Ik kom hier ook eens om hulp vragen... Kan er echt niet meer aan uit. Misschien staar ik me blind?
Ik wil eigenlijk een D3200 + 18-105, maar mag niet van mijn ouders. Ze vinden dat het te zwaar + te broos is. (verhaal apart, maar goed. Ze kopen het, dus zij beslissen dat het redelijk compact/licht moet zijn...)
Aangezien ik goede beeldkwaliteit wil, dus grote sensor. Zal het wel een ILC worden zeker?
Wat is je beschikbare budget?
max. 500-550€
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Geen
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Niet per se. Maar 80% van de foto's worden getrokken op reis. Daar is het zowat een mix van landschap, macro, detail (bv. inzoomen op een beest)
In donkere situaties worden foto's bijna nooit genomen. Maar indien wel, wil ik zeker geen ruis. Snelheid van AF doet er niet zo veel toe.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Niet prioritair, maar toch gewenst om 1080p te kunnen opnemen.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Best wel ja, zeker voor als mijn ouders het eens gebruiken.
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Het moet best compact en licht zijn. Dus zeker niet even zwaar als een DSLR (inclusief lens).
Tevens moet een kleine flitser inbegrepen zijn. Liefst ingebouwd.
Beeldkwaliteit is prioritair. Dus zelfs liever iets met een APS-C sensor.
Lens moet stabilisatie hebben en enige DoF is toch gewenst.
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Ik wil toch een goed bereik. Gewenst toch iets gelijkaardigs aan 18-105mm qua bereik.
In feite kom ik op het volgende uit:
Sony NEX-3N + 16-50 (te weinig bereik spijtig genoeg) of een Sony NEX-5R
Samsung NX-1000 + 20-50 (te weinig bereik, geen flitser/geen beeldstabilisatie. WEL goedkoop)
Olympus PEN E-PL3 + 14-42 + 40-150 (prijs is ok, bereik ook. Weliswaar niet erg handig met 2 lenzen + kleinere sensor)
Canon EOS M + 18-55 + speedlight
Mis ik iets? Zijn er misschien toestellen die me beter zouden passen?
Ik kan niet geloven dat een D3200 nu echt het enige ideale keuze is voor mij.

Kan dat echt niet compacter zonder te veel, vooral qua kwaliteit, in te boeten?
En welke keuze is nu de juiste? Op die moment zit ik toch naar de Sony te kijken... (zonde van bereik, maar goed...)