www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Verwijderd
Ja daar staat dat je aan de prestaties wide open kan zien hoe goed een lens is. Zo ongeveer elke lens presteert aardig na afstoppen in scherpte en vignettering, maar als je te ver moet afstoppen heb je weinig aan de lens. Hoe maak je daarvan "theoretisch wordt de beste scherpte behaald met een open diafragma"?Large apertures are where high quality lenses really stand out, because the materials and engineering of the lens are much more important. In fact, a perfect lens would not even have a "sweet spot"; the optimal aperture would just be wide open.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2013 21:55 ]
DxO.... tsja, ik zeg maar niets meer.Ventieldopje schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 21:29:
Vind het maar een vreemde beredenering op DxO mark ... die lenzen zeggen ze dat ze het best wide-open presteren ... maar elke lens heeft wide-open last van vignettering en CA dus, nouja het zal wel
Enige lens waar ik het van zou geloven: Zeiss 55mm f/1.4 http://www.youtube.com/watch?v=8mEj6CqZWMk
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Ik heb die mening nooit gesnapt. Natuurlijk zijn zorgvuldige en objectieve metingen zoals dxomark die uitvoert niet alles, maar imho zijn ze wel veel betrouwbaarder dan meningen van mensen op een forum. Dat Zeisslenzen een magisch 'beeld' geven, wil ik best geloven, maar om dan meteen objectieve metingen weg te gooien met een dergelijk argument, vind ik er over. Ik heb vaak het idee dat fans van klassieke dure lenzen die testen aan de kant schuiven, omdat hun favoriete glas er niet altijd zo superieur uitkomt, ondanks het hoge prijskaartje. Ik heb de neiging dergelijke reacties te klasseren onder het kopje cognitieve dissonantie.Universal Creations schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 21:58:
[...]
DxO.... tsja, ik zeg maar niets meer.
[...]
ik heb zelf 3 maanden een D3200 gehad en nu een D5200; belangrijkste verschil tussen die twee is de AF
en ik vind het de meerprijs absoluut waard
het belangrijkste verschil tussen de D5200 en de D7000 is ergonomie
en voor alle drie de toestellen geldt dat de lens uiteindelijk het belangrijkst is
[...]
Bedankt voor de info,
ik neem aan dat je erg tevreden bent van de D5200?
"een open"=wide open= grootste opening=laagste f getal=niet afstoppen. En dat is theoretisch bij een "ideale lens" Bij real life exemplaren gaat dat meestal niet op. En dat blijkt wel weer. op lenstip.com zijn veel dure lenzen (cannon L,nikkor,zeiss) niet optimaal wide open.Verwijderd schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 21:53:
[...]
Ja daar staat dat je aan de prestaties wide open kan zien hoe goed een lens is. Zo ongeveer elke lens presteert aardig na afstoppen in scherpte en vignettering, maar als je te ver moet afstoppen heb je weinig aan de lens. Hoe maak je daarvan "theoretisch wordt de beste scherpte behaald met een open diafragma"?
wat mij na wat zoekwerk (op lenstip.com) wel opviel is dat dslr lenzen vaak blijven hangen rond de 46lpmm en wat leuk m43 spul (oly75mm 1.8 of voightlander 25mm f0.95) vaak al rond de 72-80 lpmm zitten. Zelfs de panasonic-leica 25mm f1.4 is wide open zeer goed bruikbaar itt canon 50mm F1.2L. Waarom
anyway ik heb dit topic alweer genoeg op een zijspoor gebracht.
[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 16-05-2013 23:08 ]
ora et labora
Daarbij heb ik nog een vraag; in de pricewatch staan de Sony NEX5-RL en Sony NEX5-R en Sony NEX-5RK. Zit er nou verschil tussen deze modellen? Ik zie het niet echt staan, maar ik heb ook niet echt veel verstand van lenzen enzovoort
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
Mwa, kunnen we een heel topic aan wijden wat dat betreft. Bottom line is dat hun bevindingen niet altijd (lees als bijna nooit) overeenkomen met andere reviews en real life ervaringenTeun_2 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 22:57:
[...]
Ik heb die mening nooit gesnapt. Natuurlijk zijn zorgvuldige en objectieve metingen zoals dxomark die uitvoert niet alles, maar imho zijn ze wel veel betrouwbaarder dan meningen van mensen op een forum. Dat Zeisslenzen een magisch 'beeld' geven, wil ik best geloven, maar om dan meteen objectieve metingen weg te gooien met een dergelijk argument, vind ik er over. Ik heb vaak het idee dat fans van klassieke dure lenzen die testen aan de kant schuiven, omdat hun favoriete glas er niet altijd zo superieur uitkomt, ondanks het hoge prijskaartje. Ik heb de neiging dergelijke reacties te klasseren onder het kopje cognitieve dissonantie.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Zoals Ventieldopje al zegt, stroken de cijfertjes van DxOmark niet altijd met wat andere reviews en directe vergelijkingen mij laten zien (al dan niet in cijfertjes). En ja, daar horen sommige Zeiss lenzen ook bij (andere Zeissjes zijn wat minder briljant...). Dergelijke Zeisslenzen zijn niet echt klassiek, maar zijn afgezien van manueel focus gewoon modern ontworpen.Teun_2 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 22:57:
Ik heb die mening nooit gesnapt. Natuurlijk zijn zorgvuldige en objectieve metingen zoals dxomark die uitvoert niet alles, maar imho zijn ze wel veel betrouwbaarder dan meningen van mensen op een forum. Dat Zeisslenzen een magisch 'beeld' geven, wil ik best geloven, maar om dan meteen objectieve metingen weg te gooien met een dergelijk argument, vind ik er over. Ik heb vaak het idee dat fans van klassieke dure lenzen die testen aan de kant schuiven, omdat hun favoriete glas er niet altijd zo superieur uitkomt, ondanks het hoge prijskaartje. Ik heb de neiging dergelijke reacties te klasseren onder het kopje cognitieve dissonantie.
De reden waarom ik hier niet met allerlei voorbeelden wil komen, waarom ik DxO-waardes met een flinke korrel zout neem, is omdat ik dat al vaker heb gedaan in andere topics (zoals in het Canonmount-topic) en veel starters hier niet mee wil vervelen.
ja, de D5200 bevalt goedgoudviske.be schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 23:05:
Bedankt voor de info,
ik neem aan dat je erg tevreden bent van de D5200?
vooral de AF is erg prettig en de AF punten zitten ook lekker verspreid over het beeld
de D5200 is eigenlijk de eerste camera waarbij ik niet alleen het centrum punt gebruik
toch is ook de D5200 niet perfect; de buffer is wel erg klein
irritant klein zelfs
maar ik zag een review van de D7100 die dat ook niet super doet
edit: ik zie net dat dpreview (eindelijk) een review heeft http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d5200/19
[ Voor 9% gewijzigd door Vishari Beduk op 17-05-2013 19:48 ]
weet het niet meer
Binnen de hele DX-lijn (cropsensor lijn) zijn de buffers een terugkomend probleem.Volgens mij heeft alleen de D300s een redelijke buffer (alhoewel... 17 RAW is ook niet om over naar huis te schrijven.. maar wel significant beter dan andere DX modellen, inclusief de D7100). Ik praat hier natuurlijk wel over de RAW buffer. De JPEG buffer zit wel goed, die is al prima bij de D3100.Vishari Beduk schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 19:39:
[...]
ja, de D5200 bevalt goed
vooral de AF is erg prettig en de AF punten zitten ook lekker verspreid over het beeld
de D5200 is eigenlijk de eerste camera waarbij ik niet alleen het centrum punt gebruik
toch is ook de D5200 niet perfect; de buffer is wel erg klein
irritant klein zelfs
maar ik zag een review van de D7100 die dat ook niet super doet
edit: ik zie net dat dpreview (eindelijk) een review heeft http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d5200/19
Zelf zit ik serieus te overwegen om mijn D3100 weg te doen voor de D7100 maar ik vind de RAW buffer erg jammer, anders was het de perfecte camera!
Helaas kost het overstappen naar bijvoorbeeld Canon weer wat geld als je al een Metz externe flitser voor Nikon en een paar lenzen (in mijn geval drie) hebt. Laat maar, de buffers op de EOS consumenten camera's van Canon zijn niets beter, alleen de 7D, maar die is ook behoorlijk prijzig natuurlijk.
Alhoewel ik ergens had gelezen dat de in 2013 uitgebrachte EOS 700D ook een erg kleine buffer had, van iets van 7 RAW opnames @ 5fps (prijsklasse van D5200) dus relatief gezien valt het mee...
De (door Canon op eigen site opgegeven) buffer waardes van EOS camera's:
600D: Max. Ca. 3,7 fps voor ca. 34 JPEG-afbeeldingen¹³, 6 afbeeldingen RAW²³
700D: Max. Ca. 5 fps. voor ca. (snelheid blijft behouden voor ca. 22 opnamen (JPEG)¹, 6 opnamen (RAW))²³
60D: Max. Ca. 5,3fps. (de snelheid blijft behouden voor minimaal 58 foto's (JPEG)¹³, 16 foto's (RAW)²³
7D: Max. Ca. 8 fps (de snelheid blijft behouden voor maximaal 130 foto's (JPEG)¹² (met UDMA-kaart), 25 foto's (RAW)) ³²
[ Voor 17% gewijzigd door Selmer op 17-05-2013 21:09 ]
Heb je micro four thirds overwogen? Het mft systeem heeft betere lensen dan Sony.sjaak81 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 23:28:
Ik zit echt heel erg te twijfelen tussen een Sony NEX5-R en een Nikon 1 J3. Is hier nou echt een betere camera aan te wijzen? Ik ga vooral landschappen en soms wat close-ups fotograferen. Ik vind compactheid en gebruiksgemak erg belangrijk.
Daarbij heb ik nog een vraag; in de pricewatch staan de Sony NEX5-RL en Sony NEX5-R en Sony NEX-5RK. Zit er nou verschil tussen deze modellen? Ik zie het niet echt staan, maar ik heb ook niet echt veel verstand van lenzen enzovoort
Vergelijk bijvoorbeeld de kitlens van de Sony en de kitlens van de Olympus epl5.
http://www.photozone.de/s...-sony1855f3556oss?start=1
http://www.photozone.de/o...52-oly_m1442_3556?start=1
Mede omdat ik binnenkort op reis en naar evenementen ga.
Door de bomen zie ik het bos niet meer, ik heb er ook niet veel verstand van. Heb tot nu toe alleen maar simpele camera's gebruikt. Ik twijfel tussen de Sony NEX-5RK en de Canon 600D.
Ik ben niet opzoek naar het nieuwste van het nieuwste maar het moet wel paar jaartjes meegaan.
De sony is € 450 met sony cash-back en de canon kost € 470 met de canon-actie
Wat is je beschikbare budget?
€ 500 - 600
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nee, heb geen objectieven.
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Ik wil de camera voor alles en nog wat gaan gebruiken.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Ja, (Ik wil der misschien ook mee gaan interviewen, maar dat is nog niet zeker)
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Nee, niet noodzakelijk.
Overige wensen aan de camera?
Flip screen, compact, verschillende lenzen, niet veel knoppen, Wifi, Apps of Magic Lantern Firmware, HD 1920x1080 filmen, (mini) HDMI, uit-breidbaar en accessoires.
[ Voor 3% gewijzigd door muhda op 20-05-2013 17:11 ]
1. Aan je wensen te zien gaat je voorkeur veel meer uit naar de NEX dan de cannon.muhda schreef op maandag 20 mei 2013 @ 16:45:
Na een tijdje wikken en wegen toch maar besloten dat er ook een goeie camera moet komen.
Mede omdat ik binnenkort op reis en naar evenementen ga.
Door de bomen zie ik het bos niet meer, ik heb er ook niet veel verstand van. Heb tot nu toe alleen maar simpele camera's gebruikt. Ik twijfel tussen de Sony NEX-5RK en de Canon D600.
Overige wensen aan de camera?
Flip screen, compact, verschillende lenzen, niet veel knoppen, Wifi, Apps of Magic Lantern Firmware, HD 1920x1080 filmen, (mini) HDMI,
2. in je wensen staat (mini) HDMI betekend dat je gewoon je bestanden wil laten zien op tv?
als je tv ook internet heeft zou dat zelf draadloos kunnen als je DLNA op je camera hebt.
ora et labora
Persoonlijk zou ik voor de 600D kiezen. Bediening vind ik persoonlijk toch een stuk prettiger van de Canon. De keuze voor accessoires en objectieven is voor Canon een stuk groter.
Filmen met de Sony vond ik persoonlijk een teleurstelling, maar heb deze niet goed vergeleken met de 600D. 600D was voorzien van een 16-35 II (geen eerlijke vergelijking)
[ Voor 28% gewijzigd door Daan_ op 20-05-2013 17:00 ]
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
De NEX is lekker compact en heeft wifi (je kan gelijk foto's uploaden, verbinden met je tv of tablet)mrc4nl schreef op maandag 20 mei 2013 @ 16:54:
[...]
1. Aan je wensen te zien gaat je voorkeur veel meer uit naar de NEX dan de cannon.
2. in je wensen staat (mini) HDMI betekend dat je gewoon je bestanden wil laten zien op tv?
als je tv ook internet heeft zou dat zelf draadloos kunnen als je DLNA op je camera hebt.
Daarom is de NEX voor mij ook een keuze.
Dank jullie wel voor de input. Het word dan de Canon 600D + EF-S 18-55mm IS II + SanDisk Eye-FiSuperdaantje schreef op maandag 20 mei 2013 @ 16:58:
Ik bezit zelf een NEX 5r + 16-50 (voor erbij) en heb moeders een 600D cadeau gedaan paar maanden terug. Zij vond de 600D toch prettig om te bedienen.
Persoonlijk zou ik voor de 600D kiezen. Bediening vind ik persoonlijk toch een stuk prettiger van de Canon. De keuze voor accessoires en objectieven is voor Canon een stuk groter.
Filmen met de Sony vond ik persoonlijk een teleurstelling, maar heb deze niet goed vergeleken met de 600D. 600D was voorzien van een 16-35 II (geen eerlijke vergelijking)
(Accessoires: riem en tas).
[ Voor 9% gewijzigd door muhda op 20-05-2013 21:05 ]
een andere optie zou misschien de Panasonic GF6 zijn, die onlangs is verschenen.
1.klapbaar scherm
2. mini hdmi
3. full HD video (er staat 60i) neem aan dat 24P ook kan
4.compact, zeker met de powerzoom lens, of pancake (is wel duurder)
5.wifi
6. volledige bediening(met liveview) mogelijk via smartphone app
7. groot lenzen aanbod. (voor spiegelloze camera's dan)
ik weet niet of je een grote flitser wil gebruiken , aangezien op de Panasonic geen flitsschoen aanwezig is.
ora et labora
Persoonlijk ben ik niet zo kapot van de app die Sony levert bij de NEX. Gebruik zelf in de 5D III een SanDisk Eye-Fi. De laatste vind ik persoonlijk prettiger werken.
Van de flitser moet je zelf niet te veel voorstellen van de NEX. Het is een kleine opzet flitser die wel iets moetje heeft met grotere objectieven op de camera.
Advies ga eens naar de winkel en houdt beide eens vast en maak eens wat test foto's.
De NEX is zeker een goede camera, maar voor mij persoonlijk geen vervanger voor een dslr als een 600D
[ Voor 24% gewijzigd door Daan_ op 20-05-2013 18:43 ]
Verwijderd
Mooi toestel. Een ander alternatief zou de Olympus E-PL5 kunnen zijn.mrc4nl schreef op maandag 20 mei 2013 @ 17:09:
ik snap alleen niet waarom hij een 600D overweegt als ie compact en weinig knoppen wil.
een andere optie zou misschien de Panasonic GF6 zijn, die onlangs is verschenen.
Beide zijn lekker compact en de toekomstige objectieven zijn ook een stuk compacter. Hoe meer je er koopt hoe groter het verschil gaat worden.
het is denk ik ook een beetje wat je gewend ben, kom je van compact en wil je een stapje hoger, of kom je va dslr en wil je wat kleiners. (erbij)Superdaantje schreef op maandag 20 mei 2013 @ 18:22:
De NEX is zeker een goede camera, maar voor mij persoonlijk geen vervanger voor een dslr als een 600D
overigens is de pannasonic wel kleiner dan de nex: (en natuurlijk de 600D)
http://camerasize.com/compact/#452.374,369.88,99.377,da,t
met een compactere lens is zijn ze vrijwel gelijkwaardig
http://camerasize.com/compact/#452.335,369.360,99.377,da,t
el5 is ook een heel mooi toestel met een betere sensor dan de Panasonic. Maar ik heb de indruk dan olympus achterloopt met filmen en filmfuncties dan panny, maar dat is slechts een indruk. ik weet het niet zeker.Verwijderd schreef op maandag 20 mei 2013 @ 18:45:
[...]
Mooi toestel. Een ander alternatief zou de Olympus E-PL5 kunnen zijn.
Beide zijn lekker compact en de toekomstige objectieven zijn ook een stuk compacter. Hoe meer je er koopt hoe groter het verschil gaat worden.
[ Voor 30% gewijzigd door mrc4nl op 20-05-2013 19:48 ]
ora et labora
De FF dslr stop ik niet zomaar even in de jas zak de NEX gelukkig wel. Dus die gaat steeds vaker mee

.
[ Voor 13% gewijzigd door Daan_ op 20-05-2013 19:48 ]
Nee oké, maar je hebt ook forse en minder forse FF's.. hoe dan ook kan ik niet ontkrachten dat die dingen niet in je jaszak passenSuperdaantje schreef op maandag 20 mei 2013 @ 19:48:
Gezien de wensen die geformuleerd zijn zou ik persoonlijk een dslr kiezen. De vraag steller kan het beste in de winkel gaan kijken wat hij/zij het beste vind vast houden en welk bediening het prettigste is. WIj kunnen enkel onze voorkeur aangeven.
De FF dslr stop ik niet zomaar even in de jas zak de NEX gelukkig wel. Dus die gaat steeds vaker mee
[afbeelding]
.

D4 vs D800:

De D600 is weer iets kleiner dan de D800, de D7000/D7100 weer iets kleiner dan de D600 en de D5200 is weer een flink stuk kleiner dan de D7000/D7100
Ik denk dat ik met een beetje moeite wel mijn D3100 met 35mm f/1.8 of 50mm f/1.8 kwijt kan in een jaszak. Of het fijn is, is een ander verhaal
Oké, de NEX5 is toch iets kleiner (zelfs in vergelijking met de in mijn ogen mini-D3100 die ik heb
Nee, een dSLR is niet bedoeld om in je zak te stoppen
[ Voor 7% gewijzigd door Selmer op 20-05-2013 21:58 ]
Verwijderd
Op welke dingen moet ik (beslist) letten/controleren wanneer ik een tweedehandse 650D aanschaf?
Of die werkt. Of er een originele accu bij zit. Of alle knoppen werken. Of het daadwerkelijk een 650D is.Verwijderd schreef op maandag 20 mei 2013 @ 23:24:
Hallo,
Op welke dingen moet ik (beslist) letten/controleren wanneer ik een tweedehandse 650D aanschaf?
Sja, je kunt zelf de checklist wel aanvullen toch?
[ Voor 40% gewijzigd door Froggle op 20-05-2013 23:31 ]
PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd
ik denk dat ie bedoelt of er nog (verborgen) kwaaltjes zijn zijn waar een 650D last van kan hebbenFroggle schreef op maandag 20 mei 2013 @ 23:31:
[...]
Of die werkt. Of er een originele accu bij zit. Of alle knoppen werken. Of het daadwerkelijk een 650D is.
Sja, je kunt zelf de checklist wel aanvullen toch?
zodat hij er op kan letten.
ora et labora
Canon has issued a warning to owners of the EOS 650D/Rebel T4i that the rubber hand-grips of some models may turn white, and produce a chemical that can cause an allergic reaction. According to Canon, the chemical, zinc bis (N,N’-dimethyldithiocarbamate), is not used in the production of the camera but is a potential by-product of a chemical reaction between other substances found in the hand-grip. Canon has identified a certain number of cameras where a larger than normal amount of 'rubber accelerator' was used in the production of this component, which could potentially cause this chemical reaction.mrc4nl schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 00:06:
[...]
ik denk dat ie bedoelt of er nog (verborgen) kwaaltjes zijn zijn waar een 650D last van kan hebben
Daarop dus
Inderdaad gewoon testen dat ding, kijken of alle knoppen werken, of het geen defecten vertoont etc. etc.
[ Voor 5% gewijzigd door Selmer op 21-05-2013 02:02 ]
Verwijderd
Ik heb een aantal vraagjes ik ben al een tijdje opzoek naar een spiegelreflexcamera.
Als eerst van nikon D3100/3200 of D5100 maar heb eigenlijk nog naar niks van Canon gekeken wat zit er rond de zelfde prijs als de bovenstaande rond de 300/400,- maar ook kwalitatief in deze richting heb er nog niet veel verstand van het word ook mijn eerste camera. Ik hoor graag tips!
Alvast bedankt voor de hulp!
Canon 600D?Verwijderd schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 11:06:
Halloo!
Ik heb een aantal vraagjes ik ben al een tijdje opzoek naar een spiegelreflexcamera.
Als eerst van nikon D3100/3200 of D5100 maar heb eigenlijk nog naar niks van Canon gekeken wat zit er rond de zelfde prijs als de bovenstaande rond de 300/400,- maar ook kwalitatief in deze richting heb er nog niet veel verstand van het word ook mijn eerste camera. Ik hoor graag tips!
Alvast bedankt voor de hulp!
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
Verwijderd
Dit bedoel ik inderdaad.mrc4nl schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 00:06:
[...]
ik denk dat ie bedoelt of er nog (verborgen) kwaaltjes zijn zijn waar een 650D last van kan hebben
Gelukkig zijn er dat niet veel zoals ik zie.
Bedankt!
Doe eens een grip onder de D800 en er is niks aan de handbartpostma schreef op maandag 20 mei 2013 @ 21:55:
D4 vs D800: [afbeelding]
De Canon 100D is een dSLR die toch niet veel groter is dan een bridge camera voor zover ik heb begrepen en een bridge camera zien heel veel mensen als "compact" dus het kan wel, maar of je dat persoonlijk wil is een ander verhaalNee, een dSLR is niet bedoeld om in je zak te stoppen
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Door de cashback actie van Canon kan ik hier (Frankrijk) voor €769,- aan een Canon 60D komen icm een 18-135 (non STM) Dit lijkt me een aantrekkelijke aanbieding. (Cashback actie hier is bijna dezelfde als in Nederland, zie linkje)
Een andere mogelijkheid zou zijn om een goedkopere body te kopen (zoals de 600d) met een betere lens. Maar volgens mij ga ik dat niet redden binnen het budget. (Een 15-85 is bv. veel duurder) Of zie ik iets over het hoofd?
Maximaal 800 euro incl. lens
Ben je bereid om tweedehands te kopen?
Voor de body Liever niet. Ik woon in Zuid Frankrijk. Hier is de tweedehands markt niet zo toegankelijk/goedkoop als in Nederland (bv. Marktplaats) Maar voor objectieven zou het ev. kunnen.
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Geen. Maar een aantal vrienden hebben Canon lenzen die ik kan lenen. (o.a. vandaar mijn voorkeur voor Canon)
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Voornamelijk in en om het huis (kinderen, familie, etc) maar ook voor vakanties. (Landschap, gebouwen, etc)
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Filmen moet kunnen. Maar cont. autofocus is geen eis.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nee.
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Ik heb een lichte voorkeur voor de Canon 60d. Maar een 6xx moet in principe ook voldoende zijn.
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Ik heb al een paar keer een Nikon D90 geleend icm een 18-250 lens. Ik was tevreden over de kwaliteit. (Toegegeven, ik kom van een iPhone
18-55 is het minimum bereik. 17-85 is een optie, maar wat ik gezien heb is die optisch niet veel beter dan de 18-135.
In de toekomst zou ik een prime van 50mm of 35 mm willen, maar dat komt later wel.
Dat is een koopje! Gewoon doen : De 18-135 is gewoon prima tussen 18 en 85 mm. en wordt wat soft als je richting de 135 mm. gaat, maar op f/8-11 nog te doenAeon schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 10:32:
Door de cashback actie van Canon kan ik hier (Frankrijk) voor €769,- aan een Canon 60D komen icm een 18-135 (non STM) Dit lijkt me een aantrekkelijke aanbieding. (Cashback actie hier is bijna dezelfde als in Nederland, zie linkje)
Later kan je altijd nog kijken wat je graag erbij zou willen, maar dan ben je in ieder geval van een leuk setje voorzien!
Niet vergeten dat je ook nog een leuke tas en SD kaart nodig hebt
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Als prime zou ik je de 50mm 1.8 aanraden, kost geen drol en is echt een goede lens!Aeon schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 10:32:
Ik heb me wat meer verdiept en ik weet wat beter wat ik wil. Toch heb ik nog wat twijfels: Een 60D met een 18-135? Of een goedkopere body met een betere lens?
Een andere mogelijkheid zou zijn om een goedkopere body te kopen (zoals de 600d) met een betere lens. Maar volgens mij ga ik dat niet redden binnen het budget. (Een 15-85 is bv. veel duurder) Of zie ik iets over het hoofd?
Maximaal 800 euro incl. lens
Ben je bereid om tweedehands te kopen?
Voor de body Liever niet. Ik woon in Zuid Frankrijk. Hier is de tweedehands markt niet zo toegankelijk/goedkoop als in Nederland (bv. Marktplaats) Maar voor objectieven zou het ev. kunnen.
Geen. Maar een aantal vrienden hebben Canon lenzen die ik kan lenen. (o.a. vandaar mijn voorkeur voor Canon)
Voornamelijk in en om het huis (kinderen, familie, etc) maar ook voor vakanties. (Landschap, gebouwen, etc)
Filmen moet kunnen. Maar cont. autofocus is geen eis.
Nee.
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Ik heb een lichte voorkeur voor de Canon 60d. Maar een 6xx moet in principe ook voldoende zijn.
Ik heb al een paar keer een Nikon D90 geleend icm een 18-250 lens. Ik was tevreden over de kwaliteit. (Toegegeven, ik kom van een iPhone) Maar omdat ik iet zo zeker ben welk bereik ik het meeste ga gebruiken, gaat mijn voorkeur naar een 18-135 lens. (Met STM wordt te duur denk ik)
18-55 is het minimum bereik. 17-85 is een optie, maar wat ik gezien heb is die optisch niet veel beter dan de 18-135.
In de toekomst zou ik een prime van 50mm of 35 mm willen, maar dat komt later wel.
Duidelijk, thanks. Is het nog de moeite om de 17-85 te overwegen? Die kan ik 2e hands krijgen voor 170 a 200 euro. Of is die optisch niet veel beter dan de 18-135?nero355 schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 20:37:
[...]
Dat is een koopje! Gewoon doen : De 18-135 is gewoon prima tussen 18 en 85 mm. en wordt wat soft als je richting de 135 mm. gaat, maar op f/8-11 nog te doen
Later kan je altijd nog kijken wat je graag erbij zou willen, maar dan ben je in ieder geval van een leuk setje voorzien!
Niet vergeten dat je ook nog een leuke tas en SD kaart nodig hebt
De 50mm prime gaat er zeker komen.
Nauwelijks, ik zou voor de 18-135 gaan dan, want die is f/3.5-5.6 en de 17-85 is f/4-5.6. Bovendien heb je nog net dat beetje extra reachAeon schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 21:53:
[...]
Duidelijk, thanks. Is het nog de moeite om de 17-85 te overwegen? Die kan ik 2e hands krijgen voor 170 a 200 euro. Of is die optisch niet veel beter dan de 18-135?
De 50mm prime gaat er zeker komen.
Maar als hij er geen geld voor heeft dan houdt het op...Universal Creations schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 22:04:
Ik zou toch echt gaan voor de 18-135STM. Deze is een stukje beter dan de oude.
De 17-85 zou ik in ieder niet overwegen, want dat is de voorganger van de 15-85 en als je die 2 naast elkaar zet dan is het best effe schrikken hoe slecht de 17-85 was
2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
EF-S 18-55mm IS II , een oude kit lens..
3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
landschap, en buiten motor sport.
4. Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
nee
5. Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
nee
6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Canon ivm lenzen vrienden.
ik zat zelf te twijfelen tussen de 60d en 650d, maar is de 60d die 150 euro extra waard? of kan ik dat beter uitgeven aan een betere lens?
op internet gaan er ook veel geruchen over de komst van een 70d rond juli, heeft het zin om daar op te wachten ivm prijs verlaging van de 60d?
grtz
650D+18-135STM kan ook nog volgens mij. Ik heb nog geen redenen gezien voor een 60D boven een 650D namelijknero355 schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 22:11:
Maar als hij er geen geld voor heeft dan houdt het op...
Hij heeft een lichte voorkeur voor de 60D en ik ben een beetje fanboy van de 60D dus dan krijg je dat soort posts héUniversal Creations schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 00:28:
650D+18-135STM kan ook nog volgens mij. Ik heb nog geen redenen gezien voor een 60D boven een 650D namelijk
Echt... als daar CF kaartjes in gingen dan had ik al lang een 2de body erbij
Er is geen cashback op die combinatie. Dan kom ik op €810,- uit ipv €760,- goed, het scheelt maar €50,- maar ik moet er idd ook nog een memorycard + tas bij.Universal Creations schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 00:28:
[...]
650D+18-135STM kan ook nog volgens mij. Ik heb nog geen redenen gezien voor een 60D boven een 650D namelijk
Is die stm versie zoveel beter? (Optisch)
Ik heb nog nooit een spiegelreflex camera gehad (heb altijd Canon IXUS camera's gehad so far) dus ik ga me vanaf nu een beetje oriënteren. Wat is volgens jullie een goede methode om te beginnen met de zoektocht naar het juiste model?
Paar vragen die me na enig speuren op de pricewatch enz al te binnen schieten:
Wachten totdat er binnen nu en Oktober nieuwe modellen uitkomen?
Of nu kopen en eerder beginnen met oefenen.
Canon VS Nikon, voor-/nadelen?
Indien Canon; 600D vs 650D? (voorkeur neigt naar Canon omdat mn pa ook een 600D heeft en diverse lenzen)
Welke lens/lenzen kopen/lenen en mee naar Amerika?
Budget is niet zo relevant (natuurlijk wel, alleen niet op dit moment, ik kan nog ff sparen) ik denk zo tussen de 500 en 750 eu.
Iemand wat tips of suggesties? Thnx alvast!
Geld is een goede reden. Maar de STM is optisch echt een stapje beter op alle brandpuntsafstanden: http://www.the-digital-pi...omp=0&FLIComp=0&APIComp=0Aeon schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 07:11:
Er is geen cashback op die combinatie. Dan kom ik op €810,- uit ipv €760,- goed, het scheelt maar €50,- maar ik moet er idd ook nog een memorycard + tas bij.
Is die stm versie zoveel beter? (Optisch)
Allereerst, je kan beter aan de vroege kant een SLR kopen en beginnen met oefenen. Als je van een IXUS afkomt zal het even wennen zijn met al die instellingsmogelijkheden. Tuurlijk kan je zo'n SLR op de Auto stand zetten, maar het is ook leuk als je een beetje techniek beheerst voor meer creatieve vrijheid. Daarnaast, koop een beginnersboekje over fotografie waarin je alle technische termen leert en de basisbeginselen e.d.ElayZ schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 20:49:
Wij gaan in Oktober een rondreis Amerika maken en voor dit doel wil ik een goede camera aan gaan schaffen en me wat verder verdiepen in de fotografie om daar mooie foto's te kunnen maken. (Grand Canyon, National Parcs etc)
Ik heb nog nooit een spiegelreflex camera gehad (heb altijd Canon IXUS camera's gehad so far) dus ik ga me vanaf nu een beetje oriënteren. Wat is volgens jullie een goede methode om te beginnen met de zoektocht naar het juiste model?
Paar vragen die me na enig speuren op de pricewatch enz al te binnen schieten:
Wachten totdat er binnen nu en Oktober nieuwe modellen uitkomen?
Of nu kopen en eerder beginnen met oefenen.
Canon VS Nikon, voor-/nadelen?
Indien Canon; 600D vs 650D? (voorkeur neigt naar Canon omdat mn pa ook een 600D heeft en diverse lenzen)
Welke lens/lenzen kopen/lenen en mee naar Amerika?
Budget is niet zo relevant (natuurlijk wel, alleen niet op dit moment, ik kan nog ff sparen) ik denk zo tussen de 500 en 750 eu.
Iemand wat tips of suggesties? Thnx alvast!
Wat Canon vs. Nikon betreft, dat is uiteindelijk een kwestie van smaak. Ze hebben beide hun voor- en nadelen. Als je vader al Canon heeft is het wellicht makkelijker om gewoon voor Canon te gaan, kan je makkelijker lenzen uitwisselen. Ik heb zelf Canon spul, maar Nikon is net zo goed. Waar Canon weer een + heeft, heeft Nikon weer een - en vice versa. Uiteindelijk maakt het niet zo gek veel uit. Ga je ook niet blindstaren op sensorkwaliteit en specs, het gaat om het hele pakket en de gebruikservaring en de kleine details. En dat zit uiteindelijk bij zowel Canon als Nikon wel goed (al heb ik 0,0 ervaring met Nikon).
Gezien de reis die je gepland hebt wil je in elk geval een standaard zoomlens hebben. Daar heb je het meeste aan als je landschappen e.d. gaat fotograferen. Een standaard zoomlens is 15/16/17/18mm tot 50/55/70mm (voor crop bodies. Een Canon 600/650D is een crop body, oftewel een body met een APS-C sensor en geen full-frame sensor). Voor de Canon schijnt de 15-85 een redelijke lens te zijn heb ik begrepen. De 18-135mm STM schijnt ook aardig te zijn. Dit zijn twee veelzijdige lenzen, gezien het zoombereik. De 15-85 geniet mijn voorkeur omdat die aan de onderkant een wat meer groothoek is t.o.v. de 18-135, hij is alleen wat duurder. Kijk maar wat in je budget past. Ik heb zelf de 17-55 f/2.8, maar die past niet in jouw budget (de lens alleen al is boven jou budget), anders was dat een hele goede lens voor je geweest.
[ Voor 5% gewijzigd door Sakete op 23-05-2013 21:53 ]
Wie geeft me het doorslaggevende advies?
Ik begrijp dat de camera's erg aan elkaar gewaagd zijn en de Sony iets beter uit de tests komt maar is het de meerprijs van 164,- euro waard?
In de pricewatch staat nu:
- de Canon voor 429,- canon-eos-m-+-ef-m-18-55-f-35-56-is-stm-+-speedlite-90ex-wit
- de Sony voor 593,- sony-nex-5rl-+-16-50mm-f-35-56-oss-zwart
ter info: ik wil met de camera vooral mooie foto's maken van het gezin en de vakanties
Je zou ook naar de pricewatch: Sony NEX-3NL + 16-50mm f/3.5-5.6 OSS Zwart kunnen kijken als voordelige keuze.
Lenzen ga ik ook naar kijken, ik ga binnenkort eens vragen wat mn pa voor lenzen heeft en of ik die mag lenen. Aangezien beide merken goed zijn dus ga ik inderdaad maar voor Canon.
Iemand nog een idee waarom de 600 populairder is in de pricewatch dan de 650? Scheelt qua prijs niet zo heel veel, 100 eu ofzo... en de 600 is alweer van 2011.
Nikon d3100 met kitlens voor 288
Nikon d5100 met kitlens voor 379
Canon 600d met kitlens voor 382
Deze prijzen zijn incl btw korting bij saturn. Bij canon krijg je nog 30€ cashback. Dat heb ik ook al meegenomen in de prijs.
Welke van deze drie heeft de beste prijs/kwaliteit verhouding? Na veel lezen op internet neig ik naar de d5100. Heb in de winkel de canon en Nikon al eens vastgehouden en qua grip heb ik niet echt een voorkeur. Liggen me beiden goed in de hand.
Tweakblog van de maand
Bedankt voor die link! Je kan het verschil echt goed zien. Alleen is het prijsverschil tussen de 60d icm 18 135mm. en de 650d icm de 18 135mm stm is behoorlijk. Ik kan nu de 60d met de saturn deal icm cashback echt goedkoop krijgen. Ik heb en nog geld over voor een 50mm prime. De 650d blijft €810,-Universal Creations schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 21:18:
[...]
Geld is een goede reden. Maar de STM is optisch echt een stapje beter op alle brandpuntsafstanden: http://www.the-digital-pi...omp=0&FLIComp=0&APIComp=0
Het komt er op neer hoe graag ik de 60d wil hebben tegenover de 650d met een betere lens... Grrrr! Keuzes keuzes!
Uiteindelijk is glas belangrijker dan een body. Glas gaat ook veel langer mee dan een body en als je een nieuwe body koopt in de toekomst kan je nog steeds hetzelfde glas gebruikenAeon schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 18:06:
[...]
Bedankt voor die link! Je kan het verschil echt goed zien. Alleen is het prijsverschil tussen de 60d icm 18 135mm. en de 650d icm de 18 135mm stm is behoorlijk. Ik kan nu de 60d met de saturn deal icm cashback echt goedkoop krijgen. Ik heb en nog geld over voor een 50mm prime. De 650d blijft €810,-
Het komt er op neer hoe graag ik de 60d wil hebben tegenover de 650d met een betere lens... Grrrr! Keuzes keuzes!
Dat gezegd hebbende, een 60D is significant groter, heeft een grotere zoeker en is daardoor een stuk fijner in gebruik. Ergonomie is ook belangrijk en maakt het fotograferen een stuk aangenamer
Lastig hè, al die keuzes
Je koopt nu die camera en eventueel die 50mm, maar je kunt als je weer gespaard hebt altijd weer een lens erbij kopen. Lenzen overleven inderdaad de camera meestal, maar aan de andere kant kun je met die body natuurlijk ook makkelijk enkele jaren vooruit.
Verwijderd
Lastige keuze. Qua sensor is die van de Nikon D5100 beter dan de Canon. Maar het is maar de vraag of je daar in het dagelijks gebruik wat van merkt. Ik zou toch kiezen voor het systeem waarin jij denkt dat je het beste thuis bent.[b][message=40295681,noline]
Nikon heeft een betere sensor. Voornamelijk in dynamisch bereik.M.C. schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 12:32:
Als beginner ben ik opzoek naar een spiegelreflex camera. Mij budget is 400€ en heb mijn Keuze beperkt tot 3 camera's
Deze prijzen zijn incl btw korting bij saturn. Bij canon krijg je nog 30€ cashback. Dat heb ik ook al meegenomen in de prijs.
Welke van deze drie heeft de beste prijs/kwaliteit verhouding? Na veel lezen op internet neig ik naar de d5100. Heb in de winkel de canon en Nikon al eens vastgehouden en qua grip heb ik niet echt een voorkeur. Liggen me beiden goed in de hand.
http://www.dxomark.com/in...2)/692%7C0/(brand2)/Canon
http://www.cameralabs.com...on_D5100/noise_JPEG.shtml
Houd ook rekening met de systemen die vrienden/familie hebben. Dan is het makkelijker lenzen lenen van anderenVerwijderd schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 19:19:
[...]
Lastige keuze. Qua sensor is die van de Nikon D5100 beter dan de Canon. Maar het is maar de vraag of je daar in het dagelijks gebruik wat van merkt. Ik zou toch kiezen voor het systeem waarin jij denkt dat je het beste thuis bent.
[ Voor 6% gewijzigd door B64 op 26-05-2013 00:35 ]
Maar in mijn geval heeft mijn schoonvader en zusje een Nikon, maar ik heb nog nooit mijn lenzen uitgeleend. (ik heb iets groter assortiment) Gemiddelde gebruikers hebben ook niet zo'n lenzen arsenaal dat ze makkelijk een paar weken (als je bv op vakantie zou gaan) hun standaard lenzen kwijt zouden kunnen toch?
Maar ik leen liever ook geen spullen uit, de keren dat ik dat heb gedaan merk ik toch dat ik zelf iets voorzichter ben met mijn spullen en de spullen van iemand anders dan zij zijn. En lenzen zijn nu niet boormachines van 90 euro.
Verwijderd
Het gaat hierbij om de Sony Alpha SLT-A 57 en de Nikon D5200.
Wat spreekt me aan in de camera's:
Sony
- EVF dus dat wat je door je zoeker ziet je ook later op je gemaakte foto terug ziet
- focus peaking dat je met manueel focussen snel en makkelijk kunt zien waarop de camera scherp stelt
- ingebouwde IS daardoor kun je oudere/goedkopere lenzen kopen en evengoed IS hebben
- mogelijkheid om panorama's te maken
- sneller schieten met 10fps
Nikon
- betere sensor
- meer af punten en betere af?
- meer lenzen, maar hoeveel heb je er nodig uiteindelijk
Prijzen nu met saturn acties en cashback zijn
Sony kit 18-55 kitlens €536,- - €50,- cashback = €486,-
Nikon kit 18-55 kitlens €551,-
Dus een verschil ten gunste van de Sony van €65,-
Ik neig stiekem meer richting Sony, maar denk dat de Nikon uiteindelijk mooiere foto's kan leveren met name in donkerdere omstandigheden (door het lichtverlies van de SLT) of valt dat mee.
Nkon is natuurlijk ook wat nieuwer en dus nieuwere techniek.
Wie kan me wat voor en nadelen noemen die ik ben vergeten om toch een keuze te kunnen maken??
Bvd
Maximaal 450 euro, liefst 400 eigenlijk. Misschien dat ik nu m'n slag kan slaan met de BTW-vrije dagen bij de Saturn?
Nog niets in bezit.
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Tsja staat dat ik het niet hoef te specificeren, maar ik zal idd veel vakantiefoto's maken (landschap, gebouwen).
Filmen is handig voor die ene keer dat je het nodig hebt, maar het is niet erg belangrijk.
Zie geen reden om dit perse te hebben.
Ik heb geen specifieke wensen eigenlijk. Zou er wel een tijdje mee willen doen en het moet niet -te- beperkt zijn qua functies. Ik schiet nu al iets van 8 jaar met een PowerShot A540, dingen als sluitertijd-/diafragmavoorkeur of volledig manueel gebruik ik graag, dus ik wil geen nieuwe camera waarbij ik straks minder keuzes heb dan bij m'n PowerShotje.
Stiekem wel een voorkeur voor Nikon (jeugdsentiment met een TW Zoom 35-80mm) en Canon. Heb ik daar een valide reden voor? Nee.
Denk dat ik voorlopig wel zoet ben met iets als een 18-55. Mocht ik echt een extra lens willen dan kan ik dat later nog kopen.
Als ik zo naar mijn budget kijk kom ik eigenlijk gelijk uit op een pricewatch: Nikon D5100 + 18-55mm VR Zwart. Uitloopmodel aangezien de D5200 er is, maar dat valt ruim buiten mijn budget..
[ Voor 22% gewijzigd door S_Chief op 26-05-2013 18:06 ]
Ik heb nu de 60D +18 135 (non STM) + 50mm f1.8 + 16gb SD kaartje besteld voor €760,-. Dat is echt een hele goeie deal volgens mij.
De doorslag gaf voor mij de formfactor van de 60D. Ik vond de XXXD serie wat klein aanvoelen.
Bedankt voor alle hulp / informatie!
Ik zou de voor de Sony gaan. Het lichtverlies van de SLT is in de praktijk meestal een no-brainer. De camera compenseert hiervoor met een wat langere sluitertijd. Pas als je tegelijkertijd slecht licht hebt, en je kan geen langere sluitertijd gebruiken gaat de Nikon in het voordeel zijn.Verwijderd schreef op zondag 26 mei 2013 @ 10:48:
Ik sta op het punt om een dslr te kopen. Nu ben ik erg aan het twijfelen tussen 2 cameras.
Het gaat hierbij om de Sony Alpha SLT-A 57 en de Nikon D5200.
Wat spreekt me aan in de camera's:
Sony
- EVF dus dat wat je door je zoeker ziet je ook later op je gemaakte foto terug ziet
- focus peaking dat je met manueel focussen snel en makkelijk kunt zien waarop de camera scherp stelt
- ingebouwde IS daardoor kun je oudere/goedkopere lenzen kopen en evengoed IS hebben
- mogelijkheid om panorama's te maken
- sneller schieten met 10fps
Nikon
- betere sensor
- meer af punten en betere af?
- meer lenzen, maar hoeveel heb je er nodig uiteindelijk
Prijzen nu met saturn acties en cashback zijn
Sony kit 18-55 kitlens €536,- - €50,- cashback = €486,-
Nikon kit 18-55 kitlens €551,-
Dus een verschil ten gunste van de Sony van €65,-
Ik neig stiekem meer richting Sony, maar denk dat de Nikon uiteindelijk mooiere foto's kan leveren met name in donkerdere omstandigheden (door het lichtverlies van de SLT) of valt dat mee.
Nkon is natuurlijk ook wat nieuwer en dus nieuwere techniek.
Wie kan me wat voor en nadelen noemen die ik ben vergeten om toch een keuze te kunnen maken??
Bvd
EVF vs. OVF is een kwestie van voorkeur. Met beide is goed te werken. Het voordeel van de EVF is idd dat het wysiwyg is: je kunt vooraf al grootdeels bepalen hoe het eruit kan zien. Bovendien is de EVF een stuk helderder dan de OVF op de instap DSLR's, en beeldt werkelijk 100% af. Focus peaking is echt geweldig voor een goede manuele focus.
De 65 euro die je overhoudt kan je weer reserveren voor een telelens. Een goede instaptele voor Sony is de good old Minolta 70-210 f/4 "Beercan". Komt regelmatig voorbij op marktplaats en moet voor een 120 euro te krijgen zijn.
Wat lens aanbod betreft: dat maakt weinig uit. Zowel Nikon als Sony bieden alles wat de doorsnee fotograaf nodig heeft. Natuurlijk zijn er lenzen die alleen voor Nikon of Sony verkijgbaar zijn, maar dat zijn nogal specialistische lenzen die veel poen kosten.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Ikzelf gebruik een 40D en een kennis van mij heeft de 1100D en als je dan de 40D gewend bent is de 1100D toch wel erg licht in gewicht en iets kleiner.Aeon schreef op zondag 26 mei 2013 @ 14:17:
Bestelling geplaatst! Die Saturn aanbieding icm de cashback actie van Canon was te goed om te laten lopen.
Ik heb nu de 60D +18 135 (non STM) + 50mm f1.8 + 16gb SD kaartje besteld voor €760,-. Dat is echt een hele goeie deal volgens mij.
De doorslag gaf voor mij de formfactor van de 60D. Ik vond de XXXD serie wat klein aanvoelen.
Bedankt voor alle hulp / informatie!
Als je een camera koopt, koop hem dan niet van een plaatje maar ga echt naar de winkel om te voelen en de knoppen te proberen.
Je gaat naar de winkel voor een Canon en gaat bv naar huis met een Nikon, omdat die bv veel beter in "jouw" hand ligt
.
Het had zeker beter geweest als ik ze naast elkaar had kunnen vergelijken. Maar ik heb hier geen winkel kunnen vinden die ze allemaal heeft. Wel heb ik de 7d vast gehad, die weer iets groter is dan de 60d.mike123 schreef op zondag 26 mei 2013 @ 23:24:
[...]
Ikzelf gebruik een 40D en een kennis van mij heeft de 1100D en als je dan de 40D gewend bent is de 1100D toch wel erg licht in gewicht en iets kleiner.
Als je een camera koopt, koop hem dan niet van een plaatje maar ga echt naar de winkel om te voelen en de knoppen te proberen.
Je gaat naar de winkel voor een Canon en gaat bv naar huis met een Nikon, omdat die bv veel beter in "jouw" hand ligt
.
Verder heb ik een Nikon 5100 en D90 gebruikt. Ik vind het Canon systeem (menu's, knoppen, ed.) prettiger.
Maar er is inderdaad een risico dat de 60D niet zo goed in de hand ligt. Als het echt dusdanig storend is, zal ik het moeten omruilen.
vragenlijst:
Budget tot 700 euro
Tas, 32GB SD kaart
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Product fotografie van make-up etc.
Nee
?
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model et
Had zelf zitten kijken naar de Nikon D3200 en de Nikon D5200, indien jullie andere dSLR aanbevelen hoori k het graag.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Er is een schoonmaakbeurt gegeven door een collega van mij maar dit mocht niet baten.Orion84 schreef op maandag 27 mei 2013 @ 12:39:
Wat is je reden om naar een nieuwe camera (en dan meteen ook nog een ander merk) te kijken, ipv die 550D op te lappen? Wat heb je al geprobeerd om van die problemen af te komen? Misschien is een goede schoonmaakbeurt al genoeg?
De reden van een ander merk is gekeken naar reviews en deze zag er veel belovend uit.
Maar ook de 650D ziet er goed uit maar de volgens mij is de nikon net iets beter.
ik ben het met Orion84 eens dat het opknappen van de 550D het meest logische iswetsteyn schreef op maandag 27 mei 2013 @ 12:41:
[...]
Er is een schoonmaakbeurt gegeven door een collega van mij maar dit mocht niet baten.
De reden van een ander merk is gekeken naar reviews en deze zag er veel belovend uit.
Maar ook de 650D ziet er goed uit maar de volgens mij is de nikon net iets beter.
tenzij de camera zwaar mishandeld/gevallen is, maar dan gaat een Nikon het ook niet lang volhouden
in principe was de 550D in 2010 een hele mooie camera, ook nu nog niks mis mee
inmiddels is de D3200 wat sensor betreft verder
en bij de D5200 is ook de AF beter
maar met een budget tot 700 is er geen ruimte voor een fatsoenlijke lens waardoor je deze verbeteringen toch niet merkt
weet het niet meer
€600
Nee
Nee
Beetje
Niet noodzakelijk
Ik sta op het punt mijn eerste dslr camera te kopen.
Ik heb mij in een fotozaak laten informeren en mij werd de Sony alpha A58 aangeraden.
Is dit wel een goede beginners camera?
Verwijderd
Het is ook nog mogelijk dat het objectief kapot is, ik kon dat in ieder geval niet uit de beschrijving van het probleem halen. (Er staat niet eens een objectief genoemd... vermoedelijk een 18-55 kitlens.) Bijvoorbeeld focusmotor of mechaniek kapot => slecht scherpstellen en als het niet lukt weigert de camera standaard om een foto te maken. Zo niet dan is het AF systeem van de camera defect, er is anders dacht ik geen reden voor dit gedrag.Teun_2 schreef op maandag 27 mei 2013 @ 20:26:
Hoe oud is die 550d? Garantie? Als je bij canon blijft, kan je de lens blijven gebruiken en heb je een camera waar je niet meer aan moet wennen. Het klopt dat de instapnikons een betere sensor hebben momenteel, maar of je dat verschil gaat merken is een tweede.
@wetsteyn heb je al eens geprobeerd om het knopje op de lens op "MF" te zetten en dan met de ring voorop scherp te stellen, werkt dat wel redelijk? Scherpstellen is niet makkelijk op deze manier, hoewel je wat aanwijzingen in de zoeker kan krijgen ("focus confirmation").
De 40D bevalt mij ook beter als mijn camera die ik hiervoor had. Een 350D. Ik had toen ook al een flitser, 420EX, en een G3, dus heb eigenlijk alleen maar naar Canon gekeken. Geen spijt van gehad.Aeon schreef op maandag 27 mei 2013 @ 09:20:
[...]
Het had zeker beter geweest als ik ze naast elkaar had kunnen vergelijken. Maar ik heb hier geen winkel kunnen vinden die ze allemaal heeft. Wel heb ik de 7d vast gehad, die weer iets groter is dan de 60d.
Verder heb ik een Nikon 5100 en D90 gebruikt. Ik vind het Canon systeem (menu's, knoppen, ed.) prettiger.
Maar er is inderdaad een risico dat de 60D niet zo goed in de hand ligt. Als het echt dusdanig storend is, zal ik het moeten omruilen.
Ik hoef ook niet zo nodig te filmen dus voorlopig ook geen upgrade in de planning.
tot ongeveer 3000 euro voor body met goede lenzen
Nee, geen objectieven
Wildlifefotografie / Reisfotografie
Ja, filmen moet kunnen
Bij voorkeur wel
- snelle auto focus
- snelle shutter speed >6 fps
- hoge iso, weinig noise
Voornamelijk gebruikt voor wildfotografie / reisfotografie. Zeker een lens met groot bereik, weet niet wat een tele converter exact doet en een lens voor macro en algemeen fotografie.
Ik heb al eens rond gekeken in de winkels en heb voornamelijk met Sony / Canon / Nikon gespeeld. Nikon vond ik qua gewicht redelijk zwaar, maar op zich hoeft dat niets uit te maken. Sony was ik wel gecharmeerd van de snelheid waarmee je kon schermstellen / fotograferen en filmen, maar hoge iso is die niet echt geweldig. Canon heb ik ervaring met de settings aangezien ik aantal jaren canon heb geleend van mijn ouders. Echter wil ik vooraan starten en het menu / knopjes leren maakt voor mij dan ook niet uit. Het moet een camera zijn waarmee ik voorlopig vooruit kan en waarbij ik een groot bereik heb zodat ik tijdens mijn reizen zoveel mogelijk gave platen kan schieten.
Waarom? De enige echt specifieke eis die gesteld wordt is snelle AF, wildlife fotografie en >6fps. En dan kom jij op een 6D uit?Froggle schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 00:58:
Ik moest bij je omschrijving vrij snel aan de Canon 6D denken. Al naar gekeken?
7D, of Nikon D7000/D7100 lijken mij dan (zoals hierboven ook al wordt geopperd) logischer opties. Waarbij de 7D wel een voordeeltje heeft t.o.v. de Nikons voor wat betreft aantal fps en grootte van de buffer.
Een dergelijke body + goede telelens + macrolens + standaardzoom wordt wellicht wel een tikkeltje krap voor 3000 euro, maar het moet denk ik wel kunnen.
Canon optie (er zijn ongetwijfeld nog de nodige alternatieven, bijvoorbeeld met lenzen van Sigma/Tamron):
Body + Standaardzoom: pricewatch: Canon EOS 7D + EF-S 18-135mm IS Zwart
Telelens: pricewatch: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM
Of indien je geen behoefte hebt aan de flexibiliteit van een zoomlens: pricewatch: Canon EF 400mm f/5.6L USM (of evt. de 300mm f4 + teleconverter voor iets meer flexibiliteit)
Macro: pricewatch: Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro
Nikon:
Body + standaardzoom: pricewatch: Nikon D7100 + AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR Zwart
Telelens:
Zoom: Geen echt betaalbare Nikon optie. De oude 80-400 lijkt me niet echt handig, de nieuwe past niet in je budget. Evt. Sigma opties 120-300 2.8 of 150-500.
Vast brandpunt: pricewatch: Nikon AF-S 300mm f/4.0 D IF ED (evt. + 1.4x teleconverter)
Macro: pricewatch: Nikon AF-S 105mm f/2.8 G VR Micro
[ Voor 61% gewijzigd door Orion84 op 28-05-2013 08:50 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Budget tot 700 euro
Ik heb nog helemaal niets.
Vakantiefoto's in de Alpen + architectuur
Zou fijn zijn als ik kan filmen op 1080p, geen noodzaak.
?
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model et
Ik heb een (niet verklaarbare) voorkeur voor Canon.
Heb zelf zitten kijken naar de 600D, 650D, 700D en 60D. Tegelijkertijd worden de verschillen tussen al deze camera's me niet erg duidelijk; het lijkt (te) erg op elkaar.
Volgens mij heeft de 60D een stevigere/degelijkere behuizing, maar is hij daardoor ook een stukje zwaarder en groter.
Wat ik daarnaast interessant vind, is de nieuwe STM kitlens. Is dat dé reden om toch voor de 700D te gaan ipv 1 van de andere modellen?
De 60D heeft een vanafprijs van 669 in de pricewatch, dus dat ga je niet halen met je budget van 700 euro. De 700D met een vanafprijs van 629 ook niet eigenlijk.SyS_ErroR schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 14:53:
Budget tot 700 euro
Ik heb nog helemaal niets.
Vakantiefoto's in de Alpen + architectuur
Zou fijn zijn als ik kan filmen op 1080p, geen noodzaak.
?
Ik heb een (niet verklaarbare) voorkeur voor Canon.
Heb zelf zitten kijken naar de 600D, 650D, 700D en 60D. Tegelijkertijd worden de verschillen tussen al deze camera's me niet erg duidelijk; het lijkt (te) erg op elkaar.
Volgens mij heeft de 60D een stevigere/degelijkere behuizing, maar is hij daardoor ook een stukje zwaarder en groter.
Wat ik daarnaast interessant vind, is de nieuwe STM kitlens. Is dat dé reden om toch voor de 700D te gaan ipv 1 van de andere modellen?
Dan houdt je de 600D en 650D over:
Quote van fotovideo.nu (link)
Heb zelf verder niet zo veel verstand van Canon, maar voor architectuur wil je wel een groothoek lijkt me in ieder geval, moet je even kijken of je het prijsverschil van de 650D over de 600D het waard gaat vinden.De 650D bevat de volgende wijzigingen ten opzichte van de 600D:
Digic V beeldprocessor
Aanraakgevoelig scherm
Lichtgevoeligheid één stop hoger (12.800, uitbreidbaar tot 25.600)
Buffer lager (22 ipv 34)
Stereo microfoon
Extra aansluitingen (gps)
Verbeterde AF-sensor (van de 60D)
Fasedetectie af-punten op de sensor (snellere af tijdens live view en video)
650D met 18-135 STM = 869 euro (pricewatch)
600D met 18-135 STM = 586 euro (pricewatch)
Ik zou in dat geval voor een 600D + 18-135 STM gaan en het resterende bedrag aan overige dingen uitgeven
[ Voor 4% gewijzigd door Selmer op 28-05-2013 15:29 ]
Het was op zich wel een eis in de oorspronkelijke post (high iso / low noise), maar bij zo'n eis is het inderdaad wel goed om je af te vragen wat nu de achterliggende noodzaak is.dennissimeau schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 11:22:
Want wildlife doe je ook bij maanlicht ofzo? Dat die camera wat meer ruist dan een FF camera is natuurlijk onbelangrijk als je genoeg licht hebt.
Voor wildlife kan het wel degelijk relevant zijn. Overdag kan een hogere ISO setting zorgen dat je sluitertijd kort genoeg kan om het meer beweeglijke wildlife (vogeltjes) scherp vast te leggen. Bovendien is wildlife fotografie soms wel degelijk iets dat je juist aan de randen van de dag doet, omdat er dan wat meer activiteit is (en je mooier licht hebt dan midden op de dag). Ook het gebrek aan licht in een donker bos moet je niet onderschatten.
Ik ben verder niet geheel op de hoogte van de prestaties van de 7D op dat vlak. Ik weet wel dat er hier op GoT in elk geval verschillende vogel/wildlife fotografen die camera gebruiken en het bij Canon toch wel de meest voor de hand liggende optie is (in dit budget) vanwege het AF systeem en burstrate.
Zijn er nog andere modellen die in de buurt komen van de 7D maar die hoge ISO wel aankunnen.
Zat zelf ook nog naar de Sony Alpha A77 te kijken, maar volgens mij heeft die meerdere beperkingen.
Hoop dat iemand nog wat extra advies kan geven.
Volgens mij doet de D7100 het best goed voor high ISO (link)snifrrr schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 16:03:
Bedankt voor alle reacties to nu toe. Ik heb zelf ook zitten kijken naar de 6D en 7D, de 6D is qua budget wel wat te veel waarschijnlijk, maar die voldoet ook niet aan de vereisten. De 7D vond ik zelf ook een prachtapparaat en heeft goed AF en burst, maar ik heb inderdaad heel veel negatieve dingen gehoord over die noise op hoge ISO, en het klopt inderdaad dat dieren vaak onder bomen liggen / smorgen of tegen de avond gaat fotograferen. Hierdoor is een low noise op hoge iso wel wenselijk.
Zijn er nog andere modellen die in de buurt komen van de 7D maar die hoge ISO wel aankunnen.
Zat zelf ook nog naar de Sony Alpha A77 te kijken, maar volgens mij heeft die meerdere beperkingen.
Hoop dat iemand nog wat extra advies kan geven.
Iets goedkoper dan de 7D bovendien..
Tegenover de Canon 6D staat natuurlijk de Nikon D600 maar die had ook enkele probleempjes (en is dan redelijk aan de hoge kant qua budget), qua ISO performance is de D600 (so I've heard) wel ongeveer 1 tot 1 1/2 stops beter dan de D7100.
Waarom dacht je gelijk aan 6D danFroggle schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 00:58:
Ik moest bij je omschrijving vrij snel aan de Canon 6D denken. Al naar gekeken?
Want met deze twee punten:
zou je juist eerder aan de 7D denken in plaats van de 6D. Alleen de hoge ISO is een pluspunt van de 6D. En door fullframe heb je weer minder tele en dat is met wildlife toch ook wel handig om wel te hebben.- snelle auto focus
- snelle shutter speed >6 fps
The devil is in the details.
Waardeloze shots om iets zinnigs te zeggen... zelfs de iso200 shots zijn onscherp, dus door de ruisreductie op iso3200 en hoger wordt het nog waziger.bartpostma schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 16:34:
[...]
Volgens mij doet de D7100 het best goed voor high ISO (link)
Iets goedkoper dan de 7D bovendien..
Tegenover de Canon 6D staat natuurlijk de Nikon D600 maar die had ook enkele probleempjes (en is dan redelijk aan de hoge kant qua budget), qua ISO performance is de D600 (so I've heard) wel ongeveer 1 tot 1 1/2 stops beter dan de D7100.
Beter gebruik je dit: http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d7100/22
En dan de D7100 op iso3200 en iso6400 vergelijken met de 7D en A77. Ik kijk altijd op de speelkaart hoe de primaire kleuren het doen (vooral het rood geef veel verschillen) en naar de veren voor klein detail (mate van ruisreductie wordt dan duidelijk.
De 7D laat de primaire kleuren heel, maar verliest aan detail vergeleken met de D7100. De A77 vind ik echt niet om aan te zien eigenlijk op iso3200 en hoger. De Pentax K5-IIs doet het heel netjes eigenlijk.
[ Voor 86% gewijzigd door Moby op 29-05-2013 20:32 ]
Sorry dat kon ik op mijn telefoon niet zienUniversal Creations schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 18:20:
[...]
Waardeloze shots om iets zinnigs te zeggen... zelfs de iso200 shots zijn onscherp, dus door de ruisreductie op iso3200 en hoger wordt het nog waziger.
En dan de D7100 op iso3200 en iso6400 vergelijken met de 7D en A77. Ik kijk altijd op de speelkaart hoe de primaire kleuren het doen (vooral het rood geef veel verschillen) en naar de veren voor klein detail (mate van ruisreductie wordt dan duidelijk.
De 7D laat de primaire kleuren heel, maar verliest aan detail vergeleken met de D7100. De A77 vind ik echt niet om aan te zien eigenlijk op iso3200 en hoger. De Pentax K5-IIs doet het heel netjes eigenlijk.

Trouwens, de K5-IIs heeft dezelfde sensor als de D7100 toch?
Ja en had de A77 dat ook niet eigenlijk? Heb ik nog niet opgezocht, zo goed ben ik daar niet van op de hoogte...bartpostma schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 18:57:
[...]
Sorry dat kon ik op mijn telefoon niet zieninderdaad was het beter geweest als ik zo'n voorbeeld als het jouwe had gelinkt, thanks voor die kennis
![]()
Trouwens, de K5-IIs heeft dezelfde sensor als de D7100 toch?
D7100 / 7D / A77
Zat eigenlijk te denken van die 7D met 100-400 lens en 15-85, maar die noise bij hoge iso is idd vrij klote.
D7100 is wel iets beter, maar wel wat trager, A77 is volgens mij redelijk gelijk aan de 7D.
Welke lensen zijn vergelijkbaar voor de Nikon en Sony, hoor graag jullie advies en ook of er evt nog andere modellen zijn die prijs / kwaliteit de concurrentie aangaan.
Bij Canon heb je qua lenzen wat meer keuze. De 100-400 is goed, maar ook een 400/5.6 kost je relatief weinig voor veel millimeters.
Wtf, waarom staat mijn naam in jouw quoteUniversal Creations schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 18:20:
[...]
Waardeloze shots om iets zinnigs te zeggen... zelfs de iso200 shots zijn onscherp, dus door de ruisreductie op iso3200 en hoger wordt het nog waziger.
The devil is in the details.
Als je alleen naar de ISO prestaties kijkt wel, ja. Maar de D7100 heeft dan weer minder fps en een kleinere buffer dan de 7D. Hangt er vanaf wat je het belangrijkst vindt. Ik weet eigenlijk niet zo direct hoe de AF van beide modellen zich verhoudt.Universal Creations schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 00:46:
A77 zou ik totaal links laten liggen vanwege de ruisprestaties. De D7100 lijkt de beste ogen te gooien, omdat die kleurruis in de nabewerking wel recht te zetten, maar aan het detailverlies van de 7D valt weinig te doen.
[ Voor 6% gewijzigd door henkie196 op 29-05-2013 11:10 ]
Voornaamste nadeel van de D7100 is toch wel die kleinere buffer. 6 (of 7 in 1.3x extra crop) FPS is aardig wat, maar het vervelende is gewoon dat die buffer zo snel vol zit. Tenzij je bereid bent om wanneer je het nodig hebt over te schakelen op JPEG, dan kan je gewoon lekker doorratelen.
Ik vind het echt zo jammer dat ook in dat segment (topsegment van cropsensors, tenzij Nikon nog met een D400 gaat komen) de buffers (in ieder geval bij Nikon) zo matig zijn. De specs zijn leuk, aantal FPS, het AF systeem, de 24MP zonder low pass filter.Orion84 schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 11:25:
D7100 heeft in weze hetzelfde 51-punts 3D Color Tracking AF systeem als de D4 en D800. Met gevoeligheid tot -2EV. Daar is niet echt iets mis mee.
Voornaamste nadeel van de D7100 is toch wel die kleinere buffer. 6 (of 7 in 1.3x extra crop) FPS is aardig wat, maar het vervelende is gewoon dat die buffer zo snel vol zit. Tenzij je bereid bent om wanneer je het nodig hebt over te schakelen op JPEG, dan kan je gewoon lekker doorratelen.
Maar van de doelgroep van die camera (fanatieke hobbyisten/semi-pro) vindt ik niet dat de fabrikant een camera zodanig maakt dat je terug moet schakelen naar JPEG om je FPS burst te behouden zonder dat je buffer binnen enkele seconden vol zit en de burstrate terugvalt naar 1-2 FPS op RAW.
Met een Sandisk 95 MB/s kaartje haalt de D7100 34 RAW foto's in 10 seconden, in de eerste seconde ongeveer 6fps en daarna dus gemiddeld iets meer dan 3fps... dat is te matig.
Op JPEG haalt de D7100 wel 5,7 fps, maar dan heb je wel JPEG

(Linkje naar de testvideo met veel diverse SD kaartjes)
ik zou mij echter niet teveel blind staren op FPS en buffer groottes (hoe vaak zit je nou echt te bursten??)
uiteindelijk is de lens het belangrijkst en gaat het langst mee
dus met een budget van 3000 euro zou ik eerst een mooie 70-200 met constant diafragma kopen (van welk merk dan ook) en daarna pas druk maken over de rest
weet het niet meer
Als je vogels/andere snel bewegende beesten fotografeert of op het circuit rondloopt eigenlijk constantVishari Beduk schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 19:42:
(hoe vaak zit je nou echt te bursten??)
soms fotografeer ik wel eens bewegende beesten of sta ik naast (niet op) het circuitnero355 schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 20:37:
[...]
Als je vogels/andere snel bewegende beesten fotografeert of op het circuit rondloopt eigenlijk constant
maar de H stand heb ik nog nooit gebruikt; dan krijg ik 6 bijna dezelfde foto's als ik de ontspanknop indruk
wat ik wel doe in die gevallen is twee ogen openhouden; één oog (scherp) door de zoeker en één oog (wazig) naast de zoeker die de omgeving in de gaten houdt zodat ik op het juiste moment de ontspanknop indruk
edit: motor foto's / circuit foto's doe ik altijd pannen, dus juist met opzet een relatief lange sluitertijd
[ Voor 8% gewijzigd door Vishari Beduk op 30-05-2013 17:16 ]
weet het niet meer
Dit topic is gesloten.
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's