Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Robinvdh5: Als beginner moet je opletten dat je je niet doodstaart op cijfertjes, mooie foto's maken ze allemaal mits ze goed bedient worden. Als filmen belangrijk is even goed kijken welke standen en formaten elke camera aankan. Verder vergelijk gewoon vooral op gevoel en hoe de camera vasthoudt, kramp na flink wat foto's nemen is niet leuk. Weet alleen niet of de 650D nog te koop is??? En er is geloof ik een cashback op oa de 700D dacht ik.

Shri: Ik raad je niks anders aan in principe, de Nikon d3200 is een prima instapper maar kijk vooral ook even wat je lekkerder in de hand vind liggen. Ik vond canon lekkerder in de hand liggen dus zodoende.

Ik weet niet of het mogelijk is om (qua geld) misschien naar een 18-105 kit te kijken, heb je net wat meer zoombereik ten opzichte van de ongeveer 3x zoom van 18-55. Weet niet of je het daadwerkelijk nodig hebt, maar wat extra bereik kan fijn zijn. Je kan natuurlijk ook later uitbreiden met een 55-200 voor wat meer bereik, maar dan 'moet' je wel steeds wisselen.

Daarnaast is misschien een systeemcamera zoals: pricewatch: Sony Alpha A5000 + 16-50mm F3.5-5.6 OSS Zilver
wat?

Systeemcamera's hebben netzoals dslr's verwisselbare lenzen maar zijn toch vaak een stuk kleiner. Weet niet of je ook naar systeemcamera's gekeken hebt? Qua kwaliteit doen ze niet onder voor dSLR's aangezien ze praktisch dezelfde sensor gebruiken alleen kunnen ze compacter zijn door het weglaten van de spiegel en daarmee de optische zoeker.

Daarnaast is er misschien wel 1 compact die nog nut heeft voor jou de rx-100. Past wel binnen je budget en heeft een grotere sensor dan de gemiddelde compactcamera:
pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-RX100 Zwart

Succes

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 09:15

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Robinvdh5 schreef op maandag 16 juni 2014 @ 21:15:
[...]

Ik zie inderdaad dat ik een fout heb gemaakt in mijn vraagstelling. Wat ik bedoelde was dat ik geen compactcamera wilde gaan gebruiken omdat ik met lenzen wil gaan werken en experimenteren. De vraag van de 50fp/s is meer een gimmick dan dat het een harde eis is. Het zou leuk zijn als het er op zit, maar gezien de prijs is het dat niet waard.. ;)

De Canon 650d lijkt mijzelf wel een mooie camera, ook gezien de reviews die op internet te vinden zijn. ZIjn er nog specifieke zaken waar ik op moet letten als beginner bij het vergelijken van camera's?
Met lenzen experimenteren, wat bedoel je daar precies mee? Gewoon lenzen kopen die voor de camera gemaakt zijn en dus dezelfde vatting hebben, of wil je lenzen via adapters gaan gebruiken. Bijvoorbeeld een oude Nikon Ai op een Canon gebruiken. In dat laatste geval zou ik niet naar spiegelreflex camera's kijken, maar naar spiegelloze systeemcamera's. Ik laat de technische details even achterwegen, maar je moet je voorstellen dat als je een adapter tussen een camera en een lens duwt, je daar plaats voor moet hebben. Zonder spiegelhuis heb je dus meer plaats en kun je dus ook veel meer verschillende soorten lenzen gebruiken.

Aangezien filmen belangrijk is, blijven er eigenlijk alleen Canon, Sony en Panasonic over. Alle andere kunnen ook filmen maar niet zo goed als deze drie.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09 23:18

djc

Ligt het aan mij, of vallen DSLR's en mILC's allebei in de categorie systeemcamera's? Sommige mensen doen alsof een DSLR geen systeemcamera is, maar ik heb altijd het idee gehad dat verwisselbare lenzen de kenmerkende eigenschap zijn van systeemcamera's.

Rustacean

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat *altijd* kan nooit zo lang zijn want ILC's bestaan relatief gezien nog maar 'pas', ;) en daar is het woord systeemcamera eigenlijk voor uitgevonden, omdat DSLR daar niet meer bij past .. geen reflex mirror. In principe is een DSLR inderdaad een 'systeem' met verwisselbare lenzen, en op dezelfde manier is het ook een Interchangeable Lens Camera, echter is de spiegel toch wel de definiërende factor van een Spiegelreflex. (al kan je natuurlijk zeggen dat de C in ILC staat voor Compact, maar daar ben ik het niet mee eens omdat dat geen vereiste is voor een 'Mirrorless' systeemcamera, nu dat er ook professionele ILC's zijn, groot en klein.)

Dit topic is ook niet voor niks een combinatie van de twee. :+

[ Voor 7% gewijzigd door jesper86 op 17-06-2014 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Shri schreef op maandag 16 juni 2014 @ 23:40:
Volgens dit artikel krijg je met de D3200 nog steeds het meest waar voor je geld.
Bij het lezen van dat artikel krijg ik zeer sterk de indruk dat de schrijver nog nooit een foto heeft gemaakt met de D3300. Wat hij doet is het vergelijken van specificaties van de Nikon web site. Dat kan ik ook :+
Uiteindelijk gaat het toch om de foto's die eruit komen.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb met geen van beide geschoten, maar kan je nu al vertellen dat er qua image quality geen merkbaar verschil zal zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:49
Vishari Beduk schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 10:28:
[...]

Bij het lezen van dat artikel krijg ik zeer sterk de indruk dat de schrijver nog nooit een foto heeft gemaakt met de D3300. Wat hij doet is het vergelijken van specificaties van de Nikon web site. Dat kan ik ook :+
Uiteindelijk gaat het toch om de foto's die eruit komen.
Op zich heb je gelijk, maar aangezien de één een evolutie van de andere is, heb je op zich aan een vergelijking van specs genoeg om te bepalen welke de betere is. De hele shooting experience is verder vrijwel gelijk, dus dan wordt het vooral de vraag of de verbeteringen aan het nieuwere model de meerprijs waard zijn.

En by the way, de meeste camera-adviezen in dit draadje worden ook gegeven op basis van specsheets... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Shri schreef op maandag 16 juni 2014 @ 23:40:
Wel weet ik als leek niet zeker hoe slim het is om een model dat 2 jaar oud is, aan te schaffen. Volgens dit artikel krijg je met de D3200 nog steeds het meest waar voor je geld.
Die conclusie ligt voor de hand: de D3200 is ouder en in prijs gezakt. De D3300 verschilt maar marginaal van de D3200, maar is 'net nieuw' en daarvoor betaal je de hoofdprijs. Dus heeft de D3200 van deze twee de beste prijs/kwaliteit verhouding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Ralph Smeets schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 08:47:
[...]
Aangezien filmen belangrijk is, blijven er eigenlijk alleen Canon, Sony en Panasonic over. Alle andere kunnen ook filmen maar niet zo goed als deze drie.
Niet helemaal :P
De Nikon 1 serie is ook goed of in veel gevallen zelfs beter, vooral ook in low-light (evenementen in schemer/avond: check!).
Qua autofocus voor foto en video (af tracking) is ie ook 's werelds snelste :)
En hij valt prima in het budget en de wens van verwisselbare lenzen van Robinvdh5 :)
Er is ook een all weather variant, mocht je hem in de regen willen gebruiken, maar die valt waarschijnlijk buiten het budget, en de beschikbare all weather lenzen zijn erg beperkt (2?).

De Nikon 1 is echt een top performer. Ik heb 'm getest. Alleen vind ik hem erg klein voor mijn handen en net als bij alle compacte camera's kan ik bij langdurig fotograferen er kramp van krijgen. Ik heb liever een goede dikke grip op de body. Maar dat is persoonlijk, en dat kan je alleen in de winkel (of met een model van een vriend) uittesten.

[ Voor 34% gewijzigd door Fireshade op 17-06-2014 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Nu online

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

B64 schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 13:30:
[...]
Op zich heb je gelijk, maar aangezien de één een evolutie van de andere is, heb je op zich aan een vergelijking van specs genoeg om te bepalen welke de betere is. De hele shooting experience is verder vrijwel gelijk, dus dan wordt het vooral de vraag of de verbeteringen aan het nieuwere model de meerprijs waard zijn.
Dat artikel is teveel geneuzel over technische details. Terwijl niet naar voren komt dat de zaken die echt belangrijk zijn bij het fotoograferen gelijk of gelijkwaardig zijn bij de drie camera's.
En by the way, de meeste camera-adviezen in dit draadje worden ook gegeven op basis van specsheets... :X
Dat is jammer. Dan krijg je inderdaad van die adviezen zoals een stukje terug waarbij iemand stelt dat het grootste verschil tussen een D3200 en D5200 het klapscherm is. Terwijl als je ooit foto's hebt gemaakt met die twee je zou weten dat er belangrijkere verschillen zijn.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fireshade schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 15:18:
[...]

Niet helemaal :P
De Nikon 1 serie is ook goed of in veel gevallen zelfs beter, vooral ook in low-light (evenementen in schemer/avond: check!).
Qua autofocus voor foto en video (af tracking) is ie ook 's werelds snelste :)
En hij valt prima in het budget en de wens van verwisselbare lenzen van Robinvdh5 :)
Er is ook een all weather variant, mocht je hem in de regen willen gebruiken, maar die valt waarschijnlijk buiten het budget, en de beschikbare all weather lenzen zijn erg beperkt (2?).

De Nikon 1 is echt een top performer. Ik heb 'm getest. Alleen vind ik hem erg klein voor mijn handen en net als bij alle compacte camera's kan ik bij langdurig fotograferen er kramp van krijgen. Ik heb liever een goede dikke grip op de body. Maar dat is persoonlijk, en dat kan je alleen in de winkel (of met een model van een vriend) uittesten.
Heb je ook een bron om deze uitspraken te onderbouwen? Ik kan me bijvoorbeeld niet voorstellen dat de sensor van een Nikon 1 het heel goed doet in low light.
Vishari Beduk schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 09:23:
[...]

Dat is jammer. Dan krijg je inderdaad van die adviezen zoals een stukje terug waarbij iemand stelt dat het grootste verschil tussen een D3200 en D5200 het klapscherm is. Terwijl als je ooit foto's hebt gemaakt met die twee je zou weten dat er belangrijkere verschillen zijn.
Vertel dan ook even wat die belangrijkere verschillen zijn. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2014 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Verwijderd schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 09:34:
[...]
Heb je ook een bron om deze uitspraken te onderbouwen? Ik kan me bijvoorbeeld niet voorstellen dat de sensor van een Nikon 1 het heel goed doet in low light.
Er zijn meerdere bronnen (reviews) op internet te vinden. Waar het op neerkomt, is dat de Nikon 1 voor donkere situaties waar fase-AF problemen krijgt, overschakelt naar contrast-AF, wat in low-light beter kan focussen. Vergeleken met DSLR's met alleen fase-AF scoort hij dus beter in low-light.
Hier zijn wat aardige en uitgebreide test over de Nikon 1 in de praktijk waarin dingen goed in perspectief worden gehouden:
http://www.cameralabs.com/reviews/Nikon_1_V1/verdict.shtml
http://fstoppers.com/nikon-1-v1-mirrorless-camera-review

[ Voor 7% gewijzigd door Fireshade op 18-06-2014 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

@Fireshade
Ik heb een Nikon 1 V1 met 10-30, 30-100, 6,7-13 en een SB-N7 flitser. Had de dual-kitlens set kunnen kopen voor een scherpe prijs (399,- vorig jaar in mei) en de Nikon 1 beviel zo goed dat ik er snel een groothoek en een flitser voor heb gekocht. Het is een leuk toestel en kan inderdaad heel goed filmen. Ik vind zelf dat het een toestel is waarvan de kwaliteit erg wordt onderschat. Het probleem is echter dat er op de Nikon 1 serie weinig is in te stellen. Het zijn echt toestellen die je op de automatische stand moet laten staan. Alleen de V2 en de nieuwe V3 bieden genoeg knopjes om snel instellingen te kunnen wijzigen. Als je wilt experimenteren met lenzen en als je dat vooral via adapters wilt doen, is Nikon 1 een stuk minder interessant, tenzij je goedkoop een V2 op de kop kunt tikken. De V3 is gewoon nog te duur.

Mestreechs volksleed:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fireshade schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 09:52:
[...]

Er zijn meerdere bronnen (reviews) op internet te vinden. Waar het op neerkomt, is dat de Nikon 1 voor donkere situaties waar fase-AF problemen krijgt, overschakelt naar contrast-AF, wat in low-light beter kan focussen. Vergeleken met DSLR's met alleen fase-AF scoort hij dus beter in low-light.
Hier zijn wat aardige en uitgebreide test over de Nikon 1 in de praktijk waarin dingen goed in perspectief worden gehouden:
http://www.cameralabs.com/reviews/Nikon_1_V1/verdict.shtml
http://fstoppers.com/nikon-1-v1-mirrorless-camera-review
Ik had het niet alleen over de AF, maar ook over image quality e.d. Een Nikon 1 is op zichzelf een prima camera, maar presteert niet gelijk aan een dSLR op die andere gebieden.
Vergeleken met DSLR's met alleen fase-AF scoort hij dus beter in low-light.
Dit vind ik trouwens een vreemde conclusie. Het zou, volgens mij, prima kunnen dat de fase-AF van een dSLR het langer volhoudt bij minder wordend licht dan die van een Nikon 1, gezien de grotere lichtsterkte van het systeem.
pricewatch: Nikon 1 V3 + 1 NIKKOR VR 10-30mm f/3.5-5.6 PD-ZOOM Zwart
versus
pricewatch: Nikon D3300 + AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II Zwart
komt omgerekend naar 35mm equivalenten uit op:
27-81mm f/9.5-15
versus
27-82.5mm f/5.3-8.4.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2014 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Verwijderd schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 11:17:
Ik had het niet alleen over de AF, maar ook over image quality e.d. Een Nikon 1 is op zichzelf een prima camera, maar presteert niet gelijk aan een dSLR op die andere gebieden.
Bepaalde zaken zijn gewoon tot een gegeven hoogte van belang. Zo heeft niet iedereen de beste image quality nodig, maar gewoon 'voldoende' image quality voor een bepaald budget en toepassing.
Je moet oppassen geen appels met peren te vergelijken. Geen enkele DSLR kan met 60 fps foto's schieten, de Nikon 1 wel. Maar dat spreekt alleen 'actiefotografen' aan.
Ook de razendsnelle AF-tracking tijdens filmen is een feature van de Nikon 1. Maar misschien is video helemaal niet je ding. Het is maar waar je meer belang aan hecht.
Dit vind ik trouwens een vreemde conclusie. Het zou, volgens mij, prima kunnen dat de fase-AF van een dSLR het langer volhoudt bij minder wordend licht dan die van een Nikon 1, gezien de grotere lichtsterkte van het systeem.[ - knip - ]
Ja, dat zou prima kunnen. Dat ligt ook deels aan de AF-processing dat het beeld interpreteert, wat betekent dat het kan verschillen per merk en model.
Maar goed, bij de Nikon 1 schakelt de AF automatisch over op contrast AF als het te donker wordt. Dat zal vast een reden hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Nu online

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Verwijderd schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 11:17:
[...]
Dit vind ik trouwens een vreemde conclusie. Het zou, volgens mij, prima kunnen dat de fase-AF van een dSLR het langer volhoudt bij minder wordend licht dan die van een Nikon 1, gezien de grotere lichtsterkte van het systeem.
Nu wordt het echt speculeren; vergeleken bij een Canon 6D kan je gelijk hebben en in geval van een 5D2 waarschijnlijk niet.
Uiteindelijk is de fase detectie een rijtje foto diodes die een verschoven patroon vergelijken. Een beperkt aantal dus.
Terwijl de contrast detectie een groter aantal punten van de beeld sensor kan gebruiken.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het enige dat ik wil zeggen is dat het automatisch overschakelen naar contrast-detectie van de Nikon 1 niet automatisch betekent het focussysteem beter is in low light. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Nu online

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Verwijderd schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 09:34:
[...]
Vertel dan ook even wat die belangrijkere verschillen zijn.
Nou vooruit, speciaal voor jou nog een keer:

Men nemen een D3200 en een D5200, beide met lens en halen de lensdop eraf en kijken dan door de viewfinder. En wat zien we dan?

Bij de D3200 dit:
Afbeeldingslocatie: http://nikon.nl/tmp/EU/2419865273/3760176746/2327365364/27184057/1391280926/2780083465/1053240650/3915156789/422583579/2963186230/1472162170/114896772.png

De Multi-CAM 1000-autofocussensormodule met DDL-fasedetectie, 11 scherpstelpunten, waaronder één kruissensor.
Deze AF unit komt uit de D200; een 10 MP camera uit 2005. Negen jaar oud dus.

Bij de D5200 dit:
Afbeeldingslocatie: http://nikon.nl/tmp/EU/2419865273/3760176746/2327365364/27184057/1391280926/2780083465/1577100463/3097962295/551954703/1926510246/1339250705.png

De Multi-CAM 4800DX-autofocussensormodule met DDL-fasedetectie, 39 scherpstelpunten, waaronder 9 kruissensoren.
Deze AF unit komt uit de D7000; een 16 MP camera uit 2010. Dat klinkt al een stuk moderner.

Maar dan nu het cruciale verschil; en dat is de nauwkeurigheid.
Als je bij beide camera's alleen even het middelste punt gebruik dan merk dat de D5200 veel vaker en beter weet scherp te stellen. De D3200 blijkt zelfs helemaal niet verder te kunnen zien dan ongeveer 10 meter.
Neem de proef op de som met de D3200; stel scherp op iets dan 20 meter verder is met de AF en je zal zien dat de grond een paar meter voor je voeten wel scherp is maar datgene wat je wil niet. Zet je de camera op liveview dan is het wel scherp.

In de praktijk heb je met de D5200 veel meer scherpstel punten, die ook nog eens nauwkeuriger zijn. En daarnaast zijn er ook meer kruisgevoelig.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet voor mij, voor degene die nog moet kiezen, maar mooi en goed uitgelegd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinnR
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-08-2023
Wat is je beschikbare budget? eigenlijk max. 500 euro
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? Omdat ik een beginner ben wil ik liefst iets wat multifunctioneel is, maar mijn interesse gaat wel uit naar landschapsfotografie.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Nee
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Nee
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Nee
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen) Zo divers mogelijk.

Beste allemaal,

Ik ben al enige tijd op zoek naar een mooi instapmodel voor een spiegelreflex camera omdat fotografie mij een super gave hobby lijkt. Ik wil direct beginnen met diverse fotografiecursussen en zodoende lijkt het me handig als m'n camera een beetje breed inzetbaar is. Mijn interesse gaat wel uit naar landschapsfotografie.
Ik heb al het nodige op internet afgezocht, maar zie letterlijk door de bomen het bos niet meer. Wel ziet de cashback actie van Nikon er leuk uit waardoor ik de D3200 op het oog had. Ik ben ook naar een winkel geweest en daar raden ze me de D3200 aan en hij lag lekker in mijn handen. In de winkel adviseerden ze de 2e optie:
pricewatch: Nikon D3200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR Zwart
pricewatch: Nikon D3200 + AF-S DX 18-105mm G ED VR Zwart
pricewatch: Nikon D3200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II + AF-S DX 55-200mm f/4-5.6 VR Zwart

Ik hoor graag welke jullie zouden kiezen of dat jullie voor nog iets totaal anders zouden gaan. Graag hoor ik van jullie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Wat "zie je dan niet meer"? Het verschil is heel duidelijk: optie 2 heeft meer bereik dan optie 1, optie 3 heeft meer bereik dan optie 2 maar dat gaat ten koste van gebruiksgemak (2 lenzen betekent wisselen).

Op dit moment weet je nog niet precies wat je zoekt, dus is geld uitgeven aan extra lenzen niet erg verstandig. De 18-105 biedt dan een mooi bereik om mee te beginnen.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinnR
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-08-2023
Merk, type, kwaliteit van lens etc.
tobiasvs schreef op zondag 22 juni 2014 @ 17:05:
Op dit moment weet je nog niet precies wat je zoekt, dus is geld uitgeven aan extra lenzen niet erg verstandig. De 18-105 biedt dan een mooi bereik om mee te beginnen.
18-105 is voldoende? Dan lijkt me dat een goede optie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakOverflow
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-10 20:13

TweakOverflow

Wubbalubbadubdub!

Mr Pingu schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 00:37:
Robinvdh5: Als beginner moet je opletten dat je je niet doodstaart op cijfertjes, mooie foto's maken ze allemaal mits ze goed bedient worden. Als filmen belangrijk is even goed kijken welke standen en formaten elke camera aankan. Verder vergelijk gewoon vooral op gevoel en hoe de camera vasthoudt, kramp na flink wat foto's nemen is niet leuk. Weet alleen niet of de 650D nog te koop is??? En er is geloof ik een cashback op oa de 700D dacht ik.
Afgelopen vrijdag de 700D kit met een 18-55 aangeschaft. Daarbij ook een 55-200 lens gekocht. Bedankt voor de informatie :)

Weddings are basically funerals with cake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:22
Robinvdh5 schreef op zondag 22 juni 2014 @ 17:25:
[...]

Afgelopen vrijdag de 700D kit met een 18-55 aangeschaft. Daarbij ook een 55-200 lens gekocht. Bedankt voor de informatie :)
Mooie set,veel plezier.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-09 07:34
All,

Ik zit met een redelijk dringende vraag. Wij gaan 7 juli a.s. op vakantie naar Kenia. Nu hebben wij behalve onze iPhones en iPads helemaal niets om fatsoenlijke foto's te schieten. Uiteraard wil ik in Kenia mooie plaatjes van allerhande flora en fauna maken. Mijn gedachte ging in eerste instantie uit naar een compact camera maar mijn vriendin wil graag leren fotograferen met een dSLR dus moet deze er nu echt van komen.

Hamvraag is dus (met mijn zeer beperkte dSLR kennis) welke camera plus lens(en) het meest geschikt is? Uiteraard speelt prijs een rol want heb niet het geld voor super turbo tele lenzen.

Ik weet dat elk merk een andere ervaring biedt en dat de body per fabrikant verschilt en je de grip en software prettig moet vinden. Dit kan ik in winkels met elkaar vergelijken, geen probleem.

Alleen welke modellen zijn geschikt voor wat ik wil en welke lens(en) heb ik nodig? Ik gok dat een standaard 18-55 minder geschikt is :?

Wie kan me op weg helpen naar een leuke beginner set welke zoveel mogelijk geschikt is voor de aankomende vakantie?

Budget zou het liefst max 500 EUR zijn maar gok dat ik meer richting de 800 EUR moet gaan?

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat je wil is in ieder geval een camera waarbij een telezoom zit voor die prijs.
Denk dan aan een zoomlens met een bereik tot zo'n 300mm op ff/200mm op APS-C of 150mm op MFT. Dit ivm de cropfactor van verschillende formaten sensoren.

FF gaat afvallen ivm je prijs. Wat je dus eigenlijk zoekt is een camera met 2 lensen. 1 standaardzoom voor de normale foto's en een telezoom voor bijvoorbeeld een safari.

Een optie waar je aan kan denken:

pricewatch: Olympus PEN E-PM2 + M.Zuiko D 3,5-5,6/14-42 II R + ZD 40-150mm f/3.5-4.5 + 8GB SD FlashAir Zilver

pricewatch: Panasonic Lumix DMC-G5 + 14-42mm + 45-150mm Zwart

pricewatch: Canon EOS 600D + EF-S 18-55mm IS II + EF-S 55-250mm IS Zwart

Anderen kunnen vast nog wat meer voorbeelden aanslepen. Maar kijk dus simpelweg naar de kits met 2 objectieven waarvan er 1 telezoom is. Dat zijn vaak leuke pakketjes om mee te beginnen. Daarmee leer je fotograferen en als je dan verder of meer/beter wil dan kan je altijd nog andere objectieven aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozziestroker1
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:16
Na een tijdje meelezen toch maar zelf eens een keer posten.

Nu mijn vriendin bijna klaar is met haar studie wil ze meer tijd in de fotografie steken.
Ze maakt nu foto's met een kleine compact camera.
De stijl/intresse van haar foto intresse is veel low light vaak icm wolken.
Daarnaast gaan we regelmatig met de motor weg en zitten we ook vaak in de omgeving van de veluwe.
Landschaps foto's gaan dus ook zeker gemaakt worden.

Ik zou graag voor haar slagen een leuke camera kado doen.
Aankomende vrijdag staat een dagje camera's kijken en voelen op de planning.
Dus dan nu het lijstje:

1.Wat is je beschikbare budget? +- 800€ inc lens/lenzen

2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? nee

3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.) Zoals boven vermeld, low light natuur/wolken en wat landschap.

4.Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Nee

5.Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Nee

6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Na wat uitzoek werk ben ik erachter dat de iso waarde voor low light erg belangrijk is.
Verder geen wensen wat begint pas net maar wil wel serieus verder(op hobby basis)

7.Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Ik heb geen idee of je met een kitlens de dingen kan doen die zij graag wil.

Ik heb geen merk voorkeur. Ik ken mensen met Nikon en Canon en ze hebben beide voor en nadelen volgens hen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
Verwijderd schreef op maandag 23 juni 2014 @ 09:58:
Wat je wil is in ieder geval een camera waarbij een telezoom zit voor die prijs.
Denk dan aan een zoomlens met een bereik tot zo'n 300mm op ff/200mm op APS-C of 150mm op MFT. Dit ivm de cropfactor van verschillende formaten sensoren.

FF gaat afvallen ivm je prijs. Wat je dus eigenlijk zoekt is een camera met 2 lensen. 1 standaardzoom voor de normale foto's en een telezoom voor bijvoorbeeld een safari.

Een optie waar je aan kan denken:

pricewatch: Olympus PEN E-PM2 + M.Zuiko D 3,5-5,6/14-42 II R + ZD 40-150mm f/3.5-4.5 + 8GB SD FlashAir Zilver

pricewatch: Panasonic Lumix DMC-G5 + 14-42mm + 45-150mm Zwart

pricewatch: Canon EOS 600D + EF-S 18-55mm IS II + EF-S 55-250mm IS Zwart

Anderen kunnen vast nog wat meer voorbeelden aanslepen. Maar kijk dus simpelweg naar de kits met 2 objectieven waarvan er 1 telezoom is. Dat zijn vaak leuke pakketjes om mee te beginnen. Daarmee leer je fotograferen en als je dan verder of meer/beter wil dan kan je altijd nog andere objectieven aanschaffen.
Ik had b.v. in de V&A al een model gezien, namelijk de V&A aangeboden: Nikon D90 + AF-S DX NIKKOR 18-200mm DX VR Zwart + UV filter

De lens leek mij voldoende daar deze 18-200mm is, het UV filter zal vast ook wel iets doen (nog eigenlijk geen idee, moet dat nog leren).

Zit ik met deze dSLR in de juiste richting:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Ibidem schreef op maandag 23 juni 2014 @ 09:40:
All,

Ik zit met een redelijk dringende vraag. Wij gaan 7 juli a.s. op vakantie naar Kenia. Nu hebben wij behalve onze iPhones en iPads helemaal niets om fatsoenlijke foto's te schieten. Uiteraard wil ik in Kenia mooie plaatjes van allerhande flora en fauna maken. Mijn gedachte ging in eerste instantie uit naar een compact camera maar mijn vriendin wil graag leren fotograferen met een dSLR dus moet deze er nu echt van komen.

Hamvraag is dus (met mijn zeer beperkte dSLR kennis) welke camera plus lens(en) het meest geschikt is? Uiteraard speelt prijs een rol want heb niet het geld voor super turbo tele lenzen.

Ik weet dat elk merk een andere ervaring biedt en dat de body per fabrikant verschilt en je de grip en software prettig moet vinden. Dit kan ik in winkels met elkaar vergelijken, geen probleem.

Alleen welke modellen zijn geschikt voor wat ik wil en welke lens(en) heb ik nodig? Ik gok dat een standaard 18-55 minder geschikt is :?

Wie kan me op weg helpen naar een leuke beginner set welke zoveel mogelijk geschikt is voor de aankomende vakantie?

Budget zou het liefst max 500 EUR zijn maar gok dat ik meer richting de 800 EUR moet gaan?
Ga je de steden in of verblijf je alleen op het platteland? Aangezien het reisadvies niet zeer positief is (http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/reisadviezen/kenia), zou ik wel even nadenken of je wel een grote DSLR mee wil nemen die kant op. Overigens wil ik daarmee niet zeggen dat je dan maar met je iPad foto's moet gaan maken. Het ziet er niet uit en trekt nog vele malen sterker de aandacht :+

Als je alleen maar op safari gaat in de natuurparken, dan zou ik ook voor een telelens gaan. 2 losse lenzen is niet zo praktisch (wisselen in de auto of op de boot vereist wat ervaring, zou zonde zijn als een lens overboord dondert) en daarmee loop je het risico dat er stof of ander vuil in de camera terecht komt. Ga dan liever voor een goede 18-200/300. Tamron heeft laatst een 16-300 aangekondigd, dat lijkt me een ideale lens voor op zo'n vakantie.

[ Voor 3% gewijzigd door tobiasvs op 23-06-2014 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Ibidem schreef op maandag 23 juni 2014 @ 10:04:
[...]

Ik had b.v. in de V&A al een model gezien, namelijk de V&A aangeboden: Nikon D90 + AF-S DX NIKKOR 18-200mm DX VR Zwart + UV filter

De lens leek mij voldoende daar deze 18-200mm is, het UV filter zal vast ook wel iets doen (nog eigenlijk geen idee, moet dat nog leren).

Je zit in de goede richting met die combinatie op safari.
Je wilt echt niet (vaak) lenzen wisselen, dus die 18-200mm is ideaal: flexibel en een aardig bereik. Merk op dat voor faunafotografie een zoom nooit groot genoeg kan zijn, dus zelfs een 300mm kan te weinig zijn. UV-filter doet niets bij een DSLR behalve als een beetje bescherming tegen eventueel zand/stof of een tik tegen het glas.

Edit:
Ik zou ook een D3200 body overwegen. De sensor heeft twee keer zoveel pixels zodat je later in de computer nog aardig wat kan uitsnijden ('inzoomen'). Verder is de body wat lichter en kleiner, al weet ik niet of dat belangrijke criteria voor je zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Fireshade op 23-06-2014 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Een model uit 2008 al weer met een 12mp sensor. Niet dat je er geen prachtige platen mee kan schieten hoor. Lijkt mij een mooie, maar grote en zware camera. Het objectief is een superzoom. Zelf ben ik daar niet kapot van maar als jij geen lenzen wil wisselen is het wel een oplossing.

Maar zeker het overwegen waard lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

ozziestroker1 schreef op maandag 23 juni 2014 @ 10:02:
Na een tijdje meelezen toch maar zelf eens een keer posten.

Nu mijn vriendin bijna klaar is met haar studie wil ze meer tijd in de fotografie steken.
Ze maakt nu foto's met een kleine compact camera.
De stijl/intresse van haar foto intresse is veel low light vaak icm wolken.
Daarnaast gaan we regelmatig met de motor weg en zitten we ook vaak in de omgeving van de veluwe.
Landschaps foto's gaan dus ook zeker gemaakt worden.

Ik zou graag voor haar slagen een leuke camera kado doen.
Aankomende vrijdag staat een dagje camera's kijken en voelen op de planning.
Dus dan nu het lijstje:

1.Wat is je beschikbare budget? +- 800€ inc lens/lenzen

2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? nee

3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.) Zoals boven vermeld, low light natuur/wolken en wat landschap.

4.Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Nee

5.Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Nee

6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Na wat uitzoek werk ben ik erachter dat de iso waarde voor low light erg belangrijk is.
Verder geen wensen wat begint pas net maar wil wel serieus verder(op hobby basis)

7.Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Ik heb geen idee of je met een kitlens de dingen kan doen die zij graag wil.

Ik heb geen merk voorkeur. Ik ken mensen met Nikon en Canon en ze hebben beide voor en nadelen volgens hen.
Er zijn echt duizend mogelijkheden. Je koopt 'm voor iemand anders en €800 is een hoop geld, dus het is geen overbodige luxe om je vriendin eens te vragen wat zij graag wil. De meeste instapmodellen zijn echt prima en bieden genoeg ruimte om te groeien. Haar persoonlijke voorkeur (wat ligt lekker in de hand, wat bedient fijn) is waarschijnlijk meer doorslaggevend dan onze voorkeur.

Om dan toch een beetje een goede tip te geven: camera's met een grote sensor doen het vaak beter in het donker, camera's met een lichtsterke lens ook. Als je dat noemt in de winkel, dan kan de verkoper je daar vast mee helpen. Als je hier straks een lijstje plaatst met modellen die je aanspreken en de reden waarom, dan kunnen wij je wat gerichter advies geven.
[...]

Ja en nee. De lens is prima, de body is verouderd. Zoals hierboven gezegd: hij maakt prima foto's, maar je kan tegenwoordig wel wat moderners en lichters krijgen. Het helpt als je voor jezelf op een rijtje zet wat je zoekt in een camera: accuduur, gewicht, megapixels, autofocus enzovoort, en op basis daarvan gaat zoeken naar een camera. Via Snapsort kan je dan heel gemakkelijk modellen vergelijken en zo voor jou de beste kiezen.

[ Voor 15% gewijzigd door tobiasvs op 23-06-2014 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
Dank voor de tips, weet dus dat ik naar een 18-200mm of zelfs 16-300mm moet gaan kijken. Is zoiets ook geschikt voor zaken als portretfotografie op zo'n vakantie? Of is een andere lens dan echt noodzakelijk?

Zou b.v. liever een losse body + 18-200/16-300mm lenskopen dan een kit + genoemde lenzen om de kosten enigszins te drukken. Ben zelf uiteraard ook een fan van nieuwe toestellen dus wil wel gewoon een recent model aanschaffen. Ik zal de Snapsort site eens begluren om te zien waar ik op uit kom.

Heb ik naast een lens met zo'n (groot) bereik en een body nog andere zaken nodig?

Is een statief aan te raden wellicht?
Wat voor een type tas is handig?
Zit er een nek band bij zo'n camera of is dat ook optioneel?
Andere tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Niemand houdt je tegen als je een losse combi wil kopen. Ik zou gewoon gaan voor de goedkoopste optie. Een 18-200 is prima voor "portretfotografie", ligt er natuurlijk wel heel erg aan wat je daarmee bedoelt. Ingezoomd kan je best onscherpe achtergronden krijgen, als dat is wat je zoekt ;)

Snapsort zet alle specificaties van 2 camera's naast elkaar. Dat is dus handig als je weet welke camera's je met elkaar wil vergelijken. Vandaar mijn advies: noteer wat je zoekt in een camera, gebruik de Tweakers Pricewatch om geschikte camera's te vinden en vergelijk deze via Snapsort.

- Een statief is altijd aan te raden (meer mogelijkheden bij weinig licht en je bent bewuster met compositie bezig, wat de fotokwaliteit en je leerproces ten goede komt), maar niet altijd even praktisch op reis. Een goed statief kost geld, een statief van €20 lijkt aantrekkelijk maar is vaak weggegooid geld.
- Een tas waar je camera in past en waarin hij goed beschermd wordt. Kleur, type, extra vakjes is persoonlijke voorkeur dus zelf uitzoeken.
- Bij alle nieuwe DSLR's zit een nekband.
- Tips: koop genoeg geheugenkaartjes en minimaal 1 extra batterij, laat je niet zomaar verleiden tot de gelijktijdige aanschaf van een UV-filter (vaak geldklopperij in de fotowinkel), koop een boek over fotografie. De meeste winst is echt te halen door je te verdiepen in de basis van fotografie. Onderschat dit niet!

[ Voor 8% gewijzigd door tobiasvs op 23-06-2014 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:56

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ibidem schreef op maandag 23 juni 2014 @ 11:19:
Dank voor de tips, weet dus dat ik naar een 18-200mm of zelfs 16-300mm moet gaan kijken. Is zoiets ook geschikt voor zaken als portretfotografie op zo'n vakantie? Of is een andere lens dan echt noodzakelijk?

Zou b.v. liever een losse body + 18-200/16-300mm lenskopen dan een kit + genoemde lenzen om de kosten enigszins te drukken. Ben zelf uiteraard ook een fan van nieuwe toestellen dus wil wel gewoon een recent model aanschaffen. Ik zal de Snapsort site eens begluren om te zien waar ik op uit kom.

Heb ik naast een lens met zo'n (groot) bereik en een body nog andere zaken nodig?

Is een statief aan te raden wellicht?
Wat voor een type tas is handig?
Zit er een nek band bij zo'n camera of is dat ook optioneel?
Andere tips?
Bij Een superzoom staat berijk boven beeldkwaliteit, je zal iets inleveren.

met elke lens kan je portretten schieten, alleen is het perspectief vaak niet mooi (teveel vervorming bij groothoek, teveel telecompressie aan de andere kant.) Het is ook met een reden dat de meeste portetlenzen tussen 85-135mm liggen

probeer met je superzoom daartussen te zitten voor portretten. Je zal niet zoveel achtergrond blur hebben als met een echte portretlens.

statief: hangt helemaal wat je wil schieten, meestal zijn dat dingen die niet bewegen en waar lange sluitertijden gewenst zijn (landschappen, nachtfotografie, sterren)
voor donkere plekken als huiskamers kan je beter een flitser of lichtsterke lens kopen

voor tassen is er een apart topic:Centraal Fototas Topic - Deeltje 4
elke camera heeft een nekband meegeleverd. Maar ik vind het niet lekekr zitten,ik heb de mijne vervangen door aan schouderriem. (sling)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
MediaMarkt heeft op dit moment de NIKON D5200 + AF-S DX 18-140 G ED VR + WiFi adapter en 8GB geheugenkaart in de "aanbieding" voor 699 EUR. Zo te zien is dat wel een redelijk moderne camera met een lens met een aardig bereik.

Kan hier iemand aangeven of dat een goede instap keuze is of dat ik miss toch moet kijken naar een D5200/D5300 body + pricewatch: Tamron 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD (Nikon) of een EOS 600D/700D + pricewatch: Tamron 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD (Canon) :?

Vergelijking: https://tweakers.net/pric...;330136;278642/categorie/
Zo te zien zijn dit vergelijkbare camera's ook qua prijs alleen lijkt de Nikon te domineren qua specs :? Meer MP, lagere cropfactor, hogere ISO waardes, en de D5300 is een stuk lichter dan de rest.

Voor mij is dit nieuw terrein dus feedback op de door mij gevonden opties is zeer welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Het is al eerder gezegd: op safari heb je zo veel mogelijk bereik nodig. 140mm vs 270mm is bijna een verschil van 2x. Met 270mm zet je dus iets twee keer (of vier keer, afhankelijk van hoe je het wil definiëren) zo groot op de foto. Wij adviseren je voor 270mm te gaan.

- Meer MP zegt niet zo veel, tenzij je veel wil gaan uitsnijden of afdrukken op A2-formaat.
- Hogere ISO-waardes zegt ook niet veel, de kwaliteit van het beeld op hogere ISO-waarden wel. Hier is genoeg over te vinden op internet, zowel aan theorie als praktijkvoorbeelden van de door jou genoemde camera's.
- Een cropfactor van 1.5 en 1.6 is ongeveer hetzelfde.

Je stelt goede vragen, maar ik denk dat je zelf veel antwoorden kan vinden als je er even goed naar zoekt. Daarnaast is persoonlijke voorkeur ook belangrijk: gebruiksgemak kan alleen jij ervaren. Beide merken uitproberen in een camerawinkel is dus geen overbodige luxe. Tevens staan er hier op Tweakers, maar ook op andere sites veel reviews van camera's online, het is de moeite waard die ook eens door te lezen. Google is je vriend.

[ Voor 11% gewijzigd door tobiasvs op 23-06-2014 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozziestroker1
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:16
tobiasvs schreef op maandag 23 juni 2014 @ 10:16:
[...]

Er zijn echt duizend mogelijkheden. Je koopt 'm voor iemand anders en €800 is een hoop geld, dus het is geen overbodige luxe om je vriendin eens te vragen wat zij graag wil. De meeste instapmodellen zijn echt prima en bieden genoeg ruimte om te groeien. Haar persoonlijke voorkeur (wat ligt lekker in de hand, wat bedient fijn) is waarschijnlijk meer doorslaggevend dan onze voorkeur.

Om dan toch een beetje een goede tip te geven: camera's met een grote sensor doen het vaak beter in het donker, camera's met een lichtsterke lens ook. Als je dat noemt in de winkel, dan kan de verkoper je daar vast mee helpen. Als je hier straks een lijstje plaatst met modellen die je aanspreken en de reden waarom, dan kunnen wij je wat gerichter advies geven.
Ik weet wat ze wil wat betreft haar voorkeur. En als zij er mee omkan gaan gaat dat mij ook wel lukken.
Verder weet ik dat 800€ een hoop geld is maar dat heb ik wel voor haar over O-) .
Vrijdag ga ik dus en dagje met haar opstap en zal ik in de winkel wel vermelden wat de insteek is vwb foto voorkeur.
Ik hoop dan een aantal leuke dingen te zien,en dat ze een hoop vast kan houden.
Ik heb al gezien dat er een paar toestellen niet echt gaan passen in haar handen.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
tobiasvs schreef op maandag 23 juni 2014 @ 13:05:
Het is al eerder gezegd: op safari heb je zo veel mogelijk bereik nodig. 140mm vs 270mm is bijna een verschil van 2x. Met 270mm zet je dus iets twee keer (of vier keer, afhankelijk van hoe je het wil definiëren) zo groot op de foto. Wij adviseren je voor 270mm te gaan.

- Meer MP zegt niet zo veel, tenzij je veel wil gaan uitsnijden of afdrukken op A2-formaat.
- Hogere ISO-waardes zegt ook niet veel, de kwaliteit van het beeld op hogere ISO-waarden wel. Hier is genoeg over te vinden op internet, zowel aan theorie als praktijkvoorbeelden van de door jou genoemde camera's.
- Een cropfactor van 1.5 en 1.6 is ongeveer hetzelfde.

Je stelt goede vragen, maar ik denk dat je zelf veel antwoorden kan vinden als je er even goed naar zoekt. Daarnaast is persoonlijke voorkeur ook belangrijk: gebruiksgemak kan alleen jij ervaren. Beide merken uitproberen in een camerawinkel is dus geen overbodige luxe. Tevens staan er hier op Tweakers, maar ook op andere sites veel reviews van camera's online, het is de moeite waard die ook eens door te lezen. Google is je vriend.
Ben iig blij dat ik op het juiste spoor zit en zal dan ook voor een 270mm gaan. Nu inderdaad uitproberen of een Nikon of Canon iets voor ons is qua gebruikgemak e.d.

Wil alleen weten dat ik de juiste modellen tegen elkaar afzet en dat het prijsverschil dus puur komt door Canon vs Nikon en de "nieuwheid" van de dSLR :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

7 Juli is snel, dus ik zou niet al te lang wachten met de koop van een camera, want zelfs de eenvoudigste DSLR-toestellen hebben een leercurve. Wacht dus niet te lang zodat jullie de tijd hebben om het toestel te leren, door bijvoorbeeld een dag naar de dierentuin te gaan om foto's te maken.

Met een budget van 500 euro wordt het erg moeilijk, je zal toch echt richting de 800 euro moeten gaan denken wil je iets van telebereik willen hebben.

Zelf vind ik 300mm effectief in de dierentuin niet genoeg. Dus die Tamron 18-270 (27-405 effectief) is dan niet redelijk goedkope oplossing. Heb hem zelf gehad en voor niet kritisch werk is hij niet slecht. Van je 800 euro houd je dan nog 421 euro over. Trek daar nog eens 20 euro vanaf voor een SD kaartje en nog eens 50 euro voor een extra batterij en er blijft 350 over voor een toestel. Dat is te doen als ik in de pricewatch kijk. Iets als een Nikon D3200 of Canon 1200D valt dan binnen je budget. Heb je nog geen tas, maar als je alleen maar een body en een lens hebt, kun hem ook in een handdoek wikkelen voordat je hem in een tas duwt en dan koop je de tas later.

Mestreechs volksleed:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
Ik zit zelf al op basis van wat onderzoek en reviews op onderstaande lijst. Best aan de prijs en dan heb ik nog een sling nodig om aan de camera vast te maken. :+

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung MicroSDXC Pro 64GB Class 10€ 37,19€ 37,19
1Nikon D5300 Zwart€ 648,-€ 648,-
1Lowepro Transit Sling 250 AW grijs€ 82,51€ 82,51
1Nikon EN-EL14a,€ 43,44€ 43,44
1Tamron 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD (Nikon)€ 340,83€ 340,83
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.151,97

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Je pakt nu een D5300, daar kan prima een D5200, D3300 of D5100 (die laatste kost €360) voor in de plaats als je geld wil besparen. Er zijn third party accu's te koop die geen €44 kosten, die tas die je pakt is nou ook niet bepaald de goedkoopste. Dan zeg je nog dat je een sling nodig hebt, maar dat lijk je slechts te willen omdat mrc4nl dat aanbeveelt.

Volgens mij hoef je dus helemaal geen €1150 uit te geven, als je maar een beetje kritisch kijkt naar wat je nodig hebt. Een tas kan eventueel tweedehands (die worden ontzettend vaak te koop gezet en vaak voor een laag bedrag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
In plaats van de D5300 met Tamron 18-270, kun je ook kiezen voor de aanbieding van de Mediamarkt (D5200 + 18-140) en een losse Tamron 70-300 erbij. Is goedkoper, je hebt nóg ietsje meer tele met bovendien ietsje meer lichtsterkte op tele, en waarschijnlijk nog een betere beeldkwaliteit ook. Je moet alleen af en toe de lens wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
tobiasvs schreef op maandag 23 juni 2014 @ 15:29:
Je pakt nu een D5300, daar kan prima een D5200, D3300 of D5100 (die laatste kost €360) voor in de plaats als je geld wil besparen. Er zijn third party accu's te koop die geen €44 kosten, die tas die je pakt is nou ook niet bepaald de goedkoopste. Dan zeg je nog dat je een sling nodig hebt, maar dat lijk je slechts te willen omdat mrc4nl dat aanbeveelt.

Volgens mij hoef je dus helemaal geen €1150 uit te geven, als je maar een beetje kritisch kijkt naar wat je nodig hebt. Een tas kan eventueel tweedehands (die worden ontzettend vaak te koop gezet en vaak voor een laag bedrag).
De vergelijking tussen de D5300, D5200 en D5100 heb ik bekeken en er zit inderdaad 300 EUR verschil tussen de D5100 en D5300. Echter bekruipt mij steeds het gevoel dat ik in 2014 een stuk oud hardware koop als ik de D5100 neem. De extra features van de D5300 zijn aanwezig en weet nog niet of dat een 300 EUR aan meerprijs rechtvaardigd.

Liever geen third-party maar originele accu en de tas leek me puur praktisch. Tweedehands heb ik naar gekeken maar niets passends kunnen vinden. Vind b.v. een all weather tas erg belangrijk en wil mn iPad of notebook mee kunnen nemen in dezelfde tas.

Sling is iets wat me praktisch lijkt want mijn vriendin is nogal lomp en zo lijkt me de camera beter beschermd tegen haar lompheid.

Lenzen wisselen wil ik liever niet, vind het makkelijk om 1 lens te gebruiken vooralsnog.

Ik ga de D5200 nog eens overwegen om geld te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Kijk, daar gaat dat budget: omhoog... :P

Ik weet niet of je erbij stil staat, maar zo'n camera met lens is aardig aan het gewicht. Ik weet niet hoe lang je het moet dragen, maar zo'n slingbag kan aardig zwaar worden op 1 schouder. Dat was althans mijn ervaring. Let daar op.

Fototassen zijn vaak gericht op het meenemen en snel/handig uithalen/verwisselen van onderdelen. Maar die heb je nu nog helemaal niet: je hebt 1 camera met 1 lens, that's it :)
Ik zou dus eerst een goede rugtas gebruiken die je al hebt met de eerder genoemde handdoek, scheelt je nu geld. Een fototas voor al die losse fotodingen kan later altijd nog, als de nood komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

De meeste camera's slikken trouwens SD en niet microSD. Daarnaast is een kaartje van 64GB best groot. Als je een laptop mee neemt, zou ik gewoon voor een kleiner kaartje kiezen. Als je door duizenden foto's moet spitten als je thuis komt is ook niet echt te doen.
Neem je geen laptop mee, dan zou ik voor twee of meer kaartjes kiezen en dan elke dag van kaart wisselen. Raakt er dan een kaartje kwijt, of in het ergste geval, raak je je camera kwijt, dan ben je tenminste niet alles kwijt.

Mestreechs volksleed:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik heb liever een bloedsnel kaartje van 4GB of 8GB dan een class 10 64GB kaartje. Ik heb uit nood wel eens een standaard 8GB kaartje in plaats van mijn Extreme III kaartje in mijn K10D gedaan, maar na 2 of 3 foto's zat de buffer vol, puur omdat dat kaartje zo langzaam schrijft.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
Meende dat deze Nikon D5300 gewoon dit kaartje slikt toch? Het is immers SDXC of omdat dit microSDXC is niet? Houd het ook niet allemaal bij tegenwoordig, die flash geheugen types.

En dit is een bloed snel kaartje met 70mb reads en 20plus mb/sec aan writes. Lijkt me uitermate geschikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

zijn die snelheden door de fabrikant opgegeven of komen die uit de review? Mijn ervaring is dat er van de opgegevensnelheden geen zak klopt, zeker bij de wat kleinere bestanden.

mSD is het formaat, en iedere camera die ik ken slikt alleen de normale SD variant. En Sony doet nog wel eens raar met hun memorystick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
VasZaitsev schreef op maandag 23 juni 2014 @ 17:05:
Ik heb liever een bloedsnel kaartje van 4GB of 8GB dan een class 10 64GB kaartje. Ik heb uit nood wel eens een standaard 8GB kaartje in plaats van mijn Extreme III kaartje in mijn K10D gedaan, maar na 2 of 3 foto's zat de buffer vol, puur omdat dat kaartje zo langzaam schrijft.
Heeft je K10D dan maar een buffer van 3 foto's? Meestal is dat toch minimaal het dubbele bij een burst. Overigens is 8GB nog prima werkbaar. Ik heb zelf meestal vaak maar 1x 8GB nodig met mijn 5D2 (ongeveer 250foto's).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

De Pentax K10D is natuurlijk ook al een oudje met beperkt interngeheugen. Even snel wezen prutsen, sluitertijd is telkens 1/500, burststand

Duracell Pro Photo 200x 8GB: 7 foto's in burst en daarna tijden doen over schrijven.
Sandisk Extreme III 4GB: Na 9 foto's korte pauze en dan iedere seconde een nieuwe, snel klaar met schrijven.
Sandisk standaard 8GB: 6 foto's en dan behoorlijk lang schrijven.

Verschil is dus niet zo heel groot, maar ik merk vooral bij de Extreme III dat ik veel foto's kort achterelkaar kan nemen, al dan niet in burst, zonder dat ik last krijg van dat hij nog aan het schrijven is. De Duracell en de andere Sandisk kunnen dat niet, en dat is soms best vervelend.

Kortom: ik blijf lekker bij mijn Extreme III, misschien niet zo groot, maar wel snel. Ik maak toch niet 150 foto's in 1x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over de snelheid van SD kaartjes. Misschien nuttig wat benchmarks bij HWI: http://nl.hardware.info/r...aten-1000x-5-mb-schrijven en http://nl.hardware.info/r...s-maken-op-canon-eos-650d

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2014 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer
  • Laatst online: 05-10 10:05

DutchHammer

https://mdj-stek.nl

Vraag, wij willen onze compact camera vervangen door een dSLR. Ons oog is gevallen op de Nikon D3200 of de Nikon D5200.

Op zich lijkt de Nikon D3200 ons te bieden wat we willen, echter heeft hij geen HDR. Is dit iets wat we gaan missen als amateurs? Ik weet wat het doet enzo, en denk op zich wel zonder te kunnen.. Alleen ben bang dat we later denken "Hadden we toch maar...."

Camera zal vooral voor de standaard familie/vakantie kiekjes gebruikt gaan worden. Echter willen we beide wel ons gaan verdiepen in fotografie.

[ Voor 16% gewijzigd door DutchHammer op 23-06-2014 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Ibidem schreef op maandag 23 juni 2014 @ 17:15:
Meende dat deze Nikon D5300 gewoon dit kaartje slikt toch? Het is immers SDXC of omdat dit microSDXC is niet? Houd het ook niet allemaal bij tegenwoordig, die flash geheugen types.
MicroSD kaartjes zijn flink kleiner dan SD kaartjes, en passen alleen in de camera met een adaptertje (wordt soms meegeleverd). Zie Wikipedia.

Ik zou een gewoon SD kaartje kopen. Van zo'n adapter wordt het doorgaans niet sneller, en die kleine kaartjes zijn ook héééél snel foetsjie.

Ik weet trouwens niet hoe lang je op safari gaat, maar op SD kaartjes zou ik niet bezuinigen... zo lullig als op driekwart van de reis door je kaartje vol zit. En het gaat best hard hoor...

[ Voor 6% gewijzigd door B64 op 23-06-2014 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ibidem schreef op maandag 23 juni 2014 @ 14:52:
Ik zit zelf al op basis van wat onderzoek en reviews op onderstaande lijst. Best aan de prijs en dan heb ik nog een sling nodig om aan de camera vast te maken. :+

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung MicroSDXC Pro 64GB Class 10€ 37,19€ 37,19
1Nikon D5300 Zwart€ 648,-€ 648,-
1Lowepro Transit Sling 250 AW grijs€ 82,51€ 82,51
1Nikon EN-EL14a,€ 43,44€ 43,44
1Tamron 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD (Nikon)€ 340,83€ 340,83
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.151,97
een sling kost niet zoveel ik heb de mijne voor 25 euro gekocht, meer draagcomfort en altijd camera bij de hand (ipv wegstoppen in een tasje)

daarnaast zou ik geen d5300 kopen maar een pricewatch: Nikon D5200 Zwart omdat ie wat leuker is geprijst voor een (bijna) net zo goed model

En ik zou dat sd kaartje niet kiezen, liever een wat snellere zodat je camera op volle snelheid can bursten(en snel single shot)
classe 10 is wel weinig, gebruik liever een 30MB/s kaartje in normaal formaat, raak je ook minder snel kwijt
64GB is best veel, zeker voor jpg only, je zal eerder lege batterijen hebben dan een volle sd kaart. kleiner volstaat denk ik ook wel (scheelt weer een paar euro)

[ Voor 8% gewijzigd door mrc4nl op 23-06-2014 21:44 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
DutchHammer schreef op maandag 23 juni 2014 @ 21:14:
Vraag, wij willen onze compact camera vervangen door een dSLR. Ons oog is gevallen op de Nikon D3200 of de Nikon D5200.

Op zich lijkt de Nikon D3200 ons te bieden wat we willen, echter heeft hij geen HDR. Is dit iets wat we gaan missen als amateurs? Ik weet wat het doet enzo, en denk op zich wel zonder te kunnen.. Alleen ben bang dat we later denken "Hadden we toch maar...."

Camera zal vooral voor de standaard familie/vakantie kiekjes gebruikt gaan worden. Echter willen we beide wel ons gaan verdiepen in fotografie.
Echte HDR zul je niet in veel DSLR's aantreffen. Sommige Nikons hebben Active D-Lighting (weet niet of de D3200 dat heeft trouwens) waarmee het dynamisch bereik van de camera bij de opname ietsje wordt vergroot. Bedoel je dat?

Nu is het dynamisch bereik van een DSLR-sensor al flink groter dan dat van een compactcamera. Met een DSLR zónder Active D-lighting (of hoe de fabrikant het systeem ook noemt) zou je in moeilijke lichtomstandigheden betere resultaten moeten kunnen halen dan met een compactcamera mét zo'n systeem.

Zo'n ingebouwde 'HDR-functie' heeft overigens ook z'n beperkingen - het is zeker niet zo dat het een antwoord is op al uw HDR vragen. Voor échte HDR zul je meerdere opnames moeten maken met verschillende belichtingen, en die op de computer samenvoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer
  • Laatst online: 05-10 10:05

DutchHammer

https://mdj-stek.nl

B64, perfect antwoord. Wij gaan voor de D3200. Bijna alle reviews geven aan dat je als beginner beter de D3200 dan de D5200 kan kopen. Alle extra's van de D5200 zouden de extra euro's niet waard zijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
DutchHammer schreef op maandag 23 juni 2014 @ 21:41:
B64, perfect antwoord. Wij gaan voor de D3200. Bijna alle reviews geven aan dat je als beginner beter de D3200 dan de D5200 kan kopen. Alle extra's van de D5200 zouden de extra euro's niet waard zijn :).
Zit met hetzelfde dilemma alleen ben je niet bang dat je het kantelbare schermpje gaat missen? Puur vanwege fotograferen in lastige situaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Waarom zou je het kantelbare scherm missen? Selfies? Of denk je veel foto's uit rare hoeken te gaan maken? Ik heb het scherm nooit gemist in ieder geval... Hoogstens een keer extra bukken haha. Sowieso kan je het niet kantelbare scherm van de d3200 ook nog redelijk goed zien uit hoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Heb je nu een camera met klapbaar scherm? Probeer is na te gaan hoe vaak je daar in lastige posities fotografeer, stiekem denk ik dat dit best nog wel meevalt. Tuurlijk er zijn situaties waar dit handig is maar daar kan je ook nog omheen werken door op te blinde gok een paar shots te maken ;)

Daarnaast is het voordeel van een DSLR dat je door de zoeker kan kijken en is de AF van liveview veel trager.

Als je niet de zoener wilt gebruiken dan kan je eventueel ook een systeemcamera zonder zoeker kopen, scheelt veel in grootte en dat is wel fijn op reis.
Kortom, gezien hoe vaak ik een omgeklapt scherm gebruik, zou ik die centen lekker in je zak houden...

Ik weet niet of je een Sony a58 ook meegenomen hebt, maar dit kan ook nog een kandidaat zijn, een iets beperkter kantelbaarscherm maar wel in ongeveer dezelfde prijsklasse, bovendien genieten sony's ook in liveview snelle AF.
Edit: bovendien heeft deze sony een cashback-actie van 50euro
http://www.sony.nl/hub/Alpha-retour

[ Voor 5% gewijzigd door Mr Pingu op 24-06-2014 09:28 ]

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
B64 schreef op maandag 23 juni 2014 @ 21:37:
[...]

Echte HDR zul je niet in veel DSLR's aantreffen. Sommige Nikons hebben Active D-Lighting (weet niet of de D3200 dat heeft trouwens) waarmee het dynamisch bereik van de camera bij de opname ietsje wordt vergroot. Bedoel je dat?

Nu is het dynamisch bereik van een DSLR-sensor al flink groter dan dat van een compactcamera. Met een DSLR zónder Active D-lighting (of hoe de fabrikant het systeem ook noemt) zou je in moeilijke lichtomstandigheden betere resultaten moeten kunnen halen dan met een compactcamera mét zo'n systeem.

Zo'n ingebouwde 'HDR-functie' heeft overigens ook z'n beperkingen - het is zeker niet zo dat het een antwoord is op al uw HDR vragen. Voor échte HDR zul je meerdere opnames moeten maken met verschillende belichtingen, en die op de computer samenvoegen.
Het is wel een echte HDR functie, er worden meerdere opnames gemaakt en in een jpeg samengevoegd. Je moet er dan wel een stabiele ondergrond hebben om scherpe opnames te krijgen. Maar de functie heeft niet veel keuzevrijheid. Als je veel HDR wil gaan doen, koop dan een camera met Bracket functie 3,5 of meer opnames. Ben je niet van plan vaak met statief te gaan rond lopen, laat je het HDR achterwege en koop je een D3200 en besteed je het resterende bedrag eventueel aan een goeie tas of een betere lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Het lijkt mij dat je als je goede foto's wil maken met Raw werkt. Dan is een hdr modus die jpg afbeeldingen maakt niet echt nuttig imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Sj44k13 schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 18:01:
Het lijkt mij dat je als je goede foto's wil maken met Raw werkt. Dan is een hdr modus die jpg afbeeldingen maakt niet echt nuttig imho.
Je file format bepaald niet hoe goed een foto is, het biedt gewoon meer bewerkingsmogelijkheden en -vrijheid als je RAW schiet. Voor een beginner is RAW echt niet handig, vergt meer kennis en tijd voor je resultaat hebt. Werken met RAW is totaal iets anders dan HDR, appels en peren. Wil je HDR kunnen vanuit de camera, ga voor een D5200 of hoger, hoeft je het niet persé, koop lekker de D3200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je echt HDR-foto's wilt maken, dan kun je het met elke camera. Die in-camera HDR-jpegs mogen van mij de naam HDR niet dragen. :P
Ik heb trouwens prima 5-stop HDR-foto's uit de hand geschoten, een statief is niet noodzakelijk.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2014 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-09 22:43
Mijn pentax k-x heeft ook ingebouwde HDR, ook heeft deze een feature die het dynamisch bereik aan twee kanten vergroot door voor de hoge lichten op ISO 200 te schieten en delen met veel belichting minder te versterken, en schaduwen omhoog is simpelweg in camera omhoog gooien van de schaduwen. De eerste heeft wel invloed op de RAW en de tweede alleen op de jpeg.
Deze low end pentax heeft erg veel functies en alles is snel bereikbaar. De nieuwere body's zullen alleen nog maar meer functies hebben of misschien is een tweedehands body wel een optie.

En idd wat woutoud zegt, ingebouwde HDR is niet altijd een succes. Ziet er soms nogal raar uit.

[ Voor 21% gewijzigd door Heilige Kaas op 24-06-2014 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 18:44:
Als je echt HDR-foto's wilt maken, dan kun je het met elke camera. Die in-camera HDR-jpegs mogen van mij de naam HDR niet dragen. :P
Ik heb trouwens prima 5-stop HDR-foto's uit de hand geschoten, een statief is niet noodzakelijk.
Geen wet die voorschrijft dat een foto met een hoog dynamisch bereik met meerdere opnames gemaakt moet worden en hoog blijft relatief.

Ik geloof je graag, maar ik neem aan dat jij geen beginner bent. Als je sluitertijden richting de seconde gaan is het voor niet iedereen even makkelijk om de camera stil te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ibidem schreef op maandag 23 juni 2014 @ 11:19:
Je kan alles gewoon met 1 lens doen, maar doe jezelf een lol en kies voor de laatste generatie Sigma 18-200 als je toch een "all-in-one" lens wil : http://www.sigmaphoto.com...-f35-63-dc-macro-os-hsm-c
Dit is op het moment de beste 18-200 lens :)
Prijzen : pricewatch: Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM Canon

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
nero355 schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 01:06:
[...]

Je kan alles gewoon met 1 lens doen, maar doe jezelf een lol en kies voor de laatste generatie Sigma 18-200 als je toch een "all-in-one" lens wil : http://www.sigmaphoto.com...-f35-63-dc-macro-os-hsm-c
Dit is op het moment de beste 18-200 lens :)
Prijzen : pricewatch: Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM Canon
Heb alleen voor dat geld een Tamron welke 18-270 doet, meer bereik is voor mij belangrijk voor zo'n 360 EUR

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dus optische kwaliteit is ondergeschikt aan bereik... Het is natuurlijk jouw geld, dus je moet zelf je prioriteiten stellen. pricewatch: Sigma 18-250mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM (Nikon) is er ook nog, welke zeker net zo goed is als de tamron, maar qua bouw iets beter is en de ook de autofocus wat sneller is (even uit mijn hoofd gezegd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

@Ibidem:
Ik zou zoals Universal Creations postte ook de Sigma overwegen. Sigma is in het algemeen vaak ietsie beter dan Tamron. En deze Sigma heeft ook een macro-stand, mocht je ook eens een bloemetje van heel dichtbij (tot 4 cm!) willen fotograferen.
Dat 20 mm (30 mm DX-equivalent) minder bereik is niet zo dramatisch als het lijkt: een paar stapjes dichterbij staan en je hebt het ook - gratis! En met 24 megapixels van de D3200 kun je ook een aardig stuk afsnijden en zo nog meer 'inzoomen' :)

http://www.dpreview.com/l...50mm-3p5-6p3-os-hsm-macro

[ Voor 6% gewijzigd door Fireshade op 25-06-2014 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stel je van die macrostand niet al te veel voor hoor. En die 4cm is vanaf de voorkant van je lens tot het onderwerp en alleen in bepaalde standen (niet op 250mm in ieder geval). Ik denk dat de vergrotingsfactor van de Tamron niet veel minder is. De "macro" toevoeging is meer om een onderscheid te maken met de oudere versie (dat doet Sigma wel vaker). De oudere versie is optisch beduidend minder, dus het is wel belangrijk dat je de Macro versie neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roobje schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 19:23:
[...]

Geen wet die voorschrijft dat een foto met een hoog dynamisch bereik met meerdere opnames gemaakt moet worden en hoog blijft relatief.
Klopt, daar is geen wet voor geschreven, maar voor de echt mooie (mijn smaak), subtiele HDR-platen zit je toch snel op 5-7 frames die je in post over elkaar heen legt.
Ik geloof je graag, maar ik neem aan dat jij geen beginner bent. Als je sluitertijden richting de seconde gaan is het voor niet iedereen even makkelijk om de camera stil te houden.
Voor langere sluitertijden is een statief inderdaad wel wenselijk, bij voldoende licht kan het echter prima met een vaste hand en eventueel iets om tegen te leunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-10 15:40

ötzi

eclecticus

Voor een collega ben ik op zoek naar een een ILC, budget is niet heel groot maar moet wel knappe plaatjes kunnen schieten in hoeverre dat dan mogelijk is.
Zag de Mediamarkt aanbieding langskomen voor de Canon EOS M voor €277,- maar wilde hier nog wat advies inwinnen aangezien ik niet echt thuis ben in de wereld van ILC's.

Wat is je beschikbare budget?
Rond de €300,- (eventueel inclusief adapter naar EF)

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Hij heeft een hele berg EF glaswerk en wil graag de mogelijkheid dmv een adapter zijn EF lenzen kunnen gebruiken.

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Voornamelijk familie en expo's

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Ja, moet minimaal 1080p @ 25/30fps kunnen filmen

Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Liefst wel, niet hoogst noodzakelijk.

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Camera moet een ingebouwde flitser hebben en SDHC of SDXC ondersteunen, eventueel USB 3.0.

Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Standaard kitlens bereik; 18-55mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

De EOS M heeft geen ingebouwde flitser maar een (wel vaak meegeleverde) kleine opzetflitser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

jup, en eos m is zon beetje de enige optie aangezien canon objectieven een electronische diafgama hebben.
andere mount adapters kunnen er niets mee. (nouja of je wil 600 $ uitgeven oid) dus je bent redelijk gebonden aan canon (alles wide open schieten lijkt mij niet de bedoeling)

[ Voor 10% gewijzigd door mrc4nl op 27-06-2014 10:52 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-10 15:40

ötzi

eclecticus

Dank, daar was ik al bang voor, iemand een alternatief met dit budget zonder de EF lens optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:32
Ik hoop dat ik hiervoor in het juiste topic zit, maar ik wil graag jullie mening/advies vragen voor het volgende.

Ik heb nu een Canon 500D met twee goede objectieven: een EF-S 17-55 f/2.8 IS USM en een Sigma 50-150 f/2.8. Nu wil ik graag mijn body upgraden, maar eigenlijk vind ik het zonde om die twee objectieven te vervangen als ik overstap op FF. Zeker die Sigma is nog maar nét nieuw. Zou ik er qua fotokwaliteit (filmen doe ik eigenlijk nooit) op vooruit gaan als ik overstap op een 60D, 70D of 7D? Ik houd me voornamelijk bezig met portret- & modelfotografie en theaterfotografie.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je gaat er op het gebied van fotokwaliteit niet-nauwelijks op vooruit. Dus daar zou ik het niet voor doen. Waarom wil je overstappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
Voornamelijk omdat ik de kwaliteit op iso 800 niet voldoende vind. Teveel ruis. Ik zou zelfs liever op iso 1600 willen schieten in het theater vanwege sluitertijd en diafragma, maar dan houd ik helemaal geen detail meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cass Casey schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 11:48:
Voornamelijk omdat ik de kwaliteit op iso 800 niet voldoende vind. Teveel ruis. Ik zou zelfs liever op iso 1600 willen schieten in het theater vanwege sluitertijd en diafragma, maar dan houd ik helemaal geen detail meer over.
Dan stel je of te hoge eisen, of je cropt echt teveel. Je foto's op 100% bekijken levert natuurlijk ruis op, maar echt niet in die mate dat het onbruikbaar wordt. Iso1600 is echt prima te doen op een 500D. Ik heb zelf een 450D gehad en daar was iso1600 heel prima. Kun je een voorbeeld plaatsen van waar je niet over tevreden bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
Op ISO 800 vind ik de ruis zeker nog acceptabel, maar qua belichting (afhankelijk van de scene) zit ik dan wel vast aan 1/40 tot 1/60ste en f/2.8-f/4. Bij dans is dat niet handig. Dan zou 1/100ste fijner zijn. Ik kan 't eens op ISO1600 proberen, maar dan kan ik 'm niet groot afdrukken, denk ik. Gisteren heb ik nog een groepsfoto laten afdrukken op 70x100cm. Die was zeker nog acceptabel, maar je merkt toch al de gevolgen van ruisonderdrukking en beperkte scherptediepte.

Afbeeldingslocatie: http://www.herjanhakkers.nl/downloads/Footloose-5973.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Groepsfoto is natuurlijk lastig en daar heb je gewoon extra licht voor nodig. Overigens is het altijd een afweging tussen ruis en scherptediepte. Fullframe heeft minder ruis, maar ook minder scherptediepte. Dus je wint op dat gebied niets. Maar ik kan geen exif uit je foto zien (dus weet niet wat de instellingen zijn) en dit is verre van op 100% om te beoordelen of het echt een probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Nu online

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Cass Casey schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 12:13:
Op ISO 800 vind ik de ruis zeker nog acceptabel, maar qua belichting (afhankelijk van de scene) zit ik dan wel vast aan 1/40 tot 1/60ste en f/2.8-f/4. Bij dans is dat niet handig. Dan zou 1/100ste fijner zijn. Ik kan 't eens op ISO1600 proberen, maar dan kan ik 'm niet groot afdrukken, denk ik. Gisteren heb ik nog een groepsfoto laten afdrukken op 70x100cm. Die was zeker nog acceptabel, maar je merkt toch al de gevolgen van ruisonderdrukking en beperkte scherptediepte.
en je bestaande objectieven gebruiken, en geen verdere scherptediepte beperking dan wordt wordt het lastig
volgens mij is dan de enige oplossing een Sony A7S met metabones adapter

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nope, de A7S is met foto's niets beter dan bijvoorbeeld een 6D bij hetzelfde afdrukformaat. Daarnaast lever je dus scherptediepte en win je uiteindelijk precies niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Nu online

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

:? bij de 6D komt de spiegel tegen zijn EF-S objectief

Afbeeldingslocatie: http://i1021.photobucket.com/albums/af332/KabouterPuntmuts/Tweakers/LowLightCamera_zps0637f133.jpg

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Vishari Beduk schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 13:02:
[...]
en je bestaande objectieven gebruiken, en geen verdere scherptediepte beperking dan wordt wordt het lastig
volgens mij is dan de enige oplossing een Sony A7S met metabones adapter
Wow, met het budget van zo'n oplossing kan hij beter gewoon van scratch beginnen :D

Maar als H_H regelmatig/doorgaans zulke grote afdrukken moet maken (commercieel?) van dit soort "schemerfotografie", dan is de investering in een body met een groot dynamisch bereik en lage ruis bij hoge ISO misschien wel verstandig. Ik weet niet hoe vaak hij foto's met de 500D nu als 'onbruikbaar' bestempelt vanwege teveel ruis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Nu online

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

begrijpend lezen hé, ik wilde alleen aangeven dat er geen goedkope/makkelijke oplossing is voor H_H

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vishari Beduk schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 13:21:
:? bij de 6D komt de spiegel tegen zijn EF-S objectief

[afbeelding]
Wat heeft dynamisch bereik met ruis te maken? En is dit plaatje met afdrukken of op scherm (pixelniveau)? Heb je al naar de studio comparison op dpreview gekeken? Ik wel en dan zie je dat die grafiekjes van DxO echt helemaal niets zeggen.

Edit: over de spiegel: misschien bij de 17-55, maar niet bij de 50-150. Maar goed, het is sowieso raar om een aps-c lens op een fullframe camera te gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door Universal Creations op 28-06-2014 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is je beschikbare budget? 500-1100 (ongeveer)
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Geen
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.) Ik wil de camera m.n. gebruiken voor portretten, landschappen en om te leren filmen (documentaire en korte verhalen).
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Ja, dit is van groot belang omdat ik wil oefenen met het maken van korte documentaires, films.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Zou mooi zijn.
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Liefst wat groter, ik ben 2 meter en heb gemerkt dat kleine toestellen daar niet altijd bij passen.
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen) -

Ik ben al enige tijd aan het rondkijken naar een goede dslr waarmee ik mooie foto's en video's kan maken.
Liefst hoef ik niet na een jaar alweer een nieuwe te kopen omdat de mogelijkheden te beperkt zijn, mijn budget is daarom iets groter en indien nodig spaar ik liever nog een beetje door.

Bij de voor mij betaalbare modellen zit ik te dubben tussen de Nikon D7100, de Canon 70D of 60D en de Sony A77. Deze zou ik dan waarschijnlijk kopen met een kitlens om vervolgens te kijken welke lens het beste past bij mij. Voornoemde toestellen lagen mij allemaal fijn in de hand en hebben elk zo hun voor- en nadelen t.o.v. elkaar.

Na zorgvuldig allerlei gebruikerservaringen te hebben doorgenomen ben ik niet meer zo zeker dat de Canon 70D daadwerkelijk beter is voor filmen dan de Nikon 7100, voor foto's lijkt de 7100 ietsjes beter. Bij de Sony vraag ik me af of er niet veel minder (betaalbare) lenzen beschikbaar zijn.

Nou vraag ik mij welke ik het beste kan kiezen, of er mogelijk een nog geschikter alternatief of dat het misschien verstandige ris om bijvoorbeeld een degelijke instapper te kopen als de Nikon D3300 met een dure lens. Ook als er op korte termijn opvolgers worden aangekondigd waardoor de prijzen dalen zou dat fijn zijn om te weten.

Ik waardeer jullie hulp en inzichten, alvast bedankt voor het lezen van dit epistel!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2014 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:47

bobcom

Dedicated dabbler

Als video nogal belangrijk voor je is en de body niet te klein mag zijn zou ik de Canons (bijv. de 70d) niet te snel wegzetten, vanwege de STM-lenzen die speciaal ontwikkeld zouden zijn voor soepel en stil autofocus bij het filmen. Is maar wat ik gelezen heb (ik hoef video niet zo nodig) maar lijkt me de moeite van het checken waard.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Als je vooral wilt gaan filmen zou ik de D7100 achterwege laten. De best APS-C camera op de markt, maar voor filmen laat hij soms een paar steekjes vallen. Vergeet daarnaast niet dat je met alleen een body er niet bent. Lensen, goede mics and recorder en glidecam of statief met videohead. Dus als je totale budget max 1,1k is dan zijn jouw opties te duur. Als je het alleen voor body hebt zou ik eens gaan kijken bij een GH3 van Panasonic, of zelfs een GH2 als eerste camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe goed de A77 II precies is met video weet ik niet, maar over het algemeen schijnen de Sony's wel een goede naam te hebben voor video geloof ik. En lenzen denk ik zeker niet dat je te kort zal komen.

Maar ik noem de Sony voornamelijk vanwege de kit met 16-50mm F2.8 lens, die zie ik namelijk staan voor een spotprijs bij Azerty. Echter heb ik zo'n idee dat het natuurlijk niet klopt, de overige winkels zijn gewoon 500,- duurder zoals je zou verwachten, maar de productcode ILCA-77M2Q klopt wel wat de kit zou moeten zijn dus. Of ze het dan ook echt leveren (wanneer weer op voorraad) is een andere vraag natuurlijk, maar is het proberen waard voor zo'n high-end lens bijna gratis erbij. Kans zal snel voorbij zijn.

ps. Een out of the box idee, wat absoluut niet zo gek zou zijn, is de RX100 III aangezien deze namelijk beschikt over Sony's nieuwe 50Mbps XAVC S video, in combinatie met de lichtsterke lens. Het formaat zou geen probleem moeten zijn aangezien het voor video vrij normaal is om er vele add-ons aan te hangen, een videography grip die je in de tripod mount monteert o.i.d. moet te vinden zijn denk ik (zou je aan een videograaf moeten vragen, is ook een topic voor), en zoveel mogelijk gewoon een statief gebruiken natuurlijk. :*) http://www.eoshd.com/content/12977/rx100-iii-review

Een DSLR kan je er altijd nog bij nemen, met de RX100 in je binnenzak. 8)
Een DSLR heb je tegenwoordig voor een prikkie (incl 35/1.8) als de eisen verder niet uitzonderlijk zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door jesper86 op 01-07-2014 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een RX100 MKIII heeft wel een lichtsterke lens, maar de lichtsterkte van het toestel als geheel is redelijk vergelijkbaar met toestellen met een grotere sensor + kitlens. Ik denk alleen dat ie het verliest qua bedieningsgemak.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2014 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tweede punt weet ik niet, ik denk dat er wel mee valt te werken en de voordelen die extra moeite (if any) het waard zijn. Zelfde met de lichtsterkte, technisch gezien lijkt het misschien minder, maar de beelden vertellen een ander verhaal en dat is niet zo vreemd. F2.8 op ISO100 blijft zo ongeacht het sensorformaat wat de video betreft, en wil je een vergelijkbare (meer) scherptediepte wat voor video meestal veel fijner kijken is, dan moet je op APSC afstoppen en heb je kwa ruis alsnog hetzelfde resultaat. Zie de review, de beelden hebben zeer veel dynamisch bereik, goede scherpte, modern formaat, hoge bitrate en alle nodige progressive framerates. EOSHD zijn video pros en zeggen toch echt moeite te hebben de beelden van een prof blackmagic video camera te onderscheiden in een blinde test. Ik denk dat als je een aantal vooroordelen opzij weet te zetten er toch een heel andere conclusie uit kan komen over dit kleine camera'tje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-10 15:26
Na verkoop van mijn D3100 omdat deze toch te groot was voor stedentripjes, ben ik op zoek naar een ILC.

Wat is je beschikbare budget? ~350 euro
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.) Zoals gezegd, de stedentrips.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Leuke toevoeging maar niet direct noodzakelijk.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Nee
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Nee
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen) Standaard kitlens voldoet meestal.

Heb inmiddels een aantal modellen op het oog, met varierende prijsen:

pricewatch: Sony Alpha A5000 + 16-50mm F3.5-5.6 OSS Zwart
pricewatch: Canon EOS M + EF-M 18-55 f/3.5-5.6 IS STM + Speedlite 90EX Zwart
pricewatch: Nikon 1 S1 + 1 Nikkor 11-27.5mm f/3.5-5.6 Zwart
pricewatch: Sony NEX-3NL + 16-50mm f/3.5-5.6 OSS Wit

Zeer verschillende prijzen, ik kom van een D3100 en wil toch wel graag een beetje vergelijkbare kwaliteit. :)

Neig nu naar de Canon vanwege de scherpe prijs bij de Mediamarkt (300 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
10-50mm !? Dus je wil een super-groothoek of is dat een typfout ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-10 15:26
jesper86 schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 16:32:
10-50mm !? Dus je wil een super-groothoek of is dat een typfout ?
Was inderdaad een tikfout ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:25
Wil je het bij een kitlens houden of de optie tot uitbreiding open laten? Bij de canon M is de keuze dan beperkt. (Tenzij je met adapters gaat werken).
Ik zien geen micro fout thirds camera's staan, is dat bewust?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk niet dat er een slechte keuze is, zeker niet als de kitlens voldoet. Dan is het een kwestie van smaak, denk aan de houvast, en de interface, probeer ze even uit als het kan. Alleen de S1 zou je wel op achteruit gaan (hoewel voor de prijs niet slecht) zou ik die alleen aanraden als je van een compact komt en vooral wanneer een tele lens gewenst is omdat die errug klein zijn voor het Nikon 1 systeem. De beeldkwaliteit hoef je je met geen enkel van de overige systemen zorgen over te maken, al zal de 18-55 van Canon net ietsje beter presteren dan die platgedrukte 16-50mm van Sony, dus dat is eventueel nog een afweging.

@Niels, MFT mag er zeker ook bij, dan is dit de meest interessante:
pricewatch: Olympus E-PL5 + 14-42mm II R f/3.5-5.6 Zwart

En deze krijg je zelfs een gratis pancake lens bij .. zolang de voorraad strekt, want die is bijna uit de rotatie:
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-GF5W Zwart

[ Voor 26% gewijzigd door jesper86 op 02-07-2014 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

• Wat is je beschikbare budget? Maximaal 600 euro.
  • Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nee, helaas niet meer.
  • Koop je de camera met een specifiek doel? Voor mijn studie doe ik voornamelijk aan architectuur- en productfotografie
  • Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Jazeker, hoewel de kwaliteit van het geluid me dan weer niet uitmaakt.
  • Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Nee
  • Overige wensen aan de camera? Ik heb twee jaar lang met een Canon 1100D gefotografeerd en omdat hij gestolen is wil ik graag een nieuwe. Nu zoek ik een camera die zowel nu, als over twee jaar nog voldoende ruimte biedt om me te blijven ontwikkelen.
  • Gewenst bereik? Naast de 18-55 wil ik ook graag een 50mm lens aanschaffen.
Zelf trekt de canon 700D mij, maar ik krijg in verschillende fotowinkels het advies om voor een Pentax K-50 of een Sony Alpha 58 te gaan.
Pagina: 1 ... 52 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's