Hoi tweakers,
Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een mooie camera. Ik heb zitten kijken naar een systeem camera en een dSLR, maar met het feit dat ik graag wat beet heb, neigt mij keuze toch wel naar een dSLR.
Ik wil de camera gebruiken als tool voor school en eventueel werk en hobby. Ik doe een opleiding communication & multimedia design. En moet vaak foto's maken die ik moet bewerken, korte documontaires, refferentie materiaal etc. Dit doe ik nu met mijn smartphone, maar het word wel langzaam is tijd om wat proffesioneler materiaal te nemen. mede omdat de foto's gewoon kwalitatief niet voldoende zijn van mijn smartphone naar mijn wens.
Nu de camera keuze dus. Hoe meer ik rond kijk hoe lastiger het word. Ik heb in de mediamarkt zitten kijken naar de Nikon D5300 en de Nikon D3300. Deze lagen mij prettig in de hand en beschikken over lekker veel instel opties op de body zelf. Van de D5300 vind ik het uitklapbare scherm een mooie optie voor als ik de camera voor film gebruik. En deze daarnaast ook een goed AF syteem heeft. Maar lees dan in het dSLR film topic dat mensen zweren bij canon voor dit soort functies. En de generatie van Nikon er voor is daarin tegen wel een stuk interesanter geprijst, maar levert qua film volgensmij wel behoorlijk in.
Lenzen ben ik nog niet heel bekend mee, hier zou ik graag wat suggesties van ervarings deskundige over horen die ervaring hebben met mijn wensen, want er zijn zoveel opties

.
Veder heb ik geen haast met mijn aankoop. Dus als er in de nabije toekomst dingen staan te veranderen (nieuwe modellen, acties, opties) ben ik bereid te kunnen wachten. Of op een eventuele mooie actie als bijv. de BTW weg er mee van de MediaMarkt. En kan eventueel wat extra bijsparen mocht dat drastische winst opleveren.
1.Wat is je beschikbare budget?
€500-€700,-
2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
nee
3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Ik wil hem gebruiken voor me opleiding/beroep. Dat houd statisch beeld voor web/grafisch design, refference voor 3D modellen, maar ook videobewerking etc in. Daarnaast omgeving/natuur, autosport, concerten. Dus heel ruim in gebruik moet het toestel zeker zijn.
4.Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Ja, voor mini documontaires, films etc. Maar ook op autosport evenementen/concerten lijkt het mij ook leuk even te filmen in plaats van foto's zo nu en dan. Een externe optie voor geluid is dus eigenlijk ook wel een eis.
5.Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Dit lijkt mij zeker wel handig.
6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Het mag best een stevige camera zijn met lekker veel knopjes waar je de boel mee kunt instellen. Ben iemand die graag net even dat kleine detailtje probeert te berijken door net even die instelling aan te kunnen passen. Daarnaast dus dus zoals boven genoemd een optie voor een microfoon. En een kantelbaar scherm zoals bij de D5300 lijkt me ook zeer nuttig voor tijdens het filmen!
7.Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Dit is iets wat ik nog best lastig vind te bepalen. Ik zoek echt naar een goede allround lens voor kiekjes in de stad en omgeving voor algemeen gebruik, daarnaast lijkt een 2e goede zoomlens mij ook een goede voor het vrijetijd gedeelte.
Dus mijn vraag, wat voor suggesties hebben jullie voor mij? Want ik begin door de bomen het bos niet meer te zien eigenlijk. Is een kit voor mij aan te raden, of kan ik beter voor een body en losse lens gaan afgaand op wat ik er mee wil berijken. En wat voor lens raden jullie mij aan als eeste keus? De keuze qua body lijk ik wat te neigen naar de D5300, door het focus systeem, assortiment, handbereik, roteerbare scherm. En hoor er erg goede dingen over qua foto kwaliteit. Of zijn er voor mijn budget betere opties?
Alvast bedankt voor jullie commentaar en feedback!