Ik probeer al 5 maanden een nieuwe camera te kiezen, zonder veel succes.
Vandaar maar eens een post hier. Al is het alleen maar om het voor mezelf eens duidelijk op te schrijven
Laat ik beginnen met het vragenlijstje uit de topicstart:
Wat is je beschikbare budget?
4000 euro
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Canon 17-55 F/2.8
Sigma 30mm F/1.4
Beide voor APS-C sensor.
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Nee, niet heel specifiek. Ik heb geen interesse in wildlife/vogel/sport-fotografie of macrofotografie.
Waar mijn interesses wel liggen: straat, architectuur, landschap, portret, kunstfotografie
Hierdoor zijn natuurlijk al een hele hoop eisen weg te strepen, zoals:
- lensbereik >85mm (FF)
- state of the art autofocussysteem met geweldige focus tracking etc.
Om erachter te komen welke brandpuntsafstanden ik nu echt gebruik, heb ik al mijn foto's van de afgelopen 5 jaar geanalyseerd. Daar is de volgende grafiek uitgekomen (in procenten, afstanden omgerekend naar FF equivalent)
Daaruit blijkt dat ik toch opvallend vaak op het wijdste dat mijn lens te bieden had heb geschoten (17mm crop). De piek op 45-50 is van de 30mm prime.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Niet erg belangrijk. Maar is zeker een pre als het mooie full HD kwaliteit is.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Het ding moet gewoon op een betrouwbare, snelle en flexibele manier kunnen focussen. Hoe dat gebeurt zal me een zorg zijn.
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Ja absoluut:
- Ten eerste: De beeldkwaliteit moet uitmuntend zijn. Ik heb een redelijk ruim budget voor body en eventuele lenzen en wil daar de allerbeste kwaliteit mogelijk voor terug. Ook erg belangrijk zijn de prestaties bij weinig licht. Ik schiet graag in donkere omgevingen zonder flits en mijn huidige camera (30D) ruist bij iso800 al als een gek. Dat zou ik dus graag een stuk beter zien.
- Máár ... ik heb mijn huidige DSLR al een jaar bijna niet aangeraakt. Hij is zo groot en zwaar dat hij in een aparte tas moet en ik hem nooit zomaar ergens mee naartoe neem. En zelfs de keren dat ik hem wel meenam, bleef hij in m'n tas. Ik voel me als het erop aankomt gewoon te beperkt met zo'n groot zwaar ding om m'n nek. Ik moet er dan echt een dag op uit trekken om foto's te gaan maken... en daar heb ik steeds minder tijd voor / zin in. Dus hij moet ook een maatje kleiner zijn dan mijn huidige setup.
Ik wil weer plezier in fotografie krijgen. Nu denk ik telkens: wat een gedoe allemaal
Deze combinatie van eisen zorgt ervoor dat ik nu al 5 maanden vast zit in cirkelredeneringen, er wisselende dagelijkse favourieten op na houd (als in: eruit denken te zijn en de volgende dag weer van gedachten veranderen en opnieuw kunnen beginnen) en dus nog steeds geen nieuwe camera heb.
Mijn favourieten van de afgelopen maanden (in chronologiche volgorde), met daarbij de beweegredenen om ze wel of niet te nemen, waren:
Eigenlijk stond ik maanden geleden al op het punt de D600 aan te schaffen. Door alle ophef rond die camera m.b.t. vuil op de sensor, heb ik die keuze uitgesteld en ben ik naar andere DSLR's gaan kijken. In de tussentijd realiseerde ik me steeds meer dat een nieuwe DSLR-kit waarschijnlijk zoals mijn huidige zou eindigen en ging ik me op compactere modellen richten.
Toen kwamen de NEX en olympus nog even voorbij in mijn overweging, maar die vielen al redelijk snel af door het kleine sensorformaat van de olympus en het niet al te sterke aanbod van lenzen voor de NEX.
Na het herhaaldelijk lezen van talloze reviews ben ik uitgekomen op de Fuji XE-1 of X-Pro 1 als beste keuze voor een compact systeem met verwisselbare lenzen. Vooral op gebied van beeldkwaliteit lijkt deze de concurrentie achter zich te laten. Er zijn mooie lenzen beschikbaar en er komen een paar mooie lenzen aan. De keuze zou voor mij heel makkelijk zijn als de Sony RX1 niet bestond.
Maar, en ik ben bijna geneigd te zeggen helaas, bestaat deze camera wel.
En iedere keer als ik vergelijkingen zie van foto's van die camera, tegenover welke andere camera dan ook, valt het me op dat de RX1 echt iets magisch heeft. Het is vrij subtiel, maar de combinatie van contrast, bokeh, kleur, scherpte maakt dat de foto's van de RX1 er gewoon net even wat fijner, mooier en professioneler uitzien dan die van andere camera's in dit segment.
Maar dat vastzitten aan 35mm zit me niet helemaal lekker. Ik vind het lastig te voorspellen of ik het in de praktijk als een beperking zou ervaren. Aangezien ik zoveel op 17mm crop heb geschoten, zou ik die afstand wel eens kunnen gaan missen. Maar als ik de Fuji koop, zal ik me waarschijnlijk altijd af blijven vragen "hoe zou dit er met de RX1 uitgezien hebben"
Ik denk niet dat ik eruit ga komen... zucht.