Bedankt allemaal voor de reacties! Ik heb een Nikon d5100 gekocht en die bevalt goed! Voor de eisen die ik had konden op zich vrijwel alle camera's gebruikt worden denk ik, maar deze is super! Bedankt.Verwijderd schreef op zondag 23 juni 2013 @ 23:12:
[...]
Dit komt denk ik vooral door de belichting. Op de camera die ik nu heb past geen flitser. Ik wil nu een nieuwe, en dan meteen een goede.Bedankt voor de info!
Ik kan tweedehands een Olympus Pen E-PM1 overkopen van iemand, Ik weet dat de sensor een stuk groter is als die van de nikon 1 j1 en de prijs is een stuk lager (70eu minder, want is tweedehands). Ik las wel ergens dat de olympus een redelijk oude sensor gebruikt, maar volgens mij zou het voor mij alsnog volstaan voor mij persoonlijk.. De Nikon blinkt volgens mij uit in snelle foto's maken, maar dat is voor mij niet erg van toepassing, en de batterij schijnt heel snel op te zijn.
Verwijderd
De E-PM1 is met S-AF behoorlijk rap. De accu die erin zit zal je zo'n 600+ foto's opleveren. Ik heb met dezelfde accu nooit een probleem gehad op een dagtrip. De sensor is verouderd maar presteert tot ISO 800/1600 nog goed. Die waarden heb ik echter zelden tot nooit nodig.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2013 23:27 ]
Deze lens zit erbij: 14-42 mm Zuiko Lens.jesper86 schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 23:13:
Met 14-42 II R dan wel ?
@jesper86:
Misschien een stomme vraag, maar zit er verschil in filters qua merken/grote lens? Ik weet dat er verschillende mount systemen voor de lenzen zijn, of zijn de filters universeel passend? Ik wil namelijk in ieder geval wel een UV-filter kopen om de lens te beschermen!
Misschien een stomme vraag, maar zit er verschil in filters qua merken/grote lens? Ik weet dat er verschillende mount systemen voor de lenzen zijn, of zijn de filters universeel passend? Ik wil namelijk in ieder geval wel een UV-filter kopen om de lens te beschermen!
[ Voor 16% gewijzigd door Ndrenth op 03-07-2013 02:15 ]
Verwijderd
Filter schroefdraad is universeel maar de grootte (diameter) van de filters kan voor elk objectief anders zijn, dit hoort op de lens te staan. Hierboven staat zo te zien op de onderste foto 40,5mm wat volgens mij een bijzondere maat is. Bij de bovenste is het niet erg goed te zien maar daar staat 37mm.Ndrenth schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 02:15:
Verwijderd
Ik zou voor september mij een nieuwe camera willen kopen maar ik weet nu niet goed welke te nemen. Ik had mijn gedachten op de 700d gezet maar nu ik zag dat de 70d ook uitkomt begin ik te twijfelen. In ben slechts een beginner met deze producten en wil ook niet gaan overdrijven maar ook niet na een paar maanden uit de camera gegroeid zijn. Wat is jullie advies ?
Ik denk dat voor een beginner de 700d een goede camera is, en de 70d misschien wat overdreven. Een 600d zou ook al kunnen volstaan en dan heb je meer geld over om in lenzen te investeren.
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
Lenzen !Verwijderd schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 06:02:
Wat is jullie advies ?
Een 700D voegt weinig van daadwerkelijk praktische waarde toe. Met een 600D heb je 300 euro meer om te besteden aan optiek. Lenzen is hetgeen wat de foto's maakt, waarmee je kan leren wat je leuk vind, en welke je gewoon kan houden mocht je het fotograferen zo leuk vinden dat je wil upgraden naar een 70D, welke tegen die tijd dan bovendien ook een stuk voordeliger zal zijn.
Beide zijn prima, zeker om mee te beginnen. Het is echt niet gauw dat je binnen een paar weken alle ins en outs kent van de camera. Het zijn geen instapmodellen dus daar hoef je je denk ik niet veel zorgen over te maken.Verwijderd schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 06:02:
Ik zou voor september mij een nieuwe camera willen kopen maar ik weet nu niet goed welke te nemen. Ik had mijn gedachten op de 700d gezet maar nu ik zag dat de 70d ook uitkomt begin ik te twijfelen. In ben slechts een beginner met deze producten en wil ook niet gaan overdrijven maar ook niet na een paar maanden uit de camera gegroeid zijn. Wat is jullie advies ?
Denk er wel aan dat investeren in glas (lees: lenzen) belangrijker is dan de body. Heb zelf sinds kort een D7000 en had eerst een D3100. Voor mij is de D7000 (als amateur) ruim voldoende qua mogelijkheden. Enige investeringen die ik nu nog doe is in lenzen en flitsers etc.
Wanneer ben je uit een camera gegroeid dan? Ik doe zelf ook nog steeds met een 550d (en daarvoor met een nikon D50). Kan met de 550d alles snel genoeg instellen (hoef geen menu in voor iso / diafragma / sluitertijd iig). En schiet er toch best leuke plaatjes mee. Beetje afhankelijk wat je fotografeert ook natuurlijk, voor sport schiet mijn 550d wel echt te kort, maar voor wat ik doe, portretten voornamelijk, zou ik niet veel voordeel halen uit bijv. een 70d ipv de 550dVerwijderd schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 06:02:
Moet wel zeggen dat een volgende camera die ik ook wel eentje uit de xxd of xd serie zal worden, maar voorlopig schiet ik nog vrolijk met de 550d verder zolang hij werkt
Uitgegroeid dat klinkt een beetje alsof de camera de beperkende factor is van de kwaliteit van je foto's, maar dat zal niet snel / nooit het geval zijn (tenzij bij sportfotografie e.d. misschien)
[ Voor 16% gewijzigd door hypz op 03-07-2013 16:24 ]
Van de Nikon site:Verwijderd schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 21:31:
Even een hele praktische vraag; hoe groot is de RAW file bij een camera als de 600D?
http://imaging.nikon.com/lineup/dslr/d600/spec.htm
Moet je even kijken onder het kopje "memory card capacity".
NEF (RAW), Lossless compressed, 14-bit komt op ongeveer 29,2 MB uit volgens de D600 spec list.
[ Voor 12% gewijzigd door AdmiralSnipe op 05-07-2013 21:41 ]
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
@Ndrenth: Je kunt ook nog kijken naar de Panasonic G3, ook te koop voor 249, deze heeft ook een goede zoeker, kantel en draaibaar display en een betere sensor dan de E-PM1 en J1. Wel iets groter, maar nog steeds een kleine camera.
Verwijderd
bij mijn Canon EOS 600D 14-54MB, gemiddeld 26,5MBVerwijderd schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 21:31:
Even een hele praktische vraag; hoe groot is de RAW file bij een camera als de 600D?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2013 22:32 ]
Verwijderd
AdmiralSnipe schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 21:39:
Van de Nikon site:
http://imaging.nikon.com/lineup/dslr/d600/spec.htm
Moet je even kijken onder het kopje "memory card capacity".
NEF (RAW), Lossless compressed, 14-bit komt op ongeveer 29,2 MB uit volgens de D600 spec list.
De 600D is inderdaad relevanter voor mijn verhaal, maar een ballpark is al erg behulpzaam. Dan weet ik waar ik ongeveer aan moet denken. Via Google blijkt deze informatie wat lastig te vinden (daar gaat het vooral over pixels en dergelijke), maar mensen die het spul gebruiken weten zoiets vaak beterjesper86 schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 22:15:
Alleen jammer dat hij het van de 600D wilde weten.
Met 550d zijn mijn raws meestal rond de 23mb, zelfde sensor en hardware bijna dus zal wel vergelijkbaar zijn
[ Voor 43% gewijzigd door hypz op 05-07-2013 22:26 ]
Verwijderd
Okay, bedankt! Dan weet ik waar ik qua geheugenkaarten en opslagruimte ongeveer aan moet denken. Als ik het gebruik van mijn vorige (compact)camera aanhoud kom je met 300 GB al een heel eind. Dan heb ik HD-films niet meegenomen, wat flink wat rapper aantikt, maar dat zal ik een stuk minder doen.hypz schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 22:24:
Met 550d zijn mijn raws meestal rond de 23mb
Ik zit met het zicht op een DSLR te twijfelen tussen 2TB en 3TB aan opslag, maar ik denk dat het eerste afdoende zal zijn.
Guttegut, ik zit weer lekker op te letten...jesper86 schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 22:15:
Alleen jammer dat hij het van de 600D wilde weten.
Waarom gebruiken ze dan ook typenummers die zo op elkaar lijken...
Nikon D60 - Canon 60D
Nikon D700 - Canon 700D
Nikon D600 - Canon 600D
etc.
Maar ook voor een 600D moet het toch niet moeilijk zijn om de bestandsgrootte van RAW files te vinden, zelf onderzoek doen is ook niet verkeerd.
Verwijderd
Trust me, I'm a tweakerAdmiralSnipe schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 22:30:
Maar ook voor een 600D moet het toch niet moeilijk zijn om de bestandsgrootte van RAW files te vinden, zelf onderzoek doen is ook niet verkeerd.
Het antwoord is dus 20-30 MB. Bedankt voor de input!
600D is inderdaad niet zo makkelijk te vinden als de D600 maar ik kwam al snel hier op uit:Verwijderd schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 22:38:
[...]
Trust me, I'm a tweakerOp de website van Canon is het niet te vinden. Verschillende Google searches leveren vooral geblaat over sensoren en pixels op in allerlei reviews, maar niet wat zo'n bestandje simpelweg weegt. Dan is de beste optie het gewoon even te vragen bij mensen die het kunnen dromen.
Het antwoord is dus 20-30 MB.
http://www.the-digital-pi...al-SLR-Camera-Review.aspx
In de tabel staat T3i maar dat is dus dezelfde camera als de 600D (andere benaming in Noord-Amerika).
Deze tabel geeft tussen de 25 en 35 MB aan, dus komt wel redelijk overeen met wat hier gezegd wordt.
Nog 1, deze komt op 27,3MB uit:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/T3I/T3IA6.HTM
Wel grappig dat de bestanden groter worden bij hogere iso's terwijl de foto's er juist lelijker uit gaan zien (op zich wel logisch want de sensor moet meer info verwerken doordat deze gevoeliger wordt voor licht).
[ Voor 14% gewijzigd door AdmiralSnipe op 05-07-2013 22:56 ]
Nog even voor je gekeken, uit een mapje met 500nogwat foto's is het gemiddeld zo'n dikke 23mb als ik uitreken. Af en toe een uitschieter van 27mb maar 30 heb ik nog niet meegemaakt voor zover ik weet. Misschien foto's met veel ruis dat het dan hoger word? Ik schiet zelf zelden boven iso400.
Zal ik het NOG "leuker" voor je maken : Er is ook een Canon D60 geweest vroegerAdmiralSnipe schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 22:30:
Guttegut, ik zit weer lekker op te letten...
Waarom gebruiken ze dan ook typenummers die zo op elkaar lijken...
Nikon D60 - Canon 60D
Nikon D700 - Canon 700D
Nikon D600 - Canon 600D
etc.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Beste Tweakers,
Ik loop al een aantal (5) jaren rond met een Samsung NV24HD. Het is wel een leuk fototoestelletje maar de kwaliteit van de foto's laat soms te wensen over. Ik loop ook al een behoorlijke tijd te roepen dat ik de overstap wil maken naar een dSLR. Aangezien de vakantie alweer bijna voor de deur staat, en ik mooie kiekjes wil maken in Japan en Zuid-Korea vind ik het to be honest wel tijd voor een andere camera. Aangezien ik al een tijdje loop te blèren om een dSLR dacht ik er aan om een dSLR aan te schaffen.
Wat is je beschikbare budget?
Over het budget hoef ik me niet zo veel zorgen te maken, ik wil echter in eerste instantie niet meer dan totaal €700 - €800 uitgeven.
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee, ik heb geen objectieven in bezit.
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Allerlei, ik wil met name mooie vakantiefoto's maken, en foto's in en rondom het huis, macro en detailfoto's vind ik trouwens ook leuk om te doen (close-ups van bloemen enzo). Landschappen zijn natuurlijk ook altijd leuk om te fotograferen. Luchtvaart is tevens een passie van mij en ik vind het dan ook leuk om op zijn tijd vliegtuigen te spotten, ik denk dat zo'n dSLR daar wel bij helpt.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Het is geen noodzaak, maar het is natuurlijk altijd mooi meegenomen.
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Ik wil een resolutie die minimaal equivalent aan die van mijn huidige camera, dus 12 MP of hoger. Daarnaast vind ik het denk ik wel prettig om een viewfinder te hebben. Een ILC camera lijkt me onpraktisch aangezien je dan constant op je schermpje moet kijken en aan het hanessen bent met de lens, het formaat van deze camera's is echter wel een voordeel.
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Ik wil het waarschijnlijk eerst even houden bij de standaard 18 - 55 mm kitlens, en later (al dan niet voor of na de vakantie) wellicht een zoomlens aan te schaffen.
Na een beetje rondgeneuzel en gekeken te hebben bij de MediaMarkt liep ik de Canon EOS 100D + EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM tegen het lijf. Zo op het eerste gezicht vond ik dit wel een leuke dSLR. Lag ook prettig in de hand en, in tegenstelling tot andere camera's zoals de 700D of de 1100D, zat mijn duim niet in de weg voor mijn neus wanneer ik door de viewfinder kijk. Deze camera is ook relatief compact en licht, wat natuurlijk ook een voordeel is. Ik neig er dus sterk naar om deze camera aan te schaffen.
Zoals eerder aangegeven lijkt een ILC me niet het je van het aangezien je dan constant op je schermpje moet kijken en tegelijkertijd ook met de lens moet hanessen. Dit lijkt me niet echt praktisch, maar wellicht is het tegendeel waar. Ik sta trouwens ook open voor een goede alternatieve compactcamera, maar ik neig toch erg sterk naar een dSLR.
Wellicht hebben jullie enkele suggesties en kunnen jullie enig advies geven met betrekking tot de keuze van een camera?
Ik loop al een aantal (5) jaren rond met een Samsung NV24HD. Het is wel een leuk fototoestelletje maar de kwaliteit van de foto's laat soms te wensen over. Ik loop ook al een behoorlijke tijd te roepen dat ik de overstap wil maken naar een dSLR. Aangezien de vakantie alweer bijna voor de deur staat, en ik mooie kiekjes wil maken in Japan en Zuid-Korea vind ik het to be honest wel tijd voor een andere camera. Aangezien ik al een tijdje loop te blèren om een dSLR dacht ik er aan om een dSLR aan te schaffen.
Over het budget hoef ik me niet zo veel zorgen te maken, ik wil echter in eerste instantie niet meer dan totaal €700 - €800 uitgeven.
Nee, ik heb geen objectieven in bezit.
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Allerlei, ik wil met name mooie vakantiefoto's maken, en foto's in en rondom het huis, macro en detailfoto's vind ik trouwens ook leuk om te doen (close-ups van bloemen enzo). Landschappen zijn natuurlijk ook altijd leuk om te fotograferen. Luchtvaart is tevens een passie van mij en ik vind het dan ook leuk om op zijn tijd vliegtuigen te spotten, ik denk dat zo'n dSLR daar wel bij helpt.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee.
Het is geen noodzaak, maar het is natuurlijk altijd mooi meegenomen.
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Ik wil een resolutie die minimaal equivalent aan die van mijn huidige camera, dus 12 MP of hoger. Daarnaast vind ik het denk ik wel prettig om een viewfinder te hebben. Een ILC camera lijkt me onpraktisch aangezien je dan constant op je schermpje moet kijken en aan het hanessen bent met de lens, het formaat van deze camera's is echter wel een voordeel.
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Ik wil het waarschijnlijk eerst even houden bij de standaard 18 - 55 mm kitlens, en later (al dan niet voor of na de vakantie) wellicht een zoomlens aan te schaffen.
Na een beetje rondgeneuzel en gekeken te hebben bij de MediaMarkt liep ik de Canon EOS 100D + EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM tegen het lijf. Zo op het eerste gezicht vond ik dit wel een leuke dSLR. Lag ook prettig in de hand en, in tegenstelling tot andere camera's zoals de 700D of de 1100D, zat mijn duim niet in de weg voor mijn neus wanneer ik door de viewfinder kijk. Deze camera is ook relatief compact en licht, wat natuurlijk ook een voordeel is. Ik neig er dus sterk naar om deze camera aan te schaffen.
Zoals eerder aangegeven lijkt een ILC me niet het je van het aangezien je dan constant op je schermpje moet kijken en tegelijkertijd ook met de lens moet hanessen. Dit lijkt me niet echt praktisch, maar wellicht is het tegendeel waar. Ik sta trouwens ook open voor een goede alternatieve compactcamera, maar ik neig toch erg sterk naar een dSLR.
Wellicht hebben jullie enkele suggesties en kunnen jullie enig advies geven met betrekking tot de keuze van een camera?
@Hayo: Ik denk dat jouw keuze voor de 100D prima is. Je hebt hem uitgeprobeerd en hij bevalt je, wat wil je nog meer? De beeldkwaliteit zal prima zijn. Wat betreft ILC's: er zijn natuurlijk ook types met ingebouwde zoekers. Je hebt dan niet het probleem dat je het scherm moet gebruiken.
Verwijderd
De meeste ILC's kun je uitrusten met een EVF of hebben een EVF ingebouwd.Hayo schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 12:01:
Zoals eerder aangegeven lijkt een ILC me niet het je van het aangezien je dan constant op je schermpje moet kijken en tegelijkertijd ook met de lens moet hanessen. Dit lijkt me niet echt praktisch, maar wellicht is het tegendeel waar.
Ikzelf beschouw een optionele EVF als voordeel. Ik kan hem in situaties waarbij geen EVF nodig is afkoppelen en zo een compacte combinatie overhouden en kan hem erop klikken indien gewenst. Daarnaast zie ik 100% (bij OVF's voorbehouden aan de duurdere modellen) staat alle benodigde data in de EVF en zie ik voordat ik daadwerkelijk de sluiter indruk al zo'n beetje wat het gaat worden.
Zowel de OVF as EVF hebben hun voor en nadelen.
Ik zit heel erg te twijfelen tussen de volgende toestellen:
Nikon 1 V1
Nikon 1 J1
Sony NEX 3
Sony NEX 5N
Het voordeel van de Nikon1 vind ik toch vooral de compactheid, compacte body en lenzen. Ook de ingebouwde flitser vind ik een voordeel
maar uit vrijwel elke review komen de NEX 3 en 5 gewoon beter. Grotere sensor, touchscreen, PASM knop, WiFi, maar ook compact, maar wel grotere lenzen. En wat is nou precies het verschil tussen de NEX 3 en 5? MP's zijn hetzelfde, zelfde sensor. Waarom dan de meerprijs voor de NEX5?
Dus welk toestel is nou beter? ik ga vooral landschappen, natuurfotografie, vooral vakantiefotos dus ook wel in steden enz. Compactheid vind ik erg belangrijk
Nikon 1 V1
Nikon 1 J1
Sony NEX 3
Sony NEX 5N
Het voordeel van de Nikon1 vind ik toch vooral de compactheid, compacte body en lenzen. Ook de ingebouwde flitser vind ik een voordeel
maar uit vrijwel elke review komen de NEX 3 en 5 gewoon beter. Grotere sensor, touchscreen, PASM knop, WiFi, maar ook compact, maar wel grotere lenzen. En wat is nou precies het verschil tussen de NEX 3 en 5? MP's zijn hetzelfde, zelfde sensor. Waarom dan de meerprijs voor de NEX5?
Dus welk toestel is nou beter? ik ga vooral landschappen, natuurfotografie, vooral vakantiefotos dus ook wel in steden enz. Compactheid vind ik erg belangrijk
NEX-3N vs NEX-5N bedoel je dan, de NEX-3 heeft 14mp sensor. En wifi zit pas in de NEX-5R.
Zie: http://www.dpreview.com/p...nexc3&products=sony_nexf3
Volgens mij is de 3 serie plastic (?), en gewoon lagere marktpositie. De 5 is het duurdere model, dus dat is dan maar zo.
Maar net als de nikon1 hebben ze geen PASM fysieke knop hoor, alleen in het menu, tenzij je voor een NEX-6 bijvoorbeeld gaat.
Het hangt er vooral vanaf of je wil kunnen uitbreiden met lenzen, en of je tele nodig heb, en tele lens op een NEX is vanwege de grote sensor namelijk vele malen groter dan op een NIkon1. Welke tevens ook heel goedkoop te krijgen is al 10-30mm + 30-110mm kit. Als de tele niet nodig is, dan is de grotere sensor inderdaad 'beter', als dat heel belangrijk is, anderzijds heeft voor huis-tuin en keuken gebruik de compactheid en slimme automatiek van een Nikon1 meer waarden.
Maar waarom vergeet je Micro Four Thirds wat er precies tussenin zit ?
Een Olympus E-PL3 bijvoorbeeld.
Zie: http://www.dpreview.com/p...nexc3&products=sony_nexf3
Volgens mij is de 3 serie plastic (?), en gewoon lagere marktpositie. De 5 is het duurdere model, dus dat is dan maar zo.
Het hangt er vooral vanaf of je wil kunnen uitbreiden met lenzen, en of je tele nodig heb, en tele lens op een NEX is vanwege de grote sensor namelijk vele malen groter dan op een NIkon1. Welke tevens ook heel goedkoop te krijgen is al 10-30mm + 30-110mm kit. Als de tele niet nodig is, dan is de grotere sensor inderdaad 'beter', als dat heel belangrijk is, anderzijds heeft voor huis-tuin en keuken gebruik de compactheid en slimme automatiek van een Nikon1 meer waarden.
Maar waarom vergeet je Micro Four Thirds wat er precies tussenin zit ?
Een Olympus E-PL3 bijvoorbeeld.
[ Voor 10% gewijzigd door jesper86 op 06-07-2013 13:11 ]
aargghhh Camera keuze blijft lastig voor elk van de onderstaande is te zeggen dat ze goed zijn. De ene kun je wel andere lenzen opzetten de andere niet, welke zouden jullie kiezen? Ik heb ze op volgorde gezet van meest favoriet voor mij.
1. Fujifilm FinePix X10
2. Panasonic Lumix DMC-LX7
3. Sony NEX-3NL + 16-50mm f/3.5-5.6 OSS
1. Fujifilm FinePix X10
Ik zou voor de X10 gaan, al was het alleen al om de look & feel.inbedrijf schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 18:22:
aargghhh Camera keuze blijft lastig voor elk van de onderstaande is te zeggen dat ze goed zijn. De ene kun je wel andere lenzen opzetten de andere niet, welke zouden jullie kiezen? Ik heb ze op volgorde gezet van meest favoriet voor mij.
1. Fujifilm FinePix X10
Als het je vooral om de beeldkwaliteit gaat dan ben je beter uit met de NEX 3.
De body van de NEX 3 is volgens mij zelfs nog iets kleiner dan de X10, maar die 16-50mm lens maakt 'm toch wel wat bulkier dan de X10 lijkt me.
LX7 heb ik persoonlijk niet zo veel mee, dus die zou ik laten vallen maar dat kan voor jou natuurlijk heel anders zijn.
Van de 3 heeft de X10 volgens mij de meeste instelmogelijkheden op de body terwijl je bij de NEX 3 voor veel instellingen de menu's in moet duiken.
Daarnaast is de heeft de X10 als enige van de 3 een ingebouwde viewfinder, al stelt deze niet zo heel veel voor omdat er totaal geen informatie in getoond wordt en de coverage 85% bedraagt, maar het kan handig bij een felle zon o.i.d. (X20 geeft overigens wel info in de viewfinder maar die kost ook een stuk meer).
Heb je wel eens door de zoeker gekeken van een X10 ? Zo ja, dan hoef je toch eigenlijk niet meer te twijfelen.
Niet alleen omdat de LX7 er geen heeft, maar omdat ie ook echt super helder is. En dan natuurlijk de bediening en interface waar geen enkele andere compact aan kan evenaren,
maar de ene zal dat meer waarderen dan de andere. Op een LX7 kan je de juiste instellingen ook echt wel vinden, alleen de gebruikservaring is gewoon anders. Fotokwaliteit, de LX7 is verscherpt en vivid, de Fuji wat is meer au naturel, maar daar is ook wel het een en andere van in te stellen. Deze bijvoorbeeld zijn natuurlijk goed bewerkt, of expres door glas of een prisma geschoten.
En tja, een NEX-3N ofzo zou je er eigenlijk gewoon een keertje bij moeten kopen. Maar tenzij je veel legacy glas wil gebruiken zou ik dan liever voor micro four thirds sparen.
En tja, een NEX-3N ofzo zou je er eigenlijk gewoon een keertje bij moeten kopen. Maar tenzij je veel legacy glas wil gebruiken zou ik dan liever voor micro four thirds sparen.

[ Voor 5% gewijzigd door jesper86 op 06-07-2013 20:49 ]
De V1 heeft geen ingebouwde flitser. Waarom geen M43? Die zijn compacter dan de NEX serie (als je de lenzen meerekent) en hebben een betere beeldkwaliteit dan de Nikon.sjaak81 schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 12:29:
Ik zit heel erg te twijfelen tussen de volgende toestellen:
Nikon 1 V1
Nikon 1 J1
All,
Ik zou mijn eerste stappen willen zetten in de dSLR scene, en had graag wat input van jullie gehad.
+-600 body + lens
Geen
Koop je de camera met een specifiek doel?
All-round. Al vind ik spelen met DoF en macro wel tof!
Neen, heeft geen meerwaarde voor me
Geen noodzaak, wel handig
Liefst lenzen met IS / VR. Geen voorkeur voor Nikon/Canon, beiden zijn een optie voor me.
Ik had zelf wat rond gekeken en kwam uit op de volgende camera's :
Ik zou mijn eerste stappen willen zetten in de dSLR scene, en had graag wat input van jullie gehad.
+-600 body + lens
Geen
Koop je de camera met een specifiek doel?
All-round. Al vind ik spelen met DoF en macro wel tof!
Neen, heeft geen meerwaarde voor me
Geen noodzaak, wel handig
Liefst lenzen met IS / VR. Geen voorkeur voor Nikon/Canon, beiden zijn een optie voor me.
Ik had zelf wat rond gekeken en kwam uit op de volgende camera's :
- Canon 1100D 18-55mm IS II
- Nikon D3200 + Nikkor AF-S 18-55mm F3.5-5.6 G DX VR
- Canon EOS 600D + EF-S 18-55mm F3.5-5.6 IS II (€508)
- CANON 600D + 18/55IS + EFS 50MM (€579)
- Nikon D5100 + 18-55mm VR
- Zou ik toch net dat extra budget voorzien voor een 600D?
- Indien ja, heeft de 50MM veel meerwaarde?
- 18-55mm of 18-105mm ?
Eerste vraag, waarom de keuze voor DSLR en geen Mirrorless ILC ?
( Niet dat er iets fout aan is, maar de redenering is wel belangrijk. )
( Niet dat er iets fout aan is, maar de redenering is wel belangrijk. )
[ Voor 42% gewijzigd door jesper86 op 09-07-2013 13:17 ]
Ik heb momenteel een NEX-5N. Op zich prima toestel, vind het niet zo tof om via LCD foto's te maken.
Ik weet dat een EVF beschikbaar is, maar flitsen zou ik ook nog graag kunnen.
Alsook de layout van het toestel stoort me, ik moet net iets teveel in menus om iets in te stellen.
Alsook de layout van het toestel stoort me, ik moet net iets teveel in menus om iets in te stellen.
Voor dat budget kun je opzich 600d doen met 18-55mm lens, EN ook nog een 50mm 1.8 lens erbij waarmee je echt super met DoF kan spelen. Dan kom je echt net een paar euro's boven de 600 volgens mij. 1100d is wel heel plastic achtig vind ik zelf. 600d is ook kunstof maar voelt wel wat hoogwaardiger aan.
Opvallend dat je een lijst geeft met alleen Canon en Nikon Dslr's terwijl je nu een Sony hebt. De Sony A58 heeft de nieuwste sensor, ingebouwde sensor stabilisatie en nieuwe features. Ik zeg maar als alternatief.SgtSpeedy schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 13:51:
Ik heb momenteel een NEX-5N. Op zich prima toestel, vind het niet zo tof om via LCD foto's te maken.
Topicstarter 1e WTF topic; Huisje boompje beestje; Adamoland#2244
Verwijderd
Als alternatief zou ik ook nog een Pentax K-30 willen aandragen. Een waterbestendige body kan ook erg handig zijn.CyberAmp schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 14:13:
[...]
Opvallend dat je een lijst geeft met alleen Canon en Nikon Dslr's terwijl je nu een Sony hebt. De Sony A58 heeft de nieuwste sensor, ingebouwde sensor stabilisatie en nieuwe features. Ik zeg maar als alternatief.
Of 2e hands canon 50d ofzo, heb je hele mooie body met wat meer features, zijn zat te vinden volgens mij voor 400 euro ofzo.:)
Opvallend dat Canonners alleen Canon aandragen als camera....hypz schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 14:15:
Of 2e hands canon 50d ofzo, heb je hele mooie body met wat meer features, zijn zat te vinden volgens mij voor 400 euro ofzo.:)

@CyberAmp, zo ver had ik nog niet gezocht. Bedankt voor de tip ik zal deze ook even bekijken.
@Thorgrem, bedankt ik bekijk hem even.
@Hypz, daarom net dat ik zei +-600 euro. Er is een kit met die 2 lenzen voor 579€ trouwens, dus nét onder budget
Ook naar de 50d zal ik even opzoekwerk verrichten!
Thanks.
@Thorgrem, bedankt ik bekijk hem even.
@Hypz, daarom net dat ik zei +-600 euro. Er is een kit met die 2 lenzen voor 579€ trouwens, dus nét onder budget
Ook naar de 50d zal ik even opzoekwerk verrichten!
Thanks.
Haha ja je hebt gelijkCyberAmp schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 14:20:
[...]
Opvallend dat Canonners alleen Canon aandragen als camera....![]()
Verwijderd
Toevallig heb ik gisteren een fotografieblad gekocht (chip foto video) en daar zijn de Canon 700D (opvolger van de opvolger van de 600D) de Sony A58 en de Panasonic G6 tegenover elkaar gezet. Zowel de Sony alsook de Panasonic kwamen beter uit de test dan de Canon.
Puntentotaal:
700D - 78,5
G6 - 81,6
A58 - 83,8
Puntentotaal:
700D - 78,5
G6 - 81,6
A58 - 83,8
Als je al een NEX heb en het gaat dus om de bediening en houvast zou ik inderdaad ook naar een higher-end body kijken als tweedehandsje. Dan heb je echt degelijke bouw en bedieningsmogelijkheden. Persoonlijk vind ik de kleine donkere zoekers van de xxxD serie echt crap, daar hoef je het niet voor te doen imho. Als dat dus belangrijk is zou ik toch minstens voor een xxD serie kijken zoals inderdaad een 40, 50 of 60D. De Sony camera's hebben zover ik weet in principe kwa formaat ook een 'grote' zoeker, maar digitaal natuurlijk. Pentax zou je even moeten checken, maar de mensen die er 1 hebben, hebben er altijd veel over te zeggen.
Ik ben net ook even de winkel binnen gestapt om even uit te testen welke me het beste lag.
Inderdaad, jesper86, de zoekers zijn donker en klein, zeker t.o.v. de Sony. Het stoorde me niet echt dat deze elektronisch was.
Ik vergelijk nog even verder!
Bedankt allemaal voor de nuttige info!
Inderdaad, jesper86, de zoekers zijn donker en klein, zeker t.o.v. de Sony. Het stoorde me niet echt dat deze elektronisch was.
Verwijderd
Zonder het inhoudelijke hoe en waarom valt natuurlijk weinig te zeggen over de waarde van die beoordelingen.Verwijderd schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 14:30:
Toevallig heb ik gisteren een fotografieblad gekocht (chip foto video) en daar zijn de Canon 700D (opvolger van de opvolger van de 600D) de Sony A58 en de Panasonic G6 tegenover elkaar gezet. Zowel de Sony alsook de Panasonic kwamen beter uit de test dan de Canon.
Puntentotaal:
700D - 78,5
G6 - 81,6
A58 - 83,8
Sowieso ben ik zelf altijd een beetje huiverig van fabrikanten die camera's erbij doen in plaats van dat het echt hun core business is.
Zijn elektronische zoekers niet trager? Zit er geen lag tussen het daadwerkelijke beeld en het beeld dat je door je viewfinder ziet? Of is dat inmiddels een achterhaalde veronderstelling?SgtSpeedy schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 17:13:
Ik ben net ook even de winkel binnen gestapt om even uit te testen welke me het beste lag.
Inderdaad, al die printerfabrikanten ookVerwijderd schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 17:20:
[...]
Zonder het inhoudelijke hoe en waarom valt natuurlijk weinig te zeggen over de waarde van die beoordelingen.
Sowieso ben ik zelf altijd een beetje huiverig van fabrikanten die camera's erbij doen in plaats van dat het echt hun core business is.

Per definitie zijn ze trager dan optische zoekers, omdat de beelden die je op het elektronische schermpje ziet een veel langere weg afleggen dan het licht dat via de spiegel de zoeker in komt.bartpostma schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 17:52:
[...]
Zijn elektronische zoekers niet trager? Zit er geen lag tussen het daadwerkelijke beeld en het beeld dat je door je viewfinder ziet? Of is dat inmiddels een achterhaalde veronderstelling?
Echter, ik denk dat de vertraging verwaarloosbaar is ten opzichte van het reactievermogen van de gebruiker en het onderwerp dat de meeste gebruikers fotograferen. Misschien dat EVF's voor sportfotografen niet handig zijn.
Uit eigen ervaring valt die lag erg mee. Ziet niemand de vele voordelen t.o.v. optische niet? Ik zou wel fijn vinden als Nikon een hybride zoeker maakt met een optische en OLED overlay, maakt het leven stuk makkelijk. Er zijn talloze voordelen te noemen voor een EVF. Zo'n geeft veel gemak en direct 1:1 eindresultaat van je instellingen.bartpostma schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 17:52:
[...]
Zijn elektronische zoekers niet trager? Zit er geen lag tussen het daadwerkelijke beeld en het beeld dat je door je viewfinder ziet? Of is dat inmiddels een achterhaalde veronderstelling?
Ik zeg altijd maar - light speed is hard to beat.Kwintessens schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 18:26:
[...]
Per definitie zijn ze trager dan optische zoekers, omdat de beelden die je op het elektronische schermpje ziet een veel langere weg afleggen dan het licht dat via de spiegel de zoeker in komt.zijn.
Klopt helemaal.CyberAmp schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 18:30:
[...]
Er zijn talloze voordelen te noemen voor een EVF. Zo'n geeft veel gemak en direct 1:1 eindresultaat van je instellingen.
[ Voor 29% gewijzigd door jesper86 op 09-07-2013 18:54 ]
Inderdaad. Zelf merkte ik ook niet al teveel (lees niets) van lag. Maar ik heb dan ook niet de meeste ervaring om dit te stellen. Persoonlijk vond ik het ook leuker om alle info dadelijk te zien...
Voor mij wegen de voordelen van EVF zwaarder door dan de negatieve!
Voor mij wegen de voordelen van EVF zwaarder door dan de negatieve!
Verwijderd
Ik kan natuurlijk moeilijk de hele review inscannen en plaatsen. Maar de Canon kreeg behoorlijk wat kritiek te verduren wegens het totale gebrek aan innovatie. Op zo'n beetje alle punten moest het de concurrentie voor laten gaan muv de display. Canon mag zich dan voornamelijk concentreren op de cameramarkt (en printers, scanners, beamers, verrekijkers en calculators) voor de consumentenmodellen hoef je er niet meer voor te kiezen. Ze zijn simpelweg in dat segment al voorbijgestreefd door de concurrentie.Verwijderd schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 17:20:
[...]
Zonder het inhoudelijke hoe en waarom valt natuurlijk weinig te zeggen over de waarde van die beoordelingen.
Verwijderd
Er valt natuurlijk over te schertsen, maar Canon en Nikon zijn van oudsher cameraboeren. Daar is vaak toch meer kennis in huis aanwezig dan bij een partij die er even recent ingerold is.
Sony heeft geloof ik de knowhow van Minolta in huis, dus dat zou ook wel snor moeten zitten. Hoe dat bij Panasonic zit zou ik niet durven zeggen.
Gebrek aan innovatie is op zichzelf natuurlijk geen negatief puntVerwijderd schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 19:07:
Ik kan natuurlijk moeilijk de hele review inscannen en plaatsen. Maar de Canon kreeg behoorlijk wat kritiek te verduren wegens het totale gebrek aan innovatie. Op zo'n beetje alle punten moest het de concurrentie voor laten gaan muv de display. Canon mag zich dan voornamelijk concentreren op de cameramarkt (en printers, scanners, beamers, verrekijkers en calculators) voor de consumentenmodellen hoef je er niet meer voor te kiezen. Ze zijn simpelweg in dat segment al voorbijgestreefd door de concurrentie.
[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2013 19:36 ]
Nadeel van een EVF is het energieverbruik ten opzichte van de OVF. En daarnaast moet je, zoals Sony gebruik maken van een half doorlatende spiegel om beide sensoren van licht te voorzien. Weet overigens niet hoeveel stops dat scheelt
Begin 2014 komen de spiegelloze A-mount camera'sRoobje schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 19:51:
Nadeel van een EVF is het energieverbruik ten opzichte van de OVF. En daarnaast moet je, zoals Sony gebruik maken van een half doorlatende spiegel om beide sensoren van licht te voorzien. Weet overigens niet hoeveel stops dat scheelt
[quote]And by early 2014 you can expect the release of the first mirrorless APS-C A-mount cameras.[\quote]jesper86 schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 20:11:
[...]
Begin 2014 komen de spiegelloze A-mount camera's( in 'slr' formaat )
Maar een uit de kluiten gewassen mirrorless camera met A-mount is nog geen DSLR
Dat is dus wel de bedoeling. Ze gaan de huidige vervangen. Om dus van dat lichtverlies af te zijn. Daarom zeg ik, in slr formaat, en dan bedoel ik niet alleen de body vorm. Maar als je er meer over wil weten kan je dus de eerdere en opvolgende posts lezen op die site, en dan discussiëren hier verderop in het Sony topic.
[ Voor 8% gewijzigd door jesper86 op 09-07-2013 21:14 ]
Bedankt, maar bedankt. Ik ben een tevreden Nikon gebruiker en zal dat ook blijven tenzij ze rare dingen gaat doen.jesper86 schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 21:06:
Dat is dus wel de bedoeling. Ze gaan de huidige vervangen. Daarom zeg ik, in slr formaat, en dan bedoel ik niet alleen de body vorm. Maar als je er meer over wil weten moet je dus de eerdere en opvolgende posts lezen op die site, en dan discussiëren hier verderop in het Sony topic.
Om toch nog enige sinds on topic te blijven: ik denk dat je als beginner juist met een instap DSLR moet beginnen in plaats van een ILC, want mocht je, na elke lenzen te hebben aangeschaft, toch nog de stap willen maken naar DSLR dan moet je alles vervangen. En aangezien (goed) glas langer mee gaat dan een body kan het op de lange termijn goedkoper zijn.
Dit gaat uiteraard niet op als je een compactere camera wilt.
Verwijderd
Ik denk dat dat de insteek is van zo'n beetje alle mensen is die een dSLR of ILC hebben. Ik ben een zeer tevreden Olympus gebruiker en zal daarbij blijven tenzij er vreemde dingen gebeuren, dan kan ik altijd nog naar Panasonic en mijn eigen objectieven blijven gebruiken. Dat is ook vrij normaal aangezien je objectieven van een bepaalde mount hebt en je wil die blijven gebruiken.Roobje schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 21:27:
[...]
Bedankt, maar bedankt. Ik ben een tevreden Nikon gebruiker en zal dat ook blijven tenzij ze rare dingen gaat doen.
Waarom zou je uiteindelijk nog een stap willen maken naar ene dSLR? Voor merkbaar verschil zal je dan toch wel een kleinbeeld dSLR moeten aanschaffen en dan heb je toch allemaal nieuwe objectieven nodig. Veruit de meeste dSLR en ILC gebruikers zullen het echter houden bij het kitobjectief en heel misschien nog een ander objectief erbij. Binnen bijvoorbeeld de NEX en m4/3 systemen zijn er meer dan genoeg groeimogelijkheden.Om toch nog enige sinds on topic te blijven: ik denk dat je als beginner juist met een instap DSLR moet beginnen in plaats van een ILC, want mocht je, na elke lenzen te hebben aangeschaft, toch nog de stap willen maken naar DSLR dan moet je alles vervangen. En aangezien (goed) glas langer mee gaat dan een body kan het op de lange termijn goedkoper zijn.
Panasonic werkt samen met Leica, Samsung met Schneider Kreuznach. Weet ook niet wat er mis mee zou moeten zijn want ze maken allebei prima spullen. Ik zou een systeem op zijn kwaliteiten beoordelen niet op je onderbuikgevoel.Verwijderd schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 19:35:
[...]
Er valt natuurlijk over te schertsen, maar Canon en Nikon zijn van oudsher cameraboeren. Daar is vaak toch meer kennis in huis aanwezig dan bij een partij die er even recent ingerold is.
Sony heeft geloof ik de knowhow van Minolta in huis, dus dat zou ook wel snor moeten zitten. Hoe dat bij Panasonic zit zou ik niet durven zeggen.
Volgens mij is Roobje een beetje blijven steken op het idee dat Mirrorless synoniem voor amateurtjes is, vandaar natuurlijk de verdedigende reactie op mijn mirrorless A-mount camera opmerking. Wàaaat een A-Mount mirrorless, dat maakt nog geen DSLR ben je gek !Verwijderd schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 21:40:
[...]
Waarom zou je uiteindelijk nog een stap willen maken naar ene dSLR?
Zoals de titel van dit topic aangeeft ben ik ook op zoek naar een fototoestel.
Hier in huis hadden een compactcamera, maar de iPhone's maken tegen mooiere plaatjes en zijn altijd bij de hand. Ook is overzetten van de compactcamera omslachtiger dan de iPhone.
Ik zal de camera voornamelijk voor m'n werk gebruiken om woon- en bedrijfsruimten te fotograferen. M'n vriendin om plaatjes te schieten van de omgeving, de honden en eventueel een hobby te ontwikkelen.
Deze week hebben we een Nikon D40 te leen, al een relatief oudje maar wat maakt 't beestje mooie plaatjes! Voor een project had ik ff mooiere afbeeldingen nodig dan anders en m'n vriendin is er ook al mee op pad geweest.
Vooralsnog kijken we met name naar ILC's omdat we allebei een SLR te lomp vinden en hiervan niet het maximale eruit halen. Zo leek mij de Nikon 1 Serie wel interessant omdat er toch gewisseld kan worden van objectieven en er zo nóg meer uit een ILC te halen valt? Voor mij met name is dan een groothoeklens interessant.
Bijkomstig is dat we werken met een iMac en m'n vriendin de opslag van de foto's doet. Onhandig, in tegenstelling tot Windows, is het dat het niet mogelijk is meerdere bestanden tegelijkertijd te hernoemen met dezelfde naam. Wat is een handige methode om de foto's op te slaan?
Hier in huis hadden een compactcamera, maar de iPhone's maken tegen mooiere plaatjes en zijn altijd bij de hand. Ook is overzetten van de compactcamera omslachtiger dan de iPhone.
Ik zal de camera voornamelijk voor m'n werk gebruiken om woon- en bedrijfsruimten te fotograferen. M'n vriendin om plaatjes te schieten van de omgeving, de honden en eventueel een hobby te ontwikkelen.
Deze week hebben we een Nikon D40 te leen, al een relatief oudje maar wat maakt 't beestje mooie plaatjes! Voor een project had ik ff mooiere afbeeldingen nodig dan anders en m'n vriendin is er ook al mee op pad geweest.
Vooralsnog kijken we met name naar ILC's omdat we allebei een SLR te lomp vinden en hiervan niet het maximale eruit halen. Zo leek mij de Nikon 1 Serie wel interessant omdat er toch gewisseld kan worden van objectieven en er zo nóg meer uit een ILC te halen valt? Voor mij met name is dan een groothoeklens interessant.
Bijkomstig is dat we werken met een iMac en m'n vriendin de opslag van de foto's doet. Onhandig, in tegenstelling tot Windows, is het dat het niet mogelijk is meerdere bestanden tegelijkertijd te hernoemen met dezelfde naam. Wat is een handige methode om de foto's op te slaan?
Verwijderd
Ik snap wat je bedoelt, maar het een onderbuikgevoel noemen vind ik toch te makkelijkPowerUp schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 22:28:
Panasonic werkt samen met Leica, Samsung met Schneider Kreuznach. Weet ook niet wat er mis mee zou moeten zijn want ze maken allebei prima spullen. Ik zou een systeem op zijn kwaliteiten beoordelen niet op je onderbuikgevoel.
Ik wilde er een autovergelijking tegenaan gooien, maar dat laat ik maar even achterwege
Ja en nee. Een A-mount op een ILC maakt inderdaad geen DSLR. Een DSLR is geen synoniem voor PRO, maar het is wel de enige weg omhoog naar PRO. Vooral omdat je met een fullframe beter low-light performens en de dynamisch bereik. En natuurlijk de AF-sensor in de VF en niet op de beeldsensor.jesper86 schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 22:30:
[...]
Volgens mij is Roobje een beetje blijven steken op het idee dat Mirrorless synoniem voor amateurtjes is, vandaar natuurlijk de verdedigende reactie op mijn mirrorless A-mount camera opmerking. Wàaaat een A-Mount mirrorless, dat maakt nog geen DSLR ben je gek !Want DSLR is natuurlijk synoniem voor PRO en de enige weg omhoog.
Tsja, en over niet al te lange tijd (waarschijnlijk nog dit jaar of anders begin 2014) komt er een NEX met full frame sensor en daarbij passende Zeiss lenzen. Dan is dit verschil tussen SLR en ILC ook al foetsie.Roobje schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 09:04:
[...]
Ja en nee. Een A-mount op een ILC maakt inderdaad geen DSLR. Een DSLR is geen synoniem voor PRO, maar het is wel de enige weg omhoog naar PRO. Vooral omdat je met een fullframe beter low-light performens en de dynamisch bereik.
De huidige ILC's hebben ook geen AF op de beeldsensor, maar gebruiken contrast AF. Dat is puur software. De volgende stap is goed werkende phase AF via de sensor. Dat is ook hier geen verschil meer in AF kwaliteit tussen een SLR en aan ILC.En natuurlijk de AF-sensor in de VF en niet op de beeldsensor.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Je zegt het zelf al: 'de volgende stap' het is er dus nog niet. Canon heeft een goede stap in die richting gedaan met de Dualpixel. Maar wat ik er van begrepen heb, lijkt het alsof je in moet leveren op de grote van van je fotodiode. En wil ik er gebruik van maken dan heb ik niet meer de voordelen van mijn mechanische sluiter. Die moet immers open staan om licht op je sensor te krijgen, niet waar?EXX schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 09:36:
[...]
Tsja, en over niet al te lange tijd (waarschijnlijk nog dit jaar of anders begin 2014) komt er een NEX met full frame sensor en daarbij passende Zeiss lenzen. Dan is dit verschil tussen SLR en ILC ook al foetsie.
[...]
De huidige ILC's hebben ook geen AF op de beeldsensor, maar gebruiken contrast AF. Dat is puur software. De volgende stap is goed werkende phase AF via de sensor. Dat is ook hier geen verschil meer in AF kwaliteit tussen een SLR en aan ILC.
Er zijn PRO camera's en PRO fotografen. Het verschil tussen een amateurscamera, een "semiprofessionele" camera (voor part-time fotografen?) en een professionele camera is vooral marketing, Het verschil tussen een amateur en een professional heeft niet zozeer te maken met de camera die ze gebruiken als met de foto's die ze maken. - zeker als je PRO met hoofdletters gaat spellen. De keus tussen DSLR en ILC hangt vooral af van wat en hoe je wilt fotograferen - ongeveer zoals ooit het geval was met het verschil tussen een meetzoeker- en een spiegelrefelxcamera. Electronische zoekers kunnen van een ILC een soort semi-DSLR maken - maar de belangrijkste ingredienten zijn de lenzen voor de camera en vooral de persoon achter de camera (wat kan en wil die?) Op de laatste plaats komt de techniek in de camera - zeker voor mensen die posten in een topic als "Ik wil een DSLR / ILC, wat nu?".
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Laat dat laatste bij elke ILC (de Sony SLT is eigenlijk ook een ILC met een beamsplitter voor de PDAF) het geval zijn: je hebt alleen maar live-view, waarbij de sluiter normaliter openstaat. Wat dat betreft zijn de ILC's in het voordeel: je hebt geen 2 gescheiden werelden meer van OVF aan de ene kant en live-view aan de andere kant, zoals dat bij een SLR het geval is.Roobje schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 09:56:
[...]
Je zegt het zelf al: 'de volgende stap' het is er dus nog niet. Canon heeft een goede stap in die richting gedaan met de Dualpixel. Maar wat ik er van begrepen heb, lijkt het alsof je in moet leveren op de grote van van je fotodiode. En wil ik er gebruik van maken dan heb ik niet meer de voordelen van mijn mechanische sluiter. Die moet immers open staan om licht op je sensor te krijgen, niet waar?
Ja, de volgende stap is er nog niet, maar toch wel "just around the corner".
De mechanische sluiter is overigens IMHO de volgende die de deur uitgaat. Nu al heb je een electronisch eerste sluitergordijn gecombineerd met een mechanisch tweede sluitergordijn. Kwestie van tijd dat die laatste ook electronisch wordt.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Ik wilde Roobje al een reactie typen, maar ik zie dat je alles al heb gezegd wat ik wilde.bobcom schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 10:11:
Er zijn PRO camera's en PRO fotografen.
Ik ben me sterk aan het oriënteren op een instap-spiegelreflexcamera. Heb al wat rondgevraagd en rondgekeken en kreeg het advies vooral naar Canon en Nikon te kijken, omdat (zoals ik ook elders in dit topic las) deze merken de meeste/langste ervaring hebben en zich bewezen hebben. Ik heb deze week in de elektronicazaak verschillende modellen vastgehad en hierbij vooral gekeken naar de Nikon D3100, D3200 en diverse Canon-modelen. Ik merkte al snel dat ik de Nikon camera's prettiger in de hand vond liggen.
Ik overweeg daarom een Nikon D3100 of D3200 te kopen.
1. Wat is je beschikbare budget? 300 tot 600 euro.
2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nee, eerste ervaring met spiegelreflex.
3. Koop je de camera met een specifiek doel? Nee, gewoon all-round.
4. Vind je filmen met deze camera erg belangrijk? Niet echt, wel handig als hij het kan voor incidentele gevallen.
5. Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Nee
6. Overige wensen aan de camera? Nikon
7. Gewenst bereik? Een goede verhouding van bereik en kosten/kwaliteit. Geen extreme zoom of groothoek, het gaat me er vooral om dat ik (vooral ook 's avonds) goede foto's kan maken. Het gebruik is vooral all-round. Ik hoef geen lens te hebben speciaal voor situaties die weinig voorkomen.
Mijn vragen zijn:
- Ik twijfel nogal tussen de D3100 en D3200, hoewel mijn gevoel wel zegt dat ik gewoon voor de opvolger moet gaan. Afhankelijk van de meegeleverde lenzen is het verschil tussen beide modellen zo'n 100 euro. Ik lees in reviews vooral dat de D3200 enkele verbeteringen heeft t.o.v. de D3100, maar weegt dat op tegen dit prijsverschil?
- Wat voor lenscombinatie moet ik kopen voor de start. Is 18-55 voldoende, of is het toch aan te raden om voor een combinatie 18-55 / 55-200 te gaan? Ik zag ook de optie 18-105, dan heb je dus wel wat meer zoom op 1 lens (scheelt gesleep met verschillende lenzen en het wisselen ervan), maar dat gaat ongetwijfeld ten koste van de kwaliteit van de lens. En voor 60 euro meer heb je al de combinatie 18-55 / 55-200. Is het dan niet beter om die 60 euro extra uit te geven?
Wat zouden jullie me kunnen aanbevelen? Als je meer informatie nodig hebt, laat het gerust weten!
Ik overweeg daarom een Nikon D3100 of D3200 te kopen.
1. Wat is je beschikbare budget? 300 tot 600 euro.
2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nee, eerste ervaring met spiegelreflex.
3. Koop je de camera met een specifiek doel? Nee, gewoon all-round.
4. Vind je filmen met deze camera erg belangrijk? Niet echt, wel handig als hij het kan voor incidentele gevallen.
5. Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Nee
6. Overige wensen aan de camera? Nikon
7. Gewenst bereik? Een goede verhouding van bereik en kosten/kwaliteit. Geen extreme zoom of groothoek, het gaat me er vooral om dat ik (vooral ook 's avonds) goede foto's kan maken. Het gebruik is vooral all-round. Ik hoef geen lens te hebben speciaal voor situaties die weinig voorkomen.
Mijn vragen zijn:
- Ik twijfel nogal tussen de D3100 en D3200, hoewel mijn gevoel wel zegt dat ik gewoon voor de opvolger moet gaan. Afhankelijk van de meegeleverde lenzen is het verschil tussen beide modellen zo'n 100 euro. Ik lees in reviews vooral dat de D3200 enkele verbeteringen heeft t.o.v. de D3100, maar weegt dat op tegen dit prijsverschil?
- Wat voor lenscombinatie moet ik kopen voor de start. Is 18-55 voldoende, of is het toch aan te raden om voor een combinatie 18-55 / 55-200 te gaan? Ik zag ook de optie 18-105, dan heb je dus wel wat meer zoom op 1 lens (scheelt gesleep met verschillende lenzen en het wisselen ervan), maar dat gaat ongetwijfeld ten koste van de kwaliteit van de lens. En voor 60 euro meer heb je al de combinatie 18-55 / 55-200. Is het dan niet beter om die 60 euro extra uit te geven?
Wat zouden jullie me kunnen aanbevelen? Als je meer informatie nodig hebt, laat het gerust weten!
Nikon1 is opzich een goede keuze. Maar als je echt 'super' groothoek zoekt dan komt daar wel een dure lens bij (450,-). Daar kan je dan wel elke ruimte met gemak mee in beeld krijgen.Mini Poeper schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 22:33:
Zoals de titel van dit topic aangeeft ben ik ook op zoek naar een fototoestel.
http://www.cameranu.nl/nl...f-zwart/h126_35394_298194
nikon: http://imaging.nikon.com/...nikkor_vr_67-13mm_f35-56/
Als 'gewoon' groothoek genoeg is dan is de pricewatch: Sony NEX-3NL + 16-50mm f/3.5-5.6 OSS Zwart een goede keus. Deze heeft een beeldsensor in principe nog beter dan de D40, en een standaardlens die ietsjes meer groothoek heeft dan gemiddeld, maar voor 'super' groothoek heb je opnieuw een aparte lens nodig welke voor dit systeem nog veel duurder is dan met de Nikon1. pricewatch: Sony SEL-1018 10-18mm f/4
Optie 3 is een pricewatch: Olympus PEN E-PL3 + 14-42 Zwart
Met groothoek (tweakers plaatje klopt niet): pricewatch: Olympus M.ZD 9-18mm f/4.0-5.6 ED
Deze heeft een sensor iets groter dan de Nikon1, en iets kleiner dan de NEX.
[ Voor 10% gewijzigd door jesper86 op 12-07-2013 11:26 ]
Als ik zo je verhaal lees, lijkt me het handiger om een kit te kopen zonder 55-200, aangezien je toch niet een super zoom wilt. In plaats daarvan een 35mm f/1.8 lens te kopen, veel geschikter voor het maken van foto's 's avonds waar je minder licht hebt, dan een 18-55 of 55-200. Je kan het aanschaffen met zowel een D3100 en D3200 en binnen je budget blijven.
Ik zou zelf de verschillen niet echt weten, zou iemand anders je wellicht bij kunnen helpen. Maar reviews/vergelijken lezen en kijken zou kunnen helpen bij het zoeken naar een mooie camera.
Heb zelf zowel de 18-55 als de 55-200 en de 35 f/1,8, gebruik de laatste veruit het meest, heerlijke lens!
Ik heb zelf ook een 18-55 (gewoon omdat wegdoen niets oplevert) maar ik gebruik 'm nooit. De 35mm f/1.8 is veel sneller en kwalitatief beter (bouwkwaliteit en beeldkwaliteit). Ook draait het front-element niet bij scherpstellen bij de 35mm, wat wel het geval is bij de 18-55. Dit is van belang als je een circulair polarisatiefilter wilt gebruiken bijvoorbeeld (en ook met andere verloop-filters).Roobje schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 12:28:
[...]
Als ik zo je verhaal lees, lijkt me het handiger om een kit te kopen zonder 55-200, aangezien je toch niet een super zoom wilt. In plaats daarvan een 35mm f/1.8 lens te kopen, veel geschikter voor het maken van foto's 's avonds waar je minder licht hebt, dan een 18-55 of 55-200. Je kan het aanschaffen met zowel een D3100 en D3200 en binnen je budget blijven.
Ik zou zelf de verschillen niet echt weten, zou iemand anders je wellicht bij kunnen helpen. Maar reviews/vergelijken lezen en kijken zou kunnen helpen bij het zoeken naar een mooie camera.
Heb zelf zowel de 18-55 als de 55-200 en de 35 f/1,8, gebruik de laatste veruit het meest, heerlijke lens!
Weet niet hoe definitief jouw budget is... maar een D3200 + 35mm f/1.8 + 18-105 VR kost 700 euro...
Vind zelf de 18-105 een fijn bereik voor kitlens, is echt all-around terwijl de 18-55 wat kort is. Met een 18-105 heb je ook geen behoefte meer aan bijvoorbeeld een 55-200... Desnoods haal je eerst een D3200 met 18-105 en eventueel later nog een 35mm f/1.8 of 50mm f/1.8 (eerst zelf even uitzoeken wat je liever hebt, vind persoonlijk 35mm fijner).
Bedankt voor jullie reactie!
Ik had eigenlijk nog niet naar lenzen met een vaste brandpuntsafstand gekeken. Ik heb nog wat verder rondgekeken en ik zie toch dat voor all-round gebruik de combinatie 18-55 / 55-200 teveel gesleep en gedoe met wisselen is. Het combineren met een 35 f/1.8 voor betere foto's binnen in donkere omgevingen is dan wel een goede tip.
Als ik kijk naar de prijzen op Pricewatch dan zie ik:
- Voor een D3200 met 18-55 een prijs van 400 euro.
- Voor een D3200 met 18-105 een prijs van 535 euro.
- Een losse 35 f/1.8 kost 168 euro.
Als ik een 18-105 heb, is er geen budget meer voor 35 f/1.8. Ik vind 700 euro voor een starter misschien toch wat veel worden. Ik heb echt nog geen ervaring met spiegelreflexfotografie en nog heel veel te ontdekken.
Dus ik denk dat het dan is:
- Of een 18-105 voor 535 euro.
- Of een 18-55 met de 35 f/1.8 voor 568 euro (33 euro meer dus).
Punt in kwestie is: ga ik het bereik 55-105 in de praktijk missen? Andere optie is om dan voor de D3100 i.p.v. D3200 te gaan. Maar ja, dan start je al met een verouderd model... (D3100 + 18-105 + 35 f/1.8 is iets meer dan 600 euro).
Ik had eigenlijk nog niet naar lenzen met een vaste brandpuntsafstand gekeken. Ik heb nog wat verder rondgekeken en ik zie toch dat voor all-round gebruik de combinatie 18-55 / 55-200 teveel gesleep en gedoe met wisselen is. Het combineren met een 35 f/1.8 voor betere foto's binnen in donkere omgevingen is dan wel een goede tip.
Als ik kijk naar de prijzen op Pricewatch dan zie ik:
- Voor een D3200 met 18-55 een prijs van 400 euro.
- Voor een D3200 met 18-105 een prijs van 535 euro.
- Een losse 35 f/1.8 kost 168 euro.
Als ik een 18-105 heb, is er geen budget meer voor 35 f/1.8. Ik vind 700 euro voor een starter misschien toch wat veel worden. Ik heb echt nog geen ervaring met spiegelreflexfotografie en nog heel veel te ontdekken.
Dus ik denk dat het dan is:
- Of een 18-105 voor 535 euro.
- Of een 18-55 met de 35 f/1.8 voor 568 euro (33 euro meer dus).
Punt in kwestie is: ga ik het bereik 55-105 in de praktijk missen? Andere optie is om dan voor de D3100 i.p.v. D3200 te gaan. Maar ja, dan start je al met een verouderd model... (D3100 + 18-105 + 35 f/1.8 is iets meer dan 600 euro).
[ Voor 7% gewijzigd door Informaticus89 op 12-07-2013 14:10 ]
Graag gedaan, Het klopt wat bartpostma zegt over de 18-55 vs. de 18-105 maar ik weet niet of een 18-105 een meerwaarde heeft over de 35. Als je de 35 hebt zal je de 18-55 of 18-105 weinig gebruiken verwacht ik. Dan lijkt mij het een te grote investering om voor de 105 te gaan. Wil je later als nog een standaard zoomlens, kan je altijd investeren in een 16-85 (staat bij mij bovenaan mijn verlanglijst)
Eens, met die tweede optie zou ik sowieso de 18-55 achterwege laten, deze heeft sowieso (bijna) geen meerwaarde tov de 35mm f/1.8 en ja, bijkopen kan altijd nog.Roobje schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 14:15:
[...]
Graag gedaan, Het klopt wat bartpostma zegt over de 18-55 vs. de 18-105 maar ik weet niet of een 18-105 een meerwaarde heeft over de 35. Als je de 35 hebt zal je de 18-55 of 18-105 weinig gebruiken verwacht ik. Dan lijkt mij het een te grote investering om voor de 105 te gaan. Wil je later als nog een standaard zoomlens, kan je altijd investeren in een 16-85 (staat bij mij bovenaan mijn verlanglijst)
Ik denk dat de D3200 met 35mm f/1.8 the way to go is.
Een 16-85 is trouwens een hele mooie, maar kost 500 euro. Heb pas een D7000 met 18-105 gekocht en vind de kwaliteit prima als amateur
[ Voor 4% gewijzigd door Selmer op 12-07-2013 15:34 ]
Waarom zou je iemand die start met een DSLR een 35 mm op crop aanraden? Als je op pad gaat, een beetje rondloopt en (bijvoorbeeld) een mooi detail van een kerkportaal wil nemen dan kom je toch al gauw met de 35 wat mm te kort. Mooi pleintje? Je kan niet altijd zover achteruit lopen dat je op 35 mm net die compositie krijgtdie je voor ogen staat. Een portretje kan met de 35 mm vol open, maar je moet niet te ver weg gaan staan - en met de 18-105 op 5.6 kan je je onderwerp net zo goed isoleren. 35 mm is imo een prima lens voor de fotograaf die weet wat hij wil - maar de fotograaf die wil ontdekken wat hij wil, heeft meer aan een lens als de 18-105 (die qua iq zeker tot de betere zooms behoort).
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Een DSLR met enkel een 35 mm fixed lijkt me ook niet echt een goed plan. Dan liever een zoomlens, want je wilt sowieso kunnen zoomen.
Ik ben er in ieder geval wel uit dat het de D3200 met de 18-105 gaat worden. Ik zit nog even te denken of ik die 35 f/1.8 er toch niet bij zou nemen. Dan heb ik een hele goede start.
Verder kreeg ik als advies nog een uv-filterte kopen (maar dan vooral als bescherming van de lens). Verder nog iets waar ik moet letten bij de aanschaf? Is het raadzaam een grotere geheugenkaart te kopen?
Ik ben er in ieder geval wel uit dat het de D3200 met de 18-105 gaat worden. Ik zit nog even te denken of ik die 35 f/1.8 er toch niet bij zou nemen. Dan heb ik een hele goede start.
Verder kreeg ik als advies nog een uv-filterte kopen (maar dan vooral als bescherming van de lens). Verder nog iets waar ik moet letten bij de aanschaf? Is het raadzaam een grotere geheugenkaart te kopen?
Het ging er in het D3200 topic ook een paar pagina's over, misschien interessant om te lezen vanaf hier:
Frid0 in "Nikon D3200" Uiteindelijk ook een D3200+18-105 geworden wss.
Frid0 in "Nikon D3200" Uiteindelijk ook een D3200+18-105 geworden wss.
[ Voor 13% gewijzigd door jesper86 op 13-07-2013 15:08 ]
Ja als je het wilt (een UV filter) haal dan wel een goede, en geen random ding van €5 want daar ga je niet blij van worden. Zelf gebruik ik ze steeds minder, aan het begin nog wel maar nu na een paar jaar nauwelijks. Voor mijn 18-105 biedt de zonnekap genoeg bescherming en binnen ben ik niet zo bang dat er iets of iemand tegenaan stootInformaticus89 schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 15:03:
Een DSLR met enkel een 35 mm fixed lijkt me ook niet echt een goed plan. Dan liever een zoomlens, want je wilt sowieso kunnen zoomen.
Ben het trouwens met bovenstaande reacties eens, neem de 18-105 en je kan de 35 er nog naast nemen. De 18-105 biedt je in ieder geval veel meer dan de 18-55!
[ Voor 7% gewijzigd door Selmer op 13-07-2013 15:30 ]
1. Wat is je beschikbare budget?
Tot €500, echter als ik voor €300 ook wat goeds heb doe ik het natuurlijk liever daarmee
2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee, ook niet van plan veel van te kopen op korte termijn
3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Nee, huis, tuin en keuken foto's, en mooi kiekjes van mijn auto.
4. Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee, niet erg belangrijk wel graag aanwezig
5. Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Hier heb ik niet zo veel verstand van, is dit optioneel?
6. Overige wensen aan de camera?
Hij moet goed in de hand liggen, maar dit lijkt mij een mening.
7. Gewenst bereik?
Geen bereik
Ik ben helemaal nieuw in de camera wereld en heb laatst een Spiegelreflex mogen lenen van iemand, ik was erg onder de indruk van de plaatjes die ik schoot.
Ik kies voor een EVIL camera vanwege het formaat, de spiegelreflex vind ik niet makkelijk mee te nemen en de EVIL camera's zijn een stuk compacter.
Heb al uren zitten speuren op internet maar kom er toch erg moeilijk uit, Ik zie de NEX serie van Sony, prachtige toestellen, maar de andere merken maken ook allemaal mooie toestellen.
Samsung viel mijn oog ook op en zag in reviews dat ze een erg fijn menu hebben, echter zie ik op camera forums nauwelijks wat over de Samsungs.
Ik heb geen voorkeur voor merk maar als bijvoorbeelde de nx1000 van Samsung voldoet van €300 ipv 1 van €500 vind ik dit ook goed.
Kortom ik zie door de bomen het bos niet meer
Wie kan mij helpen?
Tot €500, echter als ik voor €300 ook wat goeds heb doe ik het natuurlijk liever daarmee
3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
4. Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
7. Gewenst bereik?
Geen bereik
Ik ben helemaal nieuw in de camera wereld en heb laatst een Spiegelreflex mogen lenen van iemand, ik was erg onder de indruk van de plaatjes die ik schoot.
Ik kies voor een EVIL camera vanwege het formaat, de spiegelreflex vind ik niet makkelijk mee te nemen en de EVIL camera's zijn een stuk compacter.
Heb al uren zitten speuren op internet maar kom er toch erg moeilijk uit, Ik zie de NEX serie van Sony, prachtige toestellen, maar de andere merken maken ook allemaal mooie toestellen.
Samsung viel mijn oog ook op en zag in reviews dat ze een erg fijn menu hebben, echter zie ik op camera forums nauwelijks wat over de Samsungs.
Ik heb geen voorkeur voor merk maar als bijvoorbeelde de nx1000 van Samsung voldoet van €300 ipv 1 van €500 vind ik dit ook goed.
Kortom ik zie door de bomen het bos niet meer
Wie kan mij helpen?
Verwijderd
Max 1700 euro
Canon EF 50 mm f1.4 ( helaas met barst wegens ongeluk ) kitlens 17-85 ( geleverd bij de Eos 30D)
3. Koop je de camera met een specifiek doel?
Vakantie, familie kiekjes ( kinderen etc ) en wat er zoal op je pad komt bij mooi weer :-)
4. Vind je filmen met deze camera erg belangrijk?
Niet een pre, leuk als het erop zit.
Geen ervaring nog met live view. Niet aanwezig op me 30D
Moet weer paar jaar mee kunnen.
7. Gewenst bereik?
Allrounder. Vandaar buiten wat grootboek zoom een prime. Verder niet noodzakelijk (nog)
Me oog viel op de 70D helaas komt deze pas later dan ik verwacht had en wil ik over 3 weken toch op vakantie me kiekjes kunnen maken. Vandaar ik op de 7D kwam. Helaas moet ik een nieuwe prime hebben. Wel verzekerings werk :-)
Vraag me alleen af of ik een kitlens pak neem. Of body only. En me 17-85 her gebruik en nieuwe 50 f/14 aanschaf. Wat meer zoom is voor landschap misschien ook wel prettiger. Maar wil niet mega zware Tele erop.
In dubio dus nog.
Max 1700 euro
Canon EF 50 mm f1.4 ( helaas met barst wegens ongeluk ) kitlens 17-85 ( geleverd bij de Eos 30D)
3. Koop je de camera met een specifiek doel?
Vakantie, familie kiekjes ( kinderen etc ) en wat er zoal op je pad komt bij mooi weer :-)
4. Vind je filmen met deze camera erg belangrijk?
Niet een pre, leuk als het erop zit.
Geen ervaring nog met live view. Niet aanwezig op me 30D
Moet weer paar jaar mee kunnen.
7. Gewenst bereik?
Allrounder. Vandaar buiten wat grootboek zoom een prime. Verder niet noodzakelijk (nog)
Me oog viel op de 70D helaas komt deze pas later dan ik verwacht had en wil ik over 3 weken toch op vakantie me kiekjes kunnen maken. Vandaar ik op de 7D kwam. Helaas moet ik een nieuwe prime hebben. Wel verzekerings werk :-)
Vraag me alleen af of ik een kitlens pak neem. Of body only. En me 17-85 her gebruik en nieuwe 50 f/14 aanschaf. Wat meer zoom is voor landschap misschien ook wel prettiger. Maar wil niet mega zware Tele erop.
In dubio dus nog.
De samsung nx1000 is een prima camera, heb hem ook een tijdje in bezit gehad. Voor 300 euro heb je geen miskoop, probeer wel de lens met beeldstabilisatie te nemen.
Peterdejong8 schreef op zondag 14 juli 2013 @ 14:19:
7. Gewenst bereik?
Geen bereik
Kortom ik zie door de bomen het bos niet meer![]()
Wie kan mij helpen?![]()
![]()
Verwijderd
Voor die 300 euro zou ik eerder voor de Olympus E-PL3 gaan. Snelle en compacte camera met veel mogelijkheden tot uitbreiden. Of een Panasonic GX1 of G3.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2013 21:31 ]
Tweedehands 40/50/60D en when the time is right, omruilen voor 70D.Verwijderd schreef op maandag 15 juli 2013 @ 17:11:
Niemand ? Of te voorbarig.... Kuch de warmte buiten....
Verwijderd
Duur geintje, om later weer te verkopen 3e hands.jesper86 schreef op maandag 15 juli 2013 @ 17:14:
[...]
Tweedehands 40/50/60D en when the time is right, omruilen voor 70D.
Hoezo? Tweedehands is tweedehands, er is niet zoiets als 'derdehands'. Dus waardeverlies valt echt wel mee, tenzij je 'm sloopt ofzo
The devil is in the details.
Verwijderd
Daar heb je gelijk in, maar is tegen me zin in.Hahn schreef op maandag 15 juli 2013 @ 18:23:
Hoezo? Tweedehands is tweedehands, er is niet zoiets als 'derdehands'. Dus waardeverlies valt echt wel mee, tenzij je 'm sloopt ofzo
Eerst nu een Eos 60D te kopen, om volgende maand. ( september) voor een 70 tegaan.
Misschien dat anders gewoon eerst nieuw glas (50 mm) en wat anders wellicht op me oude 30D en dan gewoon in een keer oor de 70D ga.
Ben er ook nog niet pcies uit. 60/70D of de 7D deze mag ik ook overnemen van collega misschien voor 600 Euro maar dat is nog niet zeker.
Ach we zien wel. Nog 2 weekjes te gaan dan hek hem zoiezo nodig :-)
Bedankt iedergeval
Verwijderd
Ik kom me ook maar weer eens melden in het topic, ik ben nog steeds niet tevreden over wat ik heb.
In 2011 heb ik een Nikon D3000 gekocht om mee te nemen op reis naar Amerika. Het doel was me er in te verdiepen, maar het kwam er op neer dat ik geen ene *piep* geef om sluitertijden, scherptediepte, etc. etc. Hoewel ik de basis principes wel begrijp met wat moeite is het niet iets waar mijn hart ligt. Ik heb het in mijn normale leven al veel te druk met nadenken over van alles en nog wat, ik wil dat bij foto's maken niet doen. Resultaat was constant fotograferen op de automatische stand, wat vervolgens voor mij prima foto's opleverde. Apparaat was wel vrij fors en dat stuitte me tegen de borst, ik wil ook niet teveel sjouwen.
In die tijd had ik ook een Sony Cybershot compactcamera. Deze heb ik recent verkocht.
Begin 2012 heb ik vervolgens een nieuwe compactcamera gekocht, een Panasonic TZ20. 16x optische zoom en 14.1MP. Tot zover de specs die me boeiden aan deze camera.
Nu een jaar later zit ik nog steeds in dubio. Hoewel de Panasonic een prima toestel is zijn de foto's voor mijn gevoel van mindere kwaliteit dan de foto's die ik met de D3000 maakte.
Voor zover ik het allemaal kan overzien (sorry, ik heb andere kwaliteiten
) kan ik kiezen uit een superzoom of systeemcamera. Beiden zijn voorzien van een betere sensor en lens en zouden tussen betere foto's moeten maken. Als ik dan kijk naar systeemcamera's dan zie je vooral 3x zoom en bij superzoom (waarom zouden ze zo heten
) is dat vele malen meer. Als ik het vergelijk met de huidige 16x dan zou ik met een systeemcamera behoorlijk inleveren.
Kloppen mijn aannames? En wat zouden jullie aanraden voor een simpele fotograaf als mij? Ik hoef geen super toffe features en budget is ook geen issue. Zelf ben ik wel gecharmeerd van de Nikon 1 S3, maar gaat dat wel aansluiten?
In 2011 heb ik een Nikon D3000 gekocht om mee te nemen op reis naar Amerika. Het doel was me er in te verdiepen, maar het kwam er op neer dat ik geen ene *piep* geef om sluitertijden, scherptediepte, etc. etc. Hoewel ik de basis principes wel begrijp met wat moeite is het niet iets waar mijn hart ligt. Ik heb het in mijn normale leven al veel te druk met nadenken over van alles en nog wat, ik wil dat bij foto's maken niet doen. Resultaat was constant fotograferen op de automatische stand, wat vervolgens voor mij prima foto's opleverde. Apparaat was wel vrij fors en dat stuitte me tegen de borst, ik wil ook niet teveel sjouwen.
In die tijd had ik ook een Sony Cybershot compactcamera. Deze heb ik recent verkocht.
Begin 2012 heb ik vervolgens een nieuwe compactcamera gekocht, een Panasonic TZ20. 16x optische zoom en 14.1MP. Tot zover de specs die me boeiden aan deze camera.
Nu een jaar later zit ik nog steeds in dubio. Hoewel de Panasonic een prima toestel is zijn de foto's voor mijn gevoel van mindere kwaliteit dan de foto's die ik met de D3000 maakte.
Voor zover ik het allemaal kan overzien (sorry, ik heb andere kwaliteiten
Kloppen mijn aannames? En wat zouden jullie aanraden voor een simpele fotograaf als mij? Ik hoef geen super toffe features en budget is ook geen issue. Zelf ben ik wel gecharmeerd van de Nikon 1 S3, maar gaat dat wel aansluiten?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2013 23:24 ]
Voor zo'n 500 euro haal je op mp een gebruikte 60d - kan je in elk geval twee keer zulke goede foto's maken als met de 30d, en met de aankoop van een 70d kan je dan wachten tot a: de 70d in prijs is gezakt, b: de keus tussen 7d en 70d is gevallen of c: de 60d goed genoeg blijkt om te wachten op een 80d. Heb je intussen mooi wat geld over voor goed glaswerk - bijvoorbveeld een 15-85 is (meer groothoek en betere iq. dan je 17-85) en een 50 mm prime en misschien nog wel meer leuks.
Als jij voor 600 € een 7D kan overnemen dan zou ik daar verder niet teveel over nadenken en gewoon doenVerwijderd schreef op maandag 15 juli 2013 @ 20:13:
of de 7D deze mag ik ook overnemen van collega misschien voor 600 Euro maar dat is nog niet zeker.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Momenteel in het bezit van mijn ouwe trouwe Nikon D50, maar ben wel toe aan een upgrade.
De D7000 en de D7100 zijn de kanshebbers, maar wil ze beiden even in de hand hebben en kijken wat ik prefereer. Het is toch € 400 verschil namelijk.
Ik las alleen iets over het niet in kunnen stellen van het diafragma van de D7100 in live-mode. En ergens anders dat dit alleen bij de 'oude' G-objectieven was.
Weet iemand hier iets meer over te vertellen?
De D7000 en de D7100 zijn de kanshebbers, maar wil ze beiden even in de hand hebben en kijken wat ik prefereer. Het is toch € 400 verschil namelijk.
Ik las alleen iets over het niet in kunnen stellen van het diafragma van de D7100 in live-mode. En ergens anders dat dit alleen bij de 'oude' G-objectieven was.
Volgens mij is het niet kunnen instellen van het diafragma tijdens live view het geval bij de gehele (of een groot deel van) de Nikon dSLR line-up. Ik moet bij mijn D7000 in ieder geval eerst weer uit live view en dan weer opnieuw in live view om het beeld ook daadwerkelijk donkerder of lichter te zien worden nadat ik het diafragma heb veranderd. Zelfde verhaal met mijn D3100.pdebie schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 09:41:
Momenteel in het bezit van mijn ouwe trouwe Nikon D50, maar ben wel toe aan een upgrade.
Wat betreft D7000/D7100, lastige keuze. Als je het budget hebt zou ik voor de D7100 gaan, die sensor is echt superieur tegenover die van de D7000.
Zelf heb ik bij gebrek aan budget gekozen voor de D7000 maar heb geen spijt omdat ik van een D3100 af kwam dus ben er al flink op vooruit gegaan. Die extra €400 vond ik te veel geld.
Als je van een D50 met 6MP af komt denk ik dat je al erg tevreden zult zijn met de 16MP sensor van de D7000.
De D7100 biedt t.o.v. de D7000 de volgende voordelen (aan jou de keuze of deze voordelen/verschillen €400 voor jou waard zijn):
- - 24MP (D7100) vs 16MP (D7000)
- - betere ISO prestaties
- - 51 autofocuspunten (D71000, zelfde autofocussysteem als D4) vs 39 autofocuspunten (D7000)
- - 1080p in 60i, 50i, 30p, 25p en 24p en 720p in 60p,50p, 30p, 25p en 24p op de D7100 waar de D7000 max. 1080p in 24fps en 720p in 30fps kan.
- - stereomicrofoon (D7100) vs monomicrofoon (D7000)
- - 3,2" 1.229.000 dot scherm (D7100) tegenover 3" 900.000 dot scherm op D7000.
- - Een DX-crop modus waarmee je 7fps kan schieten op 15,4MP en een extra 1,3x crop krijgt (dus dan heb je een cropfactor van 1,5 (van DX-sensor) x 1,3 (van crop-modus) = 1,95x.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's