Wat is je beschikbare budget?
1200euro body + lens of body-only (zie ook 'overwegingen')
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nikkor 18-55 VR, Nikkor 35mm f/1.8, 70-300 VR (gaat weg en is als 300-350 euro meegerekend in het budget) daarnaast nog een D3100 en Metz flitser voor Nikon dus switchen naar een ander merk, bijvoorbeeld Canon lijkt mij toch een lastige optie, als ik het spul tweedehands de duur uit doe (als ik dat zou doen waarschijnlijk via Foto Konijnenberg) dan levert het (logischerwijs) minder op dan de nieuwprijs dus zal ik of minder uitrusting kunnen terugkopen of een goedkopere camera enz. moeten aanschaffen.
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.) Architectuur in steden (vooral op vakantie), algemene landschapsfotografie, autofotografie/supercar fotografie.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Ja, minimaal 1080p/24fps
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Nee, bij filmen gebruik in manual focus i.v.m. geluid van autofocus tijdens filmen en het irritante 'gezoek' van de autofocus tijdens het filmen wat beide erg storend is voor de film.
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Grootte LCD ongeveer 3", met een resolutie van 921k+ dots (D7000 heeft 921k). Bouwkwaliteit vergelijkbaar met de D7000 of beter, type geheugenkaart SD (1 of 2 slots), een goede (rubber) grip, het liefst een forse camera (mijn huidige D3100 vind ik te klein). Hoge FPS met het liefst een vrij degelijke RAW buffer omdat ik niet in JPEG wil gaan schieten omdat de buffer ontoereikend is. (Echter, kijkend naar de APS-c sensor dSLRs van Nikon zit dit er niet in, behalve bij de D300s, die biedt echter weer geen 1080p aan), (D300s is bovendien toch verouderd, komt uit eind 2009 en de D7000 eind 2010 en dus pas vervangen door de D7100).
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen) Meer dan de 18-55, zit te denken aan een 18-105 VR of 16-85 VR.
Overwegingen:
D7100 + 18-105 VR
D7000 + 16-85 VR
D7000 body only
D7100 body only
Gezien ik van momenteel een D3100 heb lijkt een D7000 mij al een forse upgrade, maar de komst van de D7100 maakt het er niet makkelijker op...Bovendien vind ik het erg veel geld dus weet nog niet zeker of ik er ook een lens bij wil halen want:
16-85 VR hoor/lees ik goede verhalen over maar kost ruim 500 euro.
18-105 VR hoor ik wisselde verhalen over; beter dan de 18-55 VR maar eigenlijk ook niet goed...en heeft helaas een plastic mount geloof ik.. voordeel dat deze lens slechts 200 euro kost. Als ik kijk naar mijn gebruik van de camera vind ik de kwaliteit van de 18-55 VR misschien bijna wel goed genoeg.
Als laatste wil ik nog een tweede accu aanschaffen...
[
Voor 17% gewijzigd door
Selmer op 23-04-2013 13:52
]