Speedy77 schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 23:38:
Goede avond,
Binnenkort vertrek ik op reis naar Sri Lanka en denk er aan me een goede camera aan te kopen.
Beschikbaar budget = 500 euro
Ik heb geen objectieven in mijn bezit.
Ik ben een absolute leek op vlak van fotografie, enkel nog maar compact camera's gehad (FujiFilm f100fd is mijn huidige).
Kunnen jullie mij iets aanbevelen? Ik weet dat dit een moeilijke vraag is, maar een idee zou ook al iets zijn, zodat ik weet in welke richting ik moet gaan kijken

.
Zouden jullie voor een DSLR gaan of toch voor een compact?
Alvast bedankt!
heb je voor je zelf al de voor en tegens opgesomd?
algemeenheden:
compact(travel/superzoom). klein, makkelijk mee te nemen en in je zak te stoppen, kleinere sensor: mindere beeld kwaliteit, slechtere preformence met weinig licht.
Bridge: stapje hoger als een compact,
- grotere lens (diameter) vaak beter met weinig licht dan een travel/superzoom compact.
- vaak zelfde sensor grote als compact.
- (ongeveer zelfde prijsklasse als de high end compact.)
- iets groter dus past alleen in tasje of grote jaszak.
ILC:
- grotere sensor dus betere fotokwaliteit vooral met minder lichte omstandigheden.
- zoom factor is duurder ( oa door meerdere lenzen nodig).
- meer gewicht en volume met mee sjouwen en moet in een tasje/rugzak.
- weather sealed body en lens mogelijk , dat is best handig in het regenwoud als het zeer vochtig is.
DSLR: grootste sensor en zeer goede beeld kwaliteit ook bij minder licht. (afhankelijk van je lens uiteraard.)
minimaal snel 1 kg als set.
veel directe instelmogelijkheden
veel lenzen en toebehoren als optie.
wheater sealed mogelijk.
Met de DSLR/ILC en een paar lenzen om een zoombereik te halen, schiet je snel over je 500 euro budget heen. (voordeel je kan je aanschafkosten verdelen over meerdere jaren. (losse lenzen.)
(misschien heeft de mooie glimmende camera op je buik of die nieuwe fototas een grote aantrekkingskracht op "eksters" en word je foto album halverwege onderbroken door camera verlies.
(meerdere kleine geheugen kaartjes in plaats van 1 grote is zoizo aan te bevelen (diefstal of sdcard failure.)
Bridge: een alrounder die overal inzetbaar is maar beperkingen heeft door de kleine sensor.
(tasje, sd card, bridge past binnen je 500 euro.)
Compact: veel of weinig zoom nodig bepaald of je een lichtsterke camera ( rx100/lx7) kan kiezen of een travelsuperzoom tz40/sx700 nodig hebt.
Weathersealed is meteen flink duurder.
Wat is je eind doel: vakantie foto's bekijken op je tv scherm met vrienden en familie of afdrukken op groot formaat papier?
edit: moster na de maaltijd,

iemand schreef bijna het zelfde..)
streep weg waar je geen behoefte aan hebt en je komt vanzelf bij een kleiner keuze gebied.
[
Voor 8% gewijzigd door
copykat op 07-08-2014 11:48
]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....