Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:05
bartpostma schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 15:18:
[...]

De 60D heeft een vanafprijs van 669 in de pricewatch, dus dat ga je niet halen met je budget van 700 euro. De 700D met een vanafprijs van 629 ook niet eigenlijk.

Dan houdt je de 600D en 650D over:

Quote van fotovideo.nu (link)

[...]

Heb zelf verder niet zo veel verstand van Canon, maar voor architectuur wil je wel een groothoek lijkt me in ieder geval, moet je even kijken of je het prijsverschil van de 650D over de 600D het waard gaat vinden.

650D met 18-135 STM = 869 euro (pricewatch)
600D met 18-135 STM = 586 euro (pricewatch)

Ik zou in dat geval voor een 600D + 18-135 STM gaan en het resterende bedrag aan overige dingen uitgeven ;) (tas, sd-kaartjes etc.)
Bedankt voor je reactie :).
Nu met de BTW-actie deze week bij de Saturn is het natuurlijk iets interessanter... Als we die 700 euro even laten varen, de 60D is 'natuurlijk' wel een klasse hoger, maar is daarnaast ook langer op de markt.
Wat zou dan de meest verstandige keuze zijn? Of, ben ik toch beter af met een Nikon/Sony?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:29
SyS_ErroR schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 22:11:
[...]

Nu met de BTW-actie deze week bij de Saturn is het natuurlijk iets interessanter... Als we die 700 euro even laten varen, de 60D is 'natuurlijk' wel een klasse hoger, maar is daarnaast ook langer op de markt.
Wat zou dan de meest verstandige keuze zijn? Of, ben ik toch beter af met een Nikon/Sony?
Ik heb sowieso geen ervaring met Sony, maar weet dat je zowel met een Canon als een Nikon eigenlijk wel goed zit. Naast de specs moet je even kijken op de ergonomie. Tussen Nikon en Canon merk ik dit verschil vooral bij de grip en de shutter-button.

Als je kijkt naar bijvoorbeeld dit voorbeeld:*klik* en *klik* zie je de Canon EOS 6D naast de Nikon D600. Niet de modellen in jouw pricerange, maar het gaat even om het principe dat de ergonomische bouw van de twee merken verschillend is.

Het is dat ik gewend ben aan Nikon, maar stiekem vind ik een Canon fijner qua ergonomie.
Bij de Canon ligt de ontspanknop/shutter-button er echt bovenop, zoals je bij de tweede *klik van hierboven kunt zien. Bij de Nikon is dit minder. Ook loopt de body bij de Canon hol bij de ontspanknop en bol bij de Nikon.

Zucht, ik hoop dat je mijn verhaal nog begrijpt want volgens mij heb ik er een beetje een bende van gemaakt in dit bericht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:22

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Vishari Beduk schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 19:42:
@snifrrr: ik ben het in grote lijnen met UC, Orion en bart eens
ik zou mij echter niet teveel blind staren op FPS en buffer groottes (hoe vaak zit je nou echt te bursten??)
Met wat oefening en goede timing kom je inderdaad ook een heel eind. Ik moet zeggen dat ik me ook zelden echt stoor aan de beperkte buffer van mijn D7000 bij het fotograferen van vogels en dergelijke. Enkel bij In Flight wil het nog wel eens onhandig zijn. Het lastige bij vogels is namelijk dat ze vrij snel en soms onvoorspelbaar bewegen. Van positie veranderen / kop draaien / vleugels in vlucht. En dan kan bursten erg handig zijn om er thuis die foto uit te pikken waar het beestje er het mooist opstaat. Daar valt niet altijd tegenop te timen.

Maar vaak voldoet een korte burst (of een burst op tragere FPS) daar ook wel voor.
uiteindelijk is de lens het belangrijkst en gaat het langst mee
dus met een budget van 3000 euro zou ik eerst een mooie 70-200 met constant diafragma kopen (van welk merk dan ook) en daarna pas druk maken over de rest
Gezien het doel wildlife fotogafie zou ik niet een berg geld gaan stukslaan op een 70-200, die is namelijk doorgaans veel te kort. Een 100-400 (Canon) of vaste 400mm 5.6 (Canon) of 300mm F4 + teleconverter (Canon en Nikon) of 150-500 / 120-300 2.8 van Sigma zijn dan interessantere opties.

[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 30-05-2013 10:14 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:31
SyS_ErroR schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 22:11:
[...]

Ik zat te twijfelen tussen de 60D, de 650D en de 700D. (600D laten varen omdat de AF minder is) Ze lijken allemaal erg veel op elkaar. Ik heb uiteindelijk voor de 60D gekozen. Voornamelijk omdat de 60D me vanuit ergonomisch oogpunt meer aan spreekt.

En de combinatie cashback van Canon + Saturn actie is ook erg goed. De 650D / 700D waren in vergelijking een stuk duurder dan de 60D (waar mijn voorkeur toch al naar uit ging)

Klein puntje nog, de 650 en 700 ondersteunen de STM technologie (ik weet niet of ik het goed zeg zo) en de 60D en 600D niet. De STM is nog steeds optisch een betere lens, maar die snellere autofocus wordt niet ondersteund op "non-STM" bodies. (Dus als autofocus in video belangrijk is, zou dat een belangrijke factor kunnen zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
Vishari Beduk schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 19:42:
@snifrrr: ik ben het in grote lijnen met UC, Orion en bart eens
ik zou mij echter niet teveel blind staren op FPS en buffer groottes (hoe vaak zit je nou echt te bursten??)
Vrij veel eigenlijk ;) Als je dieren fotografeert, wat meestal neerkomt op vogels in Nederland (en België), gebruik je die functie veel. Een vogel zal je meestal maar voor een beperkte periode zien, zal snel bewegen en je gebruikt veel mm's. Dit heeft als gevolg dat niet al je foto's scherp zullen zijn, door user error of het onderwerp dat net buiten het focusvlak is bewogen. Door de snelle bewegingen zal de positie niet altijd goed zijn... Daarom gebruik ik persoonlijk bijna altijd AI Servo en burst. Op mijn 450d is dat niet zo veel, maar 3.5 fps en maar 6 foto's... Dat vind ik persoonlijk mss wel het grootste gemis aan het toestel. Bij de keuze van een nieuw toestel is dat dus wel behoorlijk belangrijk.
uiteindelijk is de lens het belangrijkst en gaat het langst mee
dus met een budget van 3000 euro zou ik eerst een mooie 70-200 met constant diafragma kopen (van welk merk dan ook) en daarna pas druk maken over de rest
Ik ben het eens dat de lens het belangrijkst is, ik gebruik dan ook voornamelijk een lens van 6-8x de waarde van mijn body, maar een 70-200 f/2.8 is zeker niet de beste keuze voor wildlife fotografie. Je zal bijna altijd mm's tekort hebben en stevig moeten croppen. Dat is ook de reden waarom een FF body minder geschikt is dan APS-C. Je zal dan bijna altijd moeten croppen en vanwege de lagere pixeldensiteit van een FF, zal je meer detail halen met een APS-C sensor. Tenzij je natuurlijk een budget hebt van meer dan 10.000 euro en je dus lange telelenzen kan kopen zoals een 600mm f/4 met teleconverters en je dus je frame kan vullen op FF.

@TS
Voor wildlife fotografie zit je over het algemeen iets beter bij Canon dan bij Nikon. Niet vanwege de bodies, want de sensors van Nikon zijn iets beter dan van Canon, maar het verschil in de praktijk is helemaal zo groot niet. Je kan prachtige foto's maken met een Canon 7d en vele pro's gebruiken deze body ook als backup voor als ze meer bereik nodig hebben (de ingebouwde 1.6 cropfactor helpt daarbij). Je hebt echter meer keuze uit betaalbare telelenzen.

Met je budget van 3000 euro zou ik gaan voor:
pricewatch: Canon EOS 7D Zwart
pricewatch: Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 XR Di-II LD ASP IF (Canon)
pricewatch: Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro
pricewatch: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM of pricewatch: Canon EF 400mm f/5.6L USM of pricewatch: Canon EF 300mm f/4L IS USM
Afhankelijk of je vooral vogels wilt fotograferen, dan zou ik voor de 400mm prime gaan, iets scherper, snellere AF en de zoom heb je dan niet echt nodig, meestal zal je toch moeten croppen in nabewerking). Als je je telelens ook wilt gebruiken voor sportfotografie of grote zoogdieren (in dierentuinen bvb) kan een zoom wel handig zijn. Voor iets meer flexibiliteit dan de 400mm prime kan je ook voor de 300mm f/4 prime gaan en er een 1.4 teleconverter bijkopen voor iets meer flexibiliteit.

Dan heb je nog nodig, een goede tas om dat te transporteren, bvb pricewatch: Lowepro Flipside 400 AW (LP35271) en eigenlijk ook een degelijk statief.

Als ik alles optel kom ik op 3352 euro, zonder het statief. Indien je bepaalde items tweedehands koopt, kan je zeker onder de 3000 euro komen, bvb een Canon 7D kan je tweedehands vinden voor 850-900 euro, de Tamron 17-50 f/2.8 voor zo'n 250 euro etc. Je kan ook wachten op een Mediamarkt actie (of de Saturn actie die nu loopt tot 1 juni) waarbij je een stevige korting krijgt (rond de 17% dacht ik).

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snifrrr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-08 15:44
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga dit weekend even goed naar de d7100 en 7d kijken.

Wat lenzen betreft zit ik nog wel een beetje te dubben. Zat zelf te denken aan een 100-400 mm lens en een 15-85 lens.

Het doel is wild fotografie en reisfotografie voornalijk. Beesten in afrika van olifant tot vogels, maar daarnaast ook landschappen, portretten op afstand etc. Aangezien je net altijd met die telelens wil lopen maar toch beetje zoom wil hebben twijfel ik of die 15-85 voldoende is of dat een 18-200 of zo niet beter is.

Verder twijfel ik omtrent die 100-400 lens over het druk ipv draaimechanisme, wat is jullie ervaring daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
snifrrr schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 12:42:
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga dit weekend even goed naar de d7100 en 7d kijken.

Wat lenzen betreft zit ik nog wel een beetje te dubben. Zat zelf te denken aan een 100-400 mm lens en een 15-85 lens.

Het doel is wild fotografie en reisfotografie voornalijk. Beesten in afrika van olifant tot vogels, maar daarnaast ook landschappen, portretten op afstand etc. Aangezien je net altijd met die telelens wil lopen maar toch beetje zoom wil hebben twijfel ik of die 15-85 voldoende is of dat een 18-200 of zo niet beter is.

Verder twijfel ik omtrent die 100-400 lens over het druk ipv draaimechanisme, wat is jullie ervaring daarmee?
Is de 18-200 niet een flink compromis qua image quality vanwege het bereik? Denk dat je uiteindelijk blijer zal zijn met een 15-85. Onderstaande bevestigt dat (ik heb zelf niet erg veel ervaring met Canon, alleen een beetje met een 550D en een 18-135 van een vriend, maar that's it :) )

Iemand op DPreview:
I own the 15-85mm and the 18-200mm. From what I understand, the 18-200mm is optically similar to the 18-135 STM. If video is not a primary interest and both lens are in your budget I would highly recommend the 15-85mm. The 15-85 is my primary general purpose\walk around lens. I find that the 18-200mm needs to be stopped down a bit to get good results where the 15-85mm is sharp at its widest apertures. I also find the extra field of view at the wide end more useful than the extra reach the 18-200 gives. The 15-85 also focuses faster and more accurately than my 18-200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Wat is je beschikbare budget? Weet ik nog niet zo heel goed, rond de 900 euro.
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nikon 35mm f/1.8, 18-55 VR en 70-300 VR (70-300 gaat waarschijnlijk weg).

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.) Nee, van alles wat; vakantiefotografie, auto's, landschapsfotografie, portretten, insecten soms (hoewel dat niet meer zal gaan als ik de 70-300 weg doe :+) dus eigenlijk wel een beetje overal voor :9 omdat het voor de hobby is zie ik mijzelf ook niet in een specifieke richting groeien verder.

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee, gebruik het nauwelijks maar 1080p is wel leuk om er op te hebben hoewel het geluid toch altijd crap is tenzij je een externe mic er bij koopt (wat ik niet van plan ben).

Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nee, foto's maak ik nooit met Live View en voor filmen gebruik ik manual focus om het irritante geluid van de AF te omzeilen.

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Geheugenkaart: SD
Grip: veel
Camera grootte: sowieso groter en zwaarder dan mijn huidige D3100.

Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen) Beetje all-around, heb nu op mijn D3100 vaak mijn 35mm f/1.8 zitten, maar wil er denk ik een standaardzoom bij (18-105 VR bijvoorbeeld). 70-300 VR gebruik ik bijna niet omdat ik het groothoek-bereik mis als ik die er op heb zitten ;( die gebruik ik heel af en toe voor specifieke doeleinden (zoals eerder genoemd insecten, wat niet eens heel lekker werkt met een minimale focusafstand van 1,5m).

Aangezien ik al een flitser en intervalometer/afstandsbediening voor mijn Nikon heb en dus ook al een paar objectieven, zie ik het niet zo zitten om naar bijvoorbeeld Canon over te stappen.

Ik heb gekeken naar de D5200, de D7000 en de D7100.

De D5200 is een beetje klein en het klapscherm zorgt wat mij betreft voor een onlogische indeling van knoppen (en ook geen info scherm bovenop hierdoor). Hij is wel ongeveer 70 euro goedkoper dan de D7000 en heeft een 24MP sensor tegenover de 16MP sensor van de D7000.

Ja, de D7100, op het moment in ieder geval hét DX-model van Nikon doch aanzienlijk duurder dan een D7000. Met de aanwezige 1,3x crop modus kan mijn 18-55 een 24-71 worden, waardoor ik bij een D7100 wellicht niet eens een lens er bij hoef te halen.
Dan alsnog is een D7100 body-only 215 euro duurder dan een D7000 met 18-105 VR.

Mijn voornaamste vraag is eigenlijk, ga ik het verschil tussen de D7000 en D7100 echt heel erg goed merken? Ik heb nu een D3100, het verschil met de D7000 is daarom ook al vrij groot.

Ik wil graag sowieso twee accu's hebben, maar ik kon ergens een EN-EL15 (de accu van zowel de D7000 als de D7100) voor ongeveer 40 euro bestellen. Dan nog een UV filter als ik een lens haal, voor 30 euro kan ik er een van 67mm halen mocht ik een 18-105 VR halen.

Voor een D7000 + 18-105 betaal ik 884 euro en voor filter + extra accu dan nog ongeveer 68 euro is ongeveer 950 euro.

Een D7100 alleen kost al 1099. Dat is dus sowieso al aanzienlijk duurder.

edit:
Wow! ik zie dat een D7000 + 18-105 VR nu 700 euro kost bij Saturn! Dat is echt een heel aantrekkelijke aanbieding!

[ Voor 3% gewijzigd door Selmer op 30-05-2013 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Ben mij aan het orienteren om een dSLR te kopen voor mijn vrouw die graag foto's maakt, en er graag meer mee wil doen. Nu ben ikzelf een absolute leek op dit gebied en heb er absoluut geen verstand van maar vul daarom maar de vragenlijst is.

1.Wat is je beschikbare budget? Rond de 450 euro
2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nee
3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.) Geen specifiek doel
4.Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
5.Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Wat is Live View? :P
6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Nee, maar moet handzaam zijn.
7.Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen) Geen verstand van.

Onze voorkeur gaat uit naar de Canon 600D met de 18-55mm lens. Gezien de schappelijke prijs van 399 na cashback.

Deze wordt ook duurder aangeboden met de 18-135 lens. Wat is het grote verschil tussen de 2? En heb je als Huis-Tuin-Keuken fotograaf voldoende aan de 18-55?

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:27

mrc4nl

Procrastinatie expert

Slasher schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 08:50:

5.Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Wat is Live View? :P
6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes,
Onze voorkeur gaat uit naar de Canon 600D met de 18-55mm lens. Gezien de schappelijke prijs van 399 na cashback.

Deze wordt ook duurder aangeboden met de 18-135 lens. Wat is het grote verschil tussen de 2? En heb je als Huis-Tuin-Keuken fotograaf voldoende aan de 18-55?
Livevieuw is beeld op de lcd ipv via zoeker. Als een compact camera zeg maar .
Staat dat niet in de topicstart ofzo+

En de 18-55 is vaak genoeg om mee te beginnen, voor echte tele toepassingen schiet ook met de 135mm vaak te kort. Aan de andere kant heb je wel een stukje extra zoom. Stukje lopen is een goede work around.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelDust
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:14

AngelDust

D'r mat mear n**kt wurde!

Ik ben mij ook eens voorzichtig aan het oriënteren in dit wereldje en zag bij de Mediamarkt nu een aanbieding langs komen waarvan ik mij afvraag of dit een leuke aanbieding is?

Ik heb totaal geen ervaring met lenzen, dus ik weet niet of ik de lens die er "extra" bij zit veel zal gebruiken. Het gaat voornamelijk om vakantie en huis/tuin/keuken fotografie en om eens te kijken of ik het wel leuk vind om er meer mee te gaan doen.

De MM heeft nu de CANON EOS 1100D + EF 18-55 DC + EF 75-300 DC in de aanbieding als set voor €499,-

Ga ik die 75-300 lens veel gebruiken/er veel aan hebben? Of zou ik beter een andere set voor rond deze prijs kunnen kopen? :)

(Mede-)Eigenaar van Brouwerij Diggelfjoer
Bier fan Fryske grûn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Met de vakantie in het vooruitzicht en ook het beklimmen van de Kilimanjaro in September ben ik toch maar weer eens aan het kijken naar een camera. Met de telefoon foto's maken blijft ook niet zo geweldig.
In principe maak ik vaak weinig foto's, maar als ik bepaalde dingen ga bekijken op vakantie is het wel leuk om daar foto's van te kunnen maken.
In principe wil ik dan ook wel een camera die voor langere tijd bruikbaar blijft, liefst ook als ik in de toekomst weer eens naar Zuid-Afrika ga en dan ook in het Kruger park bijvoorbeeld.
Maar het moet dus nog steeds beginner friendly zijn :X

1. Wat is je beschikbare budget? Max 1000 euro, maar hopelijk kan ik ook af met iets van 500. Denk namelijk dat het niet vaak genoeg gebruikt wordt voor zo'n hoge aanschaf
2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nope
3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.) Nope
4. Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Niet echt, dan leen/koop ik desnoods wel een videocamera als dat nodig gaat zijn.
5. Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Noodzaak nee, makkelijk wel lijkt mij
6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Niets wat niet al ter sprake is geweest
7. Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen) Voorlopig normaal, in toekomst zou het dus wel fijn zijn als er een telelens op kan

Wel eens aan de Nikon D3200 zitten te denken door goede verhalen, maar ja, dat is maar uit beperkte groep fotograven natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
AngelDust schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 09:32:
Ik ben mij ook eens voorzichtig aan het oriënteren in dit wereldje en zag bij de Mediamarkt nu een aanbieding langs komen waarvan ik mij afvraag of dit een leuke aanbieding is?

Ik heb totaal geen ervaring met lenzen, dus ik weet niet of ik de lens die er "extra" bij zit veel zal gebruiken. Het gaat voornamelijk om vakantie en huis/tuin/keuken fotografie en om eens te kijken of ik het wel leuk vind om er meer mee te gaan doen.

De MM heeft nu de CANON EOS 1100D + EF 18-55 DC + EF 75-300 DC in de aanbieding als set voor €499,-

Ga ik die 75-300 lens veel gebruiken/er veel aan hebben? Of zou ik beter een andere set voor rond deze prijs kunnen kopen? :)
Nee, dat is niet zo'n interessante aanbieding, je kan dezelfde combo krijgen voor 412 euro: pricewatch: Canon EOS 1100D + 18-55 DC III + 75-300 DC Zwart.

Echter ik zou zeker niet voor deze combo gaan, de 75-300 is een niet zo'n goede lens. Ga dan eerder voor dit: pricewatch: Canon EOS 1100D + 18-55 DC III Zwart en pricewatch: Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II. Zal je betere beeldkwaliteit opleveren en beeldstabilisatie op je telelens, wat zeer handig is.

Kijk mss ook eens naar een tweedehands Canon 550d ipv de 1100d, dat is een betere camera in elk opzicht, maar is nieuw vervangen door de 600d.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelDust

AngelDust

LaurentS schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 09:58:
[...]

Nee, dat is niet zo'n interessante aanbieding, je kan dezelfde combo krijgen voor 412 euro: pricewatch: Canon EOS 1100D + 18-55 DC III + 75-300 DC Zwart.

Echter ik zou zeker niet voor deze combo gaan, de 75-300 is een niet zo'n goede lens. Ga dan eerder voor dit: pricewatch: Canon EOS 1100D + 18-55 DC III Zwart en pricewatch: Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II. Zal je betere beeldkwaliteit opleveren en beeldstabilisatie op je telelens, wat zeer handig is.

Kijk mss ook eens naar een tweedehands Canon 550d ipv de 1100d, dat is een betere camera in elk opzicht, maar is nieuw vervangen door de 600d.
Ah, pricewatch.. vergeten te checken ;) Dan is de aanbieding idd niet interessant.
Die combo die je aandraagt is dan inderdaad ook een optie.

Ik ben altijd een beetje huiverig om dit soort spul tweedehands te kopen... ik heb er weinig tot geen ervaring mee, dus ik zou niet weten waar ik op moet letten bij het kopen van een tweedehands camera.. Maar een 550d met meerdere lenzen zou ook een optie kunnen zijn. (Ik wil er ook (nog) geen kapitalen in investeren, vooral omdat het ook een instap is in iets nieuws.)

De 600d is qua prijs (€470) ook nog een optie, alleen heb je er dan 'maar' 1 lens bij...

Bier fan Fryske grûn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuff
  • Niet online
Hoi allen.

Ik heb me lichtelijk verdiept in dSLR's en ben tot de conclusie gekomen dat ik er een ga kopen.
Door een collega op het idee gekomen om er een aan te schaffen, deze heeft mij een body van een Nikon D5100 voor €200 aangeboden, dat ga ik hoogstwaarschijnlijk doen, want dat lijkt me een prima deal (ong 6000 clicks), toch?

Ik ga de camera niet voor iets speciaals gebruiken, huis-tuin-keukenfotograaf dus. Wil niet te duur af zijn, ik kom van een 'soort van' bridge-camera af (olympus sz30mr).

Ik heb geen objectieven beschikbaar, daarom ook deze post.
Budget: €150-200 (voor de lens, uiteraard, anders €350-400)
Wensen: mijn vriendin houdt van zoomen.

Vraag: Kunnen we met de standaard kitlens die bij de D5100 geleverd wordt (AF-S DX 18-55 VR) uit de voeten? We komen dus vanaf zo'n veredelde compact-camera af. Ik denk dat we alleen maar vooruit zullen gaan en mijn vriendin zal die extreme zoom-functie toch niet zo gaan missen met die standaard lens?

Of raden jullie aan om bijvoorbeeld 2 lenzen te halen (55-200 erbij?).
Gebruikt/nieuw maakt mij niet veel uit, zolang het maar goed werkt en niet binnen 2 jaar kapot is.

Bij voorbaat dank, de OP was overigens erg nuttig !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
AngelDust schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 10:06:
[...]

Ah, pricewatch.. vergeten te checken ;) Dan is de aanbieding idd niet interessant.
Die combo die je aandraagt is dan inderdaad ook een optie.

Ik ben altijd een beetje huiverig om dit soort spul tweedehands te kopen... ik heb er weinig tot geen ervaring mee, dus ik zou niet weten waar ik op moet letten bij het kopen van een tweedehands camera.. Maar een 550d met meerdere lenzen zou ook een optie kunnen zijn. (Ik wil er ook (nog) geen kapitalen in investeren, vooral omdat het ook een instap is in iets nieuws.)

De 600d is qua prijs (€470) ook nog een optie, alleen heb je er dan 'maar' 1 lens bij...
Graag even onderstaand lijstje invullen zodat we je beter kunnen helpen (Oké, je hebt het deels beantwoord omdat je zegt instap in iets nieuws, maar zo'n lijstje met een budget en het doel van je fotografie is altijd handig, anders kunnen we niet beoordelen of je een extra lens nodig zal hebben of deze vaak zult gebruiken):

Wat is je beschikbare budget?

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?

Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelDust

AngelDust

Rond de 500 euro voor body met minimaal 1 lens :)

Nee, geen enkele.

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Nee, eerste insteek is kennis maken met de SLR wereld, dus het zullen voornamelijk de standaard foto's gaan worden.

Filmen is bijzaak.

Geen noodzaak, het mag, maar hoeft niet.

Geen specifieke eisen, zit een beetje in de Canon 600D/1100D/550D groep te kijken.

In eerste instantie genoeg voor de 'huis-tuin-keuken-foto's' maar wel mogelijkheid om te 'upgraden' naar het hogere segment.

Bier fan Fryske grûn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:21

GaMbiNo

1337

@Angeldust Hoi! :)

Is de Nikon D5200 ook een optie? Ongeveer zelfde budget vanwege de Saturn BTW actie. Ik heb deze zelf recent gekocht met hetzelfde doel als jij, incl. de 18-55 kitlens. Pricewatch
Ik heb zelf voor deze Nikon gekozen omdat mij destijds de specs van deze camera iets meer aanspraken dan die van een Canon in dezelfde prijsklasse, al zijn de verschillen klein.

Voor het soort fotografie wat jij wilt is zo'n kitlens in eerste instantie prima. Op termijn zou je die kunnen uitbreiden met een zoomlens. Althans dat is wat ik van plan ben.

[ Voor 15% gewijzigd door GaMbiNo op 31-05-2013 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelDust

AngelDust

GaMbiNo schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 11:39:
@Angeldust Hoi! :)

Is de Nikon D5200 ook een optie? Ongeveer zelfde budget vanwege de Saturn BTW actie. Ik heb deze zelf recent gekocht met hetzelfde doel als jij, incl. de 18-55 kitlens. Pricewatch
Ik heb zelf voor deze Nikon gekozen omdat mij destijds de specs van deze camera iets meer aanspraken dan die van een Canon in dezelfde prijsklasse, al zijn de verschillen klein.
Hoi ;)

Met de Saturn actie komt die op 455 euro ongeveer... das natuurlijk ook wel aantrekkelijk... Vanavond maar eens thuis wat meer in verdiepen..

Bier fan Fryske grûn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:21

GaMbiNo

1337

AngelDust schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 11:45:
[...]

Hoi ;)

Met de Saturn actie komt die op 455 euro ongeveer... das natuurlijk ook wel aantrekkelijk... Vanavond maar eens thuis wat meer in verdiepen..
Volgens mij is die prijs op de website al de prijs na de BTW actie. Ik heb er ook meer voor betaald. ;( Een paar maanden geleden was deze camera nog minimaal 700 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
GaMbiNo schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 11:52:
[...]

Volgens mij is die prijs op de website al de prijs na de BTW actie. Ik heb er ook meer voor betaald. ;( Een paar maanden geleden was deze camera nog minimaal 700 euro.
Klopt, de korting is al van de Saturn prijs af dus de D5200 + 18-55 VR kost bij Saturn 550 euro. 18-55 lijkt mij in eerste instantie voldoende voor de standaard foto's voor een instapper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goudviske.be
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 31-08 09:26
Vorige week ook de d5200 gehaald bij saturn, met 18-105 lens voor 660
Vind die 18-105 iets flexibeler dan 18-55, ook al maakt het misschien niet zoveel uit voor huis tuin en keukengebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
goudviske.be schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 12:44:
Vorige week ook de d5200 gehaald bij saturn, met 18-105 lens voor 660
Vind die 18-105 iets flexibeler dan 18-55, ook al maakt het misschien niet zoveel uit voor huis tuin en keukengebruik
Bovendien gaat een budget van 'ongeveer' 500 euro dus zeker niet lukken met een d5200 + 18-105 ;)
18-55 VR is prima voor thuisgebruik inderdaad, 18-105 VR biedt natuurlijk wat meer reach, maar qua kwaliteit is-ie niet veel beter.

@AngelDust en wat dacht je van een Canon 600D met 18-135 voor 585 euro?
Ik zie ook een 600D met 18-135 en een 'Canon Kit' voor 577 euro, volgens mij zijn deze beide de niet-STM versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelDust

AngelDust

bartpostma schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 13:26:
[...]

Bovendien gaat een budget van 'ongeveer' 500 euro dus zeker niet lukken met een d5200 + 18-105 ;)
18-55 VR is prima voor thuisgebruik inderdaad, 18-105 VR biedt natuurlijk wat meer reach, maar qua kwaliteit is-ie niet veel beter.

@AngelDust en wat dacht je van een Canon 600D met 18-135 voor 585 euro?
Ik zie ook een 600D met 18-135 en een 'Canon Kit' voor 577 euro, volgens mij zijn deze beide de niet-STM versie.
€ 577 / € 585 gaat al weer redelijk buiten budget, maar heb je daar linkjes van? :)

En wat bedoel je met niet-STM ? :$ ;)

En zit er nog merkbaar verschil tussen Nikon en Canon? Of is dat meer een Microsoft vs. Apple discussie? ;)

Bier fan Fryske grûn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuff
  • Niet online
Bedankt voor de tip van de saturn actie, ik had net een vraag geplaatst maar heb zojuist een Nikon D5100 met 18-105 en 55-200 opgepikt voor €412! Misschien wel beter dan een 2e hands model + losse lens.

Snel op automatisch foto gemaakt, wat een verschil zeg :o

[ Voor 13% gewijzigd door Fuff op 31-05-2013 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-10 21:40
AngelDust schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 15:02:
[...]

En zit er nog merkbaar verschil tussen Nikon en Canon? Of is dat meer een Microsoft vs. Apple discussie? ;)
Het is eigenlijk meer een Toyota vs. Honda discussie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:22

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

[...]
Het zijn beide volwassen platformen met goede bodies en een uitgebreid assortiment aan lenzen. De een is niet in algemene zin beter te noemen dan de ander.

Maar dat neemt niet weg dat er verschillen zijn. Het kan zijn dat een bepaalde specifiek soort lens maar bij één van de twee (betaalbaar) beschikbaar is. Het kan zijn dat de ergonomie van de bodies je bij het ene merk beter bevalt dan het andere. En dan nog allerlei nuanceverschillen in specs en functionaliteit van de verschillende camera's.

Kortom: alleen specifieke (persoonlijke) eisen kunnen doorslaggevend zijn om voor een specifiek merk te kiezen. De gemiddelde huis-tuin-en-keuken fotograaf zal bij beide merken niet snel iets tekort komen.

Je kan evt. ook nog rekening houden met wat mensen in je familie / vriendenkring gebruiken, zodat je met hen makkelijker ervaringen (en evt. zelfs apparatuur) kan uitwisselen :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
[...]

€ 577 / € 585 gaat al weer redelijk buiten budget, maar heb je daar linkjes van? :)

En wat bedoel je met niet-STM ? :$ ;)

Linkje naar Saturn: alle spiegelreflexcamera's 400~600 euro bij saturn

Met niet-STM bedoel ik het feit dat er twee 18-135 lenzen zijn van Canon, een STM versie en een versie zonder STM. De STM versie is duurder en heeft een betere optische constructie, stillere en snellere autofocus. STM is geloof ik stappenmotor (Stepper Motor) heb ik ergens gelezen, waardoor bij video de autofocus ook een gelijkmatiger verloop heeft.

Nikon en Canon zijn beide erg goede merken met een groot aanbod van lenzen.

[ Voor 7% gewijzigd door Selmer op 31-05-2013 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Na bijna een weekje een mini kick, hoop dat iemand mij een beetje in de goede richting zou kunnen helpen: SChief in "[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6"

Ik zit nog steeds aan de D5100 te denken. De D5200 is er inmiddels ook, maar die valt nog buiten mijn budget. Zie vooral dat de D5200 een grote stap vooruit heeft gemaakt qua filmen tov de D5100, maar aangezien ik dat niet al te vaak ga doen zie ik dat niet als een enorm pluspunt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
SChief schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 18:19:
Na bijna een weekje een mini kick, hoop dat iemand mij een beetje in de goede richting zou kunnen helpen: SChief in "[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6"

Ik zit nog steeds aan de D5100 te denken. De D5200 is er inmiddels ook, maar die valt nog buiten mijn budget. Zie vooral dat de D5200 een grote stap vooruit heeft gemaakt qua filmen tov de D5100, maar aangezien ik dat niet al te vaak ga doen zie ik dat niet als een enorm pluspunt..
De D5100 heeft hetzelfde 11 punts autofocussysteem als de D3100, de D5200 heeft een geavanceerder 39-punts af-systeem (volgens mij dezelfde als de D7000, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen). Qua videomodi hoef je je niet druk te maken, 1080p 30fps is ook prima hoor en zoals je zelf al zegt ga je dat waarschijnlijk niet vaak doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuff
  • Niet online

Ik heb de D5100 gekocht bij Saturn btw actie voor 412 met 18-55 en 55-200 lenskit. Misschien is je keuze daardoor makkelijker?
De D5200 lag daar voor 470 met 1 lens geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:41
Fuff schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 09:00:
[...]

Ik heb de D5100 gekocht bij Saturn btw actie voor 412 met 18-55 en 55-200 lenskit. Misschien is je keuze daardoor makkelijker?
Let wel op! De 55-200 is zonder VR en daardoor niet perse slechter maar hou het in je achterhoofd :)

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:54
[...]
Ik wil het niet meer weten. Heb maand geleden D3100 met die 2 lenzen gekocht voor 500. Nu alweer deze actie...zucht..volgens mij is dat normaal zeker? Dat je een setje koopt en even later is een betere alweer goedkoper. Maar niet te veel naar kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Harribo schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 10:53:
[...]

Ik wil het niet meer weten. Heb maand geleden D3100 met die 2 lenzen gekocht voor 500. Nu alweer deze actie...zucht..volgens mij is dat normaal zeker? Dat je een setje koopt en even later is een betere alweer goedkoper. Maar niet te veel naar kijken
Nee, dat is niet leuk, maar wel normaal natuurlijk.
Heb zelf de Canon 1100D set besteld bij Saturn.
Het is een upgrade van een Fujifilm S5600 dus ik zal er wel op voorruit gaan. :)
Edit: heb overigens donderdagavond al besteld, helaas vandaag nog niet binnen, ze zullen het wel druk hebben!

[ Voor 9% gewijzigd door Soldaatje op 01-06-2013 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
[...]

470? Op de website van de Saturn staat hij voor 551 (en dat inclusief de btw-actie). Als hij 470 was dan zou ik niet meer twijfelen. :P Dat betere AF-systeem zie ik wel als een nuttig pluspunt overigens.

[ Voor 6% gewijzigd door S_Chief op 01-06-2013 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuff
  • Niet online
gekke-gerrit schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 10:38:
[...]

Let wel op! De 55-200 is zonder VR en daardoor niet perse slechter maar hou het in je achterhoofd :)
Dat weet ik, omdat het maar €40 verschil maakte met 1 lens vroeg ik hier ook naar. Maar het is wel degelijk minder goed lijkt me zonder VR, maar voor €40 vond ik het wel prettig om die extra lens te doen, om eens te kijken wat voor bereik ik nou prettig vind, dan kan ik later nog een andere lens kopen.
SChief schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 21:55:
[...]

470? Op de website van de Saturn staat hij voor 551 (en dat inclusief de btw-actie). Als hij 470 was dan zou ik niet meer twijfelen. :P Dat betere AF-systeem zie ik wel als een nuttig pluspunt overigens.
Ja ze stonden naast elkaar en de ene was 412 en de andere 469, vandaag geldt de actie nog. Op de site kon ik hem immers ook niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Pff, het is dat ik vandaag geen tijd heb, anders zou ik er een gaan kopen. Misschien heb ik volgende week geluk bij de MM (16% korting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:39
Harribo schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 10:53:
[...]

Je kan natuurlijk ook elke keer even wachten op een nieuwere versie ;)
En als je dat doet kan je wel 100 jaar worden, en al die tijd dat je zit te wachten kan je geen foto's maken.
Keuzes maken, keuzes make, tis niet makkelijk. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
mike123 schreef op zondag 02 juni 2013 @ 19:37:
[...]

Je kan natuurlijk ook elke keer even wachten op een nieuwere versie ;)
En als je dat doet kan je wel 100 jaar worden, en al die tijd dat je zit te wachten kan je geen foto's maken.
Keuzes maken, keuzes make, tis niet makkelijk. :*)
Als-ie een week oud is, terugbrengen en een betere halen voor minder :+

Ik heb zelf nu bij Saturn een D7000 + 18-105 gehaald na lang nadenken/overwegen :9~ . Vond de actie te mooi op te laten liggen, en de D7100 te duur om op dit moment aan te schaffen.

Heb momenteel een D3100 dus een D7000 is al een forse stap vooruit. D7100 is beetje overbodig omdat het toch maar voor de hobby is :9

Can't wait <3 :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

SChief schreef op zondag 02 juni 2013 @ 12:01:
Pff, het is dat ik vandaag geen tijd heb, anders zou ik er een gaan kopen. Misschien heb ik volgende week geluk bij de MM (16% korting).
Nadat ze de prijs met 10% verhoogd hebben :P

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Doen ze gelukkig niet met alles. 470 voor een D5200 kit bij de Saturn was wel heel scherp, normale prijs ligt echt een stuk hoger. Daarom hoop ik dat de MM ook een aardig prijsje hangt aan de D5200 volgende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Laatst online: 27-07 11:44

ShadowAS1

IT Security Nerd

Rond de 500 euro voor de body met lens

Ja, Sigma 35-80mm f/4-5.6 & Sigma 70-210mm f/4-5.6 UC (Horen bij mijn Sigma SA300)

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Nee, eerste kennismaking met digitale SLR fotografie. Worden allerlei foto's. Het doel erachter is meer dat ik niet hoef te hopen dat één plaatje precies uit het rolletje gaat komen zoals ik wil, maar dat ik deze gelijk terug kan zien.

Nee, is bijzaak.

Nee.

Ik ben best een Nikon fan, ik doe fotografie met een paar vrienden en ik ben tot nu toe heel tevreden over de Nikons die zij hebben.

Standaard, ik kijk eventueel naar de mogelijkheid om mijn Sigma lenzen te kunnen gebruiken, maar ik weet niet zeker of dit mogelijk is. Dus een 15-85mm zou bijvoorbeeld voldoen aangezien mijn 35-70mm soms nét niet ver genoeg in kan zoomen.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:28

Barrycade

Through the...

Welke camera types van Nikon hebben je vrienden dan? Want 500 euro met een lens die ook nog meer zoom heeft dan 70 mm fullframe is een niet te breed budget. Edit: alhoewel D5100 met 18-105 kitlens zit tegenwoordig onder de 500 euro....

Ik weet niet of er adapters zijn voor Sigmavattingen, maar als ze bestaan zullen ze eerder voor Canon beschikbaar zijn dan voor Nikon. Maar voor je 2 lenzen zou ik daar niet je keuze op af laten hangen. Lijken mij geen toppers en grote kans dat de huidige generatie beter is.

[ Voor 8% gewijzigd door Barrycade op 02-06-2013 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Laatst online: 27-07 11:44

ShadowAS1

IT Security Nerd

Euhm, eentje heeft een D90, en de ander een D7000.. Alleen heb ik dus niet zo ontzettend veel geld. Maar ik vroeg me af of een D3100 met kitlens zou voldoen:

Zie: pricewatch: Nikon D3100 + AF-S DX 18-55mm G VR Zwart

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
ShadowAS1 schreef op zondag 02 juni 2013 @ 23:41:
Euhm, eentje heeft een D90, en de ander een D7000.. Alleen heb ik dus niet zo ontzettend veel geld. Maar ik vroeg me af of een D3100 met kitlens zou voldoen:

Zie: pricewatch: Nikon D3100 + AF-S DX 18-55mm G VR Zwart
Ik heb zelf dus laatste die D3100 gekocht, ben er best tevreden over. Mijn budget is ook zeer beperkt.
Heb oa deze fotos genomen en deze voor de indruk van de lenzen.
Ik heb 2 lenzen: 18-55 en 55-200. Die laatste wil ik zeker ook niet missen. Daar kan je met de telelens leuke effecten mee maken.
Foto's zijn vaak mij íets te donker en soms íets te onscherp maar dat is een bewust keuze bij deze Nikon, je kan ze nog achteraf bewerken dat compenseren met het programmaatje ViewNX (die je er gratis bijkrijgt) vrij simpel en snel is.

Maar gezien de prijzen tegenwoordig van die D5100 zou ik die gewoon overwegen te kopen (zie Saturn aanbieding oid). Genoeg om je in te verdiepen bij beide camera's trouwens.
Kan je ook aanraden er een goed boek bij te kopen, haal je het maximale uit je camera.
Heb ik ook gedaan: http://www.bol.com/nl/p/f...n-d3100/1001004010970876/ (voor de D5100).
Kost je wel tijd maar ik moet zeggen dat ik er zeer veel plezier erin heb en het boek mij veel duidelijk maakt wat ik minder goed oppik via internet.
Succes

[ Voor 10% gewijzigd door Harribo op 03-06-2013 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Harribo schreef op maandag 03 juni 2013 @ 00:04:
[...]

Ik heb zelf dus laatste die D3100 gekocht, ben er best tevreden over. Mijn budget is ook zeer beperkt.
Heb oa deze fotos genomen en deze voor de indruk van de lenzen.
Ik heb 2 lenzen: 18-55 en 55-200. Die laatste wil ik zeker ook niet missen. Daar kan je met de telelens leuke effecten mee maken.
Foto's zijn vaak mij íets te donker en soms íets te onscherp maar dat is een bewust keuze bij deze Nikon, je kan ze nog achteraf bewerken dat compenseren met het programmaatje ViewNX (die je er gratis bijkrijgt) vrij simpel en snel is.

Maar gezien de prijzen tegenwoordig van die D5100 zou ik die gewoon overwegen te kopen (zie Saturn aanbieding oid). Genoeg om je in te verdiepen bij beide camera's trouwens.
Kan je ook aanraden er een goed boek bij te kopen, haal je het maximale uit je camera.
Heb ik ook gedaan: http://www.bol.com/nl/p/f...n-d3100/1001004010970876/ (voor de D5100).
Kost je wel tijd maar ik moet zeggen dat ik er zeer veel plezier erin heb en het boek mij veel duidelijk maakt wat ik minder goed oppik via internet.
Succes
Harro, die foto's van je kat zijn gemaakt op ISO 100, als je ze wat donker wilt kun je ook overwegen om ISO 200 of ISO 400 te schieten. Zeker als je met de 55-200 schiet op 4.2 zal het al gauw wat donker zijn. En natuurlijk RAW schieten als je wilt nabewerken ;)

Heb zelf ook een D3100 maar vind 'm qua focus zeker wat aan de trage kant in combinatie met de 18-55 en 55-200, met de 70-300 is het al wel wat beter. Mijn 35mm f/1.8 is natuurlijk altijd lekker snel :D

En nu maar wachten op mijn D7000 en 18-105 (alhoewel ik niet te veel van de lens verwacht, echter wel van de camera t.o.v. mijn D3100)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelDust

AngelDust

Hmm, ze hebben deze week 16% korting bij de MediaMarkt... de Canon EOS 600D met EF-S 18-55mm f3.5-5.6 IS II zit daar nu op 402 euro... Volgens mij is dat niet verkeerd voor dat geld en een leuk model instapcamera.

(Ja, ik weet dat de saturn vorige week goedkoper was, maar toen was ik niet in de gelegenheid om heen te gaan.. :( :P )

Bier fan Fryske grûn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
AngelDust schreef op maandag 03 juni 2013 @ 10:23:
Hmm, ze hebben deze week 16% korting bij de MediaMarkt... de Canon EOS 600D met EF-S 18-55mm f3.5-5.6 IS II zit daar nu op 402 euro... Volgens mij is dat niet verkeerd voor dat geld en een leuk model instapcamera.

(Ja, ik weet dat de saturn vorige week goedkoper was, maar toen was ik niet in de gelegenheid om heen te gaan.. :( :P )
Ha, ik wist niet dat ze nu dezelfde actie bij de Mediamarkt zouden doen.
Mijn D7000 + 18-105 was ongeveer 1,50 goedkoper bij Saturn :+ hoera!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelDust

AngelDust

bartpostma schreef op maandag 03 juni 2013 @ 10:38:
[...]

Mja, MediaMarkt en Saturn is 1 keten toch? Dus is wel logisch ;)

Bier fan Fryske grûn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
AngelDust schreef op maandag 03 juni 2013 @ 10:43:
[...]

Mja, MediaMarkt en Saturn is 1 keten toch? Dus is wel logisch ;)
Klopt, wist alleen niet dat de MM meteen na Saturn dezelfde actie zou doen, als ik dit wist had ik 'm bij de Mediamarkt gehaald, gewoon omdat er veel meer vestigingen zijn en Saturn geen vestiging in de buurt heeft.

Deze week misschien maar eens naar de stad om nog even een extra SD kaartje te scoren voor de D7000. Een extra accu ga ik maar niet niet halen, want de EN-EL15 is stukken duurder dan de EN-EL14 die o.a. de D3100 gebruikt.

Hoe denken jullie over 3rd party accu's? Ik heb er zo mijn twijfels over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
bartpostma schreef op maandag 03 juni 2013 @ 10:13:
[...]
Harro, die foto's van je kat zijn gemaakt op ISO 100, als je ze wat donker wilt kun je ook overwegen om ISO 200 of ISO 400 te schieten. Zeker als je met de 55-200 schiet op 4.2 zal het al gauw wat donker zijn. En natuurlijk RAW schieten als je wilt nabewerken ;)
Weet ik , maar stap net naar een Dslr toe vanuit een compact cameraatje. Ik heb nog een naar gevoel bij hogere ISO waardes...
Heb zelf ook een D3100 maar vind 'm qua focus zeker wat aan de trage kant in combinatie met de 18-55 en 55-200, met de 70-300 is het al wel wat beter. Mijn 35mm f/1.8 is natuurlijk altijd lekker snel :D
Om sneller achter elkaar te kunnen schieten bedoel je dan neem ik aan?
En nu maar wachten op mijn D7000 en 18-105 (alhoewel ik niet te veel van de lens verwacht, echter wel van de camera t.o.v. mijn D3100)
Ja volgens mij is de stap D3100->D5100 veel kleiner dan de stap D5100->D7100 (7000).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Harribo schreef op maandag 03 juni 2013 @ 12:48:
[...]

Weet ik , maar stap net naar een Dslr toe vanuit een compact cameraatje. Ik heb nog een naar gevoel bij hogere ISO waardes...
Met de D3100 hoef je je zeker tot ISO 400 echt geen zorgen te maken, is prima in orde! Vanaf 800 moet ook nog wel kunnen indien noodzakelijk, maar vanaf 1600 begint het erg slecht te worden.
[...]
Om sneller achter elkaar te kunnen schieten bedoel je dan neem ik aan?
Onder andere ja, soms wil de D3100 bij snel bewegende objecten de focus wel eens kwijtraken. Hij lijkt wat meer tijd nodig te hebben dan mij deugt.
[...]
Ja volgens mij is de stap D3100->D5100 veel kleiner dan de stap D5100->D7100 (7000).
De stap van D3100->D5100 is inderdaad kleiner dan van D5100->D7000/D7100. Indeling van knoppen, de grootte van de body, de aanwezigheid van 2 geheugenkaart-slots zijn verschillen die de D7xxx serie kenmerken als het hogere segment van de consumenten dSLR's. Bij de 3xxxx en 5xxxx serie heb je ook alle scène-modi apart op de dial zitten, bij de D7000 zijn deze onder één scène-knop geplaatst.

Wat betreft D5200 vs D7000 zijn de verschillen wel wat minder groot. Alleen de D5100 heeft een nieuwere sensor, maar die heeft de D7100 ook. Beetje scheef om de 5200 met de 7000 te vergelijken omdat de 5200 natuurlijk een serie nieuwer is. De D5100 kwam een half jaar later dan de D7000.

Qua features lijkt de D5200 nog wel aardig op de D7000, de nieuwere sensor even buiten beschouwing gelaten, maar de body is toch wat compacter en de menu's e.d. zijn wat consument-vriendelijker.

Weet iemand trouwens of er in de D7000 een proximity sensor zit? Oftewel: Als ik mijn hoofd voor het scherm houdt om door de zoeker te kijken, gaat het scherm dan uit? Ik vind het altijd erg irritant als het scherm bij de D3100 pas uit gaat als ik of de ontspanknop/shutter-button indruk, of zelf de 'info-knop' bovenop indruk.

[ Voor 8% gewijzigd door Selmer op 03-06-2013 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:26
bartpostma schreef op maandag 03 juni 2013 @ 10:38:
[...]

Na anderhalf jaar zonder dSLR nu toch eindelijk de knoop doorgehakt (ik weet het, 1,5 jaar zonder dSLR viel niet mee) Gekozen voor de D7000 met 18-105. Mede door de actie van Saturn leek het mij een goede prijs. Toch gewacht omdat ik toch nog even in de winkel wilde kijken.
Vandaag bij de MediaMarkt geweest en daar hadden ze deze kit ook liggen en zo waar voor een nog beter prijs dan online bij Saturn dit weekend. 655 euro lichter liep ik met een D700 inclusied 18-105 VR objectief naar buiten.
Zowaar geen slechte deal lijkt mij.
En nu eindelijk weer foto's maken zoals vroeger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
chippie777 schreef op maandag 03 juni 2013 @ 16:14:
[...]

Na anderhalf jaar zonder dSLR nu toch eindelijk de knoop doorgehakt (ik weet het, 1,5 jaar zonder dSLR viel niet mee) Gekozen voor de D7000 met 18-105. Mede door de actie van Saturn leek het mij een goede prijs. Toch gewacht omdat ik toch nog even in de winkel wilde kijken.
Vandaag bij de MediaMarkt geweest en daar hadden ze deze kit ook liggen en zo waar voor een nog beter prijs dan online bij Saturn dit weekend. 655 euro lichter liep ik met een D700 inclusied 18-105 VR objectief naar buiten.
Hmm, vreemd dat ie dan op de MM site voor 703,08 euro staat en jij 'm in de winkel voor 650 hebt. :?

't is dat ik deze kit al bij de Saturn had besteld anders was ik naar de Mediamarkt gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
bartpostma schreef op maandag 03 juni 2013 @ 14:30:

Weet iemand trouwens of er in de D7000 een proximity sensor zit? Oftewel: Als ik mijn hoofd voor het scherm houdt om door de zoeker te kijken, gaat het scherm dan uit? Ik vind het altijd erg irritant als het scherm bij de D3100 pas uit gaat als ik of de ontspanknop/shutter-button indruk, of zelf de 'info-knop' bovenop indruk.
Nee, zit er niet op.
Switchen tussen optische zoeker en liveview gaat dus ook niet automatisch, hiervoor moet je een switch gebruiken.
chippie777 schreef op maandag 03 juni 2013 @ 16:14:
[...]

Jeetje, dat is wel een erg goeie prijs voor die kit.
Zo zie je maar weer dat er een aardig verschil kan zitten tussen de online prijs en de winkel prijs.
Ik heb voor dezelfde kit iets meer dan een half jaar geleden 840 euro moeten lappen tijdens de BTW dagen (stond zelfs 880 omdat de prijs verhoogd was, daar moet je ook om denken).

[ Voor 80% gewijzigd door AdmiralSnipe op 03-06-2013 16:48 ]

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
AdmiralSnipe schreef op maandag 03 juni 2013 @ 16:43:
[...]

Nee, zit er niet op.
Switchen tussen optische zoeker en liveview gaat dus ook niet automatisch, hiervoor moet je een switch gebruiken.

[...]

Zo zie je maar weer dat er een aardig verschil kan zitten tussen de online prijs en de winkel prijs.
Ik heb voor dezelfde kit iets meer dan een half jaar geleden 840 euro moeten lappen tijdens de BTW dagen (stond zelfs 880 omdat de prijs verhoogd was, daar moet je ook om denken).
Ik wist inderdaad dat je met de switch tussen optische zoeker en liveview moet switchen, is hetzelfde op mijn D3100 namelijk. Vind het alleen vervelend dat ik nog een extra handeling moet verrichten om 's avonds cq in het donker foto's te maken zonder dat ik mijzelf verblind.

Een vriend van me heeft een 550D en die heeft die functie wel, maar ik las ergens dat ze dat bij de 600D vervangen hadden door een fysieke knop met daarom 'disp' voor display :+

Ik vond zo'n proximity sensor wel een gave/handige feature, ik snap niet waarom meer camera's dit hebben, want zo duur is dat toch niet, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Nu online
bartpostma schreef op maandag 03 juni 2013 @ 18:05:
[...]

Ik wist inderdaad dat je met de switch tussen optische zoeker en liveview moet switchen, is hetzelfde op mijn D3100 namelijk. Vind het alleen vervelend dat ik nog een extra handeling moet verrichten om 's avonds cq in het donker foto's te maken zonder dat ik mijzelf verblind.

Een vriend van me heeft een 550D en die heeft die functie wel, maar ik las ergens dat ze dat bij de 600D vervangen hadden door een fysieke knop met daarom 'disp' voor display :+

Ik vond zo'n proximity sensor wel een gave/handige feature, ik snap niet waarom meer camera's dit hebben, want zo duur is dat toch niet, lijkt me.
Zo vaak heb je het achterste schermpje toch niet nodig tijdens het fotograferen?
De D3100 heeft geen top LCD waardoor alle instellingen wel op het achterste schermpje afgebeeld moeten worden.
Bij de D7000 kun je bijna alle belangrijke instellingen vinden op de top display dus ik zou niet weten waarvoor je vaak het achterste scherm nodig hebt.
Daarnaast is Sony naar mijn weten een van de weinige (zo niet enige) fabrikant(en) die een eye sensor in DSLR's verwerkt (Sony maakt daarnaast ook gebruik van EVF's i.p.v. optical viewfinders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barrycade schreef op zondag 02 juni 2013 @ 22:32:
Ik weet niet of er adapters zijn voor Sigmavattingen, maar als ze bestaan zullen ze eerder voor Canon beschikbaar zijn dan voor Nikon. Maar voor je 2 lenzen zou ik daar niet je keuze op af laten hangen. Lijken mij geen toppers en grote kans dat de huidige generatie beter is.
Bij de Sigma SA vatting is de elektrische interface in principe hetzelfde als bij de Canon EF mount. Ook is de registerafstand gelijk, alleen de bayonet is anders. Een knutselaar zou dus de bayonet ring van de lenzen kunnen vervangen en dan zou autofocus in theorie werken op een Canon spiegelreflex camera. Nu is dat het betere kluswerk en is de compatibiliteit van oude sigma lenzen met moderne Canon camera's schijnbaar niet super. Dit lijkt me dan ook niet direct een goede optie voor iemand die nog Sigma SA mount lenzen heeft liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
AdmiralSnipe schreef op maandag 03 juni 2013 @ 18:22:
[...]

Zo vaak heb je het achterste schermpje toch niet nodig tijdens het fotograferen?
De D3100 heeft geen top LCD waardoor alle instellingen wel op het achterste schermpje afgebeeld moeten worden.
Bij de D7000 kun je bijna alle belangrijke instellingen vinden op de top display dus ik zou niet weten waarvoor je vaak het achterste scherm nodig hebt.
Daarnaast is Sony naar mijn weten een van de weinige (zo niet enige) fabrikant(en) die een eye sensor in DSLR's verwerkt (Sony maakt daarnaast ook gebruik van EVF's i.p.v. optical viewfinders).
Ja ik bedoel ook dat ik het fijn vind dat het scherm uitgaat zodra ik naar de zoeker ga met mijn oog, omdat ik 't achterste scherm toch niet gebruik, de top LCD is ook mede een reden dat ik voor de D7000 ga/ben gegaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
bartpostma schreef op maandag 03 juni 2013 @ 16:23:
[...]

Hmm, vreemd dat ie dan op de MM site voor 703,08 euro staat en jij 'm in de winkel voor 650 hebt. :?

't is dat ik deze kit al bij de Saturn had besteld anders was ik naar de Mediamarkt gegaan.
Ik vond het ook vreemd, prijs stond bij hun op 780 en daar ging die 16% nog vanaf. Ik twijfelde nog toen ik rond liep, maar toen hij die prijs aangaf was mijn twijfel weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:39
AdmiralSnipe schreef op maandag 03 juni 2013 @ 16:43:
[[...]

Ik heb een tijdje geleden een nieuwe printer gekocht bij de MM. Eerst heb ik in de winkel gekeken om te kijken hoe hij er uitzag en ben met die info naar huis gegaan. Ff overleggen, en toen tot aanschaf overgegaan.
Gekeken in de webshop en daar was de printer 20 euro goedkoper. Gebeld met de MM en gevraagd dat als ik de printer bestel en meteen via ideal betaal of ik hem dan meteen kan komen ophalen ivm het prijsverschil.
Is geen probleem zegt de dame "maar je kan ook gewoon in de winkel zeggen dat hij bij ons online goedkoper is, dan krijg je hem ook voor die prijs". Zo gezegd , zo gedaan. Geen probleem.
Er waren toen geen btw - of andere aktie dagen aan de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
mike123 schreef op maandag 03 juni 2013 @ 19:38:
[...]

Ik heb een tijdje geleden een nieuwe printer gekocht bij de MM. Eerst heb ik in de winkel gekeken om te kijken hoe hij er uitzag en ben met die info naar huis gegaan. Ff overleggen, en toen tot aanschaf overgegaan.
Gekeken in de webshop en daar was de printer 20 euro goedkoper. Gebeld met de MM en gevraagd dat als ik de printer bestel en meteen via ideal betaal of ik hem dan meteen kan komen ophalen ivm het prijsverschil.
Is geen probleem zegt de dame "maar je kan ook gewoon in de winkel zeggen dat hij bij ons online goedkoper is, dan krijg je hem ook voor die prijs". Zo gezegd , zo gedaan. Geen probleem.
Er waren toen geen btw - of andere aktie dagen aan de gang.
Ja maar als-ie online duurder is en je bestelt online weet je dat dus niet :+ dan is het eigenlijk niet echt eerlijk, maar goed ik ben blij met de prijs die ik betaald heb. Nu alleen hopen dat Saturn 'm vandaag al overhandigd aan PostNL (gister besteld). Begint eindelijk mooi weer te worden, dus wil graag mijn nieuwe camera :9~ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:15
AdmiralSnipe schreef op maandag 03 juni 2013 @ 18:22:
[...]
Er zijn meer merken die een eye-sensor hebben, waaronder de Canon 550D die hierboven genoemd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelDust

AngelDust

Zit nu te dubben tussen de Canon 600D en de Nikon D3200... Verschillende reviews gelezen en ze zijn redelijk vergelijkbaar met een lichte voorsprong van de Canon m.b.t. video opnames en de Canon schijnt beter te zijn in een donkerdere omgeving.

Dus ik denk dat we vanavond maar ff gaan kijken welke het prettigst in de hand ligt (m'n vriendin wil hem ook kunnen gebruiken) en dan maar eens zien wat we doen. Qua prijs liggen ze ook tegen elkaar aan, dus dat is "bijzaak" :) Mijn voorkeur gaat iig (op basis van reviews e.d.) uit naar de Canon.. :)

Bier fan Fryske grûn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 22:16
AngelDust schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 09:50:
Zit nu te dubben tussen de Canon 600D en de Nikon D3200... Verschillende reviews gelezen en ze zijn redelijk vergelijkbaar met een lichte voorsprong van de Canon m.b.t. video opnames en de Canon schijnt beter te zijn in een donkerdere omgeving.

Dus ik denk dat we vanavond maar ff gaan kijken welke het prettigst in de hand ligt (m'n vriendin wil hem ook kunnen gebruiken) en dan maar eens zien wat we doen. Qua prijs liggen ze ook tegen elkaar aan, dus dat is "bijzaak" :) Mijn voorkeur gaat iig (op basis van reviews e.d.) uit naar de Canon.. :)
Als je de kans krijgt kijk dan ook even naar menustructuur enzo wat je prettig / logisch vind. En kijk ook naar dingen zoals of je dingen makkelijk kan aanpassen tijdens het fotograferen. Zoals bij mijn 550d kan ik best makkelijk bijna alles aanpassen ook al is het een body uit de lagere range. Iso knopje heb ik, knopje om focus punt te kiezen / en schakelen tussen servo / oneshot / ai focus, schakelen tussen single shot en continues shooting e.d. dat soort dingen kan ik zelf met mijn canon heel snel, maar met de d3100 ging dat allemaal een stuk minder makkelijk / handig (menutjes doorbladeren enzo, niet echt heel snel onder handbereik).

Of ik ken de nikons gewoon niet goed genoeg hoor, maar dit is mijn ervaring in iedergeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelDust

AngelDust

hypz schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 10:20:
[...]

Als je de kans krijgt kijk dan ook even naar menustructuur enzo wat je prettig / logisch vind. En kijk ook naar dingen zoals of je dingen makkelijk kan aanpassen tijdens het fotograferen. Zoals bij mijn 550d kan ik best makkelijk bijna alles aanpassen ook al is het een body uit de lagere range. Iso knopje heb ik, knopje om focus punt te kiezen / en schakelen tussen servo / oneshot / ai focus, schakelen tussen single shot en continues shooting e.d. dat soort dingen kan ik zelf met mijn canon heel snel, maar met de d3100 ging dat allemaal een stuk minder makkelijk / handig (menutjes doorbladeren enzo, niet echt heel snel onder handbereik).

Of ik ken de nikons gewoon niet goed genoeg hoor, maar dit is mijn ervaring in iedergeval.
Thnx voor de tip :) Zal er vanavond eens naar kijken :)

Bier fan Fryske grûn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcc
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcc

1.Wat is je beschikbare budget? 600-900

2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Niet meer

3.Koop je de camera met een specifiek doel? Vooral optredens, theater, foto's bij weinig licht waar geen flits mogelijk is.

4.Vind je filmen met deze camera erg belangrijk? Ja, korte stukjes (ong 5 min)

5.Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Nee

6.Overige wensen aan de camera? Stevige grip

Dient ter vervanging van EOS 5D Mark 1 welke verdwenen is. Ik twijfel tussen Canon 700D en 60D en eventueel 100D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
@pcc, als je een fatsoenlijke grip wil dan vallen de 700D en 100D al af. Dan kan je beter naar de 60D of misschien zelfs 7D kijken. 7D heeft het voordel van een snelle framerate (8fps) waardoor je bij slecht licht continu kan schieten en je wellicht enkele foto's er tussen hebt die scherp zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcc
  • Niet online

pcc

7D is inderdaad mijn favoriet maar zit buiten mijn prijsklasse.
Ik heb de vergelijking gemaakt met 60D en 700D en qua licht gevoeligheid lijkt het alsof de 700D toch beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
pcc schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 15:58:
7D is inderdaad mijn favoriet maar zit buiten mijn prijsklasse.
Ik heb de vergelijking gemaakt met 60D en 700D en qua licht gevoeligheid lijkt het alsof de 700D toch beter is.
Voor lichtgevoeligheid heb je een goed lens nodig met een groot diafragma. Dat wordt niet bepaald door de camera. Maar misschien bedoel je ruisprestatie bij hoge ISO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcc
  • Niet online

pcc

Ik bedoelde hogere ISO waarde, 12800 voor 700D tov 6400 voor 60D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Nu online
pcc schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 16:35:
Ik bedoelde hogere ISO waarde, 12800 voor 700D tov 6400 voor 60D.
De maximale ISO waarde zegt niet veel over de ruisprestaties van de sensor.
Denk niet dat je een ISO van 12.800 vaak zult gebruiken op een 700D.
Volgens DxOMark zou de 60D het bij weinig licht beter moeten doen dan de 700D, al zegt zo'n score op DxO natuurlijk ook niet alles.
Ik denk dat er niet super veel verschil zit tussen de ruisprestaties maar het lijkt me sterk dat je ISO 12.800 vaak zult gebruiken.

[ Voor 57% gewijzigd door AdmiralSnipe op 04-06-2013 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:52

EXX

EXtended eXchange

pcc schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 15:19:

3.Koop je de camera met een specifiek doel? Vooral optredens, theater, foto's bij weinig licht waar geen flits mogelijk is.

4.Vind je filmen met deze camera erg belangrijk? Ja, korte stukjes (ong 5 min)
Wel eens aan een Sony A57 gedacht? Je verliest weliswaar licht door de SLT spiegel, maar daartegenover heb je geen klappende spiegel en een electronic first curtain. Dat maakt de camera een stuk stiller en dat kan in het theater een groot voordeel zijn, afhankelijk van het type voorstelling natuurlijk. Bovendien scoort de sensor van de A57 goed in low light. Verder zijn de video mogelijkheden van deze camera beter dan bij de concurrenten door de snelle PDAF bij video.

Ik fotografeer al jaren met een Sony A55 bij klassieke concerten, waar flits echt uit den boze is. Vaak zittend tussen het publiek en als het even kan met een monopod. De lenzen die ik meestal gebruik zijn een Sony 35mm f/1.8 en een Minolta 70-210 f/4. Als echt veel tele nodig is een Minolta 500 f/8 Reflex. Bij die laatste zit je wel direct op ISO1600 of meer te werken.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcc
  • Niet online

pcc

Morgen toch maar eens naar winkel gaan om 700D & 60D te voelen en misschien uit te testen.

De Sony optie: het geluid maakt niet veel uit aangezien foto's vanuit een technische ruimte genomen worden. Filmen is eigenlijk een leuke optie die enkel gebruikt wordt tijdens een repetitie om nadien een teaser online te verspreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kardox
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-07 00:17
Wie kan mij helpen met mijn keuze. Ik kan voor 240 euro een nieuwe Nikon D3100 krijgen met garantie.
Maar op tweakers is een Nikon D5100 te koop voor een vraagprijs van 300 euro.

Het is voor een beginner die vaak op vakantie gaat en wilt mooie fotos maken. Zijn belangrijkste eis is mooie kwaliteit foto's nemen. Ergonomie en video opnames is niet belangrijk als maar mooie fotos genomen worden.

Het gaat tussen die twee modellen, een andere model is geen optie. Is die meerwaarde van D5100 in dit geval terecht en betere keuze?

[ Voor 25% gewijzigd door kardox op 04-06-2013 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 22:16
AdmiralSnipe schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 16:40:
[...]

De maximale ISO waarde zegt niet veel over de ruisprestaties van de sensor.
Denk niet dat je een ISO van 12.800 vaak zult gebruiken op een 700D.
Volgens DxOMark zou de 60D het bij weinig licht beter moeten doen dan de 700D, al zegt zo'n score op DxO natuurlijk ook niet alles.
Ik denk dat er niet super veel verschil zit tussen de ruisprestaties maar het lijkt me sterk dat je ISO 12.800 vaak zult gebruiken.
Precies ! Word je echt niet vrolijk van 12.800 iso lol :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
kardox schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 19:40:
Wie kan mij helpen met mijn keuze. Ik kan voor 240 euro een nieuwe Nikon D3100 krijgen met garantie.
Maar op tweakers is een Nikon D5100 te koop voor een vraagprijs van 300 euro.

Het is voor een beginner die vaak op vakantie gaat en wilt mooie fotos maken. Zijn belangrijkste eis is mooie kwaliteit foto's nemen. Ergonomie en video opnames is niet belangrijk als maar mooie fotos genomen worden.

Het gaat tussen die twee modellen, een andere model is geen optie. Is die meerwaarde van D5100 in dit geval terecht en betere keuze?
Welke lens zit er bij deze camera's? Dit is toch wel bepalend denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kardox
chippie777 schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 09:40:
[...]

Welke lens zit er bij deze camera's? Dit is toch wel bepalend denk ik zo.
Ik heb toch voor die nieuwe Nikon D3100 gekozen. Er zit standaard een AF-S DX 18-55mm G VR Zwart bij.
Hij maakt zeer mooie foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
kardox schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 12:20:
[...]
Ik heb toch voor die nieuwe Nikon D3100 gekozen. Er zit standaard een AF-S DX 18-55mm G VR Zwart bij.
Hij maakt zeer mooie foto's.
Heb ik ook gekocht laatst. Mooie foto's hangen ook heel erg af van de lenzen en hoe handig je bent met het fotograferen heb ik het idee. Nabewerken loont enorm bij deze combi, dus ook in RAW opslaan is mijn advies. De D5100 zal wel weer íets beter zijn maar enfin, zo blijf je bezig kom ik achter.
Heb er ook een telelens bij 55-200, ben ik ook zeer blij mee, daar maak ik dan weer andere foto's mee dan de 18-55.

[ Voor 6% gewijzigd door Harribo op 05-06-2013 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Harribo schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 16:16:
[...]

Heb ik ook gekocht laatst. Mooie foto's hangen ook heel erg af van de lenzen en hoe handig je bent met het fotograferen heb ik het idee. Nabewerken loont enorm bij deze combi, dus ook in RAW opslaan is mijn advies. De D5100 zal wel weer íets beter zijn maar enfin, zo blijf je bezig kom ik achter.
Heb er ook een telelens bij 55-200, ben ik ook zeer blij mee, daar maak ik dan weer andere foto's mee dan de 18-55.
Klopt, met de D3100 kun je zeker mooie plaatjes schieten, maar dat kan met een compactcamera ook wel. Ik ken mensen die met een compactcamera mooiere foto's maken dan anderen met een spiegelreflexcamera. Tuurlijk een dSLR helpt wel qua kwaliteit van de foto enz., maar qua compositie zul je/zal men het toch echt zelf moeten doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kardox
Harribo schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 16:16:
[...]

Ik begin het zeer interessant te vinden na 2 dagen fotograferen.
vind deze 2 fotos van mij beste van allemaal.

http://postimg.org/image/l3q21m9cp/

http://postimg.org/image/fzugl9b0t/

Hoewel deze camera niet van mij is begin ik te denken om zelf ook één aan te schaffen. Ik ga me zeker meer verdiepen in fotografie:)
Klopt, met de D3100 kun je zeker mooie plaatjes schieten, maar dat kan met een compactcamera ook wel. Ik ken mensen die met een compactcamera mooiere foto's maken dan anderen met een spiegelreflexcamera. Tuurlijk een dSLR helpt wel qua kwaliteit van de foto enz., maar qua compositie zul je/zal men het toch echt zelf moeten doen
hoor ik ook bij een van die mensen! ;) hihi nee ik weet niet veel over fotograferen maar na 2 dagen is het nog steeds zeer leuk om te blijven doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelDust

AngelDust

AngelDust schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 10:22:
[...]

Thnx voor de tip :) Zal er vanavond eens naar kijken :)
Het is de Canon 650D met EF-S 18-55mm IS II geworden :)
Nog geen tijd gehad om er uitgebreid mee te spelen, maar heb nu al gezien dat hij wel zeer mooie foto's maakt _O_ .. dus nu maar eens gaan verdiepen in de andere topics hier voor tips en tricks ;)

Bier fan Fryske grûn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
kardox schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 01:06:
[...]
Ik begin het zeer interessant te vinden na 2 dagen fotograferen.
vind deze 2 fotos van mij beste van allemaal.

http://postimg.org/image/l3q21m9cp/
Leuk! Tis gewoon een leuke hobby. Uitdaging om mooie fotootjes te maken. Leuk speelgoed :)
Het enige wat ik met mijn lenzen nog niet echt voor elkaar krijg, zijn macro foto's maken. Daar heb je volgens mij echt een micro lens voor nodig.
hoor ik ook bij een van die mensen! ;) hihi nee ik weet niet veel over fotograferen maar na 2 dagen is het nog steeds zeer leuk om te blijven doen!
Wat ik al eerder zei: koop er een goed boek bij, echt, dat helpt je snel op weg. Koop voor de D3100 dat boek van Dre de Man. Ik kijk er heel vaak in, heb hem er vaak bij.
Oh ja en nabewerken als het kan, worden ze nóg mooier. Met ViewNX doe ik dat hoewel ik nu ook een mooi gratis RAW programmaatje (RawTherapee) heb gezien.

[ Voor 10% gewijzigd door Harribo op 10-06-2013 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online

Het is een D5200 geworden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
SChief schreef op maandag 10 juni 2013 @ 11:43:
[...]

Het is een D5200 geworden. :)
Congrats, is zeker wel de meerprijs waard t.o.v. de D5100, veel plezier er van en ik hoop dat je wat aan onze hulp hebt gehad _/-\o_ :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Vooral de tip van de 39-punts AF was erg handig idd. :Y Krijg hem deze week binnen, ben erg benieuwd. Nu snel wat accessoires (SD-kaart, tas, eventueel filter) uitkiezen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrameWork.
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:15
1.Wat is je beschikbare budget?
700 (nex 6 met 16-50 eigenlijk boven budget, maar ik geef liever nu wat meer uit aan de body dan straks zitten met het gevoel dat ik toch beter die paar tientjes voor de ViewFinder kon uitgeven...)

2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Niks.

3.Koop je de camera met een specifiek doel?
Architectuur fotografie, reisfoto's, macrofotografie. Betere omschrijving is wellicht all-round.

4.Vind je filmen met deze camera erg belangrijk?
Zit er meestal wel op maar zou het wel fijn vinden als dit aanwezig is.

6.Overige wensen aan de camera?
-Compact
-Schieten in RAW

Ik wilde in eerste instantie een RX100 kopen, vervolgens nex-5 kopen met 18-50mm lens, waarna de nex-5 met 16-50 in beeld kwam. De afgelopen 1,5 maand zo af en to wat reviews van verschillende camera's gelezen (ik ben een echte beginner) waarna ik steeds meer begon te twijfelen tussen de nex-5 en nex-6.

Na lang twijfelen neig ik steeds meer naar de nex-6 (vanwege de ViewFinder) alleen twijfel ik daar tussen de nex-6 body met een "alternatief" objectief of een nex-6 met 16-50 lens. Beide camera's komen in aanmerking voor 50euro cashback van Sony.

In het geval van een alternatief objectief heb ik geen idee waar ik het moet zoeken. Volgens mij is het budget te krap voor een fatsoenlijke alternatieve lens (Zie quote hieronder). De Sigma 30mm f/2.8 schijnt wel een "leuk" lensje te zijn, alleen ben ik na het lezen van een aantal reviews (en het zien van wat voorbeelden) wat huiverig voor de optische kwaliteit. Ook is deze lens niet echt super voor fotografie in het donker.
Verwijderd schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 16:55:
[...]

Ik zou het op dit moment gewoon houden op de NEX-6 met de kitlens. De 16-50 als je het compacte belangrijk vind. Dan weer sparen voor een interessant native objectief. Ik zou geen oude objectieven kopen met een andere mount. Die optie lijkt me eigenlijk voornamelijk interessant voor mensen die dat soort objectieven nog hebben liggen.
Opties:Ik voel het antwoord al aankomen, de Nex-6 met 16-50 lens, maar ik dacht vraag het voor de zekerheid nog even (waarvoor dank :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duvel_33
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:20
Dag allen,

Over enkele weken ga ik trouwen. Daar hoort een huwelijksreis bij. In ons geval gaat deze richting de westkust van de USA. Nou vinden mijn vriendin en ik het beide leuk om mooie foto's te maken. Dit zijn onder andere vakantiefoto's (wij bezoeken graag nationale parken).

Om die reden willen wij ons meer verdiepen in fotografie en zijn wij van plan een nieuw toestel aan te schaffen als een soort van huwelijkskado voor ons zelf.

Onze voorkeur gaat uit naar een Canon camera omdat we daar personeelskorting op kunnen krijgen ;) .

Een beetje rondzwerven op dit forum en 'voelen' in de winkel heeft ertoe geleid dat wij een keuze gemaakt hebben door de EOS 60D.

Maar nu komt het. Mijn vraag is voor welk objectief we moeten gaan. Is het als starter aan te raden om voor een camera met kitlens te gaan? Via de Canonshop hebben we de keuze uit de volgende drie combi's:

- EOS 60D 18-55 IS (€ 780))
- EOS 60D 18 - 135 IS (€ 819)
- EOS 60D EF-S 17-85 IS (€ 850)

Echter na het doornemen van het 60D topic lees ik dat het volgende objectief ook een mooie combinatie zou vormen:

EF-S 15-85 mm f/3.5-5.6 IS USM

Cliche mode we zoeken dus een redelijk allround combinatie. Is het de moeite waard om de body los te kopen en het laatstgenoemde objectief daarbij aan te schaffen of zouden jullie adviseren om voor 1 van de kitlenzen te gaan?

Het scheelt inderdaad een stuk in prijs, maar dat is het probleem niet. De losse body en lens komen op ongeveer € 1.100,-

De prijzen van de toestellen met kitlenzen zijn overigens niet heel aantrekkenlijk in de "personeelsshop".

Alvast bedankt voor de hulp.

Bastard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:22
Ik kan je geen adviezen over de lenzen geven, maar wat je ik je wel kan zeggen is dat je niet te lang moet wachten met de aankoop voordat je hem 'nodig' hebt. Je zal eerst de functies moeten ontdekken en wat jij handig vindt. Als je dat pas gaat doen als je al in de vs zit ga je daar achter bepaalde functies komen die op die momenten je foto's laten mislukken als je niet aan de camera gewend bent, bijvoorbeeld dat je hem per ongeluk op een hele hoge (of lage) iso laat staan of het knopje MF/AF vergeet om te zetten. Daarom zou ik eerst goed oefenen voordat je weg gaat (mocht je daar tijd voor hebben naast de voorbereiding op de bruiloft natuurlijk ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duvel_33
Thnx voor de tip. Maar dat gaat wel goedkomen. We hebben nog tot eind augustus, dus wel iets meer als een paar weekjes.

Moeten we uiteraard wel eerst een weloverwogen keuze maken. Dus ik hoop dat er iemand is die ons kan adviseren m.b.t. het objectief.

Bastard

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 15-85mm is het op zich zeker waard. Hij is zoiezo van beter kwaliteit, optisch en bouw ook volgens mij, maar het zit 'm vooral ook in dat extra stukje groothoek. Dat moet je interessant vinden, anders kan je beter voor een groter maximum diafragma gaan zoals de EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM. Of een variant van Sigma met wat meer bereik: pricewatch: Sigma 17-70mm f2.8-4 DC Macro OS HSM (Canon). Maar dan kan je beter voor de net nieuwe gaan, staat alleen nog niet in de pricewatch.

Maar probeer wel wat over te houden want een pricewatch: Canon EF 50mm f/1.8 II kan eigenlijk niet missen voor de mooiste portretten, en om ook bij minder licht nog foto's te kunnen maken.

[ Voor 11% gewijzigd door jesper86 op 12-06-2013 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:28

Barrycade

Through the...

Ik ben ook aan de Westkust van de USA geweest en heb geloof ik bijna alle foto's op maximale groothoek geschoten (17 mm op een Nikon). Zie mijn flikr set
Maar het is voor de details wel handig om wat zoom te hebben dus die 15-85 lijkt me een mooie allround lens.
Vergeet niet om een polarisatiefilter te kopen!

Maar als jullie "beginners" zijn waarom meteen de 60D? Zou een 650D/700D niet een fijnere start zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Barrycade schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 23:32:
Ik ben ook aan de Westkust van de USA geweest en heb geloof ik bijna alle foto's op maximale groothoek geschoten (17 mm op een Nikon). Zie mijn flikr set
Maar het is voor de details wel handig om wat zoom te hebben dus die 15-85 lijkt me een mooie allround lens.
Vergeet niet om een polarisatiefilter te kopen!

Maar als jullie "beginners" zijn waarom meteen de 60D? Zou een 650D/700D niet een fijnere start zijn?
Off-topic, maar chapeau! Mooie foto's en wat een mooie locaties <3 USA west-coast komt op mijn lijstje te staan voor (verre) reizen/must see places. Hoewel mijn budget de komende jaren sowieso ontoereikend zal zijn (gewoon omdat mijn inkomstenbron slechts een bijbaantje is :z ) wil ik dit zeker ooit gaan zien :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duvel_33
Barrycade schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 23:32:

Het zijn inderdaad hele mooie foto's. Krijg ik alleen maar meer zin om die kant op te gaan!

De keus van de 60D is eigenlijk gebaseerd op hetgeen ik op dit forum gelezen heb in de diverse topics. Daarnaast ben ik in de winkel geweest en vond ik die andere modellen wat klein aanvoelen. De 60D is wat groter en lag fijner in de hand.

Daarbij vind ik het prijsverschil nou ook weer niet enorm schokkend, wat ons toch heeft doen kiezen voor de 60D body. Dat deze camera wat gecompliceerder werkt vind ik juist wel een uitdaging.

Ik zie overigens niemand adviseren om toch voor een kitlens te kiezen. Ik denk dat mijn keuze dan toch valt om de 15-85.

Thnx!

Bastard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Niks mis met meteen een 60D aan te schaffen als eerste dSLR. Heb ik ook gedaan. Was eerst van plan om een 550D/600D te nemen, maar die lagen wat pijnlijk in de hand terwijl de 60D veel beter in de hand lag. Voor de foto's zal het niet veel uitmaken, maar voor het gebruiksgemak wel.

Qua lens aanbevelingen is een 18-55 inderdaad niet zo bijzonder en wordt daarom weinig aanbevolen, gok ik. Het is opzich een prima lens, maar als je wat meer bereik wilt (afhankelijk van je stijl van fotografie, maar naar mijn mening zeker geen overbodige luxe in de nationale parken aan de westkust van de VS) en het budget hebt, is een 18-105 wellicht een betere keus. Een 15-85 heeft wat minder tele, maar wel meer breedhoek (en dat merk je) en kost meer, maar is over het algemeen gewoon zeer scherp.

Als je trouwens naar plekken als Yosemite, Zion en Antelope canyon wilt gaan, kan ik ten harte aanbevelen om ook een fatsoenlijk statief mee te budgeteren. Zeker in Antelope canyon kan je niet zonder. En een ND filter is ook erg leuk voor de waterstroompjes (die miste ik zeker toen ik daar was eerder dit jaar). Let wel op het gewicht van een statief, een ding van zo'n 3 kg mee sjouwen als je een dagje aan het wandelen bent in de bergen is geen pretje.

[ Voor 3% gewijzigd door henkie196 op 13-06-2013 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:31
Duvel_33 schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 09:06:
[...]

Het zijn inderdaad hele mooie foto's. Krijg ik alleen maar meer zin om die kant op te gaan!

De keus van de 60D is eigenlijk gebaseerd op hetgeen ik op dit forum gelezen heb in de diverse topics. Daarnaast ben ik in de winkel geweest en vond ik die andere modellen wat klein aanvoelen. De 60D is wat groter en lag fijner in de hand.

Daarbij vind ik het prijsverschil nou ook weer niet enorm schokkend, wat ons toch heeft doen kiezen voor de 60D body. Dat deze camera wat gecompliceerder werkt vind ik juist wel een uitdaging.

Ik zie overigens niemand adviseren om toch voor een kitlens te kiezen. Ik denk dat mijn keuze dan toch valt om de 15-85.

Thnx!
Ik heb ook als "beginner" de 60D gekocht. Hoewel ik nog veel moet leren, denk ik niet dat een 6XXD of 700D veel makkelijker voor me was geweest. En ik vind ook de 60D ergonomisch wat prettiger.

Ik heb ook getwijfeld tussen de 15-85 lens. Deze is zeker erg mooi, maar het prijsverschil was me te groot. Ik heb nu de 18-135 (non STM) en daardoor had ik budget over om de 50mm 1.8 erbij te nemen. (erg blij mee, niet verwacht deze zo veel te gebruiken)

De 18-135 is optisch minder goed, maar voor mij als "beginner" vind ik de foto's zeker mooi genoeg en ik kan er prima mee uit de voeten. Die upgrade naar een betere lens komt later wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:15
henkie196 schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 10:01:
Qua lens aanbevelingen is een 18-55 inderdaad niet zo bijzonder en wordt daarom weinig aanbevolen, gok ik. Het is opzich een prima lens, maar als je wat meer bereik wilt (afhankelijk van je stijl van fotografie, maar naar mijn mening zeker geen overbodige luxe in de nationale parken aan de westkust van de VS) en het budget hebt, is een 18-105 wellicht een betere keus. Een 15-85 heeft wat minder tele, maar wel meer breedhoek (en dat merk je) en kost meer, maar is over het algemeen gewoon zeer scherp.
Een 18-105 op een Canon 60D? Moet je ook even een verloopring kopen anders past zo'n Nikon lens niet. :D

De 15-85 is gewoon de betere lens van het rijtje, dus als je je die kunt veroorloven is de keus makkelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
B64 schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 10:49:
Een 18-105 op een Canon 60D? Moet je ook even een verloopring kopen anders past zo'n Nikon lens niet. :D

De 15-85 is gewoon de betere lens van het rijtje, dus als je je die kunt veroorloven is de keus makkelijk...
Oeps. Kijk nooit echt naar die lenzen, dus vergeet wel eens wat waarbij hoort. (Net zoals de 24-105 en de 24-120.) Maar goed, vervang in bovenstaande verhaal van mij dus 18-105 door 18-135 ;)

De 15-85 is scherper en wijder, maar mist ook het stuk van 85-135, dus of die nu altijd in alle gevallen beter is... hangt af van wat je wilt van de lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Movinghead
  • Laatst online: 01-06 10:26

Movinghead

ing.

Hey mensen,

Afgelopen week ook weer eens langs de fotozaak gegaan om te kijken voor een camera. Had hem al eerder in de planning maar door tijdgebrek niet van gekomen. De dSLR ga ik met name gebruiken voor vakantie/ landschappen/ kiekjes je kent het wel, allround.

Nu komen we op de 1e dSLR uit op 2 opties:

Nikon D3200 + 18-105mm Nikkor (kitlens)
Nikon D3200 + Sigma 18-250mm F3.5-6.3 Macro DC (OS) HSM

De Sigma heeft meer zoom + cashback actie erop, maar denk toch eens hier vragen.

Op termijn wil ik er ook nog een 35mm/1.8 erbij halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scaptic
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-07 13:49
Movinghead schreef op maandag 17 juni 2013 @ 06:53:

De Sigma heeft meer zoom + cashback actie erop, maar denk toch eens hier vragen.

Op termijn wil ik er ook nog een 35mm/1.8 erbij halen.
Hij heeft meer zoom, maar presteert optisch ook een stuk minder:
http://www.the-digital-pi...omp=0&FLIComp=3&APIComp=0.

Het is maar net wat je belangrijk vind, maar ik zou eerder voor de kitlens gaan en er later een leuke zoomlens bij halen.

Canon EOS 80D | Sigma 10-20mm f/4-5.6 | Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS | Canon EF 70-200mm f/4 L IS | Canon EF 100mm f/2.8 Macro | Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS

Pagina: 1 ... 31 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's