Net in een review gelezen dat er bij mij alleen een 80mm in kan ivm micro atx moederbord.Bottom fans diameters supported: 80.120 mm
[ Voor 95% gewijzigd door Wackmack op 29-10-2013 10:39 ]
edit: Je moederbord heeft 4 pins aansluitingen voor de casefans.
[ Voor 74% gewijzigd door jaapsander op 29-10-2013 11:17 ]
Bedankt weer voor de hulp:) Vanaf nu kan ik gelukkig weer van alles downloaden. Pacific Rim, Doom, Top Gun, The Pacific. Hiermee zit je zo op 500GB dus extra ruimte is zeker wenselijk.
[ Voor 9% gewijzigd door Wackmack op 30-10-2013 21:45 ]
Onder Windows in idle zit ik ook rond de 50 graden blijkbaar.jaapsander schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 10:00:
[...]
Als je je hier niet comfortabel bij voelt moet je dat natuurlijk ook niet doen. Zou je hier trouwens nog een foto van kunnen maken? Ben zelf benieuwd wat er dan precies niet past. Op andere FM2 socket borden past het immers wel. Is in dit geval de koeler afwijkend of het moederbord?
[...]
Met welke koeler wordt hij ~50 graden dan? De stock koeler is niet heel goed, en in het bios/uefi draait volgens mij ook 1 core op 100%. Idle zal deze onder Windows een stuk lager zijn. Met een goede koeler erop (jammer dat die Gelid niet met het moederbord samengaat) zal deze idle rond de 30 graden zijn (onder Windows dus), het grootste voordeel is echter wanneer je deze wat belast, een goede koeler zal dan de temperatuur laag kunnen houden zonder de ventilator te hard te moeten laten draaien.
Overigens kun je niet veel verklooien bij het monteren van de stock koeler. Koelpasta zit er al op en het is niet veel anders dan recht monteren, haakjes om de socket en hendel over halen.
[...]
Op vorig plaatje heb je gezien dat hij past.
De RMA van de gelid heb ik geannuleerd, de verzendingskosten naar NL, zijn al 20% van de waarde van die koeler. Ik zet hem wel zelf te koop
Ik ga alleszins de Big Shuriken bestellen dan.
Het geluid valt best mee als de TV opstaat, maar in een stille woonkamer hoor je hem zeer duidelijk draaien. Hopelijk kan die hem nog een stukje koeler houden en vooral ook stiller.
Bluray's kijken lukt prima echter nu moet ik een bluray uitpakken en dan kan ik niet eens meer een DTS cd luisteren. Dit is toch niet normaal? Zou een A10 dit niet hebben? Het Lijkt wel of ik de verkeerde gekocht. Overal wordt de A6 of de A8 aangeraden. Dat is blijkbaar alleen voor het kijken van een bluray ipv iets groots uitpakken en kijken tegelijk.
Ja, dat is vergelijkbaar met 4 flinke kerels van ruim 100kg in een Mini te proppen, en dan verwachten dat hij nog lekker op de weg ligt.Versteegrob schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 16:48:
Dat is blijkbaar alleen voor het kijken van een bluray ipv iets groots uitpakken en kijken tegelijk.
Wat je wel kan proberen is om de priortijd van het betreffende uitpak programma op zijn laagst te zetten, je kan dat trouwens permanent maken met dit kleine programmaatje, en je kan XBMC? bv de hoogste prio geven.
[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?
Dit heeft helemaal niks te maken met de gekozen CPU (een A10 is ook maar marginaal sneller). Je systeem bestaat uit een verzameling van componenten die bij bepaalde taken verschillend belast worden. Je ziet problemen bij het uitpakken van grote bestanden. Zonder de rest van je systeem te weten en wat je precies aan het doen bent kan ik wel inschatten dat je i/o in dit geval de bottleneck is.Versteegrob schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 16:48:
Dit is mijn CPU pricewatch: AMD A8-5600K Black Edition
Bluray's kijken lukt prima echter nu moet ik een bluray uitpakken en dan kan ik niet eens meer een DTS cd luisteren. Dit is toch niet normaal? Zou een A10 dit niet hebben? Het Lijkt wel of ik de verkeerde gekocht. Overal wordt de A6 of de A8 aangeraden. Dat is blijkbaar alleen voor het kijken van een bluray ipv iets groots uitpakken en kijken tegelijk.
Wat je namelijk bij het parren/rarren aan het doen bent is het lezen/schrijven van veel en grote bestanden (parren is nog veel zwaarder). Zo trek je de i/o van een traditionele HDD makkelijk vol (simultaan lezen en schrijven is niet iets waar een HDD erg goed in is). Probeer je dan ook nog eens tegelijk iets te streamen (video kijken of grote audio bestanden downloaden) dan kan je HDD het niet meer bijbenen.
Pak je het toevallig aan zoals ik eerder geadviseerd heb? jaapsander in "*Algemeen Advies* HTPC en Homeserver Advies Guide"
Zo ja, dan is de oplossing van player-x handig, gewoon zorgen dat het afspelen een hogere prioriteit krijgt.
[ Voor 8% gewijzigd door jaapsander op 04-11-2013 09:17 ]
Ik dacht toch echt lager uit te komen. Kan er miu iemand zeggen of dit een normale temp is?
Is iets aan de hoge kant, maar zeker niet extreem hoog hoor, zolang je systeem stil is zou ik me er niet erg zorgen over maken.d--amo schreef op woensdag 06 november 2013 @ 21:46:
Kan er miu iemand zeggen of dit een normale temp is?
Toch even op terugkomen.d--amo schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 10:08:
# Product Prijs Subtotaal 1 AMD A8-6500 Boxed € 86,45 € 86,45 1 MSI FM2-A75IA-E53 € 72,90 € 72,90 1 Fractal Design Node 304 Zwart € 66,71 € 66,71 1 Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 € 22,60 € 22,60 1 Logitech K400 Wireless Touch Keyboard € 28,63 € 28,63 1 Crucial CT51264BA160BJ € 29,50 € 29,50 1 be quiet! Pure Power L8 300W € 39,- € 39,- 1 Crucial 2.5" M500 120GB € 78,50 € 78,50 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 424,29
Dit weekend al mijn onderdelen binnen gekregen.
Echter blijkt de koeling toch niet te passen op dit moederbord. De backplate die je dient te bevestigen onderaan het moederbord past niet, deze is nét ietsje te groot.
Deze koeler blijkt alsnog te passen. Onderaan het moederbord was al een soort van backplate voorzien. Ik had echter niet door dat je deze er eerst moet afhalen

De gelid koeler past dus wel degelijk op het moederbord en in de case.. Maar, ik heb hem er terug uit gehaald.
Deze koeler is zo groot dat hij 4 van de 6 HD plaatsen blokkeert. De HD's kan je nog steken, maar er is geen plaats meer voor de power en sata cable.
Dat is dus geen optie.
Dan maar de Big Shuriken geplaatst. Plaatsing ging vlot, nadat ik dus ook hier de originele backplate van het mb had verwijderd.
Ik ga wel nog even de temps in het oog moeten houden. Ik wil die idle temp toch naar beneden krijgen. Eventueel de koelpasta eens opnieuw aanbrengen.
Binnenkort post ik wel eens enkele foto's van de setup.
Ook niet als je haakse SATA en stroom kabels gebruikt?d--amo schreef op donderdag 07 november 2013 @ 12:47:
De HD's kan je nog steken, maar er is geen plaats meer voor de power en sata cable.
Ik heb geen haakse stroomkabels geprobeerd, maar ik betwijfel of het zou passen.player-x schreef op donderdag 07 november 2013 @ 15:00:
[...]
Ook niet als je haakse SATA en stroom kabels gebruikt?
In de kleine kans dat het toch zou lukken, zal je in het beste geval nog steeds 2 hd plaatsen verliezen.
Als je dus de 6 bays wil benutten is de gelid tranquillo een no-go in deze case.
[ Voor 43% gewijzigd door jaapsander op 11-11-2013 12:10 ]
Geloof me, het zal allemaal niet helpen. Kwartslag draaien gaat niet, dan past hij zelfs niet.jaapsander schreef op maandag 11 november 2013 @ 12:04:
Koeler een kwartslag draaien? Of ventilator aan de andere kant v/d koeler?
Dit is een foto van de beste situatie. Rechts zie je de witte hd bays. Hij blokkeert in het allerbeste geval minstens 2 hd's. In de praktijk zijn het er echter 4..
Ik geef het jullie maar mee, zodat deze koeler best niet meer aangeraden wordt in combinatie met deze case.
Geen verwijten uiteraard, jullie hebben me hier al zeer goed geholpen!!

Verder heb ik nog steeds een issue met de cpu temp. Hardware Monitor geeft mij een idle temp van 50 graden aan, zelfs spikes tot 70 graden onder medium load. Terwijl core temp mij 30 graden geeft.
Wat moet ik hiermee?
Met welke koeler krijg je de temperaturen? En hoe lees je de temperatuur uit? Hoe heb je de koeler bevestigd, hoeveel koelpasta enz enz. Het plaatsen van een CPU koeler is nogal een precies werkje, er kan vrij veel fout gaan. Voordat we een diagnose kunnen stellen hebben we wel wat meer info nodig.
Als je de koeler 180 graden draait, heb je nog minder plaats.. Omdat je dan die afgeronde hoeken niet meer hebt.. Naar mijn mening kan je er niet omheen, maar goed ik heb ook geen verder ervaring hiermee.jaapsander schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 09:50:
En als je de koeler 180 graden draait? Zodat de bredere kant richting de casefan gaat? Persoonlijk schat/gok ik dat je hier nog prima wat van kan maken (met een beetje ervaring en creativiteit)
Met welke koeler krijg je de temperaturen? En hoe lees je de temperatuur uit? Hoe heb je de koeler bevestigd, hoeveel koelpasta enz enz. Het plaatsen van een CPU koeler is nogal een precies werkje, er kan vrij veel fout gaan. Voordat we een diagnose kunnen stellen hebben we wel wat meer info nodig.
De genoemde temperatuur haal ik met mijn huidige koeler, namelijk de Big Shuriken. Dat was ondertussen al de 3de cooler, die ik moest plaatsen. Het plaatsen zelf is zeker correct gebeurd. Meegeleverde koelpasta gebruikt, en dubbelcheck gedaan of deze overal mooi gelijk gespreid was.
Ik gebruikte tot voor kort steeds alleen het tooltje Hardware Monitor om mijn temp uit te lezen. Deze was ook met de stock koeler 50 graden in idle. Toen vond ik dat ook al hoog, maar schreef het dan maar toe aan de (mogelijks minderwaardige) stock koeler.
Nu ik met de Big Shuriken dezelfde waarden haal, ben ik gaan verder kijken. En dan bleek dus dat CoreTemp een totaal ander waarde uitleest. Op zijn minst vreemd.
Volgende waarden lees ik dus uit, telkens in idle:
Hardware Monitor: 50 graden
CoreTemp: 30 graden
BIOS: 46 graden
30 graden idle met een big shuriken klinkt ook prima. Echter zou ik wel willen weten wat de temperatuur is na 20 minuten Prime95 draaien. Is de temperatuur onder de 60-65 graden dan is er niks aan de hand. Zit de temperatuur boven deze waarden, dan is je koeler niet goed bevestigd. Hoeveel koelpasta heb je overigens gebruikt?
Met de Noctua NH-U9B SE2 zit de voorste ventilator bijna strak tegen de schijven aan waardoor je de schijven niet met SATA en power kabels kan aansluiten.
Je kan ons ook niks verwijten, er was al ( oa door mij ) aangegeven dat deze koeler niet gaat passen in deze kast als je hem vol wilt benutten.d--amo schreef op maandag 11 november 2013 @ 23:31:
[...]
Geloof me, het zal allemaal niet helpen. Kwartslag draaien gaat niet, dan past hij zelfs niet.
Dit is een foto van de beste situatie. Rechts zie je de witte hd bays. Hij blokkeert in het allerbeste geval minstens 2 hd's. In de praktijk zijn het er echter 4..
Ik geef het jullie maar mee, zodat deze koeler best niet meer aangeraden wordt in combinatie met deze case.
Geen verwijten uiteraard, jullie hebben me hier al zeer goed geholpen!!
Er zijn mensen die aangeven aan dat je hem wel passend kan maken, echter dan moet je gaan modden en dat willen de meeste niet.
"Jaap" geeft goed advies alleen bij deze koeler had hij het mis in combo met deze kast vandaar mijn advies het niet te doen.
Als je deze kast vol wilt gebruiken past hij gewoon niet, klaar !! ( verder geen discussie over nodig )
Maar kijk ik dan zo raar tegen deze foto aan? http://www.overclock.net/content/type/61/id/1761941/ http://www.overclock.net/content/type/61/id/1761939/ is het niet mogelijk om de HDD andersom te monteren? Of de fan van je CPU koeler ipv push naar pull te zetten?GioStyle schreef op woensdag 27 november 2013 @ 16:14:
Ik heb hier zelf een Node 304 staan met 6 schijven, no way dat je daar nog een fatsoenlijke CPU-koeler kwijt kan. Ik had zelf een tijdje de Noctua NH-U9B SE2 voordat ik 6 schijven had, maar het was of een goede CPU-koeler en geen schijven, of stockkoeler met schijven.
Met de Noctua NH-U9B SE2 zit de voorste ventilator bijna strak tegen de schijven aan waardoor je de schijven niet met SATA en power kabels kan aansluiten.
Je kan ons sowieso niets verwijten, dit is een advies topic, de uiteindelijke verantwoordelijkheid ligt altijd bij de bouwer zelf. Overigens had jouw advies niet zoveel te maken met de kast, alleen met de socket van het moederbord en de betreffende koeler.ErwinJ schreef op donderdag 28 november 2013 @ 07:21:
[...]
Je kan ons ook niks verwijten, er was al ( oa door mij ) aangegeven dat deze koeler niet gaat passen in deze kast als je hem vol wilt benutten.
Er zijn mensen die aangeven aan dat je hem wel passend kan maken, echter dan moet je gaan modden en dat willen de meeste niet.
"Jaap" geeft goed advies alleen bij deze koeler had hij het mis in combo met deze kast vandaar mijn advies het niet te doen.
Als je deze kast vol wilt gebruiken past hij gewoon niet, klaar !! ( verder geen discussie over nodig )
Ook ben ik er nog niet 100% van overtuigd dat het niet zal gaan werken aangezien ik in dit topic http://www.overclock.net/...node-304-owners-club/2100 meerdere systemen zie met een vrij grote tower koeler icm meerdere HDD's. De mening van 1 onervaren systeembouwer is dan voor mij nog niet voldoende. Om in het vervolg beter advies te kunnen geven wil ik graag het naadje van de kous weten. Hier leer zowel ik als de echte tweaker die dit leest meer van.
Echter als het niet past, dan past het natuurlijk niet. Ik zou alleen de discussie wel open willen houden voor de koeler die dan wel passen. Bijvoorbeeld de CM Hyper212?
[ Voor 58% gewijzigd door jaapsander op 28-11-2013 12:29 ]
Andersom inbouwen zou nog eventueel wel een optie zijn, maar ik heb dit niet getest.
Ik denk dat ik maar eens zo'n kastje in handen moet hebben...
Bij mijn Noctua kon ik wel de (push) ventilator eraf halen en dan 6 schijven laten hangen, maar dat is in mijn ogen niet de ideale oplossing.
Bij mijn upgrade naar WSE2012 is mijn Albatron KI 690 met max 2 GB totaal geheugen niet meer genoeg.
Of zijn er tips om hem snel genoeg te houden voor file serving?
HTPC zijn bijna altijd een compromis tussen prestaties, geluid en behuizings grote, en in mijn ervaring, zo lang het goed werkt en stil is, moet je er niet te veel over gaan nadenken.GioStyle schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 21:05:
Bij mijn Noctua kon ik wel de (push) ventilator eraf halen en dan 6 schijven laten hangen, maar dat is in mijn ogen niet de ideale oplossing.
Een NH-U9B SE2 neem ik aan, levert zelfs met een fan nog steeds boven gemiddelde prestaties, ik denk dat het een prima midden weg is tussen wat je wild en wat kan en past.
Persoonlijk zou ik denk ik in deze kast een Cooler Master Hyper 212 EVO kiezen, die is behoorlijk dun en kan in zowel push, pull en push/pull gebruikt worden, en is een prima koeler zeker voor zijn prijs, en eventueel kan als de fan te luid is, die vervangen worden door een stiller model.
Ook is het een optie om de een koeler passief te gebruiken, daar de behuizings fan er recht achter zit, heb jaren gedraaid met een Athlon X2 4600+ met een TDP van 110W, samen met een Scythe Ninja Mini zonder temperatuurs problemen, moest wel mijn kast aan passen daar de 2x 60mm fans wel erg klein waren, en een 120mm een stuk stiller was.
[ Voor 51% gewijzigd door player-x op 02-12-2013 03:48 ]
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Pentium G2120 Boxed | € 59,- | € 59,- |
1 | ASRock B75 Pro3-M | € 52,97 | € 52,97 |
3 | Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB | € 99,73 | € 299,19 |
1 | Cooler Master Force 500 | € 31,50 | € 31,50 |
1 | Corsair CMV16GX3M2A1333C9 | € 122,50 | € 122,50 |
1 | be quiet! Pure Power L7 300W | € 39,52 | € 39,52 |
1 | Kingston SSDNow V300 120GB | € 72,90 | € 72,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 677,58 |
Wat kan ik hieraan verbeteren? Budget +/- €700 Ook ben ik nog niet helemaal thuis in het software gedeelde, kunnen jullie mij hierin adviseren. Ik wil al mijn films, series, foto's enz. streamen naar mijn HTPC, ik wil mijn XBMC database hierop opslaan zodat alle devices met XBMC over dezelfde libary beschikken en eventueel een gameserver draaien voor Minecraft/Emergency 4/CoD4. Ook moet ik me bestanden extern kunnen benaderen via FTP of iets soorts gelijks.
Lijkt mij in veel gevallen een prima oplossing, ik weet niet wat voor CPU jij eronder hebt zitten, maar een low TDP CPU kan makkelijk gekoeld worden met 1 fan.GioStyle schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 21:05:
Ik heb het dan over de schijven.![]()
[ Voor 44% gewijzigd door jaapsander op 02-12-2013 16:07 ]
Ik ben ook sterk aan het overwegen een HTPC samen te stellen, en heb een aantal topics doorgelezen, maar ik zou nog niet helemaal weten wat voor hardware ik aan moet schaffen.
Allereerst, het enige wat ik wil is dat de HTPC 1080p kan streamen met een HDMI aansluiting, opslag hoeft in principe niet (alleen voor OS ofc.)
Zou ik dit kunnen behalen met een Budget van ongeveer 200?
Jahoor, vooral als je tweedehands hardware gaat gebruiken. Mijn HTPC doet dat ook, kostte ongeveer €100, maar zit niet in een mooi kastje. Voorbeelden: V&A aangeboden: 5x Dell Optiplex 760SF C2D-E8400 80GB HDD 2GB DDR2 of V&A aangeboden: Mooie Fujitsu Siemens Esprimo E3510 desktops te koop! (Win 7/8 proof) voldoen al. Wel wil je er waarschijnlijk nog een videokaartje in prikken voor HDMI (indien die systeempjes dat niet hebben): pricewatch: Sapphire Radeon HD 5450 1GB DDR3 PCIE HDMIWkrooshof schreef op maandag 02 december 2013 @ 16:15:
Hallo allemaal,
Ik ben ook sterk aan het overwegen een HTPC samen te stellen, en heb een aantal topics doorgelezen, maar ik zou nog niet helemaal weten wat voor hardware ik aan moet schaffen.
Allereerst, het enige wat ik wil is dat de HTPC 1080p kan streamen met een HDMI aansluiting, opslag hoeft in principe niet (alleen voor OS ofc.)
Zou ik dit kunnen behalen met een Budget van ongeveer 200?
Je kan natuurlijk ook hardware bij elkaar sprokkelen en alles zelf regelen, bovenstaand zijn slechts voorbeelden. Voor OpenElec (XBMC) is een Core Duo al vlot genoeg als er een dedicated videokaart bij zit voor HD film decoderen, 2GB RAM is dan ook zat en een USB stickje voor de installatie is voldoende.
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Met een beperkt budget kun je 2 kanten op. Of je doet alles zo goedkoop mogelijk (zie nuttig advies hierboven). Of investeer in 1 onderdeel van je HTPC en hou de rest zo goedkoop mogelijk. Een HTPC bestaat ongeveer uit de volgende onderdelen:
-behuizing + voeding
-CPU/APU+moederbord+intern geheugen
-opslag
-randapparatuur
Je zou prima in een behuizing met voeding kunnen investeren en de CPU+MB+RAM zo goedkoop mogelijk doen, of juist andersom natuurlijk.
Met nieuwe componenten, zo goedkoop mogelijk, maar zonder in te leveren op kwaliteit kom ik ongeveer op dit:
1 | Intel Pentium G3220 Boxed | € 49,99 | € 49,99 |
1 | ASRock H81M-ITX | € 58,50 | € 58,50 |
1 | In Win BM639B | € 54,99 | € 54,99 |
1 | Logitech K400 Wireless Touch Keyboard | € 28,62 | € 28,62 |
1 | Crucial CT25664BA160BJ | € 19,33 | € 19,33 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 211,43 |
En dan openelec vanaf een usb stickje draaien. Echter heb je hiermee nog geen lokale opslag...
[ Voor 58% gewijzigd door jaapsander op 03-12-2013 09:47 ]
De MS-Tech MC-380, Silverstone Legacy SG02B-F-USB 3.0 en de Apevia X-QPACK Aluminum Case w/ 3 Window Zilver zijn redelijke kasten (maar zeker ook niet meer) om een HTPC mee te maken, als je de huidige kast niet in je kamer kan hebben.
Daarnaast investeer in een Scythe Big Shuriken 2 Rev. B als koeler en een redelijk moderne budget video kaart als in de tweede hands PC geen redelijke in zit, (de meeste AMD 5000 en nVidia 6000 series kaarten of nieuwer voldoen prima) en eventueel wat stille fans als hij te luidruchtig is, een kleine budget SSD is wenselijk voor snelle opstart tijd als het van belang is.
Uiteraard investeren in een bv goede kast is geen slecht plan als je bepaalde onderdelen later wild upgraden.
Dat klopt. Ik had de case al volhangen met Noctua fans en ik had een CPU-koeler van Noctua over, leek me wel mooi 1 geheel, maar helaas.player-x schreef op zondag 01 december 2013 @ 21:07:
[...]
HTPC zijn bijna altijd een compromis tussen prestaties, geluid en behuizings grote, en in mijn ervaring, zo lang het goed werkt en stil is, moet je er niet te veel over gaan nadenken.
Een NH-U9B SE2 neem ik aan, levert zelfs met een fan nog steeds boven gemiddelde prestaties, ik denk dat het een prima midden weg is tussen wat je wild en wat kan en past.
Een G3220, maar ik gebruik de Node 304 als zfs storage bak en niet als htpc.jaapsander schreef op maandag 02 december 2013 @ 16:05:
Lijkt mij in veel gevallen een prima oplossing, ik weet niet wat voor CPU jij eronder hebt zitten, maar een low TDP CPU kan makkelijk gekoeld worden met 1 fan.
Ik gebruik nu gewoon de stockkoeler want het geheel staat toch in de meterkast.
Wat wil ik ermee doen?
- Sandbox omgeving met ESXi waarmee ik diverse linux en/of windows servers kan draaien, om bijvoorbeeld een node.js + mongodb cluster in te zetten. Realistisch genoeg is ca. 8 lightweight VM's genoeg, of 4 wat zwaardere tegelijk.
- Een deel van de storage gebruiken om foto's vanaf mijn PC te backuppen / nas functionaliteit (gaat maar om zo'n 700GB tot 1TB max).
Welke eisen stel ik (op volgorde van belang):
- Zuinig.
- Stil.
- Moet comfortabel 4 VM's kunnen draaien.
- Compact (klein, moet liefst onder/naast/in TV meubel komen).
Wat vind ik totaal niet interessant:
- Hot swappen.
- Rauwe performance.
- Tientallen TB's aan storage. Mijn muziek/film collectie past op één 500GB hdd.
Ik heb even wat zitten zoeken naar wat er nu relevant is en hink een beetje op twee gedachten: Mijn huidige NAS blijven gebruiken puur als backup en één all-in-one server aanschaffen die dienst gaat doen als nas + server.
Het andere alternatief is om een nieuwe nas aan te schaffen (2 of 4 bay, bijv. een Synology DS713+ voor optionele uitbreiding) en de server relatief disk-loos te houden. Dan komt er iets meer nadruk netwerk componenten en zaken zoals LAN teaming.
Voor de all-in-one server heb ik nu een idee:
1 | ASRock C2750D4I | € 356,45 | € 356,45 |
4 | WD Red SATA 6 Gb/s WD40EFRX, 4TB | € 161,89 | € 647,56 |
1 | Fractal Design Node 304 Zwart | € 66,60 | € 66,60 |
4 | Transcend TS1GKR72W6H | € 54,10 | € 216,40 |
1 | Seasonic G-Serie 360Watt | € 57,95 | € 57,95 |
1 | Samsung 840 EVO 120GB | € 80,05 | € 80,05 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.425,01 |
Zou het op prijs stellen als iemand daarop kan schieten. De schijven zijn zo maar een indicatie, wellicht begin ik met twee disks of neem ik een maat kleiner.
Volgens mij is dit een redelijk economische configuratie waar ik ESXi op kan zetten en waar ik zeker een handjevol servers op kan zetten. Enige twijfelpunt is nog hoe ik hier de storage in moet benaderen.
Verder heb je 4x 4TB WD Red genomen, maar wat wil je precies met die disks gaan doen? Ik vraag me namelijk af of de onboard controllers wel de performance kunnen leveren die nodig is, en mogelijk dat je beter een losse controller erbij kan nemen, afhankelijk van je configuratie van je array.
Qua rauwe performance zal een E3 1220 net wat beter zijn, maar wel een stuk hogere TDP (80W vs 20W).
Een heel andere boeg zou zijn om een wat stevigere nas te nemen, en om op server gebied meer te denken aan een Intel NUC / Gigabyte BRIX variant (of zoiets dergelijks), maar dan wordt het een heel andere klasse testserver. Zeker omdat de desktop klasse meestal maar max 16GB ondersteunen.
Idealer zou denk ik zijn om een kleiner / platter kastje dan de Node 304 te gebruiken en puur een mobo + geheugen en een SSD met externe voeding te gebruiken.
Een NUC zou ik dan weer niet zo snel als server in willen zetten. Je loopt dan toch wel vaak tegen beperkingen aan van de NUC, zoals je zelf al opmerkt met o.a. geheugen.
Als het je zou gaan om een heel platte kast met SSD en externe voeding, dan lijkt een build op basis van ene SilverStone PT12 me voor alsnog de beste optie. Extreem plat design, maar helaas voor alsnog alleen op basis van een socket 1155 te gebruiken, aangezien er nog geen plat genoege CPU-koeler te vinden is voor deze behuizing. Voor alsnog is er slechts 1 koeler van Intel te vinden, en die is (voor zover ik kan vinden) alleen voor socket 1155 geschikt, en niet voor 1150.
Je zou dan een build als onderstaand kunnen maken:
1 | Intel Pentium G2120 Boxed | € 59,- | € 59,- |
1 | Intel Desktop Board DQ77KB (bulk/OEM) | € 135,40 | € 135,40 |
1 | Pulse-Eight Internal HDMI-CEC Adapter | € 0,- | € 0,- |
1 | Silverstone SST-PT12B | € 89,64 | € 89,64 |
1 | Intel HTS1155LP | € 21,22 | € 21,22 |
1 | Crucial CT2KIT12864BF160B | € 28,77 | € 28,77 |
1 | Kingston mS200 30GB | € 35,42 | € 35,42 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 369,45 |
Uiteraard is dit slechts een indicatie, en is een ander bord of CPU een meer dan realistische optie. Voordeel van dit bord is dat deze support biedt voor de interne CEC-controller.
Zit nu te kijken naar de LC-1320mi of LC-1340mi, eventueel in combinatie met één van de Avoton bordjes van AsRock. Qua voeding een beetje krap (75W), maar voor dat bedrag is het een goed begin en kan ik hem in de toekomst eventueel nog overbouwen naar een node 304, en er dan ook meer schijven in zetten.
Mijn htpc bestaat nu uit:
1 | AMD A8-5600K Black Edition | € 79,30 | € 79,30 |
1 | MSI FM2-A75IA-E53 | € 72,60 | € 72,60 |
2 | WD Green WD20EZRX, 2TB | € 70,95 | € 141,90 |
1 | WD Green WD30EZRX, 3TB | € 94,95 | € 94,95 |
1 | Fractal Design Node 304 Zwart | € 65,60 | € 65,60 |
1 | Scythe Shuriken Rev. B | € 22,95 | € 22,95 |
1 | Corsair Vengeance LP CML4GX3M2A1600C9 | € 43,- | € 43,- |
1 | Seasonic G-Serie 360Watt | € 54,99 | € 54,99 |
1 | Samsung 840 series Pro 128GB | € 113,44 | € 113,44 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 688,73 |
Het doel word ( indien zover mogelijk ) dat deze setup stiller word en dat ik eventueel de tv kast waar hij nu instaat het klepdeurtje van kan dicht doen.
Als ik dit nu doe gaat mijn cpu fan harder draaien en hoor je hem als de tv uitstaat, omdat er uiteraard te weinig flow is. Aan de achterkant van de kast is wel een opening D150mm.
Nu met de klep gedeeltelijk open hoor ik hem ook en dat stoort mij soms.
De hdd gaan vervangen worden door 2 4TB:
2 | Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB | € 133,- | € 266,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 266,- |
1 hdd minder en 1 gb meer en minder Watt en warmte. ( moet mijn ruimte toch vergroten )
Ik ben nog aan het zoeken maar als jullie tips hebben hoor ik het graag.
Oh ja, en een groter gat maken in de kast krijg ik er niet door bij mijn vrouwtje
1 | Intel Pentium G3220 Boxed | € 49,89 | € 49,89 |
1 | ASRock Z87 Extreme6 | € 144,70 | € 144,70 |
1 | Hitachi Travelstar 5K1000, 1TB | € 55,90 | € 55,90 |
1 | WD Green WD40EZRX, 4TB | € 135,- | € 135,- |
1 | Fractal Design Define R4 Pearl Black | € 84,04 | € 84,04 |
1 | Scythe Mugen 4 PCGH Edition | € 35,- | € 35,- |
7 | Thermalright TY-147 PWM, 140mm | € 7,26 | € 50,82 |
1 | Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU | € 105,54 | € 105,54 |
1 | Samsung 840 EVO 120GB | € 79,50 | € 79,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 795,38 |
Waar ik nog aan twijfel is hoeveel vermogen ik nodig heb voor de voeding. Ik twijfel tussen een 360 Watt en een 550 Watt voeding. Uiteindelijk wil ik langzamerhand uitbreiden naar in totaal 8 WD GREEN HDD's.
1 | Cooler Master VS V550S | € 77,70 | € 77,70 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 132,69 |
Maar volgens mij is 550 Watt te veel, want als mijn berekening klopt zit ik aan een totaal vermogen, met 8 WD GREEN's, van 283 Watt maximaal.
Processor 54W / Moederbord 108W / 2.5" HDD 1.6W / 3.5 WD GREEN (8*) 4.5W (36W) / CPU FAN 10W? / Fan (7*) 5W? (35W?) / RAM (2*) ? / Voeding 36W (10% verlies) / SSD 2.4W.
PS tips zijn zeer welkom...
Ten eerste is het belangrijk om te identificeren wat je nu precies hoort. Met de klep dicht gaat de CPU fan harder draaien? Of is het de voeding? Wat zijn je bios instellingen? Wat is je target temperatuur? Je kunt prima de target op 50 graden zetten. Op wat voor stand heb je de casefans nu staan (de node heeft een fancontroller)? En door deze 1 tandje hoger te zetten wordt het systeem stiller?ErwinJ schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 10:37:
Ff wat meer advies nodig
Mijn htpc bestaat nu uit:
# Product Prijs Subtotaal 1 AMD A8-5600K Black Edition € 79,30 € 79,30 1 MSI FM2-A75IA-E53 € 72,60 € 72,60 2 WD Green WD20EZRX, 2TB € 70,95 € 141,90 1 WD Green WD30EZRX, 3TB € 94,95 € 94,95 1 Fractal Design Node 304 Zwart € 65,60 € 65,60 1 Scythe Shuriken Rev. B € 22,95 € 22,95 1 Corsair Vengeance LP CML4GX3M2A1600C9 € 43,- € 43,- 1 Seasonic G-Serie 360Watt € 54,99 € 54,99 1 Samsung 840 series Pro 128GB € 113,44 € 113,44 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 688,73
Het doel word ( indien zover mogelijk ) dat deze setup stiller word en dat ik eventueel de tv kast waar hij nu instaat het klepdeurtje van kan dicht doen.
Als ik dit nu doe gaat mijn cpu fan harder draaien en hoor je hem als de tv uitstaat, omdat er uiteraard te weinig flow is. Aan de achterkant van de kast is wel een opening D150mm.
Nu met de klep gedeeltelijk open hoor ik hem ook en dat stoort mij soms.
De hdd gaan vervangen worden door 2 4TB:
# Product Prijs Subtotaal 2 Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB € 133,- € 266,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 266,-
1 hdd minder en 1 gb meer en minder Watt en warmte. ( moet mijn ruimte toch vergroten )
Ik ben nog aan het zoeken maar als jullie tips hebben hoor ik het graag.
Oh ja, en een groter gat maken in de kast krijg ik er niet door bij mijn vrouwtje
Verder kun je tweaken wat je wilt, maar in een totaal afgesloten ruimte zal de HTPC altijd steeds meer lawaai beginnen te maken. Vergelijk het met een auto: hij kan compleet nieuw zijn en een goede radiator hebben, maar wanneer je er mee heuvel op rijd bij 50 graden zal hij oververhitten.
Waar je dus de grootste winst kan pakken is óf het afvoeren van warme lucht, zodat het niet opbouwt in de kast óf het aanvoeren van koude lucht. Ik weet niet hoe je kastje er nu uit ziet, maar is aan de achterkant niet wat te knutselen? 1 HDD weglaten zal geen enorme invloed hebben.
Ik neem aan dat je dat moederbord hebt gekocht met het oog op de 10 Sata aansluitingen? Dit moederbord is ongeveer 90 euro duurder dan een standaard moederbord. Je kan (een gedeelte van) dit geld ook besteden aan een losse controller met minimaal 4 SATA poorten? Bijvoorbeeld pricewatch: Highpoint Rocket 640LZhadox schreef op maandag 13 januari 2014 @ 17:48:
Dankzij player-x heb ik voor mezelf een mediaserver samengesteld. De server die ik zou willen bouwen bestaat uit de volgende onderdelen:
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Pentium G3220 Boxed € 49,89 € 49,89 1 ASRock Z87 Extreme6 € 144,70 € 144,70 1 Hitachi Travelstar 5K1000, 1TB € 55,90 € 55,90 1 WD Green WD40EZRX, 4TB € 135,- € 135,- 1 Fractal Design Define R4 Pearl Black € 84,04 € 84,04 1 Scythe Mugen 4 PCGH Edition € 35,- € 35,- 7 Thermalright TY-147 PWM, 140mm € 7,26 € 50,82 1 Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU € 105,54 € 105,54 1 Seasonic G-Serie 360Watt € 54,99 € 54,99 1 Samsung 840 EVO 120GB € 79,50 € 79,50 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 795,38
Waar ik nog aan twijfel is hoeveel vermogen ik nodig heb voor de voeding. Ik twijfel tussen een 360 Watt en een 550 Watt voeding. Uiteindelijk wil ik langzamerhand uitbreiden naar in totaal 8 WD GREEN HDD's.
# Product Prijs Subtotaal 1 Cooler Master VS V550S € 77,70 € 77,70 1 Seasonic G-Serie 360Watt € 54,99 € 54,99 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 132,69
Maar volgens mij is 550 Watt te veel, want als mijn berekening klopt zit ik aan een totaal vermogen, met 8 WD GREEN's, van 283 Watt maximaal.
Processor 54W / Moederbord 108W / 2.5" HDD 1.6W / 3.5 WD GREEN (8*) 4.5W (36W) / CPU FAN 10W? / Fan (7*) 5W? (35W?) / RAM (2*) ? / Voeding 36W (10% verlies) / SSD 2.4W.
PS tips zijn zeer welkom...
Verder is een Mugen 4 leuk als je zo stil mogelijk wilt met je high end processor, maar op een G3220 is het behoorlijke overkill. Je hebt wel de mogelijkheid om passief te gaan, maar met 7 (!) casefans is dat natuurlijk onzin. Een goedkopere koeler (of misschien zelfs wel de stock koeler) is al meer dan prima. Verder is 7 casefans natuurlijk wel heel veel van het goede. De case heeft zelf ook al een paar prima fans meegeleverd. En nogmaals, zelfs met een hele batterij aan HDD's zal dit systeem nooit meer dan 300W gaan verbruiken. Een mid-range gamepc (met een videokaart) zal al snel meer verbruiken en dus meer warmte produceren. Hier hoeven ook geen 7 casefans in...
Kom ik op je vraag. Het systeem zal prima z'n werk doen met die 360W seasonic voeding. Je verbruiksinschattingen zijn nogal ruim. Reken voor de HDD's bij het opspinnen een piekbelasting van 10W (is 80W totaal) en voor de rest van het systeem 100W (is nog steeds een ruime inschatting). En vergeet niet dat dit een theoretische piekbelasting is, in de praktijk zal dit nooit voorkomen.
Overigens moet je het verlies van de voeding niet aftrekken van het totaal te leveren vermogen. Een goede 360W voeding kan makkelijk 360W aan je systeem leveren, alleen trekt hij dan iets minder dan 400W uit het stopcontact (afhankelijk van de efficiëntie).
Ja hoor, moet geen probleem zijn, zolang HP maar FreeNAS drivers heeft.brend5 schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 16:34:
Is het mogelijk om een HP NC360T pci-e twee poorts gigabit serveradapter in een zelfbouw homeserver/nas te hangen waar freeNAS op draait?
Ik heb hetzelfde kaartje ook gebruikt en hij werkt gewoon. Het is een Intel chip en die werken vaak gewoon in een keer.brend5 schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 16:34:
Is het mogelijk om een HP NC360T pci-e twee poorts gigabit serveradapter in een zelfbouw homeserver/nas te hangen waar freeNAS op draait?
Ik denk eraan om een HTPC in mekaar te steken.
Hij zal enkel geburikt worden om films/series af te spelen. Ik zou er graag PLEX op installeren, en video (720p en 1080p) afspelen via het netwerk, normaal gezien via UTP, maar misschien voor de zekerheid eventueel later de mogelijkheid om via WIFI te werken. De opslag van de media moet niet op de htpc.
Passen deze onderdelen bij mekaar, is dit hiervoor goed genoeg of raad je me iets anders aan?
Prijs en geluid zijn de grootste factoren om rekening mee te houden, als er 50€ minder kan betaald worden, zoveel te beter. Ook wil ik graag zo min mogelijk lawaai. Hij zou in principe niet te horen mogen zijn.
1 | AMD A6-6400K Boxed | € 52,04 | € 52,04 |
1 | ASRock FM2A88M Extreme4+ retail | € 53,- | € 53,- |
1 | Epsilon EC-HTPC-1 | € 54,90 | € 54,90 |
1 | Crucial CT51264BA160BJ | € 32,- | € 32,- |
1 | be quiet! System Power 7 300W | € 32,- | € 32,- |
1 | Crucial 2.5" M500 120GB | € 65,50 | € 65,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 312,39 |
Ziet er goed uit, alleen persoonlijk zou ik de Gigabyte F2A88XM-D3H mobo nemen, die heeft de betere audio chip, niet heel belangrijk voor video daar die rechtstreeks via de S/PDIF word gestuurd zonder dat de audio chip er iets mee doet.ughhgu schreef op zondag 26 januari 2014 @ 21:31:
is dit hiervoor goed genoeg of raad je me iets anders aan?
Maar analoog is de ALC889 veel beter dan de ACL892, 110db vs 90db signaal/ruisverhouding, maar dit is natuurlijk ook afhankelijk van de rest van de audio componenten, en als analoog gebruikt word.
Daarnaast is de keuze voor een FM2+ bord een goede, naast de betere chipset, daar die de upgrade naar een goedkope Kaveri APU open laat als die uit komen.
1 | AMD A6-6400K Boxed | € 51,- | € 51,- |
1 | ASRock FM2A75M Pro4+ | € 51,03 | € 51,03 |
1 | Silverstone Milo ML04 | € 67,- | € 67,- |
1 | Logitech K400 Wireless Touch Keyboard | € 31,47 | € 31,47 |
1 | Crucial CT51264BA160BJ | € 32,- | € 32,- |
1 | Samsung 840 EVO 120GB | € 76,45 | € 76,45 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 363,90 |
Was het idee, alleen twijfel ik over de grootte van de SSD.
Ik denk dat ie kleiner kan. Ik wil hier Windows 8 opzetten met XBMC.
Ik zat ook te denken om mogelijk 8gb RAM te nemen zodat ik hier standaard een minecraft server op kan draaien.
En ik vroeg me af of jullie nog ideeën of tips hebben.
De voeding gaat niet passen, daar moet je een SFX variant voor hebben.ughhgu schreef op zondag 26 januari 2014 @ 21:31:
Beste,
Ik denk eraan om een HTPC in mekaar te steken.
Hij zal enkel geburikt worden om films/series af te spelen. Ik zou er graag PLEX op installeren, en video (720p en 1080p) afspelen via het netwerk, normaal gezien via UTP, maar misschien voor de zekerheid eventueel later de mogelijkheid om via WIFI te werken. De opslag van de media moet niet op de htpc.
Passen deze onderdelen bij mekaar, is dit hiervoor goed genoeg of raad je me iets anders aan?
Prijs en geluid zijn de grootste factoren om rekening mee te houden, als er 50€ minder kan betaald worden, zoveel te beter. Ook wil ik graag zo min mogelijk lawaai. Hij zou in principe niet te horen mogen zijn.
# Product Prijs Subtotaal 1 AMD A6-6400K Boxed € 52,04 € 52,04 1 ASRock FM2A88M Extreme4+ retail € 53,- € 53,- 1 Epsilon EC-HTPC-1 € 54,90 € 54,90 1 Scythe Shuriken Rev. B € 22,95 € 22,95 1 Crucial CT51264BA160BJ € 32,- € 32,- 1 be quiet! System Power 7 300W € 32,- € 32,- 1 Crucial 2.5" M500 120GB € 65,50 € 65,50 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 312,39
Prima setup. Je zou inderdaad prima uit de voeten kunnen met een 64GB SSD, echter zijn 120GB SSD's een stuk beter qua prijs/GB. Als je iets wil besparen kun je voor een Crucial m500 gaan, deze heeft op het moment een erg goede prijs en doet qua prestaties niet veel onder voor de samsung.Awaken1 schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 12:49:
Ik was zelf ook aan het kijken om een HTPC te bouwen in plaats van mijn huidige nas+Raspberry Pi.
# Product Prijs Subtotaal 1 AMD A6-6400K Boxed € 51,- € 51,- 1 ASRock FM2A75M Pro4+ € 51,03 € 51,03 1 Silverstone Milo ML04 € 67,- € 67,- 1 Scythe Shuriken Rev. B € 22,95 € 22,95 1 Logitech K400 Wireless Touch Keyboard € 31,47 € 31,47 1 Crucial CT51264BA160BJ € 32,- € 32,- 1 be quiet! System Power 7 300W € 32,- € 32,- 1 Samsung 840 EVO 120GB € 76,45 € 76,45 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 363,90
Was het idee, alleen twijfel ik over de grootte van de SSD.
Ik denk dat ie kleiner kan. Ik wil hier Windows 8 opzetten met XBMC.
Ik zat ook te denken om mogelijk 8gb RAM te nemen zodat ik hier standaard een minecraft server op kan draaien.
En ik vroeg me af of jullie nog ideeën of tips hebben.
Verder weet ik niet veel meer over je a/v situatie dus zou hier ook geen tips over kunnen geven.
[ Voor 35% gewijzigd door jaapsander op 05-02-2014 13:25 ]
Waar ik hem voor wil gebruiken:
- XBMC - Afspelen van alle media op mijn NAS (Synology 413, 4x 3TB in SHR)
- XBMC - online video's van Youtube en co.
- XBMC - soepel draaien van skins als Aeon Nox en Aeon MQ5
- Uitzending Gemist / NL Ziet / Journaal 24, NOS live stream Champions League
- Afspelen van enkele Dvd's en Blu-Rays
- Windows Live Mail / ander mailprogramma
- evt. Football Manager 2014 (geen noodzaak)
- evt. Facebook
- evt. Simpele spelletjes à la Farm Frenzy, Cut the Rope
- evt. een wat uitgebreider spel (geen noodzaak)
- Hij moet "bestuurbaar" zijn met mijn Logitech Harmony One
- Full HD, met in elk geval mogelijkheid tot 3D, wanneer ik ooit zo'n tv zou kopen
- Dolby True HD en DTS HD
1 | AMD A10-6700 Boxed | € 120,- | € 120,- |
1 | AMD A10-7700K Black Edition | € 139,50 | € 139,50 |
1 | Gigabyte F2A88X-D3H | € 65,25 | € 65,25 |
1 | Gigabyte F2A88XM-D3H | € 56,50 | € 56,50 |
1 | Epsilon EC-HTPC-1 | € 48,70 | € 48,70 |
1 | LG BH16NS40 Retail Zwart | € 68,90 | € 68,90 |
1 | LG GH24NS95 Zwart | € 15,52 | € 15,52 |
1 | Samsung 840 EVO 120GB | € 76,45 | € 76,45 |
1 | Samsung 840 EVO 250GB | € 139,50 | € 139,50 |
1 | APC Back-UPS Power-Saving ES 8 outlet 700VA | € 83,80 | € 83,80 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 837,07 |
- Processor: AMD, uit de A10 serie. Snel, toekomstgericht, geschikt voor alle htpc-taken. Nadeel: wel wat duurder dan de A6/A8-modellen. FM2+ lijkt me toekomstgerichter. Zou ik wat missen met een FM2 processor? (Of met een A8 of Intel i3/i5 bijvoorbeeld?)
- Opslag: Samsung 840 EVO SSD. Overwegend goede recensies en prestaties; snel en betrouwbaar. Ik twijfel tussen 120GB en 250GB. (Kleiner stond niet meer in de PW.) Ik heb een NAS met 4 x 3TB in SHR; voor de totale media-opslag hoef ik het dus niet te doen, daarom dus ook geen HDD. Is 120GB voor een normale htpc voldoende, of toch te krap?
- Moederbord: A88, met voldoende aansluitingen, kwaliteit en toekomstgerichtheid (m.a.w. HDMI, meerkanaals audio, gigabit netwerk, 4 ramslots, etc.) lijkt me de Gigabyte F2A88X-D3H (ATX) of Gigabyte F2A88XM-D3H (micro-ATX). Asrock biedt moederborden met soortgelijke functionaliteit. Ik weet niet goed of dit merk ook dezelfde kwaliteit biedt.
- RAM: Hier weet ik niet zoveel van. Ik meen dat je lage(re) timings wilt hebben, maar verder is het vooral een kwestie van de klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt. Vandaag las ik een artikel over dubbele rang geheugen. Het zou een paar procent verbetering geven, maar lastig te vinden zijn, omdat er eigenlijk niet mee geadverteerd wordt. Verder weet ik niet of het voor een htpc überhaupt iets uitmaakt.
- Processorkoeling: Scythe Shuriken Rev. B. Dit is een koeler die vaak aangeraden wordt en die ik vaker voorbij zie komen, met louter positieve reviews, zover ik me herinner.
- DVD/Blu-Ray: Momenteel wordt er weinig tot niks meer gekocht en dus vervalt de grote noodzaak, maar het lijkt me wel handig om er toch nog een disc-drive in te hebben. Beide LG's zijn niet heel duur.
- De UPS: Vooral voor mijn NAS, maar ook de andere apparaten kunnen natuurlijk profiteren van een continue stroomtoevoer.
- Ik mis nog een geschikte PSU, maar dat zal ook van de kast afhangen.
- Behuizing: Origen AE maakt supermooie kasten, maar is ook veel te duur. Daarna keek ik bij Silverstone, maar ook dat merk is nog best prijzig. Nu lijkt de Epsilon-behuizing me best mooi. Grootste eis is dus dat hij aan/uit kan met de Logitech afstandsbediening. Dit is natuurlijk via CEC te omzeilen, maar direct via de Logitech Harmony One lijkt me beter/handiger. Klopt dat?
- Toetsenbord/muis: nog niet echt in verdiept.
Your Friendly Neighborhood Moderator
1 | AMD A10-7850K Black Edition | € 169,90 | € 169,90 |
1 | Gigabyte F2A88XM-D3H | € 57,- | € 57,- |
1 | Epsilon EC-HTPC-1 | € 48,70 | € 48,70 |
1 | Microsoft Windows 8.1 NL OEM | € 82,95 | € 82,95 |
1 | Logitech All-in-One Keyboard TK820 | € 84,95 | € 84,95 |
1 | Kingston HyperX Beast KHX24C11T3K2/8X | € 82,50 | € 82,50 |
1 | LG BH16NS40 Retail Zwart | € 68,90 | € 68,90 |
1 | Samsung 840 EVO 120GB | € 76,36 | € 76,36 |
1 | APC Back-UPS Power-Saving ES 8 outlet 700VA | € 84,72 | € 84,72 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 810,93 |
Daarbij vraag ik me nog steeds de volgende dingen af:
- Waarschijnlijk zijn mijn processor en RAM pure overkill. FM2+ socket lijkt me voor de komende jaren wel fijn, maar daar kunnen nu natuurlijk ook FM2 processors in. Met welke processor en welke RAM win ik op prijs, maar verlies ik zo min mogelijk op prestaties?
- Zou deze PSU voldoen?
- Ondersteunt deze combinatie van kast+moederbord een volledig functionerende AAN/UIT via een Logitech Harmony One?
- De Epsilonkast is niet zo heel groot. Passen al mijn onderdelen er goed in? Zijn er casefans nodig?
- Dit is natuurlijk een heel dure configuratie. Waar kan ik op een zinnige manier veel geld mee besparen?
- HDMI, Full HD, Dolby True HD, DTS HD, evt 3D
- Afspelen van alle media op mijn NAS (Synology 413)
- XBMC met alle toeters en bellen, Uitzendig Gemist, NOS Live Streams, etc
- Skype - (eventueel, want losse camera nodig)
- Hij moet "bestuurbaar" zijn met mijn Logitech Harmony One
[ Voor 4% gewijzigd door Jorgen op 09-02-2014 18:42 ]
PSU is ruim zat
De Epsilon is dacht ik voorzien van hardware voor de aan/uit schakelaar te bedienen, en dus zou het moeten werken (de remote is ondergeschikt, het gaat om de hardware in de kast. Mogelijk dat iemand hier met ervaring met de case wat over kan roepen, aangezien ik deze zelf nog niet heb gezien van binnen).
Volgens mij past alles prima in deze case.
Wil je gaan bezuinigen, dan zou ik beginnen met de APC eruit te gooien. In de praktijk zal je deze misschien 2 a 3 keer per jaar echt eens gebruiken, en dan ook alleen maar om je systeem uit te zetten, want langdurig doorkijken gaat er niet mee lukken als je zowel je HTPC als je TV ermee moet voeden.
Daarnaast is 120GB SSD wel erg veel, tenzij je wat meer intensief gaat gamen. Hetzelfde geldt voor Windows 8.1 wat ook alleen meerwaarde is als je wilt gaan gamen. Laat je de eis van games varen, dan kan je ook prima af met een USB3-stick ipv SSD met OpenElec in plaats van Windows 8.1. Let wel dat Skype icm OpenElec nog niet functioneert. Datzelfde geldt voor Skype in combinatie met XBMC via een addon-achtige functionaliteit. Hier wordt al heel lang aan gewerkt, maar helaas nog steeds niet operationeel. Wel kun je via de applauncher vanuit XBMC direct Skype aanroepen, maar echt praktisch is het in gebruik nog niet echt imho.
Verder heb je een BD-writer opgenomen, maar hoe vaak ga je dit in de praktijk gebruiken? Ik gebruik zelfs de lees-functionaliteit al niet, en heb al in geen jaren meer behoefte gehad aan Dvd's wegschrijven. Laat staan BRs. Vervangen voor een BR-speler lijkt me logischer.
De A10 is ook alleen met gaming nuttig, dus kies je ervoor dit te laten vallen, dan scheelt je dat ook weer het nodige. Een A6 kan ook alles net zo goed doen voor HTPC-doeleinden, en ook daar kan je nog best wel wat mee gamen. De genoemde games als cut-the-rope werken prima.
8GB HyperX Beast is zwaar overdreven. 4GB DDR3-1600 is (icm een A6) prima.
Voor de besturing zou ik een CEC-adapter adviseren. Dan kan je via je receiver of TV je HTPC bedienen met de remote van je TV of receiver, ook al is dat via een Harmony.
Een stille aanrader is de: Seasonic SS-300SFD Active PFC
Een ander alternatief is een PicoPSU
Aangezien je er in de PW niet op kunt zoeken: weten jullie of er andere kasten zijn die aan mijn eis (AAN/UIT via AB) voldoen? (Google levert mij niet echt nuttige links op.)
Kijk eens op Soundgraph.com. Dit is de fabrikant van de iMon producten, die deze functionaliteit bieden. Veel case-producenten, zoals SilverStone en Zalman, maken gebruik van hun hardware (maar niet allemaal) dus daar kan je dan op zoeken. Helaas is het niet een heel goedkope oplossing, maar het werkt wel perfectJorgen schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 23:11:
Bedankt voor jullie reacties.
Aangezien je er in de PW niet op kunt zoeken: weten jullie of er andere kasten zijn die aan mijn eis (AAN/UIT via AB) voldoen? (Google levert mij niet echt nuttige links op.)

V.w.b. de UPS, die wil ik niet (perse) gaan gebruiken voor de htpc, maar juist voor de al aanwezige NAS. Wellicht had ik die dus niet in het boodschappenlijstje moeten zetten.
Ik had trouwens ook begrepen dat er meerdere redenen zijn om wel voor een A10-processor van AMD te kiezen. Nu heb ik de snelste/meeste uitgebreide variant in mijn wenslijstje gezet, maar er zijn vast wel meer geschikte te vinden.
RAM vond ik ook erg moeilijk om te kiezen. Ik heb al jaren 4GB in mijn laptop zitten en dacht er daarom om om nu naar 8GB te gaan, maar als ik jou begrijp, dan is dat dus niet noodzakelijk.
Zal als mediaspeler gebruikt worden, maar ook als mediaserver met sabnzbd, sickbeard, couchpotato etc. Misschien dat ik domoticz er ook op draai of dat ik die op mijn oude htpc laat draaien.
Opzet :
Case : OrigenAE S21T
Moederbord : Asus P9X79-E WS
Processor : Intel Core i5? Voldoende?
Geheugen : 8gb? Of meer?
Voeding : 600 Watt
Opslag : 8 * 4tb wd red (in bezit)
: 2 * 250gb samsung ssd tbv os
: 2 * 120gb ssd transcend tbv temp (in bezit)
Videokaart : ?
Tuner : Digital Devices tuner met ci en addon. Ziggo smartcard uitvoering.
Blu-ray : ?
Mis ik nu nog iets?
Koeling voor de kast? Processor?
Os wordt win7 of win8. Beide licenties heb ik met mediacenter. Xbmc wil ik gebruiken als front end.
* player-x denkt dat je huiswerk nog eens goed moet over doen, want deze hardware keuzes heeft weinig met jouw doel te maken, zou zeggen start nog eens met het goed doorlezen van de openings post van deze guide.Zero2Cool schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 08:52:
Ik ben bezig om mijn htpc samen te stellen.
Opzet :
[...]
Ik heb voor deze hardware gekozen omdat de machine 24/7 aan staat. Dit bord is bijvoorbeeld gebouwd voor een workstation. Vanwege de tuners en extra videokaarten had ik ook graag een moederbord met veel slots. Heb een losse raid controller tbv de 8 4tb disken.player-x schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 10:23:
[...]
* player-x denkt dat je huiswerk nog eens goed moet over doen, want deze hardware keuzes heeft weinig met jouw doel te maken, zou zeggen start nog eens met het goed doorlezen van de openings post van deze guide.
2 x x16 slot
1 x x8 slot
2 x x1 slot
Dit is het minimale aantal slots dat ik nodig heb.
Daarnaast is onboard raid (4 x sata 600) een vereiste.
Waar heb je dat allemaal voor nodig, en waarom alles in een apparaat ipv losse server en HTPC, of een server in een gewone kast ergens weg gewerkt met lange kabels.Zero2Cool schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 15:50:
2 x x16 slot
1 x x8 slot
2 x x1 slot
Dit is het minimale aantal slots dat ik nodig heb.
Waar heb je 4x SATA 600 voor nodig in een HTPC/server?Daarnaast is onboard raid (4 x sata 600) een vereiste.
Omschrijf eens goed wat je doel is en welke OS je wild gebruiken.
Een of twee videokaartenplayer-x schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 19:56:
[...]
Waar heb je dat allemaal voor nodig, en waarom alles in een apparaat ipv losse server en HTPC, of een server in een gewone kast ergens weg gewerkt met lange kabels.
[...]
Waar heb je 4x SATA 600 voor nodig in een HTPC/server?
Omschrijf eens goed wat je doel is en welke OS je wild gebruiken.
Twee duo tuners
Een of twee raidcontrollers
Onboard wil ik de 4 ssd's zetten. Die heb ik toch al. Machine wordt gebruikt als htpc, server en gamebak. Weet dat je alles los kan trekken, maar dat wil ik niet
Een machine met veel storage waar ik mee download en wat games op kan spelen.
Os wordt gewoon win7 of win8.
1 | AMD A8-7600 Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Gigabyte F2A88XM-D3H | € 56,70 | € 56,70 |
1 | MS-Tech MC-380 | € 60,30 | € 60,30 |
1 | Microsoft Windows 8.1 NL OEM | € 82,95 | € 82,95 |
1 | Logitech All-in-One Keyboard TK820 | € 83,95 | € 83,95 |
1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 60,94 | € 60,94 |
1 | LG BH16NS40 Retail Zwart | € 68,84 | € 68,84 |
1 | Samsung 840 EVO 120GB | € 74,99 | € 74,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 543,62 |
Ik heb de volgende aanpassingen gedaan:
- Iets grotere behuizing (t.o.v. de Epsilon): in de hoop op beter passen van de onderdelen en een stillere ATX-voeding
- ATX bord, ipv micro-ATX
- Goedkoper geheugen: Goedkoopste 1600 geheugen. 1866 geheugen kost maar € 6 meer.
- AMD A8-7600: komt dit kwartaal beschikbaar. Leek me a.d.h.v. deze review een interessante processor. Ook hier aangemerkt als zeer interessant.
- DVD/Bluray en toetsenbord maken de prijs een stuk hoger. Ik weet nog niet of ik die uiteindelijk zal kopen.
- Is er nog een extra casefan nodig?
- Nog geen CEC adapter opgenomen. Ik wil het eerst zo met mijn Harmony One proberen, als dat kan.
[ Voor 16% gewijzigd door Jorgen op 20-02-2014 22:55 ]
1 | AMD A8-6600K Boxed | € 84,94 | € 84,94 |
1 | ASRock FM2A88X-ITX+ | € 80,95 | € 80,95 |
1 | MS-Tech MC-80BL/120W | € 103,95 | € 103,95 |
1 | Sandisk X110 mSATA 32GB | € 40,65 | € 40,65 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 310,49 |
Geheugen heb ik nog hier liggen en opslag heb ik een aparte server voor. De mSATA ssd zal ipv de WiFi kaart op het mobotje moeten gaan komen. Er zal verder geen DVD drive opkomen, maar heb wel voor deze behuizing gekozen vanwege de "onboard" IR.
Nu heb in deze opstelling echter wel de vraag of de 120watt voeding die in de behuizing zit wel genoeg zou zijn voor deze opstelling?
Ik denk van wel.Ijsklont schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 02:49:
Nu heb in deze opstelling echter wel de vraag of de 120watt voeding die in de behuizing zit wel genoeg zou zijn voor deze opstelling?
Ziet er voor de rest prima uit
| Cowsmology | Met een hamer past alles, met ducktape plakt alles |
Het geheugen wat ik er trouwens in ga prikken is 4GB DDR3 van Kingston en het systeem moet XBMC gaan draaien (XBMCbuntu naar alle waarschijnlijkheid)
IN:
Line-IN,
Coax-antenne
Component (Rood, groen, blauw)
UIT:
hoofdtelefoon
SCART
SP/DIF optical
Dat betekent dat ik met mijn gekozen moederbord waarschijnlijk geen verbinding kan maken met de geluidsset. Ik heb ook nog geen andere manier gevonden om ze aan te sluiten. Moet ik daarvoor toch een geluidskaart aanschaffen (die in de PW niet met component te vinden zijn) of een convertor kopen om van HDMI, oid naar component te gaan?
Alternatief is de line-out van je HTPC naar de geluidsset te brengen (en uiteraard beeld via HDMI naar de TV toe), maar dan is een upgrade van de geluidskaart waarschijnlijk wel een meerwaarde, alhoewel gegeven de beperkte in- en outputs je jezelf de vraag kan stellen hoeveel meerwaarde je dat gaat opleveren. Dat is uiteraard beperkt door de kwaliteit van je geluids-set. Gezien er geen optical in op zit, maar wel optical out lijkt het me geen high-end amp te zijn, maar eerder een (zeer) oud model
Misschien een "stomme"vraag.
Heeft het nut om mijn htpc met een Amd A8 en een Itx bordje een videokaart bij te prikken ?
Zou ik hier een betere doorvoer van kwaliteit beeld en geluid mee krijgen via Hdmi ?
Op dit moment is mijn htpc aangesloten op een HK BDS330 en zolang deze blijft aanstaan heb ik geen problemen, maar als ik deze uitzet en weer aan, en weer op het hdmi kanaal zet flikkert mijn beeld in alle kleuren op de tv.
Dit doet ie ongeveer een minuut en dan gaat ie op zwart en geeft deze aan dat hij geen signaal meer krijgt.
Dan moet ik de Hdmi stekker uitrekken bij de tv en weer in, Xbmc afsluiten en het is weer goed.
Setup nu:
htpc hdmi -----> puls-eight adapter cec ----> HK BDS330 Hdmi in ------> BDS330 Hdmi out ----> TV
[ Voor 10% gewijzigd door ErwinJ op 28-03-2014 08:04 ]
Geen idee, maar wat je kan proberen is of je het probleem oplost als je je A/V componenten aansluit op bv je gewone PC of laptop met HDMI uit.ErwinJ schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 08:03:
Dit doet ie ongeveer een minuut en dan gaat ie op zwart en geeft deze aan dat hij geen signaal meer krijgt.
Dan moet ik de Hdmi stekker uitrekken bij de tv en weer in, Xbmc afsluiten en het is weer goed.
Verdwijnt het probleem dan kan je of garantie vragen op je bordje of een video kaartje kopen om het op te lossen, bv deze, maar er zijn vele andere.
Lijkt me eerder een driver-probleem. Je kan er uiteraard wel een kaartje in prikken, maar voor HTPC-doeleinden zou dat absoluut niet nodig moeten zijn.ErwinJ schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 08:03:
Heren,
Misschien een "stomme"vraag.
Heeft het nut om mijn htpc met een Amd A8 en een Itx bordje een videokaart bij te prikken ?
Zou ik hier een betere doorvoer van kwaliteit beeld en geluid mee krijgen via Hdmi ?
Op dit moment is mijn htpc aangesloten op een HK BDS330 en zolang deze blijft aanstaan heb ik geen problemen, maar als ik deze uitzet en weer aan, en weer op het hdmi kanaal zet flikkert mijn beeld in alle kleuren op de tv.
Setup nu:
htpc hdmi -----> puls-eight adapter cec ----> HK BDS330 Hdmi in ------> BDS330 Hdmi out ----> TV
En als de Htpc rechtstreeks via de Hdmi met de tv loopt heb ik het probleem niet, echter dan heb ik niet dit mooie geluid
Je kan altijd nog de S/PDIF aansluiting gebruiken voor je geluid, dat werkt ook prima.ErwinJ schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 13:18:
En als de Htpc rechtstreeks via de Hdmi met de tv loopt heb ik het probleem niet, echter dan heb ik niet dit mooie geluid.
Hoeft niet perse, kan ook gewoon een combinatie zijn van de mobo's HDMI en de versterker, dat mogelijk kan worden opgelost met een andere video kaart, daar het een standby/resume probleem is.kroegtijger schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 13:35:
Dan zou ik het toch eens in de receiver gaan zoeken eigenlijk. Gezien dat het wel goed gaat als je m direct aan de TV aansluit lijkt dat me de meest logische plek
Zo als ik eerder zij, test het uit met andere computer.
Uiteraard hoeft het niet per sé... Het kan zelfs nog iets simpels als de bekabeling blijken te zijn... Ik noemde het ook als de meest waarschijnlijke plekplayer-x schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 13:41:
[...]
Hoeft niet perse, kan ook gewoon een combinatie zijn van de mobo's HDMI en de versterker, dat mogelijk kan worden opgelost met een andere video kaart, daar het een standby/resume probleem is.
Zo als ik eerder zij, test het uit met andere computer.
Als de duivel er mee speelt.kroegtijger schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 13:43:
[...]
Uiteraard hoeft het niet per sé... Het kan zelfs nog iets simpels als de bekabeling blijken te zijn... Ik noemde het ook als de meest waarschijnlijke plek
Net telefoon van mijn vrouwtje "het beeld flikkerd in alle kleuren" zover de theorie als de HKbds330 blijft aan staan dat het blijft werken.
- hdmi stekker in/uit trekken tv geen effect
- tv aan/uitzetten geen effect
- HK Bds330 aan/uit zetten geen effect
- Htpc opnieuw opstarten en xbmc opnieuw starten probleem is weg
Dus je kan wel eens groot gelijk hebben dat dit word veroorzaakt door de Htpc ( drivers ).
Dat word zoeken......"zucht".
Als ik deze ertussen uithaal heb ik het probleem niet, raar dat dit er nooit geweest is toen het nog via de tv liep.
Ik ga kijken of dit op te lossen valt, anders moet ik gaan kijken naar een IR/Mce oplossing ?
Weet iemand een goede IR/Mce bediening voor te werken met Xbmc ?
[ Voor 3% gewijzigd door ErwinJ op 08-04-2014 23:18 ]
ik kan deze pricewatch: Asus GTX760-DC2OC-2GD5 kaart voor niks krijgen.
Is het wat voor een Htpc ? Iemand ervaring hiermee ?
Mijn doel is om te kunnen gaan gamen op de Htpc..niet echt zware games. ( Wow, Sc2, )
Graag hoor ik jullie feedback
[ Voor 5% gewijzigd door ErwinJ op 20-05-2014 20:08 ]
In princiepen is elke elke moderne nVidea of AMD videokaart geschikt voor HTPC gebruik, alleen is de een dat wat meer dan de ander.ErwinJ schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 20:07:
Is het wat voor een Htpc ?
Voor HTCP gebruik is boven alles het zeer wenselijk dat een kaart stil is tijdens het afspelen van video, afgaande van het idle/playback verbruik, zal dat wel goed zitten.

Bedankt voor je inputplayer-x schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 00:01:
[...]
In princiepen is elke elke moderne nVidea of AMD videokaart geschikt voor HTPC gebruik, alleen is de een dat wat meer dan de ander.
Voor HTCP gebruik is boven alles het zeer wenselijk dat een kaart stil is tijdens het afspelen van video, afgaande van het idle/playback verbruik, zal dat wel goed zitten.
[afbeelding]
ziet er goed uit.
Wat zijn jullie gedachten over het bovenstaande?
[ Voor 6% gewijzigd door -Moondust- op 16-06-2014 10:50 ]
Heb je wel genoeg geheugen in je server zitten, ZFS is erg geheugen afhankelijk.-Moondust- schreef op maandag 16 juni 2014 @ 10:48:
De performance is erg wisselend
Heb zelf een offline ZFS server, die ik gebruik voor backup en had ook dat probleem, dat in een klap was opgelost toen ik van 2GB naar 16GB geheugen ging, geheugen snelheid is van geen belang, hoeveelheid des te meer.
Een gedeelte of alles kan je ook in een VM draaien als je de Windows versies beter vind.de functionaliteit van software voor torrents, usenet, ftp, remuxen, etc. is bij lange na niet wat ik gewend ben.
Ook kan een BayTrail of socket A mobo als download server gebruikt worden.
Dat gezegd ik draai zelf ook 2012 Essentials op mijn online server.
Je kent geen Linux nerd die je kan helpen?Bovendien is ZFS behoorlijk ingewikkeld en ondanks ZFSguru niet zo gebruiksvriendelijk. De ergernissen worden groter en groter.
Veel Linux gebruikers met kennis zijn net evangelisten, die ipv de Heer, Linux bij je in huis willen brengen.
Gebruik zelf ook hardware raid daar het wat voordelen heeft zo als OCE en ORLM, bieide zeer handig in gebruik.Ik zit er daarom over te denken om de server om te bouwen tot een Windows server met hardwarematige RAID. Ik heb nog een Areca 1882ix liggen en met een extra expander kaartje kunnen daar alle schijven in.
Maar houd er wel rekening mee dat Windows NTFS raid 5 of zelfs 6 vooral bij grote volumes een stuk minder veilig zijn, vooral met stille corruptie van data.
Ja hoor W7 of 8 kan je prima als server OS gebruiken, Win server heb je alleen nodig als je functies mist die niet in een desktop OS zitten, dat gezegd, ik hoed er wel van hoe lekker kaal een server OS is, en zonder onnodige toeters en bellen komt, daar in tegen gaat het OS wel uit dat je een grondige basis kennis hebt van Windows.Aanvankelijk dacht ik eraan om Windows 7 Pro te draaien. Dat OS ken ik goed, maar is eigenlijk niet geschikt voor servers lijkt me.
Je hoeft niet perse Win server te kopen, ik draai gewoon Essentials zonder crack en de waarschuwing dat hij illegaal is klik ik gewoon weg, en blijf de OS gewoon gebruiken.Nu ben ik wel bereid Windows Server Essentials te kopen als ik daarmee het vooruitzicht heb op een stabiel systeem dat eenvoudig op afstand (vanaf mijn werkpc) onderhouden kan worden. Of is Win7 Pro goed genoeg?
Moeten is een groot woord, je kan het uit zetten, maar ja Essentials reboot ook 1x per maand.Moet Windows Server ook telkens herstarten bij grote updates?
Toch niet helemaal. Er zitten wel degelijk echte verschillen in, en zou zeker bij dergelijke grote storage-hoeveelheden het wel op een ServerOS plaatsen. Daarnaast lijkt het mij ook een stuk prettiger werken om gewoon op een domein aan te melden zodat alle authenticaties netjes verlopen, en je eventueel ook nog GPO's erop los kan laten.player-x schreef op maandag 16 juni 2014 @ 12:12:
[...]
Heb je wel genoeg geheugen in je server zitten, ZFS is erg geheugen afhankelijk.
Heb zelf een offline ZFS server, die ik gebruik voor backup en had ook dat probleem, dat in een klap was opgelost toen ik van 2GB naar 16GB geheugen ging, geheugen snelheid is van geen belang, hoeveelheid des te meer.
[...]
Een gedeelte of alles kan je ook in een VM draaien als je de Windows versies beter vind.
Ook kan een BayTrail of socket A mobo als download server gebruikt worden.
Dat gezegd ik draai zelf ook 2012 Essentials op mijn online server.
[...]
Je kent geen Linux nerd die je kan helpen?
Veel Linux gebruikers met kennis zijn net evangelisten, die ipv de Heer, Linux bij je in huis willen brengen.
[...]
Gebruik zelf ook hardware raid daar het wat voordelen heeft zo als OCE en ORLM, bieide zeer handig in gebruik.
Maar houd er wel rekening mee dat Windows NTFS raid 5 of zelfs 6 vooral bij grote volumes een stuk minder veilig zijn, vooral met stille corruptie van data.
[...]
Ja hoor W7 of 8 kan je prima als server OS gebruiken, Win server heb je alleen nodig als je functies mist die niet in een desktop OS zitten, dat gezegd, ik hoed er wel van hoe lekker kaal een server OS is, en zonder onnodige toeters en bellen komt, daar in tegen gaat het OS wel uit dat je een grondige basis kennis hebt van Windows.
Zelf draai ik de boel op een ESX host met een 2012 server en nog wat Linux-servers voor specifieke taken, zodat alle software altijd wel te draaien is. Gezien dat dit ook nog eens gratis is, lijkt het me wel een aanrader om een VM-laag er tussen op te nemen.
Dat je het weg kan klikken maakt het natuurlijk niet plots wel legaalJe hoeft niet perse Win server te kopen, ik draai gewoon Essentials zonder crack en de waarschuwing dat hij illegaal is klik ik gewoon weg, en blijf de OS gewoon gebruiken.

Reboots zijn afhankelijk van de updates die er komen, en dus van wat die updates inhouden. Sommige updates kunnen alleen worden toegepast bij start-up, meestal omdat er bestanden in gebruik zijn die bijgewerkt moeten worden maar niet vrij gegeven kunnen worden, of aanpassingen die pas bij start-up worden doorgevoerd. Je kan er voorzichtig dus wel vanuit gaan dat dit van tijd tot tijd een reboot op gaat leveren. Microsoft hanteert hiervoor normaal gesproken "patch Tuesday" wat elke 2e dinsdag van de maand is, maar bij kritieke updates kunnen deze ook eerder worden gepushed.Moeten is een groot woord, je kan het uit zetten, maar ja Essentials reboot ook 1x per maand.
De vraag is eerder wat er zo kritiek is dat een rebootje in de nacht van zondag op maandag bijvoorbeeld niet mogelijk is? Want als dat de bottleneck is, kan je je afvragen of de hele setup dan wel deugt
Waarom? voor een simpele file server heb je alleen file sharing nodig.kroegtijger schreef op maandag 16 juni 2014 @ 13:46:
Toch niet helemaal. Er zitten wel degelijk echte verschillen in, en zou zeker bij dergelijke grote storage-hoeveelheden het wel op een ServerOS plaatsen.
Pas als je meer gaat doen is het beter een server OS te overwegen, van daar dat ik ook zij.
En omdat hij die vraag stelt is het aannemelijk dat hij hem ook daadwerkelijk als een simpele (video)file server zal gebruik.player-x schreef op maandag 16 juni 2014 @ 12:12:
Ja hoor W7 of 8 kan je prima als server OS gebruiken, Win server heb je alleen nodig als je functies mist die niet in een desktop OS zitten
In onze enthousiasme over techniek, moet we dingen uiteraard niet moeilijker of complexer maken dan wat de advies vrager nodig heeft.
Zoals ik zij dat is afhankelijk van hoe of waarvoor je server gebruikt, mijn ervaring is dat de meeste mensen prima af kunnen met de basis, en ik neem aan dat zijn server zo groot is puur omdat hij heel veel films heeft, en je hebt niet veel nodig om die prima naar je HTPC te streamen.Daarnaast lijkt het mij ook een stuk prettiger werken om gewoon op een domein aan te melden zodat alle authenticaties netjes verlopen, en je eventueel ook nog GPO's erop los kan laten.
Zelf draai ik de boel op een ESX host met een 2012 server en nog wat Linux-servers voor specifieke taken, zodat alle software altijd wel te draaien is. Gezien dat dit ook nog eens gratis is, lijkt het me wel een aanrader om een VM-laag er tussen op te nemen.
En niet zo als ik 4 aparte privé domeinen en een gezamenlijke domein nodig heeft.
Gewoon gedownload van MS website, en als ik de software na de evaluatie datum nog steeds kan gebruiken door een nag-popup weg te klikken doe ik imho niks illegaals, op zijn hoogst iets immoreels.Dat je het weg kan klikken maakt het natuurlijk niet plots wel legaalIn principe moet je natuurlijk je licentie gewoon kopen, zoals het hoort. Elke andere methode is eigenlijk al wel bij voorbaat illegaal en dus niet toegestaan hier
En met 8 stuks Win 7 en 8 licenties in huis, plus alle licenties van de buren, heb ik daar nu echt niet zo een groot probleem mee.
[ Voor 7% gewijzigd door player-x op 16-06-2014 17:46 ]
16GB, daar zal het niet aan liggen. De hardware is ook allemaal servergrade.player-x schreef op maandag 16 juni 2014 @ 12:12:
Heb je wel genoeg geheugen in je server zitten, ZFS is erg geheugen afhankelijk.
VM is me te ingewikkeld. Ik wil er ook op technisch vlak niet heel erg induiken. Ik wil enkel een goed performende server optuigen en draaien.player-x schreef op maandag 16 juni 2014 @ 12:12:
Een gedeelte of alles kan je ook in een VM draaien als je de Windows versies beter vind.
Ik heb zelf ruim een jaar probleemloos een hardwarematige RAID5 (Areca) gedraaid en nooit ondervonden dat data corrupt raakte. Eigenlijk zou ik het ook helemaal niet erg vinden als dat een keer wel zou gebeuren. Dan is er een filmpje kapot. So what? Download ik die weer overnieuw.player-x schreef op maandag 16 juni 2014 @ 12:12:
Ik werk al met windows sinds 3.1, daarvoor jarenlang DOS. Maar ik ben te typeren als een gebruiker en niet als iemand die veel van de techniek afweet. Win server heb ik geen enkele ervaring mee. Zou je mij een paar grote voordelen van win server kunnen noemen tov win7/8? In gebruikszin bedoel ik. Wat win ik ermee als ik voor win server ga?player-x schreef op maandag 16 juni 2014 @ 12:12:
Ja hoor W7 of 8 kan je prima als server OS gebruiken, Win server heb je alleen nodig als je functies mist die niet in een desktop OS zitten, dat gezegd, ik hoed er wel van hoe lekker kaal een server OS is, en zonder onnodige toeters en bellen komt, daar in tegen gaat het OS wel uit dat je een grondige basis kennis hebt van Windows.
Microsoft dwingt je minimaal 25 licenties aan te schaffen, terwijl ik er maar 1 nodig heb. Ik zou me dan ook bepaald niet schuldig voelen om er niet voor te betalen. Bovendien heb ik ook al een stuk of wat licenties van diverse Windows OS'en gekocht en ben ik wat dat betreft en netjes betalende klant.kroegtijger schreef op maandag 16 juni 2014 @ 13:46:
Dat je het weg kan klikken maakt het natuurlijk niet plots wel legaalIn principe moet je natuurlijk je licentie gewoon kopen, zoals het hoort. Elke andere methode is eigenlijk al wel bij voorbaat illegaal en dus niet toegestaan hier
[ Voor 22% gewijzigd door -Moondust- op 16-06-2014 18:12 ]
Ik ga de server gebruiken voor het volgende:player-x schreef op maandag 16 juni 2014 @ 15:55:
En omdat hij die vraag stelt is het aannemelijk dat hij hem ook daadwerkelijk als een simpele (video)file server zal gebruik.
- Opslag grote hoeveelheid films, series en muziek, veelal in hoge kwaliteit, dus echte bitvreters
- Seeden van veel torrents (1000-1500) tegelijkertijd (waarvan zo'n een paar tot zo'n 25-30 tegelijk actief)
- Downloaden van Usenet (inclusief parren en unrarren)
- Draaien FTP-server
- Bewerken van audio- en videobestanden (muxen, ondertiteling ergens uitstrippen, audio transcoderen, dat soort dingen
Nu doe ik die laatstegenoemde bewerkingen momenteel op mijn werkpc, dus alles gaat over de gbit lijn. Niet erg efficient, maar FreeBSD heeft gewoon niet de mogelijkheden als mijn Windows pc. Met een Windows server kan alles op de server zelf plaatsvinden en hoe ik geen grote hoeveelheid data meer over de trage gbit te halen.
Een VM draaien is makkelijker dan je denkt, had er zero ervaring mee, en had er een in paar uur opgezet en in twee dagen goed draaien, zou zelf zeggen probeer het eens uit.-Moondust- schreef op maandag 16 juni 2014 @ 18:06:
VM is me te ingewikkeld. Ik wil er ook op technisch vlak niet heel erg induiken. Ik wil enkel een goed performende server optuigen en draaien.
Rij al ruim 20 jaar ongeluk vrij, dat wil niet zeggen dat ik mijn verzekering ga opzeggen.Ik heb zelf ruim een jaar probleemloos een hardwarematige RAID5 (Areca) gedraaid en nooit ondervonden dat data corrupt raakte. Eigenlijk zou ik het ook helemaal niet erg vinden als dat een keer wel zou gebeuren. Dan is er een filmpje kapot. So what? Download ik die weer overnieuw.
Zeg niet dat je problemen zal lijden, maar er is een kans dat je complete array kan verliezen me NTSF raid 5 of 6, en die wordt kwadratisch groter met grotere volumes, en et 49Tb zit je zeker in de risico groep.
Ik zie voor jouw gebruik maar een groot voordeel ReFS, dat net als ZFS de data integrity controleert van je data.Ik werk al met windows sinds 3.1, daarvoor jarenlang DOS. Maar ik ben te typeren als een gebruiker en niet als iemand die veel van de techniek afweet. Win server heb ik geen enkele ervaring mee. Zou je mij een paar grote voordelen van win server kunnen noemen tov win7/8? In gebruikszin bedoel ik. Wat win ik ermee als ik voor win server ga?
Yep ik vond 350 euro ook flink aan de prijs voor prive gebruik.Microsoft dwingt je minimaal 25 licenties aan te schaffen, terwijl ik er maar 1 nodig heb. Ik zou me dan ook bepaald niet schuldig voelen om er niet voor te betalen. Bovendien heb ik ook al een stuk of wat licenties van diverse Windows OS'en gekocht en ben ik wat dat betreft en netjes betalende klant.
pricewatch: Microsoft Windows Server Essentials 2012 1pk 1-2CPU OEM
Niks bijzonders dus, daar kan je elke OS voor gebruiken.-Moondust- schreef op maandag 16 juni 2014 @ 18:18:
Ik ga de server gebruiken voor het volgende:
- Opslag grote hoeveelheid films, series en muziek, veelal in hoge kwaliteit, dus echte bitvreters
- Seeden van veel torrents (1000-1500) tegelijkertijd (waarvan zo'n een paar tot zo'n 25-30 tegelijk actief)
- Downloaden van Usenet (inclusief parren en unrarren)
- Draaien FTP-server
- Bewerken van audio- en videobestanden (muxen, ondertiteling ergens uitstrippen, audio transcoderen, dat soort dingen
Je kan een 10Gbit cross kabel verbinding opzetten tussen je server en werk PC, en je server als router gebruiken of een netwerk priority tabel gebruiken als je twee netwerk kaarten gebruikt, heb dat zelf in het verleden gebruikt, maar weet niet meer hoe dat moet.Nu doe ik die laatstegenoemde bewerkingen momenteel op mijn werkpc, dus alles gaat over de gbit lijn. Niet erg efficiënt
Een alternatief is een 20Gbit Thunderbolt verbinding, dat tegenwoordig ook netwerkprotocol ondersteund.
Zit zelf op een X99 bord te wachten met Thunderbolt om een supersnelle verbinding te hebben tussen mijn server en werkPC.
Je kan ook overstappen naar Linux dat een stuk meer software ondersteund, zelf ben ik geen grote fan van freeBSD dat net wat te spartaans voor mij is, waarschijnlijk hoef met Linux niet eens je ZFS partitie op nieuw te formatteren, en kan je gewoon door met ZFS, misschien draait het onder Linux beter, er zijn iig naar mijn weten meer en betere drivers voor Linux dan FreeBSD, het zou mogelijk je fluctuerende performance problemen kunnen oplossen.maar FreeBSD heeft gewoon niet de mogelijkheden als mijn Windows pc. Met een Windows server kan alles op de server zelf plaatsvinden en hoe ik geen grote hoeveelheid data meer over de trage gbit te halen.
En om een oude HDD als test OS HDD gebruiken moet niet echt moeilijk zijn, want over stappen op Windows betekend een noodzaak van een volledige format van je huidige data disk array, en dat je alles opnieuw moet formatteren.
Je hebt iig een paar flinke knopen die je moet doorhakken, en welke de beste is voor jouw, is moeilijk te zeggen.
Mijn Htpc is nu aangesloten met Hdmi via mijn HK set.
Ik heb nu een Tv met Hdmi arc is het dan nog nodig voor het geluid de Htpc te laten lopen met Hdmi via de set of kan het ook via de Tv.
Bij de oude Tv met de optical cable was er zeer duidelijk verschil in geluid ( en geluid effecten )
Sinds mijn eerste post is het er niet van gekomen om een HTPC aan te schaffen.
Sinds ik nu in m'n nieuwe woning zit wil ik deze alsnog graag aanschaffen.
De HTPC wil ik gebruiken om films en muziek van mijn NAS af te (bekabeld) streamen.
Hiervoor wil ik XBMC gebruiken (wel windows 7 als OS). Tevens wat simpel internet/email gebruik.
Wel zou ik de mogelijkheid open willen houden om incidenteel 3D af te kunnen spelen (lukt dat met de A6/HD8470D?).
Budget: Zo goedkoop mogelijk, maar wel met in achtneming van mijn eisen :d
De eisen die ik stel aan een HTPC zijn als volgt;
- HD 3D mogelijk;
- Snelle post & boot;
- Energiezuinig & superstil;
- Gigabit lan uiteraard;
- HDMI v1.4 output;
- Afstandsbediening compatible (of hoort dit bij de behuizing?);
- "wake on"-mogelijkheden (lan, bluray opening, toetsenbord/muis/afstandsbediening hit).
Zover ben ik tot nu toe gekomen;
1 | AMD A6-6400K Black Edition | € 48,- | € 48,- |
1 | Gigabyte F2A88XM-D3H | € 55,50 | € 55,50 |
1 | Epsilon EC-HTPC-1 | € 51,60 | € 51,60 |
1 | Scythe Big Shuriken 2 Rev. B | € 33,28 | € 33,28 |
1 | Logitech MK270 (920-004509) | € 22,99 | € 22,99 |
1 | Crucial BLS4G3D1609ES2LX0CEU | € 36,- | € 36,- |
1 | be quiet! System Power 7 300W | € 29,85 | € 29,85 |
1 | Crucial MX100 128GB | € 59,69 | € 59,69 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 336,91 |
Paar vraagtekens nog, wellicht kunnen jullie me hier mee helpen.
Bediening.
Ik zou de HTPC (XBMC) graag op meerdere manieren willen kunnen bedienen.
Het liefst natuurlijk via de normale TV afstandsbediening (Sony KDL42W805).
Zoals het aan/uitzetten van de HTPC, bedienen van XBMC.
Maar vraag me af of dit mogelijk is. Toekomst plannen zijn als volgt. De HTPC -hdmikabel-> RECEIVER -hdmikabel-> TV. De receiver komt pas dit najaar en zal waarschijnlijk ook een Sony worden (STRDN 840 / 850).
De TV ondersteund CEC (volgens de internet specificaties, zelf nog niet kunnen testen).
Of heb ik hier dan nog weer extra afstandsbedieningen of stekkertjes voor nodig?
In aanvulling een klein draadloos toetsenbordje voor als ik eens wil internetten.
Daarnaast geloof ik ook wel dat er handige APPS zijn voor het bedienen, tips & trucs welkom, maar geen prioriteit
Opstarttijd.
Iemand ervaring met de opstarttijd met dit moederbord i.c.m. SSD,
In een andere PC heb ik een Asus P6T - met een OCZ Vertex 2 SSD, de SSD is wel snel echter start het moederbord als een trage hork op, vandaar mijn vraag.
Ik heb dit moederbord gekozen omdat het destijds in een Best Buy Guide zat voor een SSD, wellicht zijn er betere/goedkopere alternatieven die beter op mijn wensen aansluiten.
Geluid.
Als er HDMI out op het moederbord zit, betekent dit dan automatisch dat het geluid ook via HDMI mijn TV of Receiver in komt of moet ik hier nog rekening houden met het trekken van meerdere kabels?
Ik weet niet zeker of ik je vraag 100% begrijp, maar volgens mij wil je de HTPC direct op de TV aansluiten en het geluid van de TV via ARC naar je receiver te sturen?ErwinJ schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 21:26:
Heren ff een vraag,
Mijn Htpc is nu aangesloten met Hdmi via mijn HK set.
Ik heb nu een Tv met Hdmi arc is het dan nog nodig voor het geluid de Htpc te laten lopen met Hdmi via de set of kan het ook via de Tv.
Bij de oude Tv met de optical cable was er zeer duidelijk verschil in geluid ( en geluid effecten )
En dit zou ik niet doen, tenminste niet als je tv de mogelijkheid niet heeft om DTS (HD) door te sturen. De meeste TV's hebben dit niet. Of uberhaupt ARC ook op die manier werkt is me ook niet helemaal duidelijk.
@RegurBellej
Ik heb al uitgebreid gereageerd op je eigen topic in desktop aankoopadvies, maar heb nog een aanvulling. Als snel opstarten noodzakelijk is, dan zit je met de huidige (budget) moederborden wel goed. Nieuwe moederborden hebben een fastboot optie, waardoor het booten sneller gaat. Ook is in de regel een "budget" moederbord snel met opstarten, er zijn immers geen veelvoud aan extra controller chips die geïnitialiseerd hoeven te worden. Een recent moederbord met recente SSD en W8.1 start binnen de 10 sec op.
[ Voor 24% gewijzigd door jaapsander op 25-07-2014 11:16 ]
Hier wil ik eigenlijk dit keer wel iets betrouwbaarders en "mooiers" van maken dan wat ik in het verleden wel eens heb gemaakt met een zooitje afgedankte, oude hardware. Ik wil er wel een RAID set-upje mee maken, en ook wel een hypervisor (heet dat zo?) op draaien met VMs, in plaats van gewoon een Linux er direct opzetten.
Probleem is dat ik hier niet zo in thuis ben, dus ik weet niet echt waar ik moet letten. Ik had van een vriend een keer gehoord dat niet elk moederbord zomaar elke RAID controller slikt, omdat er dan conflicten kunnen optreden met de on-board controller. En ook moet het goede hardware raid zijn, en geen brakke software raid met een brakke driver.
Ook weet ik dus niet of ik nog een speciale processor nodig heb voor virtualisatie? Ik weet dat bepaalde CPUs virtualisatiemogelijkheden hebben, dus ik veronderstel dat sommige dat ook niet aan boord hebben, is dat correct?
Ik zat, via het zuinige server topic, te denken aan zo'n goedkope Intel Celeron G1840 ofzo. Er staan dan wel "Virtualisatie: Ja" in de specificaties, maar is dit ook waar ik naar op zoek ben? Ik begrijp dat er VT-x en VT-d bestaat, maar op basis van de Wikipedia pagina niet echt begrijpen of ik VT-d nou ook echt nodig hebt?
Voor wat betreft RAID controllers, moet ik dan in de categorie hardeschijfcontrollers zijn in de Pricewatch? Hoe kan ik hieruit een keuze maken, bepalen welke voldoet voor mijn eisen, het een beetje goed doet, en dus ook de compatibiliteit met moederborden checken? Er zijn er van zo'n €23 (zal wel niet veel soeps wezen?), maar ook van > €1000 (die ik wel niet nodig zal hebben), maar ik weet niet echt hoe ik nou een keuze hieruit kan maken.
Enige help bij deze twee punten zou heel welkom zijn.
Hoe groot moet die zijn?, en eventueel uitbreidbaar naar max X HDDs?
RAID
Op het moment is software raid het meest betrouwbaarste, ReFS (Win2012 server) of ZFS (Linux).
Dit artikel is een goede uitleg over de hoe en waarom een software filesysteem het beste is:
Bron Ars Technica: Bitrot and atomic COWs: Inside “next-gen” filesystems
Bijkomend voordeel software file systeem is een stuk goedkoper.
Er zijn ook voordelen, en die worden uitgebreid besproken in de startpost.
CPU
Voor een zuinig systeem maakt het weinig uit welke CPU je gebruikt, er is alleen een 2~3W verschil tussen Dual en Quad core tijdens idle.
In de startpost word hier ook uitgebreid op ingegaan.
VM
Leuk, maar wat wil je in een VM draaien, en een of meerdere VMs?
Dat je ''Voornamelijk als e-mail server, maar ook met filestorage (fileserver), en een web server.'' wilt draaien zegt nog steeds niet veel, en moet beter omschreven worden.
Ook zou je de startpost wat beter kunnen lezen want op een aantal vragen zijn daar wat antwoorden te vinden op vragen die je hier stelt.