Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 12:20:
[...]

Op basis van welke gegevens doe je deze uitspraak? En daarnaast, welke prestaties heb je het hier over?
Woutoud, je hebt me die vraag al eerder gesteld, en ik heb eerder geantwoord. Ergens in deze thread.
Edit: mijn fout - was niet duidelijk genoeg. De prestatie betreft de autofocus ;)
Aangepast in mijn post.

[ Voor 13% gewijzigd door Fireshade op 15-07-2014 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:04

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Fireshade schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 12:14:
[...]

Ik zou gaan voor de D3300. De D5200 is ook goed, als je echt een zwenkbaar scherm 'nodig' vindt.
pfff gaan we weer ...
heb je echt daadwerkelijk een keer een foto gemaakt met de D3300 of de D5200 dat je dit soort uitspraken doet??

note to self: ergens is het ook wel weer grappig om te lezen wat voor 'adviezen' hier gegeven worden :P

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Duidelijk onderbouwd :P

Antwoorden zijn altijd relatief.
Goede gear en specs zijn leuk, maar naar mijn mening heb je er nog niks aan als je geen goede foto kunt maken.
Ik zie het persoonlijk heel pragmatisch, enkel als hulpmiddelen.
30 jaar geleden kon men ook top foto's maken, met camera's met veel minder goede specs.
Maar ook dat weer is persoonlijk of je meet artistiek wilt fotograferen of bv echt op sport wilt afgaan.
(en zelfs sport konden ze 30 jaar geleden ook)

Een D90 biedt simpelweg een hoop gemak en een autofocus die snel zat is.
Ik heb het zelfs een paar pagina's geleden nog verteld, maar de extra mogelijkheden zijn zoveel prettiger.
Ik kies dan persoonlijk gemak boven die net wat mindere ruis (die gemiddelde gebruiker toch niet gaat zien), minder megapixels en tig autofocus punten (die ik zelden gebruik).
Er zijn ook mensen die niet rustig slapen met het idee dat ze op 100% crop toch nog een vlekje zien, hun lens niet pin-sharp is, of de bokeh toch wat onrustig is.
Daar is opzich ook helemaal niks mis mee en dan moet je idd voor de theoretische specs gaan :)

Het gaat er niet om wie er 100% gelijk heeft, bij fotografie is het toch allemaal persoonlijk en subjectief, maar dat de lezer van alle informatie krijgt waar hij/zij zelf over kan nadenken wat belangrijk is.

[ Voor 83% gewijzigd door B_FORCE op 15-07-2014 13:34 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fireshade schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 12:58:
[...]

Woutoud, je hebt me die vraag al eerder gesteld, en ik heb eerder geantwoord. Ergens in deze thread.
Edit: mijn fout - was niet duidelijk genoeg. De prestatie betreft de autofocus ;)
Aangepast in mijn post.
Precies! En zolang je geen bronnen noemt of onduidelijk bent zal ik die vragen blijven stellen. Als we hier serieus advies willen geven aan mensen, dienen we dat wel te doen met goed onderbouwde argumenten.
Ik ben daarmee nog steeds erg benieuwd uit welke test blijkt dat de Nikon 1 het wat betreft autofocus bij weinig licht beter doet dan een instap-dSLR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-09 12:01

Isniedood

nee, echt niet!

[...]

Aangepast in mijn post.
Dat denk je omdat jij ervan uitgaat dat de phase detection van de nikon 1 gelijk is aan die van een dSLR. Volgens jou is de nikon 1 beter in lowlight omdat wanneer de phase detection het moeilijk krijgt hij overschakelt op contrast detection.

Zo ver ik weet hebben de phasesensoren die geintergreerd zijn op de cmos chip niet 1 op 1 gelijk aan phasesensoren van een dSLR. Jij neemt aan van wel. Een aanname lijkt me niet correct om een advies op te baseren.

Het is niet meer dan terecht dat Woutoud om bronnen vraagt, want de bronnen die je getoond hebt zeggen 0,0.

Edit:

Even volgens een vergelijkbare redenatie jouw stelling ontkrachtend: Compact camera's doen alles met contrast detection en zijn in het donker langzamer dan een dSLR, dus is de systeemcamera ook kansloos in het donker tov de dSLR.

[ Voor 11% gewijzigd door Isniedood op 15-07-2014 16:17 ]

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRGert
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-10 19:11
Universal Creations schreef op maandag 14 juli 2014 @ 17:25:
[...]

De 70-300 is een telezoom, geen superzoom (superzoom is een lens met een hele grote zoomfactor tussen kleinste en grootste brandpuntsafstand, zoals je 18-200 heeft). Ik kies even voor Sigma, omdat deze de beste prijs/kwaliteitsverhouding heeft. Canon heeft soortgelijke lenzen: pricewatch: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM en pricewatch: Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM Waarbij de 15-85 een groter bereik heeft, maar minder lichtsterk is dan de Sigma 17-70.
Bedankt voor je hulp in ieder geval! Ga er in ieder geval wel over nadenken. In de winkel zeiden ze dat als ik een kwaliteitsslag moet maken (had op dat moment gevraagd voor Makro lens) ik deze zou moeten overwegen:
Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

Maar aangezien ze in de winkel vaak proberen je de duurste aan te smeren, was ik snel geneigd om hier advies in te winnen. Ben op dit moment ook nog een redelijke leek in dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Winkeladvies, daar zijn meerdere smaken in.
Ik heb laatst een D5300 gekocht en een Sigma 17-50 2.8 en diverse winkels afgelopen voor de spulletjes.
Aan de Leusderweg in Amersfoort zitten twee fotowinkels relatief vlak bij elkaar, en vlak bij mijn werk, dus de lunch gebruikt om advies in te winnen.
Reden dat ik iets anders wilde was dat mijn D60 met 18-105 zelden scherpe foto's maakte bij bewegende onderwerpen (badminton, kinderen, etc) En ik had het vermoeden dat dat mede aan lichtsterkte van mijn 18-105 lag. Dus een 2.8 lens zou kunnen helpen, en de d5300 heeft een veel betere/snellere autofocus dan de d60 ( vooral met de 70-300 te merken)
De eerste winkel (eigenlijk alleen nog voor afdrukken, tasjes, en prulletjes) schreef netjes mijn vraag op aangezien de verkoopster duidelijk geen kennis had van fotohardware. Op de reactie kon ik lang wachten, maar die was kort, kost zo en zo veel (veel te duur) en levertijd twee weken o.i.d. Ofwel die wilden me niets verkopen. De andere zo'n ouderwets fotograaf met een "diehard" fotograaf die opschept over shutter count e.d. wilde me een oud tweedehandsje aanpraten (D200)
Ok die is beter dan de D60, maar de Sigma lens kon hij alleen tegen adviesprijs (€850) leveren, en de D5300 had hij voorlopig nog niet liggen (en die zou ook veel te duur zijn) Ondertussen had ik hier natuurlijk een price alert staan, en ja..... De D5300 was voor de laagste prijs mee te bestellen met printerbenodigdheden (dus moeder de vrouw merkte het niet meteen, en ik kon e.e.a. introduceren op een geschikt moment) Lens later gekocht in mijn woonplaats Harderwijk. Lokale fotoboer vroeg ook de hoofdprijs, maar toen ik hem confronteerde met tweakers sputterde hij nog even over buitenlandse import en garantie, maar keek bij een nederlandse prijsvergelijker en toen bleek dat die prijs wel degelijk bij de 1e 15 winkels normaal was. Een belletje naar de baas in een andere vestiging deed de rest. Uit coulance heb ik me nog wel een filter laten aansmeren ter bescherming.... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FRGert schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 14:51:
Bedankt voor je hulp in ieder geval! Ga er in ieder geval wel over nadenken. In de winkel zeiden ze dat als ik een kwaliteitsslag moet maken (had op dat moment gevraagd voor Makro lens) ik deze zou moeten overwegen:
Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

Maar aangezien ze in de winkel vaak proberen je de duurste aan te smeren, was ik snel geneigd om hier advies in te winnen. Ben op dit moment ook nog een redelijke leek in dit gebied.
De Canon 100L is een hele goede lens hoor en op fullframe ook nog heel fijn als portretlens. Maar aangezien je op aps-c schiet, is ie daarvoor toch wel te lang. De Sigma 150 OS Macro is gewoon net wat beter en door de grotere brandpuntsafstand heb je meer ruimte tussen je onderwerp en de lens (werkafstand) wat bij beestjes een voordeel is. Daarnaast is op aps-c een prima telelens die je ook nog redelijk daarvoor kunt gebruiken.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Vishari Beduk schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 13:17:
[...]

pfff gaan we weer ...
heb je echt daadwerkelijk een keer een foto gemaakt met de D3300 of de D5200 dat je dit soort uitspraken doet??
Oh, ik zie mijn typo. Het moet zijn D3200. Iets te snel getypt. Ik heb met al die modellen mogen fotograferen (incl. D7000 en de D800, maar daar gaat het hier niet om).
De D3300 vind ik te duur voor wat je krijgt. En voor normaal alledaags gebruik voldoet de AF van de D3200 prima, vind ik.
Ik zal mijn originele post aanpassen zodat we dat misverstand niet meer oprakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-10 21:32
[...]

Aangepast in mijn post.
Ik heb een Nikon V1 en ik heb voldoende digitale reflexen (Canon: D30, 20D, 400D, 1Ds, 6D, Nikon: D50, D5000, Kodak SLR/n, Pentax K20d, Olympus: E1, E330, E510, E3, Panasonic L10) in mijn bezit gehad om te kunnen bepalen hoe de autofocus is. Overdag bij goed licht: vergelijkbaar met de snelste (Canon 6d, 1ds en Olympus E3) (single point af) en bij minder licht (binnen en buiten): vergelijkbaar met de meeste systeemcamera's. Niet zo snel als en zeker niet sneller dan een instapper dus. Als ik mij niet vergis, werkt de phasedetectie ook niet bij weinig licht. En ja hoor, onderstaande komt uit de review van Dpreview:

"Thanks to the lightweight elements inside their lenses, the J1 and V1 focus very swiftly in good lighting using phase-detection AF. In poor light, autofocus switches to contrast-detection, but although still reasonably responsive, both cameras struggle much more to get an accurate focus 'lock'."

Dussss. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Mijn vriendin is volgende week jarig en aangezien ze laatst glunderend achter een spiegelreflex een hele avond lang vol plezier plaatjes heeft lopen schieten ga ik haar verrassen met de pricewatch: Nikon D3200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR Zwart
Samen met de €50,-- cashback is het een leuke instapper voor haar. Wat ze dan zoal doet denk ik is huis tuin en keuken, vakantieplaatjes en ze is gek op dieren en natuur, wat met de meegeleverde lens goed te doen is.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Laatst online: 28-09 12:01

Isniedood

nee, echt niet!

Kwintessens schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 23:04:
[...]

Ik heb een Nikon V1 en ik heb voldoende digitale reflexen (Canon: D30, 20D, 400D, 1Ds, 6D, Nikon: D50, D5000, Kodak SLR/n, Pentax K20d, Olympus: E1, E330, E510, E3, Panasonic L10) in mijn bezit gehad om te kunnen bepalen hoe de autofocus is. Overdag bij goed licht: vergelijkbaar met de snelste (Canon 6d, 1ds en Olympus E3) (single point af) en bij minder licht (binnen en buiten): vergelijkbaar met de meeste systeemcamera's. Niet zo snel als en zeker niet sneller dan een instapper dus. Als ik mij niet vergis, werkt de phasedetectie ook niet bij weinig licht. En ja hoor, onderstaande komt uit de review van Dpreview:

"Thanks to the lightweight elements inside their lenses, the J1 and V1 focus very swiftly in good lighting using phase-detection AF. In poor light, autofocus switches to contrast-detection, but although still reasonably responsive, both cameras struggle much more to get an accurate focus 'lock'."

Dussss. :P
Hij redeneerde dat wanneer de phase detection niet meer goed werkte (donker) dat de camera dan switched naar een systeem dat snelle werkt; contrast detection.

Dat is de denkfout.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:31

icecreamfarmer

en het is

HvdBent schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 15:22:
Winkeladvies, daar zijn meerdere smaken in.
Ik heb laatst een D5300 gekocht en een Sigma 17-50 2.8 en diverse winkels afgelopen voor de spulletjes.
Aan de Leusderweg in Amersfoort zitten twee fotowinkels relatief vlak bij elkaar, en vlak bij mijn werk, dus de lunch gebruikt om advies in te winnen.
Reden dat ik iets anders wilde was dat mijn D60 met 18-105 zelden scherpe foto's maakte bij bewegende onderwerpen (badminton, kinderen, etc) En ik had het vermoeden dat dat mede aan lichtsterkte van mijn 18-105 lag. Dus een 2.8 lens zou kunnen helpen, en de d5300 heeft een veel betere/snellere autofocus dan de d60 ( vooral met de 70-300 te merken)
De eerste winkel (eigenlijk alleen nog voor afdrukken, tasjes, en prulletjes) schreef netjes mijn vraag op aangezien de verkoopster duidelijk geen kennis had van fotohardware. Op de reactie kon ik lang wachten, maar die was kort, kost zo en zo veel (veel te duur) en levertijd twee weken o.i.d. Ofwel die wilden me niets verkopen. De andere zo'n ouderwets fotograaf met een "diehard" fotograaf die opschept over shutter count e.d. wilde me een oud tweedehandsje aanpraten (D200)
Ok die is beter dan de D60, maar de Sigma lens kon hij alleen tegen adviesprijs (€850) leveren, en de D5300 had hij voorlopig nog niet liggen (en die zou ook veel te duur zijn) Ondertussen had ik hier natuurlijk een price alert staan, en ja..... De D5300 was voor de laagste prijs mee te bestellen met printerbenodigdheden (dus moeder de vrouw merkte het niet meteen, en ik kon e.e.a. introduceren op een geschikt moment) Lens later gekocht in mijn woonplaats Harderwijk. Lokale fotoboer vroeg ook de hoofdprijs, maar toen ik hem confronteerde met tweakers sputterde hij nog even over buitenlandse import en garantie, maar keek bij een nederlandse prijsvergelijker en toen bleek dat die prijs wel degelijk bij de 1e 15 winkels normaal was. Een belletje naar de baas in een andere vestiging deed de rest. Uit coulance heb ik me nog wel een filter laten aansmeren ter bescherming.... ;-)
Nu ik zie dat je een d5300, is dat echt zo'n verbetering?
Ik heb zelf nu een d5000 uit 2009 en zat er aan te denken deze te vervangen door een d5300.
Vanwege o.a. gps. tagging (losse gps module kost €150) en beter af systeem + betere sensor.

Tevens vraag ik mij af waarom bleutooth niet vaker ingebouwd wordt en dat de camera de resources van de smartphone kan gebruiken (GPS, wifi, etc.)

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:46

mrc4nl

Procrastinatie expert

Quad schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 23:14:
Mijn vriendin is volgende week jarig en aangezien ze laatst glunderend achter een spiegelreflex een hele avond lang vol plezier plaatjes heeft lopen schieten ga ik haar verrassen met de pricewatch: Nikon D3200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR Zwart
Samen met de €50,-- cashback is het een leuke instapper voor haar. Wat ze dan zoal doet denk ik is huis tuin en keuken, vakantieplaatjes en ze is gek op dieren en natuur, wat met de meegeleverde lens goed te doen is.
is dit een mededeling of verzoek voor feedback ? :+

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Een mededeling wat ik ga doen. :Y)
Maar misschien dat iemand zegt, ben je gek die is veel te duur, je kan beter voor de pricewatch: Canon EOS 1100D + EF-S 18-55mm IS II Zwart gaan oid. Dan wil ik uiteraard luisteren. :)

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
Quad schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 11:30:
Een mededeling wat ik ga doen. :Y)
Maar misschien dat iemand zegt, ben je gek die is veel te duur, je kan beter voor de pricewatch: Canon EOS 1100D + EF-S 18-55mm IS II Zwart gaan oid. Dan wil ik uiteraard luisteren. :)
Weet niet tot hoe ver je wilt gaan maar ze zal er extra plezier aan beleven als je die 18-55 vervangt door een 18-105. Heeft ze meteen een mooie allround lens zodat ze ook nog iets kan inzoomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Dat had ik inderdaad al in diverse reviews gelezen dat het zoombereik niet veel is met de standaard lens, maar zal voor haar niet echt een probleem zijn denk ik zo.

Daarbij wordt het wel stuk prijziger als je een 18-105 lens erbij aan schaft, of combineert met de body. Ik ga straks toch even wat informatie inwinnen bij een fotowinkel hier vlakbij waar ze de D3200 ook hebben staan, kan ik hem gelijk even proberen.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Quad schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 11:44:
Dat had ik inderdaad al in diverse reviews gelezen dat het zoombereik niet veel is met de standaard lens, maar zal voor haar niet echt een probleem zijn denk ik zo.

Daarbij wordt het wel stuk prijziger als je een 18-105 lens erbij aan schaft, of combineert met de body. Ik ga straks toch even wat informatie inwinnen bij een fotowinkel hier vlakbij waar ze de D3200 ook hebben staan, kan ik hem gelijk even proberen.
psst zie mijn sig

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Psst zie die prijs dan. :+

Nee jk, ik laat me eerst informeren en probeer zelf eea uit te zoeken mbt verschillende mogelijkheden. Ik kan er wel 10 tallen euro's tegen aan gooien maar als ze het niet gaat gebruiken is het zonde geld. Dus we doen het rustig aan.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Nu online
icecreamfarmer schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 09:21:
[...]

Nu ik zie dat je een d5300, is dat echt zo'n verbetering?
Ik heb zelf nu een d5000 uit 2009 en zat er aan te denken deze te vervangen door een d5300.
Vanwege o.a. gps. tagging (losse gps module kost €150) en beter af systeem + betere sensor.

Tevens vraag ik mij af waarom bleutooth niet vaker ingebouwd wordt en dat de camera de resources van de smartphone kan gebruiken (GPS, wifi, etc.)
Ik vindt de D5300 een verbetering ten opzichte van de D60 die we trouwens nog steeds gebruiken, vaak hangt die om de nek van een van mijn kinderen. GPS heb ik nog niet echt gebruikt (ga ik wel doen in de vakantie Ardennen) en wifi heb ik wel op mijn mobiele telefoon geinstalleerd, maar nog geen tijd gehad om mee te spelen. Bluetooth vraagt veel van de accu denk ik, dat zal een van de redenen zijn dat het weinig voorkomt op camera's. Maar ik moet zeggen dat ik erg blij ben met mijn nieuwe speeltje, en heb al wat leuke plaatjes geschoten. Ik zal na de vakantie weer eens wat naar flickr uploaden, dan plaats ik hier op het forum wel ergens een link. maar als je me eerlijk vraagt denk ik dat de kwaliteit nog het meest vooruit gaat met iets bewuster fotograferen, mijn echtgenote heeft wat foto's gemaakt van een badmintontraining door mij, en die foto's waren ook allemaal mislukt (bewogen, scherpgesteld op verkeerde onderwerp etc.) Dus ik heb deze zomer ook wat educatie te doen (zelf meer verdiepen en haar ook wat bijbrengen, waarchijnlijk in combinatie met instructie van mijn kids).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Nu online
Quad schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 11:44:

Ik heb destijds mijn D60 gekocht bij een fotospeciaalzaak, en als aanbieding kreeg ik i.p.v. de 18-55 de 18-105 die bij een D90 kit hoorde.... de D90's verkochten ze vaker met duurdere objectieven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
HvdBent schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 13:58:
[...]
Ik zal na de vakantie weer eens wat naar flickr uploaden, dan plaats ik hier op het forum wel ergens een link. maar als je me eerlijk vraagt denk ik dat de kwaliteit nog het meest vooruit gaat met iets bewuster fotograferen, mijn echtgenote heeft wat foto's gemaakt van een badmintontraining door mij, en die foto's waren ook allemaal mislukt (bewogen, scherpgesteld op verkeerde onderwerp etc.)
Klopt, mensen kunnen wel geavanceerde Dslr's kopen maar echt goede mooie foto's maken is een kunde, niet iets wat je koopt met een duur ding. Uitzonderingen daargelaten hoor.

Vrouwen die willen weten hoe een technisch apparaat werkt zijn in mijn omgeving schaars..
Dus bespaar je het gemekker en gemep met handtasjes en doe de volgende keer als je badmintont van te voren, voordat je hem aan je vrouw geeft, ff op de sportstand, tig meer kans dat je er beter op staat :)

[ Voor 19% gewijzigd door Harribo op 16-07-2014 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De belangrijkste uitzondering is daarbij natuurlijk een kleine DoF met een goede scherpte, daarvoor moet je gewoon harde flappen neerleggen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-10 23:48
Verwijderd schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 15:11:
De belangrijkste uitzondering is daarbij natuurlijk een kleine DoF met een goede scherpte, daarvoor moet je gewoon harde flappen neerleggen. :P
Pff, dat kun je zelfs met Instagram nog ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003

icecreamfarmer

en het is

HvdBent schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 13:58:
[...]

Ik vindt de D5300 een verbetering ten opzichte van de D60 die we trouwens nog steeds gebruiken, vaak hangt die om de nek van een van mijn kinderen. GPS heb ik nog niet echt gebruikt (ga ik wel doen in de vakantie Ardennen) en wifi heb ik wel op mijn mobiele telefoon geinstalleerd, maar nog geen tijd gehad om mee te spelen. Bluetooth vraagt veel van de accu denk ik, dat zal een van de redenen zijn dat het weinig voorkomt op camera's. Maar ik moet zeggen dat ik erg blij ben met mijn nieuwe speeltje, en heb al wat leuke plaatjes geschoten. Ik zal na de vakantie weer eens wat naar flickr uploaden, dan plaats ik hier op het forum wel ergens een link. maar als je me eerlijk vraagt denk ik dat de kwaliteit nog het meest vooruit gaat met iets bewuster fotograferen, mijn echtgenote heeft wat foto's gemaakt van een badmintontraining door mij, en die foto's waren ook allemaal mislukt (bewogen, scherpgesteld op verkeerde onderwerp etc.) Dus ik heb deze zomer ook wat educatie te doen (zelf meer verdiepen en haar ook wat bijbrengen, waarchijnlijk in combinatie met instructie van mijn kids).
OK ik dacht dat juist de nieuwe Bluetooth maar weinig verbruikt.

En dat laatste klopt mijn vriendin krijgt het ook bij bijna elke foto voor elkaar om niet scherp te stellen op de gezichten.

Als ik heel eerlijk ben voldoet hij nog prima maar ik mis een gps functie. Nu moet ik vaak ook een foto met de telefoon maken.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-10 14:10
Ik ben ook oriënterend aan het kijken voor een dslr. Ik reis best veel en heb voorlopig gedaan met een panasonic lumix TZ-8. Dit is eigenlijk een ideaal toestel, welke in mijn broekzak past en redelijk wat zoom heeft. Maar met mindere lichtomstandigheden heeft hij het erg moeilijk. Met name mijn laatste reis naar afrika was het af en toe wel jammer dat de camera simpelweg niet afdoende was, vanwege veel zoom en foto's bij schemer / in de schaduw.

Nu heeft mijn broer een set aangeraden, namelijk:
Nikon D5300 body
Nikon AF-S DX 16-85mm f/3.5-5.6 G ED VR
Nikon AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR
Eventueel nog een lichtgevoelige prime lens.

De D5300 ipv de D3300, vanwege het aantal autofocus punten en kantelbaar scherm (voornamelijk).
De twee lenzen omdat deze toch wat beter zijn dan de kitlenzen om zo een toekomstige upgrade uit te stellen. Ook lijkt wifi, gps en 60 fps filmen wel fijn, dus vandaar de d5300 ipv de d5200.

Ik wil sowieso een Nikon, omdat:
- ik heb gehoord dat de sensoren van Nikon beter zijn dan van Canon;
- Mijn broer een D800 heeft en we lenzen zouden kunnen uitwisselen.

Zoals ik al zei gaat het dus voornamelijk om vakantie foto's. Zowel telezoom als groothoek gebruik ik regelmatig. Ik wil mijn TZ-8 er naast willen blijven gebruiken voor wanneer ik geen grote camera wil meenemen (bijvoorbeeld bij festivals).

Is de set die mijn broer aanraadt een goede keuze, of zijn er betere / goedkopere keuzen?
Ik heb niet echt een strak budget, maar ik vind de huidige set wel aan de prijzige kant.
Ik ben zelf niet echt een ervaren/kundige fotograaf, maar ik zit er aan te denken om een cursus te nemen.

Mis ik nog info voor goed advies?

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:51
aicaramba schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 18:19:
Ik ben ook oriënterend aan het kijken voor een dslr. Ik reis best veel en heb voorlopig gedaan met een panasonic lumix TZ-8. Dit is eigenlijk een ideaal toestel, welke in mijn broekzak past en redelijk wat zoom heeft. Maar met mindere lichtomstandigheden heeft hij het erg moeilijk. Met name mijn laatste reis naar afrika was het af en toe wel jammer dat de camera simpelweg niet afdoende was, vanwege veel zoom en foto's bij schemer / in de schaduw.

Nu heeft mijn broer een set aangeraden, namelijk:
Nikon D5300 body
Nikon AF-S DX 16-85mm f/3.5-5.6 G ED VR
Nikon AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR
Eventueel nog een lichtgevoelige prime lens.

De D5300 ipv de D3300, vanwege het aantal autofocus punten en kantelbaar scherm (voornamelijk).
De twee lenzen omdat deze toch wat beter zijn dan de kitlenzen om zo een toekomstige upgrade uit te stellen. Ook lijkt wifi, gps en 60 fps filmen wel fijn, dus vandaar de d5300 ipv de d5200.

Ik wil sowieso een Nikon, omdat:
- ik heb gehoord dat de sensoren van Nikon beter zijn dan van Canon;
- Mijn broer een D800 heeft en we lenzen zouden kunnen uitwisselen.

Zoals ik al zei gaat het dus voornamelijk om vakantie foto's. Zowel telezoom als groothoek gebruik ik regelmatig. Ik wil mijn TZ-8 er naast willen blijven gebruiken voor wanneer ik geen grote camera wil meenemen (bijvoorbeeld bij festivals).

Is de set die mijn broer aanraadt een goede keuze, of zijn er betere / goedkopere keuzen?
Ik heb niet echt een strak budget, maar ik vind de huidige set wel aan de prijzige kant.
Ik ben zelf niet echt een ervaren/kundige fotograaf, maar ik zit er aan te denken om een cursus te nemen.

Mis ik nog info voor goed advies?
Ik ben ook net begonnen met DSLR's (D3300 + 18-55 kitlens). Als ik zo kijk vind ik jouw set iets te veel van t goeie voor een beginner. De kitlens is voor het begin meer dan genoeg (evt kan je de 70-300 wel erbij nemen als je wat meer zoombereik wilt, de tamron 70-300 is dan ook een goeie optie en 100€ goedkoper).

Ik ben ook geen expert maar er is een reden dat ik die set die jij noemt niet zelf heb, en dat is 'if you dont need it you dont buy it', oftewel je merkt vanzelf wel als je iets nodig hebt. Dat is mijn filosofie, is natuurlijk voor iedereen anders....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Die 16-85mm is best prijzig en ik vraag me af of je als beginner het verschil met de kitlens gaat zien (behalve in het bereik). Ik zou beginnen met de kitlens en eventueel een telezoom en indien nodig de 16-85 (of bijvoorbeeld de 18-105) later kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je nu voor de 18-55 gaat, dan zou ik niet later nog de 18-105 kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-10 14:10
Verwijderd schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 18:46:
Als je nu voor de 18-55 gaat, dan zou ik niet later nog de 18-105 kopen.
Dit is exact waarom ik de duurdere lenzen aangeraden krijg. Het is zonde om eerst een mindere lens en daarna alsnog een betere lens te kopen. Dan ben je door direct de betere lens te kopen een stuk goedkoper uit.

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
aicaramba schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 18:49:
[...]

Dit is exact waarom ik de duurdere lenzen aangeraden krijg. Het is zonde om eerst een mindere lens en daarna alsnog een betere lens te kopen. Dan ben je door direct de betere lens te kopen een stuk goedkoper uit.
Ben ik het niet helemaal mee eens, de spullen die je koopt zijn alleen je hulpmiddel. Als je voor geen meter kan fotograferen heb je er niks aan ;)

Het is prima om met wat goedkopere lenzen te beginnen en niet meteen al dure lenzen te kopen, waarom? Je geeft geen geld uit aan dure lenzen waarvan je nog helemaal niet weet of je ze gaat gebruiken. Het heeft geen zin om een 18-105 te kopen terwijl je later een lichtsterke 24-70 of 85mm nodig hebt. Lenzen zijn namelijk best wel specifiek en je komt er later na veel foto's pas achter wat je echt leuk vind en daar het beste bij kan gebruiken.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-10 21:04

EXX

EXtended eXchange

Ik heb voor mijn Sony gewoon de 18-55 kitlens erbij genomen. Voor die paar tientjes extra kan je je geen bult vallen. Als tele heb ik om the proberen een tweedehands lens gekocht voor 100 euro (een Minolta 70-210 F4). Die beviel overigens zo goed dat ik die nog steeds gebruik.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dat is niet wat ik zeg hè. ;)
Ik vind het prima om te beginnen met een kitlens, heb ik ook gedaan met m'n NEX-5N ooit (lees: 1.5 jaar geleden). Naast die kitlens zou ik echter niet nog een veredelde kitlens kopen, helemaal niet met zo'n grote overlap in bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Inderdaad. Ik heb als volgende een 35mm F1.8 erbij gekocht. Daarmee maak je heel andere foto's dan met de kitlens.

Wat ik eerder ipv een kitlens zou adviseren is een goede superzoom. Veel mensen vinden die dingen geweldig handig.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-10 11:59

Bolletje

Moderator Harde Waren
De 18-55 STM is trouwens een fijne lens om als beginner mee te werken. Snelle focus, stil, geschikt voor filmen, redelijke focusring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die past alleen niet op een D5300 denk ik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
EXX schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 19:18:
Inderdaad. Ik heb als volgende een 35mm F1.8 erbij gekocht. Daarmee maak je heel andere foto's dan met de kitlens.

Wat ik eerder ipv een kitlens zou adviseren is een goede superzoom. Veel mensen vinden die dingen geweldig handig.
Ik zou dan adviseren vooral geen DSLR te kopen maar lekker een bridge camera, goedkoper en heb je nog veel meer zoom bereik en hoef je je ook nooit druk te maken om een lens te verwisselen :+

Je zou trouwens de eerste zijn die een goede superzoom zou weten uit te zoeken, voor zover ik weet is het allemaal niet zo je van het ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De nieuwe Sigma C doet het alleszins redelijk tot goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Ventieldopje schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 19:51:
[...]

Ik zou dan adviseren vooral geen DSLR te kopen maar lekker een bridge camera, goedkoper en heb je nog veel meer zoom bereik en hoef je je ook nooit druk te maken om een lens te verwisselen :+

Je zou trouwens de eerste zijn die een goede superzoom zou weten uit te zoeken, voor zover ik weet is het allemaal niet zo je van het ;)
Er gaapt een groot gat tussen een bridge camera en een DLSR met superzoom wat beeldkwaliteit betreft, zeker met wat minder licht. Bovendien ben je met de DSLR toch flexibeler.

Moderne goede superzooms zijn best heel behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
EXX schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 20:23:
[...]

Er gaapt een groot gat tussen een bridge camera en een DLSR met superzoom wat beeldkwaliteit betreft, zeker met wat minder licht. Bovendien ben je met de DSLR toch flexibeler.

Moderne goede superzooms zijn best heel behoorlijk.
Nou ik heb nog geen enkele fatsoenlijke superzoom gezien, altijd bergen vervorming en onscherp als wat ;) Hoe ben je flexibeler als je maar 1 lens (want daar is een superzoom voor) gebruikt ten opzichte van een Bridge?

Met minder licht doet een DSLR het beter, dat mag duidelijk zijn maar met minder heb je ook niet veel aan een f/5.6 superzoom en heb je meer aan een f/1.4 prime ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ventieldopje schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 20:32:
[...]

Nou ik heb nog geen enkele fatsoenlijke superzoom gezien, altijd bergen vervorming en onscherp als wat ;)
pricewatch: Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM Canon, kijk daar dan maar even naar. Natuurlijk niet te vergelijken met primes die een keer zoveel kosten, maar lang niet slecht.
Hoe ben je flexibeler als je maar 1 lens (want daar is een superzoom voor) gebruikt ten opzichte van een Bridge?
Omdat je nog steeds de optie hebt in andere situaties wel een andere lens te gebruiken. Ik kan wel begrijpen dat iemand een superzoom meeneemt op vakantie, maar thuis lekker met een serie primes speelt.
Met minder licht doet een DSLR het beter, dat mag duidelijk zijn maar met minder heb je ook niet veel aan een f/5.6 superzoom en heb je meer aan een f/1.4 prime ;)
Dat is dan ook wel op verscheidene vlakken een hele scheve vergelijking.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2014 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Nou ik heb nog geen enkele fatsoenlijke superzoom gezien, altijd bergen vervorming en onscherp als wat ;) Hoe ben je flexibeler als je maar 1 lens (want daar is een superzoom voor) gebruikt ten opzichte van een Bridge?
:'( nero355 in "[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6" :P
Ik ben geen fan van die 18-XXX lenzen of zo, maar de Sigma is toch wel een pareltje : http://www.lenstip.com/40..._OS_HSM_Introduction.html
f/1.4 is ook nutteloos als je geen licht hebt dus vergeet je flitser niet :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Het kan aan mij liggen, maar ik vind de samples bij de review niet echt geweldig. Dat is met een Canon 5D gemaakt. De foto's komen niet erg scherp over.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Luxicon schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 21:08:
[...]

Het kan aan mij liggen, maar ik vind de samples bij de review niet echt geweldig. Dat is met een Canon 5D gemaakt. De foto's komen niet erg scherp over.
klopt,ze doen daar niet aan default sharpening ofzo, zelfs de scherpste lenzen die er maar te koop zijn zien er niet bijzonder uit in die samples.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

[...]

Omdat je, als de omstandigheden daarom vragen, je ook een andere lens kan gebruiken. Met een bridge camera kan dat niet. Vervormingen, daar heb je lensprofielen in LR voor, die corrigeren dat perfect. De onscherpte valt best mee, je moet als het kan gewoon afstoppen tot f/8. Hier een serie foto's die ik gemaakt heb met een Tamron 18-270 f/3.5-6.3 PZD. Is het werkelijk zo slecht?
Daarom steek ik soms, als ik de superzoom gebruik, een klein maar fijn 35mm f/1.8 in mijn jaszak. Voor de situaties waarbij de superzoom niet voldoet. Overigens is de DOF bij een APS-C op f/5.6 nog altijd stukken kleiner dan bij een bridge cam op f/5.6, en kan ik bij de DSLR + superzoom nog zonder problemen ISO1600 of ISO3200 gebruiken. Bij een bridge cam krijg je dan toch wel serieus last van ruis. Een DSLR+superzoom is dus niet hetzelfde als een bridge cam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

mrc4nl schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 21:12:
klopt,ze doen daar niet aan default sharpening ofzo, zelfs de scherpste lenzen die er maar te koop zijn zien er niet bijzonder uit in die samples.
Omdat ze zo ook de lenzen testen!

De sample foto's zijn meer zodat je ziet hoe de bokeh is en CA en dergelijke :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Luxicon schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 21:08:
[...]

Het kan aan mij liggen, maar ik vind de samples bij de review niet echt geweldig. Dat is met een Canon 50D gemaakt. De foto's komen niet erg scherp over.
FTFY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Thanks! Dat is wel wat anders natuurlijk. Betreft de samples. Die zijn dus niet bedoeld om mooie scherpe foto's te tonen. Die zoek ik dan wel op via Flickr Pixel-Peeper. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Luxicon op 16-07-2014 22:22 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Nu online
icecreamfarmer schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 18:11:
[...]

OK ik dacht dat juist de nieuwe Bluetooth maar weinig verbruikt.

En dat laatste klopt mijn vriendin krijgt het ook bij bijna elke foto voor elkaar om niet scherp te stellen op de gezichten.

Als ik heel eerlijk ben voldoet hij nog prima maar ik mis een gps functie. Nu moet ik vaak ook een foto met de telefoon maken.
Voor GPS heb ik de olympus tough TG810 al :9 Voor de simpele vakantiekiekjes, en mooie panorama's is die prima, en omdat die tough was durfde ik hem al eerder aan de kids uit te lenen..... Ze beginnen de smaak te pakken te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

[...]

Ik heb die 16-85mm ook. Erg fijn voor interieurs (met voldoende licht) en landschappen. Heel snelle en stille af-motor.
En vooral een grote klap scherper dan bijv. een 18-105mm. Dat ga je zeker merken als je die 24 Megapixel van die D5300 ten volle benut (bijv. grote prints, flinke crops, e.d.).
Nikon biedt leuke workshops in het veld aan voor starters (29 euro voor geregistreerde Nikonklanten).
http://www.nikon-quick-start.nl/

[ Voor 16% gewijzigd door Fireshade op 17-07-2014 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor alle reacties. Het is me inmiddels duidelijk dat we voor een losse handycam gaan ipv filmen via dslr. Om die reden valt de 5300 dan ook af, dan blijven er te weinig voordelen over om het prijsverschil te rechtvaardigen.

Ik had de 3300 als alternatief, maar nu is ook de 5200 in beeld gekomen (70€ duurder door cashback op 3300). Voordeel daarvan is het uitklapschermpje en de scherpstelpunten. Aan de andere kant is de 3300 weer voorzien van een betere processor en heeft ie een hogere isogevoeligheid.

We gebruiken ons toestel vrij intensief, niet dagelijks maar meerdere keren per week. Vaak zijn het wel huis-tuin-keuken foto's en natuurlijk enkele duizenden per vakantie.
Als lenzen hebben we overigens de 18-105 en 55-200 (laatste was een kitlens bij d60).

Welke van de twee toestellen zou je adviseren en waarom? Nav de gelezen reviews kan ik geen keuze maken :(

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2014 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Dit zijn 'maar' cijfers, al vind ik dit wel een fijn overzicht weergeven. Misschien kun je er wat mee, of krijg je daardoor juist vragen. :)

http://snapsort.com/compare/Nikon-D3300-vs-Nikon-D5200

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Luxicon: Thanks, geeft iig de verschillen goed weer!

Had ook andere vergelijk gedaan waardoor basis verschillen naar voren komen, maar wat dan voor ons het beste is??? Stiekem hoop ik op iemand die uit ervaring met de toestellen het verlossende woord heeft ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2014 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]nero355 schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 01:31:
[...]

One camera to rule them all : Canon 70D 8)

Iedereen bedankt voor de tips, ik heb vandaag de 70D besteld. Nou moet er natuurlijk een geheugenkaartje bij. Zijn er ook nog bepaalde kaartjes met een goede prijs/kwaliteitverhouding en een omvang van > 16gb die aan te raden zijn wanneer je met deze camera optimaal wilt kunnen filmen en fotograferen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Verwijderd schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 17:46:
[quote]nero355 schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 01:31:
[...]

One camera to rule them all : Canon 70D 8)

Iedereen bedankt voor de tips, ik heb vandaag de 70D besteld. Nou moet er natuurlijk een geheugenkaartje bij. Zijn er ook nog bepaalde kaartjes met een goede prijs/kwaliteitverhouding en een omvang van > 16gb die aan te raden zijn wanneer je met deze camera optimaal wilt kunnen filmen en fotograferen?
Sandisk kaartjes zijn goed, vaak ook niet duur en overal wel te krijgen (45mb/s of meer nemen). Lexar is ook een goed merk en zijn vaak ook erg goed geprijst.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ventieldopje schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 17:53:
[...]

Sandisk kaartjes zijn goed, vaak ook niet duur en overal wel te krijgen (45mb/s of meer nemen). Lexar is ook een goed merk en zijn vaak ook erg goed geprijst.
Hier op aansluitend, ik heb deze twee kaartjes:De Extreme is gespecificeerd op 45MB/s read en 45MB/s write. De Ultra op minimaal 30MB/s read en write is officieel onbekend. Ik heb gestest met een usb 3.0 cardreader van Sandisk;

Sandisk 32GB Extreme
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/oPESp8fUtKRf2HWjLpJYtk9A/thumb.jpg

Sandisk 32GB Ultra
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/wN8LXVAHmbcdDVkq4u06cbHN/thumb.jpg

De Ultra is dus vaak ook wel voldoende. Met 1080p24 video zit je volgens mij op circa 5 MB/s, wat de Ultra dus wel kan. Met de Canon 700D werken ze prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Je realiseerd je wel dat dit micro-sd kaartjes zijn en geen normale SD kaartjes? Normale SD kaarten halen hogere snelheden waarbij de Ultra 95mb/s is en de extreme 45mb/s :) Bovendien heb je voor een micro-sd een adapter nodig en is het een ontiegelijk vriemelijk klein kaartje dat je makkelijk kwijt raakt en stuk maakt. Geen aanrader van mijn kant!

Dan heb ik het nog niet over de verkrijgbare UHS kaartjes welke sneller zijn maar camera's nog niet optimaal benutten. Het kaartje is de bottleneck in ieder geval niet meer dan.

SD kaartjes zijn omdat ze geen interne controller hebben vaak toch wat trager dan hun grotere Compact Flash broer ondanks de snelheidsaanduiding.

Gewoon zorgen dat je een kaartje van een bekend merk als Sandisk en Lexmark hebt van tenminste 45mb/s. Tragere kaartjes zijn gewoon echt traag, als je burst duurt het een eeuwigheid voordat je weer verder kan.

[ Voor 76% gewijzigd door Ventieldopje op 24-07-2014 18:43 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chopper88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-10 17:42
Ventieldopje schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 18:39:
Je realiseerd je wel dat dit micro-sd kaartjes zijn en geen normale SD kaartjes? Normale SD kaarten halen hogere snelheden waarbij de Ultra 95mb/s is en de extreme 45mb/s :) Bovendien heb je voor een micro-sd een adapter nodig en is het een ontiegelijk vriemelijk klein kaartje dat je makkelijk kwijt raakt en stuk maakt. Geen aanrader van mijn kant!

Dan heb ik het nog niet over de verkrijgbare UHS kaartjes welke sneller zijn maar camera's nog niet optimaal benutten. Het kaartje is de bottleneck in ieder geval niet meer dan.

SD kaartjes zijn omdat ze geen interne controller hebben vaak toch wat trager dan hun grotere Compact Flash broer ondanks de snelheidsaanduiding.

Gewoon zorgen dat je een kaartje van een bekend merk als Sandisk en Lexmark hebt van tenminste 45mb/s. Tragere kaartjes zijn gewoon echt traag, als je burst duurt het een eeuwigheid voordat je weer verder kan.
Helemaal mee eens. Dit was ook de reden voor mij om een CF kaart te kopen.
Hier nog een interessante bron met praktijk testen in het veld:

http://www.robgalbraith.c...e9ec1.html?cid=6007-12451

Weliswaar gaat dat misschien niet specifiek om dezelfde camera, maar ik gok dat de performance daar toch een goede richtlijn is om de verhoudingen tussen verschillende kaartjes te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ventieldopje schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 18:39:
Je realiseerd je wel dat dit micro-sd kaartjes zijn en geen normale SD kaartjes? Normale SD kaarten halen hogere snelheden waarbij de Ultra 95mb/s is en de extreme 45mb/s :)
Ja, weet ik, maar de snelheden zijn niet anders dan bij hun volwaardige groottes; de gewone Sandisk Ultra is ook 30 MB/s (pricewatch: Sandisk Ultra 32GB SDHC UHS-I 30MB/s)

Die 95 MB/s doet is de Extreme Pro (pricewatch: Sandisk Extreme Pro 32GB (95MB/s)
Bovendien heb je voor een micro-sd een adapter nodig en is het een ontiegelijk vriemelijk klein kaartje dat je makkelijk kwijt raakt en stuk maakt. Geen aanrader van mijn kant!
Adapters heb ik zat (komt er ook bij), tevens bewaardoosjes. :)
Sd kaartjes zijn sowieso niet zo snel de bottleneck bij huidige dslr's, eerder de interne controller van de camera. Zie ook Bolletje in "SD sneller dan buffer"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bolletje schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 19:13:
Sd kaartjes zijn sowieso niet zo snel de bottleneck bij huidige dslr's, eerder de interne controller van de camera. Zie ook Bolletje in "SD sneller dan buffer"
Met andere woorden... als je camera een trage controller heeft, kun je er een 95 MB/s kaartje instoppen, maar nooit meer dan 30MB/s wegschrijven. Iets wat bij maar al teveel camera's het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Universal Creations schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 19:24:
[...]

Met andere woorden... als je camera een trage controller heeft, kun je er een 95 MB/s kaartje instoppen, maar nooit meer dan 30MB/s wegschrijven. Iets wat bij maar al teveel camera's het geval is.
Ja, klopt, maar het kan bijv. wel nuttig zijn als je graag snel je foto's en video's wil wegschrijven naar je computer met een cardreader. Voor mij was dat de meerprijs niet waard, 30-45MB/s is snel genoeg voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Styx_
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-08-2022
Welke geheugenkaart raden jullie aan voor een Canon 700D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Styx_ schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 00:24:
Welke geheugenkaart raden jullie aan voor een Canon 700D?
ik gebruik deze in mijn EOS 700D:
http://www.camerashop.nl/...xtreme-16gb-class-10.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Laatst online: 25-08 14:13
Ik ben niet voor Sandisk kaartje gegaan simpel weg omdat ze allleen met leessnelheden adverteren, wilde voor de snelle 95 MB/s gaan, maar vond nergens de schrijfsnelheid van die kaartje bij hun specifikaties. Alleen in reviews en daar was het niet echt snel, kan niet zo snel herinneren was het wel was. Ik ben toen voor de Samsung 32 GB 80 MB/s lezen/40 MB/s schrijven, Samsung geeft zelf toe dat de schrijfsnelheid bij lange na niet zo snel is als de leessnelheid en in benchmarks kwamen de specifikaties redelijk overeen de test. Heb tot nu toe (1 jaar) geen problemen met mijn twee kaartjes gehad in mijn Nikon D7100. Heb trouwens nooit de kaartjes zelf getest in mijn Laptop maar in de camera is toch de schrijfsnelheid en de grote van de buffer het probleem en niet zo zeer de kaartjes.

Daarbij moet wel gezegd worden dat ik vrijwel nooit aan het happy triggeren ben, hooguit 3 of 5 schots bij bracketing. Alleen bij snelle actie ga je echt snelle kaartjes nodig hebben. (en bij high quality 1080p video)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chopper88
http://www.sandisk.com/pr...ro-sdxc-sdhc-uhs-1-95mbs/

"Delivers up to 90MB/s**write and 95MB/s read rate for extreme speed."

"90MB/s Write Speed for Ultimate Burst-Mode Performance"

"With write speeds up to 90 MB/s** (600X)"

Just sayin...

Daarnaast, als je deze link bekijkt:
http://www.robgalbraith.c...e9ec1.html?cid=6007-12451

Zie je dat deze kaarten helemaal niet tegenvallen.

Ik ben niet verbonden aan Sandisk ofzo, maar vind wel dat je nu die kaartjes ten onrechte wegcijfert als matig.

[ Voor 33% gewijzigd door chopper88 op 26-07-2014 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:10
Roobje schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 11:52:
Ik ben niet voor Sandisk kaartje gegaan simpel weg omdat ze allleen met leessnelheden adverteren...
Sinds wanneer is het interresant met welke snelheid de fabrikant adverteert? Daar klopt toch geen hout van.
Als je wilt weten hoe snel een kaartje is, zul testresultaten moeten opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
Ik weet niet of ik helemaal starter genoeg ben om hier mijn vraag te deponeren, maar hier komt ie:

Ik wil een compacte kwalitatieve foto oplossing voor naast de Nikon D7000 met bijbehorende glasbak.
Het budget ligt rond de 400 euro(daar zit nog iets rek in als ik denk dat het de moeite waard is), hierbij is 2e hands zeker een goede optie gezien bijna al mijn camera gear 2e hands is. Voorlopig zal dit met een standaard/kit zoomlensje zijn, later volgen er misschien nog enkele compacte primes.

Ik heb het in m'n kop dat ik een M4/3 ILC wil die lekker compact is, denk aan een GF3/GM1/GX1 formaat met de 14-42 PZ Vario. Helaas roept de fotograaf in mij dan om een viewfinder en misschien wel meer kwaliteit dan de bovengenoemde combo kan leveren(lens is ok maar minder dan z'n forsere 14-42 broers zo lijkt het, en IQ van de sensor is toch ook wat minder).

Dus toen liep ik tegen de zeer leuk geprijsde G5 met 14-42HD-II aan. Ik ben bang dat ik hier weer over het formaat ga stuikelen en alsnog niks meeneem/loop te slepen.
Veel verder kom ik niet zonder de viewfinder eis te laten vallen dan wel het budget drastisch te verruimen, maar hopelijk mis ik iets... Meeste Olympus spul is compact zonder VF(of als dure optie) of zoals de OM-D's duur en naar mijn zin te groot.

Nu zag ik ook ergens een heel mooi geprijsde Fuji X-A1 staan met 16-50MM kit. Gezien het fuji systeem me erg trekt is dat ook een optie, hier moet ik alleen wel de viewfinder eis laten vallen. Tweede bezwaar tegen de X-A1 is dat deze niet beschikt over de X-trans sensor. Daarvoor zou ik naar een E-1 body moeten en die is bijna 2X het budget met een lens erbij. Daarnaast zijn verdere uitrbreidingen in glas ook erg aan de prijs, en is de 2e hands markt veel kleiner.

Even kort samen gevat, ik zoek een camera met een goede IQ die compact is en dermate makelijk in aperture priority te bedienen is dat ik er ook nog echt een beetje lol heb aan het plaatjes maken. Gezien het een compacte erbij optie blijft voor de D7000 is een uitgebreid systeem minder van belang en een goede basisset meer van belang(lees misschien moet ik juist naar een compactcamera met grote sensor kijken maar daar weet ik helemaal niet waar ik moet beginnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-10 21:49
misschien moet ik juist naar een compactcamera met grote sensor kijken maar daar weet ik helemaal niet waar ik moet beginnen
Misschien is dit dan een goed beginpunt: Pricewatch filter - Camera Size

Ik ben zo vrij geweest om je budget wat op te schroeven naar 600 €. Hint: een Canon G1 X kan zich prima meten met een M4/3 setje.

Als uitbreidbaarheid toch al niet zo'n prioriteit heeft, kun je misschien beter een alles-in-één oplossing zoeken - dan kom je ook niet in de verleiding om je compacte setje aan te vullen met leuk speelgoed :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

ik begrijp niet waarom je een G5 zou willen, als je dan een kleine MFT wil neem dan een GF/GX/GM
in principe is het diafragma prima te regelen, je moet je wel bedenken dat het diafragma van een 14-42 lens niet erg groot is en met inzoomen nog verder afneemt

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• y2kbug
@B64 een G1 X zal ik eens onder de loep nemen, maar ik vind 600 te veel als het in mijn ogen een compromis is.

@Vishari, omdat ik de EVF (te) zwaar laat meewegen. Daarnaast is idd de lichtsterkte van een 14-42 niet briljant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Bolletje schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 19:13:
[...]

Ja, weet ik, maar de snelheden zijn niet anders dan bij hun volwaardige groottes; de gewone Sandisk Ultra is ook 30 MB/s (pricewatch: Sandisk Ultra 32GB SDHC UHS-I 30MB/s)
ik heb zon kaartje, doet 11 MB/s schrijven -O-
is wel na veel gebruik maar toch.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

y2kbug schreef op maandag 28 juli 2014 @ 17:14:
@B64 een G1 X zal ik eens onder de loep nemen, maar ik vind 600 te veel als het in mijn ogen een compromis is.

@Vishari, omdat ik de EVF (te) zwaar laat meewegen. Daarnaast is idd de lichtsterkte van een 14-42 niet briljant.
de MFT en Fuji series bestaan eigenlijk pas net, er is dus ook nog nauwelijks tweede hands
EVF voor 400 euro lijkt mij niet mogelijk, en dan wordt het kiezen:
of een Nikon 3200 met kleine prime (is redelijk compact en compatible met D7000)
of een MFT zonder VF

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• y2kbug
@Vishari, ik heb net een D90 opgeruimt.... Dus dan een D3200 halen als zijnde compacte oplossing is niet helemaal de insteek.

Ik denk dat ik dan de VF er aan moet geven... Dan blijft de X-A1 nogsteeds lonken. Zal er maar weer eens in duiken vanavond. Ik ga ook de gesugereerde Canon maar eens tegen het licht houden kijken of ik er blij van kan worden, al is die erg aan de dure kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vishari Beduk schreef op maandag 28 juli 2014 @ 19:03:
[...]

de MFT en Fuji series bestaan eigenlijk pas net, er is dus ook nog nauwelijks tweede hands
EVF voor 400 euro lijkt mij niet mogelijk, en dan wordt het kiezen:
of een Nikon 3200 met kleine prime (is redelijk compact en compatible met D7000)
of een MFT zonder VF
MFT bestaat sinds 2008/2009 dus er zijn inmiddels al aardig wat oude modellen. Zojuist op marktplaats "Panasonic G5" ingetikt en een nieuwe gevonden met kitlens voor 349 bij een bekende camerawinkel.

De Panasonic Gx serie is altijd al veel waar voor je geld geweest en zeker de oudere modellen zijn spotgoedkoop (nieuw) te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• y2kbug
Uiteindelijke keus is gevallen op de X20 van Fuji, niet de grote sensor die ik voor ogen had... Maar wel Fuji X-trans sensor en een heel leuk stukje glas erop, en ik heb het budget ook heel gelaten. Ook zit hier het risico niet aan dat ik een berg glas verzamel voor nog een tweede systeem, naast de Nikon spulletjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

y2kbug schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 22:52:
Uiteindelijke keus is gevallen op de X20 van Fuji, niet de grote sensor die ik voor ogen had... Maar wel Fuji X-trans sensor en een heel leuk stukje glas erop, en ik heb het budget ook heel gelaten. Ook zit hier het risico niet aan dat ik een berg glas verzamel voor nog een tweede systeem, naast de Nikon spulletjes.
Ja nu je het zegt, inderdaad een interessante camera; toch nog relatief grote sensor, OVF, 'klassieke' look en een goede IQ.
Veel plezier ermee :)

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• y2kbug
gaat heel zekers lukken, het is het soort apparaat waar ik blij van wordt. Doet goed wat ik er van verwacht en heeft de look en feel die er voor zorgt dat je er mee aan de slag wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Mijn vriendin heeft sinds kort deze pricewatch: Samsung SDHC Evo 32GB in haar camera, Nikon D3200, geplaatst vanwege de hoge snelheden en UHS-I ondersteuning etc. Maar als de camera een tijdje niet gebruikt is en na een paar uur schakel je hem weer in verschijnt er eerst voor +- 20 seconden een zandloper in beeld en daarna de melding 'kan geen foto's opslaan, geheugenkaart mogelijk beschadigd'. Zet je hem daarna uit en weer aan gaat hij direct aan en kan je vrolijk foto's maken. Ik heb het kaartje onderzocht maar er zijn geen rare fratsen te vinden. Foto's kopieren gaat snel en het lezen ervan ook.

Ik heb het kaartje wel geformatteerd voor gebruik, zijn daar specifieke eisen voor nodig? Zoals langzaam format / NTFS etc?

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chopper88
Heb je een format in de camera zelf geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Quad schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 16:21:
Mijn vriendin heeft sinds kort deze pricewatch: Samsung SDHC Evo 32GB in haar camera, Nikon D3200, geplaatst vanwege de hoge snelheden en UHS-I ondersteuning etc. Maar als de camera een tijdje niet gebruikt is en na een paar uur schakel je hem weer in verschijnt er eerst voor +- 20 seconden een zandloper in beeld en daarna de melding 'kan geen foto's opslaan, geheugenkaart mogelijk beschadigd'. Zet je hem daarna uit en weer aan gaat hij direct aan en kan je vrolijk foto's maken. Ik heb het kaartje onderzocht maar er zijn geen rare fratsen te vinden. Foto's kopieren gaat snel en het lezen ervan ook.

Ik heb het kaartje wel geformatteerd voor gebruik, zijn daar specifieke eisen voor nodig? Zoals langzaam format / NTFS etc?
hmm ... Samsung :X

anyway, als ik de SD Association moet geloven dan zou het gebruik van hun speciale formatter beter zijn
ik weet niet of ik dat moet geloven, maar je kan het proberen: https://www.sdcard.org/downloads/formatter_4/

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Huh? Hoe is dit mogelijk voor die prijs? Zit hier wat achter of....?

http://www.ebay.de/itm/NE...N&clk_rvr_id=674628965355

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chopper88
"This Camera comes in a brown box due to the distributor removing the camera body and accessories from a kit and selling the lens separately.

Rest easy; it is in brand new, never used condition!

This item comes packaged with a 1 year WORLDWIDE manufacturer's warranty and a US power adapter."

Nieuw, maar grijze import van ook nog eens een opgebroken kit. Met de camera is niks mis, maar garantie technisch zou ik hier niet om staan te springen. Je bespaart maar +- 100 euro als ik het zo goed zie in de pricewatch? Die zou ik voor lief nemen ivm garantie perikelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Quad schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 16:21:
Mijn vriendin heeft sinds kort
Als SD kaartjes kapot gaan is dat meestal of in de eerste weken of na vele jaren gebruik. Zou kunnen dat je een fout exemplaar heb, als hij na het formatteren met de sdcard.org app nogsteeds raar blijft doen gewoon terugsturen. Afhankelijk van de winkel doen ze daar meestal niet moeilijk over, laatst nog gehad met een 4,5 jaar oud kaartje (binnen de 5 jaar garantie dus), en die had precies wat jij ook lijkt te hebben: superlangzaamheid. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Hij deed het verder perfect, kopiëren met dik 30MB/s, maar niet betrouwbaar gezien een oud traag hema kaartje van 2GB zonder gezeur werkt.

Kreeg vanmiddag van de webwinkel het verzoek om hem terug te sturen onder een RMA. Gaan we dus vrolijk doen. :)

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin
  • Laatst online: 08-10 12:50

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Nou, het is zover... ik moet maar eens aan een echte camera. In 2006 heb ik een jaartje professioneel gebruik gemaakt van 'een' Canon met 'een' lens. (gebruikte de camera in Afghanistan om verkenningsfoto's te maken) en in 2010 kocht ik een D90 met 18-55 kitlens die een half jaar later in de scheiding verdween. Tegenwoordig loop ik met een compacte superzoom (Nikon) en ik ben wel toe aan iets leukers.

1.Wat is je beschikbare budget?
Zo'n 600 euro.
2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
nope
3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Initieel zal ik mijn reis door het VK ermee willen vastleggen. Later zal het met name architectuur zijn, zoals forten, stadsmuren en andere verdedigingswerken.
4.Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee. Filmen staat niet op de to-do lijst.
5.Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Het lijkt me wel verdomd handig.
6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Niet echt. Het moet me vooral in staat stellen mooie plaatjes te schieten. Ik geloof niet dat ik in de enorme pro-modus zal gaan. Ik wil er absoluut mee leren omgaan, maar de Auto-stand zal waarschijnlijk veel gebruikt worden. Ook omdat vriendin er wellicht eens een plaatje uit wil schieten (en die wil zich er echt niet in verdiepen).
7.Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
15-55 is me te beperkt. Ik zie mezelf niet snel een berg geld neerleggen voor duur glas, dus ik zoek het eerder in de 18-105 hoek. Tot nu toe kom ik op het volgende uit:
http://tweakers.net/price...;312603;378077/categorie/
Een D3200 met 18-105
Een D3200 met 18-55 + 55-200 (dit is een beetje de outsider)
Een D3300 met 18-105

Puur op basis van specificaties zou ik natuurlijk voor de D3300 willen gaan, maar het prijsverschil is behoorlijk en dat maakt de D3200 wel erg aantrekkelkijk. Ik heb er wat reviews bij gepakt:
http://www.digitalcameraw...mera-should-you-choose/6/
http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d3300/12

Komt erop neer dat ik gezien het prijsverschil toch meer naar de D3200 aan het kijken ben. 130 euro verschil is niet niks.
De D3200 is er ook met dubbele lenskit. Het extra bereik lijkt me mooi, maar ik betwijfel of ik zin heb om veel van lens te wisselen. Die 18-55 vond ik in de praktijk wel heel erg beperkt.

Mis ik nog opties? Waarschijnlijk wel. In de non-dSLR hoek heb ik geen idee wat de alternatieven zijn. Een beetje hulp daarbij is meer dan welkom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zijn je wensen qua formaat, gewicht, ergonomie e.d.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dat vind ik iets minder zwaarwegend. Zowel de Canon als de Nikon die ik in handen heb gehad vond ik qua bediening goed te doen; het is een kwestie van wennen. Daarbij heb ik vrij kleine handen en zal ik niet snel de behoefte aan een grip oid hebben. W.w.b. formaat heb ik mezelf al ingesteld op een dSLR. Compacter is natuurlijk altijd welkom.

Ik realiseer me dat de 3300 lichter is, maar de 3200 is niet ineens veel te zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:12

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik denk dat je met je eigen zoektocht al op een heel aardige optie terecht gekomen bent. De D3200 met 18-105 is een erg goed setje. De tegenhanger, een 700D van Canon gaat met een vergelijkbare lens echt een stukje duurder zijn. Is op filmgebied ook iets mooier, maar dat is niet erg van belang in jouw geval.

De D3200 of D3300 keuze mag je zelf uitvechten, in de reviews van de D3300 staat veelal vrij goed wat zijn upgrades zijn t.o.v. . Ik denk dat je met de D3200 al meer dan een prima body zal hebben.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dankje, Martijn. Canon heb ik inderdaad niet meegenomen omdat die in deze klasse een stukje duurder is. Zoals ik het nu zie, biedt de D3200 feitelijk alles wat ik hebben wil. Mocht ik in de toekomst meer instelmogelijkheden, kwaliteit, etc. willen, dan kan ik altijd nog de body inruilen voor een betere. Ik heb niet het idee dat ik met mijn kwaliteiten snel tegen de grenzen van de D3200 aan zal lopen, en de betere D3300 zal waarschijnlijk niets toevoegen aan de kwaliteit van mijn foto's of aan het gebruiksgemak in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zal ik de keuze lastiger maken? Al naar deze combinatie gekeken: pricewatch: Canon EOS 100D + EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM Zwart
Nog een stuk compacter en biedt qua fotokwaliteit hetzelfde als de 700D. Wel wat minder bereik dan de 18-105 van Nikon, maar als bereik echt groter moet, is er ook nog de mogelijkheid om te kiezen voor 100D + 18-135STM. Die lens moet je dan los kopen, want als combi komt ie normaal niet voor (althans niet voor een normale prijs). De 18-135STM is wel optisch erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:12

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Universal Creations schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 13:45:
Zal ik de keuze lastiger maken? Al naar deze combinatie gekeken: pricewatch: Canon EOS 100D + EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM Zwart
Nog een stuk compacter en biedt qua fotokwaliteit hetzelfde als de 700D. Wel wat minder bereik dan de 18-105 van Nikon, maar als bereik echt groter moet, is er ook nog de mogelijkheid om te kiezen voor 100D + 18-135STM. Die lens moet je dan los kopen, want als combi komt ie normaal niet voor (althans niet voor een normale prijs). De 18-135STM is wel optisch erg goed.
Compacter dan de Nikon: ja.....maar verder zie ik de meerwaarde niet zo. Hij is de D90 gewend en die is al groter van formaat dan de D3200, dus wat dat betreft schat ik zo in dat het formaat al prima bevonden is. En dan heb ik liever een D3200 dan de 100D, juist ook qua ergonomie.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor dat budget (€600,-) zijn er ook wel leuke ILC's te krijgen, maar dan lever je wel in op bereik en lichtsterkte. De OMD E-M10 met 14-42 is wel een potente combi geloof ik, gewoon even als compacter 'alternatief'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hij gaf aan dat compacter altijd welkom is. Daarnaast vind ik persoonlijk de grip van de 100D verrassend goed en beter dan de meeste Nikons, die vaak een "scherpe" hoek in de grip hebben.

Wat betreft ILC's zou ik dan eerder uitwijken naar iets met een degelijke grip. Panasonic GH-serie of Sony A5000/6000. Hmmm, bij nader inzien hebben die Sony's ook niet veel grip. En de GH-serie is erg prijzig.

[ Voor 36% gewijzigd door Universal Creations op 06-08-2014 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Hmm, "ergonomie is niet belangrijk, compactheid wel, niet veel lenzen wisselen, veel auto-stand"... euh, is een dslr dan wel de beste keuze? Ten opzichte van ILC's zijn volgens mij de ergonomie, optische zoeker en het lenzenaanbod juist de hoofdredenen om voor een dslr te gaan. Met standaardlenzen is de beeldkwaliteit vaak redelijk gelijk tussen een recente dslr en ILC.

Waar je met een dslr (+ meerdere lenzen, flitser en dingen) al snel mee te maken krijgt is dat je ook een degelijke tas moet hebben en de spullen moet dragen.

[ Voor 4% gewijzigd door Bolletje op 06-08-2014 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Hoewel de ILC's erg in opkomst lijken, vind ik ze vaak erg duur. Die GH's vallen echt buiten budget :)
Daarbij, compact is natuurlijk relatief. Het geheel zal nooit in de binnenzak passen...

De 100D is een mooie camera. De 18-55 kit is net zo duur als 18-105 kit bij de D3200. Als ik het goed heb heeft de goedkopere kit geen stabilisatie?
http://tweakers.net/price...23/348447;330265/product/

Jammer dat de 18-135 kit zo enorm duur is:
pricewatch: Canon EOS 100D + EF-S 18-135mm F3.5-5.6 IS STM Zwart

edit:
De combinatie body + lens is goedkoper dan de kit, zo lijkt...
pricewatch: Canon EF-S 18-135mm F3.5-5.6 IS STM

Verwijderd schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 13:53:
Voor dat budget (€600,-) zijn er ook wel leuke ILC's te krijgen, maar dan lever je wel in op bereik en lichtsterkte. De OMD E-M10 met 14-42 is wel een potente combi geloof ik, gewoon even als compacter 'alternatief'.
Eigenlijk hetzelfde verhaal als hierboven. Je levert veel bereik in tegen een hogere prijs. Het is wel een mooi compact ding. Opstappen naar meer bereik heeft een stevig prijskaartje:
http://www.camerashop.nl/...10-zwart-14-150mm-ez.html
Bolletje schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 14:21:
is een dslr dan wel de beste keuze?
Wat zou een alternatief volgens jou zijn dan?

[ Voor 47% gewijzigd door Edmin op 06-08-2014 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
18-55 DC III moet je links laten liggen, dat is een matige lens.Die heeft inderdaad geen IS.

Je moet kijken naar een STM-lens.
Edmin schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 14:21:
Wat zou een alternatief volgens jou zijn dan?
De Sony A5000 dan? Wel weinig grip, maar dat was minder belangrijk.

[ Voor 59% gewijzigd door Bolletje op 06-08-2014 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bolletje schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 14:23:
18-55 DC III moet je links laten liggen, dat is een matige lens.Die heeft inderdaad geen IS.

Je moet kijken naar een STM-lens.
De DC III is geen matige lens, zijn voorgangers wel. Maar de STM is gewoon de beste en niet alleen optisch, maar heeft stabilisatie en heeft een niet draaiend frontelement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bellcaunion
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-06 19:36
Hoi tweakers,

Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een mooie camera. Ik heb zitten kijken naar een systeem camera en een dSLR, maar met het feit dat ik graag wat beet heb, neigt mij keuze toch wel naar een dSLR.
Ik wil de camera gebruiken als tool voor school en eventueel werk en hobby. Ik doe een opleiding communication & multimedia design. En moet vaak foto's maken die ik moet bewerken, korte documontaires, refferentie materiaal etc. Dit doe ik nu met mijn smartphone, maar het word wel langzaam is tijd om wat proffesioneler materiaal te nemen. mede omdat de foto's gewoon kwalitatief niet voldoende zijn van mijn smartphone naar mijn wens.
Nu de camera keuze dus. Hoe meer ik rond kijk hoe lastiger het word. Ik heb in de mediamarkt zitten kijken naar de Nikon D5300 en de Nikon D3300. Deze lagen mij prettig in de hand en beschikken over lekker veel instel opties op de body zelf. Van de D5300 vind ik het uitklapbare scherm een mooie optie voor als ik de camera voor film gebruik. En deze daarnaast ook een goed AF syteem heeft. Maar lees dan in het dSLR film topic dat mensen zweren bij canon voor dit soort functies. En de generatie van Nikon er voor is daarin tegen wel een stuk interesanter geprijst, maar levert qua film volgensmij wel behoorlijk in.
Lenzen ben ik nog niet heel bekend mee, hier zou ik graag wat suggesties van ervarings deskundige over horen die ervaring hebben met mijn wensen, want er zijn zoveel opties :o .

Veder heb ik geen haast met mijn aankoop. Dus als er in de nabije toekomst dingen staan te veranderen (nieuwe modellen, acties, opties) ben ik bereid te kunnen wachten. Of op een eventuele mooie actie als bijv. de BTW weg er mee van de MediaMarkt. En kan eventueel wat extra bijsparen mocht dat drastische winst opleveren.

1.Wat is je beschikbare budget?
€500-€700,-
2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
nee
3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Ik wil hem gebruiken voor me opleiding/beroep. Dat houd statisch beeld voor web/grafisch design, refference voor 3D modellen, maar ook videobewerking etc in. Daarnaast omgeving/natuur, autosport, concerten. Dus heel ruim in gebruik moet het toestel zeker zijn.
4.Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Ja, voor mini documontaires, films etc. Maar ook op autosport evenementen/concerten lijkt het mij ook leuk even te filmen in plaats van foto's zo nu en dan. Een externe optie voor geluid is dus eigenlijk ook wel een eis.
5.Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Dit lijkt mij zeker wel handig.
6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Het mag best een stevige camera zijn met lekker veel knopjes waar je de boel mee kunt instellen. Ben iemand die graag net even dat kleine detailtje probeert te berijken door net even die instelling aan te kunnen passen. Daarnaast dus dus zoals boven genoemd een optie voor een microfoon. En een kantelbaar scherm zoals bij de D5300 lijkt me ook zeer nuttig voor tijdens het filmen!
7.Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Dit is iets wat ik nog best lastig vind te bepalen. Ik zoek echt naar een goede allround lens voor kiekjes in de stad en omgeving voor algemeen gebruik, daarnaast lijkt een 2e goede zoomlens mij ook een goede voor het vrijetijd gedeelte.

Dus mijn vraag, wat voor suggesties hebben jullie voor mij? Want ik begin door de bomen het bos niet meer te zien eigenlijk. Is een kit voor mij aan te raden, of kan ik beter voor een body en losse lens gaan afgaand op wat ik er mee wil berijken. En wat voor lens raden jullie mij aan als eeste keus? De keuze qua body lijk ik wat te neigen naar de D5300, door het focus systeem, assortiment, handbereik, roteerbare scherm. En hoor er erg goede dingen over qua foto kwaliteit. Of zijn er voor mijn budget betere opties?

Alvast bedankt voor jullie commentaar en feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Laatst online: 03-10 18:02
In die prijsklasse zijn de systeem camera's inderdaad vaak een stuk kleiner dan de spiegelreflex camera's.
Maar ik weet niet of je over een auto beschikt of dat je dadelijk je schoolboeken en een camera van 5 kg mee wilt sjouwen :)
Ik merk trouwens met mijn systeem camera dat ik alles kleiner kan kopen en dat scheelt met de camera tas en het statief best veeeel geld.
Voor 3D werk zou ik wel HDR functie aan raden want beetje 3d pakket gebruikt hdr als achtergrond.

Ik dacht trouwens dat je camera's gewoon kan huren bij de copy shop?

[ Voor 14% gewijzigd door Haas_nl op 06-08-2014 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Canons die het goed doen met video zijn vooral de high-end modellen dacht ik. De gewone 'instappers' zit volgens mij geen bijzonder merkbaar verschil in de video kwaliteit met Nikon. (?)

Over vasthouden, de NEX'en hebben toch ook een aardige grip, is dat niet genoeg? Het grootste verschil is dan nog de zoeker, daar lees ik niks over of dat belangrijk voor je is of wel? Persoonlijk vind ik dergelijke zoekers van DSLRs zonder prisma te klein en donker anyway. Dat zou dan een Canon 60D of Nikon D7000 oid moeten worden voor een goede zoeker, welke eventueel tweedehands voordelig zijn te vinden, terwijl ze toch altijd nog flink high-end blijven ook al zijn ze wat ouder. Wat met zoveel grootse plannen misschien wel fijn is. ( Tussen die twee zal de 60D wel beter zijn voor video gok ik. )

Verder is er weinig mis met een D5300 of D3300 type camera, maar dan zou ik voor het goedkopere model gaan (of bv: D3200) en meer investeren in een lens als deze: pricewatch: Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM (Nikon)

[ Voor 14% gewijzigd door jesper86 op 06-08-2014 18:29 ]

Pagina: 1 ... 54 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's