Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40
Het gene wat ook voor de mensen nog niet duidelijk is zijn de verschillende sockets die voor M.2 beschikbaar zijn..
Dit moet ook duidelijk worden en ook goed worden aangegeven bij producten (laptops), om welk soort socket het gaat..

Socket 1 is puur voor WiFikaarten.
Socket 2 is universeel slot, Random PCI-e kaarten, Sata SSD of 2x pci-e lane SSD.
Socket 3 is het performance type, dat gericht is op 4x pci-e lane SSD's

Maar zoals meeste al merken... De industrie faalt erop dit moment nog een beetje erg in, om fatsoenlijk M.2 neer te zetten en erover te informeren.
Duidelijkheid en informatie is schaars gewoon (of het zit achter de gesloten deuren van de PCI-SIG)...

Als er nou bijvoorbeeld duidelijkheid wordt gemaakt welk kaartje wat kan, op de basis van het socket. Dan is er een concept die beter vastgegrepen kan worden, inplaats van de notches die in je M.2 kaartje zit.. de A B of M notch...

[ Voor 38% gewijzigd door Swordlord op 12-05-2014 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehdehdul
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-06 18:17
Vandaag 3e SSD gekocht Samsung 830 128 Gb. Schone W7 64 bit installatie gedaan.
specs:
Amd FX8120
Asus M5A99X Evo
16 GB kingston Hyperx (4 x 4gb)
Sapphire 7770 1 Gb
Samsung 830 128 Gb x 3 in Raid 0
Thermaltake 750 Watt

Niet slecht denk ik zo :P

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/j94knc.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s2.postimg.org/tula0sxqx/3ssd_Raid0.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s8.postimg.org/acadagfhh/atto_Diskmark3ssd_Raid0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
Heeft dat nu echt veel praktisch zin om 3 ssd's in raid 0 te zetten? De 4k random access snelheden zullen er niet veel beter van worden, alleen de doorvoer van grotere bestanden gaat sneller. Maar volgens mij heeft het voor de werking van Windows nauwelijks toegevoegde waarde. Je verhoogt enkel het risico dat indien 1 ssd uitvalt je gelijk je hele Windows installatie naar de knoppen is.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dehdehdul schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 22:26:
Vandaag 3e SSD gekocht Samsung 830 128 Gb. Schone W7 64 bit installatie gedaan.

Niet slecht denk ik zo :P
Het zijn een hele hoop plaatjes (veel blauw) en meer kan ik er niet van zeggen.

Bedoel je hiermee te zeggen dat je 3 ssd's in raid kan zetten. Spannend :/

Of is de computer razendsnel in vergelijking tot 1 ssd? Bijv opstarten windows met 1 ssd = 9 sekonden, nu met 3 ssd's in raid opstart in 3 sekonden? Dat zou wel mooi zijn, maar persoonlijk zou ik daar al dat werk niet voor over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
3x RAID 0 bied geen real world performance verhaaltje hebben we al gehad...

Dan maar even totaal iets anders...
AMD controller is vanuit zijn communicatie met de rest van het platform gelimiteerd op maximaal 1200 MB/s...

Dus... niet grof bedoeld... maar...
Het is wel slecht...
Het is bagger wat je nu hebt :o

Je zit zelfs ver onder de theoretische max performance... Een 2x RAID-0 tikt vaak over de 900 MB/s read... Jij hebt er amper performance erbovenop gegooid met de 3de SSD. Bottlenecked en dus verspilling van 3de SSD..

[ Voor 146% gewijzigd door Swordlord op 22-05-2014 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga ook aan de ssd om mijn ruim 2,5 jaar oude dell xps 15 l502 een update te geven, zodat die er nog 2 jaar tegen aan kan. Schijnt wel lastig te zijn trouwens met de dell xps 15 omdat je hem via de bovenkant moet vervangen, maar dat moet wel lukken hoop ik :9 .

Nu ga ik voor de samsung evo 840, alleen zit nog te twijfelen tussen de 120gb versie of de 250gb versie. Mijn eerste gedachte is om voor de 250gb te gaan, al is die wel duur, omdat ik geen zin heb om de hele tijd in de gaten te houden of ik nog voldoende ruimte heb. Heb berekend dat ik zonder alle data documenten zeg maar circa 80 gig kwijt ben. Dus nu zou 120gb ook voldoende zijn, maar hoe zit dat in de toekomst. Gebruik het voornamelijk voor de standaard dingen zoals office, internetten, spotify, branden, uttorent, spss et cetera en misschien één/twee games. En rest kan ik dan op de hdd zetten. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Overweeg eens de pricewatch: Crucial M500 2,5" 240GB
Die zit met prijs een heel stuk lager dan de pricewatch: Samsung 840 EVO 250GB.... Maar bied wel een stuk meer opslag.

Edit:

Downloads zoals van u-torrent enzo zou ik naar een externe hardeschijf laten gaan. Want het zijn meestal dingen die massa opslag zijn. Die heb je niet frequent nodig en hebben ook geen "SSD snelheid nodig" dus die zijn veel beter af op een HDD.

Tot op heden gebruik ik ook nog steeds in mijn laptop 120 GB SSD en heb geen ruimte problemen. Maar dat is puur omdat al mijn massa opslag dus ergens anders staat.

[ Voor 56% gewijzigd door Swordlord op 22-05-2014 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:07
Gewoon die 840 EVO skippen en een Crucial M500 240GB nemen. Waarom 25 euro extra uitgeven voor performance die je alleen in benchmarks ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Swordlord schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 10:16:
Overweeg eens de pricewatch: Crucial M500 2,5" 240GB
Die zit met prijs een heel stuk lager dan de pricewatch: Samsung 840 EVO 250GB.... Maar bied wel een stuk meer opslag.

Edit:

Downloads zoals van u-torrent enzo zou ik naar een externe hardeschijf laten gaan. Want het zijn meestal dingen die massa opslag zijn. Die heb je niet frequent nodig en hebben ook geen "SSD snelheid nodig" dus die zijn veel beter af op een HDD.

Tot op heden gebruik ik ook nog steeds in mijn laptop 120 GB SSD en heb geen ruimte problemen. Maar dat is puur omdat al mijn massa opslag dus ergens anders staat.
Oke bedankt voor de tip :) . Dat is inderdaad het overwegen waard. Tussen die Samsung evo en deze Crucial m500 merk je dus in de praktijk, bij dagelijks gebruik weinig van het verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 10:22:
[...]

Oke bedankt voor de tip :) . Dat is inderdaad het overwegen waard. Tussen die Samsung evo en deze Crucial m500 merk je dus in de praktijk, bij dagelijks gebruik weinig van het verschil?
Sterker nog, je merkt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Reepje schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 10:37:
[...]

Sterker nog, je merkt het niet.
Oke dan wordt het deze. Lees wel redelijk wat klachten over niet goed werkende/deffecten ssd's van crucial m500.
Maar toch besteld, hopelijk ik een goede te pakken.
Worden wel serieus betaalbaar nu die ssd's, 240gb voor 92 euro :) .

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2014 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Zodra je gaat zoeken lees je ook dat sommige Samsungs niet werken...
Al met al.. Zodra je gaat zoeken, vindt je klachten over elk product... Want mensen klagen liever dan dat ze iets goeds schrijven

[ Voor 4% gewijzigd door Swordlord op 22-05-2014 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matedeor
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:14
Swordlord schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 11:49:
Zodra je gaat zoeken lees je ook dat sommige Samsungs niet werken...
Al met al.. Zodra je gaat zoeken, vindt je klachten over elk product... Want mensen klagen liever dan dat ze iets goeds schrijven
Dat is inderdaad ook weer zo ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Die defecten bij Crucial zijn mensen die SMART tools gebruiken en bij de eerste waarschuwing van zo'n programma de SSD terugsturen om vervolgens eentje te krijgen die ook "kapot" is.

Crucial wist de SMART statistieken niet na het doorlopen van testprocedures, niet bij de M500 en niet bij de M550. De M4 heeft een los attribuut voor die fouten (factory bad block count, hoor je niemand over als die niet 0 is), de M500 en M550 niet.
Afgelopen maandag 4 van die dingen nieuw gemonteerd in webservers met dode harddisks, alle 4 hadden ze reallocated sectors ter grootte van 1 page. Als je dan als onwetende consument zo'n ding in je systeem zet en een raar programma gaat gebruiken die SMART attributen omzet in een betrouwbaarheidspercentage, dan krijg je al snel verhalen over kapotte of onbetrouwbare SSD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 15:51
Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 10:13:
Ga ook aan de ssd om mijn ruim 2,5 jaar oude dell xps 15 l502 een update te geven, zodat die er nog 2 jaar tegen aan kan. Schijnt wel lastig te zijn trouwens met de dell xps 15 omdat je hem via de bovenkant moet vervangen, maar dat moet wel lukken hoop ik :9 .
Ik heb dezelfde laptop en sta op het punt de harddisk te vervangen.
Het is even een truukje bij die laptop, maar het is wel te doen. Kijk vooral op Youtube, daar staan voorbeelden in van hoe het moet. Kort stappenplan:
1. Verwijder accu en dan de schroef onder de accu
2. Druk de clipjes die vlak bij de schroefjes zitten in / naar buiten.
3. Open de laptop en werk voorzichtig van de achterkant naar voren de bovenkant los
4. Als de bovenkant los zit, dan zit de touchpad kabel nog vast. Laat deze gewoon zitten en schuif de bovenkant voorzichtig aan de kant. Je kan nu bij de harddisk.

nb: Ik heb wel voor de Samsung gekozen, maar dat is meer voor de migratiesoftware en in mijn ogen de reputatie. Die paar euro maakt me dan ook niet zoveel meer uit. Eigenlijk denk ik dat er geen slechte SSD's meer zijn, dus de Crucials zijn ook prima. Ik heb zelfs nog een oude OCZ SSD die het nog prima doet...

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sander-
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 20:24

-Sander-

///M Powerrrrrr

Lees her en der dat er verschil zit in de 120 en 240 gb SSD's, klopt dat ook? Ik zit te denken aan een crucial, maar heb eigenlijk geen 240+ GB nodig (system partiei is nu maar 60 van 320Gb ruimte).
De bestaande schijf zou ik dan met een caddy terug kunnen zetten, dus de ruime is het probleem niet. Maar als de 240 modellen merkbaar sneller zijn is dat wel de moeite waard natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matedeor
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:14
edit

[ Voor 99% gewijzigd door Matedeor op 24-05-2014 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:13

Ravefiend

Carpe diem!

-Sander- schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 10:13:
Lees her en der dat er verschil zit in de 120 en 240 gb SSD's, klopt dat ook? Ik zit te denken aan een crucial, maar heb eigenlijk geen 240+ GB nodig (system partiei is nu maar 60 van 320Gb ruimte).
De bestaande schijf zou ik dan met een caddy terug kunnen zetten, dus de ruime is het probleem niet. Maar als de 240 modellen merkbaar sneller zijn is dat wel de moeite waard natuurlijk.
In specifiek de Crucial M500 kijk je best even naar deze product flyer. De 120GB versie is trager dan de 240GB, die op zijn beurt ook weer een beetje trager is dan de 480GB versie. Allemaal relatief, maar dat zie je ook terug in de benchmarks die her en der te vinden zijn.

En ja, ik heb ik ook de Samsung's geskipped en gewoon de M500 (480GB mSATA) genomen voor minder geld. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

elhopo schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 14:34:
[...]

Ik heb dezelfde laptop en sta op het punt de harddisk te vervangen.
Het is even een truukje bij die laptop, maar het is wel te doen. Kijk vooral op Youtube, daar staan voorbeelden in van hoe het moet. Kort stappenplan:
1. Verwijder accu en dan de schroef onder de accu
2. Druk de clipjes die vlak bij de schroefjes zitten in / naar buiten.
3. Open de laptop en werk voorzichtig van de achterkant naar voren de bovenkant los
4. Als de bovenkant los zit, dan zit de touchpad kabel nog vast. Laat deze gewoon zitten en schuif de bovenkant voorzichtig aan de kant. Je kan nu bij de harddisk.

nb: Ik heb wel voor de Samsung gekozen, maar dat is meer voor de migratiesoftware en in mijn ogen de reputatie. Die paar euro maakt me dan ook niet zoveel meer uit. Eigenlijk denk ik dat er geen slechte SSD's meer zijn, dus de Crucials zijn ook prima. Ik heb zelfs nog een oude OCZ SSD die het nog prima doet...
Het was goed te doen inderdaad. Alleen weet je niet goed hoe ver je kan gaan bij die latopplat eraf halen. Maar daar kan je redelijk wat kracht op zetten.

Nog een vraag, ik wil eigenlijk alles op die 250gb ssd doen en dan de hdd helemaal weglaten. Daarbij download ik ook regelmatig een bijvoorbeeld 1080p film, is dit aan te raden. Of toch beter om ook de hdd te gebruiken in de caddy? Lees verschillende verhalen hierover. Maar lijkt mij niet dat ik daardoor de komende 3 jaar een minder snelle/kapotte schijf heb toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
-Sander- schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 10:13:
120 heeft de helft minder chips dan de 240. Met sequenrial read/write betekent dat bijna factor 2. Nu liggen die prestaties bij de M500 sowieso al wat achter op de rest vanwege hogere capaciteit chips (en dus minder chips) dus is de 120GB versie al snel de underdog.
Persoonlijk zou ik gewoon kiezen tussen de M500 240, M550 128 of samsung 840 EVO 120 in jouw geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 11:01:
[...]

Nog een vraag, ik wil eigenlijk alles op die 250gb ssd doen en dan de hdd helemaal weglaten. Daarbij download ik ook regelmatig een bijvoorbeeld 1080p film, is dit aan te raden.
Goed plan.
Downloads kunnen ook gewoon op de ssd, zolang er plaats is natuurlijk. Hou er ook rekening mee dat van een 250 GB er effectief maar 233 Gb beschikbaar zijn, en dat je 40 GB vrij moet laten om van de hoge snelheid te kunnen blijven genieten.

Dan speelt blijkbaar de zorg dat je maar een aantal write cycles hebt. Normaal gesproken hoef je je daar geen zorgen om te maken.
Maar heb je nu de M500 of niet? Die is namelijk 240 GB, en heeft wel 3x zoveel write cycles als de EVO (die 250 GB is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Reepje schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 11:31:
[...]

Goed plan.
Downloads kunnen ook gewoon op de ssd, zolang er plaats is natuurlijk. Hou er ook rekening mee dat van een 250 GB er effectief maar 233 Gb beschikbaar zijn, en dat je 40 GB vrij moet laten om van de hoge snelheid te kunnen blijven genieten.

Dan speelt blijkbaar de zorg dat je maar een aantal write cycles hebt. Normaal gesproken hoef je je daar geen zorgen om te maken.
Maar heb je nu de M500 of niet? Die is namelijk 240 GB, en heeft wel 3x zoveel write cycles als de EVO (die 250 GB is).
Oke, uitgaande dat ik er nog ongeveer 3 jaar mee doe hoef ik mij dan waarschijnlijk zeker geen zorgen te maken over de write cycles ondanks dat die minder is als de m500. Zou ik ook raar vinden voor een consumentenproduct waar 3 jaar garantie opzit. Heb uiteindelijk toch de samsung evo 840 250gb gekocht :9 . Want kon er nog wat korting opkrijgen via een vriend waardoor het prijsverschil verwaarloosbaar was. Ben nu alles weer aan het installeren, wat een verbetering trouwens qua snelheid _/-\o_ . Heb nu iets van 204 gb beschikbaar naar dat windows is geïnstalleerd, en dat is ruim voldoende voor mij, kan ook nog altijd voldoende kwijt op een externe harde schijf indien nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2014 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetnet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-12-2021
Kijk eindelijk een nieuws over dat M2 slot en PCIe
over hoe en wat en de snelheden op papier zijn erg :9~ leuk
ben benieuwd naar de eerste testen ........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Wanneer zouden we eigenlijk op het punt komen dat SSD's (al dan niet in raid 0) zo snel zijn geworden dat je gewoon een deel van de SSD als RAM kunt gaan gebruiken?

RAM is natuurlijk retesnel, maar SSD's worden ook steeds sneller. Zeker als je een stuk of 4, 5 of 6 in raid 0 zet.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 19:13
Maar waarom zou je spul dat normaal in het RAM staat nu opeens willen verplaatsen naar een hoop schijven. Ik dacht toch juist dat RAM de laagste latency van alles had.
Misschien dat het zin heeft als alles via de PCIe bus gaat ipv met zo'n vertragende IO (southbridge) controller er nog tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
  • Laatst online: 10-09 16:45
Iemand al ervaring met de Samsung XP941 SSD's?
Ik heb er 1 in gebruik icm Z97 Extreme6, maar lukt me niet om vanaf te booten.
Windows roept tijdens installatie dat hij er niet van kan booten en dat er iets in de bios moet gebeuren, maar daar heb ik alles al tig x doorgelopen

Enig wat ik kan vinden op google :
Hello and thanks
I install windows DVD on an usb key with the Microsoft tool
I copy /efi/boot/bootx64.efi on the root off the usb key
I rename it on shellx64.efi
On the bios i choose 'exit' and 'launch efi shell from filesystem device', windows install boot
When I saw the screen with the choice of the disk, i choose 'add driver' and i install the last floppy driver (usefull ?)
I had allways the same error (see first post) but when i click 'next' , windows get installed !
And it work fine !
Thanks a lot for your help

Maar daar kan ik niet genoeg mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
http://www.anandtech.com/...2-x4-tested-with-xp941/11
(helemaal onderaan)

Het komt erop neer dat naast de verwarrende puinhoop specificatie die M.2 introduceert, er ook nog een hoop onduidelijkheid rond het booten hiervan is. Het lijkt voorlopig alleen mogelijk om Windows 8 succesvol (of MacOS X of Linux) te kunnen booten van de XP941.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
killer2 schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 08:42:
Even uitleg van de situatie over de variabelen die spelen:
Zo is er namelijk naast het OS, ook het design van de PCI-e drive en de support van het moederbord.

Een van de 2 moet namelijk de juiste driver en bootkey hebben en het moederbord moet ook gewoon weg erkennen dat pci-e bootable is.

Maar nog niet alle 90 serie moederbord hebben een fatsoenlijke driver en bootkey voor PCI-e drives.
Daarbij is de Samsung XP941 is een OEM product, dat niet voor de retail is en is daarom niet voorzien van eigen "bootdriver", wat betekend dat hij dus puur vertrouwd op de drivers van de UEFI & OS..

Aan de andere kant wel vreemd dat de Asrock 97 Extreme 6, niet M.2 boot. Wat dat zou 1 van de weinige moederborden zijn die wel alles out of the box op orde heeft.
Even ervan uitgaande dat je wel Windows 8 gebruikt ;)

Maar...
Zoals Phuncz ookal aangaf... M.2/PCI-e Booting is gewoon nog een enorme puinzooi...

[ Voor 64% gewijzigd door Swordlord op 30-05-2014 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Ik was met de launch van de Z97 chipset helemaal verkocht op M.2 (want PCIe interface) voor op een mITX bordje maar door de grote onduidelijkheid welke richting deze standaard uitgaat (er zijn al 2000 verschillende mogelijk qua formaat en pinout) en blijkbaar is het voor de fabrikanten ook nog wazig wat wel en niet gaat.

Voorlopig zouden de mensen zich volledig aan de QVL moeten houden als het over M.2 gaat, anders kom je er niet aan uit wat zeker zal werken. Het hele UEFI (secure) boot helpt ook niet om het makkelijker te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
UEFI is toch niet zo'n probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
UEFI niet rechtstreeks maar het is dan ook niet duidelijk welke M.2 SSD's booten onder non-UEFI OS'es (zoals Windows 7, oudere Linux distro's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
killer2 schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 08:42:
Ik heb er 1 in gebruik icm Z97 Extreme6, maar lukt me niet om vanaf te booten.
Windows roept tijdens installatie dat hij er niet van kan booten en dat er iets in de bios moet gebeuren, maar daar heb ik alles al tig x doorgelopen

Enig wat ik kan vinden op google :
Hello and thanks
I install windows DVD on an usb key with the Microsoft tool
I copy /efi/boot/bootx64.efi on the root off the usb key
I rename it on shellx64.efi
On the bios i choose 'exit' and 'launch efi shell from filesystem device', windows install boot
When I saw the screen with the choice of the disk, i choose 'add driver' and i install the last floppy driver (usefull ?)
I had allways the same error (see first post) but when i click 'next' , windows get installed !
And it work fine !
Thanks a lot for your help

Maar daar kan ik niet genoeg mee
Heb je al benchmarks gedraaid? (CDM ASSSD bijv.)

Heb je hem van rammcity of uit een oude vaio of mac pro ofzo? Ze zijn nog wel best duur t.o.v. 2 sata ssd in raid.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
Ik probeer win 7 te booten, geen win 8.x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
killer2 schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 11:33:
Ik probeer win 7 te booten, geen win 8.x
Dan heb je dus pech...
Samsung XP941 heeft die bootloader niet om zich goed herkenbaar te maken voor win7.

Je kan hem wel gebruiken als non boot disk

[ Voor 16% gewijzigd door Swordlord op 30-05-2014 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
ben ook al op een andere forum bezig, daar staat info hoe het zou moeten....
http://www.thessdreview.c...-2-windows-7-install.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens dat forum zou het werken, waarom dan niet bij jouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Zoals wat eerder aangehaald, voor veel dingen nutteloos, maar niet voor het werken met allerlei grote media bestanden. Het is bizar hoeveel sequentiele performance betaalbaar beschikbaar is tegenwoordig met SSD's. Het was vroeger ondenkbaar dat je zo veel snelheid kon hebben voor onder de 800 euro ex. btw. Ik heb laatst de LSI firmware ge-update en ik heb het idee dat de scaling iets beter is. 6x 840 pro 120gb op een lsi 9300-8i in IT modus, windows software raid 0 met trim. Enige echt nadeel vind ik dat firmware updaten aan een intel controller moet, dat wilde magician niet doen.

Ik vraag me af wanneer er insteekkaarten komen waar je gewoon 4 of 8 m2 ssd's op prikt.. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.gladiool.dds.nl/jpg/840/2014-05-11%20-%20004%20-%20CDM%20-%206%20x%20840%20pro.PNG
Afbeeldingslocatie: http://www.gladiool.dds.nl/jpg/840/2014-05-11%20-%20005%20-%20ASSSD%20-%206%20x%20840%20pro.PNG
Afbeeldingslocatie: http://www.gladiool.dds.nl/jpg/840/2014-05-11%20-%20007%20-%20atto%20-%206%20x%20840%20pro.PNG

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
maratropa schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 12:14:
Ik vraag me af wanneer er insteekkaarten komen waar je gewoon 4 of 8 m2 ssd's op prikt.. :)
En dan hopelijk op een PCIe 16x kaartje :)

[ Voor 9% gewijzigd door Phuncz op 30-05-2014 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 14:02
Phuncz schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 12:40:
[...]

En dan hopelijk op een PCIe 16x kaartje :)
Die dingen zijn in Januari aangekondigd, waarom laat dat zo lang op zich wachten?

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snowwie schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 00:18:
Wanneer zouden we eigenlijk op het punt komen dat SSD's (al dan niet in raid 0) zo snel zijn geworden dat je gewoon een deel van de SSD als RAM kunt gaan gebruiken?
Ik neem aan dat dat een glijdende schaal is, want dat gebeurde al bij HDD's. Denk aan swapbestanden en dergelijke. Hoe sneller de harde schijf, in hoe meer gevallen het ook zin gaat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Sowieso blijft RAM ook niet stilstaan, tussen DDR1 en DDR3 zit ongeveer een 5x hogere rate. Storage heeft een boost gehad in relatief korte tijd qua performance (latency en read/write rate) maar het is nog steeds onderhevig aan verschillende protocollen (filesysteem, logische indeling, ...). De afstand wordt wel kleiner doordat storage in de toekomst rechtstreeks kan aangesproken worden door de CPU, weliswaar via PCIe en NVMe. Maar eigenlijk was storage een gigantische bottleneck geworden en het is nu nog steeds een bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phuncz schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 10:16:
Maar eigenlijk was storage een gigantische bottleneck geworden en het is nu nog steeds een bottleneck.
Storage had even een impuls nodig, maar het zal bijna per definitie altijd het een trage/de traagste vorm van geheugen blijven. Dat is nu eenmaal hoe het hele computergebeuren is ingericht (cascademodel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je kan desgewsnt al wel een bordje met 1TB RAM kopen, maar de toelevering naar dat RAM zal al snel altijd langzamer zijn dan de verbinding tussen RAM en CPU.

[ Voor 18% gewijzigd door begintmeta op 31-05-2014 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cappuccino
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02:01
Afbeeldingslocatie: http://snag.gy/nOBuo.jpg

Iemand een idee waarom ik geen optimalisatie kan kiezen?
Ik dacht dat hij het automatisch doet, maar pp m'n D partitie is dit al een jaar geleden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien geen beschikking over TRIM? Begin eens te vertellen welke SSD en op welke controller je SSD is geïnstalleerd. Post eens een AS SSD screenshot, daarop staat linksboven de driver die gebruikt wordt. Als je de SSD op een 'nepcontroller' hebt aangesloten, is het inderdaad mogelijk dat je geen TRIM hebt. Misschien is dat de reden dat je de melding krijgt dat 'optimalisatie niet beschikbaar' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cappuccino
Verwijderd schreef op zondag 01 juni 2014 @ 10:04:
Misschien geen beschikking over TRIM? Begin eens te vertellen welke SSD en op welke controller je SSD is geïnstalleerd. Post eens een AS SSD screenshot, daarop staat linksboven de driver die gebruikt wordt. Als je de SSD op een 'nepcontroller' hebt aangesloten, is het inderdaad mogelijk dat je geen TRIM hebt. Misschien is dat de reden dat je de melding krijgt dat 'optimalisatie niet beschikbaar' is.
Afbeeldingslocatie: http://snag.gy/Tp6jp.jpg

Het is een vertex 4. Benchmark is genomen tijdens een gamesessie (mochten deze waarden niet echt goed zijn)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

asstor64 = ASMedia. Dus inderdaad heb je de SSD op een extra 'nep' controllerchip aangesloten op het moederbord; niet je echte controller die door de chipset wordt geleverd. Veel mensen maken de fout door hun SSD op de verkeerde controller aan te sluiten.

Check je moederbord en kijk of je SSD inderdaad wel op de Intel SATA controller is aangesloten, en niet op de ASMedia controller. Vaak worden er aparte kleuren gebruikt om verschillende controllers te onderscheiden. Check eventueel de handleiding van je moederbord (kun je online downloaden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cappuccino
Verwijderd schreef op zondag 01 juni 2014 @ 10:13:
asstor64 = ASMedia. Dus inderdaad heb je de SSD op een extra 'nep' controllerchip aangesloten op het moederbord; niet je echte controller die door de chipset wordt geleverd. Veel mensen maken de fout door hun SSD op de verkeerde controller aan te sluiten.

Check je moederbord en kijk of je SSD inderdaad wel op de Intel SATA controller is aangesloten, en niet op de ASMedia controller. Vaak worden er aparte kleuren gebruikt om verschillende controllers te onderscheiden. Check eventueel de handleiding van je moederbord (kun je online downloaden).
Bedankt voor de info!

Ik denk enkel ASMEDIA te hebben in SATA3 :/

http://www.asrock.com/mb/...nl.asp?cat=Specifications

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

code:
1
2
- 2 x SATA3 6.0 Gb/s connectors by ASMedia ASM1061, support NCQ, AHCI and Hot Plug functions
- 4 x SATA2 3.0 Gb/s connectors, support RAID (RAID 0, RAID 1, RAID 10 and JBOD), NCQ, AHCI and Hot Plug functions

De harde waarheid is dat je bord geen SATA/600 heeft; enkel SATA/300. Dat ASMedia chippie is opzich wel SATA/600, maar kan die snelheid nooit leveren. Ook het gemis van TRIM-ondersteuning en slechtere drivers maken dat je deze controller betere helemaal kunt uitschakelen in je BIOS. Het is een lokkertje om het bord met SATA/300 controller toch als SATA/600 te kunnen verkopen.

Ik raad je aan je SSD op de AMD AHCI controller in te schakelen. Zorg dat je controller op AHCI staat ingeschakeld in het systeem BIOS. Het is mogelijk dat Windows moeilijk doet met booten nadat je de SSD overzet. In dat geval kun je proberen eerst op IDE te zetten, dan booten en drivers installeren (AMD AHCI drivers) en daarna naar AHCI schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cappuccino
Darn,

Ik herinner me wel nog een jaar geleden een of andere tweakguide gevolgd te hebben.
Kan het niet zijn dat door een register instelling ofzo aan te passen, die optimalisatie niet meer aan te passen is?

Is de performance van de SATA2 AMD AHCI dan beter dan de zogezegde SATA3 van ASMEDIA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:21
Sequential read kom je niet boven de 250MBps uit, maar de in de rest van de gevallen normaal gezien beter. Ik zou zeggen: benchmark het eens ;) Gevoelsmatig zal je het verschil waarschijnlijk niet voelen, maar trim ondersteuning is zeker leuk om te hebben.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Malantur schreef op zondag 01 juni 2014 @ 11:18:
Sequential read kom je niet boven de 250MBps uit, maar de in de rest van de gevallen normaal gezien beter. Ik zou zeggen: benchmark het eens ;)
Maar dat is het nu juist. Een benchmark met asmedia controller is beter. En dat is dan meteen het enige bestaansrecht voor die controller.
Want voor de rest zal je computer gewoon beter lopen op de sata300 controller. Dat is het hele eieren eten.
Op sata300 zal je systeem dus sneller zijn, en betrouwbaarder. Plus trim ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Op alle vlakken, of alleen sequential read/write? Meestal is random i/o op zo'n controller juist trager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je komt net boven de 300MB/s uit voor sequential read. Dat is echt niet de moeite waard. En inderdaad; in de praktijk kan de IOps performance flink zakken door zo'n extra controller. SSDs zijn echter zo snel dat je prestatieverschillen niet zult merken. Maar ik vind het wel jammer als mensen door misleiding een minder optimale configuratie draaien, ook nog zonder TRIM ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:03

sjaool

Every life should have 9 cats

Ik heb iets geks met mijn nieuwe Samsung 840 EVO van 250GB. De over provisioning kan ik niet instellen en wordt ook raar weergegeven door Samsung Magician. Het lijkt erop dat de SSD verder gewoon goed werkt. De SSD is gecloned van mijn oude SSD met True Image Home. Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2621ge0.jpg

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Je had waarschijnlijk de OP ingesteld voordat je ging clonen... Daardoor zijn de partities achter de OP gezet.
En zoals aangegeven, OP kan alleen gewijzigd worden als het de laatste partitie is.

Secure erase drive -> opnieuw clonen -> achteraf OP instellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Swordlord op 02-06-2014 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Laatst online: 08:03

sjaool

Every life should have 9 cats

Nope, geen OP ingesteld. Zelfs na een Secure Erase blijft hij dit aangeven nadat ik de oude schijf gecloned heb. Ik heb het ook geprobeerd met Samsung Migration maar die neem de hidden restore partitie niet mee. Geef ik de restore partitie een drive letter dan plaatst hij die als laatste partitie en dan werkt de restore functie van mijn laptop niet meer.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Zorg dat eerst alle andere partities weg zijn.
Dan is de OP partitie de 1ste, laatste en enige partitie...

Dan zou je de partitie moeten kunnen manipuleren in magician en dus verwijderen.

[ Voor 12% gewijzigd door Swordlord op 02-06-2014 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Roberto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-09 23:28
Crucial heeft net de MX100 aangekondigd. Er zijn gelijk een aantal reviews online gekomen. De SSD ziet er interessant uit en vooral de prijs is lekker laag gebleven. :9

Reviews:
Techreport
Storagereview
bit-tech
Eteknix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertp1
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Don Roberto schreef op maandag 02 juni 2014 @ 21:26:
Crucial heeft net de MX100 aangekondigd. Er zijn gelijk een aantal reviews online gekomen. De SSD ziet er interessant uit en vooral de prijs is lekker laag gebleven. :9

Reviews:
Techreport
Storagereview
bit-tech
Eteknix
Anandtech Review
Het beste: de MSRP's liggen al lager dan winkelprijzen van de M500, en bij zowat alle producten van Crucial waren hun prijzen kort na introductie al serieus onder de MSRP.
Geizhals prijsvergelijker

[ Voor 5% gewijzigd door bertp1 op 02-06-2014 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Crucial is wel "cruciaal" gebleken in het bepalen van de prijzen in de markt. Als deze trend doorzet, zien we nog 512GB SSD's voor minder dan 200€ zeer binnenkort. Aangezien de vooruitgang bij SATA nu stil lijkt te liggen, hoop ik dat de MX100 ook een uitgebreide M.2 lineup zal meemaken. Misschien zien we wel 256GB Type 2242 die over PCIe gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Vraag me af wat Crucial wil bereiken. De M550 kocht ik sowieso al niet omdat de M500 240GB qua prijs/performance/grootte king is. Deze nieuwe SSD wordt waarschijnlijk een stuk goedkoper dan de M500, dus waarom dan nog een M550 kopen?
Maargoed, zal waarschijnlijk om dezelfde reden zijn als waarom mensen een 840EVO verkiezen boven een veel goedkopere M500: Benchmarks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertp1
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Phuncz schreef op maandag 02 juni 2014 @ 22:15:
Crucial is wel "cruciaal" gebleken in het bepalen van de prijzen in de markt. Als deze trend doorzet, zien we nog 512GB SSD's voor minder dan 200€ zeer binnenkort. Aangezien de vooruitgang bij SATA nu stil lijkt te liggen, hoop ik dat de MX100 ook een uitgebreide M.2 lineup zal meemaken. Misschien zien we wel 256GB Type 2242 die over PCIe gaan.
Daar zitten ze al onder hoor ;) pricewatch: Crucial M500 2,5" 480GB

De MX100 is trouwens al gelist bij een Nederlandse winkel: http://tweakers.net/product/382457/crucial-mx100/
_JGC_ schreef op maandag 02 juni 2014 @ 22:18:
Vraag me af wat Crucial wil bereiken. De M550 kocht ik sowieso al niet omdat de M500 240GB qua prijs/performance/grootte king is. Deze nieuwe SSD wordt waarschijnlijk een stuk goedkoper dan de M500, dus waarom dan nog een M550 kopen?
Maargoed, zal waarschijnlijk om dezelfde reden zijn als waarom mensen een 840EVO verkiezen boven een veel goedkopere M500: Benchmarks!
quote: Anandtech
My only criticism is towards the M550 and how it's positioned in the market. As I mentioned in the M550 review already, I don't really see where the drive fits in the market. It's not fast enough to compete in the enthusiast/professional space but on the other hand there is no reason for an average user to pay the premium for it, especially as the MX100 provides equivalent performance in nearly all scenarios. The 1TB M550 is the only model that makes sense but that is only because the MX100 tops out at 512GB; to be honest I would rather have a 1TB MX100 with the M550 being discontinued. I think the M550 as it currently stands doesn't really contribute anything to Crucial's SSD portfolio and all it does is cause confusion among potential buyers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SSD problem Dell pc,
Dell logo stuck, pc hangs.

Mijn nieuwe (Aug 2013) Dell Inspiron 660 met W8 - W8.1,
met sinds september een Samsung EV0 250GB SSD
startte na 4 maanden plots niet meer op,
PC hangs on Dell logo, won't past post.

Onder garantie werden moederbord en grafische kaart vernieuwd.
Dat ging slechts drie maanden goed
want
toen startte de pc weer niet op door hetzelfde probleem.
Door Dell werd onder garantie nogmaals het moederbord vernieuwd.

W8 (en W8.1) waren up-to-date,
Samsung Magician stond op maximum reliability en
alle pc-settings waren SSD aangepast.

Beschrijving van het probleem:
https://support.dell.com/...Redirect=y&doclang=nl
(de geadviseerde update KB2756827 geeft de melding
"geldt niet voor uw computer").
en
http://arstechnica.com/ga...problems-with-sleep-mode/
"Do solid-state drives cause problems with sleep mode?
The problem is that when certain computers with SSDs are put to sleep, they will hang,
cause a blue screen of death, or force a restart when woken up again".

Deze SSD problemen zijn bekend sind 2009.
"sleep SSD BSOD" of "SSD sleep problems" op Internet voor meer info.

Wellicht zijn de Samsung EVO SSD's incompatible met Dell moederborden?
Ik heb geen idee, maar daar mijn Dell garantie binnenkort afloopt
neem ik geen enkel risico en gebruik ik weer de originele HDD.
Ook uit mijn Dell Inspiron 545 uit 2009 met W7 heb de begin januari 2014
gekochte Samsung EVO 250GB gehaald, voorlopig gebruik ik geen SSD
meer, dat is mij te link.

Iemand met een Dell en SSD die dezelfde problemen heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 09:14
Verwijderd schreef op maandag 02 juni 2014 @ 23:55:
SSD problem Dell pc,
Dell logo stuck, pc hangs.

Mijn nieuwe (Aug 2013) Dell Inspiron 660 met W8 - W8.1,
met sinds september een Samsung EV0 250GB SSD
startte na 4 maanden plots niet meer op,
PC hangs on Dell logo, won't past post.

Onder garantie werden moederbord en grafische kaart vernieuwd.
Dat ging slechts drie maanden goed
want
toen startte de pc weer niet op door hetzelfde probleem.
Door Dell werd onder garantie nogmaals het moederbord vernieuwd.

W8 (en W8.1) waren up-to-date,
Samsung Magician stond op maximum reliability en
alle pc-settings waren SSD aangepast.

Beschrijving van het probleem:
https://support.dell.com/...Redirect=y&doclang=nl
(de geadviseerde update KB2756827 geeft de melding
"geldt niet voor uw computer").
en
"Do solid-state drives cause problems with sleep mode?
The problem is that when certain computers with SSDs are put to sleep, they will hang,
cause a blue screen of death, or force a restart when woken up again".

Deze SSD problemen zijn bekend sind 2009.
"sleep SSD BSOD" of "SSD sleep problems" op Internet voor meer info.

Wellicht zijn de Samsung EVO SSD's incompatible met Dell moederborden?
Ik heb geen idee, maar daar mijn Dell garantie binnenkort afloopt
neem ik geen enkel risico en gebruik ik weer de originele HDD.
Ook uit mijn Dell Inspiron 545 uit 2009 met W7 heb de begin januari 2014
gekochte Samsung EVO 250GB gehaald, voorlopig gebruik ik geen SSD
meer, dat is mij te link.

Iemand met een Dell en SSD die dezelfde problemen heeft?
Denk dat je dit beter even kunt vragen in een Dell ervaringen topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
offtopic:
Lekker nuttige quote dan :P

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Woot!?
Ben ik 1 dag eens niet online wordt er een compleet nieuw Crucial serie gelanceerd...

Moet zeggen, performance en prijs van de MX100 is leuk ondanks de 128gbit NAND. Zeer zeker een mooie vervanger van de M500.

De performance positionering is inderdaad beetje vreemd op dit moment, dus ik zou denken dat de M550 een performance upgrade kan gaan krijgen in de toekomst, om zo een duidelijker verschil te maken tussen de drives.
Er is namelijk al veel performance geperst uit de MX100, dan is het aannemelijk dat de M550 met de 64Gbit NAND nog potentieel over heeft.

Stiekem uiteraard ook gaan hopen of de m500 ook nog een kleine performance upgrade krijgt, maar denk dat dat bij stiekeme hoop gaat blijven.

[ Voor 20% gewijzigd door Swordlord op 03-06-2014 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-Bas schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 01:20:
[...]

Denk dat je dit beter even kunt vragen in een Dell ervaringen topic ;)
Thx.
Dell-forum, die hebben geen oplossing,
reden waarom ik het op het "slimmerikken" forum zet
in de hoop een serieus antwoord te krijgen.

Probleem zou niet specifiek Dell gerelateerd zijn, vandaar.

Uit AT artikel van 2011:
"I've heard that solid-state drives have issues with sleep mode and/or hibernate mode, but I have not been able to find any confirmation of this. Do SSDs have issues with sleep and/or hibernate (or hybrid-sleep) mode? If so, what causes it?

There is little official word on the issues that some solid-state drives have had with waking from sleep over the last couple of years, though we were able to confirm that yes, it is a problem for a certain small subset of solid-state drives. Certain manufacturers are working on solutions, and while there are many suggestions floating around on how to make the blue screens stop, no one of them works for every setup.

The problem is that when certain computers with SSDs are put to sleep, they will hang, cause a blue screen of death, or force a restart when woken up again. This has not been a widespread issue, and appears to happen only for a small (though significant) subset of certain brands. Some manufacturers have noted that the sleep problems seem to result from "compatibility" problems rather than the drives themselves, while other brands of drives appear not to have the problem at all".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Sorry maar dit gaat misschien een heel onslim antwoord worden, maar wat wel 100% waarheid is...

Meestal werkt alles samen, soms niet...
Het artikel waar je naar link is trouwens al redelijk oud, 2011... Toen was er veel problemen rond sleep, maar dit is in de meeste drives al lang gefixed.
Dat betekend dat de compabiliteits issue's grotendeels kan worden gereduceerd tot een handje vol specifieke SSD <-> Mobo combinaties.

Je Inspirion 545 zou bijvoorbeeld totaal geen problemen kunnen hebben met een Samsung EVO en heb je dus voor niks eruit vervloekt... Terwijl de 660 net ongelukkig genoeg wel ruzie ermee heeft... Waarom? goede vraag, daar wordt vaak weinig over los gelaten...

Dus niet de handdoek in de ring gooien en alle SSD's afzweren... Een ander merk zoals Crucial zou bijvoorbeeld geen issue's kunnen hebben...

[ Voor 33% gewijzigd door Swordlord op 03-06-2014 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 20:14
Naast de zeer scherp geprijsde Crucial MX100 en de dure high-end Intel DC P3x00 serie heeft ook Samsung wat nieuws aangekondigd, de Samsung 845DC EVO. Komt in 240, 480 en 960GB en is gemaakt voor datacenters (DC), maar heeft een vermoedelijke prijs van minder dan $0,75 per GB. Bovendien heeft deze SSD eindelijk power-loss protectie waardoor het een erg goede high-end maar toch niet te dure SSD zou kunnen worden :).

Afbeeldingslocatie: http://www.thessdreview.com/wp-content/uploads/2014/06/845DC-Specs.png?ea49ee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
bertp1 schreef op maandag 02 juni 2014 @ 22:21:
[...]

Daar zitten ze al onder hoor ;) pricewatch: Crucial M500 2,5" 480GB

De MX100 is trouwens al gelist bij een Nederlandse winkel: http://tweakers.net/product/382457/crucial-mx100/
Ah ik denk dat ik naar de M550 gekeken heb, die is nog duurder. Oh well :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-09 18:10
@JRX, Je zou bij Energie beheer/Geavanceerde energie-instellingen, de in instelling van harde schijf en slaapstand op nooit kunnen zetten en kijken wat dat voor effect heeft, althans dat zou ik proberen.

@ Phuncz, Enkel jammer dat het bij de MX100 stokt bij 512GB, de sprong naar 2TB en hoger mag toch wel eens plaatsvinden, en het liefst nog een beetje betaalbaar ook.

Haha jaja GB moet TB zijn Swordlord, Sorry.. ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Habana op 03-06-2014 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Habana schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 17:27:

de sprong naar 2GB en hoger mag toch wel eens plaatsvinden
offtopic:
2 GB Woop woop... oo wait... -O-

Edit:
Ik kon et niet laten

[ Voor 11% gewijzigd door Swordlord op 03-06-2014 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFDev
  • Laatst online: 13-09 18:56
Is het met de SSD snelheden van tegenwoordig nog handig/verstandiger om een grote, of 2 wat kleinere SSD's te kopen en deze dan in raid-0? Zoals de crucial mx100 waarvan 2x 256gb goedkoper is dan 1 512gb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Raid 0 is amper praktische snelheidswinst voor gewone doeleindes.

Dus 2 kopen. jah dat zou je kunnen doen...
Ze in raid 0 zetten... waarom? Als het je toch voor de capaciteit gaat...

[ Voor 6% gewijzigd door Swordlord op 03-06-2014 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Vaak halen grotere ssd's ook hogere 4k waardes tov de kleinere. Raid 0 is alleen in specifieke situaties echt zinnig, zou het als doorsnee desktop gebruiker niet zo snel meer doen. Binnenkort helemaal niet meer met pcie-ssd's.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vaak halen grotere ssd's ook hogere 4k waardes tov de kleinere.
Dat is zeldzaam. Dit komt omdat ook een kleine SSD al genoeg read bandbreedte heeft om de SATA flink over de kop te gooien. Ook de controllerchip kan een bottleneck zijn boven de 300MB/s aan random read IOps.

Random write IOps is vaak beperkt tot de sequential write als je een goede controllerchip hebt. Het schalen van performance is toch vaak alleen de sequential write. En juist ene kleine SSD heeft echt geen 500MB/s write nodig; dat ga je toch nooit doen naar zo'n kleine SSD. Bovendien waar moeten die gegevens vandaan komen?

RAID0 is misschien overkill; maar een SSD is van zichzelf al overkill. En mensen hier praten over SATA/300 versus SATA/600 en over NVE/SATA Express enzo om de 'SATA bottleneck' te overstijgen. Maar als je van dergelijke overkill houdt, dan moet je ook van RAID0 houden. Het is namelijk dankzij het principe van RAID0 dat dergelijke snelheid behaald wordt; ook al heb je maar één SSD.

Als mensen het tof vinden om hoge cijfertjes te zien; dan zijn twee SSDs in RAID0 een prima oplossing. Gebruiker blij met 1,1GB/s scores en dat het in de praktijk niets uitmaakt dat geldt ook al voor een enkele SSD dat is ook al overkill.

Een SSD die continu 20MB/s doet zou voor doorsnee desktopgebruik voldoende kunnen zijn. Alleen voor starten van games e.d. zou je wat meer sequential read willen hebben (~300MB/s). Dan zit je al aardig verzadigd qua I/O performance voor een doorsnee desktopgebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zo onslim is dat antwoord nu ook weer niet Swordlord.

Je hebt gelijk, computers kunnen plots de vreemdste perikelen hebben
maar de Dell Inspiron 545 doet het prima en probleemloos sinds 2009 met een HDD.

Heb drie Samsung 250GB EVO's liggen, gekocht sept 2013 en 2 begin 2014,
met W8.1+1 en W7 erop maar durf ze niet meer in mijn Dells (Dellen? lol) te gebruiken.
Samsung bood RMA aan, netjes van ze maar het probleem lijkt me niet opgelost met nieuwe SSDs en
aangezien mijn Dell garantie medio augustus eindigd (hoewel "garantie" enz3) is m.i. de tijdspanne te kort
om het nogmaals uit te proberen, dus voorlopig voor mij even geen SSD in mijn Dell.
Ik gebruik ze wel als externen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

De conclusie is dus dat je in PC's van minder dan een jaar oud geen SSD meer zet, omdat er op 1 andere pc mogelijk een incompatibiliteit is tussen de SSD en het moederbord. Je moet het zelf weten, maar ik vind het flinke geldverspilling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-09 16:34
dcm360 schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 00:10:
De conclusie is dus dat je in PC's van minder dan een jaar oud geen SSD meer zet, omdat er op 1 andere pc mogelijk een incompatibiliteit is tussen de SSD en het moederbord. Je moet het zelf weten, maar ik vind het flinke geldverspilling.
Dit is nu echt de grootste onzin wat ik sinds tijden gelezen heb! Juist in dergelijke PC's is het super om een SSD te zetten! Ik heb tot voor kort drie jaar ontzettend genoten van mijn SSD in een Q6600 systeem, ben nu over naar een i5 en zie het verschil alleen maar in games terug.

Incompatibiliteit van SSD's met moederborden gebeurt zeer zelden, is vaak op te lossen met een BIOS update of gebeurt in niet zelfbouw PC's waar de BIOSen soms stug gemaakt zijn. In de meeste gevallen zal het gewoon werken en de grootste winst opleveren in normaal gebruik van een PC.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Mijn Crucial M4 128GB houdt zich nog altijd goed, de ssd is inmiddels al weer 2,5 jaar oud. Hieronder staan de CrystalDiskMark benchmarks van de laatste jaren. De ssd hangt overigens aan een sata-300 poort. Linksboven 5 juni 2014 (vandaag), rechtsboven 5 april 2012, linksonder 15 januari 2012 en rechtsonder 31 december 2011. Alleen sommige schrijfsnelheden en de 4k qd32 leessnelheden lopen wat terug maar dit komt waarschijnlijk doordat de ssd wat voller staat dan vroeger.

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/344a9w1.png

Mobo: Asus P5Q Deluxe

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Koldur schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 10:20:
[...]

Dit is nu echt de grootste onzin wat ik sinds tijden gelezen heb! Juist in dergelijke PC's is het super om een SSD te zetten! Ik heb tot voor kort drie jaar ontzettend genoten van mijn SSD in een Q6600 systeem, ben nu over naar een i5 en zie het verschil alleen maar in games terug.

Incompatibiliteit van SSD's met moederborden gebeurt zeer zelden, is vaak op te lossen met een BIOS update of gebeurt in niet zelfbouw PC's waar de BIOSen soms stug gemaakt zijn. In de meeste gevallen zal het gewoon werken en de grootste winst opleveren in normaal gebruik van een PC.
En jij gaat onterecht de aanval in...

De conclusie die dcm360 deed uitbeelden, was de kortzichtigheid van JRX...
Want JRX trekt de conclusie: 1 laptop wilt het niet goed doen, dus nergens komt nog een SSD in...
Dat is uiteraard belachelijk en geldverspilling van de overige SSD's die nu gebruikt worden als een veredelde externe opslag...

[ Voor 6% gewijzigd door Swordlord op 05-06-2014 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-09 06:06
Ik heb al enige ervaring met het gebruik van een SSD, ik gebruik al geruime tijd een samsung 830.
Ik heb hier nu een andere computer in huis geupgrade met een Crucial M500 120 gb en ben midden in het installatieproces. Ik heb me ten tijde van de aanschaf van de samsung in de materie verdiept. Ik heb weer gezocht maar er lijken weinig grote veranderingen te zijn gewees behalve toegenome capaciteit e.d.

Is het verstandig naast de 7% overprovisioning die standaard in de Crucial SSD zit nog extra ongepartioneerde ruimte te houden?
Bij mijn samsung heb ik 15% over provisioning

Volgens AS SSD is de sector alignment in orde. Ook is trim ingeschakeld (ook gechecked via command prompt). Ik heb een verse windows 7 installatie gedaan en de user folders zijn voor zover ik dat nodig vond naar de opslag schijf verplaatst.

Is er iets wat ik vergeten ben?

[ Voor 7% gewijzigd door Ernie op 05-06-2014 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arno E schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 16:03:

Is er iets wat ik vergeten ben?
Het is wat flauw, maar je bent vergeten dat 256 GB tegenwoordig toch echt wel het instapmodel is....

Voor de rest, windows7 (of 8 ) instaleren en gaan met die banaan. Je hoeft verder nergens meer aan te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-09 06:06
Reepje schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 16:07:
[...]

Het is wat flauw, maar je bent vergeten dat 256 GB tegenwoordig toch echt wel het instapmodel is....

Voor de rest, windows7 (of 8 ) instaleren en gaan met die banaan. Je hoeft verder nergens meer aan te komen.
Tja ik heb nu al de 120 Gb versie. Die was wel lekker goedkoop.

Ik heb lekker windows 7 geinstalleerd en alles draait naar wens. Echter kwam ik er net achter dat in de bios IDE modus en niet AHCI modus is ingeschakeld. Ik ben aan het googlen geweest en de algemene mening is dat AHCI het beste is alhoewel de meningen daarover nog wel eens verschillen.

Kan je echter wel AHCI gebruiken als je nog een ouderwetse IDE schijf (ja zo een met platte kabels) gebruikt samen met SATA schijven?

De registry fixes om over te gaan van IDE naar AHCI ben ik overigens bekend mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Arno E schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 22:04:
[...]

Kan je echter wel AHCI gebruiken als je nog een ouderwetse IDE schijf (ja zo een met platte kabels) gebruikt samen met SATA schijven?
Het is de SATA controller mode die je veranderd...
Niet de IDE controller mode ;)

Zijn dus 2 controllers die los van elkaar werken

[ Voor 10% gewijzigd door Swordlord op 05-06-2014 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Laatst online: 07:22
Op dit moment lijkt de nieuwe Crucial MX100 512GB beschikbaar voor 172 euro in vergelijking met de "oude" m500 480GB van 186 euro. Is het aannemelijk dat die laatste wegens end of life nog een stuk goedkoper zal worden of zou de schaarste en de vraag naar de schijf hem net duurder maken?

Ik wacht toch nog af tot één van de twee zakt tot onder de 150 euro, dat vind ik een mooie prijs ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Zou kunnen om de oude voorraad op te maken omdat iedereen straks voor de MX100 gaat ipv de M500. Kan ook zomaar zijn dat een ibood-achtige shop gewoon de hele voorraad opkoopt en er een 1-dag-nu-kopen actie van maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-09 16:34
Swordlord schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 14:19:
[...]

Want JRX trekt de conclusie: 1 laptop wilt het niet goed doen, dus nergens komt nog een SSD in...
Dat is uiteraard belachelijk en geldverspilling van de overige SSD's die nu gebruikt worden als een veredelde externe opslag...
Haha, ja, nou, je hebt enigszins gelijk, maar volgens mij was mijn reactie ook eentje die hij wilde ontlokken, had om de een of andere reden de reactie van JRX gemist, had het anders wel door gehad natuurlijk.

Mijn ervaring met Dell PC's is dat het over het algemeen zeer degelijke apparaten zijn, alleen qua compatibiliteit nogal te wensen over laat, wat erg jammer is. Maar waar JRX over praat lijkt niet met incompatibiliteit te maken te hebben.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koldur schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 10:57:
[...]

Haha, ja, nou, je hebt enigszins gelijk, maar volgens mij was mijn reactie ook eentje die hij wilde ontlokken, had om de een of andere reden de reactie van JRX gemist, had het anders wel door gehad natuurlijk.

Mijn ervaring met Dell PC's is dat het over het algemeen zeer degelijke apparaten zijn, alleen qua compatibiliteit nogal te wensen over laat, wat erg jammer is. Maar waar JRX over praat lijkt niet met incompatibiliteit te maken te hebben.
maar met........ (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Swordlord schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 14:19:
[...]

Als we nu kortzichtigheid eens veranderen in voorzichtigheid
dan komen we beter bij de werkelijkheid lijkt me.

Ik heb geprobeerd het probleem zo duidelijk mogelijk uit te leggen,
maar lezen is ook een kunst, voor sommigen althans.

MIJN Dell en de EVO don't match, that's it, no more no less,
waar dat aan ligt?, ik kom er niet achter.
De SSD beviel prima, aangenaam snel etc. maar

ik kan het natuurlijk wel blijven proberen om dan tig mobo's verder (op eigen kosten) er
achter te komen dat het probleem blijft bestaan, dat heeft weinig nut lijkt me.

Niets ten nadele van Dell of van Samsung, na mijn twee pogingen geef ik het op,
dit heeft uitsluitend te maken met de binnenkort aflopende garantie zoals ik reeds vermeldde,
dat is zeker geen kortzichtigheid.

Dell weet het niet, Samsung weet het niet,
ik weet het wel en jullie dus ook niet.

Als ik het weer zou proberen krijg ik gegarandeerd en dan voor de 3e keer,
binnen enkele maanden wederom
"Dell logo stuck, pc hangs, sleep SSD BSOD"
(terwijl de slaapstand etc uitgeschakeld stond).

Ik koop over een paar jaar wel een ander merk pc met W9
die kan ik dan meteen volproppen met de 3 SSDs die ik heb,
die liggen me nu niet in de weg.

Vwb het veronderstelde uitlokken,
ik heb geen idee waar jullie het over hebben, hopelijk jullie zelf wel.

Jongens bedankt,
we komen niet verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:Zeg heren, waar gaat dit over? Nergens volgens mij. Dus vanaf nu even normaal posten graag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Dan maar terug op SSD's....

Gezien nog niemand het heeft gezegd :O
Of heeft iedereen et al gehoord, Jmicron heeft een "nieuwe" controller die gaat komen! :X -O-

[ Voor 20% gewijzigd door Swordlord op 07-06-2014 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Ja en hij is niet crap :D
Misschien gaat het Sandforce wel pushen om een ander marktsegment op te zoeken als JMicron de value-markt serieus gaat bestormen.

Ik hoop vooral dat de nieuwe Intel PCIe SSD's de terugkeer van Intel als controller-fabrikant betekenen. Aan een paar controllers hebben we niet veel om de ontwikkeling in hoge vaart te laten gaan als de technologie nog zo jong is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 00:00:
[...]

MIJN Dell en de EVO don't match, that's it, no more no less,
waar dat aan ligt?, ik kom er niet achter.
De SSD beviel prima, aangenaam snel etc. maar

ik heb geen idee waar jullie het over hebben, hopelijk jullie zelf wel.

Jongens bedankt,
we komen niet verder.
Natuurlijk zijn Dell computers goede computers , maar Dell is zo groot dat die eigenzinige drivers of compatibiliteit kan maken . Dat is een van de redenen om zelf een PC te bouwen met een moederbord zoals Asus/MSI/Gigabyte en nog een paar andere merken . Probeer eens een intel ssd of die wel goed werkt , zelf al jaren dezelfde XM25 die snel genoeg zijn . Merk wel met clonen tergugzetten dat de 40GB versie lang erover doet , maar die schrijft maar 40 MB :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
nieuws: Intel werkt aan m.2-ssd met pcie-interface

Ik ben benieuwd hiernaar, maar stiekem had ik toch liever een PCIe 4x met Intel controller gezien op M.2. Een half jaar is ook nog lang als de Z97 borden nu al uit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben de boel opnieuw aan het installeren en wil gelijk maar even een overprovisioning doen van 10% op mijn Samsung 830 128 GB. Hoe doe ik dat het beste? Gelijk bij het formatteren al of later in Magician?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2014 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Zolang de ruimte die je opzij zet van te voren echt schoon is. Dus na een secure erase direct instellen. Dan is het goed

Maar de software van samsung is slim genoeg om de OP ruimte op te schonen zodra et ingesteld wordt.

Dus onder de streep heeft het allebei dezelfde uitkomst en zijn beide dus goed.
Pagina: 1 ... 104 ... 134 Laatste

Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).

Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.