Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy77
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:47
Goede avond,

Binnenkort vertrek ik op reis naar Sri Lanka en denk er aan me een goede camera aan te kopen.

Beschikbaar budget = 500 euro
Ik heb geen objectieven in mijn bezit.

Ik ben een absolute leek op vlak van fotografie, enkel nog maar compact camera's gehad (FujiFilm f100fd is mijn huidige).

Kunnen jullie mij iets aanbevelen? Ik weet dat dit een moeilijke vraag is, maar een idee zou ook al iets zijn, zodat ik weet in welke richting ik moet gaan kijken :).
Zouden jullie voor een DSLR gaan of toch voor een compact?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat hangt er vooral vanaf of je een zoeker wil of niet, en of de extra houvast en grotere formaat van een DSLR je aanspreekt. Wat betreft mogelijkheden en beeldkwaliteit zijn ILC's namelijk net zo goed. Echter wanneer een zoeker gewenst is (dan electronisch) kom je al snel duurder uit dan met 'gewoon' een DSLR.

Dan is er nog de kwestie van zoom, als je (super) veel zoom wil kan je wss beter kijken naar een 'Bridge' camera, maar dan zal je wat mindere beeldkwaliteit over houden (wel beter dan je nu heb). Beter zou zijn een ILC in een dubbele lens kit (met tele lens), maar dan zal je af en toe moeten wisselen van lens. DSLRs zijn er ook wel met een 'net iets meer dan normaal' zoom-lens, maar dat is toch wel een flink apparaat dan en is technisch misschien nog een graadje moeilijker.

[ Voor 65% gewijzigd door jesper86 op 07-08-2014 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-10 12:50

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik ga die A5000 nog wel eens van dichtbij bekijken. Hij is wel duurder dan de D3200 als je er meer dan de standaardlens bij wil, maar een kijkje kan geen kwaad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
Speedy77 schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 23:38:
Goede avond,

Binnenkort vertrek ik op reis naar Sri Lanka en denk er aan me een goede camera aan te kopen.

Ik ben een absolute leek op vlak van fotografie, enkel nog maar compact camera's gehad (FujiFilm f100fd is mijn huidige).

Kunnen jullie mij iets aanbevelen? Ik weet dat dit een moeilijke vraag is, maar een idee zou ook al iets zijn, zodat ik weet in welke richting ik moet gaan kijken :).
Alvast bedankt!
Een dSLR is prachtig, maar als je een leek bent op het gebied van fotografie moet je er rekening mee houden dat de resultaten niet echt beter zullen zijn dan met een goeie compact of bridge camera. Komt doordat een dSLR kritischer in het gebruik is. Ben je geïnteresseerd, dan leer je daar snel mee omgaan, zo niet, dan kun je net zo goed een compact o.i.d. kopen.

Wil je persé een dSLR, dan is de pricewatch: Nikon D3200 Zwart + 18-105 VR voor rond de 500 Euro een prima optie. Je hebt dan een mooi objectief met een heel bruikbaar bereik + een APS-C sensor, dus beter dynamisch bereik, minder ruis e.d. Als je op vakantie gaat zou ik altijd een zoomlens meenemen, makkelijker, sneller en minder kans op stofdeeltjes op de sensor, zeker in gebieden als Sri Lanka.

Je kunt ook denken aan een bridge-camera. Een paar daarvan hebben lichtsterke lenzen maar door de veel kleinere sensor is dit voordeel in de praktijk betrekkelijk. Goeie bridgecamera is de pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ200 Zwart met een 2.8/28-600 lens voor rond de 350 Euro of de pricewatch: Olympus Stylus 1 Black Zwart met een 2.8/28-300 lens, iets meer dan 500 Euro. Wil je een groter bereik in één compacte body, dan heeft zo'n bridgecamera voordelen. Als het puur om beeldkwaliteit gaat verdient een dSLR de voorkeur, de vraag is alleen of je dat eruit haalt wanneer je niet echt wilt investeren in fotografie als zodanig.

Je kunt ook denken aan een systeemcamera, ofwel ILC, van Olympus, Panasonic, Sony enz. maar als je dan dezelfde mogelijkheden + dezelfde kwaliteit wilt hebben ben je m.i. veel meer dan 500 Euro kwijt.

Compactcamera is weer een heel ander verhaal, maar daar is dan ook een apart topic voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:56

copykat

Good copy isn't bad

Goede avond,

Alvast bedankt!
heb je voor je zelf al de voor en tegens opgesomd?
algemeenheden:
compact(travel/superzoom). klein, makkelijk mee te nemen en in je zak te stoppen, kleinere sensor: mindere beeld kwaliteit, slechtere preformence met weinig licht.

Bridge: stapje hoger als een compact,
- grotere lens (diameter) vaak beter met weinig licht dan een travel/superzoom compact.
- vaak zelfde sensor grote als compact.
- (ongeveer zelfde prijsklasse als de high end compact.)
- iets groter dus past alleen in tasje of grote jaszak.

ILC:
- grotere sensor dus betere fotokwaliteit vooral met minder lichte omstandigheden.
- zoom factor is duurder ( oa door meerdere lenzen nodig).
- meer gewicht en volume met mee sjouwen en moet in een tasje/rugzak.
- weather sealed body en lens mogelijk , dat is best handig in het regenwoud als het zeer vochtig is.

DSLR: grootste sensor en zeer goede beeld kwaliteit ook bij minder licht. (afhankelijk van je lens uiteraard.)
minimaal snel 1 kg als set.
veel directe instelmogelijkheden
veel lenzen en toebehoren als optie.
wheater sealed mogelijk.

Met de DSLR/ILC en een paar lenzen om een zoombereik te halen, schiet je snel over je 500 euro budget heen. (voordeel je kan je aanschafkosten verdelen over meerdere jaren. (losse lenzen.)

(misschien heeft de mooie glimmende camera op je buik of die nieuwe fototas een grote aantrekkingskracht op "eksters" en word je foto album halverwege onderbroken door camera verlies.
(meerdere kleine geheugen kaartjes in plaats van 1 grote is zoizo aan te bevelen (diefstal of sdcard failure.)

Bridge: een alrounder die overal inzetbaar is maar beperkingen heeft door de kleine sensor.
(tasje, sd card, bridge past binnen je 500 euro.)

Compact: veel of weinig zoom nodig bepaald of je een lichtsterke camera ( rx100/lx7) kan kiezen of een travelsuperzoom tz40/sx700 nodig hebt.

Weathersealed is meteen flink duurder.

Wat is je eind doel: vakantie foto's bekijken op je tv scherm met vrienden en familie of afdrukken op groot formaat papier?

edit: moster na de maaltijd, :+ iemand schreef bijna het zelfde..)
streep weg waar je geen behoefte aan hebt en je komt vanzelf bij een kleiner keuze gebied. :)

[ Voor 8% gewijzigd door copykat op 07-08-2014 11:48 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met een dslr hoef je echt niet meteen aan een set van 1kg te zitten. Hangt ook sterk af van je bereik. Een 100D+kitlens weegt samen iets op de 600gram.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Wat UC zegt. Een DSLR heeft ook niet noodzakelijkerwijs een grotere sensor dan een MILC. En bijvoorbeeld een 100D heeft niet bijzonder veel directe instelmogelijkheden, daar hebben sommige MILCs duidelijk meer knoppen om direct instellingen te doen.

Er zijn ook compacts met grotere sensoren, maar of dat een optie is, is afhankelijk van het budget. In warme landen als Sri Lanka zou ik trouwens eerder een voorkeur hebben voor een compact, heb meestal geen zin in iets (wat dan ook) mee te nemen als het erg warm is, als het niet gewoon direct in m'n broekzak past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:56

copykat

Good copy isn't bad

henkie196 schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 11:08:
Wat UC zegt. Een DSLR heeft ook niet noodzakelijkerwijs een grotere sensor dan een MILC. En bijvoorbeeld een 100D heeft niet bijzonder veel directe instelmogelijkheden, daar hebben sommige MILCs duidelijk meer knoppen om direct instellingen te doen.

Er zijn ook compacts met grotere sensoren, maar of dat een optie is, is afhankelijk van het budget. In warme landen als Sri Lanka zou ik trouwens eerder een voorkeur hebben voor een compact, heb meestal geen zin in iets (wat dan ook) mee te nemen als het erg warm is, als het niet gewoon direct in m'n broekzak past.
klopt , ging om algemeenheden, er zijn veel cross-overs en/of uitzonderingen als je dieper in de specs duikt.
Ik doelde meer op bedenk eerst wat je wilt en/of nodig denkt te hebben en pas daar je zoektocht op aan.

Wil je vogels en dieren fotograferen (veel zoom, optische stabilisatie en snelle sluitertijd is dan handig.) of voornamelijk landschap en architectuur en mensen van dichtbij? (daar kan je rustig de tijd voornemen en of naar toe lopen dus is veel zoom niet nodig.) Alleen deze keuze bepaald al veel in camera keuze.

[ Voor 14% gewijzigd door copykat op 07-08-2014 11:58 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illewoare
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-08 22:02
Edmin schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 10:23:
Ik ga die A5000 nog wel eens van dichtbij bekijken. Hij is wel duurder dan de D3200 als je er meer dan de standaardlens bij wil, maar een kijkje kan geen kwaad. :)
Ik heb zelf een Nikon D3300 met 18-105 lens (gekocht voor 579€), heb niet de 3200 genomen vanwege het ontbreken van een low pass filter op de 3300 en de snellere processor samen met de vernieuwde interface afkomstig van de 5200.
Als je toch de voordelen wilt van de 5xxx reeks zou ik enkel de 5200 aanraden omdat de kleine verschillen ivm de 5300 het prijsverschil niet verantwoorden imho.
Over de lens ben ik heel tevreden, voor zijn prijs heb je een mooi bereik. Hij is niet perfect, maar als je beter wil moet je toch al een heel stuk meer spenderen.

Succes ermee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Edmin schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 10:23:
Houdt er wel rekening mee dat de balans redelijk snel zoek is met een goed stukje zoomglas. Ik zou geen 18-105 op een a5000 willen hebben. :)

Om een idee te krijgen van de verhoudingen, http://camerasize.com/compact/#508.393,317.290,ha,t. Niet helemaal eerlijk, want de Sony 18-105 is niet te selecteren.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2014 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:41

Sport_Life

Solvitur ambulando

Een (starters)-vraagje: Ik ga komende winter een reis maken (korte dagen.. vroeg donker) en ben daarom op zoek naar een systeemcamera voor met name landschaps- en stadsfoto's in het donker/schemer. Nu is mijn oog gevallen op de Canon EOS M met standaard 18-55mm lens. Deze valt qua prijs goed in mijn budget (ca 300 euro) plus nog een beetje extra voor tas etc. Ik vraag me alleen af of ik voldoende heb aan die 18-55 lens of is een 22mm lens handig/noodzakelijk? Wat is het voordeel behalve het formaat?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikjannemann
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-02-2024
De 22mm valt binnen het bereik van de kitlens. Dus lijkt me niet perse nodig. Er kunnen wel kwaliteitverschillen zijn en zoals je al zei, formaat van de lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:40
De 22 mm gaat natuurlijk wel tot F2.0 ipv de F3.5 - F5.6 van de 18-55. Dat kan soms wel van pas komen als je wat minder licht tot je beschikking hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Aan de andere kant heeft de 18-55 stabilisatie, wat bij statische onderwerpen (landschappen, bv.) misschien nog wel meer doet dan de lichtsterkte van de 22mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06:45
De EOS M is een mooi cameratje, ik gebruik hem ook voor vakanties en dagjes weg. De 18-55mm kun je bij schemer nog wel aardig gebruiken maar de 22mm kun je 's nachts zelfs goed gebruiken.

Zelf afgelopen vakantie alleen de 22mm mee gehad op vakantie en vrij weinig de flits gebruikt. Deze bijvoorbeeld is gewoon midden in de nacht en alleen het licht van de straat lantaarns. http://www.qlickfotografi...014-camera-1/img_1853.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Goede avond,

Alvast bedankt!
Mijn eerste vraag voordat er allerlei camera's naar je toegeslingerd worden (is al gedaan, zie ik :P ):
Wat ga je in Sri Lanka doen?
Rondtrekken in de jungle niemandsland en kamperen?
Vanuit een hotel wat sightseeing groeptripjes doen naar toeristische trekpleisters?
Dit is best bepalend voor het plezier en gemak om foto's te maken op je reis.

DSLR is leuk (ik kan dat beamen :) ), maar vereist een leercurve en is een factor zwaarder en groter dan een gemiddelde compact wat je gewend bent. Vergis je daarmee niet als je dagen rondtrekt in de tropische hitte van Sri Lanka.
Heb je hierover nagedacht, en wat zijn je gedachten hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy77
Fireshade schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 12:26:
[...]

Mijn eerste vraag voordat er allerlei camera's naar je toegeslingerd worden (is al gedaan, zie ik :P ):
Wat ga je in Sri Lanka doen?
Rondtrekken in de jungle niemandsland en kamperen?
Vanuit een hotel wat sightseeing groeptripjes doen naar toeristische trekpleisters?
Dit is best bepalend voor het plezier en gemak om foto's te maken op je reis.

DSLR is leuk (ik kan dat beamen :) ), maar vereist een leercurve en is een factor zwaarder en groter dan een gemiddelde compact wat je gewend bent. Vergis je daarmee niet als je dagen rondtrekt in de tropische hitte van Sri Lanka.
Heb je hierover nagedacht, en wat zijn je gedachten hierover?
Hallo allen,

Bedankt voor al het advies! Het maakt de keuze nog veel moeilijker, en zal dus nog wat opzoekingswerk voor nodig zijn.

Om nog wat meer info te geven.

Wat ik ga doen in sri lanka?
- rondtrekken door de jungle
- rondtrekken langs de kust
- verblijf in hostels of in kampen in de jungle
- geen excursies/geen hotels
- relaxen aan het strand

Beetje vanalles dus :)

Ivm leercurve van een DSLR, dat schrikt me niet af. Maar ik ga er ook geen lessen voor volgen, daar heb ik geen tijd voor. Mss vind ik online wel wat handige tips en tricks? Het schrikt me niet af om met nieuwe technologie te leren werken. Al besef ik ook dat ik daar nooit het maximum zal kunnen uithalen zoals een echte fotograaf :)

Ik hoop dat dit al een beter beeld schetst!

[ Voor 33% gewijzigd door Speedy77 op 11-08-2014 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bellcaunion
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-06 19:36
jesper86 schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 18:22:
De Canons die het goed doen met video zijn vooral de high-end modellen dacht ik. De gewone 'instappers' zit volgens mij geen bijzonder merkbaar verschil in de video kwaliteit met Nikon. (?)

Over vasthouden, de NEX'en hebben toch ook een aardige grip, is dat niet genoeg? Het grootste verschil is dan nog de zoeker, daar lees ik niks over of dat belangrijk voor je is of wel? Persoonlijk vind ik dergelijke zoekers van DSLRs zonder prisma te klein en donker anyway. Dat zou dan een Canon 60D of Nikon D7000 oid moeten worden voor een goede zoeker, welke eventueel tweedehands voordelig zijn te vinden, terwijl ze toch altijd nog flink high-end blijven ook al zijn ze wat ouder. Wat met zoveel grootse plannen misschien wel fijn is. ( Tussen die twee zal de 60D wel beter zijn voor video gok ik. )

Verder is er weinig mis met een D5300 of D3300 type camera, maar dan zou ik voor het goedkopere model gaan (of bv: D3200) en meer investeren in een lens als deze: pricewatch: Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM (Nikon)
bedankt voor de info jesper86. Ik denk dat de D5200 hem gaat worden. Deze ga ik nog wel even naast de 60D houden in de winkel, maar functie betreft neig ik meer naar de Nikon. Na veel reviews lezen lijkt deze toch wel het dichts bij mijn wensen te komen. en scheelt toch aanzienlijk in prijs met de D5300.

Die lens klinkt erg interessant, zeker ook na wat reviews gelezen te hebben. Nu alleen nog even kijken of ik ga beginnen met een kit (18-55 of 18-105) en met de tijd een lens als dat haal. of dat ik alleen een body met gelijk deze lens haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

sweebee schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 11:12:
De EOS M is een mooi cameratje, ik gebruik hem ook voor vakanties en dagjes weg. De 18-55mm kun je bij schemer nog wel aardig gebruiken maar de 22mm kun je 's nachts zelfs goed gebruiken.

Zelf afgelopen vakantie alleen de 22mm mee gehad op vakantie en vrij weinig de flits gebruikt. Deze bijvoorbeeld is gewoon midden in de nacht en alleen het licht van de straat lantaarns. http://www.qlickfotografi...014-camera-1/img_1853.jpg
Ik vind ~300 euro voor een 22mm nog best wel pittig qua prijs (remember, ik ben een nieuweling met dit soort dingen en wil er nog niet heel veel geld tegenaan gooien ;)) in relatie tot de camera zelf. Hoewel de lens het vast en zeker waard zal zijn.
Maar bedankt voor jullie input, de eerste tijd zal ik de 18-55 wel solo gebruiken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pricewatch: Canon EF-M 22mm f/2.0 STM
€200 dus. Misschien niet heel goedkoop, maar op zich nog best betaalbaar.

[ Voor 19% gewijzigd door Universal Creations op 10-08-2014 02:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
Speedy77 schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 15:45:
Hallo allen,

Bedankt voor al het advies! Het maakt de keuze nog veel moeilijker, en zal dus nog wat opzoekingswerk voor nodig zijn.

Om nog wat meer info te geven.

Wat ik ga doen in sri lanka?
- relaxen aan het strand

Beetje vanalles dus :)

Ivm leercurve van een DSLR, dat schrikt me niet af. Maar ik ga er ook geen lessen voor volgen, daar heb ik geen tijd voor. Mss vind ik online wel wat handige tips en tricks? Het schrikt me niet af om met nieuwe technologie te leren werken. Al besef ik ook dat ik daar nooit het maximum zal kunnen uithalen zoals een echte fotograaf :)

Ik hoop dat dit al een beter beeld schetst!
De keuze is moeilijker naarmate het minder duidelijk voor je is hoe je in algemene zin bezig wilt zijn met fotografie; een camera koop je niet slechts voor één vakantie, waar dan ook.

Hierboven zijn de antwoorden in feite al heel duidelijk gegeven: heeft fotografie als zodanig je belangstelling, vind je het leuk om er in te investeren, ga je nu en voor de langere termijn voor beeldkwaliteit enz., overweeg dan een dSLR, b.v. die Nikon + 18-105, gezien je budget.

Maak je gewoon zo af en toe foto's, zonder al teveel gedoe, moeten die er goed uitzien en wil je daarbij ruim in je mogelijkheden zitten, denk dan aan een bridgecamera, op voorwaarde dat ie niet in je broekzak hoeft te passen, b.v. de Olympus of Panasonic.

Moet het liever kleiner, kijk dan eens naar een Canon G16, een Nikon P7800 of een Fuji X20.
Op internet kun je net zoveel info over deze camera's vinden als je wilt, maar dat is van secundair belang; het gaat er in eerste instantie om duidelijk te krijgen wat jij wilt, anders blijf je zoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06:45
Sport_Life schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 01:52:
[...]

Ik vind ~300 euro voor een 22mm nog best wel pittig qua prijs (remember, ik ben een nieuweling met dit soort dingen en wil er nog niet heel veel geld tegenaan gooien ;)) in relatie tot de camera zelf. Hoewel de lens het vast en zeker waard zal zijn.
Maar bedankt voor jullie input, de eerste tijd zal ik de 18-55 wel solo gebruiken :).
Ik heb mijne van eBay. Rond de 70-80 euro.
http://www.ebay.com/itm/261556070902

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik had het inderdaad gelezen, misschien maar eens over nadenken :). Iig eerst even oefenen ermee. Ben erg blij met het apparaat!

Maar eerst even de nieuwe firmware erop ;).

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 10-08-2014 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:15

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik heb even rondgekeken, maar ik wil toch een vraagje stellen:

Ik ga naar Rome met school(eind augustus), en wil daar toch mooie kiekjes maken en dit denk ik te gaan doen met een dSLR, nu komt de vraag: ga ik genoeg hebben aan mijn (al dan niet) stokoude Canon Eos 300D? Heb zo'n standaard 18-55mm lensje wat erbij zat en nog een zoom lens waarvan mij de benaming even ontschoten is.

De 300D maakt imo prima foto's maar ik vraag me af of een 1100D veel beter is, of niet?

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:46

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ja van een camera uit 2003 naar een camera uit 2011 is het wel een grote upgrade. groter lcd scherm, beter in low light (al is elke f3.5-f5.6 lens geen low light wonder) en ik neem aan ook wat meer knopjes
maar als je toch tevreden bent over de camera, kan je misschien beter een andere lens kopen?
eentje met een groter zoomberijk, of stabilisatie bijv.

Als je een andere lens hebt, kan je op een later moment altijd nog een andere body aanschaffen.
ik neem aan dat je veel buiten in Rome zult zijn, en met genoeg licht kan elke camera prima foto's schieten :)

maar of de 1100D nu de camera bij uitstek is, mmm. lastig zonder jouw budget te weten.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:55
Heb vandaag een soort van last minute geboekt naar Zuid-Afrika, over 3 weken is het al zover. Ik zit nu ook te twijfelen of ik nog een andere camera ga aanschaffen. Ik heb op dit moment een Olympus XZ-1 met een 2x telephoto lens 52mm (Kelda) welke ik via eBay heb aangeschaft (was een goedkoop setje met UV-filter en een converter). Toestel is prima voor landschappen e.d. maar voor het echte zoom werk van bijvoorbeeld dieren is het te weinig. Dit heb ik namelijk in Costa Rica wel gemerkt waarbij vogels en aapjes haast niet te fotograferen waren.

Aangezien de vakantie voor een groot deel uit safari bestaat is het wellicht tijd voor een nieuw toestel en lens. Maar de grote vraag is welke ;) In de toekomst wil ik het toestel ook gaan gebruiken om foto's te maken van m'n kinderen die mogelijk binnen 2 jaar zullen komen. Ik ben een redelijk leek maar ik heb al enkele lessen gehad van mijn schoonzus die fotografe is.

Iemand ervaringen met toestellen en lenzen die geschikt zijn voor safari's?
Budget bedraagt rond de 500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
@lochtejans: er zijn een heleboel toestellen die een groot zoombereik bieden, en dan denk ik vooral aan de zogeheten bridgecamera's. In jouw geval lijkt de pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ200 Zwart van zo'n 370 Euro me een goeie optie; je hebt dan niet alleen 24 x zoom (van 25 tot 600mm) maar ook een aardig grote lensopening van 2.8 over het hele bereik. Daarnaast heb je een elektronische zoeker wat me in zonnige gebieden toch te prefereren valt boven een schermpje achter op de camera.

Natuurlijk kun je nog verder gaan, qua zoombereik, Panasonic heeft nog de LZ40 met 42x zoom en de FZ72 met 60x zoom maar dan lever je wel in op beeldkwaliteit, zeker bij minder gunstige lichtomstandigheden. Dat geldt ook voor de Canons: de SX520 bijvoorbeeld heeft wel 42x zoom (van 24-1008) maar weer geen 2.8 over het hele bereik en evenmin een elektronische zoeker.

Aan jouw dus de keus: òf prima beeldkwaliteit met iets minder bereik (toch 600mm) met zoeker òf een nog veel groter bereik in de telestand (tot 1200mm) zonder zoeker en met iets mindere beeldkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

mrc4nl schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 00:38:
Ja van een camera uit 2003 naar een camera uit 2011 is het wel een grote upgrade. groter lcd scherm, beter in low light (al is elke f3.5-f5.6 lens geen low light wonder) en ik neem aan ook wat meer knopjes
maar als je toch tevreden bent over de camera, kan je misschien beter een andere lens kopen?
eentje met een groter zoomberijk, of stabilisatie bijv.

Als je een andere lens hebt, kan je op een later moment altijd nog een andere body aanschaffen.
ik neem aan dat je veel buiten in Rome zult zijn, en met genoeg licht kan elke camera prima foto's schieten :)

maar of de 1100D nu de camera bij uitstek is, mmm. lastig zonder jouw budget te weten.
Tja, dan kijk ik misschien een voor een lensje met stabilisatie, zullen geen 400 euro zijn lijkt me...

Camera maakt echt prima foto's, zeker als er voldoende licht is (en als het goed is ga ik toch grotendeels overdag foto's maken, in Rome = vaak zon), en ik ben niet zeker of er echt iets veel beters voor te halen valt binnen de 400 euro. Het leek mij niet, omdat de 300D toch een klasse hoger ligt (nu wellicht niet meer :P Maar de prijs was toen een goede 2x zo hoog), tegenover de 1100D die echt budget-budget is.

Nou ja, ik denk dat ik dan toch nog even bij m'n 300D blijf, en dan met kerstmis hoop dat de kerstman in een financieel ondersteunende bui is, en haal dan gewoon een duurder model, ben 16 en 't geld groeit me nog net niet op de rug O-) )

Is dit iets: pricewatch: Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II

Is wel erg goedkoop?

[ Voor 5% gewijzigd door Kuusj op 11-08-2014 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is 'iets' ja, een goedkope telelens is het. You get what you pay for ^^

Een simpele Flickr search is ook wel eens enigszins hulpzaam voor een kleine impressie: https://www.flickr.com/se...0mm%20f%2F4-5.6%20IS%20II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

jesper86 schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 22:23:
Het is 'iets' ja, een goedkope telelens is het. You get what you pay for ^^

Een simpele Flickr search is ook wel eens enigszins hulpzaam voor een kleine impressie: https://www.flickr.com/se...0mm%20f%2F4-5.6%20IS%20II
Oja, dat hebben we ook nog, gebruik het normaal nooit, maar zeer bedankt!

Ik vond het gros van de plaatjes er prachtig uitzien, ok, je hebt als je een plaatje download en het tamelijk vergroot wel wat last van die paarse waas, maar ja, wat je al zegt: you get what you pay for...

Ik kijk eens op Marktplaats, ik had al een 18-200 lens van Sigma gezien maar die is dan weer minder, maar dubbele van deze Canon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De nieuwe Sigma 18-200 C is wel heel goed trouwens, maar dat is toch echt ook een heel ander soort lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Universal Creations schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 23:38:
De nieuwe Sigma 18-200 C is wel heel goed trouwens, maar dat is toch echt ook een heel ander soort lens.
Het mag ook wat kosten zeg :P

Ik denk dat ik voor: http://tweakers.net/price.../349082;293854/categorie/ 1 van deze ga, en dan waarschijnlijk de 149 euro versie.

Hier: YouTube: Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM lens review (with samples) is namelijk de 279 euro versie te zien en wat deze blijkbaar beter doet dan zijn "voorganger" is minder geluid van de IS bij filmen, dit kan mijn 300D al niet dus daar hoef ik het extra geld niet voor te besteden, en er was nog iets met een andere autofocus, maar daar maak ik me ook geen zorgen over...

Is misschien een tipje voor andere mensen? Beste prijs/kwaliteit Canon Telelensje, voor maar 149 piek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kuusj98 schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 23:35:
[...]
Ik vond het gros van de plaatjes er prachtig uitzien, ok, je hebt als je een plaatje download en het tamelijk vergroot wel wat last van die paarse waas, maar ja, wat je al zegt: you get what you pay for...
Precies, uiteindelijk moet je zelf de foto's maken, en het feit dàt je zo'n lens heb en ermee op pad ben daar maak je mooie plaatjes mee. Uiteindelijk op facebook of zelfs een 4K-TV zal je niemand horen klagen over de kwaliteit hoor .. tenzij je dan toch eigenwijs nog verder gaat uitvergroten natuurlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:16

Bob Popcorn

Plop!

Wat is je beschikbare budget?

€350/450 euro

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?

Nee. Ik heb jaren met een Nikon D50 gefotografeerd. Daarbij heb ik een 18-55mm kitlensje en natuurlijk een 50mm F1.8 (wat mijn favoriete lens is)

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)

Nee. Allround fotografie, maar wel met creatieve randjes. Ik hou van groothoek, fisheye, maar ook van een mooie 85mm portretlens met een mooi open diafragma

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?

Mwoh, lijkt me wel leuk om te doen. Vooral met een mooie kleine scherptediepte.

Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?

Nee.

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?

Compact lijkt me wel een keer prettig. De D50 laat ik vaak in m'n tas zitten omdat 'ie zo lomp en zwaar is.

Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)

Maakt me niet zoveel uit, het liefst groothoek - tele (tot 70mm) en een mooie prime.

Ik heb zelf een Pentax QS-1 gezien. Erg leuke compacte ILC body met grappige verwisselbare (toy) lensjes van een paar tientjes. Ik denk dat ik met deze lensjes de creativiteit kan benaderen die ik zoek. Ik ben groot van van DSLR's, maar ik heb wel gemerkt dat ik aardig gelimiteerd word door de prijzen van de lenzen. Ik hou van fotograferen, maar ik vind de hobby erg duur.

Ik weet verder niks over Pentax of de QS-1 en ik kan ook nog geen reviews vinden (is pas net aangekondigd) maar ik vroeg me af of iemand me misschien meer kan vertellen over Pentax zelf, of over de toy lensjes die ze leveren. :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:23
Bob Popcorn schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 09:38:

€350/450 euro

Nee. Ik heb jaren met een Nikon D50 gefotografeerd. Daarbij heb ik een 18-55mm kitlensje en natuurlijk een 50mm F1.8 (wat mijn favoriete lens is)

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)

Nee. Allround fotografie, maar wel met creatieve randjes. Ik hou van groothoek, fisheye, maar ook van een mooie 85mm portretlens met een mooi open diafragma

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?

Mwoh, lijkt me wel leuk om te doen. Vooral met een mooie kleine scherptediepte.

Nee.

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?

Compact lijkt me wel een keer prettig. De D50 laat ik vaak in m'n tas zitten omdat 'ie zo lomp en zwaar is.

Maakt me niet zoveel uit, het liefst groothoek - tele (tot 70mm) en een mooie prime.

Ik heb zelf een Pentax QS-1 gezien. Erg leuke compacte ILC body met grappige verwisselbare (toy) lensjes van een paar tientjes. Ik denk dat ik met deze lensjes de creativiteit kan benaderen die ik zoek. Ik ben groot van van DSLR's, maar ik heb wel gemerkt dat ik aardig gelimiteerd word door de prijzen van de lenzen. Ik hou van fotograferen, maar ik vind de hobby erg duur.

Ik weet verder niks over Pentax of de QS-1 en ik kan ook nog geen reviews vinden (is pas net aangekondigd) maar ik vroeg me af of iemand me misschien meer kan vertellen over Pentax zelf, of over de toy lensjes die ze leveren. :)
Ik weet niets over de lensjes maar heb wel over deze camera gelezen. Hij heeft een 1/1.7" sensor. Als je een kleine scherptediepte echt belangrijk vindt zou ik voor een systeem met een iets grotere sensor gaan. Naast de lens met een groot diafragma is de sensorgrootte ook belangrijk. Gezien het budget zou ik dan voor een m43 camera gaan (niet het nieuwste model) met standaard zoom en de olympus 45mm prime. Een van de vele mogelijkheden is bijvoorbeeld een panasonic G5 met 14-42 HDII lens en een olympus 45mm f/1.8. Deze combi is dan 600 euro maar met een andere body zoals de GF5 blijf je binnen je budget.

Voor m43 heeft holga, sigma en lensbaby hebben betaalbare leuke lenzen. Wellicht meer.

Afbeeldingslocatie: http://www.primordia.com/blog/wp-content/uploads/2013/01/comparative-digicam-sensor-sizes.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Sluw schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 09:53:
[...]

Ik weet niets over de lensjes maar heb wel over deze camera gelezen. Hij heeft een 1/1.7" sensor. Als je een kleine scherptediepte echt belangrijk vindt zou ik voor een systeem met een iets grotere sensor gaan. Naast de lens met een groot diafragma is de sensorgrootte ook belangrijk. Gezien het budget zou ik dan voor een m43 camera gaan (niet het nieuwste model) met standaard zoom en de olympus 45mm prime. Een van de vele mogelijkheden is bijvoorbeeld een panasonic G5 met 14-42 HDII lens en een olympus 45mm f/1.8. Deze combi is dan 600 euro maar met een andere body zoals de GF5 blijf je binnen je budget.

Voor m43 heeft holga, sigma en lensbaby hebben betaalbare leuke lenzen. Wellicht meer.

[afbeelding]
Dank voor je antwoord. Beide opties die je geeft zijn wat grotere bodies dan de QS-1. Let op; dingetje is echt heel klein. Vind ik een belangrijk punt wat ik mijn eerdere post misschien niet genoeg zwaarte heb gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:23
Bob Popcorn schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 09:57:
[...]

Dank voor je antwoord. Beide opties die je geeft zijn wat grotere bodies dan de QS-1. Let op; dingetje is echt heel klein. Vind ik een belangrijk punt wat ik mijn eerdere post misschien niet genoeg zwaarte heb gegeven.
Daar heb je gelijk in, hoe groter de sensor hoe groter ook de lenzen. Een echt kleine m43 body is de GM1 maar dan zit je al op 600 voor body met (zeer compacte en goede) kit zoom.

Even een lijstje met wensen maken en rangschikken van belangrijk naar minst belangrijk ;)

Edit: Binnenkort misschien goedkoper met aankondiging van GM2? >:)

[ Voor 8% gewijzigd door Sluw op 13-08-2014 10:55 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aangezien Vaal voorheen met zijn D50 ook geen groot zoombereik gebruikte (en nu ook niet veel verder wil gaan dan 70mm), is een compact met grote sensor misschien een betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Universal Creations schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 12:23:
Aangezien Vaal voorheen met zijn D50 ook geen groot zoombereik gebruikte (en nu ook niet veel verder wil gaan dan 70mm), is een compact met grote sensor misschien een betere optie.
Ik hou graag wel de mogelijkheid om lenzen te wisselen voor iets met andere creatieve mogelijkheden, zoals een fisheye.

Overigens ben ik ook wel zeer gecharmeerd van het retro uiterlijk van bepaalde types, zoals ook weer de Pentax QS1. Helaas valt deze voor mij af met de (te) kleine sensor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor fish-eye effecten hebben ze ook voorzetlenzen.
pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-RX100 Zwart en http://www.digitaltoyshop...ny_DSC-RX100_t2874_4920_1

[ Voor 4% gewijzigd door Universal Creations op 13-08-2014 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabulaus
  • Laatst online: 23-08 14:30

fabulaus

Ja toch

Mijn broer overweegt de aanschaf van zijn eerste spiegel reflex. Voor binnenshuis op korte afstand en voor vakanties waarbij het spotten van dieren meestal het doel is dus zoom is ook belangrijk. Naast fotograferen is het kunnen maken van goede video's ook een belangrijke optie.

Voorafgaand aan de DSLR hebben ze een nikon compact camera gehad en een panasonic superzoom camera. Beide leveren echter niet de heldere sprekende foto's en mogelijkheid tot creativiteit zoals ze die zouden willen hebben.

500-600 euro

Nee

Koop je de camera met een specifiek doel?
Allround, zie boven

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk?
Ja, zoomen & scherpstellen zonder geluid tijdens filmen, spelen met scherptediepte tijdens filmen

Nee

Overige wensen aan de camera?
Compact, licht model, voorkeur voor 1 lens, wizzard voor tips/gebruik, mogelijkheid om op den duur naast huis tuin en keuken gebruik ook hobby matig te gaan fotograferen

Gewenst bereik?
Zowel macro/heel dichtbij voor binnenshuis als (super)zoom voor vakantie, bij voorkeur in 1 lens

Momenteel lijkt een 1200D met een Tamron 18-270 lens of Canon 18-135 lens een goede optie maar ik ben benieuwd of jullie eventueel andere / betere opties kunnen aandragen.

[ Voor 8% gewijzigd door fabulaus op 16-08-2014 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De tweede zou ik sowieso niet aanraden. Dit is de oude 18-135 en een stuk minder goed dan deze: pricewatch: Canon EF-S 18-135mm F3.5-5.6 IS STM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-10 18:02
Ik weet niet wat voor dieren je wilt spotten maar ik heb op 600mm al genoeg moeite om dichtbij genoeg te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Laatst online: 09-10 21:49
Ja maar als je dat wilt bereiken en in de buurt van het budget wilt blijven, zou hij moeten kijken naar een Nikon 1-serie + adapter + 70-300 lens (van Nikon of Tamron).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-10 12:50

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Even stukje feedback: heb inmiddels gekozen voor de d3300+18-105 kit. Bij een shop buiten de PW kostte me dit €569, terwijl de d3200 combi inmiddels niet onder de €513 te krijgen is in NL. Heb er ook sandisk 32GB 80MB/'s kaartjes bij gehaald.

Bedankt voor het advies, allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

B64 schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 21:49:
Ja maar als je dat wilt bereiken en in de buurt van het budget wilt blijven, zou hij moeten kijken naar een Nikon 1-serie + adapter + 70-300 lens (van Nikon of Tamron).
Nikon heeft een native 70-300mm voor de 1-serie volgens mij. Niet echt betaalbaar, maar wel native. :P

pricewatch: Nikon 1 NIKKOR VR 70-300mm f/4.5-5.6

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2014 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Verwijderd schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 22:18:
[...]

Nikon heeft een native 70-300mm voor de 1-serie volgens mij. Niet echt betaalbaar, maar wel native. :P

Juist vanwege die prijs noemde ik de adapter + FF lens. Eigenlijk vreemd dat dat goedkoper is, maarja...

Ik zie trouwens net dat alleen die adapter al 220 Euro kost... Maar zelfs in combinatie met Nikon's eigen 70-300 VR is het nog goedkoper dan die Nikon 1 lens kopen. En dan is en Tamron variant nog goedkoper en even goed...

[ Voor 34% gewijzigd door B64 op 16-08-2014 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zou natuurlijk ook naar een MFT camera kunnen kijken met de: ook 600mm equivalent. pricewatch: Olympus M.Zuiko Digital ED 75-300mm f/4.8-6.7 II
pricewatch: Olympus E-PL5 + 14-42mm II R f/3.5-5.6 Zwart

Maar op zulke afstand heb je wel liever een zoeker voor de nodige stabiliteit en dan kom je op dit:
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-G5 + 14-42mm Zwart
pricewatch: Panasonic Lumix G Vario 100-300mm f4.0-5.6/MEGA O.I.S.

Als je dus niet zoveel uit wil geven, maar super-tele wel noodzakelijk is ben je wss beter af met een
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ200 Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toverhaas
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-11-2020
1. Wat is je beschikbare budget?
0-500 € mag tweedehands via marktplaats/forum

2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee

3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)

Ik ga komende periode weer reizen en wil dit keer wat meer dan een standaard camera mee. Vond foto's maken altijd heel leuk en wil nu wat meer invloed op kwaliteit hebben dat autostanden. Ik ga naar Zuid-Afrika, waar ik safari ga doen (wildlife) en ga ook naar landen waar ik vanaf bergtoppen landschappen wil fotograferen en gewoon in dorpen mensen/straten e.d. (portretten).

4. Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Mwua nee, af en toe leuk, maar 90% vind ik foto's meer zeggen. Filmoptie is plus, maar hoeft niet bijzonder te zijn.

5. Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?

Ja ik denk dat ik dit wel wil, maar absolute noodzaak is overdreven. Wel een voorkeur ervoor.

6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?

Verder overige wensen moeilijk te bepalen. Aangezien ik ga reizen is een compacter model wel fijn, maar ik vind het niet erg om een paar 100 gram extra mee te tillen als de kwaliteit daar van omhoog gaat. Het moet vooral een camera zijn die kwalitatief goed is en voor een beginner in 2 maanden redelijk onder de knie te krijgen is.

7. Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Ik heb gekeken en doordat ik ook op safari gaat wil ik zeker een 18-55 en 55-200 achtig iets, maar misschien ook wel groter 55-300/70-300 enz? En stabilisatie in de lenzen wil ik sowieso.

Ik wil mij wat gaan verdiepen/enthousiast orienteren in het fotograferen met spiegelreflex en wil daarvoor een wat ouder model camera die erg goed beoordeeld is aanschaffen om te kijken wat ik ervan vind. Nu heb ik de Canon EOS 550D op het oog (of bijvoorbeeld de Nikon 3100/5100/3200/5200), maar weet ook dat deze medio 2011 op de markt is gekomen (Nikon's iets nieuwer dacht ik). Ik weet ook dat innovatie op spiegelreflex gebied stagneert (qua instapmodel vooral toch?).

Is deze camera aanschaffen als tweedehands om me voor het eerst te verdiepen in spiegelreflex een goede keuze? Is het model te oud of zijn er vergelijkbare modellen (qua prijs/kwaliteit) die beter zijn. Prijzen voor deze camera incl. 18-55 en 55-200 lens liggen zo rond de 400 euro op marktplaats. Mijn budget ligt iets hoger, dus bijvoorbeeld ipv 55-200 een 70-300 oid kopen is ook een idee misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een DSLR zal nooit merkbaar compacter worden, aangezien er altijd nog een grote lens op moet met tele. Als je iets compacters zoekt dan hebben alleen camera's met bijv. MFT sensor kleinere lenzen. (cropfactor dan x2 in plaats van x1.5)

Zie de post hierboven, voor 600mm equiv ga je niet onder de 500,- blijven, maar dat is dan ook wel het dubbele bereik aangezien de 55-200mm 'maar' 300mm equivalent is. Een vergelijkbare set is dan een: pricewatch: Panasonic Lumix DMC-G5 + 14-42mm Zwart +
pricewatch: Panasonic Lumix G Vario 45-150mm f/4.0-5.6

of pricewatch: Olympus E-PL5 + 14-42mm II R f/3.5-5.6 Zwart +
pricewatch: Olympus M.Zuiko Digital ED 40-150mm 1:4.0-5.6 R Zwart

En dit is dan het verschil (de 55-200 kon je niet kiezen maar zal ook zoiets zijn?)
http://camerasize.com/com...7.347,219.389,347.35,ha,t

Een Nikon 1 heeft nog meer vergroting en dan kom je zelfs met dit setje aan de 300mm equiv.
pricewatch: Nikon 1 V1 + 1 NIKKOR VR 10-30mm f/3.5-5.6 + 1 NIKKOR VR 30-110mm f/3.8-5.6 Wit
http://camerasize.com/compact/#347.347,123.43,ha,t

[ Voor 12% gewijzigd door jesper86 op 17-08-2014 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
als het echt moet kan je altijd nog een oude analoge 500mm lens kopen op marktplaats. Met adapter erbij kost je dat niet meer dan 50-100 euro, afhankelijk van wat voor lens je koopt.

Dan kan je investeren in goede normale lenzen (14-300), met de goedkope oude 500mm lens voor het extremere werk.

Het zou niet de mooiste oplossing zijn, maar wel goedkoop.

Of dat goed genoeg is, hangt uiteraard sterk af van hoeveel gebruik je zou maken van dat zoombereik.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Persoonlijk vind ik handmatig scherpstellen, en zonder OIS(!) ècht geen doen met tele, geen beginnen aan zelfs als het niet eens zo'n lange tele is, laat staan 500mm. En dan heb je nog zo'n klein donker kijkgaatje in beginners DSLR's. Met een EVF zou je dan eventueel nog iets kunnen inzoomen op de live-view weergave, maar dan kan je niet meer goed kaderen en heb je natuurlijk nogsteeds geen OIS (behalve Olympus) of AF. En zwaar dat ze ook zijn die analoge dingen, en hebben dan vaak zo'n lange focus throw (veel draaien en overpakken). ;(

Vroeger zat er dan een enorme en heldere FF spiegel en prisma achter waar je alles heerlijk door kan zien, en werd het gewicht nog enigszins gebalanceerd door cameras gebouwd als een tank, maar dat is allemaal niet meer zo. Niet in deze prijsklasse in ieder geval.

[ Voor 35% gewijzigd door jesper86 op 17-08-2014 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
link0007 schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 14:04:
als het echt moet kan je altijd nog een oude analoge 500mm lens kopen op marktplaats. Met adapter erbij kost je dat niet meer dan 50-100 euro, afhankelijk van wat voor lens je koopt.

Dan kan je investeren in goede normale lenzen (14-300), met de goedkope oude 500mm lens voor het extremere werk.

Het zou niet de mooiste oplossing zijn, maar wel goedkoop.

Of dat goed genoeg is, hangt uiteraard sterk af van hoeveel gebruik je zou maken van dat zoombereik.
Dan heb je het volgens mij wel over een spiegellens en niet over een normaal objectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-10 23:48
Universal Creations schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 14:35:
[...]

Dan heb je het volgens mij wel over een spiegellens en niet over een normaal objectief.
... Welke doorgaans f/8 zijn, dan moet je de cropfactor nog eens mee rekenen ... pff. Scherp zijn ze ook niet, meer leuk als speelgoed of als grote lens beker :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabulaus

fabulaus

Ja toch

Inmiddels weer een stapje verder, o.a. op basis van wat onder mijn vorige bericht voorgesteld werd.

1200D met 18-135 of D3300 met 18-105 lens lijkt een goede optie beide met lichtsterkte van 3,5 - 5,6
Of een van deze camera's als losse body met een Tamron 18-270 lens met een lichtsterkte van 3,5 - 6,3

Deze opties zijn allen mogelijk voor onder de 600.-

Wat zou jullie voorkeur hebben en vooral waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

die tamron 18-270 kan je beter maar vergeten, hij presteert matig.Slechter dan een nikon 18-105. vooral in de hoeken, en ook bij het wijde eind en het tele eind. (ertussen presteerd de lens nog wel aardig)

als je toch een groot zoomberijk met kwaliteit wil koop dan een
pricewatch: Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM Nikon
dit is een van de betere "superzooms" die je kan kopen, ook hier lever je iets in op hoekscherpte TOV een 18-105 maar het is allround een betere lens.

[ Voor 15% gewijzigd door mrc4nl op 17-08-2014 16:24 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabulaus

fabulaus

Ja toch

Er is een kleine op komst dus ik denk dat ze de eerste maanden / jaar goed afkunnen met een allround lens met heel wat minder zomereik.. Vandaar dat ze nu kijken naar 18-105/135. Ik begrijp dat echt flink zoomen vanaf 300 begint en een dedicated lens voor zoomen vereist, dat is voorlopig toch nog niet de bedoeling.

Uit je woorden begrijp ik echter dat de 18-105/135 lens zoals in de kits bij Nikon/Canon zitten echter ook niet optimaal zijn. Wat zou je wél aanraden als allround lens met een vergelijkbaar bereik?

Een ultrasone / STM motor lijkt wel gewenst omdat ze hem ook willen gebruiken voor filmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

fabulaus schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 16:25:
Er is een kleine op komst dus ik denk dat ze de eerste maanden / jaar goed afkunnen met een allround lens met heel wat minder zomereik.. Vandaar dat ze nu kijken naar 18-105/135. Ik begrijp dat echt flink zoomen vanaf 300 begint en een dedicated lens voor zoomen vereist, dat is voorlopig toch nog niet de bedoeling.

Uit je woorden begrijp ik echter dat de 18-105/135 lens zoals in de kits bij Nikon/Canon zitten echter ook niet optimaal zijn. Wat zou je wél aanraden als allround lens met een vergelijkbaar bereik?

Een ultrasone / STM motor lijkt wel gewenst omdat ze hem ook willen gebruiken voor filmen.
De nikon 18-105 is een zeer goede zoomlens, ook bij de nieuwste canon 18-135 waren dacht ik geen grote problemen.Het zijn de superzooms(~10x) waar je veel kwaliteit inlevert. Als je wil filmen zou ik canon kiezen, zowel de nikon 18-105 als de sigma 18-200 die ik noemde hoor je tijdens de opname (als je autofocus aan hebt staan)

EDIT het kan zijn dat ook de 18-135 ook hoorbaar is tijdens filmen, ik heb er geen ervaring met die lens met de nikon en de sigma wel wel :)

[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 17-08-2014 16:42 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En als je wil filmen met autofocus is de keuze nog beperkter als je per se een dslr wil: pricewatch: Canon EOS 70D + EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM Zwart
Kortom: of je geeft weinig om autofocus en je bespaart geld, of je geeft er wel veel om en het kost je veel (of je moet het idee van een dslr laten varen en gaan voor een ILC).

Edit: aardig filmpje met verschillende soorten lenzen op een 70D

[ Voor 12% gewijzigd door Universal Creations op 17-08-2014 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Een losse microfoon is wellicht een beter idee om autofocusgeluiden uit te bannen, maar dat vereist dan weer een DSLR die daar een ingang voor heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy77
Hallo,

Ik weet dat ik mijn vraag al eens gesteld heb, maar ik ga het nogmaals doen, met wat meer info erbij nu.

Begin december ga ik op reis naar Sri Lanka.
Wat ga ik daar doen?
- safari in Nationaal Park
- walvissen spotten
- relaxen aan het strand

Ik ben geen professioneel fotograaf, en plan ook geen lessen hiervoor te volgen.

Wat ik verwacht van de camera:
- prachtige foto's nemen: voor fotoboek
- deftige zoom
- ...

Daarnaast wil ik de camera ook gebruiken in het dagdagelijkse leven, ter vervanging van mijn f100fd.

Een budget heb ik niet meteen, ik wil gewoon een camera die prijs/kwaliteit goed is, beter is dan mijn f100fd. Al zou ik toch graag onder de 500euro blijven, tenzij dit niet mogelijk is? Ik wil geen spijt krijgen van mijn aankoop, dan liever iets meer uitgeven.

Ik heb de Panasonic Lumix FZ200 reeds gevonden, maar kan moeilijk inschatten of deze aan mijn verwachten zal voldoen aangezien ik vaak lees dat deze snel last krijgt van ruis.

Hopelijk hebben jullie hiermee al een beter idee van wat ik verwacht van de camera, en kunnen jullie me nog wat op weg helpen. Wat zou een goede soort zijn voor me ILC/Bridge/Compact?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ruis is het probleem bij weinig licht en voor grote foto-afdrukken gebruiken.
Wil je flink wat zoom en weinig ruis: jesper86 in "[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6"
Neem je genoegen met iets minder zoom: jesper86 in "[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er is een kleine op komst dus ik denk dat ze de eerste maanden / jaar goed afkunnen met een allround lens met heel wat minder zomereik..
Als dat zo zit zou ik eerder kijken naar iets als de pricewatch: Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM (Canon) / Nikon of anders een aparte pricewatch: Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G erbij, aangezien het dan neem ik aan voor het grootste deel binnen foto's zullen worden, en dan is een lichtsterke lens het verschil tussen mooie of mislukte plaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Er is een kleine op komst dus ik denk dat ze de eerste maanden / jaar goed afkunnen met een allround lens met heel wat minder zomereik.. Vandaar dat ze nu kijken naar 18-105/135.
Ik wil me ook voegen aan de tips van Jesper86: je hebt voor de kleine echt meer aan een snelle lens dan aan tele.

De meeste foto's zullen binnenshuis zijn, dus grote diafragma-opening - denk aan f/1.8.
Foto's maken op ISO 3200 lijkt me niet mooi en je wilt ook niet flitsen, want daar wordt de kleine niet goed van en het worden lelijke foto's.
Ook zul je de eerste paar jaar bijna nooit de kleine 'alleen' laten op meer dan 2-3 meter afstand, dus je hebt niets aan een groot telebereik. Pas als ze goed zelfstandig kunnen rennen, komt tele "in beeld".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Dus: Sigma 18-35/1.8 ;)

Voor stille autofocus zijn die Canon STM lenzen trouwens ook uitstekend. Eerste indruk van mensen met die lens is: doet de AF het wel? Je hoort namelijk niks. Maar verder is een externe mic voor beter geluid wel wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04:27
Ik wil mn compact camera vervangen voor een wat uitgebreider toestel voor diverse doeleinden.
Heb geen zin in uren kwijt te zijn aan instellen.
Ik zat zelf te denken aan de Samsung NX3000 + 16-50mm PZ OIS + 50-200mm OISIII

Wat is je beschikbare budget?500 incl lens, 700 incl telelens
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?Nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)Wildfotografie (paarden oostvaardersplassen) springconcours vliegtuigen
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je geen zin heb in instellingen is dat nog een vrij uitgebreide camera, en misschien maar niet 1 met een apsc sensor nemen aangezien je je dan 'zorgen' moet gaan maken om wat je precies in focus heb vanwege de korte scherptediepte.

pricewatch: Olympus E-PL5 + 14-42mm II R f/3.5-5.6 Zilver +
en later eventueel upgraden of beter meteen de pricewatch: Olympus M.Zuiko Digital ED 75-300mm f/4.8-6.7 II om vliegtuigen goed in beeld te krijgen.

Nog makkelijker in gebruik is de 'slimme' Nikon 1
pricewatch: Nikon 1 V1 + 1 NIKKOR VR 10-30mm f/3.5-5.6 + 1 NIKKOR VR 30-110mm f/3.8-5.6 Wit
Of die twee lenzen in 1 zodat je niet hoeft te wisselen: pricewatch: Nikon 1 J3 + 1 NIKKOR VR 10-110mm f/4.5-5.6 Zwart
Die heeft ook een super-tele waarnaar je nog kan upgraden, maar die is belachelijk duur (wel goed).

*Video gaat meer over de V3 dan de lens eigenlijk, maar ach het resultaat is hetzelfde. (lens vanaf 2:00)

[ Voor 4% gewijzigd door jesper86 op 18-08-2014 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
jesper86 schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 14:10:
Persoonlijk vind ik handmatig scherpstellen, en zonder OIS(!) ècht geen doen met tele, geen beginnen aan zelfs als het niet eens zo'n lange tele is, laat staan 500mm. En dan heb je nog zo'n klein donker kijkgaatje in beginners DSLR's. Met een EVF zou je dan eventueel nog iets kunnen inzoomen op de live-view weergave, maar dan kan je niet meer goed kaderen en heb je natuurlijk nogsteeds geen OIS (behalve Olympus) of AF. En zwaar dat ze ook zijn die analoge dingen, en hebben dan vaak zo'n lange focus throw (veel draaien en overpakken). ;(
Klopt, niet bij stilgestaan. Ik heb een Olympus e-pl1, waar mijn 500mm prima functioneert voor sporadisch gebruik. Met de modernere mft-camera's moet het zelfs nog makkelijker zijn, door focus peaking e.d.

Maar misschien is het dan inderdaad geen goede optie voor dSLRs, helaas.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
Bedankt. Zet me wel wat aan het twijfelen, maar is die samsung wel een aardige optie incl 50-200 telelens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Slecht is anders, maar ik denk dat je mss te kort zou komen met die 55-200 en meer dan dat is er gewoon niet voor Samsung NX mount .. daar loop je dan vast mocht dat zo uitpakken.

200mm op de samsung is 300mm equivalent.
150mm op de Olympus of een Panasonic is dezelfde 300mm equivalent.
300mm op de Olympus of een Panasonic is 600mm equivalent, het dubbele.
110mm op de Nikon 1 is ook 300mm equivalent.
300mm op de Nikon 1 is 810mm equivalent (!).

Zie de Nikon Lens Simulator voor het verschil. Kies FX format (zonder lens) voor de bovengenoemde equivalent waarde en te schuiven naar de gewenste mm. 810mm is zoveel tele, zo ver kan je niet eens schuiven! :D

[ Voor 3% gewijzigd door jesper86 op 18-08-2014 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
jesper86 schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 18:13:
Slecht is anders, maar ik denk dat je mss te kort zou komen met die 55-200 en meer dan dat is er gewoon niet voor Samsung NX mount .. daar loop je dan vast mocht dat zo uitpakken.

200mm op de samsung is 300mm equivalent.
150mm op de Olympus of een Panasonic is dezelfde 300mm equivalent.
300mm op de Olympus of een Panasonic is 600mm equivalent, het dubbele.
110mm op de Nikon 1 is ook 300mm equivalent.
300mm op de Nikon 1 is 810mm equivalent (!).

Zie de Nikon Lens Simulator voor het verschil. Kies FX format (zonder lens) voor de bovengenoemde equivalent waarde en te schuiven naar de gewenste mm. 810mm is zoveel tele, zo ver kan je niet eens schuiven! :D
dat is nog is info!! Thnx Nikon 1 j3 lijktme dan wel wat.
En de j4 helemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

B64 schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 17:46:
Een losse microfoon is wellicht een beter idee om autofocusgeluiden uit te bannen, maar dat vereist dan weer een DSLR die daar een ingang voor heeft.
Zomaar wat dSLR's die dat hebben :

Canon : 550D/600D/650D/700D/60D/7D/70D
Nikon : D3200/D3300/D5200/D5300/D7000/D7100

Dit zijn dan alle gangbare crop modellen waarvan ik zeker weet dat het erop zit. Sony, Pentax en alle m4/3 modellen volg ik niet echt, maar ook daar keuze zat!

Dus... gewoon kopen die Røde microfoon ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
feddesman schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 18:31:
[...]
dat is nog is info!! Thnx Nikon 1 j3 lijktme dan wel wat.
En de j4 helemaal!
Graagedaan.

Oja, de J4 is er ook al! En welke komt er dan bij, een 30-110mm of een 70-300mm? O-)

Als je die tweede wil zou ik persoonlijk een lekker cheap-o Nikon1 nemen, want de camera's maken niet echt het belangrijkste verschil, ze zijn altijd al snel geweest. Wat minder megapixels weliswaar, maar daar merk je eigenlijk niet veel van als je de foto's gewoon op normaal fullscreen formaat bekijkt (1080p is 2MP, en een 4K TV is 8MP).

En zou je eventueel nog kunnen upgraden als de nieuwe modellen ook in prijs zijn gezakt, de lens heb je dan al en zal niet snel (of nooit) in prijs zakken. pricewatch: Nikon 1 S1 + 1 Nikkor 11-27.5mm f/3.5-5.6 Zwart

[ Voor 52% gewijzigd door jesper86 op 19-08-2014 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
Eigenlijk wil ik er de VR 10-100 mm erbij en dan zonder de standaard lens. Scheelt me weer een lenswissel.
Anders maar de 30-110 erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:47
Ik heb een omgekeerde vraag. Ik ben voorlopig van dslr afgestapt. Heb er nog 1 maar die kan niet filmen. Daarnaast heb ik voor foto's een high end compact. Die kan echter weer niet goed filmen. Mijn behoefte is dus vooral filmen (famillie, kids). Ik weet bijv dat de Sony rx100 goed kan filmen, maar boven budget.

Nu kijk ik naar een (camcorder) JVC GZ R10 en een panasonic hx wa30 beiden waterdicht en 269,- euro.

Vooral batterij duur van de JVC claimt 4 uur te kunnen filmen wat ik interessant vind. Daarnaast heeft hij 40x optische zoom

Nu de vraag, is dit handig of kan een ILC of dergelijke dit beter in dezelfde prijs klasse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-10 22:29

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

jesper86 schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 13:12:
Als je geen zin heb in instellingen is dat nog een vrij uitgebreide camera, en misschien maar niet 1 met een apsc sensor nemen aangezien je je dan 'zorgen' moet gaan maken om wat je precies in focus heb vanwege de korte scherptediepte.

pricewatch: Olympus E-PL5 + 14-42mm II R f/3.5-5.6 Zilver +
en later eventueel upgraden of beter meteen de pricewatch: Olympus M.Zuiko Digital ED 75-300mm f/4.8-6.7 II om vliegtuigen goed in beeld te krijgen.

Nog makkelijker in gebruik is de 'slimme' Nikon 1
Of die twee lenzen in 1 zodat je niet hoeft te wisselen: pricewatch: Nikon 1 J3 + 1 NIKKOR VR 10-110mm f/4.5-5.6 Zwart
Die heeft ook een super-tele waarnaar je nog kan upgraden, maar die is belachelijk duur (wel goed).

[video]
*Video gaat meer over de V3 dan de lens eigenlijk, maar ach het resultaat is hetzelfde. (lens vanaf 2:00)
Waarom niet een Sony A6000 of een Canon EOS M?
De ING heeft, normaal gesproken, de Sony met 2 lenzen voor bijna de halve prijs in de rentepuntenwinkel liggen.
Voor de Canon EOS M kan je ook een adaptor kopen en standaard Canon Lenzen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
Wat is wijsheid? Zoveel verstand heb ik
er ook niet van.Dus moet van jullie info uitgaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Coenen schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 07:15:
[...]

De ING heeft, normaal gesproken, de Sony met 2 lenzen voor bijna de halve prijs in de rentepuntenwinkel liggen.
Voor de Canon EOS M kan je ook een adaptor kopen en standaard Canon Lenzen gebruiken.
Eos M zou ik niet doen voor paarden e.d., is relatief traag. Ik heb hem, bevalt mij uitstekend (voor m.n. landschap), maar hij is niet heel snel ook niet met de update. Ik denk dat dat zonde is. Nogmaals: verder echt een top apparaat voor zijn geld :).

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 20-08-2014 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Coenen schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 07:15:
[...]

Zoals ik zei, scherptediepte. De MFT en '1' camera's zijn eenvoudiger het juiste in focus te krijgen (en zijn zeer snel daarmee, vooral de '1' die ook een onderwerp kan volgen, hoewel de A6000 dat ook aardig doet tegenwoordig.). Maar vooral de tele-lenzen wat voor hem een belangrijk aspect lijkt zijn veel kleiner, en super-tele is beschikbaar wat met zijn wensen geen overbodige luxe is imho.

Voor de EOS-M zou je inderdaad een adapter kunnen kopen met AF en een goedkope 70-300mm oid mounten, maar die adapter zelf is duur, de AF is dan slecht, en je zit uiteindelijk met een vrij onhandig bijmekaar geraapt Frankenstein gedrocht. ;) (voor niet waanzinnig veel extra mm's)

De Sony is op het moment net als Samsung ook geen lens voor voorbij de 200 of 210mm. Slechte camera's zijn het absoluut niet, maar zoals altijd in dit topic, andere mensen andere wensen.

[ Voor 12% gewijzigd door jesper86 op 20-08-2014 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
Weet iemand nog een goed adresje voor de nikon 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
feddesman schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 17:10:
Weet iemand nog een goed adresje voor de nikon 1?
Dat is wel heel gemakzuchtig. Bekijk eens eerst de pricewatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
Universal Creations schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 17:49:
[...]

Dat is wel heel gemakzuchtig. Bekijk eens eerst de pricewatch.
Bij redcoon is die nog goedkoper. Ik dacht dat hier de kenners mischien een goed adres hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Dit topic is bedoeld voor hulp bij het kiezen van een camera. Het aanbiedingentopic is ergens anders.

Hint: 'de' Nikon 1 bestaat niet. Er zijn 9 verschillende bodies en een veelvoud aan body/lens-kits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
Ok bedankt voor alle adviezen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agrarico
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-09 14:31
Hallo,

Ik ben een tijdje op zoek naar een nieuwe camera. De eerste vraag is of ik een DSLR of ILC wil. ILC omdat dat je dan via de viewfinder de instellingen kan bekijken en dan pas hoeft af te drukken, ook omdat deze vaak wat eenvoudiger in het gebruik is en natuurlijk wat lichter. Grootte en gewicht is niet echt van belang. Althans niet het belangrijkste argument.

Een DSLR omdat ik denk dat de kwaliteit toch net ietsje beter is en door een razendsnelle autofocus. En ik vind ze wat beter in de hand liggen over het algemeen.

Maximaal € 900, liever tussen 600 en 800 euro.

Geen enkele, is ook niet de belangrijkste reden om ILC of DSLR te kopen. Wil dit misschien wel in de toekomst gaan doen.

Niet echt, vooral op reis. Daarom vind ik een GPS tag functie erg leuk

Nee, als het maar kan.

Denk het wel

Niet echt van belang, 18-55 lijkt mij voldoende voor m'n eerste (echte) camera.

Camera's die ik in overweging heb, maar toevoegingen zijn welkom...
ILC: Samsung NX30 (had ik zelf nooit op gekomen omdat ik Samsung niet echt met goede camera's associeerde, maar de verkoper was hier heel erg enthousiast over)
DSLR: Nikon 5300

Camera die ik absoluut niet wil is de Sony A6000. Deze wordt zeer goed beoordeeld, maar die vind ik niet lekker in hand liggen. Deze heb ik vastgehouden in de winkel.

Belangrijke andere opties voor mij: kantelbaar / draaibaar scherm, liefst GPS, een viewfinder (is een eis), goede kwaliteit foto's (liefst ook met weinig licht), snel scherpstellen,

Wie o wie kan mij een goed advies geven zodat ik niet meer hoef te twijfelen..

Bedankt!

groeten, Joep

n.b. dan nog even vraagje over gps tagging op de Samsung Smartcamera. Er staat dat met de auto share je via je mobiel GPS tags kan toevoegen. Worden deze dan ook toegevoegd aan de foto's op de camera of alleen aan de foto's die naar smartphone worden gestuurd. Ik kan hier nergens een antwoord op vinden. Misschien iemand die de Samsung NX30 in bezit heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:09

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

agrarico schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 20:43:
n.b. dan nog even vraagje over gps tagging op de Samsung Smartcamera. Er staat dat met de auto share je via je mobiel GPS tags kan toevoegen. Worden deze dan ook toegevoegd aan de foto's op de camera of alleen aan de foto's die naar smartphone worden gestuurd. Ik kan hier nergens een antwoord op vinden. Misschien iemand die de Samsung NX30 in bezit heeft?
ik heb geen Samsung camera of phone maar het lijkt mij waarschijnlijker dat die GPS tags alleen worden toegevoegd in de phone zelf na het oversturen
het lijkt mij ongewenst dat als je een reeks foto's hebt gemaakt en je daarna contact maakt met je phone dat de camera vervolgens alle foto's opnieuw gaat bewerken om die tags erin te krijgen (duurt lang, met kans op data verlies)

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-10 22:29

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

@Sport_Life en Jesper86, goed om te weten dat een EOS M wat trager is. Dat Super-tele belangrijk was had ik even over het hoofd gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
Vishari Beduk schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 20:56:
[...]

ik heb geen Samsung camera of phone maar het lijkt mij waarschijnlijker dat die GPS tags alleen worden toegevoegd in de phone zelf na het oversturen
het lijkt mij ongewenst dat als je een reeks foto's hebt gemaakt en je daarna contact maakt met je phone dat de camera vervolgens alle foto's opnieuw gaat bewerken om die tags erin te krijgen (duurt lang, met kans op data verlies)
De DMC-g4 van panasonic kan dat ook met NFC.
Ik heb trouwens nog niemand met een samsung camera op tweakers gezien..
Zag trouwens wel dat op de ibood hun wat deals voorbij kwamen (ook veel samsung cameras), misschien moet je die maar 1 pakken?
Maar als ik je verhaal zo hoor kan je misschien beter een compact kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Haas_nl op 20-08-2014 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Haas_nl schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 22:37:
[...]

De DMC-g4 van panasonic kan dat ook met NFC.
verrek ... ik heb hier gewoon een camera liggen die dat ook kan |:(
maar ik ga er geen gebruik van maken

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Haas_nl schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 22:37:
[...]Maar als ik je verhaal zo hoor kan je misschien beter een compact kopen.
Want... ? En welke dan...? Wat is er mis met de Samsung NX30 die hij op het oog heeft? Zou handig zijn als je je stelling onderbouwt.
Belangrijke andere opties voor mij: kantelbaar / draaibaar scherm, liefst GPS, een viewfinder (is een eis), goede kwaliteit foto's (liefst ook met weinig licht), snel scherpstellen,
Misschien kun je eens kijken naar de Olympus E-M10?
Wie o wie kan mij een goed advies geven zodat ik niet meer hoef te twijfelen..
Inderdaad een erg goede optie, (maar geen GPS), en als een NEX als niet goed vasthoud dan weet ik niet of een OMD veel beter is. Mirrorless cameras zijn lekker efficient in formaat (ook lenzen), maar als je toch liever een degelijk apparaat heb dat goed vasthoud dan ben je misschien beter (en goedkoper) af met een DSLR, nietwaar? Moet je wel ook iets grotere lenzen willen accepteren ..

Ik zou misschien eens kijken naar de pricewatch: Nikon D7000 + AF-S DX NIKKOR 18-105mm G ED VR Zwart
Die is echt super degelijk en heeft een zeer mooie heldere zoeker met echt prisma. (in plaats van de spiegeltjes die in een instap-DSLR zitten, of EVF) Hij is zo 'goedkoop' omdat het ondertussen een wat ouder model is (zie prijsverloop), maar het is nogsteeds gewoon een high-end camera en dat merk je.

Maar aan de andere kant, ik geloof niet dat je ontzettend grote plannen heb in de 'fotografie', maar meer gewoon een handige camera zoekt (?), dus heb je eigenlijk niet zo veel aan dat high-end gebeuren, of kan het zelfs alleen maar tegen werken ..

ps. De GPS wens is wel jammer, dat zou een hoop mooie camera's afschrijven. Er is ook goede software (en Adobe Lightroom doet het ook) waarmee je eenvoudig foto's op een kaart kan slepen en zo de coördinaten toevoegt, resultaat is hetzelfde, en scheelt een hele hoop stroomverbruik tijdens het fotograferen.

[ Voor 13% gewijzigd door jesper86 op 21-08-2014 12:19 ]

• agrarico
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-09 14:31
Hallo

Dankjewel voor de reacties, de Olympus is idd een goede optie, maar die heb ik nog niet kunnen proberen. Kom ik in weinig winkels tegen.

@jesper ik zoek in inderdaad een handige camera. Ik denk dat ik daarom de d7000 laat lopen. Zo'n model (of een opvolger) zou een eventuele volgende stap kunnen zijn als het allemaal een beetje bevalt.

Goed punt van de gps, die ga ik laten varen en ga toch voor de Samsung. Dan weet ik gauw genoeg of zo'n dslr achtige camera iets voor mij is en kan ik over paar jaar of terug naar wat simpelers of juist een upgrade doen richting meer high end dlsr.

@haas_nl waarom kom je op Tweakers weinig mensen met een Samsung tegen? Slechte kwaliteit of onbekend op camera gebied of 'not done'?

Gr joep

• Haas_nl
Als je lenzen niet wilt wisselen snap ik niet helemaal waar je een ilc of dslr wilt. Met compact camera's heb je een groter bereik en hoef je je nooit om lenzen druk te maken.
Daarbij zijn die super eenvoudig in gebruik, Ook heb je dergelijk toestellen met GPS.
Kortom ik snap niet waarom je een systeem camera of dergelijke wilt kopen.

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-10 21:32
@agrarico: kijk ook eens naar de Panasonic GX7 en G6 of een Sony RX10 of Panasonic FZ1000. En soms kom je ook nog de Fujiflm XE1 met 18-55 tegen.

[ Voor 50% gewijzigd door Kwintessens op 21-08-2014 20:07 ]

All-in-one camera's heb je niet echt met grote sensor, en een lens erop laten zitten is eigenlijk ook geen wet tegen hoor, terwijl het *meestal* wel degelijk betere foto's worden, al dan wel met *meestal* minder zoom.

Het mooiste zou natuurlijk zijn als je naast zo'n kit-lens nog een lichtsterke pancake bijvoorbeeld neemt.

De camera's met 1" sensor beginnen een beetje op te komen zoals de pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ1000 Zwart en pricewatch: Sony DSC-RX10 Zwart, en er is de pricewatch: Canon PowerShot G1X Mark II Zwart met sensor groter dan MFT (bijna APSC!). Maar verder bieden de ILC's toch wel de mooiste beelden (voor relatief weinig met de in prijs gezakte instappers) zelfs met kit lens, en bovendien ook eenvoudige bediening terwijl een G1X bijvoorbeeld voor vele dan weer (onnodig) geavanceerd is .. tenzij dat natuurlijk precies is wat je wil.

@Kwintessens, de G6 is inderdaad een goed idee, compact maar toch goede grip, heeft EVF, en verkrijgbaar met zeer gewaardeerde 14-140mm 'all in one' lens: pricewatch: Panasonic DMC-G6-K + 14-140mm F/3.5-5.6 Zwart

[ Voor 27% gewijzigd door jesper86 op 21-08-2014 19:56 ]

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

ik heb eens zitten spelen met mijn camera om die geo tags over te krijgen, maar pffffffffff wat is dat een klus
nee, GPS is handiger als het ingebouwd zit

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5586/14990035791_ac4b0f051e.jpgDSC_3891C
ik hoop dat het 'Droste' effect een beetje te zien is

weet het niet meer

GPX file inladen in lightroom en koppelen aan je foto's... Ik weet niet of je het zo doet, maar ik vind dat geen grote klus of zo.

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Universal Creations schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 23:09:
GPX file inladen in lightroom en koppelen aan je foto's... Ik weet niet of je het zo doet, maar ik vind dat geen grote klus of zo.
dat is inderdaad heeeeel erg makkelijk
mijn post was een late reply op de vraag van agrarico "Er staat dat met de auto share je via je mobiel GPS tags kan toevoegen"

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn vraag is van meer algemene aard, en ziet voorname op de filmkwaliteit van verschillende apparaten.

Voor een aanstaande reis zou ik graag filmpjes maken, die het aangluren waard zijn. Het hoeft geen state of the art productie te worden - die capaciteiten bezit ik ook helemaal niet -, maar het zou fijn zijn als de beeldkwaliteit gewoon een behoorlijk niveau bereikt, zodat het aangenaam te zien is op een computer.

(Ik besef me dat dit vrij globale, abstracte criteria zijn. Maargoed, ik denk dat mijn wensen geformuleerd naar einddoel me verder brengen dan me uit te drukken in harde cijfers en specificaties.Welke ik juist niet goed kan beoordelen.)

Daarnaast is het zo dat ik in de toekomst niet enorm veel meer zal filmen. Hooguit incidenteel, en wellicht op een toekomstige reis.

Nu hoor en zie ik om mij heen steeds vaker mensen over filmen met hun dslr. Ik heb daarover hier en dar al wat plus- en minpunten gelezen. Maar nog afgezien van de filmmogelijkheden van een dslr, biedt een dergelijke camera voor mij geen voordelen tov een systeemcamera. Ik heb zeker een interesse voor fotografie, maar het formaat van een spiegelreflex beschouw ik als een groot nadeel. Het zal me er alleen maar van weerhouden de camera vaak te gebruiken.

Dan zijn we aangekomen bij de systeemcamera. Naar fotografie-doeleinden een perfecte oplossing voor mij. Maar hoe verhoudt zich de kwaliteit van de filmfunctie zich tot die van een dslr-camera of een dedicated filmcamera. En om het helemaal breed te trekken, het verschil tov mijn Iphone?
Ik heb vooral mijn bedenkingen bij het geringe gewicht en formaat van de camera, wat mij doet denken dat deze gelijk aan mijn Iphone moeilijk stabiel vast te houden is.

Tenslotte is er dan natuurlijk de aparte filmcamera. Heb ik ook naar gekeken, aardige modellen gezien ook. Alleen zoals gezegd, zal ik een filmcamera alleen niet zoveel gebruiken. Daarom wil ik mede in mijn afweging betrekken wat de meerwaarde ervan is, in relatie tot de eerder genoemde opties.

Als iemand me hierbij behulpzaam wil zijn, bedankt!
Pagina: 1 ... 55 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's