Helemaal top! dan doe ik het dit weekend evenPhuncz schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 15:42:
[...]
Ja, want een 2,5" notebook HDD zal nooit het limiet van de SATA-300 standaard halen, terwijl een SSD dat wel doet. Het komt regelmatig voor dat énkel de connector waar de hardeschijf oorspronkelijk op aangesloten zit, SATA-600 ondersteunt en die voor de optische drive SATA-300. Ook voor stabiliteit en latency is dat nodig.
[...]
Ja.
Draai gewoon de windows performance index, als hij dat doet zal de ssd herkend worden en juist worden ingesteld. Tenminste, bij versies van win7 heb ik dit zo gezien. Je hebt wel AHCI ingesteld?marsclone schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 12:45:
Vandaag een Samsung Evo 250gb SSD in mijn laptop (N550) geplaatst. Verschil is meteen te merken!
De Samsung Magician software geeft aan, dat het OS is geoptimaliseerd voor een HDD schijf. Hoe zorg ik er voor, dat het OS juist is geoptimaliseerd voor een SSD schijf? Gaat dit via de "OS Optimization"? Betekent dit op elke tab alles te "applyen"?
Werkt dat niet, dan is er maar 1 instelling die je zelf moet veranderen en dat is disk defragmentatie op nooit zetten.
Disk defragmentatie stond mooi nog aan! Misschien, omdat ik de originele C: schijf gekloond heb? Meteen uitgezet! Er staat nog wel een melding dat een optimalisatie nodig is? Deze ook niet uitvoeren, zal het hetzelfde betekenen als defragmentatie?Reepje schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 17:59:
[...]
Werkt dat niet, dan is er maar 1 instelling die je zelf moet veranderen en dat is disk defragmentatie op nooit zetten.
Maar goed dat ik deze topic benaderd heb!
Wie kan mij uitleggen waarom de pricewatch: Crucial 2.5" M500 120GB net iets meer dan de helft van de prijs kost dan de 'oudere' pricewatch: Crucial M4 CT128M4SSD2 128GB.
Mijn huidige SSD, de 128GB M4, wordt een beetje aan de krappe kant. Maar omdat de SSD nog prima werkt zou het ook denkbaar zijn er een identiek exemplaar bij te kopen en dan beide SSD's in raid 0 te zetten. Echter de M4 is in vergelijking nogal kostbaar tov de M5. Iemand een idee waarom?
Mijn huidige SSD, de 128GB M4, wordt een beetje aan de krappe kant. Maar omdat de SSD nog prima werkt zou het ook denkbaar zijn er een identiek exemplaar bij te kopen en dan beide SSD's in raid 0 te zetten. Echter de M4 is in vergelijking nogal kostbaar tov de M5. Iemand een idee waarom?
Verwijderd
RAID0 hoeft niet; doe als JBOD samenvoegen als je één volume wilt maar beter is gewoon als losse SSD. En neem de M500, die is beter dan de M4 qua beschermingsfeatures. En goedkoper, 240GB versie is leuk afgeprijsd.
Nu de Crucial M500 240GB lekker geprijst is, sta ik ook op het punt eindelijk overstag te gaan. Ik heb een ASUS P7P55D-E Deluxe mobo, maar ben nog even op zoek naar bevestiging voor de volgende zaken:
- aansluiten op de blauwe Intel connectors
- TRIM wordt ondersteunt
- extra overprovisioning toepassen (200GB ?)
- Windows zet bij een clean install zelf zaken uit zoals defragmentatie etc.
Ben ik nog zaken vergeten?
Maakt het voor SSD gebruik overigens nog veel uit of je Windows 7 of 8 gebruikt? Dacht ergens gelezen te hebben dat er bij Windows 8 nog issues waren, maar kan er niets meer van vinden.
- aansluiten op de blauwe Intel connectors
- TRIM wordt ondersteunt
- extra overprovisioning toepassen (200GB ?)
- Windows zet bij een clean install zelf zaken uit zoals defragmentatie etc.
Ben ik nog zaken vergeten?
Maakt het voor SSD gebruik overigens nog veel uit of je Windows 7 of 8 gebruikt? Dacht ergens gelezen te hebben dat er bij Windows 8 nog issues waren, maar kan er niets meer van vinden.
Verwijderd
Sppak
Dat is wel goed zo op het instellen van IDE naar AHCI na , als het default AHCI is voor de P55 dan staat dat wel goed. Windows 7 en 8 zijn snel van ssd en overprovision is meestal niet nodig als je 20 procent vrij laat op je ssd heb je ongeveer zoiets . En windows heeft ook een aantal vrije procenten nodig om goed te functioneren , dus als je 20 procent OP neemt en daar weer 20 procent van vrj laat voor windows is er een groot aantal GB niet beschikbaar .Dat is teveel van het goede en de positieve effecten ervan zijn pas zichtbaar met gewoon gebruik na vele TB/jaren schrijven .
vergeet niet al je andere schijven los te koppelen op de ssd en dvd speler na . Om te checken of die op de goede sata poort zit zou ik in de bios kijken of die onder intel sata staat, geen marvel of andere snellere controllers dan de intel p55.. Meeste gaat vanzelf defrag uitzetten enzo , maar even checken kan geen kwaad .
Dat is wel goed zo op het instellen van IDE naar AHCI na , als het default AHCI is voor de P55 dan staat dat wel goed. Windows 7 en 8 zijn snel van ssd en overprovision is meestal niet nodig als je 20 procent vrij laat op je ssd heb je ongeveer zoiets . En windows heeft ook een aantal vrije procenten nodig om goed te functioneren , dus als je 20 procent OP neemt en daar weer 20 procent van vrj laat voor windows is er een groot aantal GB niet beschikbaar .Dat is teveel van het goede en de positieve effecten ervan zijn pas zichtbaar met gewoon gebruik na vele TB/jaren schrijven .
vergeet niet al je andere schijven los te koppelen op de ssd en dvd speler na . Om te checken of die op de goede sata poort zit zou ik in de bios kijken of die onder intel sata staat, geen marvel of andere snellere controllers dan de intel p55.. Meeste gaat vanzelf defrag uitzetten enzo , maar even checken kan geen kwaad .
Thanks. AHCI heb ik idd al ingeschakeld, vandaar dat ik het niet noemde.Verwijderd schreef op zondag 09 februari 2014 @ 20:30:
Sppak
Maar voor OP kan ik dus in principe ook de hele schijf partitioneren en daar dan 20% van vrij houden, of 20% niet partitioneren en dan eventueel mag die dan vol raken. Begrijp ik zo je verhaal goed? Is het bij de Crucial niet zo dat, omdat hij "maar" 240GB is, hij al OP intern heeft? Tenminste, dat zag ik ergens voorbij komen.
Heeft het overigens nog een specifieke reden om alleen maar de dvd en ssd verbonden te hebben tijdens de intall?
Op zich niets mis mee, maar dan blijf ik met een goedwerkende M4 zitten.Verwijderd schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 23:54:
RAID0 hoeft niet; doe als JBOD samenvoegen als je één volume wilt maar beter is gewoon als losse SSD. En neem de M500, die is beter dan de M4 qua beschermingsfeatures. En goedkoper, 240GB versie is leuk afgeprijsd.
JBOD is helaas geen optie (hardwarematig) op mijn moederbord (alleen maar IDE, AHCI of RAID).
Verwijderd
Ja , je kan heel de ssd partitioneren en dan 20 procent vrij laten in windows .Sppak schreef op zondag 09 februari 2014 @ 22:31:
[...]
Thanks. AHCI heb ik idd al ingeschakeld, vandaar dat ik het niet noemde.
Maar voor OP kan ik dus in principe ook de hele schijf partitioneren en daar dan 20% van vrij houden, of 20% niet partitioneren en dan eventueel mag die dan vol raken. Begrijp ik zo je verhaal goed? Is het bij de Crucial niet zo dat, omdat hij "maar" 240GB is, hij al OP intern heeft? Tenminste, dat zag ik ergens voorbij komen.
Heeft het overigens nog een specifieke reden om alleen maar de dvd en ssd verbonden te hebben tijdens de intall?
Windows doet een bootloader zetten op de hd die het dichtst bij poort 0 zit , staat er een hd op poort 1 en de ssd op poort 2 gaat de bootloader op poort 1. Als je daarnna de hd op poort 1 verwijdert start poort 2 niet meer op .
Oke, bedankt, dat wist ik niet. Dat wordt dan een dezer dagen een SSD bestellen.Verwijderd schreef op maandag 10 februari 2014 @ 06:34:
[...]
Ja , je kan heel de ssd partitioneren en dan 20 procent vrij laten in windows .
Windows doet een bootloader zetten op de hd die het dichtst bij poort 0 zit , staat er een hd op poort 1 en de ssd op poort 2 gaat de bootloader op poort 1. Als je daarnna de hd op poort 1 verwijdert start poort 2 niet meer op .
JBOD kan in windows gewoon een spanned volume maken bij schijf beheer in computerbeheer
mijn laptop wordt wat sloompjes, en ik denk erover deze te upgraden met een SSD. Nu vraag ik me twee zaken af:
- ik gebruik de laptop voornamelijk voor het downloaden van films. Omdat we wel last minute beslissers zijn wil ik deze zo snel mogelijk kunnen parren/rarren. Gaat SSD mij dan winst opleveren, of niet?
- Ik twijfel over de aansluiting. Ik heb een packard bell tk85. Op de site van crucial staat dat deze compatibel zijn met mijn laptop. Nu zie ik op een andere site heel andere aansluitingen voor SSD. Ik heb sata-300 nodig, gaat onderstaande ssd passen?
- ik gebruik de laptop voornamelijk voor het downloaden van films. Omdat we wel last minute beslissers zijn wil ik deze zo snel mogelijk kunnen parren/rarren. Gaat SSD mij dan winst opleveren, of niet?
- Ik twijfel over de aansluiting. Ik heb een packard bell tk85. Op de site van crucial staat dat deze compatibel zijn met mijn laptop. Nu zie ik op een andere site heel andere aansluitingen voor SSD. Ik heb sata-300 nodig, gaat onderstaande ssd passen?

Verwijderd
Nee, hier zit vrijwel geen verschil in. Hardeschijven zijn uitstekend geschikt voor het verwerken van grote bestanden van A tot Z worden uitgelezen of weggeschreven.greatgonzo schreef op maandag 17 februari 2014 @ 20:01:
mijn laptop wordt wat sloompjes, en ik denk erover deze te upgraden met een SSD. Nu vraag ik me twee zaken af:
Een SSD neem je om snel te kunnen opstarten, afsluiten, programma's starten, responstijd binnen programma's, virtual machines, games, random access.
Alles wat met grote bestanden te maken heeft die van begin tot eind worden gelezen of geschreven, is het domein van mechanische schijven. Daar is een SSD maar marginaal sneller in, terwijl een SSD op gebied van random access een factor 100 tot zelfs 1000 keer sneller is dan een mechanische hardeschijf.
Dat is een oudere laptop met HM55-chipset. SATA/300 dus.Ik twijfel over de aansluiting. Ik heb een packard bell tk85.
Prima bruikbaar; al heeft de 50-series chipset wel wat quirks. In het ergste geval dien je IDE emulatiemode te draaien.
Dus als je via nieuwsgroepen een film van 10GB downloadt, laat parren en unrarren op een harde schijf en daarna precies hetzelfde op een ssd, dan wil jij zeggen dat dat evenveel tijd in beslag neemt?Verwijderd schreef op maandag 17 februari 2014 @ 20:33:
Nee, hier zit vrijwel geen verschil in. Hardeschijven zijn uitstekend geschikt voor het verwerken van grote bestanden van A tot Z worden uitgelezen of weggeschreven.
Hij bedoelt dat het geen factor 50+ zal verschillen, zoals bij random acces.GioStyle schreef op maandag 17 februari 2014 @ 20:39:
[...]
Dus als je via nieuwsgroepen een film van 10GB download, laat parren en unrarren op een harde schijf en daarna precies hetzelfde op een ssd, dan wil jij zeggen dat dat evenveel tijd in beslag neemt?

Dat is toch de vraag niet.K4F schreef op maandag 17 februari 2014 @ 20:44:
[...]
Hij bedoelt dat het geen factor 50+ zal verschillen, zoals bij random acces.

Greatgonzo vraagt of een ssd tijdswinst gaat opleveren bij het dl'en, parren en unrarren tegenover een hardeschijf. Dan kunnen we het fijn hebben over factoren, maar het antwoord daarop is ja.

Vandaag nog de gratis tool MiniTool Partition Wizard Home Edition 8.1.1 gebruikt om een partitie op een SSD te alignen,, werkt perfect.
Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.
Wegens nieuws: Toshiba introduceert nieuwe ssd's met 19nm-nand-chips en de verwijzing naar nieuws: Prijzen ssd's dalen al meer dan een jaar bijna niet meer, ben ik nog eens in de pricewatch gedoken: nu zie ik dat de prijzen de laatste sinds het begin van dit jaar toch weer een stevige duik genomen hebben?
Bv de M500 120GB:

Ik ben benieuwd of dit de stock opruiming is voor de nieuwe modellen
Bv de M500 120GB:

Ik ben benieuwd of dit de stock opruiming is voor de nieuwe modellen
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
De M500 is dan wel een duikvlucht aan het nemen ten voordelen van ons.
Maar andere merken/modellen, blijven duur, of worden "exclusiever" en worden alleen nog bij de dure shops verkocht.
Gevolg, het gemiddelde blijft zoals het is.
Edit:
Als ik zo dat nieuws artikel over Toshiba's nieuwe SSD's lees, dan kan ik niks anders denken dan... Ze hebben zichzelf misschien in de voet geschoten door OCZ over te nemen.
Het gros van de mensen koppelt Toshiba schijbaar nu aan OCZ en dus verklaren ze direct dat de SSD's twijfelachtig zijn.
Dat terwijl Toshiba hun eigen NAND en controllers hebben. In Azië zijn ze al een gevestigde naam qua SSD's en ook het aantal wat ze doen afzetten daar is niet verkeerd.
Erbij meegenomen dat veel kleine 3rd party "fabrikanten" re-brands van Toshiba verkopen.
Maar andere merken/modellen, blijven duur, of worden "exclusiever" en worden alleen nog bij de dure shops verkocht.
Gevolg, het gemiddelde blijft zoals het is.
Edit:
Als ik zo dat nieuws artikel over Toshiba's nieuwe SSD's lees, dan kan ik niks anders denken dan... Ze hebben zichzelf misschien in de voet geschoten door OCZ over te nemen.
Het gros van de mensen koppelt Toshiba schijbaar nu aan OCZ en dus verklaren ze direct dat de SSD's twijfelachtig zijn.
Dat terwijl Toshiba hun eigen NAND en controllers hebben. In Azië zijn ze al een gevestigde naam qua SSD's en ook het aantal wat ze doen afzetten daar is niet verkeerd.
Erbij meegenomen dat veel kleine 3rd party "fabrikanten" re-brands van Toshiba verkopen.
[ Voor 57% gewijzigd door Swordlord op 20-02-2014 18:28 ]
Hallo,
Zojuist een account aangemaakt omdat ik al een tijdje mee lees op het forum. Ook vind ik de hoeveelheid informatie netjes uitgewerkt en bevat dit forum een bron van informatie.
Het begintopic is meer dan netjes uitgewerkt en ik gebruik al jaren SSD's in mijn systeem.
Ik zou juist willen reageren nav CiPHER's blog over SSD's.
Mijn SSD is een Intel 520 serie 180GB met in een jaar tijd 3,01 TB aan writes en 5,60 TB aan reads. 10 GB per dag kan dan wel kloppen voor normaal gebruik.
Echter schrok ik van de berichten over Sandforce. Mijn Intel heeft een Sandforce 2281 controller aan boord en ik heb nog nimmer dataverlies gehad of last van 'stille' datacorruptie. Het is een erg fijne SSD die het altijd doet. Echter een paar kleine vragen waar ik zo 123 geen antwoord op kan vinden.
1. De SMART toont bij elke uitschakeling een verkeerde shutdown ofwel een 'unexpected' power loss terwijl ik de laatste Intel drivers gebruik en mijn systeem toch keurig afsluit. Kan dit verder kwaad? Dit is al een jaar lang het geval en nog geen corruptie ondervonden. Maar toch, hoe erg is dit eigenlijk?
2. Laatst nog een volledige scan gedaan met de Intel SSD toolbox 3.2.0 en ook hier geen fouten. In hoeverre is een volledige scan nuttig? Leest het ook bestanden die er al een jaar op staan? Mijn gebruik is 43,38 GB aan vaste data en 124,10 GB vrije ruimte.
3. Loop ik nu een extra potentieel gevaar omdat mijn SSD een Sandforce controller aan boord heeft? Wel met de Intel firmware 400i.
Over de unexpected power loss maak ik me nog het meest zorgen. Verder geen vuiltje aan de lucht.
Bedankt
Zojuist een account aangemaakt omdat ik al een tijdje mee lees op het forum. Ook vind ik de hoeveelheid informatie netjes uitgewerkt en bevat dit forum een bron van informatie.
Het begintopic is meer dan netjes uitgewerkt en ik gebruik al jaren SSD's in mijn systeem.
Ik zou juist willen reageren nav CiPHER's blog over SSD's.
Mijn SSD is een Intel 520 serie 180GB met in een jaar tijd 3,01 TB aan writes en 5,60 TB aan reads. 10 GB per dag kan dan wel kloppen voor normaal gebruik.
Echter schrok ik van de berichten over Sandforce. Mijn Intel heeft een Sandforce 2281 controller aan boord en ik heb nog nimmer dataverlies gehad of last van 'stille' datacorruptie. Het is een erg fijne SSD die het altijd doet. Echter een paar kleine vragen waar ik zo 123 geen antwoord op kan vinden.
1. De SMART toont bij elke uitschakeling een verkeerde shutdown ofwel een 'unexpected' power loss terwijl ik de laatste Intel drivers gebruik en mijn systeem toch keurig afsluit. Kan dit verder kwaad? Dit is al een jaar lang het geval en nog geen corruptie ondervonden. Maar toch, hoe erg is dit eigenlijk?
2. Laatst nog een volledige scan gedaan met de Intel SSD toolbox 3.2.0 en ook hier geen fouten. In hoeverre is een volledige scan nuttig? Leest het ook bestanden die er al een jaar op staan? Mijn gebruik is 43,38 GB aan vaste data en 124,10 GB vrije ruimte.
3. Loop ik nu een extra potentieel gevaar omdat mijn SSD een Sandforce controller aan boord heeft? Wel met de Intel firmware 400i.
Over de unexpected power loss maak ik me nog het meest zorgen. Verder geen vuiltje aan de lucht.
Bedankt
Dat mag dan wel zo zijn, maar waarom hebben ze dan OCZ gekocht? Dat vraag ik me dan toch wel even af.Swordlord schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 17:48:
Dat terwijl Toshiba hun eigen NAND en controllers hebben.
Zal je altijd blijven houden. Na de vertex 4 is ocz op zich redelijk bezig, maar tov samsung en crucial zie ik geen meerwaarde in een ocz of toshiba SSD.
Er zijn nog altijd hele hordes mensen die de hitachi deskstar bij hun 60gxp en 75gxp bijnaampje noemen. Dat terwijl de hitachi deskstar sinds de 7k1000 de meest betrouwbare desktopdisk is die je kunt krijgen. Overigens verkoopt toshiba tegenwoordig ook 5k3000 en 7k3000 deskstars onder hun eigen naam.
Er zijn nog altijd hele hordes mensen die de hitachi deskstar bij hun 60gxp en 75gxp bijnaampje noemen. Dat terwijl de hitachi deskstar sinds de 7k1000 de meest betrouwbare desktopdisk is die je kunt krijgen. Overigens verkoopt toshiba tegenwoordig ook 5k3000 en 7k3000 deskstars onder hun eigen naam.
Ik ben eens rond aan het kijken voor een NGFF 2242 SSD voor mijn laptop (HP Elitebook 850). Intel claimt deze te hebben in de pro 1500 serie, maar die lijkt nergens leverbaar te zijn.
Als ik verder zoek kom ik op ebay dingen tegen met 120 of 128 GB, en een Phison 3109 chipset. Maar als ik zo eens ga zoeken op die chipset, zie ik dat dat een budget ding waarvan de performance tegenvalt.
Heeft iemand al geschikte M.2 NGFF SSD's van 42mm gevonden die ook echt leverbaar zijn, in een capaciteit van 120 GB of hoger ?
Of ervaringen met die phison chipset ?
Als ik verder zoek kom ik op ebay dingen tegen met 120 of 128 GB, en een Phison 3109 chipset. Maar als ik zo eens ga zoeken op die chipset, zie ik dat dat een budget ding waarvan de performance tegenvalt.
Heeft iemand al geschikte M.2 NGFF SSD's van 42mm gevonden die ook echt leverbaar zijn, in een capaciteit van 120 GB of hoger ?
Of ervaringen met die phison chipset ?
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Van Phison wil je wegblijven, performance en betrouwbaarheid zijn niet de moeite. Maar ik zie ook inderdaad nergens de 42mm versies beschikbaar, blijkbaar moet je deze verwachten van Intel en Plextor maar beide zijn al maanden te laat ermee.
Het heeft ook niet echt haast, die laptop heeft al een 256GB SSD (2,5") maar liever vervang ik die door een 1TB drive, gecombineerd met een NGFF SSD.
Momenteel heb ik een externe drive voor mijn bulk-data en dat werkt ook goed (dat handige ding van Zalman met virtual optical drive) .
Wat mij ook nog niet helemaal duidelijk is met die NGFF aansluiting, is of zo'n ssd dan direct als achi-device via de pci-e bus aangesloten wordt, of dat er toch nog een SATA-controller is. Het NGFF-slot kan beide.
Momenteel heb ik een externe drive voor mijn bulk-data en dat werkt ook goed (dat handige ding van Zalman met virtual optical drive) .
Wat mij ook nog niet helemaal duidelijk is met die NGFF aansluiting, is of zo'n ssd dan direct als achi-device via de pci-e bus aangesloten wordt, of dat er toch nog een SATA-controller is. Het NGFF-slot kan beide.
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Inderdaad, duidelijk is het niet. Als ik het goed begrijp zou je bij NGFF beide systemen kunnen hebben, evenals bij SATA Express: dus SATA of PCIe. Als het SATA is, ben je natuurlijk gelimiteerd tot SATA-snelheden en de latency ligt ook hoger.
Sinds een week heb ik mijn Samsung 840 Evo 250GB binnen gekregen, de snelheid is prima en al helemaal met Rapid mode aan! Daar heb ik dus geen problemen mee..
Echter..
Gisteren was ik Arma 3 aan het spelen met Rapid mode aan en ondertussen ging ik met alt-tab naar het bureaublad en wou hier even iets opzoeken op internet. Toen ik dit wou doen gaf mijn computer aan dat deze onvoldoende virtueel geheugen had. Ik had het virtueel geheugen toen op 200-2000mb (op aanraden van Samsung Magician) ingesteld. Op dit moment heb ik 8 gb geheugen van Corsair 1600mhz in mijn computer zitten dus dit zou voldoende moeten zijn. Ook als ik mijn virtueel geheugen op automatisch zet heb ik hetzelfde probleem.. What to do? Welke grootte zou wel voldoende moeten zijn?
Echter..
Gisteren was ik Arma 3 aan het spelen met Rapid mode aan en ondertussen ging ik met alt-tab naar het bureaublad en wou hier even iets opzoeken op internet. Toen ik dit wou doen gaf mijn computer aan dat deze onvoldoende virtueel geheugen had. Ik had het virtueel geheugen toen op 200-2000mb (op aanraden van Samsung Magician) ingesteld. Op dit moment heb ik 8 gb geheugen van Corsair 1600mhz in mijn computer zitten dus dit zou voldoende moeten zijn. Ook als ik mijn virtueel geheugen op automatisch zet heb ik hetzelfde probleem.. What to do? Welke grootte zou wel voldoende moeten zijn?
Dit heeft niks met je SSD te maken. Ik zou hier een los topic voor starten. Je moet even het geheugengebruik in de taskmanager checken, maar verder off-topic ga ik hier niet.
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Hé, ligt het nou aan mij of was de 840 EVO 750GB gisteren nog 85 euro duurder?
Dat zou best eens kunnen. Sowieso schieten de prijzen omlaag laatste tijd, je hebt al een M500 240GB voor onder de €100 nu
The devil is in the details.
En de M500 120GB is onder de 60,- die ik nu waarschijnlijk armer ben omdat ik mijn vriendin het heb beloofd dat wanneer het onder de €60,- is ik haar eentje doe.

Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Zag het ook net....en JA nu moet jeQuad schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 19:41:
En de M500 120GB is onder de 60,- die ik nu waarschijnlijk armer ben omdat ik mijn vriendin het heb beloofd dat wanneer het onder de €60,- is ik haar eentje doe.![]()
Een 480GB M500 voor € 193,--
[ Voor 5% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 04-03-2014 19:56 ]
Heb even wat grafiekjes online gezet van de prijzen en de prijs per GB van een setje SSD's waarvan ik de prijs al een tijdje volg.
Idd wow deze Samsung EVO 750GB -->Jerrythafast schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 20:28:
Heb even wat grafiekjes online gezet van de prijzen en de prijs per GB van een setje SSD's waarvan ik de prijs al een tijdje volg.
http://azerty.nl/producte...ache.html?channel_code=40 @ € 263,02 incl. porto !!
Ik wil een SSD aansluiten op een esata poort en het liefst voeden via USB en niet via een externe adapter. In dit topic zie ik welgeteld 1 suggestie, de pricewatch: Delock 2.5" HDD Behuizing (42488)
Zijn er nog andere ervaringen?
edit: hrm, misschien deze lijst http://tweakers.net/categ...ES6A1ve8zVoPNueBiu9x611h8
Zijn er nog andere ervaringen?
edit: hrm, misschien deze lijst http://tweakers.net/categ...ES6A1ve8zVoPNueBiu9x611h8
[ Voor 28% gewijzigd door sphere op 05-03-2014 12:55 ]
Belofte maakt schuldQuad schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 19:41:
En de M500 120GB is onder de 60,- die ik nu waarschijnlijk armer ben omdat ik mijn vriendin het heb beloofd dat wanneer het onder de €60,- is ik haar eentje doe.![]()
Zal ze zeker blij mee zijn.
De afgelopen dagen enkele keren problemen gehad met mijn pc, vermoeden ging naar mijn SSD, vandaag eens gescand met hdtune en er bleek een bad block te zijn. Met DRevitalize dat block uitgeschakeld en laten vervangen, nu lijkt alles weer in orde.
Het betreft een OCZ Solid 2 met Indilinx Barefoot controller van 120GB groot. De SSD zal een jaar of 4 oud zijn inmiddels. Power on time van 290 dagen en heeft 6,7TB weggeschreven door de tijd heen. Ik heb ook nog een KIngston SSDNow V425 van 64GB, die zal een jaar of 3 oud zijn en een mSata Crucial M500 van 240GB.
Eigenlijk vind ik het best interessant. Veel critici waren bang dat je binnen de korste keren door je writes heen zou zijn en de SSD stuk zou gaan. Na 4 jaar intensief gebruik werkt het eigenlijk allemaal nog prima. Het grote verschil wat je met harddisks merkt is de snelheid en dat ik totaal niet meer de behoefte heb om mijn computers opnieuw te installeren. Eerder deed ik dat nog wel eens om weer wat snelheid terug te krijgen maar het is geheel niet meer nodig. De Windows installatie van 4 jaar oud voelt aan alsof hij er gisteren op is gezet.
Maar goed, met de eerste tekenen van problemen in het achterhoofd ook maar weer vooruit aan het kijken naar een andere SSD voor mijn pc. Ik zie Samsung 840 EVO's en Crucial M500. Verhoudingsgewijs zijn die dingen ook totaal niet duur meer, de Solid2 120GB kostte toen ik hem kocht dacht ik rond de 250 euro. Daar koop je nu een 750GB Samsung 840 EVO voor. In dat geval zou ik uitkunnen zonder aparte harddisk in mijn pc voor opslag, klinkt erg verleidelijk.
Het betreft een OCZ Solid 2 met Indilinx Barefoot controller van 120GB groot. De SSD zal een jaar of 4 oud zijn inmiddels. Power on time van 290 dagen en heeft 6,7TB weggeschreven door de tijd heen. Ik heb ook nog een KIngston SSDNow V425 van 64GB, die zal een jaar of 3 oud zijn en een mSata Crucial M500 van 240GB.
Eigenlijk vind ik het best interessant. Veel critici waren bang dat je binnen de korste keren door je writes heen zou zijn en de SSD stuk zou gaan. Na 4 jaar intensief gebruik werkt het eigenlijk allemaal nog prima. Het grote verschil wat je met harddisks merkt is de snelheid en dat ik totaal niet meer de behoefte heb om mijn computers opnieuw te installeren. Eerder deed ik dat nog wel eens om weer wat snelheid terug te krijgen maar het is geheel niet meer nodig. De Windows installatie van 4 jaar oud voelt aan alsof hij er gisteren op is gezet.
Maar goed, met de eerste tekenen van problemen in het achterhoofd ook maar weer vooruit aan het kijken naar een andere SSD voor mijn pc. Ik zie Samsung 840 EVO's en Crucial M500. Verhoudingsgewijs zijn die dingen ook totaal niet duur meer, de Solid2 120GB kostte toen ik hem kocht dacht ik rond de 250 euro. Daar koop je nu een 750GB Samsung 840 EVO voor. In dat geval zou ik uitkunnen zonder aparte harddisk in mijn pc voor opslag, klinkt erg verleidelijk.
Sinds een maandje heb ik de M500 240gb in gebruik en kan niet meer zonder deze ssd. Het is mijn eerste en dacht eerst wat een onzin maar zo lekker snel!
Reboot in 25 seconden en opstarten in misschien 10 seconden. Programma's openen razend snel!
Reboot in 25 seconden en opstarten in misschien 10 seconden. Programma's openen razend snel!
Inderdaad. Nog heel kort geleden voorspelde ik dat je volgend jaar (2015) al waarschijnlijk erg verouderd bezig bent als je nog een hard disk hebt.GH45T schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 19:27:
"knip" de Solid2 120GB kostte toen ik hem kocht dacht ik rond de 250 euro. Daar koop je nu een 750GB Samsung 840 EVO voor. In dat geval zou ik uitkunnen zonder aparte harddisk in mijn pc voor opslag, klinkt erg verleidelijk.
Met deze winter prijsdaling komt de "ondergang" van de Hard disk weer een stuk sneller dichterbij.
Voor mass storage zijn harddisks nog hartstikke actueel. In mijn server zit 7TB aan harddisks, die ga ik niet zomaar vervangen door SSD's. Ik heb 2 externe harddisks voor back-up, 1 van 2TB en 1 van 4TB, ook die ga ik niet zomaar vervangen door SSD's.Reepje schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 22:10:
[...]
Inderdaad. Nog heel kort geleden voorspelde ik dat je volgend jaar (2015) al waarschijnlijk erg verouderd bezig bent als je nog een hard disk hebt.
Met deze winter prijsdaling komt de "ondergang" van de Hard disk weer een stuk sneller dichterbij.
Maar goed, voor veel mensen zal over een jaar inderdaad enkel een SSD genoeg zijn. Al denk ik dat externe harddisk nog gewoon actueel blijven.
Inderdaad voor 'vaste data' hoef je niet persé ssd's te hebben.
Een tweede ssd naast je OS ssd voor bijvoorbeeld Steam en Origin content is op zich wel een vooruitgang.
Een tweede ssd naast je OS ssd voor bijvoorbeeld Steam en Origin content is op zich wel een vooruitgang.
Even een post van een tijdje terug quoten. Ik ben voor een kennis van me aan het kijken voor een nieuwe laptop, ze wil hier waarschijnlijk een SSD in hebben en ik wil deze op deze manier overnemen van de oude HD.Gandalf schreef op zondag 10 november 2013 @ 12:34:
[...]
Je moet dan wel een usb stick van minimaal 16GB in huis hebben.
Hieronder de procedure van Lenovo:
http://support.lenovo.com...etail.page?DocID=HT076024
Wordt op deze manier ook de herstelpartitie naar de SSD geschreven, of alleen de daadwerkelijke installatie. Indien dit niet zo is, is het later nog mogelijk aan herstelmedia te komen? Ze zit op dit moment in het buitenland en het is niet ondenkbaar dat ze daar weer heen gaat. In geval van problemen wil ik dat ze zelf de pc vanuit de image kan herstellen.
Waarom niet gewoon clone software gebruiken?
⏩ PVOutput☀️
Hey menschen,
Misschien is het al voor bij gekomen, maar ik wil toch even melden. Ik heb zelf een Lenovo Y510p. Ik ben erg tevreden over deze laptop, alleen niet over de harde schijf. Deze heb ik dus vervangen door een SSD.
Een Kingston V200 om precies te zijn. Er kleefde echter een probleem hieraan. Na een verse installatie van Windows 8.1, wilde de laptop niet normaal uit slaapstand komen. Er verscheen een blue screen, en er werd geen memory dump gemaakt. Ik ben gaan zoeken, en kwam er achter dat de Intel RST (Rapid Storage Technology) de boosdoener was. Na die geïnstalleerd te hebben doet de laptop het weer perfect.
Dus, als je een pc/laptop hebt met sleep problemen, en heb je een SSD en Intel RST geïnstalleerd, check of het verwijderen helpt.
Misschien is het al voor bij gekomen, maar ik wil toch even melden. Ik heb zelf een Lenovo Y510p. Ik ben erg tevreden over deze laptop, alleen niet over de harde schijf. Deze heb ik dus vervangen door een SSD.
Een Kingston V200 om precies te zijn. Er kleefde echter een probleem hieraan. Na een verse installatie van Windows 8.1, wilde de laptop niet normaal uit slaapstand komen. Er verscheen een blue screen, en er werd geen memory dump gemaakt. Ik ben gaan zoeken, en kwam er achter dat de Intel RST (Rapid Storage Technology) de boosdoener was. Na die geïnstalleerd te hebben doet de laptop het weer perfect.
Dus, als je een pc/laptop hebt met sleep problemen, en heb je een SSD en Intel RST geïnstalleerd, check of het verwijderen helpt.
Goedenavond,
Ik heb vandaag een Samsung 840 evo van 250gb in mijn laptop geinstalleerd (met hulp). Daarnaast is de standaard 500gb hdd als opslag in de Asus n76 gebleven. Toen de 500gb hdd er alleen in zat hoorde ik de laptop niet. Nu met de ssd er in hoor ik de laptop ineens werken, Hoe kan dat ? wat kan er verkeerd zijn gegaan?
En niet alleen dat. Ik heb opeens allerlei trillingen in het beeldscherm, witte wazige, hotizontale trillingen die je vooral op zwart/grijze achtergrond ziet, bijvoorbeeld op mijn bureau achtergrond.
Komt iemand dit bekend voor?
Ik heb vandaag een Samsung 840 evo van 250gb in mijn laptop geinstalleerd (met hulp). Daarnaast is de standaard 500gb hdd als opslag in de Asus n76 gebleven. Toen de 500gb hdd er alleen in zat hoorde ik de laptop niet. Nu met de ssd er in hoor ik de laptop ineens werken, Hoe kan dat ? wat kan er verkeerd zijn gegaan?
En niet alleen dat. Ik heb opeens allerlei trillingen in het beeldscherm, witte wazige, hotizontale trillingen die je vooral op zwart/grijze achtergrond ziet, bijvoorbeeld op mijn bureau achtergrond.
Komt iemand dit bekend voor?
Je kan beter in je eigen topic blijven. Dan zien de mensen ook meteen waar het om gaat, want dit is nu niet echt een ssd probleem (alhoewelhet wel is vooroorzaakt bij een upgrade naar een ssd). Je geeft zelf al aan dat je er weinig kaas van gegeten hebt. Dat maakt het erg moeilijk om nu de vinger op de zere plek te leggen. Ik zou zeggen : laat het dan toch door een professional doen.
Ssd hulp voor mijn Asus N76
Mij is precies hetzelfde opgevallen bij mijn Intel 520, inmiddels >300 AE (unexpected power loss count). Mij is daarbij opgevallen dat bij afsluiten vanuit Linux alleen de power cycle flag wordt verhoogd (dus de ssd wordt correct afgesloten, maar dat bij gebruik van Windows 8.1 (met de generieke MS drivers en ook met de AMD AHCI (WHQL) drivers)jimh307 schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 21:19:
...
...
Hoe belangrijk het is weet ik niet (de SSD lijkt prima te werken), maar ik zal als ik Windows wil afsluiten voorlopig maar rebooten naar Linux en vanuit Linux afsluiten.
Lijkt me inderdaad een eerste teken aan de wand dat de oude stock lijkt 'gedumpt' te worden maar dat is alleen maar goed voor ons als consument uiteraard. Als je kijkt in specifiek naar de mSATA uitvoeringen heb ik wel de indruk dat de Samsung 840 EVO mSATA 500GB op deze manier overpriced geraakt is want deze twee zijn toch erg vergelijkbaar of vergis ik me daarin?
http://tweakers.net/price...;361757;325170/categorie/
Verwijderd
Met oude stock bedoel je 2D nand en met nieuwe stock 3D nand hoop ik , dat gaat alle writecycles overtreffen met een behoorlijke factor .
Samsung met 35 000
http://techon.nikkeibp.co.../NEWS_EN/20140218/334660/
Samsung met 35 000
Bedankt voor je reactie.Reepje schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 10:11:
[...]
Je kan beter in je eigen topic blijven. Dan zien de mensen ook meteen waar het om gaat, want dit is nu niet echt een ssd probleem (alhoewelhet wel is vooroorzaakt bij een upgrade naar een ssd). Je geeft zelf al aan dat je er weinig kaas van gegeten hebt. Dat maakt het erg moeilijk om nu de vinger op de zere plek te leggen. Ik zou zeggen : laat het dan toch door een professional doen.
Ssd hulp voor mijn Asus N76
Ik kan gewoon terug gaan, geen probleem. Omdat hier veel volk komt met allerlei ssd ervaringen, dacht ik even kijken of iemand dit bekend voor komt zodat ik het zelf kan proberen.
Je weet maar nooit
In de Crucial m500 zit een "nieuwer" ONFi NAND type dan de gebruikelijke SSD's, namelijk NAND met 128Gbit per die..Ravefiend schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 18:07:
[...]
Lijkt me inderdaad een eerste teken aan de wand dat de oude stock lijkt 'gedumpt' te worden maar dat is alleen maar goed voor ons als consument uiteraard. Als je kijkt in specifiek naar de mSATA uitvoeringen heb ik wel de indruk dat de Samsung 840 EVO mSATA 500GB op deze manier overpriced geraakt is want deze twee zijn toch erg vergelijkbaar of vergis ik me daarin?
http://tweakers.net/price...;361757;325170/categorie/
Tot nu toe heeft Crucial/Micron exclusief dit NAND.
Dit NAND is prijs/capaciteit een stuk gunstiger en dat zie je dus ook terug in de prijzen nu schijnbaar de productie ervan goed loopt.
Samsung heeft TLC NAND, wat ook prijs/capaciteit gunstig is.
Alleen ze hebben erg lang de prijs van de 840 en 840 EVO hoog gehouden, ook al zit er prijstechnisch goedkoper nand in...
[ Voor 13% gewijzigd door Swordlord op 08-03-2014 20:21 ]
Right, en vandaar dat je dus pas maximale prestatie haalt met Crucial M500 480GB dan wel de 960GB versie. Het blijft toch wel indrukwekkend in vergelijking met mijn eerste SSD, de Intel X-25M 80GB met zijn 32Gbit chips, met ondertussen 10.26 TB aan Host Writes op de teller (Re-alloc Sec Raw 12 / Normalized 100 aka All Good). Gekocht op 29/9/2009 voor 188 euro, bijna net zoveel als de Crucial M500 480GB vandaag.Swordlord schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 20:14:
[...]
In de Crucial m500 zit een "nieuwer" ONFi NAND type dan de gebruikelijke SSD's, namelijk NAND met 128Gbit per die..
Tot nu toe heeft Crucial/Micron exclusief dit NAND.
Dit NAND is prijs/capaciteit een stuk gunstiger en dat zie je dus ook terug in de prijzen nu schijnbaar de productie ervan goed loopt.
[ Voor 22% gewijzigd door Ravefiend op 09-03-2014 10:07 ]
Ik heb niet echt eenduidige informatie kunnen vinden of dit nou problematisch is of niet. Ik heb ook commentaar gevonden dat dat een probleem is van de Intel 520-serie, en dat je niet teveel waarde moet hechten aan het getal (dat kan ik me best voorstellen, want de crucial m500 op dezelfde controller verhoogd alleen de 0C, niet ook de AE). Weet iemand hier nog wat meer van?begintmeta schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 13:33:
[...]
Mij is precies hetzelfde opgevallen bij mijn Intel 520, inmiddels >300 AE (unexpected power loss count). ...
Dat kan ik beamen. Dat is hier ook het geval.quote: GH45THet grote verschil wat je met harddisks merkt is de snelheid en dat ik totaal niet meer de behoefte heb om mijn computers opnieuw te installeren. Eerder deed ik dat nog wel eens om weer wat snelheid terug te krijgen maar het is geheel niet meer nodig. De Windows installatie van 4 jaar oud voelt aan alsof hij er gisteren op is gezet.
Vroeger installeerde ik Windows zeker eens per kwartaal om snelheid te winnen. Vermoedelijk heeft dit te maken omdat een SSD zo snel is met het lezen van gefragmenteerde bestanden waarbij het niet uitmaakt waar ze op de SSD staan. Op een harddisk raken de vele kleine bestanden verspreid over de partitie en kon je vaak defragmenteren om enige snelheid terug te winnen.
Mijn Windows 7 installatie is 1 jaar oud deze maand en het lijkt er inderdaad op alsof deze gisteren erop is gezet.
Op mijn laptop defragmenteer ik me rot om de snelheid er een beetje in te houden (installatie Windows 8 ook een jaartje oud).
Maar goed. Dit is in ieder geval een positief punt van SSD's
[ Voor 0% gewijzigd door jimh307 op 10-03-2014 12:00 . Reden: naam quotemark ]
Verwijderd
Zie net dat de M500 120GB onder de €60 is. Dat word binnenkort de 2 overgebleven desktops hier in huis upgraden die nog niet aan de beurt waren geweest. SSD in alle laptops bevalt zo goed dat de desktops waar het grote werk op gebeurd nu ook maar eens moeten.
Ik heb een paar dagen geleden een Intel 330 120GB in m'n laptop gebouwd maar het geheel loopt niet echt soepel. Als ik de Intel Rapid Storage drivers installeer dan weigert de laptop nog om goed te hibernaten, het scherm wordt zwart maar het systeem blijft aan. Ook loopt het systeem >50% van de keren tijdens het booten vast waardoor ik hem met de knop moet uitzetten en opnieuw moet laten booten.
Uitschakelen van DIPM in Intel RST laat het systeem iets minder vaak vastlopen maar nog steeds is het probleem ruimschoots aanwezig. Als ik Intel RST weer verwijder dan werkt alles perfect, alleen gaat m'n batterij wel merkbaar sneller leeg vergeleken met een Intel 320 120GB (die hiervoor erin zat) en de 2,5" HDD. De 320 heeft deze problemen nooit gegeven en ook DIPM stond altijd aan.
Als ik DIPM aan laat staan met de Intel 330 dan heb ik ook regelmatig dat de SSD 10sec niks doet; het pijltje beweegt nog wel maar er is even geen diskactiviteit mogelijk.
De laptop heeft de volgende specificaties:
i5 3210M
12GB ram
HM76
Windows 8.1
Wat heb ik geprobeerd:
- de laatste firmware geïnstalleerd op de SSD (stond er al op);
- de laatste versie van Intel RST geïnstalleerd en ook de versie van daarvoor geprobeerd;
- de laatste versie van de Intel Management Engine Interface geïnstalleerd;
- Fast boot uitgezet (maakt niks uit, staat nu weer aan);
- de homegroup verlaten.
Heeft iemand enig idee waar het probleem kan zitten?
Of is de 330 van Intel gewoon gaar? Hij is bijna 2 jaar oud inmiddels.
Uitschakelen van DIPM in Intel RST laat het systeem iets minder vaak vastlopen maar nog steeds is het probleem ruimschoots aanwezig. Als ik Intel RST weer verwijder dan werkt alles perfect, alleen gaat m'n batterij wel merkbaar sneller leeg vergeleken met een Intel 320 120GB (die hiervoor erin zat) en de 2,5" HDD. De 320 heeft deze problemen nooit gegeven en ook DIPM stond altijd aan.
Als ik DIPM aan laat staan met de Intel 330 dan heb ik ook regelmatig dat de SSD 10sec niks doet; het pijltje beweegt nog wel maar er is even geen diskactiviteit mogelijk.
De laptop heeft de volgende specificaties:
i5 3210M
12GB ram
HM76
Windows 8.1
Wat heb ik geprobeerd:
- de laatste firmware geïnstalleerd op de SSD (stond er al op);
- de laatste versie van Intel RST geïnstalleerd en ook de versie van daarvoor geprobeerd;
- de laatste versie van de Intel Management Engine Interface geïnstalleerd;
- Fast boot uitgezet (maakt niks uit, staat nu weer aan);
- de homegroup verlaten.
Heeft iemand enig idee waar het probleem kan zitten?
[ Voor 10% gewijzigd door MensionXL op 11-03-2014 19:55 ]
Sandforce en sleep...
Dat is gewoon een ramp soms
en is vaak weinig aan te doen.
De enige oplossing om alles gewoon soepel te laten lopen, is wat jij ook al had geconcludeerd. Het werken met de standaard windows AHCI driver.
Want hoe minder functionaliteit de drive kan uitvoeren door de driver, hoe minder er fout kan gaan
Dat is gewoon een ramp soms
De enige oplossing om alles gewoon soepel te laten lopen, is wat jij ook al had geconcludeerd. Het werken met de standaard windows AHCI driver.
Want hoe minder functionaliteit de drive kan uitvoeren door de driver, hoe minder er fout kan gaan
[ Voor 74% gewijzigd door Swordlord op 11-03-2014 19:58 ]
De Samsung 840 EVO 750GB is weer iets duurder geworden was op 4 Maart € 263,02 incl. porto bij Azerty...
Hmm wat een triest gedoe allemaal dan, is de drive dan niet helemaal lekker meer? Want met de Intel RST drivers zou het toch ook 'gewoon' moeten kunnen werken?Swordlord schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 19:54:
Sandforce en sleep...
Dat is gewoon een ramp somsen is vaak weinig aan te doen.
Het is een bug/issue, met power management en raar genoeg, bij de ene hardware combinatie steekt het zijn hoofd op en bij de andere niet.
Het is dus redelijk random...
Intel RST drivers heeft power management functionaliteit en de windows drivers niet. Daarom dat met de windows drivers een sandforce gebaseerde drive niet zo snel bugged.
Intel RST drivers heeft power management functionaliteit en de windows drivers niet. Daarom dat met de windows drivers een sandforce gebaseerde drive niet zo snel bugged.
Oke duidelijk, bedankt!Swordlord schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 20:12:
Het is een bug/issue, met power management en raar genoeg, bij de ene hardware combinatie steekt het zijn hoofd op en bij de andere niet.
[ Voor 5% gewijzigd door MensionXL op 11-03-2014 21:23 ]
Deze hebben geen SF controller?
⏩ PVOutput☀️
Niet.MensionXL schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 21:21:
[...]
Oke duidelijk, bedankt!In hoeverre komt dit voor bij de Samsung 840's en Crucial M500's eigenlijk?
Het zijn dan ook geen sandforce drives.
Same herebegintmeta schreef op zondag 09 maart 2014 @ 15:57:
[...]
Ik heb niet echt eenduidige informatie kunnen vinden of dit nou problematisch is of niet. Ik heb ook commentaar gevonden dat dat een probleem is van de Intel 520-serie, en dat je niet teveel waarde moet hechten aan het getal (dat kan ik me best voorstellen, want de crucial m500 op dezelfde controller verhoogd alleen de 0C, niet ook de AE). Weet iemand hier nog wat meer van?
Ook ik hecht er niet al te veel waarde aan al vind ik het fijn te horen dat ik niet de enigste ben met dit probleem. Misschien een slordigheid van drivers of het moederbord? Het heeft mijn data op de SSD geen kwaad gedaan in ieder geval.
Vraag: hoe goed gaat de Intel 520 serie om met garbage collection? Nu mijn Windows en data al een vol jaar op de SSD staan hoop ik wel dat statische data (data zoals games en pdf files) ook verplaatst wordt over minder beschreven blokken zodat het verhaal van 1 jaar dataretentie niet op gaat voor statische data.
Ze is er inmiddels heel blij mee.WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 19:53:
[...]
Zag het ook net....en JA nu moet je
Een 480GB M500 voor € 193,--
⏩ PVOutput☀️
Anandtech: Testing SATA Express And Why We Need Faster SSDs
[ Voor 40% gewijzigd door Help!!!! op 13-03-2014 12:30 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Van die kabel word ik niet hitsig

Als ik het goed zie, ben je met 2 SSD's in Raid0 sneller dan die hele SATA Express oplossing die je 2 6Gbs Sata-poorten kost.
Het mooiste zou gewoon een PCIe (v3.0) insteekkaart-SSD zijn (voor desktop) die direct op de CPU PCIe-lanes aangesloten wordt. Het kost je dan geen SATA-poorten op je moederbord.
bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD
Bizar ook dat er met geen enkel woord wordt gesproken over M.2 , die ook pci-e lanes direct naar de ssd controller brengt als ik het goed begrijp.
En dat zie je fout...bitshape schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 13:43:
[...]
Als ik het goed zie, ben je met 2 SSD's in Raid0 sneller dan die hele SATA Express oplossing die je 2 6Gbs Sata-poorten kost.
Het mooiste zou gewoon een PCIe (v3.0) insteekkaart-SSD zijn (voor desktop) die direct op de CPU PCIe-lanes aangesloten wordt. Het kost je dan geen SATA-poorten op je moederbord.
De sequentiele snelheid is inderdaad zo snel als 2 SSD's in RAID-0...
Maar de response tijd wordt meer dan gehalveerd uiteindelijk, wat vooral voor professionele doeleindes weer heel positief is.
En dat scenario wat jij aankaart, dat is waar het naartoe zal gaan.
[ Voor 6% gewijzigd door Swordlord op 13-03-2014 13:56 ]
Anandtech: Crucial M550 Review: 128GB, 256GB, 512GB and 1TB Models Tested
With the M500 Crucial was mainly targeting the mainstream market. The performance was mostly better than in the m4 days but only mediocre compared to other SSDs in the market. The introduction of the likes of the SanDisk Extreme II, Seagate SSD 600, and OCZ Vector 150 has upped the ante even more in the enthusiast segment and it has become clear that the M500 has no place there. To stay competitive in all product areas, Crucial is now launching the big brother to their M500: the M550.

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD
Wou net exact hetzelfde plaatsen,
We hebben hier nog de review van de M500 tegoedDon Roberto schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 13:11:
[...]
Wou net exact hetzelfde plaatsen,maar zag ook dat de buren inmiddels ook de SSD getest hebben. Wellicht dus vandaag nog een review?
Verwijderd
Lieve mensen,
Ik heb een Samsung EVO 840 SSD.
Zijn er nog tweaks wat ik kan uitvoeren op mijn Acer V3 laptop?
(Zonder naar de bijgeleverde Samsung Magician te kijken)..
Dank alvast!
Ik heb een Samsung EVO 840 SSD.
Zijn er nog tweaks wat ik kan uitvoeren op mijn Acer V3 laptop?
(Zonder naar de bijgeleverde Samsung Magician te kijken)..
Dank alvast!
M3E46...
In dit topic was het al besproken...
Levensduur van een SSD?
Hier nog eens:
Waarom opletten met een SSD installatie?
DUS! GEEN TWEAKS UITVOEREN!!!
In dit topic was het al besproken...
Levensduur van een SSD?
Hier nog eens:
Waarom opletten met een SSD installatie?
DUS! GEEN TWEAKS UITVOEREN!!!
[ Voor 68% gewijzigd door Swordlord op 18-03-2014 13:46 ]
Verwijderd
Oke, sorry mijn vriend..Swordlord schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 13:42:
M3E46...
Voor de zoveelste keer!
FOR THE LOVE OF GOD..... GEEN TWEAKS UITVOEREN!!!
Want las dit, dacht ik moest beide vinkjes aanzetten..

Afblijven...
Laten staan zoals het is
Laten staan zoals het is
Verwijderd
Dank mijn vriend. Ik heb echt wat aan jou.
Ik zal nu afblijven van alles. Je bent een goed man! *Geeft virtuele knuffel.
Denk niet dat dat snel zal gebeuren. De komende weken zullen er nog een aantal andere SSD's gelanceerd worden. Wellicht dus een totale round-up review?bitshape schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 13:15:
[...]
We hebben hier nog de review van de M500 tegoed, kunnen ze meteen deze M550 ook mooi meepakken.
Eigenlijk is er maar één review over de M500 te vinden hier op Tweakers
Als er zo'n review wordt gemaakt zoals jij hebt gedaan, dan krijgt de rest gewoon koud water vreesDon Roberto schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 13:54:
[...]
Eigenlijk is er maar één review over de M500 te vinden hier op Tweakers. Wat opvallend is, want de SSD is al lange tijd uit en ook redelijk populair.
Hell... Ik zelf zou er ook niet aan kunnen tippen
[ Voor 7% gewijzigd door Swordlord op 18-03-2014 13:58 ]
Je pijl wijst naar een Seagate HDD, en niet naar een SSDVerwijderd schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 13:46:
[...]
Oke, sorry mijn vriend..
Want las dit, dacht ik moest beide vinkjes aanzetten..
[afbeelding]
Mja, iedereen holt achter Samsung aan, want de EVO haalt goede cijfers en is dus populair. Persoonlijk ga ik liever voor de M500: op papier betrouwbaarder, veel goedkoper en het prestatieverschil merk je in de praktijk niet.
Verder heb ik nog 2 servers draaien met 6x256GB Crucial M4 in RAID6. Wel paar procent overprovisioning, maar een M500 zou zo'n ding niet kunnen vervangen. De M550 gebruikt minder NAND voor RAIN en zou daarmee de oude M4's in die servers kunnen aflossen zonder de hele zooi down te hoeven gooien. Denk alleen dat ik eerder die M550's in de standby server prak en de oude M4's uit de standby server in de productiebak druk als de eerste M4's uit beginnen te vallen, de standby server doet eigenlijk de hele dag niks terwijl de productiebak 24/7 staat te schrijven.
Verder heb ik nog 2 servers draaien met 6x256GB Crucial M4 in RAID6. Wel paar procent overprovisioning, maar een M500 zou zo'n ding niet kunnen vervangen. De M550 gebruikt minder NAND voor RAIN en zou daarmee de oude M4's in die servers kunnen aflossen zonder de hele zooi down te hoeven gooien. Denk alleen dat ik eerder die M550's in de standby server prak en de oude M4's uit de standby server in de productiebak druk als de eerste M4's uit beginnen te vallen, de standby server doet eigenlijk de hele dag niks terwijl de productiebak 24/7 staat te schrijven.
Verwijderd
Ow, haha.. Sorry man, maar staat zelfde beschreven wat ik bedoelde.u_nix_we_all schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 13:59:
[...]
Je pijl wijst naar een Seagate HDD, en niet naar een SSD
Pff, wat een slimmerds hier.
Ooit ga ik jou inhuren als ik je nodig heb!
Dank man!
Verwijderd
Klopt, heb je mooi gezegd.. Alleen ja, van Crucial hoor ik weinig.._JGC_ schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 14:01:
Mja, iedereen holt achter Samsung aan, want de EVO haalt goede cijfers en is dus populair. Persoonlijk ga ik liever voor de M500: op papier betrouwbaarder, veel goedkoper en het prestatieverschil merk je in de praktijk niet.
En Samsung is toch bekender, (naar mijn gevoel betrouwbaarder), maar las een test, dat een Crucial toch iets betrouwbaarder blijkt te zijn..
Persoonlijk vind ik het echt jammer dat er gewoon weinig (kwalitatieve) reviews worden geschreven, maar dat ligt wellicht aan andere zaken. Als één persoon een goede review schrijft, betekent dat toch niet dat jij zelf een andere niet kan helpen met jouw review. Uiteindelijk gaat het er niet om of je aan de review kan tippen, maar dat jij je eigen verhaal vertelt over het product wat jij bezit.Swordlord schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 13:57:
[...]
Als er zo'n review wordt gemaakt zoals jij hebt gedaan, dan krijgt de rest gewoon koud water vreesZe kunnen er toch niet aan tippen denken ze.
Hell... Ik zelf zou er ook niet aan kunnen tippen
De M500 beschikt inderdaad over meerdere capacitors, maar er is één persoon die een hele goede blog over betrouwbaarheid heeft geschreven van SSD's.Verwijderd schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 14:13:
[...]
Klopt, heb je mooi gezegd.. Alleen ja, van Crucial hoor ik weinig..
En Samsung is toch bekender, (naar mijn gevoel betrouwbaarder), maar las een test, dat een Crucial toch iets betrouwbaarder blijkt te zijn..
Er is nog een factor van belang bij SSD's die niet vaak besproken wordt, en dat is degradatie van performance na verloop van tijd. Ik hoor geruchten dat de Crucial M500 veel beter blijft presteren dan een Samsung 840Pro, maar kan nergens concrete data hierover vinden.
Ook zit ik nog te kijken naar implicaties van virtualisatie en SSD's. Het probleem zit er in dat TRIM op filesystemnivo gedaan wordt, en als je een blockdevice als disk aan een VM doorgeeft, de trim-commando's niet gaan werken. En op de host kan het ook niet want die heeft geen filesystem.
Iemand daar al eens iets op gevonden. Voor ESXi zou je je datastores via NFS kunnen doen om het op te lossen, maar voor KVM met LVM diskimages zoek ik nog een oplossing ...
Ook zit ik nog te kijken naar implicaties van virtualisatie en SSD's. Het probleem zit er in dat TRIM op filesystemnivo gedaan wordt, en als je een blockdevice als disk aan een VM doorgeeft, de trim-commando's niet gaan werken. En op de host kan het ook niet want die heeft geen filesystem.
Iemand daar al eens iets op gevonden. Voor ESXi zou je je datastores via NFS kunnen doen om het op te lossen, maar voor KVM met LVM diskimages zoek ik nog een oplossing ...
Even over de M550
op AnandTech staat dit:
Feature wise the M550 adopts everything from the M500. There is TCG Opal 2.0 and IEEE-1667 support, which are the requirements for Microsoft's eDrive encryption. Along with that is full power loss protection thanks to super capacitors that provide the necessary power to flush everything from DRAM to NAND in case of power loss.
en op hardware.info dit:
Wat is verdwenen ten opzichte van de M500 SSD's zijn de condensators die bij eventuele stroomuitval zorgden dat er nog voldoende energie voorhanden was om alle gecachte data naar het flashgeheugen weg te schrijven. Hoewel verschillende Hardware.Info gebruikers daar anders over denken, vinden we dat een functionaliteit die voor consumenten SSD's weinig toegevoegde waarde heeft en kunnen we dan ook begrijpen dat Crucial het heeft weggelaten om zo de prijs verder te kunnen verlagen.
Wie van de 2 spreekt nu de waarheid?
Heeft de M550 wel of geen power caps?
op AnandTech staat dit:
Feature wise the M550 adopts everything from the M500. There is TCG Opal 2.0 and IEEE-1667 support, which are the requirements for Microsoft's eDrive encryption. Along with that is full power loss protection thanks to super capacitors that provide the necessary power to flush everything from DRAM to NAND in case of power loss.
en op hardware.info dit:
Wat is verdwenen ten opzichte van de M500 SSD's zijn de condensators die bij eventuele stroomuitval zorgden dat er nog voldoende energie voorhanden was om alle gecachte data naar het flashgeheugen weg te schrijven. Hoewel verschillende Hardware.Info gebruikers daar anders over denken, vinden we dat een functionaliteit die voor consumenten SSD's weinig toegevoegde waarde heeft en kunnen we dan ook begrijpen dat Crucial het heeft weggelaten om zo de prijs verder te kunnen verlagen.
Wie van de 2 spreekt nu de waarheid?
Heeft de M550 wel of geen power caps?
Lijkt me wel:
http://images.anandtech.com/doci/7864/DSC_5269.jpg
Crucial gebruikt gewoon een heel array aan SMD-condensatoren, als daarvan tijdens de levensduur van de SSD een aantal van stuk gaan is dat niet direct een ramp voor de betrouwbaarheid van de SSD.
http://images.anandtech.com/doci/7864/DSC_5269.jpg
Crucial gebruikt gewoon een heel array aan SMD-condensatoren, als daarvan tijdens de levensduur van de SSD een aantal van stuk gaan is dat niet direct een ramp voor de betrouwbaarheid van de SSD.
Uit de press release van crucial:
Source
Al niet te spreken over hun uitspraak over power-loss protection.
Source
Edit: De 100% van Micron afkomstige SourceThe M550 SSD incorporates a host of advanced features to provide users with a powerful computing experience:
Best-in-Class Hardware Encryption: Keeps personal files and sensitive information secure in the event of device theft or loss.
Device Sleep Low-Power Mode: Enables the drive to draw practically no power while in sleep mode and respond instantly when the laptop is opened.
Data Protection: Employs onboard power-loss protection and advanced error recovery techniques to protect the integrity of stored data.
Adaptive Thermal Management: Dynamically adjusts power consumption based on system temperature for ultra-small, thermally constrained systems.
Reliability: Our proprietary RAIN technology provides built-in fail-over protection at the NAND level.
HW.info slaat de plank dus weer eens goed mis.Asynchronous Power-Loss Protection: Protects existing data when an unexpected power loss occurs by providing enough power to finish the page write.
[ Voor 38% gewijzigd door Swordlord op 18-03-2014 15:14 ]
Het is inderdaad een grote fout van HWISwordlord schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 14:58:
Uit de press release van crucial:
Source
[...]
HW.info slaat de plank dus weer eens goed mis.
Het is niet de eerste keer dat HWI serieuze fouten maakt, regelmatig gebeurt dat. Aandachtig lezen he...
Over de discussie Samsung - Crucial: in de tijd dat de Crucial M4 een hot item was dat zich had bewezen de betrouwbaarste te zijn en de Samsung 830 nog niet veel fans had, ben ik voor de Crucial M4 gegaan. Deze is binnen een half jaar abrupt gestopt met werken, mogelijk door één van de paar firmware bugs die de M4 heeft gehad.
Moraal van het verhaal: ook al heb je op papier de beste specs, een firmwarefoutje kan alsnog de werkelijke betrouwbaarheid zwaar beïnvloeden.

Over de discussie Samsung - Crucial: in de tijd dat de Crucial M4 een hot item was dat zich had bewezen de betrouwbaarste te zijn en de Samsung 830 nog niet veel fans had, ben ik voor de Crucial M4 gegaan. Deze is binnen een half jaar abrupt gestopt met werken, mogelijk door één van de paar firmware bugs die de M4 heeft gehad.
Moraal van het verhaal: ook al heb je op papier de beste specs, een firmwarefoutje kan alsnog de werkelijke betrouwbaarheid zwaar beïnvloeden.
Zo te zien hebben ze de review ook al aangepast. Het is fijn dat er weer een nieuwe reeks aan SSDs komen, ben er nog niet zeker van of het het hogere bedrag waard is, maar de prijzen zullen vast nog veranderen.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Memory Controller lekker bezig 
Ligt het aan de controller? Het is een Gigabyte GA-790XTA-UD4, met de controller: Marvell SE9128

Ligt het aan de controller? Het is een Gigabyte GA-790XTA-UD4, met de controller: Marvell SE9128
[ Voor 31% gewijzigd door two op 23-03-2014 17:44 ]
Signature
dat gaat over de samsung evo? Rapid aanstaan zeker.mimang schreef op zondag 23 maart 2014 @ 17:42:
Memory Controller lekker bezig
[afbeelding]
Maar je hebt hem dus blijkbaar op de marvell controller, dat moet je nooit doen. Zet hem snel op de intel poort voor de beste performance en stabiliteit. AMD bord, geen verstand van...
[ Voor 3% gewijzigd door Reepje op 23-03-2014 18:19 ]
Hoe bedoel je? Ik snap niet wat je bedoelt met intel poort. Daarnaast heb ik een X6 1055TReepje schreef op zondag 23 maart 2014 @ 18:16:
[...]
dat gaat over de samsung evo? Rapid aanstaan zeker.
Maar je hebt hem dus blijkbaar op de marvell controller, dat moet je nooit doen. Zet hem snel op de intel poort voor de beste performance en stabiliteit.
Signature
Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).
Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).
Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.