*Algemeen Advies* HTPC en Homeserver Advies Guide

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
Bij onze assemblages komen we het regelmatig tegen dat Crucial Ballistix Sport geheugen niet werkt met FM2 processors. Dit is echter niet altijd het geval, maar vaker dan je statistisch zou verwachten. Hierom zou ik je willen aanraden om te kijken naar ander geheugen.
Dit kreeg ik gisteren te horen van een bekende webshop. Op hun advies heb ik ander geheugen gekozen.
jaapsander schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 15:58:
[...]

Als je vragen op tips nodig hebt kun je altijd proberen om een DM te sturen.

[...]

Mocht je de NAS voor een beetje een gunstige prijs kunnen verkopen, dan kan het nog wel goed plan zijn. Een HTPC verbruik iets meer stroom, maar wanneer je deze 's nachts in slaapstand zet voorkom je dat natuurlijk ook al gedeeltelijk.

De bevestiging van koeling op AMD sockets is al sinds AM2 hetzelfde (volgens mij zelfs nog eerder) een koeler voor FM1 zal ook prima op FM2 passen enz.

Het bouwen van een pc is niet zo moeilijk voor iemand met een beetje handigheid. Ook zijn er prima video tutorials te vinden op youtube om je te helpen. Vergeet alleen niet om de tijd te nemen voor het bouwen, om het goed te doen ben je de eerste keer zo een paar uur bezig. Doe je alles rustig en aardig voorzichtig (hoewel je soms best wat kracht moet zetten) en gebruik je wat gezond verstand en lees je de handleiding bij je moederbord rustig dan hoeft dit geen probleem te zijn.

Minimale benodigdheden worden bijgeleverd bij je moederbord. Meestal zitten er 2 sata kabels bij (om je HDD's aan te sluiten), wil je meer aansluiten dan heb je meer sata kabels nodig. Voor de rest heb je alleen een goede kruiskop schroevendraaier nodig (niet te groot en met magnetische kop).
Dank, zal vanavond een foto posten als die mooi in de woonkamer staat 8)

[ Voor 65% gewijzigd door Wackmack op 17-10-2013 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
ErwinJ schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 08:31:
[...]

Ter info

pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 is niet geschikt voor ieder moederbord, kijk dit even goed na.
Dit vind je ook in meerdere reviews dat mensen dit aankaarten.
Op de officiële site staat het er ook niet bij wat ik raar vind, want bij hun andere producten staat het er duidelijk bij.
Ik zie ook nergens op een foto de bevestiging erbij zitten. ftp://ftp.scythe-eu.com/M.../Big-Shuriken-2-Rev_B.pdf zie nr.4 deze zou het moeten zijn.

Ik heb hier dus mijn twijfels bij, maar normaal zou het wel moeten kunnen.
Qua hoogte zou die wel moeten passen je houd dan 2.5 cm over.
Wat bedoel je met hij is niet geschikt voor ieder moederbord? Het socket gaat wel passen aangezien hij FM1 ondersteund (welke exact dezelfde bevestiging heeft als FM2), bedoel je dan de plaats van de socket op het moederbord of de hoogte van andere componenten?

Over de big shuriken, de handleiding is erg onduidelijk. Wanneer je de koeler monteert wordt het vanzelf duidelijker. Ik heb een half jaar geleden nog één gemonteerd op een FM2 socket en dat ging prima.

Echter een towerkoeler heeft in die behuizing een aantal voordelen:
- Véél meer aluminium, dus meer contactoppervlak om de warmte af te voeren en dus minder luchtverplaatsing nodig -> stiller
- gunstig voor de airflow, je kunt de fan in dezelfde richting plaatsen als de richting waarin de casefans blazen. Zo heb je een ononderbroken luchtstroom in de behuizing waardoor de fans nog langzamer kunnen draaien. Je zou als nadeel kunnen aanvoeren dat de VRM's en het geheugen niet gekoeld wordt, maar bij een server is dit ook niet zo nuttig (wanneer je toch niet gaat overklokken).
- Goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErwinJ
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-09 19:03
jaapsander schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 09:10:
[...]

Wat bedoel je met hij is niet geschikt voor ieder moederbord? Het socket gaat wel passen aangezien hij FM1 ondersteund (welke exact dezelfde bevestiging heeft als FM2), bedoel je dan de plaats van de socket op het moederbord of de hoogte van andere componenten?

Over de big shuriken, de handleiding is erg onduidelijk. Wanneer je de koeler monteert wordt het vanzelf duidelijker. Ik heb een half jaar geleden nog één gemonteerd op een FM2 socket en dat ging prima.

Echter een towerkoeler heeft in die behuizing een aantal voordelen:
- Véél meer aluminium, dus meer contactoppervlak om de warmte af te voeren en dus minder luchtverplaatsing nodig -> stiller
- gunstig voor de airflow, je kunt de fan in dezelfde richting plaatsen als de richting waarin de casefans blazen. Zo heb je een ononderbroken luchtstroom in de behuizing waardoor de fans nog langzamer kunnen draaien. Je zou als nadeel kunnen aanvoeren dat de VRM's en het geheugen niet gekoeld wordt, maar bij een server is dit ook niet zo nuttig (wanneer je toch niet gaat overklokken).
- Goedkoper
Naar mijn mening moet het ook passen, alleen op verschillende reviews word hierna verwezen o.a ook op tweakers reviews.
Ik wil alleen zeggen kijk het even goed na.
Als jij zegt dat dit past op zijn moederbord prima, moet ie het doen ik zou dan niet weten waarom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
[...]

Als je vragen op tips nodig hebt kun je altijd proberen om een DM te sturen.

[...]

Mocht je de NAS voor een beetje een gunstige prijs kunnen verkopen, dan kan het nog wel goed plan zijn. Een HTPC verbruik iets meer stroom, maar wanneer je deze 's nachts in slaapstand zet voorkom je dat natuurlijk ook al gedeeltelijk.

De bevestiging van koeling op AMD sockets is al sinds AM2 hetzelfde (volgens mij zelfs nog eerder) een koeler voor FM1 zal ook prima op FM2 passen enz.

Het bouwen van een pc is niet zo moeilijk voor iemand met een beetje handigheid. Ook zijn er prima video tutorials te vinden op youtube om je te helpen. Vergeet alleen niet om de tijd te nemen voor het bouwen, om het goed te doen ben je de eerste keer zo een paar uur bezig. Doe je alles rustig en aardig voorzichtig (hoewel je soms best wat kracht moet zetten) en gebruik je wat gezond verstand en lees je de handleiding bij je moederbord rustig dan hoeft dit geen probleem te zijn.

Minimale benodigdheden worden bijgeleverd bij je moederbord. Meestal zitten er 2 sata kabels bij (om je HDD's aan te sluiten), wil je meer aansluiten dan heb je meer sata kabels nodig. Voor de rest heb je alleen een goede kruiskop schroevendraaier nodig (niet te groot en met magnetische kop).
Wil je nog even bedanken voor je hulp en advies, dit is het resultaat

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2yo8n6w.jpg

Alles ging heel snel en de HTPC hoor je niet eens, echt super relax _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Top! Ziet er goed uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d--amo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-09 22:03

Bedankt voor je tips!
Dan kom ik uit bij volgende lijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Boxed€ 59,30€ 59,30
1MSI FM2-A75IA-E53€ 73,-€ 73,-
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 69,40€ 69,40
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,60€ 22,60
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 28,63€ 28,63
1Crucial CT51264BA160BJ€ 29,50€ 29,50
1be quiet! Pure Power L8 300W€ 39,30€ 39,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 321,73

Tot ik in het BBG HTPC Topic deze tegenkwam:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-6500 Boxed€ 43,85€ 43,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 43,85

Lijkt me een buitenkansje? Ook al heb ik momenteel die A8 niet meteen nodig?

[ Voor 5% gewijzigd door d--amo op 18-10-2013 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Voor die prijs zeker doen. Het mooie van CPU's van tegenwoordig is dat deze idle (en onder dezelfde belasting) allemaal ongeveer hetzelfde verbruiken. Een sterkere APU hoeft dus niet perse meer te verbruiken. Echter is mijn ervaringen dat wanneer een prijs te mooi is om waar te zijn er een foutje op de website staat. Je kan hem altijd proberen te bestellen natuurlijk, echter de kans is aanwezig dat je de APU niet voor die prijs krijgt.

Een ander iets. Ik dacht dat je in je NAS de HDD's in Raid 1 had staan. Hoe wil je dit gaan doen in je nieuwe build? Ik neem aan dat je een aparte partitie wilt voor je OS? Kun je dan nog wel de HDD's in Raid plaatsen (met 2 partities)? Ik draai zelf geen raid dus ik kan je het antwoord niet geven. Daarnaast zullen je HDD's ook niet in spindown gaan wanneer het OS op de HDD's draait. Bij gebruik van 2 HDD's zal dit 12W verbruik (dus ~€22,- per jaar) opleveren. Misschien is het wel interessant om een SSD te plaatsen (kleine van 64GB) voor ~60 euro. Verdiend zichzelf in een paar jaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Lees met volle aandacht het topic. heb zelf een Raspberry Pi met xbian draaien maar vindt hem net even te kort schieten als mediacenter voor in de huiskamer. Ben dus een beetje aan het rondkijken wat er allemaal is.
Nu heb ik zelf nog een HP- Pavilion S3820 staan waar de voeding van stuk is. Zou ik die kunnen gebruiken als behuizing voor de producten die worden gemeld in de OP? Of gaat het totaal niet passen?
Hij hoeft bij mij niet te downloaden of als homeserver te gaan werken.

Afgesplitst van [BBG] HTPC november 2013

[ Voor 7% gewijzigd door Bolletje op 19-10-2013 03:04 ]

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d--amo
jaapsander schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 15:59:
Voor die prijs zeker doen. Het mooie van CPU's van tegenwoordig is dat deze idle (en onder dezelfde belasting) allemaal ongeveer hetzelfde verbruiken. Een sterkere APU hoeft dus niet perse meer te verbruiken. Echter is mijn ervaringen dat wanneer een prijs te mooi is om waar te zijn er een foutje op de website staat. Je kan hem altijd proberen te bestellen natuurlijk, echter de kans is aanwezig dat je de APU niet voor die prijs krijgt.

Een ander iets. Ik dacht dat je in je NAS de HDD's in Raid 1 had staan. Hoe wil je dit gaan doen in je nieuwe build? Ik neem aan dat je een aparte partitie wilt voor je OS? Kun je dan nog wel de HDD's in Raid plaatsen (met 2 partities)? Ik draai zelf geen raid dus ik kan je het antwoord niet geven. Daarnaast zullen je HDD's ook niet in spindown gaan wanneer het OS op de HDD's draait. Bij gebruik van 2 HDD's zal dit 12W verbruik (dus ~€22,- per jaar) opleveren. Misschien is het wel interessant om een SSD te plaatsen (kleine van 64GB) voor ~60 euro. Verdiend zichzelf in een paar jaar terug.
Ik vrees ook dat het mogelijks een foutje kan zijn. Ik heb hem besteld.. We zien wel wat het geeft, als het een fout is blijf ik wel bij de A6 :)

De HD's staan momenteel inderdaad in RAID1. Het is de bedoeling om dit ook in de HTPC te behouden. Of dit mogelijk is met partities weet ik in feite ook niet, maar dat is ook niet de bedoeling.

Ik wil de 2 HD's enkel voor media reserveren.

Dus een 3de HD is inderdaad nog nodig. Die is nog niet mee opgenomen, omdat ik daar nog over twijfel.
In eerste instantie dacht ik voor een kleine HD te gaan. Die zitten tegenwoordig echter minimum 250GB en zit ik met veel ongebruikte opslag.
Vandaar de twijfel om inderdaad voor een kleine SSD te gaan. Zou jij dan voor een 64GB SSD gaan?

Ik zie dat deze Samsung een mooie prijs heeft..

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung 840 EVO 120GB€ 86,95€ 86,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 86,95

De vraag is natuurlijk of die 86 euro te rechtvaardigen is voor een HTPC die in principe 24/7 zal aanstaan..

Als er een significant prijsverschil is met een 64GB wil ik dat ook overwegen uiteraard.. Welke zou jij aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Die Samsung is een prima SSD. Voor een desktop op dit moment een van de beste. Voor een HTPC zijn de eisen waaraan een SSD moet voldoen zelfs nog ietsje minder streng. Als prijs bepalend is, kun je gaan voor een pricewatch: Kingston SSDNow V Series V300 60GB is niet de snelste en ook niet de meest betrouwbare SSD, maar dat is bij een HTPC minder belangrijk (een langzame SSD is al meer dan snel genoeg en betrouwbaarheid is minder belangrijk doordat er minder data geschreven wordt en er geen kritische bestanden opgeslagen worden op de SSD).

Ander SSD's zijn toch al gauw ~75 euro en dan hou ik toch sneller gaan voor een 120GB model (je hebt de extra ruimte niet perse nodig, maar je kan gaan overwegen om het uitpakken op de SSD te doen of om de SSD in een later stadium door te kunnen schuiven naar een ander systeem). En dan zou ik gaan voor de Samsung of de pricewatch: Crucial 2.5" M500 120GB afhankelijk van welke goedkoper is bij de webshop waar je de onderdelen gaat bestellen.

Voor een HDD zou ik in geen geval gaan. De bulk van de opslag komt toch op je HDD's waardoor je de ruimte niet nodig hebt en wanneer je systeem idle is zorgt een SSD voor een lager stroomverbruik en geluidsproductie. En dan heb je ook nog de superieure performance van een SSD natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-09 18:55
Sepp14 schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 16:26:
Lees met volle aandacht het topic. heb zelf een Raspberry Pi met xbian draaien maar vindt hem net even te kort schieten als mediacenter voor in de huiskamer. Ben dus een beetje aan het rondkijken wat er allemaal is.
Nu heb ik zelf nog een HP- Pavilion S3820 staan waar de voeding van stuk is. Zou ik die kunnen gebruiken als behuizing voor de producten die worden gemeld in de OP? Of gaat het totaal niet passen?
Hij hoeft bij mij niet te downloaden of als homeserver te gaan werken.
Volgens mij is een S3820 in een ITX-formaat, en dit is een build op uATX-formaat. In dat geval past het dus niet.

[ Voor 72% gewijzigd door Bolletje op 19-10-2013 03:03 . Reden: Dan klopt het weer :) ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d--amo
jaapsander schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 16:52:
Die Samsung is een prima SSD. Voor een desktop op dit moment een van de beste. Voor een HTPC zijn de eisen waaraan een SSD moet voldoen zelfs nog ietsje minder streng. Als prijs bepalend is, kun je gaan voor een pricewatch: Kingston SSDNow V Series V300 60GB is niet de snelste en ook niet de meest betrouwbare SSD, maar dat is bij een HTPC minder belangrijk (een langzame SSD is al meer dan snel genoeg en betrouwbaarheid is minder belangrijk doordat er minder data geschreven wordt en er geen kritische bestanden opgeslagen worden op de SSD).

Ander SSD's zijn toch al gauw ~75 euro en dan hou ik toch sneller gaan voor een 120GB model (je hebt de extra ruimte niet perse nodig, maar je kan gaan overwegen om het uitpakken op de SSD te doen of om de SSD in een later stadium door te kunnen schuiven naar een ander systeem). En dan zou ik gaan voor de Samsung of de pricewatch: Crucial 2.5" M500 120GB afhankelijk van welke goedkoper is bij de webshop waar je de onderdelen gaat bestellen.

Voor een HDD zou ik in geen geval gaan. De bulk van de opslag komt toch op je HDD's waardoor je de ruimte niet nodig hebt en wanneer je systeem idle is zorgt een SSD voor een lager stroomverbruik en geluidsproductie. En dan heb je ook nog de superieure performance van een SSD natuurlijk.
Dan ga ik die Crucial aan mijn lijstje toevoegen. Bedankt!

Ik zie niet hoeveel SATA kabels er bij het moederbord geleverd worden. In het beste geval 2 blijkbaar, dus heb ik er nog zeker eentje nodig..

Er is blijkbaar een groot prijsverschil in die sata kabels?
Op wat kan ik best letten? Of maakt het allemaal weinig uit?

De HD's die ik heb liggen zijn WD20EZRX HD's (Volgens de GUI van de NAS). Wel vreemd dat google deze overal als green schijven vindt.. Heb ze nog niet uit de NAS gehaald, maar zijn vrijwel zeker geen greens.. Ik dacht red.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Nu online

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

kroegtijger schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 21:57:
[...]

Volgens mij is een S3820 in een ITX-formaat, en dit is een build op uATX-formaat. In dat geval past het dus niet.
Even doorsparen dus voor de ideale oplossing :9 Dank voor de reactie

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Sepp14 schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 12:32:
[...]

Even doorsparen dus voor de ideale oplossing :9 Dank voor de reactie
Of natuurlijk een ITX setup in die behuizing bouwen, wat ik je niet echt aan kan raden. Even doorsparen voor een mooie behuizing lijkt het beste advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErwinJ
jaapsander schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 10:22:
[...]

Of natuurlijk een ITX setup in die behuizing bouwen, wat ik je niet echt aan kan raden. Even doorsparen voor een mooie behuizing lijkt het beste advies.
Wat is mis met Itx ? of doel je op de behuizing waar deze in moet gemonteerd worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Nee, we zijn niet helemaal duidelijk. Met een ITX setup is helemaal niks mis. Wat kroegtijger bedoelde dat je de BBG setup (met uATX moederbord) niet in die HP behuizing kan zetten. Waarschijnlijk kun je wel een ITX setup in die behuizing bouwen, maar dat heeft wel een aantal nadelen.

OEMs zoals HP gebruiken vaak eigen ontwerp kasten die zich soms niet 100% aan de standaarden houden (lang niet altijd hoor). Hierdoor is het lastig te voorspellen wat wel en wat niet in die behuizing gaat passen. De beste setup krijg je door je favoriete behuizing uit te kiezen (immers een belangrijk onderdeel van een HTPC wanneer deze in het zicht geplaatst wordt) en een setup op maat te maken obv deze behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Nu online

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

@ jaapsander.
Je was net even sneller.

Het gaat er mij om of ik de componenten eventueel in de HP-S3820 kan bouwen.(Of het nu een itx of de ander is maakt niet uit) Heb er een staan waar van de voeding stuk is. Eventueel de goede componenten er in laten als het mogelijk is. Ik wil er films mee afspelen en eventueel audio. Nu heb ik de RPi maar in bepaalde zaken vindt ik de rpi tekort komen.
Maar als het niet gaat dan houdt het op.

[ Voor 11% gewijzigd door Sepp14 op 21-10-2013 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Het zou best wel kunnen, alleen is het lastig te voorspellen wat je precies in dei S3820 kan bouwen zonder ervaring te hebben met de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErwinJ
Duidelijk, ik had niet verder terug gelezen.

mijn excuses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d--amo
d--amo schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 00:24:
[...]
Ik zie niet hoeveel SATA kabels er bij het moederbord geleverd worden. In het beste geval 2 blijkbaar, dus heb ik er nog zeker eentje nodig..

Er is blijkbaar een groot prijsverschil in die sata kabels?
Op wat kan ik best letten? Of maakt het allemaal weinig uit?

De HD's die ik heb liggen zijn WD20EZRX HD's (Volgens de GUI van de NAS). Wel vreemd dat google deze overal als green schijven vindt.. Heb ze nog niet uit de NAS gehaald, maar zijn vrijwel zeker geen greens.. Ik dacht red.
Iemand nog een idee over bovenstaande?

Verder nog even meegeven dat de AMD A8 prijs op Azerty wel degelijk een fout was.
Heb hem nu ter compensatie gekregen aan 93 euro incl gratis verzending. Ben er dan toch maar op ingegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Het maakt weinig uit welke sata kabels je neemt. Kijk bijvoorbeeld even of een haakse connector handig is in je setup, maar qua kwaliteit is het bijna 1 pot nat.

De WD20ERZX zijn inderdaad green schijven. Ik zou ze maar eens uit je NAS schroeven om te kijken wat er precies in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brend5
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-10-2023
Ik heb nu een tijdje lang mijn HTPC staan en nu ben ik tot de conclusie gekomen dat ik toch liever me films en series op een HDD in me HTPC wil, op dit moment stream ik me films en series van mijn desktop naar me HTPC. Nou heb ik een aardige collectie rond de 2TB. Ik wil nu dus een HDD aanschaffen voor me HTPC van 3TB (hiervan wil ik er later meer van kopen). Welke raden jullie me aan, het hoeft geen zuinige schijf te zijn aangezien me HTPC niet 24/7 aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Er is maar weinig ontwikkeling op het gebied van HDD's. Ze worden alleen groter. Veel kwaliteitsverschil is er dus ook niet (ieder merk heeft z'n zwakke series). Als geluidsproductie belangrijk is neem een 5400rpm "green" schijf zoals een pricewatch: WD Green SATA 6 Gb/s, 3TB of een pricewatch: Toshiba PA429xE-1HN0, 3TB

Zijn lawaai of trillingen geen probleem, dan kun je als alternatief ook voor een 7200rpm schijf gaan zoals pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Nu online

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

brend5 schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 13:28:
Ik heb nu een tijdje lang mijn HTPC staan en nu ben ik tot de conclusie gekomen dat ik toch liever me films en series op een HDD in me HTPC wil, op dit moment stream ik me films en series van mijn desktop naar me HTPC. Nou heb ik een aardige collectie rond de 2TB. Ik wil nu dus een HDD aanschaffen voor me HTPC van 3TB (hiervan wil ik er later meer van kopen). Welke raden jullie me aan, het hoeft geen zuinige schijf te zijn aangezien me HTPC niet 24/7 aanstaat.
Waarom geen externe hdd of een nas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-09 13:34

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
jaapsander schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 13:40:
Er is maar weinig ontwikkeling op het gebied van HDD's. Ze worden alleen groter. Veel kwaliteitsverschil is er dus ook niet (ieder merk heeft z'n zwakke series). Als geluidsproductie belangrijk is neem een 5400rpm "green" schijf zoals een pricewatch: WD Green SATA 6 Gb/s, 3TB of een pricewatch: Toshiba PA429xE-1HN0, 3TB
Beter gewoon meteen een 4TB uitvoering te nemen,

#ProductPrijs€ / GB
1Toshiba PA429xE-1HN0, 3TB€ 92,60€0.031
1Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB€ 145,50€0.036
1WD Green WD40EZRX, 4TB€ 149,99€0.037

Prijs/GB is niet zo schokkend verschillend meer, en als je meerdere schijven later wild toevoegen, is het gebrek aan HDD plaatsen en SATA porten vaak een groter probleem, want videocollecties hebben de neiging om uit te dijen :+ !
Zijn lawaai of trillingen geen probleem, dan kun je als alternatief ook voor een 7200rpm schijf gaan zoals pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB
Voor video opslag moet je eigenlijk nooit voor 7200 toeren schijven gaan, de snelheidswinst is totaal irrelevant, daar in theorie zelfs een 1000rpm (36MB/s) schijf nog steeds ruim voldoende is, en zou nog steeds 6x de doorvoer kunnen leveren van de zwartste Blue Ray film (4.5MB/s).

En 3000rpm (110MB/s) is genoeg om een Gbit netwerk volledig te belasten.

7200rpm is imho alleen intressant als je programma's aan spreekt of veel kleine random weggeschreven filetjes heb.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brend5
Sepp14 schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 14:51:
[...]

Waarom geen externe hdd of een nas?
Ik wil geen Externe HDD omdat ik me films niet mee hoef te nemen ergens anders naar toe en omdat ik meer dan voldoende ruimte in mijn behuizing heb. Ik heb een Fractal Design Node 304 dus ik heb naast mijn oude hardeschijf van 320GB nog 5 plaatsen voor HDD's.
Ik wil geen nas omdat ik hier niet de nood van zie, dan deel ik wel de map vanaf de HTPC en ik verwacht niets op me HTPC te zetten wat ik direct op andere pc's nodig heb aangezien ik me software en dergelijke gewoon op me Desktop laat staan.
player-x schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 18:19:
[...]

#ProductPrijs€ / GB
1Toshiba PA429xE-1HN0, 3TB€ 92,60€0.031
1Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB€ 145,50€0.036
1WD Green WD40EZRX, 4TB€ 149,99€0.037

Prijs/GB is niet zo schokkend verschillend meer, en als je meerdere schijven later wild toevoegen, is het gebrek aan HDD plaatsen en SATA porten vaak een groter probleem, want videocollecties hebben de neiging om uit te dijen :+ !

[...]

Voor video opslag moet je eigenlijk nooit voor 7200 toeren schijven gaan, de snelheidswinst is totaal irrelevant, daar in theorie zelfs een 1000rpm (36MB/s) schijf nog steeds ruim voldoende is, en zou nog steeds 6x de doorvoer kunnen leveren van de zwartste Blue Ray film (4.5MB/s).

7200rpm is imho alleen intressant als je programma's aan spreekt of veel kleine random weggeschreven filetjes heb.
Om direct te gaan voor 4TB is idd ook nog een optie, aangezien de prijs per GB maar zo weinig verschild kan ik net zo goed die paar tientjes meer uitgeven. ook omdat mijn moederboard maar 4 SATA poorten heeft is die 3TB aan ruimte meer als ik er 3 in zou prikken toch mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
[...]

[...]

Een 4TB schijf is inderdaad interessanter. Echter was de vraag welke 3TB schijf geschikt was. Heeft brend5 specifieke redenen om voor een 3TB exemplaar te gaan (waarschijnlijk budget)?

Een 7200rpm HDD heeft inderdaad voor opslag weinig voordeel. Echter om gelijk te zeggen dat je nooit voor een 7200rpm HDD moet gaan is te kort door de bocht. Het grootste nadeel van een 7200rpm HDD in HTPC gebruik is geluidsproductie. Daarom adviseer ik in mijn vorige post om green HDD's te nemen. Maar als geluidsproductie geen issue is kun je ook voor een 7200rpm exemplaar gaan wanneer je deze bijvoorbeeld goedkoper kan krijgen. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat een 7200rpm exemplaar het wat beter doet bij het parren en rarren.

Overigens zou ik ook altijd voor een "green" schijf gaan in mijn HTPC, maar voor mij is geluidsproductie wel heel belangrijk.

[ Voor 6% gewijzigd door jaapsander op 22-10-2013 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
jaapsander schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 09:42:
Een 7200rpm HDD heeft inderdaad voor opslag weinig voordeel. Echter om gelijk te zeggen dat je nooit voor een 7200rpm HDD moet gaan is te kort door de bocht. Het grootste nadeel van een 7200rpm HDD in HTPC gebruik is geluidsproductie. Daarom adviseer ik in mijn vorige post om green HDD's te nemen. Maar als geluidsproductie geen issue is kun je ook voor een 7200rpm exemplaar gaan wanneer je deze bijvoorbeeld goedkoper kan krijgen. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat een 7200rpm exemplaar het wat beter doet bij het parren en rarren.
Zo als ik al zij...
Voor video opslag moet je eigenlijk nooit voor 7200 toeren schijven gaan
Voor 30% snelheidswinst tijdens parren en rarren, zijn de nadelen imho veel groter.
  • Verbruikt +/- 5W meer, zelfs idle. (5W 24/7/jaar gebruik kost 10 euro als de HDD niet in standby gaat)
  • Maakt meer geluid.
  • Zijn warmer.
  • Hebben een iets kortere levensduur. (bijna verwaarloosbaar)
Daarnaast wat is het voordeel van sneller parren en rarren, dat doe je toch automatisch.

En ik gebruik zelf in mijn server twee 8j oude 160GB 2.5'' sata laptop schijfjes (daar voor gebruikte ik jaren twee 2.5'' PATA schijfjes), een voor downloaden en een voor uitpakken, waar van ik de files uiteindelijk op de raid array zet.
  • Verbruikt minder dan 2W R/W, idle zelfs minder dan 1W.
  • Maakt nagenoeg geen geluid.
  • Zijn zeer koel.
  • Hebben een lange levensduur. (laptop schijven zijn steviger dan desktop schijven)
verbruikWD Green 2.5'' 2TBWD Green 3.5'' 4TBWD Black 3.5'' 4TB
Read/Write1.7 Watt4.50 Watt9.50 Watt
Idle0.80 Watts3.30 Watts8.10 Watts
Standby0.20 Watts0.40 Watts1.30 Watts

Ik denk dat in het algemeen, dat de nadelen van 7200rpm schijven niet op wegen tegen de voordelen

[ Voor 20% gewijzigd door player-x op 23-10-2013 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Ik ben het met je eens hoor dat je beter voor een 5400rpm exemplaar kan gaan, alleen rammelt je argumentatie nogal doordat je van een aantal (onjuiste) dingen uit gaat. Ten eerste dat de HTPC 24/7 aan staat, ten tweede dat de levensduur beperkend is bij bovenstaand gebruik.
en ik verwacht niets op me HTPC te zetten wat ik direct op andere pc's nodig heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
jaapsander schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 09:18:
Ik ben het met je eens hoor dat je beter voor een 5400rpm exemplaar kan gaan, alleen rammelt je argumentatie nogal doordat je van een aantal (onjuiste) dingen uit gaat. Ten eerste dat de HTPC 24/7 aan staat
Daar is imho een HTPC eigenlijk ook niet voor bedoeld. Het kan wel, maar dat houdt over het algemeen ook in dat je het ding direct als NAS / server gebruikt, en dat is (zoals mogelijk al wel eens is opgevallen) een visie die ik niet direct deel ;)
Mocht het dan toch op deze manier worden gebouwd, dan zou ik inderdaad ook voor 5400RPM's kiezen. Gezien de build op deze manier wordt gemaakt ga ik niet uit van een super-veeleisende gebruiker (immers, anders was een andere manier van storage gekozen) en daarmee is de noodzaak voor heel snelle storage / verwerking van data ook zeer waarschijnlijk kleiner en ligt de voorkeur bij stilte en energie-besparing in plaats van bij performance. Met een 5400RPM WD Green is dat prima te realiseren.
ten tweede dat de levensduur beperkend is bij bovenstaand gebruik.

[...]
Levensduur is heel erg wisselend bij dit soort hardware. Sommige disks halen de garantie-termijn niet eens, terwijl andere disks 10+ jaar kunnen draaien zonder enig probleem, zelfs als ze uit dezelfde productie-batch komen met dezelfde belasting.
Zo hebben we nog een aantal storage-arrays in beheer van 6+ jaar oud, waar 12 disks in zitten die nog nooit een issue hebben gehad, maar we hebben ook in vergelijkbare arrays diverse disks gehad die binnen 2 jaar overleden waren. Er valt weinig zinvols over te zeggen, behalve dat het koel houden van je disks toch wel een positief effect hebben op de levensduur van je disks

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
jaapsander schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 09:18:
alleen rammelt je argumentatie nogal doordat je van een aantal (onjuiste) dingen uit gaat.
Geloof dat ik dat niet doe hoor.
Ten eerste dat de HTPC 24/7 aan staat,
Er zijn genoeg mensen die hun HTPC niet uitzetten, maar daar naast zeg ik helemaal niet dat de HTPC 24/7 aan staat, ik geef alleen een koste indicatie wat het verbruiksverschil tussen verschillende modellen kost op 24/7 basis, hij kan daar na zelf uitrekenen wat zijn gemiddeld aan tijd is en dat delen door het jaar verbruik.
ten tweede dat de levensduur beperkend is bij bovenstaand gebruik.
Oooo... waar zeg ik dat?

Op zijn best zeg ik dat gemiddeld een 5400rpm schijf nihil langer mee gaat dan een 7200rpm schijf, een Nr die ik uit een imo betrouwbare bron had die ik niet meer zo terug kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
player-x schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:15:
[...]

Oooo... waar zeg ik dat?

Op zijn best zeg ik dat gemiddeld een 5400rpm schijf nihil langer mee gaat dan een 7200rpm schijf, een Nr die ik uit een imo betrouwbare bron had die ik niet meer zo terug kan vinden.
Zelfs dat valt niet eens te stellen; in theorie zouden 5400RPM's minder slijtage horen te kennen (ze draaien immers langzamer, dus met eenzelfde aantal draai-uren heb je minder omwentelingen gemaakt en dus minder slijtage), maar in de praktijk blijkt dat slechts zeer zelden een disk-failure hier uit voort komt.
Juist het niet 24/7 gebruiken zorgt voor disk-failures. Zet maar eens een disk in een desktop die je elke 6 uur aan / uit laat zetten, en eenzelfde disk in een systeem dat je 24/7 laat draaien. Het systeem dat elke 6 uur aan / uit gaat, zal dus weliswaar maar de helft aantal draai-uren kennen, maar wordt wel 2x per dag opnieuw aan gezet. Je kan al wel raden dat het systeem dat steeds aan/uit gaat eerder ermee zal stoppen dan het systeem dat je door laat draaien. En dan praten we eigenlijk alleen nog maar over een heel "botte" manier van werken, want als je er nog eens zaken als idle of stand-by bij gaat halen wordt de hele berekening weer compleet anders.
Oftewel, over levensduur van een disk valt heel weinig te zeggen als je niet heel precies het gebruik en de configuratie van het systeem daarin mee laat wegen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
player-x schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:15:
[...]

Geloof dat ik dat niet doe hoor.
Zijn we het daar niet helemaal over eens, kan gebeuren.
[...]

Er zijn genoeg mensen die hun HTPC niet uitzetten, maar daar naast zeg ik helemaal niet dat de HTPC 24/7 aan staat, ik geef alleen een koste indicatie wat het verbruiksverschil tussen verschillende modellen kost op 24/7 basis, hij kan daar na zelf uitrekenen wat zijn gemiddeld aan tijd is en dat delen door het jaar verbruik.

[...]

Oooo... waar zeg ik dat?

Wat ik eigenlijk bedoelde is dat bovenstaande argumenten gebruik worden als argument om Nooit(!) voor een 7200 rpm HDD te gaan, maar voor een 5400 rpm HDD bij media streaming. De conclusie ben ik het mee eens overigens (hoewel wel wat genuanceerder) Alleen geef je als argumenten ik quote:
Voor 30% snelheidswinst tijdens parren en rarren, zijn de nadelen imho veel groter.

-Verbruikt +/- 5W meer, zelfs idle. (5W 24/7/jaar gebruik kost 10 euro als de HDD niet in standby gaat)
-Maakt meer geluid.
-Zijn warmer.
-Hebben een iets kortere levensduur. (bijna verwaarloosbaar)
Om verbruik als argument te kunnen gebruiken moet je eerst weten hoe de HTPC gebruikt gaat worden. Wordt deze maar een paar uur per dag gebruikt, dan is het verschil in verbruik niet relevant om economische redenen. Economisch gezien zou ik dan eerder naar aanschafkosten kijken.

Daarnaast is levensduur ook geen argument, zoals hierboven duidelijk is omschreven. Blijft over warmte/geluid en dat was precies het punt wat ik ook als nadeel omschrijf, maar niet in iedere situatie een nadeel hoeft te zijn (Kast is weggewerkt in een ruimte waar je de HDD's niet hoort bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
jaapsander schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 14:23:
Wat ik eigenlijk bedoelde is dat bovenstaande argumenten gebruik worden als argument om Nooit(!) voor een 7200 rpm HDD te gaan
Ik zij ''eigenlijk'' nooit, er zijn voor video gebruik, en de doel groep waar deze Guide zich op richt bij mijn weten geen goede argumenten te bedenken om niet voor een zuinige en stiller model te gaan, als het doel video streaming is.
Om verbruik als argument te kunnen gebruiken moet je eerst weten hoe de HTPC gebruikt gaat worden. Wordt deze maar een paar uur per dag gebruikt, dan is het verschil in verbruik niet relevant om economische redenen.
Als de HTPC gemiddeld 6 uur per dag aan staat, wat ik niet onredelijk vind zijn de kosten nog steeds 2.50 euro per jaar, ben het met je eens dat het dan minder relevant word, maar het is nog steeds een klein argument, hoewel zeker verre van doorslaggevend voor de meeste, het blijft een klein argument dat zeker het over wegen waar is, maar vooral voor mensen die hun HTPC (zo als ik) 24/7 aan laten staan.
Economisch gezien zou ik dan eerder naar aanschafkosten kijken.
Economisch gezien zijn er op het moment weinig prijs verschillen tussen 5400 en 7200 rpm schijven, met een licht voordeel voor de eerste groep.
Daarnaast is levensduur ook geen argument,
Ik las ergens, en geloof dat het van Google was, maar kan ook van een andere bron zijn, dat gemiddelde levens duur 1~2% korter was met 7200 rpm schijven, de conclusie was dat het puur was omdat de lees arm meestal agressiever gebruikt word bij 7200 rpm schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d--amo
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-6500 Boxed€ 86,45€ 86,45
1MSI FM2-A75IA-E53€ 72,90€ 72,90
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 66,71€ 66,71
1be quiet! Pure Power L8 300W€ 39,-€ 39,-
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 78,50€ 78,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 424,29

Dit weekend al mijn onderdelen binnen gekregen.

Echter blijkt de koeling toch niet te passen op dit moederbord. De backplate die je dient te bevestigen onderaan het moederbord past niet, deze is nét ietsje te groot.

Voorlopig heb ik de stock koeler dan maar geplaatst.
Ik heb nog geen OS geïnstalleerd, dus heb het verder nog niet getest qua temp. Wat denken jullie? Toch best een alternatief zoeken of kan ik mogelijks toch verder met de stock koeler?

Indien niet ga ik deze proberen te retourneren, als dat kan. En kan ik mogelijks voor deze gaan..

#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 31,90€ 31,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 31,90

Verder nog een vraagje over de case fans. Er zijn 3 case fans, die samen geconnecteerd worden richting een molex connector (voorzien in de case). Deze kan ik op eender welke connector op de voeding aansluiten, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErwinJ
d--amo schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 10:08:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 424,29

Echter blijkt de koeling toch niet te passen op dit moederbord. De backplate die je dient te bevestigen onderaan het moederbord past niet, deze is nét ietsje te groot.

Ik heb nog geen OS geïnstalleerd, dus heb het verder nog niet getest qua temp. Wat denken jullie? Toch best een alternatief zoeken of kan ik mogelijks toch verder met de stock koeler?

Indien niet ga ik deze proberen te retourneren, als dat kan. En kan ik mogelijks voor deze gaan..

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 31,90

Verder nog een vraagje over de case fans. Er zijn 3 case fans, die samen geconnecteerd worden richting een molex connector (voorzien in de case). Deze kan ik op eender welke connector op de voeding aansluiten, toch?
Had ik dit niet vermeld dat deze koeler waarschijnlijk niet ging passen ?
Je was gewaarschuwd ;)

Maarja..er was iemand die het beter wist ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Qua temps kan je prima met de stock-koeler af, maar hij maakt (aanzienlijk) meer lawaai.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brend5
ErwinJ schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 12:54:
[...]

Je was gewaarschuwd ;)

Best apart, ik hem namelijk dezelfde koeler en moederbord alleen dan met een AMD A4-5300 en bij mij past de koeler dus wel gewoon. Nou heb ik het in elkaar laten zetten bij Azerty, zo een pakketje met installeren CPU+RAM+BIOS Update voor €15. Veel mensen zullen zeggen dat het teveel is maar dan heb je deze nare problemen dus niet. Ik zal vanmiddag even kijken hoe het bij mij gemonteerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErwinJ
brend5 schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 13:39:
[...]

Best apart, ik hem namelijk dezelfde koeler en moederbord alleen dan met een AMD A4-5300 en bij mij past de koeler dus wel gewoon. Nou heb ik het in elkaar laten zetten bij Azerty, zo een pakketje met installeren CPU+RAM+BIOS Update voor €15. Veel mensen zullen zeggen dat het teveel is maar dan heb je deze nare problemen dus niet. Ik zal vanmiddag even kijken hoe het bij mij gemonteerd is.
Het is mogelijk.
Kan zijn dat ze andere montage platen hebben gebruikt die er niet standaard bijzitten, zo zou ik het ook namelijk doen dan pas het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 424,29

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 31,90

Ja je kan die connector op 1 van de vrije molex connectoren aansluiten. Let ook op dat deze behuizing een fancontroller ingebouwd heeft. Je kan prima beginnen met de fans op low te zetten.

Wat vreemd dat de backplate van de Gelid niet past. Kun je hier niet wat mee klussen? Zoals Brend5 ook al zegt, normaal moet het kunnen passen. Het lijkt me niet logisch dat Azerty apparte backplates heeft voor specifieke moederborden en koeler combinaties. Ze doen niet veel anders dan standaardonderdelen in elkaar zetten.

Of de stock koeler toereikend is kun je zelf het beste beoordelen. Temperatuur zou niet boven de 60 graden uit moeten komen. Overigens gaat die big shuriken ook krap worden (maar volgens mij past het wel).
ErwinJ schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 14:05:
[...]

Het is mogelijk.
Kan zijn dat ze andere montage platen hebben gebruikt die er niet standaard bijzitten, zo zou ik het ook namelijk doen dan pas het wel.
Welke montageplaten heb je het dan over?

[ Voor 89% gewijzigd door jaapsander op 28-10-2013 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brend5
jaapsander schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 16:19:
[...]

Ja je kan die connector op 1 van de vrije molex connectoren aansluiten. Let ook op dat deze behuizing een fancontroller ingebouwd heeft. Je kan prima beginnen met de fans op low te zetten.

Wat vreemd dat de backplate van de Gelid niet past. Kun je hier niet wat mee klussen? Zoals Brend5 ook al zegt, normaal moet het kunnen passen. Het lijkt me niet logisch dat Azerty apparte backplates heeft voor specifieke moederborden en koeler combinaties. Ze doen niet veel anders dan standaardonderdelen in elkaar zetten.

Of de stock koeler toereikend is kun je zelf het beste beoordelen. Temperatuur zou niet boven de 60 graden uit moeten komen. Overigens gaat die big shuriken ook krap worden (maar volgens mij past het wel).

[...]

Welke montageplaten heb je het dan over?
Het is indd wel een erg grote koeler voor dit moederbord(zie foto), ik raad je trouwens wel aan om voor dat je de koeler plaatst te kabels alvast aan je moederbord te hangen. Ik zelf heb echt moeten pielen om sommige kabels aan te kunnen sluiten toen ik me moederbord kreeg.

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2hq87rk.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Had je nu een gelid tranquillo of een big shuriken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brend5
Oops mijn fout, ik was in de veronderstelling dat d-amo problemen had met de Big Shuriken ipc de Gelid Tranquillo. Volgende keer toch iets beter lezen :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Vraagje aan de kenners. Mijn HTPC schijf van 2TB is al vol. Nu heb ik gekeken naar een NAS alleen is dat te uitgebreid en zonde van mijn geld. Ik zoek alleen extra schijf ruimte voor mijn HTPC en ik hoef het niet ergens anders vandaan te halen. Zijn er externe harde schijven met 2 bays? Ben al aan het zoeken maar kan niks vinden, zie http://tweakers.net/categ...harde-schijven/producten/

2e vraag, blurays kan ik vanaf een externe schijf toch prima kijken op mijn HTPC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d--amo
ErwinJ schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 12:54:
[...]

Je was gewaarschuwd ;)

Ik weet het, ik had op zeker moeten spelen. Al dacht ik dat de discussie eerder ging of hij in de case past. Dat is namelijk geen probleem, het is echt enkel die backplate die niet goed is.
Ik heb een RMA aangevraagd.
jaapsander schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 16:19:
[...]

Ok thnx, ik heb idd de fans op die manier nu aangesloten.

Tsja mee klussen.. Dan zou ik er een stukje moeten afveilen ofzo. In een compleet nieuw systeem begin ik hier liever niet aan.

Ondertussen de temps even gecheckt. Bij de eerste opstart krijg ik meteen een interface van msi met de huidige temp. Deze liep, zonder iets te doen, op naar +-50 graden. Dat lijkt me toch veel?!

Zou de stock koeler het niet een pak koeler moeten houden?

Op de koeler was al een soort koelpasta aangebracht, dus heb er niets extra opgedaan ofzo. Geen idee of het daar aan kan liggen.

Verder mag het geluid toch nog net iets stiller, dus ga dan toch maar voor een andere koeler gaan.
Iemand die me 100% kan bevestigen dat de big shuriken zeker past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Versteegrob schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 20:07:
Vraagje aan de kenners. Mijn HTPC schijf van 2TB is al vol.
Zou voor de nieuwe HDDs alleen 4TB schijven gebruiken, daar zo als je nu ondervind vooral fysieke ruimte vaak een probleem is. :)
Nu heb ik gekeken naar een NAS alleen is dat te uitgebreid en zonde van mijn geld.
Een oudere PC kan je mogelijk ook in je netwerk hangen als server/NAS, nadeel is alleen het extra stroomverbruik.
Ik zoek alleen extra schijf ruimte voor mijn HTPC en ik hoef het niet ergens anders vandaan te halen. Zijn er externe harde schijven met 2 bays?
Ja die zijn er genoeg, met en zonder HDDs je moet alleen wel wat beter kijken. :+

Een tweede oplossing kan het gebruik van een nieuwe HTPC behuizing zijn, is iets duurder maar niet veel, en wel een nettere oplossing.
2e vraag, blurays kan ik vanaf een externe schijf toch prima kijken op mijn HTPC?
Ja dat is echt geen probleem, zelfs een USB-1 verbinding is daar meestal al voldoende voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
player-x schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 04:20:
[...]

Zou voor de nieuwe HDDs alleen 4TB schijven gebruiken, daar zo als je nu ondervind vooral fysieke ruimte vaak een probleem is. :)

[...]

Een oudere PC kan je mogelijk ook in je netwerk hangen als server/NAS, nadeel is alleen het extra stroomverbruik.

[...]

Ja die zijn er genoeg, met en zonder HDDs je moet alleen wel wat beter kijken. :+

Een tweede oplossing kan het gebruik van een nieuwe HTPC behuizing zijn, is iets duurder maar niet veel, en wel een nettere oplossing.

[...]

Ja dat is echt geen probleem, zelfs een USB-1 verbinding is daar meestal al voldoende voor.
Dank voor je antwoord. De meeste nette oplossing is volgens mij extra schuiven toevoegen aan mijn HTPC. De DVD drive gebruik ik niet dus volgens mij is er nog wel ruimte. Epsilon EC-HTPC-1 heb ik al behuizing en nu zit er 1 SSD en 1 normale schijf van 2 TB die ik over had. Vanmorgen vond ik nog 1 TB schijf en het liefste zou ik een 4TB schijf kopen. Zijn er mensen die ervaring hebben met 3 harde schijven in een HTPC? Zo ja, hoe warm wordt je jullie HTPC? Als jullie zeggen dat 3/4 schijven geen probleem is bestel ik direct een 4 TB schijf.

Dit is mijn configuratie
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 79,20€ 79,20
1Gigabyte GA-F2A85XM-D3H€ 62,70€ 62,70
1Epsilon EC-HTPC-1€ 48,40€ 48,40
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,-€ 32,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 68,60€ 68,60
1Seasonic SS-300SFD Active PFC€ 37,30€ 37,30
1Samsung 840 series 250GB€ 152,-€ 152,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 508,83

Hoor hem zelden en qua warmte zit het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
De Epsilon kast heeft niet echt een fantastische airflow, echter produceren HDD's wel warmte, maar ook weer niet extreem veel. Persoonlijk zou ik een goede casefan toevoegen aan de behuizing (als je die nog niet hebt). Wat ook helpt is om de HDD's in standby te laten gaan wanneer ze niet gebruikt worden. Zo draait tijdens het kijken van een filmpje maar 1 HDD en zijn de andere stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
d--amo schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 21:31:
[...]

Ik weet het, ik had op zeker moeten spelen. Al dacht ik dat de discussie eerder ging of hij in de case past. Dat is namelijk geen probleem, het is echt enkel die backplate die niet goed is.
Ik heb een RMA aangevraagd.

[...]

Ok thnx, ik heb idd de fans op die manier nu aangesloten.

Tsja mee klussen.. Dan zou ik er een stukje moeten afveilen ofzo. In een compleet nieuw systeem begin ik hier liever niet aan.
Als je je hier niet comfortabel bij voelt moet je dat natuurlijk ook niet doen. Zou je hier trouwens nog een foto van kunnen maken? Ben zelf benieuwd wat er dan precies niet past. Op andere FM2 socket borden past het immers wel. Is in dit geval de koeler afwijkend of het moederbord?
Ondertussen de temps even gecheckt. Bij de eerste opstart krijg ik meteen een interface van msi met de huidige temp. Deze liep, zonder iets te doen, op naar +-50 graden. Dat lijkt me toch veel?!

Zou de stock koeler het niet een pak koeler moeten houden?

Op de koeler was al een soort koelpasta aangebracht, dus heb er niets extra opgedaan ofzo. Geen idee of het daar aan kan liggen.
Met welke koeler wordt hij ~50 graden dan? De stock koeler is niet heel goed, en in het bios/uefi draait volgens mij ook 1 core op 100%. Idle zal deze onder Windows een stuk lager zijn. Met een goede koeler erop (jammer dat die Gelid niet met het moederbord samengaat) zal deze idle rond de 30 graden zijn (onder Windows dus), het grootste voordeel is echter wanneer je deze wat belast, een goede koeler zal dan de temperatuur laag kunnen houden zonder de ventilator te hard te moeten laten draaien.
Overigens kun je niet veel verklooien bij het monteren van de stock koeler. Koelpasta zit er al op en het is niet veel anders dan recht monteren, haakjes om de socket en hendel over halen.
Verder mag het geluid toch nog net iets stiller, dus ga dan toch maar voor een andere koeler gaan.
Iemand die me 100% kan bevestigen dat de big shuriken zeker past?
Op vorig plaatje heb je gezien dat hij past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
jaapsander schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 09:07:
De Epsilon kast heeft niet echt een fantastische airflow, echter produceren HDD's wel warmte, maar ook weer niet extreem veel. Persoonlijk zou ik een goede casefan toevoegen aan de behuizing (als je die nog niet hebt). Wat ook helpt is om de HDD's in standby te laten gaan wanneer ze niet gebruikt worden. Zo draait tijdens het kijken van een filmpje maar 1 HDD en zijn de andere stil.
Goede tips, ga voor een casefan en de HDD zal ik in standby zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Versteegrob schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 10:06:
[...]

Goede tips, ga voor een casefan en de HDD zal ik in standby zetten.
Ik zou even opletten welke casefan je kan plaatsen. De kast heeft aan de voorkant ruimte voor een 80mm casefan, Afhankelijk van je moederbord heb je ruimte om hier een 92mm fan te plaatsen (een 92mm fan is over het algemeen wat stiller).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Zie jij casefan in de pricewatch? Zie alleen een absorder pricewatch: Nexus Silicon Absorber voor 92 mm casefan

[ Voor 7% gewijzigd door Wackmack op 29-10-2013 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Staat genoeg, thnx. De fabrikant zegt dat ik een 80/120mm kan plaatsen.
Bottom fans diameters supported: 80.120 mm
Net in een review gelezen dat er bij mij alleen een 80mm in kan ivm micro atx moederbord.

[ Voor 95% gewijzigd door Wackmack op 29-10-2013 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Ik heb goede ervaringen met de nexus real silent series (niet duur en erg stil). Daarnaast hebben noctua en noiseblocker ook goede fans. Let er wel op dat je een fan uitkiest welke goed op je moederbord aangesloten kan worden (heeft je moederbord 3 pins of 4 pins aansluitingen?). Bij voorkeur 4 pins (PWM) als je moederbord dit ondersteunt. Daarnaast niet vergeten om het toerental in te stellen in het bios.

edit: Je moederbord heeft 4 pins aansluitingen voor de casefans.

[ Voor 74% gewijzigd door jaapsander op 29-10-2013 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Deze heb ik besteld pricewatch: Noctua NF-R8-1800, 80mm en pricewatch: Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB

Bedankt weer voor de hulp:) Vanaf nu kan ik gelukkig weer van alles downloaden. Pacific Rim, Doom, Top Gun, The Pacific. Hiermee zit je zo op 500GB dus extra ruimte is zeker wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Pfffffff pricewatch: Seasonic SS-300SFD Active PFC mijn voeding heeft maar 2 aansluitingen voor SATA en 4 molex aansluitingen. Hoe onlogisch is dit. Tegenwoordig gebruiken mensen toch veel meer SATA dan een molex. Morgen even molex naar sata halen.

[ Voor 9% gewijzigd door Wackmack op 30-10-2013 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d--amo
jaapsander schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 10:00:
[...]

Als je je hier niet comfortabel bij voelt moet je dat natuurlijk ook niet doen. Zou je hier trouwens nog een foto van kunnen maken? Ben zelf benieuwd wat er dan precies niet past. Op andere FM2 socket borden past het immers wel. Is in dit geval de koeler afwijkend of het moederbord?

[...]

Met welke koeler wordt hij ~50 graden dan? De stock koeler is niet heel goed, en in het bios/uefi draait volgens mij ook 1 core op 100%. Idle zal deze onder Windows een stuk lager zijn. Met een goede koeler erop (jammer dat die Gelid niet met het moederbord samengaat) zal deze idle rond de 30 graden zijn (onder Windows dus), het grootste voordeel is echter wanneer je deze wat belast, een goede koeler zal dan de temperatuur laag kunnen houden zonder de ventilator te hard te moeten laten draaien.
Overigens kun je niet veel verklooien bij het monteren van de stock koeler. Koelpasta zit er al op en het is niet veel anders dan recht monteren, haakjes om de socket en hendel over halen.

[...]

Op vorig plaatje heb je gezien dat hij past.
Onder Windows in idle zit ik ook rond de 50 graden blijkbaar.
De RMA van de gelid heb ik geannuleerd, de verzendingskosten naar NL, zijn al 20% van de waarde van die koeler. Ik zet hem wel zelf te koop :)

Ik ga alleszins de Big Shuriken bestellen dan.

Het geluid valt best mee als de TV opstaat, maar in een stille woonkamer hoor je hem zeer duidelijk draaien. Hopelijk kan die hem nog een stukje koeler houden en vooral ook stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Dit is mijn CPU pricewatch: AMD A8-5600K Black Edition
Bluray's kijken lukt prima echter nu moet ik een bluray uitpakken en dan kan ik niet eens meer een DTS cd luisteren. Dit is toch niet normaal? Zou een A10 dit niet hebben? Het Lijkt wel of ik de verkeerde gekocht. Overal wordt de A6 of de A8 aangeraden. Dat is blijkbaar alleen voor het kijken van een bluray ipv iets groots uitpakken en kijken tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Versteegrob schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 16:48:
Dat is blijkbaar alleen voor het kijken van een bluray ipv iets groots uitpakken en kijken tegelijk.
Ja, dat is vergelijkbaar met 4 flinke kerels van ruim 100kg in een Mini te proppen, en dan verwachten dat hij nog lekker op de weg ligt.

Wat je wel kan proberen is om de priortijd van het betreffende uitpak programma op zijn laagst te zetten, je kan dat trouwens permanent maken met dit kleine programmaatje, en je kan XBMC? bv de hoogste prio geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Versteegrob schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 16:48:
Dit is mijn CPU pricewatch: AMD A8-5600K Black Edition
Bluray's kijken lukt prima echter nu moet ik een bluray uitpakken en dan kan ik niet eens meer een DTS cd luisteren. Dit is toch niet normaal? Zou een A10 dit niet hebben? Het Lijkt wel of ik de verkeerde gekocht. Overal wordt de A6 of de A8 aangeraden. Dat is blijkbaar alleen voor het kijken van een bluray ipv iets groots uitpakken en kijken tegelijk.
Dit heeft helemaal niks te maken met de gekozen CPU (een A10 is ook maar marginaal sneller). Je systeem bestaat uit een verzameling van componenten die bij bepaalde taken verschillend belast worden. Je ziet problemen bij het uitpakken van grote bestanden. Zonder de rest van je systeem te weten en wat je precies aan het doen bent kan ik wel inschatten dat je i/o in dit geval de bottleneck is.

Wat je namelijk bij het parren/rarren aan het doen bent is het lezen/schrijven van veel en grote bestanden (parren is nog veel zwaarder). Zo trek je de i/o van een traditionele HDD makkelijk vol (simultaan lezen en schrijven is niet iets waar een HDD erg goed in is). Probeer je dan ook nog eens tegelijk iets te streamen (video kijken of grote audio bestanden downloaden) dan kan je HDD het niet meer bijbenen.

Pak je het toevallig aan zoals ik eerder geadviseerd heb? jaapsander in "*Algemeen Advies* HTPC en Homeserver Advies Guide"

Zo ja, dan is de oplossing van player-x handig, gewoon zorgen dat het afspelen een hogere prioriteit krijgt.

[ Voor 8% gewijzigd door jaapsander op 04-11-2013 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d--amo
Ik heb ondertussen de Big Shuriken geplaatst. Ook hier heb ik als idle temp een 50graden onder windows.

Ik dacht toch echt lager uit te komen. Kan er miu iemand zeggen of dit een normale temp is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
d--amo schreef op woensdag 06 november 2013 @ 21:46:
Kan er miu iemand zeggen of dit een normale temp is?
Is iets aan de hoge kant, maar zeker niet extreem hoog hoor, zolang je systeem stil is zou ik me er niet erg zorgen over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d--amo
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 424,29

Toch even op terugkomen.
Deze koeler blijkt alsnog te passen. Onderaan het moederbord was al een soort van backplate voorzien. Ik had echter niet door dat je deze er eerst moet afhalen 8)7

De gelid koeler past dus wel degelijk op het moederbord en in de case.. Maar, ik heb hem er terug uit gehaald.
Deze koeler is zo groot dat hij 4 van de 6 HD plaatsen blokkeert. De HD's kan je nog steken, maar er is geen plaats meer voor de power en sata cable.
Dat is dus geen optie.

Dan maar de Big Shuriken geplaatst. Plaatsing ging vlot, nadat ik dus ook hier de originele backplate van het mb had verwijderd.

Ik ga wel nog even de temps in het oog moeten houden. Ik wil die idle temp toch naar beneden krijgen. Eventueel de koelpasta eens opnieuw aanbrengen.

Binnenkort post ik wel eens enkele foto's van de setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
d--amo schreef op donderdag 07 november 2013 @ 12:47:
De HD's kan je nog steken, maar er is geen plaats meer voor de power en sata cable.
Ook niet als je haakse SATA en stroom kabels gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d--amo
Ik heb geen haakse stroomkabels geprobeerd, maar ik betwijfel of het zou passen.
In de kleine kans dat het toch zou lukken, zal je in het beste geval nog steeds 2 hd plaatsen verliezen.

Als je dus de 6 bays wil benutten is de gelid tranquillo een no-go in deze case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Koeler een kwartslag draaien? Of ventilator aan de andere kant v/d koeler?

[ Voor 43% gewijzigd door jaapsander op 11-11-2013 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d--amo
jaapsander schreef op maandag 11 november 2013 @ 12:04:
Koeler een kwartslag draaien? Of ventilator aan de andere kant v/d koeler?
Geloof me, het zal allemaal niet helpen. Kwartslag draaien gaat niet, dan past hij zelfs niet.

Dit is een foto van de beste situatie. Rechts zie je de witte hd bays. Hij blokkeert in het allerbeste geval minstens 2 hd's. In de praktijk zijn het er echter 4..
Ik geef het jullie maar mee, zodat deze koeler best niet meer aangeraden wordt in combinatie met deze case.

Geen verwijten uiteraard, jullie hebben me hier al zeer goed geholpen!!
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/9v8p7b.jpg

Verder heb ik nog steeds een issue met de cpu temp. Hardware Monitor geeft mij een idle temp van 50 graden aan, zelfs spikes tot 70 graden onder medium load. Terwijl core temp mij 30 graden geeft.

Wat moet ik hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
En als je de koeler 180 graden draait? Zodat de bredere kant richting de casefan gaat? Persoonlijk schat/gok ik dat je hier nog prima wat van kan maken (met een beetje ervaring en creativiteit)

Met welke koeler krijg je de temperaturen? En hoe lees je de temperatuur uit? Hoe heb je de koeler bevestigd, hoeveel koelpasta enz enz. Het plaatsen van een CPU koeler is nogal een precies werkje, er kan vrij veel fout gaan. Voordat we een diagnose kunnen stellen hebben we wel wat meer info nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d--amo
jaapsander schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 09:50:
En als je de koeler 180 graden draait? Zodat de bredere kant richting de casefan gaat? Persoonlijk schat/gok ik dat je hier nog prima wat van kan maken (met een beetje ervaring en creativiteit)

Met welke koeler krijg je de temperaturen? En hoe lees je de temperatuur uit? Hoe heb je de koeler bevestigd, hoeveel koelpasta enz enz. Het plaatsen van een CPU koeler is nogal een precies werkje, er kan vrij veel fout gaan. Voordat we een diagnose kunnen stellen hebben we wel wat meer info nodig.
Als je de koeler 180 graden draait, heb je nog minder plaats.. Omdat je dan die afgeronde hoeken niet meer hebt.. Naar mijn mening kan je er niet omheen, maar goed ik heb ook geen verder ervaring hiermee.

De genoemde temperatuur haal ik met mijn huidige koeler, namelijk de Big Shuriken. Dat was ondertussen al de 3de cooler, die ik moest plaatsen. Het plaatsen zelf is zeker correct gebeurd. Meegeleverde koelpasta gebruikt, en dubbelcheck gedaan of deze overal mooi gelijk gespreid was.

Ik gebruikte tot voor kort steeds alleen het tooltje Hardware Monitor om mijn temp uit te lezen. Deze was ook met de stock koeler 50 graden in idle. Toen vond ik dat ook al hoog, maar schreef het dan maar toe aan de (mogelijks minderwaardige) stock koeler.

Nu ik met de Big Shuriken dezelfde waarden haal, ben ik gaan verder kijken. En dan bleek dus dat CoreTemp een totaal ander waarde uitleest. Op zijn minst vreemd.

Volgende waarden lees ik dus uit, telkens in idle:

Hardware Monitor: 50 graden
CoreTemp: 30 graden
BIOS: 46 graden

• jaapsander
Ik zou zeker uit gaan van de temperaturen die Coretemp uitleest. Het Bios leest de waarden ook goed uit, maar in je bios gebruikt je geen energiebesparende functies waardoor de CPU niet terug klokt. Volgens mij is het zelfs zo dat 1 core in je bios 100% belast wordt, maar of dat met een nieuwer UEFI ook zo is weet ik niet.

30 graden idle met een big shuriken klinkt ook prima. Echter zou ik wel willen weten wat de temperatuur is na 20 minuten Prime95 draaien. Is de temperatuur onder de 60-65 graden dan is er niks aan de hand. Zit de temperatuur boven deze waarden, dan is je koeler niet goed bevestigd. Hoeveel koelpasta heb je overigens gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
@d--amo Ik vraag me toch af of het probleem niet ligt bij jouw ervaring met het assembleren van pc's. Als ik http://www.overclock.net/...node-304-owners-club/2100 een beetje doorlees zie ik meerdere builds waar hdd's gewoon passen met de CPU koeler recht tegen het tussenschot in de kast aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Ik heb hier zelf een Node 304 staan met 6 schijven, no way dat je daar nog een fatsoenlijke CPU-koeler kwijt kan. Ik had zelf een tijdje de Noctua NH-U9B SE2 voordat ik 6 schijven had, maar het was of een goede CPU-koeler en geen schijven, of stockkoeler met schijven.

Met de Noctua NH-U9B SE2 zit de voorste ventilator bijna strak tegen de schijven aan waardoor je de schijven niet met SATA en power kabels kan aansluiten.

• ErwinJ
d--amo schreef op maandag 11 november 2013 @ 23:31:
[...]

Geloof me, het zal allemaal niet helpen. Kwartslag draaien gaat niet, dan past hij zelfs niet.

Dit is een foto van de beste situatie. Rechts zie je de witte hd bays. Hij blokkeert in het allerbeste geval minstens 2 hd's. In de praktijk zijn het er echter 4..
Ik geef het jullie maar mee, zodat deze koeler best niet meer aangeraden wordt in combinatie met deze case.

Geen verwijten uiteraard, jullie hebben me hier al zeer goed geholpen!!
Je kan ons ook niks verwijten, er was al ( oa door mij ) aangegeven dat deze koeler niet gaat passen in deze kast als je hem vol wilt benutten.
Er zijn mensen die aangeven aan dat je hem wel passend kan maken, echter dan moet je gaan modden en dat willen de meeste niet.

"Jaap" geeft goed advies alleen bij deze koeler had hij het mis in combo met deze kast vandaar mijn advies het niet te doen.

Als je deze kast vol wilt gebruiken past hij gewoon niet, klaar !! ( verder geen discussie over nodig )

• jaapsander
GioStyle schreef op woensdag 27 november 2013 @ 16:14:
Ik heb hier zelf een Node 304 staan met 6 schijven, no way dat je daar nog een fatsoenlijke CPU-koeler kwijt kan. Ik had zelf een tijdje de Noctua NH-U9B SE2 voordat ik 6 schijven had, maar het was of een goede CPU-koeler en geen schijven, of stockkoeler met schijven.

Met de Noctua NH-U9B SE2 zit de voorste ventilator bijna strak tegen de schijven aan waardoor je de schijven niet met SATA en power kabels kan aansluiten.
Maar kijk ik dan zo raar tegen deze foto aan? http://www.overclock.net/content/type/61/id/1761941/ http://www.overclock.net/content/type/61/id/1761939/ is het niet mogelijk om de HDD andersom te monteren? Of de fan van je CPU koeler ipv push naar pull te zetten?
ErwinJ schreef op donderdag 28 november 2013 @ 07:21:
[...]

Je kan ons ook niks verwijten, er was al ( oa door mij ) aangegeven dat deze koeler niet gaat passen in deze kast als je hem vol wilt benutten.
Er zijn mensen die aangeven aan dat je hem wel passend kan maken, echter dan moet je gaan modden en dat willen de meeste niet.

"Jaap" geeft goed advies alleen bij deze koeler had hij het mis in combo met deze kast vandaar mijn advies het niet te doen.

Als je deze kast vol wilt gebruiken past hij gewoon niet, klaar !! ( verder geen discussie over nodig )
Je kan ons sowieso niets verwijten, dit is een advies topic, de uiteindelijke verantwoordelijkheid ligt altijd bij de bouwer zelf. Overigens had jouw advies niet zoveel te maken met de kast, alleen met de socket van het moederbord en de betreffende koeler.

Ook ben ik er nog niet 100% van overtuigd dat het niet zal gaan werken aangezien ik in dit topic http://www.overclock.net/...node-304-owners-club/2100 meerdere systemen zie met een vrij grote tower koeler icm meerdere HDD's. De mening van 1 onervaren systeembouwer is dan voor mij nog niet voldoende. Om in het vervolg beter advies te kunnen geven wil ik graag het naadje van de kous weten. Hier leer zowel ik als de echte tweaker die dit leest meer van.

Echter als het niet past, dan past het natuurlijk niet. Ik zou alleen de discussie wel open willen houden voor de koeler die dan wel passen. Bijvoorbeeld de CM Hyper212?

[ Voor 58% gewijzigd door jaapsander op 28-11-2013 12:29 ]

• GioStyle
  • Nu online
Als je naar die foto kijkt zie je dat de hardeschijf helemaal aan de buitenkant zit, dan past nog wel. Maar zodra je de middelste schot gaat vullen met normale hardeschijven dan kan je de connectors niet meer kwijt. En van hoeveel builds die je daar ziet heeft zijn Node met 6 schijven vol hangen? ;)

Andersom inbouwen zou nog eventueel wel een optie zijn, maar ik heb dit niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Heb je het dan over andersom inbouwen van de HDD's of de ventilator van de CPU koeler in pull configuratie zetten?

Ik denk dat ik maar eens zo'n kastje in handen moet hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Ik heb het dan over de schijven. ;)

Bij mijn Noctua kon ik wel de (push) ventilator eraf halen en dan 6 schijven laten hangen, maar dat is in mijn ogen niet de ideale oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
  • Laatst online: 21:08
Erg nuttig topic, blijf ik volgen!

Bij mijn upgrade naar WSE2012 is mijn Albatron KI 690 met max 2 GB totaal geheugen niet meer genoeg.
Of zijn er tips om hem snel genoeg te houden voor file serving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
GioStyle schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 21:05:
Bij mijn Noctua kon ik wel de (push) ventilator eraf halen en dan 6 schijven laten hangen, maar dat is in mijn ogen niet de ideale oplossing.
HTPC zijn bijna altijd een compromis tussen prestaties, geluid en behuizings grote, en in mijn ervaring, zo lang het goed werkt en stil is, moet je er niet te veel over gaan nadenken.

Een NH-U9B SE2 neem ik aan, levert zelfs met een fan nog steeds boven gemiddelde prestaties, ik denk dat het een prima midden weg is tussen wat je wild en wat kan en past.

Persoonlijk zou ik denk ik in deze kast een Cooler Master Hyper 212 EVO kiezen, die is behoorlijk dun en kan in zowel push, pull en push/pull gebruikt worden, en is een prima koeler zeker voor zijn prijs, en eventueel kan als de fan te luid is, die vervangen worden door een stiller model.

Ook is het een optie om de een koeler passief te gebruiken, daar de behuizings fan er recht achter zit, heb jaren gedraaid met een Athlon X2 4600+ met een TDP van 110W, samen met een Scythe Ninja Mini zonder temperatuurs problemen, moest wel mijn kast aan passen daar de 2x 60mm fans wel erg klein waren, en een 120mm een stuk stiller was.

[ Voor 51% gewijzigd door player-x op 02-12-2013 03:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brend5
Ik ben aan het kijken voor een NAS/Thuisserver, ik heb even gekeken naar de hardware en ben op het volgende uitgekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G2120 Boxed€ 59,-€ 59,-
1ASRock B75 Pro3-M€ 52,97€ 52,97
3Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 99,73€ 299,19
1Cooler Master Force 500€ 31,50€ 31,50
1Corsair CMV16GX3M2A1333C9€ 122,50€ 122,50
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 39,52€ 39,52
1Kingston SSDNow V300 120GB€ 72,90€ 72,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 677,58

Wat kan ik hieraan verbeteren? Budget +/- €700 Ook ben ik nog niet helemaal thuis in het software gedeelde, kunnen jullie mij hierin adviseren. Ik wil al mijn films, series, foto's enz. streamen naar mijn HTPC, ik wil mijn XBMC database hierop opslaan zodat alle devices met XBMC over dezelfde libary beschikken en eventueel een gameserver draaien voor Minecraft/Emergency 4/CoD4. Ook moet ik me bestanden extern kunnen benaderen via FTP of iets soorts gelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Ik zou de CPU een upgrade geven naar de nieuwste generatie pricewatch: Intel Pentium G3220 Boxed met een pricewatch: ASRock B85M Pro4
GioStyle schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 21:05:
Ik heb het dan over de schijven. ;)

Lijkt mij in veel gevallen een prima oplossing, ik weet niet wat voor CPU jij eronder hebt zitten, maar een low TDP CPU kan makkelijk gekoeld worden met 1 fan.

[ Voor 44% gewijzigd door jaapsander op 02-12-2013 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wkrooshof
  • Laatst online: 03-09 15:53
Hallo allemaal,

Ik ben ook sterk aan het overwegen een HTPC samen te stellen, en heb een aantal topics doorgelezen, maar ik zou nog niet helemaal weten wat voor hardware ik aan moet schaffen.

Allereerst, het enige wat ik wil is dat de HTPC 1080p kan streamen met een HDMI aansluiting, opslag hoeft in principe niet (alleen voor OS ofc.)
Zou ik dit kunnen behalen met een Budget van ongeveer 200?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Wkrooshof schreef op maandag 02 december 2013 @ 16:15:
Hallo allemaal,

Ik ben ook sterk aan het overwegen een HTPC samen te stellen, en heb een aantal topics doorgelezen, maar ik zou nog niet helemaal weten wat voor hardware ik aan moet schaffen.

Allereerst, het enige wat ik wil is dat de HTPC 1080p kan streamen met een HDMI aansluiting, opslag hoeft in principe niet (alleen voor OS ofc.)
Zou ik dit kunnen behalen met een Budget van ongeveer 200?
Jahoor, vooral als je tweedehands hardware gaat gebruiken. Mijn HTPC doet dat ook, kostte ongeveer €100, maar zit niet in een mooi kastje. Voorbeelden: V&A aangeboden: 5x Dell Optiplex 760SF C2D-E8400 80GB HDD 2GB DDR2 of V&A aangeboden: Mooie Fujitsu Siemens Esprimo E3510 desktops te koop! (Win 7/8 proof) voldoen al. Wel wil je er waarschijnlijk nog een videokaartje in prikken voor HDMI (indien die systeempjes dat niet hebben): pricewatch: Sapphire Radeon HD 5450 1GB DDR3 PCIE HDMI

Je kan natuurlijk ook hardware bij elkaar sprokkelen en alles zelf regelen, bovenstaand zijn slechts voorbeelden. Voor OpenElec (XBMC) is een Core Duo al vlot genoeg als er een dedicated videokaart bij zit voor HD film decoderen, 2GB RAM is dan ook zat en een USB stickje voor de installatie is voldoende.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
200 euro hoeft niet zo'n probleem te zijn, realiseer je alleen wel dat je voor dat geld geen mooi en nieuw spul kan kopen. Een HTPC heeft helemaal geen spannende hardware nodig, zoals noes hierboven uitlegt is een vrij simpele dual core al voldoende. Zorg alleen wel dat je een videokaart heeft die de HD video kan decoderen.

Met een beperkt budget kun je 2 kanten op. Of je doet alles zo goedkoop mogelijk (zie nuttig advies hierboven). Of investeer in 1 onderdeel van je HTPC en hou de rest zo goedkoop mogelijk. Een HTPC bestaat ongeveer uit de volgende onderdelen:
-behuizing + voeding
-CPU/APU+moederbord+intern geheugen
-opslag
-randapparatuur

Je zou prima in een behuizing met voeding kunnen investeren en de CPU+MB+RAM zo goedkoop mogelijk doen, of juist andersom natuurlijk.

Met nieuwe componenten, zo goedkoop mogelijk, maar zonder in te leveren op kwaliteit kom ik ongeveer op dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 49,99€ 49,99
1ASRock H81M-ITX€ 58,50€ 58,50
1In Win BM639B€ 54,99€ 54,99
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 28,62€ 28,62
1Crucial CT25664BA160BJ€ 19,33€ 19,33
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 211,43

En dan openelec vanaf een usb stickje draaien. Echter heb je hiermee nog geen lokale opslag...

[ Voor 58% gewijzigd door jaapsander op 03-12-2013 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Als je een oude dual core AMD of Intel PC op de kop kan tikken voor weinig of voor niks kan je een heel eind komen.

De MS-Tech MC-380, Silverstone Legacy SG02B-F-USB 3.0 en de Apevia X-QPACK Aluminum Case w/ 3 Window Zilver zijn redelijke kasten (maar zeker ook niet meer) om een HTPC mee te maken, als je de huidige kast niet in je kamer kan hebben.

Daarnaast investeer in een Scythe Big Shuriken 2 Rev. B als koeler en een redelijk moderne budget video kaart als in de tweede hands PC geen redelijke in zit, (de meeste AMD 5000 en nVidia 6000 series kaarten of nieuwer voldoen prima) en eventueel wat stille fans als hij te luidruchtig is, een kleine budget SSD is wenselijk voor snelle opstart tijd als het van belang is.

Uiteraard investeren in een bv goede kast is geen slecht plan als je bepaalde onderdelen later wild upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
player-x schreef op zondag 01 december 2013 @ 21:07:
[...]

HTPC zijn bijna altijd een compromis tussen prestaties, geluid en behuizings grote, en in mijn ervaring, zo lang het goed werkt en stil is, moet je er niet te veel over gaan nadenken.

Een NH-U9B SE2 neem ik aan, levert zelfs met een fan nog steeds boven gemiddelde prestaties, ik denk dat het een prima midden weg is tussen wat je wild en wat kan en past.
Dat klopt. Ik had de case al volhangen met Noctua fans en ik had een CPU-koeler van Noctua over, leek me wel mooi 1 geheel, maar helaas. ;) De koeler is overigens alweer weg. ;)
jaapsander schreef op maandag 02 december 2013 @ 16:05:

Lijkt mij in veel gevallen een prima oplossing, ik weet niet wat voor CPU jij eronder hebt zitten, maar een low TDP CPU kan makkelijk gekoeld worden met 1 fan.
Een G3220, maar ik gebruik de Node 304 als zfs storage bak en niet als htpc. ;)
Ik gebruik nu gewoon de stockkoeler want het geheel staat toch in de meterkast. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Laatst online: 31-08 18:44
Ik ben al een tijd met een nieuwe NAS / homeserver bezig. Aangezien ik de laatste tijd erg veel met DB en web ontwikkeling bezig ben zit ik er nu aan te denken om één en ander met elkaar te combineren in één bak.

Wat wil ik ermee doen?
- Sandbox omgeving met ESXi waarmee ik diverse linux en/of windows servers kan draaien, om bijvoorbeeld een node.js + mongodb cluster in te zetten. Realistisch genoeg is ca. 8 lightweight VM's genoeg, of 4 wat zwaardere tegelijk.
- Een deel van de storage gebruiken om foto's vanaf mijn PC te backuppen / nas functionaliteit (gaat maar om zo'n 700GB tot 1TB max).

Welke eisen stel ik (op volgorde van belang):
- Zuinig.
- Stil.
- Moet comfortabel 4 VM's kunnen draaien.
- Compact (klein, moet liefst onder/naast/in TV meubel komen).

Wat vind ik totaal niet interessant:
- Hot swappen.
- Rauwe performance.
- Tientallen TB's aan storage. Mijn muziek/film collectie past op één 500GB hdd.

Ik heb even wat zitten zoeken naar wat er nu relevant is en hink een beetje op twee gedachten: Mijn huidige NAS blijven gebruiken puur als backup en één all-in-one server aanschaffen die dienst gaat doen als nas + server.
Het andere alternatief is om een nieuwe nas aan te schaffen (2 of 4 bay, bijv. een Synology DS713+ voor optionele uitbreiding) en de server relatief disk-loos te houden. Dan komt er iets meer nadruk netwerk componenten en zaken zoals LAN teaming.

Voor de all-in-one server heb ik nu een idee:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock C2750D4I€ 356,45€ 356,45
4WD Red SATA 6 Gb/s WD40EFRX, 4TB€ 161,89€ 647,56
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 66,60€ 66,60
4Transcend TS1GKR72W6H€ 54,10€ 216,40
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 57,95€ 57,95
1Samsung 840 EVO 120GB€ 80,05€ 80,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.425,01

Zou het op prijs stellen als iemand daarop kan schieten. De schijven zijn zo maar een indicatie, wellicht begin ik met twee disks of neem ik een maat kleiner.

Volgens mij is dit een redelijk economische configuratie waar ik ESXi op kan zetten en waar ik zeker een handjevol servers op kan zetten. Enige twijfelpunt is nog hoe ik hier de storage in moet benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Ik weet niet of ESXi wel op een C2750 wil draaien. Waarom neem je niet een simpele socket 1150-config met een xeon E3-1220 of 1230 erop? Eventueel zou je zelfs nog voor een ThinITX-based bord kunnen gaan zodat je met een externe voeding kan werken (wat weer iets stiller is). Ben je goedkoper uit, en haal je denk ik wat meer performance uit.
Verder heb je 4x 4TB WD Red genomen, maar wat wil je precies met die disks gaan doen? Ik vraag me namelijk af of de onboard controllers wel de performance kunnen leveren die nodig is, en mogelijk dat je beter een losse controller erbij kan nemen, afhankelijk van je configuratie van je array.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Thanks, losse controller is inderdaad nog iets waar in nu aan denk. ESXi zou het moeten doen op een C2750 (en heeft ook out of the box KVM over IP wat toch wel fijn is).
Qua rauwe performance zal een E3 1220 net wat beter zijn, maar wel een stuk hogere TDP (80W vs 20W).

Een heel andere boeg zou zijn om een wat stevigere nas te nemen, en om op server gebied meer te denken aan een Intel NUC / Gigabyte BRIX variant (of zoiets dergelijks), maar dan wordt het een heel andere klasse testserver. Zeker omdat de desktop klasse meestal maar max 16GB ondersteunen.

Idealer zou denk ik zijn om een kleiner / platter kastje dan de Node 304 te gebruiken en puur een mobo + geheugen en een SSD met externe voeding te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
TDP's hoeven geen probleem te zijn, afhankelijk van hoe je de CPU gaat belasten. Zit je continue op zn max dan loop je qua verbruik richting de TDP van de specs aan (als het goed is). Maar gebruik je de CPU gemiddeld maar 5% en heb je incidenteel een uitschieter, dan ligt je daadwerkelijk opgenomen vermogen veel en veel lager dan de gegeven TDP. Oftewel, verbruik kan je op basis van TDP niet afleiden.

Een NUC zou ik dan weer niet zo snel als server in willen zetten. Je loopt dan toch wel vaak tegen beperkingen aan van de NUC, zoals je zelf al opmerkt met o.a. geheugen.

Als het je zou gaan om een heel platte kast met SSD en externe voeding, dan lijkt een build op basis van ene SilverStone PT12 me voor alsnog de beste optie. Extreem plat design, maar helaas voor alsnog alleen op basis van een socket 1155 te gebruiken, aangezien er nog geen plat genoege CPU-koeler te vinden is voor deze behuizing. Voor alsnog is er slechts 1 koeler van Intel te vinden, en die is (voor zover ik kan vinden) alleen voor socket 1155 geschikt, en niet voor 1150.
Je zou dan een build als onderstaand kunnen maken:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G2120 Boxed€ 59,-€ 59,-
1Intel Desktop Board DQ77KB (bulk/OEM)€ 135,40€ 135,40
1Pulse-Eight Internal HDMI-CEC Adapter€ 0,-€ 0,-
1Silverstone SST-PT12B€ 89,64€ 89,64
1Intel HTS1155LP€ 21,22€ 21,22
1Crucial CT2KIT12864BF160B€ 28,77€ 28,77
1Kingston mS200 30GB€ 35,42€ 35,42
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 369,45

Uiteraard is dit slechts een indicatie, en is een ander bord of CPU een meer dan realistische optie. Voordeel van dit bord is dat deze support biedt voor de interne CEC-controller.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Dank je kroegtijger! Ik ga nog het één en ander uitpluizen. Super plat is voor voor mij niet echt een vereiste, maar altijd fijn natuurlijk. Aangezien de C2750 (en C2550) nog erg nieuw zijn kijk ik denk ik nog een paar maanden de kat uit de boom. Mocht deze nog in prijs dalen dan lijkt een bord op dit platform me nog steeds erg interessant, voornamelijk vanwege het lage energieverbruik (ook onder load), maar ook door max geheugen.
Zit nu te kijken naar de LC-1320mi of LC-1340mi, eventueel in combinatie met één van de Avoton bordjes van AsRock. Qua voeding een beetje krap (75W), maar voor dat bedrag is het een goed begin en kan ik hem in de toekomst eventueel nog overbouwen naar een node 304, en er dan ook meer schijven in zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErwinJ
Ff wat meer advies nodig ;)

Mijn htpc bestaat nu uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 79,30€ 79,30
1MSI FM2-A75IA-E53€ 72,60€ 72,60
2WD Green WD20EZRX, 2TB€ 70,95€ 141,90
1WD Green WD30EZRX, 3TB€ 94,95€ 94,95
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 65,60€ 65,60
1Scythe Shuriken Rev. B€ 22,95€ 22,95
1Corsair Vengeance LP CML4GX3M2A1600C9€ 43,-€ 43,-
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 54,99€ 54,99
1Samsung 840 series Pro 128GB€ 113,44€ 113,44
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 688,73

Het doel word ( indien zover mogelijk ) dat deze setup stiller word en dat ik eventueel de tv kast waar hij nu instaat het klepdeurtje van kan dicht doen.
Als ik dit nu doe gaat mijn cpu fan harder draaien en hoor je hem als de tv uitstaat, omdat er uiteraard te weinig flow is. Aan de achterkant van de kast is wel een opening D150mm.
Nu met de klep gedeeltelijk open hoor ik hem ook en dat stoort mij soms.

De hdd gaan vervangen worden door 2 4TB:
#ProductPrijsSubtotaal
2Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB€ 133,-€ 266,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 266,-

1 hdd minder en 1 gb meer en minder Watt en warmte. ( moet mijn ruimte toch vergroten )

Ik ben nog aan het zoeken maar als jullie tips hebben hoor ik het graag.

Oh ja, en een groter gat maken in de kast krijg ik er niet door bij mijn vrouwtje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhadox
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-11-2024
Dankzij player-x heb ik voor mezelf een mediaserver samengesteld. De server die ik zou willen bouwen bestaat uit de volgende onderdelen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 49,89€ 49,89
1ASRock Z87 Extreme6€ 144,70€ 144,70
1Hitachi Travelstar 5K1000, 1TB€ 55,90€ 55,90
1WD Green WD40EZRX, 4TB€ 135,-€ 135,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 84,04€ 84,04
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 35,-€ 35,-
7Thermalright TY-147 PWM, 140mm€ 7,26€ 50,82
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 105,54€ 105,54
1Samsung 840 EVO 120GB€ 79,50€ 79,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 795,38

Waar ik nog aan twijfel is hoeveel vermogen ik nodig heb voor de voeding. Ik twijfel tussen een 360 Watt en een 550 Watt voeding. Uiteindelijk wil ik langzamerhand uitbreiden naar in totaal 8 WD GREEN HDD's.

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master VS V550S€ 77,70€ 77,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 132,69

Maar volgens mij is 550 Watt te veel, want als mijn berekening klopt zit ik aan een totaal vermogen, met 8 WD GREEN's, van 283 Watt maximaal.

Processor 54W / Moederbord 108W / 2.5" HDD 1.6W / 3.5 WD GREEN (8*) 4.5W (36W) / CPU FAN 10W? / Fan (7*) 5W? (35W?) / RAM (2*) ? / Voeding 36W (10% verlies) / SSD 2.4W.

PS tips zijn zeer welkom... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
ErwinJ schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 10:37:
Ff wat meer advies nodig ;)

Mijn htpc bestaat nu uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 79,30€ 79,30
1MSI FM2-A75IA-E53€ 72,60€ 72,60
2WD Green WD20EZRX, 2TB€ 70,95€ 141,90
1WD Green WD30EZRX, 3TB€ 94,95€ 94,95
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 65,60€ 65,60
1Corsair Vengeance LP CML4GX3M2A1600C9€ 43,-€ 43,-
1Samsung 840 series Pro 128GB€ 113,44€ 113,44
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 688,73

Het doel word ( indien zover mogelijk ) dat deze setup stiller word en dat ik eventueel de tv kast waar hij nu instaat het klepdeurtje van kan dicht doen.
Als ik dit nu doe gaat mijn cpu fan harder draaien en hoor je hem als de tv uitstaat, omdat er uiteraard te weinig flow is. Aan de achterkant van de kast is wel een opening D150mm.
Nu met de klep gedeeltelijk open hoor ik hem ook en dat stoort mij soms.

De hdd gaan vervangen worden door 2 4TB:
#ProductPrijsSubtotaal
2Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB€ 133,-€ 266,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 266,-

1 hdd minder en 1 gb meer en minder Watt en warmte. ( moet mijn ruimte toch vergroten )

Ik ben nog aan het zoeken maar als jullie tips hebben hoor ik het graag.

Oh ja, en een groter gat maken in de kast krijg ik er niet door bij mijn vrouwtje :P
Ten eerste is het belangrijk om te identificeren wat je nu precies hoort. Met de klep dicht gaat de CPU fan harder draaien? Of is het de voeding? Wat zijn je bios instellingen? Wat is je target temperatuur? Je kunt prima de target op 50 graden zetten. Op wat voor stand heb je de casefans nu staan (de node heeft een fancontroller)? En door deze 1 tandje hoger te zetten wordt het systeem stiller?

Verder kun je tweaken wat je wilt, maar in een totaal afgesloten ruimte zal de HTPC altijd steeds meer lawaai beginnen te maken. Vergelijk het met een auto: hij kan compleet nieuw zijn en een goede radiator hebben, maar wanneer je er mee heuvel op rijd bij 50 graden zal hij oververhitten.

Waar je dus de grootste winst kan pakken is óf het afvoeren van warme lucht, zodat het niet opbouwt in de kast óf het aanvoeren van koude lucht. Ik weet niet hoe je kastje er nu uit ziet, maar is aan de achterkant niet wat te knutselen? 1 HDD weglaten zal geen enorme invloed hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Zhadox schreef op maandag 13 januari 2014 @ 17:48:
Dankzij player-x heb ik voor mezelf een mediaserver samengesteld. De server die ik zou willen bouwen bestaat uit de volgende onderdelen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 49,89€ 49,89
1ASRock Z87 Extreme6€ 144,70€ 144,70
1Hitachi Travelstar 5K1000, 1TB€ 55,90€ 55,90
1WD Green WD40EZRX, 4TB€ 135,-€ 135,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 84,04€ 84,04
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 35,-€ 35,-
7Thermalright TY-147 PWM, 140mm€ 7,26€ 50,82
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 105,54€ 105,54
1Samsung 840 EVO 120GB€ 79,50€ 79,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 795,38

Waar ik nog aan twijfel is hoeveel vermogen ik nodig heb voor de voeding. Ik twijfel tussen een 360 Watt en een 550 Watt voeding. Uiteindelijk wil ik langzamerhand uitbreiden naar in totaal 8 WD GREEN HDD's.

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master VS V550S€ 77,70€ 77,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 132,69

Maar volgens mij is 550 Watt te veel, want als mijn berekening klopt zit ik aan een totaal vermogen, met 8 WD GREEN's, van 283 Watt maximaal.

Processor 54W / Moederbord 108W / 2.5" HDD 1.6W / 3.5 WD GREEN (8*) 4.5W (36W) / CPU FAN 10W? / Fan (7*) 5W? (35W?) / RAM (2*) ? / Voeding 36W (10% verlies) / SSD 2.4W.

PS tips zijn zeer welkom... :)
Ik neem aan dat je dat moederbord hebt gekocht met het oog op de 10 Sata aansluitingen? Dit moederbord is ongeveer 90 euro duurder dan een standaard moederbord. Je kan (een gedeelte van) dit geld ook besteden aan een losse controller met minimaal 4 SATA poorten? Bijvoorbeeld pricewatch: Highpoint Rocket 640L

Verder is een Mugen 4 leuk als je zo stil mogelijk wilt met je high end processor, maar op een G3220 is het behoorlijke overkill. Je hebt wel de mogelijkheid om passief te gaan, maar met 7 (!) casefans is dat natuurlijk onzin. Een goedkopere koeler (of misschien zelfs wel de stock koeler) is al meer dan prima. Verder is 7 casefans natuurlijk wel heel veel van het goede. De case heeft zelf ook al een paar prima fans meegeleverd. En nogmaals, zelfs met een hele batterij aan HDD's zal dit systeem nooit meer dan 300W gaan verbruiken. Een mid-range gamepc (met een videokaart) zal al snel meer verbruiken en dus meer warmte produceren. Hier hoeven ook geen 7 casefans in...

Kom ik op je vraag. Het systeem zal prima z'n werk doen met die 360W seasonic voeding. Je verbruiksinschattingen zijn nogal ruim. Reken voor de HDD's bij het opspinnen een piekbelasting van 10W (is 80W totaal) en voor de rest van het systeem 100W (is nog steeds een ruime inschatting). En vergeet niet dat dit een theoretische piekbelasting is, in de praktijk zal dit nooit voorkomen.

Overigens moet je het verlies van de voeding niet aftrekken van het totaal te leveren vermogen. Een goede 360W voeding kan makkelijk 360W aan je systeem leveren, alleen trekt hij dan iets minder dan 400W uit het stopcontact (afhankelijk van de efficiëntie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brend5
Is het mogelijk om een HP NC360T pci-e twee poorts gigabit serveradapter in een zelfbouw homeserver/nas te hangen waar freeNAS op draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
brend5 schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 16:34:
Is het mogelijk om een HP NC360T pci-e twee poorts gigabit serveradapter in een zelfbouw homeserver/nas te hangen waar freeNAS op draait?
Ja hoor, moet geen probleem zijn, zolang HP maar FreeNAS drivers heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guid0o
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

guid0o

Living life

brend5 schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 16:34:
Ik heb hetzelfde kaartje ook gebruikt en hij werkt gewoon. Het is een Intel chip en die werken vaak gewoon in een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ughhgu
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-04 15:44
Beste,

Ik denk eraan om een HTPC in mekaar te steken.
Hij zal enkel geburikt worden om films/series af te spelen. Ik zou er graag PLEX op installeren, en video (720p en 1080p) afspelen via het netwerk, normaal gezien via UTP, maar misschien voor de zekerheid eventueel later de mogelijkheid om via WIFI te werken. De opslag van de media moet niet op de htpc.
Passen deze onderdelen bij mekaar, is dit hiervoor goed genoeg of raad je me iets anders aan?
Prijs en geluid zijn de grootste factoren om rekening mee te houden, als er 50€ minder kan betaald worden, zoveel te beter. Ook wil ik graag zo min mogelijk lawaai. Hij zou in principe niet te horen mogen zijn.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Boxed€ 52,04€ 52,04
1ASRock FM2A88M Extreme4+ retail€ 53,-€ 53,-
1Epsilon EC-HTPC-1€ 54,90€ 54,90
1Crucial CT51264BA160BJ€ 32,-€ 32,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,-€ 32,-
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 65,50€ 65,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 312,39
Pagina: 1 2 3 4 Laatste