Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 483152

PowerUp schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 11:52:
Ik zou zelf voor de Olympus gaan, omdat ik de ergonomie en bediening van die camera fijner vind. Maar dat is vrij persoonlijk.
oke bedankt voor je snelle reactie. Verder zijn de camera's dus redelijk vergelijkbaar met pluspunten en minpunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:07
Anoniem: 483152 schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 11:57:
[...]

oke bedankt voor je snelle reactie. Verder zijn de camera's dus redelijk vergelijkbaar met pluspunten en minpunten.
Misschien dat je hier iets mee kan?
Weet je in grote lijnen de verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221236

vandaag de knoop doorgehakt en voor 419 euro de Canon 1100D met 18-55 en 75-300 gehaald tesamen met een 16GB SD kaartje en wat filters om de lenzen te beschermen. snap alleen niet hoe je die filters erop krijgt, kan daarna die inknijpbare dop er niet meer op doen dus met een mes weer het filter eruit gehaald.
daarna de rest in elkaar gezet en in huis een paar keer de knop ingedrukt. resultaat mag er best zijn (beter dan de versleten A70) en na het omzetten op RAW vloog het aantal te maken foto's van 2900 naar 750. ga toch niet fotobewerken of exotisch zitten doen in een fotoprogramma dus maar weer terug gezet naar JPG (L), vind de kwaliteit prima in orde als hij op JPG staat. morgen maar eens met de camera op pad om lukraak eens wat vast te leggen.
veel aan gehad aan deze draad en heel erg bedankt voor de reacties en adviezen, heel erg fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:07
Anoniem: 221236 schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 23:14:
vandaag de knoop doorgehakt en voor 419 euro de Canon 1100D met 18-55 en 75-300 gehaald tesamen met een 16GB SD kaartje en wat filters om de lenzen te beschermen. snap alleen niet hoe je die filters erop krijgt, kan daarna die inknijpbare dop er niet meer op doen dus met een mes weer het filter eruit gehaald.
daarna de rest in elkaar gezet en in huis een paar keer de knop ingedrukt. resultaat mag er best zijn (beter dan de versleten A70) en na het omzetten op RAW vloog het aantal te maken foto's van 2900 naar 750. ga toch niet fotobewerken of exotisch zitten doen in een fotoprogramma dus maar weer terug gezet naar JPG (L), vind de kwaliteit prima in orde als hij op JPG staat. morgen maar eens met de camera op pad om lukraak eens wat vast te leggen.
veel aan gehad aan deze draad en heel erg bedankt voor de reacties en adviezen, heel erg fijn!
Normale filters moet je erop schroeven. Er zit schroefdraad op. Hoezo, met een mes verwijderen?
Heb je wel de juiste filtermaat bij het juiste objektief gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En sowieso kun je misschien beter de filters weglaten... omdat ze vaak flares veroorzaken.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mike123 schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 23:34:
[...]

Normale filters moet je erop schroeven. Er zit schroefdraad op. Hoezo, met een mes verwijderen?
Heb je wel de juiste filtermaat bij het juiste objektief gekocht?
het is een Polaroid filter. schroeven ging niet of ik heb echt een bril nodig :)
nog eens geprobeerd, gaat iig bij de kitlens de 18-55 nu wel. had heb verkeerd om erin zitten proppen met kracht dus daarna weer zitten poeren om hem eruit te krijgen haha :P
de 75-300 wil echter niet happen.

flares, zal erop letten, is iig een Polaroid kitje met van die filters. 1 voor zwart/wit, 1 UV en nog 1 voor iets anders. morgen maar eens rommelen. erg blij mee met de camera. eens kijken of het bevalt en indien het bevalt betere lenzen kopen welke goed uit de testen kopen. en indien ik dan nog steeds accu's leeg klik deze camera doorschuiven naar vrouwlief zodat ze emmers kan fotograferen op de huishoudbeurs en kan ik op zoek naar een hogere klasse camera zodat ik nog sneller foto's kan nemen.

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 221236 op 01-03-2013 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ow, een polarisatie-filter, maar die zijn er niet om je lens te beschermen, maar om bepaalde effecten te bereiken. Ze hebben beiden een 58mm filtermaat, dus het zou op beiden moeten passen.

[ Voor 24% gewijzigd door Universal Creations op 01-03-2013 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Universal Creations schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 23:53:
Ow, een polarisatie-filter, maar die zijn er niet om je lens te beschermen, maar om bepaalde effecten te bereiken. Ze hebben beiden een 58mm filtermaat, dus het zou op beiden moeten passen.
ja klopt. van Polaroid. en idd zei de dozenschuiver dat ik 58mm moest hebben. zit nu op eBay te spitten naar een frogeye, zo'n lederen ding voor om je hand zodat het vasrhouden van de camera makkelijker is, batterygrip met 2 accu's en andere dingetjes om de economie in China te stimuleren.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 221236 op 02-03-2013 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:03
Dikke twijfel hier. Wellicht dat hier meer ervaring rond kijkt. Ik wil een DSLR hebben, voornamelijk voor video. Tijd naar de Canon 60D zitten kijken, maar nu wordt mijn aandacht telkens weggehaald door de Panasonic GH3. Wie helpt me met het verlossende antwoord.

Ik weet het, de prijs ligt een aardig eind uit elkaar, maar ik lees veel voordelen van de GH3, waar ik misschien wel een objectief voor wil inleveren (wat prijs betreft bedoel ik dan). Maar is dat het waard?

[ Voor 3% gewijzigd door Froggle op 02-03-2013 00:35 ]

XBL: Froggle | PSN: FroggleNL | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 221236 schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 23:59:
[...]

ja klopt. van Polaroid. en idd zei de dozenschuiver dat ik 58mm moest hebben. zit nu op eBay te spitten naar een frogeye, zo'n lederen ding voor om je hand zodat het vasrhouden van de camera makkelijker is, batterygrip met 2 accu's en andere dingetjes om de economie in China te stimuleren.
Ik heb ongeveer dezelfde als deze: http://dx.com/p/universal...or-slr-dslr-cameras-42295
Met batterijgrip heb je dat kunststof ding niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-06 23:14
RoasteR87 schreef op maandag 25 februari 2013 @ 14:39:
Goeie middag mede-tweakers,

Omdat wij tot nu toe altijd met een klein compact cameratje onze avonturen hebben vast maar toch merken dat de kwaliteit van de foto's niet meer kunnen in dit tijdperk hebben wij besloten om opzoek te gaan naar een mooie vervanger. We zoeken een MILC om redenen die beneden verder uitgelegd staan. Daarnaast hebben wij allebei 0.1% verstand van de techniek achter de camera's. Dus een point en click is prima, zolang we maar mooie, hoge kwaliteit foto's kunnen schieten. Alvast hartelijk bedankt voor jullie feedback!

Het lijstje:

Wat is je beschikbare budget?
Rond de €400

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nope

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Huis tuin en vakantie fotografie.

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Filmen is leuk, maar niet het hoofddoel.

Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Het kan makkelijk zijn, maar tis geen noodzaak.

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Wij, de vrouw des huizes en ik, zijn opzoek naar een mooie handzaam ILC die we makkelijk mee kunnen nemen op reis en dagjes weg. We willen persee een MILC omdat we allebei geen zin hebben om met een kast van een apparaat rond te zeulen en daarnaast vaak naar gebieden gaan waar het om je nek hebben hangen van een DSLR bepaalde gevoelens bij de locaal tuig oproepen... Zoals het ongewenst lenen zonder terug geven van spulletjes... 8)7

Gewenst bereik?
Niet dat we op 300 meter een lieveheersbeestje scherp op de plaat willen hebben, maar de mogelijkheid om taferelen en dergelijke iets wat dichterbij te halen en dan vast te leggen zou wel prettig zijn.

Nogmaals hartelijk bedankt!
Ik zou eens kijken naar de Nikon V1. Deze is lekker handzaam en op het moment erg goedkoop. De Olympus E-PL3 is ook geschikt, maar ik ben zelf wel erg gecharmeerd van de ingebouwde zoeker van de Nikon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:04
Kwintessens schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 12:38:
[...]

Ik zou eens kijken naar de Nikon V1. Deze is lekker handzaam en op het moment erg goedkoop. De Olympus E-PL3 is ook geschikt, maar ik ben zelf wel erg gecharmeerd van de ingebouwde zoeker van de Nikon.
is inderdaad een goede optie, maar het zoom berijk, wat ik begrijp uit de vraag komt dan toch tekort en zal je een langere lens erbij moeten nemen zoals de 30-110

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmetdehamer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:50
Ongeveer 600 euro Max

Nee nog niet

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Nog geen specifiek doel voor ogen, ik wil vooral kijken of fotografie iets voor me is.

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Filmen zou een mooie extra zijn maar geen must.

Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Nog geen specifieke eisen op dit moment.

Ik heb zelf al een beetje zitten kijken en kwam de d3200/d5100 of canon EOS 550D tegen.
Maar ik vindt het lastig om de verschillen tussen de modellen echt te zien. Miscchien hebben jullie de gouden tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
[...]

229,- euro, tss, volgens mij is dat zo'n beetje 1/4 van de oorspronkelijke prijs :o

Ding had nog best goede reviews, en voornaamste kritiekpunt was dat de Nikon V1 nogal aan de prijs was. Nikon is blijkbaar de oude voorraad aan het dumpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFrost
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-06 09:21

iFrost

Vroem vroem

[...]

Ik heb ook ongeveer de zelfde wensen als Rooster, is de E-PL3 de extra €70,- waard? Ik heb toch het gevoel dat de Nikon iets te 'simpel' is en matige IQ biedt..

R5 3600 - GTX1660S - 32GB/3200 - B450M PRO4 - RM550x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-06 12:14
Houd er bij de V1 wel rekening mee dat die geen flitser aan boord heeft. Als je wel wil flitsen mag je nog 130 euro aftikken voor de pricewatch: Nikon SB-N5 Speedlight flitser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Koop je niet beter deze? pricewatch: Nikon Speedlight SB-400

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-06 12:14
Past niet op de afwijkende accessoirepoort van de V1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 503119

1.Wat is je beschikbare budget?

Max 600 euro liever 500

2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?

nee ( mijn vader heeft de panasonic DMC-GF3x met14-42/3.5-5.6 asph lens.)

3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)

Leuke foto's nemen van het gezin, wat kunnen filmen . en ook wat actie foto's nemen tijdens brandweer interventies en oefeningen ( overdag en s'nachts)

4.Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?

Filmen is leuk megenomen somige dingen wil je toch liever als filmpje.

5.Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?

Graag .

6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Nog geen echte wensen

7.Gewenst bereik?

Ik moet niet het muisje op de weg zien zitten op 200 m.
Maar wat zoombereik is wel leuk. ( je kan tijdens een brand ofzo niet altijd overal dicht bij geraken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aangezien je vader een GF3 met 14-42 heeft, kun je misschien ook zeggen wat je daarvan vindt. Vind je de beeldkwaliteit en ergonomie goed? Zou je er zelf ook 1 willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommilio
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-01-2023
Ik ben op zoek naar een goede camera die ik op meerdere momenten ga gebruiken. Vakantie, portret, landschappen maar ook veraf dingen fotograferen. Ben ondertussen bij een aantal winkels geweest voor informatie, maar daar proberen ze ook zeker hun slag te slaan. Zo kwam er bijvoorbeeld 150 euro boven op de totaal prijs als ik dat vergelijk bij pricewatch. Heb voornamelijk gekeken naar de canon 1100D waarbij ik een 18:200 lens zou willen. Echter in de winkel werd de sony slt a 37 geadviseerd met daarbij de tamron lens 18:200 (lens zelf zonder stabilisator). Ik moet zeggen ben een beetje lost nu. Wat is kwalitatief een goede optie. Een nikon instapmodel/canon instapmodel (1100D) of een sony instapmodel.

Het lijstje:

Rond de €600- / €700,-

Nee

Huis tuin en vakantie fotografie.

Nee

Niet noodzakelijk

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Geen. Het enige waar ik advies over wil is de body en de lens. Overige zaken koop ik daarnaast.

Gewenst bereik?
Lens 18:200mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoasteR87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-06 14:21
[...]

Ik zal, zodra ik weer in ons kikkerlandje ben, eens een tripje naar wat zaken doen om eens de geopperde modellen te bekijken en vast te houden. Hartelijk bedankt allemaal voor de feedback! Zeer bruikbaar! _/-\o_

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 503119

Universal Creations schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 19:17:
Aangezien je vader een GF3 met 14-42 heeft, kun je misschien ook zeggen wat je daarvan vindt. Vind je de beeldkwaliteit en ergonomie goed? Zou je er zelf ook 1 willen?
het is wel een leuk toestel de zoom stelt wat teleur .
de grote maakt niet zoveel uit.

zelf dacht ik aan een nikon d3100 18 -105

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeuomorf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-11-2023
Hallo!! Ik ben op zoek naar een goede camera voor vakantie, portretten en landschap. Volgend jaar staat bijvoorbeeld een reis gepland naar Afrika en daar wil ik natuurlijk wel mooie plaatjes kunnen schieten. Natuurlijk ben ik op zoek naar een camera die ik op meerdere momenten kan gebruiken.
Ook wil ik eventueel foto's maken van wat sporten.

Ongeveer 500 euro.

Nee..

Boven aan deze post verteld. Dus gewoon Huis, tuin en keukenfotografie en wat sporters erbij ;)

Nee

Nee, maar wel makkelijk.

Nee.

Gewenst bereik?

Wil wel wat dichterbij kunnen halen, maar hoeft geen gigantisch bereik te zijn.

Hoop dat jullie opties hebben voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-06 08:23
Kenners, mag ik jullie om advies en mening vragen?

Ik overweeg mijn Nikon D40 te vervangen door een nieuwe Nikon dslr. De D40 heb ik 3 jaar geleden als 2de hands gekocht om een start te maken met een dslr en nu weet ik dat ik hiermee door wil gaan. Ik zoek een body die een langere tijd volhoudt en degelijk is. Mijn budget is tussen de 500-1000 euro. Ik heb nu een 18-55 kitlens, een 35/1.8 en een 70-300.

Ik heb al een tijd een 2de hands Nikon D300 op het oog en deze kosten nu rond de 400-450 euro. Maar ik zie dat de D300s ook goedkoper wordt (600 euro) en ik lees dat de D7000 ook interessant is. Wat ik ervan begrijp is dat het verschil tussen de D300 en D300s vooral zit in de video mogelijkheid van de D300s (en virtual horizon en sd card slot).
Verder lees ik dat de D7000 veel beter is met video dan de D300s en ook iets beter beeld geeft.

Heeft het überhaupt zin te kijken naar een D300s? Want anders gaat mijn keuze tussen de D300 en D7000. Bij de D300 heb ik het idee dat die wat steviger en robuuster is. En dan de D7000 meer features heeft en mogelijkheid tot video.
Dan zou ik bijna geneigd zijn te zeggen: kies de D300 voor de stevigheid. Kies de D7000 in geval ik wil filmen.

Klopt mijn redenatie, of mis ik nog iets?

edit: vergeten te vragen: beetje n00b vraag, maar ondersteunt de D300/D7000 ook de mogelijkheid om aan te sluiten op een computer en tijdens een fotoshoot gelijk de foto's op het beeldscherm te zien?

[ Voor 7% gewijzigd door segil op 08-03-2013 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:38

Fiber

Beaches are for storming.

Ga ze eens vasthouden in een winkel, dan weet je het gauw genoeg. Een D7000 is ook erg stevig. Een D300(s) is vooral wat groter en heeft een paar pro functies die de D7000 mist, al zou ik zo uit mijn hoofd niet eens kunnen zeggen welke. Ik denk dan ook niet dat je ze gaat missen. Maar verder is de D7000 in alles veel moderner en meer bij de tijd. Als hij voor jou lekker vasthoudt zou ik daar altijd voor gaan.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Canon: pricewatch: Canon EOS 600D + EF-S 18-55mm IS II Zwart
Nikon: pricewatch: Nikon D5100 + 18-55mm VR Zwart

Meer bereik (dubbel zoveel: 6x ipv 3x), maar ~600 euro: pricewatch: Nikon D5100 + 18-105mm VR Zwart
(eventueel voordeliger om lens en body apart te kopen)

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:24
segil schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 13:40:
Heeft het überhaupt zin te kijken naar een D300s? Want anders gaat mijn keuze tussen de D300 en D7000.
De D300 heeft alleen een CF kaart slot, dus de SD kaartjes uit je D40 zijn onbruikbaar. Nu weet ik niet wat voor kaartjes je nu gebruikt, wellicht is het sowieso geen slecht idee om in nieuwe kaartjes investeren aangezien de bestanden behoorlijk veel groter zijn dan die van je D40. Naast (en vanwege) de videomogelijkheid heeft de D300s ook een HDMI aansluiting.
Bij de D300 heb ik het idee dat die wat steviger en robuuster is. En dan de D7000 meer features heeft en mogelijkheid tot video.
Dan zou ik bijna geneigd zijn te zeggen: kies de D300 voor de stevigheid. Kies de D7000 in geval ik wil filmen.

Klopt mijn redenatie, of mis ik nog iets?
De D300 en D300s zijn inderdaad steviger, maar je moet je afvragen of je dat nodig hebt. De D7000 is alweer een flink stuk steviger gebouwd dan je D40. Naast steviger is de D300 ook een flink stuk groter en zwaarder dan een D7000. Alleen jij kunt beoordelen of dat een probleem is; je zult echter niet de eerste zijn die z'n state-of-the-art DSLR op termijn steeds vaker thuis laat omdat-ie geen zin heeft om dat zware ding mee te zeulen.
edit: vergeten te vragen: beetje n00b vraag, maar ondersteunt de D300/D7000 ook de mogelijkheid om aan te sluiten op een computer en tijdens een fotoshoot gelijk de foto's op het beeldscherm te zien?
Lightroom 4 ondersteunt tethered shooting voor allebei de camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

B64 schreef op zondag 17 maart 2013 @ 16:24:
[...]

De D300 heeft alleen een CF kaart slot, dus de SD kaartjes uit je D40 zijn onbruikbaar.
Ik denk wel dat er SD naar CF adapters zijn, maar ik kan ze niet vinden in de PW.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Die zijn er inderdaad, maar voor het geld kun je net zo goed een SD kaart kopen. Geen ervaring met die dingen maar eerlijk gezegd ben ik een beetje huiverig voor adapters. Hoe zit het met betrouwbaarheid, snelheid, compatibiliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:29

NoTimeRemains

I know

~€ 600

Nee

huis-tuin-keuken, vakanties

Het is niet leidend maar 1080P filmen lijkt me wel erg leuk

Heeft niet super prio maar is wel prettig

handig om een beweegbaar scherm te hebben maar dat is niet noodzakelijk, SD formaat opslag is vereist, ondersteuning van RAW is een plus, evt optie met GPS (kan dat uberhaupt?)

Gewenst bereik?
het lijkt me dat een standaard 18-55 voor ons beginners meer dan voldoende is

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Nikon D5100 met 18-105 lens is voor onder de 600 Euro te koop (met 18-55 zelfs nog goedkoper). Van je wensenlijstje mis je dan alleen de GPS. Canon heeft een (iets nieuwere) 650D met 18-55.

Wil je een systeemcamera, kijk dan eens naar een Sony NEX-3N met 16(!)-50 voor 500 Euro, of een NEX-5N met 18-55 voor 450-600 Euro. Er zijn best veel systeemcamera's te koop die aan je wensen voldoen (behalve ingebouwde GPS, dat zit meestal in de duurdere modellen of is er als losse module bij te kopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-05 10:00
NoTimeRemains schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 17:32:
~€ 600

Nee

huis-tuin-keuken, vakanties

Het is niet leidend maar 1080P filmen lijkt me wel erg leuk

Heeft niet super prio maar is wel prettig

handig om een beweegbaar scherm te hebben maar dat is niet noodzakelijk, SD formaat opslag is vereist, ondersteuning van RAW is een plus, evt optie met GPS (kan dat uberhaupt?)

Gewenst bereik?
het lijkt me dat een standaard 18-55 voor ons beginners meer dan voldoende is
Sony NEX 5R met 16-50 lens. Compact en goed, fijn zoombereik, heerlijke camera, ik heb hem sinds kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains

NoTimeRemains

I know

B64 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 19:19:
Nikon D5100 met 18-105 lens is voor onder de 600 Euro te koop (met 18-55 zelfs nog goedkoper). Van je wensenlijstje mis je dan alleen de GPS. Canon heeft een (iets nieuwere) 650D met 18-55.

Wil je een systeemcamera, kijk dan eens naar een Sony NEX-3N met 16(!)-50 voor 500 Euro, of een NEX-5N met 18-55 voor 450-600 Euro. Er zijn best veel systeemcamera's te koop die aan je wensen voldoen (behalve ingebouwde GPS, dat zit meestal in de duurdere modellen of is er als losse module bij te kopen)
JAHRASTAFARI schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 21:48:
[...]

Sony NEX 5R met 16-50 lens. Compact en goed, fijn zoombereik, heerlijke camera, ik heb hem sinds kort.
Onze voorkeur gaat uit naar een DSLR voornamelijk door de grip. IIg bedankt voor het antwoord ik ga nog eens rondkijken

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181786

Kijk dan ook eens naar een Panasonic G5 of het wat oudere en dus goedkopere model G3.
Prima grip, toch compact en voldoet aan al je eisen met uitzondering van GPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
NoTimeRemains schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 22:21:
[...]

[...]
Onze voorkeur gaat uit naar een DSLR voornamelijk door de grip. IIg bedankt voor het antwoord ik ga nog eens rondkijken
De NEX 5R heeft een goede grip. Vergeet het gewicht niet. Ik heb ook een spiegelreflex (D90) en die gebruik ik nog maar zelden vanwege het gewicht van het toestel en de lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:40

Daan_

Alles op zijn tijd !!

JAHRASTAFARI schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 07:16:
[...]
De NEX 5R heeft een goede grip. Vergeet het gewicht niet. Ik heb ook een spiegelreflex (D90) en die gebruik ik nog maar zelden vanwege het gewicht van het toestel en de lenzen.
De grip van de 5r is zeker goed voor zo'n kleine camera. Nadeel vind ik toch wel de standaard kitlens 18-55. Deze is behoorlijk groot. (hierdoor gaat het compacte wel beetje weg) Kan alleen adviseren om te kijken naar de 16-50. Toch stuk compacter.

Zelf gebruik ik de Nex naast de 5D III. De Nex + 16-50 is voor mij ideaal als de Dslr te zwaar is om mee te nemen. En beeldkwaliteit is gewoon weg goed van dit kleine apparaatje. En handmatig instellen is ook goed te doen.

[ Voor 32% gewijzigd door Daan_ op 21-03-2013 09:48 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Superdaantje schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 09:41:
[...]De grip van de 5r is zeker goed voor zo'n kleine camera. Nadeel vind ik toch wel de standaard kitlens 18-55. Deze is behoorlijk groot. (hierdoor gaat het compacte wel beetje weg) Kan alleen adviseren om te kijken naar de 16-50. Toch stuk compacter.

Zelf gebruik ik de Nex naast de 5D III. De Nex + 16-50 is voor mij ideaal als de Dslr te zwaar is om mee te nemen. En beeldkwaliteit is gewoon weg goed van dit kleine apparaatje. En handmatig instellen is ook goed te doen.
Ik heb de 5R dan ook met die lens, heerlijk compact en licht:

Afbeeldingslocatie: http://i161.photobucket.com/albums/t236/pipodekutclown/SonyNEX5-RLB16-501_zps5c22bfcd.jpg

Kijk ook hier voor het verschil tussen een 5R en een D90:

http://camerasize.com/compact/#369.360,179.111,ha,t

[ Voor 7% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 21-03-2013 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 409849

Hoe zit het met de Nikon D3100 is dit goed voor een echte beginner? Nooit echt een camera gehad en wil nu toch wel iets leuks hebben voor eigenlijk niet te veel.

Hoor graag een reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Anoniem: 409849 schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 10:24:
Hoe zit het met de Nikon D3100 is dit goed voor een echte beginner? Nooit echt een camera gehad en wil nu toch wel iets leuks hebben voor eigenlijk niet te veel.

Hoor graag een reactie!
Prima camera om mee te starten. Belangrijkste wil je tijd investeren om de basis van fotografie te leren. Het gebruik van een spiegelreflex heeft wat meer mogelijkheden dan een point en shoot. Basis over Diafragma, sluitertijd en ISO vind je hier => http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/

De D3100 is een mooie optie om deze geweldige hobby te kunnen beoefenen ! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:38

mrc4nl

Procrastinatie expert

De d3100 heeft zelfs een guide modus, or beginners . Geeft info en voorbeelden.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

JAHRASTAFARI schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 15:37:
[...]
Ik heb de 5R dan ook met die lens, heerlijk compact en licht:

[afbeelding]

Kijk ook hier voor het verschil tussen een 5R en een D90:

http://camerasize.com/compact/#369.360,179.111,ha,t
Hier het verschil met de 5D III + 24-70 II
Afbeeldingslocatie: http://img195.imageshack.us/img195/4008/64325345823872185512200.jpg

De Nex 5r is zeker een leuk en klein compacte camera. Het is niet de meest geweldige camera. Mijn persoonlijke voorkeur gaat toch uit naar een dslr. Ruis prestaties vind ik persoonlijk niet zo geweldig van de Nex in vergelijking met een 600D, maar voor algemeen gebruik een leuke camera om te hebben...

[ Voor 3% gewijzigd door Daan_ op 22-03-2013 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:33
De Nex 5R heeft nochtans een minder ruizige sensor dan de 600D volgens DxOMark.

[ Voor 28% gewijzigd door Teun_2 op 22-03-2013 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
De Nex 6 (=5R sensor) vs de 600D op ISO 3200:

http://www.dpreview.com/r...340414&extraCameraCount=0

Volgens mij is de 5R juist beter.

[ Voor 8% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 22-03-2013 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Eigen ervaring/beleving is voor mij toch stuk belangrijker. Persoonlijk vond ik de 600D toch beter scoren in mindere licht situaties en ruis prestaties. Ik heb geen test uitgevoerd, maar zag toch behoorlijk verschil op de foto's van ons laatste uitstapje. Nex ware toch stukje minder en hadden wat meer ruis. De 600D was wat schoner op ISO 1600

Voor mij is de Nex een camera voor erbij en grijp ik het snelst naar de 5D3. De Nex is geen verkeerde camera, maar wellicht zijn mijn verwachtingen te hoog ?

[ Voor 91% gewijzigd door Daan_ op 22-03-2013 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Maar stellen dat het niet de meest geweldige camera is en dat je de ruis prestaties niet zo geweldig vindt t.o.v. de D600......... klopt niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zoals ik al geschreven heb. Het is een persoonlijke mening/ervaring.
Ik heb het over de Canon 600D en niet over de Nikon D600 (dit zijn totaal verschillende camera's) ;-)

Zelf gebruik ik de Nex enkel als ik geen zin heb om de lompe/zware 5D3 mee te nemen. :+

[ Voor 32% gewijzigd door Daan_ op 22-03-2013 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Ik bedoel de 600D, die had ik ook geselecteerd in de vergelijkingstool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 13:42:
Ik bedoel de 600D, die had ik ook geselecteerd in de vergelijkingstool.
Oké... de D er voor plaatsen schepte verwarring :D

Persoonlijk hecht ik niet zo heel veel waarde aan vergelijking tools. Eigen ervaring/beleving is voor mij toch stuk belangrijker. Mijn ervaring is dat de 600D bestanden toch stukje schoner zijn dan die van de Nex.
En dat dit de wetenschappelijke testen tegenspreekt. Het zij zo ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 22-03-2013 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Het lijkt veelal in het hoofd te zitten. En dat is ook prima. Net als met een stereo installatie, het oog luistert mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 13:59:
Het lijkt veelal in het hoofd te zitten. En dat is ook prima. Net als met een stereo installatie, het oog luistert mee.
Het oog vind de Nex aangenamer om naar te kijken, maar het gaat niet om het uiterlijk van de camera, maar wat er uitrolt en aan de foto kun je zo niet even snel zien met welke camera ze gemaakt zijn (Ja de EXIF)
Ik bezit zelf geen 600D dit is de camera van moeders. Gebruik zelf de 5D3, maar dit is geen eerlijke vergelijking.

Helaas blijf erbij dat de foto's (JPEGs) uit de 600D een fractie beter/schoner waren dan de Nex op ISO 3200. In ons geval. En nee dit is geen wetenschappelijke test geweest vanaf statief etc etc, maar puur op basis van de resultaten van de foto's van ons familie uitstapje. O-)

Maar ik laat het hierbij !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Maar hoe vaak fotografeer je nou op ISO 3200... Mijn camera kan niet eens zo hoog en ik heb zelden het gevoel dat ik wat mis.

Een Jpeg uit een 600D kan er best schoner uit zien dan die van de NEX, maar dat hoeft niet noodzakerlijkwijs te wijzen op minder ruis. Het kan namelijk ook wijzen op een wat aggressiever ingestelde ruisreductie. De karakteristiek van de ruis kan ook verschillend zijn, zodat een relatief 'schone' foto er toch minder goed uitziet dan een foto die meer ruis heeft. En bovendien is er uiteraard een verschil in de manier waarop de grafische processor omgaat met de nulletjes en eentjes die uit de sensor komen. Dat is meestal heel subtiel maar zorgt er wel voor dat foto's er net wat anders uit komen. Beter/slechter heeft dan vaak meer met smaak te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
B64 schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 20:46:
Maar hoe vaak fotografeer je nou op ISO 3200... Mijn camera kan niet eens zo hoog en ik heb zelden het gevoel dat ik wat mis.
Tsjah, dat is bij iedereen verschillend natuurlijk. Ik gebruik dat heel vaak en ook zo nu en dan ook iso6400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Maar hoe vaak fotografeer je nou op ISO 3200...

Beter/slechter heeft dan vaak meer met smaak te maken.
Hier ben ik het niet mee eens. Soms is er echt een duidelijk verschil te zien, dusdanig dat dit niet meer onder "subjectief" kan vallen. ISO ruis artefacten wil toch niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Laatst online: 19:00
Ruis maakt opsich niet zoveel uit zolang er maar detail overblijft. Kleur ruis en incorrecte kleuren als gevolg van klein dynamisch bereik is vaak veel storender dan de ruis zelf.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-06 14:01

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Maar hoe vaak fotografeer je nou op ISO 3200...
als dat een vraag is, dan is dit mijn antwoord voor een dagje fotograferen:

Afbeeldingslocatie: http://i1021.photobucket.com/albums/af332/KabouterPuntmuts/auto-ISO/ISO-rangeC_zpsa8fa3f22.jpg

best wel vaak dus ;)

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Tja ... dat ligt dus écht aan wat je schiet. Zo zijn de foto's boven ISO 3200 gemaakt bij een super slecht verlicht podium, eigenlijk weet ik altijd wel op of onder ISO 3200 te blijven :) Heb nu natuurlijk ook geen keus meer om hoger dan ISO 3200 te gaan, maar dan push ik liever wat als het echt nodig is aangezien er zelfs op ISO 3200 nog prachtige platen uit komen :>

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lgGvIgBZUdboxtqMchqpp4Zf/full.png

[ Voor 25% gewijzigd door Ventieldopje op 22-03-2013 21:21 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-06 14:01

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

vijfduizend foto's??
ben jij zo'n prijsschieter die van die salvo's afvuurt en dan hoopt dat er iets bruikbaars bij zit?
waar is het ambachtelijke fotograferen gebleven?

:P

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik gok dat dat niet van 1 dag is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Dat zal waarschijnlijk niet van 1 dagje fotograferen zijn.

Edit: Ninja'd :(

[ Voor 14% gewijzigd door witeken op 22-03-2013 21:27 ]

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Dat is niet van 1 dagje nee, zoiets lijkt me ook moeilijk om te bepalen tijdens 1 dagje shooten ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Ventieldopje schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 21:36:
Dat is niet van 1 dagje nee, zoiets lijkt me ook moeilijk om te bepalen tijdens 1 dagje shooten ;)
Deze persoon doet 30.000 in 3 dagen (10.000 per dag).

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
witeken schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 22:05:
[...]

Deze persoon doet 30.000 in 3 dagen (10.000 per dag).
We hebben het er ook niet over dat het niet kán, beetje festival schiet ik er ook wel een paar duizend per dag hoor 8)7. Iedereen kan het knopje ingedrukt houden, geen kunst aan.

Gaat er om dat het dus niet van 1 dag was en dat ik van mening ben dat je moeilijk van 1 dag shooten kan bepalen welke ISO's je vaak schiet.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains

NoTimeRemains

I know

Begrijp ik t dan goed dat jullie voor de prijs van het bodemsegment van de DSLR's liever een systeemcamera zouden aanschaffen?

M'n vriendin en ik zijn toch net iets meer gecharmeerd van (het idee) een DSLR. We denken dat de mogelijkheden iets uitgebreider zijn. Mss is dat een misvatting? Vooral omdat m'n vriendin een fotografie cursus wil gaan doen, later ook een Photoshop/Lightroom cursus ofzo.

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269428

NoTimeRemains schreef op maandag 25 maart 2013 @ 11:12:
Begrijp ik t dan goed dat jullie voor de prijs van het bodemsegment van de DSLR's liever een systeemcamera zouden aanschaffen?

M'n vriendin en ik zijn toch net iets meer gecharmeerd van (het idee) een DSLR. We denken dat de mogelijkheden iets uitgebreider zijn. Mss is dat een misvatting? Vooral omdat m'n vriendin een fotografie cursus wil gaan doen, later ook een Photoshop/Lightroom cursus ofzo.
Een SLR is ook een systeemcamera.

Op zich kunnen digitale camera's allemaal evenveel features hebben. Een SLR heeft snelle en accurate autofocus (maar dat hangt ook af van het objectief dat je gebruikt), en natuurlijk een optische zoeker (die gewoon laat zien wat je aan het fotograferen bent, op een paar procent na bij goedkopere DSLRs). Snelle AF is altijd fijn maar komt vooral van pas bij bewegende onderwerpen. Verder kunnen de mogelijkheden binnen het "systeem" waar de camera bij hoort verschillen - de keuze aan objectieven maar ook flitsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Anoniem: 269428 schreef op maandag 25 maart 2013 @ 16:02:
[...]

Een SLR is ook een systeemcamera.
Ja daar heeft de camera-industrie zichzelf een leuk probleem bezorgd: een nieuw type camera introduceren zonder er een fatsoenlijke soortnaam voor te verzinnen. 'Systeemcamera' of 'ILC' is geen eenduidige naam omdat dat ook op (d)SLR's van toepassing is, de Engelse term 'mirrorless' dekt de lading ook niet omdat de gemiddelde compactcamera ook geen spiegel heeft. Moeten we het dan maar 'MILC' (Mirrorless Interchangeable Lens Camera) noemen? Of houden we het op systeemcamera - de meesten begrijpen dan wel wat je bedoelt. 8)
Op zich kunnen digitale camera's allemaal evenveel features hebben. Een SLR heeft snelle en accurate autofocus (maar dat hangt ook af van het objectief dat je gebruikt), en natuurlijk een optische zoeker (die gewoon laat zien wat je aan het fotograferen bent, op een paar procent na bij goedkopere DSLRs). Snelle AF is altijd fijn maar komt vooral van pas bij bewegende onderwerpen. Verder kunnen de mogelijkheden binnen het "systeem" waar de camera bij hoort verschillen - de keuze aan objectieven maar ook flitsers.
Ik zou persoonlijk wel kiezen voor een camera met een fatsoenlijke zoeker; optisch of electronisch maakt niet zo heel veel uit tegenwoordig, de nieuwste generatie evf's hebben behoorlijke resolutie en nauwelijks lag (als je veel spelende kinderen of sport fotografeert, kan een optische zoeker wat dat betreft voordeel bieden). Als je bij helder zonlicht fotografeert is een schermpje achterop vaak erg slecht te zien, bij een zoeker heb je wel goed beeld. Bovendien is het veel makkelijker om de camera stil te houden met je oog tegen de zoeker, dan wanneer je het apparaat 20-30cm voor je houdt. Je hebt bij wijze van spreke een extra steuntje.
Of je dan kiest voor een DSLR of systeemcamera maakt dan niet zo heel veel uit. Basis instelmogelijkheden qua belichting bieden ze vrijwel allemaal, evenals RAW opname. Systeemcamera's zijn meestal wat compacter, voor DSLR's (zeker voor die van Nikon/Canon, in mindere mate die van Pentax/Sony) zijn er veel meer lenzen in omloop zodat je voor relatief weinig geld een behoorlijke lenzenset kunt opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI

Welke mogelijkheden zoek je dan? En ben je bereid deze mogelijkheden mee te slepen? Ook een dag lang als je ergens naar toe gaat? Bijv. meerdere lenzen, statief, externe flitser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:33

Voordelen dslr ten opzichte van een goede systeemcamera:
  • Meer keuze in lenzen (ook tweedehands)
  • In het donker met een externe flitser betere autofocus
  • Betere autofocus voor het tracken van bewegende voorwerpen
  • Vaak betere ergonomie
Voordelen systeemcamera ten opzichte van dslr:
  • Compactere camera en vooral compactere lenzen
  • autofocus is vaak preciezer, minder missers door contrastdetectie
  • Je zal de camera vaker bijhebben en dus meer foto's maken dan een dslr
  • electronische viewfinder (maar da's alleen een voordeel als je een goede hebt). De meningen hierover lopen uiteen, maar ik prefereer een goede evf boven een pentamirror optische viewfinder van een instapdslr.
  • je kan gemakkelijk met adapters experimenteren met oudere lenzen.
Merk op dat er in dit lijstje niet staat: autofocus voor statische of traagbewegende voorwerpen (mijn ep3 is sneller dan mijn fuji s5 pro) of beeldkwaliteit of andere mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

B64 schreef op maandag 25 maart 2013 @ 17:18:
[...]

Ja daar heeft de camera-industrie zichzelf een leuk probleem bezorgd: een nieuw type camera introduceren zonder er een fatsoenlijke soortnaam voor te verzinnen. 'Systeemcamera' of 'ILC' is geen eenduidige naam omdat dat ook op (d)SLR's van toepassing is, de Engelse term 'mirrorless' dekt de lading ook niet omdat de gemiddelde compactcamera ook geen spiegel heeft. Moeten we het dan maar 'MILC' (Mirrorless Interchangeable Lens Camera) noemen? Of houden we het op systeemcamera - de meesten begrijpen dan wel wat je bedoelt. 8)
De afkorting waar zo'n term voor staat maakt eigenlijk niets uit. Als je cpu leest weet je waar het over gaat, en ga je niet nadenken over waar dat nou voor staat (central processing unit). Een tablet is ook pc, maar wordt niet zo genoemd. Zolang de naam zich maar onderscheid en duidelijk is, maakt het weinig uit. Bv. Waarom heet een tablet geen smart tablet, of een laptop geen smart laptop, of een computer geen smart computer, want die zijn toch slimmer dan een smartphone, maar hebben geen smart-prefix ;)?

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Teun_2 schreef op maandag 25 maart 2013 @ 18:07:
[...]

Voordelen dslr ten opzichte van een goede systeemcamera:
  • In het donker met een externe flitser betere autofocus
  • Betere autofocus voor het tracken van bewegende voorwerpen
Voordelen systeemcamera ten opzichte van dslr:
  • autofocus is vaak preciezer, minder missers door contrastdetectie
Merk op dat er in dit lijstje niet staat: autofocus voor statische of traagbewegende voorwerpen (mijn ep3 is sneller dan mijn fuji s5 pro) of beeldkwaliteit of andere mogelijkheden.
Kloppen deze autofocus stellingen ook bij de nieuwere systeemcamera's met hybride autofocus, dus met contrastdetectie en fasedetectie?

Mijn NEX 5R heeft zo'n hybride systeem en dat gaat toch heel snel en goed.

Steve's digicam over de 5R:

This new model contains a host of new features, including a new Hybrid Autofocus System that uses 99 phase-detection AF points arrayed on the image sensor to detect a subject's distance and quickly lock focus on it, and then uses contrast-detection AF to confirm extremely fine, precise details.

The new Hybrid AF design allows users to track rapidly moving subjects via Phase Detect AF, as you would normally find in a dSLR model versus a Mirrorless Compact Camera. Sony is not the only one to integrate the Phase Detect AF Sensors into the main Imaging Sensor, so that no separate AF Sensor is needed to provide faster Focus. This is similar to the Hybrid AF technology we saw introduced in Nikon's 1 Series cameras, like the recently announced J2, which has 73 AF points on the main imaging sensor used for Phase Detect AF.

In Speed Priority Continuous Shooting Mode, the Sony NEX-5R switches to Phase Detect AF Tracking automatically using it's 99 AF points to maintain accurate focus on a subject while taking photos at up to 10 frames per second. That's the kind of performance you normally see from a high end Professional Grade dSLR, not from a smaller Compact Camera model like the NEX-5R. The evolution of technology we're seeing in newer cameras like this is amazing.

[ Voor 43% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 26-03-2013 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195305

500 euro

Nee

Nee

Nee

Niet echt een noodzaak, maar als brildrager lijkt het me wel prettiger fotograferen

- Resolutie is niet zo belangrijk, belangrijker vind ik de kwaliteit van de foto.
- Moet wel een degelijk aanvoellend toestel zijn, niet zo plastic achtig als een Canon 1100D bijvoorbeeld.
- Ik heb niet al te grote handen, maar wil wel goede grip hebben. Als voorbeeld: een Nikon 1 J1 vind ik net te weinig grip hebben.

Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Moet wel iets aan zoom hebben. Mijn huidige toestel is een Canon S5IS met 12x zoom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-05 11:07

EXX

EXtended eXchange

Je wilt geen plastic achtig toestel zoals de Canon 1100D oid. Toch zul je bij de DSLR afdeling voor voor 500 euro weinig anders krijgen, zeker omdat je redelijk wat zoom wil. Dan kom je gauw uit bij de camera's met dubbele lens kit:

Canon: pricewatch: Canon EOS 1100D + 18-55 DC III + 75-300 DC Zwart

Nikon: pricewatch: Nikon D3100 + AF-S DX 18-55mm f3.5-5.6G II + AF-S DX 55-200mm f4-5.6G ED Zwart

Sony: geen actuele DSLT met dubbele lenskit tot 500 euro.

Je zou ook de nieuwe D3200 kunnen nemen en lenzen via marktplaats proberen te krijgen. Daar worden kitlenzen vaak goedkoop van de hand gedaan.

Neem je een ILC, is de keuze ruimer, maar dan heb je dus een camera zoals de Nikon 1.

[ Voor 24% gewijzigd door EXX op 27-03-2013 09:47 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
EXX schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 09:35:
Je wilt geen plastic achtig toestel zoals de Canon 1100D oid. Toch zul je bij de DSLR afdeling voor voor 500 euro weinig anders krijgen, zeker omdat je redelijk wat zoom wil. Dan kom je gauw uit bij de camera's met dubbele lens kit:

Canon: pricewatch: Canon EOS 1100D + 18-55 DC III + 75-300 DC Zwart

Nikon: pricewatch: Nikon D3100 + AF-S DX 18-55mm f3.5-5.6G II + AF-S DX 55-200mm f4-5.6G ED Zwart
Of een camera met een enkele kitlens:
Nikon D3100, D3200 of D5100 met 18-105 lens (alleen de D3100 met deze lens is onder 500 Euro, de andere twee zijn rond de 550 Euro)
Sony: geen actuele DSLT met dubbele lenskit tot 500 euro.

Je zou ook de nieuwe D3200 kunnen nemen en lenzen via marktplaats proberen te krijgen. Daar worden kitlenzen vaak goedkoop van de hand gedaan.

Neem je een ILC, is de keuze ruimer, maar dan heb je dus een camera zoals de Nikon 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-05 11:07

EXX

EXtended eXchange

Met een 18-105 kan ook , maar dan ga je wel flink zoom inleveren tov zijn Canon S5IS: 27-157mm ipv 36-432 mm equiv. Je hebt wel meer groothoek.

Daarom de dubbele lenskit: die levert bij Nikon een bereik op van 18-200 = 27-300 mm equiv. Dat komt al goed in de buurt van de Canon S5. Neem je de Canon 1100D met dubbele lenskit, heb je een bereik van 18-300 = 27-450 equiv. Je hebt dan ook hier aan de groothoek kant meer, en aan de telekant hetzelfde bereik in vergelijking met de Canon S5.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-05 12:13
Anoniem: 195305 schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 00:18:
Niet echt een noodzaak, maar als brildrager lijkt het me wel prettiger fotograferen
Hier een brildrager met dslr, wilde even aangeven dat ik zelf mijn bril nooit storend heb gevonden bij het fotograferen door de viewfinder. Ik kijk gewoon door de bril -> door de viewfinder zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
EXX schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 10:27:
Met een 18-105 kan ook , maar dan ga je wel flink zoom inleveren tov zijn Canon S5IS: 27-157mm ipv 36-432 mm equiv. Je hebt wel meer groothoek.
Hij wil wel 'wat' zoom, waar ik inderdaad uit opmaak dat hij de 3x zoom van een 18-55 wat magertjes vindt. Ik kan me echter voorstellen dat hij een dubbel-zoom lens kit ook wat overdreven vindt, en daarom geef ik hem ook even aan dat een 18-105 ook tot de mogelijkheden valt binnen zijn budget. Of hij die (bijna) 6x zoom voldoende vindt is iets wat alleen hij kan beantwoorden, bijvoorbeeld door eens te onderzoeken hoe vaak hij z'n S5 IS inzoomt tot voorbij de (pak 'm beet) 180mm.
hypz schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 10:38:
Hier een brildrager met dslr, wilde even aangeven dat ik zelf mijn bril nooit storend heb gevonden bij het fotograferen door de viewfinder. Ik kijk gewoon door de bril -> door de viewfinder zonder problemen.
In de specificaties van spiegelreflexcamera's kun je vaak terugzien wat de maximale afstand van zoeker tot je ook is, waarbij je nog de volledige zoeker kunt overzien. De Engelse term ervoor is Eyepoint, op de Nederlandse sites van Nikon en Canon heet het Oogafstand. Voor de D3100/D3200 is deze afstand 18 mm, de EOS-1100D biedt 21mm. Duurdere toestellen hebben meestal een iets grotere eyepoint dan de goedkopere. Dit zou je echt even ergens in een winkel moeten uitproberen als je zeker wilt weten of je met bril kunt fotograferen.

Bovendien bieden veel toestellen een dioptrieregeling in de zoeker, voor brildragers die liever hun bril even afzetten bij het fotograferen.

[ Voor 40% gewijzigd door B64 op 27-03-2013 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains

NoTimeRemains

I know

JAHRASTAFARI schreef op maandag 25 maart 2013 @ 18:00:
[...]
Welke mogelijkheden zoek je dan? En ben je bereid deze mogelijkheden mee te slepen? Ook een dag lang als je ergens naar toe gaat? Bijv. meerdere lenzen, statief, externe flitser.
we zijn in Oktober twee weken naar China geweest met een Nikon DSLR (3100 volgens mij) geleend van m'n schoonbroer. Aangezien we altijd een tas bij ons hadden (drinken, zonnebrillen, lonely planet, etc) is camera slepen totaal geen probleem. We vonden het gewicht en de grip juist een verademing tegenover die kleine compact dingen. Dus dat is geen probleem. Vooral omdat we toen vooral gebruik maakten voor de standaard 18-55 lens en amper de zoomlens (maat weet ik niet) gebruikten.

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Ton
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-06 13:16
Zeg rond de 500 euro, maar camera wordt aangeschaft in VS en budget is flexibel
Nee
Vooral vakantie, landschap en stadsfoto's.
Niet van het grootste belang maar ik zal zeker af en toe gebruik maken van de optie.
Geen absolute noodzaak, maar wel handig.
Ik zit zelf te kijken naar de 650D/T4i, deze is met kitlens op dit moment verkrijgbaar voor 600 dollar. De 600D is met kitlens zo'n 60-70 dollar goedkoper, maar ik denk dat de 650D dat wel waard is (?). Heb zelf niet veel verstand van systeemcamera's en hoe dit presteren tegenover de DSLRs in mijn budget, maar daar wil ik ook wel naar kijken. Als het een DSLR wordt dan wel van Canon aangezien in onze familie iedereen Canon heeft, dan kun je wat makkelijker af en toe een lens uitwisselen.

Playstation 4: MrTon-NL | Fujifilm X-T1 | XF 18-55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
~€1200,- (alleen camera)

Nee. Ongeveer €800 voor over.

Koop je de camera met een specifiek doel?
Film, maar daarnaast ook om leuke plaatjes te schieten.

Ja, veel opname mogelijkheden en graag mogelijkheid tot 50fps op 1080p.

Nee, maar is een leuke feature.

Resolutie? Gemiddeld in het segment. LCD? Kantelbaar en veel detail. Instelwieltjes? Leuk woord, ja graag, 2 zou fijn zijn. Bouwkwaliteit? Magnesiumbody, spatwaterdicht is prima. Type geheugenkaart? Sja, SDHC of SDXC lijkt me prima. Grip? Graag. Grootte van camera? Hoe meer grip hoe beter, maar a la 5D hoeft nou ook weer niet, gezien er nog meer aan de camera geknoopt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Sorry, er is geen body van 400 euro die aan je eisen voldoet :').

Heb je zelf al wat gevonden?

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
Volgens mij begrijp je het niet. Ik heb 1200 euro over voor de camera, en daar bovenop 800 voor een mooi objectief. Gewoon omdat ik dan een aardige verhouding heb in de prijs. Een camera kopen voor bijna 2000 euro kom ik namelijk niet verder mee, gezien ik dan geen fatsoenlijk objectief erop heb zitten.

[ Voor 45% gewijzigd door Froggle op 31-03-2013 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die 50fps op 1080p beperkt je keuze flink. Dus hoe belangrijk is dat voor je?
Sony A77 iets voor je? Want die heeft redelijk wat je zoekt en past binnen je budget.

[ Voor 36% gewijzigd door Universal Creations op 31-03-2013 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Froggle schreef op zondag 31 maart 2013 @ 00:29:
~€1200,- (alleen camera)

Nee. Ongeveer €800 voor over.

Koop je de camera met een specifiek doel?
Film, maar daarnaast ook om leuke plaatjes te schieten.

Ja, veel opname mogelijkheden en graag mogelijkheid tot 50fps op 1080p.

Nee, maar is een leuke feature.

Resolutie? Gemiddeld in het segment. LCD? Kantelbaar en veel detail. Instelwieltjes? Leuk woord, ja graag, 2 zou fijn zijn. Bouwkwaliteit? Magnesiumbody, spatwaterdicht is prima. Type geheugenkaart? Sja, SDHC of SDXC lijkt me prima. Grip? Graag. Grootte van camera? Hoe meer grip hoe beter, maar a la 5D hoeft nou ook weer niet, gezien er nog meer aan de camera geknoopt moet worden.
is de pricewatch: Panasonic Lumix DMC-GH3EG-K Zwart misschien wat voor je? dat ding kan 1080P met 60p/50p aan. heeft een volledig draaibaar/kantelbaar scherm, en is weather sealed en heeft een magnesium body.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Universal Creations schreef op zondag 31 maart 2013 @ 01:01:
Die 50fps op 1080p beperkt je keuze flink. Dus hoe belangrijk is dat voor je?
Sony A77 iets voor je? Want die heeft redelijk wat je zoekt en past binnen je budget.
Spatwaterdichte magnesium body met een kantelbaar scherm en twee instelwieltjes ook... Benieuwd of je een camera vindt die aan al die wensen voldoet, maar ik vermoed dat je wat keuzes moet maken. Wat weegt het zwaarst?

[ Voor 3% gewijzigd door B64 op 31-03-2013 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
Oei, allebei mooi spul. En geen de van 2 is DSLR. Zo te zien is de A77 een DSLT en de GH3 een Mirrorless. Gezien ik toch wil filmen is die spiegel toch geen must. Ik denk dat daaruit de keuze gemaakt moet worden. YouTube en Vimeo zeggen me meteen alweer genoeg. Die GH3 wordt hier gewoon vergeleken met een 5D en BMCC. Kijk, die kan moeten we op.

Nu nog een mooi objectief. Zie dat Panasonic 2 pakketjes heeft, 14-140mm f/4.0-5.6 of een 12-35mm f/2.8. Scheelt wel zo'n 400 euro. Is het dan niet verstandiger een vette Voigtlander te nemen van 25mm f/0.95?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb het vermoeden dat je geen idee hebt wat je wil qua lenzen. Dus wat wil je er mee filmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
Dat klopt, anders zou ik het niet voorleggen. Ik wil m'n eerste lens breed in kunnen zetten, gezien na aankoop van dit pakketje een volgende lens even zal moeten wachten. Die 14-140 heeft een extreem bereik, maar het diafragma begint op f/4.0 wat me dus in de problemen brengt bij weinig licht. De 12-35 lijkt me bij nader inzien eigenlijk een best geschikte lens gezien de sensor van de GH3. Daar hangt alleen wel een prijs aan die je ook op een prachtig Voigtlander objectief vind. Ik heb gewoon even de keuzes op een rij gezet, maar als er nog een andere suggestie is hoor ik het graag. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Froggle op 31-03-2013 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Froggle schreef op zondag 31 maart 2013 @ 11:38:
Dat klopt, anders zou ik het niet voorleggen. Ik wil m'n eerste lens breed in kunnen zetten, gezien na aankoop van dit pakketje een volgende lens even zal moeten wachten. Die 14-140 heeft een extreem bereik, maar het diafragma begint op f/4.0 wat me dus in de problemen brengt bij weinig licht. De 12-35 lijkt me bij nader inzien eigenlijk een best geschikte lens gezien de sensor van de GH3. Daar hangt alleen wel een prijs aan die je ook op een prachtig Voigtlander objectief vind. Ik heb gewoon even de keuzes op een rij gezet, maar als er nog een andere suggestie is hoor ik het graag. :)
Eventueel kan je ook met primes schieten, maar de meeste primes van Panasonic missen dan wel optische stabilisatie.Die van Olympus trouwens allemaal.En je hebt inderdaad ook nog de manuele lenzen zonder autofocus zoals de voigdlander/slrmagic hyperprimes. (naast lagacy lenzen)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181786

Froggle schreef op zondag 31 maart 2013 @ 11:38:
Dat klopt, anders zou ik het niet voorleggen. Ik wil m'n eerste lens breed in kunnen zetten, gezien na aankoop van dit pakketje een volgende lens even zal moeten wachten. Die 14-140 heeft een extreem bereik, maar het diafragma begint op f/4.0 wat me dus in de problemen brengt bij weinig licht.
Dat klopt. Wel is de 14-140 gestabiliseerd wat je enkele stops winst kan opleveren. Al met al schijnt het voor zo'n megazoom best een heel aardig objectief te zijn waarmee je in ieder geval veel kan experimenteren met wat het door jou gewenste bereik is.
Je zou ook de kitlens kunnen nemen met als aanvulling de 45-175. Groter bereik, iets lichtsterker en de 45-175 heeft ook gemotoriseerde zoom wat met name voor videografie fijn is.
De 12-35 lijkt me bij nader inzien eigenlijk een best geschikte lens gezien de sensor van de GH3. Daar hangt alleen wel een prijs aan die je ook op een prachtig Voigtlander objectief vind. Ik heb gewoon even de keuzes op een rij gezet, maar als er nog een andere suggestie is hoor ik het graag. :)
Met de 12-35 doe je geen miskoop het is een prachtig objectief, maar daar betaal je wel voor. Het is een lichtsterke zoom, gestabiliseerd en zorgt er ook nog eens voor dat je GH3 ook in de regen te gebruiken is (of op zee met golven die over het dek slaan, bij een waterval, maar ook op het strand met een stevige wind, bij een motorcross dicht bij de baan enz enz.

Voigtländer's zijn geweldige objectieven maar houd er rekening mee dat er geen autofocus op zit. Om deze goed te kunnen gebruiken zul je toch wel wat praktijk ervaring moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
Bedankt voor jullie input. Ik denk dat het 't beste is om ze gewoon uit te proberen, zodat ik meteen zie en voel wat me het beste resultaat voor mij geeft. Zo'n Voigtlander is wellicht een leuk objectief in een later stadium. Maar terugkomend op de keuze, dat is dus afhankelijk van de prijs. Met de 12-35 zit ik voorlopig nog even vast aan 1 objectief.
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-GH3AEG-K + 12-35mm F2.8 ASPH Power-OIS Zwart

Maar met de 14-140 kan ik evt. overwegen de 25mm 1.4 Leica erbij te nemen.
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-GH3HEG-K + 14-140mm F4.0-5.8 ASPH Mega-OIS Zwart
pricewatch: Panasonic LEICA DG SUMMILUX 25mm / F1.4 ASPH (H-X025)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Als je een groot budget hebt, doe het dan meteen goed, dus geen superzoom ;).

@mr ton
Imo is de 650D de meerprijs niet waard. Dat is gewoon een incremental update. 600D of Nikon D5100/D3200.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
Wat dan wel? Ik hoor graag suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269428

De 650D heeft betere autofocus dan de 600D en kan z'n buffer sneller volschieten. Dat is alleen interessant voor fotografie, geen idee of er nog iets zinnigs verbeterd is voor video. O ja, de sensor die automatisch het scherm uit zet als je met je oog voor de zoeker hangt is terug, de 600D heeft in plaats daarvan een "display" knop bovenop. Misschien maakt ie veel minder lawaai in liveview met contrast AF of MF, de 600D klapt z'n spiegel naar beneden na elke foto. Maar dat kan ook bij de 650D nog gebeuren, dit staat nergens in de specificaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 650D heeft wel de mogelijkheid om de STM lenzen heel precies aan te sturen ook tijdens het filmen. Zodat je ook een soort AF hebt met filmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Froggle schreef op zondag 31 maart 2013 @ 20:41:
Wat dan wel? Ik hoor graag suggesties.
een andere optie naast de 12-35 f2.8 of de 14-140 is een simpele kitlens met stabilisatie.
bijv: de pricewatch: Panasonic Lumix G X VARIO PZ 14-42mm (gemotoriseerde zoom)
of pricewatch: Panasonic Lumix G Vario 14-45mm (handmatige zoom)

2e hands voor een leuke prijs te krijgen.
het zijn kitlenzen dus verwacht geen superieure kwaliteit, maar voor filmen is dat ook niet zo erg.
verder heeft ie ook een redelijk zoombereik ( iets meer dan de 12-35. iets minder groothoek)
beidde lenzen hebben wel stabilisatie, wat voor handheld filmen erg prettig is, zeker bij zoomen.

voor goede primes(zonder stabilisatie) heb je veel keus voor mtf, in plaats van de pana-leica 25mm zou je ook naar de goedkopere 20mm kunnen kijken. zeer goede prestaties.
ander goede keuze is depricewatch: Olympus M.Zuiko Digital 45mm

misschien kan je wat meer vertellen over wat je filmen en hoe de lichtomstandigheden zijn, (buiten, overdag/snachts) binnen(grote zalen/podiums/huis)
ga je statief gebruiken of schiet je uit de hand, daar soort dingen zijn van belang bij de keuze van een lens.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
Naja, het moet wel een weloverwogen beslissing zijn. Als ik naast de 14-140 f/4.0-5.6 een 25mm f/1.4 neem, is dat vrij logisch. Als ik hiernaast in plaats van de 25mm f/1.4 een 14-42 f/3.5-5.6 of 14-45 f/3.5-5.6 zou nemen zou dat wat betreft flexibiliteit weinig toevoegen. Naast de 12-35 zou ik sowieso nog even geen andere lens nemen, gezien die lens bijna net zo duur is als de GH3 zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Froggle schreef op maandag 01 april 2013 @ 16:10:
Naja, het moet wel een weloverwogen beslissing zijn. Als ik naast de 14-140 f/4.0-5.6 een 25mm f/1.4 neem, is dat vrij logisch. Als ik hiernaast in plaats van de 25mm f/1.4 een 14-42 f/3.5-5.6 of 14-45 f/3.5-5.6 zou nemen zou dat wat betreft flexibiliteit weinig toevoegen. Naast de 12-35 zou ik sowieso nog even geen andere lens nemen, gezien die lens bijna net zo duur is als de GH3 zelf.
goed glas kost nou eenmaal geld, veer professionele camera's hebben lenzen die duurder zijn dan de camera zelf. dan ga je makkelijk over de 2400 euro heen

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtreme_lunatic
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:20
+- 600 euro (zonder accessoires).

Nee. Dit wordt mijn eerste dSLR.

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Architectuur, details van bouwwerken (in bv. kerken e.d.), vogels, insecten & planten (macrofotografie, maar nog geen ervaring mee), nachtfotografie (met name aangelichte bouwwerken) lijkt me ontzettend leuk.

Niet belangrijk.

Nee.

Overige wensen aan de camera?
Minimale resolutie vind ik toch wel 16mp. Nikon en Canon zijn de merken die mij toch het meeste aanspreken (wellicht ten onrechte).

Gewenst bereik?
Omdat dit de eerste dSLR wordt, ben ik daar nog niet uit. Voor details van bouwwerken in bv. kerken zal ik in moeten zoomen. Maar om bijvoorbeeld de hele kerk erop te krijgen (afhankelijk van de lens), weer niet. Nu zou ik kunnen kiezen voor een superzoom objectief. Maar toch lees ik vaak dat deze kwalitatief een stuk minder is. Zelf vind ik het wisselen van objectieven geen probleem, al lijkt het mij wel onhandig om in bijvoorbeeld Parijs voor en in een kathedraal constant van objectieven te moeten wisselen. Wellicht dat er een bepaalde manier van schieten is waardoor dit niet vaak hoeft te gebeuren (eerst alles op de gevoelige plaat vastleggen en vervolgens wisselen en uitsluitend interessante details vastleggen)? Verder wil ik dus ook insecten en planten heel dichtbij kunnen trekken.

De volgende dSLR's heb ik op het oog, maar twijfel ontzettend.
Moet ik bijvoorbeeld investeren in een dure camera of meer in de objectieven?

Nikon D3200 + AF-S DX 18-105mm G ED VR Zwart
Nikon D3200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR + AF-S DX 55-200mm f/4-5.6 VR Zwart
Canon EOS 650D + EF-S 18-55mm IS II Zwart
Nikon D5200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR Zwart (Iets boven budget, maar wellicht vanwege het AF-systeem wel waard?)

Zit er ook aan te denken om bijvoorbeeld los een Nikon D3200 body te kopen met de volgende lens (maar is allround oplossing en kwalitatief waarschijnlijk dus minder):
Nikon D3200 zwart body
Sigma 18-200mm f3.5-6.3 DC OS HSM (Nikon) (Iets boven budget).

Ben mij er de laatste tijd zoveel aan het verdiepen dat ik even niet meer helder krijg wat de voor- en nadelen van alle mogelijke oplossingen zijn (welk voor- en/of nadeel zwaarder weegt). 8)7

Press any button... "Where is the 'any button'?!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
mrc4nl schreef op maandag 01 april 2013 @ 16:43:
[...]

goed glas kost nou eenmaal geld, veer professionele camera's hebben lenzen die duurder zijn dan de camera zelf. dan ga je makkelijk over de 2400 euro heen
Dat klopt, en dan vind ik ook zeker niet erg.

Maar gezien ik budget heb voor de GH3 + 12-35, is er dus ook budget voor een 14-140 met iets anders leuks, maar wat ook opgespaard kan worden voor iets van een hogere prijsklasse, wat in het geval van beiden kan gelden. Echter denk ik dat ik aan de 14-140 i.c.m. een 25mm 1.4 wel een goede koop doe. Daarmee ben ik flexibeler dan alleen de 12-35mm.

Maar zoals ik al eerder zei, gewoon nog even langs de locale camera-boer gaan om het spul even te vergelijken.

Pagina: 1 ... 26 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's