Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Ik kan je verzekeren dat een lens van 50 mm (of hoger) op een crop-body een hel gaat worden met je doel om familiefoto's binnenshuis te maken.jenpet schreef op donderdag 10 april 2014 @ 22:11:
Update : vandaag dus bij de saturn geweest en de 700D ligt zoveel fijner bij ons in hand als 100D , echter ben ik er nog niet uit over lens als ik zo comments zie. kan ook kit doen + Canon EF 50mm f/1.8 II lens maar is beetje overkill denk ik als beginner ?
Pff lastig..
Daarom heb ik een 35 mm f/1.8 daarvoor op een crop DSLR aangeschaft, maar zelfs dat is binnenshuis maar net aan qua beeldhoek. Dus als je een lichtsterke prime wil voor familiefoto's thuis, kies 35 mm of korter.
Ik had daarvoor ook een kitlens 18-55, en dat bereik is eigenlijk ideaal voor binnenshuis. Wijd genoeg en met redelijk bereik voor het framen. Die was ook verdomd goed scherp voor zijn prijs. Echter, door de kleine diafragma's was ik 's avonds en in de schemer bijna altijd veroordeeld tot flitsgebruik (vooral kinderen kunnen niet stilzitten en zijn erg beweeglijk).
[ Voor 4% gewijzigd door Fireshade op 11-04-2014 10:04 ]
Verwijderd
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2014 12:03 . Reden: typefout ]
Volgens mij bedoelt Thorgrem:
m4/3: 12 * 2 = 24
aps-c: 16 * 1,5 = 24
Verwijderd
Dat bedoel ik idd.Universal Creations schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 11:58:
[...]
Volgens mij bedoelt Thorgem:
m4/3: 12 * 2 = 24
aps-c: 16 * 1,5 = 24
Verwijderd

Ik was nog bezig met de toevoeging dat een 24mm equivalent me daar wel geschikt voor leek... Hoera we zijn het eens.
Toch gekozen voor de Olympus. Gisteren besteld en zojuist ontvangen. Heb even een sd kaart er in gepropt en een paar testfoto's gemaakt met een vrijwel lege batterij.
Voelt goed aan. Straks mijn 32 gb kaartje ontvangen en ik kan van het weekend testen.
[ Voor 8% gewijzigd door Frostbite op 11-04-2014 14:47 ]
🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+
Gefeliciteerd, lijkt me een hele mooie camera. Mag ik vragen waarom je de Olympus hebt gekocht?Sc0rPi0N schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 14:47:
Even een update n.a.v. mijn vraag vorige week .
Toch gekozen voor de Olympus. Gisteren besteld en zojuist ontvangen. Heb even een sd kaart er in gepropt en een paar testfoto's gemaakt met een vrijwel lege batterij.
Voelt goed aan. Straks mijn 32 gb kaartje ontvangen en ik kan van het weekend testen.
Verwijderd
Van harte gefeliciteerd. Kom ook eens een kijkje nemen in het MFT topic op Tweakers: Het MFT topic van 2014Sc0rPi0N schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 14:47:
Even een update n.a.v. mijn vraag vorige week .
Momenteel heb ik nog een oude compact camera, Panasonic DMC-FZ8 met Leica lens waar ik echt helemaal klaar mee ben. Dat ding is mij veel te traag met focussen. ook als ik eenmaal focus heb heeft hij moeite met bewegende beelden zoals mijn twee honden of kinderen. Ik wil ik er graag ook mee kunnen filmen, liefst ook met auto focus.
Snel foto's van kinderen en honden maken zal met de D3200 en 18-105mm lens geen probleem zijn.rows schreef op woensdag 16 april 2014 @ 21:19:
Ik zie momenteel veel aanbiedingen voorbij komen op basis van de Nikon D3200 + Nikkor AF-S 18-105mm F3.5-5.6 G VR kit voor een dikke 500 euri. Wat vinden jullie van deze kit? Goede keus of naar iets anders kijken?
Momenteel heb ik nog een oude compact camera, Panasonic DMC-FZ8 met Leica lens waar ik echt helemaal klaar mee ben. Dat ding is mij veel te traag met focussen. ook als ik eenmaal focus heb heeft hij moeite met bewegende beelden zoals mijn twee honden of kinderen. Ik wil ik er graag ook mee kunnen filmen, liefst ook met auto focus.
Video met snelle AF-tracking is wel een probleem. Daar zal je compact een klap beter in zijn.
Kijk anders ook even naar de Nikon 1 serie: 's werelds snelste AF, voor foto's en video - als dat een vereiste is.
Heb zelf een D3100 (en D7000), maar volgens mij heeft de D3200 hetzelfde AF-systeem als de D3100 en is niet extreem snel en heeft weinig AF-punten Gelukkig heeft de D3200 wel een 921k dots scherm in tegenstelling tot het 230k dots op de D3100. FPS is van 3 naar 4 omhoog gegaan, wat een prima vooruitgang is en denk ik voor de meesten wel genoeg is.Fireshade schreef op donderdag 17 april 2014 @ 11:19:
[...]
Snel foto's van kinderen en honden maken zal met de D3200 en 18-105mm lens geen probleem zijn.
Video met snelle AF-tracking is wel een probleem. Daar zal je compact een klap beter in zijn.
Kijk anders ook even naar de Nikon 1 serie: 's werelds snelste AF, voor foto's en video - als dat een vereiste is.
Filmen met autofocus blijft 'vervelend' omdat je dan het zoeken naar focus in je filmpjes terug ziet als je tijdens het filmen gaat focussen. Bovendien krijg je dan een vervelend geluid van de AF-motor wat je terug hoort op je film. Dus wat dat betreft zou ik je aanraden om MF (manual focus) te proberen met het filmen, met de 18-105 kan dit ook mooi omdat er voor zoom en focus een aparte rubberen ring op zitten, wat mij de 18-55 niet zo is, maar volgens mij is dit bij de nieuwe 18-55 VRII wel het geval.
18-105 VR is verder een prima allround lens met een fijn bereik voor heel veel toepassingen.
Verder nog een nadeel die ik persoonlijk ervaar met de 18-105 in combinatie met mijn D3100 is dat de camera body zo licht is, maar dit zul je zelf moeten ervaren en proberen of je de gewichtsverdeling fijn vindt. Het ook ooit een 70-300 VR gehad, die nog een flink stuk zwaarder is en dat was gewoon echt een onprettige combinatie met de (relatief) kleine en lichte D3xxx serie van Nikon.
Met de 18-55 kun je toch ook gewoon manueel focussen? Gewoon draaien aan het voorste lenselement, maar je moet wel eerst de lens even op MF zetten om het focusmechanisme te ontkoppelen. Of dat er fraai uitziet bij filmen is overigens maar de vraag, de scherpstelactie is niet mooi 'smooth' en de slag vrij kort zodat het lastig is om in één keer goed scherp te stellen.bartpostma schreef op donderdag 17 april 2014 @ 11:50:
[...] zou ik je aanraden om MF (manual focus) te proberen met het filmen, met de 18-105 kan dit ook mooi omdat er voor zoom en focus een aparte rubberen ring op zitten, wat mij de 18-55 niet zo is
Met de 18-105 gaat dat een stuk makkelijker inderdaad, mits je het geen probleem vindt dat de lens geen afstandsschaal heeft. Die hebben alleen de duurdere Nikon lenzen, en dat maakt het leven in MF-land een stuk makkelijker.
Ik heb zelf ook een D7000 en ondanks dat die veel meer AF-points heeft dan de D3200, blijft de AF-tracking in video een verschrikking.bartpostma schreef op donderdag 17 april 2014 @ 11:50:
Heb zelf een D3100 (en D7000), maar volgens mij heeft de D3200 hetzelfde AF-systeem als de D3100 en is niet extreem snel en heeft weinig AF-punten
Hij wil kinderen en honden fotograferen, en dan moet hij dat met Manual Focus doen? Veel succes gewenst danDus wat dat betreft zou ik je aanraden om MF (manual focus) te proberen met het filmen,
Dan liever de AF-tracking van de Nikon 1.
[ Voor 68% gewijzigd door Fireshade op 17-04-2014 14:55 ]
filmen staat er.Fireshade schreef op donderdag 17 april 2014 @ 14:47:
[...]
Ik heb zelf ook een D7000 en ondanks dat die veel meer AF-points heeft dan de D3200, blijft de AF-tracking in video een verschrikking.
[...]
Hij wil kinderen en honden fotograferen, en dan moet hij dat met Manual Focus doen? Veel succes gewenst dan
Dan liever de AF-tracking van de Nikon 1.
Ja, klopt, mijn 50 1.8 heeft bijvoorbeeld zo'n afstandsschaal. Ik weet inderdaad dat je ook gewoon MF kunt met de 18-55, maar ik weet niet of het aan mij ligt, maar met de oude versie werkt dat gewoon niet lekker.. de focusring op een 18-105 vind ik zelf logischer geplaatst namelijk en fijner en secuurder werkenB64 schreef op donderdag 17 april 2014 @ 13:29:
[...]
Met de 18-55 kun je toch ook gewoon manueel focussen? Gewoon draaien aan het voorste lenselement, maar je moet wel eerst de lens even op MF zetten om het focusmechanisme te ontkoppelen. Of dat er fraai uitziet bij filmen is overigens maar de vraag, de scherpstelactie is niet mooi 'smooth' en de slag vrij kort zodat het lastig is om in één keer goed scherp te stellen.
Met de 18-105 gaat dat een stuk makkelijker inderdaad, mits je het geen probleem vindt dat de lens geen afstandsschaal heeft. Die hebben alleen de duurdere Nikon lenzen, en dat maakt het leven in MF-land een stuk makkelijker.
Vind het wel lastig hoor, want die D5200 is ook wel een mooi toestel en ook n u in de aanbieding met de komst van de 5300.
[ Voor 45% gewijzigd door rows op 17-04-2014 15:39 ]
Ja, en kinderen en honden filmen gaat zelfs nog een klap slechter met Manual Focus.
Toevoeging @rows:
Neem je kinderen mee naar een winkel waar je de camera kan uitproberen. Dan weet je zeker hoe het ding presteert. Foto's maken zullen geen probleem zijn, maar kijk dan of de video AF-prestaties voldoen aan je verwachtingen.
Mijn ervaring met de Nikon D3100, D3200 en D7000 en een Canon 600D op video AF-tracking zijn ronduit slecht. De D5200 en D5300 hebben hetzelde AF-systeem als de D7000, dus daarvan verwacht ik ook geen vooruitgang.
Wat dat betreft wil ik je vooraf een videoteleurstelling besparen. Ik zou zeggen alleen geschikt voor productiewerk waarin gebeurtenissen gescript en focuswerk vooraf gepland is. Dan kun je namelijk manual focus gebruiken. Maar voor real life candid events zoals kinderen en honden... nee.
[ Voor 63% gewijzigd door Fireshade op 17-04-2014 17:11 ]
Ik heb overal de kwaliteit vergeleken en vond de Olympus resultaten gewoon beter dan die van Sony.Sluw schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 16:37:
[...]
Gefeliciteerd, lijkt me een hele mooie camera. Mag ik vragen waarom je de Olympus hebt gekocht?
Al een paar foto's gemaakt en ik kwam al snel tot de conclusie dat ik de juiste keus gemaakt heb.
🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+
Allright! Lees er in ieder geval veel goede dingen over.Sc0rPi0N schreef op donderdag 17 april 2014 @ 16:12:
[...]
Ik heb overal de kwaliteit vergeleken en vond de Olympus resultaten gewoon beter dan die van Sony.
Al een paar foto's gemaakt en ik kwam al snel tot de conclusie dat ik de juiste keus gemaakt heb.
Goed punt - low-end spiegelreflexen zijn gewoon nog steeds primair gericht op fotograferen. Ze kunnen wel filmen, maar er zijn altijd wat pijnpunten. Wellicht is het een idee om eens te kijken naar M4/3 systeemcamera's van Panasonic, die hebben een vrij goede video-implementatie. En dan met name de GH-serie.Fireshade schreef op donderdag 17 april 2014 @ 16:03:
[...]
Ja, en kinderen en honden filmen gaat zelfs nog een klap slechter met Manual Focus.
Toevoeging @rows:
Neem je kinderen mee naar een winkel waar je de camera kan uitproberen. Dan weet je zeker hoe het ding presteert. Foto's maken zullen geen probleem zijn, maar kijk dan of de video AF-prestaties voldoen aan je verwachtingen.
Mijn ervaring met de Nikon D3100, D3200 en D7000 en een Canon 600D op video AF-tracking zijn ronduit slecht. De D5200 en D5300 hebben hetzelde AF-systeem als de D7000, dus daarvan verwacht ik ook geen vooruitgang.
Wat dat betreft wil ik je vooraf een videoteleurstelling besparen. Ik zou zeggen alleen geschikt voor productiewerk waarin gebeurtenissen gescript en focuswerk vooraf gepland is. Dan kun je namelijk manual focus gebruiken. Maar voor real life candid events zoals kinderen en honden... nee.
Als je het zo bekijkt kan je net zo goed gelijk voor een Canon 70D gaan : Die doet alles perfectB64 schreef op donderdag 17 april 2014 @ 22:14:
Wellicht is het een idee om eens te kijken naar M4/3 systeemcamera's van Panasonic, die hebben een vrij goede video-implementatie. En dan met name de GH-serie.
Maar of dat binnen zijn budget past ?! Waarom niet gewoon een leuke videocamera aanschaffen en foto's laten voor wat het is ?
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Die Canon 70D gaat niet in zijn budget passen, denk ik. Rows keek naar een kit van 500 euro.nero355 schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 01:26:
[...]
Als je het zo bekijkt kan je net zo goed gelijk voor een Canon 70D gaan : Die doet alles perfect
Maar of dat binnen zijn budget past ?! Waarom niet gewoon een leuke videocamera aanschaffen en foto's laten voor wat het is ?
Maar een Nikon 1 —sorry dat ik hem weer plug, maar feit = feit— focust al sneller dan die 70D en de eerder genoemde M3/4 camera's, ook tijdens filmen. En dat past (beetje afhankelijk van de uitvoering) volgens mij beter in zijn budget.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Verwijderd
Zo'n Nikon 1 is leuk, tot je een keer iets wil met een beperkte scherptediepte. Dan houdt het feest snel op.Fireshade schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 09:53:
[...]
Die Canon 70D gaat niet in zijn budget passen, denk ik. Rows keek naar een kit van 500 euro.
Maar een Nikon 1 —sorry dat ik hem weer plug, maar feit = feit— focust al sneller dan die 70D en de eerder genoemde M3/4 camera's, ook tijdens filmen. En dat past (beetje afhankelijk van de uitvoering) volgens mij beter in zijn budget.
Met de 32mm f1.2 is dat wel aardig mogelijk.Verwijderd schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 23:48:
[...]
Zo'n Nikon 1 is leuk, tot je een keer iets wil met een beperkte scherptediepte. Dan houdt het feest snel op.
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
Verwijderd
Als een m4/3 camera al niet snel genoeg is en men een Nikon 1 camera aanraad dan zal een A58 al helemaal niet snel genoeg zijn.EXX schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 23:34:
Een Sony A58 heeft ook snelle phase AF met filmen, en past met kitlens ruim binnen het budget: pricewatch: Sony Alpha A58K + 18-55 mm F3.5-5.6 SAM II Zwart
Verwijderd
Dat is ongeveer gelijk aan een 85mm f/3.2 (ff) en daar betaal je €800,- voor, grapjas.AdmiralSnipe schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 23:56:
[...]
Met de 32mm f1.2 is dat wel aardig mogelijk.
Verwijderd
Verwijderd schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 10:47:
[...]
Dat is ongeveer gelijk aan een 85mm f/3.2 (ff) en daar betaal je €800,- voor, grapjas.
Hij is een stuk sneller. Ik heb hem zelf nog nooit gezien maar het schijnt een prachtobjectief te zijn. http://www.ephotozine.com...m-f-1-2-lens-review-22609Verwijderd schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 10:47:
[...]
Dat is ongeveer gelijk aan een 85mm f/3.2 (ff) en daar betaal je €800,- voor, grapjas.
En er zijn natuurlijk meer zaken die de scherptediepte bepalen. Zoals afstand tot het object.
Verwijderd
Sneller klopt, maar voor de scherptediepte maakt dat niet uit. Het is ook absoluut een mooi objectief, maar veel te duur in dit geval.Verwijderd schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 10:55:
[...]
Hij is een stuk sneller. Ik heb hem zelf nog nooit gezien maar het schijnt een prachtobjectief te zijn. http://www.ephotozine.com...m-f-1-2-lens-review-22609
Ehm... Nee. De scherptediepte van een lens wordt bepaald door brandpuntsafstand en diafragma.En er zijn natuurlijk meer zaken die de scherptediepte bepalen. Zoals afstand tot het object.
Verwijderd
Dus de isolatie van een onderwerp op al jouw platen met dezelfde camera-instellingen is precies hetzelfde ongeacht of je een centimeter of 50 of 10 meter van het onderwerp verwijderd bent. Heel bijzonder.Verwijderd schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 11:06:
[...]
Ehm... Nee. De scherptediepte van een lens wordt bepaald door brandpuntsafstand en diafragma.
Verwijderd
Klopt.Universal Creations schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 11:20:
Nee, dat is natuurlijk afhankelijk van de afstand tot je onderwerp. Maar het punt of je nu een 32/1.2 op een Nikon zet of 85/3.2 op fullframe, dat maakt geen fluit uit qua scherptediepte als je dezelfde foto maakt (zelfde kadering).
Maar wat ik wou aangeven is dat je met dit objectief op Nikon 1 toch best wel kan spelen met de scherptediepte. Natuurlijk niet zoveel als met een snel FF objectief. Maar het is echt niet zo dat in je foto's bij Nikon 1 alles in focus hoeft te zijn.
Verwijderd
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat de scherptediepte van een lens constant is over het gehele scherptebereik. Dat is nou precies waardoor je onderwerpen kunt isoleren.Verwijderd schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 11:17:
[...]
Dus de isolatie van een onderwerp op al jouw platen met dezelfde camera-instellingen is precies hetzelfde ongeacht of je een centimeter of 50 of 10 meter van het onderwerp verwijderd bent. Heel bijzonder.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2014 11:42 ]
Dus met een equivalent van 85mm f3.2 op ff kun je niet met scherptediepte spelen??Verwijderd schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 10:47:
[...]
Het is met 800 euro wel een prijzig lensje inderdaad maar ik heb er best mooie resultaten van gezien en de bokeh ziet er ook niet verkeerd uit.
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
Het kan wel, maar echt spannend is het allemaal niet. Gelukkig is niet iedereen een bokeh/shallow DoF slet zoals ik, dus dan biedt een Nikon 1 veel waar voor zijn geld (al zou ik liever kijken naar m4/3 of aps-c).AdmiralSnipe schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 14:59:
[...]
Dus met een equivalent van 85mm f3.2 op ff kun je niet met scherptediepte spelen??![]()
Het is met 800 euro wel een prijzig lensje inderdaad maar ik heb er best mooie resultaten van gezien en de bokeh ziet er ook niet verkeerd uit.
Huh? De Sony SLT modellen, en dus ook de A58, gebruiken phase detection autofocus bij het filmen, net zoals als bij het fotograferen. Er zit dan ook geen verschil in AF snelheid tussen fotograferen en filmen. Geen enkele andere camera autofocussed sneller bij filmen dan een Sony SLT.Verwijderd schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 10:12:
[...]
Als een m4/3 camera al niet snel genoeg is en men een Nikon 1 camera aanraad dan zal een A58 al helemaal niet snel genoeg zijn.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Verwijderd
Als je dan echt regelmatig met autofocus wilt filmen, dan lijkt een SLT van Sony me een goede kandidaat. Dit hangt echter af van de verdere wensen en eisen. Voor filmen is Nikon in ieder geval wat minder gebruiksvriendelijk dan Canon of Sony.rows schreef op woensdag 16 april 2014 @ 21:19:
Ik zie momenteel veel aanbiedingen voorbij komen op basis van de Nikon D3200 + Nikkor AF-S 18-105mm F3.5-5.6 G VR kit voor een dikke 500 euri. Wat vinden jullie van deze kit? Goede keus of naar iets anders kijken?
Verwijderd
Dat weet ik. Maar PD hoeft tegenwoordig echt niet sneller te zijn dan CD. Zeker niet bij de lagere en midden modellen. CD blijkt echter wel regelmatig accurater.EXX schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 18:12:
[...]
Huh? De Sony SLT modellen, en dus ook de A58, gebruiken phase detection autofocus bij het filmen, net zoals als bij het fotograferen. Er zit dan ook geen verschil in AF snelheid tussen fotograferen en filmen.
Ik denk dat een Panasonic systeemcamera sneller is. Maar ik kan me vergissen. Ik heb dus even een filmpje van de A58 opgezocht en het was snel maar volgens mij is bijvoorbeeld de GH3 sneller. Helaas heb ik geen filmpje gevonden die ze beide naast elkaar zet.Geen enkele andere camera autofocussed sneller bij filmen dan een Sony SLT.
STEAM : http://steamcommunity.com/profiles/76561197992252776/
Met de 18-55 IS STM neem ik aan?jenpet schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 20:59:
zo vandaag de knoop doorgehakt ik ben de gelukkige eigenaar van een Canon 700D met de kit lens
Dat heb ik nooit getest in de showroom, want gaat moeilijk zonder kaartje, wat ik wèl heb gestest is het maken van foto's. Het kan aan de kitlens liggen ,maar bij foto's focust ie TRAAAG. zzzzzzzzzgrrrrrrr * blieb*EXX schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 18:12:
[...]
Geen enkele andere camera autofocussed sneller bij filmen dan een Sony SLT.
ora et labora
Correct de EF-S 18-55 IS STMUniversal Creations schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 21:09:
[...]
Met de 18-55 IS STM neem ik aan?
En een Sandisk Extreme SDHC UHS-I Card Class 10 16 Gb
[ Voor 12% gewijzigd door jenpet op 19-04-2014 22:26 ]
Die oefening kan ik als gebruiker van de oudere A55 niet bevestigen. Alle lenzen focussen naar behoren, zowel de lenzen die door de body worden aangedreven, als de lenzen met eigen focusmotor. Alleen de Minolta 100mm Macro, die kan wel eens traag zijn, maar dat is normaal bij een macro lens.mrc4nl schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 21:23:
[...]
Dat heb ik nooit getest in de showroom, want gaat moeilijk zonder kaartje, wat ik wèl heb gestest is het maken van foto's. Het kan aan de kitlens liggen ,maar bij foto's focust ie TRAAAG. zzzzzzzzzgrrrrrrr * blieb*
Natuurlijk is de kitlens geen snelheidsmonster, maar het is niet beter of slechter dan bij Canon of Nikon. Je krijgt waar je voor betaalt.
+/- 600,- (zoek tussen de 400 en 800)
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
nee
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Filmen is belangrijk voor korte clips (paar minuten), geen specifieke eisen.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
nee
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Mijn huidige camera is een Canon S3IS (6Mpx 12x superzoom, gekocht in 2007), het grootste probleem waar ik tegenaan loop is dat ik binnenshuis mijn kroost bij wat minder licht niet meer goed op de foto krijg (overdag geen problemen mee). Met name tijdens de winterdagen heb ik me hier regelmatig aan geergert (dan blijft alleen de flits nog een mogelijkheid om een moment vast te leggen wat totaal de sfeer bederft).
Ik heb inmiddels de nodige informatie tot me genomen (reviews, specsheets, fora etc), en heb nogal wat afwegingen te maken.
Ik ben een beginner (ik kan niet beoordelen hoe beginner ik ben, ik ken de knoppen en settings van m'n S3IS en weet wat ze theoretisch doen), ik ben niet erg goed in plaatjes schieten buiten de gelukstreffers al zeg ik het zelf (ik weet wel gelijk wanneer ik een eigen foto mooi vind, en een hoop van wat ik schiet valt helaas niet in deze categorie maar legt wel het moment vast wat dan van belang is). Hierbij heb ik het overigens over schieten met de manual-knop, de auto-stand gebruik ik voor het point-and-shoot -werk (waar ik eigenlijk vanaf wil om meer invloed op het plaatje uit te kunnen oefenen).
Ik ben erg gecharmeerd van "manuele" bediening (Fuji/Pentax met vaak meerdere dedicated instelknoppen/ringen voor iso/diafragma/sluitertijd).
Ik twijfel tussen 2 mogelijkheden, een compacte all-in-one (rangefinder MILC) en een combi (DSLR en compact).
Opties die de revue zijn gepasseerd:
- Fuji X (-E1/-M1/-A1) (all-in-one)
- Sony a6000 (all-in-one)
- Sony a65 (icm canon/S3IS)
- Pentax K50(0) (icm canon/S3IS)
- Canon S110
De techniek en complexiteit van fotografie spreken me erg aan, echter weet ik niet hoe een serieuze hobby het zal worden (je moet ergens beginnen).
Een rangefinder-model kan ik thuis verkopen als vervanger van de S3IS en mag zodoende wat meer kosten, een DSLR zal ik met name zelf hanteren verwacht ik, dus in dat geval zou ik graag voordeliger uit zijn (tot +/-600,-).
Ik ga ervan uit dat elke camera een auto-stand heeft zodat het thuisfront evt. ook plaatjes kan schieten zonder geweldige kennis van de camera (aanzetten, mikken en schieten).
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Niet specifiek, ik denk een goede prime voor binnenshuis en een standaard lens (3x/5x zoom).
O jawel hoor, zat zelfsEXX schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 18:12:
[...]
Geen enkele andere camera autofocussed sneller bij filmen dan een Sony SLT.
Bijvoorbeeld de Nikon 1 (daar is ie weer): die is zelfs 's werelds snelste.
Jij bedoelt misschien "geen enkele andere DSLR"
Nou nee, ik bedoelde echt geen andere camera. Sony SLT is nl. ook geen SLR, maar een systeemcamera met een beam-splitter voor de autofocus.Fireshade schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 12:06:
[...]
O jawel hoor, zat zelfs![]()
Bijvoorbeeld de Nikon 1 (daar is ie weer): die is zelfs 's werelds snelste.
Jij bedoelt misschien "geen enkele andere DSLR"
Dat de Nikon1 zo snel is had ik geen idee van. Je hebt daar wel te maken met een geoptimaliseerd systeem mbt combinatie camera-lens, terwijl Sony SLT nog moet kunnen werken met Minolta AF lenzen uit 1985, die nooit voor video bedoeld waren.
Dat begreep ik ook welEXX schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 16:25:
[...]
Nou nee, ik bedoelde echt geen andere camera. Sony SLT is nl. ook geen SLR, maar een systeemcamera met een beam-splitter voor de autofocus.
Eigenlijk hebben de Sony SLT's alleen SLR's tegenover zich, als het gaat om gelijksoortige camera's. Het zijn prima camera's hoor, daar niet van.
Mijn punt is gewoon dat sommige mensen -afhankelijk van hun wensen en gebruik- gewoon beter af zijn met een MILC (of zelfs een smartphone - maar die zitten hier dan op een verkeerd forumtopic?
Een SLR/SLT is ook niet voor iedereen de heilige graal, daar moeten we ons van bewust blijven
Is ook niet zo moeilijk, met die 1" sensor is al snel alles in focus dus hoeft je AF minder hard te werkenEXX schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 16:25:
[...]
Nou nee, ik bedoelde echt geen andere camera. Sony SLT is nl. ook geen SLR, maar een systeemcamera met een beam-splitter voor de autofocus.
Dat de Nikon1 zo snel is had ik geen idee van. Je hebt daar wel te maken met een geoptimaliseerd systeem mbt combinatie camera-lens, terwijl Sony SLT nog moet kunnen werken met Minolta AF lenzen uit 1985, die nooit voor video bedoeld waren.
Wat is jullie mening ? ik lees namelijk dat er voor en nadelen aan zitten ook met lens flare etc.
Een goed filter is niet echt goedkoop. Ben je als snel aantal tientjes aan kwijt. Zelf gebruik ik geen filters op mijn objectieven, maar ben er ook niet geheel op tegen. Tijdens de workshops geef ik eigenlijk altijd aan. Heb je het gevoel dat je minder scherpe foto hebt, last van flares etc etc. Test het eerst eens zonder filter. Het kan zijn dat filter dit veroorzaakt.
Vraag is vind jij het nodig om je front element te beschermen? Gebruik je een zonnekap voor je objectieven ? Dit is iets wat ik zelf als eerste zou doen.
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Mijn vraag is eigenlijk is de bescherming nodig , gaat de kwaliteit erg achteruit of nihil ?
Verwijderd
Of het nodig is is persoonlijk. Ikzelf gebruik geen filters maar veelal wel een zonnekap. De plaatselijke speciaalzaak doet echter erg veel moeite om mij filters te verkopen...
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2014 09:43 ]
Zoals Superdaantje zegt, een goed filter is niet goedkoop. Voor goedkope objectieven kan een goed filter al gauw een aanzienlijk deel van de aanschaf van het objectief zijn, en dan lijkt het me niet de moeite meer waard. Voor kitlenzen of iets dergelijks lijkt het me sowieso niet echt de moeite waard om er een filter op te zetten ter bescherming, vervanging bij beschadiging kost dan ook niet zoveel.
Ik gebruik zelf alleen filters voor speciale effecten: Polarisatie en ND filters. Voor bescherming heb ik de zonnekappen en de lensdoppen.
[ Voor 9% gewijzigd door henkie196 op 24-04-2014 09:50 ]
Het verschilt per gebruikte filter en situaties of je iets gaat merken of er kwaliteits verlies gaat optreden. Er is hierover al heel erg veel geschreven en er zijn zelfs de nodige filmpjes te vinden op Youtube met testenen informatie.jenpet schreef op donderdag 24 april 2014 @ 09:37:
Op dit moment is er helemaal niks aan de hand maar ze hadden het meer over bescherming , nee heb nog geen filters of zonnekap.
Mijn vraag is eigenlijk is de bescherming nodig , gaat de kwaliteit erg achteruit of nihil ?
Zelf zie ik geen reden om een beschermfilter te gebruiken. Gebruik een zonnekap en de spullen zijn tevens verzekerd.
En nog een ander semi-serieus, maar informatief verhaaltje van lensrentals over slechte vs. goede UV filters: http://www.lensrentals.co...od-times-with-bad-filters
[ Voor 47% gewijzigd door Orion84 op 24-04-2014 10:22 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
[ Voor 96% gewijzigd door Fireshade op 25-04-2014 11:23 ]
Leuk en informatief stukjeOrion84 schreef op donderdag 24 april 2014 @ 10:08:
En verder hebben we daarvoor natuurlijk ook gewoon Het grote filter topic
En nog een ander semi-serieus, maar informatief verhaaltje van lensrentals over slechte vs. goede UV filters: http://www.lensrentals.co...od-times-with-bad-filters
En dan hebben we ook een semi-serieuze test van DigitalRev over het nut van uv- of beschermfilters:
YouTube: UV Filter vs No UV Filter - DigitalRev TV Test
Hmmm.., niet veel reactie, zal vast liggen aan mijn onduidelijke verhaalwopie schreef op zondag 20 april 2014 @ 22:45:
Wat is je beschikbare budget?
+/- 600,- (zoek tussen de 400 en 800)
nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
nee
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Filmen is belangrijk voor korte clips (paar minuten), geen specifieke eisen.
nee
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Mijn huidige camera is een Canon S3IS (6Mpx 12x superzoom, gekocht in 2007), het grootste probleem waar ik tegenaan loop is dat ik binnenshuis mijn kroost bij wat minder licht niet meer goed op de foto krijg (overdag geen problemen mee). Met name tijdens de winterdagen heb ik me hier regelmatig aan geergert (dan blijft alleen de flits nog een mogelijkheid om een moment vast te leggen wat totaal de sfeer bederft).
Ik heb inmiddels de nodige informatie tot me genomen (reviews, specsheets, fora etc), en heb nogal wat afwegingen te maken.
Ik ben een beginner (ik kan niet beoordelen hoe beginner ik ben, ik ken de knoppen en settings van m'n S3IS en weet wat ze theoretisch doen), ik ben niet erg goed in plaatjes schieten buiten de gelukstreffers al zeg ik het zelf (ik weet wel gelijk wanneer ik een eigen foto mooi vind, en een hoop van wat ik schiet valt helaas niet in deze categorie maar legt wel het moment vast wat dan van belang is). Hierbij heb ik het overigens over schieten met de manual-knop, de auto-stand gebruik ik voor het point-and-shoot -werk (waar ik eigenlijk vanaf wil om meer invloed op het plaatje uit te kunnen oefenen).
Ik ben erg gecharmeerd van "manuele" bediening (Fuji/Pentax met vaak meerdere dedicated instelknoppen/ringen voor iso/diafragma/sluitertijd).
Ik twijfel tussen 2 mogelijkheden, een compacte all-in-one (rangefinder MILC) en een combi (DSLR en compact).
Opties die de revue zijn gepasseerd:
- Fuji X (-E1/-M1/-A1) (all-in-one)
- Sony a6000 (all-in-one)
- Sony a65 (icm canon/S3IS)
- Pentax K50(0) (icm canon/S3IS)
- Canon S110
De techniek en complexiteit van fotografie spreken me erg aan, echter weet ik niet hoe een serieuze hobby het zal worden (je moet ergens beginnen).
Een rangefinder-model kan ik thuis verkopen als vervanger van de S3IS en mag zodoende wat meer kosten, een DSLR zal ik met name zelf hanteren verwacht ik, dus in dat geval zou ik graag voordeliger uit zijn (tot +/-600,-).
Ik ga ervan uit dat elke camera een auto-stand heeft zodat het thuisfront evt. ook plaatjes kan schieten zonder geweldige kennis van de camera (aanzetten, mikken en schieten).
Niet specifiek, ik denk een goede prime voor binnenshuis en een standaard lens (3x/5x zoom).
Laat ik het anders formuleren:
Afgezien van fysieke afmetingen, is een instap-DSLR vergelijkbaar met een mid/high-end ILC of zijn er nog andere redenen om te kiezen voor een ILC?
Maar dat het meer afhankelijk was van de eventuele uitbreidingsmogelijkheden die het platform biedt.
OM-D heeft het voordeel van een m4/3 formaat dus lekker compact, zeker met de nieuwe pancake zoom. Als je meer dan de kitlens wil en bv filters/flitsers en andere zaken dat wellicht de keuze voor een dSLR positiever kan uitvallen. Maar dat zal je zelf moeten afwegen.
Voor iemand die een upgrade wil van een compact en twijfelt tussen dSLR en ILC raad ik altijd een ILC aan. Mocht het zo bevallen kan er altijd nog naar een dSLR worden gekeken, maar dan heb je al een prima camera die je mee kan nemen.
Verwijderd
Op zich doen ILC's qua beeldkwaliteit niet onder dSLR's. Ik vind dSLR's qua ergonomie beter en vind een OVF lekkerder werken dan een EVF.
Ik zou zeggen probeer wat modellen in een winkel en kijk waar je persoonlijk voorkeur ligt, vooral op het gebied van gebruiksgemak.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2014 11:47 ]
Het kan zeker geen kwaad om eens te kijken naar de systeemcamera's. Deze camera's worden helaas nog onderschat. En zie zelf nog steeds te vaak dat men de dslr in de kast laat liggen en niet gebruikt, omdat deze niet praktisch is om mee te nemen voor uitstapjes. Dat is zonde ?Barrycade schreef op zondag 27 april 2014 @ 11:42:
Voor iemand die een upgrade wil van een compact en twijfelt tussen dSLR en ILC raad ik altijd een ILC aan. Mocht het zo bevallen kan er altijd nog naar een dSLR worden gekeken, maar dan heb je al een prima camera die je mee kan nemen.
Zelf heb ik besloten om de Full Frame Canon de deur uit te doen en volledig over te stappen op systeemcamera's. Het slepen met de grote zware camera's is helaas niet meer aan mijn besteed. Dus ik moest wel opzoek naar een alternatief.
Komt overal erg goed uit de test .
Verwijderd
Natuurlijk blijft het lichter en kleiner dan een dSLR-set, maar compact is het dan zeker niet meer.
Even een extreem voorbeeld:

Kijk niet alleen naar de camera, maar bekijk ook objectieven aanbod van het systeem. Zelf heb ik enige tijd Sony NEX gehad. Nooit echt onder de indruk geweest over het glas werk.ramrodwillem schreef op zondag 27 april 2014 @ 14:36:
Was/ Ben zelf ook in markt voor een andere camera , veel gelezen , zou eens kijken bij de Sony a6000.
Komt overal erg goed uit de test .
Verwijderd
Verwijderd
Prachtig objectief. Maar voor ongeveer 250 euro heb je ook een prachtig objectief wat ook lichtsterk is (1.8) maar compact en voor een fractie van de prijs.Verwijderd schreef op zondag 27 april 2014 @ 14:43:
Als je voor een ILC kiest vanwege het formaat, dan moet je ook niet vergeten dat lichtsterk glas nog steeds flink wat aan de afmetingen van het gehele systeem toevoegt.
Natuurlijk blijft het lichter en kleiner dan een dSLR-set, maar compact is het dan zeker niet meer.
Even een extreem voorbeeld:
[afbeelding]

Van Sony zelf niet misschien maar genoeg alternatieven zoals Zeiss en Sigma
Heb aantal objectieven gebruikt, maar enige die ik serieus de moeite vond waren enkel paar van de Zeis objectieven. De objectieven die Sony zelf uitbrengt die hebben mij nooit kunnen bekoren. Verder is een belangrijke reden dat ik niet meer naar Sony kijk is de bediening en het menu structuur. Hier kan ik persoonlijk niet aan wenen. Paar weken terug een week ene 7r mogen testen en helaas na paar uur had ik er genoeg van en is deze terug gegaan. Beeldkwaliteit van de RAW bestanden erg goed, maar geen camera voor mij. Tevens een reden dat ik Sony niet meer zie zitten is de meermaals negatieve ervaring met hun service. Deze alles behalve als goed ervaren. Laatste keer was om dat de coating los liet van een objectief. En werd op een vreemde manier te woord gestaan. En kreeg enkel een telefoonnummer. Deze bleek achteraf van techrepair te zijn. De winkel heeft zelf nog gebeld met Sony om mijn verhaal te verifiëren, Met als conclusie dat Sony vast blijft houden zonder objectief gezien te hebben dat het niet kan. Winkel heeft mij een nieuw objectief gegeven en zijn zelf in conclaaf gegaan met Sony. Dit heeft maanden geduurd. Zelfde gehad met twee camera's met de service. NEX6 en met de 5r. Dus naast dat ik niet onder de indruk ben van de Sony Objectieven en de bediening niet voor mij is weggelegd heeft Sony met haar service zo teleur gesteld dat ik mij niet meer waag aan dit merk. (geloof graag dat ik heel veel pech heb gehad, maar ik waag me er niet meer aan) ;-)Verwijderd schreef op zondag 27 april 2014 @ 14:55:
Sigma heeft alleen al 3 hele nette (en zeer betaalbare) objectieven voor E-mount en de Sony 50mm en 35mm zijn ook gewoon goed (al is de laatste wat prijzig). Dan heb je ook nog de Carl Zeiss Touit's en de oudere 24mm. Genoeg mooi glas voor te krijgen.
Verwijderd
De Sony Alpha 6000 is echter gewoon een goed toestel en het lenstrio van Sigma is qua prijs/prestatie niet of nauwelijks te verslaan.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen andere goede opties te krijgen zijn.
Trouwens wel jammer dat je een product al na een paar uur afschrijft, terwijl je het een week mag testen.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2014 16:41 ]
Heb nog steeds een Sony NEX 3 liggen die gebruikt word voor de workshops De 5 en 7 zijn inmiddels weg..
Daarom is het verstandig om zelf camera's en objectieven te testen in de winkel. Vind je deze prettig bedienen etc. Ga nooit te veel af wat andere zeggen en en specificaties. Ieder heeft zijn haar eigen voorkeuren. Gelukkig is er genoeg keuze in camera's en objecteiven om een eigen keuze te kunnen maken.
EUR 1000-2000 (flexibel)
Nee
Nee
Ja
Nee
Hij moet enigszins weerbestendig zijn en niet te groot.
Ik zit te denken aan een standaard kitlens, eventueel met een prime lens los erbij.
Met je huidige eisen kunnen we letterlijk -tig camera's opsommen die eraan voldoen. En daar is dit topic niet voor bedoeld. Lees jezelf wat meer in en kijk welke modellen je het meest aanspreken en waarom.
Verwijderd
Verwijderd
Systeemcamera's van tegenwoordig hebben net als een dslr 1.5 crop sensor of een Full Frame sensor. Die niet onder doen voor een spiegelreflex. En knoppen om snel diafragma sluitertijd etc. in te kunnen stellen hebben veel van de systeemcamera's ook. Een spiegelreflex is in deze niet beter. Voor sommige is een spiegelreflex prettig om de ergonomie.Hardcell schreef op maandag 28 april 2014 @ 13:24:
Ik denk aan een dSLR vanwege de grotere sensor, optische zoeker en voornamelijk knoppen op de body om snel dingen mee te kunnen proberen. Ik kwam zelf uit op een D7100 met 18-105 lens kit, eventueel met een losse prime lens erbij. Met tas en geheugenkaarten zit je dan zo rond de €1500? In die prijsklasse ben ik aan het zoeken momenteel.
Voor reizen zou ik zelf toch eerder kijken naar een goede systeemcamera.
Fujifilm heeft bijvoorbeeld een de X E2 en X T1 die beide een uitstekende beeldkwaliteit hebben.
[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 28-04-2014 15:32 ]
Wil je een foto die er exact zo uitziet in je zoeker als dat hij gemaakt wordt?Hardcell schreef op maandag 28 april 2014 @ 13:24:
Ik denk aan een dSLR vanwege de grotere sensor, optische zoeker en voornamelijk knoppen op de body om snel dingen mee te kunnen proberen. Ik kwam zelf uit op een D7100 met 18-105 lens kit, eventueel met een losse prime lens erbij. Met tas en geheugenkaarten zit je dan zo rond de €1500? In die prijsklasse ben ik aan het zoeken momenteel.
Live view, creatieve effecten toepassen? Veel snellere autofocus, 100% van de foto in de zoeker?
Focussen met touch screen, enz enz
dan moet je gewoon een ILC nemen, dslr biedt geen praktische voordelen voor consumenten die hier vragen stellen over watvoor camera ze nodig hebben imho
Oh en kwa beeldkwaliteit zit er geen merkbaar verschil tussen.
[ Voor 3% gewijzigd door Bever! op 28-04-2014 19:03 ]
Hoe houden deze camera's zich in slechte lichtomstandigheden? Ik zie dat de Sony een veel hogere ISO gevoeligheid heeft? Goede kwaliteit bij weinig licht is voor mij wel een belangrijk punt.
Als je goede kwaliteit wil bij weinig licht, kun je een deel van je budget beter stoppen in een lichtsterke zoomlens, of eventueel een prime.
Edit: wat versta je trouwens onder weinig licht? En wat voor type fotografie op dat moment?
[ Voor 17% gewijzigd door Universal Creations op 28-04-2014 20:22 ]
Verwijderd
Als ik nu een mirrorless zou kopen, dan zou het de X-T1 zijn.
Olympus en Panasonic hebben in het m4/3-segment echter ook hele mooie toestellen.
Edit: Wat nog wel belangrijk is om mee te nemen, naast ergonomie en draagbaarheid, is battery life. De Sony en Fuji halen volgens sommige reviews rond de 350 shots meen ik. Als tussentijds opladen geen probleem is, dan is het niet zo belangrijk natuurlijk.
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2014 20:44 ]
Nu nog kijken of ik een winkel kan vinden die hem verkoopt hier in Turkije waar ik de komende maanden zit..
Rubbers laten los etc. Aan de fotokwaliteit is niets veranderd.
Nu zat ik te denken de d5300 te halen, zelfde serie maar beter en belangrijk met gps.
Heeft iemand hier ervaring mee? En zo ja hoe goed werkt de gps functie?
ik zie ik zie wat jij niet ziet
1800
Sigma 24-70mm F2.8 IF EX DG (Canon)
Sigma 12 mm - 24 mm F/4.5-5.6 HSM ASP DG(Canon)
Canon 50mm 1.8
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Naast de gewone foto's is nachtfotografie belangrijk
Nee
Nee
Overige wensen aan de camera ?
Geen
Gewenst bereik?
Huidige bereik van mijn lenzen is voor nu voldoende
Zelf neig ik sterk naar de Canon 6D, binnen budget en wat ik op de verschillende sites heb gelezen zeer geschikt voor nachtfotografie. Maar wellicht zijn er opties die ik over het hoofd zien!
Overstap naar een ILC kan maar is zeker niet beter dan de 6d. En je moet opnieuw lenzen kopen. Veel reviews gelezen over Fuji vs Canon 6d en meesten geven aan dat het verschil nihil is, (ze hadden beide)maar de 6d beter is in AF bij sport en iets beter is in low light en dynamic Range.
Overall is de 6d duurder dan bijv een XT-1 van Fuji.
Fuji is lichter icm met lens, maar voor beide heb je een tas nodig. Alhoewel ik altijd zonder tas reis met vaste lens
Voor sommigen is gewicht belangrijk omdat ze last hun schouder krijgen. Dat is wel een overweging. De Fuji is net iets minder zeulen.
Zo te zien heb he nu ook Canon, dus je hebt geen leercurve om hem te bedienen.
Je bereik van je lenzen veranderd wel bij full frame vanwege het vervallen van de crop factor
[ Voor 9% gewijzigd door Tomas_ op 29-04-2014 11:10 ]
Daarnaast kies je voor een Full-Frame camera vooral vanwege kunnen schieten met kleine scherptediepte.
Klopt was ook niet gesteld. Wel goed dat je het aangeeft. Ik zou mij wel kunnen voorstellen dat een full frame sensor meer info kan vastleggen 's nachts dan een APS-C sensor.Universal Creations schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 12:18:
Nachtfotografie is niet hetzelfde als low-light fotografie.
Dat is ook mijn voornaamste reden (de lenzen). Kom van een 5D classic en merk dat ik vooral veel plezier aan de 12-24 mm lens en gemaakte foto's beleef.technonose schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 11:06:
De 6d is gewoon een hele goede camera. En je hebt de lenzen al.
Dank beide voor de feedback en uitleg, denk dat ik zo maar eens ga shoppen!
Verwijderd
+/- 1000,- incl. lenzen
- Minolta 50mm f/1.8 A-mount
- Tamron 17-50mm f/2.8 A-mount
Nee, familiefoto's (rondrennende kinderen, indoor etc)
Heb een Sony HDR-GW66VE voor video. Korte filmpjes zijn wel van toepassing, maar dit moet voor geen enkele camera een probleem zijn.
Ja
Vandaag mijn Sony SLT-A33 verkocht. Ben nu aan het twijfelen tussen:
- Sony Alpha A6000
- Sony RX10
- Sony RX100m2(of m3 die morgen wrs aangekondigd gaat worden)
- Fuji X20
Daarom staat de RX100m2/m3 ook in het lijstje. Lees hier veel goede dingen over. Echter geen eigen ervaringen (behalve die bij de Mediamarkt waar het onmogelijk is de prestaties bij low light te testen).
De RX10 is een beetje het buitenbeentje. Toch richting de max. van mijn budget en de andere zijn toch wel kleiner.
Voorkeur ging altijd uit van de A6000. Echter nu ik me hierin ga verdiepen zijn er betrekkelijk weinig lenzen die ik interessant vind (qua prestatie en prijs). Ik zou dan graag een Sigma 30mm f/2.8 willen. Vraag me dan af of de 16-50mm kitlens wel goede prestaties neerzet bijv. indoor.
Een andere optie is de A6000 middels een LA-EA2 adapter te gebruiken icm mijn huidige lenzen. Geeft echter toch wel veel extra gewicht en omvang met zich mee.
Daarnaast ook bij een winkel de Fuji X20 uitgeprobeerd. Het hele gevoel van de camera bevalt zeker. Echter lees ik dat de low-light prestaties al minder zijn t.o.v. een RX100. Systeemcamera's van Fuji vallen af door de hoge prijzen van de X-mount lenzen.
Iemand die kan adviseren of info heeft om de keus makkelijker te maken?
Verwijderd
De andere toestellen zijn namelijk geen dSLR / ILC.
De RX10 is echt een hele fijne camera die prachtige foto's maakt. Klein is ie niet maar het biedt wel een camera die voor 95% van de situaties geschikt is. Ook de low-light prestaties zijn goed en zelf nachtshots zonder statief zijn goed.Verwijderd schreef op woensdag 30 april 2014 @ 20:50:
+/- 1000,- incl. lenzen
- Minolta 50mm f/1.8 A-mount
- Tamron 17-50mm f/2.8 A-mount
Nee, familiefoto's (rondrennende kinderen, indoor etc)
Heb een Sony HDR-GW66VE voor video. Korte filmpjes zijn wel van toepassing, maar dit moet voor geen enkele camera een probleem zijn.
Ja
Vandaag mijn Sony SLT-A33 verkocht. Ben nu aan het twijfelen tussen:Ik maak hoofdzakelijk foto's van mijn gezin. Ben geen prof en heb ook niet de intentie om manual te gaan focussen. Wil graag iets wat redelijk compact is (de primaire reden dat ik de A33 verkocht heb) en goede low light prestaties. Met de lenzen die ik nog in mijn bezit heb, ben ik toch een redelijk snelle AF gewend.
- Sony Alpha A6000
- Sony RX10
- Sony RX100m2(of m3 die morgen wrs aangekondigd gaat worden)
- Fuji X20
Daarom staat de RX100m2/m3 ook in het lijstje. Lees hier veel goede dingen over. Echter geen eigen ervaringen (behalve die bij de Mediamarkt waar het onmogelijk is de prestaties bij low light te testen).
De RX10 is een beetje het buitenbeentje. Toch richting de max. van mijn budget en de andere zijn toch wel kleiner.
Voorkeur ging altijd uit van de A6000. Echter nu ik me hierin ga verdiepen zijn er betrekkelijk weinig lenzen die ik interessant vind (qua prestatie en prijs). Ik zou dan graag een Sigma 30mm f/2.8 willen. Vraag me dan af of de 16-50mm kitlens wel goede prestaties neerzet bijv. indoor.
Een andere optie is de A6000 middels een LA-EA2 adapter te gebruiken icm mijn huidige lenzen. Geeft echter toch wel veel extra gewicht en omvang met zich mee.
Daarnaast ook bij een winkel de Fuji X20 uitgeprobeerd. Het hele gevoel van de camera bevalt zeker. Echter lees ik dat de low-light prestaties al minder zijn t.o.v. een RX100. Systeemcamera's van Fuji vallen af door de hoge prijzen van de X-mount lenzen.
Iemand die kan adviseren of info heeft om de keus makkelijker te maken?
-Fotokwaliteit top
-Video top
-Geen kwaliteitsverlies bij zoom
-Premium look and feel
De Alpha a6000 is ook een topper. De dure lenzen bij Sony zijn wel een dingetje inderdaad.
Hier foto's geschoten met de RX10 (waaronder ook 9 geschoten met de RX100ii).
https://www.flickr.com/photos/olivierblitzblum/
ps: Rx100m3 wordt waarschijnlijk pas half mei aangekondigd.
Dit topic is gesloten.
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's