Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:28

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Sluw schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 11:57:
[...]
Qua functionaliteiten doet een G5 echt niet onder voor een (instap) dslr. Dat moet volgens mij geen probleem zijn. Over de lenzen kan ik niets zeggen, dat is echt een eigen keuze. Optisch presteren ze volgens mij redelijk gelijk. Het voordeel van optie 1 is dat je ook een compacte/iets lichtere setup kunt maken met de 14-42 en met optie 2 hoef je inderdaad niet te wisselen. Eigen keuze.
De G5 is nog opgevolgd door een G6 hè? En die kit met de 14-140 lens is inderdaad 150 euro duurder dan die 800 euro, maar mocht je de mogelijkheid hebben, dan kun je in Duitsland bij een groot aantal winkels/webshops de G6 14-140 kit voor net onder de 800 euro aanschaffen. En volgens mij is de 14-140 II lens al behoorlijk compact en optisch gelijk aan de 14-42 en 45-150, zodat het misschien fijner/praktischer is de 14-140 lens te gebruiken.

Wat betreft de 14-42 moet je nog even opletten, ook daar is een I en II (2013) variant van.

Hier een mooi stuk over de verschillen tussen de G5 en G6: http://cameraergonomics.b...lumix-g5-or-g6-whats.html met als conclusie:

- For general photography with autofocus there is not much difference between them.
- For Sport/Action the G6 is significantly better to the extent I would say the G5 is unsuitable and the G6 is quite capable.
- For Manual Focus, peaking on the G6 gives it a significant advantage.
- Other features, if you want Wi-Fi, Multi Exposure or Time Lapse then the G6 is your camera.

[ Voor 25% gewijzigd door hars73 op 21-03-2014 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-10 16:45
hars73 schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 12:45:
[...]

De G5 is nog opgevolgd door een G6 hè? En die kit met de 14-140 lens is inderdaad 150 euro duurder dan die 800 euro, maar mocht je de mogelijkheid hebben, dan kun je in Duitsland bij een groot aantal winkels/webshops de G6 14-140 kit voor net onder de 800 euro aanschaffen. En volgens mij is de 14-140 II lens al behoorlijk compact en optisch gelijk aan de 14-42 en 45-150, zodat het misschien fijner/praktischer is de 14-140 lens te gebruiken.

Wat betreft de 14-42 moet je nog even opletten, ook daar is een I en II (2013) variant van.

Hier een mooi stuk over de verschillen tussen de G5 en G6: http://cameraergonomics.b...lumix-g5-or-g6-whats.html met als conclusie:

- For general photography with autofocus there is not much difference between them.
- For Sport/Action the G6 is significantly better to the extent I would say the G5 is unsuitable and the G6 is quite capable.
- For Manual Focus, peaking on the G6 gives it a significant advantage.
- Other features, if you want Wi-Fi, Multi Exposure or Time Lapse then the G6 is your camera.
Als de G6 in het budget valt is dat zeker de betere keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het grootste voordeel van de G6 is dat er de 14-140mm II bij zit. Met die camera zal je niks tekort komen vergeleken met een DSLR, dat is al lang niet meer zo, zeker vergeleken met een instap-DSLR zal je in veel opzichten juist beter af zijn met een goede Mirrorless ILC. De 14-140mm presteert niet slechter dan die twee losse lenzen, dus de enige zorg is de prijs en dat is het imho zeker waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:38
Bedankt voor alle info, het lijkt me nu toch beter om het wisselen van lenzen voor lief te menen, zo'n ramp is dat ook weer niet. Het uitgespaarde geld kan ik dan steken in een betere G6-body of gewoon ruim binnen budget klaar zijn. Daarvoor ga ik van het weekend de specs even goed naast elkaar leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
2 losse lenzen heeft als voordeel dat je ook een aardig deel van de tijd met alleen de 14-42 erop kunt rondlopen die wel lekker compact is. X-versie in ieder geval.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

• Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
Rond de 250 euro en misschien maximaal 300 euro.

• Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee, die komen er ook niet.

• Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Filmen is een leuke optie. Een filmpje maken in auto modus kan denk ik met alle camera's in deze prijsklasse wel.

• Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?)
De keuze is als lastig dus dit laat ik maar even in het midden.

• Wat voor camera wil je?
Momenteel hebben m'n ouders een normale compact van Sony. Een Cyber-shot DSC-W-nogiets (rond de 150 euro) :). Kwaliteit is niet bijzonder.

In mijn zoektocht naar een goede camera voor hun kwam ik mede door iemand anders uit bij camera's met een grotere sensor. Zo maakt de RX-100 van Sony erg mooie foto's, maar is met zijn 450 euro ver boven het budget. Ik heb dus mijn oog laten vallen op de goedkopere systeemcamera's. De Nikon 1 S1, J2 en J3. De kitlens van de Nikon 1 S1 heeft geen optical beeldstabilisatie dus valt daarmee direct af. Goedkopere sets met een J2 camera hebben eenzelfde lens zonder beeldstabilisatie en vallen dus ook af. Andere opties ben ik nog aan het bekijken want er zijn zeker in het compactcamera segment zoveel camera's. Welke mij ook opviel was de Travelzoom Sony DSC-HX50 die door de Consumentenbond als beste camera werd gekozen. Deze heeft echter geen grotere sensor, maar kan wel snel foto's maken.

Geen optical beeldstabilisatie en daarom afvallers:
Nikon 1 S1. Lenskit heeft geen stabilisatie.
Samsung NX1000. Lenskit heeft geen stabilisatie. Krijgt wel een hoop goede reviews.

• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Standaard zaken en vakanties.

- Point and shoot. Volledig automatisch en dus een goede automatische stand nodig. In het menu komen ze nauwelijks.
- Camera moet beschikken over echte beeldstabilisatie dus niet digitaal.
- Camera moet snel momenten kunnen vastleggen (bijv. kinderen). De belangrijkste reden dat de huidige camera moet worden vervangen is omdat deze als langzaam wordt ervaren.
- Camera moet niet te groot worden.
- Accu moet gewoon normaal of bovengemiddeld lang mee kunnen.

• Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-GF5K Rood Momenteel goedkoop voor die kleur. Nadeel de camera is met deze lens vrij lomp, ik had liever een pancake lens gezien. Een ander nadeel, volgens een review ' It doesn't have the best build quality in the world, but it does feel very solid, and its optics are a bit on the slow slide, but relatively free of distortion and acceptably sharp when the lens is stopped down a bit.' Daaruit maak ik op dat de lens langzaam is? Andere reviews kwamen op een uitstekende score van de camera maar daarbij werd getest met andere Panasonic lenzen dan bij deze kit. De camera zelf zou ook snel zijn. Dat is de enige camera rond de 250 euro die deels voldoet aan de eisen.

Het 300 euro segment is drukker. Met de Nikon J3 en Sony NEX-3N (veel grotere sensor dus nog interessanter?). De Sony is echter een stuk langzamer met slechts 9 FPS ten opzichte van de J3 met 60 FPS. Zijn er compact camera's die ik over het hoofd zie. Ik ben namelijk nog erg zoekende zoals je ziet :). Bij DPreview vinden ze de J3 een goede upgrade ten opzichte van een compact camera (http://www.dpreview.com/a...ss-camera-roundup-2013/13). Edit: Kom net ook nog de Samsung NX210 met OIS lens tegen, ook voor 299 euro.

Prestaties: J1 http://www.imaging-resource.com/PRODS/NIKONJ1/NIKONJ1A6.HTM NEX-3N http://www.imaging-resource.com/PRODS/NEX3/NEX3A6.HTM

Zoals je leest ben ik nogal gefocust op de grotere sensor. Echter misschien is dit voor mijn ouders niet zo belangrijk? In deze post Erazzzer in "[Aankoopadvies] Compactcamera" worden enkele high-end compacts genoemd die mogelijk ook interessant zijn. Ik ben er echter zelf terughoudend in want ben niet echt te spreken over die W-serie van Sony. 150 euro kostte de huidige camera en dat is echt een middle of the road ding die ook nog eens niet snel genoeg is.

Edit: Lees toch een aantal meningen op DPreview dat de NEX-3N te langzaam is voor het fotograferen van kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Langzaam/traag bij lenzen is dat ze niet lichtsterk zijn, waardoor je sluitertijden al snel langer worden.
"Slechts" 9fps bij de Nex-3N is niet een nadeel in mijn ogen. Ten eerste is het al razendsnel (de meeste professionele sportfotografen werken daar al jaren mee) en ten tweede moet je uit die enorme hoeveelheid foto's ook nog de goede halen.
Waarom wil je trouwens die "grote" sensor? Want ik zie in je eisen niets wat daar op wijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Een "snelle" of "langzame" lens zegt iets over de hoeveelheid licht die een lens doorlaat: hoe "sneller", hoe meer lichtopbrengst, dus hoe snellere sluitertijden je kan halen (of hoe lagere iso je in kan stellen bij dezelfde sluitertijd) en hoe meer er wazig wordt door het grotere diafragma.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Universal Creations schreef op maandag 24 maart 2014 @ 18:11:
Langzaam/traag bij lenzen is dat ze niet lichtsterk zijn, waardoor je sluitertijden al snel langer worden.
"Slechts" 9fps bij de Nex-3N is niet een nadeel in mijn ogen. Ten eerste is het al razendsnel (de meeste professionele sportfotografen werken daar al jaren mee) en ten tweede moet je uit die enorme hoeveelheid foto's ook nog de goede halen.
Waarom wil je trouwens die "grote" sensor? Want ik zie in je eisen niets wat daar op wijst.
Oke, duidelijk over de langzame lens :) (ook tobiasvs bedankt voor de uitleg). Snelheid heeft te maken met de eis voor het maken van foto's van kinderen. De huidige camera is te langzaam daarvoor. Grotere sensor wordt ingegeven door de zoektocht naar betere beeldkwaliteit wat volgens mij direct samenhangt met de grotere sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Beeldkwaliteit is van vele factoren afhankelijk. De lens en beeldprocessor hebben ook invloed op de uiteindelijke kwaliteit van je foto's. Daarnaast is er erg veel afhankelijk van de gebruiker zelf (user error), dus zoeken naar goede "beeldkwaliteit" is logisch, maar zegt niet zo veel. High-end compacts hebben weliswaar minder mogelijkheden om een wazige achtergrond te krijgen, maar bieden wel genoeg mogelijkheden voor het maken van haarscherpe foto's. Wat bedoel je precies met "beeldkwaliteit"?

Over het algemeen: hoe groter de sensor en hoe lichtsterker de lens, des te hoger de prijs, des te beter de prestaties in het donker en des te meer achtergrond-wazigheid je kan krijgen. Let op: als je verkeerd focust, is het onderwerp ook meteen een stuk waziger. Bij gebruik van de autostand heb je dus niet per se veel aan een grote sensor.

Wat bedoel je trouwens met "de camera is te langzaam voor het fotograferen van kinderen"? Focust de camera te traag? Duurt het opstarten te lang? Duurt het lang voor de lens van groothoek naar tele inzoomt door de trage zoommotor? Maakt de camera te weinig foto's per seconde? Is de lens te traag waardoor de kinderen altijd bewogen op de foto staan? Zoals je ziet, is "de camera is te langzaam" een heel erg algemene bevinding waar we moeilijk advies voor kunnen geven.

[ Voor 12% gewijzigd door tobiasvs op 24-03-2014 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het even nagevraagd :). Opstarten duurt ook te lang, maar het gaat vooral om het focussen. En foto's achterelkaar maken. Als er een foto moet worden gemaakt is de camera te lang daarmee bezig waardoor het moment alweer voorbij is. Vandaar ook dat de J3 in het oog springt omdat deze vliegensvlug zou moeten kunnen focussen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2014 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De truc is dat je voorbereid moet zijn en voor je de foto maakt al beginnen met focussen en je onderwerp te volgen. Een kind wat op je af komt rennen is niet in 1 keer goed te pakken. Je moet de camera het onderwerp laten "tracken", door de juiste AF-stand te gebruiken en de sluiterknop half ingedrukt te houden.

[ Voor 14% gewijzigd door Universal Creations op 24-03-2014 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Universal Creations schreef op maandag 24 maart 2014 @ 22:22:
De truc is dat je voorbereid moet zijn en voor je de foto maakt al beginnen met focussen en je onderwerp te volgen. Een kind wat op je af komt rennen is niet in 1 keer goed te pakken. Je moet de camera het onderwerp laten "tracken", door de juiste AF-stand te gebruiken en de sluiterknop half ingedrukt te houden.
De stand is altijd auto en dat zal op een nieuwe camera ook zo zijn. Ik zie net dat ze de J1 met VR lens voor 199 euro bij Klein hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 10:48:
[...]

De stand is altijd auto en dat zal op een nieuwe camera ook zo zijn.
Dan wens ik je veel succes bij het krijgen van scherpe en mooie foto's bij wat mindere omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

In mijn ervaring is het fotograferen van kinderen met compacts echt waardeloos. Ik herken ChicaneBT's beschrijving van "te traag" maar al te goed. Ongeveer alles is trager dan een DSLR of ILC. Van opstarten tot focussen tot opslaan. Laat staan met je motorzoom een beelduitsnede kiezen (voor degenen die niets met postprocessing te maken willen hebben zoals ouders e.d.). Je krijgt zo vaak van die gemiste momenten, zeer frusterend. Dat is ook de reden van ChicaneBT voor een hoge fps: je hoopt dat er een goede bij zit :P Ook sport- en modefotografen werken vaak met die insteek.
Toen ik een DSLR in gebruik nam om o.a. kinderen te fotograferen leek plotseling alles mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Universal Creations schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 10:51:
[...]

Dan wens ik je veel succes bij het krijgen van scherpe en mooie foto's bij wat mindere omstandigheden.
Wat zeg je nu? Is een systeemcamera niet geschikt voor auto modus gebruik of doel je specifiek op de J1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 11:00:
[...]

Wat zeg je nu? Is een systeemcamera niet geschikt voor auto modus gebruik of doel je specifiek op de J1.
Hoe weet de auto-modus dat je moet tracken? En of je flits wil gebruiken of niet? En of het een actieshot moet zijn met korte of juist langere sluitertijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fireshade schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 11:00:
In mijn ervaring is het fotograferen van kinderen met compacts echt waardeloos. Ik herken ChicaneBT's beschrijving van "te traag" maar al te goed. Ongeveer alles is trager dan een DSLR of ILC. Van opstarten tot focussen tot opslaan. Laat staan met je motorzoom een beelduitsnede kiezen (voor degenen die niets met postprocessing te maken willen hebben zoals ouders e.d.). Je krijgt zo vaak van die gemiste momenten, zeer frusterend. Dat is ook de reden van ChicaneBT voor een hoge fps: je hoopt dat er een goede bij zit :P Ook sport- en modefotografen werken vaak met die insteek.
Toen ik een DSLR in gebruik nam om o.a. kinderen te fotograferen leek plotseling alles mogelijk.
Bedankt voor je blik van herkenning :). Ik had het er net nog over en mijn moeder klikt dan direct maar dan staat er weer eens een blur hoofd op of een weggedraaid hoofd/lichaam. Erg irritant. Ik probeer te komen met een alternatief. Wat vind je van de opties die er voor mijn budget zijn?
Universal Creations schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 11:05:
[...]

Hoe weet de auto-modus dat je moet tracken? En of je flits wil gebruiken of niet? En of het een actieshot moet zijn met korte of juist langere sluitertijd?
Zoals dat altijd werkt met een auto modus? De meeste mensen die een camera gebruiken doen dit met de auto modus.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2014 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het punt is dat de auto-mode dat dus niet weet. De fotograaf weet dat en heeft de kennis en vaardigheid nodig om de camera zo in te stellen en te gebruiken dat een goede foto het gevolg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fireshade schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 11:00:
Dat is ook de reden van ChicaneBT voor een hoge fps: je hoopt dat er een goede bij zit :P Ook sport- en modefotografen werken vaak met die insteek.
Dan moet je wel goed opletten of de camera tijdens deze momenten ook nog kan focussen en belichting kan wijzigen. Een DSLR kan dat vaak wel. Maar veel ILC camera's locken de focus en de belichting bij die hoge FPS waardoor je mogelijk nog steeds wazige foto's hebt als kinder op je af komen bijvoorbeeld. Dus dan heeft het weinig zin om naar puur alleen FPS te kijken en moet je iets verder kijken en dus kijken of de camera tijdens het bursten nog steeds kan focussen en dit dus niet locked.
Verwijderd schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 11:17:
[...]

Zoals dat altijd werkt met een auto modus? De meeste mensen die een camera gebruiken doen dit met de auto modus.
In de automodus kan dus ook nog van alles fout gaan en nog steeds veel wazige foto's opleveren. De camera blijft een tool en daarbij zul je moeten weten hoe het te gebruiken zeker als het om snellere actie momenten gaat. De camera zal namelijk nooit echt weten wat jij wilt en stelt mogelijk scherp op het verkeerde.

Een snellere camera zal daarbij wel iets helpen als je voldoende en veel licht hebt maar is nog geen garantie voor goede resultaten. Door een camera te gebruiken met grotere sensor heb je ook veel meer te maken met scherpte diepte waardoor je dus ook weer een extra moeilijkheid introduceert. Hier heb je met een compact camera met kleine sensor veel minder last van omdat redelijk snel alles al scherp is wat je vastlegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeaveXL
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-04 20:39
Beste,

Mijn vriendin en ik zijn al een tijdje opzoek naar een geschikte camera. Voornamelijk getwijfeld tussen een compacte systeem camera en een dSLR. Mijn vriendin heeft de voorkeur voor een compact model vanwege de draagbaarheid en ik voor de dSLR vanwege de extra mogelijkheden. Mijn vriendin is nogal praktisch ingesteld en wilt makkelijk foto’s kunnen maken. Ik ben nogal creatief ingesteld en zie een camera als een leuk nieuw hobby project.

Opties die wij overwegen zijn een Nikon (AW)1, Sony NEX5 als compacte camera’s en dan de Canon 100d als compacte dSLR.

Inmiddels toch wel de voorkeur voor de 100d i.c.m. de 40mm f2.8 pancake lens. Hierdoor is de combinatie niet groter dan een compacte systeem camera i.c.m. lens. Wat de voornaamste reden is voor de pancake lens maar ook de goede prestaties bij laag licht en gebruik. We willen er voornamelijk vakantiekiekjes mee maken. Geen imposante landschappen (nog) maar vooral uitstapjes naar musea, diners, uitgaansgelegenheden en andere bezienswaardigheden.

Uiteindelijk heb ik wel de ambitie om iets meer met de camera te doen en de vraag is eigenlijk dan of ik moet gaan voor de 100d i.c.m. de 18-55 mm USM kitlens of beter een body kan kopen met de 40mm f2.8. lens en een andere lens met een wat groter zoombereik.

Budget : +/- 700 euro
Ervaring: Beginner
Doel: Portret / Vakantiekiekjes
Ambitie: Mooie landschappen en vakantiefoto’s

Ik ben benieuwd naar het advies en bedankt alvast .

PSN: KeaveXL

Acties:
  • 0 Henk 'm!
100D met alleen 40mm pancake is erg beperkend. Je hebt een vaste brandpuntsafstand die ook nogal krap is qua beeldhoek. Op zich is vaste brandpuntsafstand prima om mee te werken, maar dan zou ik eerder kijken naar een spiegelloze camera met 20-30mm compacte lens erop.
Wat ook mogelijk is, is een m4/3 camera van Panasonic met de 14-42 X zoomlens erop. Deze lens is heel compact en heeft toch zoombereik en stabilisatie. Je levert dan wel lichtsterkte in, maar dan neem je er een 20mm pancake bij die nauwelijks ruimte in beslag neemt om extra mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]
Inderdaad.

Beetje overdreven hoor jongens, een beetje camera gericht op de amateur herkent beweging, gezichten, lichtomstandigheden en dat soort dingen wel en dat moet gewoon werken in auto. Natuurlijk zal het niet altijd perfect zijn en sommige dingen zou beter zijn als je de camera daar bij helpt, maar niet iedereen is verplicht daar die ambitie voor te hebben, en dat weet Nikon bijvoorbeeld maar al te goed. Bepaalde creatieve effecten of modusen kan een camera niet raden nee, maar daar bied de interface dan weer mogelijkheden voor om bij te helpen.

De "1" is zo goed als van de grond af aan gemaakt voor Auto. De zogenaamde experts die het allemaal zelf willen doen haten het, maar de amateurs vinden het een geweldig ding omdat hij veel 'slimmer' is dan de gemiddelde camera, en de gebruiker dat dan dus niet hoeft te zijn. De beeldkwaliteit is een stuk beter dan een compacts, maar niet zo mooi als andere systeemcamera's. Maar die hebben dan wel iets meer input van de gebruiker nodig om alles onder controle te houden, wat je echt moet willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk niet dat het hier gaat om haat eerlijk gezegd, meer om het hebben van realistische verwachtingen. Binnenfoto's van bewegende kinderen zijn gewoon een uitdaging. Dan kan je camera nog zo goed zijn, met de auto-stand is het meer geluk dan wijsheid als er een mooie foto uit rolt.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2014 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeaveXL
Universal Creations schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 12:00:
100D met alleen 40mm pancake is erg beperkend. Je hebt een vaste brandpuntsafstand die ook nogal krap is qua beeldhoek. Op zich is vaste brandpuntsafstand prima om mee te werken, maar dan zou ik eerder kijken naar een spiegelloze camera met 20-30mm compacte lens erop.
Wat ook mogelijk is, is een m4/3 camera van Panasonic met de 14-42 X zoomlens erop. Deze lens is heel compact en heeft toch zoombereik en stabilisatie. Je levert dan wel lichtsterkte in, maar dan neem je er een 20mm pancake bij die nauwelijks ruimte in beslag neemt om extra mee te nemen.
Om die reden gaf ik ook aan nog wel een tweede lens bij de 100d te willen hebben. De vaste brandpuntafstand is denk ik voor 75:% van het soort foto's die we willen maken voldoende.

De spiegelloze camera's waar we naar hebben gekeken bieden bijna allemaag geen beeldstabilisatie en mijn vriendin kan niet zo goed stilstaan... Dus ik weet niet of daar dan specifieke modellen zijn die dat wel bieden?

De panasonics vielen mij ook al op en dan met name de LUMIX DMC-GM1KEG alleen die is dan wel weer een stuk duurder maar wel fantastich compact. Het enige dat ik heb met zo'n Panasonic is dat ik bang ben dat die niet lang meegaan. Ik heb hier namelijk nog een oude Canon liggen (met fotorolletjes) waarvan ik weet dat de lenzen zo werken op de 100d. Het zijn wel waardeloze lenzen maar het idee dat een lens van 25 jaar oud nog steeds bruikbaar is geeft mij wel een goed gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je weet dat de 100D een cropfactor heeft van 1,6 vergeleken met je oude Canon? Want 40mm wordt dan 64mm en dat is behoorlijk krap voor het meeste gebruik.
Bij Olympus zit de stabilisatie in de camera en niet in de lens.
Over het lang meegaan: een filmrolletjes camera met nauwelijks elektronica en gevoelige onderdelen is niet te vergelijken met een moderne camera die dat allemaal wel heeft. Ik zie ook niet in waarom een dergelijke Panasonic minder lang mee gaat dan een 100D. Beiden kunnen ook makkelijk 10jaar gebruikt worden, tenzij je echt heel veel foto's maakt en de sluiter het begeeft (iets wat ook kan gebeuren bij de oude filmcamera's).

[ Voor 4% gewijzigd door Universal Creations op 25-03-2014 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeaveXL
Universal Creations schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 12:38:
Je weet dat de 100D een cropfactor heeft van 1,6 vergeleken met je oude Canon? Want 40mm wordt dan 64mm en dat is behoorlijk krap voor het meeste gebruik.
Bij Olympus zit de stabilisatie in de camera en niet in de lens.
Over het lang meegaan: een filmrolletjes camera met nauwelijks elektronica en gevoelige onderdelen is niet te vergelijken met een moderne camera die dat allemaal wel heeft. Ik zie ook niet in waarom een dergelijke Panasonic minder lang mee gaat dan een 100D. Beiden kunnen ook makkelijk 10jaar gebruikt worden, tenzij je echt heel veel foto's maakt en de sluiter het begeeft (iets wat ook kan gebeuren bij de oude filmcamera's).
Ja, ik doelde niet zozeer op de kwaliteit maar meer op het idee dat als ik nu wat lenzen koop met een EF mount dat die voorlopig nog wel even meekunnen en mocht ik de 100d zat zijn of er een opvolger voor komen die upgrade makkelijker gaat.

Overigens valt mij ook op dat de prijzen lenzen voor compacte systeem camera's nogal hoog liggen invergelijking met een dSLR iets wat de keuze ook wel lastiger maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KeaveXL schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 12:51:
Ja, ik doelde niet zozeer op de kwaliteit maar meer op het idee dat als ik nu wat lenzen koop met een EF mount dat die voorlopig nog wel even meekunnen en mocht ik de 100d zat zijn of er een opvolger voor komen die upgrade makkelijker gaat.
Panasonic en Olympus hebben een flink m4/3 ecosysteem opgebouwd in de afgelopen jaren en zullen dat niet opeens veranderen.
Overigens valt mij ook op dat de prijzen lenzen voor compacte systeem camera's nogal hoog liggen invergelijking met een dSLR iets wat de keuze ook wel lastiger maakt.
Graag voorbeelden die voor jou van belang zijn, want ik vind het redelijk meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeaveXL
Universal Creations schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 12:55:
[...]

Panasonic en Olympus hebben een flink m4/3 ecosysteem opgebouwd in de afgelopen jaren en zullen dat niet opeens veranderen.
Goed om te weten, in het 4/3 segment heb ik mij nooit echt verdiept.
Graag voorbeelden die voor jou van belang zijn, want ik vind het redelijk meevallen.
Bijvoorbeeld de pancake lens die jij aangaf. Bij de meeste compacte camera's zijn die rond de 300 euro. EF mount heb ik ze gezien voor 150 a 200 euro. Idemdito voor een lens met wat meer bereik, alhoewel ik daar niet heel uitgebreid vergeleken heb. Maar volgens mij is daar veel meer concurentie door andere merken als Sigma en Tamron?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
KeaveXL schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 13:41:
[...]

Goed om te weten, in het 4/3 segment heb ik mij nooit echt verdiept.

[...]

Bijvoorbeeld de pancake lens die jij aangaf. Bij de meeste compacte camera's zijn die rond de 300 euro. EF mount heb ik ze gezien voor 150 a 200 euro. Idemdito voor een lens met wat meer bereik, alhoewel ik daar niet heel uitgebreid vergeleken heb. Maar volgens mij is daar veel meer concurentie door andere merken als Sigma en Tamron?.
Het klopt dat m43 lenzen wat duurder zijn, ze zijn echter ook compacter. Er zijn ondertussen een aantal betaalbare objectieven voor m43. Een pancake heb je van Olympus vanaf de 190 (25mm f 2.8). Maar voor sommige objectieven is inderdaad nog geen betaalbaar alternatief. Je moet afwegen wat belangrijk voor je is en hoe veel objectieven je wilt gaan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeaveXL
Momenteel durf ik daar nog niet heel veel over te zeggen. Voorheen was ik altijd erg onder de indruk van kennissen/vrienden die mooie camera's naar verre oorden op vakantie gingen en terug kwamen met prachtige foto's. Zelf nooit grote of veel reizen gemaakt, maar dat gaat wel veranderen. Vandaar ook de zoektocht naar een veelzijdige camera + lenzen. Tot nu toe zijn alle vakanties met de iPhone vastgelegd... Bij mijn vorige werkgever was ik ook verantwoordelijk voor product fotografie en daar was een Canon 5d beschikbaar, met kitlens. Deze leende ik wel eens in het weekend om een beetje in de buurt foto's te maken van de omgeving. Maar voor de rest heb ik weinig ervaring met fotografie.

In eerste instantie stonden mijn vriendin en ik een tijd geleden met een Sony NEX5 in onze handen bij de Media Markt zo goed als klaar om af te rekenen, maar toen bedacht ik mij toch wat meer in camera's te verdiepen. Ik had toen al snel het gevoel dat zo'n Sony niks zou zijn omdat ik al gauw tegen beperkingen aan zou lopen.

Uiteraard wil ik mijn vriendin ook niet opzadelen met een ingewikkeld apparaat en een tas vol lenzen als we op vakantie gaan. Vadaar dat ik dacht dat de keuze voor een 100d + de 40mm 2.8 lekker zou zijn ivm klein formaat en grote diafragma. Vraag was dan of de kitlens erbij voldoende zou zijn als extra lens waar ik mee kan oefenen, maar ik heb ook naar opties gekeken als een Tamron 18-200mm.

Daarnaast sta ik nog steeds open voor een compacter exemplaar, maar de compactheid wordt meestal teniet gedaan door de bijgeleverde kitlens. De Sony NEX5 is met zijn kitlens in omvang net zo groot als de 100d + de 40mm, dus dat is voor mij niet echt meer een reden om perse voor de compactere modellen te gaan. Maar wat is nou eigenlijk een echt goed alternatief/mooie set om voor te gaan? Want bij een Lumix DMC-GM1 zit ik bijvoorbeeld op mijn budget, zonder extra lens er bij. Eventueel zou ik het bij de kitlens kunnen laten, mits de camera het echt waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een Nex5 met kitlens heeft een zoomlens die je gaat vergelijken met een 100D met prime. Dat is niet bepaald eerlijk, want dan moet je de 100D ook met kitlens erop vergelijken. Alternatieven zijn er trouwens veel.
Als je graag een Canon wil: pricewatch: Canon EOS M + EF-M 18-55 f/3.5-5.6 IS STM + Speedlite 90EX Zwart met pricewatch: Canon EF-M 22mm f/2.0 STM

Nex: pricewatch: Sony NEX-5N + 16mm f/2.8 + 18-55mm f/3.5-5.6 OSS Zwart
Of 1 van de vele andere nex camera's en lenzen (zie ook: Het grote Sony NEX / E-mount topic v2014)

m4/3: pricewatch: Panasonic Lumix G DMC-GF6X Zwart met pricewatch: Panasonic Lumix G 14mm f2.5 ASPH
Of 1 van de vele andere m4/3 camera's en lenzen (zie ook: Het MFT topic van 2014)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-10 15:17
je zou ook nog kunnen kijken naar een Fujifilm X. Deze bijvoorbeeld:
pricewatch: Fujifilm X-A1 + Fujinon XC 16-50mm + XC 50-230mm Zwart
heeft eigenlijk best veel mogelijkheden en is niet al te duur. Er zitten meteen twee lenzen bij...

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
elhopo schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 16:20:
je zou ook nog kunnen kijken naar een Fujifilm X. Deze bijvoorbeeld:
pricewatch: Fujifilm X-A1 + Fujinon XC 16-50mm + XC 50-230mm Zwart
heeft eigenlijk best veel mogelijkheden en is niet al te duur. Er zitten meteen twee lenzen bij...
Ik denk dat je er een lichtsterke medium-wide prime bij moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeaveXL
Bedankt voor bovengenoemde opties. Heb mij gisteravond door de topics gewaand, de nodige reviews gelezen en bekeken. Ben nu eigenlijk een beetje op de nieuwe Olympus E-M10 systeemcamera Zwart + 14-42mm EZ uitgekomen.

Ziet er uit als een veelbelovende camera met erg leuke functies voor onze doeleinde. Bijv. wifi waarmee we onze vakantiefoto's dus direct naar het thuisfront kunnen sturen, erg grappig. Ook mogelijk om de gps-data van de telefoons mee te synchroniseren, dus dat is ook wel leuk. Daarnaast een pancake met een 14-42mm bereik, erg fraai. 100 euro boven het budget maar dat ga ik wel kunnen verkopen denk ik, door het mooie formaat en de extra opties. Daarnaast zie ik inderdaad ook mooie lenzen met een hoog diafragma voor niet al te schokkende prijzen, dus dat zou dan een mooie upgrade voor later zijn.

Eens? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoog diafragma? Welke bedoel je dan? En als je met enkel de kitlens 100euro boven het budget gaat, dan ga je met lichtsterke compacte prime er wel heel ruim boven.
Verder niets op je keuze aan te merken en als je de features (zoals wifi en gps) belangrijk vindt, moet je er gewoon voor gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
KeaveXL schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 09:54:
Bedankt voor bovengenoemde opties. Heb mij gisteravond door de topics gewaand, de nodige reviews gelezen en bekeken. Ben nu eigenlijk een beetje op de nieuwe Olympus E-M10 systeemcamera Zwart + 14-42mm EZ uitgekomen.

Ziet er uit als een veelbelovende camera met erg leuke functies voor onze doeleinde. Bijv. wifi waarmee we onze vakantiefoto's dus direct naar het thuisfront kunnen sturen, erg grappig. Ook mogelijk om de gps-data van de telefoons mee te synchroniseren, dus dat is ook wel leuk. Daarnaast een pancake met een 14-42mm bereik, erg fraai. 100 euro boven het budget maar dat ga ik wel kunnen verkopen denk ik, door het mooie formaat en de extra opties. Daarnaast zie ik inderdaad ook mooie lenzen met een hoog diafragma voor niet al te schokkende prijzen, dus dat zou dan een mooie upgrade voor later zijn.

Eens? ;)
Lijkt me zeker een mooie camera! Alleen gaf je aan evenementen, museumbezoekjes, en met uitgaan foto's te willen maken. Een lichtsterke lens is binnen/met weinig licht wel handig. Maar wellicht kun je hiermee beginnen en later nog een lichtsterke lens kopen. Je kunt ook voor een iets oudere camera kiezen met een extra lichtsterke prime er bij. Bijvoorbeeld een Panasonic G5 met kitlens

Edit: zie dat die daar niet meer beschikbaar is, maar bij Foto Booms heb je een G5 zonder lens voor 329 en met voor 449

[ Voor 3% gewijzigd door Sluw op 26-03-2014 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeaveXL
Als ik inderdaad er meteen een tweede lens bij ga kopen dan kom ik ver boven budget. Maar de camera wordt een gezamenlijke aanschaf en daar is het budget op ingesteld. Aangezien ikzelf wat meer heb met fotografie wil ik er zelf nog wel wat spaarcentjes tegenaan gooien voor een tweede lens en later misschien wel meer. Als het in de basis maar een goed, compact en veelzijdig toestel is dat ook makkelijk in gebruik is voor mijn vriendin.

Zelf zag ik al positieve recensies voorbij komen over de Olympus M.Zuiko 45mm f/1.8, dus dat zou wel een mooi exemplaar zijn met een hoog diafragma. Voor +/- 250 euro ook netjes geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

[...]

Bedankt voor je blik van herkenning :). Ik had het er net nog over en mijn moeder klikt dan direct maar dan staat er weer eens een blur hoofd op of een weggedraaid hoofd/lichaam. Erg irritant. Ik probeer te komen met een alternatief. Wat vind je van de opties die er voor mijn budget zijn?

[...]

Van je opties weet ik alleen dat de Nikon J1 goed zal voldoen aan je wensen. En de J2 ook (en die lijkt goedkoper in de Pricewatch...?) In het geval van de J2 zijn dit de belangrijkste eigenschappen (om kinderen te fotograferen):
  • World's fastest autofocus system
  • 10fps continuous shooting, with AF tracking
De J1 schiet 5 fps met AF tracking - volgens mij nog ruim voldoende.

[ Voor 3% gewijzigd door Fireshade op 26-03-2014 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Verwijderd schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 12:11:
Ik denk niet dat het hier gaat om haat eerlijk gezegd, meer om het hebben van realistische verwachtingen. Binnenfoto's van bewegende kinderen zijn gewoon een uitdaging. Dan kan je camera nog zo goed zijn, met de auto-stand is het meer geluk dan wijsheid als er een mooie foto uit rolt.
Technisch geslaagde foto's lukken zeker vaak wel met de Auto mode van de Nikon 1 serie. Dan gaat de flits automatisch aan, AF tracking en Face detection zijn ook automatisch aan. En met de claim van 's werelds snelste AF ben je gewoon klaar. Of het "mooie" foto's worden (da's subjectief), tja dat is iets anders :P

Maar zoals zo vaak: voor ouders telt het vastleggen van een herinnering, niet of die herinnering nou zo perfect uitgelicht is. En met mobieltjes en compacts mis je die momenten gewoon.

[ Voor 3% gewijzigd door Fireshade op 26-03-2014 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fireshade schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 11:00:
[...]

Van je opties weet ik alleen dat de Nikon J1 goed zal voldoen aan je wensen. En de J2 ook (en die lijkt goedkoper in de Pricewatch...?) In het geval van de J2 zijn dit de belangrijkste eigenschappen (om kinderen te fotograferen):
  • World's fastest autofocus system
  • 10fps continuous shooting, with AF tracking
De J1 schiet 5 fps met AF tracking - volgens mij nog ruim voldoende.
De J1 is inderdaad alweer van de site gehaald bij Klein. Dat was een hele kortstondige aanbieding :P, er stond ook bij dat het een opruiming was maar zo snel had ik niet verwacht. 199 euro voor de J1 met VR lens was namelijk een mooie aanbieding. Ik moet sowieso een kitlens met VR hebben. Beeldstabilisatie is namelijk een vereiste. Hoe meer ik lees op internet hoe meer ik lees dat de Nikon 1 inderdaad erg snel is en een groep mensen minder te spreken is over de snelheid van de NEX-3N. Overigens spreken de meeste mensen volgens mij in relatie tot een dSLR camera en niet een compact camera waar ik het in principe aan moet relateren. Ik twijfel echter ook wel of de Nikon 1 gaat brengen wat ik ervan verwacht zeker als je soms toch moet kiezen voor handmatige tweaks om te komen tot de goede foto. In zo'n geval is een compact camera misschien beter omdat deze gemaakt is voor P&S, of zegt dat niets en maakt een P&S in dat soort situaties ook geen betere foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Zo, uiteindelijk de overstap durven maken. Mezelf nooit goed genoeg gevonden voor een DSLR, maar nadat ik op een ouderwetse spiegel reflex foto's terug zat te kijken, begon het weer te kriebelen.

Nu zit ik alleen na te denken wat, welke etc.

Wat is je beschikbare budget?

Op dit moment +- 600, dus vrij weinig zie ik al voor een DSLR

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?

Nee, helaas niet. Kan alleen Sony lenzen lenen van mn ouders (Sony Nexus)

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)

Natuur, landschap, en dierentuinen

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?

Nee, niet nodig.

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?

Een kantelbaar scherm, die ik zowel naar boven als naar beneden kan kantelen (zie de oudere betaalbare Sony cameras)

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sony Nexus? Je bedoelt neem ik aan NEX, En die lenzen passen en werken niet op een dslr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor €600,- heb je wel een dSLR hoor, de vraag is dan alleen of deze aan je wensen voldoet.

Tweakers Pricewatch - Canon/Nikon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
Ben even aan het zoeken welk type de Sony is.. Totaal geen Nex, had het zelf fout!

pricewatch: Sony Alpha DSLR-A330 Zwart

De Sony Aplha 330.

Heb nu gekeken:

Sony -> goede kwaliteit (in mijn zeer beperkte ervaring), maar redelijk prijzig
Nikon -> Betaalbare start sets (tas+2 lenzen), maar misschien iets te goedkoop? Dus mindere kwaliteit?
Canon -> Leuke dingen, maar lenzen zijn weer wat duurder..

Heb zelf een Panasonic Lumix ding, bevalt goed maar wordt gewoon te beperkt qua bereik. Vooral merkte ik dit bij foto's nemen van snel bewegende dieren in een dierentuin, en kleine objecten (zoals paddestoelen, en planten).

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-10 21:04

EXX

EXtended eXchange

lanerios schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 20:22:
Ben even aan het zoeken welk type de Sony is.. Totaal geen Nex, had het zelf fout!

pricewatch: Sony Alpha DSLR-A330 Zwart

De Sony Aplha 330.
Dat is andere koek. Dit is een DSLR, A-mount camera, waar ook Minolta AF lenzen op kunnen.

Nu hangt het er van af wat voor een lenzen je van je ouders kan lenen. Maakt dat het waard om voor Sony te gaan. Wat is je budget? Als je al lenzen hebt die je kan gebruiken koop je voor 600 euro een A65 body, dat is een dijk van een camera.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uiteindelijk moet je een camera toch ook in de hand voelen. Voor de grip en het gewicht. De Nikon J3 scoorde voor mij geen hoge punten op dit vlak. De body is glad en heeft geen grip of verruwing aan de voorkant of een verruwing aan de achterkant. De J3 moet je dus eigenlijk met twee handen vasthouden om een goede grip te houden. Zelfs de S1 heeft een verruwing op de achterkant waar je dus je duim kunt plaatsen. De NEX-3N doet het een stuk beter, deze heeft tenminste wel een grip en een verruwing. De beste camera binnen het budget die ik in handen heb gehad is echter een Samsung NX1100. Deze voelt heel natuurlijk aan in de hand. Helaas wordt die geleverd met een vrij grote lens, geen beeldstabilisatie en geen flitser. Geen optie dus. Waarom heeft Nikon bij de J3 niet gewoon een normale grip aangebracht :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedenavond mensen!
Vannuit een ander topic ben ik hier terecht gekomen aangezien ik op zoek ben naar een waardige opvolger voor mijn Nikon P510 :P

Aangezien ik vaak mm's te kort kom.

Hierbij de vragenlijst:
1. Wat is je beschikbare budget? Tja...€800/900 max.
2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Geen
3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.) Vrachtwagenspotten, vliegtuigspotten.
4. Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Als die maar kan filmen, en geluid goed opneemt
5. Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Live View?
6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Accu/geheugenkaart moet verwisselbaar zijn, je moet er een lens op kunnen monteren, kantelbaarscherm, en hij moet in een sportstand snel werken en scherpe foto's maken én het model camera/lens moet niet (zwaar) verouderd zijn
7. Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen) iets rond de 18-55mm + 70-300mm

Vanwege ervaring en connecties gaat mijn voorkeur uit naar een Nikon, en ik zat zelf hier naar te kijken: http://www.kamera-express...0-18-55mm-vr-55-300mm-vr/

2e hands... waar moet je dan vooral op letten?

Hopelijk kan ik uit dit topic halen wat de opvolger voor de P510 binnenkort moet worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
De Nikon is op zich een goede camera, al zal het filmen iets minder zijn. Ook "goed" geluid opnemen zal 'ie niet doen met de ingebouwde microfoon. Je kan voor een betere geluidskwaliteit een externe microfoon aansluiten. Basis filmen zal echter wel lukken, als dat voldoet. De camera is niet zwaar verouderd, maar er is al wel een opvolger (de 5300).

Tweedehands een camera kopen is niet zo'n probleem. Zet de camera op manual focus, stel onscherp en overbelicht een wit vel papier. De foto die je hebt genomen inlezen op de computer, en dan kan je zien of er geen stof ed. op de sensor zit.
Lenzen tweedehands kopen is ook niet zo'n probleem. Kijk de contacten goed na, en neem een zaklampje mee om even in de lens te schijnen. Kijk dan of alles er een beetje goed uit ziet, kleine stofjes zijn geen probleem. Ruik ook even goed aan de lens (geen grap!). Als deze muf ruikt is er waarschijnlijk water oid in geweest (regenbui bijvoorbeeld). Een dergelijke lens moet je vermijden.

Als je trouwens mm's te kort komt zijn er ook wel compact camera's die meer kunnen inzoomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

elhopo schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 20:45:
al zal het filmen iets minder zijn. Ook "goed" geluid opnemen zal 'ie niet doen met de ingebouwde microfoon. Je kan voor een betere geluidskwaliteit een externe microfoon aansluiten. Basis filmen zal echter wel lukken, als dat voldoet.
Ook een goede oplossing waar ik zelf niet eens aan heb gedacht!
De camera is niet zwaar verouderd, maar er is al wel een opvolger (de 5300).
Als de D5200 nog maar met de tijd mee kan, en de D5200 is volgens mij niet eens zo oud dus dat lukt wel :P
Tweedehands een camera kopen is niet zo'n probleem. Zet de camera op manual focus, stel onscherp en overbelicht een wit vel papier. De foto die je hebt genomen inlezen op de computer, en dan kan je zien of er geen stof ed. op de sensor zit.
Lenzen tweedehands kopen is ook niet zo'n probleem. Kijk de contacten goed na, en neem een zaklampje mee om even in de lens te schijnen. Kijk dan of alles er een beetje goed uit ziet, kleine stofjes zijn geen probleem. Ruik ook even goed aan de lens (geen grap!). Als deze muf ruikt is er waarschijnlijk water oid in geweest (regenbui bijvoorbeeld). Een dergelijke lens moet je vermijden.
Juist d:)b
Als je ]trouwens mm's te kort komt zijn er ook wel compact camera's die meer kunnen inzoomen.
Ik heb nog wel wat meerdere kleinere redenen waarom ik wil overstappen op spiegelreflex, maar een compact kan op een gegeven moment niet meer doen wat ik verwacht ;)

Bedankt voor deze tips :)

Meer tips zijn altijd welkom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
elhopo schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 20:45:
De Nikon is op zich een goede camera, al zal het filmen iets minder zijn. Ook "goed" geluid opnemen zal 'ie niet doen met de ingebouwde microfoon. Je kan voor een betere geluidskwaliteit een externe microfoon aansluiten. Basis filmen zal echter wel lukken, als dat voldoet. De camera is niet zwaar verouderd, maar er is al wel een opvolger (de 5300).

Als je trouwens mm's te kort komt zijn er ook wel compact camera's die meer kunnen inzoomen.
De D5200 filmt juist erg goed, een van de vele lovende verhalen. Ik denk dat een d5200 (zeker met dit budget) een prima keus is hoor, naast vele andere opties. Voor "goed" geluid zul je toch bijna altijd een externe microfoon aan moeten sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Quootje van een review :
De D5200 blinkt uit met zijn autofocus dankzij de 39 af-punten. Tijdens live view en video is dit voordeel beperkt, want hoewel de scherpstelling acceptabel is, is het merkbaar trager. Fabrikanten als Olympus, Panasonic en Sony hebben dit wat beter onder de knie. Het is daarom jammer dat Nikon geen gebruik heeft gemaakt van technologie die al in huis is: geïntegreerde af-diodes op de sensor. De autofocus van de Nikon 1 systeemcamera blinken op dat vlak juist enorm uit. En ook fabrikanten als Canon, Sony en Samsung maken inmiddels gebruik van deze techniek. Iets degelijks had de D5200 echt helemaal ‘af’ gemaakt.
Dat is de reden om het 'iets minder' te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Volgens de reacties bij dat YouTube filmpje kan je bij Nikon nog steeds niet de diafragma aanpassen terwijl je filmt : Klopt dat ?
Is dat eventueel bij de x300 opvolgers gefixt ?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat gaat dus om AF tijdens het filmen. Als je dat niet gebruikt, gaat het filmen prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Universal Creations schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 23:35:
Dat gaat dus om AF tijdens het filmen. Als je dat niet gebruikt, gaat het filmen prima.
AF als in Auto Focus? Dat werkt volgens mij prima. Alleen kun je live je diafragma niet aanpassen (als je bijvoorbeeld meer of minder licht wilt).

Edit: @Universal Creations, had een reactie daarvoor niet gelezen. AF tijdens filmen schijnt inderdaad traag te zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Sluw op 27-03-2014 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:03

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

nero355 schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 23:35:
Volgens de reacties bij dat YouTube filmpje kan je bij Nikon nog steeds niet de diafragma aanpassen terwijl je filmt : Klopt dat ?
Is dat eventueel bij de x300 opvolgers gefixt ?
dat heeft te maken met het hardware ontwerp van Nikon camera's
en de kans dat Nikon dit ooit hardware matig gaat oplossen voor de consumer DSLR's lijkt mij erg klein aangezien je het kan omzeilen met auto ISO

bij Nikon objectieven wordt het diafragma bedient door de camera body zelf via een palletje
en de motor die daar achter zit is dezelfde als datgene die de spiegel omhoog zet
voordeel van dit dubbel gebruik is besparing op de hardware kosten en dat je een perfecte synchronisatie hebt van spiegel en diafragma bij hoge frame rates

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorritv
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-10 11:11
tot +/- 900 euro.

Nee

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Niet zozeer een specifiek doel, wel o.a. omdat ik mijn compactcamera (PowerShot SX210 IS) te kort schiet en met een kleine op komst wil ik investeren in een beter toestel.

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Ik wil ook kunnen filmen, hiervoor heb ik geen speciale vereisten

Nee

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Ik denk op dit moment aan een compact model met bijvoorbeeld een dunne lens voor de "vakantie" fotos (zodat mijn vrouw ook nog een foto kan maken ;)) met een extra lens voor de uitgebreidere/speciale situaties.

Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
een lichtsterke prime/pancake lens met een 2e lens voor meer bereik

Ik heb zelf al rondgekeken, maar er zijn zoveel mogelijkheden, dus ik vroeg mij af wat jullie als compacte, maar toch (ruim) beter dan een compactcamera als optie zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:12
Vishari Beduk schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 05:00:
[...]dat heeft te maken met het hardware ontwerp van Nikon camera's
en de kans dat Nikon dit ooit hardware matig gaat oplossen voor de consumer DSLR's lijkt mij erg klein aangezien je het kan omzeilen met auto ISO

bij Nikon objectieven wordt het diafragma bedient door de camera body zelf via een palletje
en de motor die daar achter zit is dezelfde als datgene die de spiegel omhoog zet
voordeel van dit dubbel gebruik is besparing op de hardware kosten en dat je een perfecte synchronisatie hebt van spiegel en diafragma bij hoge frame rates
Je verhaal klop voor alle Nikkor objectieven, op eentje na. De Nikon 800mm f/5.6E heeft een diafragma dat electronisch bediend wordt. De techniek is er dus wel, maar óf, en zo ja wanneer dit ook beschikbaar komt op iets goedkopere modelletjes is niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De tilt/shift objectieven hebben dacht ik ook een elektronisch diafragma... maar dat is ook allemaal specialistisch materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Een d3200 met een 35mm f/1.8 en een 55-300 komt aardig in de buurt van je wensen en budget als je er ook nog een tas en geheugenkaart bij wil hebben.
jorritv schreef op maandag 31 maart 2014 @ 20:23:
tot +/- 900 euro.

Nee

Niet zozeer een specifiek doel, wel o.a. omdat ik mijn compactcamera (PowerShot SX210 IS) te kort schiet en met een kleine op komst wil ik investeren in een beter toestel.

Nee

Ik denk op dit moment aan een compact model met bijvoorbeeld een dunne lens voor de "vakantie" fotos (zodat mijn vrouw ook nog een foto kan maken ;)) met een extra lens voor de uitgebreidere/speciale situaties.

Ik heb zelf al rondgekeken, maar er zijn zoveel mogelijkheden, dus ik vroeg mij af wat jullie als compacte, maar toch (ruim) beter dan een compactcamera als optie zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Laatst online: 16:51

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik heb zelf nu de Alpha A58 met een Sony 35mm 1.8 en een Tamron 18-270 met polafilter, een Vanguard tas, etc. Voor ongv 950 euro. Een hele fijne startersuitrusting al zeg ik het zelf!! :-)

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorritv
jesper86 schreef op maandag 31 maart 2014 @ 21:15:
Of bedoel je met meer bereik een tele-lens ?
Ik denk dat ik eerst begin met de kitlens en een pancake/prime en eventueel later misschien nog uitbreid met een telelens.
Interessante opties, compact en zeer compact
Sj44k13 schreef op maandag 31 maart 2014 @ 23:36:
Een d3200 met een 35mm f/1.8 en een 55-300 komt aardig in de buurt van je wensen en budget als je er ook nog een tas en geheugenkaart bij wil hebben.
Iets minder compact, maar wel erg compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jorritv schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 07:42:
[...]

Iets minder compact, maar wel erg compleet.
Dat is inderdaad het punt, hier met gelijkwaardige lens (en betere prestaties voor MFT mss wel.) }:O
http://camerasize.com/compact/#491.347,521.347,509.321,ha,t

*MFT = Micro Four Thirds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je compact wil zou ik inderdaad niet voor dSLR gaan. Wel zou ik voordat je beslist even kijken of je echt zo compact wil, in verband met ergonomie.
Ik ben recent overgestapt van ILC naar dSLR omdat ik het zal was om handen zo verkrampt te houden en meer bedieningsmoelijkhedenmogelijkheden wilde op de body in plaats van via menu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
Verwijderd schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 13:59:
Als je compact wil zou ik inderdaad niet voor dSLR gaan. Wel zou ik voordat je beslist even kijken of je echt zo compact wil, in verband met ergonomie.
Ik ben recent overgestapt van ILC naar dSLR omdat ik het zal was om handen zo verkrampt te houden en meer bedieningsmoelijkheden wilde op de body in plaats van via menu's.
Je wilde meer moeilijkheden op de body? ;)

Overigens is het maar net wat je zoekt. Fuji heeft toch echt spiegelloze camera's met minimaal zo veel bedieningsmogelijkheden op de body als een gemiddelde spiegelreflex.

Veel knopjes op de body is echt niet iets exclusiefs voor DSLR's. Sterker nog, mijn Panasonic heeft meer mogelijkheden op de body dan een vergelijkbare instap/middenklasse APS-C spiegelreflex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oeps, aangepast. :P

Het ging mij dus om een prettige body voor mijn redelijk grote handen en de mogelijkheid om sneller instellingen aan te passen, dan kom je al snel uit bij en dSLR. Waar ik dan ook nog grip bij heb gekocht zodat het apparaat echt prettig in de hand ligt.
Daarvoor lever ik echter weer in op draagbaarheid en meeneemgemak (ook een leuke voor scrabble).

m4/3 schiet je ook gewoon mooie foto's mee. Je keuze hoeft dus niet af te hangen van de sensormaat, tenzij er eisen zijn met betrekking tot beperkte scherptediepte.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2014 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:16

Daan_

Alles op zijn tijd !!

jorritv schreef op maandag 31 maart 2014 @ 20:23:
tot +/- 900 euro.

Nee

Nee

Je zou ook kunnen kijken naar systeemcamera van Fujifilm X series of een Sony NEX. Zelf gebruik ik systeemcamera's van Fujifilm en de spiegelreflex word eigenlijk nog maar zelden gebruikt. :D

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zekers, zekers. De X-A1 dubbele lens kit is nu zeer voordelig. pricewatch: Fujifilm X-A1 + Fujinon XC 16-50mm + XC 50-230mm Zwart Maar de 'lichtsterke' pancake nog maar een paar dagen, daarna weer de (ab)normale prijs: pricewatch: Fujifilm Fujinon XF 27mm f/2.8 Zwart

Heeft een sensor vergelijkbaar met 16MP Sony NEX cameras, maar dan met Fujinon lenzen(!), bediening, interface, JPGs, support etc, á lá Fuji. Zie uitgebreide youtube videos.

Of natuurlijk de pricewatch: Fujifilm FinePix X-E1 + XF 18-55mm F2.8-4 R LM OIS Zwart
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/?ProduktID=322830

[ Voor 32% gewijzigd door jesper86 op 01-04-2014 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:53
55-300 is dat eigenlijk wel een goede lens? 4.5-5.6 ... 55-200 vr. Is een 4-5.6 en is een 82.5-30mm (35mm equivalent) geeft je heel wat range, is net wat compacter, lichter en goedkoper dan de 55-300
Sj44k13 schreef op maandag 31 maart 2014 @ 23:36:

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Volgens mij is de 300 een soort verlengde 200. Vergelijkbare kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorritv
Bedankt voor de suggesties, ik denk dat ik eens ga kijken hoe de Olympus OM-D E-M10, de Fujifilm X-A1 en misschien een nex in de hand liggen.
Dat moet nog wel lukken voordat de voordelige aanbieding van de lens voorbij is, met de X-A1 dubbele kit in combinate met de pancake heb ik voor een starter wel een diverse set aan lenzen.

Bedankt voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ps3gamer91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:16
Op marktplaats staat een m.i. goeie camera met 10 000 clicks. Is dit veel? Merk ik hier wat van?

''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:30
Ps3gamer91 schreef op woensdag 02 april 2014 @ 21:49:
Op marktplaats staat een m.i. goeie camera met 10 000 clicks. Is dit veel? Merk ik hier wat van?
10.000 clicks hoeft geen probleem te zijn, de meeste consumenten camera's zijn getest op minimaal 100.000 sluiterbewegingen.
De ene sluiter houdt er eerder mee op dan de andere, dus zo'n getal zegt ook niet alles.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

10.000 is zeker niet veel. Ik heb mijn D7100 een paar weken en er staan nu 1813 clicks op. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-09 22:43
Je kan kijken of hij hier op staat

http://olegkikin.com/shutterlife/sitemap.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ps3gamer91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:16
Verwijderd schreef op woensdag 02 april 2014 @ 22:35:
10.000 is zeker niet veel. Ik heb mijn D7100 een paar weken en er staan nu 1813 clicks op. ;)
die van mij betreft een d7000 :p

''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
Vraagje. Iemand ervaring met de sony slt a 58?
Ziet er erg leuk uitt voor 499 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:55

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik zou zeggen, neem eens een kijkje in Het grote Sony SLT / A-mount topic v2014

Als je daadwerkelijk advies over een aankoop wilt, dan is het wel handig om even de startpost van dit topic door te nemen en de gevraagde informatie te geven die nodig is om een goed advies te kunnen geven :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
Had ik al eerder gedaan inderdaad :) Met goed advies. Zit me nu wat meer te verdiepen in wat ik precies er mee wil doen. En uitvogelen wat al die getallen etc betekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 09:15

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

8 Maart is mijn volle Think Tank Photo Airport Airstream gestolen. Daar zat een Nikon D7000 in waar ik erg tevreden over was. Het enige punt van kritiek was op het gebied van video. Hoewel de verzekering nog niet heeft uitbetaald, ben ik wel al aan het rondkijken voor iets nieuws. Aangezien alles in de tas zat, ben ik dus niet meer merk gebonden. Heb immers geen lenzen meer. Gelukkig had ik mijn Nikon V1 met 6.7-13, 10-30 en 30-110 bij me, dus hier kan ik nog even mee vooruit.

3000 euro (verwacht)
nee
All-round. Heb in het verleden concertfotografie gedaan, waardoor ik low-light performance, zowel AF als ISO erg belangrijk vind.
Ja
Nee
AE-L/AF-L knop gebruik ik voor AF-ON. Nogmaals, AF-performance waaronder subject tracking is erg belangrijk voor me. Zeer zeker met een kind van bijna vijf jaar ;)
Ik had een bereik van 12-400mm via Tokina 12-24, Tamron 28-75 f/2.8, Nikon 18-105, Tamron 18-270 en Sigma 120-400mm. Daarnaast een 50mm f/1.8. Ik neig nu meer naar minder bereik met sneller glas. Was al aan het kijken naar iets als een Tokina 11-16 f/2.8, Sigma/Tamron 18-50 f/2.8 en Sigma/Tamron 70-200 f/2.8. Daar kan ik later nog altijd een teleconverter bij doen voor meer bereik. Of eventueel iets als de nieuwe Tamron 150-500 die schijnbaar erg goed is.

Qua glas ben ik eerlijk gezegd er min of meer uit. Alleen, welke body... De Nikon D7100 ligt voor de hand, maar de Canon 70D is ook erg aantrekkelijk. Fuji is ook goed bezig, maar loop stuk op het aanbod qua lenzen. Hetzelfde geld voor de Olympus OM-D E-M1. En dan zie ik ook nog de mogelijk voor een Nikon D610 of Canon 6D met iets minder lichtsterk glas....

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:55

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Voordeel van Nikon is natuurlijk dat je objectieven evt. ook kan combineren met je Nikon 1. Maar of dat echt belangrijk voor je is weet ik niet.

En verder krijg je natuurlijk geen bier meer van mij op de MoaM als je durft over te stappen naar Canon :+

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Laatst online: 16:51

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

lanerios schreef op donderdag 03 april 2014 @ 09:35:
Vraagje. Iemand ervaring met de sony slt a 58?
Ziet er erg leuk uitt voor 499 euro.
Ik heb dat toestel samen met m'n vriendin gekocht een aantal weken geleden. Nu sinds een week is daar een 35mm sony primelens en een tamron 18-270 lens bijgekomen. Zeer tevreden over, helemaal voor 't geld. De kitlens is stil en maakt nog prima foto's. Zoombereik is alleen niet groot, dat was onze grootste issue.

Over 4 weken gaan we op vakantie, als ik er aan denk zal ik 't fotoalbum (facebook fotoalbum linkje) wel even plaatsen hier.

Anyway, prima camera. Lekker in de hand ook! :)

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Iemand die me advies kan geven ? Ik twijfel tussen deze twee camera's waarbij ik een sterke voorkeur heb voor de Olympus.

Maar na zoeken vergelijken en advies gevraagd te hebben in een fotozaak werd ik ook gewezen op de Sony A5000/A6000/A7000(?)
#ProductPrijsSubtotaal
1Olympus OM-D E-M10 + M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm 1:3.5-5.6 EZ Zilver€ 688,49€ 688,49
1Sony Alpha 6000 + E PZ 16-50 mm F3.5-5.6 OSS Zilver€ 799,-€ 799,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.487,49

Budget ligt voor een kit rond de 800 euro. Ik kom zelf van een compactcamera en en merk dat ik meer wil doen dan het point en shoot.

Even kort mijn lijstje:

Wat is je beschikbare budget? 800 euro
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.) Nee het zal meer familiefoto's worden. Misschien later dat ik een macro lens wil aanschaffen.
Nee. Ik heb nu een HD videocamera
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Ja
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Wifi is handig om fotos naar Facebook te zenden via smartphone. Verder weinig bijzonderheden.
Gewenst bereik? Heb ik niet. Voorlopig zal het standaard bereik voldoen.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Beide zijn prima, met de Sony kan je iets meer achtergrondonscherpte krijgen met deze lenskit. Hij heeft tevens een groter groothoekbereik, maar dat gaat ten koste van het telebereik (daar is de Olympus weer sterker in).

Hou ze vooral zelf in de hand en kies voor het apparaat waar je je het fijnst bij voelt. Uiteindelijk beperkt de fotograaf de kwaliteit van de foto's vaak nog wel het meeste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De E-M5 is weather sealed. De nieuwere E-M10 is dat niet (en heeft ook 3 axis stabilisatie tegenover 5) maar die heeft dan wel weer Wifi en kost net iets minder denk ik. Die is ook te krijgen met een nog kleinere kit-lens.

Je geeft aan in de toekomst een macro objectief te overwegen.

Momenteel is er voor de Sony 1 beschikbaar. Een 30mm f/3.5 en voor de Olympus twee. Een 45mm f/2.8 en de 60mm f/2.8. Ik weet niet hoe de 30mm presteert maar over de 60mm hoor ik zeer goede verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenpet
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:09
600 euro
Nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Familie foto's
Ja zou er graag mee filmen
Ja
Nee
Gewenst bereik?
Nee

Waarom deze topic?
Binnenkort krijgen we gezinsuitbreiding en zouden graag vooral de eerste levens jaren op foto zetten.
Tevens lijkt het ons leuk om wat meer met fotografie te doen / foto's bewerken.
Zelf waren we aan het kijken voor de Canon 600D of 700D echter blijkt dat er weinig verschil in zit , is het dan verstandig om de 700D te kopen ? Ook werd er door een kennis een balletje opgegooid voor de canon 100D.

Aangezien dit de eerste spiegel reflex camera zal zijn voor ons is het lastig om een beslissing te maken. Als we nu bijvoorbeeld een 100D kopen hoever verschilt dit als je meer en meer gaat doen met de camera dan alleen familie foto's van de 700D ?

Nooit gedacht dat een camera kopen zo lastig zou zijn. Graag jullie input / mening.

Wat zijn tevens goede geheugenkaarten ? ik zie vaker voorbij komen dat sommige de snelheid van de camera niet bijhouden met betrekking tot schrijven van foto's

[ Voor 6% gewijzigd door jenpet op 09-04-2014 18:00 . Reden: layout ]

STEAM : http://steamcommunity.com/profiles/76561197992252776/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Orion84 schreef op donderdag 03 april 2014 @ 10:12:
Voordeel van Nikon is natuurlijk dat je objectieven evt. ook kan combineren met je Nikon 1. Maar of dat echt belangrijk voor je is weet ik niet.

En verder krijg je natuurlijk geen bier meer van mij op de MoaM als je durft over te stappen naar Canon :+
Overstappen naar een Pentax K-3 dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:45
jenpet schreef op woensdag 09 april 2014 @ 17:48:
600 euro
Nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Familie foto's
Ja zou er graag mee filmen
Ja
Nee
Gewenst bereik?
Nee

Waarom deze topic?
Binnenkort krijgen we gezinsuitbreiding en zouden graag vooral de eerste levens jaren op foto zetten.
Tevens lijkt het ons leuk om wat meer met fotografie te doen / foto's bewerken.
Zelf waren we aan het kijken voor de Canon 600D of 700D echter blijkt dat er weinig verschil in zit , is het dan verstandig om de 700D te kopen ? Ook werd er door een kennis een balletje opgegooid voor de canon 100D.

Aangezien dit de eerste spiegel reflex camera zal zijn voor ons is het lastig om een beslissing te maken. Als we nu bijvoorbeeld een 100D kopen hoever verschilt dit als je meer en meer gaat doen met de camera dan alleen familie foto's van de 700D ?

Nooit gedacht dat een camera kopen zo lastig zou zijn. Graag jullie input / mening.

Wat zijn tevens goede geheugenkaarten ? ik zie vaker voorbij komen dat sommige de snelheid van de camera niet bijhouden met betrekking tot schrijven van foto's
Qua specs verschillen de 700D en de 100D niet zo veel, de 100D is kleiner. Naar mijn mening meer bedoelt om makkelijk mee te nemen, en voor mensen met redelijk kleine handen.
De 700D heeft een kantelbaar scherm, wat de 100D niet heeft. Als je wil filmen is dit soms wel makkelijker (laag bij de grond om spelende kiddo's te filmen).
Verder schiet hij 5 beelden per seconden (foto's dan ;) ) en de 100D doet er 4.
De rest is qua specs hetzelfde.

Wat de prijs betreft ben je voor de 700D ongeveer 100E meer kwijt en krijg je daarvoor dus een kantelbaar scherm, 1 beeld per seconde meer en een grotere body.

Je hebt dan nog 100 Euro over voor een lens... Als je het pakket met de kitlens neemt zit je precies op je budget. Terwijl je bij de 100D nog volgens de pricewatch nog meer overhoudt!

Zie hier:
700D body alleen:
pricewatch: Canon EOS 700D Zwart
700D kit pakket:
pricewatch: Canon EOS 700D + EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM Zwart
100D body alleen:
pricewatch: Canon EOS 100D Zwart
100D kit pakket:
pricewatch: Canon EOS 100D + EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM Zwart

Als ik zou moeten kiezen, in jouw situatie, zou ik voor de 700D gaan. Echter heb ik dan ook wel kolenschoppen. Anders zou ik de 100D pakken, aangezien je voor het kitpakket 464 E betaalt. Je heb dan nog 140 E over voor accessoires!
Aangezien je het over familie foto's hebt, en die best vaak binnenshuis zijn. Zou je dan de pricewatch: Canon EF 50mm f/1.8 II erbij kunnen kopen. Dit is een lichtsterke lens, waardoor je bij weinig licht (binnenshuis) toch mooie dromerige foto's maakt! De pop-up flash die op de camera's zitten zijn naar mijn mening niet echt om over naar huis te schrijven.

Een tip die ik je kan mee geven is om even een mediamarkt/saturn in te lopen. Hier staat ongetwijfeld een 100D en ook wel een 600D/650D/700D. Deze drie camera's hebben dezelfde afmetingen echter verschillen de specs een beetje. Je kan dan kijken wat het best in jouw handen past!

Qua SD kaartjes, als je wil filmen is een Class 10 wel aan te raden. Dan ligt het nog aan jou hoeveel schijfruimte je nodig hebt, en hoevaak je foto's/filmpjes over kan zetten naar een pc.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikjannemann
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-02-2024
Mocht je trouwens veel binnen foto's willen nemen (maar de popup flash is niet geweldig zoals Kypo al aangeeft), kan je ook overwegen een Cateye LETS spiegeltje aan te schaffen. Veel goedkoper dan een externe flash, maar natuurlijk ook veel beperkter. Werkt goed binnen bij witte/licht gekleurde plafonds. Buiten heb je er weinig aan. Ik gebruik hem zelf puur binnen en ben erg tevreden over de resultaten.

Tevens is de maker/verkoper van deze spiegeltjes erg klantvriendelijk. Het bevestigingspunt van die van mij was afgebroken. Had hem daar over gemaild (hij geeft immers aan dat het ding bijna onbreekbaar is), en stuurt kosteloos een nieuwe op.

http://www.amazon.co.uk/R...4&sr=1-15&keywords=Cateye

Voor wat betreft de camera keuze, zou ik Kypo's advies opvolgen. Ga naar een fotozaak. Houd de 100d en 700d vast, en maak op basis daarvan je beslissing. Ik heb 2 maanden terug voor mijn vader een 700d aangeschaft, daar de 100d voor zijn handen echt te klein is.

[ Voor 41% gewijzigd door erikjannemann op 10-04-2014 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenpet
super bedankt ik zal vanavond eens de lokale saturn binnen lopen en eens kijken wat mij / ons fijner in de hand ligt.

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:57

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Al vind je de 700D eigenlijk te duur en/of de 100D te klein dan kan je altijd nog een 600D nemen. Is qua specs wel wat minder dan beide, zo schiet de 600D maar 3,7 beelden per seconde en heeft de 600D geen hybrid pixel autofocus voor snellere automatische scherpstelling tijdens filmen. Dit vraagt wel om STM lenzen. Verder schelen ze alledrie niet zoveel. Ze hebben allemaal een 18MP sensor.

Mocht je zo'n cateye onzin vinden kan je altijd er zelf even 1 knutselen met een spiegel of aluminium folie en wat karton. Google maar eens op DIY lightscoop, heb het pas ook gedaan en het zorgt inderdaad voor minder harde schaduwen. Ziet er alleen niet uit, vind ik :P (of komt dat omdat ik het van een roze dr oetker cupcakes pak heb gemaakt?)

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenpet
aangezien ik vooral (in het begin ) foto's binnenhuis ga nemen is het dan verstandig om de :

Canon EOS 700D + EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM Zwart kit te pakken ?

Of los en dan met de Canon EF 50mm f/1.8 II lens ?

Waarvoor dient de EF-S 18-55mm STM eigenlijk dan ?

[ Voor 6% gewijzigd door jenpet op 10-04-2014 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

De 18-55 is de standaard lens en is te vergelijken met een 3x optische zoom lens van de compactcamera's. Ik zou deze gezien de lage prijs als je deze icm koopt met een kit gewoon op de koop toenemen. Heb je wat meer flexibilteit dan als je een 50mm f/1.8 neemt. Deze kan namelijk niet 'zoomen' want deze heeft immers een vast brandpunt maar is daarentegen wel heel lichtsterk (f/1.8 vs de f/3.5-5.6 van de kitlens, het verloop komt door dat het een zoomlens is en als je inzoomt wordt deze minder lichtsterk)

Dus als het kan zal ik je aanraden om beide lenzen te kopen. De 50mm op een cropcamera zoals alle camera's in dit segment is niet erg flexibel maar wel ideaal voor portretten, maar een beetje aan de krappe kant voor binnen(te ver 'ingezoomd'). Mocht je nog wat willen besparen, zo'n 50 mm gaat ongever voor 65-75 euro tweedehands weg. Nieuw kost deze maar iets onder de 100 euro...

Moet het trouwens per se Canon zijn? Heb je al naar Nikon en of Sony gekeken?

Edit: betreft geheugenkaarten, iedere kaart van een gerenomeerd merk met class 10 / uhs 1 voldoet. Zelf heb ik de sandisk 32GB Ultra gekocht voor 30 euro ong.

[ Voor 11% gewijzigd door Mr Pingu op 10-04-2014 10:37 ]

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 22:16
jenpet schreef op donderdag 10 april 2014 @ 10:21:
aangezien ik vooral (in het begin ) foto's binnenhuis ga nemen
Wat voor foto's? Gewoon van de familie en dat soort dingen? Dan zou ik niet voor een 50mm gaan want dat is echt best wel richting tele op een crop body. Ik vind zelf 35mm perfect voor dat soort dingen binnenhuis op full frame.

Ik zou gewoon eens beginnen met alleen de kitlens, en dan kun je zelf kijken wat je een prettige brandpuntafstand voor in huis lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topnotch
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-02-2023
De Sony NEX 3N body is bij cameranu.nl maar € 169,00. Dat is dus body only, die staat niet in de pricewatch. Voor dat geld kon ik het niet laten om er een mee te nemen, samen met een 1.8/50 OSS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
hypz schreef op donderdag 10 april 2014 @ 11:21:
[...]

Wat voor foto's? Gewoon van de familie en dat soort dingen? Dan zou ik niet voor een 50mm gaan want dat is echt best wel richting tele op een crop body. Ik vind zelf 35mm perfect voor dat soort dingen binnenhuis op full frame.

Ik zou gewoon eens beginnen met alleen de kitlens, en dan kun je zelf kijken wat je een prettige brandpuntafstand voor in huis lijkt.
50 is absoluut te veel.

Ik heb zelf 35 op een crop frame en dat was gewoon echt onhandig om thuis met kerst en dergelijke alles goed er op te krijgen. Mijn lijkt dat 35 op Full frame inderdaad wel goed moet werken maar als je een crop body hebt moet je echt kijken naar een brandpuntsafstand van onder de 28mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenpet
Update : vandaag dus bij de saturn geweest en de 700D ligt zoveel fijner bij ons in hand als 100D , echter ben ik er nog niet uit over lens als ik zo comments zie. kan ook kit doen + Canon EF 50mm f/1.8 II lens maar is beetje overkill denk ik als beginner ?

Pff lastig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Koop die 50mm lekker later en ga eerst de kitlens uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Ik weet het niet of het overkill is. Ik ben 5 Maanden geleden ook begonnen met 600D + kitlens (vergelijkbaar) en heb gelijk (+- 3 weken later) voor een zacht prijsje 2 leuke 2ehands lenzen kunnen oppikken. Diezelfde 50mm en nog een telelens. Ik weet niet hoe serieus je het allemaal wil nemen. Maar ik wist dat ik 2 lenzen wilde dus ik kocht een 600D ipv 700D om het verschil in lenzen te steken.
Het beginnen met een kitlens is prima tip, als je daar een beetje mee speelt loop je vanzelf tegen dingen aan zoals dat je hem niet lichtsterk genoeg vind, of dat het bereik te klein is en dan zou ik kijken wat voor lens je wilt.

Ik weet nog steeds niet of een Nikon evt ook een optie is maar bij Nikon heb je zoveel een betaalbare 35mm en 50mm. Waarbij Canon alleen de 50mm betaalbaar(vind ik) is als beginner.

Conclusie, ga lekker met je kitlens spelen en geniet.(en begin gelijk met sparen)

Pagina: 1 ... 47 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's