Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 02 juni 2014 @ 13:04:
Vind je een grotere body prettig?
Prefereer je OVF of EVF?
Is gewicht belangrijk?
Wil je alternatief glas gebruiken?

Zo maar wat vragen die je waarschijnlijk wel de goede kant op kunnen sturen.
Tja maak op het moment fotos met iPhone, dus evf of ovf heb ik geen voorkeur aan.

Zag wel dat andere lenzen voor bijvoorbeeld de nx300 best prijzig zijn..

Het is wel prettig om iets in je handen te hebben wat ook fijn in de handen licht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt vast wel een voorkeur voor OVF of EVF, maar dat weet je misschien nu nog niet. ;)
Ik raad je aan om naar een winkel te gaan waar je de mogelijk hebt om met beide te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 02 juni 2014 @ 13:39:
Je hebt vast wel een voorkeur voor OVF of EVF, maar dat weet je misschien nu nog niet. ;)
Ik raad je aan om naar een winkel te gaan waar je de mogelijk hebt om met beide te spelen.
Ik ben al in de winkel geweest.(zovaak)

Persoonlijk heeft het wel wat om gewoon door de viewfinder heen te kijken om zo tot een compositie te komen.

Aan de andere kant is het ook gewoon makkelijk om via het display de foto te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik vind displays helemaal niks.
Dat heeft echter mee te maken op de manier hoe je een camera vast moet houden.
Door een viewfinder (zoeker) verplicht jezelf om een stabieler driehoek te maken met je geschikt en je armen.
Het resultaat is een veeeeeel stabieler geheel dan je camera voor je te houden.
Ik snap werkelijk niet hoe mensen daarmee serieuze platen kunnen maken.

Maar goed, voor alles geldt (ook voor specs!) gewoon bekijken wat jij nodig hebt, en wat jij prettig vindt werken. (om dat maar eens voor de zoveelste keer te benadrukken)

Om dat in een filmpje te laten zien;

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 02 juni 2014 @ 19:47:
[...]

Ik ben al in de winkel geweest.(zovaak)

Persoonlijk heeft het wel wat om gewoon door de viewfinder heen te kijken om zo tot een compositie te komen.

Aan de andere kant is het ook gewoon makkelijk om via het display de foto te maken...
Ik heb het hier over het verschil tussen een optical viewfinder en een electronic viewfinder hè. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-10 22:28

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Tja ik merk dat ik nog moet wennen aan de EVF op m'n Pana G6. Ik had wat foto's gemaakt gisteren en keek ze terug op het scherm. Keek even door de viewfinder en zag daar m'n gemaakte foto's en m'n eerste gedachte was 'huh, hoe kan dat nou?'. Direct er achteraan de gedachte 'ow ja, natuurlijk'. 8)7
Gebruik toch de viewfinder nog best veel merk ik, omdat ik dat gewend was van m'n Nikon D90. Daar gebruikte ik de liveview op het scherm nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciscus7000
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-09 17:54
Na jaren gebruik gemaakt te hebben van simpele 'point-and-shoots' ben ik circa 1,5 jaar geleden overgestapt naar een Canon Powershot S110 welke ik naar volle tevredenheid gebruik en me net iets meer mogelijkheden geeft. Gezinsuitbreiding op korte termijn heeft me echter aan het denken gezet over een nieuwe camera omdat ik me nu al regelmatig stoor aan de langzame focus, wat bij bewegende kinderen volgens mij helemaal lastig gaat worden met de S110. Daarom zou ik graag wat advies willen.

1. Wat is je beschikbare budget?
Maximaal 800E (uiteraard hoe minder, hoe beter)

2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Altijd geschoten met compacts, dus nee

3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Nee

4. Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee

5. Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nee

6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Gezien het verschil in formaat neig ik veel meer naar een systeemcamera (en dan met name de nieuwere modellen met collapsible lenzen) tenzij de autofocus echt heel erg achter blijft bij een DLSR. Ook heb ik zelf totaal geen moeite met tweedehands (mits uiteraard in goede conditie). Verder ben ik zeker geen pro en ga dan ook niet in de weer met filters/ statieven/ extra flitsers/ etc.

7. Gewenst bereik?
3x zoom zoals ik nu heb volstaat prima

Verneem graag jullie reacties, alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
Je geeft aan dat filmen niet belangrijk is. Maar, is dat omdat het je niet boeit, of omdat je al een stand-alone filmcamera hebt?

Zeker met gezinsuitbreiding is het leuk om ook wat 'bewegende foto's met geluid' te kunnen schieten. Ik noem het bewust geen films, om het verschil met gewone foto's te benadrukken. Ik ben zelf ook niet iemand die een film van een uur gaat monteren van de kleine, maar vind het wel super om hoog-kwaliteit bewegende foto's te hebben.

Dat gezegd hebbende, de Olympus OMD-em 10 is een prachtig compact apparaat dat eigenlijk aan al je eisen voldoet, inclusief een AF die snel genoeg is voor vrijwel alle activiteiten behalve misschien sport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:56

mrc4nl

Procrastinatie expert

Franciscus7000 schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 11:25:
Na jaren gebruik gemaakt te hebben van simpele 'point-and-shoots' ben ik circa 1,5 jaar geleden overgestapt naar een Canon Powershot S110 welke ik naar volle tevredenheid gebruik en me net iets meer mogelijkheden geeft. Gezinsuitbreiding op korte termijn heeft me echter aan het denken gezet over een nieuwe camera omdat ik me nu al regelmatig stoor aan de langzame focus, wat bij bewegende kinderen volgens mij helemaal lastig gaat worden met de S110. Daarom zou ik graag wat advies willen.

Gezien het verschil in formaat neig ik veel meer naar een systeemcamera (en dan met name de nieuwere modellen met collapsible lenzen) tenzij de autofocus echt heel erg achter blijft bij een DLSR. Ook heb ik zelf totaal geen moeite met tweedehands (mits uiteraard in goede conditie). Verder ben ik zeker geen pro en ga dan ook niet in de weer met filters/ statieven/ extra flitsers/ etc.

7. Gewenst bereik?
3x zoom zoals ik nu heb volstaat prima

Verneem graag jullie reacties, alvast bedankt!
Eeum tja, er zijn best veel systeemcamera's die hier aan voldoen:

de nieuwe A6000 van sony, heeft veel af punten en zou dus goed moeten kunnen tracken, met vieuwfinder en
ook een compacte lens pricewatch: Sony Alpha 6000 + E PZ 16-50 mm F3.5-5.6 OSS Zwart

de Em10 van Olympus deze heeft net als de sony een vieuwfinder en compacte lens : pricewatch: Olympus OM-D E-M10 + M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm 1:3.5-5.6 EZ Zilver

als laatste de GM1, een super kleine camera met zeer compacte lens
die toch nog verwisselbaar is
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-GM1K + Lumix G Vario 12-32mm F3.5-5.6 ASPH Mega OIS Zilver

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciscus7000
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-09 17:54
Hoppa! & mrc4NL,

Allereerst bedankt voor jullie reacties. Net even langs de Foka gegaan en daar de betreffende camera's (en nog en hoop anderen) vastgehouden. De Olympus is idd een prachtige camera en de verkoper stuurde me ook redelijk richting die (wellicht ook omdat hij het duurste is?). Thuis marktplaats gescand en helaas is die er niet te vinden. Wel heb ik meerdere NEX-3N's gezien voor rond de 250E, inclusief de collapsible lens. Ga ik met de aanschaf hiervan echt heel veel missen t.o.v. een NEX-6 (a6000) en een OM-D10, helemaal gezien mijn 'casual' gebuik of kan ik die vele honderden euro's verschil net zo goed in mijn zak houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikitweakt
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15-09 04:03
Ik heb hier al eerder advies gevraagd en toen heb ik de aankoop toch maar uitgesteld omdat de sony alpha 3000 niet echt geweldig was. Daarom stel ik de vraag (als dat mag ;) ) opnieuw

Wat is je beschikbare budget?
300 tot 500 euro, mocht het echt beter zijn 600 euro

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee, ik kom van een sony camera uit 2001 af (een cybershot model met zeislens is het enig wat ik weet)

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
We gaan de camera meenemen op vakantie, waar het eigenlijk voor van alles gebruikt gaat worden.

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?

De camera gaat eigenlijk voornamelijk gebruikt worden voor filmen. Hierdoor dacht ik aan een sony met een slt techniek zodat de phase af sensor ook tijdens het filmen gebruikt kan worden.

Gewenst bereik?
Ongeveer 3x zoom zou fijn zijn.

Nu zit ik zelf aan de sony alpha a58k te denken.
Deze camera heeft redelijk wat mogelijkheden en ook nog eens 50 euro cashback.
Alleen is het een beetje onduidelijk welke stabilisatie het heeft.
Zouden er beter opties zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Franciscus7000 schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 18:00:
Hoppa! & mrc4NL,

Allereerst bedankt voor jullie reacties. Net even langs de Foka gegaan en daar de betreffende camera's (en nog en hoop anderen) vastgehouden. De Olympus is idd een prachtige camera en de verkoper stuurde me ook redelijk richting die (wellicht ook omdat hij het duurste is?). Thuis marktplaats gescand en helaas is die er niet te vinden. Wel heb ik meerdere NEX-3N's gezien voor rond de 250E, inclusief de collapsible lens. Ga ik met de aanschaf hiervan echt heel veel missen t.o.v. een NEX-6 (a6000) en een OM-D10, helemaal gezien mijn 'casual' gebuik of kan ik die vele honderden euro's verschil net zo goed in mijn zak houden?
Wat misschien voor jou een leuke optie is is de Nikon 1 J2. Deze kost 195 euro, heeft erg snelle AF en is net als een compact camera gericht op de automatische functie. Review in het Nederlands: http://www.camerastuffrev...-cameratest/test-nikon-j2 Je krijgt geen viewfinder en geen grote sensor zoals in de meeste andere systeemcamera's.

pricewatch: Nikon 1 J2 + 1 NIKKOR VR 10-30mm f/3.5-5.6 Oranje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:56

mrc4nl

Procrastinatie expert

Franciscus7000 schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 18:00:
Hoppa! & mrc4NL,

de nex 3 is volgens mij niet zo goed op het gebied van autofocus (niet slecht of of supertraag, maar wel minder)

de 3 door mij genoemde camera's zijn nog maar kort op de markt en dus hebben de eigenaren hem niet te koop staan.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal!

Ik ben geheel nieuw hier en zou graag advies ontvangen.
Deze topiq gelezen, maar het blijft moeilijk.
Ik ben op zoek naar een goede camera, maar ik kan niet kiezen.
Er is zo ontzettend veel te koop en voor een "leek" is dit echt heel lastig.
Momenteel heb ik een FujiFilm Finepix S2980 maar deze heeft geen heldere belichting.
Ik wil graag een camera die hele goeie heldere foto's maakt zonder teveel benodigde kennis.
Mijn idee is: tas pakken, camera eruit, aanzetten, klikken, klaar.
Wel vind ik het leuk om af-en-toe macrofoto's te maken.
Het liefst fotografeer ik in de automatische modus, het makkelijke fotograferen dus.
Mijn budget voor een nieuwe camera is € 500,00.
Ik heb me laten informeren over de Samsung NX20 en de Nikon D3200.
Mijn voorkeur gaat op gevoel uit naar de Samsung NX20, maar ik kan hier weinig recenties over vinden.
Deze camera word me nieuw aangeboden incl tas, 18-55 lens, 32GB SDHC en UV filter voor € 499,00.
Heeft iemand ervaringen of voor/nadelen met deze camera?
Is deze lens voldoende voor vrijetijdsfotografie?
Of heeft iemand juist een advies voor een andere camera die aan mijn wensen voldoet?

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen in een keuze.

Groetjes Arie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:47
Verwijderd schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 19:50:
Momenteel heb ik een FujiFilm Finepix S2980 maar deze heeft geen heldere belichting.
Ik wil graag een camera die hele goeie heldere foto's maakt zonder teveel benodigde kennis.
Wat bedoel je precies met 'heldere belichting'? En wat zorgt ervoor dat je die mist bij je huidige camera? Onder welke lichtomstandigheden vind je de foto's niet helder genoeg (overdag in de zon of schaduw, 's avonds buiten, binnen bij kunstlicht... etc.)?

De S2980 is een entry-level bridge camera van zo'n twee jaar oud, voor zover ik kan zien, maar wel eentje met de nodige instelmogelijkheden. Ik ken de camera niet, maar ik zou zeggen dat je met het toestel best goed belichte (= heldere?) foto's zou moeten kunnen maken, en dan zeker bij daglicht.

Je kunt nu wel een hoop geld investeren in een DSLR of ILC, maar als je niet weet waarom je foto's niet aan je wensen voldoen heb je best kans dat je probleem daarmee niet opgelost wordt. Iedere camera kan goed belichte foto's maken, maar ook kun je van iedere camera de belichtingsmeter 'foppen' (waardoor je te lichte of te donkere foto's krijgt) of de witbalans in de war brengen (waardoor je foto's een ongewenste kleurzweem krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

B64 schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 11:06:
[...]

Wat bedoel je precies met 'heldere belichting'? En wat zorgt ervoor dat je die mist bij je huidige camera? Onder welke lichtomstandigheden vind je de foto's niet helder genoeg (overdag in de zon of schaduw, 's avonds buiten, binnen bij kunstlicht... etc.)?

De S2980 is een entry-level bridge camera van zo'n twee jaar oud, voor zover ik kan zien, maar wel eentje met de nodige instelmogelijkheden. Ik ken de camera niet, maar ik zou zeggen dat je met het toestel best goed belichte (= heldere?) foto's zou moeten kunnen maken, en dan zeker bij daglicht.

Je kunt nu wel een hoop geld investeren in een DSLR of ILC, maar als je niet weet waarom je foto's niet aan je wensen voldoen heb je best kans dat je probleem daarmee niet opgelost wordt. Iedere camera kan goed belichte foto's maken, maar ook kun je van iedere camera de belichtingsmeter 'foppen' (waardoor je te lichte of te donkere foto's krijgt) of de witbalans in de war brengen (waardoor je foto's een ongewenste kleurzweem krijgen).
Dank voor je reactie!
Met de S2980 vind ik de foto's van overdag wel goed.
Ook al zie je bij inzoomen van de foto helaas een groot scherpteverlies.
Vooral s'avonds en binnenshuis maakt hij erg doffe onduidelijke foto's.
Het lijkt ook wel of de flitser niet op het juiste moment reageert.
In het donker en in de schaduw zijn er nagenoeg geen normale foto's mee te maken.
Vorig jaar in Bali geweest en daar foto's van tempels en rotsen gemaakt met een prachtige heldere achtergrond.
Jammergenoeg zijn al die foto's onduidelijk, de achtergrond is dan scherp maar van het object waar het om gaat zijn alle contouren en kleuren vervaagt.
We hebben zoveel prachtige momenten en beelden gehad, en het is erg jammer dat deze dan niet vertaald zijn naar een fotobestand ;(
Ik hoop dat ik een beetje in m'n eigen termen het probleem heb uit kunnen leggen.

Groetjes Arie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-09 12:23
Verwijderd schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 19:50:

Mijn idee is: tas pakken, camera eruit, aanzetten, klikken, klaar.
Wel vind ik het leuk om af-en-toe macrofoto's te maken.
Het liefst fotografeer ik in de automatische modus, het makkelijke fotograferen dus.
Geen idee waarom je dan voor een systeem met verwisselbare lenzen gaat en waarom je voor dit point and shoot werk toch een budget van 500€ uitlegt.

Ik weet ook niet wat me met macro foto's bedoeld, maar als je insecten ed wil vastleggen dan kan je dat al vergeten met een budget van 500€ voor lenzen & bodies. Je hebt nu ook een toestel met een enorm bereik, wil je dit op een DLSR dan kost het je nog eens een bak geld...

Als je een top point & click wil die ook bij minder licht (want ik neem aan dat je dat bedoeld met die "heldere belichting" dan kan je eens kijken naar de Sony RX100 (1e generatie is goed genoeg). Een goede compact & onder je budget.

Post anders eens foto's waarvan je denkt dat je camera de beperkende factor is.

[ Voor 9% gewijzigd door Inrage op 05-06-2014 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

250 tot 500 euro, zijn geen harde limieten maar wel waar ik aan denk. Ik ben geen fotograaf en het heeft mijn interesse ook niet echt vandaar dat het budget vrij laag is.

Nope

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
We krijgen een kleine, daar zal het vooral voor gebruikt worden. Snel, mooie foto's (en filmpjes) maken is mijn doel :)

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?

Filmen zal ik ook zeker gaan doen, een (groot) pluspunt dus als de camera dat goed kan. AF? :?

Gewenst bereik?
Geen idee, veel bereik met 1 lens is mijn wens.

Mijn voorkeur gaat uit naar een niet te grote camera en ik ben ook niet iemand die steeds van lens wisselt. Ik heb liever een lens die heel veel kan, maar niet de allerbeste is op alle gebieden, dan verschillende lenzen die de beste zijn in hun gebied. Snelheid is ook een groot pluspunt, zowel met het scherpstellen als foto's maken.

Misschien moet ik wat meer onderzoek doen maar weet momenteel niet eens of ik nou een dSLR, ILC, Compact- of andersoortige camera wil....

Door een bevriend iemand wordt deze aangeraden, is dat wat?

http://www.kieskeurig.nl/...200/specificaties/1067039

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inrage schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 13:22:
[...]

Geen idee waarom je dan voor een systeem met verwisselbare lenzen gaat en waarom je voor dit point and shoot werk toch een budget van 500€ uitlegt.

Ik weet ook niet wat me met macro foto's bedoeld, maar als je insecten ed wil vastleggen dan kan je dat al vergeten met een budget van 500€ voor lenzen & bodies. Je hebt nu ook een toestel met een enorm bereik, wil je dit op een DLSR dan kost het je nog eens een bak geld...

Als je een top point & click wil die ook bij minder licht (want ik neem aan dat je dat bedoeld met die "heldere belichting" dan kan je eens kijken naar de Sony RX100 (1e generatie is goed genoeg). Een goede compact & onder je budget.

Post anders eens foto's waarvan je denkt dat je camera de beperkende factor is.
Met macrofoto's bedoel ik voornamelijk bloemen.
Ik vind het altijd leuk om een bepaald object geheel uit te lichten met een vervaagde achtergrond.
Dat is toch het makkelijkst met een handmatig te verstellen lens.

Spiegelreflex bijv. Nikon D3200 is wel handig mocht ik in de toekomst gaan uitbreiden.
Maar ik ben een brildrager en heb ook nog eens een grote neus dus door de lens kijken is niet erg gemakkelijk.

Ik hoop dat ik een beetje in m'n eigen termen het probleem heb uit kunnen leggen.
Zie ook mijn reactie aan "B64".

Groet Arie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Verwijderd schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 13:43:
[...]

Met macrofoto's bedoel ik voornamelijk bloemen.
Ik vind het altijd leuk om een bepaald object geheel uit te lichten met een vervaagde achtergrond.
Dat is toch het makkelijkst met een handmatig te verstellen lens.

Spiegelreflex bijv. Nikon D3200 is wel handig mocht ik in de toekomst gaan uitbreiden.
De Fujifilm S2980 is niet een al te beste camera als je wat eisen stelt, maar best aardig als je rekening houdt met de tekortkomingen. Hij stelt in schemer/donker inderdaad maar moeilijk scherp, AF is best traag en 'hunt' veel. Dan is een DSLR echt veel beter en sneller.

Maar voor echt goede macrofoto's (a la één levensgrote waterdruppel) heb je toch een aardig dure lens nodig. Ik weet niet of je dat gaat redden met een budget van €500.
Aan de andere kant, met de Nikon D3200 heb je 24 megapixels tot je beschikking. Daar kun je op de computer nog best aardig op inzoomen en de bloem uitknippen die je wil hebben ;)
Maar ik ben een brildrager en heb ook nog eens een grote neus dus door de lens kijken is niet erg gemakkelijk.
Is dat niet een kwestie van wennen? Er zijn zat fotografen met bril en grote neus die met DSLR's door de zoeker fotograferen :)

[ Voor 15% gewijzigd door Fireshade op 05-06-2014 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Verwijderd schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 13:21:
[...]
Met de S2980 vind ik de foto's van overdag wel goed.
Ook al zie je bij inzoomen van de foto helaas een groot scherpteverlies.
Dat is helaas het minpunt van superzoomlenzen: linksom of rechtsom moeten concessies gedaan worden op de beeldkwaliteit, en meestal gebeurt dat dan in het telebereik omdat die relatief het minst gebruikt worden. Bovendien is lichtsterkte op tele ver te zoeken en heb je tegelijk een veel grotere kans op bewegingsonscherpte; de kans is vrij groot dat de CCD-shift stabilisatie het op 500 mm (eq.) niet kan bijwerken.
Vooral s'avonds en binnenshuis maakt hij erg doffe onduidelijke foto's.
Het lijkt ook wel of de flitser niet op het juiste moment reageert.
Ik vermoed eerder dat de ingebouwde flitser onvoldoende capaciteit heeft...
In het donker en in de schaduw zijn er nagenoeg geen normale foto's mee te maken.
Vorig jaar in Bali geweest en daar foto's van tempels en rotsen gemaakt met een prachtige heldere achtergrond.
Jammergenoeg zijn al die foto's onduidelijk, de achtergrond is dan scherp maar van het object waar het om gaat zijn alle contouren en kleuren vervaagt.
LIjkt erop dat de camera daar inderdaad op het verkeerde been is gezet, en op het verkeerde onderwerp heeft belicht en gefocust. Als het goed is had je dat dan vóór dat je de foto maakte via de live view (monitor of EVF) kunnen zien, en handmatig kunnen ingrijpen.
Het kan zijn dat de S2980 gevoeliger is voor dit soort fouten dan modernere camera's (het is een goedkope camera dus waarschijnlijk zit er wat oudere electronica in), maar geen enkele camera kan iedere juist interpreteren en op de volautomaat alles goed belichten en scherpstellen.

Als je het echt in spiegelreflexen wilt zoeken, ben je waarschijnlijk nog het beste af met een Nikon D3200 met 18-105 lens, dan hou je tenminste nog een beetje zoom over (ruim 5x); de meeste kitlenzen komen niet verder dan 3x zoom (bijv. 18-55) en dat is best een stap terug van je 18x.

Bij vrijwel alle andere kits zit je met een 3x zoom lens, zowel bij DSLR's als ILC's. Echt slechte camera's zitten daar niet tussen, zolang je een redelijk recent model hebt.

Wil je meer zoom, en meer macromogelijkheden, dan zul je het voor 500 Euro toch in de compactcamera's moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
thejoker80 schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 13:24:
250 tot 500 euro, zijn geen harde limieten maar wel waar ik aan denk. Ik ben geen fotograaf en het heeft mijn interesse ook niet echt vandaar dat het budget vrij laag is.

Nope

We krijgen een kleine, daar zal het vooral voor gebruikt worden. Snel, mooie foto's (en filmpjes) maken is mijn doel :)

Filmen zal ik ook zeker gaan doen, een (groot) pluspunt dus als de camera dat goed kan. AF? :?

Gewenst bereik?
Geen idee, veel bereik met 1 lens is mijn wens.

Mijn voorkeur gaat uit naar een niet te grote camera en ik ben ook niet iemand die steeds van lens wisselt. Ik heb liever een lens die heel veel kan, maar niet de allerbeste is op alle gebieden, dan verschillende lenzen die de beste zijn in hun gebied. Snelheid is ook een groot pluspunt, zowel met het scherpstellen als foto's maken.

Misschien moet ik wat meer onderzoek doen maar weet momenteel niet eens of ik nou een dSLR, ILC, Compact- of andersoortige camera wil....

Door een bevriend iemand wordt deze aangeraden, is dat wat?

http://www.kieskeurig.nl/...200/specificaties/1067039
Voor advies over een FZ200 ben je hier eigenlijk in het verkeerde draadje... :X
Wat ik ervan weet is dat het overall een erg goede camera is, met een dijk van een lens (in z'n soort). Hoe het met de AF-snelheid zit zou ik niet weten, maar ik vermoed dat dat niet op DSLR-nivo zit aangezien het toestel alleen contrast-detect AF heeft en dat is normaal gesproken langzamer dan de phase-detect AF die DSLR's en sommige ILC's hebben.

Maar verder moet je eerst maar even bedenken of je echt een DSLR/ILC wilt, of een wat uitgebreidere compact...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

B64 schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 16:19:
[...]

Voor advies over een FZ200 ben je hier eigenlijk in het verkeerde draadje... :X
Wat ik ervan weet is dat het overall een erg goede camera is, met een dijk van een lens (in z'n soort). Hoe het met de AF-snelheid zit zou ik niet weten, maar ik vermoed dat dat niet op DSLR-nivo zit aangezien het toestel alleen contrast-detect AF heeft en dat is normaal gesproken langzamer dan de phase-detect AF die DSLR's en sommige ILC's hebben.

Maar verder moet je eerst maar even bedenken of je echt een DSLR/ILC wilt, of een wat uitgebreidere compact...
Tnx voor je antwoord. Dat laatste was ik al bang voor, hoe bedenk je dat? Ik heb namelijk gewoon een aantal eisen en daar moet de camera aan voldoen, ongeacht welk soort camera. Ik neig al wel meer naar een (goede) compact (dat is die panasonic toch?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
thejoker80 schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 17:11:
[...]Tnx voor je antwoord. Dat laatste was ik al bang voor, hoe bedenk je dat? Ik heb namelijk gewoon een aantal eisen en daar moet de camera aan voldoen, ongeacht welk soort camera.
Qua ILC/DSLR heb je binnen je budget niet zo heel veel keus, als je op zoek bent naar een toestel met én redelijk snelle AF, én een veelzijdige lens met een wat ruimer zoombereik. Recente ILC's met de snellere phase-detect AF hebben vrijwel allemaal kitlenzen met 3x zoom. Je zegt dat je een lens wilt die heel veel kan, en dan lijkt me 3x zoom een beetje beperkt. Wil je meer, dan zit je bij de ILC's aan de oudere modellen met langzamere AF-techniek.

Bij de DSLR's heb je dat dilemma ook - eigenlijk de enige instap-DSLR met ruimere kitlens is de Nikon D3200 met 18-105 lens.
Ik neig al wel meer naar een (goede) compact (dat is die panasonic toch?).
Het is best een goede camera, denk ik - maar 'compact' is het niet echt; qua formaat en gewicht komt-ie aardig in de buurt van genoemde D3200. Het is ook maar de vraag of je het zoombereik wel nodig hebt voor de doeleinden waar jij het toestel voor wilt gebruiken.
Voor minder geld heb je bijvoorbeeld een Olympus XZ-2 - véél kleiner en lichter, nóg lichtsterker objectief voor een grotere sensor. De enige catch is een beperkter zoombereik van 4x.
Mocht dat toch te kort zijn, kijk dan eens naar een Nikon P7800, of de voorganger P7700 als je die nog ergens kunt vinden.
Dan heb je echt camera's die qua zoombereik voldoen in 90-99% van de foto-opportunities, in een body die je zo in je zak stopt.

[ Voor 3% gewijzigd door B64 op 05-06-2014 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felixious
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-07 14:36
300 tot 450 euro (incl. lens)
Nee geen enkele.
Geen specifiek doel, meer een beetje van alles. Landschappen, mensen, vakantiefoto's, etc.
Filmen is geen hoofdzaak, maar zal zeker gebruikt gaan worden. Hierbij is AF wel handig.
Nee, maar wel erg handig als het er wel is.
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Bouwkwaliteit moet degelijk zijn, maar niet special daar op gericht. Zelf zit ik iets meer te denken aan een wat grotere camera, mede door genoeg knopjes.

Zelf kom ik uit op de Nikon D3200. Wil eigenlijk deze kopen maar twijfel nog, is deze camera nog 'up-to-date' of ga ik hier functies aan missen? (Hij heeft bijvoorbeeld geen image stabilisation, HDR. Slechts 1 cross-focus point.)
Is het dan slimmer om een nieuwere camera te nemen?

Alvast bedankt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikjannemann
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-02-2024
Is een prima instap camera. IS zit op de lens, niet in de camera body (tenminste bij Nikon en Canon, volgens mij zit het bij Pentax in body?). Als je al HDR foto's wilt maken kan je met deze camera ook zelf 3 foto's maken met verschillende belichting. Daarna samenvoegen. Zijn genoeg (gratis) programma's voor. Heb je ook nog zelf in de hand hoe het resultaat er uit ziet.
Ik heb wel een HDR functie op mijn camera, maar gebruik het nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Felixious schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 23:10:
Zelf kom ik uit op de Nikon D3200. Wil eigenlijk deze kopen maar twijfel nog, is deze camera nog 'up-to-date' of ga ik hier functies aan missen? (Hij heeft bijvoorbeeld geen image stabilisation, HDR. Slechts 1 cross-focus point.)
Is het dan slimmer om een nieuwere camera te nemen?
Ongelooflijk hoe goed Sony iets totaal onzinnigs heeft zitten adverteren en heel veel mensen in dit topic daar ook vaak over beginnen :D

Stabilisatie is het meest effectief in de lens zelf!
En omdat je verschillende soorten lenzen hebt is deze dan ook meestal op het bereik van de lens afgesteld/geoptimaliseerd dus maak je daar geen zorgen over ;)

Ik weet niet wat anders/beter is aan de D3300, maar ik weet wel dat toen de D3200 uit kwam dat ik het een heel mooie instap model vond vergeleken met de competitie. Dus alles onder de Nikon D5xxx serie en de Canon xxxD modellen zeg maar.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geforce660
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-09-2024
Zelf was ik ook aan het denken om de Nikon D3200 te gaan kopen, tot een vriend me naar Canon had doorverwezen.. Het zal beiden z'n werk wel doen, maar nu zie ik door de bomen het bos niet meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nero355 schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 22:54:
[...]

Ongelooflijk hoe goed Sony iets totaal onzinnigs heeft zitten adverteren en heel veel mensen in dit topic daar ook vaak over beginnen :D
Zo onzinnig is stabilisatie op de sensor niet. Sony (vreemd genoeg niet bij hun MILC modellen) Pentax en Olympus gebruiken het alle drie. En als je kijkt naar wat Canon rekent voor haar lenzen met en zonder IS dan kan daar een leuke besparing liggen.
Stabilisatie is het meest effectief in de lens zelf!
Dan moet het er wel op zitten. Daarnaast heb ik mij laten vertellen dat de 5 assige stabilisatie die Olympus toepast bijzonder effectief is. Als het op de sensor zit dan zijn al je objectieven gestabiliseerd en indien het elektronische contacten heeft weet de sensor op welk bereik het objectief ingesteld is en anticipeert daarop. Ga je werken met hele oude objectieven dan kan je dat zelf instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-10 17:38

copykat

Good copy isn't bad

Verwijderd schreef op zondag 08 juni 2014 @ 15:37:
[...]

Zo onzinnig is stabilisatie op de sensor niet. Sony (vreemd genoeg niet bij hun MILC modellen)
Zo dat te maken kunnen hebben met de fysieke ruimte in de body? ILC hebben vaak een kleinere body,
(een sensor die bewegen kan heeft meer mounting space dan een fixed sensor.)
Verwijderd schreef op zondag 08 juni 2014 @ 15:37:
[...]
Daarnaast heb ik mij laten vertellen dat de 5 assige stabilisatie die Olympus toepast bijzonder effectief is. Als het op de sensor zit dan zijn al je objectieven gestabiliseerd en indien het elektronische contacten heeft weet de sensor op welk bereik het objectief ingesteld is en anticipeert daarop.
5 assig? vertikaal, horizontaal, frontrear, (3d) x,y en Z as), en 45 graden up en 45 down?
of bedoel je 5 mogelijke bewegingen op een 2d vlak?

(ik zou het wel weten als de IS op de sensor gelijk in kwaliteit als in IS/VR lenzen, ik betaal liever 1 keer voor Image Stabilization als elke keer bij een nieuwe lens.) :+

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

[quote]Verwijderd schreef op zondag 08 juni 2014 @ 15:37:
Zo onzinnig is stabilisatie op de sensor niet. Sony (vreemd genoeg niet bij hun MILC modellen) Pentax en Olympus gebruiken het alle drie. En als je kijkt naar wat Canon rekent voor haar lenzen met en zonder IS dan kan daar een leuke besparing liggen.[/quote]
Totdat het ineens onscherpe foto's oplevert, zoals bij een aantal m4/3 toestellen... ;)

[quote]Dan moet het er wel op zitten. Daarnaast heb ik mij laten vertellen dat de 5 assige stabilisatie die Olympus toepast bijzonder effectief is. Als het op de sensor zit dan zijn al je objectieven gestabiliseerd en indien het elektronische contacten heeft weet de sensor op welk bereik het objectief ingesteld is en anticipeert daarop. Ga je werken met hele oude objectieven dan kan je dat zelf instellen.[/quote]
Schijnt inderdaad best goed te zijn, maar ik ben dus bang dat je kans heb dat je te maken krijgt met het eerder genoemde probleem.

/EDIT : Ignore the above O-)
Geforce660 schreef op zondag 08 juni 2014 @ 15:32:
Zelf was ik ook aan het denken om de Nikon D3200 te gaan kopen, tot een vriend me naar Canon had doorverwezen.. Het zal beiden z'n werk wel doen, maar nu zie ik door de bomen het bos niet meer :)
Je kan ook effe kijken wat je wil gaan fotograferen in de toekomst en welk merk daar het best aanbod in heeft wat betreft lenzen/ergonomie van de toestellen/enz... ;)

Zo kwam ik al gauw uit op een 7D + 100-400L nadat ik met een oude D30 en 400D had gespeeld.

[ Voor 23% gewijzigd door nero355 op 09-06-2014 00:47 . Reden: Oops... ik haalde wat dingen door elkaar! ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 10:15
nero355 schreef op zondag 08 juni 2014 @ 22:54:
[...]

Totdat het ineens onscherpe foto's oplevert, zoals bij een aantal m4/3 toestellen... ;)
(...)
Schijnt inderdaad best goed te zijn, maar ik ben dus bang dat je kans heb dat je te maken krijgt met het eerder genoemde probleem.
Dat had niets te maken met de stabilisatie in de body, maar met 'shuttershock'. Het eerste sluitergordijn veroorzaakt dan een trilling in de body die bij bepaalde sluitertijden (uit mijn hoofd tussen de 1/80 en 1/160) zorgde voor onscherpe foto's. Dit probleem zie je ook bij Sony's A7r.

Olympus heeft dit opgelost met firmware-updates voor de E-P5, E-M1 en E-M10. Met de nieuwe firmware gebruiken de camera's een elekronisch eerste sluitergordijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ow.. crap... dat was inderdaad een ander probleem :$ Oops :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
nero355 schreef op maandag 09 juni 2014 @ 00:46:
Ow.. crap... dat was inderdaad een ander probleem :$ Oops :+
No problem. Tof dat je je reactie hebt gecorrigeerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

copykat schreef op zondag 08 juni 2014 @ 22:45:
[...]

Zo dat te maken kunnen hebben met de fysieke ruimte in de body? ILC hebben vaak een kleinere body,
(een sensor die bewegen kan heeft meer mounting space dan een fixend sensor.)
Het kost natuurlijk wat ruimte (die je weer terugwint in de objectieven) maar ook de ILC's van Olympus hebben allemaal stabilisatie op de sensor en de E-PM2 is bijvoorbeeld niet groot te noemen (heeft echter geen 5 assige stabilisatie).
[...]

5 assig? vertikaal, horizontaal, frontrear, (3d) x,y en Z as), en 45 graden up en 45 down?
of bedoel je 5 mogelijke bewegingen op een 2d vlak?

(ik zou het wel weten als de IS op de sensor gelijk in kwaliteit als in IS/VR lenzen, ik betaal liever 1 keer voor Image Stabilization als elke keer bij een nieuwe lens.) :+
Een plaatje zegt misschien meer.
Afbeeldingslocatie: http://1.static.img-dpreview.com/reviews/olympusEM5/images/5axes.jpg?v=2864

En of het effectief is. Er zijn mensen die er uit de hand behoorlijk lage sluitertijden mee halen (5 stops beter als zonder claimen ze zelf). http://blog.mingthein.com...ympus-om-d-e-m1-review-1/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik haalde ruim 4 stops met de 12-50 kitlens in een niet zo uitgebreide test, dus het is wel degelijk effectief. Maar ik heb helaas niet meer getest met een "domme" lens (zonder communicatie met de body).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geforce660
nero355 schreef op zondag 08 juni 2014 @ 22:54:
[...]

Je kan ook effe kijken wat je wil gaan fotograferen in de toekomst en welk merk daar het best aanbod in heeft wat betreft lenzen/ergonomie van de toestellen/enz... ;)

Zo kwam ik al gauw uit op een 7D + 100-400L nadat ik met een oude D30 en 400D had gespeeld.
Goh, wat ik juist wil fotograferen weet ik nog niet zo goed. In't begin zal dit een beetje vanalles zijn, natuurfoto's, foto's van het vriendinnetje en vrienden, auto's, ... gewoon foto's om foto's te maken :p

Zo een beetje testen wat mijn ding is :)

Zelf (met hulp van vrienden) was ik uitgekomen bij de Canon 700d of 60d (of zelfs de 600D). Met een Canon ef-s 17-85mm f/4-5.6 is usm lens. Omdat ik met deze toch wat vanalles kan fotograferen, dichtbij, veraf,.. Dan heb ik nog niet direct 5 verschillende lenzen nodig. Het voordeel van Canon is dat enkele vrienden van mij ook Canons hebben en ik van hen lenzen mag lenen als ik wil.. Indien ik voor de Nikon zou gaan, heb ik deze optie natuurlijk niet :/

Wat me wel aanspreekt aan de Nikon is dat deze precies goedkoper in aankoop zijn? Moet ook nog eens langs de winkel gaan om de camera's eens vast te houden, om te kijken welke het beste aanvoelt.

[ Voor 3% gewijzigd door Geforce660 op 09-06-2014 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghostman
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 25-09 14:36

ghostman

dwarf

Goedendag mensen :)

Zeer waarschijnlijk krijg ik een nieuwe functie binnen mijn bedrijf, en dit zou gaan beteken dat ik naar klanten moet, en daar foto's moet maken van installatie's etc. Nu heb ik zelf een Sony DSC-F828 met een 2GB 50x CF kaartje, en heb er een tijdje van genoten maar aangezien deze wat ouder word begint hij rare geluiden te maken en wat minder snel te worden.

Nu wil ik mij graag verder gaan verdiepen in foto's maken, en wil dus graag binnenkort een nieuwe camera kopen. Dit word waarschijnlijk 2dehands, en gaat pas na de zomer gebeuren maar ik wil me alvast voorbereiden op wat ik nodig heb, wat het gaat kosten, welke problemen je tegen aan gaat lopen etc.

- Nog niet echt een idee, graag goedkoop maar wel met een goede prijs / kwaliteit verhouding.
- Nee, ik heb wel een statief in bezit (Hamastar 63 uit me hoofd), en die zou ik wel graag willen houden.
- Ik ga hem met meerdere doelen gebruiken zoals: (waarschijnlijk voor wel meer maar dat weet ik nu nog niet)
Detail fotografie, dus megapixels zijn belangrijk (vooral voor het inzoomen op de pc)
Basis landschape denk ik, gewoon van een leuk huis of als ik in het bos ben ofzo een foto maken
- Ja, er gaat gefilmd mee worden geluid is niet belangrijk. Dus eigenlijk basis filmpjes maken
- Nee
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
- Het liefst 32GB sdhc wat redelijk snel is.
- Spiegelreflex camera omdat ik me daar in wil verdiepen,
- Bouwkwaliteit is belangrijk, mijn voorkeur gaat ook uit naar een Nikon of een Canon.
- Ik weet niet of het een wens is ofzo, maar ik had begrepen dat de 7D bijvoorbeeld moeilijker is dan een 700 of 7000D. Graag een instap model aangezien ik me er nog niet gigantisch veel van af weet.
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
- Ik snap de vraag niet helemaal :$

Wat ik zelf al heb uitgezocht:
Ik zit te twijfelen tussen deze 2 camera's:
#ProductPrijsSubtotaal
1Nikon D3200 Zwart€ 332,-€ 332,-
1Nikon D5100 Zwart€ 368,-€ 368,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 700,-

Deze 2 zijn allebei goed te vinden op Marktplaats als ik er voor kies om het daar te kopen, en hebben veel megapixel. Cropfactor is bij allebei maar 1,5x en dit was belangrijk wat ik had gelezen. Daarnaast zijn het instap modellen en zijn de reviews goed en ze zijn niet al te duur.

#ProductPrijsSubtotaal
1Lexar Professional 400x SDHC UHS-I€ 23,44€ 23,44
1Transcend SDHC 32GB Class 10€ 13,30€ 13,30
1Transcend All-in-1 USB 3.0€ 10,64€ 10,64
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 47,38

Naar mijn idee zou de Lexar de normale sdhc kaart worden aangezien deze sneller is, en heb Transcend er bij als reserve. En een standaard sdhc lezer voor de laptop.

Nu zit ik alleen met probleem met de lens. Ik heb geen idee wat voor'n lens ik moet halen. Wat belangrijk is en niet zijn bij elke lens is Manual Focus ring, dit zou ik wel graag willen hebben. Daarnaast ook niet zo'n super grootte lens zou ook wel fijn zijn. Nu ga ik veel foto's met de hand maken, dus is een gestabiliseerde lens wel een must?

Alvast bedankt voor jullie hulp! :)

|~ Steam ~ Twitch ~ YouTube ~|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

-Jeffrey- schreef op maandag 09 juni 2014 @ 13:31:
Nu zit ik alleen met probleem met de lens. Ik heb geen idee wat voor'n lens ik moet halen.
Wat is je budget? ;)
Wat belangrijk is en niet zijn bij elke lens is Manual Focus ring, dit zou ik wel graag willen hebben.
Echt bijna elke lens heeft een manual focusring.
Daarnaast ook niet zo'n super grootte lens zou ook wel fijn zijn.
Kies met deze simulator het bereik dat je wil hebben. De bijbehorende Nikon lenzen worden er dan bij getoond.
http://imaging.nikon.com/lineup/lens/simulator/
Je moet er even bij denken dat bij DX-camera's (dus daaronder vallen de D3200 en de D5100) de 35mm brandpuntsafstand ongeveer lijkt op wat je met je ogen zou zien.
Nu ga ik veel foto's met de hand maken, dus is een gestabiliseerde lens wel een must?
Eigenlijk wel. Stabilisatie is echt altijd handig, meer dan je denkt.
Basis landschape denk ik, gewoon van een leuk huis of als ik in het bos ben ofzo een foto maken
Mijn tip: gewoon de 18-55mm VR kitlens nemen. Voor jouw doeleinden (vaak buiten) absoluut geschikt en de prijs-kwaliteitverhouding is werkelijk uitstekend. En ook nog licht en compact :)

[ Voor 21% gewijzigd door Fireshade op 10-06-2014 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Geforce660 schreef op maandag 09 juni 2014 @ 12:17:
Goh, wat ik juist wil fotograferen weet ik nog niet zo goed. In't begin zal dit een beetje vanalles zijn, natuurfoto's, foto's van het vriendinnetje en vrienden, auto's, ... gewoon foto's om foto's te maken :p

Zo een beetje testen wat mijn ding is :)

Zelf (met hulp van vrienden) was ik uitgekomen bij de Canon 700d of 60d (of zelfs de 600D). Met een Canon ef-s 17-85mm f/4-5.6 is usm lens. Omdat ik met deze toch wat vanalles kan fotograferen, dichtbij, veraf,.. Dan heb ik nog niet direct 5 verschillende lenzen nodig.
17-85 is niet echt een geweldig ding. De 15-85 is de vervanger min of meer en veel beter. Ook de 18-135 STM schijnt erg goed te zijn :)

De 600D zou ik laten voor wat het is en de 700D of 60D kopen. Vooral de 60D is erg fijn wat betreft ergonomie :)
Het voordeel van Canon is dat enkele vrienden van mij ook Canons hebben en ik van hen lenzen mag lenen als ik wil.. Indien ik voor de Nikon zou gaan, heb ik deze optie natuurlijk niet :/

Wat me wel aanspreekt aan de Nikon is dat deze precies goedkoper in aankoop zijn? Moet ook nog eens langs de winkel gaan om de camera's eens vast te houden, om te kijken welke het beste aanvoelt.
Persoonlijk :

Nikon heeft leuke f/1.8 primes voor een redelijk bedrag.

Canon heeft een leuker aanbod in telelenzen en sinds kort ook de 10-18 STM wat een erg leuke UWA is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geforce660
nero355 schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 19:14:
[...]

17-85 is niet echt een geweldig ding. De 15-85 is de vervanger min of meer en veel beter. Ook de 18-135 STM schijnt erg goed te zijn :)

De 600D zou ik laten voor wat het is en de 700D of 60D kopen. Vooral de 60D is erg fijn wat betreft ergonomie :)

[...]

Persoonlijk :

Nikon heeft leuke f/1.8 primes voor een redelijk bedrag.

Canon heeft een leuker aanbod in telelenzen en sinds kort ook de 10-18 STM wat een erg leuke UWA is :)
Dus bij Canon zou de 60D je voorkeur hebben? (ben net naar de winkel naar de 700D gaan kijken en die voelt toch iets te klein :) )

Welke Nikon zou je voorkeur hebben ? Want hier heb ik eigenlijk nog niet echt naar gekeken, buiten de D3300 dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Als de 700D te klein voelt, zou ik bij NIkon naar een D5200 kijken - of een D7000 als je die nog kan vinden voor een leuk prijsje. De D7000 is wat ouder, maar biedt meer mogelijkheden voor als je oudere Nikon lenzen in huis wilt halen. En de beeldkwaliteit is gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Zelfs een D90 is meer dan goed voor de meesten.
Ik ken zelfs iemand die profesioneel werkt met een D70s.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Geforce660 schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 20:01:
Dus bij Canon zou de 60D je voorkeur hebben? (ben net naar de winkel naar de 700D gaan kijken en die voelt toch iets te klein :) )
Ja, maar het liefst de opvolger : 70D :)
Dat is toch wel het beste allround crop model op dit moment wat mij betreft, zowel de specs als ergonomie.
Welke Nikon zou je voorkeur hebben ? Want hier heb ik eigenlijk nog niet echt naar gekeken, buiten de D3300 dan
Iets waar zonder gezeur een grip op past denk ik dus een D7000 of D7100, maar eigenlijk moet Nikon gewoon weer eens een D300 achtig model uitbrengen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghostman

ghostman

dwarf

Wat is je budget? ;)
Dat weet ik dus nog niet, het ligt er aan wat ik moet hebben. Laten we maar zeggen tussen de 400 en 600?
Echt bijna elke lens heeft een manual focusring.
Oke, als ik in de pricewatch kijk zie ik meteen dat de 2 boven aanstaan dat niet hebben.
Test gedaan, zoals die aan het begin staat vind ik het al goed :P

Dan neem ik gewoon zo'n setje van camera en lens. Zit er nu echt nog verschil tussen de D3200 of D5100? Of zijn allebei goed genoeg?

Bedankt voor je reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
De d5100 heeft een kantelbaar scherm en minder megapixels dan de 24 megapixels van de d3200. Voor de rest is er volgens mij weinig verschil tussen beide camera's. Ik zou in ieder geval persoonlijk niet meer betalen voor de d5100 dan de d3200, die overigens ook nieuwe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
nero355 schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 23:54:
Dat is toch wel het beste allround crop model op dit moment wat mij betreft, zowel de specs als ergonomie.
Ik ben het er wel mee eens dat de 70D een goede camera is, maar of die 300 euro beter is dan de 60D? Maar goed, dat is ook waarom ik niet een 7D heb gekocht ipv een 60D ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Iets waar zonder gezeur een grip op past denk ik dus een D7000 of D7100, maar eigenlijk moet Nikon gewoon weer eens een D300 achtig model uitbrengen :+
Geruchten spreken over een D9300, als opvolger van de D300(s). Maar goed, dat zijn tot nu toe ook niets meer dan geruchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghostman

ghostman

dwarf

Sj44k13 schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 08:53:
De d5100 heeft een kantelbaar scherm en minder megapixels dan de 24 megapixels van de d3200. Voor de rest is er volgens mij weinig verschil tussen beide camera's. Ik zou in ieder geval persoonlijk niet meer betalen voor de d5100 dan de d3200, die overigens ook nieuwe is.
Oke, kantelbaar scherm vind ik niet zo belangrijk. Heb nog even gekeken naar die link, maar ik vind alles goed genoeg wat die laat zien. Het mooiste zou 50mm zijn, maar dit is niet nodig.

Dan hoop ik maar dat ik me examen haal en hem binnenkort al kan kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

-Jeffrey- schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 08:48:
Dat weet ik dus nog niet, het ligt er aan wat ik moet hebben. Laten we maar zeggen tussen de 400 en 600?
Daar koop je aardig wat lenzen voor. Of 1 duurdere :P
Ow wacht... je bedoelt dat is het budget voor camerabody + lens?
Oke, als ik in de pricewatch kijk zie ik meteen dat de 2 boven aanstaan dat niet hebben.
Ik zie (bij keuze voor merk Nikon) de 35 mm f/1.8G en de 70-300mm f/4.5-5.6G.
Beide hebben manuele focus. Ben benieuwd welke jij gezien hebt zonder.
Dan neem ik gewoon zo'n setje van camera en lens. Zit er nu echt nog verschil tussen de D3200 of D5100? Of zijn allebei goed genoeg?
De D3200 en de D5100 zijn technisch vergelijkbaar. Ik zou zelf de D3200 kiezen omdat die 24 megapixel heeft wat je mij meer mogelijkheden geeft om later kleinere beelduitsnedes te maken als dat nodig is. De D5100 moet je IMHO alleen kiezen als een zwenkbaar scherm echt een must is.

[ Voor 3% gewijzigd door Fireshade op 11-06-2014 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghostman

ghostman

dwarf

Fireshade schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 10:47:Daar koop je aardig wat lenzen voor. Of 1 duurdere :P
Dan liever 2 goede lenzen
Ik zie (bij keuze voor merk Nikon) de 35 mm f/1.8G en de 70-300mm f/4.5-5.6G.
Beide hebben manuele focus. Ben benieuwd welke jij gezien hebt zonder.
Deze heb ik bij Nikon bovenaan:
pricewatch: Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G

Dacht dat die ring voor zoomen was 8)7
De D3200 en de D5100 zijn technisch vergelijkbaar. Ik zou zelf de D3200 kiezen omdat die 24 megapixel heeft wat je mij meer mogelijkheden geeft om later kleinere beelduitsnedes te maken als dat nodig is. De D5100 moet je IMHO alleen kiezen als een zwenkbaar scherm echt een must is.
Dat scherm maakt mij niet veel uit. Alleen heb ik het idee als ik 24 megapixel heb dat het schrijven naar de sdhc kaart heel lang duurt.

Bedankt voor je antwoord :)

Ps, Ik denk dat als ik gewoon een D3200 met kitlens haal dat dat genoeg is?
Zoals deze:
pricewatch: Nikon D3200 + AF-S DX 18-105mm G ED VR Zwart

[ Voor 10% gewijzigd door ghostman op 11-06-2014 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-Jeffrey- schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 10:40:
[...]

Oke, kantelbaar scherm vind ik niet zo belangrijk. Heb nog even gekeken naar die link, maar ik vind alles goed genoeg wat die laat zien. Het mooiste zou 50mm zijn, maar dit is niet nodig.

Dan hoop ik maar dat ik me examen haal en hem binnenkort al kan kopen :)
50mm op een cropsensor is al redelijk tele en niet ontzettend algemeen inzetbaar. Als je een beetje flexibel wilt zijn zou ik kijken naar de 18-55 of 18-108 kit. Daar kun je altijd nog een lichtsterke prime bij halen, DX 35mm f1.8g is dan wel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghostman

ghostman

dwarf

Verwijderd schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 11:03:
[...]

50mm op een cropsensor is al redelijk tele en niet ontzettend algemeen inzetbaar. Als je een beetje flexibel wilt zijn zou ik kijken naar de 18-55 of 18-108 kit. Daar kun je altijd nog een lichtsterke prime bij halen, DX 35mm f1.8g is dan wel leuk.
Vandaar ook het mooiste. Als ik later nog 50mm zou willen halen dan ligt dat toch puur bij de lens? Dan zou ik later nog altijd een andere lens kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Laatst online: 08-10 22:28

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

-Jeffrey- schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 10:51:
[...]
Dat scherm maakt mij niet veel uit. Alleen heb ik het idee als ik 24 megapixel heb dat het schrijven naar de sdhc kaart heel lang duurt.
Nee hoor, er zijn tegenwoordig genoeg snelle kaartjes van oa. Sandisk en Samsung die prima tussen de 60 en 80 MB/s kunnen schrijven.
https://www.dataio.nl/pro...pro-class-10-uhs-i-90mbs/
https://www.dataio.nl/pro...-extreme-pro-uhs-i-95mbs/

[ Voor 16% gewijzigd door hars73 op 11-06-2014 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geforce660
[...]

Zo ga je natuurlijk duurder en duurder hé :) De Canon 60D dus, nu nog een winkel in men buurt zoeken zodat ik deze eens kan vasthouden en kan voelen hoe hij in de hand ligt.

[ Voor 15% gewijzigd door Geforce660 op 11-06-2014 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

-Jeffrey- schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 10:51:
Ps, Ik denk dat als ik gewoon een D3200 met kitlens haal dat dat genoeg is?
Zoals deze:
Lijkt me een prima allrounder voor je budget.
Check even (in de winkel?) of je werkelijk dat grote zoombereik nodig hebt. Het is vooral handig als je portretfotografie doet en objecten iets groter wil fotograferen, maar nog steeds onvoldoende om bijv. vogeltjes te fotograferen.
De 18-55mm is goedkoper, heeft minder bereik, maar is een scherpere lens.

Maar vanwaar dat idee om een 50mm lens te kopen?
50 mm wordt genoemd als typische 'standaardlens' voor een fullframe (FX) body of van vroeger, het analoge 35mm filmrolletjesformaat.
Maar bij een DX camera met een cropfactor van 1,5 kom je uit op een lens met brandpuntsafstand van ongeveer 33,3; zeg maar een 35mm lens. Wat je ziet door een FX-body met 50 mm lens is dus gelijk aan een DX-body met 35 mm lens ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Fireshade op 11-06-2014 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghostman

ghostman

dwarf

Fireshade schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 11:54:
[...]

Lijkt me een prima allrounder voor je budget.
Check even (in de winkel?) of je werkelijk dat grote zoombereik nodig hebt. Het is vooral handig als je portretfotografie doet en objecten iets groter wil fotograferen, maar nog steeds onvoldoende om bijv. vogeltjes te fotograferen.
De 18-55mm is goedkoper, heeft minder bereik, maar is een scherpere lens.

Maar vanwaar dat idee om een 50mm lens te kopen?
50 mm wordt genoemd als typische 'standaardlens' voor een fullframe (FX) body of van vroeger, het analoge 35mm filmrolletjesformaat.
Maar bij een DX camera met een cropfactor van 1,5 kom je uit op een lens met brandpuntsafstand van ongeveer 33,3; zeg maar een 35mm lens. Wat je ziet door een FX-body met 50 mm lens is dus gelijk aan een DX-body met 35 mm lens ;)
Vogeltjes ga ik niet fotograferen dus dat scheelt :). Het is eigenlijk als je iets moois tegen komt zoals een stukje bos of zoiets.

Kwa 50mm ben ik heel eerlijk, ik zat met die simulator te kijken (en ik heb er weinig verstand van) en toen dacht ik van zo ziet die er wel leuk uit dus 50mm is wel leuk :P. Dan ga ik voor:
pricewatch: Lexar Professional 400x SDHC UHS-I
pricewatch: Transcend SDHC 32GB Class 10

Dan heb ik toch een leuk beginners setje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Uitstekende set. Maar ook voor iets gevorderde fotografen nog heel prima, hoor.
Als beginner zul je de Guide Mode vast handig vinden, die op het scherm allerlei tips en info geeft over instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghostman

ghostman

dwarf

Oke, bedankt allemaal voor de goede hulp en tips!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:55
Hallo Mede Tweakers, Na lang wikken en wegen toch maar een item in dit tropic omdat ik er niet goed uit kom.

Wat is je beschikbare budget? 750 voor de camera

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nee

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?: Landschap & Vliegtuig spotten zo nu en dan

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Nee

Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Nee

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? SDHC geheugenkaartjes, Moet goed in de hand liggen,

Zelf zat ik aan de Canon EOS 60D of de 700D te denken. Volgens mij zijn deze camera's niet heel erg verschillend. De 60D is al wat jaartjes op de markt als ik het goed heb, Is dit nog wel de moeite waard ?

Voor een Lens aankoop had ik het volgende gezien:

Canon EF17-40MM F/4.0L USM
Canon EF 70-200MM F/4.0L IS USM

[ Voor 0% gewijzigd door HKLM_ op 12-06-2014 18:16 . Reden: Budget ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je budget is dan enkel voor de camera... Ik zie trouwens weinig voordeel in beide lenzen voor je doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Universal Creations schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 18:10:
Je budget is dan enkel voor de camera... Ik zie trouwens weinig voordeel in beide lenzen voor je doeleinden.
Ja het budget is alleen voor de camera. (dat zal ik nog even aanpassen) Wat bedoel je betreft de lenzen ?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!
17-40 is een lens voor Fullframe en voor het geld zijn er betere aps-c alternatieven zoals de Sigma 17-50 f/2.8 OS. Voor vliegtuigspotten wil je liever een groter bereik. De nieuwe Tamron 150-600 heeft een enorm telebereik en kost ook niet de hoofdprijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Universal Creations schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 18:17:
17-40 is een lens voor Fullframe en voor het geld zijn er betere aps-c alternatieven zoals de Sigma 17-50 f/2.8 OS. Voor vliegtuigspotten wil je liever een groter bereik. De nieuwe Tamron 150-600 heeft een enorm telebereik en kost ook niet de hoofdprijs...
Thanks voor de Info, en je advies op camera gebied ?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Universal Creations schreef op zondag 01 juni 2014 @ 01:25:
De 700D is eigenlijk gewoon een 650D. De 100D heeft een iets betere AF tijdens video (niet zo goed als de 70D trouwens) en een tikje grotere zoeker. Als de 100D je te klein aanvoelt, moet je gewoon gaan voor een 700D. Hangt ook een beetje af van wat voor lenzen je wil gaan gebruiken in de toekomst.

Is er trouwens een reden waarom je gaat voor een dslr en niet voor een mirrorless systeemcamera?
Vandaag nog eens wezen kijken. De 700d is een serieuze kandidaat.....

Ligt comfortabeler in de hand dan de 100d... dus die valt af.

Ook wezen kijken naar de 300nx.. Mooie ILC, maar heb ik de snelheid van 8,6 beelden per seconden nodig? Nee

Dus gaat het vast en zeker de 700d worden...

Edit:zojuist de 700d besteld!! Morgen in huis!!

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2014 00:00 . Reden: 700d besteld! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Universal Creations schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 18:17:
17-40 is ooit als APS-C lens door Canon op de markt gegooid geloof ik dus zo gek is die gedachte niet :)
Optisch niet geweldig vergeleken met de Canon of Sigma f/2.8 17-50/55 modellen inderdaad.

Ik vind het wel een leuk setje als je verwacht veel in de regen rondom vliegvelgen te fotograferen : Beide lenzen zijn weathersealed en dankzij de f/4 lekker snel wat betreft AF! Daar is de Tamron best traag in als je BIF doet en dergelijke volgens de ervaringen die ik heb gelezen.
Kijk eens naar de 70-300L of de 100-400L ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Downloader_NL schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 18:09:
Hallo Mede Tweakers, Na lang wikken en wegen toch maar een item in dit tropic omdat ik er niet goed uit kom.

Wat is je beschikbare budget? 750 voor de camera

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?: Landschap & Vliegtuig spotten zo nu en dan

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Nee

Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Nee

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? SDHC geheugenkaartjes, Moet goed in de hand liggen,

Zelf zat ik aan de Canon EOS 60D of de 700D te denken. Volgens mij zijn deze camera's niet heel erg verschillend. De 60D is al wat jaartjes op de markt als ik het goed heb, Is dit nog wel de moeite waard ?

Voor een Lens aankoop had ik het volgende gezien:

Canon EF17-40MM F/4.0L USM
Canon EF 70-200MM F/4.0L IS USM
Ik zou andersom redeneren: wat zijn goede objectieven voor vliegtuigspotten? Kies wat je nodig hebt en kijk dan pas naar de body. Ik heb geen ervaring met vliegtuigspotten, maar wil je daar niet meer tele voor hebben? Misschien ben je uiteindelijk beter uit met een duur maar goed teleobjectief en een tweedehandse pro-body vanwege de betere af-systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
nero355 schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 20:46:
[...]

17-40 is ooit als APS-C lens door Canon op de markt gegooid geloof ik dus zo gek is die gedachte niet :)
Optisch niet geweldig vergeleken met de Canon of Sigma f/2.8 17-50/55 modellen inderdaad.

Ik vind het wel een leuk setje als je verwacht veel in de regen rondom vliegvelgen te fotograferen : Beide lenzen zijn weathersealed en dankzij de f/4 lekker snel wat betreft AF! Daar is de Tamron best traag in als je BIF doet en dergelijke volgens de ervaringen die ik heb gelezen.
Kijk eens naar de 70-300L of de 100-400L ;)
Bedankt voor je Info, op de website van Canon staat inderdaad Full & APS-C ;)
Over het al gemeen zullen de meeste foto's zijn van landschap. Daar leek mij de 17-40 wel goed voor ?

Wat zou je adviseren op body gebied, ?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Mja... landschap kan ook wel met een 18-55 STM of de nieuwe 10-18 STM en als je daar gelijk een 70D bij koopt dan zit je helemaal goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Hi, ik ben al (te lang) bezig met het kopen van een DSLR maar nu gaat het er toch echt van komen.

600 voor de camera + lenzen

Nee

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?: Portretfoto's, landschap, filmen

Ja

Nee

nvt

Ik zit heel erg te twijfelen tussen een 2ehands 550D of een nieuwe 700D( 500 euro na cashback).
Ik heb laatst weer een weekend zitten schieten met een 600D met de bekende 50mm lens. Hier schiet ik erg leuke fotos mee (scherpte diepte jeuj!).
Omdat ik ook graag kitesurfen wil fotograferen wil ik eigenlijk een lens met een minimaal bereik richting de 250-300. Ik weet het, daar is mijn budget niet toereikend toe :)

Daarom de afweging:
1) Voor ~350-400 euro een 2e hands 550D kopen met een 18-55 kitlens + een zoomlens -250mm (komt regelmatig op MP voorbij). Hierbij zelf nog de 50mm lens los kopen a 90 euro.
2) Voor 500 euro een nieuwe 700d kopen met een 18-55 STM kitlens. De zoomlens laten zitten maar nog wel de 50mm lens los kopen a 90 euro.

Mijn vragen:
- Is het bij de 700D het nog wel waard om de aparte 50mm lens te kopen? of is de kitlens afdoende.
- Loop ik risico met een relatief oude camera als een 500D? Qua beeldkwaliteit ga ik het niet echt merken denk ik?

Alvast bedankt voor jullie advies :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:56

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Volgens mij is er geen verschil qua beeldkwaliteit tussen de 550D en 700D. De 700D heeft wel het voordeel van snellere autofocus tijdens het filmen. Ik weet niet hoeveel waarde je daar aan hecht. Bovendien de 55-250 IS I of II is met een beetje geluk voor 100 euro te scoren en de 50mm kan ook voor €65 tweedehands opgehaald worden.

Persoonlijk vind ik de kitlens niet te vergelijken met de 50/1.8, deze 50mm laat je toe om veel meer met de scherptediepte te laten spelen dan de kitlens.

Zoals je ziet heb ik ongeveer het setje dat jij wilt kopen en als beginner is het een uitermate fijne set aangezien je met alles een beetje kan spelen.

Op welk risico doel je? Ik denk niet dat een camera zomaar kapot gaat als deze netjes gebruikt is. Tuurlijk je hebt minder garantie maar als ie van te voren niet kapot is zal ie bij normaal gebruik niet kapot gaan. Echter je kan altijd pech hebben en met zo'n oudere camera heb je natuurlijk geen garantie. Maarja als ie al 2 jaar trouw de dienst doet loopt ie ook niet zomaar in de soep lijkt me.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

De 550D is geen slechte camera, maar vanaf de 650D hebben de xxxD modellen de AF unit van de 60D/50D/enz... gekregen en dat is niet verkeerd om te hebben voor sport doeleinden!

Verder misschien de 55-250 STM versie proberen te vinden voor een leuke prijs, want die is toch wel flink beter dan de versie zonder STM ?? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital_ownage
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-08 07:08
Hallo mensen,
Sinds onze camera op ongelukkige wijze het leven heeft gelaten, zijn we op zoek naar een nieuwe.
Nu is het zo dat dit gebeurd is in een redelijk ongelukkige periode. Er moeten foto's gemaakt worden van schilderijen voor een kunstenaarsblad en dat moet eind volgende week ingeleverd worden. Er is dus een goede camera nodig en er is niet veel tijd over om zelf veel research te doen, al zal ik zoveel mogelijk researchen als in mijn macht ligt.
De eisen zijn: de foto's moeten minimaal een dpi van 300 hebben als ze uitgeprint worden op een a3 papier. Ik geloof dat als een schilderij er goed op staat dat dat wel met bijna iedere huidige camera kan van +-12mp. Ook moet de kleurechtheid erg goed zijn. Dat is nog het belangrijkste. Het opzetten van bepaalde lenzen is zeker geen pre als de foto's met de huidige lens goed genoeg zijn.
Ook is het niet budget gebonden al zal het zonde zijn om een peperdure camera van 700€ te kopen terwijl eentje van 300 ook volstaat. Het is de bedoeling om een bang for the buck DLSR camera te nemen die hieraan volstaat.

Zo veel als genoeg is, maar na 750 euro begint het wel een beetje er om te spannen en moet het het wel waard zijn.
Ja maar dit is nog van flink in de vorige eeuw dus ik denk niet dat dat gaat passen...
Het fotograferen van schilderijen zoals hierboven beschreven staat. Het zou natuurlijk mooi zijn dat als we op vakantie zijn enkele mooie natuurfoto's kunnen maken.
Zeker niet
Het is geen noodzaak, maar wel een meerprijs waard.
Dat maakt niet uit. Het gaat immers over de foto's. MicroSD is natuurlijk wel erg handig
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Ik denk dat een 18-55mm zeker voldoet voor schilderijen. De afstand zal ongeveer enkele meters gaan. Voor vakantie kan er altijd een extra kit bijgekocht worden.

Eeuwige roem en hulde voor degene die mij hierbij kan helpen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat voor lenzen heb je dan nog liggen, want er is meer mogelijk dan je denkt op dat gebied. Zeker als het goede lenzen zijn, is het zeker de moeite waard: Alternatieve objectieven

Kleurechtheid heb je voor een deel ook zelf in de hand met je nabewerking.
Misschien ook even in dit topic kijken: Camera voor fotograferen schilderijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital_ownage
Universal Creations schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 13:52:
Wat voor lenzen heb je dan nog liggen, want er is meer mogelijk dan je denkt op dat gebied. Zeker als het goede lenzen zijn, is het zeker de moeite waard: Alternatieve objectieven

Kleurechtheid heb je voor een deel ook zelf in de hand met je nabewerking.
Misschien ook even in dit topic kijken: Camera voor fotograferen schilderijen
Super, ik kan er niet echt iets duidelijk op zien over het merk dus ik zet puntsgewijs neer van wat er allemaal op staat per lens.
1. Makinon UV 55mm Japan staat op de buitenkant van de voorste ring. Aan de binnenkant staat in de voorste ring 35-70mm 1:3.5 -4.5 MC MACRO en uiteraard made in Japan. Deze lens is bedoeld voor een Cosina CT 9.
2. SOLIGOR AUTO TELE CONVERTER 3X TO FIT PENTAX LENS MADE IN JAPAN
3. Canon lens FD 50mm 1:1.8 S.C Canon Lens Made in Japan, bedoeld voor een Canon AE-1
4. Sun Wide-Auto F:2.5 f-28mm diameter 55 no.282718 MC, bedoeld voor een Canon AE-1
5. Metrigor auto 1:2.8 f=135mm, bedoeld voor een Ricoh Singlex TLS
6. Soligor 1:28 f=35mm no. 572299 lens made in Japan, bedoeld voor de Ricoh Singlex TLS
7. Pallas auto fmc 1:2.8 f=28mm diameter 58 no 70285, bedoeld voor een Canon AE-1
8. Auto rikenon 1:2.8 f=55mm92870 lens made in Japan, bedoeld voor de Ricoh Singlex TLS
Uiteraard hebben we deze camera's nog steeds.

Verder kreeg ik net een Nikon D90 aangeboden voor 290 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die lenzen voor de Ricoh zijn met M42-mount en met een simpele adapter zo op een Canon DSLR te zetten. De FD-mount lenzen (voor de Canon AE-1) zijn niet echt op een moderne DSLR te krijgen, maar wel makkelijk op een spiegelloze systeemcamera zoals bijvoorbeeld een Sony NEX of Fuji X-serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital_ownage
Universal Creations schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 15:46:
Die lenzen voor de Ricoh zijn met M42-mount en met een simpele adapter zo op een Canon DSLR te zetten. De FD-mount lenzen (voor de Canon AE-1) zijn niet echt op een moderne DSLR te krijgen, maar wel makkelijk op een spiegelloze systeemcamera zoals bijvoorbeeld een Sony NEX of Fuji X-serie.
SUPER!
Ik ga gelijk reviews lezen over Canon DSLR's en Sony NEX en Fuji X-series.
Ik zal van alle drie hier een model neerzetten en dan hoor ik het commentaar wel :)
edit: zijn er trouwens nog modellen die zeker het overwegen waard zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door digital_ownage op 14-06-2014 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-10 19:00
Mijn vrouw is geïnteresseerd in fotografie en wil een cursus gaan volgen. Ik wil haar graag verrassen met een goede spiegelreflexcamera. Zelf heb ik geen kaas gegeten van fotografie.

Ik nam alvast even Tweakers koophulp door: reviews: Tweakers Koophulp voor camera's

Wat is je beschikbare budget? Ongeveer € 650 (mag iets duurder zijn als kwaliteit significant beter is)

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.) Gezinsfoto's & vakantiefoto's om te starten.

Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Niet echt.

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Niet echt.
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen) Geschikt voor thuis en omgeving. Een allrounder, indien mogelijk, lijkt me leuk.

Na wat opzoekwerk kwam ik terecht bij deze 3 Nikon-camera's (op aanraden van vrienden die zelf zeer tevreden zijn van hun Nikon)

pricewatch: Nikon D3300 + AF-S DX 18-105mm G ED VR Zwart

pricewatch: Nikon D5200 + AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR Zwart

Ik koos telkens een kitlens met een 18-105mm zoom omdat ik veronderstel dat die wat meer bereik biedt dan de 18-55mm die vaak wordt meegeleverd als kitlens. Als complete leek kan ik wel wat cijfertjes vergelijken en vond ik o.a. dat de d5200 meer focuspunten en een uitklapbaar schermpje heeft maar de d3300 wat kleiner is en een betere batterij heeft. Maar zonder eigen ervaringen kan ik moeilijk bepalen wat doorslaggevend hoort te zijn.

Wat zouden jullie aanraden voor een beginner met een grote interesse om eerst zelf aan de slag te gaan en dan (wanneer de tijd ervoor is) een cursus wilt gaan volgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Laatst online: 12:11

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

digital_ownage schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 13:28:
Er moeten foto's gemaakt worden van schilderijen voor een kunstenaarsblad en dat moet eind volgende week ingeleverd worden.
Echt iedere willekeurige camera voldoet.
Eventueel zou je zelfs een prime lens kunnen kopen ipv kitlens; zijn lichtsterk en hebben betere IQ
en voor jouw doel is een statief aan te raden
Aegir81 schreef op zondag 15 juni 2014 @ 11:27:
Als complete leek kan ik wel wat cijfertjes vergelijken en vond ik o.a. dat de d5200 meer focuspunten en een uitklapbaar schermpje heeft maar de d3300 wat kleiner is en een betere batterij heeft. Maar zonder eigen ervaringen kan ik moeilijk bepalen wat doorslaggevend hoort te zijn.
als jouw budget het toe laat dan zou ik zeker voor de D5200 gaan; vooral vanwege de (veel) betere AF
ook het klapscherm is erg prettig

[ Voor 29% gewijzigd door Vishari Beduk op 15-06-2014 12:03 ]

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital_ownage
Vishari Beduk schreef op zondag 15 juni 2014 @ 11:53:
[...]

Echt iedere willekeurige camera voldoet.
Eventueel zou je zelfs een prime lens kunnen kopen ipv kitlens; zijn lichtsterk en hebben betere IQ
en voor jouw doel is een statief aan te raden
Nu begrijp ik het ook niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

digital_ownage schreef op zondag 15 juni 2014 @ 13:02:
[...]

Nu begrijp ik het ook niet meer...
Wat begrijp je niet?
Schilderijen zijn zo ongeveer het aller gemakkelijkste wat je kan fotograferen; ze lopen niet weg, zijn niet te groot en niet te klein. Dus dat lukt met iedere willekeurige camera nog wel.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-10 18:02
Mijn vrouw is geïnteresseerd in fotografie en wil een cursus gaan volgen. Ik wil haar graag verrassen met een goede spiegelreflexcamera. Zelf heb ik geen kaas gegeten van fotografie.

Ik nam alvast even Tweakers koophulp door: reviews: Tweakers Koophulp voor camera's

Wat is je beschikbare budget? Ongeveer € 650 (mag iets duurder zijn als kwaliteit significant beter is)

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.) Gezinsfoto's & vakantiefoto's om te starten.

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Niet echt.
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen) Geschikt voor thuis en omgeving. Een allrounder, indien mogelijk, lijkt me leuk.

Na wat opzoekwerk kwam ik terecht bij deze 3 Nikon-camera's (op aanraden van vrienden die zelf zeer tevreden zijn van hun Nikon)

Ik koos telkens een kitlens met een 18-105mm zoom omdat ik veronderstel dat die wat meer bereik biedt dan de 18-55mm die vaak wordt meegeleverd als kitlens. Als complete leek kan ik wel wat cijfertjes vergelijken en vond ik o.a. dat de d5200 meer focuspunten en een uitklapbaar schermpje heeft maar de d3300 wat kleiner is en een betere batterij heeft. Maar zonder eigen ervaringen kan ik moeilijk bepalen wat doorslaggevend hoort te zijn.

Wat zouden jullie aanraden voor een beginner met een grote interesse om eerst zelf aan de slag te gaan en dan (wanneer de tijd ervoor is) een cursus wilt gaan volgen?
Als je gezin en vakantie foto's wilt maken kan je denk ik beter een dure compact camera kopen, anders loop je dadelijk te sjouwen op vakantie. Daarnaast als ik eerlijk ben kan je niet met andere mensen de functies van een dslr gebruiken, helemaal niet op vakantie. Want heb jij zin om bij elke foto 10 min te wachten?
Als ik op vakantie ga dan gaat mijn fototoestel in volle auto mode en heb ik de lens erop zitten met de grootste bereik en ga echt helemaal niks instellen. Dus eigenlijk gebruik ik mijn fototoestel dan als een compact camera.
Anders wordt mijn vriendin heel snel chagrijnig dat ze de hele tijd moet gaan wachten, daarnaast vind ik zelf ook dat ik op vakantie niet de tijd heb om voor elke foto 10 minuten bezig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-10 15:40

ötzi

eclecticus

Vishari Beduk schreef op zondag 15 juni 2014 @ 13:33:
[...]

Wat begrijp je niet?
Schilderijen zijn zo ongeveer het aller gemakkelijkste wat je kan fotograferen; ze lopen niet weg, zijn niet te groot en niet te klein. Dus dat lukt met iedere willekeurige camera nog wel.
Het "aller makkelijkst" is wel erg kort door de bocht, de belichting goed krijgen vergt best wat expertise.
Ook de gebruikte verfsoort heeft hier bijvoorbeeld grote invloed op; olieverf belicht je compleet anders
dan een aquarel...
Witbalans, kleurechtheid en consistentie zijn bij een serie extreem belangrijk, vooral bij publicatie.
Een studio (of andere controleerbare) omgeving is trouwens ook geen overbodige luxe :P

Een camera waar je flitsers mee kunt aansturen (vanaf de hotshoe) is dus gewenst, een statief is een must!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:47

bobcom

Dedicated dabbler

Haas_nl schreef op zondag 15 juni 2014 @ 13:41:
[...]

Als je gezin en vakantie foto's wilt maken kan je denk ik beter een dure compact camera kopen, anders loop je dadelijk te sjouwen op vakantie. Daarnaast als ik eerlijk ben kan je niet met andere mensen de functies van een dslr gebruiken, helemaal niet op vakantie. Want heb jij zin om bij elke foto 10 min te wachten?
Als ik op vakantie ga dan gaat mijn fototoestel in volle auto mode en heb ik de lens erop zitten met de grootste bereik en ga echt helemaal niks instellen. Dus eigenlijk gebruik ik mijn fototoestel dan als een compact camera.
Anders wordt mijn vriendin heel snel chagrijnig dat ze de hele tijd moet gaan wachten, daarnaast vind ik zelf ook dat ik op vakantie niet de tijd heb om voor elke foto 10 minuten bezig te zijn.
Ik denk dat je antwoord voor een andere vraagsteller bedoeld is - ik zie nergens dat 10 min. wachttijd of wat sjouwen teveel gevraagd is. Wel sneu overigens dat die 10 minuten voor een foto al teveel zijn voor op vakantie - zo komt er van ontspannen natuurlijk niks terecht >:)

@Aegir81: gevoelsmatig zou ik zeggen: ga voor de D3200, en idd. met 18-105. Je verlanglijstje omvat geen speciale toepassingen, en met een D3200 kan ze nog heel lang vooruit. En je kan haar naderhand nog eens verrassen met een 35-1.8 lens of andere uitbreidingen, al naar gelang haar interesse zich ontwikkelt. De camerabody is nl. doorgaans maar het begin van alle ellende :+

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital_ownage
ötzi schreef op zondag 15 juni 2014 @ 14:36:
[...]

Het "aller makkelijkst" is wel erg kort door de bocht, de belichting goed krijgen vergt best wat expertise.
Ook de gebruikte verfsoort heeft hier bijvoorbeeld grote invloed op; olieverf belicht je compleet anders
dan een aquarel...
Witbalans, kleurechtheid en consistentie zijn bij een serie extreem belangrijk, vooral bij publicatie.
Een studio (of andere controleerbare) omgeving is trouwens ook geen overbodige luxe :P

Een camera waar je flitsers mee kunt aansturen (vanaf de hotshoe) is dus gewenst, een statief is een must!
Statief hebben we natuurlijk al. De ruimte ook, alleen is de camera nodig. Eentje met een goede kleurechtheid is gewenst aangezien dit dus allemaal voor mijn ma is en ik haar zeker geen lightroom zie gebruiken. Nu vraag ik mij dus af welke dslr hiervoor goed geschikt is met een bang 4 the buck. Ik heb een 4 jaar oude nikon d90 aangeboden gekregen voor 290. Ik zou zelf bij god niet weten wat ik precies nodig heb en of dat een goede prijs is. Ook heb ik er een Nikon 18-200mm VR bij aangeboden gekregen. Volgens dit artiekel was een dslr een must dus vandaar. http://www.artpromotivate...meras-photograph-art.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
Vishari Beduk schreef op zondag 15 juni 2014 @ 11:53:
[...]
[...]

als jouw budget het toe laat dan zou ik zeker voor de D5200 gaan; vooral vanwege de (veel) betere AF
ook het klapscherm is erg prettig
Bedankt voor de tip, daar kan ik al wat mee :-)
[...]

Een compactcamera hebben we al en dat is inderdaad handig om snel een aantal kiekjes te nemen en de kwaliteit is ok maar echt niet te vergelijken met wat vrienden en kennissen weten te produceren met hun spiegelreflexcamera's.

Zelf vind ik het niet erg om tijdens een vakantie wat staan te wachten terwijl er wat plaatjes geschoten worden. Beter één goeie foto dan 20 middelmatige zeker?

En sowieso is mijn vrouw gewoon heel erg geïnteresseerd en wil ze het graag leren, dus daar zal de huidige compactcamera dus zeker snel tekort schieten.
bobcom schreef op zondag 15 juni 2014 @ 14:37:
[...]
@Aegir81: gevoelsmatig zou ik zeggen: ga voor de D3200, en idd. met 18-105. Je verlanglijstje omvat geen speciale toepassingen, en met een D3200 kan ze nog heel lang vooruit. En je kan haar naderhand nog eens verrassen met een 35-1.8 lens of andere uitbreidingen, al naar gelang haar interesse zich ontwikkelt. De camerabody is nl. doorgaans maar het begin van alle ellende :+
Hehe :D Dat zou wel eens goed kunnen ;-) Ook bedankt voor de raad. De D3200 lijkt inderdaad op papier al heel wat te bieden.

Ik las ook dat de D3300 een ingebouwde lensfocus motor heeft en de D3200 niet. Wat is dan de beste beslissing? De D3200 en dan eventueel op termijn lenzen kopen met een motor of de D3300 en dan (goedkopere?) lenzen kunnen kopen zonder die motor. Of loop ik nu wat te hard van stapel en denk ik te ver vooruit en - mocht ze zich dan verder willen verdiepen in het onderwerp - heeft ze dan sowieso een ander model camera nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ötzi

ötzi

eclecticus

digital_ownage schreef op zondag 15 juni 2014 @ 15:07:
[...]

Statief hebben we natuurlijk al. De ruimte ook, alleen is de camera nodig. Eentje met een goede kleurechtheid is gewenst aangezien dit dus allemaal voor mijn ma is en ik haar zeker geen lightroom zie gebruiken. Nu vraag ik mij dus af welke dslr hiervoor goed geschikt is met een bang 4 the buck. Ik heb een 4 jaar oude nikon d90 aangeboden gekregen voor 290. Ik zou zelf bij god niet weten wat ik precies nodig heb en of dat een goede prijs is. Ook heb ik er een Nikon 18-200mm VR bij aangeboden gekregen. Volgens dit artiekel was een dslr een must dus vandaar. http://www.artpromotivate...meras-photograph-art.html
Weliswaar een wat oudere camera maar zeker niet slecht, prijs lijkt me ook wel oké.
Zou je wel willen aanraden om er een prime lens bij aan te schaffen, bij voorkeur een 35mm of 50mm.
De kleurechtheid is natuurlijk voor een groot deel afhankelijk van je witbalans en dat is iets waar je zelf verantwoordelijk voor bent ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-10 23:13

Barrycade

Through the...

@Aegir:
D3200 EN D3300 EN D5200 hebben geen focusmotor voor de oudere lenzen. Als je dat wil moet je naar de D7000 gaan kijken of nog ouder of nog duurder.

Met 5200 heb je een aantal voordelen die al genoemd zijn, maar grofweg zijn er naast het klapscherm niet heel veel verschillen.

Momenteel zijn de modernere vaak gebruikte lenzen allemaal voorzien van AF-S of soortgelijk dus tenzij je vriendin nog een stapel pareltjes qua oudere lenzen heeft liggen dit niet in je overwegingen meenemen voor het gemak.

Mocht het zo gaan lopen dat ze helemaal profi gaat :) kan je altijd nog overwegen of een D7100 of fullframe een logische stap is.

@ schilderijen fotografie discussie: Nikon 35 1.8 is een prima lensje maar heeft last van CA. De modernere camera's compenseren dat al in de body, de D90 waarschijnlijk niet, en zal je het in je fotobewerkingsprogramma moeten doen.
Als je toch voor de primelens gaat neem dan de 50 mm 1.8, die heeft dat stukken minder. Op de D90 past dan wel weer de 50 1.8 D dus zonder AF-S en die kost (maar) rond de 100 euro.

[ Voor 24% gewijzigd door Barrycade op 15-06-2014 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-10 18:02
Misschien moet je tegen je vriendin zeggen:
Het gaat er niet om hoe groot die is, het gaat er om wat je ermee doet. 8) ;)

Grote (van de sensor) wordt pas echt belangrijk als je professioneel gaat fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk1982
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-12-2024

Misschien maak ik het nu alleen maar lastiger, maar het woordje 'kleiner' viel me op..

Is een Canon EOS100D niks voor haar? Dat is een heel mooi compact toestel, en hij viel mij in ieder geval positief op in de winkel. Snel, heldere foto's etc. Alleen persoonlijk vind ik hem voor mijzelf te klein, daarom ben ik er niet voor gegaan.

En dan bijv. een combinatie van:

pricewatch: Canon EOS 100D Body Zwart

pricewatch: Canon EF-S 18-135mm F3.5-5.6 IS STM

Betere (STM) lens dan de standaard 18-135, en meer bereik dan bij de Nikons.

Op beide artikelen geldt bovendien een leuke cashback van € 45,= retour of € 55,= tegoed of pakket 2:

Afbeeldingslocatie: http://www.canon.nl/Images/Opzet-pakketten_800-5_tcm16-1159696.jpg

Zie http://www.canon.nl/perfectsummer

Je moet zelf even goed de voorwaarden lezen over de cashback, wellicht maar 1 actie per adres ofzo, maar daar valt vast wel iets op te verzinnen. Trouwens, volgens mij mag je als je beide artikelen bestelt, gewoon voor beiden de cashback aanvragen:

"Hoeveel aanvragen mag ik doen?
Per aangekocht product is slechts één aanvraag toegestaan. Bij meerdere aankopen van hetzelfde product is een maximum
van 5 aanvragen van hetzelfde product toegestaan."

Ps:ook op de Nikons geldt een leuke cashback: http://www.nikonactie.nl/summerdeal/actie-uitleg/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

[...]
Want heb jij zin om bij elke foto 10 min te wachten?
Ik wil niet vervelend zijn maar als iedere foto je 10 min kost dan wordt het toch tijd om hier iets aan te doen.
Bijvoorbeeld door wat meer te oefenen.
ötzi schreef op zondag 15 juni 2014 @ 14:36:
[...]

Hij noemt een budget van 300-700 euro. Dan lijkt mij camera+lens+flitsers+studio niet realistisch.
Sowieso lijkt mij flitsers niet handig ivm reflecties.
Grijskaart was ik vergeten, dat lijkt mij wel een zinvolle investering.
digital_ownage schreef op zondag 15 juni 2014 @ 15:07:
[...]
Ook heb ik er een Nikon 18-200mm VR bij aangeboden gekregen.
Een groot zoombereik gaat ten koste van de IQ of van de prijs.
Is dus geen aanrader.
Aegir81 schreef op zondag 15 juni 2014 @ 16:11:
[...]
Ik las ook dat de D3300 een ingebouwde lensfocus motor heeft en de D3200 niet.
Hebben beide niet.
Die focus motor is een ding uit een verleden, er zijn nog een paar lensen (oude ontwerpen) te koop die geen eigen motor hebben. Maar er zijn altijd modernere alternatieven te koop.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djc
  • Laatst online: 08-09 23:18

djc

Als je de grootte van het ding mee wil nemen in de overweging zou ik zeker ook kijken naar niet-DSLR systeemcamera's. Ik ben bijvoorbeeld zelf ook van plan binnenkort een cursus te gaan volgen (heb hiervoor met een Panasonic LX3 geexperimenteerd), en ik heb gekozen voor een mILC, in mijn geval de Olympus OM-D E-M10. De Sony a6000 is ook een goede optie in dezelfde prijsklasse. Volgens mij zijn dit soort modellen wel een stuk handzamer dan DSLRs.

Rustacean

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ötzi

ötzi

eclecticus

Vishari Beduk schreef op zondag 15 juni 2014 @ 17:55:
Hij noemt een budget van 300-700 euro. Dan lijkt mij camera+lens+flitsers+studio niet realistisch.
Sowieso lijkt mij flitsers niet handig ivm reflecties.
Grijskaart was ik vergeten, dat lijkt mij wel een zinvolle investering.
Ooit van softboxen of indirect flitsen gehoord :p
Je kunt tweede hands (en zelfs nieuw) voor een paar honderd Euro twee of meer flitsers
met trigger aanschaffen.
Ik gebruik zelf voor schilderijen minimaal twee flitsers (off camera), bij objecten of sculpturen
loopt dit voor mij snel op naar vier.
Het hangt vooral af wat voor schilderijen je moet schieten; olieverf en acryl reflecteren inderdaad vrij snel.
Conventioneel kunstlicht werkt ook prima hoor, je moet er alleen iets creatiever mee omspringen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

ötzi schreef op zondag 15 juni 2014 @ 18:35:
[...]

Ooit van softboxen of indirect flitsen gehoord
Zachte dozen?? Check!
Drie gewone flitsers (verschillende sterktes) en twee studio flitsers met softboxen hier.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakOverflow
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-10 20:13

TweakOverflow

Wubbalubbadubdub!

Hallo allemaal,

Sinds ik me meer ben gaan interesseren in sfeerinpressies maken van evenementen, ben ik op zoek naar een goede camera hiervoor. Even een achtergrond van mij: Ik ben een ICT'er met geen enkele ervaring op fotogebied. Een compactcamera wil ik niet aangezien ik op een later moment wil gaan experimenteren met verschillende lenzen.
  • Wat is je beschikbare budget?
    Het budget wat ik te besteden heb ligt tussen de 400 en 600 euro.
  • Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
    Nee, deze heb ik nog geen.
  • Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
    Voor hobbyfotografie bij evenementen, verder huis, tuin en keukenfotografie :)
  • Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
    Filmen in 1080p met het liefst 50fp/s.
  • Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
    Niet noodzakelijk.
  • Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
    Het liefste een wat grotere, robuustere camera met een behoorlijke maximale opslagcapaciteit (meer dan 32GB).
  • Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
    Het liefst een allround als dit mogelijk is.
Heeft iemand tips voor mij tijdens mijn zoektocht naar een goede, degelijke spiegelreflexcamera en de lens die hiervoor benodigd is?

Weddings are basically funerals with cake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-10 16:45
Robinvdh5 schreef op maandag 16 juni 2014 @ 16:15:
Hallo allemaal,

Sinds ik me meer ben gaan interesseren in sfeerinpressies maken van evenementen, ben ik op zoek naar een goede camera hiervoor. Even een achtergrond van mij: Ik ben een ICT'er met geen enkele ervaring op fotogebied. Een systeemcamera wil ik niet aangezien ik op een later moment wil gaan experimenteren met verschillende lenzen.
  • Wat is je beschikbare budget?
    Het budget wat ik te besteden heb ligt tussen de 400 en 600 euro.
  • Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
    Nee, deze heb ik nog geen.
  • Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
    Voor hobbyfotografie bij evenementen, verder huis, tuin en keukenfotografie :)
  • Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
    Filmen in 1080p met het liefst 50fp/s.
  • Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
    Niet noodzakelijk.
  • Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
    Het liefste een wat grotere, robuustere camera met een behoorlijke maximale opslagcapaciteit (meer dan 32GB).
  • Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
    Het liefst een allround als dit mogelijk is.
Heeft iemand tips voor mij tijdens mijn zoektocht naar een goede, degelijke spiegelreflexcamera en de lens die hiervoor benodigd is?
Je kunt op een systeemcamera ook andere lenzen schroeven hoor, de meeste zijn zelfs beter geschikt voor het experimenteren met bijvoorbeeld oude lenzen of lenzen voor een ander systeem.

Buiten dat, 400-600 is een beetje krap voor een grote robuuste camera die 1080p 50fps filmt.

Een robuuste camera die 1080p 30fps filmt met lens is bijvoorbeeld een Canon 60d voor € 720,- maar dan
heb je nog geen geheugen.

Een camera met veel functies en die goed 1080p 50/60fps kan filmen is bijvoorbeeld de Panasonic G6 voor €599,- ook zonder geheugen.

Daar tussenin heb je ook de instap canon camera's die goed kunnen filmen zoals de Canon 650d voor iets onder de €600,- (1080p 30fps). Maar die is weer minder robuust dan de 60d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sterker nog: een dslr is ook een systeemcamera. Systeemcamera's waarbij je dus lenzen kunt vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
Bedankt voor de feedback en tips allemaal. Het zal de D3300 of D5200 worden. Binnen 14 dagen start de kortingperiode (solden) in België en stap ik eens een aantal zaken binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakOverflow
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-10 20:13

TweakOverflow

Wubbalubbadubdub!

Sluw schreef op maandag 16 juni 2014 @ 16:26:
[...]

Je kunt op een systeemcamera ook andere lenzen schroeven hoor, de meeste zijn zelfs beter geschikt voor het experimenteren met bijvoorbeeld oude lenzen of lenzen voor een ander systeem.

Buiten dat, 400-600 is een beetje krap voor een grote robuuste camera die 1080p 50fps filmt.

Een robuuste camera die 1080p 30fps filmt met lens is bijvoorbeeld een Canon 60d voor € 720,- maar dan
heb je nog geen geheugen.

Een camera met veel functies en die goed 1080p 50/60fps kan filmen is bijvoorbeeld de Panasonic G6 voor €599,- ook zonder geheugen.

Daar tussenin heb je ook de instap canon camera's die goed kunnen filmen zoals de Canon 650d voor iets onder de €600,- (1080p 30fps). Maar die is weer minder robuust dan de 60d.
Ik zie inderdaad dat ik een fout heb gemaakt in mijn vraagstelling. Wat ik bedoelde was dat ik geen compactcamera wilde gaan gebruiken omdat ik met lenzen wil gaan werken en experimenteren. De vraag van de 50fp/s is meer een gimmick dan dat het een harde eis is. Het zou leuk zijn als het er op zit, maar gezien de prijs is het dat niet waard.. ;)

De Canon 650d lijkt mijzelf wel een mooie camera, ook gezien de reviews die op internet te vinden zijn. ZIjn er nog specifieke zaken waar ik op moet letten als beginner bij het vergelijken van camera's?

Weddings are basically funerals with cake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shri
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-10-2018
Hallo,

Ik heb vrij recent een Sony Xperia Z1 compact aangeschaft, dat is op zich een krachtige telefoon waarmee je (onder de juiste omstandigheden) vrij goeie foto's kan schieten van tot 20 MP.
Voorbeelden hier en hier

Aangezien ik het niet proffessioneel vind overkomen wanneer iemand met zijn telefoon foto's zit te maken tijdens een evenement, of van een locatie (vind dat soms zelfs storend worden), wil ik graag een camera erbij. Gelet op de kwaliteit van mijn telefoon, heeft het weinig zin om een compact camera te kopen, vandaar dat ik naar een spiegelreflex uitkijk.

Mijn specificaties zijn:
  1. Wat is je beschikbare budget? 300-450
  2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Neen
  3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? Geen specifiek doel, gewoon vakantie, en evenement foto's
  4. Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Is leuk als deze optie er is, maar verwacht dat ik de camera nauwelijks zal gebruiken om te filmen
  5. Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Neen
  6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Neen
  7. Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen) -
NB: dit is mijn eerste DSLR, dus ik neem aan dat een instap model voldoende zal zijn voor mijn eisen.

Ik heb mensen prachtige foto's zien maken met Nikons, en de D3200 past precies binnen mijn budget. Wel weet ik als leek niet zeker hoe slim het is om een model dat 2 jaar oud is, aan te schaffen. Volgens dit artikel krijg je met de D3200 nog steeds het meest waar voor je geld.

Dus zal ik toch maar de Nikon D3200 aanschaffen? Of raden jullie mij liever een Canon, Sony of wat anders aan?
Pagina: 1 ... 51 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's