Acties:
  • 0 Henk 'm!
Snelheidsverschillen tussen de verschillende ssd's zie je bijna niet. Alleen door de benches goed te bestuderen kom je nog tot verschillen.
Zo is van de 256 GB bekend dat deze iets minder is dan de 512 GB, vooral op seq write. En inderdaad:

as ssd crucial

Wat ik wel raar vind, is dat je 4K toch wel iets achter blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hubhib
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-09 22:55
Reepje schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 16:55:
Snelheidsverschillen tussen de verschillende ssd's zie je bijna niet. Alleen door de benches goed te bestuderen kom je nog tot verschillen.
Zo is van de 256 GB bekend dat deze iets minder is dan de 512 GB, vooral op seq write. En inderdaad:

[afbeelding]

Wat ik wel raar vind, is dat je 4K toch wel iets achter blijven.
Viel mij ook op. Ik heb voor de zekerheid nogmaals getest en daarbij gelet of het systeem op de achtergrond ook stond te schrijven/lezen van de SSD. Dit bleek niet het geval en de uitslagen waren het zelfde.

Ryzen 7 9800X3D | ROG STRIX B650E-F | RTX 5080 AMP | 32GB G.Skill 6000Mhz C30 | Noctua NH-U12A | Samsung 990 Pro 1TB | Samsung 990 Pro 2TB | WD Red Plus 6TB | O11 Dynamic Evo | Corsair RM1000x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 09:15:
[...]

Je applicaties - inclusief spellen - op de SSD is toch wel fijn als het even kan, zeker bij streaming spellen zoals Skyrim, GTA et cetera.
Ja, dat heb je goed gezien. Skyrim vanaf een SSD is inderdaad heel snel een level laden. Het opstarten van Skyrim is secondenwerk en bij een maat van mij moet je echt wel een dikke minuut wachten.
En je zegt het zelf al; de SSD's zijn tegenwoordig zo groot dat je je geen zorgen hoeft te maken dat ie zo snel vol zal zitten. Alhoewel ik het ook kan begrijpen dat sommige games op een reguliere harddisk zetten als ik hoor dat het spel Thief al vele tientallen gigabyte vraagt (45 GB zoiets?).

Dus ik denk dat een TB SSD hier een oplossing gaat bieden. Althans wordt mijn volgende SSD wat groter dan mijn Intel 520 van 180 GB. :P ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:50

Arfman

Drome!

Zoals beloofd: Arfman in "Het grote SSD topic ~ Deel 9"

Crucial MX100 512GB, getest met AS SSD:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0zJb4iC.png

Ter vergelijking, mijn "oude" Samsung 830 120GB (nog steeds in dienst als bootschijf + Battlefield 4)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3xHvx8r.png

Systeem betreft een Core i5 2500K met een Z68 chipset. Volgens mij goede scores :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:12

Piggen

Lekker bakkie

Ik heb zelf laatst een SSD voor mijn laptop gehaald en ben op de voordelige toer gegaan met de pricewatch: Sandisk Solid State Drive 128GB - ook gekocht bij Amazon, de goedkoopste. Onder het motto van 'in de praktijk zal het allemaal vast niet zo veel uitmaken. Hieronder de benchmarks (SATA 6Gb/s)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3mvWHUUPpo1PDTK67qWzTeuF/full.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/l4XPd5o7hsYRTNTzm3gQ6Iwi/full.jpg

Vergeleken met alle Samsungs en Crucials is het misschien om te huilen, maar ook mijn laptop werkt heerlijk soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Ik vraag me inderdaad ook af hoeveel je er daadwerkelijk van merkt in de praktijk. Was ook de reden voor mij om niet (meer) voor de 840 EVO te gaan, die in benchmarks een paar procent sneller is, maar voor de MX100 die bijna 50 euro goedkoper is. Kan ik toch weer een spel van kopen.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Nu online

fynrd1

Fooled by Randomness

Afbeeldingslocatie: https://wb20og.bn1304.livefilestore.com/y2paysUV7IB79hv1O4APFlJpNtYajmfzaELM0x60hiSOgx-knPkU-0gW47H5g4Trog1crqOMcaxZG-rxbd2kUIJQ3TSEKkiSPLEXYh4QVyZvFM/as-ssd-bench%20Intel%20Raid%200%20Vol%2025-6-2014%2022-30-40.png?psid=1
Volgens mij is mijn 4K-64Thrd (write) een beetje laag, of is deze gewoon zo matig op een 830 64gb versie?

[ Voor 33% gewijzigd door fynrd1 op 25-06-2014 22:47 ]

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Je plaatje doet het niet. En op wat voor systeem heb je deze aangesloten (chipset e.d.)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Nu online

fynrd1

Fooled by Randomness

Arfman schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 22:42:
Je plaatje doet het niet. En op wat voor systeem heb je deze aangesloten (chipset e.d.)?
Fixed.

Draai het op de rig uit mijn sig, met een modded bios die TRIM functies in RAID 0 ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40
fynrd1 schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 22:35:
[afbeelding]
Volgens mij is mijn 4K-64Thrd (write) een beetje laag, of is deze gewoon zo matig op een 830 64gb versie?
De queued write van de Samsung 830 is nooit een hoogvlieger geweest...
Het 128 GB model haalt met moeite 100 MB/s op 4k-64... Het 64GB model is dus alleen maar slechter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:40
@Piggen: toch lijkt me iets niet in de haak met die waardes. Behalve de sequentiële waardes lijkt het ding dik trager dan mijn allereerste OCZ Vertex SSD.

Wat zijn de specificaties van je systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Niks mis met die performance... Het is een budget SSD...

Maar Sandisk heeft heel duidelijk sequentiële performance de voorkeur gegeven, reduceert ook een hoop complexiteit als je niet gaan optimaliseren voor random data.

http://www.sandisk.com/products/ssd/sata/standard/
Performance**
Sequential Read (up to) 475 MB/s
Sequential Write (up to) 200 MB/s
Random Read (up to) 8100 IOPS
Random Write (up to) 4500 IOPS

Edit:
Even omgerekend...
Random read: (8100 * 4) / 1024 = 31 MB/s
Random write: (4500 * 4) / 1024 = 17 MB/s

Klopt bijna perfect met de SSD van Piggen dus :+

[ Voor 79% gewijzigd door Swordlord op 25-06-2014 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Nu online

fynrd1

Fooled by Randomness

Swordlord schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 22:51:
[...]

De queued write van de Samsung 830 is nooit een hoogvlieger geweest...
Het 128 GB model haalt met moeite 100 MB/s op 4k-64... Het 64GB model is dus alleen maar slechter..
De 128GB versie van Arfman doet rond de 250 MB/s, niet dat ik dezelfde prestaties verwacht, maar 5x zo langzaam in RAID 0? Het is overigens aangesloten op de Intel controller.

Verkeerd gelezen 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door fynrd1 op 25-06-2014 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Das de Crucial kerel ;)

Eronder staat de 830 die maar 90 MB/s uitpoept

Was overbodig al :)

[ Voor 17% gewijzigd door Swordlord op 25-06-2014 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Nu online

fynrd1

Fooled by Randomness

Swordlord schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 23:02:
Das de Crucial kerel ;)

Eronder staat de 830 die maar 90 MB/s uitpoept
Dan zal het wel kloppen :), wil binnenkort wel gaan upgraden. Qua ruimte is 128GB te krap, heb nu nog maar 3GB over, terwijl er alleen Windows, Office, Revit, Autocad, Visual Studio en BF4 op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jimh307 schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 18:29:
Ja, dat heb je goed gezien. Skyrim vanaf een SSD is inderdaad heel snel een level laden. Het opstarten van Skyrim is secondenwerk en bij een maat van mij moet je echt wel een dikke minuut wachten.
En je zegt het zelf al; de SSD's zijn tegenwoordig zo groot dat je je geen zorgen hoeft te maken dat ie zo snel vol zal zitten. Alhoewel ik het ook kan begrijpen dat sommige games op een reguliere harddisk zetten als ik hoor dat het spel Thief al vele tientallen gigabyte vraagt (45 GB zoiets?).
Het grootste nadeel is dat loading screens zo snel voorbij floepen dat je de tips niet meer kunt lezen, maar daar kan ik mee leven :P Bij Skyrim zit de winst wat mij betreft ook in het streamen, want vooral bij het rondlopen zie je bij langzame schijven nog wel eens wat delen van de omgeving langzaam geladen worden.

Vergeet ook niet dat met wat modwerk de workload rap omhoog schiet - per saldo waren mijn laadtijden niet eens zoveel lager, maar ik kon wel met een veel grotere viewdistance dan normaal spelen, plus allerlei andere zware modificaties.
Dus ik denk dat een TB SSD hier een oplossing gaat bieden. Althans wordt mijn volgende SSD wat groter dan mijn Intel 520 van 180 GB. :P ;)
1 TB is ideaal, maar mij nog te duur. Ik vind 512 GB nu optimaal qua prijs/prestatie. Ik denk echter dat ik het nog even uitzing met mijn 128 GB en er voor nu een HDD naast zet die ik toch al moest hebben en dan over enige tijd voor hetzelfde geld toch die 1 TB doe.

Gezien de vrije val van de prijzen de afgelopen 2-3 jaar kan het bijna niet anders dan dat het niet al te lang duurt voordat 1 TB ook goed te betalen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fynrd1 schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 22:35:
[afbeelding]
Lijkt erop dat je write back cache niet enabled is , geeft meestal een leuke push up aan de 4K writes .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:27
Als je de melding atikpag.sys ofzo krijgt is toch niet dat de ssd, crucial m500-120, aan t brak worden?

Wel apart dat nadat ik bij die pc de driver heb verwijderd hij nu niet meer fatsoenlijk wil booten want hij blijft hangen bij scherm windows starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 00:23:
Het grootste nadeel is dat loading screens zo snel voorbij floepen dat je de tips niet meer kunt lezen, maar daar kan ik mee leven :P
En het voordeel daarin is dan weer dat je na vaak spelen niet lang moet wachten om te staren naar die tips die je al 20x gezien hebt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:09

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Jeroentjuh82 schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 09:05:
Als je de melding atikpag.sys ofzo krijgt is toch niet dat de ssd, crucial m500-120, aan t brak worden?

Wel apart dat nadat ik bij die pc de driver heb verwijderd hij nu niet meer fatsoenlijk wil booten want hij blijft hangen bij scherm windows starten.
Klinkt als videodriver, waarom verwijder je die dan? En hoe heb je het verwijderd? Kortom, wat ben je aan het doen en waarom denk je dat een ATI videodriver iets van doen heeft met een SSD?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
De pc waar t omgaat ging van de 1 op de andere dag niet meer gelijk booten vanaf ssd en hij kreeg later die melding in blauw scherm. Nu boot ie wel weer gelijk, alleen komt niet ver. Heb driver op normale manier verwijderd. Het leek eerst alsof t aan de ssd lag, maar heb de harde schijf ook alleen aangesloten gehad wie in pc hangt en toen bootte die ook niet gelijk dus wist ik al wel dat t niet de ssd was, maar ik vroeg t me gewoon af want het 1 kan wel met het andere te maken hebben soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Typische gebruiker, hij beantwoordt de gestelde vraag niet ;)
Dit heeft niks met SSD's te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
Heb ik wel, alleen op een langere manier, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Even een vraagje m.b.t. indexeren. Ik wil dat pdf bestanden doorzoekbaar worden via de windows search. Dat kan dus (na het toevoegen van een ifilter) via indexeren.

Nu de vraag aan jullie; hoe zit het indexeren en ssd's tegenwoordig? Ik dacht dat het namelijk een van de 'tweaks' was die je moest doen om je ssd op snelheid te houden. Of zie ik dat verkeerd?

Nu een 120GB Vertex 2, maar ga deze binnenkort vervangen door een 512GB 830 (ligt nu stof te vergaren...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Indexeren is iets dat windows standaard aan laat staan en is ook niet verkeerd om aan te laten staan...
De tweak guides maken van muggen olifanten, want oo ze zijn bang dat de indexing service GB's aan data verstookt... Terwijl het amper write data genereert...

Dus indexing lekker laten staan zoals het is...

[ Voor 5% gewijzigd door Swordlord op 27-06-2014 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Zo'n gevoel kreeg ik al. Heb het nu aangezet en alles opnieuw geïndexeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
De enige tweak die je "moet" doen is je SSD niet 95-100% vol laten geraken of een gezonde hoeveelheid Overprovisioning voorzien. Dan worden ze trager en slijten sneller*.

Zodra je bij Windows 7 of nieuwer met een SSD opstart, zal het meeste nuttige al automatisch voor je gedaan zijn qua overige optimalisaties. Dat betekent defrag uitschakelen voor SSD (want, overbodig) en optimalisaties die bedoeld zijn om HDD's minder als bottleneck te laten fungeren.

Aan de Mods: Ik zie dat de startpost geen stuk over Overprosioning heeft, misschien kunnen we hier eens een stukje over bedenken en in ene weg de hele starttopic nog eens grondig updaten ? We kunnen misschien hier een week of twee een focus leggen op het verbeteren van de tekst en eventueel een 10de deeltje maken ?

* Let op dat ik hier niet zeg dat ze nog maar 5MB/sec lezen of binnen de 2 maanden kapot zijn, zo extreem is het allemaal niet.

[ Voor 23% gewijzigd door Phuncz op 27-06-2014 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
We kunnen wel gaan denken aan een deeltje 10 ja ;)

Genoeg materiaal voor een startpost:
  • De technieken zijn nu in 2014 ook aan het veranderen voor de consument.
  • Performance focus begint te veranderen.
  • Sata-express/m.2 wordt algemeen goed, alleen de verwarring rondom m.2 slots wordt steeds groter...
  • NVM express staat klaar om zijn (consumenten) debuut te maken.
  • Ga zo door?
Last but not least...
Met een 3 jaar uptime heeft deel 9 bijna net zo lang bestaansrecht gehad als deel 1 t/m 8 bij elkaar *O*

[ Voor 55% gewijzigd door Swordlord op 27-06-2014 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
Als ik over een (paar) jaar m'n oude quad-core Q6700 ga updaten dan zijn HDD's waarschijnlijk niet eens meer nodig. Ik bedoel, de prijzen zijn nu zodanig aan het zakken dat het wel uit kan om een paar SSD's in raid te zetten en dan alles daar op te zetten. Wel in 2 partities uiteraard. Belangrijke data staat toch op de NAS en op 2 externe schijven, dus waarom dan nog schijven willen hebben in m'n werkpc? Kan de systeemkast ook wat kleiner. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Phuncz schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 11:46:
De enige tweak die je "moet" doen is je SSD niet 95-100% vol laten geraken of een gezonde hoeveelheid Overprovisioning voorzien. Dan worden ze trager en slijten sneller*.
Moderne SSD's hebben hier toch zelf al in voorzien, als in extra geheugen aan boord? Ik doe het ni ieder geval niet, ik zorg er wel voor dat ik hem niet helemaal volplemp, dat vindt Windows ook niet zo leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Op zich wel maar het is iets wat men voor het zwaardere gebruik wel aanraad om over de 7% (soms meer) standaard OP te gaan. Nu ben ik destijds ook gewoon op CiPHER zijn advies afgegaan dat het makkelijker is van het begin meer OP toe te wijzen en deze later terug als bruikbare ruimte te nemen indien gewenst. Sowieso helpt het de write endurance in alle gevallen zo laag mogelijk te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Niemand die weet of de MX100 in +/- 1TB uitvoering komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Het is nooit aangekondigd.. Dus als pinksteren en pasen op 1 dag vallen... Misschien dan...
MX100 is gericht op mainstream en dus mainstream capaciteiten... Waarom zou Crucial over alle series 1TB modellen maken als dit toch de minst verkochte zijn...

Wil je 1 TB, ga naar de M500, of betaal de premium prijs zoals Crucial in gedachte heeft, de M550...

[ Voor 7% gewijzigd door Swordlord op 27-06-2014 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eL_Jay schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 15:28:
Niemand die weet of de MX100 in +/- 1TB uitvoering komt?
Gezien de positionering van die serie niet, tenzij ze het over een andere boeg gooien en de M550 helemaal laten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:12
Best kans dat ze de M550 ook wat finetunen en als bv MX200 boven de MX100 in de markt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.stanneveld
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-03 07:27
Mijn boot diskje op mijn mobo.
Kingston m.2 SSD
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/t1.0-9/10421355_256700221188953_1531004862611927802_n.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
r.stanneveld schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 08:17:
Mijn boot diskje op mijn mobo.
Kingston m.2 SSD
Zo, valt aardig tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.stanneveld
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-03 07:27
Sjah zit gewoon een pci-e naar sata3 controllertje op het ding.
straks komen ze met een m.2 die geen sata controller heeft.
Poort zelf red 10g.
Als ze straks met de nieuwe komen haal ik die wel.
Deze was 70 euro voor 120gb
Afbeeldingslocatie: http://media.kingston.com/images/press/2014/M.2_2260_SATA.jpg

Hier mijn Micro SD 64Gb trancent uit mijn Cannon.
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/t1.0-9/984157_256708364521472_4896794465740962764_n.jpg
4k maar fff uit gezet wilde het vandaag nog poosten :P

[ Voor 8% gewijzigd door r.stanneveld op 28-06-2014 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vooralsnog is M2 dus vooral handig omdat het in kleine ruimte past. En ik maar denken dat ze naar de 1GB gingen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Even goed lezen wat hij schrijft: dit is een vermomde SATA SSD. Fysiek M2 maar met SATA controller. Een echte M2 zal iets harder gaan, maar hou ook in het achterhoofd dat we aan het begin van de M2 ontwikkeling staan terwijl SATA SSD's zo'n beetje uitontwikkeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
En het kan weldegelijk sneller:

Samsung XP941 M.2 via PCIe x4 bus:

Afbeeldingslocatie: http://www.thessdreview.com/wp-content/uploads/2014/05/XP941-ASRock-Z97-Extreme6-AS-SSD-Bench.png

Even plaatje van Arfman's 512GB MX100 "lenen":

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0zJb4iC.png

Holy Canolli !

[ Voor 29% gewijzigd door Phuncz op 28-06-2014 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Nice! :D

Zo'n M.2 SSD wordt iets voor mijn volgende systeem, maar dat duurt nog wel zeker een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat lijkt er wel op ja.
Als die access time voor lezen op 0,04 ms blijft zitten ook na langdurig gebruik, lijkt me dat wel een leuk ding.
Jammer dat ze nog niet te krijgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Mijn Crucial M550 M.2 SSD:

Afbeeldingslocatie: http://oi62.tinypic.com/2nlwtk.jpg

Zoals je kunt zien hebben ze net als bij de M500 de SMART waardes niet gereset.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Ik ga een SSD kopen en twijfel tussen de Crucial M500 960GB en de Samsung Evo 1TB. Zowat alle reviews spreken zeer positief over deze twee, alleen het grote voordeel van de Crucial tov de Samsung is dat deze power loss protection heeft. De Samsung komt met wat extra software maar dat zal me werkelijk waar aan m'n reet roesten.

Nu heb ik uitgebreid gezocht op wat voor impact een power loss heeft op je SSD, maar toch kom ik er niet helemaal uit.
Heeft een power loss op een ssd standaard file corruptie als gevolg? Of is het meer een kans dat het kan gebeuren? Heel af en toe klapt bij mij namelijk de aardlekschakelaar om wanneer ik het stekkerblok van m'n PC aanzet (ligt aan de aardlek, niet aan het stekkerblok) en het zou natuurlijk zonde zijn wanneer ik m'n SSD hierdoor sloop. Aan de andere kant, ik neem aan dat een power loss voornamelijk slecht is wanneer er naar de SSD geschreven wordt en dit is niet geval wanneer de PC nog in POST zit. Of kan het net zo schadelijk zijn wanneer de pc POST?

Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar de Samsung omdat deze iets groter is, iets beter presteert en ik het een prettig merk vind.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Dat is dan ook een M.2 SSD die via de SATA bus gaat ipv. PCIe. Die kunnen niet sneller dan de huidige SATA-600 standaard.

[ Voor 3% gewijzigd door Phuncz op 28-06-2014 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
temp00 schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 14:31:

Heeft een power loss op een ssd standaard file corruptie als gevolg? Of is het meer een kans dat het kan gebeuren?
Als er een onverwachte powerloss is (dat kan stroomuitval zijn, maar ook als de computer vastloopt of als je een harde start geeft) dan is het blijkbaar mogelijk dat de cellen die op dat moment beschreven worden beschadigd raken. Alle SSD's hebben wel bescherming tegen powerloss, maar het verschil met de Crucials is, dat dit hardware matig is, en niet softwarematig zoals bij de Samsung. Hierdoor slijten die cellen minder snel, is de gedachte.

Aangezien er heel erg veel SSD's zonder die powercaps verkocht zijn, en niemand last heeft van de afwezigheid van die dingen, zou ik er mijn keuze niet vanaf laten hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Heel af en toe klapt bij mij namelijk de aardlekschakelaar om wanneer ik het stekkerblok van m'n PC aanzet (ligt aan de aardlek, niet aan het stekkerblok) en het zou natuurlijk zonde zijn wanneer ik m'n SSD hierdoor sloop.
Nee, dat zal niet gebeuren. Als je aardlekschakelaar er uit vliegt vanwege piekspanning op het stekkerblok zul je je ssd daardoor niet slopen. Je zet em immers niet aan.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb een behoorlijk hoge score watbetrefd unsafe shutdowns ,zo een 5000 + voor mijn XM-25 bijmekaar . Een slecht scenario is dat het os filesystem corrupt raakt , windows 7 lijkt sterker dan xp wat dat betrefd . Denk ook dat een moderne ssd meer met ram doet en daardoor misschien iets gevoeliger kan zijn als er geen power loss protection is . De high end ssd hebben allemaal die power loss protection , dus het zal niet slecht zijn .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga een SSD kopen en twijfel tussen de Crucial M500 960GB en de Samsung Evo 1TB.
Ik zou zelf voor de Crucial gaan, power loss protection vind ik relevanter dan snelheid waar je niets van merkt. Die paar GB is leuk, maar je hebt meer aan een gezonde schijf dan aan een gammele iets grotere schijf (uiteraard gechargeerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Toch maar voor de Evo gegaan. Wellicht niet zo slim, maar dat moet de tijd dan maar uitwijzen :)
@Snowwie: goed punt, echter de stroom staat er heel even op toch? Superkort welliswaar.

edit: resultaten op de juiste controller (Intel):
(zonder rapid)
http://tweakers.net/ext/f/ejvFaQBzzqMaNHea2qdEKFme/full.png
(met rapid)
http://tweakers.net/ext/f/0YfQ4nWM6BUR7OFNj9dSAg8m/full.png

De benchmarks op een vers geinstalleerd OS (geen clone dus) en sata3-6Gb/s. 1 is zonder Rapid, 2 is met Rapid. edit: foute controller, dit is de Asmedia controller:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/sDnCBZOPpWd8OLwiIKfbi30g/full.png
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QxqFmqVtCQOJt5CNBVJEOzdR/full.png

[ Voor 23% gewijzigd door temp00 op 28-06-2014 22:11 ]

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:04
Wat een baggerresultaten, sloop dat ding even van je ASMedia controller af, dat ding nekt je performance.

Overigens zijn zowel de Crucial MX100, M500 en M550 als de Samsung 840 EVO gewoon prima SSDs. Ik weiger alleen ook maar een euro teveel uit te geven voor "prestaties" die er toch niet toe doen. In jouw geval hang je dat ding aan een ASMedia controller, waarschijnlijk omdat je verder alleen nog maar SATA300 poorten had, maar de extra prestaties van de 840EVO tov een M500 zal jij nooit gaan meten op jouw systeem, laat staan dat je ze merkt (in de praktijk merk je het op geen enkel systeem).

Overigens raad ik je RAPID af als data je lief is. Is een gigantische writeback cache die nog even bovenop je SSD zonder powersafe caps wordt gehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad, je hebt de SSD aan de verkeerde poort hangen (asmedia). Het beste is deze in het geheel niet te gebruiken. De aanbeveling is zelfs deze uit te zetten (in de bios) zodat je je niet meer vergissen kan.
Sluit de SSD dan aan op een SATA poort, als het een boot disk is, sata_0.

Als het geen boot disk is, kan je hem ook aan de asmedia laten hangen, maar sta er niet van te kijken als de boel crashed. Ik weet ook niet zeker of trim wel werkt op die poort. En dat is pas echt slecht voor je SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Ik dacht nog dat ik 'm op de goede port had geprikt maar inderdaad, dit was niet het geval! Thanks voor de tips ;). Rapid was ik idd niet van plan te gebruiken. Was meer voor de bench.
Resultaten op de Intel controller:

zonder rapid:
http://tweakers.net/ext/f/ejvFaQBzzqMaNHea2qdEKFme/full.png

met rapid:
http://tweakers.net/ext/f/0YfQ4nWM6BUR7OFNj9dSAg8m/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-09 22:12
Samsung heeft op hun Samsung SSD Global Summit 2014 de Samsung 850 Pro gelanceerd!

Reviews:Lang verhaal kort: Dit is de snelste Sata-600 SSD op de markt :). Adviesprijzen zijn hetzelfde als van de 840 Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Toevallig wilde ik er net ook een post over maken, net klaar met het lezen van de anandtech review...

Petje af voor de 3D V-NAND endurance en performance van de drive...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Mooi spul, al ben ik nog steeds blij met mijn MX100 512GB aankoop vorige week. De 850 Pro is absoluut sneller, maar ik vraag me af of het verschil in performance echt merkbaar is en wat de 850 Pro in Nederland zou gaan kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Er zijn weinig mensen die het verschil tussen de MX100 en 850 Pro gaan voelen.

Maar wat een immense SSD, die 850 Pro. Het is spijtig dat die ranzige SATA-600 interface zo'n harde bottleneck is, een PCIe interface had hier nog veel indrukwekkendere cijfers gezet.

In het artikel staat ook dat ze niet van plan zijn binnenkort een (nieuwe) PCIe drive te introduceren, echter is het wel mogelijk dat ze de XP941 snel naar de retail-markt kunnen brengen, want die is momenteel nog OEM-only. Zodra de support een beetje duidelijker is met M.2, zou dat zeker moeten gebeuren, in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Ja, M.2 zal de volgende grote stap zijn in SSD land. Tot die tijd is de SATA interface inderdaad de bottleneck, een trend die je al in 2011 in serverland zag. Toen zagen we al de eerste PCI-e SSD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Er is ook nog SATA Express maar dit vind ik een matige ontwikkeling. Persoonlijk denk ik dat de tijd dat consumer storage in een "doosje" sterk zal beginnen af te nemen vanaf 2016, als M.2 goed geleid wordt. 1TB is geen probleem* voor dit formaat en met 3D NAND zal groter dat nog minder een probleem worden.

* De meeste mensen hebben helemaal geen 1TB nodig, maar denken dit nodig te hebben. Het is voor de consumerwereld belangrijk om die 1TB commercieel interessant te kunnen neerzetten. Ook zal het belangrijk worden dat laptops met één of twee M.2 sockets uitgerust worden standaard.

[ Voor 32% gewijzigd door Phuncz op 01-07-2014 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 08:24

job

Geef mij maar veel ssd storage in een doosje. Lijkt me ideaal om mijn huidige hdd's in mijn nas mee te vervangen. Ik vrees alleen dat het wel een tijd gaat duren voordat er betaalbare 4tb ssd's zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Samsung maakt iedere keer een indrukwekkende SSD, maar zolang ze het zwakke punt van de POR-count niet aanpakken blijft het vooral een e-peenwedstrijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 11:32:
Samsung maakt iedere keer een indrukwekkende SSD, maar zolang ze het zwakke punt van de POR-count niet aanpakken blijft het vooral een e-peenwedstrijd.
Hebben veel mensen ook effectief last van die POR-count ? Want wat ik ervan begrijp is het vooral de gedachte dat het fout gaat bij een POR, in tegenstelling tot de effectieve kans.
Nu ben ik wel van mening dat power loss protection nuttig en goed is, de SSD's van Samsung zijn toch behoorlijk betrouwbaar gebleken.
job schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 11:15:
Geef mij maar veel ssd storage in een doosje. Lijkt me ideaal om mijn huidige hdd's in mijn nas mee te vervangen. Ik vrees alleen dat het wel een tijd gaat duren voordat er betaalbare 4tb ssd's zijn.
Op zich zou een NAS gerust kunnen gebouwd worden op M.2 basis, met één of twee van die trek je al makkelijk een 10Gbit lijn vol.
Dan zou je een 8 of 16-"bay" M.2 NAS ook zo klein kunnen maken als een enkele 3,5" HDD NAS.

Misschien nog een leuk conceptje dat nu al mogelijk is: een bergje PCIe 4x kaartjes (zoals deze) op een 8-slot PCIe 3.0 x8 moederbordje, zal wel indrukwekkende prestaties neerzetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phuncz schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 11:39:
Hebben veel mensen ook effectief last van die POR-count ? Want wat ik ervan begrijp is het vooral de gedachte dat het fout gaat bij een POR, in tegenstelling tot de effectieve kans.
Nu ben ik wel van mening dat power loss protection nuttig en goed is, de SSD's van Samsung zijn toch behoorlijk betrouwbaar gebleken.
Je ziet wel mensen met gare schijven voorbij komen en dat zou eigenlijk niet meer moeten mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Die gare schijven heb je bij alle merken, zolang de controller en firmware niet perfect zijn. De Samsung 830 die ik nu heb, vervangt ook een Crucial M4 die "toen" de meest betrouwbare drive geacht werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 08:24

job

Op zich zou een NAS gerust kunnen gebouwd worden op M.2 basis, met één of twee van die trek je al makkelijk een 10Gbit lijn vol.
Dan zou je een 8 of 16-"bay" M.2 NAS ook zo klein kunnen maken als een enkele 3,5" HDD NAS.

Misschien nog een leuk conceptje dat nu al mogelijk is: een bergje PCIe 4x kaartjes (zoals deze) op een 8-slot PCIe 3.0 x8 moederbordje, zal wel indrukwekkende prestaties neerzetten :)
Het hoeft allemaal niet zo snel voor mij. Ik heb nu een synology met twee 3TB's schijven die aardig vol begint te raken. Ik wil veel opslag, zo min mogelijk geluid en betaalbaar. De snelheid interesseert mij niet zo. Ik vind de gigabit snelheid die ik er nu mee haal meer dan genoeg.

Voor een desktop vind ik snelheid wel weer belangrijk.

[ Voor 5% gewijzigd door job op 01-07-2014 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phuncz schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 12:05:
Die gare schijven heb je bij alle merken, zolang de controller en firmware niet perfect zijn. De Samsung 830 die ik nu heb, vervangt ook een Crucial M4 die "toen" de meest betrouwbare drive geacht werd.
Ik heb het uiteraard over gare schijven (waarschijnlijk) dankzij de POR-count.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-09 11:55

hidde212

Free your mind...

Ik kan mij erg vinden in de conclusie van techreport, vergelijkbaar met conclusies die hier ook al getrokken worden:
Class-leading performance doesn't come cheap. The 850 Pro costs roughly twice as much per gig as the best value-oriented SSDs. That's a tough pill to swallow, especially since the drive doesn't outshine its budget brethren in each and every test. The higher endurance rating and 10-year warranty soften the blow a little, but not enough to make the 850 Pro a good value.

The thing is, value isn't the primary concern in premium circles. Having the best is a higher priority, and the 850 Pro fits the bill in pretty much every other category. Bragging rights? Check.

Then there's the fact that this is the first consumer SSD with 3D V-NAND. Stacking multiple layers seems to be the future of flash memory, and the 850 Pro delivers the future today. That makes the drive rather special, I think; it's a truly unique offering in a world filled with increasingly similar designs. Cutting-edge? Definitely.

I can't make a rational case for the 850 Pro. Heck, if it were my money, I'd probably get a much larger SSD and live happily with slightly slower access to a lot more data.

...and your ass will follow

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 12:11:
[...]

Ik heb het uiteraard over gare schijven (waarschijnlijk) dankzij de POR-count.
Heb je daar voorbeelden van?
Want ik kom wel eens problemen tegen (en op dit forum wat meer omdat je hier immers komt als je een probleem hebt), maar ik kom die problemen -gare schijf door hoge por count- juist niet tegen :?

Ik weet het, iedereen zit er vol van. Maar praten we elkaar niet gewoon na? Zo van power loss protection is belangrijk want power loss protection is belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

hidde212 schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 12:24:
Ik kan mij erg vinden in de conclusie van techreport, vergelijkbaar met conclusies die hier ook al getrokken worden:

[...]
De 850 EVO zullen zeer interessante SSD's worden, afhankelijk van het prijsniveau want met de MX100 van Crucial trek je de SATA600 interface ook vrijwel vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-09 19:30
Arfman schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 13:00:
[...]

De 850 EVO zullen zeer interessante SSD's worden, afhankelijk van het prijsniveau want met de MX100 van Crucial trek je de SATA600 interface ook vrijwel vol.
Eerlijk gezegd blijf ik gewoon bij mijn 830, SATA 600 is nu niet vernieuwend meer. Ik wacht gewoon op nieuwe technologie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
[...]

[...]

Zo`n adapter he is dat gebruikt dan alleen de PCI-e lanes toch? Ik heb een NAS staan met een M.2 SATA SSD gelijk op het moederbord aangesloten, hierdoor worden SATA 5 en 6 afgesloten. Als ik deze gebruik is dit probleem over gok ik?

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Jovas schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 13:15:
[...]
Eerlijk gezegd blijf ik gewoon bij mijn 830, SATA 600 is nu niet vernieuwend meer. Ik wacht gewoon op nieuwe technologie.
Als je de ruimte niet nodig hebt is dat idd een prima optie. Ik heb ook nog steeds een Samsung 830 128GB als Windows schijf (en Battlefield 4 :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Jovas schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 13:15:
[...]
Voor mij en velen die al een goede SSD hebben zal hetzelfde gelden.

Daarentegen heb ik wel zin in weer wat nieuws zoals pcie + nvme ssd's.

Wat dat betreft kan ik niet wachten op een duidelijke goed doorgevoerde standaard.
Het is imho allemaal erg verwarrend momenteel. Daarnaast zijn er volgensmij eigenlijk te weinig pci-e lanes om al dit soort randapparatuur (meerdere gpu's en pcie nvme ssds) te kunnen supporten dus daar moet ook nog een slag geslagen worden door Intel. Alleen lijken zij niet heel veel haast te hebben hiermee....

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-09 19:30
Help!!!! schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 14:23:
[...]

Voor mij en velen die al een goede SSD hebben zal hetzelfde gelden.

Daarentegen heb ik wel zin in weer wat nieuws zoals pcie + nvme ssd's.

Wat dat betreft kan ik niet wachten op een duidelijke goed doorgevoerde standaard.
Het is imho allemaal erg verwarrend momenteel. Daarnaast zijn er volgensmij eigenlijk te weinig pci-e lanes om al dit soort randapparatuur (meerdere gpu's en pcie nvme ssds) te kunnen supporten dus daar moet ook nog een slag geslagen worden door Intel. Alleen lijken zij niet heel veel haast te hebben hiermee....
Samsung is erg goed met marketing trucjes, ook met telefoons. tv etc. Mooi spul hoor, maar revolutionair is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:04
Arfman schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 13:00:
[...]

Ik zie niet in waarom ik een 850 EVO zou willen. Dat ding wordt duurder dan de 840 EVO net zoals de 850 Pro nu duurder is dan de 840 Pro en veel hogere prestaties zitten er niet in vanwege de interface.

Ik zou nu al niemand een Samsung 840 EVO aanraden, simpelweg omdat een Crucial drive in alle opzichten goedkoper is. 850 EVO wordt dan ook niet interessant zolang de prijzen niet richting die van Crucial duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-09 16:34
_JGC_ schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 15:27:
[...]

Ik zie niet in waarom ik een 850 EVO zou willen. Dat ding wordt duurder dan de 840 EVO net zoals de 850 Pro nu duurder is dan de 840 Pro en veel hogere prestaties zitten er niet in vanwege de interface.

Ik zou nu al niemand een Samsung 840 EVO aanraden, simpelweg omdat een Crucial drive in alle opzichten goedkoper is. 850 EVO wordt dan ook niet interessant zolang de prijzen niet richting die van Crucial duiken.
Grootste voordeel van die 850 en ook de Crucials, is de levensduur van je SSD, veel meer write cycles dan de 840 EVO, dat is het grootste punt bij de 840 EVO en daarom is de garantie ook lager.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
We lijken hier wel op het Crucial fanboy forum te zitten, alsof er geen andere relevante merken zijn :P

De Samsung 850 Pro prijzen zijn MSRP-adviesprijzen en zijn dezelfde als die van de 840 Pro in de tijd van de lancering. Laten we de gigantisch hoge write cycle count hier niet vergeten, dit zijn bijna enterprise drives zonder Power Loss Protection. Met gigantische write cycles en zeer hoge IOPS, mogen deze drives het opnemen tegen duurdere enterprise drives.

Reepje heeft op dat aspect wel gelijk in mijn ogen: we praten over Power Loss Protection alsof het de heilige graal is, maar de SSD's zijn in het laatste jaar ook niet meer met de bosjes weggevallen zoals in de tijd met de OCZ drives.

Dat je niet 1,5x zoveel moet betalen voor wat betere prestaties die je niet boeien, ga ik mee akkoord. Maar dat wil niet zeggen dat elk merk maar moet stoppen met betere prestaties te zoeken (lage latency, hogere IOPS, betere 4K snelheid) en mikken op de laagste prijs/GB zoals Crucial, omdat SATA in de weg staat.
Als iedereen prijsvechter wordt, krijg je straks crap drives met lage write cycle count en hoge uitval omdat we teveel naar dat prijs/GB getalletje kijken.
Jovas schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 14:59:
[...]
Samsung is erg goed met marketing trucjes, ook met telefoons. tv etc. Mooi spul hoor, maar revolutionair is het niet.
Dat is wel heel kort door de bocht, de Samsung SSD's zijn doorgaans bij hun introductie en lang erna bij de top, dat was zo bij de 830, de 840 en de 850 nu. Ik zal ook niet snel een Samsung GSM kopen, maar de SSD's van hun zijn topmateriaal.
rikadoo schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 13:23:
[...]
Zo`n adapter he is dat gebruikt dan alleen de PCI-e lanes toch? Ik heb een NAS staan met een M.2 SATA SSD gelijk op het moederbord aangesloten, hierdoor worden SATA 5 en 6 afgesloten. Als ik deze gebruik is dit probleem over gok ik?
Ja die adapter gaat via PCIe alleen, maar let op want er zijn ook adapters die dan weer via de SATA-bus verbinden. Asus heeft ook zo'n adapter zoals die van Addonics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Phuncz schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 17:27:
We lijken hier wel op het Crucial fanboy forum te zitten, alsof er geen andere relevante merken zijn :P

[...]

Dat is wel heel kort door de bocht, de Samsung SSD's zijn doorgaans bij hun introductie en lang erna bij de top, dat was zo bij de 830, de 840 en de 850 nu. Ik zal ook niet snel een Samsung GSM kopen, maar de SSD's van hun zijn topmateriaal.
Kwalitatief (hardware, firmware) zijn er voor mij maar 3 merken SSD, Crucial Samsung en Intel. Pricewise is voor mij alleen Crucial interessant.
Als je kijkt dat je bij crucial een marginaal slechter presterende schijf kunt krijgen voor de helft van de prijs (mx100 vs 850) en MET power-loss-caps. Dan ben je toch een dief van je eigen portemonee als je iets anders zou kopen?

Ik denk dat zelfs hier op T.net nauwelijks mensen (behalve de ekte PRO power users) zijn voor wie het performance verschil tussen een mx100, 850 of revodrive een merkbaar is.
Want vergeet niet, voor de bulk van de mensen is de giga doorvoer van een SSD niet zo geweldig interessant het is juist het gebrek aan latency wat die SSD zo rete snel/responsief laat voelen.

Kortom Crucial is nog steeds de te kloppen SSD fabrikant en het lijkt er niet op alsof Samsung ook maar enigszins kan volgen (ondanks dat beide de gehele productieketen beheersen). En intel die bespeeld een compleet andere markt dan crucial en samsung met haar popi modellen (830/840/850, m4/m500/m550/mx100)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

Wellicht leuk ter afwisseling van de megascores hier.
Een 7 jaar oude Toshiba laptop met SATA1 en helaas geen AHCI.

De vermoeide hardeschijf:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/49762450/hdd_read.png

De vervangende SSD:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/49762450/ssd_read.png

Hoewel de prestaties hard worden afgekapt door SATA1 kan ik iedereen deze ingreep bij een oude laptop aanraden. De laptop voelt als nieuw. (Wel Windows 7 aangeschaft)

[ Voor 20% gewijzigd door BertV op 02-07-2014 10:55 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Phuncz schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 17:27:

Reepje heeft op dat aspect wel gelijk in mijn ogen: we praten over Power Loss Protection alsof het de heilige graal is, maar de SSD's zijn in het laatste jaar ook niet meer met de bosjes weggevallen zoals in de tijd met de OCZ drives.
Daar ben ik het dus volstrekt mee oneens. Heb alleen maar "goede" ssd's gehad maar ook een keer meegemaakt dat ik door een incorrecte shutdown oid mijn c:drive opnieuw moest installeren.

Wat zullen die powerloss features op de BOM van een SSD uitmaken :? Een paar EUR ??

Dat heb ik er graag voor over als ik dat afzet tegen een herinstallatie.

Een moderne SSD zou niet zonder geleverd moeten worden, maar ja wie ben ik... :o

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Help!!!! schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 22:04:
[...]
Wat zullen die powerloss features op de BOM van een SSD uitmaken :? Een paar EUR ??
Zo kun je het bezien maar er is wel meer gaande dan wat condensators. Sowieso moet de firmware erop voorzien worden, zodat het niet nog leuk gaat data heen en weer gooit terwijl ie in "backup power mode" zit.
Ook moeten ze bij Samsung de kosten-baten analyse hebben gemaakt en geconstateerd dat het in hun testlabo niet genoeg oplevert om dit te voorzien. We kunnen wel praten over de theorie dat het mis kan gaan zonder super-caps maar weten we de cijfers ?
Jij en ik wel, maar de gemiddelde consument betaalt niet voor zekerheid als hij niet weet of hij die ooit nodig heeft. Zeker niet als niemand met relateerbare harde cijfers kan afkomen. De consument telt enkel in gigabytes en gigahertzen, als ie al weet hoe het geschreven moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-09 09:14
Gisteren met het opstarten van mijn laptop krijg ik van Samsung Magician een melding dat er een nieuwe versie is (4.4). Gekozen voor update waarna wat vreemd gedrag optreed. Bij het herstarten van de computer gaat deze een herstelpunt terugzetten. Na deze opnieuw opgestart is zie ik dat onder de Magician software RAPID mode niet is ingeschakeld en zelfs een fatal error opgetreden is (mogelijk reden van herstelpunt terugzetten?).

Met een eerdere versie van Magician (4.3) kon ik wel gebruik maken van de RAPID mode. Dit betreft een Samsung 840 EVO (non-pro model). Zijn er meer met deze ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
Help!!!! schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 22:04:
[...]

Daar ben ik het dus volstrekt mee oneens. Heb alleen maar "goede" ssd's gehad maar ook een keer meegemaakt dat ik door een incorrecte shutdown oid mijn c:drive opnieuw moest installeren.

Een moderne SSD zou niet zonder geleverd moeten worden, maar ja wie ben ik... :o
Ik heb zelf ook liever de powerloss features wel. Ik ben best bereid een beetje aan prestaties in te leveren voor wat zekerheid (encryptie zou ook mooi meegenomen zijn). Ik ben 2 jaar geleden van een Crucial m4 naar een Samsung 830 overgestapt, wat een flinke stap zou moeten zijn, maar heb hier niet heel veel van gemerkt. Opnieuw installeren daarintegen is iets wat ik wel degelijk zou merken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
bluecupra schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 08:17:
Gisteren met het opstarten van mijn laptop krijg ik van Samsung Magician een melding dat er een nieuwe versie is (4.4). Gekozen voor update waarna wat vreemd gedrag optreed. Bij het herstarten van de computer gaat deze een herstelpunt terugzetten. Na deze opnieuw opgestart is zie ik dat onder de Magician software RAPID mode niet is ingeschakeld en zelfs een fatal error opgetreden is (mogelijk reden van herstelpunt terugzetten?).

Met een eerdere versie van Magician (4.3) kon ik wel gebruik maken van de RAPID mode. Dit betreft een Samsung 840 EVO (non-pro model). Zijn er meer met deze ervaring?
Had precies hetzelfde ook met herstel blabla heb het genegeerd, maar zag dat alles nog goed ingesteld was in Samsung magician dus maak me er niet druk om. Ook Rapid en Overprovision werkte nog. Moest 2 keer opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwesiq
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 14:38
Ik heb een vraagje... ik erg tevreden met mijn Sony Vaio SE, http://tweakers.net/price...e1j1e-%28zilver%29/forum/, en nu zit ik eraan te denken om de HDD te verruilen voor een SSD.
Ik kom dan uit, ik twijfel nog over 500 of 250 GB, bij http://tweakers.net/price...;391575;340874/categorie/ met de keuze Crucial MX100 of Samsung EVO.

Waarschijnlijk wordt het de Crucial MX100 met 512 GB, de HDD is ook 500 GB, dus leek me wel handig. Nu heb ik software via Surfspot (werk op de UvA) aangeschaft en deze is allemaal eenmalig installeerbaar. Mij lijkt dan dat een clean install van Windows (7 professional) niet zo'n goed idee is. Moet dan alle software opnieuw gaan aanschaffen, dacht ik zo.

Vragen waar ik nog niet zo uitkom, na het fora te hebben rondgekeken:
1) Maakt het voor een SSD nog uit in prestatie/betrouwbaarheid hoe groot deze is? 250 of 500GB.
2) Zitten er nog haken en ogen aan het overzetten van data van HDD naar SSD, dus clonen van je schijf?

Dank, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kwesiq schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:55:

Vragen waar ik nog niet zo uitkom, na het fora te hebben rondgekeken:
1) Maakt het voor een SSD nog uit in prestatie/betrouwbaarheid hoe groot deze is? 250 of 500GB.
2) Zitten er nog haken en ogen aan het overzetten van data van HDD naar SSD, dus clonen van je schijf?

Dank, dank!
1.Nee
2. Nee. Maar je kan ook vers instaleren, dat mag ook. Je kan gewoon je bestaande windows key gebruiken om te activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kwesiq schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:55:
Ja, je neemt gelijk alle geziene en ongeziene problemen mee van je oude harde schijf. Windows staat erom bekend wat rommel achter de schermen op te bouwen en die neem je mee.

Als er geen dringende redenen zijn om je oude installatie te gebruiken raad ik eigenlijk altijd een verse aan. Heb je gelijk overal de laatste versies en updates.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2014 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Mijn Windows 7 install is ondertussen alweer 4 jaar oud, gaat nog steeds lekker :) Het helpt wel als je weet wat je wel en niet moet installeren, evenals een keer in de maand of paar maand zooi uitmesten met CCleaner en Windows Disk Cleanup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phuncz schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 16:11:
Mijn Windows 7 install is ondertussen alweer 4 jaar oud, gaat nog steeds lekker :) Het helpt wel als je weet wat je wel en niet moet installeren, evenals een keer in de maand of paar maand zooi uitmesten met CCleaner en Windows Disk Cleanup.
Dat helpt, maar je bouwt toch vaak alsnog ongebruikte .dll's en registerentries op. Daarnaast zie ik het ook altijd een een mooi moment om alle veel én weinig gebruikte applicaties up to date te brengen en uit te mesten.

Overigens helpt het natuurlijk wel dat je niet iedere toolbar installeert, maar ook met een conservatief installatiebeleid ontkom je soms niet aan problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Ik ervaar geen problemen eigenlijk, op dat gebied is Windows 7 wel heel wat robuster dan zijn voorgangers. Ook op andere toestellen die ik onderhoud. Van de toch veelal statische DLL's heb ik geen last meer, en die 160MB registry past ook mooi in mijn RAM :) Niet dat dat veel uitmaakt of het nu 20 of 160MB is.
Het helpt wel dat ik 16GB RAM, Intel quad-core en een degelijke, grote SSD heb, dan komt het allemaal niet zo nauw meer.

[ Voor 22% gewijzigd door Phuncz op 02-07-2014 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phuncz schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 16:29:
Niet dat dat veel uitmaakt of het nu 20 of 160MB is.
Het helpt wel dat ik 16GB RAM, Intel quad-core en een degelijke, grote SSD heb, dan komt het allemaal niet zo nauw meer.
Ik houd de strategie van een schoon schip aan, ook met ruimschoots toereikende hardware :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 18:07:
[...]

Ik houd de strategie van een schoon schip aan, ook met ruimschoots toereikende hardware :)
Ik ook. Ondanks dat "oude install' in principe gewoon goed werkt, merk ik dat vers toch net wat frisser voelt.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan natuurlijk heel makkelijk een clone maken van het os wat op dat moment zo fris is , die clone bevat die frisheid en geeft een soort default setting als je hem terugplaatst . Mijn favouriete w7 clone op hd is al een paar jaar oud en geeft de mogelijkheid vergelijking te maken in hardware cq configuratie cq diverse snelheden van geheugen en cpu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Clones gebruik(te) ik ook wel. Maar na een bepaalde tijd zijn er alweer zoveel updates uit, laat staan 4 jaar, en heb ik alweer hardware verwisseld dat ik liever de meest recente iso install.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 19:50:
Je kan natuurlijk heel makkelijk een clone maken van het os wat op dat moment zo fris is , die clone bevat die frisheid en geeft een soort default setting als je hem terugplaatst . Mijn favouriete w7 clone op hd is al een paar jaar oud en geeft de mogelijkheid vergelijking te maken in hardware cq configuratie cq diverse snelheden van geheugen en cpu :)
In opzet een goed plan, behalve dat je dan alle driver-, firmware- en softwareupdates mist. Als je dat allemaal moet gaan rechttrekken kan je net zo goed helemaal vanaf nul beginnen. Om over nieuwe hardware nog maar te zwijgen :p

Ik heb het overwogen en gedaan, maar de conclusie was dat het voor mij weinig zin heeft. Het kan wel handig zijn op de korte termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Op Samsung's SSD Global Summit 2014 zijn nog meer SSD's aangekondigd, waar sommige (waaronder ik) erg blij van worden :D.

Als eerste is na de 845DC EVO (DC = DataCenter) de 845DC Pro aangekondigd, die meer gericht moet zijn op intensieve schrijftaken. De schijven kunnen 5 jaar lang 10 keer per dag volledig herschreven worden, met een zeer competitieve prijs van $1,50 tot $2 per GB.
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/doci/8236/845DC%20Pro%20specs.jpg

Nu komen de klapstukken: Eindelijk komen er echte NVMe PCIe (zowel insteek als M.2) SSD's! We zijn verlost van Sata-600 en AHCI. :D _/-\o_ *O* :w oOo

Er komen voorlopig twee varianten, de SM951 en de SM1715. Beide SSD's bieden ondersteuning voor NVMe, waarbij de SM1751 (insteekkaart) een PCIe 3.0 x4 (max. 32Gb/s = 4GB/s) interface bied.
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/doci/8236/SM1715.jpg

De SM951 komt in 2,5" en M.2 form factor en is de opvolger van de XP941, wat al een bizar snelle SSD is. De 2,5" variant bied wel NVMe, maar over een Sata-600 interface. De M.2 variant daar tegen bied volledige PCIe 3.0 x4 snelheid (max. 32Gb/s / 4GB/s).
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/doci/8236/SM951.jpg

Dacht iemand dat we klaar waren? Dan had je het mis :P, want nu komt het echte geweld: Server/workstation/datacenter SSD's :D.

Samsung antwoord aan de Intel DC P3700: F*ck jullie, wij zijn sneller 8).
Afbeeldingslocatie: http://pics.computerbase.de/5/8/3/7/8/6.jpg

De nieuwe interface en protocol in een grafiekje:
Afbeeldingslocatie: http://pics.computerbase.de/5/8/3/7/8/5.jpg

Bronnen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Must have that SM951... Samen met een Asus ROG Impact VII en knallen maar !
Misschien tegen die tijd Windows 9, zou mooi zijn :)

Eigenlijk ben ik wel niet onder de indruk van de 3µs, ik dacht dat het nog veel lager kon of zit ik hier fout ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Phuncz schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 09:46:
Must have that SM951... Samen met een Asus ROG Impact VII en knallen maar !
Misschien tegen die tijd Windows 9, zou mooi zijn :)

Eigenlijk ben ik wel niet onder de indruk van de 3µs, ik dacht dat het nog veel lager kon of zit ik hier fout ?
Sinds Windows 8.1 (en Windows Server 2012 R2) is NVMe volledig ondersteund (en bootable indien het moederbord een up to date BIOS/UEFI heeft), dus qua SSD performance zal er weinig te halen vallen voor Windows 9. Fatsoenlijke desktop interface zou wel leuk zijn O-).

Die 10µs of 3µs is alleen de latency van het platform (+ adapter), dit grafiekje geeft het totaalplaatje wel mooi weer. De niet-software latency gaat dus van 80µs naar 10µs. Het zal vast in toekomstige generaties nog lager worden, maar dit is alvast een heel mooi begin.

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/doci/7843/future%20NVM.PNG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Gezien de prijzen van die kaarten zal het nog wel even op zich laten wachten. Normale ssd's zijn wat dat betreft nog snel genoeg en net als met deze zelfde ssd's zal de doorbraak van NVM Express nog wel een jaartje of 3 op zich laten wachten.

Waarschijnlijk komt er nog wel een tijd dat moederbordfabrikanten (optioneel) storage gewoon inbouwen. Dan koop je een mobo met een standaard ingebouwde NVM-E 1TB 'SSD'. :-)

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1 ... 106 ... 134 Laatste

Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).

Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.