Een VM draaien is makkelijker dan je denkt, had er zero ervaring mee, en had er een in paar uur opgezet en in twee dagen goed draaien, zou zelf zeggen probeer het eens uit.
Ik heb zelf ruim een jaar probleemloos een hardwarematige RAID5 (Areca) gedraaid en nooit ondervonden dat data corrupt raakte. Eigenlijk zou ik het ook helemaal niet erg vinden als dat een keer wel zou gebeuren. Dan is er een filmpje kapot. So what? Download ik die weer overnieuw.
Rij al ruim 20 jaar ongeluk vrij, dat wil niet zeggen dat ik mijn verzekering ga opzeggen.
Zeg niet dat je problemen zal lijden, maar er is een kans dat je complete array kan verliezen me NTSF raid 5 of 6, en die wordt kwadratisch groter met grotere volumes, en et 49Tb zit je zeker in de risico groep.
Ik werk al met windows sinds 3.1, daarvoor jarenlang DOS. Maar ik ben te typeren als een gebruiker en niet als iemand die veel van de techniek afweet. Win server heb ik geen enkele ervaring mee. Zou je mij een paar grote voordelen van win server kunnen noemen tov win7/8? In gebruikszin bedoel ik. Wat win ik ermee als ik voor win server ga?
Ik zie voor jouw gebruik maar een groot voordeel
ReFS, dat net als ZFS de data integrity controleert van je data.
Microsoft dwingt je minimaal 25 licenties aan te schaffen, terwijl ik er maar 1 nodig heb. Ik zou me dan ook bepaald niet schuldig voelen om er niet voor te betalen. Bovendien heb ik ook al een stuk of wat licenties van diverse Windows OS'en gekocht en ben ik wat dat betreft en netjes betalende klant.
Yep ik vond 350 euro ook flink aan de prijs voor prive gebruik.
pricewatch: Microsoft Windows Server Essentials 2012 1pk 1-2CPU OEM-Moondust- schreef op maandag 16 juni 2014 @ 18:18:
Ik ga de server gebruiken voor het volgende:
- Opslag grote hoeveelheid films, series en muziek, veelal in hoge kwaliteit, dus echte bitvreters
- Seeden van veel torrents (1000-1500) tegelijkertijd (waarvan zo'n een paar tot zo'n 25-30 tegelijk actief)
- Downloaden van Usenet (inclusief parren en unrarren)
- Draaien FTP-server
- Bewerken van audio- en videobestanden (muxen, ondertiteling ergens uitstrippen, audio transcoderen, dat soort dingen
Niks bijzonders dus, daar kan je elke OS voor gebruiken.
Nu doe ik die laatstegenoemde bewerkingen momenteel op mijn werkpc, dus alles gaat over de gbit lijn. Niet erg efficiënt
Je kan een 10Gbit cross kabel verbinding opzetten tussen je server en werk PC, en je server als router gebruiken of een netwerk priority tabel gebruiken als je twee netwerk kaarten gebruikt, heb dat zelf
in het verleden gebruikt, maar weet niet meer hoe dat moet.
Een alternatief is een 20Gbit Thunderbolt verbinding, dat tegenwoordig ook netwerkprotocol ondersteund.
Zit zelf op een X99 bord te wachten met Thunderbolt om een supersnelle verbinding te hebben tussen mijn server en werkPC.
maar FreeBSD heeft gewoon niet de mogelijkheden als mijn Windows pc. Met een Windows server kan alles op de server zelf plaatsvinden en hoe ik geen grote hoeveelheid data meer over de trage gbit te halen.
Je kan ook overstappen naar Linux dat een stuk meer software ondersteund, zelf ben ik geen grote fan van freeBSD dat net wat te spartaans voor mij is, waarschijnlijk hoef met Linux niet eens je ZFS partitie op nieuw te formatteren, en kan je gewoon door met ZFS, misschien draait het onder Linux beter, er zijn iig naar mijn weten meer en betere drivers voor Linux dan FreeBSD, het zou mogelijk je fluctuerende performance problemen kunnen oplossen.
En om een oude HDD als test OS HDD gebruiken moet niet echt moeilijk zijn, want over stappen op Windows betekend een noodzaak van een volledige format van je huidige data disk array, en dat je alles opnieuw moet formatteren.
Je hebt iig een paar flinke knopen die je moet doorhakken, en welke de beste is voor jouw, is moeilijk te zeggen.