“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
Hier staat tekst
Anoniem: 95166
Als je voor Canon gaat ga dan - zoals witeken aangeeft - voor de 600D. De 650 heeft vrij weinig extra om meer geld naar toe te doen. Je kan bijvoorbeeld voor deze optie's gaan:
pricewatch: Canon EOS 600D + EF-S 18-135mm IS Zwart
pricewatch: Canon EOS 600D + EF-S 18-55mm IS II + EF-S 55-250mm IS Zwart
Je zit dan wel bij alle twee van deze opties op € 700,- bij Kamera-express (bijvoorbeeld). Gezien je nog niet helemaal weet op welk bereik je zal schieten (praktijk zal dat je leren) zou ik dan voor het 18-135mm pakket gaan. Dan ga je niet wisselen en zie je na een half jaar wel wat je op welk bereik heb geschoten.
Wellicht kan je dan wat gaan sparen voor een beter lens over 1-2 jaar als je toch aan 1 van de uiterste zit. De 18-135 is niet fantastisch (geen enkele lens met zo'n verloop voor een reguliere prijs is fantastisch), maar wel voldoende voor in het begin. Als je veel gebouwen blijkt te fotograferen ga dan bijvoorbeeld kijken (na verloop van tijd) naar de 10-22mm canon, 17-40mm canon of 11-16mm Tokina. Zelf gebruik ik de 10-22mm Canon voor gebouwen (+/- 700 euro) en een 50mm canon (+/- 110 euro) voor binnen. Lenzen zijn een investering, maar gaan meerdere bodies mee.
Hij geeft aan ook foto's van vogels te willen maken,Anoniem: 95166 schreef op maandag 01 april 2013 @ 18:10:
@xtreme_lunatic
Als je voor Canon gaat ga dan - zoals witeken aangeeft - voor de 600D. De 650 heeft vrij weinig extra om meer geld naar toe te doen. Je kan bijvoorbeeld voor deze optie's gaan:
pricewatch: Canon EOS 600D + EF-S 18-55mm IS II + EF-S 55-250mm IS Zwart
Je zit dan wel bij alle twee van deze opties op € 700,- bij Kamera-express (bijvoorbeeld). Gezien je nog niet helemaal weet op welk bereik je zal schieten (praktijk zal dat je leren) zou ik dan voor het 18-135mm pakket gaan. Dan ga je niet wisselen en zie je na een half jaar wel wat je op welk bereik heb geschoten.
Wellicht kan je dan wat gaan sparen voor een beter lens over 1-2 jaar als je toch aan 1 van de uiterste zit. De 18-135 is niet fantastisch (geen enkele lens met zo'n verloop voor een reguliere prijs is fantastisch), maar wel voldoende voor in het begin. Als je veel gebouwen blijkt te fotograferen ga dan bijvoorbeeld kijken (na verloop van tijd) naar de 10-22mm canon, 17-40mm canon of 11-16mm Tokina. Zelf gebruik ik de 10-22mm Canon voor gebouwen (+/- 700 euro) en een 50mm canon (+/- 110 euro) voor binnen. Lenzen zijn een investering, maar gaan meerdere bodies mee.
ik zou persoonlijk voor de 2 losse lenzen gaan.
Heb zelf dezelfde lenzen (55/250mm in de IS II variant) en kom nu na een jaar tot de conclusie dat is andere lenzen nodig heb (Prime).
Je kan nooit genoeg leren!
Press any button... "Where is the 'any button'?!"
Check, over de vogels heen gelezen (zag verder alleen planten/insecten-->macro).danielmi schreef op maandag 01 april 2013 @ 18:16:
Hij geeft aan ook foto's van vogels te willen maken,
ik zou persoonlijk voor de 2 losse lenzen gaan.
Heb zelf dezelfde lenzen (55/250mm in de IS II variant) en kom nu na een jaar tot de conclusie dat is andere lenzen nodig heb (Prime).
Ik heb geen ervaring met het fotograferen van vogels, dus daarover kan ik niets zeggen. Het ligt er ook aan hoeveel je van wat denkt te gaan schieten. Als je bijvoorbeeld 80% gebouwen en 20% natuur (lees: dieren) gaat schieten zou ik toch nog voor de 18-135 gaan bijvoorbeeld. Als je richting 50-50 gaat, dan wordt het wat anders.
Je moet de gok wagen en dan kan het mee of tegenvallen. Je kan altijd een lens weer verkopen om de aankoop van een ander deels te bekostigen (nadat je echt door hebt op welk bereik je het meest bezig bent). Dan wordt investering in lenzen pas nuttig (doch prijziger).
Helaas weet ik niets over de Nikon's. Ga er van uit dat voor de normale gebruiker dergelijke camera's niet voor elkaar onderdoen. Dat de 1 beter is dan de ander maakt die ander nog niet slecht, enkel (meestal een fractie) beter. De meeste winst zit hem in de lenzen. Het kopen van een betere lens (scherper, bereik dat meer bij je gebruik past) dat heeft meer positieve invloed dan welk merk voor een eigenlijk gelijke camera. Wellicht een verhaal voor later, maar wel de waarheid.
AF die beter is (ga ervan uit dat dit inhoud sneller), is leuk. Maar als jij gebouwen fotografeert dan maakt snelheid niet veel uit. Kijk, ga je veel vogels schieten, dan is het wat anders.
Pak sowieso de camera's allemaal even vast. Hoe goed de camera's ook zijn, als het niet goed in je hand ligt ga dan voor de concurrent.
[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 95166 op 01-04-2013 18:40 ]
De AF-unit is wel flink onder handen genomen (9 crosspoints vs. 1 crosspoint in de 600D). Dus als je AF redelijk hard nodig hebt: 650DAnoniem: 95166 schreef op maandag 01 april 2013 @ 18:10:
@xtreme_lunatic
Als je voor Canon gaat ga dan - zoals witeken aangeeft - voor de 600D. De 650 heeft vrij weinig extra om meer geld naar toe te doen.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Ook voor mijzelf handig om te weten: in welke situaties begin je daar voordeel uit te halen bij het maken van enkel foto's, dus niet video (en zonder gebruik van Live-view)?Universal Creations schreef op maandag 01 april 2013 @ 18:56:
De AF-unit is wel flink onder handen genomen (9 crosspoints vs. 1 crosspoint in de 600D). Dus als je AF redelijk hard nodig hebt: 650D
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 95166 op 01-04-2013 20:55 ]
In ieder geval bedankt voor de tips tot nu toe.
Thanks, dat is al wat ik dacht.Universal Creations schreef op maandag 01 april 2013 @ 21:17:
Bij het maken van foto's haal je een voordeel hieruit. Vooral bij sportfotografie zijn meer goede AF punten van belang. Bij het filmen is contrast detectie van belang. Ook dat hebben ze bij de 650D aangepakt, zodat je voornamelijk met de STM lenzen een betere af hebt tijdens het filmen.
Dat kan ja, maar kan ook foto's opleveren waarbij je onderwerp niet meer scherp is en je hebt kans dat je gewoon een bepaald leuk moment mist.xtreme_lunatic schreef op maandag 01 april 2013 @ 21:32:
Omdat ik niet van plan ben om iets met sportfotografie te doen, is het dus minder belangrijk voor mijn keuze. Wellicht alleen met bewegende dieren is het interessant. Maar hoe vaak komt een wilde vos voorbij... Meerdere crosspoint maakt mij ook niet zoveel uit. Je kan toch focussen op wat je scherp hebt en daarna de camera naar de gewenste compositie bewegen?
Als je eenmaal cross points gewend ben dan wil je niet meer anders en des te meer je ervan hebt des te beter
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Maar hier zie ik dan weer dat men de D5100 en 600D aanraadt omdat de extra's van de nieuwere modellen niet echt mee tellen tegenover de oude. Dat maakt de keuze alleen NOG maar moeilijker
This is the Way.
Als ik deze post nog eens lees, zie ik niet in waarom je meer dan een 600D, D3200 of D5100 nodig hebt
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
Tenzij je specifieke wensen hebt die op een D5200 of een 650D wel aanwezig zijn of beter zijn (voor in jouw situatie) liggen de iig de 600D en de 650D vrijwel niet uit elkaar. Een 600D met kitlens kost je net geen € 500,- (bijvoorbeeld bij Kamera-express of Bol.com), met een extra officiele accu en nog een goede 16 GB geheugenkaart (beiden bij Fotokonijnenberg waar je bent geweest) zit je op de € 585,-. Nog een tasje er bij en je zit op de € 600,- (wat je budget is). Dan alleen nog zelf de afweging maken voor wel of geen protector filter op een kitlens. Mocht je toch nog budget hebben kan je beter sparen voor een extra of een betere lens.
Ps. waarom Fotokonijnenberg (sinds je daar bent geweest) zo duur is met zijn 600D met kitlens is beyond me. Bij de goede concurrentie is de set 50 euro goedkoper.
Ik heb nu een Panasonice Lumix FS4.
Nu zit ik er over te denken om een dSLR te kopen, de Nikon D3100.
Zal ik er veel op vooruit gaan qua beeldkwaliteit? (Vraag nu vast domme dingen?)
Ik gebruik in eerste instantie de standaard lens aangezien ik niet zo rijk ben. Ik fotografeer al een 10 jaar als hobby en aangezien ik dit zo leuk vind, wil ik dus iets beters. Dit leek mij wel een mooi model, ook gezien de reacties, om een stapje verder te gaan. Video interesseert mij niet, puur beeldkwaliteit.
Met de camera die ik nu heb, ben ik niet in staat om bomen, die verderop in het landschap staan, op de foto te krijgen. Moet ik de belichtingscompensatie heel donker zetten, ziet er niet uit. In het donker/schemer zien de foto's er ook niet uit. Te veel afwijkend van de werkelijkheid.
Heb trouwens ook wel prachtige foto's gemaakt (met genoeg licht), mensen zijn soms onder de indruk wat je nog uit zo'n low budget apparaatje haalt.
[ Voor 25% gewijzigd door Harribo op 04-04-2013 10:53 ]
Anoniem: 218471
Vooruitgang in beeldkwaliteit is natuurlijk subjectief, maar... ja!Harribo schreef op donderdag 04 april 2013 @ 10:50:
Zal ik er veel op vooruit gaan qua beeldkwaliteit?
Ik begrijp niet wat je bedoelt. Heb je een voorbeeldfoto o.i.d.?Met de camera die ik nu heb, ben ik niet in staat om bomen, die verderop in het landschap staan, op de foto te krijgen. Moet ik de belichtingscompensatie heel donker zetten, ziet er niet uit. In het donker/schemer zien de foto's er ook niet uit. Te veel afwijkend van de werkelijkheid.
Heb trouwens ook wel prachtige foto's gemaakt (met genoeg licht), mensen zijn soms onder de indruk wat je nog uit zo'n low budget apparaatje haalt.
Anoniem: 409849
350-450 kan iets erover gaan.
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Vooral voor mijn vakantie naar egypte deze zomer en wil hier graag wat foto's gaan maken.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Filmen zou leuk zijn maar geen Must.
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Geen idee.. ben niet echt bekend ermee graag een leuke instapper om te kijken of het me echt bevalt maar wel goed genoeg om een tijdje mee bezig te zijn want een camera is altijd leuk/handig.
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Moet een lens bij zitten.
Zat zelf te kijken naar de Nikon D3100 of D5100 maar dan is de D3200 ook wel weer leuk maar zoals ik al zei ben niet bekend hiermee.
Ik sta voor alle tips open!
Nee heb ik zo niet bij de hand, moet ik enorm gaan zoeken.Anoniem: 218471 schreef op donderdag 04 april 2013 @ 13:17:
Ik begrijp niet wat je bedoelt. Heb je een voorbeeldfoto o.i.d.?
Maar stel, je ziet een meer en daarachter, zo'n 200m, een rij bomen op een normale lichte dag. Als ik gewoon op automatisch doe, zie ik dat meer, maar die bomen vallen zo'n beetje weg in het licht. Je ziet niet meer dat er bomen staan. Kan je wel inzoomen, maar dan zie je weer het meer niet meer zo groot op de foto. Zet je het donkerder, met belichtingscompensatie, dan zie je het wel op de foto het meer en de bomen, maar dan is de foto veel te donker.
Dus ofwel de lucht is goed belicht en de bomen zijn zwart, ofwel de bomen zijn goed belicht en de lucht is wit? Dan heb je gewoon te veel contrast in je scene om in één foto op te nemen.Harribo schreef op donderdag 04 april 2013 @ 14:54:
[...]
Nee heb ik zo niet bij de hand, moet ik enorm gaan zoeken.
Maar stel, je ziet een meer en daarachter, zo'n 200m, een rij bomen op een normale lichte dag. Als ik gewoon op automatisch doe, zie ik dat meer, maar die bomen vallen zo'n beetje weg in het licht. Je ziet niet meer dat er bomen staan. Kan je wel inzoomen, maar dan zie je weer het meer niet meer zo groot op de foto. Zet je het donkerder, met belichtingscompensatie, dan zie je het wel op de foto het meer en de bomen, maar dan is de foto veel te donker.
Als dat het probleem is, dan betekent dat dat het dynamisch bereik van de camera te klein is om de hele scene goed te belichten. Dat kan je op meerdere manieren oplossen: bij nabewerking de schaduwen omhoog gooien en hooglichten naar beneden halen (het simpelst nú toe te passen en hoeft niets te kosten), HDR (ongeveer hetzelfde principe maar dan met gebruik van meerdere foto's, kan tegenwoordig al in de camera), een gegradueerd ND-filter gebruiken (donker glas over de lucht om 'm donkerder te maken op de foto).
Het aanschaffen van een nieuwe camera helpt meestal wel een klein beetje (nieuwer en duurder betekent vaak een iets hoger dynamisch bereik), maar valt in het niet in vergelijking met de impact van bovenstaande methodes. Denken dat je het met een nieuwe camera oplost, kan dan nog wel eens tegenvallen..
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Aha kijk! Jij snapt het probleem en zelfs er een mooie oplossing bij. Ben je dankbaartobiasvs schreef op donderdag 04 april 2013 @ 15:34:
[...]
Dus ofwel de lucht is goed belicht en de bomen zijn zwart, ofwel de bomen zijn goed belicht en de lucht is wit? Dan heb je gewoon te veel contrast in je scene om in één foto op te nemen.
Als dat het probleem is, dan betekent dat dat het dynamisch bereik
[...]
gegradueerd ND-filter gebruiken (donker glas over de lucht om 'm donkerder te maken op de foto).
Zo slecht als die camera van mij met het contrast omgaat, heb ik zelden bij zulke camera's gezien. Ik heb er meer in dat budget segment gehad, die gingen beter met het contrast om.Het aanschaffen van een nieuwe camera helpt meestal wel een klein beetje (nieuwer en duurder betekent vaak een iets hoger dynamisch bereik), maar valt in het niet in vergelijking met de impact van bovenstaande methodes. Denken dat je het met een nieuwe camera oplost, kan dan nog wel eens tegenvallen..
Verwacht dus zeker een grote sprong voorwaarts al hoewel ik ook wel besef dat het ook niet perfect zal zijn.
ps.heb ff op je site gekeken, jij maakt echt mooi werk
Doe je nu ook al aan nabewerking? Op je huidige camera zou je dan nog kunnen proberen om het contrast helemaal naar beneden te schroeven, op die manier heb je in Photoshop (o.i.d.) meer ruimte om mee te werken.Harribo schreef op donderdag 04 april 2013 @ 17:39:
[...]
Aha kijk! Jij snapt het probleem en zelfs er een mooie oplossing bij. Ben je dankbaar
[...]
Zo slecht als die camera van mij met het contrast omgaat, heb ik zelden bij zulke camera's gezien. Ik heb er meer in dat budget segment gehad, die gingen beter met het contrast om.
Verwacht dus zeker een grote sprong voorwaarts al hoewel ik ook wel besef dat het ook niet perfect zal zijn.
ps.heb ff op je site gekeken, jij maakt echt mooi werk
Los daarvan: als fotografie al 10 jaar je hobby is en je merkt dat deze camera niet meer genoeg beeldkwaliteit levert, dan is op dit moment de overstap naar een DSLR inderdaad een logische keuze. Een D3100 is dan een prima camera, maar als het je niet gaat om video, dan kan je misschien beter voor een tweedehands model gaan? Voor hetzelfde bedrag (soms nog minder) kan je dan vaak een gebruikt, maar wel professioneler model halen. Ligt er natuurlijk ook aan wat je fijner in de hand vindt liggen (en hetzelfde geldt voor Nikon vs. Canon), maar daar kan je makkelijk achter komen door ze allebei in de winkel even vast te houden.
Neem vooral ook een kijkje in het DSLR-beginners-topic, daar staat erg veel handige informatie in omtrent de keuze voor een eerste spiegelreflex.
Thanks! Leuk om te horen
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Nee hoor maar dan weet ik eventueel wat ik moet doen, kan ik zelf wel leren op het net. Mijn camera heeft dat soort functies helemaal niet geloof ik, is vrij beperkt model.tobiasvs schreef op donderdag 04 april 2013 @ 18:00:
[...]
Doe je nu ook al aan nabewerking? Op je huidige camera zou je dan nog kunnen proberen om het contrast helemaal naar beneden te schroeven, op die manier heb je in Photoshop (o.i.d.) meer ruimte om mee te werken.
Dat dacht ik dus ook.Los daarvan: als fotografie al 10 jaar je hobby is en je merkt dat deze camera niet meer genoeg beeldkwaliteit levert, dan is op dit moment de overstap naar een DSLR inderdaad een logische keuze.
Als ik kijk op mp dan vind ik echt dat ze daar wereldprijzen 2e hands voor vragen. Ok gaat misschien wat van af maar dan nog. Met deze D3100 moet ik nog eens een betere lens bij kopen maar alles op zijn tijd, kan ik in elk geval wat vooruit. Had al gekeken bij die link van jou, bedankt.Een D3100 is dan een prima camera, maar als het je niet gaat om video, dan kan je misschien beter voor een tweedehands model gaan? Voor hetzelfde bedrag (soms nog minder) kan je dan vaak een gebruikt, maar wel professioneler model halen. Ligt er natuurlijk ook aan wat je fijner in de hand vindt liggen (en hetzelfde geldt voor Nikon vs. Canon), maar daar kan je makkelijk achter komen door ze allebei in de winkel even vast te houden.
offtopic:
Thanks! Leuk om te horen
Zo ver ben ik nog lang niet....áls ik ooit zo ver kom
Ga eerst maar eens lekker met die dSLR spelen. Zelfs zonder duurder of lichtsterker glas bied een dSLR meer als genoeg nieuwe manieren om een foto te verprutsen.Harribo schreef op donderdag 04 april 2013 @ 19:57:
Met deze D3100 moet ik nog eens een betere lens bij kopen
Wat je evt ook kan doen is een niet al te dure telelens of en 50 f/1.8 toevoegen aan je kit. Dat kunnen heel leerzame lensjes zijn
Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM
Wil je echt een DSLR of is een systeemcamera ook goed? Systeemcamera's zijn vaak iets compacter maar hebben meestal (in deze prijsklasse tenminste) geen zoeker, je zult dus alles op de monitor achterop moeten doen. Dan ben je dus afhankelijk van de kwaliteit daarvan, en bovendien zijn die schermpjes bij veel licht (Egyptische zon bijvoorbeeldAnoniem: 409849 schreef op donderdag 04 april 2013 @ 14:38:
Wat is je beschikbare budget?
350-450 kan iets erover gaan.
Nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Vooral voor mijn vakantie naar egypte deze zomer en wil hier graag wat foto's gaan maken.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Filmen zou leuk zijn maar geen Must.
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Geen idee.. ben niet echt bekend ermee graag een leuke instapper om te kijken of het me echt bevalt maar wel goed genoeg om een tijdje mee bezig te zijn want een camera is altijd leuk/handig.
Moet een lens bij zitten.
Zat zelf te kijken naar de Nikon D3100 of D5100 maar dan is de D3200 ook wel weer leuk maar zoals ik al zei ben niet bekend hiermee.
Ik sta voor alle tips open!
Qua DSLR kun je kiezen voor een Nikon D3100 of D3200 of een Canon 1100D, allemaal met 18-55mm kitlens binnen jouw prijsgrenzen. Nikon heeft ook nog een 18-105mm lens (die heeft dus 5,8x zoom ipv de 3x zoom van de 18-55) maar is zo'n 150-200 Euro duurder als kitlens.
Bij de systeemcamera's kun je kijken naar een Olympus PEN E-PL3 met 14-42 lens, een Samsung NX-200 met 18-55 lens, een Panasonic GF3 met 14-42 lens, een Sony NEX-C3 met 18-55 lens en zo zijn er nog wel een aantal opties. Die lensbereiken (14-42 en 18-55) lijken misschien verwarrend, maar omdat de Olympus en Panasonic een iets kleinere sensor hebben, hebben al deze lensen op de betreffende camera's een vrijwel gelijk zoombereik.
De D3100 is een goede keuze. Je zou ook de D3200 kunnen overwegen.Harribo schreef op donderdag 04 april 2013 @ 10:50:
Heb een andere vraag maar wou er geen aparte topic voor openen.
Ik heb nu een Panasonice Lumix FS4.
Nu zit ik er over te denken om een dSLR te kopen, de Nikon D3100.
Zal ik er veel op vooruit gaan qua beeldkwaliteit? (Vraag nu vast domme dingen?)
Ik gebruik in eerste instantie de standaard lens aangezien ik niet zo rijk ben. Ik fotografeer al een 10 jaar als hobby en aangezien ik dit zo leuk vind, wil ik dus iets beters. Dit leek mij wel een mooi model, ook gezien de reacties, om een stapje verder te gaan. Video interesseert mij niet, puur beeldkwaliteit.
Met de camera die ik nu heb, ben ik niet in staat om bomen, die verderop in het landschap staan, op de foto te krijgen. Moet ik de belichtingscompensatie heel donker zetten, ziet er niet uit. In het donker/schemer zien de foto's er ook niet uit. Te veel afwijkend van de werkelijkheid.
Tweakblog van de maand
Anoniem: 218471
Inderdaad een probleem met het dynamisch bereik. Ik kan zo snel niets vinden over het bereik van de FS4, maar het is een compact uit 2009, dus de D3100 walst er makkelijk overheen.Harribo schreef op donderdag 04 april 2013 @ 14:54:
[...]
Nee heb ik zo niet bij de hand, moet ik enorm gaan zoeken.
Toch zou in normaal daglicht elke moderne camera een redelijke foto moeten kunnen schieten. Heb je al eens gekeken naar je instellingen voor picture control (of hoe dat ook mag heten bij Panasonic)? Misschien kan je in de camera instellingen het contrast al een stuk naar beneden schroeven...
Hoe dan ook, als je fotografie echt als serieuse hobby ziet raad ik je sowieso een spiegelreflex, of in ieder geval een goede compact aan.
Mijn bedoeling was wel een DSLR vind toch dat deze voor mijn gevoel mooiere foto's maken (ligt waarschijnlijk aan mij maar is ook een gevoel erbij met het maken met foto's denk ik) Heb eerder foto's ermee gemaakt maar niet met een van mezelf. wel denk ik dat de 3x zoom genoeg kan zijn.B64 schreef op donderdag 04 april 2013 @ 20:46:
[...]
Wil je echt een DSLR of is een systeemcamera ook goed? Systeemcamera's zijn vaak iets compacter maar hebben meestal (in deze prijsklasse tenminste) geen zoeker, je zult dus alles op de monitor achterop moeten doen. Dan ben je dus afhankelijk van de kwaliteit daarvan, en bovendien zijn die schermpjes bij veel licht (Egyptische zon bijvoorbeeld) slecht te zien.
Qua DSLR kun je kiezen voor een Nikon D3100 of D3200 of een Canon 1100D, allemaal met 18-55mm kitlens binnen jouw prijsgrenzen. Nikon heeft ook nog een 18-105mm lens (die heeft dus 5,8x zoom ipv de 3x zoom van de 18-55) maar is zo'n 150-200 Euro duurder als kitlens.
Bij de systeemcamera's kun je kijken naar een Olympus PEN E-PL3 met 14-42 lens, een Samsung NX-200 met 18-55 lens, een Panasonic GF3 met 14-42 lens, een Sony NEX-C3 met 18-55 lens en zo zijn er nog wel een aantal opties. Die lensbereiken (14-42 en 18-55) lijken misschien verwarrend, maar omdat de Olympus en Panasonic een iets kleinere sensor hebben, hebben al deze lensen op de betreffende camera's een vrijwel gelijk zoombereik.
Bedankt iedergeval voor het advies ik denk toch echt dat het een D3200 gaat worden! gaat waarschijnlijk alleen wel nog een maandje duren maargoed beter goed voorbereiden dan snel iets aanschaffen. ik ga ook nog even naar de Canon 1100D kijken bedankt voor de informatie iedergeval!
Zo'n idee had ik dus ook al. Helaas zijn die lenzen wel duur gezien mijn portomonee maar enfin dat kan later altijd nog. Kan ik eerst ff weer spelen:)martijn_tje schreef op donderdag 04 april 2013 @ 20:21:
[...]
Ga eerst maar eens lekker met die dSLR spelen. Zelfs zonder duurder of lichtsterker glas bied een dSLR meer als genoeg nieuwe manieren om een foto te verprutsen.
Wat je evt ook kan doen is een niet al te dure telelens of en 50 f/1.8 toevoegen aan je kit. Dat kunnen heel leerzame lensjes zijn
Ik zie ook dat er een enorm prijsverschil tussen de lenzen zit, afgezien van de zoom. Zit hem vast in andere dingen, zal ik nog gaan uitzoeken (macro,groothoek,Nikkor,ED etc.)
Zie trouwens weinig redenen om voor een D3200 ipv D3100? Zit verschil in de video maar wat ik al zei, dat interesseert mij niet zo en verder?
Heb ff gekeken in de manual van de FS4, dat is niet mogelijk. Ze hebben verschillende scene-modi en dan houdt het op. Tja blijft een oudere budget camera.Anoniem: 218471 schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 03:04:
[...]
Toch zou in normaal daglicht elke moderne camera een redelijke foto moeten kunnen schieten. Heb je al eens gekeken naar je instellingen voor picture control (of hoe dat ook mag heten bij Panasonic)? Misschien kan je in de camera instellingen het contrast al een stuk naar beneden schroeven...
[ Voor 5% gewijzigd door Harribo op 05-04-2013 10:09 ]
Even mijzelf gequote vanwege de update (wellicht hebben andere hier wat aan).xtreme_lunatic schreef op maandag 01 april 2013 @ 16:57:
+- 600 euro (zonder accessoires).
Nee. Dit wordt mijn eerste dSLR.
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Architectuur, details van bouwwerken (in bv. kerken e.d.), vogels, insecten & planten (macrofotografie, maar nog geen ervaring mee), nachtfotografie (met name aangelichte bouwwerken) lijkt me ontzettend leuk.
Niet belangrijk.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nee.
Overige wensen aan de camera?
Minimale resolutie vind ik toch wel 16mp. Nikon en Canon zijn de merken die mij toch het meeste aanspreken (wellicht ten onrechte).
Gewenst bereik?
Omdat dit de eerste dSLR wordt, ben ik daar nog niet uit. Voor details van bouwwerken in bv. kerken zal ik in moeten zoomen. Maar om bijvoorbeeld de hele kerk erop te krijgen (afhankelijk van de lens), weer niet. Nu zou ik kunnen kiezen voor een superzoom objectief. Maar toch lees ik vaak dat deze kwalitatief een stuk minder is. Zelf vind ik het wisselen van objectieven geen probleem, al lijkt het mij wel onhandig om in bijvoorbeeld Parijs voor en in een kathedraal constant van objectieven te moeten wisselen. Wellicht dat er een bepaalde manier van schieten is waardoor dit niet vaak hoeft te gebeuren (eerst alles op de gevoelige plaat vastleggen en vervolgens wisselen en uitsluitend interessante details vastleggen)? Verder wil ik dus ook insecten en planten heel dichtbij kunnen trekken.
De volgende dSLR's heb ik op het oog, maar twijfel ontzettend.
Moet ik bijvoorbeeld investeren in een dure camera of meer in de objectieven?
Nikon D3200 + AF-S DX 18-105mm G ED VR Zwart
Nikon D3200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR + AF-S DX 55-200mm f/4-5.6 VR Zwart
Canon EOS 650D + EF-S 18-55mm IS II Zwart
Nikon D5200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR Zwart (Iets boven budget, maar wellicht vanwege het AF-systeem wel waard?)
Zit er ook aan te denken om bijvoorbeeld los een Nikon D3200 body te kopen met de volgende lens (maar is allround oplossing en kwalitatief waarschijnlijk dus minder):
Nikon D3200 zwart body
Sigma 18-200mm f3.5-6.3 DC OS HSM (Nikon) (Iets boven budget).
Ben mij er de laatste tijd zoveel aan het verdiepen dat ik even niet meer helder krijg wat de voor- en nadelen van alle mogelijke oplossingen zijn (welk voor- en/of nadeel zwaarder weegt).
In de mediamarkt zijn mijn vrouw en ik eens gaan spelen met de camera's die we op het oog hadden. Heeft ons ook geholpen met de keuze. We zijn uiteindelijk voor de d3200 met het 18 - 105 objectief gegaan. Het meer kunnen inzoomen (in vergelijking met de standaard 18-55 lens) leek ons ideaal voor de stedentripjes, zodat we niet qua lenzen hoeven te wisselen. Dat heeft uiteindelijk de doorslag gegeven.
Bedankt voor de tips en adviezen die het makkelijker hebben gemaakt om een keuze te maken.
Zo'n € 700 (Kan beetje opgerekt worden maar niet teveel)
Nee
Autofotografie (Circuit en gewone fotoshoots)
Het liefst een camera die wel een video functie heeft
Geen specifieke eisen verder. Maar een camera waarbij je makkelijk bij de belangrijkste instellingen kunt komen met een aantal instelwieltjes ipv een hoop menus doorwerken is wel gewenst. Evenals een redelijke bouwkwaliteit.
iRacing profiel FF14: Kirito Jojonji | Zodiark
Nope.
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Nachtfotografie lijkt me geweldig. Maar verder is het een stap in een nieuwe wereld. Ik bezit momenteel een Panasonic Lumix en wil toch echt meer controle over de foto's die ik maak.
Nee totaal niet.
Nee.
Overige wensen aan de camera?
Gebruikersgemak.
Gewenst bereik?
Om nu continu te wisselen van lens lijkt mij niet helemaal handig, ik vraag dan ook graag jullie mening hierover
De volgende dSLR's heb ik op het oog, maar twijfel ontzettend.
Canon EOS 1100D + EF 18-55 DC + EF 75-300 DC
http://www.saturn.nl/mcs/...42,322901.html?langId=-11
Nikon D3100
http://www.saturn.nl/mcs/...42,379595.html?langId=-11
Canon EOS 1100D + EF 18-55 DC
http://www.saturn.nl/mcs/...42,323891.html?langId=-11
Maar wat ik nu toch zie bij mijzelf is dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Kan iemand mij wat handvaten aangeven met betrekking tot een eventuele keuze?
PSN: Bellerophon-
Wat voor een Lumix?Bellerophon schreef op maandag 08 april 2013 @ 11:54:
Nope.
Nachtfotografie lijkt me geweldig. Maar verder is het een stap in een nieuwe wereld. Ik bezit momenteel een Panasonic Lumix en wil toch echt meer controle over de foto's die ik maak.
Je geeft aan het wisselen van lenzen niet zo geweldig te vinden. Ben je dan niet beter uit met een goede bridgecamera?
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Sorry? Een bridgecamera? En niet geweldig, dan bedoel ik... stel ik loop door Londen, dan wil ik uit de voeten kunnen met 1 lens die goed kan zoomen maar ook het hele plaatje kan weergeven.EXX schreef op maandag 08 april 2013 @ 13:31:
[...]
Wat voor een Lumix?
Je geeft aan het wisselen van lenzen niet zo geweldig te vinden. Ben je dan niet beter uit met een goede bridgecamera?
En als ik het goed heb dan heb ik deze Lumix.
http://www.bobatkins.com/...asonic_lumix_dmc-fz28.jpg
Anoniem: 269428
Wanneer mensen het tegenwoordig over een bridgecamera hebben dan bedoelen ze meestal een normale superzoom compactcamera zoals de FZ28 die jij zegt te hebben.Bellerophon schreef op maandag 08 april 2013 @ 13:43:
Sorry? Een bridgecamera? En niet geweldig, dan bedoel ik... stel ik loop door Londen, dan wil ik uit de voeten kunnen met 1 lens die goed kan zoomen maar ook het hele plaatje kan weergeven.
En als ik het goed heb dan heb ik deze Lumix.
http://www.bobatkins.com/...asonic_lumix_dmc-fz28.jpg
Om zowel tele als groothoek bereik te hebben op een systeemcamera zonder van objectief te wisselen heb je bijvoorbeeld een 18-135mm lens nodig op een APS-C formaat DSLR.
Wat bedoel je met nachtfotografie, uit de hand foto's maken bij (zeer) weinig licht?
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 269428 op 08-04-2013 14:26 ]
En dan ook zo dat de sluitertijd langer is, zodat je een geweldig contrast krijgt. Of foto's van een sterrenhemel. Dat soort dingen bedoel ik met nachtfotografie.Anoniem: 269428 schreef op maandag 08 april 2013 @ 14:21:
[...]
Wanneer mensen het tegenwoordig over een bridgecamera hebben dan bedoelen ze meestal een normale superzoom compactcamera zoals de FZ28 die jij zegt te hebben.
Om zowel tele als groothoek bereik te hebben op een systeemcamera zonder van objectief te wisselen heb je bijvoorbeeld een 18-135mm lens nodig op een APS-C formaat DSLR.
Wat bedoel je met nachtfotografie, uit de hand foto's maken bij (zeer) weinig licht?
En met 18-135 bedoel je het bereik?
Met een fatsoenlijke bridge camera bedoel ik zoiets, of zijn kleinere broertje.
Kort samengevat: een SLR like camera, met die een fatsoenlijke lens heeft en tevens voorzien is van manuele zoom en manuele focus.
[ Voor 29% gewijzigd door EXX op 08-04-2013 16:02 ]
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
ThanksEXX schreef op maandag 08 april 2013 @ 15:59:
[...]
Met een fatsoenlijke bridge camera bedoel ik zoiets, of zijn kleinere broertje.
Kort samengevat: een SLR like camera, met die een fatsoenlijke lens heeft en tevens voorzien is van manuele zoom en manuele focus.
In principe wel ja, maar als je alles met 1 objectief wilt kunnen doen dan is een compactcamera misschien een betere optie.Bellerophon schreef op maandag 08 april 2013 @ 16:16:
ThanksMaar is dat juist niet zonde als ik een stap zou willen zetten in de SLR-wereld?
Lange sluitertijden tot ~30s kan je op je camera doen met de zelfontspannerfunctie. Dat werkt ook op sommige compactcamera's. Als je nog (veel) langer de sluiter open wil houden dan gebruik je een extern apparaatje - in het simpelste geval gewoon een knop - in combinatie met 'bulb exposure'. Voor DSLRs inclusief de Canon EOS 1100D is deze functionaliteit standaard (je moet alleen voor nog zo een draadontspanner kopen), bij compactcamera's volgens mij eerder zeldzaam.
Voor kortere sluitertijden bij weinig licht moet de ISO waarde omhoog en dat werkt in het algemeen beter met een grotere sensor zoals die in DSLRs (en ILCs) zit.
Met 18-135mm bedoelde ik het bereik in brandpuntsafstand van het objectief, ofwel zoombereik. Dit is 135/18=7.5x zoom, dus veel minder dan je huidige compactcamera.
Een dslr heeft meer voordelen dan dat. Je kunt er beter met kleine scherptediepte op werken (diafragma van een 18-135 is al een stuk groter dan ongeveer alle compactcamera's) en het voordeel van minder ruis bij hoge iso waardes (je levert dan wel scherptediepte in, maar zelfs dan is er nog genoeg over voor een betere foto).Anoniem: 269428 schreef op maandag 08 april 2013 @ 17:11:
In principe wel ja, maar als je alles met 1 objectief wilt kunnen doen dan is een compactcamera misschien een betere optie.
Daarnaast heb je altijd nog de mogelijkheid om een andere lens aan te schaffen (een 50/1.8 bijvoorbeeld voor portretten).
of een die meer kan zoomen 18-105...scheelt 100 euro ongeveer.
Als je die 100 Euro kunt missen zou ik de 18-105 kopen. Die dubbele range biedt erg veel gemak en is wat mij betreft het geld wel waard.Harribo schreef op maandag 08 april 2013 @ 19:14:
Ik zit nog te twijfelen bij de aankoop van de Nikon D3100 tussen de standaard kitlens 18-55 mm
of een die meer kan zoomen 18-105...scheelt 100 euro ongeveer.
Maar dat zijn zaken waarvan je waarschijnlijk iets later plezier van zal hebben, maar dan ben je blij dat je voor die 100 euro extra bent gegaan.
Maar dan zou ik juist richting de DSLRs gaan, zou ik zo zeggenAnoniem: 269428 schreef op maandag 08 april 2013 @ 17:11:
[...]
In principe wel ja, maar als je alles met 1 objectief wilt kunnen doen dan is een compactcamera misschien een betere optie.
Lange sluitertijden tot ~30s kan je op je camera doen met de zelfontspannerfunctie. Dat werkt ook op sommige compactcamera's. Als je nog (veel) langer de sluiter open wil houden dan gebruik je een extern apparaatje - in het simpelste geval gewoon een knop - in combinatie met 'bulb exposure'. Voor DSLRs inclusief de Canon EOS 1100D is deze functionaliteit standaard (je moet alleen voor nog zo een draadontspanner kopen), bij compactcamera's volgens mij eerder zeldzaam.
Voor kortere sluitertijden bij weinig licht moet de ISO waarde omhoog en dat werkt in het algemeen beter met een grotere sensor zoals die in DSLRs (en ILCs) zit.
Met 18-135mm bedoelde ik het bereik in brandpuntsafstand van het objectief, ofwel zoombereik. Dit is 135/18=7.5x zoom, dus veel minder dan je huidige compactcamera.
Dank:)Barrycade schreef op maandag 08 april 2013 @ 21:20:
Los van de zoom, is het ook een lens zonder bewegend 1e element (handig voor als je filters gaat gebruiken). En je kan 'm makkelijker handmatig scherpstellen doordat er een grotere focus ring op zit.
Je FZ28 heeft 18x zoom, dat ga je met een DSLR niet halen met een lens, en al helemaal niet voor 600 Euro - maar daar was je zelf ook wel achter denk ik.Bellerophon schreef op maandag 08 april 2013 @ 22:31:
[...]
Maar dan zou ik juist richting de DSLRs gaan, zou ik zo zeggen
Als je echt serieus met nachtfotografie aan de slag wilt, zou ik zeker voor een DSLR gaan, door de grotere sensor krijg je echt mooiere resultaten.
Maar juist voor nachtfotografie zou ik een lens kiezen met zo min mogelijk zoom, om interne reflecties in de lens te voorkomen. Liefst een prime lens, en dan kun je best een tweedehandsje van Marktplaats halen.
Voor je all-round foto's en stedentripjes zou ik inderdaad een 18-135 (Canon) of 18-105 (Nikon) kiezen. Het beste kun je even een fotozaak in wandelen om even een paar camera's vast te houden, dan kun je voelen welke bij jou het lekkerste in de hand ligt.
Natuurlijk is de Zoom ook niet alles, merk dat mijn huidige camera nogal last van "ruis" kan hebben. En dat is toch wel jammer.B64 schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 10:26:
[...]
Je FZ28 heeft 18x zoom, dat ga je met een DSLR niet halen met een lens, en al helemaal niet voor 600 Euro - maar daar was je zelf ook wel achter denk ik.
Als je echt serieus met nachtfotografie aan de slag wilt, zou ik zeker voor een DSLR gaan, door de grotere sensor krijg je echt mooiere resultaten.
Maar juist voor nachtfotografie zou ik een lens kiezen met zo min mogelijk zoom, om interne reflecties in de lens te voorkomen. Liefst een prime lens, en dan kun je best een tweedehandsje van Marktplaats halen.
Voor je all-round foto's en stedentripjes zou ik inderdaad een 18-135 (Canon) of 18-105 (Nikon) kiezen. Het beste kun je even een fotozaak in wandelen om even een paar camera's vast te houden, dan kun je voelen welke bij jou het lekkerste in de hand ligt.
En goed idee! Gewoon eens even voelen en vasthouden
Of (ter volledigheid) 18-135 in geval bij Sony.B64 schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 10:26:
[...]
Voor je all-round foto's en stedentripjes zou ik inderdaad een 18-135 (Canon) of 18-105 (Nikon) kiezen.
Misschien een domme vraag, maar wat is nou echt het voornaamste verschil tussen Sony / Canon / Nikon?
Dat houdt in dat bij Sony er sprake is van een vaste (niet wegklappende) semi-tansparante spiegel, met als gevolg:
* Continu live view (eigenlijk zoals bij een compact), met alle voordelen daarvan (wysiwyg en live histogram), maar zonder de nadelen van trage autofocus, want snelle phase detection AF blijft actief.
* Een EVF ipv een OVF (dus ook in de zoeker live view). De EVF is overigens wel van veel hogere kwaliteit in vergelijking met de EVF op een compact.
* 1/3 stop lichtverlies door de spiegel. Dit is echter in de praktijk veel minder dramatisch dan dat het klinkt.
* Ook bij video is er sprake van snelle phase detection AF.
* Hogere aantal opnames per seconde in high speed burst doordat de spiegel niet uit de weg hoeft.
In de praktijk kun je met zowel Canon, Nikon of Sony hele mooie foto's maken. Ik durf te beweren dat als je met een soortgelijke camera van elk merk onder gelijkaardige omstandigheden een foto maakt, niemand in een blind test kan zien welke foto uit welke camera komt. Het is puur welk systeem je prefereert of wat je gewend bent.
[ Voor 8% gewijzigd door EXX op 09-04-2013 14:43 ]
1/2 stop lichtverlies heb je met de spiegel (1/3 van het licht weg, dus je houdt 2/3 over en dat is halve stop verlies).
Die laatste zin is de spreekwoordelijke spijker op z'n kop slaanAnoniem: 269428 schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 15:37:
Verschillen zijn de beschikbaarheid van een paar bijzondere objectieven. Elke fabrikant heeft wel standaard zoom objectieven. Verschillen tussen Canon en Nikon camera's zijn bijvoorbeeld de plaatsing van de knopjes en het wieltje. Op een goedkopere Nikon camera kan je niet alle oude objectieven gebruiken want dan werkt autofocus niet, op een Canon EOS camera kan je wel alle EF (compatible) objectieven gebruiken. De verschillen zijn dus subtiel en niet erg bruikbaar om een keuze te maken bij de aanschaf van een eerste DSLR.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
De canon heb ik al in mijn handen gehad, voelde wel fijn aan moet ik zeggenVentieldopje schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 15:55:
Het verschil waar de knopjes zitten is wel degelijk een groot verschil waar je rekening mee moet houden, probeer ze daarom eerst uit in de winkel of van iemand anders. Als de camera niet fijn werkt verlies je het plezier er al snel in!
Precies, standaard objectieven heb je wel bij elk merk, met een overeenkomstige kwaliteit. Die bijzondere objectieven zijn vaak nogal aan de prijs en voor de doorsnee gebruiker niet zo interessant, tenzij je een echt specifieke toepassing hebt voor zo een objectief hebt.Anoniem: 269428 schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 15:37:
Verschillen zijn de beschikbaarheid van een paar bijzondere objectieven. Elke fabrikant heeft wel standaard zoom objectieven.
BIj Sony geldt dat je alle objectieven kan gebruiken die compatible zijn met de Sony A-mount = Minolta AF mount; een vergelijkbare situatie als bij Canon dus.Verschillen tussen Canon en Nikon camera's zijn bijvoorbeeld de plaatsing van de knopjes en het wieltje. Op een goedkopere Nikon camera kan je niet alle oude objectieven gebruiken want dan werkt autofocus niet, op een Canon EOS camera kan je wel alle EF (compatible) objectieven gebruiken. De verschillen zijn dus subtiel en niet erg bruikbaar om een keuze te maken bij de aanschaf van een eerste DSLR.
Dat is idd correct. Alhoewel de "geleerden" het er niet over eens zijn hoeveel die spiegel nu aan licht wegneemt. Je leest er op inet oeverloze discussies over. In de praktijk (en dat is eigenlijk wat telt), maakt het niet zoveel uit tov een traditionele DSLR.Universal Creations schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 15:07:
Even mierenneuken...
1/2 stop lichtverlies heb je met de spiegel (1/3 van het licht weg, dus je houdt 2/3 over en dat is halve stop verlies).
[ Voor 21% gewijzigd door EXX op 09-04-2013 16:08 ]
optie 1
Sony NEX 6 kit, met de PZ 1650. Compact, handig bereik. Maar niet superlichtsterk. Lens heeft mankementen volgens de reviews maar is wel te verwachten voor een kitlens.
optie 2
Sony NEX 6 body + 1855mm (oude kitlens, van eventueel marktplaats) + eventueel een oude Minolta 50mm lens f1.4 o.i.d. & Adapter of een Sony 50mm f1.8 E-mount (eventueel 2dehands).
optie 3
Sony NEX 6 body + Sigma 19mm + eventueel een oude Minolta 50mm lens f1.4 o.i.d. & Adapter of een Sony 50mm f1.8 E-mount (eventueel 2dehands).
Hebben jullie nog adviezen?
Edit: nog wat extra informatie: Ik zal voornamelijk Landschap en straatfotografie gaan doen. Misschien is de 50mm dus wel net iets te en is de 35mm een betere keus?
[ Voor 8% gewijzigd door Luuk84 op 09-04-2013 22:13 ]
Bedankt alvast!
Voor oud Minolta spul heb je wel een adaptor nodig.Luuk84 schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 16:24:
Sony NEX 6 body + 1855mm (oude kitlens, van eventueel marktplaats) + eventueel een oude Minolta 50mm lens f1.4 o.i.d. of een Sony 50mm f1.8 (eventueel 2dehands).
Klopt maar dit zijn de kosten niet, zal dit wel even in mijn post vermelden. Bedankt voor het meedenkenEXX schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 16:28:
[...]
Voor oud Minolta spul heb je wel een adaptor nodig.
Qua specs zit er niet zo veel verschil tussen:Anoniem: 409849 schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 16:25:
Ik ben erg aan het twijfelen voor wat nu een betere keuze zou zijn voor mijn eerste dSLR camera ik zit te twijfelen tussen de D3200 en de D5100 kan iemand mij goede tips hierover geven om het voor mij makkelijker te maken met mijn keuze deze beide met de 18-55mm lens
Bedankt alvast!
De D3200 heeft meer megapixels en iets meer film mogelijkheden. D5100 heeft een flex scherm.
Dus ga ze eens "bevoelen" bij de locale winkel welke het meeste bevalt.
Maar beide zal je geen buil aan vallen.
Ok zal ik zo snel mogelijk eens doen! bedankt iedergeval!Barrycade schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 16:34:
[...]
Qua specs zit er niet zo veel verschil tussen:
De D3200 heeft meer megapixels en iets meer film mogelijkheden. D5100 heeft een flex scherm.
Dus ga ze eens "bevoelen" bij de locale winkel welke het meeste bevalt.
Maar beide zal je geen buil aan vallen.
Als er nog echt verschillen zijn hoor ik het graag!!
Het is maar wat je voor een adapter neemt. Het spul van Sony is iig niet echt goedkoop te noemen. De "domme" Sony LAEA1 Alpha lens Mount adapter kost zo rond de 140 euro, en de "slimme" Sony LA-EA2 (die autofocus biedt) kost het dubbele.Luuk84 schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 16:30:
[...]
Klopt maar dit zijn de kosten niet, zal dit wel even in mijn post vermelden. Bedankt voor het meedenken
Anoniem: 181786
Ik zou het op dit moment gewoon houden op de NEX-6 met de kitlens. De 16-50 als je het compacte belangrijk vind. Dan weer sparen voor een interessant native objectief. Ik zou geen oude objectieven kopen met een andere mount. Die optie lijkt me eigenlijk voornamelijk interessant voor mensen die dat soort objectieven nog hebben liggen.Luuk84 schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 16:30:
[...]
Klopt maar dit zijn de kosten niet, zal dit wel even in mijn post vermelden. Bedankt voor het meedenken
Waar moet je eventueel op letten?
[ Voor 15% gewijzigd door Harribo op 10-04-2013 12:24 ]
Veel voorkomende vraag, maar dit kan prima hoorHarribo schreef op woensdag 10 april 2013 @ 12:21:
Is een dSLR 2e hands kopen wel wijs eigenlijk? (of is deze vraag al eerder gesteld?)
Waar moet je eventueel op letten?
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Tja ik woon in een uithoek van het land, dus uitproberen is er denk ik niet bij aangezien ik ook niet zo ver wil rijden. Maar ik las ook dat de meeste mensen die 100.000 kliks nimmer halen. Denk dat ik hem toch maar nieuw moet kopen in mijn gevalVentieldopje schreef op woensdag 10 april 2013 @ 12:54:
[...]
Veel voorkomende vraag, maar dit kan prima hoorGa wel altijd langs en probeer hem uit, schiet er wat mee en kijk voor beschadigingen. Daarnaast is het handig om te weten hoeveel clicks de camera heeft gemaakt aangezien de sluiter van de camera maar x duizend keer (vaak rond de 100.000 keer) mee gaat en dan vervangen moet worden wat vrij prijzig is.
Die halen ze nimmer niet, omdat ze daarvoor niet genoeg foto's schieten....Harribo schreef op woensdag 10 april 2013 @ 13:55:
[...]
Tja ik woon in een uithoek van het land, dus uitproberen is er denk ik niet bij aangezien ik ook niet zo ver wil rijden. Maar ik las ook dat de meeste mensen die 100.000 kliks nimmer halen. Denk dat ik hem toch maar nieuw moet kopen in mijn geval
Dus je mag er best vanuit gaan dat de kans klein is dat je ooit een sluiter moet vervangen. Niet dermate groter dan bij een nieuwe camera. Er zijn veel mensen die amper aan 5000 foto's per jaar komen en dan kijk je dus meer naar de algehele staat en werking van de camera dan naar het aantal sluiterbewegingen.
Harribo, ook al woon je dan in een uithoek van Nederland, vaak is de prijs 2e hands laag genoeg in vergelijking met de nieuwprijs dat het een eindje rijden waard is. Gewoon een afweging die je moet maken, als je hem nieuw koopt heb je wel garantie er op
www.maartendeboer.net
Was net ff bij de Mm. Vroeg wat de d3100 icm een 18- 105 mm moest kosten.
Was 509. Daarna kreeg ik te horen dat de d3100 eruit gaat en wordt vervangen door de veel betere d3200. Ook zou de d3200 veel beter presteren bij slecht licht.
Nou geloof ik niet zo snel een mm stropdas. Vreemd genoeg ben ik altijd duurder uit als zo'n stropdas gaat praten in mijn ervaring.
Dus denk dat ik niet heel lang moet gaan wachten met de aankoop van een d3100
Hij heeft ook (veel) meer megapixels, maar persoonlijk zie ik dat niet direct als verbetering - ook niet als verslechtering trouwens. Het ligt er helemaal aan wat je met je foto's gaat doen of je die megapixels allemaal nodig hebt. Als je ze niet nodig hebt, zorgen ze vooral voor hele grote bestanden (vooral als je RAW fotografeert: een RAW file wordt al snel 20-25 MB per stuk).
Overigens is 509 Euro redelijk aan de prijs vind ik, DigitalStreet.nl en KameraExpress.nl hebben hem voor 455 Euro plus een paar Euro voor verzendkosten.
De overige eigenschappen die je opnoemt vind ik niet zo belangrijk. Wordt dus een D3100.
Maar moet misschien niet te lang wachten want zag op een andere site al dat hij niet meer leverbaar was.
ps. heb nu (11/4 16:30) hem besteld de D3100 met 18-105 bij Foka, ben benieuwd
de fotozaak hier kon hem ook niet meer leveren dus maar snel er werk van gemaakt
[ Voor 23% gewijzigd door Harribo op 11-04-2013 16:53 ]
Om en nabij de EUR 400,- (inclusief 2e accu)
• Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Geen enkele
• Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
De camera gaat gebruikt worden standaard huis-tuin-vakantie werk (point and shoot), waarbij mijn vrouw ook nog wel eens wat meer opties uitprobeerde (50x dezelfde schelp of 20x dezelfde zonsondergang tussen je vakantiefoto's
• Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Totaal niet, de filmpjes die we met vorige camera's gemaakt hebben zijn op 2 handen te tellen
• Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Bij voorkeur wel
• Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Onze vorige camera (Panasonic Lumix DMC-FX500) is helaas gestolen. Ik vond hem soms wat erg klein in de hand (bewegingsgevoeliger), maar ik zoek wel weer een compactere camera. Ik hoef geen aparte koffer voor mijn camera, want dan gaat ie gewoon minder vaak mee, hij moet dus in een jaszak of handtas passen. De camera's in de winkel gezien en vastgehouden, hierbij ook gezien dat een body + standaard kitlens best mee te nemen is in een draagbaar tasje voor het point-and-shoot werk. De eventueel grotere lenzen kan ik dan apart (in een aparte hoes) meenemen, mocht ik denken dat ik ergens wat uitgebreider wil gaan fotograferen. De flexibiliteit die de extra lenzen mij later bieden, zonder daar nu al een beslissing te hoeven nemen, heeft toch wel de doorslag gegeven, daarom dus een mILC en geen compactcamera.
Overige eiesen:
- Losse accu's die niet in het toestel geladen hoeven te worden (1 in de camera en andere in aparte lader thuis, maar lijkt me standaard tegenwoordig)
- ingebouwde flitser
Nice to have:
- Touchscreen met mogelijkheid tot 'touch-to-focus' (gewend van de FX500)
- jpeg+raw
- zelf instelbare 'programma's' waartussen makkelijk te schakelen is (dus stand 'auto', stand 'personal 1' en stand 'personal 2')
• Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Voorlopig is 3 keer zoom wel voldoende om mee te beginnen. Sport, vogels of die ene berggeit aan de andere kant van het dal hebben dan even pech.
Camera's waar ik nu een beetje naar zit te kijken:
- Nikon J1 (licht minder prettig in de hand, wel klein qua formaat)
- Panasonic GF3
- Sony NEX-C3
- Olympus PEN EP-3 (maar ligt eigenlijk boven budget)
zie ook link voor de vergelijk: http://tweakers.net/price...;291296;286042/categorie/
Anoniem: 181786
pricewatch: Olympus PEN E-PL3 + 14-42 Zwart
De Panasonic GF5 zit overigens ook al binnen je budget:
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-GF5K Zwart
[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 181786 op 11-04-2013 16:29 ]
Wellicht is dit dan een leuke toevoeging.Anoniem: 181786 schreef op donderdag 11 april 2013 @ 16:24:De Panasonic GF5 zit overigens ook al binnen je budget:
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-GF5K Zwart
XBL: Froggle | PSN: FroggleNL | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd
De aanbieding van Froggle is zeker de moeite waard om eens in de gaten te houden.... die lens is gelijk aan de kitelns, maar slechts half zo groot.
aanbieding is al uitverkocht
Zojuist erachter gekomen dat de Sony in tegenstelling tot wat veel sites zeggen, geen ingebouwde flits heeft, maar een flitser die op de accessoirepoort gezet moet worden. Voorkeur gaat nu sterk uit naar de Panasonic GF3X
[ Voor 20% gewijzigd door TheKeeper op 12-04-2013 16:43 ]
Anoniem: 386775
M'n vriend heeft sinds een tijd al een mooie spiegelreflex camera waar we sinds kort ook wel leuke foto's mee maken (sommige zijn te zien bij het Solocase testtopic), het gaat betreft een Canon EOS 600D.
Nu wilde ik zelf ook graag een spiegelreflex, en ik zou graag vragen om advies.
550-650 Euro (later zal er meer beschikbaar zijn voor meerdere lenzen)
Nee, helaas nog niet.
Ik koop het niet voor een specifiek doel. (Alhoewel ik het vaak ga gebruiken voor landschap, architectuur (ook achtbanen) en foto's in het donker én atletiek
Filmen moet zeker wel een belangrijke optie zijn, ik zou graag in staat zijn mooie 1080p filmpjes te maken. Autofocus zou hier bij ook erg handig zijn voor sommige situaties.
Dit zou wel makkelijk zijn, maar het zou niet een must zijn voor mij.
Ik heb niet een overige wens eigenlijk.
Ik zou denk ik een mooi bereik willen hebben voor elke situatie, dus zeg van 18-250/300mm. Graag zou ik dit bereik verdelen over verschillende lenzen.
Ik zat zelf te kijken naar de EOS 650D, lijkt me een behoorlijk goede camera om mee te beginnen. Ik vraag me dan af hoe ik het moet verdelen met meerdere lenzen. Ik start denk ik wel gewoon met de 18-55 IS II lens (of bevelen jullie meteen de 18-135 IS STM lens aan?)
Waarom dit model boven de 600D? De 9 punts crossfocus lijkt mij erg handig, en wellicht de autofocus tijdens het filmen (alhoewel ik hier niet te veel van verwacht)
Bedankt voor de hulp alvast!
-Tom
[ Voor 3% gewijzigd door JTfoto op 14-04-2013 20:18 ]
pricewatch: Nikon D3200 + AF-S DX 18-105mm G ED VR Zwart
of
pricewatch: Nikon AF-S DX 55-200mm f/4-5.6 VR +
pricewatch: Nikon D3200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR Zwart
met
pricewatch: Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G
Canon
pricewatch: Canon EOS 600D + EF-S 18-55mm IS II Zwart +
pricewatch: Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS
of
met
pricewatch: Canon EF 35mm f/2
Uitleg
Je kan ofwel 2 lenzen nemen met een groter bereik, ofwel 1 all-in-one-lens zodat je niet hoeft te wisselen. Optisch zijn ze denk ik vergelijkbaar.
Naast die lens nog een 35mm f1.8 prime, voor snelle sluitertijden, etc. Let wel dat, als je een langere sluitertijd kunt gebruiken, je de IS van de zoomlenzen ook kunt gebruiken.
Als de 35mm te duur is kan eventueel de 50mm van Canon of Nikon nemen, maar ik denk dat dat teveel tele zal zijn.
Qua body denk ik dat de 600D wat beter is.
Tweakblog van de maand
Je kan eens in de TS kijken voor de vragenlijst, en die invullen. Dan kunnen we je wat beter helpen.Anoniem: 386775 schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 16:25:
Ik ben opzoek naar een (eerste) MILC-instap systeemcamera. Momenteel heb ik mij georienteerd op de Sony NEX-F3 en de Samsung NX1000. Wat is volgens jullie de beste keuze? De belangrijkste aspecten voor mij zijn de kwaliteit van de foto, bouwkwaliteit van de camera en het gebruiksgemak.
Tweakblog van de maand
[ Voor 47% gewijzigd door Froggle op 14-04-2013 22:52 ]
1.Wat is je beschikbare budget?witeken schreef op zondag 14 april 2013 @ 21:28:
[...]
Je kan eens in de TS kijken voor de vragenlijst, en die invullen. Dan kunnen we je wat beter helpen.
€250-€400
2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee, helaas niet.
3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Nee.
4.Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Meer een leuke bijkomstigheid.
5.Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
-
6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Een goede kwaliteit van foto's, een goede bouwkwaliteit van de camera en gebruiksgemak (gezien dit de eerste camera is). Ook het liefst een MILC-model.
7.Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Gewoon een met kitlens, het liefst van aardige kwaliteit gezien ik mezelf niet snel zie overstappen naar een duurdere lens.
Modellen die ik zelf al had gezien zijn de Nikon 1 J1&J2, Samsung NX1000 en de Sony NEX F3.
Nou hoorde ik dat de Nikon 1 in beeldkwaliteit een heel stuk minder is (zeker met hogere ISO). Welke van de, Samsung en Sony, zou je adviseren op het gebied van beeld en bouwkwaliteit?PowerUp schreef op maandag 15 april 2013 @ 11:32:
Gezien je eisen zou je met alle modellen die je noemt uit de voeten kunnen. Gebruiksgemak is ietwat persoonlijk, ik zou een winkel opzoeken om ze eens uit te proberen. De Sony heeft een klapscherm wat soms wel van pas komt.
Kun je ook meer precies aangeven wanneer die opvolger wordt verwacht?Froggle schreef op zondag 14 april 2013 @ 22:46:
@JTfoto:
Als ik jou was zou ik de Canon 60D eens in de gaten houden. Er zit een opvolger aan te komen, wat betekent dat de 60D dus verder in prijs moet gaan dalen.
...
Ik heb de 60D op het oog en ben van plan deze binnen niet al te lange tijd aan te schaffen. Ik heb dan genoeg tijd om bekend te geraken met de camera en losse lenzen (ik kom van compact) voordat ik op een mooie trip ga in september.... Als blijkt dat die opvolger pas over 3 maanden uitkomt, dan pak ik nu mijn verlies (van geen prijsdaling) en ga ik in de lente en zomer alvast naar buiten voor een aantal try-out/oefensessies..
Thanks
De Nikon 1 heeft een flink kleinere sensor dan die andere twee. Onder normale omstandigheden heb je daar niet heel veel last van want de Nikon1-sensors zijn wel erg goed. Bij hoge ISO's wreekt die kleinere sensormaat zich wel, vooral t.o.v. de Sony NEX sensors. De Samsung sensor zit er qua beeldkwaliteit bij hogere ISO zo'n beetje tussenin.Anoniem: 386775 schreef op maandag 15 april 2013 @ 11:34:
[...]
Nou hoorde ik dat de Nikon 1 in beeldkwaliteit een heel stuk minder is (zeker met hogere ISO). Welke van de, Samsung en Sony, zou je adviseren op het gebied van beeld en bouwkwaliteit?
Vergelijking van de sensors vind je op DXO-Mark - ik heb de Samsung NX20 gekozen omdat ze geen testresultaten van de NX1000 hebben. Let wel, dit zijn 'laboratorium'-tests, die geven hooguit een indicatie van wat je in de dagelijkse praktijk uit de camera's krijgt. Een sensor kan theoretisch perfecte plaatjes kunnen schieten, maar als je daarvoor (bijvoorbeeld) 20 minuten in een menu moet gaan zitten pielen schiet het nog niet op...
Zoals Powerup al schreef, ga vooral eens naar een winkel en hou ze eens vast. Staar je niet blind op beeldkwaliteit (over een half jaar is het ding so-wie-so 'achterhaald'
Misschien volgende week al.... Maar dan ligt-ie nog niet in de winkel natuurlijkRHE218 schreef op maandag 15 april 2013 @ 11:55:
[...]
Kun je ook meer precies aangeven wanneer die opvolger wordt verwacht?
Ik heb de 60D op het oog en ben van plan deze binnen niet al te lange tijd aan te schaffen. Ik heb dan genoeg tijd om bekend te geraken met de camera en losse lenzen (ik kom van compact) voordat ik op een mooie trip ga in september.... Als blijkt dat die opvolger pas over 3 maanden uitkomt, dan pak ik nu mijn verlies (van geen prijsdaling) en ga ik in de lente en zomer alvast naar buiten voor een aantal try-out/oefensessies..
[ Voor 20% gewijzigd door B64 op 15-04-2013 12:10 ]
Samsung al vastgehad, mooi toestel maar voelde wel een stuk goedkoper aan als de Nikon. Jammere is dat de Sony alleen nog bij internetwinkels te verkrijgen is. Ik neem aan dat je achterhaald in de zin van 'niet meer de beste in zijn prijsklasse'.B64 schreef op maandag 15 april 2013 @ 12:06:
[...]
De Nikon 1 heeft een flink kleinere sensor dan die andere twee. Onder normale omstandigheden heb je daar niet heel veel last van want de Nikon1-sensors zijn wel erg goed. Bij hoge ISO's wreekt die kleinere sensormaat zich wel, vooral t.o.v. de Sony NEX sensors. De Samsung sensor zit er qua beeldkwaliteit bij hogere ISO zo'n beetje tussenin.
Vergelijking van de sensors vind je op DXO-Mark - ik heb de Samsung NX20 gekozen omdat ze geen testresultaten van de NX1000 hebben. Let wel, dit zijn 'laboratorium'-tests, die geven hooguit een indicatie van wat je in de dagelijkse praktijk uit de camera's krijgt. Een sensor kan theoretisch perfecte plaatjes kunnen schieten, maar als je daarvoor (bijvoorbeeld) 20 minuten in een menu moet gaan zitten pielen schiet het nog niet op...
Zoals Powerup al schreef, ga vooral eens naar een winkel en hou ze eens vast. Staar je niet blind op beeldkwaliteit (over een half jaar is het ding so-wie-so 'achterhaald'). Ergonomie is belangrijk, en of de menu-struktuur voor jou een beetje logisch is.
Helder!B64 schreef op maandag 15 april 2013 @ 12:06:
Misschien volgende week al.... Maar dan ligt-ie nog niet in de winkel natuurlijk
Dat is het wachten zeker wel waard. Niet zozeer vanwege de opvolger maar juist omdat de 60d mij een prima eerste dSRL toestel lijkt. En misschien dat ze inderdaad al een kleine duik in prijs gaan maken na de aankondiging.
Thanks
Als eerste DSLR is de 60D volgens mij ook zeker een mooie. Heb er ook een tijdje naar gekeken, maar gezien ik ondertussen (door m'n interesse in video) stuitte op de Panasonic GH3, ben ik weer omgeslagen. Bij een eerste lens verwisselbare camera moet je rekening houden dat je niet de camera, maar een merk koopt. Tenzij je natuurlijk heel zuinig (<€1000,-) bent met het kopen van lenzen.
[ Voor 130% gewijzigd door Froggle op 15-04-2013 21:16 ]
-Tom
Ik zou er niet zoveel van verwachten. Volgens CanonRumours zijn de voorraden voor de 60D niet zo groot, waardoor als het ware een kunstmatige schaarste gecreëerd wordt (weet niet of dat hier ook echt zo is). Daarnaast is de 70D bij introductie natuurlijk ook een stuk duurder (het lijkt aannemelijk dat het initiële prijsnivo zo rond de huidige prijs van de 7D zal liggen, zie ook 50D en 60D introductieprijzen), wat ook een grote prijsval voor de 60D niet waarschijnlijker maakt.RHE218 schreef op maandag 15 april 2013 @ 13:00:
En misschien dat ze inderdaad al een kleine duik in prijs gaan maken na de aankondiging.
Het blijft allemaal een beetje koffiedik kijken natuurlijk, maar als je nu een camera nodig hebt, zou ik die ook gewoon nu halen. En waarschijnlijk haal je meer profijt uit een btw-actie bij de MM of iets dergelijks dan door te wachten op een opvolger.
Ik moest ook tussen die 2 kiezen en ben af gegaan op mensen die ik sprak, die gingen allemaal voor een Nikon, gebruikersvriendelijker en voelt degelijker aan werd gezegd.Bellerophon schreef op donderdag 18 april 2013 @ 13:20:
Ik heb de keuze kunnen reduceren naar twee camera's de Nikon 3100D en de Canon EOS 1100D, wat is nu het voornaamste verschil tussen beiden? Ik weet dat de Nikon geen AF heeft.
AF is bij Nikon toch afhankelijk van een AF lens?
Whatever, heb die Nikon besteld, voor zover het nog kan, want hij gaat eruit, de duurdere D3200 komt eraan (of is er eigenlijk al).
Heb 1 besteld met 2 lenzen : 18-55 en 55-200. Moet nog ff wachten op mijn lenzen maar dat geduld heb ik wel (509 euro totaal ).
[ Voor 9% gewijzigd door Harribo op 18-04-2013 15:06 ]
Ik heb mij ook laten vertellen dat de meeste lenzen zo'n AF hebben. Maar de Nikon heeft op de camera een soort van cursus hoe je de foto's moet nemen.Harribo schreef op donderdag 18 april 2013 @ 15:04:
[...]
Ik moest ook tussen die 2 kiezen en ben af gegaan op mensen die ik sprak, die gingen allemaal voor een Nikon, gebruikersvriendelijker en voelt degelijker aan werd gezegd.
AF is bij Nikon toch afhankelijk van een AF lens?
Whatever, heb die Nikon besteld, voor zover het nog kan, want hij gaat eruit, de duurdere D3200 komt eraan (of is er eigenlijk al).
Heb 1 besteld met 2 lenzen : 18-55 en 55-200. Moet nog ff wachten op mijn lenzen maar dat geduld heb ik wel (509 euro totaal ).
Gebruikersvriendelijkheid en ergonomie ligt maar net aan de gene die hem vasthoud, beide zijn prima camera's
www.maartendeboer.net
Nu lees ik over dat stuk dat de Nikon voor beginners net zo goed isVentieldopje schreef op donderdag 18 april 2013 @ 15:24:
De Canon 1100D heeft volgensmij wel in bepaalde standen een uitleg over welke functie wat doet. Volgensmij kun je in de auto stand ook makkelijk zeggen dat je een scherpe of een onscherpe achtergrond wil enzo, dus wat dat betreft voor beginners ideaal!
Gebruikersvriendelijkheid en ergonomie ligt maar net aan de gene die hem vasthoud, beide zijn prima camera'sCanon heeft het wel makkelijker wat betreft lenzen met AF, alle Canon lenzen hebben gewoon AF op elke camera. Bij Nikon is dit veel gecompliceerder en hangt het af of de focus motor in de body of in de lens zit enzo.
Ja, is dat zo erg dan?Bellerophon schreef op donderdag 18 april 2013 @ 16:12:
[...]
Nu lees ik over dat stuk dat de Nikon voor beginners net zo goed is
www.maartendeboer.net
De D3100. Heeft dat ook. Het creëren va. Onscherpe achtergrond gAt alleen niet denderend met de kitlens.Ventieldopje schreef op donderdag 18 april 2013 @ 15:24:
De Canon 1100D heeft volgensmij wel in bepaalde standen een uitleg over welke functie wat doet. Volgensmij kun je in de auto stand ook makkelijk zeggen dat je een scherpe of een onscherpe achtergrond wil enzo, dus wat dat betreft voor beginners ideaal!
ora et labora
Dit topic is gesloten.
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's