genoeg zei hij. Hoe dat verder met leasen gaat bespreek ik volgende week wel, maar dat zou me nu ook echt een rotzorg zijn.
Dus yessssssssssssssss ik ben binnen!!! Goed weekend allemaal
Nee zonder gekheid, die manager was nog steeds zo enthousiast en wilde me perse een vast contract geven. Maar helaas had Cap gewoon vaste regels dat iemand die een onderdeel van de test niet haalt alleen een jaarcontract mag krijgen mits de managers volledig overtuigd zijn. Dus ik krijg eerst een jaarcontract welke per 1 juli ingaat.
Jammer dat het geen vast contact mag zijn, maar het vertrouwen wat hij in mij uitspreekt is echt geweldig!!! Als ik mezelf gewoon goed laat zien dan komt dat vaste contract snel genoeg zei hij. Hoe dat verder met leasen gaat bespreek ik volgende week wel, maar dat zou me nu ook echt een rotzorg zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 07-06-2013 17:58 ]
Nice, gefeliciteerd! 
Ook best snel, over 3 weken al!

Ook best snel, over 3 weken al!
[ Voor 11% gewijzigd door Tankiej op 07-06-2013 17:59 ]
haha ja en die zijn dan gelijk mijn zomervakantie
Goed nieuws, gefeliciteerd hoor!!
Ze hebben je nog wel lang in spanning gehouden
Ze hebben je nog wel lang in spanning gehouden
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Gefeliciteerd, en welkom
Wat ga je doen?
Van harte gefeliciteerd! Ik kijk er naar uit om eens samen een koffie met je te drinken om dit te vieren! ;-)Juancho schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 17:43:
Edit: net gebeld en helaas voor jullie, maar er komt een ongelofelijke idioot bij jullie werken
[...]
Over de lease auto kan ik je melden dat je met een jaarcontract alleen een pool-auto mag rijden. Je zult dus helaas geen nieuwe auto mogen bestellen. Dat heeft te maken met het feit dat je daarmee een commitment voor 4 jaar aan gaat (of 144.000 KM) en dat strookt niet met het arbeidscontract.
Maar voor nu; lekker genieten en toasten op deze overwinning, want zo mag je het echt zien. Er is blijkbaar aardig wat voor gedaan om je dit nu alsnog aan te bieden, wat ik echt helemaal top vind van Cap. Eindelijk weer eens iets om trots op te zijn.
Verwijderd
Je moet via 'Fleet Agent Profile' je mobiliteitsbudget goed zetten. Als je dat wijzigt dan krijg je 'Invalid Portal Session'. Ga naar 'Profiel' en klik op 'Fleet Agent Profile', zet deze op originele mobiliteitsbudget en probeer het nogmaals.Travelan schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 09:29:
Oke, dat scheelt natuurlijk al iets!Alleen jammer dat ik niet in fleetagent kan zien wat de leaseprijzen zijn, blijf maar "Invalid Portal Session" krijgen...
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2013 19:58 ]
Juancho schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 17:43:
[ Voor 7% gewijzigd door Ruvetuve op 06-03-2017 13:38 ]
Ze hebben de leasevergoedingen van 2013 geïmporteerd (werd tijd). Vandaar dat bij iedereen het originele bedrag dus ongeldig is geworden.
Verwijderd
Woeehoeee!! Proficiat.. Ik begin ook 1 juli!! Kan niet wachten om te starten... Tot dan gaan we zeker bakkie doeJuancho schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 17:43:
Bedankt voor de felicitaties allemaal! En voor de mensen die ook net zijn begonnen, altijd prettig om via dit BB al een beetje contact met elkaar te hebben. Heb je straks sowieso al een paar bekenden bij Cap. En voor degene die al wat langer rondlopen, dat bakkie is altijd goed en weet dat ik jullie tips/trics van de laatste dagen echt ENORM waardeer. Top!! Ik ken natuurlijk de cultuur van Cap nog niet persoonlijk in praktijk, maar hoe in dit topic met elkaar omgegaan wordt en hoe ik geweldig behandeld ben (om zo maar te zeggen) bij Cap zelf in de gesprekken, echt super!
Persoonlijk ben ik daar best gevoelig voor. Een goede sfeer, respect hebben voor elkaar, elkaar in waarde laten en vooral met elkaar zorgen voor succes. Wat dat betreft voel ik me nu al thuis en extra dank voor de cluster manager. Geweldig wat hij voor mij heeft gedaan vandaag. Hij wilde er gewoon perse nog een vast contract door duwen, vandaar dat ik pas laat op de middag gebeld werd
Toch nog even over de/een auto, en niet dat het me nu zoveel boeit hoor maar ik moet daar toch duidelijkheid in krijgen:
Is het niet mogelijk om zelf een leen/huur auto via de leasemaatschappij te regelen? Dus bijv. wel een Volvo V40 maar dan niet zo'n dik ingepakte en volledig eigen bestelde? Dat ie dan 2 jaar oud is ofzo maakt me niet uit. Als je maar een beetje inspraak krijgt want ik moet er wel enorm veel in rijden en dus ook betalen...
Edit:
Ik was nog vergeten te melden, en dit meen ik echt, ik was gewoon heel trots toen ik aan mijn familie kon vertellen dat ik aangenomen was bij Capgemini. Niet dat ik een nieuwe baan heb, nee alleen al bij Capgemini. Gaf echt een kick, een stoer gevoel, een trots gevoel. Het is en blijft toch een hele grote naam, wereldwijd.
Persoonlijk ben ik daar best gevoelig voor. Een goede sfeer, respect hebben voor elkaar, elkaar in waarde laten en vooral met elkaar zorgen voor succes. Wat dat betreft voel ik me nu al thuis en extra dank voor de cluster manager. Geweldig wat hij voor mij heeft gedaan vandaag. Hij wilde er gewoon perse nog een vast contract door duwen, vandaar dat ik pas laat op de middag gebeld werd
Toch nog even over de/een auto, en niet dat het me nu zoveel boeit hoor maar ik moet daar toch duidelijkheid in krijgen:
Bij mijn vorige werkgever kon dat wel. Daar kreeg ik in de proeftijd een huurauto en daarna kon ik direct bestellen. Met een jaar contract. Dat kan bij Cap dus niet? Opzich is dat niet erg hoor, kan dat best begrijpen. Maar dan de pool auto's. Wat kan ik hiervan verwachten? Cap kan je toch bijv. niet iets opdringen? Stel dat er alleen een dikke BMW en Benz in de pool staat...Over de lease auto kan ik je melden dat je met een jaarcontract alleen een pool-auto mag rijden. Je zult dus helaas geen nieuwe auto mogen bestellen. Dat heeft te maken met het feit dat je daarmee een commitment voor 4 jaar aan gaat (of 144.000 KM) en dat strookt niet met het arbeidscontract.
Is het niet mogelijk om zelf een leen/huur auto via de leasemaatschappij te regelen? Dus bijv. wel een Volvo V40 maar dan niet zo'n dik ingepakte en volledig eigen bestelde? Dat ie dan 2 jaar oud is ofzo maakt me niet uit. Als je maar een beetje inspraak krijgt want ik moet er wel enorm veel in rijden en dus ook betalen...
Edit:
Ik was nog vergeten te melden, en dit meen ik echt, ik was gewoon heel trots toen ik aan mijn familie kon vertellen dat ik aangenomen was bij Capgemini. Niet dat ik een nieuwe baan heb, nee alleen al bij Capgemini. Gaf echt een kick, een stoer gevoel, een trots gevoel. Het is en blijft toch een hele grote naam, wereldwijd.
[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 07-06-2013 22:26 ]
Verwijderd
Ik heb eens de hr charter grondig doorgelezen en kom erachter dat de extra kosten van de goscale bijtelling afgehaald worden.. Dus stel budget is 750 en auto kost 800... Dan gaat er 50 euro af van de fiscale bitelling
Wat een centengraaien lijkt dit systeem zeg. Waarom ben je als bedrijf zo gigantisch op dit soort details aan het sturen.Prx schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 00:43:
Lease auto verhaal
Nu er sinds april weer nieuwe auto's besteld mogen worden door nieuwe medewerkers, zijn er wel weer wat leukere auto's in de pool. Maar het is nog wel schaars..Juancho schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 21:52:
[...]
[...]
Bij mijn vorige werkgever kon dat wel. Daar kreeg ik in de proeftijd een huurauto en daarna kon ik direct bestellen. Met een jaar contract. Dat kan bij Cap dus niet? Opzich is dat niet erg hoor, kan dat best begrijpen. Maar dan de pool auto's. Wat kan ik hiervan verwachten? Cap kan je toch bijv. niet iets opdringen? Stel dat er alleen een dikke BMW en Benz in de pool staat...
Edit:
Een YP-er die ik ken had ook een jaarcontract gekregen, op het moment dat zijn mobiliteitsvergoeding actief werd stond er geen enkele betaalbare auto in de pool. Hij had toen een Fiat Panda gekregen als tijdelijke auto, totdat er iets anders in de pool kwam.
Ik weet niet of hij daar zelf invloed op heeft gehad, maar het lijkt me dat je er wel iets beters uit moet kunnen halen
Fiat Panda, mijn god bestaan die dingen nog? Met alle respect en het gaat me helemaal niet om dat ik een enorme dikke bak wil, maar ik ga daar echt niet in rijden. No way.
Bij dit vak hoort gewoon veel reizen en ik vind dat daar ook een fatsoenlijke auto bij hoort. Er wordt al veel gevraagd van consultants, daar hoor je mij niet over klagen want daar kies ik voor. Maar ik vind dan wel dat de voorwaarden om dat allemaal goed te kunnen doen gewoon goed moeten zijn.
Ik ben gisteravond begonnen met deze topic even helemaal van begin tot einde te lezen (ben nu bij pag 30
, maar dan schrik ik toch wel een beetje over de leaseregeling. Verder schijnt Cap uitstekend te zijn, maar leasen is een ramp. Toch jammer want moet je nou zo extreem gaan bezuinigen of maatregelen nemen die gewoon zoveel weerstand opwekken bij je personeel? Zo'n kastje plaatsen in een leaseauto, sorry hoor maar dat heb ik werkelijk nog nooit, maar dan ook nooit meegemaakt of gehoord van mensen die leasen. Niet bij de kleinere organisaties en zeker ook niet bij de grote organisaties. Wat ik las ben ik ook mee eens, gewoon schending van je privacy en iets wat je als bestuur niet eens moet willen....
Het minst wat je kunt doen is dat je je medewerkers gewoon laat kiezen en dat ze vooraf weten wat ze bepalen per maand. Nu moet je bij iedere keer dat je de auto start rekening houden met zoveel zaken. Dat haalt het hele gevoel en idee achter leasen weg. Toch wel een heel erg min punt van Cap dus ik hoop dat deze pilot zoveel weerstand op gaat wekken dat men het snel terugdraait tot je weer fatsoenlijke lease voorwaarden hebt die gewoon horen bij een organisatie als Capgemini.
Ik krijg als het goed is dit weekend een lijstje met poolauto's die er nu zijn, maar ik ga toch eens een goed gesprek voeren met mijn manager of ik niet gewoon een vrije auto (dus de Volvo v40) mag huren/leasen. En als dat eerst geen eigen samengestelde is, prima, geen probleem mee. Als ik een v40 kan huren die al een paar jaar oud is maar wel redelijk richting mijn keuze zou gaan prima.
Denk niet dat ik opeens omgedraaid ben hoor want ik ben nog steeds super blij met het nieuws van gister want puur vakinhoudelijk en ontwikkelmogelijkheden is Cap natuurlijk geweldig. Staat gewoon goed op je CV, iedereen tegen wie ik het vertelde kent de organisatie. Kortom, gewoon uitstekend en super gaaf dat ik er straks mag beginnen.
Maar dit soort ongein zorgt toch wel voor een bepaald negatief gevoel. Zo zonde want heeft Cap dat nou echt nodig? Op deze manier je medewerkers zo tegenwerken? Kan dat niet op een andere manier?
Bij dit vak hoort gewoon veel reizen en ik vind dat daar ook een fatsoenlijke auto bij hoort. Er wordt al veel gevraagd van consultants, daar hoor je mij niet over klagen want daar kies ik voor. Maar ik vind dan wel dat de voorwaarden om dat allemaal goed te kunnen doen gewoon goed moeten zijn.
Ik ben gisteravond begonnen met deze topic even helemaal van begin tot einde te lezen (ben nu bij pag 30
Het minst wat je kunt doen is dat je je medewerkers gewoon laat kiezen en dat ze vooraf weten wat ze bepalen per maand. Nu moet je bij iedere keer dat je de auto start rekening houden met zoveel zaken. Dat haalt het hele gevoel en idee achter leasen weg. Toch wel een heel erg min punt van Cap dus ik hoop dat deze pilot zoveel weerstand op gaat wekken dat men het snel terugdraait tot je weer fatsoenlijke lease voorwaarden hebt die gewoon horen bij een organisatie als Capgemini.
Ik krijg als het goed is dit weekend een lijstje met poolauto's die er nu zijn, maar ik ga toch eens een goed gesprek voeren met mijn manager of ik niet gewoon een vrije auto (dus de Volvo v40) mag huren/leasen. En als dat eerst geen eigen samengestelde is, prima, geen probleem mee. Als ik een v40 kan huren die al een paar jaar oud is maar wel redelijk richting mijn keuze zou gaan prima.
Denk niet dat ik opeens omgedraaid ben hoor want ik ben nog steeds super blij met het nieuws van gister want puur vakinhoudelijk en ontwikkelmogelijkheden is Cap natuurlijk geweldig. Staat gewoon goed op je CV, iedereen tegen wie ik het vertelde kent de organisatie. Kortom, gewoon uitstekend en super gaaf dat ik er straks mag beginnen.
Maar dit soort ongein zorgt toch wel voor een bepaald negatief gevoel. Zo zonde want heeft Cap dat nou echt nodig? Op deze manier je medewerkers zo tegenwerken? Kan dat niet op een andere manier?
Verwijderd
Ik heb een vraag over de boarding enzo. 1 juli is mijn eerste dag en heb er zin in... Maar wat raden jullie mij aan.. Zal ik de eerste dag in pak komen? of is jeans en een overhemd netjes genoeg?
Ik heb altijd het gevoel dat ik.. als YP-er overdressed ben in een pak.. Alleen ervaren consultants lopen rond in pakken denk ik altijd
Ik heb altijd het gevoel dat ik.. als YP-er overdressed ben in een pak.. Alleen ervaren consultants lopen rond in pakken denk ik altijd
PakVerwijderd schreef op zondag 09 juni 2013 @ 12:57:
Ik heb een vraag over de boarding enzo. 1 juli is mijn eerste dag en heb er zin in... Maar wat raden jullie mij aan.. Zal ik de eerste dag in pak komen? of is jeans en een overhemd netjes genoeg?
Tweedelig donkerblauw pak overdag, smoking 's avonds?
Verwijderd
hahah smoking 's avonds?? hahaha moet ik een garderobe meenemen in de auto of wat??
Ik dacht meer om lekker slippers aan te trekken.. het is toch zo mooi weer enzo.. hahah... dan zou volgens mij een unicum zijn als iemand dat flikt
Ik dacht meer om lekker slippers aan te trekken.. het is toch zo mooi weer enzo.. hahah... dan zou volgens mij een unicum zijn als iemand dat flikt
Heb management in een korte broek zien lopen op de vrijdag, daar waar ik zelf een nette spijkerbroek+blouse de max vind. Pak is bij Cap nooit overdressedVerwijderd schreef op zondag 09 juni 2013 @ 13:40:
hahah smoking 's avonds?? hahaha moet ik een garderobe meenemen in de auto of wat??:P
Pak is in Ruvetuve's wereld gewoon een pantalon met ingestoken overhemd. Geen jasjes verplicht. Nette broek en overhemd kan ook makkelijk. Zelfs korte broek kan inderdaad als je naar bepaalde managers kijkt maar ook mij zul je zo op kantoor niet tegenkomen. Het is of pantalon met overhemd erin, of nette Levi's met overhemd los en natuurlijk wat fatsoenlijk bijpassende schoenen. BTW, een extra garderobe in je auto kan geen kwaad, en nee ikzelf heb het ook (nog) niet, maar stel er overkomt je ooit iets kun je altijd even net voor een belangrijke vergadering richting je auto gaan en jezelf fatsoenlijke kleren aan trekken!
SLA meeting met klant, 's morgen haal ik koffie en *vlats* pracht vlek in overhemd.Tedillac schreef op zondag 09 juni 2013 @ 16:07:
[...] BTW, een extra garderobe in je auto kan geen kwaad, en nee ikzelf heb het ook (nog) niet, maar stel er overkomt je ooit iets kun je altijd even net voor een belangrijke vergadering richting je auto gaan en jezelf fatsoenlijke kleren aan trekken!
Lichte (zomer-)broek, ik mors kerriesoep op mijn been.
Nette blauwe bloes, ik leun tevreden achterover tijdens lunch en hoppa! Tonijnsalade trekt een streep.
Hm.
Wellicht niet meer eten of drinken op het werk
Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!
Verwijderd
Hahaha extreem voorbeeld maar ik begrijp em helemaal. de wet van Murphy.. als het fout gaat gaat alles fout..DeBolle schreef op zondag 09 juni 2013 @ 16:31:
[...]
SLA meeting met klant, 's morgen haal ik koffie en *vlats* pracht vlek in overhemd.
Lichte (zomer-)broek, ik mors kerriesoep op mijn been.
Nette blauwe bloes, ik leun tevreden achterover tijdens lunch en hoppa! Tonijnsalade trekt een streep.
Hm.
Wellicht niet meer eten of drinken op het werkHet is inderdaad de moeite waard een setje in de auto bij je te hebben of in een noodgeval moet je de HEMA met een bezoekje vereren als die in de buurt is.
Nog een vraagje.. Hoeveel pakken hebben jullie/ hadden jullie als starter... Ik heb nu 3 pakken is dat voldoende of moet ik er echt meer hebben? Elke dag van de week 1??
Ik heb 3,5 pakken maar ren altijd enkel met de pantalon rond. Jasje laat ik thuis tenzij er iets heel spannends staat te gebeuren. En nee ik draag niet elke dag een andere broek, zo ontzettend veel wijken ze ook niet van elkaar af behalve in een enkel geval de kleur. Gewoon aandoen waar je zin in hebt of wat het makkelijkst bereikbaar hangt in de kast
Ik heb nu 3 pakken, maar sinds ik bij de klant zit heb ik ze nog niet weer aan gehad. Toen ik nog niet op een opdracht zat liep ik wel elke dag in pak en had een stopdas in m'n tas zitten
En die vergissing maken veel luitjes. Ik draag altijd het jasje mee om kleur vervaging te voorkomen. Op kantoor heb ik inderdaad het jasje gewoon over de stoel hangen of op een hangertje.Tedillac schreef op zondag 09 juni 2013 @ 17:49:
Ik heb 3,5 pakken maar ren altijd enkel met de pantalon rond. Jasje laat ik thuis tenzij er iets heel spannends staat te gebeuren. En nee ik draag niet elke dag een andere broek, zo ontzettend veel wijken ze ook niet van elkaar af behalve in een enkel geval de kleur. Gewoon aandoen waar je zin in hebt of wat het makkelijkst bereikbaar hangt in de kast
[ Voor 0% gewijzigd door Ruvetuve op 09-06-2013 21:47 . Reden: typo ]
Dan neem je jezelf als YP'er absoluut niet serieus. Dat zou ik niet willen uitstralen naar de buitenwereld.Verwijderd schreef op zondag 09 juni 2013 @ 12:57:
If you want the part, you dress the part.
In principe kun je een hoop dragen bij Cap, van vrij casual tot vrij formeel. De vraag is: Welke mate van professionaliteit wil jíj uitdragen? En hoe kijkt je klant er tegenaan?
Ik ben zelf altijd in pak, of overhemd + pantalon/nette donkere jeans, of netjes casual (bijv nette donkere chino en overhemd). Altijd nette schoenen (niet per sé nette lederen schoenen, maar je snapt wel dat je niet op je afgetrapte Nike Air Max op kantoor rondloopt).
Daarmee straal je professionaliteit uit richting je collega's, management en klanten en als je een keer onverhoopt naar de klant moet, kom je goed voor de dag. Stropdas hoeft bij AppsTwo niet per sé, maar kan geen kwaad om er eentje in je auto te laten liggen voor het geval dat.
Ik had als YP-er in het begin twee pakken, wat losse colbertjes en een scala aan overhemden. Liever overdressed dan underdressed, dat is in ieder geval mijn stijl. Je kunt altijd wat minder formeel kleden als de klant dat prima vindt, maar om in een t-shirt met vale plekken en gympies bij de klant aan te komen is niet echt representatief.
In principe kun je een hoop dragen bij Cap, van vrij casual tot vrij formeel. De vraag is: Welke mate van professionaliteit wil jíj uitdragen? En hoe kijkt je klant er tegenaan?
Ik ben zelf altijd in pak, of overhemd + pantalon/nette donkere jeans, of netjes casual (bijv nette donkere chino en overhemd). Altijd nette schoenen (niet per sé nette lederen schoenen, maar je snapt wel dat je niet op je afgetrapte Nike Air Max op kantoor rondloopt).
Daarmee straal je professionaliteit uit richting je collega's, management en klanten en als je een keer onverhoopt naar de klant moet, kom je goed voor de dag. Stropdas hoeft bij AppsTwo niet per sé, maar kan geen kwaad om er eentje in je auto te laten liggen voor het geval dat.
Ik had als YP-er in het begin twee pakken, wat losse colbertjes en een scala aan overhemden. Liever overdressed dan underdressed, dat is in ieder geval mijn stijl. Je kunt altijd wat minder formeel kleden als de klant dat prima vindt, maar om in een t-shirt met vale plekken en gympies bij de klant aan te komen is niet echt representatief.
Eer aan je korf (haha)
+1Jentae schreef op maandag 10 juni 2013 @ 11:45:
If you want the part, you dress the part.
Op de één of andere manier neem ik de mensen die zich netjes kleden ook een stuk serieuzer dan iemand die er super casual bij loopt
Iemand die er super casual bijloopt zie ik nou juist als een guru op zijn gebied en bij een pak heb ik meteen het idee dat ik niets inhoudelijks hoef te verwachten en alleen wat kennis over methodenBlik1984 schreef op maandag 10 juni 2013 @ 11:58:
[...]
+1
Op de één of andere manier neem ik de mensen die zich netjes kleden ook een stuk serieuzer dan iemand die er super casual bij loopt
Bij mij gaat het echt alle kanten op, maar de meeste dagen loop ik er toch echt -op Leidsche Rijn- bij in een nette spijkerbroek en een shirt (dus Casual). Wanneer ik afspraken heb dan gaat de pantalon aan met een net overhemd. Mocht ik een intake hebben dan gaat ook het jasje wel mee.
Een das heb ik niet eens. Ben tot op heden ook maar 1 keer op intake geweest in de financiële sector, waar het mogelijk wat meer gewaardeerd wordt. Geen opmerkingen over gekregen, ook niet vanuit Account Management. Het is gewoon niet mijn ding en dat maakt werken bij Capgemini dus wel interessant. ;-)
Een das heb ik niet eens. Ben tot op heden ook maar 1 keer op intake geweest in de financiële sector, waar het mogelijk wat meer gewaardeerd wordt. Geen opmerkingen over gekregen, ook niet vanuit Account Management. Het is gewoon niet mijn ding en dat maakt werken bij Capgemini dus wel interessant. ;-)
Gelukkig werken er ook mensen bij Cap die niet vol zitten met zulke rare vooroordelen.celshof schreef op maandag 10 juni 2013 @ 12:16:
[...]
Iemand die er super casual bijloopt zie ik nou juist als een guru op zijn gebied en bij een pak heb ik meteen het idee dat ik niets inhoudelijks hoef te verwachten en alleen wat kennis over methoden
Ik weet verder ook wel dat het natuurlijk nergens op gebaseerd is. Maar toch werkt het bij mij wel op de één of andere manier zo.celshof schreef op maandag 10 juni 2013 @ 12:16:
[...]
Iemand die er super casual bijloopt zie ik nou juist als een guru op zijn gebied en bij een pak heb ik meteen het idee dat ik niets inhoudelijks hoef te verwachten en alleen wat kennis over methoden
Zo, het weekend is achter de rug en het besef komt nu pas eigenlijk dat in bij Cap ga werken. Heel fijn gevoel! In de loop van deze week krijg ik de papieren thuis en ik wil vervolgens een afspraak inplannen op vrijdag om de boel af te handelen en om wat laatste vragen bij mij door te nemen. Hopelijk met mijn manager, anders wellicht iemand van HR.
Even twee vragen waar jullie wellicht al antwoord op geven. Zoals bekend start op per 1 juli. Ik zou echter best graag eens nu al naar een cluster meeting willen of een andere bijeenkomst bij Apps2. Hoevaak zijn er van die bijeenkomsten die interessant voor mij kunnen zijn? Hoeft niet perse vakinhoudelijk te zijn, gewoon alvast kennismaken is ook prima. Of wellicht dat mijn manager dat vrijdag al voorstelt...
Ik vernam dat er slechts 2 auto's en de pool zijn en dat die totaal niet interessant zijn voor mij. Ik het normaal dat ik nu gewoon aan mijn manager ga voorstellen om een eigen gekozen auto te huren via de leasemaatschappij? En na de proeftijd dat ik er zelf 1 mag bestellen? Mocht dat akkoord zijn, heb je vervolgens ook nog inspraak bij welke dealer? De vader van een goede bekende van me heeft zelf een Volvo dealer, dus wellicht valt er nog een leuke afspraak te maken daar
Owja, voor de duidelijkheid, ik ben dus GEEN YP....
Alvast bedankt maar weer!
Even twee vragen waar jullie wellicht al antwoord op geven. Zoals bekend start op per 1 juli. Ik zou echter best graag eens nu al naar een cluster meeting willen of een andere bijeenkomst bij Apps2. Hoevaak zijn er van die bijeenkomsten die interessant voor mij kunnen zijn? Hoeft niet perse vakinhoudelijk te zijn, gewoon alvast kennismaken is ook prima. Of wellicht dat mijn manager dat vrijdag al voorstelt...
Ik vernam dat er slechts 2 auto's en de pool zijn en dat die totaal niet interessant zijn voor mij. Ik het normaal dat ik nu gewoon aan mijn manager ga voorstellen om een eigen gekozen auto te huren via de leasemaatschappij? En na de proeftijd dat ik er zelf 1 mag bestellen? Mocht dat akkoord zijn, heb je vervolgens ook nog inspraak bij welke dealer? De vader van een goede bekende van me heeft zelf een Volvo dealer, dus wellicht valt er nog een leuke afspraak te maken daar
Waar kom je bij te werken? Misschien iets makkelijker om aan te geven of er een meeting is die je zou kunnen bij wonen.Juancho schreef op maandag 10 juni 2013 @ 14:47:
Je eerste vraag kan ik niet beantwoorden, ik zit niet bij Apps2Juancho schreef op maandag 10 juni 2013 @ 14:47:
Zo, het weekend is achter de rug en het besef komt nu pas eigenlijk dat in bij Cap ga werken. Heel fijn gevoel! In de loop van deze week krijg ik de papieren thuis en ik wil vervolgens een afspraak inplannen op vrijdag om de boel af te handelen en om wat laatste vragen bij mij door te nemen. Hopelijk met mijn manager, anders wellicht iemand van HR.
Wat betreft je tweede vraag: er staat bij Alphabet nu één auto in de pool die beschikbaar is en bij Athlon 5. Volgens mij zijn ze niet interessant inderdaad
Je kan altijd je manager een mailtje sturen hoe & wat betreft de lease auto, hierbij aangeven dat het je (enige) vervoer is. Grote kans dat er dan wel snel iets geregeld kan worden!
Of even wachten tot je die afspraak hebt en het dan vragen
Alphabet/Capgemini hebben afspraken met de Volvo importeur dat je zonder meerprijs je eigen dealer mag kiezen. Dus als je voor Volvo gaat is dat geen probleem! Maar voor zover ik weet is het voor mensen die geen contract voor onbepaalde tijd hebben, het niet mogelijk om een nieuwe lease auto te bestellen. Dus daar zou ik niet te hard op rekenen..
Maar zoals gezegd; vraag je manager. Die kan je vast wel precies vertellen wat wel en wat niet mogelijk is. Of hij kan je wel vertellen bij wie je moet zijn om antwoord op die vraag te krijgen!
[ Voor 10% gewijzigd door Tankiej op 10-06-2013 14:59 ]
Dat ik niet direct een eigen auto mag bestellen begrijp ik, maar het gaat me er dan even meer om dat ik wel zelf een huurauto mag regelen via de leasemaatschappij. De bekende waar ik het over had is directeur van Volvo in Zwolle dus ik hoop dat ik via die man wat leuks kan afspreken. Want in de pool staan alleen die Audi A6 en Benz. Niet echt geschikt voor mij
.
Ik zal eerst even aan die directeur vragen of er iets mogelijk is (leasen/huur) en dan kan ik dat meenemen als ik mijn manager ga inlichten. Ben benieuwd!
Ik zal eerst even aan die directeur vragen of er iets mogelijk is (leasen/huur) en dan kan ik dat meenemen als ik mijn manager ga inlichten. Ben benieuwd!
Die A6 staat er al niet meer in, alleen de Benz C180 is nog beschikbaar bij Alphabet. Maar bij Athlon staan er ook nog een paar, zo uit m'n hoofd: Giulietta, A4 avant, V/S60 (weet niet meer welke het was), C1, 320d, en nog 1 maar dat weet ik niet meer.. Kan ik nu ook niet checkenJuancho schreef op maandag 10 juni 2013 @ 17:25:
Dat ik niet direct een eigen auto mag bestellen begrijp ik, maar het gaat me er dan even meer om dat ik wel zelf een huurauto mag regelen via de leasemaatschappij. De bekende waar ik het over had is directeur van Volvo in Zwolle dus ik hoop dat ik via die man wat leuks kan afspreken. Want in de pool staan alleen die Audi A6 en Benz. Niet echt geschikt voor mij.

Maar ben benieuwd of je dat gaat lukken
Wie bepaalt dat uiteindelijk dan? De manager of bijv. HR? Want mijn manager heeft erg veel moeite nog gedaan om mij alsnog een vastcontract te geven, dat wilde hij perse. Echter kreeg hij er dat door regels niet doorheen.
Maar als het met het leasen afhangt van goedkeuring van je manager....dan zie ik wat meer kansen
Maar als het met het leasen afhangt van goedkeuring van je manager....dan zie ik wat meer kansen
Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.. Ik werk hier ook pas 3,5 maand 
Ik weet wel dat mijn manager (van YP-ers) de mobiliteitsvergoeding eerder vrij kon geven als je bijv. in je proeftijd al bij een klant zat. Maar hij kon niet beslissen dat wij een nieuwe auto mochten bestellen toen er een stop stond op het bestellen van nieuwe auto's. Dat moesten de managers van de practices en het HR hoofd beslissen.
Maar je manager kan vast wel iets voor je betekenen, als hij er uberhaupt al heeft doorgekregen dat je bent aangenomen ondanks dat je die test niet hebt gehaald. Ik zou het even aangeven bij hem en dan kijken of er iets gedaan kan worden!
Ik weet wel dat mijn manager (van YP-ers) de mobiliteitsvergoeding eerder vrij kon geven als je bijv. in je proeftijd al bij een klant zat. Maar hij kon niet beslissen dat wij een nieuwe auto mochten bestellen toen er een stop stond op het bestellen van nieuwe auto's. Dat moesten de managers van de practices en het HR hoofd beslissen.
Maar je manager kan vast wel iets voor je betekenen, als hij er uberhaupt al heeft doorgekregen dat je bent aangenomen ondanks dat je die test niet hebt gehaald. Ik zou het even aangeven bij hem en dan kijken of er iets gedaan kan worden!
Ik zou er niet te veel van verwachten. Over het algemeen zijn er gewoon procedures die nagelopen worden. Ik verwacht dat de auto ook gewoon via Alphabet of Athlon geleverd gaat worden en dat Capgemini zelf geen individuele afspraken met dealers maakt.
Nee maar de leasemaatschappij kan toch met die Volvo dealer een goede deal maken? Ik heb die man net gesproken en hij wil heel graag een mooie regeling met mij/Cap/leasemaatschappij maken. Kon ook voor de huur in eerste instantie en later eventueel bij het bestellen van mijn eigen auto.
Ik zal dit morgen even voorleggen aan mijn manager, hopelijk dat het iig wbt huur kan voor de proeftijd of eventueel het eerste contract jaar. Zal toch weer een leuk bedrag schelen als ik het via die Volvo dealer mag doen.
Ik zal dit morgen even voorleggen aan mijn manager, hopelijk dat het iig wbt huur kan voor de proeftijd of eventueel het eerste contract jaar. Zal toch weer een leuk bedrag schelen als ik het via die Volvo dealer mag doen.
Bedankt voor je uitleg, en tjeemig, nu snap ik ik de commotie rondom deze regeling.Prx schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 00:43:
[afbeelding]
[afbeelding]
Als je het mij vraagt? Ja, natuurlijk!Die 10.000 KM is overigens nu als punt aangehouden, maar aan het einde van dit traject zal er geevalueerd worden en zal de definitieve grens opgesteld worden. Houd er rekening mee dat wanneer die grens op 8.000 gezet wordt, er met terugwerkende kracht ook gefactureerd zal worden voor die 8.000. Het kan dus zomaar zijn dat je na een jaar alsnog een sloot geld moet neerleggen omdat de grens toch lager wordt gezet.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
BlaBlaBla
Anders doe je privé lease, declareer je kilometers en laat je je mobiliteitsvergoeding verder uitkeren?Juancho schreef op maandag 10 juni 2013 @ 20:32:
Nee maar de leasemaatschappij kan toch met die Volvo dealer een goede deal maken? Ik heb die man net gesproken en hij wil heel graag een mooie regeling met mij/Cap/leasemaatschappij maken. Kon ook voor de huur in eerste instantie en later eventueel bij het bestellen van mijn eigen auto.
Ik snap niet hoe een dealer een goede deal kan maken. Het gaat om een shortlease, een huurauto dus. Ik neem aan dat Cap net zoals andere grote organisaties vaste leveranciers heeft. En die hebben weer hun eigen inkoopkanalen.
Maar Juancho, bij welke afdeling ga je beginnen dan?Juancho schreef op maandag 10 juni 2013 @ 19:11:
Wie bepaalt dat uiteindelijk dan? De manager of bijv. HR? Want mijn manager heeft erg veel moeite nog gedaan om mij alsnog een vastcontract te geven, dat wilde hij perse. Echter kreeg hij er dat door regels niet doorheen.
De Oracle Fusion Apps2 afdeling...
Eerste meeting staat al gepland, voor ik ga starten. Dus dat is wel leuk, kun je alvast in een informele sfeer wat collega's een handje schudden. Scheelt weer spanning in je eerste werkweek
. Iemand vanuit dit forum die 24 juni ook gaat naar de Divisiemeeting Oracle?
Eerste meeting staat al gepland, voor ik ga starten. Dus dat is wel leuk, kun je alvast in een informele sfeer wat collega's een handje schudden. Scheelt weer spanning in je eerste werkweek
Is het dan niet zo dat een leasemaatschappij die dealer kan benaderen voor een mooie deal? Normaal zou het waarschijnlijk niet zo gek veel uitmaken, zeker niet bij shortlease. Maarja, ik ken die directeur en die wilde me graag een goede aanbieding doen, ook voor het geval ik eerst mag/moet huren. Maargoed, ik weet verder niet zo gek veel van leasen af, dus misschien slaat bovenstaande helemaal nergens opIk snap niet hoe een dealer een goede deal kan maken. Het gaat om een shortlease, een huurauto dus. Ik neem aan dat Cap net zoals andere grote organisaties vaste leveranciers heeft. En die hebben weer hun eigen inkoopkanalen.
[ Voor 56% gewijzigd door Juancho op 11-06-2013 14:06 ]
Ik zou wel willen alleen ben ik dan een weekendje weg, dus sla deze keer over! Maar je bent inderdaad dus al voor die uitgenodigd?Juancho schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 13:58:
De Oracle Fusion Apps2 afdeling...
Eerste meeting staat al gepland, voor ik ga starten. Dus dat is wel leuk, kun je alvast in een informele sfeer wat collega's een handje schudden. Scheelt weer spanning in je eerste werkweek. Iemand vanuit dit forum die 24 juni ook gaat naar de Divisiemeeting Oracle?
Ik zit ook bij Oracle, binnen CRM cluster.
Je kan altijd een offerte op laten maken door die directeur en vervolgens daarmee contact opnemen met de leasemaatschappij. Dan nemen zij op hun beurt weer contact op met de dealer lijkt mijJuancho schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 13:58:
[...]
Is het dan niet zo dat een leasemaatschappij die dealer kan benaderen voor een mooie deal? Normaal zou het waarschijnlijk niet zo gek veel uitmaken, zeker niet bij shortlease. Maarja, ik ken die directeur en die wilde me graag een goede aanbieding doen, ook voor het geval ik eerst mag/moet huren. Maargoed, ik weet verder niet zo gek veel van leasen af, dus misschien slaat bovenstaande helemaal nergens op
Nog even een quote vanaf de Wiki pagina van Lease Benelux:
Ik vraag me dan ook af of er meegwerkt zal worden aan een deal zoals die nu besproken wordt. Maar je kunt het natuurlijk altijd proberen.Door scherp met een aantal importeurs te onderhandelen, hebben we aantrekkelijke kortingen op een fors aantal auto's weten te bewerkstelligen. Deze kortingen zijn geheel ten gunste van de medewerker. De betreffende dealers zijn van de juiste kortingsafspraken op de hoogte. In de online portal wordt al gecalculeerd met de kortingsafspraken. Deze kortingen zijn dusdanig scherp dat er geen onderhandeling met de dealer meer is toegestaan. Daarnaast vervallen eventuele consumenten en/of commerciële acties.
Ik heb al van verschillende collega's gehoord dat je gewoon kan onderhandelen over (meer) korting bij de dealer en dat Alphabet dat ook gewoon overneemtPrx schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 14:18:
Nog even een quote vanaf de Wiki pagina van Lease Benelux:
[...]
Ik vraag me dan ook af of er meegwerkt zal worden aan een deal zoals die nu besproken wordt. Maar je kunt het natuurlijk altijd proberen.
Leasemaatschappijen willen puur geld verdienen, dus als zij kosten kunnen besparen zullen ze dit doen en dit (gedeeltelijk) doorberekenen.
Bij een leaseauto kun je meestal wel een dealer-aanbod indienen. De manier die voor alle partijen het makkelijkst is, is om een deel van de opties tegen nultarief op de offerte te zetten.
Jij least dan de auto tegen de normale prijs die deze bij jouw werkgever heeft. Alleen de meerprijs voor de opties, die bovenop de leaseprijs van het kale model wordt gerekend, valt lager uit omdat het bedrag aan opties lager is ingevuld.
Dat betreft allemaal een leaseauto. Deze auto wordt voor jou ingekocht en na afloop van je contract weer van de hand gedaan. Bij shortlease krijg je gewoon een huurauto. Die kan gloednieuw zijn of enkele maanden door een andere bestuurder gebruikt. In elk geval is het niet gebruikelijk dat de auto specifiek voor een bestuurder wordt ingekocht.
Jij least dan de auto tegen de normale prijs die deze bij jouw werkgever heeft. Alleen de meerprijs voor de opties, die bovenop de leaseprijs van het kale model wordt gerekend, valt lager uit omdat het bedrag aan opties lager is ingevuld.
Dat betreft allemaal een leaseauto. Deze auto wordt voor jou ingekocht en na afloop van je contract weer van de hand gedaan. Bij shortlease krijg je gewoon een huurauto. Die kan gloednieuw zijn of enkele maanden door een andere bestuurder gebruikt. In elk geval is het niet gebruikelijk dat de auto specifiek voor een bestuurder wordt ingekocht.
Zitten hier gotters die op de BIM afdeling werken?
BlaBlaBla
Vanwege mijn jaarcontract is het niet mogelijk om direct te bestellen, opzich kan ik dat prima begrijpen. Dus ik ben nu aangewezen op de pool van Capgemini. Stel nu dat daar echt niets passend tussen staat, ben je dan verplicht om of die auto te nemen of met het openbaar vervoer te reizen of mag je normaal gesproken ook via de leasemaatschappij kijken naar een huurauto voor een jaar? Of is het bijv. mogelijk dat je eerst een auto neemt uit de pool die beschikbaar is, puur omdat het handiger is, en dat je de volgende maand een beter passende auto ziet en die neemt? Zit je direct vast aan een pool auto of hoe werkt dat?
Ik ga dit nog bespreken overgens met de manager die straks aan mij gekoppeld wordt, maar toch wil ik graag even van te voren weten of ik niet gelijk met 'rare' voorstellen kom. Btw, P-manager is toch degene die aan mij gekoppeld wordt voor zowel vakinhoudelijke- als persoonlijke zaken?
Het is dus niet zo dat ik naar Cap ga voor die leaseauto, dat men/jullie dat niet gaat denken
. Uiteraard wil je er wel zo goed mogelijk gebruik van maken als die mogelijkheden er zijn want je gaat er evt toch voor betalen.
Ik ga dit nog bespreken overgens met de manager die straks aan mij gekoppeld wordt, maar toch wil ik graag even van te voren weten of ik niet gelijk met 'rare' voorstellen kom. Btw, P-manager is toch degene die aan mij gekoppeld wordt voor zowel vakinhoudelijke- als persoonlijke zaken?
Het is dus niet zo dat ik naar Cap ga voor die leaseauto, dat men/jullie dat niet gaat denken
[ Voor 20% gewijzigd door Juancho op 12-06-2013 08:50 ]
Ik kan het leaseregelement hier vandaan niet inzien (de klant blokkeert van alles op het internet..), maar voor zover ik weet zit het zo:
Als je een contract hebt voor bepaalde tijd, is het niet mogelijk om een nieuwe auto te bestellen. In dit geval wordt er gekeken naar een poolauto, of wanneer hier niks beschikbaar is (binnen budget), een huurauto van de leasemaatschappij. Wat voor auto er in dit geval wordt toegewezen weet ik ook niet, of dat je hier zelf keuze in hebt.
Wel weet ik dat je sowieso een auto moet kunnen krijgen zodra je een mobiliteitsvergoeding hebt
Als je een contract hebt voor bepaalde tijd, is het niet mogelijk om een nieuwe auto te bestellen. In dit geval wordt er gekeken naar een poolauto, of wanneer hier niks beschikbaar is (binnen budget), een huurauto van de leasemaatschappij. Wat voor auto er in dit geval wordt toegewezen weet ik ook niet, of dat je hier zelf keuze in hebt.
Wel weet ik dat je sowieso een auto moet kunnen krijgen zodra je een mobiliteitsvergoeding hebt
Ja dat klopt, ik heb ook gewoon een mobiliteitsvergoeding en die kan ik gebruiken. Ik zit ook niet eerst met proeftijd zonder auto etc, waarschijnlijk omdat ik een zijinstromer ben en geen YP. Alleen nu is het dus zo dat het of uit de pool wordt of huren. Nou lijkt me op voorhand dat je via huur veel meer mogelijkheden hebt, wellicht zelfs die v40 terwijl zo'n auto nooit in de pool zal zitten. Of zelfs een leuke aangeklede Polo ipv een hele kleine C1...
Vandaar dat ik het even vraag want met (vrije) huur kun je volgens mij veel meer toch een auto nemen die redelijk bij je past.
Vandaar dat ik het even vraag want met (vrije) huur kun je volgens mij veel meer toch een auto nemen die redelijk bij je past.
[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 12-06-2013 08:57 ]
Klopt, als YP-er start je in een schaal waarbij je nog geen recht hebt op mobiliteitsvergoeding. Maar dat heb jij nietJuancho schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 08:56:
Ja dat klopt, ik heb ook gewoon een mobiliteitsvergoeding en die kan ik gebruiken. Ik zit ook niet eerst met proeftijd zonder auto etc, waarschijnlijk omdat ik een zijinstromer ben en geen YP. Alleen nu is het dus zo dat het of uit de pool wordt of huren. Nou lijkt me op voorhand dat je via huur veel meer mogelijkheden hebt, wellicht zelfs die v40 terwijl zo'n auto nooit in de pool zal zitten.
Er stond een paar weken geleden wel een V40 in de pool, dus zeg dat niet te snel! Polo's zijn heel snel weer weg uit de pool. Ik heb ook het advies gekregen om gewoon de leasemaatschappij te bellen, 1 dag voordat de nieuwe poollijst online kwam. Of zelfs de ochtend voordat hij online kwam. Dan had je meer kans op een redelijke auto.. Maar zelfs dat had geen nut bij ons, teveel startende YP-ers en te weinig auto's.
Overigens is je P-manager inderdaad degene die je voor persoonlijke en andere dingen kan benaderen. P-manager is trouwens de oude naam, tegenwoordig is het Expert Group Manager (EGM).
[ Voor 13% gewijzigd door Tankiej op 12-06-2013 09:00 ]
Dat is niet waar. YP-ers starten in schaal 9, 10 of 11 (uitzonderingen daar gelaten), zie startpost. In die schaal heb je gewoon recht op een meer dan redelijke mobiliteitsvergoeding. Enige waar je rekening mee moet houden dat je in de proeftijd (afhankelijk van contract 1 of 2 maanden) hier nog niet gebruik van kan maken. In die tijd kun je wel reiskosten gewoon declareren en als je echt geen auto hebt en OV is niet praktisch is er meestal wel wat te regelen (huurauto, leenauto, etc).Tankiej schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 08:58:
[...]
Klopt, als YP-er start je in een schaal waarbij je nog geen recht hebt op mobiliteitsvergoeding. Maar dat heb jij niet
[ Voor 12% gewijzigd door Travelan op 12-06-2013 09:03 ]
Ik weet niet hoe schalen verhouden tot niveau's maar in ieder geval bij FS starten YP'ers op een lager niveau en gaat deze automatisch omhoog na 2 maanden. Op dat moment krijgen ze een salarisverhoging en een leasevergoeding.
Bij Apps2 starten YP'ers zoals gezegd in 9, 10 of 11. Dat zijn levels waar gewoon een mobiliteitsvergoeding aan vast zit, maar omdat je nog in je proeftijd zit, krijg je die nog niet. Dat je na je proeftijd (een) level(s) omhoog gaat, heeft niets te maken met het beschikbaar stellen van je mobiliteitsvergoeding.Tsurany schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 09:12:
Ik weet niet hoe schalen verhouden tot niveau's maar in ieder geval bij FS starten YP'ers op een lager niveau en gaat deze automatisch omhoog na 2 maanden. Op dat moment krijgen ze een salarisverhoging en een leasevergoeding.
Ok, nou iig stond er in het antwoord dat ik vanmorgen ontving (ook in de gesprekken en in het voorstel) niets over het 'bevriezen' van je mobiliteitsvergoeding in de proeftijd. Alleen dat ik geen auto mocht bestellen maar dus uit de pool moest kiezen (of evt huren indien pool niet mogelijk is). Dus ik ga er vanuit dat ik gewoon straks op dag 1 mijn tijdelijke auto ontvang. Maargoed, dit zal ik nog even met mijn P manager voor de zekerheid afstemmen.
Misschien moet je ook een beetje geluk hebben met de pool auto's, ik weet niet hoe snel dat gaat bij Cap natuurlijk. Als daar een leuke auto beschikbaar is waar je zonder problemen een jaartje in kunt rijden is dat natuurlijk ook prima!! In de week voor mijn start zal ik eens een nieuwe lijst aanvragen, tenzij ik nu al een auto zou mogen reserveren?
Misschien moet je ook een beetje geluk hebben met de pool auto's, ik weet niet hoe snel dat gaat bij Cap natuurlijk. Als daar een leuke auto beschikbaar is waar je zonder problemen een jaartje in kunt rijden is dat natuurlijk ook prima!! In de week voor mijn start zal ik eens een nieuwe lijst aanvragen, tenzij ik nu al een auto zou mogen reserveren?
Nu reserveren gaat niet werken, zijn ze erg streng in. En verwacht momenteel maar niks van de pool. Over het algemeen te dure auto's die niemand wilt, de leuke auto's staan er welgeteld een uur op en zijn dan weg. Iedereen wilt een pool auto met oud lease regelement.
Wat me nog zo te binnen schoot, wat zou voor Cap een reden kunnen zijn om mij niet met de leasemaatschappij te laten kijken naar een huurauto/shortlease? Even los van wat er in de pool staat, als ik mijn mobiliteitsbudget gewoon mag gebruiken, waarom zou ik dan niet zelf mogen kijken naar een huurauto? Die huur contracten kun je volgens mij zo voor 3/6/12 maanden afsluiten dus Cap zal niet aan een auto vastzitten mocht mijn contract niet verlengd worden na dat jaar. Waar we overigens natuurlijk niet vanuit gaan
Voor mij zal het waarschijnlijk betekenen dat ik een iets betere auto (polo/golf/seat/volvo) kan huren zonder hem dus zelf te bestellen. Vaak krijg je dan een redelijk standaard uitgeruste uitvoering, tenminste dat kreeg ik bij mijn vorige werkgever. Of wellicht dat ik via die Volvo dealer een leuke huurauto kan krijgen en dat de leasemaatschappij dit vervolgens met hun afhandelt?
Uiteindelijk gaat welk bedrag dan ook van mijn mobiliteitsbudget af of Cap moet mij dat uitbetalen. Dus zie ik wellicht nog iets over het hoofd waarom Cap niet toestaat dat ik proberen een leuke auto te huren?
Voor mij zal het waarschijnlijk betekenen dat ik een iets betere auto (polo/golf/seat/volvo) kan huren zonder hem dus zelf te bestellen. Vaak krijg je dan een redelijk standaard uitgeruste uitvoering, tenminste dat kreeg ik bij mijn vorige werkgever. Of wellicht dat ik via die Volvo dealer een leuke huurauto kan krijgen en dat de leasemaatschappij dit vervolgens met hun afhandelt?
Uiteindelijk gaat welk bedrag dan ook van mijn mobiliteitsbudget af of Cap moet mij dat uitbetalen. Dus zie ik wellicht nog iets over het hoofd waarom Cap niet toestaat dat ik proberen een leuke auto te huren?
[ Voor 147% gewijzigd door Juancho op 13-06-2013 00:20 ]
Capgemini heeft contracten met 2 lease maatschappijen, denk dus niet dat ze jou een eigen huurcontract laten afsluiten met een dealer. Daarnaast zullen de lease maatschappijen ook niet staan te springen om een huurcontract ergens anders af te sluiten als ze zelf al een auto kunnen bieden. Daarnaast is er redelijk te overleggen met (in ieder geval) Alphabet over welke auto je kan krijgen.Juancho schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 18:15:
Wat me nog zo te binnen schoot, wat zou voor Cap een reden kunnen zijn om mij niet met de leasemaatschappij te laten kijken naar een huurauto/shortlease? Even los van wat er in de pool staat, als ik mijn mobiliteitsbudget gewoon mag gebruiken, waarom zou ik dan niet zelf mogen kijken naar een huurauto? Die huur contracten kun je volgens mij zo voor 3/6/12 maanden afsluiten dus Cap zal niet aan een auto vastzitten mocht mijn contract niet verlengd worden na dat jaar. Waar we overigens natuurlijk niet vanuit gaan![]()
Face it, je hebt een jaar contract en daardoor heb je gewoon wat minder mogelijkheden qua mobiliteitsvergoeding.
Hij kan natuurlijk altijd zelf een auto regelen (shortlease/lease/huur/koop) en kilometers declareren. Dan kan hij wel direct met die bevriende Volvo dealer een mooie regeling treffenkuno_van_dijk schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 11:05:
[...]
Capgemini heeft contracten met 2 lease maatschappijen, denk dus niet dat ze jou een eigen huurcontract laten afsluiten met een dealer. Daarnaast zullen de lease maatschappijen ook niet staan te springen om een huurcontract ergens anders af te sluiten als ze zelf al een auto kunnen bieden. Daarnaast is er redelijk te overleggen met (in ieder geval) Alphabet over welke auto je kan krijgen.
Face it, je hebt een jaar contract en daardoor heb je gewoon wat minder mogelijkheden qua mobiliteitsvergoeding.
Inderdaad. Je kunt zelf je leverancier kiezen, maar dan ben je gewoon eigen rijder. Jij koopt, huurt of least de auto van je keuze bij de leverancier van je keuze en betaalt dat uit je mobiliteitsbudget.
Als je wil dat het contract via Cap loopt, zul je aan hun leveranciers moeten conformeren. Naar ik begrijp wordt dat een poolauto, tenzij er een manager is die je toestemming geeft om een huurauto te rijden (bij gebrek aan een passende auto in de pool). Dan nog zie ik niet hoe de bevriende Volvo dealer in het plaatje past. Die willen die auto gewoon verkopen; het verhuurbedrijf heeft waarschijnlijk geen behoefte om speciaal een auto in te kopen voor een shortlease.
Als je wil dat het contract via Cap loopt, zul je aan hun leveranciers moeten conformeren. Naar ik begrijp wordt dat een poolauto, tenzij er een manager is die je toestemming geeft om een huurauto te rijden (bij gebrek aan een passende auto in de pool). Dan nog zie ik niet hoe de bevriende Volvo dealer in het plaatje past. Die willen die auto gewoon verkopen; het verhuurbedrijf heeft waarschijnlijk geen behoefte om speciaal een auto in te kopen voor een shortlease.