Dit kun je ook instellen met de xxxxd lijn.tristan85 schreef op maandag 19 mei 2014 @ 12:13:
bedankt allemaal voor de snelle reactie,s
is het zo dat ik met de xxxxD lijn kan ik daar apart me sluitertijd en dergelijk instellen, want ik was wel van plannen om het toestel te leren kennen zodat ik met het diafragma en de sluitertijd kan gaan spelen.
of kan ik beter meteen voor de xxxD lijn gaan?
want anders kan ik net zo goed mijn telefoon blijven gebruikenhaha
Ik zat zelf te denken om CANON EOS 1100D + EF-S 18-55 DC III deze te halen en er dan een 55-250 lens bij te halen.
Is dit een goed pakket om in te stappen?, dan kan ik korte afstanden en verder weg>
Of heeft iemand anders goede redenen om een andere te pakken, zo ja wat zou er voor argumenten zijn om een xxxD lijn te pakken, kan iemand mij de belangrijkste verschillen vertellen. (ik heb begrepen dat het voornamelijk om de lenzen gaat dei erbij zitten)
Is dit een goed pakket om in te stappen?, dan kan ik korte afstanden en verder weg>
Of heeft iemand anders goede redenen om een andere te pakken, zo ja wat zou er voor argumenten zijn om een xxxD lijn te pakken, kan iemand mij de belangrijkste verschillen vertellen. (ik heb begrepen dat het voornamelijk om de lenzen gaat dei erbij zitten)
Dit gaat ook prima met het toestel wat je voorstelt. De basis zit hem vooral in het door krijgen van diafragma, sluitertijd en ISO. Als je dit door hebt dan ben je al een heel eind op weg ;-)tristan85 schreef op maandag 19 mei 2014 @ 12:13:
bedankt allemaal voor de snelle reactie,s
is het zo dat ik met de xxxxD lijn kan ik daar apart me sluitertijd en dergelijk instellen, want ik was wel van plannen om het toestel te leren kennen zodat ik met het diafragma en de sluitertijd kan gaan spelen.
of kan ik beter meteen voor de xxxD lijn gaan?
want anders kan ik net zo goed mijn telefoon blijven gebruikenhaha
ik was ook van plan om een basiscursusje te volgen, en als ik er dan na een half jaar achter kom dat ik met de goedkoopste serie al de dingen apart niet in kan stellen dan had ik beter dus 1 model beter kunnen paken.
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Als je het aandurft kun je ook tweedehands iets scoren. Heb vorige week nog een 55-250 IS (de eerste versie, niet de IS II) gekocht voor 65 euro. Prima voor wat extra zoombereik op vakantie. En een 1100D voor 120 euro.
[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 19-05-2014 12:35 ]
Oke dus als ik dit toestel zou pakken, kan ik voorlopig wel voorruit.Superdaantje schreef op maandag 19 mei 2014 @ 12:32:
[...]
Dit gaat ook prima met het toestel wat je voorstelt. De basis zit hem vooral in het door krijgen van diafragma, sluitertijd en ISO. Als je dit door hebt dan ben je al een heel eind op weg ;-)
En als ik verder gevorderd ben kan ik hem altijd nog inruilen voor een andere/betere serie.
Mijn ervaring is dat de beperking eerder onze eigen kennis en kunde is dan dat van de apparatuur. Zo van het weekend twee dames gehad voor een workshop waarvan één met een EOS 300D en die had uiteindelijk leuke resultaten met de camera. Een camera met betere specificaties kan het fotograferen wat makkelijker maken. Mits je deze weet te gebruiken.
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Persoonlijk zou ik wel aanraden om een kitlens met stabilisatie te nemen, dus niet de DC III maar iets met IS in de naam. Daarmee kan je met stilstaande onderwerpen wel aardige winst met boeken, want dan kan je met langere sluitertijden fotograferen zonder dat ze bewogen zijn 
En verder ben ik het weer eens met mijn voorgangers. Als Canon niet per se een vereiste is kan je misschien ook kijken naar Nikon d3100 of d3200. Ook prima toestellen.
En inderdaad, zoals thinkpad zei tweedehands zijn er vaak best wel goede deals te scoren in het instapsegment. Zo had ik net zoals thinkpad, mijn 55-250 en 50 f/1.8 voor 140 euro. Daarnaast zijn er op marktplaats veel mensen die hun dSLR wegdoen omdat het toch niets is of toch te groot ofzo en kan je vaak een complete set inclusief geheugen kaartje en tas en evt een extra accu). Vaak kun je dan voor niet veel meer je 550D of een 600D. De grip van xxxD is namelijk net iets stroever dan de xxxxD serie en houd weer net iets lekkerder beet plus dat je dan ook nog wat extra opties hebben zoals bracketing. Dit zal je niet in het begin niet nodig hebben, maar is toch weer een leuk bonusje.
En verder ben ik het weer eens met mijn voorgangers. Als Canon niet per se een vereiste is kan je misschien ook kijken naar Nikon d3100 of d3200. Ook prima toestellen.
En inderdaad, zoals thinkpad zei tweedehands zijn er vaak best wel goede deals te scoren in het instapsegment. Zo had ik net zoals thinkpad, mijn 55-250 en 50 f/1.8 voor 140 euro. Daarnaast zijn er op marktplaats veel mensen die hun dSLR wegdoen omdat het toch niets is of toch te groot ofzo en kan je vaak een complete set inclusief geheugen kaartje en tas en evt een extra accu). Vaak kun je dan voor niet veel meer je 550D of een 600D. De grip van xxxD is namelijk net iets stroever dan de xxxxD serie en houd weer net iets lekkerder beet plus dat je dan ook nog wat extra opties hebben zoals bracketing. Dit zal je niet in het begin niet nodig hebben, maar is toch weer een leuk bonusje.
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Ik raad altijd 2e hands aan.
Gewoon vragen naar aantal "click" (= hoeveel foto's de camera heeft genomen).
Samen met hoe het ding er uit ziet, kun je behoorlijk goed inschatten of een camera mishandeld is of niet.
Merendeel van de camera's is amper gebruikt.
Vaak genoeg camera's gezien van 2000-4000 clicks in twee jaar.
Dat haal ik in enkele maanden.
Stabilisatie gebruik ik eigenlijk niet zoveel.
Dat scheelt je enkel een paar stops, maar meestal zit je dan al in de kritische zone.
Dan kun je beter leren goed steady te schieten (letten op je ademhaling tijdens een foto bv)
Gewoon vragen naar aantal "click" (= hoeveel foto's de camera heeft genomen).
Samen met hoe het ding er uit ziet, kun je behoorlijk goed inschatten of een camera mishandeld is of niet.
Merendeel van de camera's is amper gebruikt.
Vaak genoeg camera's gezien van 2000-4000 clicks in twee jaar.
Dat haal ik in enkele maanden.
Stabilisatie gebruik ik eigenlijk niet zoveel.
Dat scheelt je enkel een paar stops, maar meestal zit je dan al in de kritische zone.
Dan kun je beter leren goed steady te schieten (letten op je ademhaling tijdens een foto bv)
Een paar stops is toch het verschil tussen ISO 800 en ISO 3200 (2 stops). Ik weet niet hoe dat er uit ziet op jouw camera, maar op die van mij is dat een gigantisch verschil.
Puntje is wel dat je zelf de instellingen moet ingeven hiervoor, want in de automatische stand gaat iedere camera die ik ken ervan uit dat je sluitertijd 1/brandpuntsafstand moet zijn (gecompenseerd voor crop, waar nodig, en mits auto-ISO aan staat). Die camera's houden dus geen rekening met IS die al dan niet aanstaat.
Ademhalingstechnieken hebben voor mij persoonlijk nooit veel geholpen, ik moet mezelf dan toch ergens aan stabiliseren (tegen boom of muur aanleunen, bv.).
Over dat de beperkingen eerder bij de fotograaf dan de camera liggen - dat zegt men vaker, maar het hangt mijns inziens wel af van wat je fotografeert. Bij actie fotografie loop je veel eerder tegen de beperking van een camera aan. Vooral AF snelheid, AF tracking en fps zijn beperkingen waar je dan tegenaan loopt. Tuurlijk kun je met vaardigheden ook nog goede resultaten behalen, maar een goede camera helpt je daar wel enorm.
Puntje is wel dat je zelf de instellingen moet ingeven hiervoor, want in de automatische stand gaat iedere camera die ik ken ervan uit dat je sluitertijd 1/brandpuntsafstand moet zijn (gecompenseerd voor crop, waar nodig, en mits auto-ISO aan staat). Die camera's houden dus geen rekening met IS die al dan niet aanstaat.
Ademhalingstechnieken hebben voor mij persoonlijk nooit veel geholpen, ik moet mezelf dan toch ergens aan stabiliseren (tegen boom of muur aanleunen, bv.).
Over dat de beperkingen eerder bij de fotograaf dan de camera liggen - dat zegt men vaker, maar het hangt mijns inziens wel af van wat je fotografeert. Bij actie fotografie loop je veel eerder tegen de beperking van een camera aan. Vooral AF snelheid, AF tracking en fps zijn beperkingen waar je dan tegenaan loopt. Tuurlijk kun je met vaardigheden ook nog goede resultaten behalen, maar een goede camera helpt je daar wel enorm.
Je gaat nu allemaal op details in die ik al in principe verteld heb.
- Namelijk specifieke fotografie stijlen (snelheid)
- Kritische zone (je begint al bij ISO800)
Maar dan ben ik nog steeds van mening dat ze dat 30 jaar geleden ook goed genoeg konden.
Begrijp me niet verkeerd, natuurlijk kan een goede camera daarmee helpen.
Het punt is alleen dat de focus altijd meer weer op de specs ligt.
Vandaag de dag zijn camera's zo goed, dat ik me daar in 90% van de gevallen niet druk om zou maken.
Als je begint, zou ik het geld dan bewaren voor een fijnere lens of een goede foto cursus, of een mooie vakantie
Ik zie genoeg mensen met peperdure spullen, die geen een boeiende plaat kunnen maken.
Dan maak je nog steeds "kiekjes" maar dan met een camera van >1000 euro

Dan kun je beter een uitgebreide compact (evt systeem) camera kopen.
Die zijn namelijk voor beginners makkelijker te bedienen
Het hele voordeel van een DSLR valt dan volledig weg.
- Namelijk specifieke fotografie stijlen (snelheid)
- Kritische zone (je begint al bij ISO800)
Maar dan ben ik nog steeds van mening dat ze dat 30 jaar geleden ook goed genoeg konden.
Begrijp me niet verkeerd, natuurlijk kan een goede camera daarmee helpen.
Het punt is alleen dat de focus altijd meer weer op de specs ligt.
Vandaag de dag zijn camera's zo goed, dat ik me daar in 90% van de gevallen niet druk om zou maken.
Als je begint, zou ik het geld dan bewaren voor een fijnere lens of een goede foto cursus, of een mooie vakantie
Ik zie genoeg mensen met peperdure spullen, die geen een boeiende plaat kunnen maken.
Dan maak je nog steeds "kiekjes" maar dan met een camera van >1000 euro

Dan kun je beter een uitgebreide compact (evt systeem) camera kopen.
Die zijn namelijk voor beginners makkelijker te bedienen
Het hele voordeel van een DSLR valt dan volledig weg.
[ Voor 23% gewijzigd door B_FORCE op 19-05-2014 15:40 ]
Verwijderd
Een camera kan meer creatieve mogelijkheden bieden, maar het is altijd aan de fotograaf deze te benutten.
jullie hadden over een 2ehandse camera met maar 2000-4000 clicks.
Hoeveel clicks gaat een camera eigenlijk mee?
en hoe kan ik dat zien?
en hoe kan ik dat zien?
Heel veel, sommigen met gemak 100000 of zelfs meer.tristan85 schreef op maandag 19 mei 2014 @ 21:03:
jullie hadden over een 2ehandse camera met maar 2000-4000 clicks.
en hoe kan ik dat zien?
Maar dat is niet zo belangrijk.
Het gaat er meer om dat je een beeld krijgt hoe de camera is gebruikt.
(semi) professionele fotografen gaan namelijk wat minder zorgvuldig met hun spullen om
Via de EXIF informatie die in de foto zit bijvoorbeeld.
(kun je uitlezen met een programma)
Ik vraag via e-mail altijd gewoon of ze een foto willen maken en opsturen.
[ Voor 17% gewijzigd door B_FORCE op 19-05-2014 21:18 ]
Waar staat dat dan onder, was benieuwd bij mijn eigen camera maar vind onder de exif niets.B_FORCE schreef op maandag 19 mei 2014 @ 21:06:
[...]
Heel veel, sommigen met gemak 100000 of zelfs meer.
Maar dat is niet zo belangrijk.
Het gaat er meer om dat je een beeld krijgt hoe de camera is gebruikt.
(semi) professionele fotografen gaan namelijk wat minder zorgvuldig met hun spullen om![]()
![]()
Via de EXIF informatie die in de foto zit bijvoorbeeld.
(kun je uitlezen met een programma)
Ik vraag via e-mail altijd gewoon of ze een foto willen maken en opsturen.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Je kan met tooltjes, althans bij Canon, de shutter count uitlezen. Google maar op 'canon shutter count tool'.
Niets ten nadele van Tristan85, maar ik denk gezien zijn vragen het op pad sturen voor een 2e hands wellicht iets is wat een mogelijk mijnenveld kan zijn.
Want naast de shuttercount zou ik ook aanraden om even te kijken hoeveel stof er op de sensor zit
Of er niet sprake is van misfocus of andere niet direct zichtbare gebreken
En een snelle blik op marktplaats bij potentiële kanshebbers vallen me al zaken op dat ik denk, pff weet niet of als ik kennis met geen verstand van zaken er op los laat gaan hij met de juiste spullen thuis komt.
Zie bv een D3100 met alleen een 55-200 aangeboden, een D3100 die in een nogal gehavende snuittas wordt geleverd, maar wel "zo goed als nieuw" en zo gaat de horror maar verder. Om daar de pareltjes uit te pikken heb je iets meer basis kennis nodig dan de vragen van Tristan doen vermoeden.
Want naast de shuttercount zou ik ook aanraden om even te kijken hoeveel stof er op de sensor zit
Of er niet sprake is van misfocus of andere niet direct zichtbare gebreken
En een snelle blik op marktplaats bij potentiële kanshebbers vallen me al zaken op dat ik denk, pff weet niet of als ik kennis met geen verstand van zaken er op los laat gaan hij met de juiste spullen thuis komt.
Zie bv een D3100 met alleen een 55-200 aangeboden, een D3100 die in een nogal gehavende snuittas wordt geleverd, maar wel "zo goed als nieuw" en zo gaat de horror maar verder. Om daar de pareltjes uit te pikken heb je iets meer basis kennis nodig dan de vragen van Tristan doen vermoeden.
Er is een tooltje genaamd exiftool. Daar kun je complete EXIF data van een foto mee uitlezen. Je zult verbaasd zijn als je ziet wat er allemaal niet voor een info inzit, waaronder een image count en een shutter count.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Hallo allemaal, bedankt voor het meedenken.
Ik denk dat mijn keus is gevallen op een
CANON EOS 1100D + 18-55 IS deze is nou bij de mediamarkt verkrijgbaar voor 329 euro
hier wilde ik nog een lens bij en zat te denken
Canon 55-250 mm IS II voor 159 euro
over de lens zit ik nog te twijfelen om een 2e handse te halen, heb er 1 op marktplaats gezien van tampron en dan een 75-300 voor 75 euro.
De body staat zeker vast maar iemand andere ideeen voor de lens +/- 150 euro.
alvast bedankt,
Ps de man bij de mediamarkt probeerde meteen mij u-v beschermers en zonnekappen erbij te verkopen.
mijn vraag is dit nodig en zoja, kan ik ze dan het beste meteen erbij pakken zodat mijn set compleet is?
Dit geldt tevens voor 2e accu en geheugenkaartjes
Ik denk dat mijn keus is gevallen op een
CANON EOS 1100D + 18-55 IS deze is nou bij de mediamarkt verkrijgbaar voor 329 euro
hier wilde ik nog een lens bij en zat te denken
Canon 55-250 mm IS II voor 159 euro
over de lens zit ik nog te twijfelen om een 2e handse te halen, heb er 1 op marktplaats gezien van tampron en dan een 75-300 voor 75 euro.
De body staat zeker vast maar iemand andere ideeen voor de lens +/- 150 euro.
alvast bedankt,
Ps de man bij de mediamarkt probeerde meteen mij u-v beschermers en zonnekappen erbij te verkopen.
mijn vraag is dit nodig en zoja, kan ik ze dan het beste meteen erbij pakken zodat mijn set compleet is?
Dit geldt tevens voor 2e accu en geheugenkaartjes
[ Voor 20% gewijzigd door tristan85 op 20-05-2014 09:18 ]
UV beschermers zijn wat mij betreft niet nodig. Doet niets voor je foto's. Enige reden om er 1 op te drukken zou bescherming van je glas zijn. Als je gewoon voorzichtig bent met je spullen, geen reden om er UV filter op te drukken. Polarisatie of Grijsfilters kunnen wel interessant zijn, maar daar moet je eerst zelf maar even wat over lezen. Zonnekap gebruik ik zelf wel bijna altijd.
2e accu hoeft niet perse origineel te zijn. Kijk even rond op het net, genoeg andere, goedkoper opties. Zelfde voor geheugenkaartjes. Goedkoper op het net dan bij de mediamarkt.
2e accu hoeft niet perse origineel te zijn. Kijk even rond op het net, genoeg andere, goedkoper opties. Zelfde voor geheugenkaartjes. Goedkoper op het net dan bij de mediamarkt.
Ik gebruik ook geen UV filters voor bescherming; gewoon de zonnekap erop.
Geheugenkaartjes koop ik online, vaak is er wel een of andere webshop met een aanbieding. Wel koop ik altijd SanDisk, nooit gedonder mee gehad. Ik wil het risico niet lopen dat er een hele fotoshoot aan gort gaat door een defect low budget tjap-tjoi geheugenkaartje.
Een extra accu is wel fijn, maar die koop ik ook gewoon online. Alle extra accu's die ik gekocht heb waren niet orgineel, maar van Jupio.
Geheugenkaartjes koop ik online, vaak is er wel een of andere webshop met een aanbieding. Wel koop ik altijd SanDisk, nooit gedonder mee gehad. Ik wil het risico niet lopen dat er een hele fotoshoot aan gort gaat door een defect low budget tjap-tjoi geheugenkaartje.
Een extra accu is wel fijn, maar die koop ik ook gewoon online. Alle extra accu's die ik gekocht heb waren niet orgineel, maar van Jupio.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
UV filter is praktisch onnodig, tenzij je veel op grote hoogte van plan bent te fotograferen. Voor bescherming is mogelijk, maar het heeft wel zo z'n nadelen. Het is een extra glas-lucht overgang, met alle bijkomende nadelen zoals meer last van flares, contrastvermindering. Duurdere filters presteren hier beter, maar die kosten al gauw de helft van je kitlenzen, zo niet meer.
En normaalgesproken zal je frontelement niet zo gauw beschadigen, dat is behoorlijk hard glas.
Een (namaak) zonnekap en geheugenkaartjes kun je het beste ergens online zoeken.
Die 55-250 IS II is op zich een prima lens, presteert volgens mij aanzienlijk beter dan een Tamron 75-300 (en zeker ook de Canon 75-300).
En normaalgesproken zal je frontelement niet zo gauw beschadigen, dat is behoorlijk hard glas.
Een (namaak) zonnekap en geheugenkaartjes kun je het beste ergens online zoeken.
Die 55-250 IS II is op zich een prima lens, presteert volgens mij aanzienlijk beter dan een Tamron 75-300 (en zeker ook de Canon 75-300).
Ik vind een beschermfilter onzin, anderen zweren erbij. Het veroorzaakt vooral lelijke flares in je foto's. Het frontelement van je lenzen kan best wat hebben, en sowieso stoot je niet snel met je frontelement tegen iets aan ofzo.
Een zonnekap gebruik ik zelf altijd en is zeker de moeite waard.
2e accu kun je ook even mee wachten met aanschaffen. Je kunt erg veel foto's maken op 1 accu met een dslr. Ik kan zelf rustig 1000 foto's schieten volgens mij op 1 accu. Ik heb nog niet meegemaakt dat ik niet voldoende heb aan 1 accu.
Een zonnekap gebruik ik zelf altijd en is zeker de moeite waard.
2e accu kun je ook even mee wachten met aanschaffen. Je kunt erg veel foto's maken op 1 accu met een dslr. Ik kan zelf rustig 1000 foto's schieten volgens mij op 1 accu. Ik heb nog niet meegemaakt dat ik niet voldoende heb aan 1 accu.
Combinatie 18-55mm en 55-200 ben ik ooit mee begonnen.
Persoonlijk vond ik het een en al ergernis, echt een ramp.
Op die manier heb je nooit de geschikte lens en blijf je wisselen.
Dan zou ik liever een 18-105mm oid nemen of zelfs nog groter.
Zonnekappen zijn wel handig.
Als is het maar om je lens te beschermen.
Ik gooi mijn camera vaak zo hop, direct in mijn tas.
Dan is het wel prettig dat je weet dat je lens niet direct ergens tegenaan komt
Neem dan gewoon een 18-250 superzoom (of nu zelfs al 16-300 voor APS-C). Ben je van het wisselen van lenzen af. Je levert wat in op beeldkwaliteit maar je kunt niet alles hebben
Met oud glas van Nikon en M42 kun je het beste naar een Canon gaan - die heeft de kortste Flange Focal Distance, zodat je met simpel adapters uit de voeten kunt. Op Canon kun je ook Magic Lantern-software installeren, wat heel handig kan zijn bij het schieten met oud glas. Geeft je ook veel extra mogelijkheden om te filmen.Fontainemelon schreef op zondag 18 mei 2014 @ 19:06:
Een goedenavond samen,
Ik ben al een tijdje uit aan het kijken naar de aankoop van een nieuwe camera, omdat mijn Panasonic Lumix DMC-FZ28 een beetje tekort begint te schieten op bepaalde vlakken. Ik heb zelf al wat rondgelezen en gezocht, maar bij deze ook even m'n lijstje:
Wat is je beschikbare budget?
€600 (nieuw of tweedehands, beiden mogen)
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Hiervoor heb ik eens in de kast gesnuffeld, waar ik de oude analoge camera's van m'n ouders heb gevonden. Daarbij zaten een aantal lenzen, en volgens het internet kan ik deze perfect gebruiken op de nieuwe DSLR's (mits benodigde adapters hier en daar). Het gaat om volgende systemen:
Nikon EM, metPentacon Practica, met
- Nikon Micro-Nikkor 55mm f2.8 (prime, macro-objectief)
Foto's zijn hier te vinden.
- Meyer-Optik Görlitz Oreston 1.8/50 (prime, beetje all-purpose?)
- Pentacon Electric 2.8/29 (wide angle)
- aus JENA s1:3.5 f=135 (blijkbaar een export-naam voor Carl Zeiss Sonnar 135mm f3.5 lens)
- King Auto Tele Converter 2X For Pentax
- Europa 1A 49mm UV-filter
- 3 verschillende "Maxima" tussenringen
Doel:
Wat ik er vooral mee wil fotograferen, is natuur in al zijn aspecten: macro, maar evengoed landschappen en dergelijke. Ook wat stad, en automotive. Dus eigenlijk wil ik het systeem redelijk all-round gebruiken.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk?
Niet érg belangrijk, maar het zou leuk zijn om er ook wat mee te kunnen filmen. Niks te extreem dus.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nee
Uit m'n opzoekwerk heb ik kunnen concluderen dat de Nikon-lens nog steeds dezelfde mount heeft als de nieuwe DSLR's van Nikon (F-mount, bajonetsysteem). De lenzen die bij de Pentax zaten, hebben dan weer allemaal de M42-mount (schroefdraad). Deze wordt niet gebruikt in recente camera's, maar daarvoor zijn blijkbaar wel een heleboel adapters te vinden. Men raadt hierbij aan om te gaan voor merken waarbij de Flange Focal Depth overeenkomt of minder is dan die van de M42 (dus Canon EF, Sony A en E-mount, Samsung NX-mount en de Four Thirds Systems): hiervoor is enkel een simpele adapter nodig. Voor Nikon is dan weer een adapter nodig met glaswerk in, anders gaat de oneindige focus verloren.
Mijn vraag is nu dus wat ik het beste koop om het meeste te halen uit bovenstaande lenzen, gezien ze allemaal nog in heel goede conditie zijn. Ik dacht zelf aan de Nikon D5XXX-lijn, omdat ik dan al één objectief heb dat zonder enige adapters past. Maar misschien is Canon/Sony een betere optie gezien ik dan enkel simpele adapters nodig heb voor de 3 M42-lenzen. Ik ben er nog niet zo heel erg thuis in, vandaar dat ik hier om raad kom vragen.
Alle tips en opmerkingen worden ten zeerste gewaardeerd!
Het m42-glas is echter wel een beetje een standaard praktica-setje: groothoek, normaal en wat tele. Op een APS_C camera kom je uit op plm. standaard (29mm wordt ca 45 mm), licht tele (75 mm) en ongeveer 200 mm. Bij kringloop of op marktjes kom je een setje als dit voor zo'n € 75,- tegen -.de camera erbij is gratis. De Nikon (camera en lens) is een stapje hoger, en geschikt voor macro. Dus je zou ook een Nikon DSLR kunnen overwegen en het Praktica-glas laten voor wat het is. Dat de Micro Nikkor geen AF heeft boeit niet echt voor macro.
Je zou natuurlijk ook eerst wat rolletjes vol kunnen schieten met elk van beide camera's om te kijken welke lenzen / combinaties je bevallen. Misschien wil je dan wel helemaal niet terug naar digitaal
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Dit idd je hebt vaak iets in die range nodig.B_FORCE schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 10:31:
Combinatie 18-55mm en 55-200 ben ik ooit mee begonnen.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Of naar een Micro 4/3 camera (Olympus of Panasonic) - maar dan worden ze wel nóg een beetje langer (29mm wordt 58mm, 50mm wordt 100mm en 135mm wordt 270mm)bobcom schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 13:31:
[...]
Met oud glas van Nikon en M42 kun je het beste naar een Canon gaan - die heeft de kortste Flange Focal Distance, zodat je met simpel adapters uit de voeten kunt.
Wat soms juist ook weer erg leuk is, heb er veel mee geklooid. Vooral met de langere objectieven is een olympus dan wel handig met z'n sensor stabilisation.B64 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 08:00:
[...]
Of naar een Micro 4/3 camera (Olympus of Panasonic) - maar dan worden ze wel nóg een beetje langer (29mm wordt 58mm, 50mm wordt 100mm en 135mm wordt 270mm)
- €400 - €500
- Neen
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
- Longboarden, close ups.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
-Ja, ik wil bijvoorbeeld mijn vrienden filmen die longboarden.
- Niet per see denk ik
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
- Het moet in een rugzak kunnen.
Eigen toevoeging:
Mijn voorkeur gaat uit naar de Samsung NX300 + kitlens of de Nikon D3200 + Kitlens aangezien ik zelf al redelijk wat research naar deze modellen heb gedaan.
deze twee zitten in dezelfde prijs categorie en hebben allebei hun voor en nadelen.. de Nikon heb ik daarintegen wel zelf kunnen testen in de MM. De Samsung heb ik vast kunnen houden maar was helaas leeg... de samsung is ook voorzien van Wifi en een uitklapbaar scherm. Mijn vraag is dus: Heeft er iemand ervaring met de NX300?
alvast bedankt.
EDIT: Na de vakantie ga ik een opleiding doen waarbij fotografie en video in voor komt.
- €400 - €500
- Neen
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
- Longboarden, close ups.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
-Ja, ik wil bijvoorbeeld mijn vrienden filmen die longboarden.
- Niet per see denk ik
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
- Het moet in een rugzak kunnen.
Eigen toevoeging:
Mijn voorkeur gaat uit naar de Samsung NX300 + kitlens of de Nikon D3200 + Kitlens aangezien ik zelf al redelijk wat research naar deze modellen heb gedaan.
deze twee zitten in dezelfde prijs categorie en hebben allebei hun voor en nadelen.. de Nikon heb ik daarintegen wel zelf kunnen testen in de MM. De Samsung heb ik vast kunnen houden maar was helaas leeg... de samsung is ook voorzien van Wifi en een uitklapbaar scherm. Mijn vraag is dus: Heeft er iemand ervaring met de NX300?
alvast bedankt.
EDIT: Na de vakantie ga ik een opleiding doen waarbij fotografie en video in voor komt.
Verwijderd
Sta je zelf ook op een longboard tijdens het filmen? Dan zou ik namelijk snel neigen naar een GoPro-achtige oplossing, afhankelijk van hoe belangrijk fotografie voor je is.
Nee het gaat puur om actie foto's op dat gebied, mn vrienden hebben zelf een GoPro op hun helm gemonteerd, ben bang dat wanneer ik zou kunnen vallen met het longboard dat de camera dan kapot zou gaan dus dat gaat mooi niet gebeuren. Wat ik wel weet is dat de NX300 redelijk zuiver slowmotion kan filmen... maar die heeft weer geen handmatige focus wat best handig kan zijn.Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:00:
Sta je zelf ook op een longboard tijdens het filmen? Dan zou ik namelijk snel neigen naar een GoPro-achtige oplossing, afhankelijk van hoe belangrijk fotografie voor je is.
EDIT: ik ga na de vakantie ook een opleiding doen waarin fotografie en video voorkomt.
[ Voor 6% gewijzigd door DJustiin op 21-05-2014 11:25 ]
Verwijderd
Waar wil je de focus leggen, foto of video? Je hebt het namelijk over actiefoto's, maar ook over slowmotion video capture.
Ik heb een D3100. Deze heeft geen auto-bracketing (HDR). Wat vinden jullie? Is dat een gemis of doen jullie dat met de hand? (zelf meerdere opnames maken met verschillende EVs)
Ik wil dat de skater goed zichtbaar is en de achtergrond ge-blurred (hoe je dat ook noemt). En dat slowmotion capture is niet noodzakkelijk. Filmpjes worden bewerkt achteraf met Sony Vegas.Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:25:
Waar wil je de focus leggen, foto of video? Je hebt het namelijk over actiefoto's, maar ook over slowmotion video capture.
Verwijderd
Dat kan op twee manieren, motion blur of een kleine scherptediepte. Motion blur kun je relatief makkelijk bereiken met een langere sluitertijd, maar dat vergt de nodige oefening om je onderwerp nog wel scherp te houden (panning e.d.). Voor een kleine scherptediepte heb je lichtsterk glas nodig, en snelle AF om je onderwerp wel scherp te krijgen.
Voor slow motion x0.5 heb je minimaal 60p nodig, anders krijg je dat achteraf echt niet vloeiend.
Voor slow motion x0.5 heb je minimaal 60p nodig, anders krijg je dat achteraf echt niet vloeiend.
Ik vinde auto-bracketing op m'n D7100 heel prettig, maar afhankelijk van wat je wilt vastleggen kan het ook prima zonder. Ik kan me voorstellen dat je voor landschappen met veranderlijke wolken bijvoorbeeld graag auto-bracketing hebt, maar voor een interieurfoto is het minder belangrijk.Harribo schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:26:
Ik heb een D3100. Deze heeft geen auto-bracketing (HDR). Wat vinden jullie? Is dat een gemis of doen jullie dat met de hand? (zelf meerdere opnames maken met verschillende EVs)
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2014 11:41 ]
Dan heb je wel lichtsterke lenzen nodig. Of heel dicht op je onderwerp zitten.DJustiin schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:27:
[...]
Ik wil dat de skater goed zichtbaar is en de achtergrond ge-blurred (hoe je dat ook noemt). En dat slowmotion capture is niet noodzakkelijk. Filmpjes worden bewerkt achteraf met Sony Vegas.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Ik ga later pas nieuwe lenzen kopen voor mijn camera, ik wil hem eerst een beetje onder de knie krijgenUniversal Creations schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:56:
[...]
Dan heb je wel lichtsterke lenzen nodig. Of heel dicht op je onderwerp zitten.
Kies dan voor het systeem waar je die mogelijkheid hebt. Samsung heeft een beperkt lenzenaanbod (wel een 85/1.4 geloof ik), terwijl Nikon een gigantisch lenzenaanbod heeft.
ddaaar geef ik je helemaal gelijk in!! daarbovenop komt ook dat mijn gevoel ook eerder naar de Nikon neigtUniversal Creations schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 12:07:
Kies dan voor het systeem waar je die mogelijkheid hebt. Samsung heeft een beperkt lenzenaanbod (wel een 85/1.4 geloof ik), terwijl Nikon een gigantisch lenzenaanbod heeft.
Er zijn nog wat andere voordelen van Nikon die voor mij veel uit zouden maken. Namelijk een viewfinder, flits (vaak heb je geen extra flits bij je) en hij doet langer met de batterij.DJustiin schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 12:12:
[...]
ddaaar geef ik je helemaal gelijk in!! daarbovenop komt ook dat mijn gevoel ook eerder naar de Nikon neigt
Verwijderd
M'n gevoel zou ik er bij dit soort beslissingen buiten laten. Tenzij je het gevoel van de body in je hand bedoelt, dat is namelijk wel belangrijk. 
Nikon is voor video trouwens niet het meest geschikte merk.
De body voelt goed aan, heb het afgelopen weekend even getest in de MM. Op YT stonden een paar filmpjes met de Nikon D3200 die aardig mooi waren. Voor mij zijn de foto's belangrijker.Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 12:23:
M'n gevoel zou ik er bij dit soort beslissingen buiten laten. Tenzij je het gevoel van de body in je hand bedoelt, dat is namelijk wel belangrijk.
Verwijderd
De beelden die een Nikon produceert zijn ook wel prima hoor, de sensoren van Sony doen hun werk wel. Het gaat me om dingen in het gebruiksgemak, zoals het niet kunnen aanpassen van het diafragma in live view.
Voor mij geen probleem, want ik ben geen videoman, maar ik kan me voorstellen dat het gaat irriteren als je later wel serieuzer met video aan de gang wilt. De D3200 doet wel 720/60p, dus daar kun je voorzichtige slow motion mee doen.
Voor mij geen probleem, want ik ben geen videoman, maar ik kan me voorstellen dat het gaat irriteren als je later wel serieuzer met video aan de gang wilt. De D3200 doet wel 720/60p, dus daar kun je voorzichtige slow motion mee doen.
Eerlijk gezegd heb ik nooit eerder met een viewfinder gewerkt, ik ben gewend naar een schermpje te kijken en alles in te stellen doormiddel van dat... de Samsung NX300 heeft een grotere sensor dat wel..Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 12:32:
De beelden die een Nikon produceert zijn ook wel prima hoor, de sensoren van Sony doen hun werk wel. Het gaat me om dingen in het gebruiksgemak, zoals het niet kunnen aanpassen van het diafragma in live view.
Verwijderd
Ze hebben allebei een APS-C sensor, daar zit geen verschil in qua formaat. Een viewfinder kun je prima aan wennen hoor, maar het is wel een andere manier van fotograferen.
Misschien is het ook nog wel een idee om de NX300 even te vergelijken met deze: pricewatch: Sony Alpha A5000 Zwart
Misschien is het ook nog wel een idee om de NX300 even te vergelijken met deze: pricewatch: Sony Alpha A5000 Zwart
hmm, erg mooie camera, ik geloof dat ik deze ook heb staan testen in de MM, filmt deze 1080P met 60fps ?Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 12:40:
Ze hebben allebei een APS-C sensor, daar zit geen verschil in qua formaat. Een viewfinder kun je prima aan wennen hoor, maar het is wel een andere manier van fotograferen.
EDIT: als ik deze vergelijk met de NX300 komt de NX300 beter uit de test qua kwaliteit via zo een vergelijk site
[ Voor 12% gewijzigd door DJustiin op 21-05-2014 12:55 ]
Verwijderd
pricewatch: Olympus E-PL5 + 14-42mm II R f/3.5-5.6 Zwart
Zou ook nog een alternatief kunnen zijn voor de Samsung en Sony. Een stuk uitgebreider lensaanbod dat beide andere merken.
Als alternatief voor de Nikon zou je kunnen kijken naar de:
pricewatch: Panasonic DMC-G6-K + 14-42mm F/3.5-5.6 Zwart
Zou ook nog een alternatief kunnen zijn voor de Samsung en Sony. Een stuk uitgebreider lensaanbod dat beide andere merken.
Als alternatief voor de Nikon zou je kunnen kijken naar de:
pricewatch: Panasonic DMC-G6-K + 14-42mm F/3.5-5.6 Zwart
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2014 12:50 ]
Verwijderd
Ik heb het niet zo met die droge vergelijkingen. Fotografie is voor mij een kunstvorm en dus emotie.
Zulke tabellen zeggen niets over gebruiksvriendelijkheid, hoe het in de hand ligt, hoe makkelijk de software is en of alle knoppen makkelijk te bereiken zijn om maar een paar dingen te noemen. Er staat wel iets in over objectieven, maar lang niet genoeg om dat leuk mee te kunnen laten wegen in je beslissing.
Bedenk je wel dat je een begin maakt met een systeem wat je later kan uitbouwen. Dan is het erg zuur als je op een gegeven moment een kant op wil met je camera maar dat het systeem je daartoe geen mogelijkheden bied.
Daar heb je een punt ja. Ik ga denk vrijdag of zaterdag het zelf maar ondervinden in de MM als ik de Nikon D3200 of Samsung NX300 ga halen. Ik wil ze allebei even kunnen vasthouden en testen, dit is wel al gelukt met de D3200 maar niet met de NX300 dus ik hoop dit wel te kunnen doen.Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 12:59:
[...]
Ik heb het niet zo met die droge vergelijkingen. Fotografie is voor mij een kunstvorm en dus emotie.
Zulke tabellen zeggen niets over gebruiksvriendelijkheid, hoe het in de hand ligt, hoe makkelijk de software is en of alle knoppen makkelijk te bereiken zijn om maar een paar dingen te noemen. Er staat wel iets in over objectieven, maar lang niet genoeg om dat leuk mee te kunnen laten wegen in je beslissing.
Bedenk je wel dat je een begin maakt met een systeem wat je later kan uitbouwen. Dan is het erg zuur als je op een gegeven moment een kant op wil met je camera maar dat het systeem je daartoe geen mogelijkheden bied.
Ik ben voor Sony Alpha gegaan. Ik vind ze mooi, ze liggen mij top in de hand, ik ben gek op de EVF en zo zijn er nog meer zaken. Als ik en Alpha in mijn handen krijg, word ik blij. Krijg ik een Canon in mijn handen dan red ik me wel. Krijg ik en Nikon, dan wil ik een andere hobby
Ik hoor bij 1% (volgens mij het marktaandeel van de A-mount), en mijn A77 verliest waarschijnlijk een hoop vergelijkingen. Toch zou ik nooit willen ruilen.
Dit soort vergelijkingen gaan wat mij betreft alleen op als je modellen van merken onderling vergelijkt (wil ik de A65/A77,de 70D/700D), maar ook daar zijn de verschillen eigenlijk te groot voor.
Ik ging met een vriend en 700D halen. Deze had hij op exact deze wijze gekozen tov de 70D. De verschillen waren te klein. In de winkel gekomen was 1 minuut met beide toestellen voldoende om vol overgave de 70d te kiezen
[ Voor 24% gewijzigd door PWM op 21-05-2014 16:05 ]
Ik denk dat ie de slt Alphas bedoeld
De naam nex bestaat niet meer, is allemaal Alpha nu.
De naam nex bestaat niet meer, is allemaal Alpha nu.
ora et labora
Verwijderd
Ik zie dat de Canon 600D eol is.
Is er een vergelijkbare camera met draaibaar scherm?
Volgens mij wordt het al gauw duurder met de 650d en 700d.
Begin spijt te krijgen dat ik niet de 600d laatst gehaald had in de reclame
Had ik gezienVerwijderd schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 16:18:
Heb je gekeken welke toestellen daar vergeleken worden PWM?
Volgens mij kun je de 600d nog gewoon kopen hoor!Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 18:05:
Ik zie dat de Canon 600D eol is.
Verwijderd
pricewatch: Canon EOS 600D + EF-S 18-55mm IS II ZwartSluw schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 18:19:
[...]
Volgens mij kun je de 600d nog gewoon kopen hoor!
De goedkoopste winkels zijn raar of hebben deze niet op voorraad.
pricewatch: Canon EOS 600D Body Zwart
Ziet er eol uit volgens mij
EOL betekent niet dat ie niet meer te koop is, maar niet meer geproduceerd wordt. Sommige winkels hebben misschien nog een exemplaar in het magazijn liggen bijvoorbeeld.
Sinds de 650D en de 700D de AF hebben van de 30D/40D/50D/60D modellen, zou ik niet meer over een model lager dan de 600D denken, tenzij je de super kleine 100D wilt
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Hoi, ik wou nog even laten weten welke het is geworden. Ik heb de D3200 besteld maar deze bleek niet voorradig te zijn (terwijl die op voorraad bij Tweakers stond). Dus ik had opgebeld naar hun omdat ik er naderhand achterkwam toen zag ik dat hij beperkt op voorraad was. Hun deden mij een aanbod dat ik voor 30 euro meer een D3300 zou krijgen + kitlens... nou van die €30 meer ga je niet dood. Dus ik ontvang nu de Nikon D3300 + 16GB SDHC Ultra speed kaartje morgen hopelijk zodat ik van het weekend aan de slag kan
.
Verwijderd
€1500 - €2000
- Canon 70 - 200mm F/4 L
- Canon 85mm f/1.8
- Sigma 15 - 30mm
- Portret / Actie (sport / bewegende honden / sportende mensen(ook sporadisch binnen: MMA / Bokswedstrijden) / Landschappen / Macro
- Nee, totaal niet
- Nee
- Nee
Eigen toevoeging:
Ik heb een tijdje geleden mijn Canon 5D verkocht, het AF systeem schoot gewoon echt tekort.
De keuze tussen crop en full frame vind ik een lastige... Ik ben er achter gekomen dat ik beter glas / MFA nodig heb om het uiterste uit mijn huidige lenzen te halen, want de 5D in combinatie met mijn eigen lenzen hadden nogal front focus dus groter dan f/2.8-f/3.5 kon ik sowieso niet gaan.
Ik heb geen problemen met het overstappen naar Nikon, dus de D610 / D7100 zouden wellicht een optie kunnen zijn. De objectieven die ik heb, heb ik voor een mooi prijsje gekocht, dus die kunnen zo goed als zonder verlies weer verkocht worden. Nadeel is, ik wil graag naar de 70 - 200mm f/2.8 zonder IS, deze heb je dus niet op Nikon... Dan zou ik uit moeten wijken naar Sigma / Tamron.
De Canon 7D is qua IQ nogal verouderd, de D7100 is hier superieur aan. Deze staan hoog op mijn verlanglijst. Maar je leest hier en daar dat de D7200 misschien deze zomer wordt aangekondigd, en je leest al 2 jaar dat er een MkII van de 7D op het punt staat uit te komen. Is de 7D nog wel waard te kopen?
Als ik de 5D Mark I met de 7D vergelijk dan zie ik toch wat verschil in het voordeel van de 5D als je de foto's die rechtstreeks uit de camera komen vergelijkt. De kleuren zijn net wat dieper, de 7D doet wat 'digitaal' aan.. Is dit met wat nabewerking in Lightroom / Photoshop gelijk te trekken?
Het liefst koop ik een Fujifilm XT-1, maar qua AF ga ik daar niet echt op vooruit denk ik.
NB: MMA / Bokswedstrijden wil ik er maar een paar per jaar van ons eigen team doen, dus het is geen harde eis dat het AF systeem dit aan zou moeten kunnen.. Daarvoor kan ik nog altijd een paar daagjes een geschikte camera huren.
€1500 - €2000
- Canon 70 - 200mm F/4 L
- Canon 85mm f/1.8
- Sigma 15 - 30mm
- Portret / Actie (sport / bewegende honden / sportende mensen(ook sporadisch binnen: MMA / Bokswedstrijden) / Landschappen / Macro
- Nee, totaal niet
- Nee
- Nee
Eigen toevoeging:
Ik heb een tijdje geleden mijn Canon 5D verkocht, het AF systeem schoot gewoon echt tekort.
De keuze tussen crop en full frame vind ik een lastige... Ik ben er achter gekomen dat ik beter glas / MFA nodig heb om het uiterste uit mijn huidige lenzen te halen, want de 5D in combinatie met mijn eigen lenzen hadden nogal front focus dus groter dan f/2.8-f/3.5 kon ik sowieso niet gaan.
Ik heb geen problemen met het overstappen naar Nikon, dus de D610 / D7100 zouden wellicht een optie kunnen zijn. De objectieven die ik heb, heb ik voor een mooi prijsje gekocht, dus die kunnen zo goed als zonder verlies weer verkocht worden. Nadeel is, ik wil graag naar de 70 - 200mm f/2.8 zonder IS, deze heb je dus niet op Nikon... Dan zou ik uit moeten wijken naar Sigma / Tamron.
De Canon 7D is qua IQ nogal verouderd, de D7100 is hier superieur aan. Deze staan hoog op mijn verlanglijst. Maar je leest hier en daar dat de D7200 misschien deze zomer wordt aangekondigd, en je leest al 2 jaar dat er een MkII van de 7D op het punt staat uit te komen. Is de 7D nog wel waard te kopen?
Als ik de 5D Mark I met de 7D vergelijk dan zie ik toch wat verschil in het voordeel van de 5D als je de foto's die rechtstreeks uit de camera komen vergelijkt. De kleuren zijn net wat dieper, de 7D doet wat 'digitaal' aan.. Is dit met wat nabewerking in Lightroom / Photoshop gelijk te trekken?
Het liefst koop ik een Fujifilm XT-1, maar qua AF ga ik daar niet echt op vooruit denk ik.
NB: MMA / Bokswedstrijden wil ik er maar een paar per jaar van ons eigen team doen, dus het is geen harde eis dat het AF systeem dit aan zou moeten kunnen.. Daarvoor kan ik nog altijd een paar daagjes een geschikte camera huren.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2014 12:31 ]
GeluksvogelDJustiin schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 10:39:
Hoi, ik wou nog even laten weten welke het is geworden. Ik heb de D3200 besteld maar deze bleek niet voorradig te zijn (terwijl die op voorraad bij Tweakers stond). Dus ik had opgebeld naar hun omdat ik er naderhand achterkwam toen zag ik dat hij beperkt op voorraad was. Hun deden mij een aanbod dat ik voor 30 euro meer een D3300 zou krijgen + kitlens... nou van die €30 meer ga je niet dood. Dus ik ontvang nu de Nikon D3300 + 16GB SDHC Ultra speed kaartje morgen hopelijk zodat ik van het weekend aan de slag kan.
Verwijderd
Leuk om te lezen. Heel veel plezier met de camera. Nu maar hopen dat het dit weekend mooi weer wordt.DJustiin schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 10:39:
Hoi, ik wou nog even laten weten welke het is geworden. Ik heb de D3200 besteld maar deze bleek niet voorradig te zijn (terwijl die op voorraad bij Tweakers stond). Dus ik had opgebeld naar hun omdat ik er naderhand achterkwam toen zag ik dat hij beperkt op voorraad was. Hun deden mij een aanbod dat ik voor 30 euro meer een D3300 zou krijgen + kitlens... nou van die €30 meer ga je niet dood. Dus ik ontvang nu de Nikon D3300 + 16GB SDHC Ultra speed kaartje morgen hopelijk zodat ik van het weekend aan de slag kan.
laten we het hopen! anders ga ik binnen even aan de slag, heb nog een hond die vaak als fotomodel word gebruiktVerwijderd schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 11:00:
[...]
Leuk om te lezen. Heel veel plezier met de camera. Nu maar hopen dat het dit weekend mooi weer wordt.
Hoi allemaal,
ik wou nog even laten weten waar de keus op is gevallen.
Ik heb een canon 1100d met een 18-55 kit lens met IS erop, voor 329 euro
hier ben ik zeer blij mee, nou nog even uittesten hoe alles werkt.
Nou ben ik nog op zoek naar een betaalbare telelens.
ik zat zelf te denken aan een 55-250
maar nogmaals iedereen bedankt voor de goede adviezen
mvg
ik wou nog even laten weten waar de keus op is gevallen.
Ik heb een canon 1100d met een 18-55 kit lens met IS erop, voor 329 euro
hier ben ik zeer blij mee, nou nog even uittesten hoe alles werkt.
Nou ben ik nog op zoek naar een betaalbare telelens.
ik zat zelf te denken aan een 55-250
maar nogmaals iedereen bedankt voor de goede adviezen
mvg
[ Voor 9% gewijzigd door Universal Creations op 22-05-2014 18:03 ]
Ik neem aan dat je een 5D1 hebt? Een tijd geleden heb ik een 5D1 als tweede body naast mijn 60D gekocht. De 60D lag niet lang daarna te verstoffen in de kast: de 5D1 geeft (naar mijn mening) een veel mooiere output. Overstappen van de 5D1 naar de 7D (die dezelfde sensor heeft als de 60D) zou ik je dus ten zeerste ontraden.Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 10:40:
€1500 - €2000
- Canon 70 - 200mm F/4 L
- Canon 85mm f/1.8
- Sigma 15 - 30mm
- Nee, totaal niet
- Nee
- Nee
Eigen toevoeging:
En om je 7D mark 2-vraag te beantwoorden: http://petapixel.com/2014...rototypes-fifa-world-cup/
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Mag ik vragen waarom zonder IS? Lijkt me juist een voordeel bij zulke telezoomsVerwijderd schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 10:40:
Nadeel is, ik wil graag naar de 70 - 200mm f/2.8 zonder IS, deze heb je dus niet op Nikon...
En is het nog steeds een probleem, als de VR uitschakelbaar is?
Lenzen worden wel een stuk zwaarder (en duurder) met IS.
Niets zwaarder. Wel duurder in die categorie.erikjannemann schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 18:19:
Lenzen worden wel een stuk zwaarder (en duurder) met IS.
Verwijderd
Het wordt wel iets zwaarder maar veel is het niet in vergelijking tot het daadwerkelijke gewicht. Of dat puur aan het IS toevoegen ligt is de vraag maar als je de Canon's vergelijkt zijn de IS varianten allemaal net wat zwaarder.
Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM Lens - 705g
Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM Lens - 760g
Canon EF 70-200mm f/2.8 L USM Lens - 1310g
Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS II USM Lens - 1490g
Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM Lens - 705g
Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM Lens - 760g
Canon EF 70-200mm f/2.8 L USM Lens - 1310g
Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS II USM Lens - 1490g
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2014 08:29 ]
Verwijderd
Mij gaat het puur om de meerprijs, die kan ik niet goedpraten. €1000 extra puur voor extra scherpte en IS, daar koop ik liever nog een lichtsterke prime en een macro lens voor. Heb de non-IS een paar maanden gehad en beviel echt prima.
Verwijderd
Ik vind het eigenlijk ook compleet belachelijk dat IS een meerprijs moet hebben van 1000 euro. Volgens mij wordt dat kunstmatig hooggehouden door Canon.
Ja, het is een soort duopolie. De overgrote meerderheid van de fotografen blijven bij hun merk vanwege hun investeringen in apparatuur en lenzen. Dat weten ze, dus vergelijkbare producten hebben bij beide merken ongeveer dezelfde prijzen. Zolang third party lensfabrikanten nauwelijks potten kunnen breken met vergelijkbare prestaties tegen veel lagere prijzen houdt dit stand zo.Verwijderd schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 09:01:
Ik vind het eigenlijk ook compleet belachelijk dat IS een meerprijs moet hebben van 1000 euro. Volgens mij wordt dat kunstmatig hooggehouden door Canon.
Verwijderd
Noujah de IS II versie is gewoon een veel betere lens volgens velen.. Beter contrast, scherpte en veel betere flare beheersing. Maargoed, het is kiezen tussen goed en beter op dat niveau, en dan voldoet de non-IS voor mijn eisen.
Dank eenieder die me van advies heeft voorzien. Het is inmiddels een nette 2e hands D7000 geworden met slechts 6.200 clicks (2011) en een 18-105 en 70-300 lens. Precies wat ik zocht voor een nette prijs. Happy dus!VidaR-9 schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 10:28:
Goedemorgen,
Ik heb jarenlang een DSLR (Nikon D40) gehad waar ik voor met veel plezier kiekjes mee heb geschoten (auto's, vakantie). Toen de camera verkocht omdat ik een nieuwe op het oog had (Nikon D7000). Uiteindelijk toch geen nieuwe gekocht en het fotograferen even opzij geschoven. Inmiddels toch al wel paar keer een goede DSLR gemist en ook met het oog op bijvoorbeeld de vakantie aankomend jaar (óf Zuid-Afrika óf road-trip naar en over Sicilië) ga ik me weer oriënteren.
En daar dacht ik mooi gebruik te kunnen maken van jullie ervaring en kennis. Ik ben geen fanatieke hobby fotograaf, maar maak wel meer dan alleen de gewone kiekjes.
Budget voor nu: 600-700 euro voor een body én een 18-105 lens. Later (bijvoorbeeld wanneer de ZA reis doorgaat) kan ik altijd nog uitbreiden met ...-300mm lens.
Wat me opvalt is dat ik nog steeds bij de D7000 uitkom, al ligt die wel aan de bovengrens van het budget. Bovendien is dat inmiddels toch best een oude camera en is de opvolger inmiddels ook al meer dan een jaar op de markt. Stiekem had ik gehoopt dat de D7000 nog iets zou zakken, of helemaal zou verdwijnen waardoor de D7100 goedkoper werd. Beiden is nog niet gebeurd en verwacht niet dat de D7000 écht goedkoop wordt. D5300 is qua specs ook aantrekkelijk, maar is qua formaat net maatje kleiner dan een D7000. Ik heb liever wat meer camera, dat ligt lekkerder in de hand.
Hebben jullie nog andere suggesties voor vergelijkbare camera's? En hoe staan jullie tegenover 2e-hands camera's? Al vragen ze daar imo ook nog vaak de hoofdprijs voor.
EUR 600-700
Nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Nee
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk?
Nee
Nee
Overige wensen aan de camera?
Liefst slag grotere camera (D7000)
Gewenst bereik?
18-105
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Ok, noobvraag, ik ben zelf nooit verder gekomen dan de foto's van mijn iPhone.
Vrouwlief wil binnenkort een fotocursus doen. (Gewoon voor beginners). Nu zou ik haar graag een instap dslr cadeau doen, zoals bv. de pricewatch: Nikon D3200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR Zwart
Gaat dat voldoende zijn voor de beginnende fotograaf of loop je door zo'n cursus al snel tegen limitaties aan? Ze zal vooral huizen van binnen gaan fotograferen. Meer budget kan maar liever niet natuurlijk, niet wetende of het qua hobby een blijvertje is.
Vrouwlief wil binnenkort een fotocursus doen. (Gewoon voor beginners). Nu zou ik haar graag een instap dslr cadeau doen, zoals bv. de pricewatch: Nikon D3200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR Zwart
Gaat dat voldoende zijn voor de beginnende fotograaf of loop je door zo'n cursus al snel tegen limitaties aan? Ze zal vooral huizen van binnen gaan fotograferen. Meer budget kan maar liever niet natuurlijk, niet wetende of het qua hobby een blijvertje is.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Ik heb de d3200 + een paar lenzen en kan er prima mee fotograferen als beginner. Zie https://www.flickr.com/photos/sj44k13/.
Ik wil graag een camera kopen, waarschijnlijk een mILC. Ik heb tot nu toe alleen ervaring met een LX3, maar wil wel wat geld uitgeven om een goede camera te kopen waar ik weer een tijd mee vooruit kan. Ik volg al een tijd de reviews van dpreview.com, en neig nu een beetje naar de Olympus OM-D E-M10. Na het checken van wat reviewsites e.d. zit ik toch ook te twijfelen over de Sony a6000. Verder heb ik dus nog geen lenzen, dus vraag me af wat voor lens ik zou moeten kopen. Ik las vorig jaar dit stuk dat beschrijft dat kitlenzen niet altijd heel goed zijn... Zijn jullie het daar mee eens? Kan ik beter een prime kopen? Iets waarmee je helemaal niet kan zoomen lijkt me wel wat onpraktisch als je bijvoorbeeld bij een event mensen wil fotograferen.
Vragenlijst:
In ieder geval 700 euro, evt wat meer als dat helpt.
Nee. Ik heb dus ervaring met mijn LX3, en wil nu eindelijk upgraden naar een goede compacte systeemcamera.
Nee.
Niet heel erg.
Geen idee? (Dus vast niet.)
Ik vind het wel belangrijk dat hij een beetje makkelijk mee te nemen is, niet al te veel ruimte inneemt -- vandaar ook de keuze voor een mILC.
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Ik ben de LX3 gewend... Ik geloof dat die lens redelijk snel is (of iig was voor zijn tijd/prijs)?
Advies zeer welkom!
Vragenlijst:
In ieder geval 700 euro, evt wat meer als dat helpt.
Nee. Ik heb dus ervaring met mijn LX3, en wil nu eindelijk upgraden naar een goede compacte systeemcamera.
Nee.
Niet heel erg.
Geen idee? (Dus vast niet.)
Ik vind het wel belangrijk dat hij een beetje makkelijk mee te nemen is, niet al te veel ruimte inneemt -- vandaar ook de keuze voor een mILC.
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Ik ben de LX3 gewend... Ik geloof dat die lens redelijk snel is (of iig was voor zijn tijd/prijs)?
Advies zeer welkom!
Rustacean
Voor wat die moet doen lijkt me een d3200 zeker goed, dat is een van de beste instappers op dslr gebied voor een mooie prijs. Maar eigenlijk elke dslr is goed om te starten, helemaal als beginner. Sterker nog de duurdere modellen moet je vaak veel zelf instellen en is juist lastiger.EvaluationCopy schreef op maandag 26 mei 2014 @ 16:13:
Wellicht is een groothoeklens een volgende stap voor foto's van woningen, of gaat het meer alleen om sfeerfoto's?
Ik ben zelf ook op zoek naar een d3200

[ Voor 3% gewijzigd door SouLLeSSportal op 27-05-2014 11:06 ]
gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker
De D3200 met die lens is een uitstekende camera, of je beginner bent of gevorderde gebruiker. Het is ook de instap DSLR van Nikon, dus speciaal gericht op beginners heeft dat model ook de Guide Mode die allerlei functies uitlegt en tips geeft.EvaluationCopy schreef op maandag 26 mei 2014 @ 16:13:
Het grote verschil tussen instapmodellen en hun grotere broertjes is vaak dat de grotere broertjes snellere bediening/toegang van geavanceerde functies beter mogelijk maakt mbv extra fysieke knoppen e.d. (iets wat beginners juist vaak afschrikt). Of dat ze spatwater- en stofbestendig zijn (voor ruig gebruik), of een veel hogere framerate hebben voor continu schieten (sportfotografie). Bij instapmodellen is hier op bespaard, maar dat deert een beginner zeker niet.
-knip-
[ Voor 96% gewijzigd door Universal Creations op 30-05-2014 19:52 . Reden: Geen V&A op het forum ]
Op marktplaats zie ik een canon eos 500d staan. Met onderstaande toebehoren. Wat is dit nog waard? Vraagprijs 325,-
-canon 500d spiegelreflex met ingebouwde flitser
-18-55 mm zoomobjectief, dit staat gelijk aan 3x optische zoom.
- uv haze filter (voor mooiere kleuren en bescherming van de lens)
- mini statief
- 3x memory sd kaart met verschillende opslagcapaciteit. Hoogste 16 gb.
- slechts 3600 kliks!!
- mini statief
- slechts 3600 kliks!!
Ik denk dat als je zelf even rondkijkt, zelf wel kunt beoordelen of dat een normale prijs is. Zie ook biedingen op andere advertenties. UV filter kun je weglaten, want daar heb je niets aan.
Verwijderd
Vind nog wel aardig aan de prijs.PleXtor schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 20:33:
Op marktplaats zie ik een canon eos 500d staan. Met onderstaande toebehoren. Wat is dit nog waard? Vraagprijs 325,-
- mini statief
- slechts 3600 kliks!!
Als je bijvoorbeeld een 600d nu NIEUW koopt kost je die 499(dus 175 euro meer)
Tis aan jou of je t 325 waard vind, en of je dat er voor wilt geven voor een ouder model(ok de 600d is ook niet het nieuwste van het nieuwste..)
Sj44k13, SouLLeSSportal en Fireshade: Da's een consensus van 3 personen, dat vind ik genoeg. Dank voor de adviezen, dat zal hem wel gaan worden dan.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Verwijderd
500€ 550€
Nee ben starter
Nee voornamelijk all round om mee te beginnen..
Nee niet erg belangrijk.
Niet dat ik weet.
Gewenst bereik?
Geen idee....
[/list]
Ik heb vandaag bij de MM de EOS 600D en de 100D vast gehad.
Alleen weet niet waar ik verstandig aan doe..
De 600D ligt lekker in de hand, en de 100D is lekker compact.
De 600D is een wat ouder model en bij de 100D krijg je 45€ Cashback...
Ik ben beginner, maar wil toch wat aanschaffen waar ik een aantal jaar mee vooruit kan.
Zie ook de 1200D, ook een mooi toestel..
MM had aanbieding met 2 kitlenzen voor 529€
Coolblue heeft de 600D als kit met tas geheugen kaart en extra jupio accu voor 499.
De 100D heeft coolblue voor 444(echter zonder de STM lens, maar de F-S 18-55mm DC III lens..)
Op moment daar niet te krijgen met STM lens.. wat weer nieuwer is...
500€ 550€
Nee ben starter
Nee voornamelijk all round om mee te beginnen..
Nee niet erg belangrijk.
Niet dat ik weet.
Gewenst bereik?
Geen idee....
[/list]
Ik heb vandaag bij de MM de EOS 600D en de 100D vast gehad.
Alleen weet niet waar ik verstandig aan doe..
De 600D ligt lekker in de hand, en de 100D is lekker compact.
De 600D is een wat ouder model en bij de 100D krijg je 45€ Cashback...
Ik ben beginner, maar wil toch wat aanschaffen waar ik een aantal jaar mee vooruit kan.
Zie ook de 1200D, ook een mooi toestel..
MM had aanbieding met 2 kitlenzen voor 529€
Coolblue heeft de 600D als kit met tas geheugen kaart en extra jupio accu voor 499.
De 100D heeft coolblue voor 444(echter zonder de STM lens, maar de F-S 18-55mm DC III lens..)
Op moment daar niet te krijgen met STM lens.. wat weer nieuwer is...
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2014 17:32 ]
700D van de Wehkamp niks voor je?
Dan heb je de Canon EOS 700D + EF-S 18-55 IS STM voor € 573.05 en daarover krijg je ook nog een € 45,= cashback.
http://www.canon.nl/perfectsummer/
Dan heb je de Canon EOS 700D + EF-S 18-55 IS STM voor € 573.05 en daarover krijg je ook nog een € 45,= cashback.
http://www.canon.nl/perfectsummer/
Of de 100D die op die pagina staat. Is een beter keuze geloof ik (even uit mijn hoofd gezegd).
Verwijderd
Waarom is de 100D een betere keuze?Universal Creations schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 23:24:
Of de 100D die op die pagina staat. Is een beter keuze geloof ik (even uit mijn hoofd gezegd).
Ben bang dat deze op den duur te compact zal zijn.
Heb geen hele grote handen, maar klein zijn ze ook niet..
Zou de 600D echt zon slechte keuze zijn?
573(700D) tegenover 499(600D compleet met tas + 16gb kaart + extra accu)
Ik kan het geld maar 1x uitgeven helaas
De 700D is eigenlijk gewoon een 650D. De 100D heeft een iets betere AF tijdens video (niet zo goed als de 70D trouwens) en een tikje grotere zoeker. Als de 100D je te klein aanvoelt, moet je gewoon gaan voor een 700D. Hangt ook een beetje af van wat voor lenzen je wil gaan gebruiken in de toekomst.
Is er trouwens een reden waarom je gaat voor een dslr en niet voor een mirrorless systeemcamera?
Is er trouwens een reden waarom je gaat voor een dslr en niet voor een mirrorless systeemcamera?
325 is vraagprijs he, daar kan nog wat van af niet? Ik kijk ook wel eens op marktplaats maar echt belachelijk wat ze daar vaak vragen voor foto apparatuur. Dan koop ik toch vaak nieuw, zodat veel scheelt dat dan niet altijd[b]Bionica schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 20:48:[/b
Tis aan jou of je t 325 waard vind, en of je dat er voor wilt geven voor een ouder model(ok de 600d is ook niet het nieuwste van het nieuwste..)
Verwijderd
Tja goede vraag eigenlijk...Universal Creations schreef op zondag 01 juni 2014 @ 01:25:
De 700D is eigenlijk gewoon een 650D. De 100D heeft een iets betere AF tijdens video (niet zo goed als de 70D trouwens) en een tikje grotere zoeker. Als de 100D je te klein aanvoelt, moet je gewoon gaan voor een 700D. Hangt ook een beetje af van wat voor lenzen je wil gaan gebruiken in de toekomst.
Ik denk dat ik niet kan wennen aan een compact met een joekel van een lens erop(in verhouding dan he )
Net als de Canon 5D Mark ii, daar wordt nu zelfs nog meer dan 1000 euro voor gevraagd, en vaak zitten de biedingen dan ook nog boven de 1000 euro...Harribo schreef op zondag 01 juni 2014 @ 09:31:
[...]
325 is vraagprijs he, daar kan nog wat van af niet? Ik kijk ook wel eens op marktplaats maar echt belachelijk wat ze daar vaak vragen voor foto apparatuur. Dan koop ik toch vaak nieuw, zodat veel scheelt dat dan niet altijd
Dan zou ik eerder op een BTW actie o.i.d. wachten en een nieuwe 6D halen.
Een 500D + kitlens voor 325 is trouwens niet zo'n hele bijzondere prijs.
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
Verwijderd
Ben ook eens gaan kijken voor een NX300(systeem camera)Universal Creations schreef op zondag 01 juni 2014 @ 01:25:
Weet alleen niet of dit iets voor me is..
Hij maakt wel ruim 8 fps..
Burst je veel dan? Bovendien dat ie 8fps schiet wil nog niet zeggen dat de AF zo snel is.
Persoonlijk burst ik bijna nooit, maar ik ben ook meer van de landschapjes en andere dingen die niet zo snel weglopen. Ben je van plan iets met sport te gaan doen? Zo nee, staar je dan niet blind op getalletjes als fps.
Persoonlijk burst ik bijna nooit, maar ik ben ook meer van de landschapjes en andere dingen die niet zo snel weglopen. Ben je van plan iets met sport te gaan doen? Zo nee, staar je dan niet blind op getalletjes als fps.
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Bij de Panasonic G6 en GH3 (en GH4) is die verhouding wel goed, aangezien de bodies een SLR vorm hebben. Ik had laatst een Sony NEX3 in handen en vond inderdaad de verhouding niet echt fijn aanvoelen. Alsof de balans een beetje zoek was. Toevallig heb ik afgelopen week een Panasonic G6 aangeschaft ter vervanging van mijn Nikon D90 en deze voelt prima in balans.Verwijderd schreef op zondag 01 juni 2014 @ 10:06:
[...]
Tja goede vraag eigenlijk...
Ik denk dat ik niet kan wennen aan een compact met een joekel van een lens erop(in verhouding dan he )
Verwijderd
Nee ben niet van plan iets met sport te gaan doen.. Misschien keertje langs het circuit...Mr Pingu schreef op maandag 02 juni 2014 @ 07:40:
Burst je veel dan? Bovendien dat ie 8fps schiet wil nog niet zeggen dat de AF zo snel is.
Het is nog best lastig een keus te maken tussen een dslr of een ilc..
Verwijderd
Vind je een grotere body prettig?
Prefereer je OVF of EVF?
Is gewicht belangrijk?
Wil je alternatief glas gebruiken?
Zo maar wat vragen die je waarschijnlijk wel de goede kant op kunnen sturen.
Prefereer je OVF of EVF?
Is gewicht belangrijk?
Wil je alternatief glas gebruiken?
Zo maar wat vragen die je waarschijnlijk wel de goede kant op kunnen sturen.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's