Altijd handig om een duidelijke post te maken, met relevante info erbij enzo ipv dat het een soort zoekplaatje wordt.mimang schreef op zondag 23 maart 2014 @ 18:19:
[...]
Hoe bedoel je? Ik snap niet wat je bedoelt met intel poort. Daarnaast heb ik een X6 1055T
Nouja, in de titel van het mobo staat altijd de chipset en daar staat toch echt 790XReepje schreef op zondag 23 maart 2014 @ 18:22:
[...]
Altijd handig om een duidelijke post te maken, met relevante info erbij enzo ipv dat het een soort zoekplaatje wordt.
Signature
Verklaring voor je snelheden?
Dat lijkt op samsungs RAPID mode eerder... en anders is het gewoon door de controller (die soms nogal raar/buggy doen).
Dat lijkt op samsungs RAPID mode eerder... en anders is het gewoon door de controller (die soms nogal raar/buggy doen).
http://gyazo.com/e832733e2a3b7628a2a0f8e7c8e38a05
Helaas! Crap Marvell controller. Dit is met RAPID uit.
Signature
Ik weet niet hoe de bench eruitziet als je de ssd aan de gewone sata2 poort van dat bord hangt, maar ik denk dat de boel dan wel wat stabiler gaat lopen, misschien zelfs ook wel wat sneller (in real life, een benchmark zegt niet alles).
Het is in de regel altijd beter om de native sata aansluitingen van je chipset te gebruiken.mimang schreef op zondag 23 maart 2014 @ 18:44:
http://gyazo.com/e832733e2a3b7628a2a0f8e7c8e38a05
Vaag, hier hetzelfde bord en geen problemen. Ik gebruik overigens de AMD SATA controller en heb een M4.mimang schreef op zondag 23 maart 2014 @ 17:42:
Memory Controller lekker bezig
[afbeelding]
Ligt het aan de controller? Het is een Gigabyte GA-790XTA-UD4, met de controller: Marvell SE9128
En op de native controller dan?mimang schreef op zondag 23 maart 2014 @ 18:44:
Helaas! Crap Marvell controller.
Volgens de specs heeft jouw bordje 6 satapoorten van 3Gb/s, gsata2-0 t/m gsata2-5. Daarnaast nog twee sata poorten van 6Gb/s, gsata3-6 en gsata3-7. De marvell 9128 controller bedient alleen die laatste twee.
Na de 4de keer corruptie (incl secure erases) gooi ik de OCZ Vertex Plus 60gb de vuilnisbak in. Eigenlijk is de vuilnisbak er nog te goed voor, rotzooi!
Verwijderd
Ik zag op een filmpje op internet dat je bij de Crucial M4 een kabeltje kreeg om een backup te kunnen maken van je HDD.
Is dit bij de nieuwe Crucial M500 ook? Dus ik ga er vanuit dat ik Mac niet opnieuw moet installeren etc als ik eenmaal overstap op een SSD?
Is dit bij de nieuwe Crucial M500 ook? Dus ik ga er vanuit dat ik Mac niet opnieuw moet installeren etc als ik eenmaal overstap op een SSD?
Nee, die krijg je niet, ook geen clone software.
Je moet dus voor een eigen usb-sata adapter zorgen en je eigen clone software
[ Voor 70% gewijzigd door Swordlord op 01-04-2014 17:46 ]
Verwijderd
Werkt het niet met Apple Disk Utility?Swordlord schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 17:45:
Nee, die krijg je niet, ook geen clone software.
You tell me, ik werk nooit met apples...
[ Voor 3% gewijzigd door Swordlord op 01-04-2014 18:01 ]
Verwijderd
Ik zit met een vraagje. Mijn eerste SSD (een Samsung 840 Evo 120gb), hierop starten programmas best traag op. De SSD is tevensmijn windows7 partitie. Bijvoorbeeld Foobar2k duurt een seconde of 4 voordat de programma stratklaar is. is dit normaal. Want ik dacht dat SSD's juist razendsnel waren.
Graag een screenshot van de benchmark AS-SSD bijvoegen.
en specificaties van je systeem
en specificaties van je systeem
Verwijderd
MSI e65 moederbord,
Athlon II 64 x440 3*3ghz
5x Sata II
2gb kingston ddr3 ram
Windows 7 64
Samsung 840 evo 120gb:

Programmas starten vanaf mijn vorige system-disk, een samsung spinpoint hdd, ging gewoon vrijwel onmiddelijk
Athlon II 64 x440 3*3ghz
5x Sata II
2gb kingston ddr3 ram
Windows 7 64
Samsung 840 evo 120gb:

Programmas starten vanaf mijn vorige system-disk, een samsung spinpoint hdd, ging gewoon vrijwel onmiddelijk
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2014 21:22 ]
ASssd ziet er wel goed uit.
Als je de HDD loskoppeld, starten de programmas dan wel snel op?
Ik zie wel dat je win7-64 bit hebt met 2 GB RAM ?? Zal wel een foutje zijn, want dat kan bijna niet goed werken.
Als je de HDD loskoppeld, starten de programmas dan wel snel op?
Ik zie wel dat je win7-64 bit hebt met 2 GB RAM ?? Zal wel een foutje zijn, want dat kan bijna niet goed werken.
[ Voor 38% gewijzigd door Reepje op 01-04-2014 21:40 ]
64-bit OS met 2 GB RAM zou geen probleem moeten zijn. Je krijgt pas moeilijkheden als je een 32-bit OS probeert te draaien op een systeem met minimaal 4 GB ram.
Wat mij opvalt is dit zinnetje: "Programmas starten vanaf mijn vorige system-disk, een samsung spinpoint hdd, ging gewoon vrijwel onmiddelijk". De programma's starten dus niet vanaf de SSD op; als hij de HDD zou afkoppelen zou hij zijn programma's niet meer kunnen starten. Het is wel typisch dat programma's nu trager lijken op te starten dan voorheen.
Een paar oorzaken die ik kan bedenken:
*De HDD is stilgezet omdat deze een paar minuten niet is gebruikt (power saving). Als je dan de HDD begint aan te spreken moet hij eerst weer in beweging worden gebracht en dit kan een paar seconden duren. Als je eerst een ander bestand of programma vanaf de HDD opent, zouden hierna programma's gewoon met hun normale snelheid moeten starten.
*Misschien heb je je HDD nu op een andere poort op het moederbord aangesloten, welke minder snel is. Valt simpel te onderzoeken door de HDD op de oorspronkelijke poort aan te sluiten. Check gelijk of het kabeltje goed vast zit (al verwacht ik dat de schijf überhaupt niet functioneert als het kabeltje niet goed zit).
*Het opstarten van programma's duurt gewoon even lang als voorheen, maar je bent zo blij met je SSD dat je de traagheid van de HDD nu pas echt ondervindt. Het starten van programma's lijkt langzamer geworden te zijn doordat vanwege de SSD al het andere zo ontzettend snel is geworden.
Wat mij opvalt is dit zinnetje: "Programmas starten vanaf mijn vorige system-disk, een samsung spinpoint hdd, ging gewoon vrijwel onmiddelijk". De programma's starten dus niet vanaf de SSD op; als hij de HDD zou afkoppelen zou hij zijn programma's niet meer kunnen starten. Het is wel typisch dat programma's nu trager lijken op te starten dan voorheen.
Een paar oorzaken die ik kan bedenken:
*De HDD is stilgezet omdat deze een paar minuten niet is gebruikt (power saving). Als je dan de HDD begint aan te spreken moet hij eerst weer in beweging worden gebracht en dit kan een paar seconden duren. Als je eerst een ander bestand of programma vanaf de HDD opent, zouden hierna programma's gewoon met hun normale snelheid moeten starten.
*Misschien heb je je HDD nu op een andere poort op het moederbord aangesloten, welke minder snel is. Valt simpel te onderzoeken door de HDD op de oorspronkelijke poort aan te sluiten. Check gelijk of het kabeltje goed vast zit (al verwacht ik dat de schijf überhaupt niet functioneert als het kabeltje niet goed zit).
*Het opstarten van programma's duurt gewoon even lang als voorheen, maar je bent zo blij met je SSD dat je de traagheid van de HDD nu pas echt ondervindt. Het starten van programma's lijkt langzamer geworden te zijn doordat vanwege de SSD al het andere zo ontzettend snel is geworden.
Verwijderd
Neh dat is het vast niet. Ik heb voorheen een draaiende Samsung spinpoint hdd met windows 7 x64 erop gehad, op ditzelfde systeem (moederbord, processor, 2gb ram). Programmas startten gewoon snel op.
Nu ik een Samsung 840 evo 120gb SSD gebruik, waar een verse windows7 64 op staat mét alle programma's, starten de programmas afentoe wat trager op. Foobar neemt soms 4 seconden in beslag. En dan denk ik waar blijft ie nou. Zo ook Firefox reageert trager bij een verse start v/d the service.
Ik vermoed dat het mischien komt doordat ik de windows7 prefetch heb uitgeschakeld. Dit werd mij aangeraden hier: http://www.overclock.net/...ation-guide-for-ssds-hdds
Maar dan lijkt dit mij nog raar dat programmas zonder prefetch trager zouden opstarten op een SSD. Er zijn geen draaiende mechanische onderdelen namelijk. Snelheid is evenredig van 0-120gb Toch?
Nu ik een Samsung 840 evo 120gb SSD gebruik, waar een verse windows7 64 op staat mét alle programma's, starten de programmas afentoe wat trager op. Foobar neemt soms 4 seconden in beslag. En dan denk ik waar blijft ie nou. Zo ook Firefox reageert trager bij een verse start v/d the service.
Ik vermoed dat het mischien komt doordat ik de windows7 prefetch heb uitgeschakeld. Dit werd mij aangeraden hier: http://www.overclock.net/...ation-guide-for-ssds-hdds
Maar dan lijkt dit mij nog raar dat programmas zonder prefetch trager zouden opstarten op een SSD. Er zijn geen draaiende mechanische onderdelen namelijk. Snelheid is evenredig van 0-120gb Toch?
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2014 00:51 ]
Die optimalisaties zijn bullshit. SSD kan nog zo snel zijn, maar een hap kant en klare data in het geheugen laden is nog altijd sneller dan allerlei dll's on the fly bij je programma's zoeken.
Fucked up installation. Ik zou opnieuw beginnen. Kies voor 32 bits, daar is je computer beter geschikt voor (dus sneller dan).Verwijderd schreef op woensdag 02 april 2014 @ 00:48:
Windows op ssd instaleren (ssd in sata 0 poort, geen hdd aangesloten voor de zekerheid), win update runnen en zorgen dat je de drivers heb die je nodig hebt (dus geen drivers downloaden die je niet nodig hebt). Dan die hele guide NIET volgen: windows stelt alles zelf optimaal in.
Als het goed is loopt nu alles goed. Zet ook rapid niet aan, daar heb je geen geheugen voor.
Hou er ook rekening mee dat je niet meer dan 80 GB op die schijf zet, de vrije ruimte is nodig om de snelheid te behouden, en is ook beter voor de levensduur.
.
Dit is de raarste uitspraak sinds lang. Win7-32 bits loopt zelfs nog redelijk goed op 1 GB, maar 2 GB is beter omdat standaard 600 MB geheugen gebruikt wordt, met browser open is het gebruik ongeveer 1 GB geheugen.Jerrythafast schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 23:52:
64-bit OS met 2 GB RAM zou geen probleem moeten zijn. Je krijgt pas moeilijkheden als je een 32-bit OS probeert te draaien op een systeem met minimaal 4 GB ram.
win7-64 bits echter heeft veel meer geheugen nodig, en met alleen je browser open wil die al 1,6 GB gebruiken.
[ Voor 7% gewijzigd door Reepje op 02-04-2014 10:20 ]
Om mijn input toch maar even te geven, gezien ik het draadje in eerste instantie opgepakt had.
Ik deel de mening dat die hele lijst van optimalisaties en tweaks rotzooi is.
Het is jammer genoeg bijna in alle gevallen, dat in al die tweak lijsten, er ergens wel een tweak die in specifieke gevallen alles om zeep helpt.
Verder, Win7-32Bit is 1GB minimum.... Maar Win7-64Bit... Die heeft 2GB als absolute minimum, the more the better dus...
Ik zou dus ook zeggen, opnieuw beginnen met een Win7-32Bit installatie.
Dan zijn alle tweaks tenminste opgerot en is memory management ook iets optimaler (ook al draaide je eerst misschien al 64 bits).
10% vrij houden is de maat staaf... Dus zorgen dat het balkje niet rood wordt in "deze computer" dan zit je onder de 100GB of ook wel de 10% nog vrij. Dat is meer dan goed voor een 120GB diskje..
Meeste SSD's beginnen pas echt zwaar in te kakken als minder dan 5-6% beschikbaar is.
Ik deel de mening dat die hele lijst van optimalisaties en tweaks rotzooi is.
Het is jammer genoeg bijna in alle gevallen, dat in al die tweak lijsten, er ergens wel een tweak die in specifieke gevallen alles om zeep helpt.
Verder, Win7-32Bit is 1GB minimum.... Maar Win7-64Bit... Die heeft 2GB als absolute minimum, the more the better dus...
Ik zou dus ook zeggen, opnieuw beginnen met een Win7-32Bit installatie.
Dan zijn alle tweaks tenminste opgerot en is memory management ook iets optimaler (ook al draaide je eerst misschien al 64 bits).
80 GB is beetje erg grof...Reepje schreef op woensdag 02 april 2014 @ 10:10:
[...]
Hou er ook rekening mee dat je niet meer dan 80 GB op die schijf zet, de vrije ruimte is nodig om de snelheid te behouden, en is ook beter voor de levensduur.
10% vrij houden is de maat staaf... Dus zorgen dat het balkje niet rood wordt in "deze computer" dan zit je onder de 100GB of ook wel de 10% nog vrij. Dat is meer dan goed voor een 120GB diskje..
Meeste SSD's beginnen pas echt zwaar in te kakken als minder dan 5-6% beschikbaar is.
[ Voor 42% gewijzigd door Swordlord op 02-04-2014 10:48 ]
ADATA heeft vandaag de Premier Pro SP920 gelanceerd. Heb een paar reviews gelezen en deze SSD is bijna exact hetzelfde als de M550 van Crucial. ADATA wil er verder niks over zeggen, maar waarschijnlijk is de 512GB en 1TB exact dezelfde SSD. ADATA maakt zijn SSD normaal in Taiwan, maar de SP920 wordt gemaakt in Signapore. Niet geheel toevallig staat daar ook de fabriek van Micron Technology.
Verder wel een interessante SSD en de prijs lijkt mij ook wel goed.
Aantal reviews:
Anandtech
Tomshardware
Aantal reviews:
Anandtech
Tomshardware
Ik heb een Asus gekocht (N550) en wil daarvan de HD vervangen door een Samsung EVO 550 Gb. Nu heeft de huidige hd een verborgen partitie met de win8 installatie. De disk ga ik niet meer gebruiken want ik wil mijn DVD speler behouden.
Maar kan ik deze verborgen partitie ook overgezet krijgen? Af kan ik hem altijd herstellen als ik de oude HD met een usb kabel aan de laptop hang?
Tis allemaal een beetje nieuw voor mij. Heb al rondgekeken op internet, moet allemaal makkelijk zijn maar ik wil die herstel mogelijkheid niet kwijt, want dat is natuurlijk mijn legale win8 versie.
Maar kan ik deze verborgen partitie ook overgezet krijgen? Af kan ik hem altijd herstellen als ik de oude HD met een usb kabel aan de laptop hang?
Tis allemaal een beetje nieuw voor mij. Heb al rondgekeken op internet, moet allemaal makkelijk zijn maar ik wil die herstel mogelijkheid niet kwijt, want dat is natuurlijk mijn legale win8 versie.
Kwestie van even de kat uit de boom kijken qua firmware updates, maar als ADATA ook gewoon meeloopt met Crucial op dat vlak is er niks mis met die drives.Don Roberto schreef op woensdag 02 april 2014 @ 10:46:
ADATA heeft vandaag de Premier Pro SP920 gelanceerd. Heb een paar reviews gelezen en deze SSD is bijna exact hetzelfde als de M550 van Crucial. ADATA wil er verder niks over zeggen, maar waarschijnlijk is de 512GB en 1TB exact dezelfde SSD. ADATA maakt zijn SSD normaal in Taiwan, maar de SP920 wordt gemaakt in Signapore. Niet geheel toevallig staat daar ook de fabriek van Micron Technology.
Aantal reviews:
Anandtech
Tomshardware
Op 256GB merk je het verschil tussen 128Gbit en 64Gbit NAND bijna niet. Ik zet op dit moment ook nog steeds 240GB M500 drives in nieuwe systemen, prijstechnisch is dat een stuk interessanter dan een M550.
Zojuist mijn antieke WD 74GB vervangen door een Samsung 840 EVO. Helaas ben ik er net achter gekomen dat een SSD helemaal niet goed werkt op mijn mobo (P5N-E SLI) vanwege de nVidia chipset.
De SSD blijkt haken op Sata I snelheden. Ik heb een nieuwe bios geprobeerd, nForce drivers weggegooid en standaard microsoft drivers geinstalleerd. Het enige wat ik nog kan proberen is de eSata proberen met de Jmicron controller. Alleen nog even uitzoeken of deze wel bootable is of niet.

De SSD blijkt haken op Sata I snelheden. Ik heb een nieuwe bios geprobeerd, nForce drivers weggegooid en standaard microsoft drivers geinstalleerd. Het enige wat ik nog kan proberen is de eSata proberen met de Jmicron controller. Alleen nog even uitzoeken of deze wel bootable is of niet.
Wazaa?
Zorg er iig voor dat je nieuwste BIOS hebt voor je bord, wil soms nog wel helpen. Vervolgens kijken of je AHCI kunt instellen, zo nee, dan gewoon IDE mode en de Microsoft IDE drivers gebruiken.
IDE mode kost je wel performance, maar levert je wel TRIM op.
JMicron zou ik gewoon uit mijn hoofd laten, die dingen presteren ruk. Daarnaast zit die chip met een PCIe 1.0 1x link verbonden met de chipset, geeft je ook maar 250MB/s maximaal.
IDE mode kost je wel performance, maar levert je wel TRIM op.
JMicron zou ik gewoon uit mijn hoofd laten, die dingen presteren ruk. Daarnaast zit die chip met een PCIe 1.0 1x link verbonden met de chipset, geeft je ook maar 250MB/s maximaal.
Verwijderd
Je kan de hd clonen met software, als die gecloned is kun je de hd als systeembackup gebruiken door die alleen te gebruiken wanneer je de orginele disk weer nodig hebt . Kan zijn na een foute update of verkeerde driverinstal of andere rarigheid . Die verborgen partitie word gewoon meegecloned , maar is naderhand wel van ssd weg te halen. Je kan dan eerst een clean instal ervan uitvoeren waarna je daarna die verborgen partitie verwijdertniwesa schreef op donderdag 03 april 2014 @ 12:57:
Ik heb een Asus gekocht (N550) en wil daarvan de HD vervangen door een Samsung EVO 550 Gb. Nu heeft de huidige hd een verborgen partitie met de win8 installatie. De disk ga ik niet meer gebruiken want ik wil mijn DVD speler behouden.
Ik heb voor mijn desktop een nieuwe ssd gehaald en was van plan mijn oude OCZ-Vertex 2 in mijn laptop te knutselen. Nu heb ik eerst de firmware bijgewerkt en toen viel mijn ook op de Smart data. Het is me niet helemaal duidelijk hoe ik dit moet interpreteren. Mijn vraag is, is het nog de moeite om deze schijf in mijn laptop te knutselen of kan ik beter een nieuwe halen.
SMART Data
Model Number: OCZ-VERTEX2
Edit excuses maar krijg het niet knap in een tabel.
Edit Thanks
SMART Data
Model Number: OCZ-VERTEX2
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| ID ATTRIBUTE STATUS VALUE WORST THRESHOLD TYPE UPDATED RAW 1 Raw Read Error Rate 0x000f 120 120 050 Pre-fail Always 0/0 5 Retired Block Count 0x0033 100 100 003 Pre-fail Always 0 9 Power-On Hours 0x0032 100 100 000 Old age Always 4511h+57m+05.200s 12 Device Power Cycle Count 0x0032 099 099 000 Old age Always 1811 171 Program Fail Count 0x0032 000 000 000 Old age Always 0 172 Erase Fail Count 0x0032 000 000 000 Old age Always 0 174 Unexpected Power Loss 0x0030 000 000 000 Old age Offline 42 177 Wear Range Delta 0x0000 000 000 000 Old age Offline 1 181 Program Fail Count 0x0032 000 000 000 Old age Always 0 182 Erase Fail Count 0x0032 000 000 000 Old age Always 0 187 Reported Uncorrectable 0x0032 100 100 000 Old age Always 0 194 Temperature Celsius 0x0022 030 030 000 Old age Always 30 (Min/Max 30/30) 195 ECC On-the-Fly Error Count 0x001c 120 120 000 Old age Offline 0/0 196 Reallocation Event Count 0x0033 100 100 000 Pre-fail Always 0 231 SSD Life Left 0x0013 100 100 010 Pre-fail Always 0 241 Lifetime Writes from Host 0x0032 000 000 000 Old age Always 3328 242 Lifetime Reads to Host 0x0032 000 000 000 Old age Always 5952 |
Edit excuses maar krijg het niet knap in een tabel.
Edit Thanks
Screenshot had wat duidelijker geweest maar goed, alles lijkt in orde. Let wel op dat die Vertex 2 al erg oud is, niet bijster snel en die durft wel eens spontaan dood te vallen zonder waarschuwing. Maar je kan deze altijd eens testen en een nieuwe kopen als hij sterft.
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Top bedankt voor de feedback. Vanwege betrouwbaarheid een nieuwe gekocht voor mijn desktop. Laptop gebruik ik alleen om wat te surfen. Als daar de ssd opeens dood is, is dat geen probleem. Ik waag het er op, zie wel hoe lang hij blijft werken.
Denk dat het wel in dit topic past:
Ik wil komende maand een Crucial M500 480GB gaan kopen, nu de prijzen lekker laag liggen.
Echter, ik wil deze samen met mijn huidige harde schijf gaan gebruiken.
Ongeveer zoals volgt:
De SSD wordt de primaire schijf, hierop komt alles, dus games, OS en alle andere bestanden.
De Samsung Spinpoint F1 wordt de backup schijf.
De vraag:
Is het mogelijk om de SSD elke avond een exacte kopie te laten schrijven naar de HDD, zodat als de SSD een keer mocht uitvallen, ik alleen de stekkers tussen de HDD en de SSD kan switchen en verder kan werken?
Zal het systeem gedurende het niet back-uppen toch stil zijn (de HDD is nu een van de luidste onderdelen in mijn PC)
Ik wil komende maand een Crucial M500 480GB gaan kopen, nu de prijzen lekker laag liggen.
Echter, ik wil deze samen met mijn huidige harde schijf gaan gebruiken.
Ongeveer zoals volgt:
De SSD wordt de primaire schijf, hierop komt alles, dus games, OS en alle andere bestanden.
De Samsung Spinpoint F1 wordt de backup schijf.
De vraag:
Is het mogelijk om de SSD elke avond een exacte kopie te laten schrijven naar de HDD, zodat als de SSD een keer mocht uitvallen, ik alleen de stekkers tussen de HDD en de SSD kan switchen en verder kan werken?
Zal het systeem gedurende het niet back-uppen toch stil zijn (de HDD is nu een van de luidste onderdelen in mijn PC)
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Er is een thema topic over backups... Kijk daar eens rond
Dat kan, maar is wel zware overkill. Stil zal het ook niet zijn, en erg snel zal het ook niet gaan want je maakt je image natuurlijk op de snelheid van de HD. Bovendien, er is dan maar plek voor een stuk of 2 images, daana is de hd vol. Bijzonder onhandig dus allemaal.Jeroenneman schreef op donderdag 10 april 2014 @ 22:47:
De vraag:
Zoals swordlord al aangeeft, kijk eens rond hoe je een goede backup maakt.
Ik heb de search gebruikt en gegoogled maar weinig concreets gevonden; wat denken jullie?;
Ik wil een M500 240GB aan een sata 1 (150mb poort) hangen van een intel GM965 chipset sony laptop (ich8)
Crucial heeft het in de specs alleen over "backwards compatible" met sata II.. Ik kan me voorstellen dat het wel prima werkt maar dat ze het niet supporten. Of is het toch veiliger om een intel SSD te proberen?
Ik wil een M500 240GB aan een sata 1 (150mb poort) hangen van een intel GM965 chipset sony laptop (ich8)
Crucial heeft het in de specs alleen over "backwards compatible" met sata II.. Ik kan me voorstellen dat het wel prima werkt maar dat ze het niet supporten. Of is het toch veiliger om een intel SSD te proberen?
Meeste intel SSD's hebben een sandforce controller in zich... die zijn qua comptabiliteit een grotere ramp
[ Voor 8% gewijzigd door Swordlord op 13-04-2014 21:03 ]
Ik heb vorig jaar een ssd ingebouwd in de laptop van mijn vriendin. een Kingston V300 120 Gb, hij is langzaam aan het sterven en niet meer geschikt als windows opslag. Ik heb hem er weer uitgehaald en windows terug op de HDD gezet (halen we binnenkort weer een nieuwe ssd). Mijn vraag is nu, wat kan ik nog met die oude ssd doen. Hij doet het af en toe nog als een trein, en soms werkt hij voor geen meter. Als ik via speedfan de smart waardes uitlees geeft dat aan dat de schrijf nog voor 95% in orde is. Firmware is geupdate. Kan ik hem zonder problemen als tweede ssd in mijn desktop zetten en gebruiken als opslag voor bijv. games(waarvan het niet erg is als ik de gegevens een opdenduur kwijt raak)? Of moet ik hem maar gewoon weggooien?
p.s. Ik heb geen garantie. Gekocht voor een prikkie via een mycom veiling. Bon en doos ben ik tijdens het verhuizen kwijt geraakt. Of kan ik hem nog gewoon naar Kingston opsturen zonder de bon en doos?
p.s. Ik heb geen garantie. Gekocht voor een prikkie via een mycom veiling. Bon en doos ben ik tijdens het verhuizen kwijt geraakt. Of kan ik hem nog gewoon naar Kingston opsturen zonder de bon en doos?
[ Voor 3% gewijzigd door Koekfabriek op 14-04-2014 13:30 ]
Kan je wellicht even toelichten wat 'langzaam aan het sterven' inhoudt?
Natuurlijk. Problemen met installeren/opstarten van programma's/laptop. laptoploopt niet vast maar blijft heel lang hangen(Soms 1 minuut, soms 10). Na firmware update verminderde dit, alleen opstarten duurt te lang. Na het opstarten draait hij de ene keer als een trein, de andere keer weer dezelfde problemen. Het probleem komt altijd voor bij het opstarten/installeren van een programma. Als een programma eenmaal draait is er weinig aan de hand. Misschien is langzaam aan het sterven niet helemaal de geschikte bewoording, ssd bijna dood past miscchien beterdcm360 schreef op maandag 14 april 2014 @ 13:38:
Kan je wellicht even toelichten wat 'langzaam aan het sterven' inhoudt?
p.s. Ik weet 99% zeker dat het aan de ssd ligt. Meerdere onderdelen getest (geheugen/GPU enz.) dat was allemaal in orde. Na een verse installatie op de hdd geen probleem meer gehad met de laptop (alleen stukje trager natuurlijk).
Volgens mij weet ik al wel wat het probleem is: de controller in de SSD en de SATA-controller in de laptop kunnen niet goed met elkaar overweg. Ik heb een SSD met dezelfde controller (SF2281) en die had dezelfde problemen in mijn laptop totdat er een bepaalde firmware-update voor uitkwam. In een PC of laptop met een andere SATA-controller kan de schijf mogelijk wel naar behoren werken, of misschien helpen andere drivers op de pc ook.
Zou dat het zijn? Vind het wel vreemd aagezien de ssd het 9 maanden zonder noemenswaardige problemen heeft gedaan (zonder firmware update) Hoe kan ik nagaan op de volgende ssd geen problemen gaat geven met haar laptop (betreft een HP Pavillion DV7 3160ED). Ik zat zelf te denken aan een Samsung sdd uit de 840 reeks (zit ook in mijn desktop en werkt heerlijk). In ieder geval hartelijk bedankt voor je hulp!dcm360 schreef op maandag 14 april 2014 @ 14:40:
Volgens mij weet ik al wel wat het probleem is: de controller in de SSD en de SATA-controller in de laptop kunnen niet goed met elkaar overweg. Ik heb een SSD met dezelfde controller (SF2281) en die had dezelfde problemen in mijn laptop totdat er een bepaalde firmware-update voor uitkwam. In een PC of laptop met een andere SATA-controller kan de schijf mogelijk wel naar behoren werken, of misschien helpen andere drivers op de pc ook.
@dcm360. Nogmaals bedankt. Zal binnenkort een verse installatie doen met een ssd met een andere controller. Nu mijn vriendin eenmaal gewend is aan een ssd is terug naar een hdd verre van optimaal.
[ Voor 9% gewijzigd door Koekfabriek op 14-04-2014 18:07 ]
Mogelijk zijn er pas nieuwe drivers uit waardoor het probleem naar voren komt, ik heb zelf diverse driverversies geprobeerd met mijn SSD en dat had wel invloed op de frequentie van de problemen. De laptop is van dezelfde generatie als de mijne, dus dat we beiden problemen hebben ermee is verklaarbaar.
Wat betreft een vervanger, is de Samsung 840 er een die waarschijnlijk geen problemen zal opleveren. Over het algemeen zit je denk ik wel veilig als de SSD geen controller van SandForce heeft, wat je in de pricewatch makkelijk kan zien in het vakje SSD-controller: pricewatch: Corsair Force 3 SSD 180GB (zoals bijv. bij mijn SSD). SSD's die naar mijn idee aan te raden zijn, zijn de Samsung 840 EVO en de Crucial M500. Die laatste is ook best gunstig geprijst.
Wat betreft een vervanger, is de Samsung 840 er een die waarschijnlijk geen problemen zal opleveren. Over het algemeen zit je denk ik wel veilig als de SSD geen controller van SandForce heeft, wat je in de pricewatch makkelijk kan zien in het vakje SSD-controller: pricewatch: Corsair Force 3 SSD 180GB (zoals bijv. bij mijn SSD). SSD's die naar mijn idee aan te raden zijn, zijn de Samsung 840 EVO en de Crucial M500. Die laatste is ook best gunstig geprijst.
Ik word altijd een beetje moe van mensen die denken beter te weten hoe een SSD werkt en hoe het operating system ingesteld moet worden dan de techneuten die bij Microsoft werken.Verwijderd schreef op woensdag 02 april 2014 @ 00:48:
...
...
In de guide die jij linkt staan ook weer diverse onzin dingen in.
Vanaf Windows 7 weet Windows prima wanneer het op een SSD geinstalleerd wordt en welke instellingen het voor die specifieke installatie moet doen, voor meer informatie refereer ik naar een officieel Microsoft document.
[zeik-op-zeik modus]Dylan93 schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 13:35:
[...]
Ik word altijd een beetje moe van mensen die denken beter te weten hoe een SSD werkt en hoe het operating system ingesteld moet worden dan de techneuten die bij Microsoft werken.
In de guide die jij linkt staan ook weer diverse onzin dingen in.
Vanaf Windows 7 weet Windows prima wanneer het op een SSD geinstalleerd wordt en welke instellingen het voor die specifieke installatie moet doen, voor meer informatie refereer ik naar een officieel Microsoft document.
Ik wordt moe van mensen die graag nog willen door hameren op een punt dat al lang was vastgesteld en die dingen aandragen als officiële documenten terwijl ze alles behalve officieel zijn. Het is namelijk een blog... Waar microsoft werknemers maar waar tevens ook gewone MSDN members hun ei kwijt kunnen over dingen.
Alles wat er dus wordt geplaatst, staat (in principe) los van Microsoft...
[/zeik-op-zeik modus]
En Nee, ik claim niet dat het een slechte referentie is, Steven Sifonsky was een prominent figuur binnen microsoft, maar noem het beestje AUB bij de juiste naam...
[ Voor 22% gewijzigd door Swordlord op 18-04-2014 23:07 ]
Even een vraagje omtrent write cycles.
Ik heb voor mijn afstudeeropdracht een programma geschreven wat e.e.a. simuleert. Één simulatie bestaat uit ongeveer 4200 berekeningen en per berekening wordt er een bestand weggeschreven op de SSD van tussen de 1 MB en 10 MB. Dit bestand wordt direct weer gewist indien er aan de volgende berekening wordt begonnen. Elke berekening bestaat dan weer uit 1 tot 15 iteraties, waarbij het eerder genoemde bestand wordt 'verlengd' met max. 1 MB (daarvoor gebruik ik het commando file.write in C#, met de append-boolean op true; Ik neem aan dat dit commando ook daadwerkelijk het bestand aanlengt i.p.v. het hele bestand ververst).
Dus in elke simulatie wordt 4200*5=4.8 GB weggeschreven. Laten we maar even uitgaan van 5 GB. Met nog wat extra GB aan het verlengen van het bestandje. Dit is alleen wel elke keer hetzelfde bestandje wissen en weer een nieuwe schrijven.
Ik heb ongeveer 20 à 30 simulaties gedaan. Moet ik me zorgen gaan maken om write cycles van mijn SSD of is dat niet nodig door wear leveling enzo? Ik heb een Macbook pro retina van de laatste generatie met 256 gb ssd en de simulaties zijn gedaan in windows 8. Ik weet ook niet of de partitie ertoe doet, maar die is 70 GB groot met 15 GB vrije ruimte.
Ik heb voor mijn afstudeeropdracht een programma geschreven wat e.e.a. simuleert. Één simulatie bestaat uit ongeveer 4200 berekeningen en per berekening wordt er een bestand weggeschreven op de SSD van tussen de 1 MB en 10 MB. Dit bestand wordt direct weer gewist indien er aan de volgende berekening wordt begonnen. Elke berekening bestaat dan weer uit 1 tot 15 iteraties, waarbij het eerder genoemde bestand wordt 'verlengd' met max. 1 MB (daarvoor gebruik ik het commando file.write in C#, met de append-boolean op true; Ik neem aan dat dit commando ook daadwerkelijk het bestand aanlengt i.p.v. het hele bestand ververst).
Dus in elke simulatie wordt 4200*5=4.8 GB weggeschreven. Laten we maar even uitgaan van 5 GB. Met nog wat extra GB aan het verlengen van het bestandje. Dit is alleen wel elke keer hetzelfde bestandje wissen en weer een nieuwe schrijven.
Ik heb ongeveer 20 à 30 simulaties gedaan. Moet ik me zorgen gaan maken om write cycles van mijn SSD of is dat niet nodig door wear leveling enzo? Ik heb een Macbook pro retina van de laatste generatie met 256 gb ssd en de simulaties zijn gedaan in windows 8. Ik weet ook niet of de partitie ertoe doet, maar die is 70 GB groot met 15 GB vrije ruimte.
NOSIG
Verwijderd
Je kunt vaak in de SMART zien op hoeveel procent MWI je nog zit; de officiëel gegarandeerde write/erase-cycles.
Als je elke dag dit soort dingen doet, zou ik eerder iets van tmpfs aanbevelen als je de bestanden daarna toch weer verwijdert. Als je Linux of BSD draait zou dat een uitstekende oplossing zijn, op Windows werkt het minder goed omdat je statisch RAM moet aanwijzen en deze functionaliteit standaard niet in Windows aanwezig is, voor zover ik weet.
Maar je hoeft je echt niet gelijk zorgen te maken omdat je een paar GB wegschrijft. Maar ga je als een gek tekeer en smijt je met bergen tijdelijke data die allemaal via je SSD lopen... dan kan het hard gaan. Mijn advies is om je MWI in de gaten te houden. Ik vind dat je met zuinig aan doen jarenlang boven de 90% kunt blijven. Vaak duurt het lang voordat je de 99% bereikt of 98%. Maar er is opzich geen heel grote reden om 'zuinig' te zijn. Tegen de tijd dat je de SSD hebt uitgewoond, kun je alweer op zoek zijn naar een betaalbare 1TB variant. Zelf ben ik heel zuinig en hoop ik mijn oude 80GB Intels nog lange tijd te kunnen gebruiken voor een OS-systeemdisk, omdat ik verder alles centraal op NAS heb. Kortom, ik wil er tientallen jaren gebruik van kunnen maken. Maar die zuinigheid hoeft natuurlijk niet.
Als je elke dag dit soort dingen doet, zou ik eerder iets van tmpfs aanbevelen als je de bestanden daarna toch weer verwijdert. Als je Linux of BSD draait zou dat een uitstekende oplossing zijn, op Windows werkt het minder goed omdat je statisch RAM moet aanwijzen en deze functionaliteit standaard niet in Windows aanwezig is, voor zover ik weet.
Maar je hoeft je echt niet gelijk zorgen te maken omdat je een paar GB wegschrijft. Maar ga je als een gek tekeer en smijt je met bergen tijdelijke data die allemaal via je SSD lopen... dan kan het hard gaan. Mijn advies is om je MWI in de gaten te houden. Ik vind dat je met zuinig aan doen jarenlang boven de 90% kunt blijven. Vaak duurt het lang voordat je de 99% bereikt of 98%. Maar er is opzich geen heel grote reden om 'zuinig' te zijn. Tegen de tijd dat je de SSD hebt uitgewoond, kun je alweer op zoek zijn naar een betaalbare 1TB variant. Zelf ben ik heel zuinig en hoop ik mijn oude 80GB Intels nog lange tijd te kunnen gebruiken voor een OS-systeemdisk, omdat ik verder alles centraal op NAS heb. Kortom, ik wil er tientallen jaren gebruik van kunnen maken. Maar die zuinigheid hoeft natuurlijk niet.
Vraag:
Ik ben nieuw op tweakers, en de reden van aanmelding is dat ik een SSD-schijf in mijn Laptop wil plaatsen.
SSD: Samsung 840 PRO 256GB
Laptop: Asus N56VZ - 6GB - 750GB
Besturing: Windows 8.1
Afgelopen week heb ik mijn SSD opgehaald, de reden dat ik voor een 256GB SSD ben gegaan is omdat ik veel werk met Adobe Illustrator, Photoshop en After Effects.
Op mijn SSD wil ik windows, adobe master pakket en een paar veel gebruikte documenten (wat qua grootte makkelijk kan). Mijn laptop heeft een 750GB HDD die ik graag wil gebruiken voor andere bestanden, films etc.
Mijn oorspronkelijke plan was om de SSD in de DVD-drive te plaatsen met een HDD-caddy en dan de originele HDD te laten zitten. Alleen, las ik op het grote wilde web, dat de aansluiting van de originele HDD sneller is dan de aansluiting van de SSD schijf.
Dus mijn huidige plan is om de SSD op de plek van de HDD te plaatsen en de HDD in de Caddy op de DVD-plek.
Nu mijn vraag: Hoe moet ik te werk gaan?
ik wil graag niet heel windows opnieuw hoeven installeren en alles te back-uppen en ik heb begrepen dat dit kan. hoe werkt dit en hoe zouden jullie (als experts) het doen?
Bij mijn 840Pro zat geen USB-Sata kabel, is dit nodig?
ik heb een een exterene DVD-brander zodat ik de bij de SSD geleverde CD toch kan draaien.
M.v.g
Rutger
Ik ben nieuw op tweakers, en de reden van aanmelding is dat ik een SSD-schijf in mijn Laptop wil plaatsen.
SSD: Samsung 840 PRO 256GB
Laptop: Asus N56VZ - 6GB - 750GB
Besturing: Windows 8.1
Afgelopen week heb ik mijn SSD opgehaald, de reden dat ik voor een 256GB SSD ben gegaan is omdat ik veel werk met Adobe Illustrator, Photoshop en After Effects.
Op mijn SSD wil ik windows, adobe master pakket en een paar veel gebruikte documenten (wat qua grootte makkelijk kan). Mijn laptop heeft een 750GB HDD die ik graag wil gebruiken voor andere bestanden, films etc.
Mijn oorspronkelijke plan was om de SSD in de DVD-drive te plaatsen met een HDD-caddy en dan de originele HDD te laten zitten. Alleen, las ik op het grote wilde web, dat de aansluiting van de originele HDD sneller is dan de aansluiting van de SSD schijf.
Dus mijn huidige plan is om de SSD op de plek van de HDD te plaatsen en de HDD in de Caddy op de DVD-plek.
Nu mijn vraag: Hoe moet ik te werk gaan?
ik wil graag niet heel windows opnieuw hoeven installeren en alles te back-uppen en ik heb begrepen dat dit kan. hoe werkt dit en hoe zouden jullie (als experts) het doen?
Bij mijn 840Pro zat geen USB-Sata kabel, is dit nodig?
ik heb een een exterene DVD-brander zodat ik de bij de SSD geleverde CD toch kan draaien.
M.v.g
Rutger
Respect to the man in the icecream van!
Schaf een usb sata kabel aan, installeer de software (op je hdd), sluit de ssd aan via de usb kabel en maak een kloon van je hdd. Haal de hdd eruit, stop de ssd erin. Klaar.
Hij wil ssd+hdd blijven draaien, dus dan kan hij ssd+hdd installeren, hdd clonen en terug zetten op de ssd en de hdd een format geven. Usb sata kabel is niet nodig.Reepje schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 13:12:
Schaf een usb sata kabel aan, installeer de software (op je hdd), sluit de ssd aan via de usb kabel en maak een kloon van je hdd. Haal de hdd eruit, stop de ssd erin. Klaar.
Maar ik zou zeggen: probeer een keer uit te zoeken of het dvd station wel degelijk een tragere sata verbinding heeft. Vanuit vibratiestandpunt heb ik zelf meer vertrouwen op een hdd op de originele plaats (vaak met rubbers) dan de hdd in een caddy van 10 euro zonder rubbers.
Als de sata verbinding van de dvd even snel is, dan zou ik de ssd in de caddy steken, dan hdd clonen naar de ssd en dan de hdd formateren.
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Bouw beide in. Download het gratis programma AOMEI Partition Software bvb hier Kies de Windows Freeware versie.
In het programma zit een Migrate OS from HD to SSD functie.
Daarna.... genieten van de snelheid.
Daarna.... genieten van de snelheid.
Waarom zou je dat doen als je de uitstekende migratie software van Samsung zelf al krijgt bij de ssd?JantjeKoud schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 17:27:
Download het gratis programma AOMEI Partition Software bvb hier Kies de Windows Freeware versie.
En als je al op de een of andere manier de Samsung software niet wil gebruiken, kan je ook gebruik maken van de cloning software die al in je windows zit. Ook dat is uitstekend spul.
[ Voor 17% gewijzigd door Reepje op 22-04-2014 17:50 ]
O, ok. Kijk dat wist ik niet. Bij mijn 830 zat niks bij en je kon ook dat progje niet downen van de site omdat je er geen reg. nummer bij kreeg.Reepje schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 17:48:
[...]
Waarom zou je dat doen als je de uitstekende migratie software van Samsung zelf al krijgt bij de ssd?
En als je al op de een of andere manier de Samsung software niet wil gebruiken, kan je ook gebruik maken van de cloning software die al in je windows zit. Ook dat is uitstekend spul.

Je kunt gewoon hier het actuele kloon programma downloaden, werkt met elke (niet OEM) Samsung SSD:
http://www.samsung.com/samsungssd/
http://www.samsung.com/samsungssd/
Ik snap het niet meer.
Mijn Samsung 840 EVO, was extreem langzaam geworden (dips tot 3MB/s lezen in HD Tune). Windows 7 booten duurde een minuut of 10. Data die erop stond leek nog goed, gekloond naar een Intel S3500 SSD.
Booten van Intel SSD => alle problemen opgelost. Partities van Samsung SSD gegooid en nog eens een benchmark in HD tune gedraaid, geen verandering. Overschreven met random data om naar RMA te gaan. Daarna nog eens getest en alles lijkt weer goed.
Wie snapt dit?
Mijn Samsung 840 EVO, was extreem langzaam geworden (dips tot 3MB/s lezen in HD Tune). Windows 7 booten duurde een minuut of 10. Data die erop stond leek nog goed, gekloond naar een Intel S3500 SSD.
Booten van Intel SSD => alle problemen opgelost. Partities van Samsung SSD gegooid en nog eens een benchmark in HD tune gedraaid, geen verandering. Overschreven met random data om naar RMA te gaan. Daarna nog eens getest en alles lijkt weer goed.
Wie snapt dit?
Heb jij soms een Asrock 970 mobo? Daar hoor je wel eens problemen over.
Verder geef je wel echt heel summiere info (eigenlijk helemaal geen behalve het type ssd waarover het gaat)
Verder geef je wel echt heel summiere info (eigenlijk helemaal geen behalve het type ssd waarover het gaat)
Ik gaf niet meer info dan dit omdat het een jaar lang probleemloos gedraaid heeft. Maar ik wil zoveel info geven als je wil.
Asus M4A78LT-M-LE moederbord, met AMD 760G chipset => sata-300
Windows 7-x64 pro
sata staat op AHCI, niet IDE
niks overclocked
Asus M4A78LT-M-LE moederbord, met AMD 760G chipset => sata-300
Windows 7-x64 pro
sata staat op AHCI, niet IDE
niks overclocked
Ik weet niet of je nog wat aan de smart waardes hebt. Daaraan zou je eventueel kunnen zien of er afwijkingen waren. Bij een rma zullen ze ook daar naar kijken.
Als daar niets mis was, kan het nog een driver probleem geweest zijn.
Als daar niets mis was, kan het nog een driver probleem geweest zijn.
SMART ziet er allemaal gezond uit. RMA lijkt me dus flauwekul.
Ik zie alleen niet helemaal in hoe een driverprobleem een SSD langzaam maakt tot je hem met random data overschrijft.
Ik zie alleen niet helemaal in hoe een driverprobleem een SSD langzaam maakt tot je hem met random data overschrijft.
Ik zou het ook niet weten, maar het moet toch ergens aan liggen.
Wat me wel opvalt, dat er erg weinig klachten zijn over de samsungs, en als ze voorbijkomen ze in AMD systemen steken.
Wat me wel opvalt, dat er erg weinig klachten zijn over de samsungs, en als ze voorbijkomen ze in AMD systemen steken.
Het is een vreemd probleem. Ik ga de komende tijd maar lekker veel data wegschrijven naar die Samsung en kijken of het zich herhaalt.
Ik had naast die Samsung er al een Intel SSD inzitten voor mijn virtual machines en die heeft geen eigenaardigheden vertoond. Eventueel driverprobleem van de sata-controller heeft zich dus beperkt tot de Samsung schijf.
Ik had naast die Samsung er al een Intel SSD inzitten voor mijn virtual machines en die heeft geen eigenaardigheden vertoond. Eventueel driverprobleem van de sata-controller heeft zich dus beperkt tot de Samsung schijf.
Warempel!Ares408 schreef op donderdag 24 april 2014 @ 18:39:
Ik snap het niet meer.
Wie snapt dit?
Ik heb een maand geleden exact hetzelfde gehad
Zou jij misschien ook eens je writes op de ssd kunnen checken?

De mijne heeft dus gewoon weken of maanden lang Gigabytes per dag aan writes gedaan in een TMP bestand in de windows TEMP folder. En ... tja omdat ze zo snel zijn heb je dat niet door.
Wat dingen geprobeerd in windows zelf toen toch maar een windows reinstal gedaan op andere ssd.
Vervolgens de Samsung ssd volgeschreven met nullen, wilde hem proberen in de laptop en .. probleem opgelost. Alleen wel .. 690 TB aan writes

Als het een 120 GB exemplaar is, dan zou die -als je op hetzelfde tempo blijft doorschrijven- over 156 jaar pas de geest mogen geven.Ares408 schreef op donderdag 24 april 2014 @ 23:05:
Ik heb in 15 maanden 2.88TB aan writes op die Samsung SSD, dat lijkt me geen gekke hoeveelheid.
Verwijderd
Nee, daar hoef je je weinig zorgen over te maken, tenzij je zoiets dagelijks doet (en dan duurt het nog veel langer dan je waarschijnlijk denkt)._Christiaan_ schreef op maandag 21 april 2014 @ 23:39:
Ik heb zelf bijvoorbeeld per ongeluk ~100 GB weggeschreven omdat ik per ongeluk de verkeerde harde schijf had geselecteerd bij een benchmark. Hoe dom kan je zijn? Desondanks staan bijna alle tellers - inclusief al het andere schrijven - nog op 100 of soms 99%, met de health nog op 100.
Een harde schijf is wel om te gebruiken
Ik wijs de AMD AHCI driver maar als verdachte aan. Daarmee lukte het niet om de firmware te updaten, met de MS drivers wel. Mislukte firmware updates vind ik verdacht.
In mijn HP DM1 zit een Intel 320 aan de AMD sata drivers. Pas sinds de laatste paar driver updates van AMD is het mogelijk om via de Intel SSD Toolbox een handmatige trim te geven. Met de oudere drivers werkte dat ook niet en moest je de Microsoft drivers gebruiken. Dus het kan zijn dat jouw probleem ondertussen is verholpen met een driverupdate.
Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.
Hum, ik had inderdaad oude AMD drivers geïnstalleerd.
Even iets heel anders: ik dacht dat mijn SSD gaar was en heb een nieuwe gekocht. Ik heb de Intel DC S3500 gekocht en niet de Crucial M500 omdat ik alleen van de Intel een test van de power-loss condensators kon vinden.
Het is leuk dat die condensators op de M500 zitten, maar ik kan niet ruiken of dat er voldoende zijn en of de firmware goed met stroomverlies omgaat.
Kan ik gewoon niet zoeken of test niemand dit?
Even iets heel anders: ik dacht dat mijn SSD gaar was en heb een nieuwe gekocht. Ik heb de Intel DC S3500 gekocht en niet de Crucial M500 omdat ik alleen van de Intel een test van de power-loss condensators kon vinden.
Het is leuk dat die condensators op de M500 zitten, maar ik kan niet ruiken of dat er voldoende zijn en of de firmware goed met stroomverlies omgaat.
Kan ik gewoon niet zoeken of test niemand dit?
Zoek maar eens op "Power-Loss-Protected SSDs Tested: Only Intel S3500 Passes"
M500

S3500/S3700

De smd condensatoren op de M500 zijn naar mijn mening niet meer als een marketing iets...
Als je echt een goede en betrouwbare SSD wil hebben dan is een Intel S3500/S3700 de enige serieuze optie.
M500

S3500/S3700

De smd condensatoren op de M500 zijn naar mijn mening niet meer als een marketing iets...
Als je echt een goede en betrouwbare SSD wil hebben dan is een Intel S3500/S3700 de enige serieuze optie.
PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
M500 is in dat artikel niet eens getest. Op dat moment waren de intel 320 en dc3500 de enige SSDs op de markt met powerloss protection.
Of die powerloss dingen nu werken of niet, ik ken zo even geen voorbeelden van ssd's die al hun data kwijt zijn na een unexpected powerloss.
Ik zie wel bergen ssd's voorbijkomen met een groot aantal unexpected powerloss in hun smart waardes.
Ik zie wel bergen ssd's voorbijkomen met een groot aantal unexpected powerloss in hun smart waardes.
Over de M500 is ook al geschreven.
De M500 is echt een goede SSD maar als je echte power protectie wil >> Intel 320> S3500/S3700 de rest is allemaal "nep"
Bron: klikCrucial goes with a slightly different approach on the M500, though. Armed with a series of small caps, the controller flushes most of what's in the cache, while using "NAND tricks" to make up any deficit.
De M500 is echt een goede SSD maar als je echte power protectie wil >> Intel 320> S3500/S3700 de rest is allemaal "nep"
[ Voor 2% gewijzigd door fast-server op 27-04-2014 11:37 . Reden: url netjes gemaakt :) ]
PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
Zal je et raport erbij linken: http://lkcl.net/reports/ssd_analysis.htmlfast-server schreef op zondag 27 april 2014 @ 11:15:
Zoek maar eens op "Power-Loss-Protected SSDs Tested: Only Intel S3500 Passes"
M500
[afbeelding]
S3500/S3700
[afbeelding]
De test methode is mooi enzo...
Maar de uitvoering ervan is ronduit walgelijk, met enorme vooroordelen. Want et is alleen gericht erop om te bewijzen dat de DC S3500 powerprotection heeft...
Je gaat in een test van benzine auto's, niet 10 diesels nemen en 1 benzine... En dan zeggen dat geen enkele van de dieselauto's door de test komen... Omdat ze niet op benzine kunnen rijden...
S3500 en S3700 zijn op de professionele markt gericht, dus ook ander prijspeil...fast-server schreef op zondag 27 april 2014 @ 11:36:
Over de M500 is ook al geschreven.
[...]
Bron: klik
M500 is erop gemaakt dus dat writes fatsoenlijk worden afgekapt en zijn mapping table caches fatsoenlijk geflushed kunnen worden. Om zo Table corruptie en NAND schade te voorkomen, die ervoor kunnen zorgen dat SSD's vroegtijdig dood gaan.
Ga anders maar eens kijken naar de Micron M500DC, de professionele variant van de M500...
Die is tenopzichte van de m500 uitgerust met veel zwaardere condensatoren, dus dat alle write commands die nog in queue staan ook voltooid kunnen worden. Net zoals de S3500/S3700...
[ Voor 44% gewijzigd door Swordlord op 27-04-2014 12:02 ]
Verwijderd
hey,
waarschijnlijk staat het hier al ergens op de 400 pagina's.. maar ik vind eht niet direct met de zoekfunctie.
ik hoop dan ook dat het antwoord simpel en veelvoorkomend is :-)
recent een ssd'tje gekocht, ik heb een ASUS M4A785TD-V EVO moederbord (pc is al ietsje ouder).
zoals aanbevolen probeerde ik een clean install, met de harde schijven afgekoppeld maar de 2 cdrom drives nog aangekoppeld. in de bios schakelde ik van IDE naar AHCI
van zodra dit gebeurd was kon de pc de windows cd niet vinden, hij zei dat er bootproblemen waren... ik kon ook niets anders doen.
vervolgens heb ik de IDE weer terug aangezet en windows geinstalleerd.
nu heb ik de optie om via het register alsnog over te gaan op ahci, hoewel dit op sommige plaatsen ook wordt afgeraden.
daarna heb ik ook gevonden hoe je de ahci driver moet installeren tijdens de installatie van windows, maar daar heb ik 2 problemen in. 1) ik vind de ahci preinstall driver van men moederbord niet en 2) ook al heb ik deze dan kom ik nog op men initiële probleem zijnde dat ik zelfs niet eens in de windows setup zal geraken.
Dus, ofwel schakel ik alsnog over op AHCI via het register, ofwel laat ik het gewoon in IDE staan, ofwel hebben jullie een antwoord voor het bootprobleem :-)
Hopend op enkele nuttige reacties,
waarschijnlijk staat het hier al ergens op de 400 pagina's.. maar ik vind eht niet direct met de zoekfunctie.
ik hoop dan ook dat het antwoord simpel en veelvoorkomend is :-)
recent een ssd'tje gekocht, ik heb een ASUS M4A785TD-V EVO moederbord (pc is al ietsje ouder).
zoals aanbevolen probeerde ik een clean install, met de harde schijven afgekoppeld maar de 2 cdrom drives nog aangekoppeld. in de bios schakelde ik van IDE naar AHCI
van zodra dit gebeurd was kon de pc de windows cd niet vinden, hij zei dat er bootproblemen waren... ik kon ook niets anders doen.
vervolgens heb ik de IDE weer terug aangezet en windows geinstalleerd.
nu heb ik de optie om via het register alsnog over te gaan op ahci, hoewel dit op sommige plaatsen ook wordt afgeraden.
daarna heb ik ook gevonden hoe je de ahci driver moet installeren tijdens de installatie van windows, maar daar heb ik 2 problemen in. 1) ik vind de ahci preinstall driver van men moederbord niet en 2) ook al heb ik deze dan kom ik nog op men initiële probleem zijnde dat ik zelfs niet eens in de windows setup zal geraken.
Dus, ofwel schakel ik alsnog over op AHCI via het register, ofwel laat ik het gewoon in IDE staan, ofwel hebben jullie een antwoord voor het bootprobleem :-)
Hopend op enkele nuttige reacties,
Overschakelen via registerfix is niks mis mee. Kun je gewoon doen
En als je liever niet in het register zit kun je de Microsoft Fix it gebruiken: Foutbericht nadat u de SATA-modus van het opstartstation wijzigt
Laatste AMD drivers kun je hier vinden: http://support.amd.com/en-us/download/chipset?os=Windows
Laatste AMD drivers kun je hier vinden: http://support.amd.com/en-us/download/chipset?os=Windows
Verwijderd
thnx, maar weten jullie dan ook hoe het komt dat als je dat voor de windows installatie op ahci zet, hij de windows cd niet herkent ?
moet ik dan gewoon de chipsetdriver van de 700 series nemen en installeren voor ik de verandering doe in het register ?
moet ik dan gewoon de chipsetdriver van de 700 series nemen en installeren voor ik de verandering doe in het register ?
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2014 16:27 ]
Nee, Windows Vista en hoger heeft een standaard AHCI driver ingebouwd dus die wordt dan gewoon gebruikt. Eventueel kun je dan later nog de AMD driver installeren.
Ik heb hier 1x stroomuitval gehad door externe factoren, terwijl mijn computer aan stond, maar totaal geen dataverlies gehad op m'n M4.Reepje schreef op zondag 27 april 2014 @ 11:36:
Of die powerloss dingen nu werken of niet, ik ken zo even geen voorbeelden van ssd's die al hun data kwijt zijn na een unexpected powerloss.
@Snowwie: vergeet niet dat stroomuitval door 'interne' factoren (blue screen/crash, resetknop en powerbutton van de PC, etc.) ook meetellen 
Nou is 1x natuurlijk niet zo erg... er zijn ook maar bar weinig mensen die in 1x de loterij winnen
Nou is 1x natuurlijk niet zo erg... er zijn ook maar bar weinig mensen die in 1x de loterij winnen
[ Voor 26% gewijzigd door Jerrythafast op 28-04-2014 09:14 ]
De windows CD of de CD/DVD-speler? Ik heb hier ook wel een oude DVD-speler die niet door de bios herkend wordt als sata op AHCI staat. (ook nog een vroege sata harddisk trouwens)Verwijderd schreef op zondag 27 april 2014 @ 16:16:
thnx, maar weten jullie dan ook hoe het komt dat als je dat voor de windows installatie op ahci zet, hij de windows cd niet herkent ?
Tip: maak een bootable USB stick.Verwijderd schreef op zondag 27 april 2014 @ 16:16:
Verwijderd
ja dat kan goed zijn dat die drives te oud zijn om te herkend kunnen worden door ahci natuurlijk... denk dat ze 4 of 5 jaar oud zijn ?
hoe maak je best zo'n bootable usb ? en hoe werkt dat dan concreet als je een probleem hebt ? hoe groot moet die stick zijn ?
hoe maak je best zo'n bootable usb ? en hoe werkt dat dan concreet als je een probleem hebt ? hoe groot moet die stick zijn ?
http://www.microsoftstore....Help_Win7_usbdvd_dwnTool
Daar staat het programma voor gemakkelijk een bootstick te maken en in de FAQ kun je antwoord krijgen op meeste vragen die waarschijnlijk nog komen.
Daar staat het programma voor gemakkelijk een bootstick te maken en in de FAQ kun je antwoord krijgen op meeste vragen die waarschijnlijk nog komen.
[ Voor 50% gewijzigd door Swordlord op 28-04-2014 16:44 ]
Verwijderd
ok thnx,
Om even op de link van Nielson te reageren, ik denk wel dat dat allemaal drivers zijn voor GPU's ? :-)
Ik heb net in het registers de ahci mode aangezet, na opstart en het omschakelen in de bios installeerde windows niks zelf denk ik.
hoe weet ik nu of de ahci deftig werkt ?
is dit overigens het enige dat je moet doen als je een ssd schijf installeert ?
Om even op de link van Nielson te reageren, ik denk wel dat dat allemaal drivers zijn voor GPU's ? :-)
Ik heb net in het registers de ahci mode aangezet, na opstart en het omschakelen in de bios installeerde windows niks zelf denk ik.
hoe weet ik nu of de ahci deftig werkt ?
is dit overigens het enige dat je moet doen als je een ssd schijf installeert ?
AS-SSD benchmark downloaden, die opstarten en die verteld je welke storage driver is ingeladen.
Er kan staan, IDE. msAHCI of AMD_SATA.
Edit...
Er kan staan, IDE. msAHCI of AMD_SATA.
Edit...
Dit staat op de link die wordt gegeven.Verwijderd schreef op maandag 28 april 2014 @ 16:59:
ok thnx,
AMD Chipset Drivers
Description:
This package is for motherboards with 700 series or newer AMD chipsets, and includes:
AMD Chipset Drivers
AMD AHCI Driver
AMD USB 3.0 Driver
[ Voor 72% gewijzigd door Swordlord op 28-04-2014 17:32 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Rufus. FTW.Verwijderd schreef op maandag 28 april 2014 @ 16:39:
Verwijderd
nogmaals bedankt :-)
en ja ik weet wat er in de link staat maar als ik het download en begin te installeren opent zich catalyst manager en zie ik allemaal getruut over de laatste graphics driver downloaden :-) :-)
daarmee dat ik het raar vond
maar is die chipset zo belangrijk?
en ja ik weet wat er in de link staat maar als ik het download en begin te installeren opent zich catalyst manager en zie ik allemaal getruut over de laatste graphics driver downloaden :-) :-)
daarmee dat ik het raar vond
maar is die chipset zo belangrijk?
Ja dat zijn de aansturingsprogramma/drivers voor je storagecontroller.
Be nice, You Assholes :)
Ik heb een probleem met mijn SSD. Ik heb al de nodige dingen geprobeerd, maar voorlopig hielp niets. Ik wil voordat ik windows opnieuw ga installeren of een nieuwe SSD kopen eerst weten of er nog meer dingen zijn die ik kan proberen om het op te lossen.
Na ongeveer 1 á 2 uur gebruik crasht windows volledig. Dan moet ik opnieuw opstarten. Tijdens het opstarten wordt de SSD niet gevonden en krijg ik de melding 'Disk boot failure. Insert disk system and press enter'. Als ik daarna weer opnieuw opstart boot de pc meestal weer correct naar windows, al moet ik soms een aantal keer opnieuw opstarten voordat hij weer boot. Wanneer ik dan weer in windows zit crasht de pc weer na 1 á 2 uur.
Specs:
- Crucial M4 128GB
- windows 7 64bit
- Samsung 1,5TB ecogreen F2 hdd
- MOBO: Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3
- intel I5 2500K
- Seasonic M12 620W
Wat heb ik zelf al geprobeerd:
- PC scan op virussen en malware;
- bootsequence in bios controleren. Deze staat goed.
- HDtune health check, hier was alles goed;
- Chkdsk voor het booten van windows. Ook hier kwamen geen rare resultaten uit.
- De kabels van de SSD en HDD omwisselen om te kijken of het aan de kabel/satapoort lag. Nog steeds crasht de SSD;
- MBRfix geprobeerd. Dit lukte niet, omdat ik gewoon via de SSD kan booten.
- Systeemherstel. Om een of andere vage reden kan ik geen systeemherstel doen. Als ik het in safemode prober krijg ik de melding dat er geen herstelpunten zijn, terwijl ik die wel altijd heb gehad.
Zijn er nog meer dingen die ik kan proberen? Of lijkt dit op een duidelijke zaak van een stervende SSD?
Na ongeveer 1 á 2 uur gebruik crasht windows volledig. Dan moet ik opnieuw opstarten. Tijdens het opstarten wordt de SSD niet gevonden en krijg ik de melding 'Disk boot failure. Insert disk system and press enter'. Als ik daarna weer opnieuw opstart boot de pc meestal weer correct naar windows, al moet ik soms een aantal keer opnieuw opstarten voordat hij weer boot. Wanneer ik dan weer in windows zit crasht de pc weer na 1 á 2 uur.
Specs:
- Crucial M4 128GB
- windows 7 64bit
- Samsung 1,5TB ecogreen F2 hdd
- MOBO: Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3
- intel I5 2500K
- Seasonic M12 620W
Wat heb ik zelf al geprobeerd:
- PC scan op virussen en malware;
- bootsequence in bios controleren. Deze staat goed.
- HDtune health check, hier was alles goed;
- Chkdsk voor het booten van windows. Ook hier kwamen geen rare resultaten uit.
- De kabels van de SSD en HDD omwisselen om te kijken of het aan de kabel/satapoort lag. Nog steeds crasht de SSD;
- MBRfix geprobeerd. Dit lukte niet, omdat ik gewoon via de SSD kan booten.
- Systeemherstel. Om een of andere vage reden kan ik geen systeemherstel doen. Als ik het in safemode prober krijg ik de melding dat er geen herstelpunten zijn, terwijl ik die wel altijd heb gehad.
Zijn er nog meer dingen die ik kan proberen? Of lijkt dit op een duidelijke zaak van een stervende SSD?
Heb je ookal eens gekeken naar de firmware versie van de SSD? Dat die up to date is.
Iets zegt me dat je de 5000 uren bug te pakken hebt. In oude firmwares gaat de drive trippen als hij 5000 uur heeft gelopen.
Iets zegt me dat je de 5000 uren bug te pakken hebt. In oude firmwares gaat de drive trippen als hij 5000 uur heeft gelopen.
De firmware heb ik al lang niet meer geupdate (nog nooit eerlijk gezegd). Dat zal ik eens proberen. Bedankt!
Het zou zomaar kunnen zijn dat de PC nu ongeveer 5000 uur heeft gedraaid.
Edit: Ik heb de firmware ge-update. Nu is het afwachten of de pc nog crasht. Ik zal het nog laten weten.
Het zou zomaar kunnen zijn dat de PC nu ongeveer 5000 uur heeft gedraaid.
Edit: Ik heb de firmware ge-update. Nu is het afwachten of de pc nog crasht. Ik zal het nog laten weten.
[ Voor 48% gewijzigd door aicaramba op 29-04-2014 18:05 ]
Sorry voor de double post, maar even een update.
Het lijkt er op dat de firmware update het probleem heeft verholpen. De PC werkt nu al zo'n 3,5 uur achter elkaar, wat eerst niet lukte. Wanneer ik niets meer laat weten is het goed.
Bedankt voor de hulp swordlord!!
Het lijkt er op dat de firmware update het probleem heeft verholpen. De PC werkt nu al zo'n 3,5 uur achter elkaar, wat eerst niet lukte. Wanneer ik niets meer laat weten is het goed.
Bedankt voor de hulp swordlord!!
Wat doet een Samsung 830 128GB tweedehands eigenlijk nog?
Hij is gebruikt, maar niet heel veel/vaak beschreven, dus niet compleet versleten ofzo
Hij is gebruikt, maar niet heel veel/vaak beschreven, dus niet compleet versleten ofzo
Een Crucial M500 2,5" 120GB doet nieuw 56euro. Als je 4 tientjes krijgt moet je in je handjes wrijven.ThinkPadd schreef op zondag 11 mei 2014 @ 14:06:
Wat doet een Samsung 830 128GB tweedehands eigenlijk nog?
Even een gedeeltelijke crosspost uit het Intel-nieuwsdiscussietopic:
TomasH schreef op zondag 11 mei 2014 @ 21:11:
Golem heeft een interessante test van M.2-SSD's als de Samsung XP941 en Plextor M6e, met de verschillen tussen een PCI-Express 3.0 x4-insteekkaart en de twee 2.0-lanes zoals de meeste Z97-mobo's die gebruiken.
Thanks voor de link. Jammer dat er zo weinig testjes in staan. Ze waren ook al langs gekomen op thessdreview:TomasH schreef op zondag 11 mei 2014 @ 21:16:
Even een gedeeltelijke crosspost uit het Intel-nieuwsdiscussietopic:
[...]
http://www.thessdreview.c...-2-pcie-ssd-review-512gb/
http://www.thessdreview.c...sd-combination-hits-2gbs/
http://www.thessdreview.c...256gb-512gb-raid-testing/
Die xp941 is heel mooi, jammer dat hij nog niet goed verkrijgbaar is. Alleen hier eigenlijk:
http://www.ramcity.com.au/?rf=kw&kw=xp941
De prijzen zijn zo nog niet echt competatief met wat sata ssd's in raid bijv.
[ Voor 13% gewijzigd door maratropa op 12-05-2014 09:30 ]
Darkstone en bverstee: misschien interessant om met het zicht op de nabije toekomst met M.2 een stukje erover in de topic start te zetten ?
Ik ben er zelf achtergekomen hoe verwarrend en complex dit kan zijn voor de "lesser tweakers among us" (lees: "de non-nerds") en ik heb een deel ontcijferd in dit topic op een ander forum.
Ik ben er zelf achtergekomen hoe verwarrend en complex dit kan zijn voor de "lesser tweakers among us" (lees: "de non-nerds") en ik heb een deel ontcijferd in dit topic op een ander forum.
Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).
Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).
Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.