Wat is je beschikbare budget? Weet ik nog niet zo heel goed, rond de 900 euro.
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nikon 35mm f/1.8, 18-55 VR en 70-300 VR (70-300 gaat waarschijnlijk weg).
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.) Nee, van alles wat; vakantiefotografie, auto's, landschapsfotografie, portretten, insecten soms (hoewel dat niet meer zal gaan als ik de 70-300 weg doe

) dus eigenlijk wel een beetje overal voor

omdat het voor de hobby is zie ik mijzelf ook niet in een specifieke richting groeien verder.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee, gebruik het nauwelijks maar 1080p is wel leuk om er op te hebben hoewel het geluid toch altijd crap is tenzij je een externe mic er bij koopt (wat ik niet van plan ben).
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nee, foto's maak ik nooit met Live View en voor filmen gebruik ik manual focus om het irritante geluid van de AF te omzeilen.
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Geheugenkaart: SD
Grip: veel
Camera grootte: sowieso groter en zwaarder dan mijn huidige D3100.
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen) Beetje all-around, heb nu op mijn D3100 vaak mijn 35mm f/1.8 zitten, maar wil er denk ik een standaardzoom bij (18-105 VR bijvoorbeeld). 70-300 VR gebruik ik bijna niet omdat ik het groothoek-bereik mis als ik die er op heb zitten

die gebruik ik heel af en toe voor specifieke doeleinden (zoals eerder genoemd insecten, wat niet eens heel lekker werkt met een minimale focusafstand van 1,5m).
Aangezien ik al een flitser en intervalometer/afstandsbediening voor mijn Nikon heb en dus ook al een paar objectieven, zie ik het niet zo zitten om naar bijvoorbeeld Canon over te stappen.
Ik heb gekeken naar de D5200, de D7000 en de D7100.
De D5200 is een beetje klein en het klapscherm zorgt wat mij betreft voor een onlogische indeling van knoppen (en ook geen info scherm bovenop hierdoor). Hij is wel ongeveer 70 euro goedkoper dan de D7000 en heeft een 24MP sensor tegenover de 16MP sensor van de D7000.
Ja, de D7100, op het moment in ieder geval hét DX-model van Nikon doch aanzienlijk duurder dan een D7000. Met de aanwezige 1,3x crop modus kan mijn 18-55 een 24-71 worden, waardoor ik bij een D7100 wellicht niet eens een lens er bij hoef te halen.
Dan alsnog is een D7100 body-only 215 euro duurder dan een D7000 met 18-105 VR.
Mijn voornaamste vraag is eigenlijk, ga ik het verschil tussen de D7000 en D7100 echt heel erg goed merken? Ik heb nu een D3100, het verschil met de D7000 is daarom ook al vrij groot.
Ik wil graag sowieso twee accu's hebben, maar ik kon ergens een EN-EL15 (de accu van zowel de D7000 als de D7100) voor ongeveer 40 euro bestellen. Dan nog een UV filter als ik een lens haal, voor 30 euro kan ik er een van 67mm halen mocht ik een 18-105 VR halen.
Voor een D7000 + 18-105 betaal ik 884 euro en voor filter + extra accu dan nog ongeveer 68 euro is ongeveer 950 euro.
Een D7100 alleen kost al 1099. Dat is dus sowieso al aanzienlijk duurder.
edit:
Wow! ik zie dat een D7000 + 18-105 VR nu 700 euro kost bij Saturn! Dat is echt een heel aantrekkelijke aanbieding!
[
Voor 3% gewijzigd door
Selmer op 30-05-2013 18:07
]