• Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
Rond de 250 euro en misschien maximaal 300 euro.
• Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee, die komen er ook niet.
• Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Filmen is een leuke optie. Een filmpje maken in auto modus kan denk ik met alle camera's in deze prijsklasse wel.
• Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?)
De keuze is als lastig dus dit laat ik maar even in het midden.
• Wat voor camera wil je?
Momenteel hebben m'n ouders een normale compact van Sony. Een Cyber-shot DSC-W-nogiets (rond de 150 euro)

. Kwaliteit is niet bijzonder.
In mijn zoektocht naar een goede camera voor hun kwam ik mede door iemand anders uit bij camera's met een grotere sensor. Zo maakt de RX-100 van Sony erg mooie foto's, maar is met zijn 450 euro ver boven het budget. Ik heb dus mijn oog laten vallen op de goedkopere systeemcamera's. De Nikon 1 S1, J2 en J3. De kitlens van de Nikon 1 S1 heeft geen optical beeldstabilisatie dus valt daarmee direct af. Goedkopere sets met een J2 camera hebben eenzelfde lens zonder beeldstabilisatie en vallen dus ook af. Andere opties ben ik nog aan het bekijken want er zijn zeker in het compactcamera segment zoveel camera's. Welke mij ook opviel was de Travelzoom Sony DSC-HX50 die door de Consumentenbond als beste camera werd gekozen. Deze heeft echter geen grotere sensor, maar kan wel snel foto's maken.
Geen optical beeldstabilisatie en daarom afvallers:
Nikon 1 S1. Lenskit heeft geen stabilisatie.
Samsung NX1000. Lenskit heeft geen stabilisatie. Krijgt wel een hoop goede reviews.
• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Standaard zaken en vakanties.
- Point and shoot. Volledig automatisch en dus een goede automatische stand nodig. In het menu komen ze nauwelijks.
- Camera moet beschikken over echte beeldstabilisatie dus niet digitaal.
- Camera moet snel momenten kunnen vastleggen (bijv. kinderen). De belangrijkste reden dat de huidige camera moet worden vervangen is omdat deze als langzaam wordt ervaren.
- Camera moet niet te groot worden.
- Accu moet gewoon normaal of bovengemiddeld lang mee kunnen.
• Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-GF5K Rood Momenteel goedkoop voor die kleur. Nadeel de camera is met deze lens vrij lomp, ik had liever een pancake lens gezien. Een ander nadeel, volgens een review ' It doesn't have the best build quality in the world, but it does feel very solid, and its optics are a bit on the slow slide, but relatively free of distortion and acceptably sharp when the lens is stopped down a bit.' Daaruit maak ik op dat de lens langzaam is? Andere reviews kwamen op een uitstekende score van de camera maar daarbij werd getest met andere Panasonic lenzen dan bij deze kit. De camera zelf zou ook snel zijn. Dat is de enige camera rond de 250 euro die deels voldoet aan de eisen.
Het 300 euro segment is drukker. Met de Nikon J3 en Sony NEX-3N (veel grotere sensor dus nog interessanter?). De Sony is echter een stuk langzamer met slechts 9 FPS ten opzichte van de J3 met 60 FPS. Zijn er compact camera's die ik over het hoofd zie. Ik ben namelijk nog erg zoekende zoals je ziet

. Bij DPreview vinden ze de J3 een goede upgrade ten opzichte van een compact camera (
http://www.dpreview.com/a...ss-camera-roundup-2013/13). Edit: Kom net ook nog de Samsung NX210 met OIS lens tegen, ook voor 299 euro.
Prestaties: J1
http://www.imaging-resource.com/PRODS/NIKONJ1/NIKONJ1A6.HTM NEX-3N
http://www.imaging-resource.com/PRODS/NEX3/NEX3A6.HTM
Zoals je leest ben ik nogal gefocust op de grotere sensor. Echter misschien is dit voor mijn ouders niet zo belangrijk? In deze post
Erazzzer in "[Aankoopadvies] Compactcamera" worden enkele high-end compacts genoemd die mogelijk ook interessant zijn. Ik ben er echter zelf terughoudend in want ben niet echt te spreken over die W-serie van Sony. 150 euro kostte de huidige camera en dat is echt een middle of the road ding die ook nog eens niet snel genoeg is.
Edit: Lees toch een aantal meningen op DPreview dat de NEX-3N te langzaam is voor het fotograferen van kinderen.