Voor architectuur wil je een goede lichtsterke wijde prime of zoom. De kans is dus groot dat je zo'n objectief binnen niet al te lange tijd wil aanschaffen. Welk systeem bied je daarvoor de beste/goedkoopste mogelijkheden?
Waarom een lichtsterke wijde prime/zoom? Het lijkt me dat je meer hebt aan een statief. Ik zie vaker architectuurfoto's voorbij komen op f/8 of hoger dan f/2 of lager... Ligt natuurlijk wel aan je stijl van fotograferen, maar aangezien je bij architectuurfotografie meestal zo veel mogelijk scherp wil hebben en je bij een wijde lens sowieso al weinig DoF-effect hebt, zie ik niet in waarom je meer uit zou moeten geven aan een lichtsterke lens.
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Op dit moment heb ik een Pentax K100D Super, een oudje dus. Ik heb daarnaast 2 kitlenzen en een pancake lens. Ik ben me aan het oriënteren naar een nieuwere spiegelreflex. Nu heb ik snel wat zitten kijken en zag ik de Pentax K3 die nu voor iets onder de 1000 euro wordt geboden. Vanochtend even een folder bekeken van een elektroretailer en kwam een Nikon D3200 18-55VR kit tegen voor net onder de 400 euro. Mijn vraag is waarom het prijsverschil behoorlijk groot is? Okay, even een zeer korte opsomming van een aantal verschillen. Autofocus N:11-punts P: 27-punts. Continue opname N:4 P:8,3 Scherm N: 3 inch (920k) P: 3,2 inch (1,04M) en de Pentax is spatwaterbestendig. Maar wat rechtvaardigt (op technisch gebied) dat de Pentax zoveel duurder is? Of zit de Pentax duidelijk een klasse hoger?
- Update -
De Pentax K3 is staat pas sinds 7 maanden in de pricewatch terwijl de Nikon D3200 er inmiddels al 2 jaar in staat. Dit verklaart wel een deel dat de prijs hoger is.
- Update -
De Pentax K3 is staat pas sinds 7 maanden in de pricewatch terwijl de Nikon D3200 er inmiddels al 2 jaar in staat. Dit verklaart wel een deel dat de prijs hoger is.
[ Voor 12% gewijzigd door cc12 op 02-07-2014 15:35 ]
Ik begrijp 100% wat je bedoelt hoor, als ik je verhaal lees. Maar deze foto is geen best voorbeeld. Je had hier een volle stop (misschien wel anderhalf) minder hoeven te belichten en dan in RAW de donkere delen op kunnen halen. Sommige stukken zijn namelijk ronduit overbelicht.Cass Casey schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 12:13:
Op ISO 800 vind ik de ruis zeker nog acceptabel, maar qua belichting (afhankelijk van de scene) zit ik dan wel vast aan 1/40 tot 1/60ste en f/2.8-f/4. Bij dans is dat niet handig. Dan zou 1/100ste fijner zijn. Ik kan 't eens op ISO1600 proberen, maar dan kan ik 'm niet groot afdrukken, denk ik. Gisteren heb ik nog een groepsfoto laten afdrukken op 70x100cm. Die was zeker nog acceptabel, maar je merkt toch al de gevolgen van ruisonderdrukking en beperkte scherptediepte.
[afbeelding]
Verwijderd
Omdat je lang niet altijd een statief bij je hebt of bij je mag hebben. Natuurlijk, heb je een statief bij je dan gebruik je die. Maar ikzelf heb eigenlijk zelden tot nooit een statief bij me als ik bijvoorbeeld foto's maak van het interieur van een kerk of kathedraal.tobiasvs schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:29:
Waarom een lichtsterke wijde prime/zoom? Het lijkt me dat je meer hebt aan een statief. Ik zie vaker architectuurfoto's voorbij komen op f/8 of hoger dan f/2 of lager... Ligt natuurlijk wel aan je stijl van fotograferen, maar aangezien je bij architectuurfotografie meestal zo veel mogelijk scherp wil hebben en je bij een wijde lens sowieso al weinig DoF-effect hebt, zie ik niet in waarom je meer uit zou moeten geven aan een lichtsterke lens.
Beide camera's zijn goed maar de K3 is echt een stap hoger. Voor een groot deel dus qua bouw (bekijk ook dit filmpje van de camerastoretv maar eens). Zoals je zegt is die spatwaterbestendig maar ook de bediening zal een stuk anders zijn. De Pentax heeft veel meer mogelijkheden die je direct op de camera kunt bedienen, daarnaast is ook de viewfinder veel beter.cc12 schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:23:
Op dit moment heb ik een Pentax K100D Super, een oudje dus. Ik heb daarnaast 2 kitlenzen en een pancake lens. Ik ben me aan het oriënteren naar een nieuwere spiegelreflex. Nu heb ik snel wat zitten kijken en zag ik de Pentax K3 die nu voor iets onder de 1000 euro wordt geboden. Vanochtend even een folder bekeken van een elektroretailer en kwam een Nikon D3200 18-55VR kit tegen voor net onder de 400 euro. Mijn vraag is waarom het prijsverschil behoorlijk groot is? Okay, even een zeer korte opsomming van een aantal verschillen. Autofocus N:11-punts P: 27-punts. Continue opname N:4 P:8,3 Scherm N: 3 inch (920k) P: 3,2 inch (1,04M) en de Pentax is spatwaterbestendig. Maar wat rechtvaardigt (op technisch gebied) dat de Pentax zoveel duurder is? Of zit de Pentax duidelijk een klasse hoger?
- Update -
Lieve tweakers,
Ik heb een beetje hulp nodig.
Momenteel ben ik in het bezit van een Sony Alpha 100. Oude beestje, maar maakt super foto's. Ik ben dan ook erg tevreden over de kwaliteit van Sony. Echter heb ik sinds het weekend last van een sluiterknop die het sporadisch doet.
Ik heb dus eigenlijk 2 opties. Of ik koop tweedehands een andere body (ik zat te denken aan een Alpha 700), of ik koop een nieuwe.
Het budget reikt niet verder dan 450 euro. Ook wil ik een optische zoeker, en het liefst een Sony. Daar passen mijn huidige lenzen op.
Op marktplaats heb ik al een a700 gezien voor 200 euro. Is dit een redelijke prijs voor die camera?
Momenteel ben ik in het bezit van een Sony Alpha 100. Oude beestje, maar maakt super foto's. Ik ben dan ook erg tevreden over de kwaliteit van Sony. Echter heb ik sinds het weekend last van een sluiterknop die het sporadisch doet.
Ik heb dus eigenlijk 2 opties. Of ik koop tweedehands een andere body (ik zat te denken aan een Alpha 700), of ik koop een nieuwe.
Het budget reikt niet verder dan 450 euro. Ook wil ik een optische zoeker, en het liefst een Sony. Daar passen mijn huidige lenzen op.
Op marktplaats heb ik al een a700 gezien voor 200 euro. Is dit een redelijke prijs voor die camera?
Verwijderd
Een nieuwe Sony valt dan al af want geen enkele nieuwe Sony heeft nog een optische zoeker. Sony is overgegaan op elektronische zoekers.
En voor 450 euro of minder is er nieuw alleen de A58 op dit moment.
Ik heb geen idee of 200 euro gangbaar is voor een A700. Ik zou ook eens kijken voor een A580, de allerlaatste Sony met OVF, die samen met de eerste EVF modellen A33 en A55 werd geintroduceerd.
Ik heb geen idee of 200 euro gangbaar is voor een A700. Ik zou ook eens kijken voor een A580, de allerlaatste Sony met OVF, die samen met de eerste EVF modellen A33 en A55 werd geintroduceerd.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Hallo allemaal,
Laatste tijd ben ik een beetje aan t zoeken geweest naar een geschikte DSLR voor een beginner. Nu de Tweakers roundup er toevallig bij is gekomen is mijn 1e keuze een soort van bevestigd: De Nikon D3300. Graag zou ik ook jullie meningen horen over of dit een geschikte keus voor mij is.
De camera gaat vooral gebruikt worden voor all-round fotowerk met als enige bijzonderheid het fotograferen van vliegtuigen op schiphol (niet professioneel maar gewoon leuk voor erbij, hoeft dus ook niet perfect eruit te zien zeker omdat ik een beginner ben.). Qua ervaring heb ik al 7 jaar met enige regelmaat foto's geschoten met de Canon EOS350D van mijn moeder, geen idee of dit een beetje vergelijkbaar is met de DSLR's van nu?
Wat betreft de lens: Is het verstandiger om direct een kit te kopen inclusief de gangbare 18-55mm lens of kan ik beter een body kopen met een lens apart (zowel uit prijsstandpunt als uit kwaliteitsstandpunt)?
Alvast bedankt!
Laatste tijd ben ik een beetje aan t zoeken geweest naar een geschikte DSLR voor een beginner. Nu de Tweakers roundup er toevallig bij is gekomen is mijn 1e keuze een soort van bevestigd: De Nikon D3300. Graag zou ik ook jullie meningen horen over of dit een geschikte keus voor mij is.
De camera gaat vooral gebruikt worden voor all-round fotowerk met als enige bijzonderheid het fotograferen van vliegtuigen op schiphol (niet professioneel maar gewoon leuk voor erbij, hoeft dus ook niet perfect eruit te zien zeker omdat ik een beginner ben.). Qua ervaring heb ik al 7 jaar met enige regelmaat foto's geschoten met de Canon EOS350D van mijn moeder, geen idee of dit een beetje vergelijkbaar is met de DSLR's van nu?
Wat betreft de lens: Is het verstandiger om direct een kit te kopen inclusief de gangbare 18-55mm lens of kan ik beter een body kopen met een lens apart (zowel uit prijsstandpunt als uit kwaliteitsstandpunt)?
Alvast bedankt!
DSLR's van vandaag zijn nogsteeds DSLR's, dat is niet veel veranderd tenzij je een Sony koopt, en er is nu Live-view. Een 18-55 is altijd 'handig' om erbij te hebben en dat kost meestal weinig extra, maar die lens ga je voor vliegtuigen op schiphol niks aan hebben, dan heb je toch ten minste een 55-300mm o.i.d. nodig tenzij je er direct naast mag staan. Professioneel is 1 ding, maar het hoeven ook geen zoekplaatjes te worden .. toch ? 
Ik weet niet wat het budget is, maar de lens zal het belangrijkste zijn voor jouw doeleinde, wat voor (een merk) body je er dan achter hangt is minder belangrijk, maar 24MP is dan wel weer mooi om eventueel nog een stukje verder te kunnen knippen dan de lens kan bereiken.
Ik weet niet wat het budget is, maar de lens zal het belangrijkste zijn voor jouw doeleinde, wat voor (een merk) body je er dan achter hangt is minder belangrijk, maar 24MP is dan wel weer mooi om eventueel nog een stukje verder te kunnen knippen dan de lens kan bereiken.
Wat is de lens die je hebt gebruikt bij de Canon EOS350D? Als je dat goed vond, dan kun je bij hetzelfde bereik blijven.tobitronics schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 00:11:
Hallo allemaal,
Alvast bedankt!
Zoals jesper86 al zei, kun je voor vliegtuigen grote zooms heel goed gebruiken. De Nikon D3300 heeft echter 24 megapixels, waardoor je naderhand nog aardig wat kan croppen op de computer zonder veel praktisch verlies ("digitale zoom" op je pc).
Inderdaad. In principe heb je met crop dan nog 2x (12MP) tot 4x (6MP .. toch?) zoom extra (wanneer de foto scherp is).
En dan nog denk ik dat je dat met zelfs een 200mm nog (te) vaak nodig zal hebben, maar een 300mm moet dan wel lukken denk ik. Gelukkig hoeft dat niet super duur te zijn: pricewatch: Nikon AF-S DX 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR
T bereik bij de 350D was 18-55, merk toch wel dat ik de zoom daarvan toch iets te laag vind voor buitenshuis fotograferen. De volgende stap na een 18-55 is gelijk een 55-300 of zijn er nog andere mogelijkheden?Fireshade schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 10:55:
[...]
Wat is de lens die je hebt gebruikt bij de Canon EOS350D? Als je dat goed vond, dan kun je bij hetzelfde bereik blijven.
Zoals jesper86 al zei, kun je voor vliegtuigen grote zooms heel goed gebruiken. De Nikon D3300 heeft echter 24 megapixels, waardoor je naderhand nog aardig wat kan croppen op de computer zonder veel praktisch verlies ("digitale zoom" op je pc).
een lens met meer berijk: een 18-135 oid, of je neemt een superzoom (18-200)tobitronics schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 11:46:
[...]
T bereik bij de 350D was 18-55, merk toch wel dat ik de zoom daarvan toch iets te laag vind voor buitenshuis fotograferen. De volgende stap na een 18-55 is gelijk een 55-300 of zijn er nog andere mogelijkheden?
ora et labora
In de discussie daar heb ik ook al gezegd, maar ik zou eerder voor een 2e hands D7000 gaan of zelfs een D90.tobitronics schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 00:11:
Hallo allemaal,
Alvast bedankt!
Dan heb je echt een veel fijnere camera (vooral qua bediening en mogelijkheden)
Persoonlijk kan ik echt niet prettig werken met die D3xxx serie.
Waarom dan wel niet? Ik heb hem ook en weinig op aan te merknB_FORCE schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 12:38:
[...]
Persoonlijk kan ik echt niet prettig werken met die D3xxx serie.
Voornamelijk het gemis aan sneltoetsen/scrollwieltjes en LCDtje aan de bovenkant.Harribo schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 12:42:
[...]
Waarom dan wel niet? Ik heb hem ook en weinig op aan te merkn
Ik wil in een oogopslag kunnen zien waar mijn instellingen op staan op dat moment, zodat ik altijd voorbereid ben op wat komen gaat.
Bij de D3xxx moet je altijd worstelen door menu's en grote LCD gebruiken
Mijn broer heeft D3000, maar ik wordt altijd helemaal gek van dat ding
Ik vind het overigens wel jammer dat merken bij mindere modellen ineens ook allerlei opties weghalen.
Een D3xxx is namelijk wel lekker licht.
Tuurlijk, instap DSLR's zijn prima camera's, maar een D7000 is toch wel even andere koek. Alleen de zoeker is het al waard, want dat wat in instappers zit is eigenlijk geen zoeker meer te noemen als je ooit een prisma-zoeker heb geprobeerd. Waar neem je immers een DSLR voor !? Dus als je dat voor hetzelfde geld (of iets meer) kan krijgen ... dan zou ik de 24MP maar voor lief nemen en die D7000 pakken. Wat 16MP sensors betreft is de D7000 ook een goeie dus dat is ook geen issue. =)Harribo schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 12:42:
Waarom dan wel niet? Ik heb hem ook en weinig op aan te merkn
[ Voor 24% gewijzigd door jesper86 op 05-07-2014 12:57 ]
Bedankt voor die info,
maar het ging hier over meneer Tobitronics die er wel degelijk nut aan zou hebben.
Op manual heb ik alles bij me wat ik nodig heb, en kan alles met wieltjes doen.B_FORCE schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 12:46:
[...]
Voornamelijk het gemis aan sneltoetsen/scrollwieltjes en LCDtje aan de bovenkant.
Ik wil in een oogopslag kunnen zien waar mijn instellingen op staan op dat moment, zodat ik altijd voorbereid ben op wat komen gaat.
Bij de D3xxx moet je altijd worstelen door menu's en grote LCD gebruiken
Mis alleen het kantelbare scherm en wat meer AF punten maar verder, ben er zeer blij mee.
De D3100 heeft 1 scrollwieltje en geen top LCD, zoals op de D7000. Voor een kantelbaar scherm moet je de D5xxx series hebbenHarribo schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 13:04:
[...]
Op manual heb ik alles bij me wat ik nodig heb, en kan alles met wieltjes doen.
Mis alleen het kantelbare scherm en wat meer AF punten maar verder, ben er zeer blij mee.
Tja dat zijn kleine dingen, pure luxe. Enfin ieder zijn voorkeuren
Wat voor een beginner die gebruik maakt van de auto-stand kleine dingen en pure luxe lijkt, is voor (semi)pro's soms echt een vereiste. Twee scrollwieltjes en een top-LCD zijn daar het perfecte voorbeeld van. Ik zou zelf niet meer zonder willen.
Klopt. Als je veel in de manual modes schiet, scheelt het veel zoekwerk in de menu's. Vooral dit is hetgeen dat belangrijk is tussen de keuze welke serie je wilt D3xxx/D5xxx/D7xxx.Harribo schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 13:25:
Features zoals meer FPS komen in sneltreinvaart naar de instapmodellen. De D3100 had nog 3 fps, de D3300 heeft al 5 fps en die modellen worden binnen 1 1/2 jaar vervangen terwijl (D3100 was van eind 2010, en we hebben nu de D3300 en de D7000 was ook van eind 2010 en de D7100 kwam begin 2013).
Denk dat het inderdaad de features zoals een grotere (zwaardere) body, extra scherm/knoppen etc. de belangrijkste zijn voor het verschil tussen de instap- en hobbyist/semi-pro series.
Absoluut geen luxe.Harribo schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 13:25:
Het zijn juist die kleine dingen die ervoor zorgen dat je een foto maakt of mist.
Dat geldt voor een beginner net zo goed als iemand die professioneel bezig is.
Eigenlijk is het zelfs nogal vreemd, want op een analoge spiegelreflex kon je namelijk ALTIJD die instellingen in een keer zien.
Ik vind het dus raar dat die ineens verdwenen zijn.
Bedankt voor jullie reacties. Het probleem heb ik inmiddels opgelost, dus ik hoop dat hij het een tijdje blijft doen. Ik heb contactspray bij de sluiterknop gespoten, en dat heeft geholpen. Tip voor mensen die ook last hebben van een sluiterknop met klachten!thomskipsp schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 18:23:
Lieve tweakers,
Nooit gedacht dat ik me nog eens ging melden in dit topic, maar ik heb toch jullie hulp nodig 'vrees' ik.
Vrij recent mijn 7D met 580EXII, 17-40 F4, 70-200 F4 en 50mm F1.4 verkocht. Ik gebruikte hem te weinig, en objectieven wisselen heb ik sowieso schoon genoeg van. Ik zoek een goede handzame allrounder.
Ik zou ervoor kunnen kiezen een nieuwe (liefst FF) DSLR te kunnen kopen met 1 lichtsterk objectief wat het gewenste bereik afdekt. Of ik kan voor een systeemcamera / compactcamera gaan waarmee ik me kan uitleven.
Ik neig zelf heel erg naar een Fujifilm camera (oa. de looks en layout spreekt me heel erg aan) maar voor de rest heb ik geen idee waar ik nog meer aan kan denken.
Naar de Sony A7 heb ik al gekeken, die is voor mij al afgevallen, net als de Sony A6000, daar vond ik de EVF echt bagger van.
Vrij recent mijn 7D met 580EXII, 17-40 F4, 70-200 F4 en 50mm F1.4 verkocht. Ik gebruikte hem te weinig, en objectieven wisselen heb ik sowieso schoon genoeg van. Ik zoek een goede handzame allrounder.
Ik zou ervoor kunnen kiezen een nieuwe (liefst FF) DSLR te kunnen kopen met 1 lichtsterk objectief wat het gewenste bereik afdekt. Of ik kan voor een systeemcamera / compactcamera gaan waarmee ik me kan uitleven.
- Wat is je beschikbare budget? 2000 eu
- Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nee
- Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? Vakantie foto's, muziekconcerten, en alledaags gebruik
- Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Is geen vereiste, maar is meegenomen
- Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Nee, ik hecht meer waarde aan een OVF of goede EVF
- Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Ja, zie uitleg
- Gewenst bereik? Van groothoek tot aan zoom, ik zoek dus eigenlijk iets vanaf 16 tot aan 40 a 50, liefst 2.8
Ik neig zelf heel erg naar een Fujifilm camera (oa. de looks en layout spreekt me heel erg aan) maar voor de rest heb ik geen idee waar ik nog meer aan kan denken.
Naar de Sony A7 heb ik al gekeken, die is voor mij al afgevallen, net als de Sony A6000, daar vond ik de EVF echt bagger van.
Verwijderd
Als je het op een gegeven moment echt zo irritant gaat vinden dan ga je vanzelf die duurdere serie kopen van Nikon. Dat is vast ook de reden dat Nikon de goedkopere camera's hier niet mee uitrust. Het kan volgens mij niet zitten in de kosten van de onderdelen en aanpassingen die nodig zijn voor de body. Het is puur voor de positionering van de producten door het weglaten van handige features.B_FORCE schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 13:59:
[...]
Absoluut geen luxe.
Het zijn juist die kleine dingen die ervoor zorgen dat je een foto maakt of mist.
Dat geldt voor een beginner net zo goed als iemand die professioneel bezig is.
Eigenlijk is het zelfs nogal vreemd, want op een analoge spiegelreflex kon je namelijk ALTIJD die instellingen in een keer zien.
De Fuji XT-1 lijkt me een prachtige camera (geweldige EVF!), maar Fuji biedt helaas meer primes dan zooms aan. In de loop van 2014 wordt volgens hun roadmap een 16-55 f/2.8 OIS gelanceerd, dat zou een mooie combi zijn. Anders kom je nu uit op een 18-55 f/2.8-4 OIS.
[ Voor 20% gewijzigd door tobiasvs op 07-07-2014 17:46 ]
Daar is niks raars aan.B_FORCE schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 13:59:
Al die fysieke controls zijn namelijk kostbare produktonderdelen. Sinds de camera's een LCD-scherm hebben is het vele malen goedkoper om alles maar in software uit te voeren en de gebruiker maar laten drukken op navigatietoetsen. Maar de leek-gebruiker vindt dat zelf ook prima, want al die knopjes zien er maar eng en ingewikkeld uit. En in de praktijk blijkt het gros ook nauwelijks veel in te stellen (standje AUTO).
Dat is vaak ook het verschil met de meer pro bodies: gevorderde of professionele fotografen weten juist wel wat die knopjes voor staan en willen direct controle over de functies. Die zijn ook bereid er meer voor te betalen.
En zo is het cirkeltje rond.
[ Voor 27% gewijzigd door Fireshade op 07-07-2014 18:18 ]
Nog 1 vraagje omtrent de aanschaf van een dslr: Zijn er nog bepaalde trucjes die er zijn om korting te krijgen op een dslr? Ik weet dat Nikon bijv nu een cashback actie heeft op de D3300...
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
Super camera, met alle instellingen lekker ouderwets bovenop!tobiasvs schreef op maandag 07 juli 2014 @ 17:45:
De Fuji XT-1 lijkt me een prachtige camera (geweldige EVF!), maar Fuji biedt helaas meer primes dan zooms aan. In de loop van 2014 wordt volgens hun roadmap een 16-55 f/2.8 OIS gelanceerd, dat zou een mooie combi zijn. Anders kom je nu uit op een 18-55 f/2.8-4 OIS.
Er schijnt binnenkort een 18-135mm lens voor uit te komen.
Dat zou dan echt mijn ideale travel combinatie zijn, het weegt namelijk bijna niks.
Helaas is hij ook nogal aan de prijs.
(ik wacht wel totdat ze 2e hands verschijnen)
Overigens is mij wel duidelijk waarom fabrikanten marketingtechnisch opties weghalen bij goedkopere modellen.
Het is meer vreemd vanuit het oogpunt van de fotograaf.
Blijft hoe dan ook frustrerend (niet alleen bij camera's, maar tal van andere producten)
Verwijderd
De meeste fabrikanten hebben een cashback actie. Nikon, Canon en Sony. Je moet even op hun websites kijken welke modellen er precies meedoen.tobitronics schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 18:00:
Nog 1 vraagje omtrent de aanschaf van een dslr: Zijn er nog bepaalde trucjes die er zijn om korting te krijgen op een dslr? Ik weet dat Nikon bijv nu een cashback actie heeft op de D3300...
Alvast bedankt!
One camera to rule them all : Canon 70DVerwijderd schreef op zondag 29 juni 2014 @ 15:38:
Bij de voor mij betaalbare modellen zit ik te dubben tussen de Nikon D7100, de Canon 70D of 60D en de Sony A77. Deze zou ik dan waarschijnlijk kopen met een kitlens om vervolgens te kijken welke lens het beste past bij mij. Voornoemde toestellen lagen mij allemaal fijn in de hand en hebben elk zo hun voor- en nadelen t.o.v. elkaar.
Na zorgvuldig allerlei gebruikerservaringen te hebben doorgenomen ben ik niet meer zo zeker dat de Canon 70D daadwerkelijk beter is voor filmen dan de Nikon 7100, voor foto's lijkt de 7100 ietsjes beter. Bij de Sony vraag ik me af of er niet veel minder (betaalbare) lenzen beschikbaar zijn.
De camera die misschien het leukst is op een krap budget : De Sony A77
Daar kan je namelijk oude Minolta AF lenzen op gebruiken zoals deze :
- http://www.ebay.com/itm/M...enses&hash=item3f38ed12f3
- http://www.ebay.com/itm/M...enses&hash=item4622d248ad
- http://www.ebay.com/itm/G...enses&hash=item2591b5694d
- http://www.ebay.com/itm/M...enses&hash=item4182ac3f02
Vooral de 50 mm. maakt een leuk AF geluid
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Nu ik een D3300 in bezit heb en wat foto's heb genomen met de kitlens ben ik toch van mening dat ik een lens nodig heb met wat meer zoom. Nu viel mijn oog op de Nikon 55-300 lens, welke nu voor 210€ bij redcoon verkrijgbaar is. De reviews zeggen dat het een vrij goede keus is, maar ik wilde hier nog even een 'second opinion' vragen om zeker te weten dat de lens compatibel is met mijn D3300.
Wat betreft andere opties, ik had even snel naar lenzen van sigma en tamron gekeken en kwam op opties als deze:
pricewatch: Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD (Nikon)
pricewatch: Sigma 70-300mm F4-5.6 DG Macro (Nikon)
En nog een hele hoop vergelijkbare lenzen. Nou zijn deze een stuk goedkoper doordat ze bijvoorbeeld VR missen, maar zijn ze dan ook minder goed qua beeldkwaliteit? Of is glas gewoon glas?
Alvast bedankt!
Wat betreft andere opties, ik had even snel naar lenzen van sigma en tamron gekeken en kwam op opties als deze:
En nog een hele hoop vergelijkbare lenzen. Nou zijn deze een stuk goedkoper doordat ze bijvoorbeeld VR missen, maar zijn ze dan ook minder goed qua beeldkwaliteit? Of is glas gewoon glas?
Alvast bedankt!
ik heb die sigma, althans een versie die er op lijkt. en heb er weinig goeds voor over. niet scherp, weinig contrast. ik zou m links laten liggen.tobitronics schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 11:21:
Nu ik een D3300 in bezit heb en wat foto's heb genomen met de kitlens ben ik toch van mening dat ik een lens nodig heb met wat meer zoom. Nu viel mijn oog op de Nikon 55-300 lens, welke nu voor 210€ bij redcoon verkrijgbaar is. De reviews zeggen dat het een vrij goede keus is, maar ik wilde hier nog even een 'second opinion' vragen om zeker te weten dat de lens compatibel is met mijn D3300.
Alvast bedankt!
over de tamron,een quote uit het nikon f mount topic:
en de nikon 55-300Tamron SP 70-300mm f/4-5.6 Di VC USD
Een nieuwe lens van Tamron, en de eerste met de zogenaamde USD-motor aan boord. Deze "Ultra Sonic Drive" zorgt voor een stille en vrij snelle autofocus. De scherpte van deze lens lijkt behoorlijk goed te zijn, ook voorbij de 200mm. Algeheel lijken de optische prestaties zich te kunnen meten met de Nikon 70-300 VR, waar deze financieel ook in de buurt ligt. De AF-S van de Nikon is wel iets sneller dan de USD van de Tamron.
Nikon 55-300mm f/4.5-5.6G AF-S ED VR APS-c
Deze lens zit tussen de 55-200 VR en 70-300 VR in qua prijs en gewicht, maar heeft wel het grootste bereik. Optisch presteert deze lens bijna gelijk aan de 55-200, maar die is aan de korte kant net wat scherper. Aan de lange kant presteren ze gelijk en biedt de 55-300 natuurlijk 100mm extra telebereik. Deze lens is een goedkoop alternatief voor wie toch 300mm wil hebben, maar niet bijna €500 wil uitgeven voor de 70-300 VR, die overigens wel wat beter presteert en ook bruikbaar is op FX
[ Voor 13% gewijzigd door mrc4nl op 11-07-2014 11:45 ]
ora et labora
Dat denk ik ook.Verwijderd schreef op maandag 07 juli 2014 @ 17:33:
[...]
Als je het op een gegeven moment echt zo irritant gaat vinden dan ga je vanzelf die duurdere serie kopen van Nikon. Dat is vast ook de reden dat Nikon de goedkopere camera's hier niet mee uitrust. Het kan volgens mij niet zitten in de kosten van de onderdelen en aanpassingen die nodig zijn voor de body. Het is puur voor de positionering van de producten door het weglaten van handige features.
Maar in welke situatie zou ik iets moeten missen dan, meegenomen dat ik in manual mode schiet he?
Dan zijn alleen sluitertijd, Diafragma, iso van belang.
Ok ik moet zo nu en dan twee knoppen indrukken. Ben eens dat een extra wieltje dan wel mist misschien. Maar lang niet elke foto hoef ik snel voor te zijn. En bijvoorbeeld het goed vastleggen van een vliegende libelle blijft gewoon een bijna onmogelijke klus onafhankelijk van de camera.
En ik heb gewoon geleerd vooruit te denken volgens mij nog veel belangrijker dan een extra wieltje.
Ik ben allround fotograaf he? Ik doe niet iets speciaals dat ik altijd snel moet zijn.
De reden dat ik met mijn D3100 op manual schiet, is omdat het systeem zelf vaak de situatie te licht inschat. En hij komt belachelijk vaak met de flitser op de proppen. Misschien dat dat beter is bij duurdere modellen?
Ik los het op door zelf de boel onder controle te hebben en op manual te schieten.
Daar komt ook bij dat ik het verschil in een stop of meerdere stops belichting vaak te weinig vind bij dit apparaat om voor hdr meerdere duidelijke belichte foto's te hebben. Dus belichting gebruik ik zelden.
is dat nou een voordeel of een nadeel?mrc4nl schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 11:40:
[...]
en de nikon 55-300
Nikon 55-300mm f/4.5-5.6G AF-S ED VR APS-c
Deze lens zit tussen de 55-200 VR en 70-300 VR in qua prijs en gewicht, maar heeft wel het grootste bereik. Optisch presteert deze lens bijna gelijk aan de 55-200,
[...]
begrijk ik nou goed dat je op manual schiet omdat anders de flitser erbij komt?Harribo schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 08:51:
[...]
De reden dat ik met mijn D3100 op manual schiet, is omdat het systeem zelf vaak de situatie te licht inschat. En hij komt belachelijk vaak met de flitser op de proppen. Misschien dat dat beter is bij duurdere modellen?
Ik los het op door zelf de boel onder controle te hebben en op manual te schieten.
wat is jouw definitie van maual; is dat alleen de M stand of ook de P en A standen?
mij lijkt het namelijk heel erg moeilijk om altijd in de M stand foto's te maken
[zaterdagavond ongein]
echte mannen kopen een camera met de beste autofocus en de beste lichtmeter en de beste auto ISO functie
vervolgens zetten die er dan een speciaal matglas in voor MF en doen dan alles, maar dan ook echt alles met de hand instellen
[/zaterdagavond ongein]
[ Voor 11% gewijzigd door Vishari Beduk op 12-07-2014 19:05 ]
weet het niet meer
In A, S en P gaat de flitser toch ook niet af?
Niet als je m niet openklapt of aanzet nee.
Reden dat ik nooit de autostand op mijn D7000 gebruik die wil zelfs in vol zonlicht bijna altijd flitsen.
Reden dat ik nooit de autostand op mijn D7000 gebruik die wil zelfs in vol zonlicht bijna altijd flitsen.
Is dat je enige reden waarom je nooit de autostand gebruikt?

@Harribo
Er zijn tal van situaties te noemen waarbij voorbereiding zoveel uitmaakt.
Die situaties zijn dichterbij dan een snelle libelle.
Denk bv aan emoties, gelaatstrekkingen, als je personen fotografeert.
Momenten in de stad die ineens gebeuren, een wildbeest dat ineens oversteekt tijdens een hike-tocht.
Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Overigens snap ik hier tevens niet dat je zegt dat lichtmeting de reden is dat je op auto schiet.
Dan zou ik me maar eens wat meer verdiepen (dat geldt ook voor Barrycade).
Dan begrijp je waarom je camera dat doet, maar te meer waarom manual sowieso veel meer brengt.
Ik begrijp niet eens waarom ik uberhaubt die knop heb.
Zeer sporadisch gebruik ik nog weleens diafragma prioriteit.
Van mij zouden ze die knap mogen vervangen voor iets zinvollers.
Flitser mogen ze er van mij ook vanaf halen, die kun je ook niet serieus gebruiken.

@Harribo
Er zijn tal van situaties te noemen waarbij voorbereiding zoveel uitmaakt.
Die situaties zijn dichterbij dan een snelle libelle.
Denk bv aan emoties, gelaatstrekkingen, als je personen fotografeert.
Momenten in de stad die ineens gebeuren, een wildbeest dat ineens oversteekt tijdens een hike-tocht.
Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Overigens snap ik hier tevens niet dat je zegt dat lichtmeting de reden is dat je op auto schiet.
Dan zou ik me maar eens wat meer verdiepen (dat geldt ook voor Barrycade).
Dan begrijp je waarom je camera dat doet, maar te meer waarom manual sowieso veel meer brengt.
Ik begrijp niet eens waarom ik uberhaubt die knop heb.
Zeer sporadisch gebruik ik nog weleens diafragma prioriteit.
Van mij zouden ze die knap mogen vervangen voor iets zinvollers.
Flitser mogen ze er van mij ook vanaf halen, die kun je ook niet serieus gebruiken.
[ Voor 106% gewijzigd door B_FORCE op 13-07-2014 10:14 ]
B_FORCE schreef op zondag 13 juli 2014 @ 10:02:
Niet echt een discussie voor in dit startertopic, maar ik begrijp niet wat manual mode meer zou brengen??
Uiteindelijk moet iets of iemand de hoeveelheid licht meten. Aangezien ik geen zin heb om met een externe lichtmeter te werken gebruik ik de lichtmeter in de camera. Deze doet het alleen als de camera niet op M staat.
Dit is wat ik gebruik (op volgorde van meest gebruikt eerst):
A: Dus diafragma instellen gebruik ik verreweg het meest
S: Bij fotograferen van rijdende motoren (pannen/meetrekken) of sporters
M: Met flitser, dan zet ik de camera op groot diafragma en sluitertijd op b.v. 1/80 en dan laat ik de lichtmeter op de flitser het werk doen; die regelt dan bij.
En bij zeer weinig licht zonder flitser; dan laat ik de auto ISO regeling de ISO opschroeven (en dan gebruik ik nog steeds de interne lichtmeter)
P: Bij fotograferen van groep mensen waarbij ik juist een groot DOF wil
[ Voor 7% gewijzigd door Vishari Beduk op 13-07-2014 10:41 ]
weet het niet meer
Ook in M doet ie het en dat is het "hypocriete" aan mensen die alleen in M schieten. Die gebruiken nog net zo goed de lichtmeting die de camera aan boord heeft en baseren hun sluitertijd hier net zo goed als in Av hierop. Het verschil is dat de camera die informatie in A(v) razendsnel toepast, terwijl je in M zelf de sluitertijd goed moet zetten met exacte dezelfde informatie.Vishari Beduk schreef op zondag 13 juli 2014 @ 10:38:
Deze doet het alleen als de camera niet op M staat.
Wanneer is M-stand handig: met flitser. Omdat de lichtmeting geen rekening houdt met je flitser en dan dus te lange sluitertijd selecteert in A(v).
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Er heet ook nog zoiets als zelf nadenken.
In sommige situaties weet je dat je lichtmeter "verkeerde" informatie geeft door bv hetgeen wat er op de foto gaat komen.
Dan corrigeren je zelf een aantal stops om het resultaat goed te krijgen
Dat bedoelde ik dus met begrijpen hoe je lichtsensor werkt.
Op manual schieten en je instellingen zo aanpassen dat de lichtmeter precies op nul staat is daarom niet zo slim.
De manual stand is handig wanneer de fotograaf zelf wil bepalen wat en hoe een foto wordt.
Soms over- of onderbelicht je met opzet, om zo de nadruk ergens op te leggen, of (zoals ik al zei) je zult moeten compenseren omdat de sensor zelf de fout in gaat.
Maar bovenal leer je in manual mode pas goed hoe een camera dingen vastlegt, wanneer je wat in welke situatie moet gebruiken, hoe scherpte-diepte werkt en in welke situatie je een bepaald f-getal getal nodig zult hebben enz enz enz
Soms is het alleen al omdat je weet dat je lens bij bepaald diafragma minder presteert, zodat die probeert te vermijden.(en waar leg je dan slim je focuspunt)
Daarbuiten kun je in manual zelf je compromis maken.
Ga ik een langere sluitertijd gebruiken?
Gooi ik de ISO-waarde omhoog?
Kan ik misschien toch nog iets aan mijn diafragma doen?
Of ergens tussen die standen in.
In sommige situaties weet je dat je lichtmeter "verkeerde" informatie geeft door bv hetgeen wat er op de foto gaat komen.
Dan corrigeren je zelf een aantal stops om het resultaat goed te krijgen
Dat bedoelde ik dus met begrijpen hoe je lichtsensor werkt.
Op manual schieten en je instellingen zo aanpassen dat de lichtmeter precies op nul staat is daarom niet zo slim.
De manual stand is handig wanneer de fotograaf zelf wil bepalen wat en hoe een foto wordt.
Soms over- of onderbelicht je met opzet, om zo de nadruk ergens op te leggen, of (zoals ik al zei) je zult moeten compenseren omdat de sensor zelf de fout in gaat.
Maar bovenal leer je in manual mode pas goed hoe een camera dingen vastlegt, wanneer je wat in welke situatie moet gebruiken, hoe scherpte-diepte werkt en in welke situatie je een bepaald f-getal getal nodig zult hebben enz enz enz
Soms is het alleen al omdat je weet dat je lens bij bepaald diafragma minder presteert, zodat die probeert te vermijden.(en waar leg je dan slim je focuspunt)
Daarbuiten kun je in manual zelf je compromis maken.
Ga ik een langere sluitertijd gebruiken?
Gooi ik de ISO-waarde omhoog?
Kan ik misschien toch nog iets aan mijn diafragma doen?
Of ergens tussen die standen in.
ow ... bedoelt men datUniversal Creations schreef op zondag 13 juli 2014 @ 10:45:
[...]
Ook in M doet ie het en dat is het "hypocriete" aan mensen die alleen in M schieten. Die gebruiken nog net zo goed de lichtmeting die de camera aan boord heeft en baseren hun sluitertijd hier net zo goed als in Av hierop. Het verschil is dat de camera die informatie in A(v) razendsnel toepast, terwijl je in M zelf de sluitertijd goed moet zetten met exacte dezelfde informatie.
dat is wel zo verschrikkelijk tijdrovend dat het (voor mij) geen optie is
sorry, maar ik vind het allemaal te vaag
natuurlijk is het aan te bevelen om eens te experimenteren en dan zelf allerlei instellingen te proberen en te zien wat het effect er van is
maar voor het 'echte' werk zie ik het niet gebeuren, bijvoorbeeld bij het fotograferen van een bruiloft
weet het niet meer
Lol, voor het "echte werk" betwijfel je het?
De meeste professionele fotografen schieten enkel volledig op manual exact om die redenen.
Youtube/fotobladen staan vol met mensen die professioneel zo werken.
Ik zou zeggen, veel kijk- en leerplezier
Als je denkt dat de manuele stand enkel voor leuk experimenteren is, heb je namelijk nog een hoop te leren (NOFI)
De meeste professionele fotografen schieten enkel volledig op manual exact om die redenen.
Youtube/fotobladen staan vol met mensen die professioneel zo werken.
Ik zou zeggen, veel kijk- en leerplezier
Als je denkt dat de manuele stand enkel voor leuk experimenteren is, heb je namelijk nog een hoop te leren (NOFI)
Dus jij kijkt naar de situatie en weet meteen welke instellingen je moet gebruiken? Lol. Nee, je baseert je op de lichtmeting van je camera en dan ga je daar je sluitertijd op aanpassen (al dan niet met stops onder-/overbelicht). Dit kan in A(v) ook, gewoon instellen hoeveel je wil onder-/overbelichten en waar je je meting op wil baseren. Ik gebruik vaak spotmeting zodat ik precies kan aangeven waar ik de meting op wil laten baseren.
Wat je verder zegt over iso en diafragma kan ook prima in A(v) hoor. Volgens mij weet je niet de verschillen tussen de S (Tv), A(v) en M.
Wat je verder zegt over iso en diafragma kan ook prima in A(v) hoor. Volgens mij weet je niet de verschillen tussen de S (Tv), A(v) en M.
Och, we gaan over details vallen, wat leuk.
Dat is de strekking niet van mijn verhaal.
De strekking is om te leren begrijpen hoe een camera werkt/denkt en dat je in manual mode meer vrijheid hebt.
Hoewel ik wel zie dat er een misverstand is ontstaan (dat krijg je door afkortingen te gebruiken).
Ik las namelijk eerder enkel over auto-stand (daar begon Barrycade nmlk mee)
Met A bedoel je uiteraard niet de automagische stand, maar "Aperture priority".
Daarnaast is er nog shutter-priority (S) en programmed auto with flexible program (P).
Die laatste vind ik persoonlijk heel raar werken.
Zoals ik al zei, gebruik ik diafragma prioriteit soms.
Vooral handig wanneer het licht constant veranderd, maar tegelijk gevaarlijk omdat je niet een te grote sluitertijd wilt hebben of juist wanneer je beweging in de foto wilt hebben (dat is de gekozen sluitertijd weer te kort)
Het gaat echter om het volgende.
Volgens mij heb je een bepaalde compositie in je hoofd, waarbij je meestal een bepaalde scherpte diepte wilt hebben om zo het onderwerp goed uit de foto te halen. Diafragma is dus erg belangrijk.
In een makkelijke situatie zijn dan je sluitertijd en ISO je variabelen.
In moeilijke situaties (bv sport) wordt sluitertijd vaak al lastiger.
Je zult dus altijd me je instellingen moeten spelen om de driehoek diafragma-sluitertijd-ISO een goed compromis te vinden (even de lens daarbuiten gelaten).
Soms komt het ook voor dat je bv juist een lange sluitertijd wilt hebben om meer beweging in de foto te krijgen.
Overigens weet je na jaren ervaring sommige situaties al redelijk direct in te schatten.
Grote groepen kun je soms prima met een groot diafragma fotograferen, maar dat hangt er maar helemaal vanaf hoe ze staan opgesteld.
Als ze vrij breed staan en hooguit 2-3 man diep, dan KAN dat best een optie zijn.
Maar alles is relatief, dus het hangt van zoveel dingen af en verschilt het per situatie hoe je het wilt aanpakken.
Om die reden is manual juist een voorkeur van zo gigantisch veel (professionele) mensen.
Dan heb je alles zelf onder controle
Ik dwaal weer af.
Hopelijk is de strekking duidelijk, voornamelijk naar volledige automatische stand.
(waar ik origineel op reageerde)
Dat is de strekking niet van mijn verhaal.
De strekking is om te leren begrijpen hoe een camera werkt/denkt en dat je in manual mode meer vrijheid hebt.
Hoewel ik wel zie dat er een misverstand is ontstaan (dat krijg je door afkortingen te gebruiken).
Ik las namelijk eerder enkel over auto-stand (daar begon Barrycade nmlk mee)
Met A bedoel je uiteraard niet de automagische stand, maar "Aperture priority".
Daarnaast is er nog shutter-priority (S) en programmed auto with flexible program (P).
Die laatste vind ik persoonlijk heel raar werken.
Zoals ik al zei, gebruik ik diafragma prioriteit soms.
Vooral handig wanneer het licht constant veranderd, maar tegelijk gevaarlijk omdat je niet een te grote sluitertijd wilt hebben of juist wanneer je beweging in de foto wilt hebben (dat is de gekozen sluitertijd weer te kort)
Het gaat echter om het volgende.
Volgens mij heb je een bepaalde compositie in je hoofd, waarbij je meestal een bepaalde scherpte diepte wilt hebben om zo het onderwerp goed uit de foto te halen. Diafragma is dus erg belangrijk.
In een makkelijke situatie zijn dan je sluitertijd en ISO je variabelen.
In moeilijke situaties (bv sport) wordt sluitertijd vaak al lastiger.
Je zult dus altijd me je instellingen moeten spelen om de driehoek diafragma-sluitertijd-ISO een goed compromis te vinden (even de lens daarbuiten gelaten).
Soms komt het ook voor dat je bv juist een lange sluitertijd wilt hebben om meer beweging in de foto te krijgen.
Overigens weet je na jaren ervaring sommige situaties al redelijk direct in te schatten.
Grote groepen kun je soms prima met een groot diafragma fotograferen, maar dat hangt er maar helemaal vanaf hoe ze staan opgesteld.
Als ze vrij breed staan en hooguit 2-3 man diep, dan KAN dat best een optie zijn.
Maar alles is relatief, dus het hangt van zoveel dingen af en verschilt het per situatie hoe je het wilt aanpakken.
Om die reden is manual juist een voorkeur van zo gigantisch veel (professionele) mensen.
Dan heb je alles zelf onder controle
Ik dwaal weer af.
Hopelijk is de strekking duidelijk, voornamelijk naar volledige automatische stand.
(waar ik origineel op reageerde)
Daar heeft nikon wat op gevonden, op de mode dial van jouw d3100 staat een "geen flits" knop.Harribo schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 08:51:
[...]
dat is een volledige automatische stand waar hij niet de flitser gebruikt.

ora et labora
RTFM???mrc4nl schreef op zondag 13 juli 2014 @ 13:56:
[...]
Daar heeft nikon wat op gevonden, op de mode dial van jouw d3100 staat een "geen flits" knop.
[afbeelding]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Verwijderd
Wij zitten met twee kapotte apparaten: Een Nikon d60 en Sony camcorder.
We willen voor beiden een nieuwe gaan kopen, maar overwegen ook '2-in-1'. Gezien het feit dat we nog enkele lenzen hebben van de Nikon kijken we naar een 3300 of 5300 body (5300 is zo'n beetje maximale budget).
Zouden jullie je keuze van de dslr af laten hangen van videokwaliteit of weer voor een losse huis-tuin-keuken camcorder gaan en de dslr-keuze alleen op fotografie baseren?
Bij 2 losse apparaten lijkt me de 3300 de beste keuze aangezien de extra's van 5300 (WiFi, gps en meer af-punten) voor mij geen 250€ prijsverschil verdedigen.
Bij 1 apparaat voor de 5300 omdat video/geluid dan beter zou zijn. Stereogeluid tov mono en meer af-velden komen volgens mij het scherpstellen te goede.
Maar is dat ook zo of heb je al snel (bij beiden) een losse stereomicrofoon nodig voor fatsoenlijk geluid? In dat geval valt het voordeel van de 5300 weer grotendeels weg.
Hartelijk dank alvast!
Jurgen
We willen voor beiden een nieuwe gaan kopen, maar overwegen ook '2-in-1'. Gezien het feit dat we nog enkele lenzen hebben van de Nikon kijken we naar een 3300 of 5300 body (5300 is zo'n beetje maximale budget).
Zouden jullie je keuze van de dslr af laten hangen van videokwaliteit of weer voor een losse huis-tuin-keuken camcorder gaan en de dslr-keuze alleen op fotografie baseren?
Bij 2 losse apparaten lijkt me de 3300 de beste keuze aangezien de extra's van 5300 (WiFi, gps en meer af-punten) voor mij geen 250€ prijsverschil verdedigen.
Bij 1 apparaat voor de 5300 omdat video/geluid dan beter zou zijn. Stereogeluid tov mono en meer af-velden komen volgens mij het scherpstellen te goede.
Maar is dat ook zo of heb je al snel (bij beiden) een losse stereomicrofoon nodig voor fatsoenlijk geluid? In dat geval valt het voordeel van de 5300 weer grotendeels weg.
Hartelijk dank alvast!
Jurgen
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2014 21:13 ]
Ik heb sinds een tijdje een Canon 600D met deze objectieven:
Nu wil ik een upgrade kwa lens die mooie kwaliteit foto's kan maken van de natuur, insecten, vliegende eenden, rennende honden. Nu was ik in de winkel geweest en had ik een Macro lens op het oog en dat was deze:
Maar nu is dit voor Macro en nu wil ik eigenlijk ook wel een Macro lens in bezit hebben. Ik heb met de 70 - 300 mm een mooie tele lens voor 'actie' foto.
Mijn vraag aan jullie is: Welke lens zouden jullie aanraden voor de bovengestelde kwestie. Mochten jullie nog verder informatie nodig hebben dan geef ik die graag.
Budget zou ik zeggen is rond de 900 euro en dat is volgens mij meer dan redelijk voor een lens.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen hiermee.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM | € 399,- | € 399,- |
1 | Tamron AF 18-200mm f/3.5-6.3 XR Di-II LD ASP IF Macro (Canon) | € 139,- | € 139,- |
1 | Canon EF 50mm f/1.8 II | € 94,- | € 94,- |
Nu wil ik een upgrade kwa lens die mooie kwaliteit foto's kan maken van de natuur, insecten, vliegende eenden, rennende honden. Nu was ik in de winkel geweest en had ik een Macro lens op het oog en dat was deze:
1 | Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM | € 788,99 | € 788,99 |
Maar nu is dit voor Macro en nu wil ik eigenlijk ook wel een Macro lens in bezit hebben. Ik heb met de 70 - 300 mm een mooie tele lens voor 'actie' foto.
Mijn vraag aan jullie is: Welke lens zouden jullie aanraden voor de bovengestelde kwestie. Mochten jullie nog verder informatie nodig hebben dan geef ik die graag.
Budget zou ik zeggen is rond de 900 euro en dat is volgens mij meer dan redelijk voor een lens.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen hiermee.
Voor insecten zou ik persoonlijk liever een wat langere lens gebruiken. Deze past binnen je budget: pricewatch: Sigma 150mm F2.8 EX APO DG MACRO OS HSM (Canon)
En is 1 van de beste macrolenzen die je voor dat geld kunt kopen.
Ik dacht dat hij in de P stand ook niet zomaar automatisch deed flitsen.mrc4nl schreef op zondag 13 juli 2014 @ 13:56:
[...]
Daar heeft nikon wat op gevonden, op de mode dial van jouw d3100 staat een "geen flits" knop.
[afbeelding]
Verwijderd
Mooi verhaal hoor, maar dit soort boude uitspraken mag je wel even met cijfers onderbouwen.B_FORCE schreef op zondag 13 juli 2014 @ 13:43:
[....]
[....]
Verwijderd
Het ligt denk ik ook wel aan de professie denk ik. Een landschapsfotograaf die de tijd heeft om er rustig voor te gaan zitten om dat ideale plaatje te schieten zal sneller de volledige handmatige stand gebruiken dan een sportfotograaf (zoals bij het WK voetbal) die de actie moet volgen en vooral raak moet schieten om vervolgens snel de afbeelding te (laten) verzenden.Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2014 @ 09:49:
[...]
Mooi verhaal hoor, maar dit soort boude uitspraken mag je wel even met cijfers onderbouwen.
Bedankt voor je advies. Wil echt een kwaliteitsslag maken met de lenzen. Heb je verder nog opmerkingen over me oude objectieven. Misschien valt daar ook iets in te verbeteren?Universal Creations schreef op zondag 13 juli 2014 @ 18:13:
Voor insecten zou ik persoonlijk liever een wat langere lens gebruiken. Deze past binnen je budget: pricewatch: Sigma 150mm F2.8 EX APO DG MACRO OS HSM (Canon)
Ik weet alles inmiddels van sluitertijd etc, ik heb mij er ook een jaar lang in verdiept en nog beter, het geheel in de praktijk getest.
Dat ik manual schiet heeft niet alleen met het opkomen van de flitser te maken, ook met het feit dat niet alle foto's mij naar het zin zijn als ik alleen afga op de intelligentie van het systeem.
Wil trouwens niet zeggen dat ik de auto standen nooit gebruik. Zeker wel, ik schat van te voren de situatie in en op basis daarvan pak ik de auto stand of een van de auto scenes (landschap, sport etc) of manual. Kom meer dan de helft van de tijd uit bij manual dan om bovenstaande redenen. En ja dan maak ik in eerste in wel gebruik van de lichtmeting van het apparaat om te checken of ik in de buurt zit.
Maar dat gaat heel soms ook niet goed waardoor ik dus dan alles zelf uitzoek.
Genoeg hierover, ik heb de ervaring dat ik op mijn manier de beste foto's uit mijn simpele instapspiegelreflex haal. Dat ik nu opeens zonder te vragen wordt gevraagd om shoots te doen elders zal daar denk ik niet los van staan. Denk ik hoor :-)
Kijk anders wat ik eruit haal :
https://m.flickr.com/#/photos/27887775@N03/
Ok verder reageer ik niet meer ok daar is dit topic eigenlijk niet voor bedoeld
Ik wou alleen maar aangeven dat ik veel kan met de D3100. En andere reden is dat ik niet meer geld heb anders was het een D5200 of heel mss wel een D7100 geworden maar dat is niet de hoofdreden
Dat ik manual schiet heeft niet alleen met het opkomen van de flitser te maken, ook met het feit dat niet alle foto's mij naar het zin zijn als ik alleen afga op de intelligentie van het systeem.
Wil trouwens niet zeggen dat ik de auto standen nooit gebruik. Zeker wel, ik schat van te voren de situatie in en op basis daarvan pak ik de auto stand of een van de auto scenes (landschap, sport etc) of manual. Kom meer dan de helft van de tijd uit bij manual dan om bovenstaande redenen. En ja dan maak ik in eerste in wel gebruik van de lichtmeting van het apparaat om te checken of ik in de buurt zit.
Maar dat gaat heel soms ook niet goed waardoor ik dus dan alles zelf uitzoek.
Genoeg hierover, ik heb de ervaring dat ik op mijn manier de beste foto's uit mijn simpele instapspiegelreflex haal. Dat ik nu opeens zonder te vragen wordt gevraagd om shoots te doen elders zal daar denk ik niet los van staan. Denk ik hoor :-)
Ok verder reageer ik niet meer ok daar is dit topic eigenlijk niet voor bedoeld
Ik wou alleen maar aangeven dat ik veel kan met de D3100. En andere reden is dat ik niet meer geld heb anders was het een D5200 of heel mss wel een D7100 geworden maar dat is niet de hoofdreden
ik zie hier echt geen enkele foto tussen staan die je niet op diafragma prioriteit zou kunnen makenHarribo schreef op maandag 14 juli 2014 @ 11:33:
enige wat je misschien moet doen in sommige situaties is spotmeting i.c.m. exposure lock
http://www.nphotomag.com/...-lock-on-your-nikon-dslr/
weet het niet meer
Verwijderd
Mag je denken, maar ik heb toch sterk het vermoeden dat het geen reet met elkaar te maken heeft. Bijna iedereen met een camera groter dan een telefoon kan wel eens gevraagd worden ergens foto's te maken. Ik gebruik dat in ieder geval niet als kwaliteitskader voor mijn fotografie.Harribo schreef op maandag 14 juli 2014 @ 11:33:
Dat ik nu opeens zonder te vragen wordt gevraagd om shoots te doen elders zal daar denk ik niet los van staan. Denk ik hoor :-)
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2014 11:57 ]
Denk dat het daar ook niet om ging. Meer dat de manuele stand voor hem de makkelijkste manier is om dit resultaat te halen.Vishari Beduk schreef op maandag 14 juli 2014 @ 11:51:
[...]
ik zie hier echt geen enkele foto tussen staan die je niet op diafragma prioriteit zou kunnen maken
enige wat je misschien moet doen in sommige situaties is spotmeting i.c.m. exposure lock
Verder vind ik het vrij onzinnig om uitsluitend de M-stand te gebruiken. Als je weet hoe de lichtmeting van je camera werkt (streeft naar een foto met 18% grijs) dan kan je in veel situaties makkelijker af zonder de M stand. Ik gebruik mijn camera vaak als volgt:
- Portretten op A (eventueel in combinatie met belichtingscorrectie)
- Steden op Hyper-P (pentax functie;eventueel in combinatie met belichtingscorrectie)
- Sport op TAv of T(eventueel in combinatie met belichtingscorrectie)
- Flitsen op M
- Landschap M of A (eventueel in combinatie met belichtingscorrectie)
Verder gebruiken professionele fotografen vaker niet de M functie dan vele denken. Uiteindelijk gaat het om waar jij de beste resultaten mee haalt en leer je jezelf in het begin al voorkeuren en gewoontes aan. Het is niet onverstandig om daar zo nu en dan mee te breken om te kijken of die voorkeuren en gewoontes nog wel zo handig zijn.
Die Tamron superzoom zou ik persoonlijk niet gebruiken en eerder gaan voor pricewatch: Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM (Canon) of als je wat meer bereik wil: pricewatch: Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM (Canon)FRGert schreef op maandag 14 juli 2014 @ 11:13:
[...]
Bedankt voor je advies. Wil echt een kwaliteitsslag maken met de lenzen. Heb je verder nog opmerkingen over me oude objectieven. Misschien valt daar ook iets in te verbeteren?
Maar misschien vind je de Tamron geniaal om te gebruiken voor alles en nog wat.
ter info: Bij mijn D5200 zat alleen een dun papieren boekje met slechts beperkte info; de user manual.
Maar er bestaat ook een reference manual; veel dikker. Hierin staat ook het exposure lock uitvoerig besproken.
Deze manual moet je van de Nikon site downloaden als pdf.
weet het niet meer
Ik vind die tamron helaas ook niet wat ik ervan verwacht, maar ik dacht misschien ligt dat aan mij. Gebruik die lens ook nauwelijks. Het is of de 55mm vast of de 70-300 superzoom. Ik heb hem toen ook gekocht toen ik me spiegel net kocht, omdat de standaard kitlens er niet was en wilde toen in dezelfde prijsklasse blijven.Universal Creations schreef op maandag 14 juli 2014 @ 15:00:
[...]
Die Tamron superzoom zou ik persoonlijk niet gebruiken en eerder gaan voor pricewatch: Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM (Canon) of als je wat meer bereik wil: pricewatch: Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM (Canon)
Maar misschien vind je de Tamron geniaal om te gebruiken voor alles en nog wat.
Mag ik misschien wel vragen waarom je voor het werk Sigma kiest? Of is dit puur toeval. Canon zelf heeft toch ook goede lenzen of heb je daar een andere mening over?
Bedankt in ieder geval voor je hulp ga er zeker wat mee doen. Ik wil sowieso wat meer met fotografie doen en ook met nabewerking ervan.
Verwijderd
Beste,
Ik wil graag een dslr kopen en heb de Nikon d3200 op het oog, omdat deze gezien reviews de "beste" is voor een beginner.
Nu vraag ik me alleen nog af met welke lens ik het beste af ben. De foto's die ik zal maken zal voornamelijk van de kinderen zijn en zoals op iedere vakantie de omgeving waar je bent.
Nu heb ik de volgende combinaties gezien:
http://www.kamera-express...ron-18-200mm-xr-di-ii-tas
http://www.kamera-express.../nikon-d3200-18-105mm-vr/
Ik ben heel erg benieuwd naar julllie mening of aanbeveling.
Dank jullie wel
Ik wil graag een dslr kopen en heb de Nikon d3200 op het oog, omdat deze gezien reviews de "beste" is voor een beginner.
Nu vraag ik me alleen nog af met welke lens ik het beste af ben. De foto's die ik zal maken zal voornamelijk van de kinderen zijn en zoals op iedere vakantie de omgeving waar je bent.
Dank jullie wel
Ik ga hier niet uitgebreid op in, daar is dit topic niet voor, heb mijn reden er wel voor.Vishari Beduk schreef op maandag 14 juli 2014 @ 11:51:
[...]
ik zie hier echt geen enkele foto tussen staan die je niet op diafragma prioriteit zou kunnen maken
Zeg trouwens ook niet dat elke foto perfect is, wil alleen aantonen dat er mooie foto's ook met een D3100 te maken zijn.
Maar bedankt voor je link, zal eens kijken
Nou dit zijn opdrachten naar aanleiding van wat ik al gemaakt heb en mensen die in het vak zelf zitten hebben mij gevraagd. Nogmaals: om aan te geven dat die D3100 niet zo'n verkeerde camera niet is., niet dat ik claim een topfotograaf te zijn want dat ben ik niet, weet aardig wat maar heb nog meer te leren als ik zo rondkijk.Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2014 @ 11:56:
[...]
Mag je denken, maar ik heb toch sterk het vermoeden dat het geen reet met elkaar te maken heeft. Bijna iedereen met een camera groter dan een telefoon kan wel eens gevraagd worden ergens foto's te maken. Ik gebruik dat in ieder geval niet als kwaliteitskader voor mijn fotografie.
Edit: voor video moet je geen D3100 nemen is mijn mening, werkt niet lekker en is lawaaierig
[ Voor 47% gewijzigd door Harribo op 14-07-2014 16:24 ]
Ik heb een D3100 plus 18-55 en 55-300 naar Canada meegenomen. Enige moment dat ik de 55-300 heb gebruikt was toen we orca's gingen spotten op zee, verder was voor mij de 18-55 ruim voldoende. Inmiddels heb ik de 18-55 weggedaan en er standaard een 18-105 opzitten. Voor huis-tuin-en-keukenwerk ruim voldoende, VR werkt erg goed en hij is spotgoedkoop (ik heb de mijne via Marktplaats voor 75 gekocht).Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2014 @ 15:42:
Beste,
Dank jullie wel
De 18-200 vind ik zelf erg duur voor wat je krijgt, kun je beter geld besparen en als je het ooit nodig denkt te hebben een leuke 70-300 voor kopen oid.
Heb zelf de D3100 met 18-55 en een 55-200. Hoor verhalen dat de 18-200 kwalitatief iets minder is dan de 2 lenzen die ik heb, volgens mij vanwege het bereik(?).EcoR schreef op maandag 14 juli 2014 @ 16:15:
[...]
De 18-200 vind ik zelf erg duur voor wat je krijgt, kun je beter geld besparen en als je het ooit nodig denkt te hebben een leuke 70-300 voor kopen oid.
70-300 zou ik ook eerder kopen, ik mis er eerder 100 mm bij.
Dat zal de zoom-factor zijn. Meestal worden lenzen er niet beter op als een zoom-factor van meer dan 3 a 4 in zit. Dan moeten er optisch teveel concessies gedaan wordenHarribo schreef op maandag 14 juli 2014 @ 16:18:
[...]
Heb zelf de D3100 met 18-55 en een 55-200. Hoor verhalen dat de 18-200 kwalitatief iets minder is dan de 2 lenzen die ik heb, volgens mij vanwege het bereik(?).
This footer is intentionally left blank
Mee eens, ik heb de 18-200 wel eens een dagje gebruikt, en vond het vooral een opeenstapeling van compromissen. Kwaliteit is niet echt super, AF werkt niet echt optimaal en daarnaast DX (niet dat dat hier erg relevant is..).
Allereerst, als je gewend bent met je camcorder te filmen, zal in het algemeen de video-autofocus van de meeste consumenten-DSLR's je flink tegenvallen.Verwijderd schreef op zondag 13 juli 2014 @ 16:09:
Hartelijk dank alvast!
Jurgen
Ook het filmgemak bij een camcorder is nog steeds groter. Normaal is de AF-motor bij een camcorder ook onhoorbaar - bij een DSLR is dat per lens verschillend. Bij een beetje goede camcorder heeft de motorzoom een variabele zoomsnelheid met ramp-up en ramp-down naar gelang hoe snel en ver je de zoomknop duwt, wat vaak betere zoomresultaten geeft dan de handmatige zoom bij DSLR's (mogelijk schokkerig, trillingen bij vastpakken lens, e.d.).
Tip: probeer de DSLR in de winkel uitvoerig op video, en kijk wat je acceptabel vindt.
Conclusie: Een camcorder is supergeschikt voor 'shoot-and-go' filmen met meer kans op gelukte clips. Een DSLR is meer voor 'videostudiowerk' waar alles van te voren is uitgedacht. Uiteraard is de specialiteit van een DSLR het maken van foto's.
2-in-1 klinkt leuk, vooral ecomisch leuk. Maar kan fout uitpakken.
[ Voor 8% gewijzigd door Fireshade op 14-07-2014 16:27 ]
Dat hangt er helemaal vanaf wat je met lenzen doet.
Ik vind persoonlijk 18-55 en 55-xxx waardeloos, omdat je dan heel veel blijft wisselen.
Tenzij je voor een specifiek doel gaat natuurlijk.
Aan beginners raad ik die combinatie ook af.
Ik zie sowieso veel mensen op den duur wisselen naar een meer allround/travel lens als een 18-70, 18-105, 18-140 of 18-200
Nogmaals, het hangt helemaal van je doel af.
Een allround lens scheelt je het gedoe van lenzen wisselen (wat veel tijd kost, dus momenten missen), maar als compromis gaat de kwaliteit (theoretisch) achteruit.
Aan jou dus de keuze wat je daarmee wilt.
Het scheelt bv ook aardig aan gewicht, hangt er ook maar net vanaf of dat een probleem is.
Ik vind persoonlijk 18-55 en 55-xxx waardeloos, omdat je dan heel veel blijft wisselen.
Ik zie sowieso veel mensen op den duur wisselen naar een meer allround/travel lens als een 18-70, 18-105, 18-140 of 18-200
Een allround lens scheelt je het gedoe van lenzen wisselen (wat veel tijd kost, dus momenten missen), maar als compromis gaat de kwaliteit (theoretisch) achteruit.
Het scheelt bv ook aardig aan gewicht, hangt er ook maar net vanaf of dat een probleem is.
Hoeft niet altijd zo te zijn :ajhaverkamp schreef op maandag 14 juli 2014 @ 16:20:
Dat zal de zoom-factor zijn. Meestal worden lenzen er niet beter op als een zoom-factor van meer dan 3 a 4 in zit. Dan moeten er optisch teveel concessies gedaan worden
- Zowel Canon als Nikon hebben een 15/16-85 model die erg goed presteren.
- Sigma heeft onlangs een 18-200 geintroduceerd waar de concurrentie jaloers op mag zijn!
Het kan dus wel

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Verwijderd
Bedankt voor je reactie!B_FORCE schreef op maandag 14 juli 2014 @ 16:25:
Iedere keer wisselen lijkt mij niet echt handig (indien echt noodzakelijk wel natuurlijk). Ik wil gewoon van dichtbij kunnen fotograferen en van de kids op iets verder weg. Gewoon zonder een tandpasta lach
de d3200 met tamron 18-200 is een mooie aanbieding dacht ik, maar als de d3200 18-105 dit ook kan maar beter is...... ?
Dan gaat de 18-105mm je tegenvallen vermoed ik. Nu is dit misschien wat overdreven, maar ik beschouw de zoom op een 18-105mm meer als een hulpmiddel om iets mooi in te kaderen als om daadwerkelijk te zoomen. Zelfs met de (Nikkor) 18-200 heb ik deze ervaring gehad.Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2014 @ 16:31:
[...]
Bedankt voor je reactie!
Iedere keer wisselen lijkt mij niet echt handig (indien echt noodzakelijk wel natuurlijk). Ik wil gewoon van dichtbij kunnen fotograferen en van de kids op iets verder weg. Gewoon zonder een tandpasta lachen dus spontaan zonder dat ze weten dat ze op de foto staan.
de d3200 met tamron 18-200 is een mooie aanbieding dacht ik, maar als de d3200 18-105 dit ook kan maar beter is...... ?
Sja, het blijven altijd compromissen 
Ik meen te herinneren dat Tamron lenzen een beetje soft zijn, wat trager in focussen en last hebben van chromatische aberraties (hoewel dat te corrigeren is)
Daarnaast zijn ze volgens mij wat lichter en hebben vaak (semi) macro en zijn wat betaalbaarder.
De vraag is maar net waar jij je het prettigste bij voelt, en dat is vaak gewoon een kwestie van proberen.
Om die reden raad ik vaak 2e hands lenzen aan, omdat je ze meestal voor dezelfde prijs wel weer kunt verkopen.
Ik heb een tijd de Nikon 18-200mm gehad, voornamelijk omdat ik veel reis en hike.
Om die reden ga ik echt niet meerdere lenzen meenemen (hooguit twee)
Ondanks alles toch de 18-200mm verkocht omdat ik hem wel erg zwaar vond na >6h wandelen (= >30km)
Wat een slimme tip is, is je foto's na een tijd analyseren.
Zo blijkt dat ik nauwelijks foto's neem op >100mm
@chopper88
Ik begrijp jou reactie niet.
Wat wil je nu precies duidelijk maken?
Dat de zoom kwalitatief slecht is?
Ik meen te herinneren dat Tamron lenzen een beetje soft zijn, wat trager in focussen en last hebben van chromatische aberraties (hoewel dat te corrigeren is)
Daarnaast zijn ze volgens mij wat lichter en hebben vaak (semi) macro en zijn wat betaalbaarder.
De vraag is maar net waar jij je het prettigste bij voelt, en dat is vaak gewoon een kwestie van proberen.
Om die reden raad ik vaak 2e hands lenzen aan, omdat je ze meestal voor dezelfde prijs wel weer kunt verkopen.
Ik heb een tijd de Nikon 18-200mm gehad, voornamelijk omdat ik veel reis en hike.
Ondanks alles toch de 18-200mm verkocht omdat ik hem wel erg zwaar vond na >6h wandelen (= >30km)
@chopper88
Welke reactie bedoel je exact? Die waarin ik de kwaliteit niet goed noem?B_FORCE schreef op maandag 14 juli 2014 @ 16:42:
Sja, het blijven altijd compromissen
@chopper88
Ik doel vooral op de scherpte van afbeeldingen bij zoom en distortion;
http://www.dpreview.com/l...-200_3p5-5p6_vr_afs_n15/3
En ik kopieer dit niet alleen maar van een test, ik heb zelf bijv. een 105mm Micro, en deze is echt een heel stuk scherper.
Ok, ja, dan doel je dus idd op hoe scherp de lens is.
(even tussendoor, deze website gebruik ik normaliter; http://photozone.de/Reviews)
Als ik het goed heb, is die 105mm Micro een prima lens?
Die zijn idd een heel stuk scherper.
Maar zoals ik al zei, is het altijd een compromis.
Het hangt ook sterk van die situatie en compositie af.
Enige wat ik weleens echt storend vond, was de bokeh van multi-zooms.
De scherpte valt eigenlijk enkel op als je hem direct naast een andere lens houdt.
Maar nogmaals, dat hangt zeer sterk af wat je ermee doet.
Voordeel is dus dat je niet hoeft te wisselen of momenten hoeft te missen omdat je niet de goede lens hebt.
Dus de vraag is, wil je haarscherp met risico om momenten te verliezen, of iets minder scherp maar die problemen niet hebben.
Gezien de camera (een D3200) lijkt me een multi-zoom geschikter.
Dan kan daarna altijd nog gekeken worden om evt te upgraden.
Zoals altijd, meer wegen naar Rome
Mijn persoonlijk ervaring is dat beginnende mensen vooral blijer worden van een multizoom dan een echte (maar ALTIJD) specifieke lens.
Meestal ook omdat de kwaliteit toch nog niet naar voren komt door het soort foto's, maar misschien wel te meer omdat de rest nog een beetje te ingewikkeld is.
(even tussendoor, deze website gebruik ik normaliter; http://photozone.de/Reviews)
De scherpte valt eigenlijk enkel op als je hem direct naast een andere lens houdt.
Voordeel is dus dat je niet hoeft te wisselen of momenten hoeft te missen omdat je niet de goede lens hebt.
Dus de vraag is, wil je haarscherp met risico om momenten te verliezen, of iets minder scherp maar die problemen niet hebben.
Mijn persoonlijk ervaring is dat beginnende mensen vooral blijer worden van een multizoom dan een echte (maar ALTIJD) specifieke lens.
Meestal ook omdat de kwaliteit toch nog niet naar voren komt door het soort foto's, maar misschien wel te meer omdat de rest nog een beetje te ingewikkeld is.
[ Voor 12% gewijzigd door B_FORCE op 14-07-2014 17:06 ]
Verwijderd
Ik ben zeker een beginnend persoon en zal me moeten gaan ontwikkelen in het dslr wereld. Als eerste zullen er alleen foto's gemaakt gaan worden van de kids en omgeving en zeker veel probeersels om het toestel te leren kennen. In zekere zin dus huis tuin en keuken foto's.B_FORCE schreef op maandag 14 juli 2014 @ 16:56:
Meestal ook omdat de kwaliteit toch nog niet naar voren komt door het soort foto's, maar te meer omdat de rest nog een beetje te ingewikkeld is.
Een compromis zal ik zeker moeten maken, omdat ik als beginner zijnde ook een budget heb tot beide voorbeelden die ik eerder heb gegeven, doormiddel van de twee combinaties. De top foto's zal ik ook nog niet gaan maken, maar een beetje photoshop ervaring heb ik wel en zal me hierdoor ook wel in gaan ontwikkelen.
De 70-300 is een telezoom, geen superzoom (superzoom is een lens met een hele grote zoomfactor tussen kleinste en grootste brandpuntsafstand, zoals je 18-200 heeft). Ik kies even voor Sigma, omdat deze de beste prijs/kwaliteitsverhouding heeft. Canon heeft soortgelijke lenzen: pricewatch: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM en pricewatch: Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM Waarbij de 15-85 een groter bereik heeft, maar minder lichtsterk is dan de Sigma 17-70.FRGert schreef op maandag 14 juli 2014 @ 15:39:
Ik vind die tamron helaas ook niet wat ik ervan verwacht, maar ik dacht misschien ligt dat aan mij. Gebruik die lens ook nauwelijks. Het is of de 55mm vast of de 70-300 superzoom. Ik heb hem toen ook gekocht toen ik me spiegel net kocht, omdat de standaard kitlens er niet was en wilde toen in dezelfde prijsklasse blijven.
Mag ik misschien wel vragen waarom je voor het werk Sigma kiest? Of is dit puur toeval. Canon zelf heeft toch ook goede lenzen of heb je daar een andere mening over?
Bedankt in ieder geval voor je hulp ga er zeker wat mee doen. Ik wil sowieso wat meer met fotografie doen en ook met nabewerking ervan.
dit is best een rare stellingIsniedood schreef op maandag 14 juli 2014 @ 12:05:
[...]
Als je weet hoe de lichtmeting van je camera werkt (streeft naar een foto met 18% grijs) dan
...
lichtmeting zegt iets over de hoeveelheid licht
grijs is een kleur tussen zwart en wit; je kan nog steeds donker grijs of licht grijs hebben
en wat moet het als je een foto maakt van de abstracte werken van Piet Mondriaan? daar zit helemaal geen grijs in
of 'Who's Afraid of Red, Yellow and Blue' van Barnett Newman? dan gaat 18% grijs echt niet lukken
vragen, vragen
weet het niet meer
Verwijderd
Die theorie gaat natuurlijk uit van de gemiddelde hoeveelheid licht in z/w, de kleur van het licht boeit niet voor een lichtmeter. Of echt alle camera's daadwerkelijk mikken op 18% grijs weet ik niet.
Lijkt mij wel, anders zou je per camera een totaal andere meting krijgen?
En wat Vishari een rare stelling noemt, is helemaal niet zo raar. De camera gooit alle kleuren bij elkaar, neemt het gemiddelde en probeert dan qua belichting bij te sturen, zodat er uiteindelijk 18% grijs uitkomt.
En dat werkt in heel veel gevallen dus goed, maar bijvoorbeeld niet als je op skivakantie een foto maakt van een berg verse witte sneeuw. Dan gaat 'ie onderbelichten, want de camera wil er 18% grijs van maken.
En wat Vishari een rare stelling noemt, is helemaal niet zo raar. De camera gooit alle kleuren bij elkaar, neemt het gemiddelde en probeert dan qua belichting bij te sturen, zodat er uiteindelijk 18% grijs uitkomt.
En dat werkt in heel veel gevallen dus goed, maar bijvoorbeeld niet als je op skivakantie een foto maakt van een berg verse witte sneeuw. Dan gaat 'ie onderbelichten, want de camera wil er 18% grijs van maken.
[ Voor 26% gewijzigd door Hahn op 14-07-2014 19:00 ]
The devil is in the details.
Verwijderd
Furthermore the published standards for correct reflectance values of middle grey (ANSI PH3.49-1971) actually put it at 12%-13%, which is about 1/2 stop under 18%. And it seems that most meter and camera manufacturers agree with this standard, as many of the reflected meters will determine middle tone as a 12%-13% middle grey value. Ryan Walters
Dat wisselen vind ik inderdaad wel balen. Maar aangezien de 18-200 te slecht uit de bus komt en ik geen geld (over) heb voor een dure sigma oid, denk ik dat ik nog wel eens die 18-55 weg doe en een 18-105 koop.B_FORCE schreef op maandag 14 juli 2014 @ 16:25:
Moet het percé een DSLR zijn?Verwijderd schreef op zondag 13 juli 2014 @ 16:09:
........
Misschien is een ILC/M4/3 ook goed als vervanging van je d60.(alleen je lenzen die je in bezit hebt gebruiken word lastig denk ik.)
Met ILC/m4/3 is de on the fly videofunctie vaak veel beter omdat er geen spiegel in de weg zit.
zie iemand die duidelijk beide heeft geprobeerd
En sommige lenzen hebben bij de m4/3 ook motor zoom al is het geen 24x zoals bij een camcorder.
Dan kom je uit bij compact superzoom/bridge..
Het is maar een idee.
[ Voor 6% gewijzigd door copykat op 14-07-2014 20:48 ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Verwijderd
Dank je! Wij zijn zeker van de huis-tuin-keuken video's, dus de camcorder lijkt meer geschikt.Fireshade schreef op maandag 14 juli 2014 @ 16:22:
[...]
2-in-1 klinkt leuk, vooral ecomisch leuk. Maar kan fout uitpakken.
Deel je dan mijn mening dat de 5300 de 250€ extra niet waard is tov 3300? Of zou bv de 5200 dan nog een mooi compromis zijn?
Verwijderd
Uhhh, goeie vraag. Gingen voor nikon dslr vanwege goede ervaring en beschikbare lenzen (en dus de euro's...). Zal me hier eens even in verdiepen, geen idee of het wat kan zijn.copykat schreef op maandag 14 juli 2014 @ 20:36:
[...]
Moet het percé een DSLR zijn?
Misschien is een ILC/M4/3 ook goed als vervanging van je d60.(alleen je lenzen die je in bezit hebt gebruiken word lastig denk ik.)
Bedankt!Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2014 @ 19:08:
[...]
Furthermore the published standards for correct reflectance values of middle grey (ANSI PH3.49-1971) actually put it at 12%-13%, which is about 1/2 stop under 18%. And it seems that most meter and camera manufacturers agree with this standard, as many of the reflected meters will determine middle tone as a 12%-13% middle grey value. Ryan Walters
Eindelijk eens een verhelderend verhaal.
D5200 !!Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2014 @ 21:04:
[...]
Deel je dan mijn mening dat de 5300 de 250€ extra niet waard is tov 3300? Of zou bv de 5200 dan nog een mooi compromis zijn?
weet het niet meer
Verwijderd
Ik begin erg te neigen naar de d3200 18-105. Ook omdat het nikon nikkor ipv nikon tamron. Lijkt mij voor het huis tuin en keuken gebruik van deze beginner voldoende???? Hopelijk heb je (bforce) mijn eerdere reactie ook gelezenB_FORCE schreef op maandag 14 juli 2014 @ 16:56:
Vond onderaan de link over filmen met dslr ook nog deze opmerking:
Something new to consider is the Nikon D5300.
The 1080P 60 Video in low light at 12800 ISO is awesum.
However, you will need an external recorder (Odyssey7) to record over 10 minutes continuosly.
I may check out the GH3 (Hands On) just for that reason.
And there should be some used GH3 outfits available at a reasonable price.
Leuk voor tussen de foto's door bewegende beelden op te nemen maar filmen is het dan niet echt met max 10 min.
Something new to consider is the Nikon D5300.
The 1080P 60 Video in low light at 12800 ISO is awesum.
However, you will need an external recorder (Odyssey7) to record over 10 minutes continuosly.
I may check out the GH3 (Hands On) just for that reason.
And there should be some used GH3 outfits available at a reasonable price.
Leuk voor tussen de foto's door bewegende beelden op te nemen maar filmen is het dan niet echt met max 10 min.
Ik weet niet (meer) of ik al je reacties gelezen heb.Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2014 @ 22:30:
[...]
Ik begin erg te neigen naar de d3200 18-105. Ook omdat het nikon nikkor ipv nikon tamron. Lijkt mij voor het huis tuin en keuken gebruik van deze beginner voldoende???? Hopelijk heb je (bforce) mijn eerdere reactie ook gelezen![]()
Ik kom zoveel tegen op een dag
18-105mm is zeker geen onaangename lens.
Mijn broer heeft hem ook en eigenlijk prima all-round lensje.
Laatste keer vond ik hem alleen vreemd focussen op mijn body.
Niet zo spot-on, maar ik kon ook niet echt duidelijk aangeven waarom.
Heb echter nooit echt gehoord dat mensen daar last van hadden, dus het kan misschien toevallig dit exemplaar zijn.
Misschien moet ik nog eens van iemand anders lenen, want het is een prima lensje om op reis te gaan zonder al te veel equipment.
Er is nu ook een 18-140mm van Nikon en nog een 18-135mm non-VR (die is al wat ouder, maar niet zo zwaar).
Ze presteren allemaal gelijkwaardig overigens, waarbij grotere zoombereik steeds ietsjes meer lensvervorming krijgt en ietsjes minder scherp wordt.
De nieuwe Sigma Contemporary is ook erg goed, maar daar betaal je nu nog de hoofdprijs voor.
Om heer eerlijk te zijn, zou ik een nieuwe D3200 links laten liggen en gaan voor een 2e hands D90 of D7000, maar dat heb ik al vaker geroepen
[ Voor 3% gewijzigd door B_FORCE op 14-07-2014 23:35 ]
Sony is ook een traditionele camcorder fabrikant en heeft de trancelucent mirror systeem.Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2014 @ 21:16:
[...]
Uhhh, goeie vraag. Gingen voor nikon dslr vanwege goede ervaring en beschikbare lenzen (en dus de euro's...). Zal me hier eens even in verdiepen, geen idee of het wat kan zijn.
hier staat ook goede info over video met Sony A77
Ik ben je in ieder geval dankbaar, voor je reacties, tips en opmerkingen. Blijven natuurlijk nog steeds welkom! Ik ben in ieder geval weer een stapje verder. Ik zal is verder zoeken vandaag.B_FORCE schreef op maandag 14 juli 2014 @ 23:33:
[...]
Ik weet niet (meer) of ik al je reacties gelezen heb.
Ik kom zoveel tegen op een dag
18-105mm is zeker geen onaangename lens.
Mijn broer heeft hem ook en eigenlijk prima all-round lensje.
Laatste keer vond ik hem alleen vreemd focussen op mijn body.
Niet zo spot-on, maar ik kon ook niet echt duidelijk aangeven waarom.
Heb echter nooit echt gehoord dat mensen daar last van hadden, dus het kan misschien toevallig dit exemplaar zijn.
Misschien moet ik nog eens van iemand anders lenen, want het is een prima lensje om op reis te gaan zonder al te veel equipment.
Er is nu ook een 18-140mm van Nikon en nog een 18-135mm non-VR (die is al wat ouder, maar niet zo zwaar).
Ze presteren allemaal gelijkwaardig overigens, waarbij grotere zoombereik steeds ietsjes meer lensvervorming krijgt en ietsjes minder scherp wordt.
De nieuwe Sigma Contemporary is ook erg goed, maar daar betaal je nu nog de hoofdprijs voor.
Om heer eerlijk te zijn, zou ik een nieuwe D3200 links laten liggen en gaan voor een 2e hands D90 of D7000, maar dat heb ik al vaker geroepen
de 5300 en 3300 zijn het te grote prijsverschil met hun respectievelijke voorgangers niet waard
het verschil tussen de 5200 en 3200 heb ik al vaker over geschreven; de 5200 heeft een veel betere AF dan de 3200
ik nietB_FORCE schreef op maandag 14 juli 2014 @ 23:33:
[...]
Om heer eerlijk te zijn, zou ik een nieuwe D3200 links laten liggen en gaan voor een 2e hands D90
weet het niet meer
Ik zou gaan voor de D3300 D3200. De D5200 is ook goed, als je echt een zwenkbaar scherm 'nodig' vindt.Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2014 @ 21:04:
[...]
Dank je! Wij zijn zeker van de huis-tuin-keuken video's, dus de camcorder lijkt meer geschikt.
Als je niet per se een DSLR hoeft, en het mag allemaal kleiner, dan is de Nikon 1 serie misschien ook het overwegen waard. Die is klein en de autofocus presteert doorgaans beter dan DSLR's* bij weinig licht.
De autofocus tracking tijdens video is ook nog niet overtroffen door DSLR's.
Maar zoals ik al eerder schreef: net als bij DSLR's heb je bij deze ILC's minder filmgemak dan bij een camcorder - logisch, want die zijn puur gericht op filmen.
* Ik heb het uiteraard over consumenten-DSLR's, niet over de pro bodies die minimaal 2500 euro kosten
[ Voor 6% gewijzigd door Fireshade op 15-07-2014 17:19 ]
Verwijderd
Op basis van welke gegevens doe je deze uitspraak? En daarnaast, welke prestaties heb je het hier over?Fireshade schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 12:14:
[...]
Als je niet per se een DSLR hoeft, en het mag allemaal kleiner, dan is de Nikon 1 serie misschien ook het overwegen waard. Die is klein en presteert doorgaans beter dan DSLR's* bij weinig licht.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2014 12:20 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's