Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

icecreamfarmer schreef op maandag 28 april 2014 @ 21:11:
Nu zat ik te denken de d5300 te halen, zelfde serie maar beter en belangrijk met gps.
Heeft iemand hier ervaring mee? En zo ja hoe goed werkt de gps functie?
De GPS werkt in principe goed, maar let op:
De camera gaat na een bepaalde tijd automatisch uit, zoals elke andere DSLR. Daarbij wordt ook de GPS uitgeschakeld. Als je hem weer aanzet, dan moet hij weer een fix krijgen wat enkele seconden duurt. Maar dan heb je waarschijnlijk al enkele foto's geschoten... zonder GPS tags dus.
Een ander punt: met GPS aan is je accuduur dramatisch korter.
Kortom: je moet het echt nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je zou dan eventueel een scriptje kunnen maken om de GPS gegevens van foto's die rond dezelfde tijd gemaakt zijn over te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasonSub
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-06-2024
Hee Tweakers,

Heb laatst een 600D + 18-135mm kitlens (+ wat m42 vintage lenzen, en LED light)
aangeschaft vooral voor het filmen, het plan was om daar voorlopig lekker mee
te spelen en alles een beetje onder de knie te krijgen.

Maar nu is het zo dat ik al betaalde klussen krijg aangeboden. Vooral voor het maken
van aftermovies van feesten.

Natuurlijk is normaal het advies, niet te moeilijk doen en gewoon lekker veel oefenen met
wat je hebt. Maar omdat ik nu al wat betaald werk heb wil ik natuurlijk ook wel met mooie
beelden terug komen. (even de vaardigheden van degene die camera bedient buiten
beschouwing gelaten, dat scheelt natuurlijk ook enorm)

Daarom zit ik te twijfelen om mijn 600D met 18-135 kitlens in te ruilen voor een
Panasonic DMC-G6 + nog een uit te zoeken lens.

Dit voornamelijk omdat de beeldkwaliteit van de 600D wat achterloopt (of is dit complete onzin?)
op de wat recentere camera’s zoals de G6 (Die weer in de buurt komt van de kwaliteit van de GH3).

Bovendien heeft de G6 1080/60fps wat natuurlijk goed uitkomt bij het
maken van aftermovies.

Na verkoop van mijn 600D en lens en wat extra geld heb ik ongeveer een
budget van 700 euro. De G6 zou ik 2dehands voor ongeveer 400 euro kunnen kopen.
en dan nog even opzoek naar een lens. Nadeel is denk ik de grote cropfactor van de G6.

Mijn vraag is dus, is dit een goede optie om naar te kijken. Of is het verschil
tussen de cameras te verwaarlozen en moet ik niet zo moeilijk denken?

Hier een voorbeeld van wat ik ongeveer probeer te maken:

Bedankt voor de reacties alvast, krijg hier altijd helder advies. Zelf probeer ik altijd goed onderzoek te doen. Maar hoor ook graag het advies van mensen met wat meer ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het filmpje wat je laat zien is 720p. Aangezien je 600D ook 60fps op 720p kan, zie ik niet in waarom je zo'n filmpje met jouw apparatuur kunt maken. Ik neem ook aan dat er bij die m42 lenzen ook wel wat lichtsterk glas zit, zodat je wat kleine DoF kunt maken en als het donker is meer licht naar binnen kunt trekken. Op welk vlak zou de G6 beter moeten zijn? Afgezien natuurlijk van die 1080p60 wat de 600D simpelweg niet heeft.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasonSub
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-06-2024
Hee bedankt voor je reactie,

Jaa die video is toevallig 720p, zelf wil ik graag wel mijn video's in 1080p maken.

Wat ik tegenkwam is dat de G6 scherper beeld geeft, de 60(0)D sensor geeft
naar mijn mening altijd een beetje zacht beeld.

Deze video die geschoten is met een G6 heeft naar mijn mening
een look die met de 60(0)D niet te halen is.
[Vimeo: https://vimeo.com/84436275]
Vergelijking G6 met GH3 waar de G6 naar mijn mening ook goed uit de bus komt.
[Vimeo: https://vimeo.com/70855765]

Dus de reden zou zijn de betere "look" en het in 1080/60fps schieten.
Als het complete onzin is wat ik nu typ mag je het natuurlijk ook gewoon zeggen :P

Dan zou ik bijvoorbeeld eerder naar een nieuwe lens kunnen kijken en in de toekomst een keer voor een GH3 kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En met welke lenzen en met hoeveel verscherping is die eerste video geschoten? Vooral dat eerste stukje lijkt enorm verscherpt. Daarnaast maken lenzen heel veel uit.
Ik zie verder niets wat ik met mijn 5D2 niet kan bereiken (de 5D2 heeft niet meer beeldlijnen dan een 600D). Lenzen maken het beeld imho.
Heb je geen rechtstreekse vergelijking?

[ Voor 6% gewijzigd door Universal Creations op 03-05-2014 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

JasonSub schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 17:29:
Hee Tweakers,

Heb laatst een 600D + 18-135mm kitlens (+ wat m42 vintage lenzen, en LED light)
aangeschaft vooral voor het filmen, het plan was om daar voorlopig lekker mee
te spelen en alles een beetje onder de knie te krijgen.

Maar nu is het zo dat ik al betaalde klussen krijg aangeboden. Vooral voor het maken
van aftermovies van feesten.

Natuurlijk is normaal het advies, niet te moeilijk doen en gewoon lekker veel oefenen met
wat je hebt.
Waarom schaf je niet een (betere) videocamera aan voor dat soort werk? Vooral voor candid non-prescripted videowerk is een dedicated videocamera het meest geschikt.
Er zijn tal van voordelen boven een DSLR, waarvan de belangrijkste een snellere focus, ook in schemer; geleidelijke motorzoombewegingen en onhoorbare AF-motor en zoommotor.
En denk ook aan de ergonomie van de grip e.d.. Feesten filmen is al lastig genoeg om afgeleid te worden door de techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 20:15

icecreamfarmer

en het is

Fireshade schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 17:19:
[...]

De GPS werkt in principe goed, maar let op:
De camera gaat na een bepaalde tijd automatisch uit, zoals elke andere DSLR. Daarbij wordt ook de GPS uitgeschakeld. Als je hem weer aanzet, dan moet hij weer een fix krijgen wat enkele seconden duurt. Maar dan heb je waarschijnlijk al enkele foto's geschoten... zonder GPS tags dus.
Een ander punt: met GPS aan is je accuduur dramatisch korter.
Kortom: je moet het echt nodig hebben.
Jij hebt er een? over de accu heb ik nu niet te klagen.
Echt nodig niet maar het is wel gemakkelijk. Nu schiet ik dingen dubbel met mijn telefoon, om te onthouden waar in een stad ik foto's gemaakt heb.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

JasonSub schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 18:40:
Hee bedankt voor je reactie,

Jaa die video is toevallig 720p, zelf wil ik graag wel mijn video's in 1080p maken.

Wat ik tegenkwam is dat de G6 scherper beeld geeft, de 60(0)D sensor geeft
naar mijn mening altijd een beetje zacht beeld.

Deze video die geschoten is met een G6 heeft naar mijn mening
een look die met de 60(0)D niet te halen is.
[video]
Vergelijking G6 met GH3 waar de G6 naar mijn mening ook goed uit de bus komt.
[video]

Dus de reden zou zijn de betere "look" en het in 1080/60fps schieten.
Als het complete onzin is wat ik nu typ mag je het natuurlijk ook gewoon zeggen :P

Dan zou ik bijvoorbeeld eerder naar een nieuwe lens kunnen kijken en in de toekomst een keer voor een GH3 kunnen kijken.
Vimeo filmpjes zijn vaak (altijd?) 720p en upscaled naar 1080p softwarematig dus dat is niet echt handig als vergelijking ;)

Ik denk dat je gewoon meer naar het nabewerken moet kijken dan de spullen die worden gebruikt. Succes!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:25
Mijn vriendin wil graag een spiegelreflex camera kopen om er in de omgeving op uit te trekken om mooie foto's te maken. Ze heeft eerder een analoge spiegelreflex gehad, we hebben nu een Panasonic compactcamera. In eerste instantie leek een Sony Alpha A58Y (met naast de 18-55 mm 55-200 mm lens) haar wel wat, die is in de aanbieding bij een fotozaak in de buurt en kostte na aftrek van de 50 euro cashback 536 euro.

Ze heeft nog even naar alternatieven gekeken maar het ging haar al gauw wat duizelen. Vandaar dat ik even mee ben gaan kijken. We denken er nu over om een 2e hands exemplaar te kopen, zodat ze kan ontdekken of het hele fotograferen echt iets voor haar is. Mogelijk is er zelfs een deal te vinden met een extra lens, of we kopen die er later bij. Budget heb ik momenteel op 300 euro staan.

Ik kom 2e hands uit op de D3100 van Nikon, of een 500D van Canon. Een 1100D lijkt me toch wat te plasticerig. Wat ik me afvraag: zit de D3100 een beetje tussen de 1100/1200 van Canon en de 500D in qua prestaties? En is de D5100 nog een slimme keus? Heb wel het idee dat die een beetje boven budget zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik weet niet waarom de eerste keuze Sony, maar je hebt bijvoorbeeld deze die prima is, maar een stapje hoger deze mag je waarschijnlijk ook wel voor 340,- overnemen.

[ Voor 3% gewijzigd door PWM op 05-05-2014 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Die Sony was in de aanbieding bij een winkel. Het mooie was vooral dat er 2 lenzen bijzitten.

Al surfende kwam ik eigenlijk meer bij de Nikon D3100 of de Canons uit...

Dank voor de links!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik heb mijn A77 ook bij hem gehaald een paar weken terug. Zaterdag laten nakijken door Sony (bij FotoBooms), en hij bleek inderdaad in topstaat te zijn. Tevreden dus.

De Sony A58 is met kitlens nu overigens slechts €349,- (na cashback), ook een koopje dus: http://www.fotobooms.nl/d...--cash-back-extra%21.html

Ik ga me niet mengen in welke (D3100/A58/500d) het beste is, er zijn mensen met veel meer verstand ervan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:07

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Bij alle drie is de beeldkwaliteit goed. Denk dat vooral heel belangrijk is welke camera vind jij de ergonomie prettig van en welke vind jij prettig bedienen.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Op DPReview lees ik bij de 350 over 'Soft JPEGs with poor low-contrast detail'. Over de 380 is men ook niet echt enthousiast.

Wat dat betreft lees ik over de D3100 en 500D betere verhalen. Vandaar dat het me goed leek om eens te kijken of deze camera's met twee lenzen (of met een 18- ongeveer 135 lens) te vinden is. Wellicht is een camera met één lens van bijv. 18-105/135 ook een optie, al heb je met die optie standaard wel meer gewicht aan je camera hangen dan bij een standaard 18-55mm...

Als iemand nog goede vergelijkbare alternatieven voor deze twee types heeft dan houd ik me aanbevolen!

En inderdaad ergonomie, dat speelt ook mee. Dat moet m'n vriendin maar eens bekijken, wat ze fijn vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ik zou me niet zo druk maken met de minimale verschillen. Vergelijking sites zijn leuk, maar ook niet zalig makend. Ga naar de winkel en pak aantal camera's en welke vind jij prettig bedienen etc. Met alle toestelen krijg je het voor elkaar mooie foto's te maken Mits de gene achter de camera weet hoe hij/zij deze moet bedienen.

Van het weekend hadden de cursisten een Nikon D3100, D3200 en één had een Canon 1100D en alle hadden aan de eind van de dag mooie foto's en aan de foto kon je niet zien waarmee deze gemaakt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:15
Daar zit je dan hier een half jaar in de UK en dan gaat je camera raar doen. Ik heb nu een 1100D en vorige week tijdens een wandeling in het Peak District viel op eens het scherm uit, ging flikkeren als je aan de draaiknop bovenop zat etc. Ga er vanuit dat het iets van kortsluiting is, want er is jaren geleden wel eens iets te drinken over heen gevallen, dacht alles goed gedroogd te hebben, werkte ook perfect en dan nu dit :(, zal eindelijk doorgesijpelt zijn denk ik ofzo. Maar goed dus een goede reden om verder te kijken naar een nieuwe body.

Wat is je beschikbare budget?
500-800 euro voor body, mag ook zeker 2e hands.

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Canon 18-55 IS II, Canon EF 70-300 4/5.6 en een Sigma 30/1.4 ART

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Eigenlijk voor van alles en nog wat. Ik vind een goede AF, ook in minder licht belangrijk. Goede ISO prestaties is ook een pré, goed bruikbaar tot (1600-3200) zou fijn zijn. Verder genoeg opties voor exposure settings en bracketing want schiet vaak in arepeture priority. Goede AF i.c.m. een goede lichtmeting is dus van belang, hier laat de 1100D me nogal eens in de steek door inconsistent te zijn met sluitertijden e.d.

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Filmen en live view is niet noodzakelijk, als het erop zit is het leuk maar zal weinig gebruikt worden.

Ik heb zelf al even zitten kijken en kom met name uit op of een Canon 60D of de 700D. Lijker gelijkwaardig, 60D lijkt me steviger. Ik wil er graag wel op vooruit gaan t.o.v. mijn 1100D. Dus iets meer pixels minimaal 15/18 MP dus en betere AF/lichtmeting en ISO prestaties. Ik hoor graag ervaringen van mensen met deze cameras? Of zeggen jullie betere doorsparen voor een 70D/7D of maakt dit niet zo heel veel verschil?

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Betere iso-prestaties betwijfel ik met een 60D of 700D. Wel betere AF prestaties zullen ze bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
De 60D en de 700D hebben min of meer dezelfde sensor, min of meer dezelfde AF.Qua ISO en MP is er geen verschil.

De verschillen zijn vooral ergonomisch.
De 700D is kleiner en heeft een touchscreen.
De 60D is groter, heeft een schermpje bovenop om de instellingen in één oogopslag te kunnen zien, en heeft wat meer knoppen om instellingen direct te kunnen wijzigen zonder in menu's te hoeven duiken. Ook meer fps en langere batterijduur.

Een 70D heeft een nieuwere sensor, snelle contrast AF in liveview, AF micro-adjust (om back- of frontfocus te kunnen corrigeren), AF systeem uit de 7D (maar niet alle opties voor AF die een 7D wel heeft). ISO prestaties zijn ietsje beter dan dat van de sensor in de 7D/60D/700D, maar is vrij marginaal als ik de plaatjes mag geloven.

7D is weer min of meer gelijk aan de 70D, maar met dezelfde oude sensor als de 60D & 700D. Heeft zelfde AF systeem als de 70D, maar dan ook met zone-AF (wat mist in de 70D, geloof ik), is nog weer wat groter, heeft meer fps en grotere buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Laatst online: 09:15
Universal Creations schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 14:00:
Betere iso-prestaties betwijfel ik met een 60D of 700D. Wel betere AF prestaties zullen ze bieden.
Dus eigenlijk is het een beetje wachten op een nieuwe, recente middenklasser op crop van Canon? Want de 7D heeft inderdaad ook weer meer AF punten, maar schijnt weer belabberde ISO presataties te hebben met veel ruis, lees ik ook hier. Is dit voor de 70D dan ook zo?

Want zo tussen neus en lippen door krijg ik de indruk dat het verschil tussen instap- en middenklasse cameras helemaal niet zo groot is? Of moet je dan meteen overstappen naar FF bij Canon? Want als ik kijk naar de 60D en 7D dan zijn deze ook alweer wat jaartes oud, terwijl bijvoorbeeld Nikon wel wat nieuwere modellen heeft?

Iemand hier ooit een 60D o.i.d gehad? En zijn er nog model specifieke punten waar je op moet letten? Zowel positief als negatief.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Denk dat je niet te veel blind moet staren op de (soms) marginale verschillen. De 7D kan nog steeds goed prestaties leveren op hogere ISO waardes. Vaak vergeten we dat de manier hoe wij zelf de belichting instellen voor de camera ook ruis kan veroorzaken. Zelf redelijke resultaten gehad met de 7D op ISO 5000. Zo heel erg slecht is het nog niet, maar we willen steeds meer en beter.

En Full Frame is gelukkig niet de heilige graal. Voor mij althans niet. De 5D II als III hebben ook nodige (kleur)ruis als je in RAW de schaduw partijen het licht open trekt in een na bewerkings programma. Zelf neem ik dan ook met plezier afscheid van mijn vertrouwde 5D III. De 5D II is vorig jaar al vervangen.

Een 700D , 60D als 7D zal een vooruitgang zijn met je 1100D. Echter is goed glaswerk ook een belangrijke schakel. Ik zou zelf eerder de extra centen gebruiken/doorsparen voor het glas...

Tijdens de workshops komen veel soorten dslr's en systeemcamera's langs. En wat ik gemerkt heb is dat met alle goede resultaten zijn te behalen. De beperking zit eerder in ons met het goed kunnen bedienen dan dat de apparatuur de beperkende factor is. Al kan een toestel die betere specificaties heeft het fotograferen makkelijker maken. De basis zit hem toch echt in kennis en kunde om het uiterste uit een camera te krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Daan_ op 07-05-2014 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vind de ruisreductie bij de 7D simpelweg lelijk. En je kunt er weinig aan doen, want het gaat om de ingebakken ruisreductie (dus ook al in de RAW). Maar ik ben een zeurkous. Daarnaast wat betreft schaduwpartijen bij de 5D2/3: ik heb daar dus totaal geen last van. Want zoals je het zegt: goed belichten is hetgeen waar het om gaat. Als je goed belicht heb je nog ruimte zat in je RAW om een 8bit jpg van te bakken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Davidshadow13 schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 14:55:
Dus eigenlijk is het een beetje wachten op een nieuwe, recente middenklasser op crop van Canon? Want de 7D heeft inderdaad ook weer meer AF punten, maar schijnt weer belabberde ISO presataties te hebben met veel ruis, lees ik ook hier. Is dit voor de 70D dan ook zo?

Want zo tussen neus en lippen door krijg ik de indruk dat het verschil tussen instap- en middenklasse cameras helemaal niet zo groot is? Of moet je dan meteen overstappen naar FF bij Canon? Want als ik kijk naar de 60D en 7D dan zijn deze ook alweer wat jaartes oud, terwijl bijvoorbeeld Nikon wel wat nieuwere modellen heeft?

Iemand hier ooit een 60D o.i.d gehad? En zijn er nog model specifieke punten waar je op moet letten? Zowel positief als negatief.
De 70D is die nieuwere, tamelijk recente middenklasser (zit al wel een aan de bovenkant van de middenklassers). Maar uit de huidige line-up gebruiken de 7D/60D/700D/100D/1200D/EOS-M allemaal dezelfde 18MP sensor. Qua ISO prestaties zullen die dus allemaal hetzelfde presteren.

Een 1100D heeft dezelfde sensor als uit de 450D, daarna is er nog de 15MP sensor geweest in de 500D en de 50D en de vaak gerecyclede sensor uit de 550D/600D/650D/700D/100D/60D/7D/100D. De 70D heeft als eerste in 4-5 jaar een nieuwere sensor gekregen. De ISO prestaties per sensor generatie verschillen over het algemeen niet zoveel, het verschil zit vooral in de ruisreductie algoritmes.

Nikon doet wat vaker aan sensor updates, maar zij kopen ze ook in (tegenwoordig hoofdzakelijk van Sony) dus dat is makkelijker.

Ben het overigens wel eens met de klagers op de 7D sensor prestaties, bij hoge ISO prestaties wordt de ruis vrij snel erg lelijk. Maar dit geldt dus net zo hard voor de andere camera's die de 18MP sensor gebruiken.

De Nikon/Sony sensoren zijn over het algemeen wel wat fijner om naar te kijken bij hoge ISO prestaties, maar ook daar zit het verschil vooral in de marge.

Een full frame geeft wel merkbare verbeteringen, maar een lichtsterkere lens op een crop camera brengt nog weer meer (dan de lenzen die je hebt, in ieder geval, en buiten de 30/1.4).

/edit
Ik heb zelf ook een 60D, dus die ruisprestaties moet ik helaas ook mee leven. Wat voor dingen zoek je om op te letten? Het schijnt dat behoorlijk wat 60Ds last hebben van los latende rubbers, dus dat zou bij een tweedehands iets zijn om op te letten.

[ Voor 5% gewijzigd door henkie196 op 07-05-2014 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na de RX10 en RX100ii afgeschreven te hebben, wil ik één van de volgende twee aanschaffen:
- Sony Alpha 6000 met SEL35F18 icm de 16-50mm kittens of de 18-200mm
- Olympus OM-D E-M10 met M.Zuiko 25mm F1.8 icm met de 14-42mm kitlens of de Panasonic 14-140/Olympus 14-150

De A6000 schijnt betere AF-tracking te hebben, de Olympus betere lensselectie (echter is dit niet relevant, aangezien de lenzen die ik op het oog heb beschikbaar zijn voor beide én hetzelfde kosten) en een touchscreen wat handig is voor AF. APS-C vs MFT, echter heeft de Oly IBIS.
Aangezien ik in het zuides des lands woon, heb ik geen mogelijkheid om ergens in de buurt beide even te testen in een winkel.
Ik heb me rot gelezen op Google en Dpreview... Iemand die me over kan halen om één van de 2 aan te schaffen? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Davidshadow13 schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 13:30:
500-800 euro voor body, mag ook zeker 2e hands.

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Eigenlijk voor van alles en nog wat.
Rek je budget op en ga voor (IMHO) de beste allround camera van dit moment : pricewatch: Canon EOS 70D Zwart

Op voorwaarde dat die niet stuk gaat en de ontwikkelingen in dSLR land net zo traag gaan als de afgelopen jaren kan je makkelijk 5 jaar of zelfs langer zonder enig probleem foto's maken die echt niet veel slechter zullen zijn dan die van andere camera's die in de tussentijd uitkomen wat betreft ruis en dergelijke :)

- Heerlijke ergonomie.
- AF punten die kruisgevoelig zijn en ook nog eens over de hele zoeker zijn verspreid en niet alleen in het midden zitten zoals bij veel camera's in dezelfde klasse het geval is.
- Draaibaar schermpje voor low angle shots of macro shots, waarbij de AF ook nog eens snel is dankzij de DPAF sensor dus is het nog echt bruikbaar ook!
De oude contrast AF is/was echt bagger... DPAF maakt er gehakt van :)
- 7 fps burst mocht je actie/sport foto's gaan maken.

Ik zou het wel weten als ik nu een toestel moest kopen :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.olympus.nl/sit...dealerlocator.do?p=camera

Zijn toch redelijk wat Olympus dealers te vinden in het zuiden des lands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geef mij maar één aan die de OM-D E-M10 heeft, en daarnaast bij voorkeur ook de A6000... Staples niet, Dixons niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 21:16:
Geef mij maar één aan die de OM-D E-M10 heeft, en daarnaast bij voorkeur ook de A6000... Staples niet, Dixons niet....
Je kan op de site selecteren welke dealers de OM-D lijn verkopen. Volgens mij horen is dat wat meer bestemd voor de speciaalzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAGMK
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-10 00:26
Aankoop advies gevraagd. (Newbie alert)

Ik ben op zoek naar een systeemcamera. Doel is vakantie en natuurfotografie (diervriendelijk herten schieten :p). Naast de behoefte aan betere plaatjes dan ik met mijn huidige goedkope compact of mobiele telefoon kan maken, wil ik fotografie ook als hobby oppakken.

Mijn wensenlijstje is:
- Moet compact zijn. Een spiegelreflex ga ik echt niet meeslepen iedere dag op vakantie of tijdens een trektocht. Ik hoef er ook niet uit te zien als een profi-fotograaf. Liever niet zelfs.
- Moet tegen een stootje en water kunnen. Ik ben niet voorzichtig met mijn spullen, dus die moeten mij aankunnen. Ik wil de mogelijkheid hebben de camera bij wijze van spreken in de branding van de zee even te kunnen droppen.
- Beeldkwaliteit is uiteraard belangrijk, maar gezien de overstap vanaf mijn mobiele telefoon als eerste camera nog niet heel belangrijk.
- De camera moet (mogelijk met een extra aan te schaffen lens) wel goed in kunnen zoomen.
- Mijn budget is circa 800,- max. Toekomstige aankopen zoals extra lenzen buiten beschouwing gelaten.

Na afgelopen anderhalve week het internet afgestruind te hebben kwam ik op de Nikon 1 AW1 uit:
http://tweakers.net/product/346696/nikon-1-aw1/
Goede review op: http://www.digitalcamerar...oof+ILC+mirrorless+rugged

(Deze is ook te koop als setje met een extra 10mm lens, maar daarmee ben je nauwelijks goedkoper uit, dus ik denk dat ik met de aanschaf van de 10mm nog even wacht totdat deze in prijs is gedaald.)

Na uiteraard veel reviews op het internet gelezen te hebben viel me op dat er nog relatief weinig gebruikerservaringen -ook op tweakers- te vinden zijn. Komt dat doordat het een relatief nieuwe camera is, of omdat het misschien een onpopulaire camera is?
Met de info en kennis van nu vind ik het namelijk een topcamera. Gisteren in de winkel ook even in de hand gehad en ik voel een klein verliefdheidje opkomen :-)

Daarnaast nog 1 ding: Op termijn zou ik de AW1 dan willen combineren met de FT1 mound en een oudere (goedkope!) Nikkor Telelens. Met bijvoorbeeld een 300mm of 400mm telelens en een crop van 2.7x zou ik daarmee op een effectieve 810mm / 1080mm uit moeten komen, voor relatief weinig geld. Goed idee of mis ik dan iets?
Op de volgende link is hier trouwens ook iets meer over te vinden:
http://photographylife.com/reviews/nikon-1-v2

Iemand dus toevallig ervaring met de AW1 of het combineren van een groot crop formaat met een telelens? Ik ben heel benieuwd naar jullie mening!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De AW1 is niet zo populair omdat weinig mensen speciaal een camera kopen die onder water kan. Bedenk wel dat die waterdichtheid alleen geldt bij bepaalde waterdichte lenzen. Zodra je er telelens op gaat zetten, dan ben je die waterdichtheid meteen kwijt. Kan ie nog steeds prima tegen een spatje water, maar in het water laten vallen, kan fataal zijn voor je camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Goedemorgen,

Ik heb jarenlang een DSLR (Nikon D40) gehad waar ik voor met veel plezier kiekjes mee heb geschoten (auto's, vakantie). Toen de camera verkocht omdat ik een nieuwe op het oog had (Nikon D7000). Uiteindelijk toch geen nieuwe gekocht en het fotograferen even opzij geschoven. Inmiddels toch al wel paar keer een goede DSLR gemist en ook met het oog op bijvoorbeeld de vakantie aankomend jaar (óf Zuid-Afrika óf road-trip naar en over Sicilië) ga ik me weer oriënteren.

En daar dacht ik mooi gebruik te kunnen maken van jullie ervaring en kennis. Ik ben geen fanatieke hobby fotograaf, maar maak wel meer dan alleen de gewone kiekjes.

Budget voor nu: 600-700 euro voor een body én een 18-105 lens. Later (bijvoorbeeld wanneer de ZA reis doorgaat) kan ik altijd nog uitbreiden met ...-300mm lens.

Wat me opvalt is dat ik nog steeds bij de D7000 uitkom, al ligt die wel aan de bovengrens van het budget. Bovendien is dat inmiddels toch best een oude camera en is de opvolger inmiddels ook al meer dan een jaar op de markt. Stiekem had ik gehoopt dat de D7000 nog iets zou zakken, of helemaal zou verdwijnen waardoor de D7100 goedkoper werd. Beiden is nog niet gebeurd en verwacht niet dat de D7000 écht goedkoop wordt. D5300 is qua specs ook aantrekkelijk, maar is qua formaat net maatje kleiner dan een D7000. Ik heb liever wat meer camera, dat ligt lekkerder in de hand.

Hebben jullie nog andere suggesties voor vergelijkbare camera's? En hoe staan jullie tegenover 2e-hands camera's? Al vragen ze daar imo ook nog vaak de hoofdprijs voor.

EUR 600-700

Nee

Nee

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk?
Nee

Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nee

Overige wensen aan de camera?
Liefst slag grotere camera (D7000)

Gewenst bereik?
18-105

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:51

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Eigenlijk zeg je het zelf al, je wilt gewoon een D7000. Enige waar je nog zou kunnen kijken is bij andere merken zoals Sony of Canon. Al weet ik voor sony niet echt direct een concurrent, canon heeft de 60D maar die is met vergelijkbare lens alsnog duurder. Dus eigenlijk houdt je zoals je zelf al zei alleen de d7000 over. Aangezien je al een nikon hebt gehad en je daar enigzins vertrouwd mee en zou ik persoonlijk andere merken niet eens overwegen tenzij je het echt niet uitmaakt

Betreft 2ehands kopen. Zelf vind ik dit een geweldige uitvinding, het scheelt veel geld (ik houd als hoofdregel aan: ong 70-75% vd nieuwprijs). Zelf heb ik mijn camera wel nieuw, maar 2 van de 3 lenzen die ik heb zijn wel tweedehands. Gewoon goed kijken of er geen krasjes opzitten en het diafragma goed werkt. Ook gewoon beetje gezond verstand gebruiken en je gevoel mee laten spelen. Hiermee bedoel ik: wat is de algemene indruk van de verkoper?

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
Mr Pingu schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 10:50:
Eigenlijk zeg je het zelf al, je wilt gewoon een D7000. Enige waar je nog zou kunnen kijken is bij andere merken zoals Sony of Canon. Al weet ik voor sony niet echt direct een concurrent, canon heeft de 60D maar die is met vergelijkbare lens alsnog duurder. Dus eigenlijk houdt je zoals je zelf al zei alleen de d7000 over. Aangezien je al een nikon hebt gehad en je daar enigzins vertrouwd mee en zou ik persoonlijk andere merken niet eens overwegen tenzij je het echt niet uitmaakt

Betreft 2ehands kopen. Zelf vind ik dit een geweldige uitvinding, het scheelt veel geld (ik houd als hoofdregel aan: ong 70-75% vd nieuwprijs). Zelf heb ik mijn camera wel nieuw, maar 2 van de 3 lenzen die ik heb zijn wel tweedehands. Gewoon goed kijken of er geen krasjes opzitten en het diafragma goed werkt. Ook gewoon beetje gezond verstand gebruiken en je gevoel mee laten spelen. Hiermee bedoel ik: wat is de algemene indruk van de verkoper?
Vanmiddag ook nog naar een D5300 gekeken. Erg mooi toestel, maar compacte DSLR versus de mid-size D7000. Heb bij de compacte DSLR's altijd het idee van "waar gaat die lens met die DSLR naartoe".

Trouwens het idee dat compacte Canon DSLR's net tikkeltje groter zijn. Ga me eens verdiepen in de Canon structuur qua modelnrs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Is een systeemcamera geen optie. Je hebt het over compact. Systeemcamera's zijn over het algemeen compact en doen niet onder voor een dslr. Fujifilm , Olympus, Lumix bieden erg leuke camera'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Die kan ik je zo wel vertellen. Hoe minder nulletjes hoe beter ;)

1100D/1200D ->600D/700D -> 60D/70D -> 7D -> 5D & 6D -> 1D.
De 100D moet ook nog ergers tussen, qua specs is het ongeveer een 700D, qua formaat is het nog kleiner. Eigenlijk dus niet interessant voor jou.
En betreft canon iets groter, ik weet niet echt maar canon's lagen mij wel beter in de hand en de grip was wel iets groter ja.

Superdaantje, volgens mij wil hij juist een iets grotere in plaats van een compacte camera. Als ik het tenminste goed begrjip

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Canon bodies zijn vaak wat breder volgens mij. Gewoon in een winkel kijken welk merk/model het best bij jouw handen en wensen past.
Ik heb een D7100 met battery grip om m'n hand goed te vullen en kramp te voorkomen. Voor jou kan een Canon echter best een betere optie zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2014 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
Mr Pingu schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 15:33:
Die kan ik je zo wel vertellen. Hoe minder nulletjes hoe beter ;)

1100D/1200D ->600D/700D -> 60D/70D -> 7D -> 5D & 6D -> 1D.
De 100D moet ook nog ergers tussen, qua specs is het ongeveer een 700D, qua formaat is het nog kleiner. Eigenlijk dus niet interessant voor jou.
En betreft canon iets groter, ik weet niet echt maar canon's lagen mij wel beter in de hand en de grip was wel iets groter ja.

Superdaantje, volgens mij wil hij juist een iets grotere in plaats van een compacte camera. Als ik het tenminste goed begrjip
Klopt. Ik wil inderdaad juist wat groter ;)

Zit beetje te zoeken naar D5300 vs 700D, maar puur obv spec's en tests lijkt dit in het voordeel van de Nikon uit te komen (obv kleine verschillen)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:13

Barrycade

Through the...

Maar wat zijn dan de zaken die je tegen staan in de D7000 tov de D5300 en de D7100?
Ik lees niet dat je filmen belangrijk vindt.
De 5300 en de 7100 hebben betere filmfuncties (o.a. stereo mic, alhoewel als je toch echt gaat filmen zal je een externe gaan gebruiken en de framerates zijn bij de nieuwere camera's beter dan de D7000). Ook hebben de 53-/7100 meer MP's en iets grotere en meer pixels op hun beeldschermpjes . Maar de vraag is of dat echt een beperking moet zijn en de meerwaarde waard.

Voor je budget heb je aan een D7000 echt geen miskoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
Barrycade schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 15:55:
Maar wat zijn dan de zaken die je tegen staan in de D7000 tov de D5300 en de D7100?
Ik lees niet dat je filmen belangrijk vindt.
De 5300 en de 7100 hebben betere filmfuncties (o.a. stereo mic, alhoewel als je toch echt gaat filmen zal je een externe gaan gebruiken en de framerates zijn bij de nieuwere camera's beter dan de D7000). Ook hebben de 53-/7100 meer MP's en iets grotere en meer pixels op hun beeldschermpjes . Maar de vraag is of dat echt een beperking moet zijn en de meerwaarde waard.

Voor je budget heb je aan een D7000 echt geen miskoop.
Ik verwacht ook niet dat het een miskoop is, maar het is een camera die inmiddels 3,5 jaar op de markt is en daarmee klinkt het 'verouderd'. Puur obv specs kan hij prima mee met de D5300 inderdaad. De D5300 is zelfs nog wat prijziger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Laatst online: 07:27
Barrycade schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 15:55:
Ook hebben de 53-/7100 meer MP's en iets grotere en meer pixels op hun beeldschermpjes .
De D7100 heeft niet echt meer pixels als de D7000. Alleen heeft de D7100 ee RGBW scherm tegen een RGB scherm voor de D7000 - per pixel is er dus een extra wit beeldpunt wat voor meer helderheid moet zorgen. De D5300 heeft inderdaad meer pixels, want ook een RGB-scherm.
VidaR-9 schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 16:08:
Ik verwacht ook niet dat het een miskoop is, maar het is een camera die inmiddels 3,5 jaar op de markt is en daarmee klinkt het 'verouderd'. Puur obv specs kan hij prima mee met de D5300 inderdaad. De D5300 is zelfs nog wat prijziger.
Je kunt het ook van de andere kant bekijken: als de D7000 je levert wat je in een camera zoekt, waarom zou je een duurdere kopen? Als je bijvoorbeeld foto's in posterformaat aan de muur wilt hangen, dan kun je niet genoeg megapixels hebben. Maar als je niet verder gaat dan een fotoboek op A4-formaat, dan voldoet de D7000 prima.

Ik heb vorig jaar een D7000 gekocht als opvolger van m'n D80, en heb daar nog geen moment spijt van (de D7100 was toen al op de markt). Die 8 megapixels had ik niet nodig, uitgebreidere filmmogelijkheden ook niet. Die paar honderd Euro prijsverschil heb ik toen maar in m'n zak gehouden - altijd handig voor wat extra glaswerk, goed glas is immers belangrijker voor de beeldkwaliteit dan de allerlaatste camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Ik denk als je een grote camera wil en een beperkt budget hebt, gewoon niet veel keus hebt. Het is eigenlijk of een D7000 nieuw of 2ehands een een d7000 of 60D, tweedehands zijn de prijzen ongeveer gelijk van beiden. Dus dan komt het neer op eigenlijke maar 2 keuzes. 60D of D7000. Een D5300 biedt in mijn ogen jou geen meerwaarde, of zit ik daar totaal naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
Mr Pingu schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 16:32:
Ik denk als je een grote camera wil en een beperkt budget hebt, gewoon niet veel keus hebt. Het is eigenlijk of een D7000 nieuw of 2ehands een een d7000 of 60D, tweedehands zijn de prijzen ongeveer gelijk van beiden. Dus dan komt het neer op eigenlijke maar 2 keuzes. 60D of D7000. Een D5300 biedt in mijn ogen jou geen meerwaarde, of zit ik daar totaal naast?
Dat klopt wel een beetje inderdaad. Merk toch dat ik erg naar de D7000 wordt getrokken (puur gevoel). Dus heb maar eens wat berichten op MP verstuurd. Een nette tweedehands heeft m'n voorkeur. Bij een nieuwe ga ik automatisch weer naar de betere specs van de 5300 kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
Concreter advies gevraagd. Wat denken jullie hiervan, mooie D7000 met weinig clicks en een mooie lens erbij: http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

Het punt is dat ik al in contact ben, erg geïnteresseerd ben, maar de beste man geen bonnen van de camera of bon heeft. Helaas..

:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie prijs, niet te mooi? Het objectief kost al zo'n 500 euro zie ik en de body is nieuw ook nog te koop voor zo'n 600.

Kunnen er niet ergens serial numbers bekeken worden of dit toestel niet als gestolen geregistreerd staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:47

bobcom

Dedicated dabbler

Verwijderd schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 19:11:
........
Kunnen er niet ergens serial numbers bekeken worden of dit toestel niet als gestolen geregistreerd staat?
Als in: is het voordelig, is het gejat? Lijkt mij dat als de dozen en de rest van de spullen (lader, software, manual e.d.) erbij zitten dat de kans op gejat goed gering is. Hoe lang de man op marktplaats zit en wat hij verder aanbiedt kan ook al een indicatie geven. Want als daar ook nog 3 gouden ringen, een Rolex en een laptop bij zitten wordt het natuurlijk een ander verhaal. ;)
Fwiw: ik ben bonnetjes gewoonlijk bijna net zo snel kwijt als het pakpapier waar de doos in zat. Kwestie van gebrek aan administratief talent ofzo

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
Dozen en alle bijgeleverde spullen zitten erbij.

Op marktplaats geen bijzonderheden. Enkel spullen gerelateerd aan de camera. Mail is overigens ook keurig. En ter plekke kan je ook altijd goede indruk krijgen natuurlijk.

Wel vreemd dat het er al een tijdje op staat. Marja, voor 775 heb je een nieuwe met 18-105 lens. En de gemiddelde koper zal zich waarschijnlijk niet zo in de lens verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Laatst online: 07:27
Maar de doos is niet van deze set hè... Op de doos staat een kit met de 18-105mm, en hij biedt de camera aan met een 16-85. Kan dus net zo goed de opbrengst van meerdere 'klusjes' zijn, als je graag in complotten denkt 8)

Als je echt twijfelt, kun je ook de serienummers opvragen, en dan op onderzoek uit gaan of die nummers ergens als gestolen geregistreerd staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
Dat had ik gezien inderdaad, maar bij de lens zit ook een complete doos. Dus weet het verhaal er niet achter, maar zoek er vooralsnog niets achter. De gemiddelde shabby handelaar stuurt ook niet zo'n nette mail als ik heb ontvangen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06:57

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

-knip-

[ Voor 95% gewijzigd door Universal Creations op 10-05-2014 21:36 . Reden: Geen V&A op het forum ]

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
Superdaantje schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 15:30:
Is een systeemcamera geen optie. Je hebt het over compact. Systeemcamera's zijn over het algemeen compact en doen niet onder voor een dslr. Fujifilm , Olympus, Lumix bieden erg leuke camera'
Ben me een beetje aan het verdiepen in systeemcamera's. Zou je een systeemcamera kunnen aanraden die de concurrentie met een D7000 aan kan en vergelijkbaar geprijsd is (EUR 800,- voor camera + 18-105 lens)?

En waarvoor een betaalbare lens verkrijgbaar is welke geschikt is voor fotografie op safari (< EUR 400,-)?

Ik begin (weer) met fotografie, puur als hobby (niet té fanatiek) en moet mijn collectie dan ook nog opbouwen, dus ben niet gebonden aan merken oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:17

mrc4nl

Procrastinatie expert

VidaR-9 schreef op zondag 11 mei 2014 @ 20:44:
[...]

Ben me een beetje aan het verdiepen in systeemcamera's. Zou je een systeemcamera kunnen aanraden die de concurrentie met een D7000 aan kan en vergelijkbaar geprijsd is (EUR 800,- voor camera + 18-105 lens)?
phoe, die lens word moeilijk, meestal krijg je een 3 a 4x zoom lens of dubbel zoom kit en geen 5x zoom lens meegeleverd.

en de superzoom lenzen zijn just weer vrij duur.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:13

Barrycade

Through the...

Oly PEN E-PL5 met 14-150 voor 750,- bij Broer Konijn.
Die 14-150 is trouwens in NL duuuur los, als je dat vergelijkt met de US prijzen

[ Voor 22% gewijzigd door Barrycade op 11-05-2014 21:57 . Reden: linkje erbij voor de service ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Je kunt naar verschillende systemen kijken. Bijvoorbeeld Sony Nex, Fujifilm. Ga eens naar de winkel pak paar modellen vast.

Tele objectieven zijn er wel bij de systeemcamera's. Voor de Sony NEX hebben we de 55-210 liggen, maar dit objectief vind ik zelf beetje tegen vallen. Fujifilm heeft de 55-200. Deze is erg goed, maar boven je budget. De 50-230 ligt meer in je prijs klasse en is ook een prima objectief. Persoonlijk vin dik deze beter dan de Sony variant.

Voor andere systemen ben ik niet zo op de hoogte durf ik ook niet zo veel over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Laatst online: 22:28

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Met toch een beetje pijn in het hart ben ik inmiddels langzaam afscheid aan het nemen van m'n vertrouwde Nikon D90 en alle bijbehorende objectieven en flitser. Paar dingen los verkocht, de body en de rest van de set neemt iemand eind van deze maand van me over.

En ik denk dat ik m'n keuze al wel gemaakt heb, maar om nou toch zeker te weten dat ik geen model of systeem over het hoofd heb gezien zet ik toch mijn antwoorden op het vragenlijstje hier nog even neer.

1.Wat is je beschikbare budget?
Max. zo'n 800 euro

2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee, straks dus niet meer

3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Nee, het zal van-alles-en-nog wat fotografie worden, dus huis, tuin en keukenfotografie

4.Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Ja, ik wil dat de camera mijn huidige DV-cam (een 3ccd 4:3 van panasonic, geen HD) kan vervangen in 1080p en/of 720p. Ook hier geldt weer, dat het voornamelijk vakanties, kids, verjaardagen zullen worden. Tevens volgend jaar een vakantie naar IJsland, dus zaken zoals timelapse lijken me in dat geval erg interessant.

5.Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Ja, zeker in geval van video.

6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Ik wil in ieder geval een lcd scherm die verstelbaar is, zodat ik boven en onder de camera kan staan. Volledig draaibaar scherm niet perse noodzakelijk.
Het zou wel prettig zijn als de camera iets compacter is dan mijn D90. Daardoor zal ik hem net iets vaker en makkelijker gaan meenemen.

7.Gewenst bereik?
De 18-105 op m'n D90 voldeed in 95% van de gevallen, dus datzelfde soort bereik is normaal gesproken meer dan voldoende.

De enige camera waar ik eigelijk op uitkwam was de Panasonic G6 met de 14-140II lens, zeker aangezien ook video belangrijk voor me zal zijn. Ik heb het idee dat overige merken systeemcamera's toch meer gericht zijn op voornamelijk fotografie. Heb Sony bekeken, Fuji, Olympus en Panasonic. En telkens kom ik weer op de Panasonic G6.
Compactcamera's staan me toch een beetje tegen, ook de modellen met wat grotere sensoren.
Is er nog ergens een model of serie die ik over het hoofd heb gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Olympus heeft ook mooie toestellen in de markt waar je nu zoekt.
Moet leren lezen...

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2014 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DypFrys
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-01 21:04
Ik weet niet of het al voorbij gekomen is maar ik heb dit weekend een Nikon D3100 met de 18-55mm kit lens gekocht voor 289,- (!) bij de MM. Deze actie liep bij de Saturn maar in Groningen waren alle 3100's uitverkocht maar de MM moet hem dan ook voor die prijs aanbieden (lag daar voor 349,-). Volgens de verkopers komt hij ook niet meer terug dus wie nu een DSLR zoekt voor een hele scherpe prijs: doe er je voordeel mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:08
MM en Saturn zijn een en dezelfde (Philips)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DypFrys
  • Laatst online: 15-01 21:04
Is dat zo? Dacht dat het te maken had met laagste prijsgarantie wat ze bv ook doen met BCC.

Hoe dan ook: het toestel is nog even voorradig en voor een mooie prijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:40
Heb zelf nu een jaar de D3100. Ik heb het niet breed maar wou een Nikon Dslr.
Nog geen moment spijt van gehad. Denk ook niet dat ik zo maar een andere body koop.
Zou eerder investeren in lenzen. En uiteraard veel lezen en verdiepen want de fotograaf maakt ook het verschil. Nee prima body, ben tevreden.

Ps. Praat hier over beeldkwaliteit, niet over video, daar vind ik de D3100 minder geschikt voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:52
rond de 600 euro

nee

Koop je de camera met een specifiek doel?
In principe niet. Wil hem gebruiken voor vakantie kiekjes (van landschappen tot grotten ;), tot portretten, etc

Nee, filmen is een leuke gimmick, maar ik wil voornamelijk mooie foto's maken

Ik heb nu al een jaar of 12 met compact camera's geprutst en ben toe aan iets beters. Ik neig naar een dSLR vanwege de grotere sensoren(beeld kwaliteit), verwisselbare lenzen (bereik, lichtsterkheid, scherptediepte), en de grotere body (ergonomie). Ik vind het lastig om door de bomen het bos te zien, dus vandaar mijn vraag hier.

Ik heb zelf een beetje rond gekeken en ben wel gecharmeerd van oa:
- Canon 700D
- Nikon D3300
- Sony A58

Hiervan heeft de Sony een EVF, tegen OVF van de Canon en de Sony. Ik heb er in de winkel even mee gespeeld, en ik moet zeggen dat de EVF me erg meeviel. Wat ik aan reviews kan vinden op Internet is de image quality van de 3 vergelijkbaar. Voor de Canon en de Nikon is er een groter aanbod aan glas, waar de Sony bv weer een stuk goedkoper is. De Sony en de Nikon hebben dan weer een beter batterylife.

Ik denk dat ik naast de standaard kitlens (die bij allemaal volgens mij 18-55mm is), een tele lens erbij wil hebben. Daarbij zijn de Canon en de Nikon weer in het voordeel, omdat die lenzen goedkoper lijken te zijn (ondanks het feit dat de Sony IS in de body heeft).

Wat zeggen jullie ervan? iemand nog een dikke protip voor mij? ;) Hoe dan ook alvast bedankt voor de moeite!

[ Voor 1% gewijzigd door borft op 13-05-2014 19:38 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-10 11:59

Bolletje

Moderator Harde Waren
De Sony A58 is op het moment natuurlijk een stuk goedkoper. Je zou ook kunnen kijken naar oudere Nikons, zoals de D3200. Op het moment is er bij de mediamarkt de D5100 + 18-55 mm objectief in de aanbieding voor €399. Ik denk dat dat ook een goede deal is. Je houdt dan nog geld over voor een tas, geheugenkaart, extra objectief etc.

Ik heb zelf een Canon 700D, maar die is simpelweg wat duurder (€500+ voor de body). Vooral de grip van de Canon vind ik fijner dan de andere merken. Jij kan een schone start maken, dus ik zou zeggen dat je het beste ze even vast kan houden. Sensors, beeldkwaliteit, functionaliteit... uiteindelijk scheelt het niet zoveel. Het gaat er vooral erom dat je plezier met dat ding hebt en een goede grip is dan al een goed startpunt.

[ Voor 6% gewijzigd door Bolletje op 13-05-2014 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eens met hierboven. Even naar een goede winkel gaan waar je met verschillende modellen mag spelen. :)
Een aantal voordelen van dSLR's zijn trouwens niet meer voorbehouden aan specifiek dSLR's. ILC's zijn ook te krijgen met APS- en zelfs FF-sensors en deze apparaten hebben ook verwisselbare lenzen. Sony en Fujifilm lopen in die markt voorop.
De redenen dat ik een dSLR heb zijn dan ook ergonomie en OVF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
klinkt als een goeie tip. Nog suggesties voor een goeie winkel in Utrecht? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-10 21:04

EXX

EXtended eXchange

borft schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 19:35:
Ik denk dat ik naast de standaard kitlens (die bij allemaal volgens mij 18-55mm is), een tele lens erbij wil hebben. Daarbij zijn de Canon en de Nikon weer in het voordeel, omdat die lenzen goedkoper lijken te zijn (ondanks het feit dat de Sony IS in de body heeft).
Voor de Sony zou je natuurlijk op marktplaats een Minolta 70-210 F/4 "beercan" als tele kunnen kopen. Kost rond de 130 euro en is een prima telelens.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Om me hierboven aan te sluiten
Tegenwoordig bestaan er eigenlijk geen slechte camera's meer.
Tenzij je een heel specifiek doel hebt.
Kies dus gewoon iets waar jij je het prettigst bij voelt en laat je vooral niet gek maken door technisch geleuter.
Uiteindelijk gaat het toch om de fotograaf/compositie
Technische snufjes zijn leuk, maar uiteindelijk doen de meesten daar toch weinig mee

Ik kan alleen maar moeilijk met de instapmodellen overweg, qua bediening.
Ik zou eerder een 2e hands D90 adviseren, of zelfs een D70s (hoewel dat schermpje daarvan wel heel klein is......)

Continu je schermpje in de gaten moeten houden of je instellingen nog beetje lekker staan is niet echt handig....

[ Voor 9% gewijzigd door B_FORCE op 14-05-2014 06:13 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:08
borft schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 19:35:
rond de 600 euro

nee

Koop je de camera met een specifiek doel?
In principe niet. Wil hem gebruiken voor vakantie kiekjes (van landschappen tot grotten ;), tot portretten, etc

Nee, filmen is een leuke gimmick, maar ik wil voornamelijk mooie foto's maken

Ik heb nu al een jaar of 12 met compact camera's geprutst en ben toe aan iets beters. Ik neig naar een dSLR vanwege de grotere sensoren(beeld kwaliteit), verwisselbare lenzen (bereik, lichtsterkheid, scherptediepte), en de grotere body (ergonomie). Ik vind het lastig om door de bomen het bos te zien, dus vandaar mijn vraag hier.

Ik heb zelf een beetje rond gekeken en ben wel gecharmeerd van oa:
- Canon 700D
- Nikon D3300
- Sony A58

Hiervan heeft de Sony een EVF, tegen OVF van de Canon en de Sony. Ik heb er in de winkel even mee gespeeld, en ik moet zeggen dat de EVF me erg meeviel. Wat ik aan reviews kan vinden op Internet is de image quality van de 3 vergelijkbaar. Voor de Canon en de Nikon is er een groter aanbod aan glas, waar de Sony bv weer een stuk goedkoper is. De Sony en de Nikon hebben dan weer een beter batterylife.

Wat zeggen jullie ervan? iemand nog een dikke protip voor mij? ;) Hoe dan ook alvast bedankt voor de moeite!
Als je grotten etc wilt gaan doen is een robuuste camera geen overbodige luxe, neem een tweedehands pro camera, en robuuste lenzen (je stoot een lens makkelijk kapot in het donker) stof en waterbestendigheid zijn dan ook een must. Gisteren een echte fotograaf van een vakhandel gesproken die raadde me een D200 aan, ben uiteindelijk toch voor de internethandel gegaan omdat het prijsverschil te groot bleef (€850 voor een lens die op internet 400 kost, en de fotograaf em maar waarschuwen voor gebrek aan garantie omdat de lens mogelijk uit buitenlandse handel komt..... ben wel benieuwd of iemand daar ooit last mee gehad heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Tussen grotten en grotten kan nog wel verschil zitten. Meeste groten die ik bezocht heb is een robuuste camera niet echt een vereiste. Zelfs wel eens als vervelend ervaren als de gangen smal en plafonds laag werden. Dan zat de camera behoorlijk in de weg. En robuustheid van L objectieven valt ook wel mee als ze vallen gaan ze net zo makkelijk kapot. https://www.flickr.com/photos/superdaantje/7602051834/ (een goede verzekering heeft mij in deze enorm geholpen :D

Met de Canon 700D als Nikon 3300D etc kun je prima uit de voeten met je wensen. Mijn persoonlijke voorkeur gaat al snel naar Canon of Nikon.

Advies ga naar de winkel en houd een paar camera's vast. Welke vind jij prettig vast houden en bedienen. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In grotten, en dan neem ik aan grotten die publiekelijk toegankelijk zijn en waar je met een groep meeloopt is een robuuste camera niet eens zo heel belangrijk. Gewoon een beetje opletten wat je doet. Ga je zelf grotten verkennen dan zou ik sterk overwegen om een robuuste compactcamera mee te nemen die je zo in een van je zakken kan steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-10 21:04

EXX

EXtended eXchange

B_FORCE schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 06:11:
Om me hierboven aan te sluiten
Tegenwoordig bestaan er eigenlijk geen slechte camera's meer.
Tenzij je een heel specifiek doel hebt.
Kies dus gewoon iets waar jij je het prettigst bij voelt en laat je vooral niet gek maken door technisch geleuter.
Dit.

Ga naar de lokale Media Markt oid en neem wat camera's in de hand en proberen maar. Er zijn weinig echte verschillen, behalve dan SLR (Canon, Nikon, Pentax) vs. SLT (Sony). Die laatste is in zoverre anders dat altijd met Live view met snelle PDAF werkt, een EVF ipv een OVF heeft, ook tijdens het filmen PDAF gebruikt en door het SLT principe de hoge ISO wat minder is.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
Ok, volgens mij ben ik eruit. Ben naar de winkel geweest, met alle cameras gespeeld, en ben erg gecharmeerd van de Sony A58. De verkoper aldaar, raadde mij aan om er een filter bij te kopen, om de lens te beschermen. Is dat een goeie tip, of probeert hij mij gewoon iets aan te smeren dat ik niet nodig heb.

Ik heb achteraf de Foto Klein even gechekt in de shopsurvey, en daar is men op zijn zachtst gezegd niet heel positief over de winkel. Ik heb tot nu toe zelf een andere indruk, verkoper was behulpzaam, leek kennis van zaken te hebben, en heeft me nog steeds niets verkocht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

over een filter, daar zijn de meningen over verdeeld, het beschermt het frontelement wel tegen krassen, maar dat is niets wat de gemiddelde zonnekap niet zou kunnen. daarnaast kan het extra beetje glas voor weerspiegelingen zorgen.

IMO, je kan prima zonder , verkopers hebben hun winst meestal via dat soort accessoires:)
koop dan liever een polarisatiefilter, daar heb je wel wat aan op zonnige dagen.

Want met een polarisatiefilter kan je reflecties wegnemen, en krijg wordt de lucht blauwer.
Een polarisatiefilter laat wel minder licht door, dus kan je m beter afdoen bij niet zo zonnige dagen.

[ Voor 46% gewijzigd door mrc4nl op 17-05-2014 16:21 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EXX schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 11:38:
[...]

Dit.

Ga naar de lokale Media Markt oid en neem wat camera's in de hand en proberen maar. Er zijn weinig echte verschillen, behalve dan SLR (Canon, Nikon, Pentax) vs. SLT (Sony). Die laatste is in zoverre anders dat altijd met Live view met snelle PDAF werkt, een EVF ipv een OVF heeft, ook tijdens het filmen PDAF gebruikt en door het SLT principe de hoge ISO wat minder is.
En zelfs dat is al niet meer zo. De Canon 70D heeft tijdens filmen ook PDAF door zijn speciale sensor met dubbele "pixels" per pixel. Er worden dus 2 pixels gebruikt per beeldpixel. Hierdoor is er een fase-verschil meetbaar op pixelniveau en kan de camera dus tijdens filmen gewoon PDAF gebruiken.
mrc4nl schreef op zaterdag 17 mei 2014 @ 13:15:
IMO, je kan prima zonder , verkopers hebben hun winst meestal via dat soort accessoires:)
koop dan liever een polarisatiefilter, daar heb je wel wat aan op zonnige dagen.
Dat moet je dan wel even toelichten, waarom je daar iets aan kunt hebben. Daarnaast moet je oppassen met draaiende frontelementen met goedkope kitlenzen (niet allemaal trouwens).

[ Voor 22% gewijzigd door Universal Creations op 17-05-2014 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rond de 800 euro.
Nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Ja, voorwerpen, mens/maatschappij/portret maar alles in zwart/wit
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
nee, zelfs overbodig :P
Nee
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Ja, mogelijkheid om analoge korrel toe te voegen. Uitleg: eigenlijk wil ik analoge fotografie met de mogelijkheden van digitaal.
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
De standaard breedte van nikon en canon zijn goed genoeg voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Analoge korrel toevoegen aan een digitale foto kun je alleen simuleren met nabewerking (nog steeds digitaal). De eisen die je nu stelt zijn met praktisch elke ILC of dSLR mogelijk.

Als je je echt wilt beperken tot alleen z/w, Leica M Monochrome! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-10 20:30
Verwijderd schreef op zondag 18 mei 2014 @ 11:41:
Rond de 800 euro.
Verwijderd schreef op zondag 18 mei 2014 @ 12:13:

Ja, dat gaat wel lukken lijkt me. :+

En zoals Woutoud al schrijft kun je met de meeste nabewerkingssoftware "analoge korrel" toevoegen.
Lightroom heeft bijvoorbeeld een grain schuifje waarmee je dit kunt toevoegen, bij andere software heet dit misschien anders.
Als je alles in zwart/wit wilt doen zou je kunnen kijken naar de Epson R-D1, de eerste digitale meetzoeker camera.
De foto's die deze camera uitpoept (zijn wel 6 megapixel) schijnen een aardig analoge look te hebben vergeleken met de meeste nieuwere digitale camera's.
Zo nu en dan staat er een 2e hands R-D1(S) op internet voor rond de 500 euro, ik hou het zelf ook een beetje in de gaten of er wat moois langs komt, lijkt met wel een leuke camera.
De Leica M8 produceert ook mooie zwart/wit beelden maar zit 2e hands nog steeds rond de 1000 euro... :o

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:23

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

http://petapixel.com/2013...or-for-sharper-bw-photos/

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Laatst online: 07-10 16:45
Rond de 800 euro.
Nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
nee, zelfs overbodig :P
Nee
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Ja, mogelijkheid om analoge korrel toe te voegen. Uitleg: eigenlijk wil ik analoge fotografie met de mogelijkheden van digitaal.
De standaard breedte van nikon en canon zijn goed genoeg voor nu.
Je kunt ook naar Fujifilm kijken, die hebben een iets anders opgebouwde sensor die meer overeenkomt met analoge film. Ik vind de ruis persoonlijk veel mooier en zelfs bruikbaar tot iso 6400. Ze hebben in camera ook mooie film simulatie modes van klassieke fuji film rolletjes. Voor 700 euro heb je nu de x-e1 met 18-55 lens. Die heeft geen hele snelle autofocus dus denk daar over na. Als je snelle autofocus en fuji wilt ga je over je budget (x-e2 en x-t1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je op zoek bent naar een analoge ervaring zou ik ook eerder aan Fuji denken dan aan wat anders. Zeker gezien de body's van Fuji en de fysieke knoppen en draaiwieltejs die erop zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Analoge korrel toevoegen aan een digitale foto kun je alleen simuleren met nabewerking (nog steeds digitaal). De eisen die je nu stelt zijn met praktisch elke ILC of dSLR mogelijk.

Het fotograferen in zwart/wit is zeker wel te doen met bijvoorbeeld een Nikon. Ik had alleen gehoopt of er misschien een toestel zou zijn waarmee je bewust analoog kon fotograferen maar met de voordelen van digitaal. Anders moet ik mijzelf gewoon erover heen zetten en een ultra goeie scanner kopen en kijken naar een goeie analoge camera.

Ik wil alleen crappy foto's schieten :+

Klopt, maar vergeef mijn onwetendheid. Maar de korrel van een analoge camera is anders dan een 'software- matige oplossing' (natuurlijk maakt het technisch gezien niets uit of je het vanuit de camera of software doet, het is dezelfde oplossing). Maar het gaat ervaring, je gaat er naar fotograferen.

Liefst zou ik een stand willen hebben genaamd 'oldschool' :P ;) Maar jouw opmerking is terecht. :)

Edit: te snel beantwoord.
Is een mogelijkheid, als ik geld teveel had.
Sluw schreef op zondag 18 mei 2014 @ 12:50:
[...]

Je kunt ook naar Fujifilm kijken, die hebben een iets anders opgebouwde sensor die meer overeenkomt met analoge film. Ik vind de ruis persoonlijk veel mooier en zelfs bruikbaar tot iso 6400. Ze hebben in camera ook mooie film simulatie modes van klassieke fuji film rolletjes. Voor 700 euro heb je nu de x-e1 met 18-55 lens. Die heeft geen hele snelle autofocus dus denk daar over na. Als je snelle autofocus en fuji wilt ga je over je budget (x-e2 en x-t1).
Oeh, dat is wel interessant. Ik zal hier naar kijken.

Bedankt voor de feedback mannen :) :Y

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2014 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Verwijderd schreef op zondag 18 mei 2014 @ 15:06:

Daarvoor hebben we de mobiele telefoon i.c.m. Instagram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Verwijderd schreef op zondag 18 mei 2014 @ 15:06:
[...]
een ultra goeie scanner kopen
[...]
[...]
? een goede scanner voor slechte foto's, mmm lijkt logisch :z pak dan je smartphone ofzo

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Hij wil gewoon de classic feeling ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mr Pingu schreef op zondag 18 mei 2014 @ 16:00:
Hij wil gewoon de classic feeling ;)
Klopt :)

Ik ben nu ook wat wijzer als gaat om wat ik wil. En dat is ongeveer hetzelfde wat Sluw ook aantrekkelijk vind, denk ik.

Wat ik wil is een camera die op een 'goeie' manier film grain maakt ipv 'digital noise' zoals camera's van bijvoorbeeld Nikon dat doet. En fujifilm doet precies datgene wat ik wil. Dit is een kwestie van smaak. :)

En gezien ik kleine handen heb, de camera is zelf ook klein, fijn en licht, valt het allemaal wel heel goed.

Ik ga wel doorsparen voor een x-e2 of x-t, trage sluitertijden is wel irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen enkele digitale camera maakt film grain, het is allemaal noise. Verschillende sensors laten verschillende noise zien, maar het is en blijft noise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Verwijderd schreef op zondag 18 mei 2014 @ 16:54:
[...]

Ik ga wel doorsparen voor een x-e2 of x-t, trage sluitertijden is wel irritant.
Wat bedoel je hier mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fontainemelon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:08

Fontainemelon

Zuiderbuur

Een goedenavond samen,

Ik ben al een tijdje uit aan het kijken naar de aankoop van een nieuwe camera, omdat mijn Panasonic Lumix DMC-FZ28 een beetje tekort begint te schieten op bepaalde vlakken. Ik heb zelf al wat rondgelezen en gezocht, maar bij deze ook even m'n lijstje:

€600 (nieuw of tweedehands, beiden mogen)

Hiervoor heb ik eens in de kast gesnuffeld, waar ik de oude analoge camera's van m'n ouders heb gevonden. Daarbij zaten een aantal lenzen, en volgens het internet kan ik deze perfect gebruiken op de nieuwe DSLR's (mits benodigde adapters hier en daar). Het gaat om volgende systemen:

Nikon EM, met
  • Nikon Micro-Nikkor 55mm f2.8 (prime, macro-objectief)
Pentacon Practica, met
  • Meyer-Optik Görlitz Oreston 1.8/50 (prime, beetje all-purpose?)
  • Pentacon Electric 2.8/29 (wide angle)
  • aus JENA s1:3.5 f=135 (blijkbaar een export-naam voor Carl Zeiss Sonnar 135mm f3.5 lens)
  • King Auto Tele Converter 2X For Pentax
  • Europa 1A 49mm UV-filter
  • 3 verschillende "Maxima" tussenringen
Foto's zijn hier te vinden.

Doel:
Wat ik er vooral mee wil fotograferen, is natuur in al zijn aspecten: macro, maar evengoed landschappen en dergelijke. Ook wat stad, en automotive. Dus eigenlijk wil ik het systeem redelijk all-round gebruiken.

Niet érg belangrijk, maar het zou leuk zijn om er ook wat mee te kunnen filmen. Niks te extreem dus.

Nee

Uit m'n opzoekwerk heb ik kunnen concluderen dat de Nikon-lens nog steeds dezelfde mount heeft als de nieuwe DSLR's van Nikon (F-mount, bajonetsysteem). De lenzen die bij de Pentax zaten, hebben dan weer allemaal de M42-mount (schroefdraad). Deze wordt niet gebruikt in recente camera's, maar daarvoor zijn blijkbaar wel een heleboel adapters te vinden. Men raadt hierbij aan om te gaan voor merken waarbij de Flange Focal Depth overeenkomt of minder is dan die van de M42 (dus Canon EF, Sony A en E-mount, Samsung NX-mount en de Four Thirds Systems): hiervoor is enkel een simpele adapter nodig. Voor Nikon is dan weer een adapter nodig met glaswerk in, anders gaat de oneindige focus verloren.

Mijn vraag is nu dus wat ik het beste koop om het meeste te halen uit bovenstaande lenzen, gezien ze allemaal nog in heel goede conditie zijn. Ik dacht zelf aan de Nikon D5XXX-lijn, omdat ik dan al één objectief heb dat zonder enige adapters past. Maar misschien is Canon/Sony een betere optie gezien ik dan enkel simpele adapters nodig heb voor de 3 M42-lenzen. Ik ben er nog niet zo heel erg thuis in, vandaar dat ik hier om raad kom vragen.

Alle tips en opmerkingen worden ten zeerste gewaardeerd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Inderdaad, geen trage sluiter(tijd), zelfs meer fps dan instap nikons. Wel trage autofocus bij slecht licht.

[ Voor 7% gewijzigd door Sluw op 18-05-2014 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dat trage vind ik zelf heel erg mee vallen. In vergelijking met mijn 5D3 is het minder snel, maar ik ben er content mee zelfs met de 56mm wijd open ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Een camera is pas traag als je daadwerkelijk in de problemen komt met je foto's
Hangt een beetje vanaf wat voor stijl je hebt, maar over het algemeen valt dat heel erg mee.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IDtenT
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Liefst <€500,
Nee.
Ja - filmpjes maken. Voor mijn hobby maak ik regelmatig filmpjes met een studio'tje (lees: zo'n tent met 2 studio lampen erbij). De gefilmde objecten bewegen wat heen en weer en zijn redelijk dicht (20-30cm) van de camera; ze bewegen echter wel. Geluid is niet belangrijk, wel dat het scherpstellen lekker snel gaat en de filmpjes hoge kwaliteit (veel details) zijn. Foto's zijn natuurlijk ook leuk, maar ik geloof an sich wel dat het gros van de moderne camera's voldoende kwaliteit bieden.
Ja, zie bovenstaand.
Nee.

Geen.

Ik ben weer eens toe aan een nieuwe camera. De huidige is alweer jaren oud en dus heb ik me laten informeren bij enkele lokale fotozaken en de MM. De adviezen waren nogal tegenstrijdig helaas. Zo was het eerste advies dat de Nikon 1 S1 (pricewatch: Nikon 1 S1 + 1 Nikkor 11-27.5mm f/3.5-5.6 Zwart) zou voldoen en ook lekker snel zijn. Erg goedkoop. Zou qua foto's en filmpjes iets minder zijn dan de dure alternatieven, maar zeker niet zo veel dat je het heel erg zou merken.
Bij andere winkels werd ik meer gestuurd naar bv de Sony Nex-5T (pricewatch: Sony NEX-5T Zwart) die beter zou zijn voor filmen o.a. door het formaat van de sensor of de Nikon D5100 (pricewatch: Nikon D5100 Zwart). Daar was het advies om weg te blijven van de Nikon 1 serie, die zou voor kinderen zijn die voor Sinterklaas een leuk camera'tje willen. Ik wil best €400-€500 uitgeven, maar een paar honderd in de pocket is ook prima, als het verschil marginaal is (of in dingen zoals wifi en extras zit).

Slave of Thieves

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snel scherpstellen is noodzakelijk, maar AF tijdens live view niet. Dus je gaat snel handmatig scherpstellen?
Als filmen op de voorgrond staat zou ik niet direct naar Nikon kijken, maar eerder naar Canon of Panasonic. Alhoewel ik niet weet of er binnen jou budget echt een groot verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
B_FORCE schreef op zondag 18 mei 2014 @ 20:34:
Een camera is pas traag als je daadwerkelijk in de problemen komt met je foto's
Hangt een beetje vanaf wat voor stijl je hebt, maar over het algemeen valt dat heel erg mee.
Ik vind het prima en heb er totaal geen problemen mee maar sommige mensen merken het op. Dus het leek me handig om te vermelden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IDtenT
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 18 mei 2014 @ 22:21:
Snel scherpstellen is noodzakelijk, maar AF tijdens live view niet. Dus je gaat snel handmatig scherpstellen?
Als filmen op de voorgrond staat zou ik niet direct naar Nikon kijken, maar eerder naar Canon of Panasonic. Alhoewel ik niet weet of er binnen jou budget echt een groot verschil is.
Het is geen absolute noodzaak (AF tijdens LV), maar liever wel :).

Slave of Thieves

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tristan85
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-05-2022
rond de 600 voor body + 1 a 2 lenzen, waaronder kitlens

Nee.

nee, gewoon om te beginnen wat huis, tuin en keukenfotografie, ik was wel van plan om mezelf erin te gaan verdiepen
wil je filmen
Ja,
Nee.
Geen.

Hoi allemaal,
Ik was van plan om een spiegelreflex aan te schaffen, het probleem is echter ik heb hier totaal geen verstand van en was van plan om mezelf hierin te gaan verdiepen.
Misschien dat jullie mij kunnen helpen
Ik ben op zoek naar een canon.
Mijn budget ligt voor de body + lens op rond de 600 euro
ik zou graag wat natuurfoto’s en foto’s van e kinderen willen maken
ik vind het ook mooi om in de toekomst wat foto’s met die strepen in het licht(bv van langsrijdende auto’s) te maken (iets met de sluitertijd dacht ik).als dit mogelijk is, niet perse noodzakelijk wel een leuke bijkomstigheid
dit zijn eigelijk de belangrijkste eisen.
Owja en de camera moet uit te breiden zijn met andere lenzen zodat ik er de komende jaren mee voorruit kan.
Iemand een idee voor mij.

PS hoe zit het eigelijk met de prijs opbouw van canon, hoe hoger het getal hoe goedkoper de body???? dus een eos 500d is duurder dan bv de 550 en de 1100

ikzelf zat dus te denken aan een canon 650, 700 of een 1100 met 2 lenzen een 18-55 IS en een 55-250 lens.

Weet iemand of de 1100 voldoende mogelijkheden heeft om mee te beginnen of moet ik meteen voor een , 600 gaan
alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat maakt dat je specifiek voor Canon en spiegelreflex kiest?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2014 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tristan85
Hoi woutoud,

ja ik wil sowieso een spiegelreflex, die keuze staat al vast, en voor canon omdat deze toestellen mij fijn in de hand liggen en het aanbod aan lenzen,tasjes en dergelijke, Het zou in princiepe ook een nikon mogen zijn.
Maar mijn persoonlijke voorkeur ligt toch wel bij canon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Bedenk wel dat het een fabel is dat je met dslr gelijk betere foto's krijgt.

@Sluw
Ik zeg altijd maar zo, 30 jaar geleden konden ze ook mooi fotograferen, zonder al die moderne snufjes ;)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Hoi Tristan85,

Die kit die je aangeeft is prima om mee te beginnen. Voor foto's van kinderen is het misschien leuk om een 35 of 50mm lens te kopen. Met deze lenzen kun je met veel minder licht nog goede foto's maken en heb je meer achtergrondblur.

Qua prijs is het hoe hoger het nummer hoe nieuwer maar wel binnen de lijn. Je hebt ongeveer 4 lijnen. De xxxxd (1100d etc, goedkoopst), de xxxd (iets betere instapmodellen), de xxd (geavanceerder/semi-pro aps-c) en de xd (bijna allemaal full-frame (semi)pro).

Edit: het is inderdaad een fabel dat een dslr beter is dan andere (compacte of spiegelloze systemen).

[ Voor 9% gewijzigd door Sluw op 19-05-2014 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-10 11:59

Bolletje

Moderator Harde Waren
tristan85 schreef op maandag 19 mei 2014 @ 11:42:
PS hoe zit het eigelijk met de prijs opbouw van canon, hoe hoger het getal hoe goedkoper de body???? dus een eos 500d is duurder dan bv de 550 en de 1100
Nee, binnen een productlijn is een hoger getal beter/nieuwer. Bijvoorbeeld 1200D is beter dan 1100D. Het hoeft echter vaak niet veel te verschillen ,dus even goed vergelijken is aanbevolen.

Productlijn is grofweg: 1xxxD -> xxxD -> xxD -> xD

Paar camera's zijn wel een vreemde eend in de bijt. 100D bijv.

/ spuit elf :P

Goed dat je camera's al eens vast hebt gehouden! Het gaat vooral om hoe de grip is. Dat kan sterk verschillen tussen camera's.

[ Voor 11% gewijzigd door Bolletje op 19-05-2014 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tristan85
bedankt allemaal voor de snelle reactie,s

is het zo dat ik met de xxxxD lijn kan ik daar apart me sluitertijd en dergelijk instellen, want ik was wel van plannen om het toestel te leren kennen zodat ik met het diafragma en de sluitertijd kan gaan spelen.

of kan ik beter meteen voor de xxxD lijn gaan?

want anders kan ik net zo goed mijn telefoon blijven gebruiken :D haha

ik was ook van plan om een basiscursusje te volgen, en als ik er dan na een half jaar achter kom dat ik met de goedkoopste serie al de dingen apart niet in kan stellen dan had ik beter dus 1 model beter kunnen paken.

[ Voor 22% gewijzigd door tristan85 op 19-05-2014 12:20 ]

Pagina: 1 ... 49 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's