[BBG] HTPC november 2013

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 49.766 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-09 23:47

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Ok, ik zie bij de goedkoopste BD-lezers dit: http://tweakers.net/categ...AdFlijpJVtJKpkYmhUmxtbS0A

Dus de Lite-On. Dat is geen goed alternatief omdat die niet goed leverbaar is. Beide modellen niet. Of bedoelen jullie een andere? Optische drive is optioneel.

Wat betreft de Node 304: één belangrijk punt wordt vergeten, namelijk dat er geen mATX-moederbord in die behuizing past. Je moet dan uitwijken naar duurdere mITX-moederborden die bijv. ook geen FM2+-ondersteuning hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Bolletje schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 14:28:
Ok, ik zie bij de goedkoopste BD-lezers dit: http://tweakers.net/categ...AdFlijpJVtJKpkYmhUmxtbS0A

Dus de Lite-On. Dat is geen goed alternatief omdat die niet goed leverbaar is. Beide modellen niet. Of bedoelen jullie een andere? Optische drive is optioneel.

[knip]
pricewatch unsorted: Lite-On IHOS104-06 (iHOS104-06)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Scherp, ik zal eens zorgen dat die koppeling wordt gemaakt. Voor dat prijsverschil is die dan wel interessant. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Je kan er alleen niks mee schrijven, ook geen DVD. Gaat dat intern ook goed met de behuizing?

[ Voor 30% gewijzigd door Señor Sjon op 28-10-2013 15:04 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Ik zal er nog even naar kijken. In de behuizing kan het wel: voeding is 140 mm lang (http://www.bequiet.com/en/powersupply/325) en de optische drive 165 mm (http://www.lg.com/us/data.../technical-specifications).

In de handleiding, pagina 20/21 (http://www.silverstonetek...ase/Multi-ML04-Manual.pdf) staat dat het dan moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Senor Sjon schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 15:04:
Je kan er alleen niks mee schrijven, ook geen DVD. Gaat dat intern ook goed met de behuizing?
Klopt, het is nu voor een dubbeltje op de tweede rang zitten of voor een kwartje op de eerste ;)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Bolletje schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 15:09:
Ik zal er nog even naar kijken. In de behuizing kan het wel: voeding is 140 mm lang (http://www.bequiet.com/en/powersupply/325) en de optische drive 165 mm (http://www.lg.com/us/data.../technical-specifications).

In de handleiding, pagina 20/21 (http://www.silverstonetek...ase/Multi-ML04-Manual.pdf) staat dat het dan moet kunnen.
Er wordt gelinkt naar een LG drive maar niet naar de Lite-On, correct? Deze is namelijk 180mm in lengte. Het zou nog steeds moeten passen maar de ruimte tussen voeding en optical wordt wel erg beperkt (19mm).

http://www.liteonit.eu/en...104-06/specification.html

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
19mm is in de regel te weinig om fatsoenlijk sata/voeding kwijt te raken. Zelfs voor haakse stekkers is dat al krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
hardware-lover schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 16:14:
[...]

Er wordt gelinkt naar een LG drive maar niet naar de Lite-On, correct? Deze is namelijk 180mm in lengte. Het zou nog steeds moeten passen maar de ruimte tussen voeding en optical wordt wel erg beperkt (19mm).

http://www.liteonit.eu/en...104-06/specification.html
Klopt, LIte-On was ik naar op zoek.

Die ruimte lijkt me inderdaad veel te beperkt (15mm verschil is veel). De Lite-On lijkt me daarom geen goede keuze en houd ik het bij de LG. Dan heb je ook niet het gedoe dat de Lite-On bepaalde Blu-rays niet kan lezen of dat je er niet mee kan branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Senor Sjon schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 16:34:
19mm is in de regel te weinig om fatsoenlijk sata/voeding kwijt te raken. Zelfs voor haakse stekkers is dat al krap.
Bij dit soort krappe ruimtes plaats ik eerst de stekkers in de drive en schuif daarna de optical pas op zijn plaats, scheelt een hoop gepiel. Maar ik ben het volledig met je eens, het is verre van ideaal en men zou uit voorzorg beter voor een alternatief kunnen gaan, zoals dat hierboven al is aangegeven.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Menig tweaker zal er wel uitkomen. Ik maak mijn stekkertje bijvoorbeeld dan gewoon op maat. Het publiek van de bbg is echter wat minder kundig. Je kan dan beter de makkelijke weg bewandelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:38

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

In hoeverre zou je een display missen?
Bij mijn zoektocht naar een htpc-behuizing keek ik eigenlijk altijd naar een formaat dat past bij audio-apparatuur én in het bezit van een display.
Nu moet ik zeggen dat ik het bij het bekijken van een film op de PS3 eigenlijk niet miste, maar dat ik het wel fijn vind als een tv-decoder of audio-receiver wel een display heeft.
Wat zijn jullie ervaringen daarmee? Het bepaald namelijk enorm je budget wanneer je van een behuizing van € 60 zonder display ineens bent aangewezen op behuizingen van € 150+.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
XBMC app op je telefoon is display zat. ;)

In de meeste gevallen zal de HT aan staan om te spelen. Anders is het geen Home Theatre natuurlijk. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dingen zoals "rec" en "ned1" zal ik waarschijnlijk ook niet missen. Dingen als de gekozen zender (zie je op je tv-tuner of op je av-receiver) etc. zijn dan ook minder belangrijk.
Vroeg me alleen af of een htpc niet ook echt nuttige informatie kon weergeven, die niet op je andere apparaten weergegeven wordt. Wanneer ik muziek luister wil ik mijn tv niet aan hebben staan. Als ik dan wil zien welk (internet)radiostation ik aan het luisteren ben, of welke mp3-/flac-cd, dan zou ik het wellicht wel missen. (Of de av-receiver moet dat zelf van de NAS af kunnen halen en weergeven natuurlijk.)

Zo niet, dan kan de configuratie die ik in gedachten heb, namelijk gelijk € 100 goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:56
Een display is leuk, maar niet echt een must. Zelf heb ik m er wel in zitten, maar voegt niet zo gek veel toe aan het gebruik van het systeem. Qua functionaliteit mis je er in ieder geval niets aan, hen het is meer voor de looks dan ook.
Wel is het zo dat de meeste cases die met een (goed) display worden geleverd, vaak ook al in het hogere segment zitten, en daarmee dus additionele voordelen bieden zoals bouw-kwaliteit, slimheid in layout, en kwaliteit van voeding e.d.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Zoals deze 2 bijvoorbeeld. Zo'n behuizing leek mij wel wat, maar ik begrijp dat je het voor het display dus niet perse hoeft te doen. Altijd leuk, meedenken en afwegingen maken bij een BBG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Jorgen schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:35:
Zoals deze 2 bijvoorbeeld. Zo'n behuizing leek mij wel wat, maar ik begrijp dat je het voor het display dus niet perse hoeft te doen. Altijd leuk, meedenken en afwegingen maken bij een BBG.
Beide behuizingen zijn Full ATX en met hun diepte erg lastig te plaatsen in de meeste media meubels. Naast een mogelijk voordeel van het aanwezige display (valt te betwijfelen), is de diepte voor velen een probleem (verwacht ik).

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Duidelijk. Ze zijn om verschillende redenen (wat jij zegt + de hoge prijs) ook al afgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilenceMurderer
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Is de nieuwe Cooler Master Mini 210 geen leuk alternatief? Slechts 7-8 tientjes met o.a.:

- 300 Watt 80 plus
- 2x USB 3.0
- 1x 2.5 inch; 2x 3.5 inch; 1x 5.25 inch bay

http://www.coolermaster.c...-mini-series/mini210.html
pricewatch unsorted: Cooler Master Mini 210 (MIN-210-KKA300)

EDIT: Gister was hij nog unsorted in de prijswatch bij een kleine 10 winkels, gek genoeg nu nog maar bij 2.
EDIT2: De kast lijkt nergens meer in NL op voorraad te zijn, ten tijde van dit bericht leek hij nog op voorraad bij alle winkels.

Ik kon helaas geen enkele review vinden.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Boxed€ 55,-€ 55,-
1Gigabyte F2A88XM-D3H€ 55,90€ 55,90
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 73,85€ 73,85
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,-€ 24,-
1Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 28,99€ 28,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 237,74

Zo heb je voor weinig geld een HTPC waar je makkelijk een 2e schijf in kan zetten. Je kan ipv een SSD je HTPC gewoon in sleep zetten en eens in de 1-4 weken je pc uitzetten/restarten. Daarom vind ik een SSD een optie en hoort er niet standaard in.

[ Voor 75% gewijzigd door SilenceMurderer op 30-10-2013 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Jorgen schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:35:
Dat is niet helemaal een eerlijke vergelijking, aangezien je daar ook een remote, cardreader en USB3-connectoren bij krijgt. Dat zijn toch ook wel puntjes die je weer in de prijs mee moet laten wegen. De Silverstone heeft bijvoorbeeld een iMon VFD met iMon Pad meegeleverd, wat al gauw 65,- op de prijs gooit. Daarnaast een card-readertje met USB3 kost je ook al weer snel 25,- en dan is 90,- voor een knappe case dus niet zo heel gek qua prijs (moet je uiteraard wel anders toch ook al van plan zijn om deze items erin op te willen nemen).
De Zalman wordt zelfs met een iMon LCD geleverd en een iMon Pad, waarbij de prijs nog net effe wat hoger ligt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
hardware-lover schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:46:
[...]

Beide behuizingen zijn Full ATX en met hun diepte erg lastig te plaatsen in de meeste media meubels. Naast een mogelijk voordeel van het aanwezige display (valt te betwijfelen), is de diepte voor velen een probleem (verwacht ik).
:Y klopt inderdaad. Ik heb zelf de LC16 staan, en past mede doordat het Tv-meubel ervoor op maat is gemaakt, maar het is zeker iets om rekening mee te houden. De diepte van de case op zich is nog niet eens het grootste bezwaar, maar daar moeten de kabels nog netjes in worden weg gestoken worden ook, wat gauw nog pakweg 10cm neemt; meestal kost je dat net de kop.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-08-2014
De front panel van de ML04 heeft USB3 met 20-pins aansluiting terwijl de Gigabyte F2A88XM-D3H alleen USB2 met 9-pin aansluiting heeft. Misschien nuttig om dus even te noemen dat je een verloopstekkertje of een controller kaart nodig hebt.

It's over between me and words. I'd love to stick around and exploit them each, but it's all becoming quite predictable. Eventually, they will all be used and I'd have to come up with fake words and that would be way too cnoofy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ecco schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 18:26:
De front panel van de ML04 heeft USB3 met 20-pins aansluiting terwijl de Gigabyte F2A88XM-D3H alleen USB2 met 9-pin aansluiting heeft. Misschien nuttig om dus even te noemen dat je een verloopstekkertje of een controller kaart nodig hebt.
Volgens mij klopt je info niet als ik dit plaatje mag geloven;

Afbeeldingslocatie: http://www.elive.co.nz/images/gigabyte-ga-f2a88xm-d3h-motherboard-3-j.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door hardware-lover op 31-10-2013 19:38 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecco
hardware-lover schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 19:38:
[...]

Volgens mij klopt je info niet als ik dit plaatje mag geloven;

[afbeelding]
Ik ben blind vandaag, bedankt :)

It's over between me and words. I'd love to stick around and exploit them each, but it's all becoming quite predictable. Eventually, they will all be used and I'd have to come up with fake words and that would be way too cnoofy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Haha, klopt ja. Dat heb ik nog voor de zekerheid bekeken. Het artikel komt morgen om 8 uur online.

Ik wil tevens iedereen bedanken voor de hulp! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dere12
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-07 19:48

dere12

Kennis delen is goud waard!

Bolletje schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 20:56:
Haha, klopt ja. Dat heb ik nog voor de zekerheid bekeken. Het artikel komt morgen om 8 uur online.

Leuk dat het er morgen op staat!! Top dat jij aandacht hebt voor het HTPC segment in de BBG's, dus ook jij bedankt :)

Life is all about Tweaking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecco
Bolletje schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 20:56:

Ik heb na lang wikken en wegen vrijwel exact deze configuratie besteld en vandaag binnengekregen. Alleen een andere PSU omdat ik nog een Corsair 620W had liggen; totaal overkill maar wel muisstil. Super blij mee, heel erg bedankt voor de guide _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mbasjes
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-09 09:12
Ik heb de set inmiddels ook thuis staan. Dank voor weer een mooie BBG! Kijk er altijd graag naar uit, en dit is inmiddels de derde pc die ik zo gebouwd heb... :)

Nog wel flink aan het stoeien met de installatie. Zowel OpenELEC (na installatie blijft beeld stotteren) als XBMCBuntu (probleemloze installatie, maar gaat vervolgens niet langs loginscherm) geven problemen. Morgen maar even in verdiepen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Zou je misschien kunnen melden of de problemen aanhouden of als het je lukt om ze op te lossen? Dan kunnen we daar eventueel op inspelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goudviske.be
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 31-08 09:26
Ben ook aan het kijken om m'n HTPC een upgrade te geven, en in een mooier jasje te stoppen, maar ik zit te twijfelen tussen de pentium g3220 (en bijpassend mobo), en een amd a6-6400k zoals ik hier een aantal builds heb zien passeren.

Ik heb nog een geforce 210 liggen (asus versie zonder fan), die kan evt gebruikt worden, maar onboard graphics zijn misschien handiger.

Wat is jullie voorkeur, pentium G of amd a6 ? en waarom ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Gegeven bang-for-buck wint AMD het in dit segment, maar aangezien je nog een GPU hebt liggen, kan de balans dan nog wel eens in het voordeel van Intel doorslaan. Qua performanc maakt het allemaal zo gek veel niet uit en zal alle2 volstaan voor je doeleinde.
Voornaamste nadeel van de Intel-build is dat je met een losse GPU zeer waarschijnlijk meer warmte je kast in haalt en je deze dus weer af moet voeren wat veelal ten koste van stilte gaat.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coase
  • Laatst online: 19-09 10:43
Al update? Ik zou ook deze htpc build willen aankopen :-)
Mbasjes schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 21:29:
Ik heb de set inmiddels ook thuis staan. Dank voor weer een mooie BBG! Kijk er altijd graag naar uit, en dit is inmiddels de derde pc die ik zo gebouwd heb... :)

Nog wel flink aan het stoeien met de installatie. Zowel OpenELEC (na installatie blijft beeld stotteren) als XBMCBuntu (probleemloze installatie, maar gaat vervolgens niet langs loginscherm) geven problemen. Morgen maar even in verdiepen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goudviske.be
kroegtijger schreef op maandag 04 november 2013 @ 14:50:
Gegeven bang-for-buck wint AMD het in dit segment, maar aangezien je nog een GPU hebt liggen, kan de balans dan nog wel eens in het voordeel van Intel doorslaan. Qua performanc maakt het allemaal zo gek veel niet uit en zal alle2 volstaan voor je doeleinde.
Voornaamste nadeel van de Intel-build is dat je met een losse GPU zeer waarschijnlijk meer warmte je kast in haalt en je deze dus weer af moet voeren wat veelal ten koste van stilte gaat.
dus een amd a6-6400K doet vlot 1080p zonder de pci-e videokaart erbij, als dat zo is dan lijkt dat me inderdaad beter.

mbt warmte, die geforce 210 wordt niet echt heel warm, en er staat normaal een 80mm fan op gericht die zeer stil is, maar inderdaad, minder warmte is beter natuurlijk.

bedankt voor het advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hazecase
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-06 14:42
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 79,50€ 79,50
1Gigabyte F2A88XM-HD3€ 49,32€ 49,32
1Silverstone Milo ML04€ 65,60€ 65,60
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 31,90€ 31,90
1Crucial CT51264BA160BJ€ 29,50€ 29,50
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,93€ 31,93
1Kingston SSDNow V Series V300 60GB€ 48,40€ 48,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 336,15

ben van plan deze setup te bestellen en er windows 8 op te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Instatic
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-10-2023

Instatic

To Be Or Not To Be

Ik ben van plan mijn desktop de deur uit te doen aangezien die alweer 6 jaar oud is ( e6600, p5b deluxe , 4gb , 2x320gb raid 0 , hd4850) en daar een "HTPC" voor in de plaats neer te zetten. De desktop staat nu naast mijn TV en ik gebruik hem het meest om films/series/fotos te bekijken, muziek te luisteren en wat surfen.

Stel ik zou deze BBG HTPC aanschaffen kan ik dan ook gewoon fatsoenlijk Windows 8 daarop draaien en daar 1080p mkv's afspelen? of moet ik dan per se XBMC of openelec draaien?

Als dit allemaal gemakkelijk kan met deze configuratie, presteert het systeem dan gelijk aan mijn oude systeem of haal ik ook nog betere prestaties?

That Is The Question

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
goudviske.be schreef op maandag 04 november 2013 @ 15:27:
[...]

dus een amd a6-6400K doet vlot 1080p zonder de pci-e videokaart erbij, als dat zo is dan lijkt dat me inderdaad beter.

mbt warmte, die geforce 210 wordt niet echt heel warm, en er staat normaal een 80mm fan op gericht die zeer stil is, maar inderdaad, minder warmte is beter natuurlijk.

bedankt voor het advies
Ja, is geen enkel probleem. De A6 kan in principe elke content die je er tegenaan gooit afspelen, mits je uiteraard je software een beetje op orde hebt (maar dat geldt voor elke APU)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goudviske.be
hazecase schreef op maandag 04 november 2013 @ 17:17:
Waarom de A8 ipv de A6?
heb er ook naar zitten kijken, maar vind niet echt voordelen voor HTPC, maar misschien kijk ik erover :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

goudviske.be schreef op maandag 04 november 2013 @ 22:41:
[...]
Waarom de A8 ipv de A6?
heb er ook naar zitten kijken, maar vind niet echt voordelen voor HTPC, maar misschien kijk ik erover :-)
Ik heb niet goed gekeken, ander HW lijstje ;)

[ Voor 13% gewijzigd door hardware-lover op 04-11-2013 23:21 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
rataplan2 schreef op maandag 04 november 2013 @ 17:24:
Ik ben van plan mijn desktop de deur uit te doen aangezien die alweer 6 jaar oud is ( e6600, p5b deluxe , 4gb , 2x320gb raid 0 , hd4850) en daar een "HTPC" voor in de plaats neer te zetten. De desktop staat nu naast mijn TV en ik gebruik hem het meest om films/series/fotos te bekijken, muziek te luisteren en wat surfen.

Stel ik zou deze BBG HTPC aanschaffen kan ik dan ook gewoon fatsoenlijk Windows 8 daarop draaien en daar 1080p mkv's afspelen? of moet ik dan per se XBMC of openelec draaien?

Als dit allemaal gemakkelijk kan met deze configuratie, presteert het systeem dan gelijk aan mijn oude systeem of haal ik ook nog betere prestaties?
Ja natuurlijk. Je kan prima W8 draaien op deze config. Of je 1080p mkv's af kan spelen ligt overigens meer aan de software die je gebruikt voor het afspelen, maar de hardware is er prima voor geschikt. XBMC is geen besturingssysteem op zich en draait ook prima onder windows (sterker nog naar mijn mening het beste onder windows).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mbasjes
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-09 09:12
coase schreef op maandag 04 november 2013 @ 14:56:
Al update? Ik zou ook deze htpc build willen aankopen :-)

[...]
Sorry voor de late update. Het is mij uiteindelijk niet gelukt met Linux, hoewel ik ook niet ervaren ben met het besturingsysteem (tientallen keren geprobeerd, maar nooit gelukt). Verschillende installs en reinstalls geprobeerd, update commands via de console, maar het wilde niet lukken. Laatste probleem wat ik had met XBMCBuntu was dat hij de CPU continu op 100% draaide.

Ik heb uiteindelijk Windows 8.1 aangeschaft en dat werkt als een zonnetje. Geen problemen, heerlijk snel opstarten en XBMC zoals ik het wil. Vervelend vanwege de kosten, maar geen hassle verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coase
  • Laatst online: 19-09 10:43
Ik twijfel nog wat over de hoeveelheid ram. 4 gig ram is genoeg voor win 8.1 en een uitgebreide xbmc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilenceMurderer
  • Niet online
coase schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 10:37:
Ik twijfel nog wat over de hoeveelheid ram. 4 gig ram is genoeg voor win 8.1 en een uitgebreide xbmc?
Ja, daar ben ik vrij zeker van. En je zou later nog zeer gemakkelijk 4 GB erbij kunnen prikken mocht je dat echt nodig vinden.
rataplan2 schreef op maandag 04 november 2013 @ 17:24:

Je kunt hem gemakkelijk voor de doeleinden gebruiken die jij in gedachten hebt. Als ik zou schatten zou je er qua CPU grofweg een kleine 150% op vooruitgaan en qua GPU een klein beetje erop achteruit gaan. Echter zul je dit totaal niet merken bij het afspelen van media of het draaien van Windows. ;)
hazecase schreef op maandag 04 november 2013 @ 17:17:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 79,50€ 79,50
1Gigabyte F2A88XM-HD3€ 49,32€ 49,32
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 31,90€ 31,90
1Crucial CT51264BA160BJ€ 29,50€ 29,50
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,93€ 31,93
1Kingston SSDNow V Series V300 60GB€ 48,40€ 48,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 336,15

Dan zou ik wel de pricewatch: AMD A8-6500 Boxed aanraden voor een lagere TDP. Je wilt natuurlijk niet teveel warmte krijgen in je Milo. :)

[ Voor 112% gewijzigd door SilenceMurderer op 05-11-2013 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amelandbor
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 06:43
Ben al een tijdje aan het kijken voor een nieuwe htpc, maar het wordt nu echt tijd om de knoop door te hakken. Dit is waar ik nu aan denk, deels gebaseerd op de BBG.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 51,10€ 51,10
1ASRock B85M-HDS€ 52,50€ 52,50
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,30€ 24,30
1Crucial CT51264BA160BJ€ 32,50€ 32,50
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,40€ 32,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 258,40

Ik heb ervoor gekozen om voor een Intel te gaan omdat deze toch wat meer kracht heeft voor ongeveer dezelfde prijs. Ik kijk eigenlijk alleen maar 2D 1080/720p dus zie niet echt een voordeel in post-processing power van de AMD APU.

Het idee is om later, wanneer HEVC/H265 en VP9 ingeburgerd zijn, er een nieuwe videokaart in te zetten die de nieuwe codecs hardwarematig kan decoderen.

Iemand nog opmerkingen over het bovenstaande systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
SilenceMurderer schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 11:17:
[...]
Dan zou ik wel de pricewatch: AMD A8-6500 Boxed aanraden voor een lagere TDP. Je wilt natuurlijk niet teveel warmte krijgen in je Milo. :)
Voor temps hoef je geen A8 te nemen, en zeker niet als je je baseert op TDP. De opgegeven TDP zegt namelijk niets over de hoeveelheid geproduceerde warmte bij een bepaalde load, maar geeft alleen een indicatie over de hoeveelheid warmte die je moet kunnen afvoeren. Gezien dat je de APU vrijwel nooit op 100% belast, en al helemaal niet voor langere tijd, zal je dus nooit ook maar die TDP-waardes bereiken. Daarnaast is TDP geen exacte waarde, maar wordt dit stapsgewijs aangegeven. Je zal dus nooit een APU tegen komen met een TDP van bijvoorbeeld 63; dat zal dan als een TDP van 65 worden aangegeven.
Wat dat betreft is het interessanter om naar stille(re) koel-technieken te kijken dan te investeren in een zwaardere APU zodat je die minder zwaar hoeft te belasten procentueel gezien. Je kan daarbij bijvoorbeeld denken aan een CL-koeling, zodat je de warmte direct uit je kast haalt in plaats van aan de lucht in de kast, en die vervolgens weer af gaan voeren dmv een case-fan.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilenceMurderer
  • Niet online
kroegtijger schreef op woensdag 06 november 2013 @ 10:08:
[...]

Voor temps hoef je geen A8 te nemen, en zeker niet als je je baseert op TDP. De opgegeven TDP zegt namelijk niets over de hoeveelheid geproduceerde warmte bij een bepaalde load, maar geeft alleen een indicatie over de hoeveelheid warmte die je moet kunnen afvoeren. Gezien dat je de APU vrijwel nooit op 100% belast, en al helemaal niet voor langere tijd, zal je dus nooit ook maar die TDP-waardes bereiken. Daarnaast is TDP geen exacte waarde, maar wordt dit stapsgewijs aangegeven. Je zal dus nooit een APU tegen komen met een TDP van bijvoorbeeld 63; dat zal dan als een TDP van 65 worden aangegeven.
Wat dat betreft is het interessanter om naar stille(re) koel-technieken te kijken dan te investeren in een zwaardere APU zodat je die minder zwaar hoeft te belasten procentueel gezien. Je kan daarbij bijvoorbeeld denken aan een CL-koeling, zodat je de warmte direct uit je kast haalt in plaats van aan de lucht in de kast, en die vervolgens weer af gaan voeren dmv een case-fan.
Dat is waar, maar ik ga er natuurlijk van uit dat er niet voor niks voor een quad core word gebruikt. En een lagere TDP betekend ook minder warmte afvoer voor de case, echter is dat alleen van toepassing onder load natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Amelandbor schreef op woensdag 06 november 2013 @ 09:51:
Ben al een tijdje aan het kijken voor een nieuwe htpc, maar het wordt nu echt tijd om de knoop door te hakken. Dit is waar ik nu aan denk, deels gebaseerd op de BBG.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 51,10€ 51,10
1ASRock B85M-HDS€ 52,50€ 52,50
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,30€ 24,30
1Crucial CT51264BA160BJ€ 32,50€ 32,50
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,40€ 32,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 258,40

Ik heb ervoor gekozen om voor een Intel te gaan omdat deze toch wat meer kracht heeft voor ongeveer dezelfde prijs. Ik kijk eigenlijk alleen maar 2D 1080/720p dus zie niet echt een voordeel in post-processing power van de AMD APU.

Het idee is om later, wanneer HEVC/H265 en VP9 ingeburgerd zijn, er een nieuwe videokaart in te zetten die de nieuwe codecs hardwarematig kan decoderen.

Iemand nog opmerkingen over het bovenstaande systeem?
Eigenlijk een prima setup, aan je argumentatie kan ik mee voorstellen dat je goed weet waarom AMD vaak geadviseerd wordt. Ik zal hier ook niet verder op in gaan (hoewel ik wel een andere keuze zou maken).

Weet je zeker dat je qua moederbord geen spdif audio nodig hebt? Zo nee, dan is dit moederbord prima. Qua CPU koeling kun je nog voor een big shuriken gaan die iets duurder is, maar ook iets stiller. Overigens is dit zeker niet nodig, die pentium zal zeker niet warm worden.

Verder heb je nog geen randapparatuur geselecteerd, hoe ga je de HTPC bedienen?

Daarnaast moet je je niet teveel voorstellen bij het bijplaatsen van een discrete GPU. Zowel AMD als Nvidia brengen in het lagere segment geen nieuwe kaarten uit aangezien de AMD APU's dit segment al compleet afdekken. Dit is koffiedik kijken, maar ik kan me goed voorstellen dat er tegen de tijd dat je wilt upgraden helemaal geen low-end kaartjes meer zijn. Je zal dus al snel een wat duurdere kaart bij moeten plaatsen.
SilenceMurderer schreef op woensdag 06 november 2013 @ 11:44:
[...]

Dat is waar, maar ik ga er natuurlijk van uit dat er niet voor niks voor een quad core word gebruikt. En een lagere TDP betekend ook minder warmte afvoer voor de case, echter is dat alleen van toepassing onder load natuurlijk.
Over het algemeen zijn die lagere TDP modellen niet veel anders dan een begrensde CPU. Als ik mijn auto begrens op 130 km/h zal deze op een 80 km/h weg niet minder verbruiken. Alleen op de Duitse autobahn zal hij minder verbruiken, maar zal hij ook minder hard gaan.

Dit is alleen nuttig wanneer je kastje een beperkte airflow heeft en je de APU altijd zwaar belast. Op deze manier loopt je APU standaard wat trager en zal de thermal throttling minder snel optreden. Echter in deze setup is geen van beide situaties van toepassing, De koeling met een big shuriken is prima in orde (ik zou eerder nog 1 80mm casefan bijplaatsen) en bij standaard HTPC taken wordt de APU nooit zwaar belast (en al helemaal niet voor langere tijd).

[ Voor 11% gewijzigd door jaapsander op 06-11-2013 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilenceMurderer
  • Niet online
jaapsander schreef op woensdag 06 november 2013 @ 11:49:
Over het algemeen zijn die lagere TDP modellen niet veel anders dan een begrensde CPU. Als ik mijn auto begrens op 130 km/h zal deze op een 80 km/h weg niet minder verbruiken. Alleen op de Duitse autobahn zal hij minder verbruiken, maar zal hij ook minder hard gaan.

Dit is alleen nuttig wanneer je kastje een beperkte airflow heeft en je de APU altijd zwaar belast. Op deze manier loopt je APU standaard wat trager en zal de thermal throttling minder snel optreden. Echter in deze setup is geen van beide situaties van toepassing, De koeling met een big shuriken is prima in orde (ik zou eerder nog 1 80mm casefan bijplaatsen) en bij standaard HTPC taken wordt de APU nooit zwaar belast (en al helemaal niet voor langere tijd).
De nieuwe APU's hebben dezelfde chips maar zijn hoger geklokt en gaan efficiënter met de stroom om. Volgens mij staat daarom ook de A6-6400K in de BBG ipv A6-5400K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amelandbor
jaapsander schreef op woensdag 06 november 2013 @ 11:49:
[...]

Eigenlijk een prima setup, aan je argumentatie kan ik mee voorstellen dat je goed weet waarom AMD vaak geadviseerd wordt. Ik zal hier ook niet verder op in gaan (hoewel ik wel een andere keuze zou maken).
Ook in mijn specifieke geval?
Weet je zeker dat je qua moederbord geen spdif audio nodig hebt? Zo nee, dan is dit moederbord prima. Qua CPU koeling kun je nog voor een big shuriken gaan die iets duurder is, maar ook iets stiller. Overigens is dit zeker niet nodig, die pentium zal zeker niet warm worden.

Verder heb je nog geen randapparatuur geselecteerd, hoe ga je de HTPC bedienen?

Daarnaast moet je je niet teveel voorstellen bij het bijplaatsen van een discrete GPU. Zowel AMD als Nvidia brengen in het lagere segment geen nieuwe kaarten uit aangezien de AMD APU's dit segment al compleet afdekken. Dit is koffiedik kijken, maar ik kan me goed voorstellen dat er tegen de tijd dat je wilt upgraden helemaal geen low-end kaartjes meer zijn. Je zal dus al snel een wat duurdere kaart bij moeten plaatsen.
Heb geen spdif nodig, alles gaat via HDMI naar mijn receiver.
Ik heb al een ION330 staan, met een ontvanger voor mijn Harmony Touch, dus die gaat gebruikt worden.

Even snel gekeken in de pricewatch, maar er zijn het afgelopen jaar toch verschillende goedkope kaarten uitgekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
SilenceMurderer schreef op woensdag 06 november 2013 @ 12:33:
[...]

De nieuwe APU's hebben dezelfde chips maar zijn hoger geklokt en gaan efficiënter met de stroom om. Volgens mij staat daarom ook de A6-6400K in de BBG ipv A6-5400K.
Dat klopt, mijn comment was vooral als achtergrond waarom je niet moet kijken naar TDP. Het enige wat interessant is voor een HTPC is idleverbruik en verbruik tijdens afspelen van HD video (dxva2). Het verschil tussen de 5000 en 6000 serie is ook weer niet zo groot, door kleine verbeteringen kunnen ze bij dezelfde TDP klasse iets hoger geklokt worden (optimalisatie van productieproces). Daarnaast is er ondersteuning voor sneller geheugen. Bij de keuze tussen een APU zal ik vooral kijken naar de aanschafprijs.
Amelandbor schreef op woensdag 06 november 2013 @ 13:32:
[...]

Ook in mijn specifieke geval?
Ja zelfs in jouw specifieke geval. Een HTPC gebruik je meestal voor een langere periode. Ik zou het persoonlijk wel fijn vinden wanneer ik een CPU/APU kies welke in ieder geval op dit moment alles ondersteund (ook 3D). Met een APU (A6 of hoger) heb je gewoon alles ondersteund. Nu heb je met een Intel gewoon meer CPU kracht, echter heb ik mijn HTPC nog nooit op 100% CPU belasting gezien. Wat voor jou de beste keuze is is maar net waar je prioriteit aan geeft. Ik zou alleen waarschijnlijk een andere keuze maken.
[...]

Heb geen spdif nodig, alles gaat via HDMI naar mijn receiver.
Ik heb al een ION330 staan, met een ontvanger voor mijn Harmony Touch, dus die gaat gebruikt worden.

Even snel gekeken in de pricewatch, maar er zijn het afgelopen jaar toch verschillende goedkope kaarten uitgekomen?
Er zijn wel verschillende kaarten uitgekomen, maar niet in een nieuwe serie. Nvidia heeft nog een GT610 (rebrand van 500 serie, geen kepler) en AMD heeft als meest recente kaart een 6450 (stamt uit 2011). De 7450 is een OEM rebrand van de HD6450.

Ik denk dat AMD en Nvidia niet meer hun recente technologie in budget videokaartjes gaat stoppen. Maar misschien gaat dit veranderen wanneer H265 of andere codecs mainstream worden...

Persoonlijk kan ik me goed vinden in de BBG van deze maand waar je een FM2+ moederbord pakt waar je straks zo een Kaveri APU op kan prikken.

[ Voor 49% gewijzigd door jaapsander op 06-11-2013 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amelandbor
Bedankt voor je reactie, ben alleen bang dat ik toch je advies laat voor wat het is. 3D is niet aan mij besteed, ten eerste vind ik het maar een gimmick en ten tweede heb ik in de komende jaren toch geen TV die dit ondersteunt.

Kaveri gaat voor zover ik weet ook geen hevc ondersteunen dus dan zit je uiteindelijk met hetzelfde probleem. Met een snellere processor heb ik misschien nog de kans dat ik dit softwarematig kan decoden en anders zal ik waarschijnlijk net zoals bij een Kaveri een aparte videokaart moeten aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Ik kan me je overweging goed voorstellen. Alleen op 1 punt ben ik het niet met je eens. Ik zou niet investeren in CPU kracht voor het afspelen van HEVC materiaal maar in GPU kracht. Als ik de geruchten en specificaties van H265 een beetje lees ga je deze codec kunnen decoderen met GPU shaders middels Opencl/gl.

Maar desalniettemin kan ik je redenatie goed volgen. Later een GPU bijprikken is ook altijd een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amelandbor
Bedankt in elk geval voor de adviezen, de configuratie zoals die was is gisteravond besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGab
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09 22:04
Hoi Tweakers,

ik lees met veel plezier dit topic en heb de volgende advies vraag. Ik twijfel om de BBG HTPC in elkaar te zetten.

MIjn doel is om een superstille/zuinige htpc samen te stellen die wordt voor het volgende gebruikt:

- Audio afspelen(lossless, wav/flac) in windows 8 omgeving middels Jay River media center,
- 720P/1080P films afspelen middels J River media center of VLC oid,
- Youtube filmpjes in full hd afspelen,
- Content staat op DS213+ 3TB Raid 1,
- 3D is overbodig, ik word er misselijk van,
- Besturing Logitech K400

Audio zal via een DAC lopen(USB) namelijk de cambridge DACmagiq plus. Ik heb een Marantz stereo versterker met een set Mission speakers icm audioquest / monster bekabeling.

Is de bbg een juiste stille htpc voor mij of overkill? Of kan ik nog ergens een paar euro besparen of DB winnen door andere componenten te kiezen?

Ik hoor graag wat jullie zouden doen.....

Cheers,

Mrgab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Waarom niet alles via XBMC? Als je de HDMI op je stereo kan aansluiten, dan ben je in 1x klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGab
Senor Sjon,

mijn Marantz heeft geen HDMI, de cambridge dac zorgt er voor dat het digitale signaal een mooi analoog signal wordt.....

cheers,

Mrgab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
MrGab schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 09:01:
Hoi Tweakers,

ik lees met veel plezier dit topic en heb de volgende advies vraag. Ik twijfel om de BBG HTPC in elkaar te zetten.

MIjn doel is om een superstille/zuinige htpc samen te stellen die wordt voor het volgende gebruikt:

- Audio afspelen(lossless, wav/flac) in windows 8 omgeving middels Jay River media center,
- 720P/1080P films afspelen middels J River media center of VLC oid,
- Youtube filmpjes in full hd afspelen,
- Content staat op DS213+ 3TB Raid 1,
- 3D is overbodig, ik word er misselijk van,
- Besturing Logitech K400

Audio zal via een DAC lopen(USB) namelijk de cambridge DACmagiq plus. Ik heb een Marantz stereo versterker met een set Mission speakers icm audioquest / monster bekabeling.

Is de bbg een juiste stille htpc voor mij of overkill? Of kan ik nog ergens een paar euro besparen of DB winnen door andere componenten te kiezen?

Ik hoor graag wat jullie zouden doen.....

Cheers,

Mrgab
Ik zou in ieder geval voor XBMC kiezen voor HTPC-doeleinden. Daarnaast lijkt me dat de gekozen DAC wel zal volstaan, maar is uiteraard volledig afhankelijk van je eigen eisen en kwaliteit van gehoor natuurlijk. De enige persoon die daar echt een goed oordeel over kan geven ben je zelf; ga gewoon eens luisteren en kies wat je bevalt. Een goede audio-zaak kan je daar zeker bij helpen.

Wat betreft het winnen van DB's is er natuurlijk heel wat mogelijk, maar ook hier geldt (net als bij de DAC) wat mag het kosten? De stelregel die je kan nemen is dat alles wat beweegt geluid zal gaan maken. Voor stilte wil je dus deze onderdelen elimineren. Voor storage is een NAS dan meestal de meest logische weg om te bewandelen.
Voor koeling is het een ander verhaal. Je kan naar een volledig passief gekoeld systeem gaan wat daarmee dus ook 100% stil zal zijn, maar daar stijgen de kosten over het algemeen aanzienlijk van. Je kan ook voor een gedeeltelijk passief systeem kiezen, waarbij je de CPU nog wel actief koelt, maar bijvoorbeeld je voeding vervangen voor een fanless voeding (zoals een Silverstone NightJar) of voor een externe voeding kiezen (meestal betreft dit een PicoPSU, maar er zijn ook cases die inclusief externe voeding worden geleverd). De prijzen hierin varieren van zo'n 80 euro tot hoe gek je het zelf wilt maken. Een case-fan is optioneel, maar waarschijnlijk wel aan te raden om de warme lucht af te voeren. Liever 2 fans op een laag RPM dan 1 fan op een hoog RPM.
Als je het nog een stapje verder doorvoert en naar volledig passief over wilt stappen, dan zal je ook je CPU passief willen koelen. De meest gebruikelijke setup is dan een Streacom case.

Wat betreft overige hardware zou een AMD A6 met 4GB prima moeten volstaan. Zeker als je dit met OpenElec draait, zou je zelfs met een USB3-stick al moeten kunnen draaien en heb je zelfs geen SSD of HDD nodig in de machine. Zelf zou ik toch wel een kleine SSD erin opnemen ipv USB3, zodat je wat meer ruimte hebt voor add-ons, fan-art etc.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Op zich is de BBG een prima stille HTPC. Maar zoals kroegtijger al opmerkt kun je het zo gek maken als je zelf wilt. De HTPC uit de BBG zal "fluisterstil" zijn. Dit betekend dat je deze alleen hoort zonder achtergrondgeluid op een afstand minder dan 50cm (inschatting obv vergelijkbare componenten). Zul je de HTPC in een audiomeubel zetten op 3m afstand dan zal je hem bijna niet of helemaal niet meer horen. Heb je daarbij geluid van muziek of film aan, dan zal je hem nooit kunnen horen.

De eerste 2 stappen naar een stiller systeem zijn door kroegtijger al benoemd. Het dwingt je overigens wel om je media centraal op te slaan en niet op de HTPC. Met lokale opslag zou ik ook zeker niet gaan investeren in passieve CPU en PSU koeling, dat zorgt er ten eerste voor dat de HDD warmer wordt en ten tweede heb je nog steeds geen volledig stil systeem.

Overigens heb ik een HTPC met 1 3.5" HDD een big shuriken koeler, be quiet voeding en 2 12cm casefans. Alles draait op een laag toerental en is voor mij alleen hoorbaar wanneer ik op m'n knieën buk voor m'n audiomeubel met m'n hoofd half in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGab
Kroegtijger,

bedankt voor je reactie.

Ik vind het budget van €350 wel een mooie aangezien ik ook nog de DAC moet aanschaffen. Maar mocht er dmv een extra investering van max €100 er een ultieme stil htpc voor mijn situatie zoals reeds geschetst geschikt zijn dan hoor ik dat natuurlijk graag.

Ik zou graag op win8.1 willen draaien aangezien ik goede ervaringen heb met J River media center. XBMC is minder handig aangezien je minder kan instellen qua audio mogelijkheden.

@ Jaapsander: Wat is je config en wat was/is de aanschafprijs en dekt het dan mijn wensen/doeleinden.

Ik zal idd voornamelijk van muziek genieten op zo'n 3.5 meter afstand.

bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Welke Marantz heb je? Loont het om naar een receiver te gaan? Dan kan je je geluidsetup naar surround uitbreiden voor de HTPC films.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Mijn config is een i3 2100 onder een Scythe Big shuriken in een Antec fusion remote (behuizing is niet meer te krijgen). Verder heb ik nog een 1.5TB WD green hdd (bevestiging met rubber om trillingen niet door te geven) 2x 12cm Nexus real silent casefans (die op een laag toerental draaien) en een Bequiet L7 300W voeding. Ik heb me nog nooit gestoord aan de geluidsproductie van het systeem, terwijl ik wel vrij kritisch hierop ben.

Als ik kijk wat een ultiem stille HTPC is dan kom ik op een setup zoals:
behuizing:
pricewatch: Akasa Akasa Euler Fanless Case incl. 120W Power Adapter of een pricewatch: Streacom FC8 Evo Zwart

Hier een ITX moederbord in pricewatch: ASRock FM2A85X-ITX met een A6 APU. Bij de Akasa moet je nog een adapter halen volgens mij http://www.logicsupply.nl...ac-adapters/pw-12v10a-l5/ bij de Streacom nog een picopsu setje.

Daarnaast hou je de opslag centraal, dus niet in je HTPC. Gebruik je Windows, dan kun je nog een SSD bijplaatsen. Gebruik je Linux dan zou het zelfs wel van een USB stick kunnen (bij voorkeur 3.0).

@Senor Sjon
Als je de HTPC voor meer dan 50% gebruikt voor muziek dan zou ik zeker niet overstappen naar een surround receiver. Als ik de TS lees wordt er veel muziek geluisterd.

[ Voor 6% gewijzigd door jaapsander op 08-11-2013 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGab
Senor Sjon,

PM7200, dit is echt enkel een stereo versterker en dat geniet ook mijn voorkeur! Ik geloof meer in goede bron + 2.0 stereo versterker met goede speakers dan 5.1 set surround. Meeste aanbod in audio hifi is 2.0 geen 5.1 discs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGab
Jaapsander,

duidelijk, ik zal als ik straks wat meer tijd heb onderzoeken wat dit ongeveer moet kosten. Zoals ik al zei is de content op een Synology ds213+ opgeslagen.

bedankt voor je aanvulling. Overigens, welke case zou je met je setup nu kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Lastige vraag. Zelf vind ik de case van de BBG erg mooi. Donker geborsteld aluminium is mijn favoriete kleur ;) Die staat hoog op mijn lijstje. Echter kan ik qua behuizing niet veel kleiner a omdat ik een HDD (+SSD) moet kunnen plaatsen, b omdat het kastje dezelfde afmeting moet hebben als mijn andere a/v apparatuur ivm esthetische voorkeuren.

Eigenlijk is het vooral afhankelijk van de overige apparatuur en het meubel waar de behuizing in geplaatst wordt. En ook erg smaakgebonden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Zonder deze BBG HTPC te kort te willen doen. Denken jullie, in het geval van MrGab, ook niet dat een fijne kleine, stille, snelle barebone al meer dan voldoende zou zijn? Ik zie niet de noodzaak van een grote interne opslag dus een (m)SSD zal al prima kunnen volstaan (is zelfs aan te bevelen). Misschien zie ik wat over het hoofd maar er kan volgens mij in dit geval prima volstaan worden met een zuinige compacte i3 oplossing. Wat jullie?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGab
Hardware lover,

wat zijn de voordelen/nadelen van een eventuele zuinige stille barebone ten op zichte van de bbg of de setup van Jaapsander?

Overigens is alle apparatuur zwart en de maat van het kastje maakt mij niet zoveel uit. Het kastje van xs4all is immers ook al een 'rare' afmeting en de cdspeler rega apollo heeft het begeven en de DAC zal als vervanging dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Vooral, klein, compact en erg zuinig. Je kunt zo'n kastje daar neerzetten (of hangen), waar je maar wilt. Indien er behoefte is om iets te hebben wat meer in een bestaande opstelling zou passen dan is dit mogelijk niet het beste advies. Jij hebt echter geen zaken vermeld die de noodzaak van een grotere behuizing bevestigen, vandaar mijn opmerking. Jij hebt eigenlijk alle vrijheid om datgene te kiezen wat jou het beste als model uit zou komen.

[ Voor 20% gewijzigd door hardware-lover op 08-11-2013 15:24 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Wat betreft behuizing kan je zo verschrikkelijk veel kanten op, dat er bijna geen zinnig advies over te geven is. Ik zou zelf naar niet al te krappe behuizingen kijken, omdat je daarmee snel al problemen met betrekking tot koeling kan gaan krijgen en dus actief moet gaan koelen. Ruimere behuizingen hebben daar wat minder last van. Daarnaast krijg je te maken met vragen als met of zonder display, met of zonder remote, met of zonder PSU, met of zonder CD/DVD/BR-slot etc. Te veel variabelen om een gefundeerd advies te geven, maar je zou wel bij een aantal merken even een blik kunnen werpen. Veel gebruikt en kwalitatief goed zijn de cases van Silvestone, Zalman en Lian Li, maar er zijn nog zoveel andere fabrikanten dat je er een dagtaak aan zou hebben om ze allemaal te bekijken.

@hardware-lover:
een i3 is qua bang-for-buck vrij prijzig, maar een NUC zou eventueel nog wel een optie kunnen zijn natuurlijk.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGab
Kroegtijger,

bedankt voor je aanvulling. Duidelijk. Wat is nou eigenlijk de beste optie? Een NUC of BRIX of toch voor de setup van BBG gaan, en dus een grotere behuizing....?

Formaat maakt mij niet uit. Stilte en energiezuinig wel, evenals prijs.

offtopic ps Welke DAC gebruik jij?

[ Voor 6% gewijzigd door MrGab op 08-11-2013 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Met als nadeel dat die NUC/BRIX kastjes vaak laptopkoeling bevatten welke vrij luidruchtig is (zeker met een beetje ophoping van stof).

Voor een stille oplossing zou ik gewoon gaan voor een iets grotere behuizing met een aftermarket koeler. Of voor een passieve behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
De keuze mbt wat voor systeem je uiteindelijk kiest hangt voornamelijk af van wat je eisen zijn. In jouw situatie zou een NUC of een HTPC de logische keuze zijn, aangezien je (naar ik aanneem) wel een beetje power erin wilt hebben zitten om eventuele software-updates in de nabije toekomst zonder problemen door te kunnen blijven voeren.
Wat betreft stilte kunnen alle3 in aanmerking komen, mits goed geconfigureerd uiteraard. Voor wat betreft prijs ben je met een HTPC vrijwel altijd het duurst uit, maar heb je ook de meeste power en grootste flexibiliteit. Daar hangt dan ook bijbehorend prijskaartje aan.
Energie-zuinigheid is eigenlijk pas relevant indien je de machine ook 24/7 gaat gebruiken. Indien je hem netjes afsluit elke keer na gebruik praat je over misschien effectief 10% van de tijd dat het ding aan staat. Als je dat afzet tegen de kosten per kwh, de prijs en de meerprijs voor energiezuinige hardware, dan kom je vrijwel nooit in de zwarte cijfers qua energie-kosten.
Wat wel een voordeel is van een zuinige machine is dat er relatief weinig energie in warmte wordt omgezet, waardoor deze machientjes vaak koeler en dus stiller kunnen zijn dan equivalente onzuinige machines.

Zelf gebruik ik nu geen DAC, aangezien ik er een receiver achter heb hangen en dus een digitale verbinding die kant op heb liggen. Een DAC voegt dan dus niets toe.
Voor wat betreft welke DAC je zou kunnen kiezen hangt het heel erg af van je hardware, eigen smaak, gehoor-kwaliteit, en (wederom) budget. De beste manier is nog altijd gewoon gaan luisteren naar wat je bevalt, maar dat is helaas lang niet altijd mogelijk.
Zelf ben ik wel gecharmeerd van de Fostex HP-A3, maar ook de door jezelf gevonden cambridge DACmagiq plus is een prima DAC die veel gebruikt wordt. Ik zou, als je écht fanatiek bent met audio, niet zo snel genoegen nemen met een kwalitatief mindere DAC. Je hoort dat toch wel vrij direct terug in het geluid, wat zonde zou zijn voor de gehele investering.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
jaapsander schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 16:21:
Met als nadeel dat die NUC/BRIX kastjes vaak laptopkoeling bevatten welke vrij luidruchtig is (zeker met een beetje ophoping van stof).

Voor een stille oplossing zou ik gewoon gaan voor een iets grotere behuizing met een aftermarket koeler. Of voor een passieve behuizing.
De nieuwe NUCs zijn prima passief te krijgen, zoals met een Alaska Newton, maar ook SilverStone heeft een dergelijke behuizing nu beschikbaar, wat het plots toch een heel interessant platform begint te maken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

jaapsander schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 16:21:

Dat zou kunnen, maar hoeft zeker niet zo te zijn. Ik heb geen NUC of Brix, maar wel gelijkwaardige (interne) hardware. Zolang niemand werkelijk gehoord heeft hoe luidruchtig (of niet) sommige mini-oplossingen zijn moet men er niet automatisch vanuit gaan dat het ook zo is. Ik durf stellig te beweren dat mijn Giada i3 minstens zo stil is dan de in deze BBG gekozen configuratie. Daarmee zeg ik niet dat het een beter alternatief is maar met aannames doe ik niet veel. Of ik wil het zelf getest zien en anders zelf wel ervaren.

Ik ga niemand met een alternatief opzadelen of iets aanpraten waarmee een eindgebruiker niet tevreden zou kunnen zijn, maar ik wil wel aangeven dat er in sommige gevallen prima alternatieven bestaan die mogelijk ook uitstekend zouden kunnen voldoen.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGab
kroegtijger schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 16:33:
De keuze mbt wat voor systeem je uiteindelijk kiest hangt voornamelijk af van wat je eisen zijn. In jouw situatie zou een NUC of een HTPC de logische keuze zijn, aangezien je (naar ik aanneem) wel een beetje power erin wilt hebben zitten om eventuele software-updates in de nabije toekomst zonder problemen door te kunnen blijven voeren.
Wat betreft stilte kunnen alle3 in aanmerking komen, mits goed geconfigureerd uiteraard. Voor wat betreft prijs ben je met een HTPC vrijwel altijd het duurst uit, maar heb je ook de meeste power en grootste flexibiliteit. Daar hangt dan ook bijbehorend prijskaartje aan.
Energie-zuinigheid is eigenlijk pas relevant indien je de machine ook 24/7 gaat gebruiken. Indien je hem netjes afsluit elke keer na gebruik praat je over misschien effectief 10% van de tijd dat het ding aan staat. Als je dat afzet tegen de kosten per kwh, de prijs en de meerprijs voor energiezuinige hardware, dan kom je vrijwel nooit in de zwarte cijfers qua energie-kosten.
Wat wel een voordeel is van een zuinige machine is dat er relatief weinig energie in warmte wordt omgezet, waardoor deze machientjes vaak koeler en dus stiller kunnen zijn dan equivalente onzuinige machines.

Zelf gebruik ik nu geen DAC, aangezien ik er een receiver achter heb hangen en dus een digitale verbinding die kant op heb liggen. Een DAC voegt dan dus niets toe.
Voor wat betreft welke DAC je zou kunnen kiezen hangt het heel erg af van je hardware, eigen smaak, gehoor-kwaliteit, en (wederom) budget. De beste manier is nog altijd gewoon gaan luisteren naar wat je bevalt, maar dat is helaas lang niet altijd mogelijk.
Zelf ben ik wel gecharmeerd van de Fostex HP-A3, maar ook de door jezelf gevonden cambridge DACmagiq plus is een prima DAC die veel gebruikt wordt. Ik zou, als je écht fanatiek bent met audio, niet zo snel genoegen nemen met een kwalitatief mindere DAC. Je hoort dat toch wel vrij direct terug in het geluid, wat zonde zou zijn voor de gehele investering.
Bedankt voor je uitvoerige antwoord. Welke NUC of BRIX zou je een juiste configuratie noemen. Je aanname dat ik idd voor de toekomst 'ready' wil zijn en dus niet schroom van een overkill klopt. Zolang het maar een stil systeem is. Hoeveel duurder kom je uit met een HTPC tov een NUCV of BRIX ik heb namelijk een aantal config's in mijn hoofd en dan scheelt het niet eens zo heel veel (€50)

cheers,

Mrgab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dere12

dere12

Welke NUC of BRIX zou je een juiste configuratie noemen. Je aanname dat ik idd voor de toekomst 'ready' wil zijn en dus niet schroom van een overkill klopt. Zolang het maar een stil systeem is. Hoeveel duurder kom je uit met een HTPC tov een NUCV of BRIX ik heb namelijk een aantal config's in mijn hoofd en dan scheelt het niet eens zo heel veel (€50)
NUC build optie met de nieuwste Haswell versie:
(is nog maar enkele dagen in de Pricewatch dus de prijs zal nog dalen en de beschikbaarheid verbeteren)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth€ 22,-€ 22,-
1Intel Next Unit of Computing (3de generatie) Core i3-4010U€ 247,50€ 247,50
1Crucial CT51264BF160BJ€ 34,99€ 34,99
1Crucial mSata M500 120GB€ 86,12€ 86,12
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 390,61

LET OP: Je hebt een mSata SSD nodig en Low Power geheugen (1,35V / DDR3L SO-DIMM)

Voor review, zie deze site

[ Voor 15% gewijzigd door dere12 op 08-11-2013 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Er is mogelijk ook een hogere NUC in aankomst waarin ruimte beschikbaar zou zijn voor het standaard SSD formaat. Of dit model werkelijk het licht zal zien wordt even afwachten.

http://missingremote.com/...c-way-25-hard-drive-mount

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dere12

dere12

hardware-lover schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 02:42:
Er is mogelijk ook een hogere NUC in aankomst waarin ruimte beschikbaar zou zijn voor het standaard SSD formaat. Of dit model werkelijk het licht zal zien wordt even afwachten.

http://missingremote.com/...c-way-25-hard-drive-mount
klopt die is zelfs al bevestigd door Intel, zie pics hieronder:

Afbeeldingslocatie: http://lh3.ggpht.com/-iN59J75ViIk/Ul-iPDkz0jI/AAAAAAAAMPU/ztl-PBDZD60/s500/WC-HDD-NUC-Front.jpg

The higher NUC case you have pictures of is coming in December and has been confirmed by my Intel contacts.

The model number is D54250WYKH and D34010WYKH as there are two processors you can get with the 2.5" HDD/SDD supported version. The dimensions are 116.6mm x 112mm x 49.5mm

Afbeeldingslocatie: http://lh6.ggpht.com/-YX5bLGSlHTc/Ul-iOaAd6eI/AAAAAAAAMPM/8DRsSCajVxc/s500/WC-HDD-NUC-Back.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door dere12 op 09-11-2013 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGab
dere12 schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 21:08:
[...]

NUC build optie met de nieuwste Haswell versie:
(is nog maar enkele dagen in de Pricewatch dus de prijs zal nog dalen en de beschikbaarheid verbeteren)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth€ 22,-€ 22,-
1Intel Next Unit of Computing (3de generatie) Core i3-4010U€ 247,50€ 247,50
1Crucial CT51264BF160BJ€ 34,99€ 34,99
1Crucial mSata M500 120GB€ 86,12€ 86,12
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 390,61

LET OP: Je hebt een mSata SSD nodig en Low Power geheugen (1,35V / DDR3L SO-DIMM)

Voor review, zie deze site
Dere 12, thanks....mooie review en een mooie oplossing. Twijfel nog steeds tussen een NUC oplossing en een zelfbouw BBG htpc. Beide systemen lijken me voldoende voor mijn wensen. Het is een beetje shiften mbt formaat kast(je).

Overigens waarom een bluetooth wireless module? Er is inmiddels een netwerkkabel naar tvkastje getrokken en zal zo voorzien worden van een internetverbinding. Dit geniet mijn voorkeur daar ik ook full hd zonder problemen wil streamen.

De hogere NUC biedt enkel het voordeel van het plaatsen van een 2,5 inch ssd ipv een msata-ssd?

cheers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dere12

dere12

Overigens waarom een bluetooth wireless module? Er is inmiddels een netwerkkabel naar tvkastje getrokken en zal zo voorzien worden van een internetverbinding. Dit geniet mijn voorkeur daar ik ook full hd zonder problemen wil streamen.
Klopt, het was ook meer een extra module voor eventuele bluetooth accessoires. Het betreft een mini PCI-express slot die je wellicht ook voor andere doeleinden kan gebruiken.

In de review wordt het als volgt beschreven:
half size mini PCI express slot for a wireless card
De hogere NUC biedt enkel het voordeel van het plaatsen van een 2,5 inch ssd ipv een msata-ssd?
Ja, voor zover ik heb begrepen wel. mSata lijkt iets duurder te zijn en je hebt qua SSD iets minder keuze, voor de rest schijnt het weinig uit te maken.

De nieuwe NUC is een mooi Intel alternatief voor de AMD gebaseerde HTPC BBG. Beide overweeg ik ook, ben er nog niet uit welke het gaat worden! ;)

[ Voor 28% gewijzigd door dere12 op 09-11-2013 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Lion
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18-05 19:36
Ik wilde zelf ook een nieuwe HTPC bouwen gedeeltelijk gebaseerd op deze bbg. Een criteria van mij was om het systeem zo zuinig mogelijk te maken. Daarom had ik het ASRock E350M1 moederbord in gedachte. De AMD Fusion E-350 heeft een maximaal energie verbruik van 18.0 Watt, levert dit geen inefficiëntie op met de 300W voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dere12

dere12

Heb je AMD Kabini overwogen als APU? Nieuwe generatie en ook zeer zuinig in verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik vind de NUC eindelijk volwassen worden. De eerste generatie miste teveel aan aansluitingen en er ontbrak bijvoorbeeld USB3.

[ Voor 82% gewijzigd door hardware-lover op 14-11-2013 15:59 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

The-Lion schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 12:05:
Ik wilde zelf ook een nieuwe HTPC bouwen gedeeltelijk gebaseerd op deze bbg. Een criteria van mij was om het systeem zo zuinig mogelijk te maken. Daarom had ik het ASRock E350M1 moederbord in gedachte. De AMD Fusion E-350 heeft een maximaal energie verbruik van 18.0 Watt, levert dit geen inefficiëntie op met de 300W voeding?
De AMD E-350 is inmiddels wel aardig achterhaald, er zijn modernere alternatieven al zijn die dan misschien weer wat prijziger.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-09 23:53
Die chip is net als de Intel Atom processors waardeloos.
Ik heb zelf een Intel Atom die vergelijkbaar is, maar fullhd YouTube of Netflix hd is niet mogelijk. Wordt helaas niet goed hardwarematig gedecodeerd en moet dus over de processor die dat niet aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Lion
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18-05 19:36
dere12 schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 12:26:
Heb je AMD Kabini overwogen als APU? Nieuwe generatie en ook zeer zuinig in verbruik.
Van dat Kabini platform kan ik nog niet veel vinden. Misschien een linkje naar een geschikt moederbord?
Ossi schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 14:38:
[...]

Die chip is net als de Intel Atom processors waardeloos.
Ik heb zelf een Intel Atom die vergelijkbaar is, maar fullhd YouTube of Netflix hd is niet mogelijk. Wist helaas niet goed hardwarematig gedecodeerd en moet dus over de processor die dat niet aankan.
En hoe draait de Windows 8 Netflix app? Deze maakt natuurlijk geen gebruik van Silverlight of Flash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

The-Lion schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 17:14:
[knip]

En hoe draait de Windows 8 Netflix app? Deze maakt natuurlijk geen gebruik van Silverlight of Flash.
Op een E-350 APU prima. Onder Windows 7 waardeloos.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
hardware-lover schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 17:27:
[...]

Dat zou kunnen, maar hoeft zeker niet zo te zijn. Ik heb geen NUC of Brix, maar wel gelijkwaardige (interne) hardware. Zolang niemand werkelijk gehoord heeft hoe luidruchtig (of niet) sommige mini-oplossingen zijn moet men er niet automatisch vanuit gaan dat het ook zo is. Ik durf stellig te beweren dat mijn Giada i3 minstens zo stil is dan de in deze BBG gekozen configuratie. Daarmee zeg ik niet dat het een beter alternatief is maar met aannames doe ik niet veel. Of ik wil het zelf getest zien en anders zelf wel ervaren.

Ik ga niemand met een alternatief opzadelen of iets aanpraten waarmee een eindgebruiker niet tevreden zou kunnen zijn, maar ik wil wel aangeven dat er in sommige gevallen prima alternatieven bestaan die mogelijk ook uitstekend zouden kunnen voldoen.
Ik heb het in dit geval over de standaard NUC of Brix kastjes. Uit de reviews kun je lezen dat de geluidsproductie niet je van het is. ( http://nl.hardware.info/r...review-slimme-snelle-mini 1e reactie bij de comments)

Daarnaast is het natuurlijk per specifieke oplossing verschillend, maar die Brix en NUC bevatten een CPU koeler met een kleine fan en kleine heatsink. Ik durf wel te beweren dat deze met een beetje stof flink wat extra geluid gaat maken. Als geluidsproductie erg belangrijk is zal ik zelf altijd voor een wat ruimere behuizing met een grote 12cm CPU fan gaan. Of voor een volledig passieve oplossing natuurlijk.

Het enige echte voordeel van een NUC of Brix is dat ze qua formaat onovertroffen zijn (energieverbruik is ook uitstekend, maar niet heel interessant wanneer je je HTPC systeem maar een paar uur per dag gebruikt). Het nadeel is dat je vrij veel betaalt (250 euro voor MB+CPU+behuizing+voeding) voor vrij langzame hardware. Het voorbeeld van hierboven van 250 euro is bijvoorbeeld een i3 dualcore op 1.7Ghz.
hardware-lover schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 14:03:
[...]

De AMD E-350 is inmiddels wel aardig achterhaald, er zijn modernere alternatieven al zijn die dan misschien weer wat prijziger.
Niet alleen achterhaald, maar ook qua energieverbruik niet eens meer zo heel interessant. Wat moderne CPU's doen is zo goed als alle onderdelen van de CPU uitzetten die niet worden gebruikt (powergating) hierdoor zijn ze idle net zo zuinig als een E350 is (zo niet zuiniger). Ga je deze CPU's belasten, dan neemt het verbruik toe, maar aangezien ongebruikte CPU onderdelen nog steeds uit gaan is dit helemaal niet veel. Ga je ze maximaal belasten (100% CPU en 100% GPU belasting) dan verbruiken ze inderdaad een stuk meer, maar op dat moment wordt er ook een hoop meer werk verzet. Waar je op moet letten is het verbruik tijdens het afspelen van een film of idle (typisch verbruik tijdens een bepaalde taak).

Overigens zal de efficiëntie van een 300W voeding bij een belasting van 18W niet zo best zijn (6% belasting), maar dit is procentueel, absoluut zal het maar gaan om een paar W. Bij een efficiëntie van 80% zal het systeem dat 18W verbruikt 22.5W uit de muur trekken. Bij 70% is dit 25.7W uit de muur. 3.2W verschil. Bij een systeem dat 24 uur per dag aan staat 7 dagen per week is dit ongeveer 6 euro aan extra stroomkosten. Bij een HTPC die maar een paar uur per dag aan staat is dit dus ongeveer een euro.

Overigens kun je met een zeer zuinig systeem wel af met een passieve voeding wat weer wat gunstiger is voor de geluidsproductie. Maar wanneer je een ITX moederbord neemt met een klein ventilatortje die op hoge toeren draait doe je dat ook weer teniet.

[ Voor 36% gewijzigd door jaapsander op 11-11-2013 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-09 23:53
hardware-lover schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 17:32:
[...]

Op een E-350 APU prima. Onder Windows 7 waardeloos.
Mijn Atom draai ik op Windows 7, ik heb helaas geen 8. Ik wil eerst eens testen hoe Windows 8.1 draait voordat ik het aanschaf, maar heb nog geen goede versie kunnen vinden...
Als het op Windows 8 wel goed draait, moet ik dat toch eens gaan overwegen. Zou me een boel geld schelen voor een nieuwe HTPC :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Die comment is van iemand die naar de stats kijkt en niet uit ervaring. Is het 42dB op 10cm of een meter? Maar alsnog zit je er vaak veel verder vanaf. Ik gebruik nu een netbook met de AMD350 CPU en die is onhoorbaar. Op schoot vind ik hem dan weer niet zo stil. En een film kijken is verre van max load voor een CPU. Die tijd is gelukkig al even voorbij.

In mijn geval zou ik ook liever de HTPC de nieuwsgroepen laten afhandelen i.p.v. de NAS. Die haalt verre van de snelheid van mijn verbinding door de trage CPU (35 ipv de mogelijke 200Mbit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magistraal91
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-09 07:07
Senor Sjon schreef op maandag 11 november 2013 @ 10:40:

In mijn geval zou ik ook liever de HTPC de nieuwsgroepen laten afhandelen i.p.v. de NAS. Die haalt verre van de snelheid van mijn verbinding door de trage CPU (35 ipv de mogelijke 200Mbit).
Wat voor NAS heb je?
Ik zat er zelf namelijk ook over te denken om een NAS te halen, maar wil het liefst het budgetmodel van Synology wat onlangs uit is gekomen. Ik zal hem hoogstwaarschijnlijk alleen gebruiken om media te streamen icm XBMC.

Ik zat te denken om de BBG opstelling te gaan gebruiken in combinatie met Windows 8. Ik zou op deze htpc mijn Harmony willen gebruiken en vrijwel uitsluitend gebruiken om Netflix en XBMC gemakkelijk en snel op te draaien.

Zou Windows 8 icm de BBG hiervoor een goede oplossing zijn, of zijn er betere of even goede opties voor een lagere prijs beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Niet doen.

Ik heb een 411, maar de plusversies zijn een stuk sneller (en duurder...). Het werkt allemaal prima, daar niet van. Maar ik nut niet mijn hele snelheid uit op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Senor Sjon schreef op maandag 11 november 2013 @ 12:27:
Niet doen.

Ik heb een 411, maar de plusversies zijn een stuk sneller (en duurder...). Het werkt allemaal prima, daar niet van. Maar ik nut niet mijn hele snelheid uit op deze manier.
Ben het inderdaad ermee eens dat je beter voor de plus-versie kan gaan, maar onmogelijk is het natuurlijk niet. Alleen streamen van content heeft niet zo gek veel nodig in dat opzicht, maar de ervaring leert dat de meeste gebruikers na verloop van tijd toch de extra mogelijkheden willen gaan benutten, zoals SABNzbd, CouchPotato, SickBeard etc. en dan ga je wel echt de beperkingen merken.

Overigens zou ik voor een puur dedicated HTPC niet voor Windows kiezen, maar voor OpenElec (mits je geen exotische hardware erin opneemt natuurlijk)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

jaapsander schreef op maandag 11 november 2013 @ 10:07:
[...]
[knip]

Daarnaast is het natuurlijk per specifieke oplossing verschillend, maar die Brix en NUC bevatten een CPU koeler met een kleine fan en kleine heatsink. Ik durf wel te beweren dat deze met een beetje stof flink wat extra geluid gaat maken. Als geluidsproductie erg belangrijk is zal ik zelf altijd voor een wat ruimere behuizing met een grote 12cm CPU fan gaan. Of voor een volledig passieve oplossing natuurlijk.

[knip]
Elk actief gekoeld systeem wat dicht slipt door stof gaat extra geluid maken en een passief systeem wat verstoft zou raken (al zal dat door een veel lagere flow in de behuizing theoretisch flink minder zijn), gaat ook niet meer lekker draaien verwacht ik. Ik ga er ook vanuit dat de problemen door verstoffing pas na een hele lange tijd plaats zullen vinden want als dit probleem al vrij snel optreed dan is de leefomgeving verre van gezond te noemen. En als dat stof werkelijk een probleem geworden is dan maak je de handel open en verwijder het teveel aan stof?

Ik wil verder enkel alternatieven aandragen die mogelijk ook interessant en ruim voldoende zouden kunnen zijn. Als ik een reactie zie waarvan ik denk, "dat zou ook anders kunnen", dan wil ik dat graag even laten weten, meer niet.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magistraal91
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-09 07:07
kroegtijger schreef op maandag 11 november 2013 @ 13:10:
[...]

Ben het inderdaad ermee eens dat je beter voor de plus-versie kan gaan, maar onmogelijk is het natuurlijk niet. Alleen streamen van content heeft niet zo gek veel nodig in dat opzicht, maar de ervaring leert dat de meeste gebruikers na verloop van tijd toch de extra mogelijkheden willen gaan benutten, zoals SABNzbd, CouchPotato, SickBeard etc. en dan ga je wel echt de beperkingen merken.
Ik was van plan om gewoon via Bittorrent te blijven downloaden, aangezien Onsbrabantnet een baggersnelheid heeft met betrekking tot nieuwsgroepen. Dus de NAS zal dan al een stuk minder belast worden.
Overigens zou ik voor een puur dedicated HTPC niet voor Windows kiezen, maar voor OpenElec (mits je geen exotische hardware erin opneemt natuurlijk)
Kan ik met OpenElec Netflix SuperHD bekijken? Want dit is voor mij wel een vereiste. Puur gemakzucht dat ik dit hier post overigens, wat Google-werk zal het antwoord wel verzorgen.

Edit: Voor zover ik heb kunnen Googlen is het met OpenElec niet mogelijk om Netflix te kijken. Dan zal ik waarschijnlijk toch voor Windows 8 gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Magistraal91 op 11-11-2013 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
hardware-lover schreef op maandag 11 november 2013 @ 13:47:
[...]

Elk actief gekoeld systeem wat dicht slipt door stof gaat extra geluid maken en een passief systeem wat verstoft zou raken (al zal dat door een veel lagere flow in de behuizing theoretisch flink minder zijn), gaat ook niet meer lekker draaien verwacht ik. Ik ga er ook vanuit dat de problemen door verstoffing pas na een hele lange tijd plaats zullen vinden want als dit probleem al vrij snel optreed dan is de leefomgeving verre van gezond te noemen. En als dat stof werkelijk een probleem geworden is dan maak je de handel open en verwijderd het teveel aan stof?

Ik wil verder enkel alternatieven aandragen die mogelijk ook interessant en ruim voldoende zouden kunnen zijn. Als ik een reactie zie waarvan ik denk, "dat zou ook anders kunnen", dan wil ik dat graag even laten weten, meer niet.
In een grotere behuizing (mogelijkheid tot stoffilters) duurt het inderdaad ook flink langer voordat stof een probleem gaat worden. Ook omdat de koeling behoorlijk overbemeten is met bijvoorbeeld een big shuriken duurt het nog eens een stuk langer totdat er zoveel stof is opgehoopt dat het toerental van de fan omhoog moet.

Mijn ervaring met laptopachtige koeling is dat door de kleine fan en kleine heatsink een beetje stof al kan resulteren in het moeten verhogen van het toerental. Schoonmaken is dan zeker een optie. Een NUC als alternatieve optie is inderdaad een optie. Echter is naar mijn mening alleen het formaat een groot voordeel aangezien je voor meer geld tragere hardware krijgt met mindere koeling tov zelfbouw. Is formaat de belangrijkste factor, dan kun je niet om Brix of NUC kastjes heen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@jaapsander, je hebt helemaal gelijk, ik snap niet wat me bezielde om überhaupt een kleinere behuizing als HTPC optie aan te halen. Powerloze herriebakken zijn het, ik heb het licht gezien. Ik heb de mijne net achter mijn TV uitgehaald en in de vuilnisbak gesmeten, snel op zoek naar een lekkere ruime behuizing. Nee moeders, niet zeuren, je gaat het meemaken :)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

[...]

Het unrarren en repareren duurt op een 413 (dus de gewone versie) ook best lang, maar gebeurt hoofdzakelijk 's nachts. Verder is hij qua streaming meer dan snel genoeg voor mij, voor zover ik het nu geprobeerd heb met films en series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
hardware-lover schreef op maandag 11 november 2013 @ 18:59:
@jaapsander, je hebt helemaal gelijk, ik snap niet wat me bezielde om überhaupt een kleinere behuizing als HTPC optie aan te halen. Powerloze herriebakken zijn het, ik heb het licht gezien. Ik heb de mijne net achter mijn TV uitgehaald en in de vuilnisbak gesmeten, snel op zoek naar een lekkere ruime behuizing. Nee moeders, niet zeuren, je gaat het meemaken :)
Amen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Jorgen schreef op maandag 11 november 2013 @ 19:54:
[...]

Het unrarren en repareren duurt op een 413 (dus de gewone versie) ook best lang, maar gebeurt hoofdzakelijk 's nachts. Verder is hij qua streaming meer dan snel genoeg voor mij, voor zover ik het nu geprobeerd heb met films en series.
Het unrarren / parren is altijd een CPU-intensieve bezigheid, en daar zijn dergelijke NAS-systemen simpelweg niet krachtig genoeg voor om snel af te kunnen handelen. Als je dat toch wilt, dan kan je beter een thuis-servertje gaan bouwen. Investeren in een NAS die wel krachtig genoeg voor deze taken is, is dermate duur dat het niet rendabel is voor de thuis-gebruiker.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Precies. Daarom ben ik ook meer dan tevreden met mijn 413. Daar heb ik vooralsnog geen thuisserver of wat dan ook voor nodig. Gewoon sparen voor een mooie htpc en dat is voor mij genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

jaapsander schreef op maandag 11 november 2013 @ 16:59:
[...]

Mijn ervaring met laptopachtige koeling is dat door de kleine fan en kleine heatsink een beetje stof al kan resulteren in het moeten verhogen van het toerental. Schoonmaken is dan zeker een optie. Een NUC als alternatieve optie is inderdaad een optie. Echter is naar mijn mening alleen het formaat een groot voordeel aangezien je voor meer geld tragere hardware krijgt met mindere koeling tov zelfbouw. Is formaat de belangrijkste factor, dan kun je niet om Brix of NUC kastjes heen overigens.
Daar ben ik het toch niet mee eens. Ik ben groot tegenstander van die kleine fannetjes (vanwege het feit dat die krengen altijd meer herrie gaan maken in verloop van tijd. De NUC'jes hebben vaak een klein fannetje.

Voor 380 euro kan je een perfect en extreem snelle volledig passieve HTPC maken met een mooie kleine en stijlvolle kast:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3225 Boxed€ 114,95€ 114,95
1Akasa Akasa Euler Fanless Case incl. 120W Power Adapter€ 94,60€ 94,60
1Corsair Value Select CMSO4GX3M1A1600C11€ 36,20€ 36,20
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 79,50€ 79,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 325,25

Hierbij doe je dan deze: pricewatch unsorted: Intel DH61AGL (BLKDH61AGL) (61 euro)

Dan heb je voor mij het perfecte en volledig stille systeem. Een i3 is mogelijk wat overkill, maar in gebruik zuiniger en dus koeler. Bij deze kast zit een passieve voeding met hoog rendement meegeleverd. Ik vind dit het perfecte systeem (en heb dit dus ook gekocht, al is het met een gigabyte MB omdat de intel niet leverbaar was en heb mijn 40GB kingsont SSD er nog in omdat die voor het werk ook prima voldoet :)).

Dit is maar marginaal duurder dan die intel Nuc dingetjes, behoorlijk veel sneller en geen enkel risico op slijtende bewegende delen en doordat de intel ongeveer geen stroom gebruikt (bij welke belasting dan ook) en een 19V aansluiting heeft op het moederbord, kan je het perfect passief koelen en voeden in een vrij goedkope kast.

Zie ook mijn: productreview: Akasa Akasa Euler Fanless Case incl. 120W Power Adapter review door JvS

Overigens raad ik de i3 alleen maar aan als je echt passief wilt koelen en graag wat extra processorkracht hebt. Anders is een AMD A6 of A4 een betere keuze vanwege het geld en "goed genoeg". Als je net als ik een sucker bent voor mooie kleine alu kastjes, een ietsje overkill in snelheid systeempje en vooral voor volledige stilte, is de i3 plus akasa niet vermijden. Anders is de A4 / A6 de betere keus

[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 13-11-2013 09:27 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.