Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Het is allemaal heel mooi maar volgensmij vanuit marketing oogpunt voor de gemiddelde consument een nachtmerrie.

Wie snapt het verschil nog tussen al die verschillende formfactors etc en het effect op de prestaties.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 14:02
Mijn vraag, is er dan nog veel performance winst te halen als je van windows 7 naar windows 8.1 gaat?
Of valt dat mee?

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Snowwie schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 12:08:
Gezien de prijzen van die kaarten zal het nog wel even op zich laten wachten. Normale ssd's zijn wat dat betreft nog snel genoeg en net als met deze zelfde ssd's zal de doorbraak van NVM Express nog wel een jaartje of 3 op zich laten wachten.
Dat komt voornamelijk door het gebrek aan retail (Samsung XP941 is OEM), de hoge mark-up van de doorverkopers en de hoge prijzen van de Samsung SSD's over het algemeen.
Waarschijnlijk komt er nog wel een tijd dat moederbordfabrikanten (optioneel) storage gewoon inbouwen. Dan koop je een mobo met een standaard ingebouwde NVM-E 1TB 'SSD'. :-)
Dat zie ik nog niet gebeuren de eerste 3-4 jaren. Sowieso is er nog geen consumer mobo geweest ooit met primaire opslag recht op het mobo in het verleden (buiten cache), maar het verhaal dat mid- en high-end CPU's op mobo's gesoldeerd gingen worden, is ook maar beperkt tot wat Atom en NUC oplossingen. Storage is nog steeds iets dat relatief regelmatig vervangen of geupgrade wordt. Het zou het ook duurder maken voor de OEM's omdat ze meer types moederborden moeten houden (want niet iedereen wil evenveel opslag) en ook voor reparatie een pak minder interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 18-09 22:38

Arfman

Drome!

Het is wel echt geweldig om te zien dat de storage nu zulke enorme sprongen maakt. Enkele jaren geleden een enorme sprong met de legendarische Intel 80GB (die ik nog steeds gebruik in mijn tweede PC), toen maximaliseerden "we" de SATA600 bus met de Samsung 840's/Crucial's en nu alweer een enorme klap voorwaarts met de NVM-E SSD's. En ja, die duren nog even voordat ze doordringen in consumer systemen maar het is bizar om te zien dat een enkele SSD net zoveel IOPS trekt als ons nieuwe storagesysteem op het werk (gebaseerd op 2.5" SAS disken). Mooie tijd :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 18:23
De liefhebbers kunnen hier de keynote van Samsung's SSD Global Summit 2014 bekijken:
Youtube: Part 1
Youtube: Part 2

Begint met introductiepraatje, wat marketing over big data en hoe geweldig hun SSD's zijn, vervolgens rond minuut of 20 de huidige situatie van 2D NAND, waarna wat volgt over hun 3D V-NAND. Vervolgens weer een praatje over big data en de huidige Samsung producten. Op minuut 43 beginnen ze over nieuwe producten, waaronder de SM951, 845DC Evo en XS1715.
Deel 2: Eerste 10 min marketing praat, dan Samsung 850 Pro en 845DC Pro aankondigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:27
Ik heb van het weekend de mx100 binnengekregen. Ik had hem al een paar weken bij mycom in bestelling staan maar die konden steeds niet leveren, via alternate had ik hem met 1 dag ontvangen.

Het was de bedoeling om de hdd van mijn dell inspiron 15 te clonen naar de mx100 maar dit gaat helaas niet werken. Ik blijf maar de melding ontvangen dat de sector size van de 2 disken verschillend is. Gisteren een tijd gegoogled maar helaas geen oplossing kunnen vinden.

De mx100 heeft een sector size van 4096 en de hdd van de dell 512. De mx100 zou wel dmv emulatie windows laten denken dat hij een sector size van 512 heeft maar als ik met fsutil kijk geeft hij toch echt 4096 aan. Kan dit komen omdat ik de mx100 via een sata to usb kabel heb aangesloten?

Ik zou ook gewoon met een kale installatie van windows 8 kunnen beginnen maar aangezien het een nieuwe laptop is met nog weinig data erop leek het mij zo makkelijk om het clonen te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwesiq
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 14:38
Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:01:
[...]

Ja, je neemt gelijk alle geziene en ongeziene problemen mee van je oude harde schijf. Windows staat erom bekend wat rommel achter de schermen op te bouwen en die neem je mee.

Als er geen dringende redenen zijn om je oude installatie te gebruiken raad ik eigenlijk altijd een verse aan. Heb je gelijk overal de laatste versies en updates.
Clean install is natuurlijk lekker opgeruimd ;-) Maar naast gewoon windows ook nog andere software, die is aangeschaft via Surfspot en maar eenmaal te installeren is. Lijkt mij bij een clean installeren een issue... Of zie ik dan iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Ik heb nog eens nieuw leven gekregen in mijn Crucial v4 64GB SSD, na een Secure Erase én een firmware update, kan ik hem eindelijk nog eens gebruiken. Ik kon hem zelfs niet meer voorzien van een partition table...

Maar bijzonder is het sowieso niet:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/yj6wOrU.png
(in contrast, mijn Samsung 830 256GB)

Momenteel denk ik eraan om deze te gebruiken als cache voor mijn ZFS NAS. Maar ik vertrouw hem nog niet, in het verleden stopte deze SSD at random met werken en moest ik een image terugplaatsen.

Hoe kan ik deze SSD best testen op betrouwbaarheid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Crucial v4 is gewoon een wanproduct vanwege de controller. Voordeel van gebruiken als ZFS cache is dat ZFS vanzelf detecteert als dat ding gaar is, merk je qua betrouwbaarheid niks van. Gok dat inzetten als L2ARC de beste betrouwbaarheidstest is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-09 11:55

hidde212

Free your mind...

64GB en je kunt maar 48GB zien in windows? Zou zeggen dat daar al aardig wat NAND niet meer werkt... Hier overigens mijn eigen 64GB M4 na 3 jaar en een maand intensief gebruik als C:\ schijf.
Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/j15d4oiqp/crucialm4.png
Laatste anderhalf jaar nog maar een paar GB over. Tijd om up te graden!

...and your ass will follow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
hidde212 schreef op maandag 07 juli 2014 @ 13:39:
64GB en je kunt maar 48GB zien in windows?
Ja heb hem maar direct 25% Overprovisioning gegeven.
_JGC_ schreef op maandag 07 juli 2014 @ 13:07:
Crucial v4 is gewoon een wanproduct vanwege de controller. Voordeel van gebruiken als ZFS cache is dat ZFS vanzelf detecteert als dat ding gaar is, merk je qua betrouwbaarheid niks van. Gok dat inzetten als L2ARC de beste betrouwbaarheidstest is...
OK thx for the tip, dan ga ik dat maar meteen eens even uitzoeken om het te voorzien.

[ Voor 52% gewijzigd door Phuncz op 07-07-2014 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phuncz schreef op maandag 07 juli 2014 @ 12:56:
Ik heb nog eens nieuw leven gekregen in mijn Crucial v4 64GB SSD, na een Secure Erase én een firmware update, kan ik hem eindelijk nog eens gebruiken. Ik kon hem zelfs niet meer voorzien van een partition table...

Maar bijzonder is het sowieso niet:

[afbeelding]
(in contrast, mijn Samsung 830 256GB)
Met een beetje kleur , intel v40 :)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0OBUq1gN3LGyCvYZupiS3rIx/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J03llV
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18-09 20:30
Goedenavond!

Ik ben er van overtuigd dat iemand mij hier kan helpen.

Natuurlijk, ik heb vantevoren de OP gezien en heb genoeg gelezen over SSD's, maar ik ben nog niet op het antwoord tot mijn vraag gekomen.

Wat heb je nou echt nodig om een SSD te installeren? Is bijv. de SATA>USB genoeg voor migratie? Zo'n bracket lijkt me overbodig etc..

Ik ben van plan een Samsung 840 EVO schijf te kopen.

Alvast bedankt,

JV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40
Zoals gewoonlijk, wil ik toch op het hart drukken, dat een schone installatie veel beter is...

Verder, ja een USB aangesloten drive kun je ook van/naar clonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J03llV
Swordlord schreef op maandag 07 juli 2014 @ 21:43:
Zoals gewoonlijk, wil ik toch op het hart drukken, dat een schone installatie veel beter is...

Verder, ja een USB aangesloten drive kun je ook van/naar clonen.
Jaa inderdaad, maar ik zit met heel veel bestanden van school, die wil ik in 1x over kunnen zetten.

Ik had wellicht iets duidelijker moeten zijn.. Is het kopen van de Samsung EVO laptop kit upgrade onverstandig ( ipv de losse SSD) ? Daar zitten allerlei accessoires bij, waarvan ik niet weet welke nou echt noodzakelijk zijn, en of het niet voordeliger is alleen een sata>usb kabel erbij te bestellen!

Is het tevens mogelijk om aparte delen te clonen? Dus dat ik wel een clean install kan doen van Windows, maar wel gewoon al mijn bestanden al op de schijf heb staan? En hoe gaat dit in z'n werk? Jaa ik ben een leek :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Als je de upgrade kit koopt, krijg je zoals duidelijk is, alles erbij wat je nodig hebt om het clonen gemakkelijk te maken..
Dus clone software, USB>sata kabeltje, enzovoorts.
Heb je dit allemaal zelf ergens vandaan, dan werkt het natuurlijk ook allemaal.

Die bestanden van school, wat moet ik daar onder verstaan?
Word, powerpoints, etc etc? Dus in principe dingen die makkelijk over te zetten zijn middel een simpele kopieer/plakken actie.
Als het dus gaat om teksten enzo, dan zeg ik: Gewoon oude schijf via USB aansluiten en dan alles van dat soort bestanden kopiëren naar de nieuwe windows installatie op de SSD.

De programma's die je gebruikt, kun je meestal niet zomaar even kopiëren en zul je opnieuw moeten installeren.

[ Voor 4% gewijzigd door Swordlord op 07-07-2014 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J03llV
Swordlord schreef op maandag 07 juli 2014 @ 23:04:
Als je de upgrade kit koopt, krijg je zoals duidelijk is, alles erbij wat je nodig hebt om het clonen gemakkelijk te maken..
Dus clone software, USB>sata kabeltje, enzovoorts.
Heb je dit allemaal zelf ergens vandaan, dan werkt het natuurlijk ook allemaal.

Die bestanden van school, wat moet ik daar onder verstaan?
Word, powerpoints, etc etc? Dus in principe dingen die makkelijk over te zetten zijn middel een simpele kopieer/plakken actie.
Als het dus gaat om teksten enzo, dan zeg ik: Gewoon oude schijf via USB aansluiten en dan alles van dat soort bestanden kopiëren naar de nieuwe windows installatie op de SSD.

De programma's die je gebruikt, kun je meestal niet zomaar even kopiëren en zul je opnieuw moeten installeren.
Aha, dus ik kan gewoon de HDD ook achteraf aansluiten dmv usb begrijp ik. En dan is het gewoon een kwestie van kopiëren plakken? Dan ga ik van de week de 250gb EVO bestellen. Na 1 jaar is mn laptop gevuld met ~140 gb aan spul incl OS. HDD van 750GB @7200rpm.. 250GB is dan wel genoeg toch :D?

Ik ga maar eens zoeken over zo'n fresh install, want mijn pc is standaard geleverd met windows 8 pre-installed dus heb geen installatie CD 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
Overigens hoe ga je ooit in hemelsnaam PCI-e SSD's combineren met bestaande videokaarten?

Beetje gamer heeft meestal 2 bakken van videokaarten (in crossfire of sli) en dan is dunkt me geen plaats meer voor een pci-e ssd.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Snowwie schreef op maandag 07 juli 2014 @ 23:23:
Overigens hoe ga je ooit in hemelsnaam PCI-e SSD's combineren met bestaande videokaarten?

Beetje gamer heeft meestal 2 bakken van videokaarten (in crossfire of sli) en dan is dunkt me geen plaats meer voor een pci-e ssd.
Beetje "bewuste" gamer heeft 1 fatsoenlijke kaart in zijn kast hangen, en al heb je 2 dualslot (mijn part triple slot) kaarten erin hangen heb je meestal nog een PCI-e 1x boven de eerste 16x hangen of een 4x onder de laatste.

Word dit trouwens niet met die nieuwe rotzooi van Intel opgelost? M.2 oid? Dat liep als mijn geheugen mij bijstaat ook over PCI-e maar dan via apart slot bij de SATA poorten.

Wat is wijsheid? Nu een 256GB MX100 kopen of komt die prijsoorlog wat Tweakers ooit heeft neergezet anytime soon? Ik zat ook al te denken aan een 512GB versie of zelfs een 1TB na een flinke financiële meevaller maar na een nachtje slapen lijkt 256GB me de beste keus, aangezien ik over x jaar niet in een Fiat Seicento wil beginnen, en buiten dat, het is gewoon dondersveel geld voor een paar GB aan opslag. :N

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 19:49

3DDude

I void warranty's

kuusj98 schreef op maandag 07 juli 2014 @ 23:37:
[...]

Beetje "bewuste" gamer heeft 1 fatsoenlijke kaart in zijn kast hangen, en al heb je 2 dualslot (mijn part triple slot) kaarten erin hangen heb je meestal nog een PCI-e 1x boven de eerste 16x hangen of een 4x onder de laatste.

Word dit trouwens niet met die nieuwe rotzooi van Intel opgelost? M.2 oid? Dat liep als mijn geheugen mij bijstaat ook over PCI-e maar dan via apart slot bij de SATA poorten.

Wat is wijsheid? Nu een 256GB MX100 kopen of komt die prijsoorlog wat Tweakers ooit heeft neergezet anytime soon? Ik zat ook al te denken aan een 512GB versie of zelfs een 1TB na een flinke financiële meevaller maar na een nachtje slapen lijkt 256GB me de beste keus, aangezien ik over x jaar niet in een Fiat Seicento wil beginnen, en buiten dat, het is gewoon dondersveel geld voor een paar GB aan opslag. :N
Geruchten over een prijzenoorlog las ik een half jaar terug ook al.
Ik vind de prijzen nu al erg laag (heb 195 incl verzend) betaald voor een Crucial M500 van 480GB.

Ik denk dat het niet veel goedkoper gaat worden dan nu hoor. (misschien eurotjes werk denk).

Ik zou zeggen gewoon kopen :P

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3DDude schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 02:27:
Ik denk dat het niet veel goedkoper gaat worden dan nu hoor. (misschien eurotjes werk denk).
Het gaat hoe dan ook goedkoper worden, de vraag is hoe hard dat gaat. Mensen die er verstand van zouden moeten hebben zeggen dat er wellicht een prijzenoorlog aankomt, dus dat mag je in je overwegingen meenemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Snowwie schreef op maandag 07 juli 2014 @ 23:23:

Misschien voor micro-ATX, maar met een GTX 780Ti of een Radeon R9 290X heb je voor 1080p gaming nergens twee GPU's voor nodig. 4K is zelfs doenbaar op die GPU's als je de details niet domweg op max zet.

Op mini-ITX is je maar 1 GPU mogelijk en is PCIe SSD via M.2 enkel mogelijk.
Op micro-ATX kun je twee GPU's hebben maar ook één met een PCIe SSD via PCIe poort of M.2.
Op een ATX bord heb je geen issue en er is genoeg keuze tussen PCIe poort of M.2.
kuusj98 schreef op maandag 07 juli 2014 @ 23:37:
Wat is wijsheid? Nu een 256GB MX100 kopen of komt die prijsoorlog wat Tweakers ooit heeft neergezet anytime soon? Ik zat ook al te denken aan een 512GB versie of zelfs een 1TB na een flinke financiële meevaller maar na een nachtje slapen lijkt 256GB me de beste keus, aangezien ik over x jaar niet in een Fiat Seicento wil beginnen, en buiten dat, het is gewoon dondersveel geld voor een paar GB aan opslag.
Sowieso is storage iets dat tot nu toe, sinds de harde schijven van 1MB, altijd een groeiende verwachting kreeg. Dus men is telkens de vragende partij voor meer storage. Nu is dit de laatste 5 jaren wel stabiel gebleven. Persoonlijk heb ik voldoende met 256GB (zelfs met berg overprovisioning) maar ik kan niet drie games van elk 30-40GB tegelijk installeren, of ik moet wat data gaan verschuiven zoals mijn foto's. De volgende zal waarschijnlijk 512GB zijn omdat ik tegen dan verwacht dat de prijs weeral wat gedaald is en de minimum grootte dan weer 256GB is (met lagere performance).

Of je dat nodig hebt, bepaal je zelf. Maar wachten op een prijsoorlog is gevaarlijk, kijk maar naar de HDD industrie die door een natuurramp jaren nodig heeft gehad om te herstellen. Als je de tijd hebt om te wachten, dan heb je het duidelijk niet dringende nodig en dan zal het op de korte of lange termijn sowieso goedkoper zijn (natuurrampen en apocalypse uitgezonderd). Aan de andere kant, als je nog geen (goede/grote) SSD hebt, dan kan je er wel nu van genieten in plaats van te dromen hoe je ooit ervan zou genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J03llV
Even een snelle vraag,

Ik heb nog een externe HDD liggen, is het een optie om al mijn documenten ( afbeeldingen, schooldoc's etc ) eerst te verplaatsen naar die HDD? En vervolgens een clean windows installatie te doen. Middels dit proces hoef ik geen sata>usb kabel te hebben lijkt mij, wat weer in kosten scheelt. Achteraf alles weer terugstoppen natuurlijk.

In BIOS naar AHCI veranderen, en de bootorder changen. Optimaliseren en klaar.

Of..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

J03llV schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 08:55:
Even een snelle vraag,

Ik heb nog een externe HDD liggen, is het een optie om al mijn documenten ( afbeeldingen, schooldoc's etc ) eerst te verplaatsen naar die HDD? En vervolgens een clean windows installatie te doen. Middels dit proces hoef ik geen sata>usb kabel te hebben lijkt mij, wat weer in kosten scheelt. Achteraf alles weer terugstoppen natuurlijk.

In BIOS naar AHCI veranderen, en de bootorder changen. Optimaliseren en klaar.

Of..?
Ik zou ze kopiëren naar de externe HDD. Dan is je bestaande disk altijd nog een backup (waar je wanneer nodig een kabeltje voor kan kopen). Daarna kan je prima een schone installatie doen op de SSD.

Via bijvoorbeeld: http://www.dx.com/p/801-p...losure-black-white-203419 kan je voor een paar euro (wel lang wachten op de levering) van je oude HDD een mooie externe HDD maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J03llV
Verwijderd schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 09:07:
[...]

Ik zou ze kopiëren naar de externe HDD. Dan is je bestaande disk altijd nog een backup (waar je wanneer nodig een kabeltje voor kan kopen). Daarna kan je prima een schone installatie doen op de SSD.

Via bijvoorbeeld: http://www.dx.com/p/801-p...losure-black-white-203419 kan je voor een paar euro (wel lang wachten op de levering) van je oude HDD een mooie externe HDD maken.
Okee dan ga ik dat zeker doen! Wellicht koop ik dan zelfs een 500gb SSD even afwegen nog.

Is die behuizing met alle HDD's compatible? lijkt me wel namelijk gewoon 2.5"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is sinds het intrede van SATA aardig universeel geworden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J03llV
d:)b
Verwijderd schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 12:37:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J03llV
Verwijderd schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 12:37:
Laat maar, ik heb volgens mij een OEM Versie van Windows 8(.1) Dus moet de OS wel clonen, of heb je een beter idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 09:40
Jazeker, een OEM Windows versie kan je ook opnieuw installeren zonder de harddis te hoeven clonen. Als de resources niet zijn mee geleverd door de leverancier van je laptop/pc kan je de Windows 8(.1) resources downloaden van Microsoft en meestal zit zelfs de Win8(.1) key al in je bios gebakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J03llV
rookie no. 1 schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 14:37:
Jazeker, een OEM Windows versie kan je ook opnieuw installeren zonder de harddis te hoeven clonen. Als de resources niet zijn mee geleverd door de leverancier van je laptop/pc kan je de Windows 8(.1) resources downloaden van Microsoft en meestal zit zelfs de Win8(.1) key al in je bios gebakken.
Dat dacht ik dus, maar wat als er alsnog wordt gevraagd om een Serial Key? :') ( niet dat ik het nu heb, las het op een forum )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Laatst online: 30-07 09:39
Iemand van hier ervaring met de Plextor M6e PCI Express SSD 128 GB geinstalleerd op een Asus P6t deluxe V2 moederbord?

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
J03llV schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 15:19:
[...]

Dat dacht ik dus, maar wat als er alsnog wordt gevraagd om een Serial Key? :') ( niet dat ik het nu heb, las het op een forum )
Staat die niet aan de onderkant van je laptop?

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Net geprobeerd een Lenovo B590 te voorzien van een gekloonde SSD, maar GPT is gewoon niet echt mijn ding wat dat betreft. Uiteindelijk maar opgegeven en de Windows 8.1 DVD erin geschoven, ik vind het allemaal wel prima zo.

Is overigens een Crucial M500 geworden, de MX100 256GB is vrij slecht leverbaar, vandaar een 240GB M500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J03llV
rikadoo schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 16:49:
[...]

Staat die niet aan de onderkant van je laptop?
Niet voor zover ik kan zien, dus denk ik dat het in m'n BIOS zit gebakken.. dus laten we hopen!

EDIT: Serial gevonden met een WMIC Command!

[ Voor 8% gewijzigd door J03llV op 08-07-2014 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J03llV
Ik ben waarschijnlijk geforceerd mijn OS te clonen..

Of is het mogelijk alles te backuppen, HDD formatteren en dan de OS te clonen dat ie enigszins fresh is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 23:50

Zenix

BOE!

J03llV schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 20:19:
Ik ben waarschijnlijk geforceerd mijn OS te clonen..

Of is het mogelijk alles te backuppen, HDD formatteren en dan de OS te clonen dat ie enigszins fresh is?
Hoezo? Je kan hem gewoon opnieuw installeren, UEFI key even uitlezen.
http://www.nextofwindows....em-product-key-from-bios/
vervolgens dit
http://mmp669-gadget.blog...ent-laptop-clean.html?m=1
Werkte bij mij laptop prima, geen N550. Ik had namelijk geen DVD van Dell gehad, en mijn UEFI key was alleen geschikt voor 8.0 installatie. Dus heb ik het op deze manier gedaan, daarnaast is mijn Windows nu ook mooi Engels :)

[ Voor 14% gewijzigd door Zenix op 09-07-2014 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J03llV
Zenix schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 20:25:
[...]

Hoezo? Je kan hem gewoon opnieuw installeren, UEFI key even uitlezen.
http://www.nextofwindows....em-product-key-from-bios/
vervolgens dit
http://mmp669-gadget.blog...ent-laptop-clean.html?m=1
Werkte bij mij laptop prima, geen N550. Ik had namelijk geen DVD van Dell gehad, en mijn UEFI key was alleen geschikt voor 8.0 installatie. Dus heb ik het op deze manier gedaan, daarnaast is mijn Windows nu ook mooi Engels :)
Ik heb net een SSD besteld de 840 EVO. Kan je me via DM alles een beetje in normale taal uitleggen? Ik heb geen idee van al die UEFI ellende enzo :P Ik dacht de drive clonen en that's it. Totdat ik las over fresh install etc.. Ik kan door de bomen het bos niet meer zien, te veel informatie ik snap het allemaal niet meer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan clone je toch gewoon. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Ik draai al jaren een geclonede Windows en ik heb dan nog twee maal hersteld van een Windows Image backup, ik merk er niets van. Vroeger (WinXP en eerder) was het echter de ongeschreven regel dat je Windows beter om de zoveel tijd opnieuw installeert om de prestaties terug op niveau te krijgen maar dat is sinds Vista niet meer nodig. Ook heeft een SSD niet zo'n last van fragmentatie zoals HDD's dat hadden, wat ook deels de oorzaak was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phuncz schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 00:34:
Ik draai al jaren een geclonede Windows en ik heb dan nog twee maal hersteld van een Windows Image backup, ik merk er niets van. Vroeger (WinXP en eerder) was het echter de ongeschreven regel dat je Windows beter om de zoveel tijd opnieuw installeert om de prestaties terug op niveau te krijgen maar dat is sinds Vista niet meer nodig. Ook heeft een SSD niet zo'n last van fragmentatie zoals HDD's dat hadden, wat ook deels de oorzaak was.
Het is minder nodig, maar nog steeds wel de beste optie. Windows bouwt nog steeds dezelfde meuk op achter de schermen, ook met goed onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J03llV
Reepje schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 22:09:
Dan clone je toch gewoon. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
Jaa dit is voor mij het simpelst inderdaad.. Helaas

Off topic: Kutpenalty's :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
Phuncz schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 00:34:
Ook heeft een SSD niet zo'n last van fragmentatie zoals HDD's dat hadden, wat ook deels de oorzaak was.
SSD's raken net zo gefragmenteerd als HDD's, alleen bij een SSD maakt het simpelweg niets uit waar de data vandaan gehaald moet worden.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SSDs fragmenteren op andere manieren dan een hardeschijf. Bij een hardeschijf is er intern geen sprake van fragmentatie. Vanuit het perspectief van de hardeschijf bestaat dit simpelweg niet. Er zijn gewoon sectoren en als het OS de sectoren random wilt uitlezen, is dat de keuze van het OS.

Bij SSDs gaat dat veel sneller, dat is waar jullie op doelen. Maar fragmentatie bij SSDs heeft intern wel een heel andere betekenis. Een SSD kan intern gefragmenteerd raken doordat erase blocks maar gedeeltelijk gevuld zijn. Daarnaast kan er ook fragmentatie optreden in de mapping tables. Dit alles staat los van 'fragmentatie' vanuit het perspectief van het besturingssysteem cq. filesystem. Dat heeft geen weet hoe de SSD intern zijn ding doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J03llV
Verwijderd schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 03:15:
SSDs fragmenteren op andere manieren dan een hardeschijf. Bij een hardeschijf is er intern geen sprake van fragmentatie. Vanuit het perspectief van de hardeschijf bestaat dit simpelweg niet. Er zijn gewoon sectoren en als het OS de sectoren random wilt uitlezen, is dat de keuze van het OS.

Bij SSDs gaat dat veel sneller, dat is waar jullie op doelen. Maar fragmentatie bij SSDs heeft intern wel een heel andere betekenis. Een SSD kan intern gefragmenteerd raken doordat erase blocks maar gedeeltelijk gevuld zijn. Daarnaast kan er ook fragmentatie optreden in de mapping tables. Dit alles staat los van 'fragmentatie' vanuit het perspectief van het besturingssysteem cq. filesystem. Dat heeft geen weet hoe de SSD intern zijn ding doet.
En hoe kan je dat verhelpen? SSD's mogen niet gedefragged worden,vandaar mijn vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
J03llV schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 09:13:
[...]

En hoe kan je dat verhelpen? SSD's mogen niet gedefragged worden,vandaar mijn vraag
Dat hoef je niet te verhelpen, dat is juist het punt :) Een SSD doet onderhoud in de achtergrond, actief en passief.
Snowwie schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 03:00:
[...]
SSD's raken net zo gefragmenteerd als HDD's, alleen bij een SSD maakt het simpelweg niets uit waar de data vandaan gehaald moet worden.
Daarom zei ik ook "niet zo'n last van fragmentatie zoals HDD's" ;)
Verwijderd schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 00:40:
Het is minder nodig, maar nog steeds wel de beste optie. Windows bouwt nog steeds dezelfde meuk op achter de schermen, ook met goed onderhoud.
In mijn ogen is dat niet de beste optie als het niet nodig is. We praten hier over het onnut van de laatste nieuwe SSD's als je al een goede hebt met het oog op prestatie, maar we raden ook aan om hun Windows volledig opnieuw te installeren in veel gevallen.

Dit stamt uit de tijd dat Windows vroeg of laat inklapte onder zijn eigen gewicht, maar dat is sinds Windows Vista echt geen probleem meer. Dan moet je al een enorme beun zijn die alle toolbars installeert en dan ga je gegarandeerd een maand na een nieuwe installatie hetzelfde meemaken. 4K-allignment heeft niemand met de bijgeleverde cloning software of Windows Backup (Windows 7) last van. Maar de tijd die het kost om een Windows install terug op peil te krijgen met alle extra software die je vaak en soms gebruikt, kost ook wel een dag of dagen werk, alleen al het uitpluizen en configureren van alle pakketten. Die tijd ga je niet altijd op een jaar "terugverdiend" hebben met die paar procenten minder lang wachten.

[ Voor 9% gewijzigd door Phuncz op 10-07-2014 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
Helaas is clonen niet zo vanzelfsprekend. Ik had een mooie uitleg op hardwareinfo gevonden en dacht mooi, snel even de disk clonen. Helaas gaat dat bij mij niet op omdat de dell hdd en de mx100 verschillende sectorsizes hebben.

@Zenix
Bedankt voor de linkt, op deze manier kan ik iig verder (dell wilt namelijk geen windows 8 dvd opsturen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Phuncz schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 09:17:
[...]

Dat hoef je niet te verhelpen, dat is juist het punt :) Een SSD doet onderhoud in de achtergrond, actief en passief.

[...]

Daarom zei ik ook "niet zo'n last van fragmentatie zoals HDD's" ;)

[...]

In mijn ogen is dat niet de beste optie als het niet nodig is. We praten hier over het onnut van de laatste nieuwe SSD's als je al een goede hebt met het oog op prestatie, maar we raden ook aan om hun Windows volledig opnieuw te installeren in veel gevallen.

Dit stamt uit de tijd dat Windows vroeg of laat inklapte onder zijn eigen gewicht, maar dat is sinds Windows Vista echt geen probleem meer. Dan moet je al een enorme beun zijn die alle toolbars installeert en dan ga je gegarandeerd een maand na een nieuwe installatie hetzelfde meemaken. 4K-allignment heeft niemand met de bijgeleverde cloning software of Windows Backup (Windows 7) last van. Maar de tijd die het kost om een Windows install terug op peil te krijgen met alle extra software die je vaak en soms gebruikt, kost ook wel een dag of dagen werk, alleen al het uitpluizen en configureren van alle pakketten. Die tijd ga je niet altijd op een jaar "terugverdiend" hebben met die paar procenten minder lang wachten.
Toch wel grappig om weer eens aan vroegah te denken, waar ik m'n Quantum Fireball 35GB zowat elke week deed defragmenteren om het systeem nog enigszinds werkbaar te houden, toen had je ook nog zo'n leuke optie om fullscreen alle blokken te zien em wat er mee was :P

Ik zit nog in twijfels over de opslagruimte die ik nodig denk te hebben, 256 of 512, 256 is wel erg slecht leverbaar en ik wil er nog even een hebben (256/512) voor in m'n netbook voor ik op vakantie ga...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 23:15
SuperKneus schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 11:21:
Helaas is clonen niet zo vanzelfsprekend. Ik had een mooie uitleg op hardwareinfo gevonden en dacht mooi, snel even de disk clonen. Helaas gaat dat bij mij niet op omdat de dell hdd en de mx100 verschillende sectorsizes hebben.

@Zenix
Bedankt voor de linkt, op deze manier kan ik iig verder (dell wilt namelijk geen windows 8 dvd opsturen)
Waarom is dit niet zo vanzelfsprekend, dit kan prima met systeemkopie binnen Windows zelf, binnen twintig minuten maak ik een systeemkopie/clone van mijn OS inclusief alle andere meuk en zet het over op een SSD, volgen mij maken jullie het moeilijker dan het is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Same, nog nooit zo makkelijk kunnen imagen als met Windows 7's ingebouwde Backup Image voorziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
De mx100 256gb in de dell inspiron 15 (3542)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/30468786/mx100.png

[ Voor 59% gewijzigd door SuperKneus op 10-07-2014 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Dit klopt niet of wel? Ben toch voor een Samsung 840 EVO 250GB gegaan:

Afbeeldingslocatie: http://s30.postimg.org/781e8iupp/Naamloos.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Ik zie rode tekst... SATA mode in BIOS staat niet op AHCI ? Even opzoeken wat je moet doen voor Windows 8 om het dan te laten booten.

[ Voor 8% gewijzigd door Phuncz op 10-07-2014 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Phuncz schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 18:57:
Ik zie rode tekst... SATA mode in BIOS staat niet op AHCI ? Even opzoeken wat je moet doen voor Windows 8 om het dan te laten booten.
Had dat idee al, weer een gevalletje te veel willen doen met te weinig tijd...

Ben na veel gekloot nu weer terecht in AHCI en de Windows installer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Een herinstallatie is voor Windows 8 niet nodig volgens mij.

Edit: http://www.ithinkdiff.com...ows-8-after-installation/

[ Voor 42% gewijzigd door MegaTronics op 10-07-2014 19:19 ]

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Ik heb hem gewoon weer opnieuw geïnstalleerd.

Waardes zijn nu wat realistischer, maar ach, niet dat ik me er zo'n zorgen over maak, het is sws sneller dan mijn HDD en dat was het doel :)

En nu de horror, 111 updates downloaden.... Windows, ik heb niet de hele dag de tijd 8)7

Mijn score is trouwens naar 804 gegaan van 384.

[ Voor 13% gewijzigd door Kuusj op 10-07-2014 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J03llV
Ik heb 2 benchmarks van de 840 EVO SSD, 1 zonder RAPID Mode en 1 met. Nu kom ik tot weerzinwekkende resultaten! Is dit wel goed voor de SSD? :P

Afbeeldingslocatie: https://imagizer.imageshack.us/v2/374x373q90/853/qzym.png
Zonder

Met
Afbeeldingslocatie: https://imagizer.imageshack.us/v2/374x373q50/834/71c0.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

J03llV schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 13:52:
Ik heb 2 benchmarks van de 840 EVO SSD, 1 zonder RAPID Mode en 1 met. Nu kom ik tot weerzinwekkende resultaten! Is dit wel goed voor de SSD? :P

[afbeelding]
Zonder

Met
[afbeelding]
Met RAPID aan ben je niet bepaald een benchmark van de SSD aan het maken, maar van het RAM. Geen probleem voor de SSD of voor het RAM, wel een mogelijk probleem voor jouw bestanden als je bijvoorbeeld eens een blauw scherm krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J03llV
dcm360 schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 14:05:
[...]

Met RAPID aan ben je niet bepaald een benchmark van de SSD aan het maken, maar van het RAM. Geen probleem voor de SSD of voor het RAM, wel een mogelijk probleem voor jouw bestanden als je bijvoorbeeld eens een blauw scherm krijgt.
Jaa ik las ook al zoiets, bestanden kunnen verloren raken als er geen stroomtoevoer meer is o.i.d.? ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RAPID is gewoon een verkrachting van de benchmarks. En voor een RAM write-back ook erg traag; je zou tot 10GB/s kunnen halen. Het zorgt ervoor dat de integriteit van je filesystem en bestanden ernstig wordt gecompromitteerd. De enige reden dat het bestaat is om consumenten op te geilen met hogere cijfers.

Dan zou ik nog liever een aangepaste versie van AS SSD uitbrengen wat hardcoded zes miljoen gigabyte per seconde laat zien. Leugens, maar RAPID is in feite ook één grote leugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J03llV
Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 14:41:
RAPID is gewoon een verkrachting van de benchmarks. En voor een RAM write-back ook erg traag; je zou tot 10GB/s kunnen halen. Het zorgt ervoor dat de integriteit van je filesystem en bestanden ernstig wordt gecompromitteerd. De enige reden dat het bestaat is om consumenten op te geilen met hogere cijfers.

Dan zou ik nog liever een aangepaste versie van AS SSD uitbrengen wat hardcoded zes miljoen gigabyte per seconde laat zien. Leugens, maar RAPID is in feite ook één grote leugen.
Uitzetten dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Rapid gaat dus weer uit...

Maar ik heb 8% overprovisioning ingesteld, wat is het eigenlijk? Ik dacht, doe het maar meteen voordat je dat weer vergeet maar weet niet wat het precies inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kuusj98 schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 18:19:
Rapid gaat dus weer uit...

Maar ik heb 8% overprovisioning ingesteld, wat is het eigenlijk? Ik dacht, doe het maar meteen voordat je dat weer vergeet maar weet niet wat het precies inhoud.
Het lange verhaal kort is dat je een stukje van de schijf leeg laat, zodat die wat meer ruimte heeft om te werken. Daardoor blijven de prestaties op peil en slijt de SSD ook minder snel.

Overigens zijn dat soort dingen ook prachtig te Googlen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vind the magician een soort verkrachter en wat me weerhoud om een samsung ssd te kopen . De laatste Magician versie instaleerde nieuwe hardware voor de Z77 chipset , terwijl ik alleen de software instaleer zonder samsung ssd . De vorige versie Magician conficte met mijn games , die toverde de spellen naar de onderste taakbalk. Dit is wel met xp maar juist xp heeft de manuel trim functie nodig van een magician/toolbox .

De nieuwe hardware is klaar voor gebruik }:O

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3NvpcE4YKoRpIj3WKrtfCDF1/medium.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Je hoeft Samsung Magician niet te installeren, maar je draait het voor de manuele TRIM op XP zoals je zelf al zegt. Echter zou dat met een andere SSD (zonder software) je probleem niet oplossen. Waarom draai je XP trouwens ? XP kan echt niet goed overweg met hedendaagse hardware.

[ Voor 8% gewijzigd door Phuncz op 11-07-2014 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phuncz schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 18:34:
Je hoeft Samsung Magician niet te installeren, maar je draait het voor de manuele TRIM op XP zoals je zelf al zegt. Echter zou dat met een andere SSD (zonder software) je probleem niet oplossen. Waarom draai je XP trouwens ? XP kan echt niet goed overweg met hedendaagse hardware.
Ben alleen de magician aan het proberen , maar gebruik zelf de intel toolbox voor de handmatig trim die werkt onder xp . De Z77 is naar mijn weten de laatst ondersteunde chipset voor xp , die werkt goed met xp en ssd . Kom wel benchmarks tegen op het web gemaakt met xp en Z97 dus onoficeel kan dat ook misschien wel .

En XP heeft zat baat bij een snelle moderne cpu /ram en ssd , de snelste super pi mod tijden komen van xp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 18:32:
Vind the magician een soort verkrachter en wat me weerhoud om een samsung ssd te kopen.
Je gebruikt software die niet voor jouw hardware gebruikt is op een OS dat inmiddels niet meer ondersteund wordt en vindt het gek dat niet alles perfect werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 18:49:
[...]
En XP heeft zat baat bij een snelle moderne cpu /ram en ssd , de snelste super pi mod tijden komen van xp :)
Ja misschien voor grafiekjes leuk maar in de realiteit is het gewoon lang voorbijgestreefd.
Nu gebruik je het gelukkig duidelijk niet voor alledaagse dingen.

Maar XP heeft weldegelijk geen baat met hedendaagse technieken:

CPU: geen AVX-support in XP of Vista
RAM: >3.2GB niet ondersteund (32-bit)
SSD: overduidelijk geen TRIM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phuncz schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 19:08:
RAM: >3.2GB niet ondersteund (32-bit)
XP x64 is natuurlijk gewoon en ding en werkte uitstekend. Aan de andere kant geef ik je gelijk dat XP niet meer van deze tijd is voor dagelijks gebruik. Wil je een licht OS kan je beter voor een Linuxdistro gaan, wil je de full monty is Windows 7 of 8 beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
WinXP 64-bit heeft véél te weinig ondersteuning gehad, qua apps en qua drivers. Does not count :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phuncz schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 15:22:
WinXP 64-bit heeft véél te weinig ondersteuning gehad, qua apps en qua drivers. Does not count :P
Je hebt gelijk hoor, de ondersteuningscurve is een beetje raar geweest bij XP x64 - eerst werd het relatief kort ontzettend gepusht, daarna liet men het officieel vallen als een baksteen.

Niets wat een echte tweaker niet oplost overigens, met generieke drivers (direct van de fabrikant, wel voor specifieke hardware) en wat handigheid kom kwam je een heel eind :) Dat gezegd wil je daar op moderne hardware denk ik niet meer aan beginnen, dat is in combinatie met een courant OS veel makkelijker en beter te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 16:47:
[...]

Je hebt gelijk hoor, de ondersteuningscurve is een beetje raar geweest bij XP x64 - eerst werd het relatief kort ontzettend gepusht, daarna liet men het officieel vallen als een baksteen.
De prijs was te hoog om gekwalificeerde 64 bit drivers te ontwikkelen en dat terwijl alle hardware 32 bit ondersteunde . Nu mogen ze van mij 32 bit gewoon uit de roulatie nemen en enkelt met 64 bit verder gaan , scheelt een hoop rompslomp en de minimale geheugen modules worden met ddr 4 ook groter als met ddr 3 .Gewoon dumpen die bits en enkelt windows8.2 uitbrengen lijkt me een goede zet :)

Neemt niet weg dat xp niet zo makkelijk is met alles in de moderne pc , windows 7 / 8.1 is makkelijk instaleren zonder extra drivers en goed voor ssd . De hostwrites op ssd zijn onder xp wel laag wat weer goed is voor de levensduur , niet dat het een probleem is die levensduur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 18:04:
De prijs was te hoog om gekwalificeerde 64 bit drivers te ontwikkelen
Ik ben in al die jaren geen beta-driver tegengekomen die niet werkte :) Dat is wat ik eerder ook bedoelde, als je daardoor niet geïntimideerd raakt wilde het allemaal prima.

Een SSD zou ik daarentegen niet snel draaien onder ook XP x64. Op de korte termijn werkt het prima, maar over de betrouwbaarheid en performance op lange termijn zou ik me toch zorgen maken.
Verwijderd schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 18:04:
De hostwrites op ssd zijn onder xp wel laag wat weer goed is voor de levensduur , niet dat het een probleem is die levensduur :)
Het gebrek aan TRIM compenseert dat wel weer :) Dat zie ik toch wel als een kritisch onderdeel van een gezond systeem.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2014 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Hostwrites, schmostwrites: http://www.anandtech.com/...-endurance-vnand-die-size
Lifespan with 100GiB of Host Writes per Day with 3x Write Amplification (256GB) = 14.14 years
Lifespan with 20GiB of Host Writes per Day with 1.5x Write Amplification (256GB) = 70.68 years

Dit is misschien een prosumer drive (Samsung 850 Pro), dit is nog steeds realistisch voor moderne SSD's.

No way dat Windows 7 bij normaal multitasking gebruik 20GB/dag schrijft, tenzij je wazige dingen doet met je SSD of bijvoorbeeld regelmatig amateur of professioneel foto/videobewerking. Maar dan ga je niet moeilijk doen over een SSD'tje van 150-200€ dat na 10 jaar mogelijk een lagere retentie heeft dan toen ie uit de antistatische verpakking kwam. Of gebruik je nog steeds die 120GB PATA HDD van 2004 ?

[ Voor 3% gewijzigd door Phuncz op 12-07-2014 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFlames
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-07 18:14
Misschien en waarschijnlijk een paar domme vragen, maar ik wil eindelijk een SSD gaan kopen voor in mijn computer.

Ik heb alleen drie vragen: ten eerste, mijn behuizing heeft volgens mij ruimte voor 1 3.5 inch schijf en 4 5.25 inch schijven (hier gebruik ik er volgens mij dan 1 voor mijn DVD-lezer en 1 voor mijn huidige harde schijf), kan ik een 2.5 inch SSD hier in monteren (eventueel vastplakken ofzo... :D)?

Ten tweede, lever ik misschien door mijn huidige moederbord SSD-performance in? Dit is mijn huidige moederbord: http://www.asrock.com/mb/AMD/870%20Extreme3/
Is dit misschien een bottleneck?

Ten derde: is er echt een groot verschil in welke SSD ik neem? Ik dacht zelf aan de Samsung 840 EVO 120 GB (misschien het desktop upgrade pakket met een 3.5 inch bay?).

Heel erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:41
kan ik een 2.5 inch SSD hier in monteren (eventueel vastplakken ofzo... :D)?
Beetje tape doet wonderen, anders een 3.5" naar 2.5" bracket ergens vandaan toveren. Zit zoals je zelf zei ook in de upgrade pakketten, maar los erbij kopen kan denk ik goedkoper. Of tapen dus.
lever ik misschien door mijn huidige moederbord SSD-performance in?
Heb even wat rondgezocht, als ik me niet vergis gaat het om AMD 870 chipset met SB850 southbridge, welke volgens Wikipedia netjes SATA3 6Gbps heeft. Zou goed moeten zijn dus :)
is er echt een groot verschil in welke SSD ik neem?
Nee. Advies is simpel: kies Crucial MX100 of Samsung 840 EVO in een zo groot mogelijk formaat dat je nog kunt/wilt betalen (groter = sneller). Maar je moet niet denken dat 128 GB echt merkbaar langzamer is dan 256 GB in het alledaagse gebruik. Het verschil is tussen alle SSD's simpelweg onmerkbaar als je er geen hele specifieke intensieve dingen mee doet. Als kiezen tussen Crucial of Samsung moeilijk is (beiden zijn immers gewoon goed en goedkoop) kun je bijvoorbeeld naar de Euro/GB te kijken om besluiteloosheid te voorkomen :P

[ Voor 7% gewijzigd door Jerrythafast op 14-07-2014 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Let er daarbij op dat benchmarks van de Samsungs met RAPID aan geflatteerd zijn - in de praktijk wil je RAPID niet gebruiken. De Samsung ook zonder RAPID over het algemeen een klein beetje sneller, maar het is de vraag of je van het verschil als eindgebruiker iets merkt (lees: nee). De MX100 heeft een betere bescherming bij stroomuitval, één van de weinige echte zwakke plekken van moderne SSD's. Niet veel mensen hebben er problemen mee gehad, maar als het gebeurt is het wel erg vervelend.

Zelfs zou ik voor de MX100 gaan, maar de Samsung is ook een goede keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 18-09 22:38

Arfman

Drome!

Wat vooral meespeelt is dat de Crucial (in het geval van de 512GB, wat mijns inziens op dit moment de sweet spot is) 20 euro goedkoper is dan de Samsung, terwijl je het verschil zoals gezegd niet gaat merken.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 512GB is misschien jouw persoonlijke sweet spot, maar de 256GB is dat voor de anderen. 100 euro voor een SSDtje lijkt velen wel wat.

Maar is wel een goed advies om voor de 512 GB te gaan, of anders de 256GB. De 120 GB ga je spijt van krijgen.

SSD's hebben schroefgaatjes. Het is altijd mogelijk de SSD vast te schroeven met 1 of 2 van die gaten. Die dingen zijn zo licht en trillen niet, dat 2 x schroeven al overkill is, laat staan 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind 512 GB geen slechte optie - de extra ruimte stelt bijna iedereen in staan al zijn applicaties en persoonlijke documenten op de SSD op te slaan. Je kunt de schijf dan al veel meer als normale harde schijf gebruiken, in plaats van als een soort cachedisk voor veeleisende zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2014 @ 14:56:
Zelfs zou ik voor de MX100 gaan, maar de Samsung is ook een goede keuze.
Daarnaast heeft die ondersteuning voor encryptie en bescherming tegen stroomverlies. Zou hier dus ook voor gaan, in de praktijk is het toch wel snel >:)

Overigens is voor mij 256 GB al redelijk de sweet spot. Heb een server waar ik alle grote bestanden op zet. Games gaan op mijn 2e HDD, met uitzondering van games die ik op dat moment veel speel. Dat past allemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fstieger99
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-07 19:51

fstieger99

www.Isaia.it

Ik heb ook rare benchmarkresultaten met RAPID, die 2000 klopt natuurlijk voro geen meter gezien S6 limitaties.
Is dat rapid dus iets om uit te zetten?

The Sartorialist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Voor de zoveelste keer...
RAPID zorgt ervoor dat het RAM geheugen als buffer wordt gebruikt, je zit dus op de snelheden van het RAM geheugen te benchen...
Je hebt dan nog amper wat te maken met de SSD zelf...

Het is alleen maar benchmark geile marketing zeik...
In real life heb je er weinig aan, dus blijf lekker direct communiceren met de SSD en zet RAPID uit...

[ Voor 37% gewijzigd door Swordlord op 15-07-2014 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk38
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:50
Ik heb voor mijn Asus N71 JV een Samsung 840 EVO mSATA 250 GB ssd gekocht en geinstalleerd in het vrije mpci slot,maar hij wordt niet herkend in het bios of in windows, betekend dat ie niet geschikt is voor mijn laptop of moet ik nog iets installeren of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dirk38 schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 19:48:
Ik heb voor mijn Asus N71 JV een Samsung 840 EVO mSATA 250 GB ssd gekocht en geinstalleerd in het vrije mpci slot,maar hij wordt niet herkend in het bios of in windows, betekend dat ie niet geschikt is voor mijn laptop of moet ik nog iets installeren of zo.
Heb je 'm dus naast je bestaande harde schijf gezet? Dat zou wel eens het probleem kunnen zijn. Is het mogelijk ze om te wisselen?

Als is het wel raar dat het in het BIOS helemaal niet herkend wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2014 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
mSATA werkt niet in een Mini-PCIe slot, deze ondersteunt enkel PCIe (mSATA = SATA).
Er zijn nauwelijks Mini-PCIe SSD's, ondanks dat dit dezelfde maat en connector heeft als mSATA.

[ Voor 42% gewijzigd door Phuncz op 15-07-2014 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:38
Phuncz schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 19:58:
mSATA werkt niet in een Mini-PCIe slot, deze ondersteunt enkel PCIe kaarten (mSATA = SATA).
Dat ligt wat genuanceerder, want een mSATA slot ís in de regel een Mini-PCIe slot welke als bonus ook mSATA ondersteund. Maar het is dus wel van belang te achterhalen of de betreffende laptop inderdaad mSATA ondersteunt op specifiek dat slot (indien meerdere).

[ Voor 3% gewijzigd door Nielson op 15-07-2014 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Ik durf met redelijke zelfverzekerdheid te zeggen, die laptop is te oud om mSATA te hebben...

N71 serie is van 2009 of 2010 ofzo... Toen was de hele mSATA hype nog niet...

[ Voor 20% gewijzigd door Swordlord op 15-07-2014 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Nielson schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 20:06:
[...]
Dat ligt wat genuanceerder, want een mSATA slot ís in de regel een Mini-PCIe slot welke als bonus ook mSATA ondersteund. Maar het is dus wel van belang te achterhalen of de betreffende laptop inderdaad mSATA ondersteunt op specifiek dat slot (indien meerdere).
Ik denk dat je in de war bent met M.2 waar je SATA en PCIe ondersteuning tegelijk kunt hebben, maar niet mSATA of Mini-PCIe:

EDIT: blijkbaar toch mogelijk, ondanks dat:
The connector is similar in appearance to a PCI Express Mini Card interface, but is not electrically compatible; the data signals (TX±/RX± SATA, PETn0 PETp0 PERn0 PERp0 PCI Express) need a connection to the SATA host controller instead of the PCI Express host controller.
Wikipedia: Serial ATA -> mSATA

Er zijn wel wat mensen die met de soldeerbout aan het modden geslaagd zijn, maar dat is geen advies dat ik randomly aan mensen geef.

[ Voor 10% gewijzigd door Phuncz op 15-07-2014 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Nee Phuncz, jij zit fout ;)

Een standaard mPCI-e is 2x...
Door de toevoeging van mSATA, worden enkele ongebruikte pennen gebruikt en een pci-e lane opgeofferd.

Een mSATA slot kan dus PCI-e 1x en SATA hebben.
Alleen zo zijn ze praktisch onbruikbaar voor echte PCI-e toepassingen... gezien PCI-e slotjes over de zeik gaan omdat ze niet krijgen wat ze verwachten...

Dat tegenwoordig puur alleen nog SATA wordt gelegd naar de slot, is puur om bovenstaande te verkomen.

[ Voor 43% gewijzigd door Swordlord op 15-07-2014 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Ik vind hier anders verdacht weinig bewijs van online, enkel het tegenovergestelde. Het lijkt een non-offical spec te zijn die het "toelaat":
Due to the absence of a standard for quite some time, there is still some confusion around this subject. For host devices which support either an mSATA SSD or mini-PCIe card interchangeably, this application note from NXP explains how to use a PCI-express/SATA router chip. This chip is essentially a four-channel bi-directional multiplexer. The vast majority of computer motherboards however have single-purpose headers which may support one of either an mSATA SSD or mini-PCIe card, but not both interchangeably.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nielson schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 20:06:
Omdat de connector fysiek hetzelfde is, is het mogelijk om zo'n slot als dual functie te benutten: PCIe én mSATA. Maar dat is zeker niet vanzelfsprekend. Vaak heb je mSATA en mini-PCIe als apart slot. Wellicht dat dit voor laptops anders is, vanwege de beperkte ruimte.

mSATA pikt meestal ook de SATA van de reguliere SATA poorten; waardoor je niet alle SATA poorten + mSATA tegelijk kunt benutten. Hetzelfde geldt vaak voor eSATA - als je die gebruikt dan kun je één van de reguliere SATA poorten niet benutten.

Wat jij zegt geldt dan wel weer voor SATA Express. Die zien eruit als een normale SATA poort maar heeft een dual functie met PCI-express. Die technologie is expiciet gemaakt voor de dual rol en daarbij zou het zeldzaam zijn als die dual rol niet mogelijk zou zijn.

Persoonlijk vind ik het er niet gemakkelijker op worden voor consumenten. Wat is er gebeurd met de filosofie dat als iets fysiek past, het ook hoort te werken? En waarom kunnen we in de 21e eeuw geen universele interface bouwen? Fysiek past alles, wordt gebruikt voor alles en de software maakt het wel compatible. Gewoon inpluggen en het werkt; lijkt me echt niet zo moeilijk om te bouwen. Dan kan SATA, PCIe, PS/2, COM, LPT, Gameport, Audio, SPDIF, Ethernet, DC-power en alle meuk gewoon via één interface werken. Hooguit verschillen in snelheid; maar wel dat het ALTIJD werkt, zonder gekut.

Maarja, de industrie zit vol met autistische nerds, die zich niet kunnen inleven in wat eindgebruikers willen. Die willen plug-and-play - en dat het gewoon werkt. Kennelijk is dat nog steeds te moeilijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk38
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:50
Jammer dat het niet werkt, laptop is inderdaad al wat ouder, ik wou hem hiermee een extra boost geven zonder mijn cdrom drive op te offeren. dan stuur ik hem maar weer retour en hoop dat ik mijn geld nog terug kan krijgen.
edit
zou ik anders zo iets kunnen gebruiken ?.

http://www.ebay.nl/itm/Ne...ain_0&hash=item35d658607b

[ Voor 30% gewijzigd door dirk38 op 15-07-2014 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 23:15
Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 20:19:
[...]

Persoonlijk vind ik het er niet gemakkelijker op worden voor consumenten. Wat is er gebeurd met de filosofie dat als iets fysiek past, het ook hoort te werken? En waarom kunnen we in de 21e eeuw geen universele interface bouwen? Fysiek past alles, wordt gebruikt voor alles en de software maakt het wel compatible. Gewoon inpluggen en het werkt; lijkt me echt niet zo moeilijk om te bouwen. Dan kan SATA, PCIe, PS/2, COM, LPT, Gameport, Audio, SPDIF, Ethernet, DC-power en alle meuk gewoon via één interface werken. Hooguit verschillen in snelheid; maar wel dat het ALTIJD werkt, zonder gekut.

Maarja, de industrie zit vol met autistische nerds, die zich niet kunnen inleven in wat eindgebruikers willen. Die willen plug-and-play - en dat het gewoon werkt. Kennelijk is dat nog steeds te moeilijk....
Goed idee en dan noemen we het USB3 … :+

Volgens mij is het al jaren mogelijk om met USB twee PC''s aan elkaar te koppel, niet veel anders dan vroeger met de parallel cros cable, weliswaar niet passief maar toch...

[ Voor 7% gewijzigd door Habana op 16-07-2014 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Voor interne communicatie tussen chips en hardware lijkt me USB niet zo lekker
Dus als we intern alles lekker op een eigen snelle bus gooien en extern gewoon alles op USB gooien dan zijn we al een heel stuk verder...

Ow wacht... tegenwoordig zijn ze intern bijna alles al aan PCI-e aan het pleuren... :o :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Habana
Ja de naam zou dat wel impliceren. Maar waarom kan ik niet twee computers met elkaar verbinden via een passief USB stekkertje? Zou je prima kunnen regelen met software. Heb je ook gelijk 5x gigabit performance, zij het met minder range.

Om over alle overige poorten nog maar te zwijgen.

Maar Intel zou met Broadwell Skylake USB3 als interconnect gebruiken (nieuws: Intel Skylake krijgt ondersteuning voor usb 3.0 als chip-interconnect) dat is wel weer een interessante ontwikkeling. Dus misschien dat men na jaren prutsen toch 'mijn' richting op gaat. Ik dacht al een decennium geleden over een universele interface. En ik ben vast niet de enige....

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2014 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Je bent zeker niet de enige, heb er al eens een "discussie" over gehad binnen een vriendenkring.
Hoe ideaal het ook klinkt en hoe graag we het allemaal ook zouden zien gebeuren...

Conclusie was dat er waarschijnlijk nooit een universele interface komt, want zoals je al aangaf het zijn stelletje autisten, daaraan voeg ik toe, puristen.
Zodoende zullen er altijd een select paar blijven struikelen over het feit dat ze niet kunnen communiceren op een manier hoe zij het snelste vinden voor hun specifiek doeleinde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Ik vind dat ze Thunderbolt moeten gebruiken in plaats van USB 3 ! Trololol

Maar je ziet wel aan deze discussie rond PCIe en SATA, hoe ze door elkaar gebruikt worden, hoe wazig het kan zijn voor de eindgebruiker om nog maar te zwijgen van de ontwikkelaars.
Het hele SATA-Express verhaal stel ik me de vraag bij: doen we de eindgebruiker hier wel een plezier mee ? Zie de belachelijke connectors, de verwarrende implementaties, de wazige duurzaamheid.

M.2 is dan een mooi voorbeeld hoe verwarrend iets kan worden gemaakt, dankzij de ondersteuning van PCIe en SATA tegelijk, terwijl SATA helemaal niet voorzien moet worden voor deze volledig nieuwe connector en platform. Maar het maakt het wel allemaal veel ingewikkelder voor iedereen.

Aangezien storage één van de weinige dingen zijn die op zoveel platformen geupgrade worden (telefoons, PC's, consoles, ...), waarom moet men er op de PC zo'n puinhoop van gemaakt worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Swordlord schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 23:22:
Je bent zeker niet de enige, heb er al eens een "discussie" over gehad binnen een vriendenkring.
Hoe ideaal het ook klinkt en hoe graag we het allemaal ook zouden zien gebeuren...

Conclusie was dat er waarschijnlijk nooit een universele interface komt, want zoals je al aangaf het zijn stelletje autisten, daaraan voeg ik toe, puristen.
Zodoende zullen er altijd een select paar blijven struikelen over het feit dat ze niet kunnen communiceren op een manier hoe zij het snelste vinden voor hun specifiek doeleinde.
Zou het niet vooral zo zijn dat bedrijven liever hun eigen oplossing pushen ivm fee/patentinkomsten maar ook prestige.
Phuncz schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 23:42:
Ik vind dat ze Thunderbolt moeten gebruiken in plaats van USB 3 ! Trololol

Maar je ziet wel aan deze discussie rond PCIe en SATA, hoe ze door elkaar gebruikt worden, hoe wazig het kan zijn voor de eindgebruiker om nog maar te zwijgen van de ontwikkelaars.
Het hele SATA-Express verhaal stel ik me de vraag bij: doen we de eindgebruiker hier wel een plezier mee ? Zie de belachelijke connectors, de verwarrende implementaties, de wazige duurzaamheid.

M.2 is dan een mooi voorbeeld hoe verwarrend iets kan worden gemaakt, dankzij de ondersteuning van PCIe en SATA tegelijk, terwijl SATA helemaal niet voorzien moet worden voor deze volledig nieuwe connector en platform. Maar het maakt het wel allemaal veel ingewikkelder voor iedereen.

Aangezien storage één van de weinige dingen zijn die op zoveel platformen geupgrade worden (telefoons, PC's, consoles, ...), waarom moet men er op de PC zo'n puinhoop van gemaakt worden ?
Roerend mee eens, het is één grote onoverzichtelijke wanboel geworden voor de eindgebruiker.

Skylake CPU's en Chipsets lijken me een eerste stap in de goede richting.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pclinde
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:33

pclinde

TechGaming.nl

Vandaag een 4790k met een GA-Z97X-SOC besteld. Ik wilde eerst een Crucial MX100 256GB bestellen, maar deze is vrij 'magertjes' op voorraad momenteel. Ik was toevallig aan het browsen in de Afuture shop toen ik een MX100 512GB tegenkwam. Deze had een 'open verpakking', toch maar even de telefoon gepakt om te informeren. Een refurb/RMA leek mij al onwaarschijnlijk. Wat bleek? Een MacBook Pro gebruiker had de schijf gekocht, maar deze werkte- was niet compatibel met zijn MacBook Pro.

Snel de MX100 512GB in mijn winkelwagentje gedaan en besteld voor 154 euro. Kost wel wat meer dan de 256GB versie, maar 512GB wow. :D Dit had ik niet zien aankomen. Momenteel draai ik nog een i7 860 (4GHZ- 24/7) met een P55A-UD6 en een Crucial C300 (64GB, 59,5GB effectief).

Ik zit met enthousiasme te wachten.! :9~

[ Voor 23% gewijzigd door pclinde op 17-07-2014 23:08 ]

Hardware reviews met buitenfotografie, de Intratuin zal jaloers zijn.

Pagina: 1 ... 107 ... 134 Laatste

Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).

Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.