Ik hoop dat ik hier iemand vind die mij kan helpen.
Ik ben in het bezit van een MS-Tech MC-1200, deze heeft eigenlijk een ingebouwd IR-oogje wat op twee manieren met het moederbord verbonden is:
Via de USB header, zodat binnen een OS IR commando's kunnen gestuurd worden zoals een standaard HP/WinMediaCenter afstandsbediening
Via de "powerbutton" line. De IR-module zit als het ware tussen de powerbutton en het moederbord en kan bij ontvangst van een commando de HTPC aanzwieren.
Mijn HTPC is gebouwd op basis van een ASRock B75Pro3-M. Een prima moederbordje. In het BIOS kan ik de optie inschakelen dat ik het mobo kan aanzetten met behulp van een druk op een knop op een toetsenbord. Die staat dan ook aan...
De afstandsbediening van de MS-Tech kan in principe toetsenbordaanslagen uitsturen (de AB zou zelfs in het BIOS kunnen werken, ik heb dit met de pijltjes toetsen al eens geprobeerd). Hoe ik bv letters kan uitsturen weet ik niet.
Het probleem is nu dat de HTPC precies "te gevoelig is" en onder bepaalde omstandigheden door een andere afstandsbediening onbedoeld wordt aangezet, het feit dat dit door een Harmony gedaan wordt, lijkt me niet belangrijk(?). Als ik bv. Digitale TV kijken start, dan start soms de HTPC mee op. Als ik via de MS-Tech afstandsbediening op de aan/uitknop druk, dan sluit de HTPC niet onmiddellijk af maar krijg ik het "shutdown menu" van XBMC te zien. Dit is dus bijzonder storend, want dan moet ik even naar de TV lopen om alle apparaten manueel even juist te zetten zodat ik weet welke knop "highlighted" is in het powerdown-menu van XBMC en dan zo afzetten (of ik moet op de aan/uit-knop van de case zelf duwen).
Ik heb naast het ingebouwde IR module ook nog een HP MCE afstandsbediening. Maar het probleem daarbij is dat ik die niet kan gebruiken om de HTPC aan te zetten. Nu zoek ik eigenlijk naar een manier om:
- Consistent en doelgericht mijn HTPC aan en uit te kunnen zetten: ik wil vermijden mijn HTPC te pas en te onpas aangaat. Een netjes "powerdown" commando rechtstreeks zou handig zijn. Ik heb wel al gemerkt dat de HP MCE wel het juiste commando uitstuurt.
Tevergeefs heb ik al geprobeerd dat commando aan te leren aan mijn Harmony zodat hij eigenlijk voor één apparaat een combinatie van de twee AB's gebruikt. Als tussenoplossing had ik dat de Harmony een sequentie van commando's uitstuurt om de HTPC af te sluiten: poweroff (=menu opent), "OK") maar aangezien dat menu soms door mezelf ook geopend wordt staat de vorige selectie (het sluit-kruisje) nog aan waardoor het menu gewoon gesloten wordt en ik alsnog de powerbutton op de case moet uitzetten. Met andere woorden: dat is onbetrouwbaar.
TL;DR
MS-Tech MC 1200 icm AsRock B75Pro3-m
Remote stuurt "power menu" ipv rechtstreekse powerdown
MS-Tech MC 1200 piggybacked op de powerline zodat hij de HTPC kan aanzetten
MS-Tech boot niet bewust doordat hij commando's van andere apparaten opvangt.
Moederbord kan aangezet worden met een toetsenbord aanslag maar niet via een HP MCE
Heb een Harmony 900
Noot: indien nodig maak ik graag een apart topic aan.
Noot 2: ik weet dat ik een luxe probleem heb en sommigen zullen zeggen: "joh doe eens normaal en loop dan even naar de kast en zet het boeltje uit of aan". Maar eens je gewend bent aan het comfort van de Harmony is het heel moeilijk om van het gemak van "alles gaat aan en staat juist" en "alles gaat uit" af te stappen...
[
Voor 10% gewijzigd door
HyperBart op 08-08-2013 19:32
]