Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-10 09:15
Ik zou absoluut voor de kitlens gaan. Voor de doorsnee fotograaf is het bereik van 18-105 genoeg voor op z'n minst 90% van de foto's, 105mm is namelijk al behoorlijk 'tele'.

Mocht je toch regelmatig de behoefte hebben aan meer reikwijdte, dan ben je veel beter af door een losse tele-zoom te kopen, zoals de 55-200 of 55-300 van Nikon. Het nadeel is uiteraard dat je dan een extra lens moet meenemen, maar de beeldkwaliteit is vele malen beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02:32
B64 schreef op maandag 17 juni 2013 @ 09:44:
Ik zou absoluut voor de kitlens gaan. Voor de doorsnee fotograaf is het bereik van 18-105 genoeg voor op z'n minst 90% van de foto's, 105mm is namelijk al behoorlijk 'tele'.

Mocht je toch regelmatig de behoefte hebben aan meer reikwijdte, dan ben je veel beter af door een losse tele-zoom te kopen, zoals de 55-200 of 55-300 van Nikon. Het nadeel is uiteraard dat je dan een extra lens moet meenemen, maar de beeldkwaliteit is vele malen beter.
Of eventueel een 70-300, maar die is wel wat duurder (komt echter zo nu en dan als occasion bij Foto Konijnenberg voorbij, eveneens bij andere zaken die occasions aanbieden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
bartpostma schreef op maandag 17 juni 2013 @ 14:29:
[...]
Of eventueel een 70-300, maar die is wel wat duurder (komt echter zo nu en dan als occasion bij Foto Konijnenberg voorbij, eveneens bij andere zaken die occasions aanbieden)
Klopt, maar die lens is ook behoorlijk veel groter en zwaarder, ik weet niet of dat nog een prettige combi is op een D3200. Daarnaast heeft Tamron ook nog een aardige 70-300 in het assortiment. Anyways, als hij t.z.t. alsnog een tele-zoom wil hebben kan hij altijd nog z'n licht opsteken in Het grote Nikonmount-objectieven-topic v2013 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
B64 schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:44:
[...]

Klopt, maar die lens is ook behoorlijk veel groter en zwaarder, ik weet niet of dat nog een prettige combi is op een D3200. Daarnaast heeft Tamron ook nog een aardige 70-300 in het assortiment. Anyways, als hij t.z.t. alsnog een tele-zoom wil hebben kan hij altijd nog z'n licht opsteken in Het grote Nikonmount-objectieven-topic v2013 ;)
Heb zelf een D3100 en heb i.c.m. daarmee de 70-300 gebruikt. Tuurlijk is het wennen, maar dat komt gewoon omdat de combinatie D3100 (of D3200, maakt geen verschil qua gewicht) i.c.m. met die kitlenzen een buitengewoon lichte combinatie zijn. Het grootste nadeel van de 70-300 vind ik zelf de 1,5m minimale focusafstand, waar dat 0,5m was op mijn 55-200. Voor insecten enz. kon ik met de 55-200 meer op 200mm dan met de 70-300 op 300mm.

Sinds kort ben ik in het bezit van een D7000 met 18-105 en daar vind ik de balans wel fijner met de 70-300 dan met de D3100 (wat ook logisch is, omdat het gewicht dan niet zo ver 'naar voren hangt' aangezien de D7000 een stuk forser is qua grootte en gewicht).

Kwestie van uitproberen (in de winkel) lijkt me. Gewoon vasthouden en kijken hoe het voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bartpostma schreef op maandag 17 juni 2013 @ 18:23:
focusafstand, waar dat 0,5m was op mijn 55-200. Voor insecten enz. kon ik met de 55-200 meer op 200mm dan met de 70-300 op 300mm.
Dat lijkt mij niet alleen heel sterk (dit is 1:1 macro ongeveer), maar ook niet waar. Het is 1,1m, wat op zich prima is.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Universal Creations schreef op maandag 17 juni 2013 @ 18:36:
[...]

Dat lijkt mij niet alleen heel sterk (dit is 1:1 macro ongeveer), maar ook niet waar. Het is 1,1m, wat op zich prima is.
Oh ja, klopt, hij loopt nog iets door na de 1,5m zie ik. Sorry, didn't get my facts right |:(
Geeft al wel weer aan hoe vaak ik mijn 70-300 gebruik (ga 'm ook niet weg doen, ter compensatie van de aanschaf van mijn D7000 18-105 VR kit (die ik al heb)). :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demondroid
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-08 14:50
Beste fotografie fanaten,

Na lang wikken en wegen heb ik besloten dat het tijd is voor een nieuwe camera.
Op het moment bezig ik een compact camera, een Sony Cybershot DSC-HX5V Het is een prima apparaat, maar de kwaliteit laat soms te wensen over.

Lang heb ik er over nagedacht om over te stappen naar een dslr. Mijn twijfel ging uit naar een Nikon D5200 of een EOS 650d .

Dat voornamelijk vanwege de positieve reviews, en de aanwezigheid van een uitklapbaar scherm.
Na een rondje mediamarkt ben ik toch van het hele dslr idee afgestapt. Dit vanwege een simpele reden; het formaat! De body is gewoon te groot om makkelijk mee te nemen, en al helemaal met een >50m lens.

Mijn oog viel dus ook al snel op de leuke mirrorless camera's.

Wat zijn mijn aankoopdoelen:
  • Kwalitatief goede en scherpe foto's!
  • Gebruik voor vakantiefoto's (Noorwegen!), festivals, architectuur, feestjes, overig.
  • Overzichtelijke interface (erg persoonlijk, en snel aan te wennen. Weegt niet vreselijk zwaar mee)
  • Kantelbaar scherm, voor de creatieve shots!
  • Functieknop.!
  • Mogelijkheid tot point & shoot, maar geavanceerde functies zijn zeker een pre.
  • Videofunctie is leuk, maar niet super belangrijk.
  • Live view is leuk, maar niet belangrijk.
  • Touch screen is leuk, maar niet belangrijk.
Waar heb ik al naar gekeken: Olympus E-PL5 , leuke camera, maar ben niet super bekend met het merk. Sony nex5 serie Mooi model, maar geen functieknop. samsung nx210 mooie degelijke camera (bouwkwaliteit is zeker niet onbelangrijk), Functieknop op lens werkt erg prettig.

Probleem is echter dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik heb al erg veel reviews maar duidelijker wordt het er niet op. Graag een advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je ING rentepunten ?
https://rentepunten.ing.nl/productdetails/6202064#59101
pricewatch: Olympus PEN E-PL3 + 14-42 + 40-150 Zilver

De E-PL5 heeft een nieuwe generatie sensor en touchscreen focus, verder hetzelfde als de E-PL3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demondroid
Helaas heb ik geen rentepunten, ben lid van de Rabobank.

wel een mooie aanbieding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ben persoonlijk meer van M4/3 dan NEX vanwege het lensaanbod. Zodra er een nieuwe body is staat de volgende al weer in de rij voor release een jaar or paar maanden later, maar de lenzen doen het 'm uiteindelijk.

Wat ook aardige deal is, maar erg veel geld, is de nieuwe Panasonic G6, met nieuwe 14-140mm wat een erg goed (en compact) all-round lensje schijnt te zijn. Bijna een cm korter dan de oude die je hier ziet. pricewatch: Panasonic DMC-G6-K + 14-140mm F/3.5-5.6 Zwart

oud / nieuw

[ Voor 22% gewijzigd door jesper86 op 20-06-2013 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demondroid
Laat het duidelijk zijn dat mijn budget +-600eu incl lens is.
1000euro vind ik iets teveel van het goede :)

Overigens ben ik niet van plan vele lenzen te kopen. Misschien na verloop in leuke macro/tele lens, maar die kans lijkt me vrij klein.

Bij mij huidige compact maak ik ook vrij weinig gebruik van de zoom.

Kun je iets zeggen over de menustructuur/degelijkheid van de olympus vs nex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Demondroid schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 15:06:
Bij mij huidige compact maak ik ook vrij weinig gebruik van de zoom.
Ooh, dan zou ik de E-PL5 nemen vanwege de goede sensor.
Kun je iets zeggen over de menustructuur/degelijkheid van de olympus vs nex?
De Sony's zijn wat te fancy vormgegeven naar mijn smaak, heel veel fratsen om het 'makkelijker' te maken wat juist averechts werkt imho. Zoek anders even op youtube naar wat menu operation filmpjes en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Demondroid schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 14:07:
...

Waar heb ik al naar gekeken: Olympus E-PL5 , leuke camera, maar ben niet super bekend met het merk. Sony nex5 serie Mooi model, maar geen functieknop. samsung nx210 mooie degelijke camera (bouwkwaliteit is zeker niet onbelangrijk), Functieknop op lens werkt erg prettig.

...
Ik weet niet wat je met de functie knop bedoelt, in principe heeft elke knop een functie, maar de Sony heeft wel degelijk een Fn knop, als ik de foto's in de Pricewatch moet gelopen. op de bovenkant, naast de sluiter.

En wat bedoel je met functie knop op de lens? Bedoel je de schakelaars om de vibratiereductie aan te zetten of de lens vast te zetten, zodat deze niet per ongeluk inzoomt als je hem opbergt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demondroid
De samsung camera's hebben een iFN knop op de lens, hiermee kunnen met een ring van de lens snel door de camera settings "scrollen"

Wat betreft functieknop ben ik een beetje onduidelijk geweest. Hiermee bedoelde ik een Modusknop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 737freak
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-10 19:45
Geacht legioen der Tweakers,

"Daar heb je weer zo'n n00b die probeert de wondere wereld van de dSLR fotografie te betreden."

Ja, dat klopt. En daar houdt het niet bij op, want ik als n00b ga ik men natuurlijk even lastig vallen met mijn vragen. Goed, genoeg onzin; tijd voor serieuze zaken...
Deze zomervakantie wil ik mij gaan storten op fotografie, door het gaande wijs allemaal te ontdekken en te leren. Daar hoort natuurlijk wat ‘gear’ bij, een mooie, complete en veelzijdige set van spullen waarmee ik leuk kan experimenteren en leren.

Mijn oog is gevallen op de Canon 600D en de 18-55mm f/3.5-5.6 IS II kitlens. Voor de volgende zaken zou ik graag nog advies willen:

- Canon 50mm f/1.8 ? Is dit een leuke lens om Macro/shallow DoF te leren?
- Sigma 70-300mm f/4.0-5.6? Is dit een leuke zoom lens?
- Lens hood/zonnekap? Is het een must have en zo ja, welke is aan te raden?
- Opslag? Heeft 45mb/s meerwaarde boven 30mb/s ?
- Neckstrap? Welke is aan te raden?
- Tas? Welke is aan te raden?
- ND/UV Filters? Zijn ze een must have en zo ja, welke zijn aan te raden?
- Statief? Welke heeft een goede prijs/gewicht/kwaliteit verhouding?
- Accu? Hoe belangrijk is een tweede accu?
- Remote? Welke is aan te raden?

Wat is je beschikbare budget?
- Body: €450-€500
- Lenzen: €200-€300
- Accessoires: €100-€150

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee, volledige beginner
Koop je de camera met een specifiek doel?
- Allround (Vakantie) foto’s & video’s
- Landscapes
- Timelapses
- Vliegtuig spotten
- Low-Light/Night fotografie
- Shallow Depth of Field/Blurriness
- Experimenteren met Macro fotografie

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk?
Ja, functie moet deze aanwezig zijn en goede kwaliteit leveren.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nee
Overige wensen aan de camera?
Kantelbaar/draaibaar scherm
Gewenst bereik?
Niet concreet. Groothoek voor landscapes/timelapses, tele voor vliegtuig spotten, etc.

Alvast bedankt voor het meedenken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
737freak schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 16:17:

- Accessoires: €100-150

Nee, volledige beginner
- Landscapes
- Timelapses
- Vliegtuig spotten

Nee
Gewenst bereik?
Niet concreet. Groothoek voor landscapes/timelapses, tele voor vliegtuig spotten, etc.
pricewatch: Nikon D5200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR + AF-S DX 55-200mm f/4-5.6 VR Zwart

Een erg leuk beginners pakketje met een 2 lenzen, 18-55 en 55-200 bij een body welke voldoet aan al je eisen en binnen het budget. Voor 160 euro een mooie 35 mm f/1.8 lens er bij. Gaat wel ten koste van je accessoire budget, maar daar kan je later in investeren. Sowieso is wat jij aan objectieven wilt wat moeilijk binnen je budget te krijgen.

Accessoire die in het begin leuk zijn, zijn: een stafief (kan voor 30 euro) en een remote, daarvoor zou ik de triggertrap aanraden eveneens rond de 30 euro.

Filters zijn iets waar je later in kan investeren.
Net als accu's, tenzij je weet dat je direct lang weg gaat zijn.
Neckstrap zit bij de camera en is eveneens iets waar je later iets voor je zelf kan uitzoeken, is erg persoonlijk.
Lenshood zit bij vrij wel elke lens en is prima voor die lens, raad wel aan om hem altijd te gebruiken.
Je zou even moeten kijken naar reviews van camera en kaartjes als het gaat om snelheid. Pas als je in RAW gaat happy-triggeren kan 45 MB/s beter zijn, ben je iemand die op JPEG schiet en burst mode laat voor wat het is, is 30 MB/s prima voor in het begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Geacht legioen der Tweakers,

"Daar heb je weer zo'n n00b die probeert de wondere wereld van de dSLR fotografie te betreden."

Ja, dat klopt. En daar houdt het niet bij op, want ik als n00b ga ik men natuurlijk even lastig vallen met mijn vragen. Goed, genoeg onzin; tijd voor serieuze zaken...
Deze zomervakantie wil ik mij gaan storten op fotografie, door het gaande wijs allemaal te ontdekken en te leren. Daar hoort natuurlijk wat ‘gear’ bij, een mooie, complete en veelzijdige set van spullen waarmee ik leuk kan experimenteren en leren.

Mijn oog is gevallen op de Canon 600D en de 18-55mm f/3.5-5.6 IS II kitlens. Voor de volgende zaken zou ik graag nog advies willen:

Voor shallow DoF wel (bijvoorbeeld portretten, stillevens). Maar niet voor macro, daarvoor is de maximale vergrotingsmaatstaf te klein. Om met macro te beginnen kun je een setje tussenringen aanschaffen, of (bij groter budget) een dedicated macro lens als de Tamron 90mm. Meer info in Het grote Macro Hardware-topic
- Sigma 70-300mm f/4.0-5.6 Is dit een leuke zoom lens?
De meeste lenzen worden geleverd met zonnekap, en het is zeker aan te raden die te gebruiken. In de lens schijnend zonlicht kan zorgen voor belichtingsfouten, verminderd contrast en vreemde reflecties
Als je fotootje voor fotootje maakt zal je niet zo snel verschil zien, maar als je de burstrate van je camera maximaal wilt benutten hebben snelle kaartjes absoluut meerwaarde.
Degene die bij je camera zit. Als die niet bevalt kun je altijd nog op zoek naar wat anders.
Dat ligt helemaal aan je eigen voorkeuren en wat je ermee gaat doen. Wil je een rugzak, een schoudertas of een slingbag? Hoe groot/klein hangt af van hoeveel spul je in de toekomst nog denkt te gaan scoren. Kortom, niet iets wat hier zo 1-2-3 is te beantwoorden.
ND en UV filters zijn twee verschillende dingen. Over UV filters zijn de meningen nogal verdeeld; veel mensen gebruiken die om de frontlens van hun objectief te beschermen tegen krassen en valpartijen; puristen vinden het zonde van de beeldkwaliteit. Voor de 18-55 kitlens zou ik geen UV filter aanschaffen, een goed filter is duurder dan een nieuwe lens mocht het een keer fout gaan.
ND filters gebruik je in situaties waar teveel licht is voor de belichtingsinstellingen die je wilt hebben. Het is een licht- of donkergrijs filter (er zijn verschillende gradaties) die licht wegnemen zodat je ook in hele lichte omstandigheden toch nog langzame sluitertijden kunt gebruiken.
Voor beide filters geldt, hoe duurder hoe beter.
Altijd handig om een extra doosje prik bij je te hebben.
- Remote? Welke is aan re raden?
Waar wil je die voor gebruiken?
- Accessoires: €100-150

Nee, volledige beginner
- Landscapes
- Timelapses
- Vliegtuig spotten

Nee
Gewenst bereik?

Alvast bedankt voor het meedenken! :)
Voor vliegtuigspotten is die 18-55 wat aan de korte kant denk ik. Daarvoor zul je ofwel een losse telezoom moeten kopen, of de 18-135 of 17-85 (weet eigenlijk niet of die wel lang genoeg is, ben zelf niet zo van het vliegtuigspotten :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 22:16
- Sigma 70-300mm f/4.0-5.6 Is dit een leuke zoom lens?
- Remote? Welke is aan re raden?
50mm 1.8 zeker een aanrader, met de kitlens is er weinig te experimenteren met DOF enzo omdat je niet groter dan f5.6 kan

Neckstrap inderdaad die erbij zit, kan altijd nog anders mocht het niet bevallen. Ik gebruik zelf gewoon de canon strap al jaren bevalt prima.

Tas: Koop niet een te kleine want je gear breid je vast nog uit (dikke kans) Domke kan ik aanraden, geen overdreven paddings zoals bij de meeste camera tassen en past een hoop in.

Accu: Zou ik niet direct doen, zie je wel of je zoveel op een dag maakt dat het nodig is. Ik doe zelf rustig 600 foto's op 1 accu en dan is ie nog niet leeg. Heb nog niet meegemaakt dat mijn accu binnen een dag leeg is in iedergeval.

Remote: Ook hierbij, geen dingen kopen waarvan je nu niet weet of je het gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 737freak
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-10 19:45
Bedankt allemaal, voor de uitgebreide antwoorden! _/-\o_
Hele nuttige informatie, ik ga weer even verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Demondroid schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 15:59:
De samsung camera's hebben een iFN knop op de lens, hiermee kunnen met een ring van de lens snel door de camera settings "scrollen"
Klinkt leuk zo'n knop op de lens, maar imho een beetje rare, onhandige plaats voor zo'n knop. Camera settings worden weergegeven op de monitor, dus de handigste plaats voor zo'n iFN knop (of hoe een fabrikant zo'n ding ook noemt) is naast de monitor, met een wieltje om te scrollen. De plaats van de Fn knop of de NEX-5R is wat dat betreft ook niet de meest logische
Wat betreft functieknop ben ik een beetje onduidelijk geweest. Hiermee bedoelde ik een Modusknop!
Die heeft de NEX-5R inderdaad niet. Moet je op de Fn knop drukken, en dan kun je de modus via het touchscreen instellen. Vergt iets meer handelingen, maar een dedicated modusknop wil nog wel eens per ongeluk op de verkeerde stand komen (bijvoorbeeld bij het uit de tas halen), en daar zul je bij de NEX-5R niet snel last van hebben. Uiteindelijk ligt het eraan hoe vaak je denkt een andere PASM-modus in te moeten/willen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-10 17:21

Dima_2005

T.net-verslaafde

Ik kom hier ook eens om hulp vragen... Kan er echt niet meer aan uit. Misschien staar ik me blind?
Ik wil eigenlijk een D3200 + 18-105, maar mag niet van mijn ouders. Ze vinden dat het te zwaar + te broos is. (verhaal apart, maar goed. Ze kopen het, dus zij beslissen dat het redelijk compact/licht moet zijn...)
Aangezien ik goede beeldkwaliteit wil, dus grote sensor. Zal het wel een ILC worden zeker?

max. 500-550€
Geen
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Niet per se. Maar 80% van de foto's worden getrokken op reis. Daar is het zowat een mix van landschap, macro, detail (bv. inzoomen op een beest)
In donkere situaties worden foto's bijna nooit genomen. Maar indien wel, wil ik zeker geen ruis. Snelheid van AF doet er niet zo veel toe.

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Niet prioritair, maar toch gewenst om 1080p te kunnen opnemen.
Best wel ja, zeker voor als mijn ouders het eens gebruiken.
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Het moet best compact en licht zijn. Dus zeker niet even zwaar als een DSLR (inclusief lens).
Tevens moet een kleine flitser inbegrepen zijn. Liefst ingebouwd.
Beeldkwaliteit is prioritair. Dus zelfs liever iets met een APS-C sensor.
Lens moet stabilisatie hebben en enige DoF is toch gewenst.

Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Ik wil toch een goed bereik. Gewenst toch iets gelijkaardigs aan 18-105mm qua bereik.
In feite kom ik op het volgende uit:
Sony NEX-3N + 16-50 (te weinig bereik spijtig genoeg) of een Sony NEX-5R
Samsung NX-1000 + 20-50 (te weinig bereik, geen flitser/geen beeldstabilisatie. WEL goedkoop)
Olympus PEN E-PL3 + 14-42 + 40-150 (prijs is ok, bereik ook. Weliswaar niet erg handig met 2 lenzen + kleinere sensor)
Canon EOS M + 18-55 + speedlight

Mis ik iets? Zijn er misschien toestellen die me beter zouden passen?
Ik kan niet geloven dat een D3200 nu echt het enige ideale keuze is voor mij. :X Kan dat echt niet compacter zonder te veel, vooral qua kwaliteit, in te boeten?
En welke keuze is nu de juiste? Op die moment zit ik toch naar de Sony te kijken... (zonde van bereik, maar goed...)

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-10 09:33
Dat einzoomen op een beestje' gaat niet goed lukken met eender welke kitlens. Daarvoor kan je beter een compact egrbuiken (of een macrolens aanschaffen). De opties die jij opnoemt zijn de meest voor de hand liggende modellen. De redenering van je ouders is een beetje vreemd eigenlijk, broos is die D3200 nu niet echt. De EPL3 staat nu inderdaad erg goedkoop, zeker in die dubbele lenskit. Voordeel van die epl3 is dat die lenzen opmerkelijk kleiner zijn dan die van de andere merken. Ik zou voor de EPL3 gaan, ondanks dat die in het donker wat minder presteert. Die heeft nog een iets oudere sensor die wat meer ruis oplevert bij hoge iso's. Bij die NEX3n heb je wel een 16mm op het brede einde, ik zou dat nuttiger vinden dan 5mm meer op het tele-einde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:56

mrc4nl

Procrastinatie expert

Teun_2 schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 18:26:
Dat inzoomen op een beest gaat neit goed lukken met eender welke kitlens. Daarvoor kan je beter een compact egrbuiken (of een macrolens aanschaffen). De opties die jij opnoemt zijn de meest voor de hand liggende modellen. De redenering van je ouders is een beetje vreemd eigenlijk, broos is die D3200 nu niet echt. De EPL3 staat nu inderdaad erg goedkoop, zeker in die dubbele lenskit. Voordeel van die epl3 is dat die lenzen opmerkelijk kleiner zijn dan die van de andere merken. Ik zou voor de EPL3 gaan, ondanks dat die in het donker wat minder presteert. Die heeft nog een iets oudere sensor die wat meer ruis oplevert bij hoge iso's. Bij die NEX3n heb je wel een 16mm op het brede einde, ik zou dat nuttiger vinden dan 5mm meer op het tele-einde.
ik snap ook niet wat er nou bros aan een D3200 is, meeste camera's houden niet zo van stuiteren op een stenen vloer. Een 3200 is niet specefiek zwakker dan een 550.

Wel ff een noot over dof, qua dof presteren de meeste kitlenzen (ook andere merken) nou eenmaal niet geweldig. ik zou voor in ieder geval een lichtsterkte prime kunnen aanraden voor welk systeem dan ook.
ik heb (persoonlijk) liever een lichtsterke prime dan een tele zoom.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
ILC en grote sensoren gaan niet heel goed samen volgens mij. Ik denk dat je moet gaan kiezen tussen een ILC met kleine sensor en alle voor- en nadelen of een dSLR met grote sensor

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roobje schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 21:29:
ILC en grote sensoren gaan niet heel goed samen volgens mij. Ik denk dat je moet gaan kiezen tussen een ILC met kleine sensor en alle voor- en nadelen of een dSLR met grote sensor
Sony NEX (en nog wat anderen) hebben gewoon een aps-c sensor net zoals de meeste dslr's die verkocht worden. Olympus en Panasonic ILC's hebben een iets kleinere sensor, maar dat scheelt minder dan het verschil tussen aps-c en fullframe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-10 17:21

Dima_2005

T.net-verslaafde

Daarom dat ik dus aan een Sony of Samsung dacht. Deze hebben de DSLR sensoren.
Nu, ik moet zeggen, ik zou toch gewoon een 18-105mm lens gekocht hebben. Maar het geeft toch wel wat meer bereik dan een 16-50, toch? (beide zelfde cropfactor)

Nu, over broos vind ik de discussie ook belachelijk. Wel moet ik hun gelijk geven dat wat lomp is qua grootte en gewicht...
Een ILC is in feite een soort compromis. Het is geen domme compact met slechte kwaliteit, maar ook geen volwaardige DSLR...

Maar goed, die Olympus ziet er inderdaad wel niet slecht uit. Nog meningen? Ik ben vooral op zoek naar alternatieven die ik toevallig niet gevonden heb. Die Olympus bijvoorbeeld kwam ik heel dom tegen door een advertentie te zien... Had die nooit tegengekomen om een of andere reden. (of toch niet zo'n goedkope)

Bijkomend probleem: scherpte is voor mij echt van belang. Als ik iets irritant vond aan een compact, was het gebrek aan scherpte. Wanneer je een foto van een landschap trekt, en op 100% crop nog eens geen verschil tussen bladen op een boom ziet, da's beetje zonde.

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dima_2005 schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 22:08:
Bijkomend probleem: scherpte is voor mij echt van belang. Als ik iets irritant vond aan een compact, was het gebrek aan scherpte. Wanneer je een foto van een landschap trekt, en op 100% crop nog eens geen verschil tussen bladen op een boom ziet, da's beetje zonde.
Tsja, scherpte.... Een dslr of ILC met degelijke zoomlens levert scherpe platen, zeker vergeleken met een compactcamera en je kunt ook echt wel op 100% veel detail zien. Maar het kan ook echt nog scherper en vooral in de hoeken. Het punt is: hoeveel ben je bereid uit te geven voor dat laatste beetje. Want je betaalt vaak 100% (of meer) extra voor 10% betere scherpte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo...
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:27
Je kan de Sony RX100 ook overwegen. Die voldoet eigenlijk aan al je eisen. Die heeft wel een kleinere sensor en geen verwisselbare lens. De beeldkwaliteit is echter wel erg goed voor zo een compacte camera. Daarnaast krijg ik de indruk dat je liefst toch maar één lens wilt, dus dat je de lens niet kan verwisselen is ook geen groot nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is je beschikbare budget? 350-400

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nee

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.) Nee, wij willen mooie foto's van vakantie en van onze honden maken, eventueel in de toekomst ons budget uitbreiden om vliegtuigspotten mogelijk te maken.

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Nee

s AF tijdens Live View absolute noodzaak? Niet noodzakelijk

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Nee

Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen) Zie vraag 3.

Comment? Wij hebben niet heel veel verstand er van en zijn door een kennis aangeraden om voor een Canon te gaan.
De 1100D echter begrijp ik niet echt het verschil tussen de lenzen EF-S 18-55 II, EF-S 18-55 IS II en bijv. een EF-S 18-55 III.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:54
"IS" is voor stabilisatie van de foto, een techniek om het trillen (met de handen) te verminderen bij het maken van een foto zodat je minder snel een bewogen beeld krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 11:52:
wij willen mooie foto's van vakantie en van onze honden maken, eventueel in de toekomst ons budget uitbreiden om vliegtuigspotten mogelijk te maken.
Met vliegtuigspotten heb je een lange telelens nodig, het nadeel van een spiegelreflex is dat die dan heel groot zijn. Zit er een reden achter dat je een DSLR wil, in plaats van een 'mirrorless' ? Deze maken namelijk net zo mooie foto's tegenwoordig, maar zijn vele malen kleiner.

Zie bijvoorbeeld de pricewatch: Olympus PEN E-PL3 + 14-42 + 40-150 Zilver

Uitbreidbaar met een telelens die het bereik van de bijgeleverde telelens nog eens kan verdubbelen.
pricewatch: Olympus M.Zuiko Digital ED 75-300mm f/4.8-6.7 II

Dat zou er op een DSLR dan zo uit zien: http://camerasize.com/compact/#382.92,382.376,98.310,ha,t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Harribo schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 12:32:
"IS" is voor stabilisatie van de foto, een techniek om het trillen (met de handen) te verminderen bij het maken van een foto zodat je minder snel een bewogen beeld krijgt.
Bedankt! dat scheelt al weer... weet ik in ieder geval nu waar de IS voor staat.. kan je me ook nog het verschil vertellen tussen de EF-S 18-55 II & EF-S 18-55 III?

Net dit gevonden na wat google-werk... dank u!

EF-S18-55mm f/3.5-5.6 III

The Canon EF-S18-55mm f/3.5-5.6 III is a lightweight, compact standard zoom lens specifically for cameras that take EF-S lenses. Featuring a high-precision aspherical lens element, the lens compensates for chromatic aberrations that can occur while zooming to deliver high-resolution, high-contrast imaging performance. Through optimized lens positioning and coatings, the model greatly minimizes the flare and ghosting commonly associated with digital camera photography. It is a worthy successor to the EF-S18-55mm f/3.5-5.6 II and features a revamped external design.

EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II

The new Canon EF-S18-55mm f/3.5-5.6 IS II inherits the highly regarded optical design utilized in its predecessor, the EF-S18-55mm f/3.5-5.6 IS, released in September 2007. Featuring a high-precision aspherical lens element, the lens compensates for chromatic aberrations that can occur while zooming to deliver high-resolution, high-contrast imaging performance. Through optimized lens positioning and coatings, the model greatly minimizes the flare and ghosting commonly associated with digital camera photography. Furthermore, the EF-S18-55mm f/3.5-5.6 IS II includes an optimized control algorithm that has been aligned with the Image Stabilizer structure and characteristics, achieving image stabilization equivalent to approximately four shutter-speed stops.

Based on a shutter speed of "1/(focal length x 1.6)" seconds, considered the limit to prevent hand shake during hand-held photography.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2013 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Tweakers,

Ik zit te twijfelen tussen een 60D en een 650/600D. Voornaamste doel is video's schieten. Heb al een 18-55 en een 50mm 1.8. Ben opzoek naar een wide angle lens die niet te duur is. Suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als het gaat om video's zou ik eerder kijken naar manueel focus lenzen, want met video gebruik je juist manueel focus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Samyang 14mm ?

--
Graag gedaan ?

[ Voor 84% gewijzigd door jesper86 op 22-06-2013 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak88
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:31
Beste Tweakers,

Ik zit al een geruime tijd te kijken naar een leuke beginner pakket.
Nu zie ik een hele mooie aanbieding bij MM die Maandag ingaat.

Nu wil ik alleen graag weten of dit ook echt een goede deal is voor een beginnende hobbyist.
Het gaat om dit pakket; pricewatch: Nikon D5100 + 18-55mm VR + 55-200mm VR Zwart

Enige grote verschil is dat de Kit bij MM, NON VR is.
Hoe belangrijk is dit bij een D5100?
Ik krijg voor 477 euro een 18-55 + 55-200 non vr.
Heb ik uberhaupt iets aan een 55-200 lens zonder stabilisatie?

Of zijn er betere deals te vinden voor een beginner?

[ Voor 5% gewijzigd door sjaak88 op 22-06-2013 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
sjaak88 schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 17:03:
Beste Tweakers,

Ik zit al een geruime tijd te kijken naar een leuke beginner pakket.
Nu zie ik een hele mooie aanbieding bij MM die Maandag ingaat.

Nu wil ik alleen graag weten of dit ook echt een goede deal is voor een beginnende hobbyist.
Het gaat om dit pakket; pricewatch: Nikon D5100 + 18-55mm VR + 55-200mm VR Zwart

Enige grote verschil is dat de Kit bij MM, NON VR is.
Hoe belangrijk is dit bij een D5100?
Ik krijg voor 477 euro een 18-55 + 55-200 non vr.
Heb ik uberhaupt iets aan een 55-200 lens zonder stabilisatie?

Of zijn er betere deals te vinden voor een beginner?
Hoe belangrijk is het voor jou (het feit dat er geen VR op zit)? Heb je een hele vaste hand, zul je eventueel best zonder kunnen.

De D5100 + 55-200 is een (voor dSLR-begrippen) kleine en lichte combinatie. Heb zelf de 55-200 VR met D3100 gehad, ja, ik vond het wel erg helpen de VR en als het er op zit ga je het ook niet echt uitzetten :+

Op 200mm geeft het mij (als ik in de buitenlucht / in de kou fotografeer) wel rust terwijl ik door de zoeker kijk, dus een onderwerp/object volgen wordt ook een stuk makkelijker, rustiger en aangenamer. Ik zou dan zelf kijken naar de basic kit (body + 18-55) en dan kan je altijd nog zien of je de 55-200 er bij wilt halen (en dan de keuze maken of je VR wilt of niet, sowieso even proberen in de winkel al zul je er ook mee moeten leren werken...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak88
  • Laatst online: 19:31
bartpostma schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 19:59:
[...]

Hoe belangrijk is het voor jou (het feit dat er geen VR op zit)? Heb je een hele vaste hand, zul je eventueel best zonder kunnen.

De D5100 + 55-200 is een (voor dSLR-begrippen) kleine en lichte combinatie. Heb zelf de 55-200 VR met D3100 gehad, ja, ik vond het wel erg helpen de VR en als het er op zit ga je het ook niet echt uitzetten :+

Op 200mm geeft het mij (als ik in de buitenlucht / in de kou fotografeer) wel rust terwijl ik door de zoeker kijk, dus een onderwerp/object volgen wordt ook een stuk makkelijker, rustiger en aangenamer. Ik zou dan zelf kijken naar de basic kit (body + 18-55) en dan kan je altijd nog zien of je de 55-200 er bij wilt halen (en dan de keuze maken of je VR wilt of niet, sowieso even proberen in de winkel al zul je er ook mee moeten leren werken...)
Bedankt!
Body + 18-55 kost mij 435 euro. Dus voor een 40 euro heb ik een 55-200 lens erbij. Ik kan die lens altijd nog doorverkopen als ik er niks aan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor mijn webwinkel waar ik kleding verkoop wil ik een nieuwe camera (ik gebruik nu gewoon een compact camera). Ik zit te twijfelen of ik een spiegelreflex of een systeemcamera moet kopen en welke ik dan zal nemen, ik wil natuurlijk meteen een goede :).

De foto's zijn alleen voor internet, dus hoeven niet groot te zijn (max 1000 px hoog en breed). Het gaat er vooral om dat de foto's scherp en mooi van kleur zijn.

Ik heb gekeken voor een Canon EOS 1100D + 18-55mm IS II Lens, Nikon D3100 + 18-55 VR Lens en een Sony Alpha SLT-A58 + 18-55mm zwart. Maar er zijn zo veel soorten en maten, en nu zag ik dus ook de systeemcamera's. Misschien dat die voor mij net zo goed kunnen? Die zijn compacter, zodat ik hem ook mee zou kunnen nemen op vakantie. Dat zou een mooi extraatje zijn, maar niet het belangrijkste.

Wat is je beschikbare budget? 500 euro
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? Foto's maken voor mijn kleding-webwinkel. De foto's hoeven niet super groot te worden dus, wel mooie kleuren en goed belicht ed. (flitsers, softboxen en statief heb ik al)
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk? Nee
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? nee
Gewenst bereik? 18-55 lijkt me voldoende?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2013 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Scherp op 1000px en mooie kleuren? Zolang je een statief, softboxen en flitsers hebt, moet het zowel met dSLR's als systeemcamera's (neem aan dat je m4/3 bedoelt) goedkomen. Kitlens is in die gevallen echt wel voldoende (1:1 macro lijkt me voor kleding niet echt nodig, groothoek is met 18mm prima en 55mm tele is ook genoeg) en kleuren zijn zowel in post-productie als in de camera bij JPEG bij beide systemen naar wens goed te krijgen. Kijk dus naar compatibiliteit met je flitsset (zou ook geen probleem moeten zijn, maar Sony gebruikte eerst wel een ander type flitsschoen dus weet niet of het compatible is met de Alpha die je hebt genoemd) en kies een model dat je fijn vindt werken (probeer 't in de winkel).

Misschien is het handig om te vertellen waarom je huidige compact niet meer volstaat?

[ Voor 8% gewijzigd door tobiasvs op 23-06-2013 13:43 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:52

EXX

EXtended eXchange

Voor het gebruik van een oudere flitser met Sony/Minolta iISO aansluiting op een Sony camera met een ISO flitsschoen is er een simpel adaptertje.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien is het handig om te vertellen waarom je huidige compact niet meer volstaat?
Dit komt denk ik vooral door de belichting. Op de camera die ik nu heb past geen flitser. Ik wil nu een nieuwe, en dan meteen een goede.Bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
EXX schreef op zondag 23 juni 2013 @ 17:22:
Voor het gebruik van een oudere flitser met Sony/Minolta iISO aansluiting op een Sony camera met een ISO flitsschoen is er een simpel adaptertje.
Het nadeel van een 'simpele adapter' is dat de prijs doorgaans wat minder ongecompliceerd is. En bij 3rd party spul moet je maar weer afwachten of alle flitsfuncties naar behoren werken. Op de Sony site kan ik zo snel de juiste adapter niet vinden (wel soortgelijke vanaf een Euro of 50!).

Kortom, wel iets om rekening mee te houden bij de aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo nl
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-09 16:45
Ik ga binnenkort voor vijf maanden naar Zuid-Afrika. Hiervoor wil ik onder andere een dSLR kopen. Deze wil ik gebruiken om vooral foto's van de landschappen en dieren daar te maken. Ik ben zelf een beginner met fotograferen, maar ben wel van plan om er tijd in te investeren. Zelf heb ik al gekeken naar de Canon 700D en de Canon 60D. De 60D vond ik wel iets fijner in de hand liggen, maar is natuurlijk alweer wat verouderd vergeleken met de 700D. Ook zijn de verschillen tussen deze twee camera's mij niet geheel duidelijk. Welke camera zouden jullie mij aanraden? Ik heb geen specifieke voorkeur qua merk.

Maximaal €800-€900

Nee.

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Landschappen, dieren, vakanties.

Niet erg belangrijk, wel een pluspunt

Kan handig zijn.

Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:52

EXX

EXtended eXchange

B64 schreef op maandag 24 juni 2013 @ 14:32:
[...]

Het nadeel van een 'simpele adapter' is dat de prijs doorgaans wat minder ongecompliceerd is. En bij 3rd party spul moet je maar weer afwachten of alle flitsfuncties naar behoren werken. Op de Sony site kan ik zo snel de juiste adapter niet vinden (wel soortgelijke vanaf een Euro of 50!).

Kortom, wel iets om rekening mee te houden bij de aanschaf.
Ik vermoed overigens dat er bij danielle1985_2 sprake is van het omgekeerde: ze heeft al flitsers, kans is groot dat dit flitsers met ISO schoen zijn. Op de A58 passen die; alleen op oudere Sony camera's heb je dan een adapter nodig van ISO naar iISO.

Overigens ben ik beniewd wat dat voor een flitsers zijn: de ISO flitsschoen wil niet zeggen dat alle functies van een flitser met ISO schoen ondersteunt worden: dat is weer fabrikant afhankelijk.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
EXX schreef op maandag 24 juni 2013 @ 15:28:
[...]

Ik vermoed overigens dat er bij danielle1985_2 sprake is van het omgekeerde: ze heeft al flitsers, kans is groot dat dit flitsers met ISO schoen zijn. Op de A58 passen die; alleen op oudere Sony camera's heb je dan een adapter nodig van ISO naar iISO.

Overigens ben ik beniewd wat dat voor een flitsers zijn: de ISO flitsschoen wil niet zeggen dat alle functies van een flitser met ISO schoen ondersteunt worden: dat is weer fabrikant afhankelijk.
Mijn eerste SLR was een Minolta 7000, die had nog een flitsschoen zoals iedere andere fabrikant gebruikt (hoewel de contactjes voor data-overdracht uiteraard wisselen). Voor het monteren van de Minolta 5200i flitser had ik toen ook al een apart flitsschoentje nodig, want inmiddels was Minolta overgestapt op hun eigen schoen. Die adapter kostte toen al ruim 80 gulden (ja, ruim 30 jaar geleden vroegen ze al dat soort geld voor zoiets simpels!) met de waarschuwing dat de TTL-functie waarschijnlijk niet zou gaan werken - gelukkig klopte dat niet want het werkte wel gewoon.

Best leuk hoor, zo'n nieuwe flitsschoen, het zal vast een hoop problemen oplossen voor de fabrikant - maar ondertussen heb je er als gebruiker ook weer een paar problemen bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YAR
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:35

YAR

Vraagje ik heb nog een Canon eos 50e met daarbij een 28-105 USM, 100-300 USM, en een flitser speedlite 380EX.

Ik heb zelfs nog een mooie koffer (mooi maar erg onhandig) en een IR zender RC1 wel handig.

Heeft het nog zin om een nieuwe camera hiervoor te kopen? De 600d is nu bij de Mediamarkt 397 euro na Canon cashback kom ik uit op 367 euro.

Ik weet 28mm met een cropfactor van 1.6 is niet je van het. Maar dat kan ik misschien oplossen door daar (later) een Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM erbij te kopen. Of passen de lenzen niet? EF is EF toch? En de flitser past die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Neeh, digitale sensoren zijn veel veeleisender dan een film rolletje, gaat niks worden met die lenzen. Plus dat "28mm is okee dan neem ik wel een 10-22 erbij" verhaal, dat werkt niet. Want een standaard zoom is bedoeld om een standaard bereik te hebben, en als je dan precies het begin mist wat vrijwel het belangrijkste deel is aan een standaard zoom, dat gaat een grote ergernis worden. Als je nou moet wisselen voor wat *extra* tele, of *extra* groothoek dat is okee. Maar een standaard bereik zoom kan niet zonder ... standaard bereik ! ;)

Een 600D kit is een zeer goed starters setje waarmee je vanzelf zal uitvinden wat je mist. Voor die 47,- hoef je de kit lens echt niet te laten liggen, kan desnoods zo op marktplaats voor meer dan dat.

EF-S is speciaal en alleen voor alle spiegelhebbende Canon's die niet fullframe zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door jesper86 op 25-06-2013 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 22:16
Tja ik loop zelf inmiddels ook een half jaar rond met enkel een 28, een 50 en een 85. Ik mis zelf de groothoek tot op heden helemaal niet, en anders schiet ik soms een panoramaatje met de 28. Mijn volgende lens zal zelfs niet eens een zijn om dat groothoek stuk aan te vullen want ik mis het gewoon niet. Dus hangt er vanaf wat je schiet denk ik YAR (ik doe zelf met name / bijna alleen maar portretten). En desnoods koop je voor een paar tientjes een kitlens op marktplaats (40 euro ofzo staan ze er vaak al op)

[ Voor 9% gewijzigd door hypz op 25-06-2013 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik gebruik zelf ook een 24mm op apsc maar dat heeft er weinig mee te maken. Dan is er een reden voor, en dan *kies* je voor primes, maar hier is er geen reden om zonder te doen dus wat doet het er toe dat het ook *kan*. Het is sterk af te raden, en dat lijkt me 't beste advies dat je kan geven. Op marktplaats vind je echt niet 123 de laatste II R versie, maar 9/10 keer 1 van de oudere, dat gaat meer kosten dan 40,-, dan komt er nog ophalen/verz bij ... lijkt me iig meer gedoe dan eventueel verkopen met winst, aan je eigen voordeur.

[ Voor 16% gewijzigd door jesper86 op 25-06-2013 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thvers
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:29
Ik ben op zoek naar een camera met een prijs van miximaal €400,-.

Deze camera ga ik gebruiken voor mijn reis naar Bali over een aantal weken en dan wil ik wel wat goede foto's maken, nu heb ik namelijk alleen een HTC one.

Ik wil spontane, natuur en actie (vanuit het vliegtuig) foto's en video's maken.
Daarnaast wil ik hem zeker een aantal jaartjes gaan gebruiken en niet alleen deze vakantie.
Als het even kan zou ik graag video's met 1080P kunnen opnemen.
Tevens moet de camera niet al te groot en te zwaar zijn, doe er ook geen extra lenzen op (nog niet tenminste)

Ik heb al gekeken naar de Canon EOS 600D, en deze leek mij wel goed, maarja ik heb er niet veel verstand van. :| ..

Daarom aan jullie, wat voor soort camera kan ik het beste halen voor deze doeleindes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-10 09:33
Je vindt vast veel advies hier: [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6
Als ik je vereisten hoor, zou ik eerder voor een mirrorlesscamera gaan, dan voor een dslr. Klein, compact en goede beeldkwaliteit. Binnen dat budget zou ik voor een olympus epl5 gaan, al zou ik toch ook even kijken naar de sony nex-modellen. pricewatch: Olympus E-PL5 + 14-42mm II R f/3.5-5.6 Zilver

[ Voor 4% gewijzigd door Teun_2 op 25-06-2013 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Misschien is een Sony nex iets voor je, met 18-55 standaard en/of incl 55-200. Klein en licht, full hd. Nadeel is geen zoeker (wel goed scherm, maar blijft lastig te zien in volle zon). 55-200 is goedkoop voor veel bereik(275 euro extra), maar als de 18-55 of (16-50 pancake) genoeg zoom is kan je daar al mooie platen mee schieten.

Voordeel is dat een nex goede kwaliteit levert, maar ook licht en klein is. Daarnaast, als je nog niet veel verstand het van fotografie, is de (super)auto modus erg goed, die kiest vaak behoorlijke juiste instellingen.

De nex f3, 5n/5r en de 3n liggen erg dichtbij elkaar qua prijs en features. De beeldkwaliteit is hetzelfde bij al deze modellen. De nex6 is duurder door de ingebouwde electronische zoeker (heel fijn), los past die ook op de 3f en 5n (maar kost wel 250 euro ofzo), ik weet niet of die ook op de 3n of 5r past.

De Samsung nx1000 is ook een optie, ook vergelijkbare beeldkwaliteit, alhoewel ik de nex serie prefereer qua interface/gebruiksvriendelijkheid en bediening. Ook kan je 2e hands al goedkoop wat extra lenzen voor de nex krijgen.

[ Voor 45% gewijzigd door ToFast op 25-06-2013 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:28

Barrycade

Through the...

Is een Nikon 1 J1 niet wat voor je?
Maar 235 euro inclusief 10-30mm lens. Hou je fijn wat geld over voor een extra batterij, SD kaartjes en een tasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
  • Laatst online: 02-10 11:55
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een ILC. Waarom? Mijn vriendin heeft een Sony NEX-3 en ik moet zeggen, fijn ding dat mooie foto's maakt. Ik gebruik hem zelfs vaker dan zij zelf en ik vind het steeds leuker om foto's te maken en te experimenteren. Daarnaast ga ik volgend jaar voor zes maanden naar Taiwan en daarvoor wil ik een goede camera aanschaffen. Het zou zomaar kunnen dat een betere compactcamera meer bij mijn wensen past (daar moet ik achter komen), maar aangezien ik goede ervaringen heb met een ILC dacht ik meteen daar aan.

Budget: 300-350 euro (tweedehands mag ook)
Doel: Voornamelijk natuur/omgevingsfoto's/vakantiefoto's (en dan geen kroegfoto's ;) ) en een paar filmpjes tussendoor.
Filmen: Ja, 1080P met minimaal 30 FPS
Live view: nvt
Overige wensen: Kantelbaarscherm van de NEX-3 vind ik wel reuzehandig, maar is geen pre. Eigenlijk minimaal 12 MP (hoewel de Nikon 1 J1 met zijn 10MP ook wel voldoet). Hoeft geen touchscreen te hebben. Wifi niet nodig, GPS ingebouwd zou wel handig zijn maar ik begrijp dat dit niet gebruikelijk is bij ILC's.
Gewenst bereik: nvt

Waar heb ik al naar gekeken en wat naar aanleiding van reacties in dit topic al naar boven is gekomen:

Nikon 1 J1 kit (ik neig naar deze)
Sony NEX-5 (boven budget)
Nikon 1 V1 (iets boven budget)

Maar wellicht hebben jullie nog andere suggesties. Verder sta ik ook open voor een compactcamera, maar om een tijd vooruit te kunnen en eventueel uit te breiden leek mij een systeemcamera de beste keuze (DSLR is uitgesloten ivm prijs, complexiteit en afmeting/gewicht).

Kunnen jullie me advies geven?

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Zoals ik al boven je post is de Nikon 1 J1 nu 235 euro. Daar kan je geen buil aan vallen en hou je budget over voor andere zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Barrycade schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 13:50:
Zoals ik al boven je post is de Nikon 1 J1 nu 235 euro. Daar kan je geen buil aan vallen en hou je budget over voor andere zaken.
Klopt, hier zit ik dus het meest naar te kijken. Maar is ie ook een beetje toekomst proof en uitbreidbaar (beschikbaarheid lenzen e.d.).

Aangezien ik pas in februari 2014 vertrek heb ik nog alle tijd. Misschien is het goed om nog even te wachten op nieuwe modellen? Of komen die er voorlopig niet?

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Je kan altijd op nieuwere modellen wachten, maar nieuwere modellen zijn vaak ook weer duurder. In ieder geval bij introductie. Je zou eventueel ook kunnen overwegen om zo'n ding in Taiwan te halen, mogelijk is het daar goedkoper (even op Taiwanese webwinkels kijken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thvers
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:29
IK heb vandaag in de MM toch maar deze gehaald: pricewatch: Nikon D3100 + AF-S DX 18-55mm G VR Zwart

Nu hebben ze daar ook een pakket met een tas, lenzendoekje (microvezel), 8Gb SD kaart en een UV filter (52mm UV slim) voor €66,-

Is dit trouwens een goede deal? Het tasje kan ik voor €25,- los kopen maar een UV slim filter zijn er pas vanaf 30 euro, die ik zag. een "normale" UV filter kan ik al vanaf 12,00 krijgen.

Wat is het verschil hier tussen, en maakt het uit als je in Bali bent en geen slim model hebt?
btw, als vervanging van dat lenzendoekje kan ik daarvoor ook een beeldscherm microvezeldoek pakken? die heb ik hier nog wel liggen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Het ene microvezel doekje of het andere zal niet zoveel uitmaken, vermoed ik. Een slim model filter koop je meestal voor groothoeklenzen, waar anders de rand van het filter voor meer vignetting (lichtverlies in de hoeken) kan zorgen. Een 18-55 lijkt me geen slim filter nodig te hebben, een normaal filter zou daar moeten volstaan (ik gebruik ook geen slim filters op m'n 17-50).

Sowieso kan je je afvragen of een UV filter wel veel nut heeft. Het geeft meer kans op flare, verlies aan scherpte (de mate van beiden hangt af van de kwaliteit van het filter) en de bescherming die het aan je lens verleent is twijfelachtig. Op grote hoogte kan het wel helpen omdat daar meer UV licht aanwezig is, maar voor Bali lijkt het me niet bijzonder nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thvers schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 14:41:
Nu hebben ze daar ook een pakket met een tas, lenzendoekje (microvezel), 8Gb SD kaart en een UV filter (52mm UV slim) voor €66,-

Is dit trouwens een goede deal? Het tasje kan ik voor €25,- los kopen maar een UV slim filter zijn er pas vanaf 30 euro, die ik zag. een "normale" UV filter kan ik al vanaf 12,00 krijgen.
Nee. :N

imho:
16gb kaartje kopen bij dataio.nl, en zelf een veel mooier tasje uitzoeken.

UV filter, niet doen ! Tenzij (arguably) het er 1 van 90,- is met gorilla glas, goede coating e.d. brengt het niks positiefs, en dat is het gewoon niet waard voor een 18-55.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
henkie196 schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 14:37:
Je kan altijd op nieuwere modellen wachten, maar nieuwere modellen zijn vaak ook weer duurder. In ieder geval bij introductie. Je zou eventueel ook kunnen overwegen om zo'n ding in Taiwan te halen, mogelijk is het daar goedkoper (even op Taiwanese webwinkels kijken).
Ja dat kan ik ook doen, zal ik nog even overwegen.

Maar ik zit me weer verder in te lezen en daar komt de Sony NEX-3N ook als kandidaat uit.

Nu zat ik dus te denken:

-een nieuwe Nikon 1 J1 (eventueel met extra lens) (rond 240 euro of 390 met lens)
-een nieuwe Sony NEX-3N (rond de 350)
-een tweedehands Sony NEX-5 (rond de 325 euro te krijgen)

Wat ik me afvroeg, de Nikon heeft 'maar' 10MP. Nu staar ik me niet blind op aantal pixels maar hoe merk je dit verder? Het is wel de bedoeling dat ik na mijn reis enkele foto's groot laat afdrukken.
Ten tweede, hoe belangrijk is het aantal focuspunten. De Nikon heeft er 135 en de Sony 25. Waar merk je dit aan?

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
henkie196 schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 14:55:
Een slim model filter koop je meestal voor groothoeklenzen, waar anders de rand van het filter voor meer vignetting (lichtverlies in de hoeken) kan zorgen. Een 18-55 lijkt me geen slim filter nodig te hebben, een normaal filter zou daar moeten volstaan (ik gebruik ook geen slim filters op m'n 17-50).
Plus dat een slim filter imho helemaal niet handig is omdat die vaak aan de voorkant geen schroefdraad meer hebben (anders zijn ze niet zo slim) en je er dus je lensdop niet meer op kunt zetten. Daarvoor in de plaats wordt er dan als het goed is een extra lensdop meegeleverd die over het filter heen valt, maar dat is weer bijzonder onhandig in combinatie met de meeste zonnekappen.
Sowieso kan je je afvragen of een UV filter wel veel nut heeft. Het geeft meer kans op flare, verlies aan scherpte (de mate van beiden hangt af van de kwaliteit van het filter) en de bescherming die het aan je lens verleent is twijfelachtig. Op grote hoogte kan het wel helpen omdat daar meer UV licht aanwezig is, maar voor Bali lijkt het me niet bijzonder nodig.
Een goed UV filter kost net zoveel als de 18-55 lens, dus ter bescherming van de frontlens van het objectief lijkt het me niet echt een zinvolle uitgave.

[ Voor 0% gewijzigd door B64 op 27-06-2013 15:12 . Reden: typo... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een 10MP J1 foto is 32,78 x 21,95 cm op 300dpi, maar 150dpi en dus dubbel zo groot (of zelfs meer) is ook ruim voldoende aangezien je een foto van dat formaat op grotere afstand zal zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
jesper86 schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 15:14:
Een 10MP J1 foto is 32,78 x 21,95 cm op 300dpi, maar 150dpi en dus dubbel zo groot (of zelfs meer) is ook ruim voldoende aangezien je een foto van dat formaat op grotere afstand zal zien.
True that.

Volgende losstaande kwestie: GPS is niet gebruikelijk op ILC's hè? Ik zie het althans nergens als eigenschap naar voren komen.

Heeft het verder nog zin om naar een betere compactcamera te kijken voor mijn doelen en wensen? Anders kan ik daar definitief een streep door halen.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een geavanceerde compact is geavanceerd in de bediening, en de kwaliteit is zo goed als je kan krijgen in de vorm van een compact. Een ILC heeft meer kwaliteit dan een compact, maar kwa bediening begin je dan juist vaak weer onderaan. Vandaar dat een geavanceerde compact soms toch duurder kan zijn dan een instap ILC. Maar een goede optie is een Panasonic LX7 bijvoorbeeld.

De nikon 1 zou ik aanraden als je goede kwaliteit zoekt met automatische 'slimme' bediening.
Als je iets geavanceerder zoekt zou ik zeggen 1 van deze:
pricewatch: Olympus PEN E-PL3 + 14-42 Zwart
pricewatch: Olympus PEN E-PL3 + 14-42 + 40-150 Zilver

GPS zit niet echt in ilc's nee, alleen wifi dat begint een beetje te komen in nieuwe modellen.

[ Voor 7% gewijzigd door jesper86 op 27-06-2013 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Dank voor de toevoeging Jesper, heb hem bekeken maar het gaat hem toch niet worden. Evenals de J1. Ik ben vanmiddag in de winkel geweest om mijn keuzes eens naast elkaar te leggen. Ik vond de J1 toch niet lekker vastpakken en toch net iets te compact-camera-alike. Wel een mooi design maar ja, voor de rest toch niet echt wat ik wil.

Ik zit nu dus nog te twijfelen tussen de NEX-3N (nu nog duur maar over een paar maanden vast wat minder) en de NEX-5N (tweedehands). De redenen dat ik twijfel: de 5N heeft toch de mogelijkheid om het scherm ook naar beneden te klappen, dit gebruik ik bij de 3 van mijn vriendin soms dus kan ook handig zijn voor mijn eigen camera. Daarnaast heeft de 5N ook een touchscreen, ik weet niet hoe veel ik dat zou missen maar toch. De 3N daarentegen heeft een ingebouwde flitser: makkelijk en snel.

Mijn vraag hierbij is wel: hoe verhoudt zich een ingebouwde flitser ten opzichte van een externe flitser?

Een tweede vraag nog: de 3N heeft elektronische zoom. Maar 1) kan je dan ook nog manueel zoomen (draaien aan de lens) en 2) als je dan een andere lens monteert dan kan je toch gewoon manueel blijven zoomen?

edit: oh en hoe goed merk je het verschil tussen 25 en 50 fps filmpjes?

[ Voor 3% gewijzigd door Malfoi op 27-06-2013 21:05 ]

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kunnen jullie mij helpen?

Ik heb mij intussen behoorlijk ingelezen in de ILC's. De Olympus lijn lijkt daar voor mij het meest positief uit te komen (gunstige prijs/kwaliteit, doet wat ik wil, veel lenzen beschikbaar).

Ik weet alleen niet of ik nu moet kiezen voor het oude Olympus PEN E-PL3 model of de nieuwere E-PL5.

Het prijsverschil is aanzienlijk. Ik lees ook dat het kwaliteitsverschil behoorlijk is. Maakt het volgens jullie veel uit?

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 21:53:
Kunnen jullie mij helpen?

Ik heb mij intussen behoorlijk ingelezen in de ILC's. De Olympus lijn lijkt daar voor mij het meest positief uit te komen (gunstige prijs/kwaliteit, doet wat ik wil, veel lenzen beschikbaar).

Ik weet alleen niet of ik nu moet kiezen voor het oude Olympus PEN E-PL3 model of de nieuwere E-PL5.

Het prijsverschil is aanzienlijk. Ik lees ook dat het kwaliteitsverschil behoorlijk is. Maakt het volgens jullie veel uit?

Bij voorbaat dank!
Het verschil tussen de oude 12mp sensor en de nieuwe 16mp sensor is behoorlijk. Daarnaast bied de E-PL5 ook nog een grip wat wel fijn is. Aan de andere kant heb ik er zelf onlangs ook nog voor gekozen om te upgraden naar een oud model met de 12mp sensor. Het was/is gewoon erg aantrekkelijk om een camera voor zo'n laag bedrag te kopen. Daarnaast is de E-PL5 ook nog niet echt in prijs gedaald. Waarschijnlijk zal die na de zomer toch echt wel gaan dalen in prijs. Als je zo lang nog kan wachten zou ik dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

http://www.dpreview.com/p...ly_epl3&products=oly_epl5
Op dpreview kan je de verschillen naast elkaar zien.(als je dat nog niet wist),

Maar meeste winst zal je met lenzen bereiken is mijn indruk. Dus goedkopere camera met een betere lens dan de kitlens.

[ Voor 34% gewijzigd door Barrycade op 27-06-2013 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Malfoi schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 21:03:
Mijn vraag hierbij is wel: hoe verhoudt zich een ingebouwde flitser ten opzichte van een externe flitser?
Een externe flitser is normaalgesproken een stuk krachtiger, maar volgens mij zit er niet veel verschil tussen de pop-up flitser van de nieuwere modellen en de kleine meegeleverde losse flitser van de oudere modellen.
Een tweede vraag nog: de 3N heeft elektronische zoom. Maar 1) kan je dan ook nog manueel zoomen (draaien aan de lens) en 2) als je dan een andere lens monteert dan kan je toch gewoon manueel blijven zoomen?
Ja en ja.
edit: oh en hoe goed merk je het verschil tussen 25 en 50 fps filmpjes?
50 fps geeft een wat meer vloeiender beeld. Van beide moeten wel genoeg filmpjes zijn om het verschil te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barrycade schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 22:08:
Maar meeste winst zal je met lenzen bereiken is mijn indruk. Dus goedkopere camera met een betere lens dan de kitlens.
Voor het prijsverschil kan je de zeer leuke 45mm f/1.8 (portret)lens kopen. Dat is zeker een aanrader, welke je uiteindelijk ook zal kiezen. Maar ook de kitlens is om te beginnen best een leuk ding. Zeker voor beginners is een objectief met zoomfunctie wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
@PowerUp

Dat eerste leek mij ook al. Maar nu wordt mijn vermoeden bevestigd. Thanks voor het tweede, ook goed om te weten en voor wat betreft het derde.. eigenlijk vroeg ik naar de bekende weg. Beetje hetzelfde als gamen op 30fps of 60 fps. :)

Thanks nogmaals allemaal! Ik wacht sowieso tot na de zomer want haast heb ik toch niet. Kijken wat er met de prijzen van de 3N gebeurt en dan beslis ik tegen die tijd wel. :*)

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geen handmatige zoom hoor, het kan alleen elektronisch met die PZ lens die erbij zit.
The new SELP1650 lens is an extremely light, compact 16-50mm F3.5-5.6 powered zoom model that measures only 29.9 mm thick (when fully retracted) and contains built-in Optical SteadyShot™ image stabilization for clearer handheld images. Additionally, it features a dual-function ring that controls both power zoom and manual focus, depending on the camera’s focus mode. With the camera set to AF the control ring adjusts smooth, high-speed zoom with small hand movements. With the camera in MF mode, the ring controls manual focus. A smooth power zoom dial makes the lens particularly useful for shooting video.
ps. Een stukje over fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je aan de ring draait dan werkt het ongeveer net zoals een gewone lens. Je bedient dan alleen de motor ipv de lens zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Ja klopt, dit had ik al wel door. Je bedient dan alleen de zoom via de knop bovenop of de knop op de lens zelf. Op zich wel jammer maar ach.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:56

mrc4nl

Procrastinatie expert

de gemiddelde (ex) compactcamera user zal er iig niet wakker van liggen

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat niet, maar dat was de vraag en dit is het correct antwoord. Zolang er nog geen brain-control is is het gebruik van de hand niet reden genoeg om iets elektronisch bedienen handmatig te noemen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Weet iemand trouwens een goede camerawinkel in Utrecht waar je ook echt goed advies krijgt en de camera vast kan houden? Gisteren uiteraard even bij de MM gekeken maar dat is op die vlakken toch weinig soeps. Ook bij CameraNL gekeken maar dat dat assortiment is vrij beperkt. Dacht zelf nog aan Prisma bij de Mariaplaats maar andere suggesties zijn welkom.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekjurjens
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-01-2021
Beste Tweakers. Ik ben momenteel bezig met het opzetten van een Youtube kanaal voor een niet nader te noemen bedrijf. Hiervoor moet uiteraard apparatuur worden aangeschaft.

Het budget ligt momenteel rond de 3000, maar hier moeten ook nog een shoulder rig, camera-slider en statieven voor worden gekocht. Kwaliteit komt op de eerste plaats, dus het budget kan eventueel nog verhoogd worden.

Neen.

Een bedrijfsvideo (eenmalig) en wekelijkse productvideo's.

Ja, dit is een must.

Vind ik persoonlijk wel erg prettig.

bereik
Ik moet de details van de producten (het zijn instrumenten) goed kunnen vastleggen maar ook overzichtsshots kunnen maken. Op dit gebied zie ik persoonlijk door de bomen het bos niet meer en kan ik jullie expertise goed gebruiken.

Natuurlijk heb ik zelf ook al rondgekeken en mij lijkt de panasonic Lumix GH3 de meest geschikte kandidaat, maar welke lensen kan ik daar dan het beste bij nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ken je dit topic al: Het video-dSLR hardware topic
De topicstart is wat ouder, maar de informatie in het topic is wel aardig compleet en er wordt nog veel in gereageerd. Dus ik zou zeggen: neem daar eens een kijkje en stel daar gerust vragen, want het is toch wat specialistischer dan een standaard 650D met kitlens aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekjurjens
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-01-2021
Excuses, dat topic lijkt mij inderdaad geschikter, bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben zelf een beginner met fotograferen, maar ben wel van plan om op cursus fotografie te volgen. Zelf heb ik al gekeken naar de Canon 700D en de Canon 60D.. Ook zijn de verschillen tussen deze twee camera's mij niet geheel duidelijk?

Maximaal €600-€800 zonder lens

Geen

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Landschappen, personen, insecten ... Allerlei

Foto's primeren

Lijkt mij toch makkelijk

Bijhorende lenzen

De 60d kan ik uiteindelijk aan dezelfde prijs krijgen dan de 700d, dus graag advies

Wat mij ook onduidelijk is om een start lens te kiezen:

1: Canon EF-S 18-55mm F3.5-5.6 DC III Bulk
2: Canon EF-S 18-55mm F3.5-5.6 IS STM Bulk
3: Canon EF-S 18-135mm F3.5-5.6 IS Bulk

Wat is hiervan de beste lens om mee te beginnen als starter en om eenopleiding mee te starten of eventueel andere mogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-08 18:33
Ik ben op dit moment aan het kijken naar dSLR's en ben uitgekomen bij Canon omdat deze het fijnst in de hand liggen. Nu valt de keuze tussen een 600D of 700D. De 700D is in dezelfde lens-configuratie € 168 duurder. Van wat ik kan vinden zit er niet heel veel verschil tussen de 600 en 700D. Het belangrijkste verschil lijkt het touch-screen te zijn wat ik verder niet van toegevoegde waarde vindt. Hebben jullie nog belangrijke argumenten voor of tegen de aanschaf van de 600 of 700D met het prijsverschil in gedachte?

[ Voor 5% gewijzigd door Mastasidaz op 29-06-2013 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunick
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-07 15:18
Beste tweakers,

Ik zou nu toch echt eens als beginnend fotograaf de stap willen zetten naar een systeemcamera vanwege de compactheid en kwaliteit, ook omdat ik 5 maanden vertrek naar Londen waar ik hopelijk mooie plaatjes kan schieten!
Nu fotografeer ik nl. nog met een oude compactcamera.

Mijn budget zal rond de €300 liggen, een kitlens zal voldoende zijn.
Wat ik zelf al ben tegengekomen:
- De nikon 1 j1 of j2?, die voor een vriendenprijsje tegenwoordig te koop is.
- De nikon 1 v1, niet meer goed leverbaar voor een nette prijs, maar de zoeker lijkt me toch wel ideaal
- De Sony NEX-3, nog aan de duurdere kant, omdat hij net pas gelanceerd is.. Ook wat grotere lenzen.
- De Olympus PEN E-PL3, weer wat aan de oudere kant, ook vrij grote lenzen. Nette prijs.

Wat zouden jullie mij kunnen aanbevelen? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Mastasidaz schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 18:11:
Ik ben op dit moment aan het kijken naar dSLR's en ben uitgekomen bij Canon omdat deze het fijnst in de hand liggen.
Is dat uit eigen ervaring in een winkel, of een quote uit een of andere review. Ergonomie is namelijk puur persoonlijk, en kan zelfs verschillen tussen diverse Canon camera's. Welke camera (volledig onafhankelijk van het merk of model) het beste in de hand ligt kun je alleen maar zelf beoordelen.
Nu valt de keuze tussen een 600D of 700D. De 700D is in dezelfde lens-configuratie € 168 duurder. Van wat ik kan vinden zit er niet heel veel verschil tussen de 600 en 700D. Het belangrijkste verschil lijkt het touch-screen te zijn wat ik verder niet van toegevoegde waarde vindt. Hebben jullie nog belangrijke argumenten voor of tegen de aanschaf van de 600 of 700D met het prijsverschil in gedachte?
De verschillen tussen de 600D en 700D zijn erg, erg subtiel. Gezien het prijsverschil zou ik niet weten waarom je een 700D zou moeten kopen eerlijk gezegd. Maar dat zijn slecht mijn twee centen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
De verschillen tussen een 650D en een 700D zijn vrijwel niet bestaand. De verschillen tussen een 600D en een 700D zijn toch wat groter. Grootste verschil op gebied van fotografie (buiten dus dingen als touchscreen e.d.) is volgens mij toch wel dat de 650D en 700D hetzelfde AF systeem hebben als de 60D, terwijl de 600D een minder goed AF systeem heeft.

De verschillen tussen een 700D en een 60D zijn op fotografisch gebied ook niet geweldig groot. Sensor is min of meer gelijk, AF is gelijk, fps is een beetje anders. Het grootste verschil daar is in de ergonomie. Meer knoppen op de 60D en een schermpje bovenop zodat je niet altijd in de menu's hoeft te duiken om instellingen te veranderen. Daarnaast is de 60D ook groter, wat een voordeel of een nadeel kan zijn, afhankelijk van persoonlijke voorkeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
Bedankt voor de reacties, wat betreft het in de hand liggen heb ik zelf verschillende modellen van Nikon, Canon en Sony aangevoeld. De grip van de xxxD serie van Canon past daarbij het beste in mijn handen en voelt het meest natuurlijk aan.

Naast het touch screen is het AF-systeem inderdaad verschillend tussen de 6 en 700D. Zal dit in de praktijk een grote winst opleveren tijdens het gebruik van de camera? Volgens de review hier is de 600D alleen kruisgevoelig in het midden in tegenstelling tot de 650 / 700D waar alle negen af-punten kruisgevoelig zijn, maar vaak fotografeer je ook alleen iets in het midden denk ik omdat je daar op richt?

De 60D is overigens ook een zeer mooie camera maar ligt buiten het budget helaas. :X

[ Voor 12% gewijzigd door Mastasidaz op 29-06-2013 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht zou je ook eens een Pentax in de handen kunnen houden. Over het algemeen worden die als zeer prettig ervaren op dat vlak. De K-30 bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Laatst online: 29-09 10:15
Lunick schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 21:23:
Beste tweakers,

Ik zou nu toch echt eens als beginnend fotograaf de stap willen zetten naar een systeemcamera vanwege de compactheid en kwaliteit, ook omdat ik 5 maanden vertrek naar Londen waar ik hopelijk mooie plaatjes kan schieten!

- De nikon 1 v1, niet meer goed leverbaar voor een nette prijs, maar de zoeker lijkt me toch wel ideaal
- De Sony NEX-3, nog aan de duurdere kant, omdat hij net pas gelanceerd is.. Ook wat grotere lenzen.
- De Olympus PEN E-PL3, weer wat aan de oudere kant, ook vrij grote lenzen. Nette prijs.

Wat dacht je van de Panasonic G3? Iets ouder model maar daardoor goedkoper te vinden. Zoals hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
j1 dubbele lens kit is ook voordelig. pricewatch: Nikon 1 J1 + 1 NIKKOR VR 10-30mm f/3.5-5.6 + 1 NIKKOR VR 30-110mm f/3.8-5.6 Wit
tele kan je goed gebruiken voor de klok van de big ben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
Verwijderd schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 23:56:
Wellicht zou je ook eens een Pentax in de handen kunnen houden. Over het algemeen worden die als zeer prettig ervaren op dat vlak. De K-30 bijvoorbeeld.
Bedankt voor je reactie, ik ben er zeker van dat het een Canon wordt alleen niet of het de 6 of 700D wordt. Als ik het goed begrijp mist de 600D het hybrid AF systeem waardoor het scherpstellen iets langer kan duren bij het maken van foto's. Bij het maken van video's is het nog wat onduidelijk voor mij. Zorgt dat ervoor dat de 600D een object niet in focus kan houden als het beweegt? (telkens in en uitzoomen?)

Verder vindt ik het erg belangrijk omdat ik vaak met een statief werk en ook productfoto's maak dat er scherpgesteld kan worden met behulp van AF door op het scherm te kijken i.p.v. door de zoeker. Hier zit volgens mij geen enkel verschil tussen beide camera's? Behalve dan dat het scherpstellen van de 600D iets langer kan duren? :)

[ Voor 3% gewijzigd door Mastasidaz op 30-06-2013 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mastasidaz schreef op zondag 30 juni 2013 @ 11:51:
Bedankt voor je reactie, ik ben er zeker van dat het een Canon wordt alleen niet of het de 6 of 700D wordt. Als ik het goed begrijp mist de 600D het hybrid AF systeem waardoor het scherpstellen iets langer kan duren bij het maken van foto's. Bij het maken van video's is het nog wat onduidelijk voor mij. Zorgt dat ervoor dat de 600D een object niet in focus kan houden als het beweegt? (telkens in en uitzoomen?)
De 600D doet geen autofocus tijdens het filmen, dat moet je dus met de hand doen.
Verder vindt ik het erg belangrijk omdat ik vaak met een statief werk en ook productfoto's maak dat er scherpgesteld kan worden met behulp van AF door op het scherm te kijken i.p.v. door de zoeker. Hier zit volgens mij geen enkel verschil tussen beide camera's? Behalve dan dat het scherpstellen van de 600D iets langer kan duren? :)
Dat klopt en de 650D/700D schijnt niet heel veel sneller scherp te stellen dan de 600D op die manier. Voor de M is er net een firmware update uitgebracht die dit verbetert. De nog niet aangekondigde 70D zou 5x sneller moeten worden (dan de 600D). Wel kan je daarnaast in liveview "quick" AF gebruiken waarbij de spiegel even neergeklapt wordt voor de standaard fase-AF die gewoon snel werkt. Maar voor productfoto's zou ik eerder handmatig scherpstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
Bedankt voor de reactie! Uiteindelijk is het toch de 700D geworden na lang getwijfeld te hebben over het prijsverschil. Er zijn niet heel veel nieuwe features geïntroduceerd ten opzichte van de 600D (hybrid AF / continues zoom bij video, maar uiteindelijk gaf dat de doorslag samen het betere gevoel een camera te kopen die net uit is dan één die er al wat langer is. Wellicht ben ik hiermee in de marketingmolen gevallen, maar uiteindelijk moet je toch kiezen waar je jezelf het fijnst bij voelt. :) Bedankt voor de hulp bij het kiezen!

[ Voor 10% gewijzigd door Mastasidaz op 30-06-2013 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Lunick schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 21:23:
Beste tweakers,

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje. Ik weet niet wanneer je naar Londen vertrekt, maar anders zou ik nog even wachten tot de prijzen van de NEX-3N dalen na de zomer.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ndrenth
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-07 20:26
Ik ga over een kleine maand op vakantie naar Thailand en wil eigenlijk wel graag goede foto's kunnen maken op vakantie. Ik heb altijd compactcamera's gebruikt die gewoon behoorde tot het gezin (gekocht door vadertje lief), maar ik vind altijd de kwaliteit tegenvallen. Ik heb mijn ogen daarom gericht op een systeemcamera, voornamelijk omdat ze alsnog redelijk compact zijn en de kwaliteit beter is dan een compactcamera.

Ik ben uitgekomen op de Nikon 1 1j, deze past binnen mijn budget en wordt volgens mij geleverd met een standaard lens 10-30 mm. Ik denk dat deze lens voor mij, als beginner, zal volstaan. Ik kan altijd later nog een lens erbij kopen als ik dit nodig acht. Maar ik ben dus niet op zoek naar een pakket van systeemcamera + extra goede (niet standaard) lens.

~250 Euro

Nee

Landschappen (tijdens vakantie)

Nee

Denk dat dit wel een grote plus is voor een fotografie leek (wat ik ben).

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Ik heb graag een compact model, ben wel bereid dit op te geven als een groter model echt meerwaarde zou geven qua specs.

Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Ik ben niet van plan om achterlijk ver in te gaan zoomen, dus ook niet inzoomen op bepaalde details van een groter geheel. Ik ben van plan het te houden bij de standaard lens die geleverd wordt (10-30mm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

De Nikon 1 J1 is een nette camera, en ik ken ook geen andere ilc die rond de 250 euro kost.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

witeken schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 15:28:
De Nikon 1 J1 is een nette camera, en ik ken ook geen andere ilc die rond de 250 euro kost.
Vrijwel alle instap ILC's bereiken op een gegeven moment zo'n prijspunt.

Je kan dus ook zoeken in de NEX-3 serie, E-PM/E-PL serie of GF serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ndrenth
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-07 20:26
Verwijderd schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 15:38:
[...]

Vrijwel alle instap ILC's bereiken op een gegeven moment zo'n prijspunt.

Je kan dus ook zoeken in de NEX-3 serie, E-PM/E-PL serie of GF serie.
Ja, die camera's zijn nu echter nog een stukje duurder en ik moet 'm toch wel snel gaan aanschaffen :) Zijn de systeemcamera's waar jij het over hebt hun meerwaarde waard ten opzichte van die Nikon 1 j1? Vanuit gaande dat ik een leek ben en dus vooralsnog niet veel met verschillende settings zal gaan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ndrenth schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 17:48:
[...]

Ja, die camera's zijn nu echter nog een stukje duurder en ik moet 'm toch wel snel gaan aanschaffen :) Zijn de systeemcamera's waar jij het over hebt hun meerwaarde waard ten opzichte van die Nikon 1 j1? Vanuit gaande dat ik een leek ben en dus vooralsnog niet veel met verschillende settings zal gaan spelen.
Elke camera is een compromis van zaken. Op het punt van sensorkwaliteit zal de NEX de rest voorbij streven. Op het gebied van uitbreidbaarheid zou je veel beter voor een E-PL/E-PM of GF kunnen gaan. Maar op het gebied van AF zal de J1 denk ik de rest wel achter zich laten. Nikon heeft dat gewoon erg goed voor elkaar gekregen. Verder heeft de J1 niet zo heel veel controle opties, maar dat is ook lang niet wat iedereen zoekt.

Als beginner/leek zal je het toch niet zo snel gebruiken. Aan de andere kant kan het al vrij snel een hobby worden en dan... Afijn, je begrijpt het wel. Voor ieder wat wils en als je de J1 voor een mooie prijs kan krijgen zal je er zeker geen miskoop aan doen.
Pagina: 1 ... 32 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's