hardware-lover schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 17:27:
[...]
Dat zou kunnen, maar hoeft zeker niet zo te zijn. Ik heb geen NUC of Brix, maar wel gelijkwaardige (interne) hardware. Zolang niemand werkelijk gehoord heeft hoe luidruchtig (of niet) sommige mini-oplossingen zijn moet men er niet automatisch vanuit gaan dat het ook zo is. Ik durf stellig te beweren dat mijn Giada i3 minstens zo stil is dan de in deze BBG gekozen configuratie. Daarmee zeg ik niet dat het een beter alternatief is maar met aannames doe ik niet veel. Of ik wil het zelf getest zien en anders zelf wel ervaren.
Ik ga niemand met een alternatief opzadelen of iets aanpraten waarmee een eindgebruiker niet tevreden zou kunnen zijn, maar ik wil wel aangeven dat er in sommige gevallen prima alternatieven bestaan die mogelijk ook uitstekend zouden kunnen voldoen.
Ik heb het in dit geval over de standaard NUC of Brix kastjes. Uit de reviews kun je lezen dat de geluidsproductie niet je van het is. (
http://nl.hardware.info/r...review-slimme-snelle-mini 1e reactie bij de comments)
Daarnaast is het natuurlijk per specifieke oplossing verschillend, maar die Brix en NUC bevatten een CPU koeler met een kleine fan en kleine heatsink. Ik durf wel te beweren dat deze met een beetje stof flink wat extra geluid gaat maken. Als geluidsproductie erg belangrijk is zal ik zelf altijd voor een wat ruimere behuizing met een grote 12cm CPU fan gaan. Of voor een volledig passieve oplossing natuurlijk.
Het enige echte voordeel van een NUC of Brix is dat ze qua formaat onovertroffen zijn (energieverbruik is ook uitstekend, maar niet heel interessant wanneer je je HTPC systeem maar een paar uur per dag gebruikt). Het nadeel is dat je vrij veel betaalt (250 euro voor MB+CPU+behuizing+voeding) voor vrij langzame hardware. Het voorbeeld van hierboven van 250 euro is bijvoorbeeld een i3 dualcore op 1.7Ghz.
The-Lion schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 12:05:
Ik wilde zelf ook een nieuwe HTPC bouwen gedeeltelijk gebaseerd op deze bbg. Een criteria van mij was om het systeem zo zuinig mogelijk te maken. Daarom had ik het
ASRock E350M1 moederbord in gedachte. De AMD Fusion E-350 heeft een maximaal energie verbruik van 18.0 Watt, levert dit geen inefficiëntie op met de 300W voeding?
Niet alleen achterhaald, maar ook qua energieverbruik niet eens meer zo heel interessant. Wat moderne CPU's doen is zo goed als alle onderdelen van de CPU uitzetten die niet worden gebruikt (powergating) hierdoor zijn ze idle net zo zuinig als een E350 is (zo niet zuiniger). Ga je deze CPU's belasten, dan neemt het verbruik toe, maar aangezien ongebruikte CPU onderdelen nog steeds uit gaan is dit helemaal niet veel. Ga je ze maximaal belasten (100% CPU en 100% GPU belasting) dan verbruiken ze inderdaad een stuk meer, maar op dat moment wordt er ook een hoop meer werk verzet. Waar je op moet letten is het verbruik tijdens het afspelen van een film of idle (typisch verbruik tijdens een bepaalde taak).
Overigens zal de efficiëntie van een 300W voeding bij een belasting van 18W niet zo best zijn (6% belasting), maar dit is procentueel, absoluut zal het maar gaan om een paar W. Bij een efficiëntie van 80% zal het systeem dat 18W verbruikt 22.5W uit de muur trekken. Bij 70% is dit 25.7W uit de muur. 3.2W verschil. Bij een systeem dat 24 uur per dag aan staat 7 dagen per week is dit ongeveer 6 euro aan extra stroomkosten. Bij een HTPC die maar een paar uur per dag aan staat is dit dus ongeveer een euro.
Overigens kun je met een zeer zuinig systeem wel af met een passieve voeding wat weer wat gunstiger is voor de geluidsproductie. Maar wanneer je een ITX moederbord neemt met een klein ventilatortje die op hoge toeren draait doe je dat ook weer teniet.
[
Voor 36% gewijzigd door
jaapsander op 11-11-2013 10:28
]