Goedemorgen,
Zelf houd ik dit topic nauwlettend in de gaten en wil daarmee ook een bijdrage leveren bij het samenstellen van dit systeem.
Bolletje schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 20:56:
Een helder uitleg van de taken is wat lastiger uit te leggen, omdat dat afhankelijk is met welke intentie de gebruiker hem koopt. Je kan hem inderdaad puur voor het afspelen van media gebruiken, maar zoals je zelf aangeeft dus ook voor andere werkzaamheden zoals het downloaden van content.
Bovenstaande klopt als een bus, zelf wil ik deze versie gaan gebruiken voor de reguliere HTPC taken (downloaden, afspelen media).
Komt waarschijnlijk door het perspectief, maar wat mij dus ook relevant lijkt zijn uitbreidingsmogelijkheden of additionele taken van een HTPC "dat ding staat er toch, laten we er alles van benutten".
Wat kunnen we nog meer van dit systeem verwachten terwijl hij m'm series download/afspeelt?
Persoonlijk wil ik ook een game hosten (Minecraft) met een teamspeak server erbij. Wellicht als ik toch bezig ben wat plugins proberen + site oid, gewoon omdat het zou kunnen.
Ook wil ik mij wagen aan het installeren van een tuner om deze aan te sluiten aan de kabel. Daar is een ander topic voor, maar het zou wel mooi zijn dat er rekening gehouden worden met dit soort type mogelijke uitbreidingen. Rekening ermee houden hoeft tenslotte niet perse ten koste te gaan van het budget.
Terwijl ik dit typ rust mij wel persoonlijk de vraag "hoe ver wil je gaan". Je kunt er ook een PLEX servertje van maken, trekt hij het dan als er 20 man op aanloggen die je privé spul willen bekijken?
Nu kan daar uiteraard nooit een concreet antwoord op gegeven worden. Maar enigszins een verwachting van worden geschetst hoe zwaar het systeem het heeft om de taken uit te voeren waar hij voor is opgezet.
Als ik een aantal sites bezoek lees ik dat HTPC's vroeger ook al in elkaar werden gezet en prima werkten met dat spul van toen. Het enige wat het verschil is, is het OS en de resolutie die hij op het scherm moet tonen. Omdat ik zelf nooit een dergelijke (HT)PC in elkaar heb gezet met deze taken, weet ik niet wat ik ervan mag
verlangen.
Het gebruik van een HTPC naast de "basis taken" is misschien iets dat je kunt peilen onder Tweakers en Gebruikers d.m.v. een poll "Waar gebruik jij je HTPC nog meer voor?".
Mijn idee is om het risico te beperken en derhalve de htpc standaard wel met een ssd uit te rusten. Dan is het namelijk nog steeds mogelijk om elke variant van het OS er op te installeren.
Dat is dus alleen het geval wanneer je wilt booten vanaf USB.
Naar mijn idee is een HTPC gemaakt om 24/7 aan te kunnen staan en dit zo zuinig mogelijk te doen (pro SSD).
Maar ik vind het een flinke aanname om te denken dat iedereen wel een NAS heeft staan en dat gaan koppelen met deze toekomstige HTPC.
Wat ik nu ga zeggen is ook een aanname, maar daar durf ik wel er op te rekenen dat als zo'n HTPC data kan opslaan, deze niet alleen de laatste series zal bevatten. Denk aan (dierbare) foto's, filmpjes, wellicht maar meteen wat documentatie dat is ingescand.
Als je SDD als optioneel er namelijk bij zet ben je ook goedkoper uit.
SSD is sowieso duurder en minder data opslag=NAS nodig of onveilig 1x 1TB disk erin. Een knappe NAS kost ook tegen de 150 euro aan en moet er maar net ook disks in zitten wat ook niet altijd het geval is.
2x goede opslag ben je ongeveer net zoveel kwijt als 1 SSD maar dat NAS verhaal kun je dus weg halen.
Lang verhaal kort, HTPC standaard 2x HDD in RAID.
HTPC optioneel 1x SSD omdat gebruiker een NAS heeft.
De doelgroep van de htpc-bbg is denk ik al op een wat hoger niveau dan de lezers van de andere bbg's en weet daarom ook al meer wat men wil bereiken met de htpc. De mensen die enkel een apparaat willen hebben om af en toe een filmpje te kijken zullen wellicht eerder naar een kant-en-klare mediaspeler kijken.
Ja en nee, niet iedereen leest de BBG, maar zoekt hem even gauw op wat er voor het laatst is aangeraden en koopt dat dan (het "zoontje, neefje, buurmeisje heeft verstand van computers, die zet m wel in elkaar" verhaal). Zelfs online webshops houden jullie in de gaten en zetten het erbij dat het van de BBG komt van Tweakers. Daarnaast vergeleken met het in elkaar zetten en het uiteindelijk opzetten van een HTPC vind ik het in elkaar zetten kinderspel en opzetten de rocketscience.
Er zal weinig over nagelezen worden waarom de keuzes zijn gevallen op bepaalde onderdelen of de achterliggende gedachten.
[
Voor 1% gewijzigd door
Fore! op 24-10-2013 08:38
. Reden: Zinnen aangepast die bijna allemaal beginnen met "Daarnaast" :+) ]