Doe jij je ogen maar eens dicht, dan zie je wat er hier allemaal van jouw is.
100 stuks...
http://www.bol.com/nl/p/s...rijsoverzicht/?filter=new
Als een leverancier een fuckup maakt, komen deze prijzen door in het retail circuit...
De prijs is gewoon incorrect, webshops kunnen zich beschermen en weigeren te leveren, op dat de fout lag bij de leverancier en dat het gezond verstand dicteert dat deze prijs absoluut incorrect is...
[ Voor 13% gewijzigd door Swordlord op 15-06-2014 21:58 ]
Is natuurlijk wel een produkt wat vervangen is door een nieuwe versie, mogelijk magazijn leegmaken ?
[ Voor 44% gewijzigd door sheriff op 15-06-2014 22:07 ]
[ Voor 36% gewijzigd door Fietsbel op 15-06-2014 22:09 ]
39
Eens zien hoe dat gaat. Boven de 20 euro gratis verzending.
Als ik ze wel krijg, 3 x OCZ Vertex 450 in raid 0
En anders pech gehad.
[ Voor 28% gewijzigd door Snowwie op 15-06-2014 22:23 ]
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
http://www.anandtech.com/...tch-to-slower-micron-nand
Komt er dus op neer dat er bij de eerste exemplaren (waaronder die voor reviews) sneller synchroon NAND is gebruikt, en er later gebruik werd gemaakt van langzamer asynchroon geheugen. Zonder vermelding dus. Op z'n zachtst gezegd onhandig van Kingston.
Ik ben ook geen fan_JGC_ schreef op maandag 16 juni 2014 @ 06:35:
Tja... Kingston... Voor geheugen hebben ze leuk spul, maar ssd's van Kingston ben ik nooit fan van geweest.

Dat is zowioezo een good advies.Phuncz schreef op maandag 16 juni 2014 @ 09:22:
Ik vertrouw Kingston ook niet qua SSD's, vooral omdat hun V-reeks steeds matiger lijkt te worden. Ik zou ze gewoon mijden en voor de gerenomeerde merken gaan, zoals Samsung, Crucial en Intel.
Lachen, ze hebben de prijs aangepast, en hoe. Nu moet die opeens 150 euro kosten. Zo kan je ze toch echt niet serieus nemen.sheriff schreef op zondag 15 juni 2014 @ 21:44:
Gaat dit gewoon geleverd worden ?![]()
http://www.bol.com/nl/p/s...-series/9200000014348302/
Staat op dit moment voor 7,99, verzendkosten erbij voor nog geen 10,-
[ Voor 38% gewijzigd door Reepje op 16-06-2014 10:09 ]
Te laat, prijs is nu weer normaal (150 euro......sheriff schreef op zondag 15 juni 2014 @ 21:44:
Gaat dit gewoon geleverd worden ?![]()
http://www.bol.com/nl/p/s...-series/9200000014348302/
Staat op dit moment voor 7,99, verzendkosten erbij voor nog geen 10,-
€99,00sheriff schreef op maandag 16 juni 2014 @ 10:10:
[...]
Te laat, prijs is nu weer normaal (150 euro......)
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Zit juist voor het typen van mijn berichtje te kijken stond er 150,-

Battle.net ID: Nirrilith#2845
Er is duidelijk paniek daar.sheriff schreef op maandag 16 juni 2014 @ 10:14:
[...]
Zit juist voor het typen van mijn berichtje te kijken stond er 150,-
Maar een goede 128 GB SSD kost tegenwoordig ongeveer 60 euro. Om een oud model, en dan ook nog eens een OCZ voor een belachelijke prijs van 150 en daarna 100 euro aan te bieden is ook niet echt fraai.
Ben benieuwd of de bestelde/betaalde items geleverd gaat worden.sheriff schreef op maandag 16 juni 2014 @ 10:10:
[...]
Te laat, prijs is nu weer normaal (150 euro......)
Helaas maar was te verwachten.Geachte heer, mevrouw,
Allereerst willen wij excuses aanbieden voor het ongemak.
Door een fout in het computersysteem van één van de leveranciers van Central Point is het product OCZ Storage Solutions Vertex 450 (VTX450-25SAT3-128G) abusievelijk aangeboden voor een prijs van 7.00 Euro exclusief de verzendkosten en BTW. Het is duidelijk dat hier sprake is van een vergissing. Nergens stond vermeld dat het om een speciale actie ging. Het product kost overal tussen 100 en 130 Euro. Wij kunnen het product dan ook niet leveren voor 7 Euro exclusief verzendkosten en BTW. Wij hebben de order vooralsnog geannuleerd.
Indien u akkoord gaat met het prijsverschil kunt u het bedrag betalen via een overboeking. De order wordt verwerkt op het moment dat de betaling bij ons binnen is. Via telebankieren is dat meestal al de volgende dag.
Foutieve prijs: 7 Euro (excl. BTW)
Juiste prijs: 120 Euro (excl. BTW)
Bij te betalen : EUR 136.73 (incl. BTW)
AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850
Fijne jongens daar.
Nu staat die te koop voor 145,xx inclusief btw
AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850
Nu stoppen hierover, tis niet het shopping forum...
Maar nog niets gehoord van Bol.
Geachte heer, mevrouw,
Allereerst willen wij excuses aanbieden voor het ongemak.
Door een fout in het computersysteem van één van de leveranciers van Central Point is het product OCZ Storage Solutions Vertex 450 (VTX450-25SAT3-128G) abusievelijk aangeboden voor een prijs van 7.00 Euro exclusief de verzendkosten en BTW. Het is duidelijk dat hier sprake is van een vergissing. Nergens stond vermeld dat het om een speciale actie ging. Het product kost overal tussen 100 en 130 Euro. Wij kunnen het product dan ook niet leveren voor 7 Euro exclusief verzendkosten en BTW. Wij hebben de order vooralsnog geannuleerd.
Indien u akkoord gaat met het prijsverschil kunt u het bedrag betalen via een overboeking. De order wordt verwerkt op het moment dat de betaling bij ons binnen is. Via telebankieren is dat meestal al de volgende dag.
Foutieve prijs: 7 Euro (excl. BTW)
Juiste prijs: 120 Euro (excl. BTW)
Bij te betalen : EUR 136.73 (incl. BTW)
Rabobank : IBAN NL57RABO0392393808
Naam : Centralpoint.nl te Amstelveen
Vermeld als omschrijving uw ordernummer en/of klantnummer
Indien u ervoor kiest om de order definitief te annuleren en het tegoed terug te ontvangen, dan verzoeken wij u om uw bankrekeningnummer aan ons door te geven. Na het toesturen hiervan kunt het bedrag binnen 14 werkdagen op uw rekening terug verwachten.
U kunt ook een nieuwe bestelling plaatsen en het aankoopbedrag verrekenen met uw tegoed (uw tegoed blijft oneindig geldig). Het enige wat u hoeft te doen is uw bestelling te plaatsen via www.centralpoint.nl en het nieuwe ordernummer aan ons te e-mailen.
[ Voor 14% gewijzigd door Kosty op 16-06-2014 18:26 ]
Verwijderd
Hij is marginaal sneller. Eerder was het verschil qua prijs geloof ik ook kleiner of zelfs in het voordeel van de Samsung. De Samsung is een goede drive, de M500 is technisch superieur, maar ietsje trager.Kosty schreef op maandag 16 juni 2014 @ 18:25:
Kan er nu iemand duidelijk het verschil uitleggen tussen de Crucial M500 240GB en de Samsung 840 EVO 250GB. Het prijsverschil is redelijk groot (in het voordeel van de Crucial), en volgens mij is de M500 2biit MLC en de EVO 3bit MLC (of TLC)? Waarom is de Samsung dan zo algemeen onthaald als "geweldig"?
Je wilt de M500 namelijk niet meer hebben. Hij is opgevolgd door de pricewatch: Crucial MX100 256GB
Goedkoper en performance ligt stuk hoger dan de oude m500.
De EVO werd in eerste instantie ook onthaalt als een revolutie binnen de SSD's, want TLC zou eindelijk goedkope SSD's betekenen. Daarbij wat leuke foefjes voor de snelheid en natuurlijk borduurde hij voort op de goede naam die met de 830 serie was gevestigd.
Alleen, op de lange duur stelt Samsung teleur met zijn EVO... Want nergens is dat oo zoo goedkope TLC productie proces terug te zien in de prijs.
Al met al heeft Crucial dus een technisch sterker product uiteindelijk, voor een betere prijs.
[ Voor 63% gewijzigd door Swordlord op 16-06-2014 19:00 ]
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
To quote Anandtech:
Wat opvalt is uit hun review is idd. de gebalanceerde performance waar de drive nooit onderaan aansluit maar altijd in de bovenste helft. Ook de power consumption is bovengemiddeld goed, echter lijkt deze wel geen super caps te hebben. Wel ligt de prijs hoger, maar nog steeds lager dan bv. de Samsung SSD 840 Pro.The Extreme Pro is without a doubt the fastest SATA 6Gbps SSD in the market. As Anand said in the Extreme II review, SanDisk has picked an excellent balance of IO consistency and peak performance, resulting in high performance regardless of the workload.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Als je een tekstverwerker opent of spotify maakt het niet veel uit of het met 20 MB/s gebeurt of met 300 MB/s. Voor een game kan het wel verschil maken en met name het voorbeeld: Skyrim.Verwijderd schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 18:48:
[...]
Een SSD die continu 20MB/s doet zou voor doorsnee desktopgebruik voldoende kunnen zijn. Alleen voor starten van games e.d. zou je wat meer sequential read willen hebben (~300MB/s). Dan zit je al aardig verzadigd qua I/O performance voor een doorsnee desktopgebruiker.
Verwijderd
Bedenk echter dat je RAM altijd sneller is. Als je genoeg RAM hebt voor filecache, zoals 16GB+, dan zal alleen de eerste keer opstarten van iets of inladen van een level vanaf de SSD gebeuren. Volgende keren dat je dit herhaalt, zal de data uit de RAM komen en dat is altijd het snelst mogelijke. Filecache kun je in Windows zien in de Task Manager (taakbeheer) tabblad Performance/Prestaties. Dan zie je links in het midden de Cached grootte. Free is ongebruikt en verspild geheugen, eigenlijk alleen een groot getal nadat je vlak hebt geboot en nog niet hebt warmgedraaid met opstarten van grote spellen en inlezen van grote blokken data. Zodra Free een klein getal wordt (<500MB) dan zou meer RAM een performancevoordeel kunnen opleveren.
Maar helaas: het cachen gebeurt 'dom' en applicatiedata die je graag wilt cachen kan evengoed uit de cache worden gegooid als je een grote map van vele gigabytes kopieert bijvoorbeeld. ZFS is daarin intelligenter omdat het onderscheid maakt tussen veelgebruikte caches en recente caches. Zo kan recente cache de belangrijkere veelgebruikte caches niet verdringen.
Dat ding heeft uren staan stampen haha
SSD was echt nodig met gewone storage 15 VMs uitrollen wil je echt niet!
Be nice, You Assholes :)
Verwijderd
Het cachen in Windows gebeurt helemaal niet 'dom'. Sinds Vista bestaat er superfetch die jouw typische I/O analyseert, en er voor zorgt dat de filecache met de meeste relevante data gevult blijft. Het zorgt er zelfs voor dat er vooráf (op background prioriteit) data ingeladen wordt, omdat je die data veel gebruikte hebt in de afgelopen tijd, en het vermoedelijk opnieuw nodig hebt. Dus zelfs zonder dat je iets al één keer gebruikt hebt, kan het al in de cache staan!Verwijderd schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 22:48:
Maar helaas: het cachen gebeurt 'dom' en applicatiedata die je graag wilt cachen kan evengoed uit de cache worden gegooid als je een grote map van vele gigabytes kopieert bijvoorbeeld.
Maar een cache kan natuurlijk nooit in jouw hoofd kijken en weten wat jij vandaag exact van plan bent. Daardoor is het altijd mogelijk dat hij iets uit de cache gooit waarvan je dat liever niet gehad hebt.
Alleen in domme tweakguides die nergens op slaan.Snowwie schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 13:44:
Voor SSD gebruikers wordt het toch juist aangeraden Superfetch uit te schakelen?
Edit: Windows 7/8 zetten automatisch superfetch uit als je OS drive een SSD is schijnt het...
[ Voor 16% gewijzigd door _JGC_ op 18-06-2014 14:24 ]
De SSD is inmiddels binnen, de snelheden op de notebook van mijn vriendin vallen tegen, maar dat verwijt ik daar maar aan, laptop is ook al een jaartje of 4 oud. (Compaq CQ71).Quad schreef op maandag 16 juni 2014 @ 22:22:
Ik heb de MX100 256GB besteld voor mijn vriendin haar laptop. Haar huidige schijf vertoont kuren en dus kan er een SSD in. Ik heb zelf de M500 maar deze is iets sneller. Ik ben benieuwd morgen wanneer deze binnen komt.
Zal vanavond of morgen even een printscreen plaatsen. Wel op de AHCI driver, op IaStor ging de laptop over zijn nek, Windows Update en Windows search werd uitgeschakeld en nog een hoop andere ongein die ik liever niet heb,
⏩ PVOutput☀️
Je hebt nog geluk dat de AHCI driver werkt, ik had laatst een compac van 4 jaar oud die alleen op de nvidia drivers wilde werken. De MX die erin ging werkt er goed op, maar wel met belabberde bench, en vooral ook lage 4k-64.
Verwijderd
SuperFetch zorgt ervoor dat random reads vanaf je hardeschijf sequential reads worden, en is een typische optimalisatietechniek voor mechanische hardeschijven. Daarom dat XP meer noodzaak heeft voor een SSD - ook al kan deze de SSD minder effectief gebruiken dan bijvoorbeeld Win7.Verwijderd schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 11:04:
Het cachen in Windows gebeurt helemaal niet 'dom'. Sinds Vista bestaat er superfetch die jouw typische I/O analyseert, en er voor zorgt dat de filecache met de meeste relevante data gevult blijft.
Indexing geldt hetzelfde voor als SuperFetch: je levert performance in terwijl de computer draait, maar je wint tijd op momenten dat je een zoekopdracht uitvoert in combinatie met een mechanische hardeschijf. Alles draait op het voorkomen van het doen van random I/O op de hardeschijf. Beide technieken zorgen voor meer overhead en iets tragere run-time performance, maar wel dat het aantal random I/O op de systeemdisk afneemt.
Voor SSDs is dit een achteruitgang; omdat er vrijwel geen winst zit met random->sequential I/O optimalisatie. Terwijl er wel de run-time overhead is bij gebruik van SuperFetch / Indexing service. Dat is ook de reden dat als Windows 7+ een SSD detecteert, deze services worden uitgeschakeld.
De filecache blijft 'dom' omdat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen de caches, zoals ZFS wel doet. Als je een groot bestand inleest, kan dit belangrijkere caches van bijvoorbeeld Firefox verdringen. Daar ligt nog veel potentie om intelligenter om te gaan met RAM filecache. Het onderscheid dat ZFS maakt tussen MFU (Most Frequently Used) en MRU (Most Recently Used) lijkt mij een goede eerste stap.
Verwijderd
Dat heeft dus geen zier te maken met random reads in sequential reads omzetten.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2014 17:47 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Verwijderd
Volgens Windows zelf omdat je SSD snel genoeg is om het nut van superfetch twijfelachtig te maken.Help!!!! schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 18:10:
Maar waarom schakelt MS die services dan uit in W7 en hoger zodra je een ssd gebruikt
Superfetch doet grof gezet wel random data omzetten in sequential.Verwijderd schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 17:42:
Superfetch houdt bij welke data jij typisch gebruikt. Als jij iedere dag na de lunch Wordt opstart, dan leert superfetch dat na een tijdje. Dan zal hij wanneer de pc idle is terwijl jij zit te lunchen al vast de bestanden die Word gebruikt in de cache laden. Wanneer jij dan van de lunch terugkomt, is je filecache gevult met de bestanden die je nodig hebt, en zal Word veel sneller opstarten.
Dat heeft dus geen zier te maken met random reads in sequential reads omzetten.
Het werkt namelijk ook samen met de defragmentatie service, om ervoor te zorgen dat de frequente data, die in het RAM geheugen zou kunnen voorgeladen worden, allemaal bij elkaar komt te staan om de acces time te reduceren voor HDD's.
Ga ik dit verschil echt merken? Ik wilde de M500 vanmiddag bij de mycom halen maar de mx100 is helaas alleen in Rotterdam op voorraad.
⏩ PVOutput☀️
Verwijderd
Niet verkeerd, ik wacht rustig afMensionXL schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 09:49:
Of nog even wat langer wachten?
nieuws: Gerucht: prijsoorlog ssd's op komst
Samsung 850 Pro 256GB
- Computer!Totaal: http://prijsvergelijker.c...897/samsung-850-pro-256gb
- Hardware.Info (NL): http://nl.hardware.info/p...898/samsung-850-pro-512gb
- Hardware.Info (UK): http://uk.hardware.info/p...898/samsung-850-pro-512gb
- ITReviews: http://prices.itreviews.c...898/samsung-850-pro-512gb
- Hardwareluxx: http://preisvergleich.har...898/samsung-850-pro-512gb
Verwijderd
Want alle huidige sata-express meuk werkt nog op AHCI en AHCI is eigenlijk een limiterende factor in random IOPS situaties...
Het enige dat die trend kan doorbreken is NVMe, puur omdat het een interface is met een stuk minder overhead, meer doelgerichte interrupts en veel hogere queuedepths... In tegenstelling tot AHCI...
Op de enterprise markt wordt het al gebruikt en tot zover ik weet, met tevredenheid...
Het is nu rustig wachten tot de techniek bij de consument komt.
[ Voor 21% gewijzigd door Swordlord op 20-06-2014 15:54 ]
PC (oudje, I know):
Gigabyte 965P-DS3 rev3.3 BIOS F13 (F14 is meest recent)
- 4x SATA via Intel ICH8
- 2x GSATA via Gigabyte Sata2 (Micron?)
C2D E7200
4GB (2x2) Corsair Dominator CM2X2048-8500C5D
1 x Samsung 500GB (HD502HJ)
2 x Hitachi 250 GB (HDT722525DLA380)
Geen RAID.
Crucial MX100 256GB
Heb enkel de boot HD (Samsung) ingeplugd op SATA3 en de SSD op SATA1. Zodra ik dit doe krijg ik de 'only works with HDD and CD-ROMs' melding. Daarna begint het systeem met Windows opstarten en halverwege start de PC opnieuw. Heb met onderstaande settings verschillende boots geprobeerd maar kom er niet uit.
BIOS:
Tab: Integrated Peripherels
SATA AHCI Mode
SATA Port 0-3 Native Mode
Onboard SATA/IDE Device
Onboard SATA/IDE Ctrl Mode
Vaak de verkeerde poort. Zie ook:Card Nox schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 21:08:
Probleem: PC herkent SSD niet.
PC (oudje, I know):
Gigabyte 965P-DS3 rev3.3 BIOS F13 (F14 is meest recent)
- 4x SATA via Intel ICH8
- 2x GSATA via Gigabyte Sata2 (Micron?)
C2D E7200
4GB (2x2) Corsair Dominator CM2X2048-8500C5D
1 x Samsung 500GB (HD502HJ)
2 x Hitachi 250 GB (HDT722525DLA380)
Geen RAID.
Crucial MX100 256GB
Heb enkel de boot HD (Samsung) ingeplugd op SATA3 en de SSD op SATA1. Zodra ik dit doe krijg ik de 'only works with HDD and CD-ROMs' melding. Daarna begint het systeem met Windows opstarten en halverwege start de PC opnieuw. Heb met onderstaande settings verschillende boots geprobeerd maar kom er niet uit.
BIOS:
Tab: Integrated Peripherels
SATA AHCI Mode
SATA Port 0-3 Native Mode
Onboard SATA/IDE Device
Onboard SATA/IDE Ctrl Mode
YouTube: AHCI Gigabyte GA-965P-DS3
http://forums.anandtech.com/archive/index.php/t-2340742.html
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Verwijderd
Ja, zeg, dan moet ik weer een nieuw moederbord kopen!Phuncz schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 15:37:
Zolang SATA-600 de limiterende factor blijft, zal er geen beduidende snelheidswinst gehaald kunnen worden. Ik hoop dan ook dat er eens wat SATA-Express en meer M.2 PCIe SSD's gaan komen.
Verwijderd
Langzamer? De M550 zou juist sneller moeten zijn, vooral de 120GB en 240GB modellen. Maar vanaf 512GB gaat het gelijk op qua sequential write, dus dan is er denk ik geen aantoonbaar voordeel, in elk geval niet op het gebied van prestaties. Wel jammer dat er geen 1TB MX100 model is.Ik moet zeggen dat ik eerlijk gezegd de meerwaarde van de M550 boven de MX100 niet zo snap. Duurder, maar vaak langzamer
Thanks voor je snelle reactie. Had dat topic ook gevonden en gelezen en het filmpje bekeken.Microkid schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 21:27:
[...]
Vaak de verkeerde poort. Zie ook:
YouTube: AHCI Gigabyte GA-965P-DS3
http://forums.anandtech.com/archive/index.php/t-2340742.html
Wat bedoel je met verkeerde poort? Ik heb ze beide in de SATA controller (ICH8) zitten op poorten 0 en 2.
Momenteel:
SATA AHCI Mode : AHCI
SATA Port 0-3 Native Mode : Disabled
Onboard SATA/IDE Device : Disabled
Onboard SATA/IDE Ctrl Mode : Disabled / greyed out.
EDIT: PC start zo wel op maar herkent SSD niet.
EDIT: Fixed: BIOS & PC herkennen de SSD. Oorzaak: Stroom kabel niet aangesloten...
[ Voor 15% gewijzigd door Card Nox op 21-06-2014 17:36 ]
Verwijderd
Ik heb vooral naar de ~250 GB en ~500 GB modellen gekeken en daarbij leek de M550 het vaker te verliezen dan te winnen, zeker in de relevante benches. Nu heb ik geen stapels reviews doorgespit, maar ik heb genoeg gezien om te weten dat het de moeite niet waard is als er geen andere significante voordelen aan de M550 zitten, zoals een beter soort geheugen of iets dergelijks.Verwijderd schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 21:44:
Langzamer? De M550 zou juist sneller moeten zijn, vooral de 120GB en 240GB modellen. Maar vanaf 512GB gaat het gelijk op qua sequential write, dus dan is er denk ik geen aantoonbaar voordeel, in elk geval niet op het gebied van prestaties. Wel jammer dat er geen 1TB MX100 model is.
Het is een beetje zoals Samsung met zijn EVO (eigenlijk zelfs wel meer), die het bestaansrecht van de Pro onderuit haalde met het goedkopere jonge broertje.
Het is gewoon goede marketing.
Je bied de klant namelijk keuze. Zal ik de EVO nemen, de PRO is toch sneller? Denkt de klant, maar ondertussen zit hij dus te beslissen: of de EVO of de PRO. Kassa.
Kansvergroting op verkoop door meerdere modellen aan te bieden.
Zelfde gaat op voor de Crucial. Gewoon niet slim om maar 1 soort ssd te hebben.
Verwijderd
Een reviewer zei al heel terecht dat zulke close calls alleen maar verwarring veroorzaken bij de gemiddelde consument. Dat wil je nu juist niet. Als je het doet zoals Intel met zijn i7's die bijna niemand nodig heeft maar iedereen wil hebben heb je gelijk, maar dat is hier niet het geval.Reepje schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 23:06:
Gewoon niet slim om maar 1 soort ssd te hebben.
De firmware optimalisaties die zijn opgedaan, kunnen binnenkort op de M550 verwacht worden zou ik zeggen...
Dan kan het verschil in NAND waarschijnlijk wel tot zijn recht komen en zal de M550 zich stuk distantiëren en waarschijnlijk de hogere SSD tiers ingaan.
Zijn er nog zaken en/of tool waarmee ik kan kijken of er nog iets met de SSD te doen valt?
Als is het serienummer opzoek, dan valt de SSD nog net binnen de garantie. Maar ik weet niet meer waar ik de SSD heb gekocht. Moet ik de winkel achterhalen waar de SSD gekocht is, of kan ik de SDD ook naar Intel Nederland of iets dergelijks sturen?
Verwijderd
Garantiezaken gaan in principe altijd via de winkel, want daarmee heb je een overeenkomst. Niet met Intel. Al is dit niet helemaal het draadje daarvoorBrains schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 23:28:
Als is het serienummer opzoek, dan valt de SSD nog net binnen de garantie. Maar ik weet niet meer waar ik de SSD heb gekocht. Moet ik de winkel achterhalen waar de SSD gekocht is, of kan ik de SDD ook naar Intel Nederland of iets dergelijks sturen?
Eerst zien, dan geloven.Swordlord schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 23:27:
De firmware optimalisaties die zijn opgedaan, kunnen binnenkort op de M550 verwacht worden zou ik zeggen...
Dan kan het verschil in NAND waarschijnlijk wel tot zijn recht komen en zal de M550 zich stuk distantiëren en waarschijnlijk de hogere SSD tiers ingaan.
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2014 00:16 ]
Vorige week: Crucial M500 - 480GB.
Deze week: Samsung 840 evo 250GB en een Crucial M500 - 120GB besteld
(deze week = nie voor mijzelf maar voor kennissen
Iemand al meer nieuws over dat gerucht dat de prijzen gaan dalen ?
[ Voor 17% gewijzigd door 3DDude op 21-06-2014 01:46 ]
Be nice, You Assholes :)
Persoonlijk verwacht ik niet dat die prijsdaling echt schokkend gaat zijn. Vermoed een keer een euro of 5, aangezien er maar een paar grote fabrikanten zijn waar iedereen gebruik van maakt.3DDude schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 01:45:
Zo maar ook weer mijn SSD aanschaf week gehad.
Vorige week: Crucial M500 - 480GB.
Deze week: Samsung 840 evo 250GB en een Crucial M500 - 120GB besteld
(deze week = nie voor mijzelf maar voor kennissen)
Iemand al meer nieuws over dat gerucht dat de prijzen gaan dalen ?
Om het draadje toch nog even verder te vervuilen met niet informatie die hier niet thuis hoort.
Gisteravond/vannacht nog even contact het via een chat met de Intel support. Ze hebben een call aangemaakt en maandag moet ik contact op nemen met de Nederlandse support voor een "replacement".
Helaas stopte de SSD er na bijna 3 jaar in 1x mee. 's Avonds nog de laptop aangehad en de volgende dag 's morgens geen teken van leven meer van de SSD.
Verwijderd
Ik heb een 4 ter hardeschijf, en 1 ter hardeschijf.
Wat is het beste manier van instaleren? eerst de 2 grote normale hardeschijven eruit halen en alleen de ssd erin laten zitten?
Of gewoon alles erin laten zitten.
want er wordt automatisch wat van de hardeschijf afgehapt voor systeem bestanden of zoiets?
ik had geprobeerd alleen de ssd, maar dan blijft er van de 256 maar 175 of zoiets over.
Is dat algemene capaciteit van de SSD? Zo ja.
Heb je over provisioning instellingen gedaan bij SSD magician van Samsung?
Zo nee??
Wat dan... overgebleven vrije ruimte?
Leg eens wat uit
PS.
Het beste is om alles behalve het medium waar je windows op wilt zetten, te ontkoppelen.
[ Voor 30% gewijzigd door Swordlord op 22-06-2014 21:29 ]
Verwijderd
Nee dat zegt me niks, zal eens zoeken wat je bedoeld daarmee.
Ik zal nog eens opnieuw instaleren en uitgebreid verslag uit te brengen met de hardeschijf vermindering. alvast bedankt.
[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2014 21:39 ]

Setup: 965P-DS3 BIOS F14 / Q9550 / 8GB Dominator
[ Voor 9% gewijzigd door Card Nox op 22-06-2014 22:48 ]
Verwijderd
Dat is coulance van Intel, maar wettelijk gezien heeft de fabrikant weinig van doen met de klant. Dat ze je nu toch helpen is natuurlijk wel mooiBrains schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 10:38:
@Camacha
Om het draadje toch nog even verder te vervuilen met niet informatie die hier niet thuis hoort.
Gisteravond/vannacht nog even contact het via een chat met de Intel support. Ze hebben een call aangemaakt en maandag moet ik contact op nemen met de Nederlandse support voor een "replacement".
Let overigens wel op dat de fabrikant aanspreken ervoor kan zorgen dat je garantie bij de winkelier verandert of vervalt.
Als ik hem heb zal ik even benchmarken, heb nu als bootschijf een Samsung 830.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Als je hem gebencht hebt (met AS SSD), mag je mijn plaatje van de MX100-256 er wel even langs zetten, kunnen we leuk vergelijken wat die 2 doen.Arfman schreef op maandag 23 juni 2014 @ 15:04:
Zaterdag een Samsung 840 EVO 500GB besteld bij Azerty omdat mijn games disk het had begeven. Eigenlijk dus "in a whim" besteld, later nog even wat nagezocht (o.a. in dit topic) en toch besloten om voor de Crucial MX100 te gaan, 512GB. Kon nog veranderd worden.
Als ik hem heb zal ik even benchmarken, heb nu als bootschijf een Samsung 830.
Heb nu namelijk een 128 gb m4 waar ik uitermate tevreden over ben (game-pc). Ikzelf zal vermoedelijk alleen nog maar Crucial SSD's kopen.
Ik wil echter in mijn werklaptop die morgen binnenkomt volledig op SSD draaien vanwege productiviteit, minder hitteproductie (gezien mijn laatste laptop een 8600m GS had is elke graad minder wenselijk) en bewegende onderdelen. 512 gb is voor mij de komende tijd wel ruim voldoende, of dat over 2 jaar nog het geval is, is maar de vraag.

Je kan niet echt zeggen dat hij veel meer gebruikt dan andere populaire drives... ietjes meer maar dan de zogenaamd zuinige 840...
Daarbij, je bent normaal niet continue zo zwaar aan et schrijven als in benchmarks... Dus ik zou me er niet druk om maken...
[ Voor 92% gewijzigd door Swordlord op 23-06-2014 17:38 ]
Verwijderd
Maar behalve voor datacenters is dit allemaal onzin. Om twee redenen:
1) idle power is het enige relevante; ook tijdens gebruik van de SSD. De benchmark die Intel gebruikte (BapCo SysMark) zorgde voor een verhoging van het verbruik van hun SSDs van 65 milliwatt naar 75 milliwatt. Kortom, 0,01 watt extra tijdens de benchmark. Alleen synthetische benchmarks kunnen een SSD zo stressen dat je grotere getallen ziet. Doordat je die alleen maar ziet tijdens kunstmatige benchmarks, zijn de scores ook irrelevant. Enige wat relevant is, is het idle verbruik. Zonder DIPM zit je dan op 0,6 watt, met DIPM zit je dan op 0,1 watt.
2) door de temperatuur throttling kun je je NAND als het goed is niet oververhitten; Crucial heeft deze feature volgens mij vanaf de M500. De M4 had het nog niet.
[ Voor 4% gewijzigd door MensionXL op 23-06-2014 22:09 ]
Verwijderd
Ik vind die verschillen in (sequentiële) write snelheden overigens niet zo belangrijk. Een kleinere SSD heeft minder write snelheid, maar juist daar schrijf je ook vaak niet zoveel op. Wanneer kun je nou met 500MB/s op je C: schrijven? Als je iets vanaf een andere SSD naar je systeem SSD kopiëert, maar komop, dat doe je vrijwel nooit als je al een 2e SSD hebt. Pas bij grotere SSDs zoals 1TB / 2TB enzo, dan worden hogere snelheden leuk. Want dan gebruik je ze ook voor massa opslag, wat hardeschijven nu nog doen. Zou je meerdere van die 2TB SSDs hebben, dan is het wel leuk om 500MB/s (SATA/600) of tegen die tijd 800/1600MB/s te doen (NVMe). Maar dat is dus voor later. Als systeemdisk presteren alle moderne SSDs nagenoeg gelijk.
Hehe je begrijpt me verkeerd, ik wil inderdaad voor de 512GB MX100 gaan. €175 blijft wel wat geld natuurlijk, maar het is een investering voor flink wat jarenVerwijderd schreef op maandag 23 juni 2014 @ 22:25:
512GB MX100 lijkt me juist een prima keuze, of begrijp ik je reactie verkeerd? Doorsparen voor een M550 lijkt me onzinnig; juist de 512GB versie is even snel als de M550. De 128/256 GB versies zijn met sequential write iets minder snel dan de M550.
Ik vind die verschillen in (sequentiële) write snelheden overigens niet zo belangrijk. Een kleinere SSD heeft minder write snelheid, maar juist daar schrijf je ook vaak niet zoveel op. Wanneer kun je nou met 500MB/s op je C: schrijven? Als je iets vanaf een andere SSD naar je systeem SSD kopiëert, maar komop, dat doe je vrijwel nooit als je al een 2e SSD hebt. Pas bij grotere SSDs zoals 1TB / 2TB enzo, dan worden hogere snelheden leuk. Want dan gebruik je ze ook voor massa opslag, wat hardeschijven nu nog doen. Zou je meerdere van die 2TB SSDs hebben, dan is het wel leuk om 500MB/s (SATA/600) of tegen die tijd 800/1600MB/s te doen (NVMe). Maar dat is dus voor later. Als systeemdisk presteren alle moderne SSDs nagenoeg gelijk.
Die verwarring komt, omdat 175 euro heel erg goedkoop is.MensionXL schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 22:21:
Hehe je begrijpt me verkeerd, ik wil inderdaad voor de 512GB MX100 gaan. €175 blijft wel wat geld natuurlijk, maar het is een investering voor flink wat jaren
Enkele maanden geleden nog was de Samsung EVO the ssd to go, so cheap: 500 GB voor 280 euro.
En dan plots knalt Crucial eronder, en hoe. Dus de mensen die al wat langer met ssd's in de weer zijn, vinden 175 gewoon geen geld voor een 512 GB SSD.
Verwijderd
Ik heb meer betaald voor mijn 128 GB Samsung 830 en dat is nog niet eens zo ontzettend lang geleden. De prijzen van nu zijn wat mij betreft dan ook lachertjes.Reepje schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 22:43:
Enkele maanden geleden nog was de Samsung EVO the ssd to go, so cheap: 500 GB voor 280 euro.
En dan plots knalt Crucial eronder, en hoe. Dus de mensen die al wat langer met ssd's in de weer zijn, vinden 175 gewoon geen geld voor een 512 GB SSD.
Toch moeten de mensen nog echt aan het idee van een SSD wennen blijkbaar. Ik zie nog geregeld computer wenslijstjes van 1500 tot boven de 2000 euro voorbijkomen, en dan met een lullig 120 GB SSD'tje erin.
En wat is daar precies mis mee ? Ik heb zelf bijvoorbeeld een 120 gig SSD een 1 TB schijf. De SSD (OS en programma's) heb ik nog nooit voller dan 50% gekregen. Games, films, muziek en backups hoeven echt niet op een SSD.Reepje schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 07:36:
Toch moeten de mensen nog echt aan het idee van een SSD wennen blijkbaar. Ik zie nog geregeld computer wenslijstjes van 1500 tot boven de 2000 euro voorbijkomen, en dan met een lullig 120 GB SSD'tje erin.
UNOX: The worst operating system
Verwijderd
Je applicaties - inclusief spellen - op de SSD is toch wel fijn als het even kan, zeker bij streaming spellen zoals Skyrim, GTA et cetera.Korvaag schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 08:54:
En wat is daar precies mis mee ? Ik heb zelf bijvoorbeeld een 120 gig SSD een 1 TB schijf. De SSD (OS en programma's) heb ik nog nooit voller dan 50% gekregen. Games, films, muziek en backups hoeven echt niet op een SSD.
Heb je echter meer, dan is een grotere SSD echt wel handig. Nu ik een grotere SSD heb, staat de HDD uit en hoef ik nooit meer te wachten. Voorheen wil ik even een simpel spelletje als starcraft spelen, klik op het spel > HDD spint op, begint te zoemen en te ratelen > effe neuspeuteren > dit en dat word geladen > spel start.
Nu klik ik, spel start.
Nu zit ik met het volgende. Ik heb voorheen geen legale versie van windows 7 geinstalleerd gehad, maar door wat probleempjes daarna besloten om windows 8 legaal te kopen. Ik heb toen een upgrade versie aangeschaft, die goedkoop te verkrijgen was, en deze vanaf de illegale windows 7 geupgrade. Wonder boven wonder werkt dit gewoon super en heb ik tot op heden geen probleem gehad en dus weer een legale windows versie. Nu wil ik als ik de ssd + 1tb harde schijf ga inbouwen mijn systeem anders inrichten (andere partities etc). Het moet dus een clean install worden, maar hoe gaat dit in zijn werk? werkt die code gewoon als ik eerst weer windows 7 installeer? of kan ik nu direct ergens windows 8 downloaden via microsoft ofzo? Als ik zoek binnen het tweakers forum kom ik eigenlijk niet veel hierover te weten (in ieder geval niet dezelfde situatie als die ik heb)
De vragen over Windows heeft verder niets met dit topic te maken, dus raad ik je aan om hier.
Swordlord schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 11:33:
[...]
Dan heb je dus pech...
Samsung XP941 heeft die bootloader niet om zich goed herkenbaar te maken voor win7.
Je kan hem wel gebruiken als non boot disk
De specs van mijn laptop zijn:
Model: W110ER
Processor: i7 2630QM
Geheugen: 8GB DDR3
De test:

Edit: Ook met CrystalDiskMark getest

De laptop voelt weer snel en responsief aan. Maar ik kwam dan ook van een minimaal laptop schijfje
Zijn dit resultaten die bij deze schijf horen?
[ Voor 9% gewijzigd door hubhib op 25-06-2014 16:55 ]
Ryzen 7 9800X3D | ROG STRIX B650E-F | RTX 5080 AMP | 32GB G.Skill 6000Mhz C30 | Noctua NH-U12A | Samsung 990 Pro 1TB | Samsung 990 Pro 2TB | WD Red Plus 6TB | O11 Dynamic Evo | Corsair RM1000x
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).
Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.