Met alle respect maar dit vind ik geen HTPC meer....dit is een gewone (game) PC.player-x schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 22:58:
[...]
[...]
Niet geheel waar, als kast neemt waar standaard hoogte kaarten in past kan je met bv de HIS 7870 IceQ Turbo prima een echt stille game HTPC bouwen.
[afbeelding]
Maar ben het met jullie eens dat een FM2 CPU dan niet de beste keuze is, een snellere Intel CPU is dan ook zeer wenselijk minimaal een wat snellere dualcore en bij voerkeur een quad, met het bijkomende voordeel als je een grotere kast gebruikt dat je ook een wat grote koeler kan gebruiken zo als bv de Noctua NH-U9B SE2
Mijn eigen HTPC bestaat uit een i7 2600K plus een U9B en 2x HIS 6870 IceQ Turbo's met de zelfde koeler, en mijn systeem is echt onhoorbaar tijdens HTPC gebruik en alleen tijdens gamen kan je als tijdens pauzes of een level laden zachtjes de PC horen.
Zou zeggen lees dit stukje nog eens goed door: Game HTPC opties
Zit je aan de grenzen van je budget, kan je altijd overwegen om eerst een Haswell CPU te nemen waar nog steeds redelijk me te gamen is en koop je videokaart er later bij.
Ja daar heb je gelijk in, maar er is een belangrijk hoofd verschil tussen een game PC en een game HTPC, en dat is dat hij echt stil is, en dat is uiteindelijk een van de twee hoofd punten die belangrijk zijn.
1. doet en speel alles af wat je wil zien/horen.
2. doet dat op een stille manier!
Het maakt niet uit wat je als HTPC gebruikt, zelfs je game PC met een lange videokabel werkt ook zolang hij maar stil is.
Een HTPC voor de een is niet iets dat het zelfde is als voor een ander, voor de een is een Rasberry al voldoende, de ander wil meer
Heb zelf een 220cm brede projector, en games daar op was best wel cool, alleen de HD4770 trok het niet echt meer, met wat ik er mee wilde doen, en de HIS was zo stil dat ik er een tweede bij heb geprikt, en ik nu bv NFS, GTA, WoW en BF3 met nagenoeg alle eyecandy kan spellen.
Dat het meer een game PC is geworden maakt mij niks uit enige wat ik belangrijk vind is dat hij stil is en doet wat ik wil, en dat is IMHO voor elke HTPC van belang, bouw het naar je eigen wensen.
1. doet en speel alles af wat je wil zien/horen.
2. doet dat op een stille manier!
Het maakt niet uit wat je als HTPC gebruikt, zelfs je game PC met een lange videokabel werkt ook zolang hij maar stil is.
Een HTPC voor de een is niet iets dat het zelfde is als voor een ander, voor de een is een Rasberry al voldoende, de ander wil meer
Heb zelf een 220cm brede projector, en games daar op was best wel cool, alleen de HD4770 trok het niet echt meer, met wat ik er mee wilde doen, en de HIS was zo stil dat ik er een tweede bij heb geprikt, en ik nu bv NFS, GTA, WoW en BF3 met nagenoeg alle eyecandy kan spellen.
Dat het meer een game PC is geworden maakt mij niks uit enige wat ik belangrijk vind is dat hij stil is en doet wat ik wil, en dat is IMHO voor elke HTPC van belang, bouw het naar je eigen wensen.
[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?
Ik zie nog altijd het verschil niet......player-x schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 17:23:
Ja daar heb je gelijk in, maar er is een verschil met een game PC en een game HTPC, en dat is dat hij stil is, en dat is uiteindelijk een van de twee hoofd punten die belangrijk zijn.
1. speel alles af wat je wil zien.
2. doe dat op een stille manier!
Het maakt niet wat je als HTPC gebruikt, zelfs je game PC met een lange videokabel werkt ook zolang hij maar stil is.

Zoals je al zegt is in principe is iedere (game) PC ook een HTPC, echter de nadruk bij HTPC ligt op
- compact ( klein mogelijk kastje )
- geruisloos ( Je wilt niks maar dan ook niks horen )
- zuinig ( 300w voeding liefst nog minder )
Jij hebt gewoon een game PC als HTPC en dat is goed en mooi ( dit had ik ook het liefste gewild ).
Maar zolang je alles in een normale "tower" hebt zitten en een voeding hebt dit meer dan 350W verbruikt vind ik het niet de definitie hebben van een HTPC zoals we het in dit Topic bedoelen. ( mijn mening )
Mijn game pc in een Coolmaster kast met een HD7970 is ook fluisterstil echter het is en blijft een grote kast.
Maar het zou een perfecte kast zijn om alles mee te kunnen doen via mijn TV maar dan moet ik een grote TV meubel halen
Dat is om dat je je eigen definities te beperkt zijn, en imho heb je hier ongelijk in, en dat komt omdat jouw mening van wat een HTPC moet zijn er anders uitziet dan die van mij, en dat kan dus voor een ander er wel degelijk heel anders uitzien dan jouw definitie.
Dat is jouw mening, voor mij een is HTPC een PC die als hoofd doel heeft om om content te weergeven, en voldoet aan de 2 gouden regels, stil en goede weergave van alle content.Zoals je al zegt is in principe is iedere (game) PC ook een HTPC, echter de nadruk bij HTPC ligt op
- compact ( klein mogelijk kastje )
Mee eens, en mijn HTPC voldoet prima aan die criteria- geruisloos ( Je wilt niks maar dan ook niks horen )
Met zijn 80W idle en 90W playback en 370W game verbruik is het meer dan ik zou willen, maar nog steeds binnen de perken.- zuinig ( 300w voeding liefst nog minder )
Heb deze guide geschreven voor alle type HTPC gebruikers, in wat voor een form dan ook, en of die HTPC nu in een zo een klein mogelijk kastje zit of een tower maakt imho weinig uit.Jij hebt gewoon een game PC als HTPC en dat is goed en mooi ( dit had ik ook het liefste gewild ).
Maar zolang je alles in een normale "tower" hebt zitten en een voeding hebt dit meer dan 350W verbruikt vind ik het niet de definitie hebben van een HTPC zoals we het in dit Topic bedoelen. ( mijn mening )
Het doel is een zo een perfect mogelijke entertainment ervaring te hebben in samenwerking met je TV/beamer en geluidsinstallatie.
Er zijn ook mensen die bv hun HTPC combineren met een server functie alles is mogelijk, heb deze guide geschreven om tijdens het bouwen op de dingen te passen die het beoogde doel (stil en goede playback ervaring) een zo goed en goedkoop mogelijk PC te kunnen bouwen voor dat doel.
Mijn Fractal Design Node 605 voldoet ook prima voor dat doel en hoewel hij niet echt heel klein met zijn 165mm hoogte, maar is is hij toch echt nog steeds klein genoeg om netjes tussen mijn andere componenten te passen.Mijn game pc in een Coolmaster kast met een HD7970 is ook fluisterstil echter het is en blijft een grote kast.
Maar het zou een perfecte kast zijn om alles mee te kunnen doen via mijn TV maar dan moet ik een grote TV meubel halenvoor hem in te plaatsen.

Hexus heeft een goede review van de Fractal Design Node 605, en die gebruiken in de review 2x 7970, wat mij toch net wat te veel was, en ik echt veel meer de voorkeur geef aan de stille 6870 of nu 7870/7950 van HIS welke naast het gebruik van een stille fan ook nog eens de warme lucht uit de kast blaast, welke imho de beste stille koeler heeft voor mijn doel.
Zo als ik zij, voor de een is simpele kleine HTPC genoeg, voor de ander kan die er heel anders uit zien en een stuk meer extreem zijn, maar de 2 gouden regels voor het bouwen zijn het zelfde, en zelfs voor zware build als die van mij nog steeds prima haalbaar.
Goed onderbouwdplayer-x schreef op zondag 28 juli 2013 @ 09:15:
[...]
Dat is om dat je je eigen definities, en imho heb je hier ongelijk in, en dat komt omdat jouw mening van wat een HTPC moet zijn er anders uitziet dan die van mij, en dat kan dus voor een ander er wel degelijk heel anders uitzien dan jouw definitie.
[...]
Dat is jouw mening, voor mij een is HTPC een PC die als hoofd doel heeft om om content te weergeven, en voldoet aan de 2 gouden regels, stil en goede weergave van alle content.
[...]
Mee eens, en mijn HTPC voldoet prima aan die criteria
[...]
Met zijn 80W idle en 90W playback en 370W game verbruik is het meer dan ik zou willen, maar nog steeds binnen de perken.
[...]
Heb dit Topic geschreven voor alle HTPC gebruikers, in wat voor een form dan ook, en of die HTPC nu in een zo een klein mogelijk kastje zit of een tower maakt imho weinig uit.
Het doel is een zo een perfect mogelijke entertainment ervaring te hebben in samenwerking met je TV/beamer en geluidsinstallatie.
Er zijn ook mensen die bv hun HTPC combineren met een server functie alles is mogelijk, heb deze guide geschreven om tijdens het bouwen op de dingen te passen die het beoogde doel (stil en goede playback ervaring) een zo goed en goedkoop mogelijk PC te kunnen bouwen voor dat doel.
[...]
Mijn Fractal Design Node 605 voldoet ook prima voor dat doel en hoewel hij niet echt heel klein met zijn 165mm hoogte, maar is is hij toch echt nog steeds klein genoeg om netjes tussen mijn andere componenten te passen.
[afbeelding]
Hexus heeft een goede review van de Fractal Design Node 605, en die gebruiken in de review 2x 7970, wat mij toch net wat te veel was, en ik echt veel meer de voorkeur geef aan de stille 6870 of nu 7870/7950 van HIS welke naast het gebruik van een stille fan ook nog eens de warme lucht uit de kast blaast, welke imho de beste stille koeler heeft voor mijn doel.
Zo als ik zij, voor de een is simpele kleine HTPC genoeg, voor de ander kan die er heel anders uit zien en een stuk meer extreem zijn, maar de 2 gouden regels voor het bouwen zijn het zelfde, en zelfs voor zware build als die van mij nog steeds prima haalbaar.
nou behalve.....:P
Knap dat je op 370w blijft als je gamed met 2 videokaarten.
We hebben ieder onze eigen mening betreft HTPC en dat is niet verkeerd.
Ik vind gewoon dat op het moment je praat over "zware spellen" te kunnen spelen je praat over een game pc in een klein kastje ( zoals in jouw geval ).
Dan ga je ook je PC ( htpc ) bouwen vanuit het oogpunt van Gamen en werkt je zo naar beneden toe
( zuiniger, compacter, stiller )
Als ik alleen vanuit het oogpunt van een Media speler ga kijken ( of van de raspi afkom zoals ik ) dan bouw je andersom, je gaat van het kleinste en goedkoopste naar de setting die je wilt.
En dat was ook mijn reactie jdedeugd hij had al een samenstelling klaar.
Als er nog geen samenstelling was sta ik volledig achter jouw setup hier is niks op aan te merken.
Een van de belangrijkste dingen die zorgt dat je verbruik binnen de perken blijft, is om Vsync aan te zetten, het heeft weinig zin om extra frames te renderen als je die toch niet zietErwinJ schreef op zondag 28 juli 2013 @ 09:55:
nou behalve.....:P
Knap dat je op 370w blijft als je gamed met 2 videokaarten.
Mijn verbruik zonder Vsync en in Furmark is 450W, maar tijdens normaal gamen met Vsync scheelt het ongeveer 50W in gebruik, en tijdens normaal gamen zit ik tussen 300W en 370W gemiddeld afhankelijk van de game die ik speel, en de HDx870 serie is best zuinig, en als je het juiste model kiest met de juiste koeler zelfs heel stil.
Dat is dan ook het doel van deze guide, is juist om niet alleen in het doosje te kijken, maar ook buiten het doosje.We hebben ieder onze eigen mening betreft HTPC en dat is niet verkeerd.
offtopic:
ps. hele quotes is onwenselijk in forums, en maakt het lezen van reacties onnodig lastig, selecteer alleen de tekst waar je op reageert en verwijder de rest, want elle lange quotes zijn gewoon onnodig en gebruik eventueel de split quote knop waar wenselijk, en het maakt je reacties een stuk meer leesbaar.
In dit gevalwas de quote zelfs onnodig daar je direct op mijn reactie reageert
ps. hele quotes is onwenselijk in forums, en maakt het lezen van reacties onnodig lastig, selecteer alleen de tekst waar je op reageert en verwijder de rest, want elle lange quotes zijn gewoon onnodig en gebruik eventueel de split quote knop waar wenselijk, en het maakt je reacties een stuk meer leesbaar.
In dit gevalwas de quote zelfs onnodig daar je direct op mijn reactie reageert
.
[ Voor 8% gewijzigd door player-x op 28-07-2013 20:44 ]
Er zijn wel grafische kaarten die relatief stil zijn inderdaad, maar zoals altijd is het afhankelijk van de eindgebruiker (hoe erg stoort de gebruiker zich aan geluid) en omgevingsgeluid. Een doodstil systeem heeft in een drukke stationshal geen enkele meerwaarde omdat het er toch al een herrie is, maar in een doodstille kamer zal een vergelijkbare machine plots bijna als een passerende Boeing 747 klinken. Voor iedereen is die ervaring weer anders, en eigenlijk kom je alleen erachter wat bevalt door te proberen wat bevalt. Daarom is het naar mijn mening ook wijsheid om een build op zo'n manier in elkaar te steken dat upgrades mbt geluidsreductie mogelijk zijn. Kies dus een behuizing die ruimte biedt voor stillere (grotere) koeling, en eventueel waterkoeling een optie is als de GPU toch te luidruchtig blijkt. Er is niets zo vervelend als onderdelen te moeten gaan vervangen als dat te voorkomen was.player-x schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 22:58:
[...]
[...]
Niet geheel waar, als kast neemt waar standaard hoogte kaarten in past kan je met bv de HIS 7870 IceQ Turbo prima een echt stille game HTPC bouwen.
[afbeelding]
Maar ben het met jullie eens dat een FM2 CPU dan niet de beste keuze is, een snellere Intel CPU is dan ook zeer wenselijk minimaal een wat snellere dualcore en bij voerkeur een quad, met het bijkomende voordeel als je een grotere kast gebruikt dat je ook een wat grote koeler kan gebruiken zo als bv de Noctua NH-U9B SE2
Mijn eigen HTPC bestaat uit een i7 2600K plus een U9B en 2x HIS 6870 IceQ Turbo's met de zelfde koeler, en mijn systeem is echt onhoorbaar tijdens HTPC gebruik en alleen tijdens gamen kan je als tijdens pauzes of een level laden zachtjes de PC horen.
Zou zeggen lees dit stukje nog eens goed door: Game HTPC opties
Zit je aan de grenzen van je budget, kan je altijd overwegen om eerst een Haswell CPU te nemen waar nog steeds redelijk me te gamen is en koop je videokaart er later bij.
Mele F10 Pro binnen... Top dingetje voor het bedienen vanaf je luie bank!

https://www.dropbox.com/s...2013-07-30%2020.05.27.mp4
Achterkant is volledig qwerty TB.

https://www.dropbox.com/s...2013-07-30%2020.05.27.mp4
Achterkant is volledig qwerty TB.
[ Voor 41% gewijzigd door tzeunis op 31-07-2013 15:13 ]
| Losing my religion |
Verwijderd
bedankt allemaal voor de reacties, ik ga even het een en ander uitwerken mbt wat ik precies van mijn pc verwacht.
mijn doel was om een basis game systeem in een mooie kast te proppen die mooi onder mijn hd led-tv en naast mijn versterker staat.
Ik heb namelijk op dit moment nog een oudere computer en mijn vriendin ergert zich aan de grote (lompe) kast, die onder mijn bureau staat. hier download ik films op en speel ze af via mijn tv die op het netwerk is aangesloten. dit werkt prima maar ik moet mijn computer uitzetten tijdens tv kijken omdat de koeling het aardig moeilijk heeft. Zoals eerder gezegd, het lijkt of er een vliegtuig opstijgt in mijn kamer.
Om deze computer die toch al aan vervanging toe is te vervangen voor iets moois wilde ik dus een htpc, puur en alleen voor media. Maar zoals elke student beginnen mijn handen toch iets te jeuken wanneer ik bij vrienden op de playstation of xbox 360 COD of battlefield zit te spelen.
Vandaar mijn idee voor een basis game systeem (voor nieuwe shooters) in een mooie (htpc) kast.
maar met een budget van 500-600 euro blijkt dat lastig
mijn doel was om een basis game systeem in een mooie kast te proppen die mooi onder mijn hd led-tv en naast mijn versterker staat.
Ik heb namelijk op dit moment nog een oudere computer en mijn vriendin ergert zich aan de grote (lompe) kast, die onder mijn bureau staat. hier download ik films op en speel ze af via mijn tv die op het netwerk is aangesloten. dit werkt prima maar ik moet mijn computer uitzetten tijdens tv kijken omdat de koeling het aardig moeilijk heeft. Zoals eerder gezegd, het lijkt of er een vliegtuig opstijgt in mijn kamer.
Om deze computer die toch al aan vervanging toe is te vervangen voor iets moois wilde ik dus een htpc, puur en alleen voor media. Maar zoals elke student beginnen mijn handen toch iets te jeuken wanneer ik bij vrienden op de playstation of xbox 360 COD of battlefield zit te spelen.
Vandaar mijn idee voor een basis game systeem (voor nieuwe shooters) in een mooie (htpc) kast.

Ja je zit zo een 150 euro boven je budget als je het netjes wild doen,Verwijderd schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 10:59:
Je kan uiteraard eerst de HTPC bouwen en later de videokaart er in prikken als je weer geld hebt.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i5 4670K Boxed | € 204,90 | € 204,90 |
1 | Asus P8H77-V | € 66,55 | € 66,55 |
1 | HIS 7870 IceQ Turbo | € 189,70 | € 189,70 |
1 | Creative SoundBlaster Recon3D PCI-E | € 48,- | € 48,- |
1 | Fractal Design Node 605 | € 123,- | € 123,- |
1 | Noctua NH-U9B SE2 | € 42,30 | € 42,30 |
1 | be quiet! System Power 7 450W | € 51,- | € 51,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 725,45 |
Dit is wat ik ongeveer zou bouwen, als ik jouw wensen zou volgen.
Verwijderd
Is dit misschien beter dan?
Heb het systeem nu meer gaming gericht en gekeken naar BBG
Nu kom ik naar mijn idee aardig in de buurt van een wat meer gaming gericht systeem, die hogelijk aardig stil een filmpje kan afspelen en tijdens gamen niet het bekende opstijgende vliegtuig nabootst.
Jullie oordeel graag...
En Intel is een beetje buiten budget.
Heb het systeem nu meer gaming gericht en gekeken naar BBG
1 | AMD Athlon II X4 760K Black Edition Boxed | € 73,45 | € 73,45 |
1 | ASRock FM2A75 PRO4-M | € 56,60 | € 56,60 |
1 | Gigabyte N65TBOC-2GD | € 147,70 | € 147,70 |
1 | MS-Tech MC-380 | € 58,50 | € 58,50 |
1 | Microsoft Windows 8 NL OEM 32/64 bit | € 83,49 | € 83,49 |
1 | Scythe Big Shuriken 2 Rev. B | € 31,60 | € 31,60 |
1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 57,- | € 57,- |
1 | be quiet! System Power 7 400W | € 40,84 | € 40,84 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 549,18 |
Nu kom ik naar mijn idee aardig in de buurt van een wat meer gaming gericht systeem, die hogelijk aardig stil een filmpje kan afspelen en tijdens gamen niet het bekende opstijgende vliegtuig nabootst.
Jullie oordeel graag...
En Intel is een beetje buiten budget.
Verwijderd
IK wil binnenkort een HTPC gaan bouwen. Heb al div media spelers gehad en het bevalt nooit 100%.
De speler die ik nu heb is de popcorn a-300. Leuk kastje maar soms een draak van een ding. Dus die gaat in de verkoop net als de synology 213+ nas.
De 2x2tb red schijven gaan dan in de HTPC.
Zat na het lezen hier aan zoiets te denken.
Fractal Design Node 605
AMD A8-5600K Black Edition
Scythe Shuriken Rev. B
Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9
be quiet! SFX Power 350 Watt
Samsung 840 series 120GB
Geheugen zou misschien wat kleiner kunnen net als de 120GB ssd
Kom alleen nog niet uit welk moederbord ik het beste kan gebruiken.
Ik ga nu met mijn hdmi kabel naar de versterker en dan door naar de tv.
Gamen doe ik nooit. Heb wel een 3D TV al kijk ik dat bijna nooit. Maar wil wel de optie hebben.
Net als dts-master audio enzo. (Versterker is er geschikt voor en heb me huis vol met speakers)
Nou is dit mijn eerste HTPC dus als iemand nog tips/aanpassingen heeft hoor ik het graag.
Wil natuurlijk nu gelijk een pc bouwen die alles zonder moeite aankan. Liever een te zwaar ding dat op 70% draait dan dat ooit mijn beeld knippert/schokt ofzo. Daar kan ik heel slecht tegen
Draadloos toetsenbordje heb ik. en de Logitech one afstands bediening dus misschien kan ik daar ook nog wat mee. En met een app vanaf mijn tel bedienen zou helemaal handig zijn. Maar dat zijn extra's.
En wil zo rond de 500-700 uitgeven.
De speler die ik nu heb is de popcorn a-300. Leuk kastje maar soms een draak van een ding. Dus die gaat in de verkoop net als de synology 213+ nas.
De 2x2tb red schijven gaan dan in de HTPC.
Zat na het lezen hier aan zoiets te denken.
Fractal Design Node 605
AMD A8-5600K Black Edition
Scythe Shuriken Rev. B
Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9
be quiet! SFX Power 350 Watt
Samsung 840 series 120GB
Geheugen zou misschien wat kleiner kunnen net als de 120GB ssd
Kom alleen nog niet uit welk moederbord ik het beste kan gebruiken.
Ik ga nu met mijn hdmi kabel naar de versterker en dan door naar de tv.
Gamen doe ik nooit. Heb wel een 3D TV al kijk ik dat bijna nooit. Maar wil wel de optie hebben.
Net als dts-master audio enzo. (Versterker is er geschikt voor en heb me huis vol met speakers)
Nou is dit mijn eerste HTPC dus als iemand nog tips/aanpassingen heeft hoor ik het graag.
Wil natuurlijk nu gelijk een pc bouwen die alles zonder moeite aankan. Liever een te zwaar ding dat op 70% draait dan dat ooit mijn beeld knippert/schokt ofzo. Daar kan ik heel slecht tegen
Draadloos toetsenbordje heb ik. en de Logitech one afstands bediening dus misschien kan ik daar ook nog wat mee. En met een app vanaf mijn tel bedienen zou helemaal handig zijn. Maar dat zijn extra's.
En wil zo rond de 500-700 uitgeven.
Op zich zou ik het gewoon standaard houden, en alleen een 4TB HDD toevoegen aan dat lijstje.Verwijderd schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 16:32:
Maar als je meer HDD's in je HTPC wild is de 605 een redelijk goede keuze (iig een van de mooiste), maar er zijn meer opties, met meer interne bays, al alhoewel niet allemaal even gemakkelijk verkrijgbaar.
Daarnaast gebruik zo groot mogelijke HDDs, dat geeft je later minder problemen als je meer opslag wild maar geen SATA aansluitingen meer hebt of HDD bays.
De RED HDDs hebben zeer weinig toegevoegde waarde, en zijn meer bedoeld voor RAID en NAS, een enkele 4TB HDD is imho een betere keuze.
Daar de kast een stuk groter is, zou ik de U9B koeler kiezen, die beter en stiller koelt.
Dit is wat ik ongeveer zou bouwen met jouw wensen.
1 | AMD A10-6800K Boxed | € 125,70 | € 125,70 |
1 | Gigabyte GA-F2A85XM-D3H | € 65,90 | € 65,90 |
1 | Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB | € 150,50 | € 150,50 |
1 | Fractal Design Node 605 | € 129,95 | € 129,95 |
1 | Noctua NH-U9B SE2 | € 42,30 | € 42,30 |
1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 57,- | € 57,- |
1 | Seasonic G-Serie 360Watt | € 58,- | € 58,- |
1 | Samsung 840 series 120GB | € 79,- | € 79,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 708,35 |
Dit is een van de beste HTPC's die je kan bouwen zonder ergens maar ook op te compromizeren.
Op de voeding kan je nog wat bezuinigen door een be quiet! System Power 7 300W te nemen, en een AMD A8-6600K te nemen.
[ Voor 10% gewijzigd door player-x op 04-08-2013 10:02 ]
Verwijderd
Kijk dat is een mooi lijstje. Denk dat ik dan ook gelijk maar voor de AMD A10 ga.
Als dat niet mega overkill is voor mij.
De Node 605 lijk heel erg op mijn versterker dus vond dat wel een mooie oplossing.
Moet ik alleen nog even kijken wat ik met de HDD's doe. Die RED HDD's zijn 2 maanden oud die in de NAS zitten. Dus kan ook kijken of ik die met de NAS mee kan verkopen. Of ze gewoon in de HTPC schroef. Heel veel opslag gebruik ik niet. Film gezien dan gaat hij gelijk weg ook. 2x de zelfde film kijken doe ik nooit.
En dan nog Windows erop. Wil voor mijn films enzo XBMC erop zetten.
Zou Windows 7 of 8 beter zijn voor de HTPC?
Als dat niet mega overkill is voor mij.
De Node 605 lijk heel erg op mijn versterker dus vond dat wel een mooie oplossing.
Moet ik alleen nog even kijken wat ik met de HDD's doe. Die RED HDD's zijn 2 maanden oud die in de NAS zitten. Dus kan ook kijken of ik die met de NAS mee kan verkopen. Of ze gewoon in de HTPC schroef. Heel veel opslag gebruik ik niet. Film gezien dan gaat hij gelijk weg ook. 2x de zelfde film kijken doe ik nooit.
Het maakt niet uit of je Linux, XP, Vista, 7 of 8 gebruikt, alle 4 werken probleemloos als OS XBMC, alleen is XP wat lastiger met groter dan 2.2TB HDDs in samenwerking met GPT.Verwijderd schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 11:39:
Wat player-x zegt is waar het is een van de beste HTPC wat je kan bouwen.
Echter als jij alleen wilt afspelen is deze setup totaal overkill.
Wil je het geld uitgeven ...prima doen, je krijgt er geen spijt van, maar het kan vele euro's goedkoper en dan heb je nog een super HTPC
Wil je het geld uitgeven ...prima doen, je krijgt er geen spijt van, maar het kan vele euro's goedkoper en dan heb je nog een super HTPC
Mocht je ooit een BR drive toe willen voegen en BRs afspelen dan is Windows je enige optie. Persoonlijk vindt ik Windows 8 hier een groot voordeel omdat de ModernUI makkelijker te bedienen is met kleine controllers zoals de Mele hierboven.Verwijderd schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 11:39:
Zoveel extra geeft hij ook weer niet uit, zijn setup is net ff 100 euro duurder dan de minimale goede HTPC, en dat is voornamelijk de kast die 75 euro duurder is, de rest is 150 euro voor een 4TB HDD, echt veel duurder is hij dus niet uit, maar heeft wel het voordeel van een beter gekoelde kast die daar door ook nog eens, nog stiller kan zijn.ErwinJ schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 07:24:
Wat player-x zegt is waar het is een van de beste HTPC wat je kan bouwen.
Verwijderd
Ik zat zelf ook al even te kijken wat het verschil zou zijn met een A8 en wat kleinere voeding.
Maar dat verschil is niet heel veel.
De HDD reken ik nog niet mee omdat ik misschien de RED schijven ga gebruiken.
Denk dat een klein toetsenbordje met touchpad wel handig is.
Dat ben ik gewend van de laptop. Zag bvb de Logitech K400 maar er zijn er heel veel.
Zou ook wel een IR ontvanger kunnen plaatsen (die zit niet in de kast dacht ik) zodat mijn logitech hem kan bedienen dat is ook handig voor het vrouwtje als ze filmpje wil kijken als ik er niet ben.
Als iemand een soort gelijke kast weet die net zo groot is maar minder duur is hoor ik dat natuurlijk graag.
Zie diverse kastjes MS-Tech MC-380 maar die ziet er wat goedkoop uit, Silverstone Grandia GD08B maar die is net zo duur.
Alle tip zijn en blijven welkom.
Dat ben ik gewend van de laptop. Zag bvb de Logitech K400 maar er zijn er heel veel.
Zou ook wel een IR ontvanger kunnen plaatsen (die zit niet in de kast dacht ik) zodat mijn logitech hem kan bedienen dat is ook handig voor het vrouwtje als ze filmpje wil kijken als ik er niet ben.
Als iemand een soort gelijke kast weet die net zo groot is maar minder duur is hoor ik dat natuurlijk graag.
Zie diverse kastjes MS-Tech MC-380 maar die ziet er wat goedkoop uit, Silverstone Grandia GD08B maar die is net zo duur.
Bediening kan inderdaad via een harmony en IR-receiver, maar je zou ook voor CEC kunnen kiezen; daarmee stuur je via de remote van je tv of receiver de bediening via HDMI naar de HTPC waardoor de PC dus zelfs uit het zicht mag staan en nog steeds bedienbaar blijft.Verwijderd schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 20:31:
Ik zat zelf ook al even te kijken wat het verschil zou zijn met een A8 en wat kleinere voeding.
[ Voor 3% gewijzigd door kroegtijger op 06-08-2013 00:40 ]
http://www.pulse-eight.co...usb-hdmi-cec-adapter.aspxkroegtijger schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 00:39:
[...]
Bediening kan inderdaad via een harmony en IR-receiver, maar je zou ook voor CEC kunnen kiezen; daarmee stuur je via de remote van je tv of receiver de bediening via HDMI naar de HTPC waardoor de PC dus zelfs uit het zicht mag staan en nog steeds bedienbaar blijft.
top !!!
Ik heb er 1 aangeschaft en het werkt super, in 2 dagen in huis.
Alles mooi ingestelt. ( bv. tv gaat uit HTPC in slaapmode )
Verwijderd
Dat is een leuke optie !! Ga ik er misschien wel bij doen.
Ik heb al wel een oogje onder de tv die het IR signaal door stuurt naar de binnenkant van de kast.
Dus het is allebei mogelijk
Ga binnenkort de onderdelen voor de HTPC bestellen en dan bouwen.
Maar eerst even op vakantie :-)
Bedankt voor het advies allemaal !
Ik heb al wel een oogje onder de tv die het IR signaal door stuurt naar de binnenkant van de kast.
Dus het is allebei mogelijk
Ga binnenkort de onderdelen voor de HTPC bestellen en dan bouwen.
Maar eerst even op vakantie :-)
Bedankt voor het advies allemaal !
Heren,
Ik ben op zoek naar een nieuwe Htpc kast, de bedoeling is dat deze mijn huidige tower moet gaan vervangen.
Ik heb zitten kijken naar deze Htpc Kasten zitten kijken.
Weten jullie misschien nog een kast met de +/- formaten van de bovenstaande ?
Ik ben op zoek naar een nieuwe Htpc kast, de bedoeling is dat deze mijn huidige tower moet gaan vervangen.
Ik heb zitten kijken naar deze Htpc Kasten zitten kijken.
- Fractal Design Node 605
- MS-Tech MC-380
- Zalman HD503
- Lian Li PC-C60B
Gebruik de filters van de pricewatch en dan vind je vast wel meer, kijk ook in de PW van de buren.ErwinJ schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 10:20:
Als je voornamelijk filtert op kast formaat zal je wel wat vinden dat aan je criteria voldoet, maar imho is de 605 een van de meest geschikte kasten in combinatie met grote (en soms hete) video kaarten.
Zo, wil ook een htpc in mekaar zetten en na wat rond te kijken kwam ik op dit uit:
Zal voornamelijk gebruikt worden voor series/films te kijken, ook wat games en hopelijk ook Dolphin.
De hdd laat ik er waarschijnlijk nog uit, en stream dan vanaf mijn pc.
Wat denkt men hiervan?
1 | AMD A10-6800K Boxed | € 120,45 | € 120,45 |
1 | MSI FM2-A75IA-E53 | € 75,- | € 75,- |
1 | Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB | € 104,40 | € 104,40 |
1 | Epsilon EC-HTPC-1 | € 48,70 | € 48,70 |
1 | Scythe Big Shuriken 2 Rev. B | € 32,30 | € 32,30 |
1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 62,47 | € 62,47 |
1 | be quiet! Pure Power L7 300W | € 37,95 | € 37,95 |
1 | Samsung 840 series 120GB | € 81,95 | € 81,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 563,22 |
Zal voornamelijk gebruikt worden voor series/films te kijken, ook wat games en hopelijk ook Dolphin.
De hdd laat ik er waarschijnlijk nog uit, en stream dan vanaf mijn pc.
Wat denkt men hiervan?
Waarom een Mini-ITX bord ipv een betere mATX als de pricewatch: Gigabyte GA-F2A85XM-D3H.SamDK schreef op zondag 08 september 2013 @ 18:11:
Wat denkt men hiervan?
En de ATX voeding gaat niet passen in deze kast daar je een kleinere SFX voeding nodig hebt.
@Player-x: je gebruikt de pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt in je HTPC configuratie, waar ik zelf de goedkopere pricewatch: be quiet! Pure Power L8 300W in mijn concept build had geselecteerd.
De Seasonic is 80+ gold en 360W, waar de Be Quiet 80+ bronze en 300W is. Wat betekenen deze verschillen in de praktijk qua zuinigheid en kwaliteit? De Be Quiet is namelijk 20 Euro goedkoper.
Alvast bedankt voor je reactie.
PS dit is mijn concept HTPC build:
De Seasonic is 80+ gold en 360W, waar de Be Quiet 80+ bronze en 300W is. Wat betekenen deze verschillen in de praktijk qua zuinigheid en kwaliteit? De Be Quiet is namelijk 20 Euro goedkoper.
Alvast bedankt voor je reactie.
PS dit is mijn concept HTPC build:
1 | AMD A8-6500T Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Gigabyte GA-F2A85XM-D3H | € 64,- | € 64,- |
1 | Lian Li PC-C37B | € 122,50 | € 122,50 |
1 | Lian Li HD-321X | € 7,99 | € 7,99 |
1 | Scythe Big Shuriken 2 Rev. B | € 32,45 | € 32,45 |
1 | Corsair Vengeance LP CML4GX3M2A1600C9 | € 38,70 | € 38,70 |
1 | Samsung SH-224DB/BEBE Zwart | € 13,76 | € 13,76 |
1 | be quiet! Pure Power L8 300W | € 38,70 | € 38,70 |
1 | Crucial 2.5" M500 120GB | € 82,50 | € 82,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 400,60 |
Life is all about Tweaking
Dit is mijn set op dit moment:De Seasonic is 80+ gold en 360W, waar de Be Quiet 80+ bronze en 300W is. Wat betekenen deze verschillen in de praktijk qua zuinigheid en kwaliteit? De Be Quiet is namelijk 20 Euro goedkoper.
1 | AMD A8-5600K Black Edition | € 77,60 | € 77,60 |
1 | MSI FM2-A75IA-E53 | € 75,- | € 75,- |
1 | Fractal Design Node 304 Zwart | € 66,50 | € 66,50 |
1 | Scythe Shuriken Rev. B | € 24,90 | € 24,90 |
1 | Corsair Vengeance LP CML4GX3M2A1600C9 | € 38,70 | € 38,70 |
1 | Samsung 840 series 120GB | € 81,95 | € 81,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 422,65 |
Wat het verschil precies is met de voedingen weet ik niet, wat ik wel weet is dat deze Seasonic minder warm word waardoor er minder koeling nodig is. ( Dit heb ik zelf ondervonden )
Hij zou verder een beter rendement hebben, omdat ik hem voor dezelfde prijs kreeg als de Be Quiet was mijn keuze snel gemaakt
Ik heb bij mijn setup wel gekozen voor een Mini-Itx bord dit vanwege mijn kast hier zou geen mATX inpassen. ( volgens de specificaties ).Echter ik heb ergens gelezen met wat handigheid zou dit wel moeten kunnen.
Het enige nadeel wat ik vind van dit moederbord is dat er maar 2 geheugen slots zijn dus wil ik uitbreiden moet ik nieuw geheugen kopen. Verder is dit moederbord perfect.
Als je de keuze hebt in je kast is de mATX de betere, tenzij het de prijs van de mini-Itx ruim lager is.
[ Voor 7% gewijzigd door ErwinJ op 09-09-2013 15:58 ]
Het verschil is ongeveer 7% beter rendement, dat bbetekend ongeveer een besparing van +/-2W in de praktijk, en is imho niet de meer prijs waard daar je dan ongebeer 10j nodig hebt om dat terug te verdien als je HTPC 24/7 gebruikt,dere12 schreef op maandag 09 september 2013 @ 13:07:
Ook Qua geluid zal je geen merkbaar verschil ondervinden, mijn eerste keuze is dus een goedkopere voeding van een A-merk, BQ is een goede keuze maar er zijn er meer voeding in dat segment die prima voldoen.
Dank voor je duidelijke uitleg!
Ik zie trouwens weinig mensen die een DVD-speler in hun configuratie zetten, ik heb het er alleen ingezet voor Windows 7 DVD voor installatie Windows. Open-Elec is door AMD keuze helaas voor mij geen optie vanwege noodzaak HD audio, mijn Home Cinema ondersteunt True HD en DTS passthrough naar TV.
Ik zie trouwens weinig mensen die een DVD-speler in hun configuratie zetten, ik heb het er alleen ingezet voor Windows 7 DVD voor installatie Windows. Open-Elec is door AMD keuze helaas voor mij geen optie vanwege noodzaak HD audio, mijn Home Cinema ondersteunt True HD en DTS passthrough naar TV.
[ Voor 16% gewijzigd door dere12 op 10-09-2013 21:57 ]
Heb al jaren geen DVD meer in mijn PCs, en voor de hele enkele keer dat ik er een nodig heb, heb ik een losse externe USB DVD brander voor nood (zelf heb ik een Slot-loading model), en in mijn HTPC zit dan nog wel een DVD maar dat is meer omdat ik hem over had.dere12 schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 21:53:
Ik zie trouwens weinig mensen die een DVD-speler in hun configuratie zetten, ik heb het er alleen ingezet voor Windows 7 DVD voor installatie Windows.
En Windows installeer ik van USB, vooral met een USB3 stick is dat tegenwoordig echt razend snel.
Toppie, die kende ik nog niet! Je hebt me weer 13 EUR bespaardEn Windows installeer ik van USB, vooral met een USB3 stick is dat tegenwoordig echt razend snel.
Voor de htpc ben ik uit gegaan van de bbg. Ik heb de 5800k gekozen voor eventueel gamen, daarbij de 2133mhz geheugen aangezien 1600mhz een bottleneck voor de gpu schijnt te zijn. Nu lees ik hierboven dat de mAtx van gigabite een betere keuze kwa moederbord is, waarom is dit? En heeft iemand ervaring met http://tweakers.net/price...hpad-en-laserpointer.html als alternatiief voor de K400 van logitech?
edit:
of kan ik dan beter voor deze gaanhttp://tweakers.net/price...2a88xm-d3h/specificaties/ Die ondersteund voor de toekomst 4k over de hdmi poort met een FM2+ processor of verbruikt dat bord te veel stroom?
edit:
of kan ik dan beter voor deze gaanhttp://tweakers.net/price...2a88xm-d3h/specificaties/ Die ondersteund voor de toekomst 4k over de hdmi poort met een FM2+ processor of verbruikt dat bord te veel stroom?
1 | AMD A10-5800K Black Edition | € 104,45 | € 104,45 |
1 | MSI FM2-A75IA-E53 | € 73,70 | € 73,70 |
1 | Epsilon EC-HTPC-1 | € 49,- | € 49,- |
1 | Logitech K400 Wireless Touch Keyboard | € 28,- | € 28,- |
1 | G.Skill Ares F3-2133C9D-8GAB | € 79,90 | € 79,90 |
1 | be quiet! SFX Power 300 Watt | € 43,70 | € 43,70 |
1 | Samsung 840 EVO 250GB | € 150,99 | € 150,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 554,64 |
[ Voor 3% gewijzigd door jvbosma op 26-09-2013 09:19 ]
Dit topic toch even kicken... Waar ik nu tegenaanloop:
XBMC + NAS in een enkel device (voor sommigen een wens)...
http://nl.hardware.info/t...t-hdmi-mediaspeler-review
http://nl.hardware.info/r...view-slimme-woonkamer-nas
pricewatch: Asustor AS-302T

XBMC + NAS in een enkel device (voor sommigen een wens)...
http://nl.hardware.info/t...t-hdmi-mediaspeler-review
http://nl.hardware.info/r...view-slimme-woonkamer-nas
pricewatch: Asustor AS-302T

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Ben nu al een paar weken bezig met lezen e.d. om een HTPC configuratie samen te stellen.
Nu kwam ik ineens dit topic tegen, waarin problemen worden gemeld met een Intel i3 processor i.c.m. XBMC.
Weet iemand of deze problemen zich nog steeds voordoen en ook met de Haswell socket 1150 i3's?
Ik wil eigenlijk zon Haswell i3 kopen voor de HTPC, maar als zich dan dat soort problemen (haperen bij 1080p enzo) voordoen, koop ik liever direct een i5 of een AMD A10-6800k.
De configuratie die ik op het oog heb is deze:
Daar stop ik dan nog bij 2 x 4GB DDR3 LP van Corsair (heb ik nog liggen) en eventueel heb ik ook nog een Sapphire HD5450 Passive met 512mb. En uiteraard nog opslag, 5 x SATA schijven die ik ook nog over heb.
Nu kwam ik ineens dit topic tegen, waarin problemen worden gemeld met een Intel i3 processor i.c.m. XBMC.
Weet iemand of deze problemen zich nog steeds voordoen en ook met de Haswell socket 1150 i3's?
Ik wil eigenlijk zon Haswell i3 kopen voor de HTPC, maar als zich dan dat soort problemen (haperen bij 1080p enzo) voordoen, koop ik liever direct een i5 of een AMD A10-6800k.
1 | Intel Core i3 4130 Boxed | € 111,45 | € 111,45 |
1 | Asus H87I-PLUS | € 99,45 | € 99,45 |
1 | Fractal Design Node 304 Zwart | € 66,71 | € 66,71 |
1 | Corsair CX430M | € 43,95 | € 43,95 |
1 | Kingston SSDNow V Series V300 60GB | € 50,90 | € 50,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 372,46 |
Daar stop ik dan nog bij 2 x 4GB DDR3 LP van Corsair (heb ik nog liggen) en eventueel heb ik ook nog een Sapphire HD5450 Passive met 512mb. En uiteraard nog opslag, 5 x SATA schijven die ik ook nog over heb.
Een Haswell NUC van Intel of Gigabyte gaat prima werken met XBMC, ook met de nieuwe i3.
Ik twijfel zelf nog tussen een i3 NUC of zelf een Htpc bouwen obv AMD. Wacht nog op de beschikbaarheid van enkele aangekondigde onderdelen.
Ik twijfel zelf nog tussen een i3 NUC of zelf een Htpc bouwen obv AMD. Wacht nog op de beschikbaarheid van enkele aangekondigde onderdelen.
[ Voor 19% gewijzigd door dere12 op 02-10-2013 18:07 ]
En de gewone Haswell i3's (dus niet in NUC), zijn die ook in staat om XBMC vloeiend te draaien? (de 4130 bedoel ik dus bijvoorbeeld)
Heb ook gekeken naar zo'n NUC, ziet er prima uit, enige wat ik mis zijn SATA poorten, zit er jammergenoeg maar 1 op, anders had ik die direct besteld. Wil van de HTPC ook gelijk een NAS maken en al mijn SATA schijven er in hangen.
Maar bij zelfbouw zou jij dus kiezen voor AMD? De A10 dan, of een lager model?
Heb ook gekeken naar zo'n NUC, ziet er prima uit, enige wat ik mis zijn SATA poorten, zit er jammergenoeg maar 1 op, anders had ik die direct besteld. Wil van de HTPC ook gelijk een NAS maken en al mijn SATA schijven er in hangen.
De A6 voldoet al meer dan genoeg, maar met de A8 kun je ook goed 3D afspelen.brtk schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 18:18:
En de gewone Haswell i3's (dus niet in NUC), zijn die ook in staat om XBMC vloeiend te draaien? (de 4130 bedoel ik dus bijvoorbeeld)
De eerste vraag is wat ga en wil je ermee gaan doen ?brtk schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 14:02:
Ben nu al een paar weken bezig met lezen e.d. om een HTPC configuratie samen te stellen.
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Core i3 4130 Boxed € 111,45 € 111,45 1 Asus H87I-PLUS € 99,45 € 99,45 1 Fractal Design Node 304 Zwart € 66,71 € 66,71 1 Corsair CX430M € 43,95 € 43,95 1 Kingston SSDNow V Series V300 60GB € 50,90 € 50,90 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 372,46
Excuus, dit zou ik er mee willen doen:
- downloaden/uitpakken
- bewaren
- films en series afspelen 1080p/24
- Dolby True HD/DTS bitstreamen naar receiver via HDMI
- xbmc
- Windows 7 Pro x64
- Internetten
- Af en toe een game spelen, bijvoorbeeld Fifa 13/14 (en dat hoeft dan niet op de hoogste settings, denk aan 720p en een framerate van, zeg, goed speelbaar, is dat 30fps?)
Heb dus nog een HD5450 liggen. Dat is natuurlijk geen hoogstaand ding.
- downloaden/uitpakken
- bewaren
- xbmc
- Windows 7 Pro x64
- Internetten
- Af en toe een game spelen, bijvoorbeeld Fifa 13/14 (en dat hoeft dan niet op de hoogste settings, denk aan 720p en een framerate van, zeg, goed speelbaar, is dat 30fps?)
[ Voor 26% gewijzigd door brtk op 02-10-2013 19:56 ]
Er komt eind deze maand een nieuwe intel NUC met mSata pricewatch: Intel Next Unit of Computing kit (Core i3 4010U) uit die beter is dan de huidige. Kijk maar naar de specs en de review op deze sitebrtk schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 18:18:
Voor zelfbouw ben je goedkoper uit met AMD, zeker als je bv OpenElec gebruikt, Linux met XBMC in 1 die je zelfs kunt gebruiken via een USB stick. Zie deze link
AMD heeft op Linux wel een nadeel ten opzichte van Intel. Op Linux (en OpenElec dus ook) kan AMD namelijk nog geen bitstream audio doen. Dit is een limitatie in de driver, niet in de hardware. In de praktijk houdt dat in dat je dus geen DTS-HD of TrueHD geluid hebt. Je hebt wel Stereo, AC3 en DTS.
Het ligt dus aan je eventuele home cinemaset/versterker of dit voor jou persoonlijk ook echt een nadeel is.
[ Voor 25% gewijzigd door dere12 op 02-10-2013 21:33 ]
Met een AMD A10 6800K speel je fifa 13 1080p Max out met 60FPS. Dus dan heb je geen extra kaart nodig. Dus met 14 zou dit ook goed moeten zitten.brtk schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 19:54:
Excuus, dit zou ik er mee willen doen:
- downloaden/uitpakken
- bewaren
- xbmc
- Windows 7 Pro x64
- Internetten
De Gpu van de A10 zou beter moeten zijn dan je HD5450
YouTube: fifa 13 highlights AMD A10 6800k test (read description)
YouTube: AMD Richland 6800k , Fifa 13, Video performance benchmark review. PC football
Deze processor heb je alleen nodig als je dus wilt gamen, voor het andere dat je wilt is een Amd A6 al genoeg.
De intel I3 is ook een optie alleen ben je duurder uit en presteert niet beter in games, maar wel beter in uitpakken en rarren/repairen.
Echter de vraag is of je dat echt gaat merken.
[ Voor 12% gewijzigd door ErwinJ op 02-10-2013 22:07 ]
Thanks!
Als geluidsniveau, warmteontwikkeling en stroomverbruik ook nog gaan meetellen, dan is een i3 een betere keuze denk ik he? Bedoeling is 24/7 aan, indien niet in gebruik, dan slaapstand.
Als geluidsniveau, warmteontwikkeling en stroomverbruik ook nog gaan meetellen, dan is een i3 een betere keuze denk ik he? Bedoeling is 24/7 aan, indien niet in gebruik, dan slaapstand.
Dat is een discussie puntbrtk schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 22:48:
Thanks!
De TDP is hier niet van toepassing.
Het gebruik is van beiden nagenoeg gelijk in standby stand, ook in Xbmc is het gebruik nagenoeg gelijk daar is de Amd zelfs iets zuiniger.
Het verschil zit hem voornamelijk als je doet Gamen of unpakken/rarren/repairen daar verbruikt de I3 minder.
Echter de I3 presteerd echter slechter in gaming dus dat is voor jou dan een keuze wat je wilt.
Ook is de setup met een I3 iets duurder, al is de vergelijking met de A10 niet meer zo groot.
Maar dit verschil ( ff uit hoofd +/- 30-35 euro voornamelijk op het moederbord ) heb je met het minimale verschil in stroom verbruik niet op 1 jaar eruit.
Geluidsniveau = gelijk, gewoon geen stock koeler gebruiken.
warmte is ook geen propleem de node 304 heeft een goede airflow ( heb hem ook
[ Voor 7% gewijzigd door ErwinJ op 03-10-2013 07:14 ]
Thanks ErwinJ, ik denk dat ik nu wel een beslissing kan gaan nemen. (al heb ik de i5 nu ook nog op het oog
). Ga de drie processoren/configs maar eens in een winkelmandje stoppen en kijken welk bedrag me het meeste aanstaat.
Ga toch eerst met een stock cooler proberen, wellicht later nog zo'n enorm ding erin bouwen. Scythe nemen dan neem ik aan?
Ga toch eerst met een stock cooler proberen, wellicht later nog zo'n enorm ding erin bouwen. Scythe nemen dan neem ik aan?
[ Voor 29% gewijzigd door brtk op 03-10-2013 08:48 ]
I5 zou ook mijn keuze zijn als ik toen het budget had.brtk schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 08:44:
Thanks ErwinJ, ik denk dat ik nu wel een beslissing kan gaan nemen. (al heb ik de i5 nu ook nog op het oog). Ga de drie processoren/configs maar eens in een winkelmandje stoppen en kijken welk bedrag me het meeste aanstaat.
Stock cooler niet gaan doen !! meteen de Scyth nemen hierop moet je niet gaan besparen
Ok ErwinJ, ik zal je advies maar opvolgen en gelijk een Scythe erop proppen. Past dat allemaal wel in de Node 304?
Die Corsair voeding heb ik trouwens gekozen omdat er van die platte gesleevede kabels bijzitten, dan raakt het kastje niet zo overvol met bekabeling, hoop ik
.
Ik denk dat het toch een i5-4430 gaat worden. Gelijk maar goed doen
.
Laat het je nog weten wat het uiteindelijk geworden is, nogmaals dank!
Die Corsair voeding heb ik trouwens gekozen omdat er van die platte gesleevede kabels bijzitten, dan raakt het kastje niet zo overvol met bekabeling, hoop ik
Ik denk dat het toch een i5-4430 gaat worden. Gelijk maar goed doen
Laat het je nog weten wat het uiteindelijk geworden is, nogmaals dank!
deze pricewatch: Scythe Shuriken Rev. B past perfect.
je hebt ruimte genoeg met je kabels, dus je hoeft hiervoor niet echt een duurdere voeding te nemen.
je hebt ruimte genoeg met je kabels, dus je hoeft hiervoor niet echt een duurdere voeding te nemen.
Zo veel duurder is die voeding niet, het is de goedkoopste modulaire voeding in de pricewatch. Ik wil echt per se modulair, al die ongebruikte kabeltroep is niet goed voor mijn humeur
.
ErwinJ, nogmaals hartelijk dank, wat zou ik zonder je advies moeten
.
ErwinJ, nogmaals hartelijk dank, wat zou ik zonder je advies moeten
zonder mijn advies..lol........een ander vragenbrtk schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 10:59:
Zo veel duurder is die voeding niet, het is de goedkoopste modulaire voeding in de pricewatch. Ik wil echt per se modulair, al die ongebruikte kabeltroep is niet goed voor mijn humeur.
ErwinJ, nogmaals hartelijk dank, wat zou ik zonder je advies moeten.
Nou ik heb de boel maar besteld, heb nu lang genoeg gelezen, gekeken en vergeleken.
Heb een i5-4440 op de kop kunnen tikken voor een hele goeie prijs!
De A10 is weliswaar grafisch beter dan de HD4600, maar ik heb denk ik gewoon wat meer vertrouwen in Intel dan in AMD.
Van beiden al heel wat producten gebruikt, toch waren de beste ervaringen bijna altijd met Intel producten. Ook heb ik al een i5-2500K systeem naar volle tevredenheid draaien in mijn home-studio. Dus daar maar aan vast gehouden.
Iedereen bedankt, en met name ErwinJ!
De A10 is weliswaar grafisch beter dan de HD4600, maar ik heb denk ik gewoon wat meer vertrouwen in Intel dan in AMD.
Van beiden al heel wat producten gebruikt, toch waren de beste ervaringen bijna altijd met Intel producten. Ook heb ik al een i5-2500K systeem naar volle tevredenheid draaien in mijn home-studio. Dus daar maar aan vast gehouden.
1 | Intel Core i5 4440 Boxed | € 162,45 | € 162,45 |
1 | Asus H87I-PLUS | € 99,45 | € 99,45 |
1 | Fractal Design Node 304 Zwart | € 67,- | € 67,- |
1 | Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9 | € 72,50 | € 72,50 |
1 | Corsair CX430M | € 43,95 | € 43,95 |
1 | Kingston SSDNow V Series V300 60GB | € 49,95 | € 49,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 520,20 |
Ziet er goed uit....alleen waarom die SSD ? Als je toch al iets meer wilt uitgeven aan je systeem ( Intel I5 ) ga dan voor een Samsung SSD 120 GB voor 30,- meerbrtk schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 15:49:
Nou ik heb de boel maar besteld, heb nu lang genoeg gelezen, gekeken en vergeleken.
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Core i5 4440 Boxed € 162,45 € 162,45 1 Asus H87I-PLUS € 99,45 € 99,45 1 Fractal Design Node 304 Zwart € 67,- € 67,- 1 Scythe Shuriken Rev. B € 24,90 € 24,90 1 Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9 € 72,50 € 72,50 1 Corsair CX430M € 43,95 € 43,95 1 Kingston SSDNow V Series V300 60GB € 49,95 € 49,95 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 520,20
Ik draai er Windows 8 op en wat programma's ( Oa Office ) en ik heb nog 60 GB over, dus die 60 van jou is zo vol
Hehehe... dat zou ik inderdaad nog kunnen doen, heb in andere systeem al 2 x van die Samsung 830's hangen, prima dingen. Nu eigenlijk alleen maar gekeken naar goedkoopste SSD die ook nog enige kwaliteit heeft, zal enkel als bootschijf gaan dienen, dus vond 60GB wel welletjes.
Maar idd, als je voor 30 euro extra dubbele opslag krijgt, dan is dat uiteraard veel voordeliger... is dat trouwens wel de prijs van de 840 Pro? Die normale 840's schijnen nogal traag te zijn.
Maar idd, als je voor 30 euro extra dubbele opslag krijgt, dan is dat uiteraard veel voordeliger... is dat trouwens wel de prijs van de 840 Pro? Die normale 840's schijnen nogal traag te zijn.
traag ?? Nee voor je htpc zijn deze snel genoegbrtk schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 16:58:
Hehehe... dat zou ik inderdaad nog kunnen doen, heb in andere systeem al 2 x van die Samsung 830's hangen, prima dingen. Nu eigenlijk alleen maar gekeken naar goedkoopste SSD die ook nog enige kwaliteit heeft, zal enkel als bootschijf gaan dienen, dus vond 60GB wel welletjes.
Pro is overkill
Ik heb een apart topic aangemaakt maar daar krijg ik geen reactie, en wil toch eigenlijk wel wat gaan bestellen dus doe ik het maar hier:
Hallo allemaal,
Ook ik moet eraan geloven, ik wil graag voor hier thuis een home server gaan maken. Momenteel stream ik alles vanaf mijn pc maar dit wordt onhandig en gaat best wat stroom vreten. Hierom wil ik dus graag een home server gaan maken welke zo energie zuinig is.
In hoeverre zijn mijn wensen krachtig genoeg om MKV's van 10-20GB uit te pakken/quickparren. Ik doe dit momenteel op mijn gamepc i5 3570k. Ik heb een vrij snel internet capaciteit en wil deze eigenlijk wel blijven benutten. (300Mbit down/up). De rest van de functies moet geen probleem zijn voor mijn eisen.(zie hieronder)
Wensenlijst:
- Streamen vanaf de server met 3x4TB harde schijven (XBMC op minimaal 2 apparaten)
- FTP voor benadering van buitenaf (downloadje naar mijn vriendin toe als ik daar ben)
- SabnzbD/NZBget waarbij hij download/unrarred/quickpar en ik vanaf bijv. spotweb op mijn computer/telefoon de nzb doorgeef.
- Het liefst automatische backup instellen vanaf 2 pc's op bepaald tijdstip(backup maken van mijn documenten)
-Teamspeak server (man of 5)
-Zo energie zuinig mogelijk
Mijn eisen zijn dus niet heel erg zwaar, geen VM ofzo. Ik weet alleen niet in hoeverre die downloads echt zwaar zijn.
Budget 200-250 euro.(kan iets hoger maar dan moet het echt de moeite zijn)
Ik heb nu gekozen voor 2 simpele processors welke heel energie zuinig zijn, moet ik misschien toch kiezen voor een i3/i5? Dit is lastige keuze voor mij die ik heb gedaan aan de hand van het zuinige server topic
Eigenlijk heb ik nu gekozen voor een goedkope kast, maar ben wel fan van Fractal Design R3 maar deze is helaas niet meer leverbaar?
Tevens twijfel ik nog over de harde schijf(SSD) of USB voor het besturingssysteem. Ik heb freebsd en freenas geprobeerd maar dat werkte ook niet echt ideaal vind ik(is miss even wennen)
Windows server ken ik niet maar daar kun je wel makkelijker programma's op installeren, maar gebruikt veel resources?
Opslag schijven heb ik al dus die ga ik niet aanschaffen.
Ik heb gekeken maar ik krijg bijvoorbeeld ook geen teamspeak server werkende op FreeNas. Dit moet wel gewoon lukken op Windows server 2012 neem ik aan? Heeft windows ook ingebouwde automatische backup of moet ik dan echt richting Freenas etc?
Hallo allemaal,
Ook ik moet eraan geloven, ik wil graag voor hier thuis een home server gaan maken. Momenteel stream ik alles vanaf mijn pc maar dit wordt onhandig en gaat best wat stroom vreten. Hierom wil ik dus graag een home server gaan maken welke zo energie zuinig is.
In hoeverre zijn mijn wensen krachtig genoeg om MKV's van 10-20GB uit te pakken/quickparren. Ik doe dit momenteel op mijn gamepc i5 3570k. Ik heb een vrij snel internet capaciteit en wil deze eigenlijk wel blijven benutten. (300Mbit down/up). De rest van de functies moet geen probleem zijn voor mijn eisen.(zie hieronder)
Wensenlijst:
- Streamen vanaf de server met 3x4TB harde schijven (XBMC op minimaal 2 apparaten)
- FTP voor benadering van buitenaf (downloadje naar mijn vriendin toe als ik daar ben)
- SabnzbD/NZBget waarbij hij download/unrarred/quickpar en ik vanaf bijv. spotweb op mijn computer/telefoon de nzb doorgeef.
- Het liefst automatische backup instellen vanaf 2 pc's op bepaald tijdstip(backup maken van mijn documenten)
-Teamspeak server (man of 5)
-Zo energie zuinig mogelijk
Mijn eisen zijn dus niet heel erg zwaar, geen VM ofzo. Ik weet alleen niet in hoeverre die downloads echt zwaar zijn.
Budget 200-250 euro.(kan iets hoger maar dan moet het echt de moeite zijn)
Ik heb nu gekozen voor 2 simpele processors welke heel energie zuinig zijn, moet ik misschien toch kiezen voor een i3/i5? Dit is lastige keuze voor mij die ik heb gedaan aan de hand van het zuinige server topic
Eigenlijk heb ik nu gekozen voor een goedkope kast, maar ben wel fan van Fractal Design R3 maar deze is helaas niet meer leverbaar?
1 | Intel Pentium G3220 Boxed | € 54,95 | € 54,95 |
1 | Asus H81I-PLUS | € 69,95 | € 69,95 |
1 | Nexus Thrio 310 Silent Case | € 39,70 | € 39,70 |
2 | Corsair Value Select CMV4GX3M1A1600C11 | € 36,45 | € 72,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 295,50 |
1 | Intel Celeron G1610 Boxed | € 35,01 | € 35,01 |
1 | ASRock B75M-ITX | € 64,80 | € 64,80 |
1 | Nexus Thrio 310 Silent Case | € 39,70 | € 39,70 |
2 | Corsair Value Select CMV4GX3M1A1600C11 | € 36,45 | € 72,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 270,41 |
Tevens twijfel ik nog over de harde schijf(SSD) of USB voor het besturingssysteem. Ik heb freebsd en freenas geprobeerd maar dat werkte ook niet echt ideaal vind ik(is miss even wennen)
Windows server ken ik niet maar daar kun je wel makkelijker programma's op installeren, maar gebruikt veel resources?
Opslag schijven heb ik al dus die ga ik niet aanschaffen.
Ik heb gekeken maar ik krijg bijvoorbeeld ook geen teamspeak server werkende op FreeNas. Dit moet wel gewoon lukken op Windows server 2012 neem ik aan? Heeft windows ook ingebouwde automatische backup of moet ik dan echt richting Freenas etc?
Je hebt veel vragen 
Wat betreft je Htpc, ik begrijp dat het zo goedkoop mogelijk moet maar over je processor zou ik nadenken.
Ga zeker voor een I3/I5 of Amd A6/A8 dan kan je weer wat besparen op het moederbord.
Je eisen zijn niet zwaar...dus weg met 1x4GB bespaart alweer 30,-.
Seasonic voeding is ook overkill in jouw set-up die kan ook goedkoper, 80plus gold is niet nodig.
pricewatch: be quiet! SFX Power 300 Watt bespaart weer +/- 20,-
.
Een SSD is zeker een toegevoegde waarde.
Wat betreft je Htpc, ik begrijp dat het zo goedkoop mogelijk moet maar over je processor zou ik nadenken.
Ga zeker voor een I3/I5 of Amd A6/A8 dan kan je weer wat besparen op het moederbord.
Seasonic voeding is ook overkill in jouw set-up die kan ook goedkoper, 80plus gold is niet nodig.
pricewatch: be quiet! SFX Power 300 Watt bespaart weer +/- 20,-
Beste ik ben bezig met het samenstellen van een pc/htpc.
Van belang is dat ik:
- 3d blue ray's iso's kan afspelen?
- Veel schijven kan plaatsen?
- Ook een beetje krachtig is om huis tuin keuken fotobewerkingen te doen. Maar ook een beetje vlot is in zware taken zoals repareren en uitpakken grote films e.d.
Ik dacht aan bovenstaande setup. Mijn vraag is of de intel HD4600 voldoende is om 3d blue ray iso's te draaien.
Van belang is dat ik:
- Ook een beetje krachtig is om huis tuin keuken fotobewerkingen te doen. Maar ook een beetje vlot is in zware taken zoals repareren en uitpakken grote films e.d.
1 | Intel Core i5 4670 Boxed | € 188,45 | € 188,45 |
1 | ASRock Z87E-ITX | € 140,70 | € 140,70 |
1 | Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB | € 74,85 | € 74,85 |
1 | BitFenix Prodigy Wit | € 63,80 | € 63,80 |
1 | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | € 22,60 | € 22,60 |
1 | Nexus Real Silent Fan, 120mm | € 5,90 | € 5,90 |
1 | G.Skill RipjawsX F3-17000CL11D-8GBXL | € 71,10 | € 71,10 |
1 | Seasonic M12II 520W | € 55,- | € 55,- |
1 | Samsung 840 EVO 120GB | € 86,21 | € 86,21 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 708,61 |
Ik dacht aan bovenstaande setup. Mijn vraag is of de intel HD4600 voldoende is om 3d blue ray iso's te draaien.
Wat zegt "google" ? Ik wil best helpen maar dat is een vraag die zou je zelf kunnen opzoekenjoffrey19 schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 09:57:
Beste ik ben bezig met het samenstellen van een pc/htpc.
Van belang is dat ik:
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Core i5 4670 Boxed € 188,45 € 188,45 1 ASRock Z87E-ITX € 140,70 € 140,70 1 Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB € 74,85 € 74,85 1 BitFenix Prodigy Wit € 63,80 € 63,80 1 Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 € 22,60 € 22,60 1 Nexus Real Silent Fan, 120mm € 5,90 € 5,90 1 G.Skill RipjawsX F3-17000CL11D-8GBXL € 71,10 € 71,10 1 Seasonic M12II 520W € 55,- € 55,- 1 Samsung 840 EVO 120GB € 86,21 € 86,21 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 708,61
Verder is het een krachtige Htpc, alleen voor het moederbord zou ik voor een ander merk gaan.
Asrock heeft niet de beste naam als het gaat om 24/7 te draaien, in kleine ruimtes met weinig airflow.
En 520W nodig ? Volgens mij zou het minder kunnen.
Ok tnx.ErwinJ schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 11:54:
[...]
Wat zegt "google" ? Ik wil best helpen maar dat is een vraag die zou je zelf kunnen opzoeken.
Verder is het een krachtige Htpc, alleen voor het moederbord zou ik voor een ander merk gaan.
Asrock heeft niet de beste naam als het gaat om 24/7 te draaien, in kleine ruimtes met weinig airflow.
En 520W nodig ? Volgens mij zou het minder kunnen.
Ik heb het gegoogle en daar werd eigenlijk gemeld met blue ray iso. Dat moet lukken, maar kon niets vinden voor blue ray 3d iso's.
Voeding leek mij handig, mocht er later toch nog een videokaart bij geplust wordt. Maar ik zal even voor een ander moederboard kijken. Mooie van deze was dat er wifi + bluetooth is toegevoegd.
De AMD A10/6800K kan het in ieder geval. Dus ik ga er vanuit dat deze intel dit ook zou moeten kunnen.joffrey19 schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:01:
[...]
Ok tnx.
Ik heb het gegoogle en daar werd eigenlijk gemeld met blue ray iso. Dat moet lukken, maar kon niets vinden voor blue ray 3d iso's.
Voeding leek mij handig, mocht er later toch nog een videokaart bij geplust wordt. Maar ik zal even voor een ander moederboard kijken. Mooie van deze was dat er wifi + bluetooth is toegevoegd.
Bedankt voor je bericht. Dus de celeron processor zijn echt wel te ligt?ErwinJ schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 21:41:
Je hebt veel vragen
pricewatch: be quiet! SFX Power 300 Watt bespaart weer +/- 20,-.
En een i3 zou dit wel prima aankunnen of raad je me dan toch een goedkopere i5 aan?
Tevens hoeft hij GEEN video weer te geven echt puur alleen de eisen die ik aangaf, streamen vanaf de server. uitpakken, automatische backups en teamspeak server. Meer zal het niet worden.
I3 is goed.ralph0603 schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 20:02:
[...]
Bedankt voor je bericht. Dus de celeron processor zijn echt wel te ligt?
En een i3 zou dit wel prima aankunnen of raad je me dan toch een goedkopere i5 aan?
Tevens hoeft hij GEEN video weer te geven echt puur alleen de eisen die ik aangaf, streamen vanaf de server. uitpakken, automatische backups en teamspeak server. Meer zal het niet worden.
De celeron zal niet te ligt zijn maar je gaat je ergeren dat deze te langzaam is als je meerdere taken wilt gaan uitvoeren. Downloaden en uitpakken/repairen zijn al 2 taken daar heeft een celeron het zwaar mee.
Ik zou hier niet op bezuinigen.
Dit is wel heel kort door de bocht als ik zo vrij mag zijn. Waar je rekening mee moet houden is wat nou precies belast wordt tijdens deze taken. Tijdens het downloaden belast je de CPU bijna niet (daarom kan een simpele NAS met ARM CPU dit ook prima). Parren/Rarren is al iets intensiever, maar een celeron zal hier niet bottlenecken, wat vooral de bottleneck is bij Parren/Rarren is disk i/o. Ik zou daarom altijd een aparte schijf gebruiken voor het downloaden. Ga je dit allemaal op dezelfde HDD doen dan zal het zelfs met een i7 haperen.ErwinJ schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 20:30:
[...]
I3 is goed.
De celeron zal niet te ligt zijn maar je gaat je ergeren dat deze te langzaam is als je meerdere taken wilt gaan uitvoeren. Downloaden en uitpakken/repairen zijn al 2 taken daar heeft een celeron het zwaar mee.
Ik zou hier niet op bezuinigen.
Daarnaast moet je ook even goed kijken wat nou precies het verschil is tussen een celeron en een i3. Dat is namelijk helemaal niet zoveel. Ze hebben beide 2 fysieke cores, waarbij de i3 nog de beschikking heeft over HT. HT is eigenlijk alleen maar interessant bij goed parallel uitvoerbare taken en dat is parren/rarren niet (let maar eens op de CPU belasting, die is niet gauw 100% over alle cores). Belast je je CPU niet 100% (en dat doe je niet met bovenstaande taken) dan hebben virtuele cores geen nut. Het enige verschil is dan de kloksnelheid. 3.4 GHz voor de i3 van €103,- en 3.2GHz voor de G3420 van €55,- moet je jezelf afvragen of dat het prijsverschil waard is*.
*Overigens zijn er wel meer verschillen, maar die komen niet naar voren in het gebruik als homeserver.
http://ark.intel.com/compare/77480,77775
1 | AMD A10-6800K Boxed | € 118,95 | € 118,95 |
1 | MSI FM2-A75IA-E53 | € 73,- | € 73,- |
1 | Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB | € 74,85 | € 74,85 |
1 | BitFenix Prodigy Wit | € 63,80 | € 63,80 |
2 | Nexus Real Silent Fan, 120mm | € 5,90 | € 11,80 |
1 | G.Skill RipjawsX F3-17000CL11D-8GBXL | € 71,10 | € 71,10 |
1 | be quiet! System Power 7 300W | € 31,93 | € 31,93 |
1 | Samsung 840 EVO 120GB | € 86,21 | € 86,21 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 531,64 |
Ik heb mijn opzet gewijzigd. Nu met een A10, gezien hierboven werd gezegd dat dit voldoende is voor 3d blue ray iso (misschien wel beter als ik op sommige sites lees).
Maar is mijn voeding hiermee voldoende, weet niet goed hoe je dat nou bepaald.
Bedankt voor je bericht!jaapsander schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 10:49:
[...]
Dit is wel heel kort door de bocht als ik zo vrij mag zijn. Waar je rekening mee moet houden is wat nou precies belast wordt tijdens deze taken. Tijdens het downloaden belast je de CPU bijna niet (daarom kan een simpele NAS met ARM CPU dit ook prima). Parren/Rarren is al iets intensiever, maar een celeron zal hier niet bottlenecken, wat vooral de bottleneck is bij Parren/Rarren is disk i/o. Ik zou daarom altijd een aparte schijf gebruiken voor het downloaden. Ga je dit allemaal op dezelfde HDD doen dan zal het zelfs met een i7 haperen.
Daarnaast moet je ook even goed kijken wat nou precies het verschil is tussen een celeron en een i3. Dat is namelijk helemaal niet zoveel. Ze hebben beide 2 fysieke cores, waarbij de i3 nog de beschikking heeft over HT. HT is eigenlijk alleen maar interessant bij goed parallel uitvoerbare taken en dat is parren/rarren niet (let maar eens op de CPU belasting, die is niet gauw 100% over alle cores). Belast je je CPU niet 100% (en dat doe je niet met bovenstaande taken) dan hebben virtuele cores geen nut. Het enige verschil is dan de kloksnelheid. 3.4 GHz voor de i3 van €103,- en 3.2GHz voor de G3420 van €55,- moet je jezelf afvragen of dat het prijsverschil waard is*.
*Overigens zijn er wel meer verschillen, maar die komen niet naar voren in het gebruik als homeserver.
http://ark.intel.com/compare/77480,77775
Dus als ik jou bericht lees, zit er tussen de i3 en de g3220 bijna geen verschil(i3 heeft HT). Maar sabnzbd, quickpar, winrar ondersteunt dat volgens mij niet dus dan zou dat geen verschil mogen maken(buiten de 200mhz om).
In hoeverre kan ik dan juist winst halen door bijvoorbeeld 2 ssd's te kopen van ongeveer 60GB? Een voor het OS, 1 voor de cache, en dan een normale harde schijf voor de data. Of hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik heb dit toen bij mijn vorige pc ook gemerkt dat er ergens een bottleneck zat(core2duo e6300).
In hoeverre is bijvoorbeeld een i5 dan een meerwaarde? Of zit de bottleneck dan echt in de verdeling van de downloads op de schijven?
De bottleneck zit inderdaad in de verdeling van de i/o. Neem je die weg, dan zal inderdaad de bottleneck ook verschuiven natuurlijk. Maar volgens mij is het zo snel mogelijk uitpakken en parren helemaal niet zo nuttig. Of dit nu 15 of 30 seconden duurt maakt niet zoveel uit, zolang andere taken (zoals streamen) maar niet gaan haperen.
Wat gewoon het makkelijkste is, is om de disk i/o te scheiden tussen downloaden parren/rarren en streamen. Dit kun je inderdaad doen met een SSD, hoewel ik niet 2 van 60GB zou nemen, maar gewoon 1 van 120GB (neem 1 met MLC ivm de vele schrijfacties). Hier kun je je OS op zetten en de downloads op verwerken. Vervolgens kopieer je het gedownloade materiaal (automatisch) naar de schijf voor het streamen. Overigens zal dit ook prima kunnen met een HDD alleen zal het geheel wel wat langzamer gaan.
Wat gewoon het makkelijkste is, is om de disk i/o te scheiden tussen downloaden parren/rarren en streamen. Dit kun je inderdaad doen met een SSD, hoewel ik niet 2 van 60GB zou nemen, maar gewoon 1 van 120GB (neem 1 met MLC ivm de vele schrijfacties). Hier kun je je OS op zetten en de downloads op verwerken. Vervolgens kopieer je het gedownloade materiaal (automatisch) naar de schijf voor het streamen. Overigens zal dit ook prima kunnen met een HDD alleen zal het geheel wel wat langzamer gaan.
[ Voor 5% gewijzigd door jaapsander op 14-10-2013 13:08 ]
Eigenlijk hoe nu mijn situatie is dus:
SSD: OS met cache
HDD1: Uitgepakte bestanden
HDD2/HDD3: Streaming
Als ik dit dus zo ook in de server werk moet het geen probleem hoeven zijn met een celeron?
Dan denk ik dat dit hem ga worden:
Dit zijn mijn harde schijven die ik al heb:
Dus ik zou eigenlijk nog een redelijk SSD erbij moeten kopen voor cache/OS?
EDIT:
Het moederbord lees ik dat die niet enorm energiezuinig is, (asus over het algemeen) heeft ook maar 4 sata aansluitingen, is ook wat weinig. Adviezen?
Als ik dit dus zo ook in de server werk moet het geen probleem hoeven zijn met een celeron?
1 | Intel Pentium G3220 Boxed | € 50,95 | € 50,95 |
1 | Asus H81I-PLUS | € 69,95 | € 69,95 |
1 | Nexus Thrio 310 Silent Case | € 39,10 | € 39,10 |
1 | Scythe Shuriken Rev. B | € 24,30 | € 24,30 |
1 | Corsair Value Select CMV4GX3M1A1600C11 | € 36,95 | € 36,95 |
1 | be quiet! System Power 7 300W | € 31,93 | € 31,93 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 253,18 |
2 | Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB | € 146,- | € 292,- |
1 | Western Digital Green SATA 3 Gb/s, 2TB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 292,- |
EDIT:
Het moederbord lees ik dat die niet enorm energiezuinig is, (asus over het algemeen) heeft ook maar 4 sata aansluitingen, is ook wat weinig. Adviezen?
[ Voor 4% gewijzigd door ralph0603 op 14-10-2013 17:24 ]
Voeding is goed, echter waarom zo een "duur" geheugen ?joffrey19 schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 11:04:
# Product Prijs Subtotaal 1 AMD A10-6800K Boxed € 118,95 € 118,95 1 MSI FM2-A75IA-E53 € 73,- € 73,- 1 Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB € 74,85 € 74,85 1 BitFenix Prodigy Wit € 63,80 € 63,80 2 Nexus Real Silent Fan, 120mm € 5,90 € 11,80 1 G.Skill RipjawsX F3-17000CL11D-8GBXL € 71,10 € 71,10 1 be quiet! System Power 7 300W € 31,93 € 31,93 1 Samsung 840 EVO 120GB € 86,21 € 86,21 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 531,64
Ik heb mijn opzet gewijzigd. Nu met een A10, gezien hierboven werd gezegd dat dit voldoende is voor 3d blue ray iso (misschien wel beter als ik op sommige sites lees).
Maar is mijn voeding hiermee voldoende, weet niet goed hoe je dat nou bepaald.
Het is inderdaad kort door de bocht zoals ik het zei, echter ik heb hier ook mijn gebruikers ervaring laten mee tellen. ( miss idd niet zo objectief )ralph0603 schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 12:04:
[...]
Bedankt voor je bericht!
Dus als ik jou bericht lees, zit er tussen de i3 en de g3220 bijna geen verschil(i3 heeft HT). Maar sabnzbd, quickpar, winrar ondersteunt dat volgens mij niet dus dan zou dat geen verschil mogen maken(buiten de 200mhz om).
In hoeverre kan ik dan juist winst halen door bijvoorbeeld 2 ssd's te kopen van ongeveer 60GB? Een voor het OS, 1 voor de cache, en dan een normale harde schijf voor de data. Of hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik heb dit toen bij mijn vorige pc ook gemerkt dat er ergens een bottleneck zat(core2duo e6300).
In hoeverre is bijvoorbeeld een i5 dan een meerwaarde? Of zit de bottleneck dan echt in de verdeling van de downloads op de schijven?
Als je ze tegen elkaar houd qua specs zie je ook niet veel verschil, echter in het gebruik merk je dit wel degelijk.
Ik lees in meerdere revies (waaronder die van tweakers) dat 2133Mhz geheugen de gpu met wel 20% versnelde. Een A10 werkt derhalve het beste met 2133hz geheugen.ErwinJ schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 07:06:
[...]
Voeding is goed, echter waarom zo een "duur" geheugen ?
Ah ja klopt...vergeten.joffrey19 schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 09:26:
[...]
Ik lees in meerdere revies (waaronder die van tweakers) dat 2133Mhz geheugen de gpu met wel 20% versnelde. Een A10 werkt derhalve het beste met 2133hz geheugen.
Ik vond het toen niet de moeite waard hiervoor duurder geheugen te gaan kopen.
Ik had nog een set op 1600Mhz
Maar in welke taken werd de GPU 20% versneld? Alleen met gamen of synthetische benchmarks. Ik zie zo snel in je post niet terug dat je wilt gaan gamen op de HTPC. Voor de andere taken die je beschrijft heeft dat snelle geheugen weinig nut. Ik zou in jouw geval gaan voor een goedkoper 1600MHz setje. Deze kun je in ieder geval prima op 1.5v draaien waardoor de compatibiliteit met veel moederborden ook beter zal zijn.joffrey19 schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 09:26:
[...]
Ik lees in meerdere revies (waaronder die van tweakers) dat 2133Mhz geheugen de gpu met wel 20% versnelde. Een A10 werkt derhalve het beste met 2133hz geheugen.
Ik vraag mij af hoe je het verschil hebt waargenomen in het gebruik, heb jij toevallig zowel een server met een celeron als een met een i3? En wat doet de i3 dan sneller? Films streamen? Parren/Rarren? Of doe je er nog wat anders mee? En zijn andere variabelen (zoals opslag) wel gelijk? Op zich zijn gebruikerservaringen erg behulpzaam, maar je hebt toch wat meer informatie nodig om ze in het juiste perspectief te kunnen zien. Dat jij je eigen keuze voor een i3 het beste vindt lijkt me logisch, anders had je die keuze niet gemaakt. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen deze mening moet delen.ErwinJ schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 07:34:
[...]
Het is inderdaad kort door de bocht zoals ik het zei, echter ik heb hier ook mijn gebruikers ervaring laten mee tellen. ( miss idd niet zo objectief )
Als je ze tegen elkaar houd qua specs zie je ook niet veel verschil, echter in het gebruik merk je dit wel degelijk.
Daarom is het vergelijken van specs ook erg nuttig, je ziet precies wat de verschillend zijn tussen de 2 CPU's. Er zijn dus maar een paar verschillen (in de basis is het gewoon precies dezelfde CPU waarbij bij de celeron wat is uitgeschakeld), waarvan de grootste HT en 200MHz in kloksnelheid. Nu kun je dit objectieve verschil in specs vertalen naar een wat subjectievere gebruikservaring. En mijn (al iets minder objectieve) ervaring hiermee is dat voor de taken die ralph beschrijft er maar weinig verschil in gebruikservaring is. Dit licht ik toe met de redenatie dat wanneer je de CPU niet 100% belast een snellere CPU weinig nut heeft. De bottleneck ligt bij de schijven, dit goed indelen zal de gebruikservaring sterk verbeteren. Om bijna 2x zo veel geld uit te geven aan een CPU is naar mijn mening niet echt nuttig. Maar wat is jouw redenatie mbt een betere gebruikservaring met een i3?
[ Voor 57% gewijzigd door jaapsander op 15-10-2013 12:38 ]
Net de hele OP gelezen, ziet er goed uit. Heb een half jaar geleden de Dune Base 3D gekocht voor 300e. Achteraf beetje verkeerde keus. Moet nu telkens naar boven om te downloaden. Daarom lijkt een kleine HTPC een betere oplossing. Nu eerst het topic doorlezen.
Ik zou voor je OS en het downloaden + uitpakken gewoon 1 120GB SSD gebruiken. Een SSD is enorm snel in het random lezen/schrijven van bestanden. Hier kun je ook gewoon je OS op zetten (zover mogelijk strippen met nutteloze dingen), aangezien na het booten alles gewoon in het RAM draait en er dan maar weinig i/o nodig is. Kun je de rest van de ruimte gebruiken voor het downloaden en parren+rarren. Het voordeel van 1 120GB SSD is dat je meer vrije ruimte overhoud voor de SSD controller om wear leveling toe te passen waardoor de SSD langer mee gaat. Ook is een SSD sneller met meer vrije ruimte, ook is de snelheid van de grotere SSD's wat hoger dan die van 60GB.ralph0603 schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 16:52:
Eigenlijk hoe nu mijn situatie is dus:
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Pentium G3220 Boxed € 50,95 € 50,95 1 Asus H81I-PLUS € 69,95 € 69,95 1 Nexus Thrio 310 Silent Case € 39,10 € 39,10 1 Scythe Shuriken Rev. B € 24,30 € 24,30 1 Corsair Value Select CMV4GX3M1A1600C11 € 36,95 € 36,95 1 be quiet! System Power 7 300W € 31,93 € 31,93 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 253,18
# Product Prijs Subtotaal 2 Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB € 146,- € 292,- 1 Western Digital Green SATA 3 Gb/s, 2TB € 0,- € 0,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 292,-
EDIT:
Het kopiëren van uitgepakte bestanden van SSD, naar streaming HDD heeft maar weinig invloed op de prestaties aangezien dit vooral sequentieel schrijven/lezen is waar een HDD juist wel redelijk goed in is (in tegenstelling tot random wat je veel meer doet bij parren/rarren).
Uit Het grote zuinige server topic komen MSI, Intel en ASrock moederborden wel goed naar voren. Lees echter wat reviews om echt wat over stroomverbruik te weten. Het nadeel is dat socket 1150 nog vrij nieuw is en er dus nog niet zoveel getest is op stroomverbruik.
(Misschien handig om toe te voegen voor de OP.) Veel mensen gebruiken een HTPC om te downloaden en films te kijken. Het unrarren van grote films moet dan snel gebeuren. Zelf download ik alleen nog maar volledige bluerays van 50GB. Dit gaat gelukkig snel door 200Mbit echter als ik straks een langzame A6 pak schiet het nog niet op. Hier de stats van de AMD processoren.
In WinRAR 4.20 meten we hoe lang het duurt om een uit willeukeurige data bestaand bestand van exact 512 MB in te pakken.
AMD A4-5300 89 seconden
AMD A6-5400K 87 seconden
AMD A6-3670K 54 seconden
AMD A8-3870K 50 seconden
AMD A8-5600K 45 seconden
AMD A10-5800K 45 seconden
AMD FX-6300 28 seconden
AMD FX-8150 24 seconden
AMD FX-8350 22 seconden
In WinRAR 4.20 meten we hoe lang het duurt om een uit willeukeurige data bestaand bestand van exact 512 MB in te pakken.
AMD A4-5300 89 seconden
AMD A6-5400K 87 seconden
AMD A6-3670K 54 seconden
AMD A8-3870K 50 seconden
AMD A8-5600K 45 seconden
AMD FX-6300 28 seconden
AMD FX-8150 24 seconden
AMD FX-8350 22 seconden
Wat je hier dan ook zeker bij moet vermelden is wanneer de i/o een bottleneck gaat vormen. Wat ik hierboven probeer uit te leggen is dat je wel een snellere CPU kunt pakken, maar wanneer een HDD de bottleneck gaat vormen maakt de snellere CPU niks meer uit. Deze benchmark wordt immers gewoon in het RAM uitgevoerd en de data hoeft niet weggeschreven te worden. Ook is inpakken net even wat anders dan uitpakken (intensiever voor de CPU).Versteegrob schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 13:27:
(Misschien handig om toe te voegen voor de OP.) Veel mensen gebruiken een HTPC om te downloaden en films te kijken. Het unrarren van grote films moet dan snel gebeuren. Zelf download ik alleen nog maar volledige bluerays van 50GB. Dit gaat gelukkig snel door 200Mbit echter als ik straks een langzame A6 pak schiet het nog niet op. Hier de stats van de AMD processoren.
AMD A4-5300 89 seconden
AMD A6-5400K 87 seconden
AMD A6-3670K 54 seconden
AMD A8-3870K 50 seconden
AMD A8-5600K 45 seconden
AMD FX-6300 28 seconden
AMD FX-8150 24 seconden
AMD FX-8350 22 seconden
Verder kan ik me er zelf niet zoveel bij voorstellen dat een film snel uitgepakt moet worden. 2 of 4 minuten uitpakken op een film van 2+ uur is amper significant en geeft mij de kans om wat bier en nootjes te verzamelen (in de praktijk kijk ik nooit de film die ik op dat moment aan het downloaden ben en kijk ik 1 die ik al klaar op de HDD heb staan). Maar anderen kunnen hier natuurlijk altijd anders over denken.
Klopt van het eerste. Handiger zou zijn dat je met je setup verschillende CPU'S kan testen. Snel uitpakken is natuurlijk relatief. Echter als je snel een filmpje wilt downloaden en het uitpakken duurt langer dan 15 min dan kan ik me daar wel eens aan irriteren echter is dit niet nodig
2 Systemen 1 met de celeron en 1 met de I3.jaapsander schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 12:26:
[...]
Maar in welke taken werd de GPU 20% versneld? Alleen met gamen of synthetische benchmarks. Ik zie zo snel in je post niet terug dat je wilt gaan gamen op de HTPC. Voor de andere taken die je beschrijft heeft dat snelle geheugen weinig nut. Ik zou in jouw geval gaan voor een goedkoper 1600MHz setje. Deze kun je in ieder geval prima op 1.5v draaien waardoor de compatibiliteit met veel moederborden ook beter zal zijn.
[...]
Ik vraag mij af hoe je het verschil hebt waargenomen in het gebruik, heb jij toevallig zowel een server met een celeron als een met een i3? En wat doet de i3 dan sneller? Films streamen? Parren/Rarren? Of doe je er nog wat anders mee? En zijn andere variabelen (zoals opslag) wel gelijk? Op zich zijn gebruikerservaringen erg behulpzaam, maar je hebt toch wat meer informatie nodig om ze in het juiste perspectief te kunnen zien. Dat jij je eigen keuze voor een i3 het beste vindt lijkt me logisch, anders had je die keuze niet gemaakt. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen deze mening moet delen.
Daarom is het vergelijken van specs ook erg nuttig, je ziet precies wat de verschillend zijn tussen de 2 CPU's. Er zijn dus maar een paar verschillen (in de basis is het gewoon precies dezelfde CPU waarbij bij de celeron wat is uitgeschakeld), waarvan de grootste HT en 200MHz in kloksnelheid. Nu kun je dit objectieve verschil in specs vertalen naar een wat subjectievere gebruikservaring. En mijn (al iets minder objectieve) ervaring hiermee is dat voor de taken die ralph beschrijft er maar weinig verschil in gebruikservaring is. Dit licht ik toe met de redenatie dat wanneer je de CPU niet 100% belast een snellere CPU weinig nut heeft. De bottleneck ligt bij de schijven, dit goed indelen zal de gebruikservaring sterk verbeteren. Om bijna 2x zo veel geld uit te geven aan een CPU is naar mijn mening niet echt nuttig. Maar wat is jouw redenatie mbt een betere gebruikservaring met een i3?
Beide Os : Win 8
Beide Ssd : Samsung 128gb 830 serie
Beide 4GB intern Corsair
Bij single taken zijn ze gelijk, echter op het moment dat ik Xbmc draai en tegelijkertijd aan het downen en uitpakken ben gaat de celeron al trager. Dit merk je al als je bent aan het "alt tabben".
Het systeem word trager op het moment als ik hiernaast ook nog eens wil internetten.
Op papier zit er misschien niet veel verschil in maar op het moment dat je gaat "multitasken" ga je het verschil merken. ( de prijs zit hem ergens in )
Als je dit niks uitmaakt dan kan je idd. voor de celeron gaat.
Van de andere kant de I3 is voor mij nog niet genoeg, bij mij word 1 Htpc gebruikt als nas/download centrum/mediaplayer/streaming.
En als het ff kan ook nog allemaal gelijk.
Zoals als eerder aangegeven niet alles kun je afleiden van specs op papier je zult ook een beetje gebruikers ervaringen moeten opzoeken deze kunnen heel verschillend zijn.
Wat ik hiermee ook wil zeggen dat je niet te snel voor de goedkoopste oplossing moet gaan en je ook vooruit moet kijken.
Niet helemaal een eerlijke vergelijking natuurlijk, het systeem waar de discussie over ontstaan is doet alleen dienst als server en niet als HTPC. Nogal wiedes dat jij door vrij pittig multitasken een i3 op de knieën krijgt (hoewel als ik je subjectieve waarneming goed interpreteer dan is het verschil dat hij wat langzamer schakelt met alt-tab?). Echter wanneer je de taken van dat betreffende systeem op een rijtje hebt zie je dat dit de CPU niet zwaar zal belasten en een sterkere CPU geen nut heeft. Sterker nog dit soort taken worden al prima (maar wel wat langzamer) gedaan door een NAS met een ARM processor. Laat staan dat een dual core Haswell CPU (die een veelvoud sneller is) ineens niet snel genoeg is.ErwinJ schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 14:43:
[...]
2 Systemen 1 met de celeron en 1 met de I3.
Beide Os : Win 8
Beide Ssd : Samsung 128gb 830 serie
Beide 4GB intern Corsair
Bij single taken zijn ze gelijk, echter op het moment dat ik Xbmc draai en tegelijkertijd aan het downen en uitpakken ben gaat de celeron al trager. Dit merk je al als je bent aan het "alt tabben".
Het systeem word trager op het moment als ik hiernaast ook nog eens wil internetten.
Op papier zit er misschien niet veel verschil in maar op het moment dat je gaat "multitasken" ga je het verschil merken. ( de prijs zit hem ergens in )
Als je dit niks uitmaakt dan kan je idd. voor de celeron gaat.
Van de andere kant de I3 is voor mij nog niet genoeg, bij mij word 1 Htpc gebruikt als nas/download centrum/mediaplayer/streaming.
En als het ff kan ook nog allemaal gelijk.
Zoals als eerder aangegeven niet alles kun je afleiden van specs op papier je zult ook een beetje gebruikers ervaringen moeten opzoeken deze kunnen heel verschillend zijn.
Wat ik hiermee ook wil zeggen dat je niet te snel voor de goedkoopste oplossing moet gaan en je ook vooruit moet kijken.
Vooruit kijken ben ik het ook niet helemaal met je eens. Tuurlijk, je moet nooit voor het minimum gaan wanneer het budget iets meer toelaat, maar waarom een 2x zo dure CPU kopen voor de "houdbaarheid", we weten helemaal nog niet wat we over 3 jaar kunnen en willen met onze server. Steek dan het extra geld in je zak en geef over 3 à 4 jaar nog eens 150 euro uit voor een upgrade, tegen die tijd is die i3 niet minder verouderd.
Simpel afspelen van audio en video, of moet hij meer kunnen? Afspelen van 3D bluray films, DTS muziek, tegelijk kunnen downloaden en uitpakken en repareren.
Wat is je budget? Ongeveer 500e
Waar sla je de data op?, Op de HTPC zelf, een server of een NAS? Eerst op de HTPC met een 2TB schijf, later misschien een NAS.
Wat voor behuizing past bij je a/v systeem en wat zijn de maximale afmetingen? Het moet bij de inrichting passen, zie de foto.
Wil je er op je HTPC gamen? Nee, dit gebeurt op mijn gamepc.
Hier een foto, de Dune onder de Horizon van UPC is verkocht, hier onder komt de nieuwe HTPC te staan.

Twijfel nog over de CPU, de FX die 2 keer zo snel is met uitpakken of de AMD A10-6800K?
Verder twijfel nog over een bluray speler, maar lijkt me overbodig. Zelfs op mijn PC download ik tegenwoordig alle games.
Er zit geen SDD en HDD in omdat ik beide schijven heb liggen.
Werken jullie met een toetsenbord/muis combinatie of toch apart? Welke raden jullie aan? Weet dat er apps zijn voor XBMC echter wordt dit mijn download PC dus ik moet ook een toetsenbord/muis hebben.
Wat is je budget? Ongeveer 500e
Waar sla je de data op?, Op de HTPC zelf, een server of een NAS? Eerst op de HTPC met een 2TB schijf, later misschien een NAS.
Wat voor behuizing past bij je a/v systeem en wat zijn de maximale afmetingen? Het moet bij de inrichting passen, zie de foto.
Wil je er op je HTPC gamen? Nee, dit gebeurt op mijn gamepc.
Hier een foto, de Dune onder de Horizon van UPC is verkocht, hier onder komt de nieuwe HTPC te staan.

Twijfel nog over de CPU, de FX die 2 keer zo snel is met uitpakken of de AMD A10-6800K?
Verder twijfel nog over een bluray speler, maar lijkt me overbodig. Zelfs op mijn PC download ik tegenwoordig alle games.
Er zit geen SDD en HDD in omdat ik beide schijven heb liggen.
1 | AMD FX-6100 Boxed | € 101,42 | € 101,42 |
1 | Gigabyte GA-F2A85XM-D3H | € 63,50 | € 63,50 |
1 | MS-Tech MC-1200 | € 90,94 | € 90,94 |
1 | Scythe Big Shuriken 2 Rev. B | € 31,80 | € 31,80 |
1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 64,90 | € 64,90 |
1 | Seasonic SS-300SFD Active PFC | € 37,30 | € 37,30 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 389,86 |
Werken jullie met een toetsenbord/muis combinatie of toch apart? Welke raden jullie aan? Weet dat er apps zijn voor XBMC echter wordt dit mijn download PC dus ik moet ook een toetsenbord/muis hebben.
Waarom tobo/ muis?
Waarom niet een CEC module (bediening van XBMC met de remote van je TV)?
Waarom niet een CEC module (bediening van XBMC met de remote van je TV)?
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Wat voor SSD en wat voor HDD heb je liggen?
Verder zal een FX processor niet in dat moederbord passen (FM2 moederbord en AM3+ CPU). Overigens zou ik gewoon voor een FM2 APU gaan, aangezien je met een FX CPU ook weer een losse videokaart moet plaatsen. Bij voorkeur een A8 omdat deze meer dan snel genoeg is voor het afspelen van 3d bluray en ook een quad core is.
Verder zou ik zeker niet voor de MS-tech variant gaan van deze behuizing, je betaalt voor de voeding die ronduit slecht is (lawaai van de fan en elektrische componenten). Beter is om een pricewatch: Epsilon EC-HTPC-1 (zelfde kast) met een de losse SFX voeding te nemen die je al had uitgekozen. Scheelt toch weer 40 euro.
Daarnaast is 8GB geheugen leuk, maar niet echt nuttig. Ik gebruik mijn HTPC voor dezelfde taken en heb nog nooit te weinig gehad aan 4GB.
CEC is erg leuk, maar er zit al een afstandsbediening bij die behuizing. Wil je alles met 1 afstandsbediening dan is CEC ideaal, maar vind je een aparte afstandsbediening geen probleem of juist handig, dan kun je de bijgeleverde afstandsbediening gebruiken.
Gebruik je je HTPC ook voor zaken als surfen en downloaden (taken waarbij je wat meer typt) dan kun je bijna niet om een toetsenbord heen. Tekst invoeren met een afstandsbediening is naar mijn mening niet te doen. Zelf gebruik ik een toetsenbord/muis combi, dit omdat een losse muis erg onhandig is op de bank. Heb goede ervaringen met pricewatch: Logitech K400 Wireless Touch Keyboard
Verder zal een FX processor niet in dat moederbord passen (FM2 moederbord en AM3+ CPU). Overigens zou ik gewoon voor een FM2 APU gaan, aangezien je met een FX CPU ook weer een losse videokaart moet plaatsen. Bij voorkeur een A8 omdat deze meer dan snel genoeg is voor het afspelen van 3d bluray en ook een quad core is.
Verder zou ik zeker niet voor de MS-tech variant gaan van deze behuizing, je betaalt voor de voeding die ronduit slecht is (lawaai van de fan en elektrische componenten). Beter is om een pricewatch: Epsilon EC-HTPC-1 (zelfde kast) met een de losse SFX voeding te nemen die je al had uitgekozen. Scheelt toch weer 40 euro.
Daarnaast is 8GB geheugen leuk, maar niet echt nuttig. Ik gebruik mijn HTPC voor dezelfde taken en heb nog nooit te weinig gehad aan 4GB.
CEC is erg leuk, maar er zit al een afstandsbediening bij die behuizing. Wil je alles met 1 afstandsbediening dan is CEC ideaal, maar vind je een aparte afstandsbediening geen probleem of juist handig, dan kun je de bijgeleverde afstandsbediening gebruiken.
Gebruik je je HTPC ook voor zaken als surfen en downloaden (taken waarbij je wat meer typt) dan kun je bijna niet om een toetsenbord heen. Tekst invoeren met een afstandsbediening is naar mijn mening niet te doen. Zelf gebruik ik een toetsenbord/muis combi, dit omdat een losse muis erg onhandig is op de bank. Heb goede ervaringen met pricewatch: Logitech K400 Wireless Touch Keyboard
Geweldige reacties heren, top! Ga direct je adviezen aanpassen Jaapsander, dank.
Ben het helemaal met je eens dat ik bijna niet zonder kan. Wil af en toe ook surfen en natuurlijk veel downloaden. Een toetsenbord is een must in mijn ogen.
Deze SSD heb ik Samsung 830 series SSD 128GB. De HDD moet ik bekijken, een stille 2TB die nu in mijn mediaspeler zit. Voor mijn gamepc zoek ik een snelle 256GB uit wat een fijne upgrade dit. Zo lijkt alles mij in balans. Zag trouwens dat ik voor 4e de A10 heb, moet ik deze dan niet nemen?
Ben het helemaal met je eens dat ik bijna niet zonder kan. Wil af en toe ook surfen en natuurlijk veel downloaden. Een toetsenbord is een must in mijn ogen.
1 | AMD A8-6600K Boxed | € 97,99 | € 97,99 |
1 | Gigabyte GA-F2A85XM-D3H | € 63,50 | € 63,50 |
1 | Epsilon EC-HTPC-1 | € 48,40 | € 48,40 |
1 | Logitech K400 Wireless Touch Keyboard | € 28,63 | € 28,63 |
1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 64,90 | € 64,90 |
1 | Seasonic SS-300SFD Active PFC | € 37,30 | € 37,30 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 372,52 |
Deze SSD heb ik Samsung 830 series SSD 128GB. De HDD moet ik bekijken, een stille 2TB die nu in mijn mediaspeler zit. Voor mijn gamepc zoek ik een snelle 256GB uit wat een fijne upgrade dit. Zo lijkt alles mij in balans. Zag trouwens dat ik voor 4e de A10 heb, moet ik deze dan niet nemen?
Voor 4 euro extra kun je inderdaad prima voor een A10 gaan, echter is de pricewatch: AMD A8-5600K Black Edition nog weer wat goedkoper. Grootste verschil tussen de 5000 en 6000 serie is de ondersteuning voor sneller geheugen, waardoor de GPU meer bandbreedte heeft tijdens het gamen (en natuurlijk een wat hogere kloksnelheid). Maar dit is voor jou niet zo heel interessant.
[ Voor 5% gewijzigd door jaapsander op 16-10-2013 11:35 ]
Volg dan weer je advies op, neem de A8 5600K. Maar weet je zeker dat ik een bluray kan kijken en tegelijk downloaden?
Qua SSD, wordt het deze Samsung 840 EVO 250GB of Crucial 2.5" M500 240GB. Dan zit ik op 450e en krijg 200e voor mijn mediaspeler. Upgrade valt gelukkig mee.
Qua SSD, wordt het deze Samsung 840 EVO 250GB of Crucial 2.5" M500 240GB. Dan zit ik op 450e en krijg 200e voor mijn mediaspeler. Upgrade valt gelukkig mee.
[ Voor 40% gewijzigd door Wackmack op 16-10-2013 11:42 ]
Hierboven kun je lezen dat deze taken vooral intensief zijn voor je SSD/HDD, overigens is het downloaden zelf helemaal niet intensief alleen het parren/rarren. Ik zou adviseren om te downloaden op je SSD en hier te laten uitpakken, of direct tijdens het uitpakken verplaatsen naar je HDD. Wanneer uitgepakt kan je de film (automatisch) verplaatsen naar je HDD. Een 128GB SSD is daar zeer geschikt voor doordat je vrij veel vrije ruimte hebt. De CPU wordt niet zo zwaar belast wanneer je een blu-ray film kijkt (het meeste doe je met het UVD gedeelte in de GPU bij het afspelen middels DXVA). Zolang je maar instelt dat je CPU niet 100% belast wordt door het uitpakken.Versteegrob schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 11:37:
Volg dan weer je advies op, neem de A8 5600K. Maar weet je zeker dat ik een bluray kan kijken en tegelijk downloaden?
Oftewel het geheel kan makkelijk vloeiend werken zolang je het maar goed configureert (op een HTPC ontkom je niet aan een goede configuratie)
[ Voor 7% gewijzigd door jaapsander op 16-10-2013 11:45 ]
Top, zit aardig wat werk achter maar alleen maar leuk. Ga dit topic is helemaal door lezen. Heb je misschien nog wat handige links voor het instellen van een HTPC?
Ik ga er voor het gemak even vanuit dat je W7 gebruikt. Zelf gebruik ik XBMC als mediacenter software. http://wiki.xbmc.org/
Briljant programma, maar als je echt voor de optimale weergave van video gaat kom je al snel uit op bijvoorbeeld MPC-HC met Madvr (dit gaat natuurlijk vooral op voor materiaal dat wat opgepoetst moet worden, bij materiaal van goede kwaliteit is dit veel minder nodig). Een goede guide hiervoor is http://imouto.my/watching...hitecture-cuda/#changelog ik zou dit niet klakkeloos overnemen, maar goed lezen waarvoor iedere optie is en voor jezelf kijken of het nuttig wenselijk is. Ik zou me zeker goed inlezen in het gebruik van directshowfilters inder Windows om een goed idee te krijgen waar je eigenlijk mee bezig bent.
Briljant programma, maar als je echt voor de optimale weergave van video gaat kom je al snel uit op bijvoorbeeld MPC-HC met Madvr (dit gaat natuurlijk vooral op voor materiaal dat wat opgepoetst moet worden, bij materiaal van goede kwaliteit is dit veel minder nodig). Een goede guide hiervoor is http://imouto.my/watching...hitecture-cuda/#changelog ik zou dit niet klakkeloos overnemen, maar goed lezen waarvoor iedere optie is en voor jezelf kijken of het nuttig wenselijk is. Ik zou me zeker goed inlezen in het gebruik van directshowfilters inder Windows om een goed idee te krijgen waar je eigenlijk mee bezig bent.
Ik lees hier veel over het gebruik van XBMC. Maar ik heb dit wel eens geprobeerd, maar krijg daarbij geen blue ray iso's aan de praat. Is dit verandert. Ik draai deze gewoon in cyberlink power dvd, maar dan mis je die mooie layout en andere voordelen van XBMC.
[ Voor 13% gewijzigd door joffrey19 op 16-10-2013 12:29 ]
Gebruik W7 icm XBMC. Oppoetsen zal niet snel gebeuren, download alleen maar goede kwaliteit maar zal me is inlezen. Ga eerst even kijken hoe mijn receiver met mijn HTPC werkt. Zodra ik weet hoe dit werkt en als dit werkt bestel ik de HTPC.jaapsander schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 12:24:
Ik ga er voor het gemak even vanuit dat je W7 gebruikt. Zelf gebruik ik XBMC als mediacenter software. http://wiki.xbmc.org/
Ja onder XBMC 12 kun je bluray iso's afspelen, alleen mis je volgens mij het menu (speel zelf geen bluray iso's). Overigens zodra je wat dieper in XBMC duikt (XBMC heeft zeker wat investering nodig om onder de knie te krijgen) kom je tegen dat je ook externe players kan laden bij het afsplen van specifieke bestanden. Ze zou dus ook prima powerdvd kunnen laten wanneer hij een bluray iso tegenkomt.joffrey19 schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 12:28:
Ik lees hier veel over het gebruik van XBMC. Maar ik heb dit wel eens geprobeerd, maar krijg daarbij geen blue ray iso's aan de praat. Is dit verandert. Ik draai deze gewoon in cyberlink power dvd, maar dan mis je die mooie layout en andere voordelen van XBMC.
Ondersteund je Yamaha HDMI inputs? Zo ja dan heb je 2 manieren om de HTPC op je receiver aan te sluiten:Versteegrob schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 12:40:
[...]
Gebruik W7 icm XBMC. Oppoetsen zal niet snel gebeuren, download alleen maar goede kwaliteit maar zal me is inlezen. Ga eerst even kijken hoe mijn receiver met mijn HTPC werkt. Zodra ik weet hoe dit werkt en als dit werkt bestel ik de HTPC.
1: HTPC -HDMI- receiver -HDMI- TV
2: HTPC -HDMI- TV en HTPC -spdif (optisch)- receiver
Optie 1 heeft als voordeel dat alle geluidsindelingen ondersteund worden. Je kunt met deze instelling DD-MA en DTS-HD afspelen. Het nadeel en dit nadeel is wel persoonlijk, is dat je altijd je receiver aan moet hebben om je HTPC te kunnen gebruiken waardoor hij onnodig stroom verbruikt. Is dit geen bezwaar, dan is dit de beste optie om de HTPC aan te sluiten.
Optie 2 is wat flexibeler omdat je niet perse de receiver aan hoeft te hebben om beeld op je TV te krijgen. Echter kun je DD-MA en DTS-HD niet afspelen over spdif. Of je het verschil gaat horen tussen Lossy en lossless audio is overigens nog maar de vraag.
Je moederbord ondersteund zowel aansluiting met HDMI als spdif (optisch) dus qua hardware maakt het niet uit.
[ Voor 46% gewijzigd door jaapsander op 16-10-2013 12:59 ]
Ik heb de indruk dat in dit algemene topic meer activiteit is, dus plaats ik het nogmaals hier:
Momenteel heb ik volgende setup om voornamelijk films/series te bekijken:
Synology DS212J
2* 2TB WD20EZRX
Dune HD TV-101 (aangesloten op een Sony receiver)
Deze setup werkt goed, maar ik loop toch tegen een aantal beperkingen aan. Zo is de interface echt saai, zijn de menu's toch niet supervlot en moet ik steeds de tv aanzetten voor gewoon muziek te luisteren. Ik heb beslist om de mediaplayer te vervangen door een HTPC. En mogelijks ook de NAS daarin te integreren.
De HTPC moet het volgende zeker kunnen:
XBMC kunnen draaien
Zowel windows als linux kunnen draaien (Ben er nog niet helemaal uit)
Vlotjes FULL HD + 3D kunnen afspelen
Verder wil ik de NAS mee integreren in de HTPC? Kan ik hiervoor dan mijn bestaande WD HD's gebruiken? (Die staan momenteel in RAID1 op de NAS) Kan ik die gewoon versteken?
De NAS fungeert momenteel als fileserver en downloadserver.
Zou ik dit ook gemakkelijk kunnen met de HTPC? Kan ik daar ook bijvoorbeeld accounts aanmaken om op de fileserver mensen toegang te geven tot bepaalde mappen?
Op het vlak van homeserver kunnen er nog functies bijkomen. Ik zal binnenkort via avondschool beginnen experimenteren met zowel linux als windows server. Ik zal deze dan ook mogelijks kan gebruiken om wat te gaan testen met een mailserver / dnsserver / dhcp server, dat soort zaken.
Na heel wat topics te hebben doorgelezen ben ik bij volgende setup terechtgekomen:
De case staat nog niet vast. Moet nog even bekijken of deze wel past in het tv meubel.
Alleszins graag jullie meningen/advies?
Momenteel heb ik volgende setup om voornamelijk films/series te bekijken:
Synology DS212J
2* 2TB WD20EZRX
Dune HD TV-101 (aangesloten op een Sony receiver)
Deze setup werkt goed, maar ik loop toch tegen een aantal beperkingen aan. Zo is de interface echt saai, zijn de menu's toch niet supervlot en moet ik steeds de tv aanzetten voor gewoon muziek te luisteren. Ik heb beslist om de mediaplayer te vervangen door een HTPC. En mogelijks ook de NAS daarin te integreren.
De HTPC moet het volgende zeker kunnen:
XBMC kunnen draaien
Zowel windows als linux kunnen draaien (Ben er nog niet helemaal uit)
Vlotjes FULL HD + 3D kunnen afspelen
Verder wil ik de NAS mee integreren in de HTPC? Kan ik hiervoor dan mijn bestaande WD HD's gebruiken? (Die staan momenteel in RAID1 op de NAS) Kan ik die gewoon versteken?
De NAS fungeert momenteel als fileserver en downloadserver.
Zou ik dit ook gemakkelijk kunnen met de HTPC? Kan ik daar ook bijvoorbeeld accounts aanmaken om op de fileserver mensen toegang te geven tot bepaalde mappen?
Op het vlak van homeserver kunnen er nog functies bijkomen. Ik zal binnenkort via avondschool beginnen experimenteren met zowel linux als windows server. Ik zal deze dan ook mogelijks kan gebruiken om wat te gaan testen met een mailserver / dnsserver / dhcp server, dat soort zaken.
Na heel wat topics te hebben doorgelezen ben ik bij volgende setup terechtgekomen:
1 | AMD A6-5400K Boxed | € 48,99 | € 48,99 |
1 | MSI FM2-A75IA-E53 | € 73,- | € 73,- |
1 | Fractal Design Node 304 Zwart | € 69,40 | € 69,40 |
1 | Crucial CT51264BA160BJ | € 29,50 | € 29,50 |
1 | be quiet! Pure Power L8 300W | € 39,30 | € 39,30 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 291,99 |
De case staat nog niet vast. Moet nog even bekijken of deze wel past in het tv meubel.
Alleszins graag jullie meningen/advies?
Prima lijstje, ik meen me te herinneren dat de big shuriken wel gaat passen in die behuizing. Wat alleen nog leuker aan die behuizing is dat je prima een towerkoeler kan plaatsen. Ik zou er een pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 inzetten. Je zou inderdaad je HDD's uit de NAS kunnen overzetten naar de HTPC (wel data backuppen, HDD's formateren, raid opnieuw opbouwen en files terugzetten). Maar de vraag is, waarom zou je dat willen? Je hebt nu een NAS die deze taken erg zuinig uitvoert, een HTPC die 24/7 aan staat zal al snel 2x zoveel stroom verbruiken.
Voldoet de NAS niet aan je eisen dan is een HTPC/homeserver combi een prima alternatief. Op de vraag of je de homeserver kan configureren om bepaalde personen toegang te geven tot bepaalde bestanden kan ik kort antwoord geven. Bijna alles is mogelijk wanneer Linux of Windows als OS gebruikt, er is zoveel software voor geschreven dat je bijna alles naar wens kan configureren. Alleen staat het er vaak niet standaard of gebruiksvriendelijk op dus ben je wel een stuk langer bezig met configureren.
Voldoet de NAS niet aan je eisen dan is een HTPC/homeserver combi een prima alternatief. Op de vraag of je de homeserver kan configureren om bepaalde personen toegang te geven tot bepaalde bestanden kan ik kort antwoord geven. Bijna alles is mogelijk wanneer Linux of Windows als OS gebruikt, er is zoveel software voor geschreven dat je bijna alles naar wens kan configureren. Alleen staat het er vaak niet standaard of gebruiksvriendelijk op dus ben je wel een stuk langer bezig met configureren.
[ Voor 16% gewijzigd door jaapsander op 16-10-2013 14:08 ]
Besteldjaapsander schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 12:48:
[...]
Ja onder XBMC 12 kun je bluray iso's afspelen, alleen mis je volgens mij het menu (speel zelf geen bluray iso's). Overigens zodra je wat dieper in XBMC duikt (XBMC heeft zeker wat investering nodig om onder de knie te krijgen) kom je tegen dat je ook externe players kan laden bij het afsplen van specifieke bestanden. Ze zou dus ook prima powerdvd kunnen laten wanneer hij een bluray iso tegenkomt.
[...]
Ondersteund je Yamaha HDMI inputs? Zo ja dan heb je 2 manieren om de HTPC op je receiver aan te sluiten:
1: HTPC -HDMI- receiver -HDMI- TV
2: HTPC -HDMI- TV en HTPC -spdif (optisch)- receiver
Optie 1 heeft als voordeel dat alle geluidsindelingen ondersteund worden. Je kunt met deze instelling DD-MA en DTS-HD afspelen. Het nadeel en dit nadeel is wel persoonlijk, is dat je altijd je receiver aan moet hebben om je HTPC te kunnen gebruiken waardoor hij onnodig stroom verbruikt. Is dit geen bezwaar, dan is dit de beste optie om de HTPC aan te sluiten.
Optie 2 is wat flexibeler omdat je niet perse de receiver aan hoeft te hebben om beeld op je TV te krijgen. Echter kun je DD-MA en DTS-HD niet afspelen over spdif. Of je het verschil gaat horen tussen Lossy en lossless audio is overigens nog maar de vraag.
Je moederbord ondersteund zowel aansluiting met HDMI als spdif (optisch) dus qua hardware maakt het niet uit.
Bedankt voor je reactie!jaapsander schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 14:06:
Prima lijstje, ik meen me te herinneren dat de big shuriken wel gaat passen in die behuizing. Wat alleen nog leuker aan die behuizing is dat je prima een towerkoeler kan plaatsen. Ik zou er een pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 inzetten. Je zou inderdaad je HDD's uit de NAS kunnen overzetten naar de HTPC (wel data backuppen, HDD's formateren, raid opnieuw opbouwen en files terugzetten). Maar de vraag is, waarom zou je dat willen? Je hebt nu een NAS die deze taken erg zuinig uitvoert, een HTPC die 24/7 aan staat zal al snel 2x zoveel stroom verbruiken.
De NAS staat ook bij mijn TV, die zal dus gewoon naast de HTPC komen te staan. Het leek mij dan zinloos om 2 verschillende toestellen te hebben.
Anderzijds heeft het ook budgetredenen. Met de verkoop van de NAS kan ik een deel van de HTPC betalen. Dit is wel geen hoofdreden, als er effectief een zeer goede reden is om de NAS te behouden, dan doe ik dat.
Jammer dat ik de schijven opnieuw zal moeten formatteren. Zal nog moeten bekijken waar ik m'n data nog kwijt kan.
Ik zie wel dat die koeling geen FM2 socket heeft.. Of hoeft dat niet?
Het configureren van de nodige software vind ik niet erg. Ik ben hier in m'n vrije tijd maar al te graag mee bezig. Zolang het maar geen PRO-skills vereist
Ik heb zelf geen ervaring met het 'bouwen' van zo'n PC's. Ik neem aan dat dit alles een beetje zichzelf uitwijst?
Als ik alle componenten aankoop, heb ik ook effectief alle benodigdheden dan? Of moet ik nog letten op iets van (interne) bekabeling, brackets of dergelijks?
Als je vragen op tips nodig hebt kun je altijd proberen om een DM te sturen.Versteegrob schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 15:23:
[...]
BesteldQua aansluiting moet HDMI werken, heb een goede Yamaha receiver. Als het goed is komt morgen alles al binnen, ben benieuwd.
Mocht je de NAS voor een beetje een gunstige prijs kunnen verkopen, dan kan het nog wel goed plan zijn. Een HTPC verbruik iets meer stroom, maar wanneer je deze 's nachts in slaapstand zet voorkom je dat natuurlijk ook al gedeeltelijk.d--amo schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 15:24:
[...]
Bedankt voor je reactie!
De NAS staat ook bij mijn TV, die zal dus gewoon naast de HTPC komen te staan. Het leek mij dan zinloos om 2 verschillende toestellen te hebben.
Anderzijds heeft het ook budgetredenen. Met de verkoop van de NAS kan ik een deel van de HTPC betalen. Dit is wel geen hoofdreden, als er effectief een zeer goede reden is om de NAS te behouden, dan doe ik dat.
Jammer dat ik de schijven opnieuw zal moeten formatteren. Zal nog moeten bekijken waar ik m'n data nog kwijt kan.
Ik zie wel dat die koeling geen FM2 socket heeft.. Of hoeft dat niet?
Het configureren van de nodige software vind ik niet erg. Ik ben hier in m'n vrije tijd maar al te graag mee bezig. Zolang het maar geen PRO-skills vereist
Ik heb zelf geen ervaring met het 'bouwen' van zo'n PC's. Ik neem aan dat dit alles een beetje zichzelf uitwijst?
Als ik alle componenten aankoop, heb ik ook effectief alle benodigdheden dan? Of moet ik nog letten op iets van (interne) bekabeling, brackets of dergelijks?
De bevestiging van koeling op AMD sockets is al sinds AM2 hetzelfde (volgens mij zelfs nog eerder) een koeler voor FM1 zal ook prima op FM2 passen enz.
Het bouwen van een pc is niet zo moeilijk voor iemand met een beetje handigheid. Ook zijn er prima video tutorials te vinden op youtube om je te helpen. Vergeet alleen niet om de tijd te nemen voor het bouwen, om het goed te doen ben je de eerste keer zo een paar uur bezig. Doe je alles rustig en aardig voorzichtig (hoewel je soms best wat kracht moet zetten) en gebruik je wat gezond verstand en lees je de handleiding bij je moederbord rustig dan hoeft dit geen probleem te zijn.
Minimale benodigdheden worden bijgeleverd bij je moederbord. Meestal zitten er 2 sata kabels bij (om je HDD's aan te sluiten), wil je meer aansluiten dan heb je meer sata kabels nodig. Voor de rest heb je alleen een goede kruiskop schroevendraaier nodig (niet te groot en met magnetische kop).
[ Voor 79% gewijzigd door jaapsander op 16-10-2013 16:05 ]
Ter infojaapsander schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 14:06:
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 is niet geschikt voor ieder moederbord, kijk dit even goed na.
Dit vind je ook in meerdere reviews dat mensen dit aankaarten.
Op de officiële site staat het er ook niet bij wat ik raar vind, want bij hun andere producten staat het er duidelijk bij.
Ik zie ook nergens op een foto de bevestiging erbij zitten. ftp://ftp.scythe-eu.com/M.../Big-Shuriken-2-Rev_B.pdf zie nr.4 deze zou het moeten zijn.
Ik heb hier dus mijn twijfels bij, maar normaal zou het wel moeten kunnen.
Qua hoogte zou die wel moeten passen je houd dan 2.5 cm over.
[ Voor 5% gewijzigd door ErwinJ op 17-10-2013 08:51 ]
@ allen: BBG'er en Moderator Bolletje is op zoek naar jullie input voor de HTPC BBG (Best Buy Guide) van november!
Zie [BBG] HTPC november 2013
Zie [BBG] HTPC november 2013
[ Voor 3% gewijzigd door dere12 op 17-10-2013 08:55 ]