[BBG] HTPC november 2013

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 49.768 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-09 23:47

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter

[BBG] HTPC november 2013

De htpc is voor het laatst in de bbg van januari 2013 verschenen, een geruime tijd geleden. Een goed moment om dit systeem weer op te pakken en mee te nemen in de bbg van november.

Op htpc-vlak zijn de veranderingen het afgelopen jaar niet noemenswaardig geweest: de prijzen zijn iets gewijzigd (ram is duurder, maar ssd's weer goedkoper), er zijn nieuwe modellen van behuizingen uitgekomen, nieuwe processors zijn uitgekomen etc. De basis is echter redelijk hetzelfde gebleven.

De vorige keer werd een budget aangehouden van 500 euro. Dat budget geldt deze keer ook, maar ik ben van mening dat het waarschijnlijk ook goedkoper kan. Zie onderstaande tabel voor de eerste opzet:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Boxed€ 59,90€ 59,90
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 54,90€ 54,90
1Western Digital Green WD20EZRX, 2TB€ 74,85€ 74,85
1Silverstone Milo ML04€ 78,95€ 78,95
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,-€ 24,-
1Crucial CT51264BA160BJ€ 29,50€ 29,50
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,93€ 31,93
1Samsung 840 EVO 120GB€ 86,95€ 86,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 440,98

Over de behuizing: de Silverstone ML04 is wel bij meer winkels beschikbaar. In de pricewatch is de koppeling nog niet helemaal goed, zie de unsorted categorie:
pricewatch unsorted: Silverstone SST-ML04B Milo HTPC GehÀuse - schwarz | SST-ML04B USB 3.0
In tegenstelling tot de vorige keer kan deze behuizing wel gewoon micro-ATX-moederborden huisvesten. De meeste kwaaltjes die de ML03, de voorloper, had zijn als het goed is opgelost.

Ik ben er ook van bewust dat AMD's apu's goed gebruik maken van sneller geheugen (hogere kloksnelheid). Desondanks is dat voor een htpc minder van belang, waarbij het afspelen van media de voornaamste taak is en niet gamen.

Qua randapparatuur kan er gedacht worden aan een draadloos toetsenbord met geïntegreerd touchpad, zoals de Logitech K400. Een blu-ray-speler, zoals de pricewatch: LG BH16NS40 Zwart, kan eventueel ook. Het is alleen de vraag hoeveel mensen nog van optische media gebruik maken, dus standaard hem opnemen is misschien geen goed idee. Als optie, want de behuizing kan wel een optische drive huisvesten, is dan wel weer mogelijk.

Opmerkingen? Laat ze horen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dere12
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-07 19:48

dere12

Kennis delen is goud waard!

Is het een idee om de HDD als optioneel neer te zetten? Veel tweakers hebben al een NAS voor storage en voor degene die een HDD juist wel fijn vinden i.c.m. SSD is er altijd de optionele keuze :)

Tenslotte nog een gedachte t.a.v. het gekozen moederbord van ASRock, dat merk wordt in veel HTPC topics afgeraden voor 24/7 gebruik. Daarnaast zou als optionele keuze een FM2+ mobo kunnen worden opgenomen, die ondersteunt zowel de FM2 (Richland) als de FM2+ (Kaveri) APU's die Q1 2014 uit gaan komen en is daarmee een 'toekomstgerichte' keuze...

[ Voor 48% gewijzigd door dere12 op 15-10-2013 20:02 ]

Life is all about Tweaking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
dere12 schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 19:56:
Is het een idee om de HDD als optioneel neer te zetten? Veel tweakers hebben al een NAS voor storage en voor degene die een HDD juist wel fijn vinden i.c.m. SSD is er altijd de optionele keuze :)
Dat is altijd een punt van discussie. Velen hebben inderdaad al opslag, of willen juist meer dan wat in de openingspost staat. Desalniettemin lijkt met 2TB voor de basis voldoende. Mensen die het niet willen kunnen de harde schijf makkelijk weglaten, mensen die meer willen kunnen grotere harde schijven of meer harde schijven nemen.
Tenslotte nog een gedachte t.a.v. het gekozen moederbord van ASRock, dat merk wordt in veel HTPC topics afgeraden voor 24/7 gebruik.
Speculaties en voortbouwen op zulke aannames is niet wenselijk. Om het even in contrast te zetten: ik heb zelf een Asrock-moederbord in mijn server die nu ongeveer ~330 dagen non-stop 24/7 aanstaat, bijna een jaar dus ;)
Daarnaast zou als optionele keuze een FM2+ mobo kunnen worden opgenomen, die ondersteunt zowel de FM2 (Richland) als de FM2+ (Kaveri) APU's die Q1 2014 uit gaan komen en is daarmee een 'toekomstgerichte' keuze...
Dat is op zich wel een goede keuze ja. De Asrock FM2A75M Pro4+ heeft wel een FM2+-socket, maar is nog niet goed leverbaar. Die heeft dezelfde featureset als het moederbord uit de openingspost. Je komt dan al snel bij de pricewatch: ASRock FM2A88M Extreme4+ retail uit, die wel leverbaar is maar op zich ook nog niet heel goed. Hij kost wel 10 euro meer, zonder echt veel bij te dragen op de upgrademogelijkheid na.

[ Voor 10% gewijzigd door Bolletje op 15-10-2013 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dxue
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 08:47

Dxue

PSN:EvilDrunk

Is het ook nog een idee om voor een energiezuinige htpc te kijken? Of juist niet omdat het niet 24/7 aanstaat?

Het geheim van het handhaven van een succes berust vaak op het succes van het handhaven van een geheim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dere12

dere12

Dxue schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 20:52:
Is het ook nog een idee om voor een energiezuinige htpc te kijken? Of juist niet omdat het niet 24/7 aanstaat?
Zit je te denken aan een AMD Kabini apu of een zuinige Haswell cpu?

@Bolletje is het een idee om in je startpost aan te geven welke taken de htpc in deze BBG aan moet kunnen?
Je ziet namelijk dat sommige tweakers ook willen kunnen gamen en dan kiezen voor A8/A10 of i3/i5.

Met het benoemen van de minimum eisen voorkomen we die discussie en volgen we de aanpak van de andere BBG's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Dxue schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 20:52:
Op het moment dat een HTPC alleen maar gebruikt wordt voor het afspelen van media, dan is het totaal niet interessant om voor een energiezuinige variant te gaan (ook al omdat de "normale" variant al behoorlijk energiezuinig is). Ga je hem ook als server gebruiken, dan is het juist wel weer interessant. Maar een homeserver/HPTC combi is wel heel specifiek.

Verder heeft de openingspost een prima samenstelling. Misschien nog een Big shuriken ipv een gewone voor een paar euro meer en een stille 80mm casefan voor wat airflow zodat het geheel nog wat stiller wordt (niet noodzakelijk).

Overigens vind ik een tientje meer voor een FM2+ moederbord wel een goede investering. Kaveri kan toch wel weer een interessante upgrade worden. Nieuwe steamroller cores, HSA en GNC graphics. De mogelijkheid kan best interessant zijn als je de ontwikkelingen van dit moment een beetje meeneemt (steambox, Mantle, 4k video enz). Hopelijk is de verkrijgbaarheid wat beter op het moment dat de BBG live gaat.

[ Voor 35% gewijzigd door jaapsander op 17-10-2013 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErwinJ
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:09
Ik zou de HDD ook optioneel zetten.
En misschien is het een idee te kiezen voor een grotere SSD.
Er zijn veel mensen die hun Htpc ook willen instellen als download bak en hun bestanden erna kopiëren naar hun Nas. ( automatisch )
Zou houd je wel een compacte Htpc met weinig warmte ontwikkeling geen geluid van een HDD ( zijn mensen die zich hieraan storen ).
En hij blijft lekker snel ook met unrarren/repairen/verplaatsen bestanden. Zo belast je je Nas ook niet meer met deze zaken waardoor deze een langere levensduur kan hebben.
( Ik ben hier wel vanuit gegaan dat het grootste deel al een een Nas heeft )

Ook kan er misschien een Htpc/Nas combi samen gesteld worden voor de mensen die dit wensen ?
Met deze combi zou je zelfs een nog een videokaart kunnen toevoegen voor de mensen die er ook nog op willen gamen. ( optioneel )

Wat betreft het moederbord, ik heb met Asrock ook geen goede ervaringen gehad maar dit wil niet zeggen dat deze per definitie slecht zijn. Mijn pricewatch: ASRock E350M1 kwam na 1 week brandlucht uit ( fabricage fout op het moederbord ) en op de vervanger was na 1 maand de Lan port kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dxue
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 08:47

Dxue

PSN:EvilDrunk

dere12 schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 07:03:
[...]

@Bolletje is het een idee om in je startpost aan te geven welke taken de htpc in deze BBG aan moet kunnen?
Je ziet namelijk dat sommige tweakers ook willen kunnen gamen en dan kiezen voor A8/A10 of i3/i5.

Met het benoemen van de minimum eisen voorkomen we die discussie en volgen we de aanpak van de andere BBG's :)
ik weet niet of haswell op desktop net zoveel invloed zuiniger is als op een laptop, maar anders is een ivy bridge natuurlijk ook een optie. alhoewel dat de prijs wel flink omhoog brengt.
Ik ben het ook eens dat het wel handig is om een taakomschrijving te geven. Volgens mij heeft ook niet iedereen dezelfde taken voor een htpc.
jaapsander schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 09:00:
[...]
Op het moment dat een HTPC alleen maar gebruikt wordt voor het afspelen van media, dan is het totaal niet interessant om voor een energiezuinige variant te gaan (ook al omdat de "normale" variant al behoorlijk energiezuinig is). Ga je hem ook als server gebruiken, dan is het juist wel weer interessant. Maar een homeserver/HPTC combi is wel heel specifiek.
als je het alleen gebruikt voor het afspelen van media, is een rasperry dan niet een betere optie?

Het geheim van het handhaven van een succes berust vaak op het succes van het handhaven van een geheim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drbootygrabber
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 13:27
jaapsander schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 09:00:
[...]

Verder heeft de openingspost een prima samenstelling. Misschien nog een Big shuriken ipv een gewone voor een paar euro meer en een stille 80mm casefan voor wat airflow zodat het geheel nog wat stiller wordt (niet noodzakelijk).

Overigens vind ik een tientje meer voor een FM2+ moederbord wel een goede investering. Kaveri kan toch wel weer een interessante upgrade worden. Nieuwe steamroller cores, HSA en GNC graphics. De mogelijkheid kan best interessant zijn als je de ontwikkelingen van dit moment een beetje meeneemt (steambox, Mantle, 4k video enz). Hopelijk is de verkrijgbaarheid wat beter op het moment dat de BBG live gaat.
exactly ;) +1 voor FM2+ mobo
een 500euro setup mag wel wat futureproof zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
dere12 schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 07:03:
[...]

Ok, de nadruk zal bij deze htpc niet liggen op het gamen. We hebben de afgelopen tijd al veel gamepc's besproken. Het mITX-gamesysteem van de vorige bbg (reviews: Desktop Best Buy Guide: september 2013) is dan al een goede basis.

Bij deze htpc kan je uiteraard wel de processor/apu vervangen door een beter model, zoals een A8/A10. Die bieden al meer mogelijkheden met gamen door de betere gpu. Het punt is namelijk als je echt een beetje fatsoenlijk wil gamen dat je dan een discrete videokaart nodig hebt. Dat zorgt er gelijk voor dat je een andere behuizing moet kiezen (ja, er zijn low-profile videokaarten, maar die zijn óf slecht leverbaar óf een stuk duurder).

De nadruk zal ook niet liggen op het 24/7 aanstaan; dat is meer de taak van een server. Een homeserver hebben we in het verleden ook besproken. Desondanks is het wel mogelijk om dit systeem gedurende een lange tijd aan te houden.
Dxue schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 15:24:
als je het alleen gebruikt voor het afspelen van media, is een rasperry dan niet een betere optie?
De RPI heeft zo zijn beperkingen en je hebt dan alsnog de opslag nodig etc. Het is zeker een interessant apparaat voor zijn prijs, maar het is niet de insteek van dit topic. Anders zouden Android sticks ook een prima alternatief voor de meeste mensen zijn. De lezers van de bbg van de htpc zullen vaak additionele functies willen.
ErwinJ schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 09:50:
Ik zou de HDD ook optioneel zetten.
[...]
( Ik ben hier wel vanuit gegaan dat het grootste deel al een een Nas heeft )
Een risicovolle aanname. Je zou het ook anders kunnen zien: die mensen die al een NAS hebben, hebben waarschijnlijk ook al een htpc of andere mogelijkheid om media af te spelen ;)
Dat is altijd moeilijk in te schatten en dan wordt het al snel een persoonlijk advies.
Ook kan er misschien een Htpc/Nas combi samen gesteld worden voor de mensen die dit wensen ?
Met deze combi zou je zelfs een nog een videokaart kunnen toevoegen voor de mensen die er ook nog op willen gamen. ( optioneel )
Uiteindelijke is elk systeem wel zo te maken dat die elke functie min of meer kan vervullen. Als je bij deze htpc een degelijke videokaart er in zet en een paar harde schijven zou die in principe alle taken kunnen vervullen. Echter, dan is niet meer een systeem met een specifieke functie. Ik begrijp natuurlijk dat velen de htpc ook wel zullen gebruiken om het één en ander te downloaden of andere dingen mee te doen.
Wat betreft het moederbord, ik heb met Asrock ook geen goede ervaringen gehad maar dit wil niet zeggen dat deze per definitie slecht zijn. Mijn pricewatch: ASRock E350M1 kwam na 1 week brandlucht uit ( fabricage fout op het moederbord ) en op de vervanger was na 1 maand de Lan port kapot.
Pech kan je altijd hebben, om het zo maar te stellen. Dat is nog geen reden om gelijk een heel merk niet te kiezen. Asrock moederborden komen regelmatig vaak voor in de bbg. Dat is niet omdat wij dat merk zo mooi vinden, maar omdat de producten zelf vaak veel bieden voor het geld. Bij gelijke features weet Asrock vaak net wat goedkoper te zijn. Goedkoop is dan niet per se duurkoop.

Dat werkt ook de andere kant uit: als er verschillende moederborden zijn met grofweg dezelfde eigenschappen en dezelfde prijs dan hoeft Asrock ook niet per se gekozen te worden.

Het aanbod van FM2+-moederborden is nog niet zo heel groot. Een goedkoop alternatief is de pricewatch: Gigabyte F2A88XM-D3H, een FM2+-moederbord. Die heeft echter geen uitgebreide audio-opties. Hij heeft nog wel een S/PDIF-uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekkoek
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-04-2023
Het is toch ook een HTPC topic, wat dus bedoelt is om je media af te spelen en niet om te downloaden of als server te functioneren.

Wat mij betreft kan het daarom nog een stuk goedkoper, door de HDD weg te laten en een kleinere SSD te kiezen. Als het goed is draait staat er alleen maar je OS op met media player software zoals b.v. XBMC.

Ook is een kleinere behuizing veel interresanter omdat het vaak in het tv meubel in de woonkamer komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 12:28

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 48,99€ 48,99
1ASRock FM2A85X-ITX€ 72,90€ 72,90
1Western Digital Green WD20EZRX, 2TB€ 74,85€ 74,85
1Silverstone Sugo SG05-Lite Zwart€ 38,50€ 38,50
1Cooler Master GeminII M4€ 25,-€ 25,-
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G€ 42,38€ 42,38
1be quiet! SFX Power 300 Watt€ 44,30€ 44,30
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 79,50€ 79,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 426,42

een ITX-systeempje met een iets ander vormgegeven kastje, kast is smaak, maar z'n strakkere broer past ook nog makkelijk in 't budget. pricewatch: Silverstone SG06BB Lite

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:56
Ik zou als optie nog een CEC-adapter toevoegen. Is toch wel erg prettig in gebruik.
Verder zou ik inderdaad uitgaan van een kleinere SSD, of eventueel zelfs wel USB3-stick met het oog op een OpenElec build, anders is het denk ik wel handig om de kosten voor een windows-licentie nog even kenbaar te maken erbij. Eigenlijk is imho dan ook de basis waar vanuit gegaan wordt niet helder dan wel niet juist. De eerste vraag die namelijk gesteld moet worden is wat het systeem precies moet gaan doen. Op basis daarvan kan je dan weer een lijst met software gaan maken en gegeven de software-lijst zoek je daar de juiste hardware bij. Het is namelijk vrij nutteloos om een berg hardware aan te schaffen die ofwel een overkill is, of te kort schiet.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErwinJ
kroegtijger schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 23:32:
Ik zou als optie nog een CEC-adapter toevoegen. Is toch wel erg prettig in gebruik.
Verder zou ik inderdaad uitgaan van een kleinere SSD, of eventueel zelfs wel USB3-stick met het oog op een OpenElec build, anders is het denk ik wel handig om de kosten voor een windows-licentie nog even kenbaar te maken erbij. Eigenlijk is imho dan ook de basis waar vanuit gegaan wordt niet helder dan wel niet juist. De eerste vraag die namelijk gesteld moet worden is wat het systeem precies moet gaan doen. Op basis daarvan kan je dan weer een lijst met software gaan maken en gegeven de software-lijst zoek je daar de juiste hardware bij. Het is namelijk vrij nutteloos om een berg hardware aan te schaffen die ofwel een overkill is, of te kort schiet.
CEC is inderdaad een goede, ik heb hem ook en het is voornamelijk voor de rest van de Familie een aanwinst. ( uiteraard met gebruik van Xbmc )

Als ik goed begrijp is het idee dat er word gegaan voor een Htpc met als doel alleen het afspelen van media.
In dat geval zou je inderdaad het beste kunnen gaan voor een zo goedkoop mogelijke setup ( amd setup met een kleine ssd ).
Dan kun je de htpc in iedergeval met OpenElec al draaien zonder extrakosten te maken.

Veder zou er mischien rekening gehouden kunnen worden met het afspelen van Blueray 3D content, ik begrijp dat dit zou moeten kunnen met een A6 echter ik heb ook gelezen dat dit niet altijd lekker gaat. ( bron zoek ik nog op )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dere12

dere12

Link om bij de optionele CEC-adapter te plaatsen:
Pulse-Eight website - is de enige site om de adapter te bestellen, voor zover ik weet.

Nog een vraagje over de gekozen voeding, de pricewatch: be quiet! System Power 7 300W
Ik heb zelf in mijn wenslijst de opvolger meegenomen, de pricewatch: be quiet! Pure Power L8 300W

De L7 is 8 EUR goedkoper zie ik, maar is ie verder vergelijkbaar met de L8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:00

CeesKees

I rest my Kees

Kan AMD nu al out of the box met OpenELEC de HD-audioformaten aan? Zo niet, dan gaat mijn voorkeur uit naar Intel processoren die dit wel kunnen.

En ja, de CEC adapter werkt geweldig!

[ Voor 18% gewijzigd door CeesKees op 18-10-2013 11:32 ]

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Pure Power L8 300W is geen opvolger van de System Power 7 300W verschil tussen beide is de fan en kabelsleeving intern is het dezelfde voeding.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
CeesKees schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 11:24:
Kan AMD nu al out of the box met OpenELEC de HD-audioformaten aan? Zo niet, dan gaat mijn voorkeur uit naar Intel processoren die dit wel kunnen.

Voor zover mij bekend gaat dat nog steeds niet. Dan zou je dus inderdaad naar een intel-build kunnen kiezen, maar in dat geval zou ik dan wel weer voor een bord kiezen waar je de interne CEC-adapter kan gebruiken via de header-aansluiting. Dit is slechts voor een handje vol intel-borden beschikbaar overigens.
Ik denk dat puur uit kosten-overwegingen en algemeenheidsfactor de AMD-build toch logischer is. HD-Audio wordt (nog) niet op grote schaal gebruikt en de meerprijs weegt daarmee imho niet op tegen de voordelen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinuz___
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:59
Begrijp ik dat een optisch station voorgoed passé is? Kan me voorstellen dat een blu-ray/DVD combi voor veel mensen toch wel wenselijk is, ik heb hem zelf ook in m'n HTPC en gebruik hem dagelijks (dat wil zeggen: de kinderen kijken dvd-tjes ;) ) Ik zou er iig één als optie suggereren, bijvoorbeeld:

1Lite-On IHOS104 (4x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 30,90€ 30,90

Wat betreft processor: ik heb een A4-3400 in mijn HTPC, en kom qua processorsnelheid nooit in de problemen. Heb al eens met mijn HD Homerun 2 programma's tegelijk opgenomen terwijl ik een eerder opgenomen opname bekeek, geen enkel probleem. Deze processor kost bijna de helft van de A6, oftewel daar heb je al bijna je optische station mee betaald. Belangrijkste vind ik snel opstarten, en daar heb je een SSD voor.
Tot slot SSD/HD: ik vind een 120GB SSD in combi met een (grote) HD wat overkill. Ik heb zelf een Crucial M4 van 64GB, waarvan slechts 15GB in gebruik. Wat je aan software op zo'n HTPC wilt installeren is heel beperkt. Ik zou dan of een kleinere EVO SSD nemen, of juist de HD weglaten en er een 250GB SSD inzetten. Ook daar kan je behoorlijk wat op kwijt, en je kunt er een fluisterstille bak van maken. Opslag van films/series kan eenvoudig op NAS of externe HDD, of gewoon van thuisnetwerk streamen vanaf een andere computer, dat gaat tegenwoordig allemaal erg simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:15
CeesKees schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 11:24:

Vandaag is er een nieuwe release van openELEC gekomen (3.2.3) meuk: OpenELEC 3.2.3

Volgens de release notes zou HD audio nu moeten werken:
Linux: Add bitstream audio patch for AMD hdmi (makes dts-hd, truehd, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Tinuz___ schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 13:38:
Begrijp ik dat een optisch station voorgoed passé is? Kan me voorstellen dat een blu-ray/DVD combi voor veel mensen toch wel wenselijk is, ik heb hem zelf ook in m'n HTPC en gebruik hem dagelijks (dat wil zeggen: de kinderen kijken dvd-tjes ;) ) Ik zou er iig één als optie suggereren, bijvoorbeeld:

1Lite-On IHOS104 (4x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 30,90€ 30,90

Wat betreft processor: ik heb een A4-3400 in mijn HTPC, en kom qua processorsnelheid nooit in de problemen. Heb al eens met mijn HD Homerun 2 programma's tegelijk opgenomen terwijl ik een eerder opgenomen opname bekeek, geen enkel probleem. Deze processor kost bijna de helft van de A6, oftewel daar heb je al bijna je optische station mee betaald. Belangrijkste vind ik snel opstarten, en daar heb je een SSD voor.
De A4-3400 is op Llano (FM1)-platform. Dat is al een tijdje EOL. Om dan nu nog in een FM1 te gaan investeren is daarom niet heel handig. FM2+ is daarmee de logische keuze, en dan kom je dus als eerste bij een A6 uit (de A4 op Trinity en Richland ondersteunen namelijk geen BluRay 3D, en de meerprijs van A4 naar A6 is relatief klein).
Waarschijnlijk was ten tijde van je aanschaf deze A4 wel de meest logische keuze, maar dat is inmiddels dus wat achterhaald.
Tot slot SSD/HD: ik vind een 120GB SSD in combi met een (grote) HD wat overkill. Ik heb zelf een Crucial M4 van 64GB, waarvan slechts 15GB in gebruik. Wat je aan software op zo'n HTPC wilt installeren is heel beperkt. Ik zou dan of een kleinere EVO SSD nemen, of juist de HD weglaten en er een 250GB SSD inzetten. Ook daar kan je behoorlijk wat op kwijt, en je kunt er een fluisterstille bak van maken. Opslag van films/series kan eenvoudig op NAS of externe HDD, of gewoon van thuisnetwerk streamen vanaf een andere computer, dat gaat tegenwoordig allemaal erg simpel.
Waarom zou je een EVO nemen? Deze zijn nuttig in situaties waarin je een hoop IOPS gaat maken. Dat is hier absoluut niet aan de orde. Het weg laten van de HDD kan ik nog snappen met het oog op streaming, maar wat moet je dan in godsnaam nog met 250GB aan lokale, zeer snelle storage, terwijl je al je content op het netwerk of externe HDD plaatst? Het voegt imho helemaal niets meer toe dan, en dus kan je net zo goed een USB3-stick nemen met OpenElec erop. Dat maakt qua performance helemaal niets uit, is net zo stil, en aanzienlijk goedkoper. Zelfs als je per sé de 500,- van het budget wilt opmaken (wat naar mijn mening niet nodig is), zou ik aanzienlijk nuttigere investeringen kunnen bedenken dan een grote SSD.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
jswinkels schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 13:47:
[...]

Vandaag is er een nieuwe release van openELEC gekomen (3.2.3) meuk: OpenELEC 3.2.3

*O*

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:42
Het lijkt erop dat een A8 goedkoper wordt (één winkel geeft een hele lage prijs):

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-6500 Boxed€ 43,85€ 43,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 43,85

hopen dat het geen glitch is, dan kan het een vervanging worden van de A6 voor HTPC november 2013

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

jswinkels schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 13:47:
[...]

OPGELOST!!

Wat een geweldige update!

Blijft dus de CEC adapter over.

Het enige dat ik nog jammer vind is dat de kasten voor een HTPC zo groot zijn.

Wanneer we dit gaan vergelijken met een (bijvoorbeeld) Intel NUC, dan heb ik het idee dat er nogal wat ruimte over is in de kast. Kan dat nu niet kleiner?

Helemaal wanneer we uitgaan van een volledige OpenELEC besturing, dus in principe geen HDD (of ssd) nodig.

[ Voor 25% gewijzigd door CeesKees op 18-10-2013 15:08 ]

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
CeesKees schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 14:56:
[...]

OPGELOST!!

Wat een geweldige update!

Blijft dus de CEC adapter over.

Het enige dat ik nog jammer vind is dat de kasten voor een HTPC zo groot zijn.

Wanneer we dit gaan vergelijken met een (bijvoorbeeld) Intel NUC, dan heb ik het idee dat er nogal wat ruimte over is in de kast. Kan dat nu niet kleiner?

Helemaal wanneer we uitgaan van een volledige OpenELEC besturing, dus in principe geen HDD (of ssd) nodig.
Je kunt vrij klein gaan met HTPC's. Bijvoorbeeld een setup bouwen in een pricewatch: LC-Power LC-1320mi Dit zijn toch wel behoorlijk compacte kastjes. Echter zijn ze nog steeds groter dan bijvoorbeeld een Intel NUC. Het grote verschil is dat in die hele kleine Intel kastjes geen desktop, maar laptop hardware gebruikt wordt. Heeft voordelen qua grootte, maar is voor de rest eerder nadelig (duurder, minder snel en luidruchtiger door laptopkoeling).

Ik denk dat je voor een setup met desktop hardware (dus betaalbaar voor de doe-het-zelver) niet veel kleiner kan dan het formaat van bovenstaand kastje. Zelfs in dit formaat zijn er nogal wat beperkingen (voeding en koeling voornamelijk).
Bolletje schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 18:40:

Het aanbod van FM2+-moederborden is nog niet zo heel groot. Een goedkoop alternatief is de pricewatch: Gigabyte F2A88XM-D3H, een FM2+-moederbord. Die heeft echter geen uitgebreide audio-opties. Hij heeft nog wel een S/PDIF-uitgang.
Welke audio opties heb je nog meer nodig dan het bitstreamen van audio over Spdif (voor de wat oudere receiver) of HDMI (voor de wat nieuwere receiver)? Een beetje thuisbioscoopopstelling heeft toch minimaal een surround receiver en de HTPC voor in de slaapkamer maakt gebruik van de speakers van de TV in de slaapkamer (dus is enige vorm van audio kwaliteit weggegooid geld). Wat mij betreft geen reden meer om voor een FM2 socket te gaan ipv een FM2+ socket.

[ Voor 25% gewijzigd door jaapsander op 18-10-2013 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
jaapsander schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 15:27:
[...]

Je kunt vrij klein gaan met HTPC's. Bijvoorbeeld een setup bouwen in een pricewatch: LC-Power LC-1320mi Dit zijn toch wel behoorlijk compacte kastjes. Echter zijn ze nog steeds groter dan bijvoorbeeld een Intel NUC. Het grote verschil is dat in die hele kleine Intel kastjes geen desktop, maar laptop hardware gebruikt wordt. Heeft voordelen qua grootte, maar is voor de rest eerder nadelig (duurder, minder snel en luidruchtiger door laptopkoeling).

Ik denk dat je voor een setup met desktop hardware (dus betaalbaar voor de doe-het-zelver) niet veel kleiner kan dan het formaat van bovenstaand kastje. Zelfs in dit formaat zijn er nogal wat beperkingen (voeding en koeling voornamelijk).
:Y inderdaad. Daarbij zie ik ook niet altijd de meerwaarde van kleiner. In veel gevallen staat de HTPC toch netjes naast de DVD-speler, receiver etc. Ik zie dus zelf eigenlijk meer brood in een device dat dezelfde afmetingen en looks heeft als die hardware.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
kroegtijger schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 15:31:
[...]

:Y inderdaad. Daarbij zie ik ook niet altijd de meerwaarde van kleiner. In veel gevallen staat de HTPC toch netjes naast de DVD-speler, receiver etc. Ik zie dus zelf eigenlijk meer brood in een device dat dezelfde afmetingen en looks heeft als die hardware.
Wat dat betreft zitten wij wel op 1 lijn. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat iemand anders een andere mening heeft. Echter loop je gewoon tegen beperkingen aan qua technische mogelijkheden wanneer je klein wilt. Kleiner dan bovenstaand kastje gaat niet lukken zonder flinke beperkingen. Qua kleine behuizingen zou ik gaan voor:
- bovenstaand kastje en verwante modellen icm "zwakke" (laag tdp) hardware
- pricewatch: Streacom F1C Evo Zwart en verwante modellen
- pricewatch: In Win BM639B en verwante (passieve) modellen

Overigens moet ik wel zeggen dat ik gecharmeerd ben van de Silverstone behuizing uit de OP. Mooi formaat (vergelijkbaar met a/v apparatuur) en geborsteld aluminium (een man zijn favoriete kleur). Jammer van de 80mm casefans, maar daar wil ik nog wel een oogje voor dichtknijpen (en niet perse noodzakelijk met een goede CPU koeler en een wat ruimere luchtige A/V meubel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Wat betreft formaat. De Brix/NUC oplossingen laten weinig aan de fantasie over. Ook de allergoedkoopste systemen worden afgedekt door diverse mediaplayers. Juist de zelfbouwsystemen met een 'HiFi' behuizing lijken mij het interessantste.

Zelf loop ik ook al een tijdje te zoeken, maar wat te doen? Te denken valt aan XBMC, eventueel aangevuld met sabnzbd en sickbeard in een OpenElec systeem? Kan dat?

Een PC kan veel meer downloaden/decoden dan een NAS. Mijn Synology gaat met NZBGet echt niet harder dan ~2,5-3,5 MB/s terwijl 20 MB/s mogelijk is volgens UPC.. :+

Voor een HTPC lijkt me dat een betere insteek dan goedkope onderdelen verzamelen. IMO is stilte wel één van de belangrijkste eigenschappen, dus misschien een passief systeem?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Wat de behuizing aangaat ben ik zelf wat kritischer, maar je zult dit uiteraard af moeten zetten tegen hetgeen je eraan uit wilt geven. Deze Silverstone is een mooi compromis wat dat betreft imho. Hij kost niet de hoofdprijs, maar is ook niet het goedkoopste wat je kan vinden. Qua bouw-kwaliteit is de case prima in orde en ook het design is voldoende.
Het grote probleem met een case uit een iets hogere klasse is dat de prijs direct enorm omhoog schiet. Met het oog daarop en de hardware die erin moet komen lijkt me dit wel een van de beste keuzes qua case voor een BBG; het is uiteindelijk alleen maar een voorgestelde buid en iedere geinteresseerde kan natuurlijk prima zelf een case naar eigen smaak uitzoeken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
De A8-6500 is enkel bij één winkel voor een lage prijs. Dat lijkt me nog te risicovol om nu op te nemen; het gaat óf om een actie óf om een prijsfout.

De vierkante/kubus-modellen van Silverstone, zoals de SG05 en SG06, kunnen eventueel. Het is dan wel dat je een mITX-moederbord nodig hebt en er zijn nog geen FM2+ mITX-moederborden goed verkrijgbaar.

De LC-Power 1320mi heeft een matige voeding met inefficiënte AC-DC-adapter en matig DC-DC-bord. De Inwin behuizing werd de vorige keer door de meesten niet als mooi bestempeld (en volgens mij heeft die ook geen geweldige voeding) en de Streacom is vooral zeer klein. Daar kan bijv. geen 3,5"-schijf in.
Vandaar dat ik tot de ML04 kwam. Silverstone heeft bijv. ook de compacte pricewatch: Silverstone Milo ML05B in het assortiment; mITX-bord, maar dan moet je wel weer een SFX-voeding hebben en 2,5"-schijven. Dat schept te veel barrières.

Met de Silverstone ML04 hebben we denk ik een behuizing die bij de meesten in smaak zal vallen (door het strakke front), past bij veel andere apparatuur en voldoende uitbreidingsopties en aansluitingen biedt.

Een harde schijf kan worden weggelaten. Ik merk op dat er veel mensen zijn die andere manieren hebben om (externe harde schijf of NAS). Desondanks is het met dit systeem prima mogelijk om een harde schijf te installeren, zelfs meerdere. Dat zal dan ook zeker worden genoemd.

De ssd met een capaciteit van 120/128GB blijft wel, omdat een 64GB-model nauwelijks goedkoper is. Een goedkope degelijke 64GB ssd is de Crucial m4, die nog op ~70/75 euro zit. Een 840 EVO 120GB is daarmee nauwelijks duurder en naar mijn mening het extra geld meer dan waard.

Met deze veranderingen doorgevoerd ziet het systeem er als volgt uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Boxed€ 59,30€ 59,30
1Gigabyte F2A88XM-D3H€ 56,95€ 56,95
1Silverstone Milo ML04€ 71,30€ 71,30
1Samsung 840 EVO 120GB€ 86,95€ 86,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 359,93

Als randapparatuur/opties:
- CEC adapter (al zal ik mij hier nog even in moeten verdiepen, omdat ik niet zo'n ding heb)
- Harde schijf (WD Green 2TB/3TB)
- Logitech K400
- Andere mogelijkheden van besturing (?)

@ Sepp14, dat lijkt me meer iets voor een ander topic / eigen topic. De focus van dit topic ligt echt op het bbg-systeem. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dere12

dere12

Zo kom je al aan een mooi laag bedrag, een prima HTPC build wat mij betreft. Zeker met de nieuwe Open-Elec versie met AMD HD-audio support mis je niks meer tov Intel. En met een FM2+ bordje kun je in de toekomst naar Kaveri apu's switchen indien gewenst .

En tweakers die een 120GB ssd overkill vinden, kunnen die zonder problemen switchen voor een pricewatch: Kingston SSDNow V Series V300 60GB

Opties voor XBMC remote controls:
Motorola NYXBoard Hybrid
iOS remote control apps
Android remote control apps

[ Voor 53% gewijzigd door dere12 op 19-10-2013 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-08-2014
Wordt de Silverstone ML04 niet een erg luidruchtige oplossing met die 80mm fans vergeleken met de 120mm fans die de GD04 en GD05 hebben? Dan zou ik zelf wel voor de GD04 gaan omdat de optical drive dan mooier weggewerkt is.

En aangezien de PCI slots niet gebruikt hoeven te worden, is de Silverstone NT01-E passieve CPU cooler niet interessant tegenover de Scythe Shuriken?

Ik vind het formaat natuurlijk belangrijk, maar ik wil toch echt wel dat mijn HTPC ook stil is...

Bedankt voor de guide verder!

[ Voor 15% gewijzigd door Ecco op 19-10-2013 16:39 ]

It's over between me and words. I'd love to stick around and exploit them each, but it's all becoming quite predictable. Eventually, they will all be used and I'd have to come up with fake words and that would be way too cnoofy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtdeuce
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-09 11:39
Gaaf, ik heb erg uitgekeken naar een nieuwe HTPC BBG :)

Misschien is het een idee om ook IR receivers te behandelen in de guide? Flirc is bijvoorbeeld een vrij populaire. Verder zou ik graag lezen hoe het nou zit met moederbord-headers, en hoe je een HTPC met je afstandsbediening op stand-by krijgt (dat schijnt nogal eens een issue te zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webbier
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 31-08 13:14
Ecco schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 16:30:
Wordt de Silverstone ML04 niet een erg luidruchtige oplossing met die 80mm fans vergeleken met de 120mm fans die de GD04 en GD05 hebben? Dan zou ik zelf wel voor de GD04 gaan omdat de optical drive dan mooier weggewerkt is.

En aangezien de PCI slots niet gebruikt hoeven te worden, is de Silverstone NT01-E passieve CPU cooler niet interessant tegenover de Scythe Shuriken?

Ik vind het formaat natuurlijk belangrijk, maar ik wil toch echt wel dat mijn HTPC ook stil is...

Bedankt voor de guide verder!
Er zitten nog geen fans bij de case. Ik heb er zelf 2 noctua's bij gezet en de kast is onhoorbaar, zelfs wanneer ik het geluid uit heb staan. De case staat dan wel onder mijn tv, op ongeveer 3 meter afstand van mijn bank. Als processor koeling heb ik een big shuriken rev 2B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-08-2014
webbier schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 11:25:
[...]

Er zitten nog geen fans bij de case. Ik heb er zelf 2 noctua's bij gezet en de kast is onhoorbaar, zelfs wanneer ik het geluid uit heb staan. De case staat dan wel onder mijn tv, op ongeveer 3 meter afstand van mijn bank. Als processor koeling heb ik een big shuriken rev 2B.
Ah super... dat klinkt een stuk positiever dan de verhalen die ik hoor over de GD04. Blazen je fans dan op volle snelheid of gebruik je een fan controller of zo?

It's over between me and words. I'd love to stick around and exploit them each, but it's all becoming quite predictable. Eventually, they will all be used and I'd have to come up with fake words and that would be way too cnoofy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dere12

dere12

Kun je die Noctua's in een Pricewatch link hier plaatsen? Dan kan Bolletje ze meenemen bij accessoires voor deze BBG!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Er zijn wel meer van die koelers. Scythe heeft er ook een serie (Gentle Typhoon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtdeuce
Senor Sjon schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 14:44:
Er zijn wel meer van die koelers. Scythe heeft er ook een serie (Gentle Typhoon).
En Slipstreams; een goed compromis tussen luchtverplaatsing en geluidsproductie imo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dere12

dere12

V_Lichtenberg schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 16:14:
[...]

En Slipstreams; een goed compromis tussen luchtverplaatsing en geluidsproductie imo :)
Welke Fans zouden jullie adviseren voor deze BBG? Ik ken de merken, maar niet de prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Tsja, volgens mij kan je niet echt een buil vallen aan die dingen als je dat in ogenschouw neemt.
SilentPCReview is altijd erg uitgebreid:
http://www.silentpcreview.com/Scythe_Fans_2013
http://www.silentpcreview.com/Fan_Roundup_7
http://www.silentpcreview.com/article63-page2.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtdeuce
dere12 schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 18:32:
[...]
Welke Fans zouden jullie adviseren voor deze BBG? Ik ken de merken, maar niet de prestaties.
Pardon, ik kom er net achter dat Slipstreams niet in 80mm komen; een maat die de meeste kasten die hierboven genoemd zijn, hanteren. Ik heb zelf deze: pricewatch: Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm. De Gentle Typhoon-serie lijkt een soort opvolger te zijn van de Slipstreams. Komen in diverse rotatiesnelheden, maar helaas niet in 80mm.

Noctua werd eerder ook al genoemd: pricewatch: Noctua NF-R8-1800, 80mm

De Slipstream die ik hier noem, produceert 10 dB, wat de Noctua ook doet. Om dat te kunnen horen, moet je echt je best doen :p

Verder verplaatsen beide fans ongeveer evenveel lucht, dus in principe is de Noctua zeker de moeite waard om in te zetten als je case fanholes bevat.
Bolletje schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 23:38:
De vierkante/kubus-modellen van Silverstone, zoals de SG05 en SG06, kunnen eventueel. Het is dan wel dat je een mITX-moederbord nodig hebt en er zijn nog geen FM2+ mITX-moederborden goed verkrijgbaar.

De LC-Power 1320mi heeft een matige voeding met inefficiënte AC-DC-adapter en matig DC-DC-bord. De Inwin behuizing werd de vorige keer door de meesten niet als mooi bestempeld (en volgens mij heeft die ook geen geweldige voeding) en de Streacom is vooral zeer klein. Daar kan bijv. geen 3,5"-schijf in.
Vandaar dat ik tot de ML04 kwam. Silverstone heeft bijv. ook de compacte pricewatch: Silverstone Milo ML05B in het assortiment; mITX-bord, maar dan moet je wel weer een SFX-voeding hebben en 2,5"-schijven. Dat schept te veel barrières.
Ik begrijp de redenatie volkomen, maar ik zou er toch in ieder geval een noot van maken dat, mocht je geen harde schijf (of slechts een 2,5" schijf) willen nemen, je ook naar andere kasten kan kijken. Dat daar vervolgens consequenties aan vast zitten mbt voeding en beschikbaarheid FM2 moederborden, dat is dan aan de koper. Ik kan me voorstellen dat je in principe zoveel mogelijk barrières weg wil hebben voor het gros van de lezers, maar het aantal mensen dat een netwerk-streamer wil bouwen, is denk ik niet gering.

[ Voor 46% gewijzigd door wtdeuce op 20-10-2013 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger

De ssd met een capaciteit van 120/128GB blijft wel, omdat een 64GB-model nauwelijks goedkoper is. Een goedkope degelijke 64GB ssd is de Crucial m4, die nog op ~70/75 euro zit. Een 840 EVO 120GB is daarmee nauwelijks duurder en naar mijn mening het extra geld meer dan waard.
Of het 't geld waard is, is natuurlijk volledig afhankelijk van wat je met het systeem uiteindelijk wilt gaan doen. Zoals gezegd, bouw je iets voor een OpenElec-systeem, dan heb je zelfs geen SSD nodig, en kan je prima af met een USB3-stick als boot-device. Kies je voor Windows, dan is een 120GB SSD volledig logisch, maar vind ik het wel zo netjes om dan ook even te wijzen op bijkomende licentie-kosten.
Als randapparatuur/opties:
- CEC adapter (al zal ik mij hier nog even in moeten verdiepen, omdat ik niet zo'n ding heb)
Daar valt weinig in te verdiepen. HDMI-kabel van de TV/Receiver in de CEC-adapter, vanaf de adapter met HDMI door naar je HTPC, en daarnaast ook met USB naar de HTPC. Wat software zorgt voor de uiteindelijke gewenste gevolgen bij het gebruik van de remote. Kinderlijk eenvoudig, maar heel erg plezierig (overigens snap ik nog niet helemaal waarom deze functionaliteit door geen enkele fabrikant van videokaarten wordt toegepast. Het zou een grote meerwaarde zijn imho)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
V_Lichtenberg schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 03:51:
Gaaf, ik heb erg uitgekeken naar een nieuwe HTPC BBG :)

Misschien is het een idee om ook IR receivers te behandelen in de guide? Flirc is bijvoorbeeld een vrij populaire. Verder zou ik graag lezen hoe het nou zit met moederbord-headers, en hoe je een HTPC met je afstandsbediening op stand-by krijgt (dat schijnt nogal eens een issue te zijn).
Dit is inderdaad ook een goed punt. Helaas zijn er nog niet echt ideale oplossingen beschikbaar. Bijna alle IR ontvanger (en de CEC oplossing) werken via USB. Dit betekent dat het prima mogelijk is om de HTPC in en uit standby te halen, maar dat het opstarten wanneer de HTPC volledig uit is geweest op die manier niet mogelijk is.

Veel behuizingen met ingebouwde IR ontvanger kunnen dit wel omdat deze op de pwrbtn header op het moederbord zijn aangesloten en hun spanning direct van de voeding krijgen en niet via USB (voorbeeld pricewatch: Epsilon EC-HTPC-1)

Eigenlijk wanneer je perse je HTPC aan wilt zetten met je afstandsbediening, dan kom je niet onder een bovenstaande oplossingen uit (of goed zijn in elektrotechniek en zelf wat solderen).

De LC-Power 1320mi heeft een matige voeding met inefficiënte AC-DC-adapter en matig DC-DC-bord. De Inwin behuizing werd de vorige keer door de meesten niet als mooi bestempeld (en volgens mij heeft die ook geen geweldige voeding) en de Streacom is vooral zeer klein.
Overigens heeft de Inwin behuizing juist een prima voeding (hoewel inderdaad niet een heel mooi kastje).

[ Voor 15% gewijzigd door jaapsander op 21-10-2013 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 20:21
Net een mailtje van azerty. Die A8 is idd een prijsfout dus.
Beste meneer ...,

U heeft bij ons een order geplaatst met hierin een AMD Black Edition AMD A serie A8-6500 / 3.5 GHz processor

Helaas is gebleken dat het artikel niet goed gekoppeld heeft gestaan op onze website in de periode dat u het artikel in uw order heeft geplaatst.

Dit product had een verkeerde prijskoppeling, en stond dus voor een veel te lage prijs op de website.

Wij hebben op onze website meer dan 100.000 artikelen, die elke nacht automatisch geüpdate worden. Helaas komt het soms voor dat hier fouten inzitten omdat de leverancier ons geen correct bestand aanbiedt. Het is voor ons onmogelijk om al deze producten elke dag te controleren en daardoor komt het jammer genoeg voor dat er soms een aantal producten tussen door glippen. Wanneer wij hier achter komen proberen wij de klant hier altijd zo snel mogelijk van op de hoogte te brengen en dit ook aan te passen.

De juiste en werkelijke prijs voor dit artikel is € 98,89 incl. btw.

De prijs zoals op onze site even gestaan heeft is zo afwijkend van de marktconforme prijs, dat we kunnen spreken van een ‘kennelijke fout’.

Ik wil graag benadrukken het zeker niet onze insteek is om klanten op deze manier te lokken, dus door producten extreem laag aan te prijzen en deze later weer in te trekken. Daar hebben wij maar ook u niets aan.

Ik wil u graag een aantal mogelijke oplossingen aanbieden;

- we bieden u de AMD Black Edition AMD A serie A8-6500 / 3.5 GHz processor voor 93,- euro incl. btw, en met gratis verzenden

- we kijken met u naar een alternatief rondom de prijsklasse die u had georderd, dus rondom de 44 euro.

- we annuleren de order, en crediteren per ommegaande het eventueel betaalde bedrag

Met welgemeende excuses voor het ongemak en de prijsfout, hoop ik u hiermee een oplossing aangeboden te hebben, en zie uw reactie graag tegemoet,

Met vriendelijke groet,

Naam medewerker

Account manager

[ Voor 0% gewijzigd door Bolletje op 21-10-2013 17:40 . Reden: Naam even weggehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

NE5Freak schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 11:30:
Net een mailtje van azerty. Die A8 is idd een prijsfout dus.

[...]
Goh, verrassend....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
jaapsander schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 09:35:
[...]

Dit is inderdaad ook een goed punt. Helaas zijn er nog niet echt ideale oplossingen beschikbaar. Bijna alle IR ontvanger (en de CEC oplossing) werken via USB. Dit betekent dat het prima mogelijk is om de HTPC in en uit standby te halen, maar dat het opstarten wanneer de HTPC volledig uit is geweest op die manier niet mogelijk is.

Veel behuizingen met ingebouwde IR ontvanger kunnen dit wel omdat deze op de pwrbtn header op het moederbord zijn aangesloten en hun spanning direct van de voeding krijgen en niet via USB (voorbeeld pricewatch: Epsilon EC-HTPC-1)

Eigenlijk wanneer je perse je HTPC aan wilt zetten met je afstandsbediening, dan kom je niet onder een bovenstaande oplossingen uit (of goed zijn in elektrotechniek en zelf wat solderen).
:Y inderdaad, met 1 kleine uitzondering, namelijk dat als je moederbord wel wake-up-on-USB ondersteund vanuit S5-mode (volledig uit), dat het dan wel kan. Deze borden zijn echter dermate zeldzaam (want amper vraag naar) dat het geen echt noemenswaardige oplossing biedt. Het is meer iets voor de volledigheid ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtdeuce
kroegtijger schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 15:09:
Deze borden zijn echter dermate zeldzaam (want amper vraag naar) dat het geen echt noemenswaardige oplossing biedt.
offtopic:
Zo vreemd vind ik dat; de kans is toch aanzienlijk dat mATX- en ITX moederborden binnen HTPC systemen ingezet worden? En zoveel productiekosten kan het toch ook weer niet met zich meebrengen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
V_Lichtenberg schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 16:06:
[...]

offtopic:
Zo vreemd vind ik dat; de kans is toch aanzienlijk dat mATX- en ITX moederborden binnen HTPC systemen ingezet worden? En zoveel productiekosten kan het toch ook weer niet met zich meebrengen? :?
De Markt van zelfgebouwde HTPC systemen is niet zo heel groot. Ook zitten in HTPC systemen vaak de wat goedkopere moederborden (itt bijvoorbeeld gamesystemen) en zijn vaak dus ook veel minder luxe. Al met al is het niet heel rendabel om specifiek iets voor HTPC moederborden te ontwerpen. Dit maakt het overigens wel zuur voor de HTPC enthousiasteling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
En veel moederborden hebben wel een IR-header.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
V_Lichtenberg schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 16:06:
[...]

offtopic:
:N de HTPC-markt stelt in verhouding niets voor. Dergelijke borden (en met name chipsets) worden veel meer ontwikkeld met het oogmerk van kantoor-automatisering, en daar heb je dit immers totaal niet nodig.
Daarnaast zal dit naar mijn mening binnen niet al te lange tijd ook wel weer opgelost worden. Zo heel ingewikkeld zal het denk ik niet zijn om de CEC-adapter zo te modificeren dat je ook een "echte" power-on kan doen via de powerswitch, zoals dat ook bij interne devices het geval is.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roger1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-09 12:41
Welke USB sticks zouden geschikt zijn om OpenElec te draaien? En kan deze dan ook intern worden aangesloten of 'hangt' die dan altijd uit je kast?

Vind zelf dit een goedkope oplossing van 40,90euro.
Sandisk ReadyCache Solid State Drive 32GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
roger1984 schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 16:31:
Welke USB sticks zouden geschikt zijn om OpenElec te draaien? En kan deze dan ook intern worden aangesloten of 'hangt' die dan altijd uit je kast?

Vrijwel elke 8GB USB3-stick zou al wel volstaan. Je zou eventueel 16GB kunnen nemen, maar is niet echt noodzakelijk. Je kan m extern prikken op de achterkant, of uiteraard even een header-kabeltje halen waarmee je m rechtstreeks op de header van je mobo kan prikken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

roger1984 schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 16:31:

Het hoeft natuurlijk niet perse flink uit de behuizing uit te steken. Er zijn ook van die lekkere korte stickjes.

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagemedium/1327048780.jpeg

[ Voor 12% gewijzigd door hardware-lover op 22-10-2013 12:47 . Reden: link toegevoegd ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
hardware-lover schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 23:49:
[...]

Het hoofd natuurlijk niet perse flink uit de behuizing uit te steken. Er zijn ook van die lekkere korte stickjes.

[afbeelding]
of zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: http://image.allekabels.nl/image/1164170-0/pinheader-19p-naar-usb-3.0-verloopstekker-kleur-blauw.jpg

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Misschien ook een idee om wat over het OS te schrijven? Draai je alleen openelec, dan is een (intern) USB stickje prima. Iets als XBMCbuntu zal ook al wel op een wat snellere USB stick kunnen draaien. Maar afhankelijk van de taken die je vooral met je HTPC doet kan een SSD ook een voordeel bieden. Met als extreem voorbeeld, Windows gebruik, met multitasken (surfen, downloaden+parren+rarren, streamen enz).

Volgens mij is het ook al eerder genoemd, maar misschien is het wel goed om even te definiëren wat je precies met de HTPC gaat doen. Vooral qua storage kunnen er grote verschillen in zitten afhankelijk van het gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Een helder uitleg van de taken is wat lastiger uit te leggen, omdat dat afhankelijk is met welke intentie de gebruiker hem koopt. Je kan hem inderdaad puur voor het afspelen van media gebruiken, maar zoals je zelf aangeeft dus ook voor andere werkzaamheden zoals het downloaden van conten.t

De htpc kan in principe nog op twee vlakken vooral worden aangepast door de gebruiker:
- het type OS dat gebruikt wordt; OpenELEC, Windows of andere opties
- de opslagmedia; afhankelijk van bovenstaande, maar o.a. dus een usb-stick, ssd en harde schijf.

Mijn idee is om het risico te beperken en derhalve de htpc standaard wel met een ssd uit te rusten. Dan is het namelijk nog steeds mogelijk om elke variant van het OS er op te installeren. Uiteraard kan er wel genoemd worden dat in het geval van enkel het afspelen van media, OpenELEC dan een goede keuze is en dat je dan ook uit de voeten kan met enkel een simpele usb-stick.

Er zal genoemd worden dat er ook vele andere behuizingen te koop zijn (met enkele voorbeelden erbij, zoals die Epsilon). Ook zal daarbij uitdrukkelijk worden vermeldt dat men dan moet opletten wat betreft het plaatsen van opslagmedia, moederborden (mITX, mATX) en voedingen (sommige behuizingen vereisen een PicoPSU of SFX-voeding).

De doelgroep van de htpc-bbg is denk ik al op een wat hoger niveau dan de lezers van de andere bbg's en weet daarom ook al meer wat men wil bereiken met de htpc. De mensen die enkel een apparaat willen hebben om af en toe een filmpje te kijken zullen wellicht eerder naar een kant-en-klare mediaspeler kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Een BBG gaat in dat opzicht imho ook nooit ideaal worden; er wordt namelijk uit gegaan van hardware, wat eigenlijk als laatste aan bod zou moeten komen. De normale weg om te volgen is gebruiker-->uit te voeren taken-->software-->hardware; de gebruiker dient centraal te staan, omdat een systeem dat niet geaccepteerd wordt door de gebruiker waardeloos is. Vervolgens ga je kijken naar welke taken die gebruiker gedaan wilt hebben, welke software daarvoor nodig is, en tot slot welke hardware daarvoor dan geschikt is.
Als we nu in 1x alle voorgaande stappen gaan overslaan, dan is het eind-station, namelijk de hardware, automatisch hooguit niet meer dan een indicatie van de hardware die er geschikt voor zou kunnen zijn. Het lijkt me zinvol om even duidelijk te vermelden dat het absoluut niet meer dan een indicatie is uitgaande van een aanname van manier van gebruiken, voordat er mensen blind op de BBG af gaan en vervolgens ofwel veel te veel in huis halen (en dus meer uitgeven dan nodig), of die met te weinig zitten en ongelukkig worden van hun HTPC-beleving.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
kroegtijger schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 14:08:
[...]
FM2+ is daarmee de logische keuze, en dan kom je dus als eerste bij een A6 uit (de A4 op Trinity en Richland ondersteunen namelijk geen BluRay 3D, en de meerprijs van A4 naar A6 is relatief klein).
Waar heb je dat kunnen vinden, ik zie het zo snel nergens.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
Goedemorgen,

Zelf houd ik dit topic nauwlettend in de gaten en wil daarmee ook een bijdrage leveren bij het samenstellen van dit systeem.
Bolletje schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 20:56:
Een helder uitleg van de taken is wat lastiger uit te leggen, omdat dat afhankelijk is met welke intentie de gebruiker hem koopt. Je kan hem inderdaad puur voor het afspelen van media gebruiken, maar zoals je zelf aangeeft dus ook voor andere werkzaamheden zoals het downloaden van content.
Bovenstaande klopt als een bus, zelf wil ik deze versie gaan gebruiken voor de reguliere HTPC taken (downloaden, afspelen media).
Komt waarschijnlijk door het perspectief, maar wat mij dus ook relevant lijkt zijn uitbreidingsmogelijkheden of additionele taken van een HTPC "dat ding staat er toch, laten we er alles van benutten".

Wat kunnen we nog meer van dit systeem verwachten terwijl hij m'm series download/afspeelt?

Persoonlijk wil ik ook een game hosten (Minecraft) met een teamspeak server erbij. Wellicht als ik toch bezig ben wat plugins proberen + site oid, gewoon omdat het zou kunnen.

Ook wil ik mij wagen aan het installeren van een tuner om deze aan te sluiten aan de kabel. Daar is een ander topic voor, maar het zou wel mooi zijn dat er rekening gehouden worden met dit soort type mogelijke uitbreidingen. Rekening ermee houden hoeft tenslotte niet perse ten koste te gaan van het budget.

Terwijl ik dit typ rust mij wel persoonlijk de vraag "hoe ver wil je gaan". Je kunt er ook een PLEX servertje van maken, trekt hij het dan als er 20 man op aanloggen die je privé spul willen bekijken?

Nu kan daar uiteraard nooit een concreet antwoord op gegeven worden. Maar enigszins een verwachting van worden geschetst hoe zwaar het systeem het heeft om de taken uit te voeren waar hij voor is opgezet.

Als ik een aantal sites bezoek lees ik dat HTPC's vroeger ook al in elkaar werden gezet en prima werkten met dat spul van toen. Het enige wat het verschil is, is het OS en de resolutie die hij op het scherm moet tonen. Omdat ik zelf nooit een dergelijke (HT)PC in elkaar heb gezet met deze taken, weet ik niet wat ik ervan mag verlangen.

Het gebruik van een HTPC naast de "basis taken" is misschien iets dat je kunt peilen onder Tweakers en Gebruikers d.m.v. een poll "Waar gebruik jij je HTPC nog meer voor?".
Mijn idee is om het risico te beperken en derhalve de htpc standaard wel met een ssd uit te rusten. Dan is het namelijk nog steeds mogelijk om elke variant van het OS er op te installeren.
Dat is dus alleen het geval wanneer je wilt booten vanaf USB.
Naar mijn idee is een HTPC gemaakt om 24/7 aan te kunnen staan en dit zo zuinig mogelijk te doen (pro SSD).

Maar ik vind het een flinke aanname om te denken dat iedereen wel een NAS heeft staan en dat gaan koppelen met deze toekomstige HTPC.

Wat ik nu ga zeggen is ook een aanname, maar daar durf ik wel er op te rekenen dat als zo'n HTPC data kan opslaan, deze niet alleen de laatste series zal bevatten. Denk aan (dierbare) foto's, filmpjes, wellicht maar meteen wat documentatie dat is ingescand.

Als je SDD als optioneel er namelijk bij zet ben je ook goedkoper uit.

SSD is sowieso duurder en minder data opslag=NAS nodig of onveilig 1x 1TB disk erin. Een knappe NAS kost ook tegen de 150 euro aan en moet er maar net ook disks in zitten wat ook niet altijd het geval is.

2x goede opslag ben je ongeveer net zoveel kwijt als 1 SSD maar dat NAS verhaal kun je dus weg halen.

Lang verhaal kort, HTPC standaard 2x HDD in RAID.
HTPC optioneel 1x SSD omdat gebruiker een NAS heeft.
De doelgroep van de htpc-bbg is denk ik al op een wat hoger niveau dan de lezers van de andere bbg's en weet daarom ook al meer wat men wil bereiken met de htpc. De mensen die enkel een apparaat willen hebben om af en toe een filmpje te kijken zullen wellicht eerder naar een kant-en-klare mediaspeler kijken.
Ja en nee, niet iedereen leest de BBG, maar zoekt hem even gauw op wat er voor het laatst is aangeraden en koopt dat dan (het "zoontje, neefje, buurmeisje heeft verstand van computers, die zet m wel in elkaar" verhaal). Zelfs online webshops houden jullie in de gaten en zetten het erbij dat het van de BBG komt van Tweakers. Daarnaast vergeleken met het in elkaar zetten en het uiteindelijk opzetten van een HTPC vind ik het in elkaar zetten kinderspel en opzetten de rocketscience.

Er zal weinig over nagelezen worden waarom de keuzes zijn gevallen op bepaalde onderdelen of de achterliggende gedachten.

[ Voor 1% gewijzigd door Fore! op 24-10-2013 08:38 . Reden: Zinnen aangepast die bijna allemaal beginnen met "Daarnaast" :+) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
2x HDD in Raid in een HTPC? Het is een HomeTheatre PC. Dus zo stil mogelijk. Een kolonie harde schijven gaat dat niet zijn. IMO is een HTPC een afspeelapparaat en geen backup voor foto's, gescande documenten, etc.
Mijn plasje:
  • Géén NUC/Brix/Zotac formaat, die zijn gewoon te koop en zijn imo niet echt nuttig in een BBG (maar wel als alternatief voor een HTPC tonen?). De beste afmeting lijkt mij hifi breedte.
  • Stilte, het liefs zo min mogelijk draaiende delen. Als er geen casefans nodig zijn, des te beter.
  • Zuinigheid, zowel idle als load. Zuinigheid betekent een laag verbruik en dus minder warmte.
  • 4k mogelijkheid?
  • Als een processor goed alles af kan spelen, dan kan hij ook sabnzbd/sickbeard/couchpotatoe draaien. Evt in combinatie met een eigen USB3.0? HD of NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
Jouw opmerking geeft mij het gevoel dat je wel erg vluchtig over m`n post hebt heen gelezen en er niet over nagedacht hebt.

Want wat is nou makkelijker dan al je spulletjes op je HTPC gereed staat? Nee moet je aparte NAS voor kopen.. Nou lekkere investering weer. Net een HTPC in huis, mag er een NAS bijkopen incl. disks.
En hoe zuinig is mijn NAS dan? Want die moet ook aanstaan in de tussentijd dat ik het e.e.a. download/afspeel, en die moet ik ook weer ergens en plekje in huis..

Dat jij je HTPC graag alleen hebt aanstaan om filmpje te kijken, betekent toch niet dat dit alles is wat hij moet kunnen doen? Dat kun je ook meenemen in je argument zuinigheid.
Met zo'n HTPC met tuner kan ik namelijk m`n NAS en m`n Cisco recorder vervangen. En ik heb er dubbel zoveel plezier van omdat hij meer doet dan films afspelen en downloaden.
Zet m`n Foto's filmpjes op PLEX en roep m`n familie en vrienden dat ik wat leuks heb om te delen.
Want dat kan m`n HTPC tenslotte ook.
Hoeft m`n persoonlijke spulletjes nu niet meer te delen op Facebook waar ik maar weer moet opletten met wie ik wel en niet dingen deel. En ook wat Facebook met m`n foto's doet..

Dan is het dus helemaal geen slecht idee om je HTPC als NAS te gebruiken. Als je gaat voor zuinigheid kun je beter 1 systeem aan hebben staan dan 2 (in mijn geval 3) lijkt me?

Mijn hele punt van m'n post is ook dat we niet moeten aannemen dat iedereen alles al het e.e.a. in huis heeft.
Maar dat we ook daarmee een HTPC kunnen samen stellen die wellicht ook punten dekt die jij nu opnoemt.

SSD is stiller dan HDD, klopt. Maar dat betekent niet dat een HDD enorm veel lawaai maakt.
M`n Cisco recorder van Ziggo zit ook geen SSD in, maar heb hem nog niet horen ratelen toen hij een serie opnam of afspeelde.

Is dat niet van deze tijd? Apparaat dat zoveel mogelijk dingen kan?

(Kan niet wachten op google glass op sterkte... Bril, horloge en smartphone in 1).

[ Voor 8% gewijzigd door Fore! op 24-10-2013 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Mijn NAS staat 24/7 aan, een HTPC niet. Zo kan je ervoor kiezen om de dingen die geluid maken elders neer te zetten. Ik heb mijn NAS ook nog in mijn tv-meubel staan, maar die fungeert een beetje als klankkast. Als ik geen vloerverwarming had, dan was de NAS al lang ergens in een donker hoekje verdwenen. Alleen de meeste NASsen (heb zelf een DS411) halen niet erg hoge snelheden met herstellen van rar's e.d. Mijn download gaat niet harder dan 35 Mb, terwijl ik een 200 Mb lijn heb.

Jij zoekt eerder een soort all-in one die toevallig bij je TV staat. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:27
Ik ben het met Senor Sjon eens: De trend is toch dat tweakers een centrale opslag hebben, die ook voor veel meer wordt gebruikt dat opslag media. Rieshjart, we gaan dus ook niet voor NAS / HTPC gelijktijdig aankopen, de NAS heb ik al en die staat altijd aan. HTPC gaat aan als ik iets wil bekijken op de tv beneden. Voor mij is dus opslag in de HTPC niet van toepassing. Uiteraard zijn er veel verschillende mogelijkheden hierbij en zou je bijna 2 BBG's kunnen hebben: lean & mean mediaspeler en meer een all-in-one pc die zo stil mogelijk is?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
kroegtijger schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 21:35:
Een BBG gaat in dat opzicht imho ook nooit ideaal worden; er wordt namelijk uit gegaan van hardware, wat eigenlijk als laatste aan bod zou moeten komen. De normale weg om te volgen is gebruiker-->uit te voeren taken-->software-->hardware; de gebruiker dient centraal te staan, omdat een systeem dat niet geaccepteerd wordt door de gebruiker waardeloos is. Vervolgens ga je kijken naar welke taken die gebruiker gedaan wilt hebben, welke software daarvoor nodig is, en tot slot welke hardware daarvoor dan geschikt is.
Als we nu in 1x alle voorgaande stappen gaan overslaan, dan is het eind-station, namelijk de hardware, automatisch hooguit niet meer dan een indicatie van de hardware die er geschikt voor zou kunnen zijn. Het lijkt me zinvol om even duidelijk te vermelden dat het absoluut niet meer dan een indicatie is uitgaande van een aanname van manier van gebruiken, voordat er mensen blind op de BBG af gaan en vervolgens ofwel veel te veel in huis halen (en dus meer uitgeven dan nodig), of die met te weinig zitten en ongelukkig worden van hun HTPC-beleving.
Ik zou ook beginnen met een inleidend stukje waarbij een scenario wordt beschreven. In het geval van een SSD met lokale storage in de vorm van een HDD. Kun je prima een scenario schetsen waarbij je Windows draait en geen NAS thuis hebt staan voor centrale storage. Heb je bijvoorbeeld wel een NAS, dan kun je de HDD weg laten en optioneel voor een kleinere behuizing kiezen. Zelfde met het OS. Kort inleidend stukje voor hoe de HTPC op dit moment gebruikt wordt en een korte toelichting per onderdeel bij welk scenario je een ander onderdeel zou kiezen (kan echt heel kort) en je hebt een veel vollediger beeld.

Overigens zou ik echt niet uitgaan van de expertise van de lezer. Het niveau van HTPC geïnteresseerden ligt waarschijnlijk wel iets hoger dan de gemiddelde Game-pc geïnteresseerde, maar lang niet op het niveau waarbij weloverwogen keuzes gemaakt kunnen worden tussen bovenstaande variabelen. Dit baseer ik op mijn ervaring in HTPC aanschaf topics.

@The_Mask
Trinity A4-5300/A6-5400K supports Frame packing 3D video format, but does not support MVC decode, whence stuttering
http://www.avsforum.com/t...buyers-guide-anandtech/30

Hier wordt ook getest op pagina 2 dat een A6 wel bluray 3d af kan spelen.

@hierboven
Aan jullie discussie kun je al zien dat de functies die een HTPC moet vervullen nogal verschillend kan zijn. En dan is iets als gamen nog niet eens in de discussie geslopen. Daarom lijkt het mij handig om een profiel te schetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Gamen is niet HTPC. De naam blijft Home Theatre = Thuisbioscoop. Daar valt gamen niet onder. Leuk als het kan en je kan met gemak oudere titels draaien op een modern apparaat, maar het hoeft niet. Als het apparaat standaard BT heeft en/of USB dan kan je bijna elke controller aansluiten. Of een draadloos tobo combi. Kan je Starcraft 1 ofzo spelen op je TV. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dere12

dere12

Senor Sjon schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 10:59:
Gamen is niet HTPC. De naam blijft Home Theatre = Thuisbioscoop. Daar valt gamen niet onder. Leuk als het kan en je kan met gemak oudere titels draaien op een modern apparaat, maar het hoeft niet. Als het apparaat standaard BT heeft en/of USB dan kan je bijna elke controller aansluiten. Of een draadloos tobo combi. Kan je Starcraft 1 ofzo spelen op je TV. :D
Mee eens, tweakers kunnen met de BBG als basis eenvoudig het systeem upgraden met een A8 of A10 apu en eventueel 2x4GB geheugen kiezen als ze ook zwaardere games willen kunnen spelen. Maar in de basis is het mediacenter en download gebruik met een keuze qua opslag uit USB en/of SSD en optioneel een HDD als een NAS niet aanwezig is. Volgens mij heeft Bolletje het op hoofdlijnen ook zo geschreven in zijn laatste post.

Een HTPC kan echter dermate veelzijdig worden gebruikt dat we met een BBG nooit voor iedereen de ideale build kunnen adviseren. Daarvoor hebben we op GoT diverse topics lopen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
En ik ben het helemaal eens met jullie hierboven, maar het feit blijft dat iedereen z'n HTPC (mediacenter is zelfs een nog ruimer begrip) anders gebruikt. Daarom is het naar mijn mening slim om in ieder geval aan te geven waar deze setup voor geschikt is. En wat alternatieve onderdelen bij verschillende taken.

Waar dit topic in ieder geval niet op uit moet draaien is een discussie wat iemand wel of niet HTPC gebruik vindt, aangezien daar geen vaste regel voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Doordat consoles al 7-8 jaar oud zijn, is een HTPC geschikt voor veel meer spellen dan je denkt, vooral als je de eye-candy in toom houdt. Intel en AMD hebben grote stappen gemaakt met de IGP.

http://www.techpowerup.co...4770K_Haswell_GPU/20.html
De benches zijn meestal met AA en redelijk hoge details. Zit je wat verder van de TV, dan moeten hogere FPS wel mogelijk zijn (althans, in mijn ervaring) als je detail terugschroeft. En dan nog zijn dit voornamelijk 2012 titels die erg zwaar zijn. Er zijn hele volksstammen die op laptops gamen met een mindere IGP.

http://www.notebookcheck....raphics-4600.98956.0.html
Deze site gebruik ik meestal om te vergelijken. Op gemiddeld vaak goed speelbaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Señor Sjon op 24-10-2013 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dere12

dere12

Waar dit topic in ieder geval niet op uit moet draaien is een discussie wat iemand wel of niet HTPC gebruik vindt, aangezien daar geen vaste regel voor is.
Goed punt en inderdaad prima te ondervangen door in de BBG intro dit toe te lichten.

Ik realiseer me net ook dat door de trend bij leveranciers en gebruikers naar compactere cases de scheidslijn met HTPC/Homeserver cases steeds dunner wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Senor Sjon schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 11:39:
Doordat consoles al 7-8 jaar oud zijn, is een HTPC geschikt voor veel meer spellen dan je denkt, vooral als je de eye-candy in toom houdt. Intel en AMD hebben grote stappen gemaakt met de IGP.
De stelling dat een HTPC per definitie geschikt is voor een bepaalde taak die niet HTPC-gerelateerd is (in dit geval dus games) lijkt me nogal onzinnig; je hebt met de term HTPC namelijk alleen maar een type device gedefinieerd, maar totaal niet wat voor hardware je erop toepast. Neem je een E350, dan is het geen feest om daar je games op te moeten draaien bijvoorbeeld. Een Raspberry Pi is in principe zelfs een mini-HTPC, dus waarom je dan ooit tot de conclusie komt dat games op een HTPC kunnen is me een groot raadsel.
http://www.techpowerup.co...4770K_Haswell_GPU/20.html
De benches zijn meestal met AA en redelijk hoge details. Zit je wat verder van de TV, dan moeten hogere FPS wel mogelijk zijn (althans, in mijn ervaring) als je detail terugschroeft. En dan nog zijn dit voornamelijk 2012 titels die erg zwaar zijn. Er zijn hele volksstammen die op laptops gamen met een mindere IGP.

http://www.notebookcheck....raphics-4600.98956.0.html
Deze site gebruik ik meestal om te vergelijken. Op gemiddeld vaak goed speelbaar.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het kan wel. Dat is mijn punt. Nee, niet alles op ultra waar al die benches vanuit gaan. Maar vergeleken met bv een Wii doen die IGP's het een stuk beter. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drbootygrabber
  • Laatst online: 11-08 13:27
nu nog is ontopic kerels... speel, draai of zet wat je wil op je htpc het gaat hier nog steeds over de hardware

nog steeds geen FM2+ mobo? Gigabyte F2A88XM-D3H ofzo, hij is toch al beter leverbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
drbootygrabber schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 13:56:
nu nog is ontopic kerels... speel, draai of zet wat je wil op je htpc het gaat hier nog steeds over de hardware
Als je de discussie had gevolgd, had je dan ook begrepen dat juist daarom de hele discussie is ontstaan. Want hoe stel je vast welke hardware je nodig hebt als je niet duidelijk afkadert welke functies er moeten worden afgehandeld voor de eindgebruiker? En dus kom je vanzelf weer uit bij dergelijke discussies als hierboven
nog steeds geen FM2+ mobo? Gigabyte F2A88XM-D3H ofzo, hij is toch al beter leverbaar
Ik denk dat de prijs de meerwaarde nog niet helemaal rechtvaardigd, maar dat zou tegen de kerst al wel eens anders kunnen liggen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Ik snap je manier van denken, maar je doet alsof het bij de huidige manier van werken non-existent is. Uiteraard is er wel van tevoren nagedacht wat de intentie is bij het opstellen van de bbg. De afbakening is al zodanig gemaakt dat we ons gaan richten op een systeem samengesteld uit losse componenten (dus geen Raspberry PI, Android stick, willekeurige mediaspeler) en dat het gemeenschappelijke doel het afspelen van high-end content is (voornamelijk video's). Binnen die afbakening kan de samenstelling nog lichtelijk wijzigen.

De nadruk ligt niet op gamen (zie gamesystemen), de nadruk ligt niet op 24/7 beschikbaarheid met uitgebreide opslagmogelijkheden (zie homeserver) of overige werkzaamheden (zie bijv. workstation). Let op: ik zeg hier nadruk. Dat betekent niet dat het niet mogelijk is met de htpc. Met de htpc zoals die er nu is kan je waarschijnlijk wel een spelletje spelen, kan je ook wel het één en ander mee downloaden en derhalve langere tijd aan laten staan en kan je ook wel op browsen.

Generiek advies geven is daarbij, naar mijn mening, een stuk moeilijker dan specifiek advies bij een enkele casus. Een grove basis is er nu geschetst waarbij er, door het aanpassen van de componenten, nog enkele richtingen uitgegaan kunnen worden. Mijn plan was dan ook, zoals enkelen hier al juist hebben opgemerkt, om enkele scenario's te schetsen. Er zal dus worden vermeldt dat de standaardsamenstelling enkel een ssd als opslagmedium heeft en er daarbij wordt uitgegaan dat men al andere opslagmogelijkheden heeft. Waarom een ssd dan? Nou, daar kan elk besturingssysteem wel op geïnstalleerd worden, dus ook bijv. OpenELEC. Wel zal er worden vermeldt dat indien men enkel OpenELEC wil, je ook met een usb-stick uit de voeten kan. Met de samenstelling met ssd kan men, indien er nog geen andere opslagmogelijkheden zijn, heel simpel harde schijven toevoegen. Mensen kunnen dan zelf kiezen uit het aantal harde schijven en de opslagcapaciteit per harde schijf.

Binnen dit topic zie je al dat gebruikers een andere manier van kijken hebben naar de standaardsamenstelling: de één vindt harde schijven niet tot de standaarduitrusting behoren terwijl de ander dat wel vindt. Dat gaat ook op voor de grootte en uitstraling van de behuizing of bijv. het geluidsniveau.

De lezers zullen dus zeker op de hoogte worden gesteld van de mogelijkheden. De lezers die het systeem as is kopen zullen alsnog geen miskoop doen: je hebt alsnog de mogelijkheid om het besturingssysteem (e.g. Windows of OpenELEC) te kiezen en opslagmedia toe te voegen (e.g. harde schijven).
Het enige wat dan mis kan gaan is dat men een misschien een te dure ssd koopt, terwijl men ook met een usb-stick uit de voeten zou kunnen. De harde schijven kan je immers ook op een later moment toevoegen (ja, misschien nog een keer extra verzendkosten). Dat is een risico die te overzien is.

Dus ja, ik snap je denkwijze. Er moet echter redelijk generiek advies worden afgeleverd. De best buy guide an sich is daarom ook nooit de best oplossing; het is een richtlijn. Daarom zijn de aankoopadviesfora er ook om zodoende persoonlijk advies te komen en wel nog meer 'best' na te streven.
Die titel 'best buy guide' is dus wat tegenstrijdig. Zul je in het bedrijfsleven ook veel zien; er is geen beste manier, geen silver bullet. Je hebt goede oplossingen/systemen, maar het is nog veel beter om slechte oplossingen/systemen te vermijden.

Ik denk dat er met de huidige opzet een heel groot deel van de lezers tevreden zal zijn. Voor een ander artikel is het dan misschien leuk om de mogelijkheden van het afspelen van media en de verschillen tussen apparaten eens een keer te belichten. :)
drbootygrabber schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 13:56:
Die zit er al in ;)

Zie Bolletje in "[BBG] HTPC november 2013"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtdeuce
Mbt de pricewatch: Gigabyte F2A88XM-D3H en waken via IR/USB/LAN:
Power On By Keyboard
Allows the system to be turned on by a PS/2 keyboard wake-up event.
Note: To use this function, you need an ATX power supply providing at least 1A on the +5VSB lead.
Disabled Disables this function. (Default)
Password Set a password with 1~5 characters to turn on the system.
Keyboard 98 Press POWER button on the Windows 98 keyboard to turn on the system.
Any key Press any key to turn on the system

...

& ErP
Determines whether to let the system consume least power in S5 (shutdown) state. (Default: Disabled)
Note: When this item is set to Enabled, the following functions will become unavailable: PME event wake
up, power on by mouse, power on by keyboard, and wake on LAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Ik snap waar je op doelt, en het uitgangspunt van algemeenheid. Ik vraag me alleen af of een HTPC wel een geschikt onderwerp is in dat opzicht, aangezien het enorm uiteen kan lopen voor wat handig is qua aanschaf. Een aantal componenten zijn in vrijwel alle situaties prima toe te passen, maar het verschil zit, zoals je zelf ook al aangaf, met name in storage en geluidsproductie, en dat is toch wel heel erg situatie-afhankelijk. Misschien is het een idee om het anders op te delen; 1 deel "algemeen" (dus CPU, geheugen, moederbord, case) en 1 deel "custom" waarin je de diverse onderdelen per toepassing kan definieren (koeling, storage, stroomvoorziening).

Uiteindelijk zal het toch aan de "gebruikers" van deze BBG zijn om iets verder te kijken dan alleen het lijstje dat gepresenteerd wordt, om zelf een goed-geinformeerde keuze te gaan maken. Een standaard-lijst die altijd goed is, zal nooit realistisch zijn :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Ik kan me zeker vinden in de opzet van Bolletje om een normaal scenario te schetsen en per onderdeel aan te geven wanneer je een andere keuze zou maken. Ik zou het scenario trouwens wel specifiek bovenaan de BBG en dit topic zetten. Zonder deze achtergrond ontstaan er altijd onnodige discussies (zoals je vorige pagina kan lezen) wat een HTPC is.

Vergeet ook niet de behuizing te bespreken. De behuizing die nu in de TS staat is een goede alleskunner. Hij is niet te groot, heeft (beperkte) plaats voor HDD's enz. Maar wanneer je juist veel storage of helemaal geen storage wilt plaatsen is een grotere of kleinere behuizing mogelijk. Dit hoef je ook niet verder toe te lichten aangezien een behuizing behoorlijk smaakgebonden is.

Misschien ook goed om aan te geven in de BBG dat een HTPC vaak maatwerk is en met de BBG als basis verder advies gezocht kan worden in het forum.

Overigens denk ik dat de setup zoals hij nu staat al behoorlijk goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtdeuce
Maar toch is het handig om een "algemene" en in ieder geval complete configuratie mee te geven. Daardoor zullen leken (als die t.net überhaupt lezen) een beeld kunnen vormen, en Tweakers weer op de hoogte zijn van ontwikkelingen (die er zoals in de TS staat niet echt zijn geweest) en als makkelijke houvast voor als die ene buurman of oom hem/haar om advies vraagt.

Dat gezegd hebbende: ik zou de huidige configuratie plaatsen (wel enige vorm van afstandbediening), en een notitie (zij het een lange) maken van eventuele opties die te overwegen zijn zoals storage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coase
  • Laatst online: 19-09 10:43
Optie om in de case een blueraylezer in te bouwen? Dat maakt de htpc compleet denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Daar heb je de ps3/4 voor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dere12

dere12

coase schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 08:38:
Optie om in de case een blueraylezer in te bouwen? Dat maakt de htpc compleet denk ik?
Lijkt me een prima idee om mee te nemen bij additionele opties.

[ Voor 5% gewijzigd door dere12 op 26-10-2013 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:08

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Mij lijkt het fijn dat de htpc ook gewoon werkt met goede universele afstandsbedieningen zoals de Logitech Harmony One (dus ook helemaal aan/helemaal uit). Verder natuurlijk ook gewoon probleemloos Aeon Nox kunnen draaien (of een andere zware skin). Als dat met een A6 en dit moederbord kan, ben ik alvast zeer geïnteresseerd in het eindresultaat. Vwb de Blu-rayspeler, ik heb er al één in mijn PS3. Aangezien die toch vrij langzaam opstart, denk ik dat een BR in een htpc alsnog een meerwaarde zou kunnen hebben. Goed dat die dus bij de opties staat.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErwinJ
Jorgen schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 20:37:
Mij lijkt het fijn dat de htpc ook gewoon werkt met goede universele afstandsbedieningen zoals de Logitech Harmony One (dus ook helemaal aan/helemaal uit). Verder natuurlijk ook gewoon probleemloos Aeon Nox kunnen draaien (of een andere zware skin). Als dat met een A6 en dit moederbord kan, ben ik alvast zeer geïnteresseerd in het eindresultaat. Vwb de Blu-rayspeler, ik heb er al één in mijn PS3. Aangezien die toch vrij langzaam opstart, denk ik dat een BR in een htpc alsnog een meerwaarde zou kunnen hebben. Goed dat die dus bij de opties staat.
Aeon nox draait al soepel op een a3 of nog minder. Zelfs op een raspberry krijg je deze soepel met xbian en een overklok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coase
Ben ik nu de enigste die geen ps3 heeft voor de bluerayspeler? :) Misschien ben ik al wat van leeftijd :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Jorgen schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 20:37:
en via cec kan je elke universele remote in principe gebruiken

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
coase schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 09:34:
Ben ik nu de enigste die geen ps3 heeft voor de bluerayspeler? :) Misschien ben ik al wat van leeftijd :-)
Indertijd was het de goedkoopste optie voor een BR-speler, vooral gezien de game-mogelijkheden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Ok, duidelijk. Dan zal ik nu onderstaande samenstelling aanhouden:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Boxed€ 54,45€ 54,45
1Gigabyte F2A88XM-D3H€ 55,95€ 55,95
1Silverstone Milo ML04€ 67,-€ 67,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 86,50€ 86,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 349,33

Mochten mensen nog opmerkingen hebben over de componenten dan kan dat nog. Aankomende dagen zal alles worden ingevoerd.

Additionele ventilatoren lijken me in eerste instantie niet nodig, gezien de vorm van de processorkoeler. Die koelt ook gelijk de andere onderdelen op het moederbord en de ssd vereist niet veel koeling.

Wat betreft de blu-ray-speler:
Bolletje schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 19:53:
Een blu-ray-speler, zoals de pricewatch: LG BH16NS40 Zwart, kan eventueel ook. Het is alleen de vraag hoeveel mensen nog van optische media gebruik maken, dus standaard hem opnemen is misschien geen goed idee. Als optie, want de behuizing kan wel een optische drive huisvesten, is dan wel weer mogelijk.
Was dus inderdaad al de bedoeling :) Het genoemde model van LG is simpelweg de populairste in de pricewatch. Mocht iemand nog een betere hebben dan kan dat nog genoemd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:08

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Lijkt me een goede BR-brander.
Vwb de moederborden; zit er veel verschil tussen de H3D, D3H modellen in de A88 serie? Kon het bij Alternate en de Pricewatch niet echt vinden.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-09 23:53
Waarom een Blu-Ray brander? HTPC lijkt mij niet echt een apparaat waarin je Blu-Ray's etc gaat branden!?
Ik kan mij vagelijk herinneren dat je in laptops vroeger een dvd-rom had icm cd-brander. Kunnen Blu-Ray spelers niet CD's en DVD's branden en alleen Blu-Ray lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Ossi schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 02:11:
Waarom een Blu-Ray brander? HTPC lijkt mij niet echt een apparaat waarin je Blu-Ray's etc gaat branden!?
Ik kan mij vagelijk herinneren dat je in laptops vroeger een dvd-rom had icm cd-brander. Kunnen Blu-Ray spelers niet CD's en DVD's branden en alleen Blu-Ray lezen?
die bestaan ook ja

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
Ossi schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 02:11:
Eens, dit zou het apparaat in huis zijn die het zal gaan afspelen, en als je het van A naar B moet brengen dan doe je dan op een goedkopere herbruikbare USB stick / disk.
De HTPC staat constant op het netwerk en anders je data op de NAS dus binnenshuis moet dit ook geen probleem zijn.

Aangezien het de helft scheelt bij aanschaf tussen een brander en een lezer lijkt het me dit niet bepaald waard.

Vervelende is dat de goedkoopste blu-ray lezer in de pricewatch problemen heeft met LTH disks zoals geschreven in de review en bevestigd door de fabrikant.

Lijkt me wel iets om op te letten, ik struin ook wel eens in de grabbelton van een muziek/video store, maar eigenlijk geen idee of die aanbiedingen dan verschillende type Blu-ray disks zijn. Dit is ook vervelend als een deel van je huidige collectie hier ook onder te lijden valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-09 23:53
rieshjart schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 08:03:
[...]

Eens, dit zou het apparaat in huis zijn die het zal gaan afspelen, en als je het van A naar B moet brengen dan doe je dan op een goedkopere herbruikbare USB stick / disk.
De HTPC staat constant op het netwerk en anders je data op de NAS dus binnenshuis moet dit ook geen probleem zijn.

Aangezien het de helft scheelt bij aanschaf tussen een brander en een lezer lijkt het me dit niet bepaald waard.

Vervelende is dat de goedkoopste blu-ray lezer in de pricewatch problemen heeft met LTH disks zoals geschreven in de review en bevestigd door de fabrikant.

Lijkt me wel iets om op te letten, ik struin ook wel eens in de grabbelton van een muziek/video store, maar eigenlijk geen idee of die aanbiedingen dan verschillende type Blu-ray disks zijn. Dit is ook vervelend als een deel van je huidige collectie hier ook onder te lijden valt.
Dan nemen we de een na goedkoopste? :)
Aangezien het een mediaplayer is, vind ik dat hij wel de mogelijkheid moet hebben om optische media af te spelen en dus in de lijst hoort. Lastige is dat je wel een zo stil mogelijke wilt hebben. Mensen die daar geen behoefte aan hebben kunnen hem uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Ik moet wel zeggen dat die lite-on BR lezer dus alleen last heeft van LTH disks. Dit zijn echter alleen wel gebrande BD's van een bepaald type. Speel je alleen originele blu-rays af, dan is er geen probleem. Naar mijn mening zal je eerder een blu-ray iso downloaden dan iemand een blu-ray voor je te laten branden.

Andere drives zijn toch al gauw bijna 2x zo duur. lastig advies voor een BBG, kun je de afweging maken of mensen gebrande blu-rays af willen spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coase
Is de Fractal Design Node 304 Zwart geen goede vervanger als behuizing? Betere kwaliteit?
Milo:
H 105 mm
B 440 mm
D 350 mm
Node:
H 210 mm
B 256 mm
D 374 mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
De behuizing is nogal persoonlijk natuurlijk. De Milo is gekozen obv de afmetingen die overeen komen met A/V apparatuur in de tv meubel. De 304 wijkt op dat gebied af. Dus niet geschikt wanneer hij tussen je a/v apparatuur staat. Ook heeft de 304 geen plek voor een optionele optische drive. Ben zelf fan van de 304, maar hij is minder geschikt voor een algemeen advies voor een HTPC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
jaapsander schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 12:57:
Ik moet wel zeggen dat die lite-on BR lezer dus alleen last heeft van LTH disks. Dit zijn echter alleen wel gebrande BD's van een bepaald type. Speel je alleen originele blu-rays af, dan is er geen probleem. Naar mijn mening zal je eerder een blu-ray iso downloaden dan iemand een blu-ray voor je te laten branden.

Andere drives zijn toch al gauw bijna 2x zo duur. lastig advies voor een BBG, kun je de afweging maken of mensen gebrande blu-rays af willen spelen?
Tsja, ik zou de bluray dan ook alleen als optie geven, waarbij je dus meerdere opties hanteert mbt welke speler. Het systeem kan namelijk prima zonder, en zal in veel gevallen ook zonder gebruikt worden, dus vandaar dat ik het meer als een optie zie (waar je dus meerdere mogelijkheden voor hebt). Zie het als een autoradio als optie bij een auto... heb je ook vaak meerdere keuzes.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
coase schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 13:02:
Is de Fractal Design Node 304 Zwart geen goede vervanger als behuizing? Betere kwaliteit?
Milo:
H 105 mm
B 440 mm
D 350 mm
Node:
H 210 mm
B 256 mm
D 374 mm
210 is vaak te hoog voor AV meubels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
kroegtijger schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 13:17:
[...]

Tsja, ik zou de bluray dan ook alleen als optie geven, waarbij je dus meerdere opties hanteert mbt welke speler. Het systeem kan namelijk prima zonder, en zal in veel gevallen ook zonder gebruikt worden, dus vandaar dat ik het meer als een optie zie (waar je dus meerdere mogelijkheden voor hebt). Zie het als een autoradio als optie bij een auto... heb je ook vaak meerdere keuzes.
Ik denk dat het te ver gaat om voor ieder optioneel onderdeel ook nog eens meerdere opties te geven. Zo kun je wel bezig blijven natuurlijk*. Als je een blu-ray drive adviseert, zorg dan dat het gelijk een goede is. De keuze voor de beste is alleen een beetje een lastige.

*Ga je bij iedere categorie verschillende opties bij optionele onderdelen beschrijven dan krijg je alleen al bij de HTPC BBG een verhaal van meerdere pagina's. Vergeet niet dat je dan niet alleen verschillende optische drives moet bespreken, maar ook meerdere verschillende behuizingen, verschillende storage oplossingen inclusief Raid kaarten, dit gekoppeld aan verschillende behuizingen enz enz. Het is genoeg om het te benoemen met een verwijzing naar desktop aankoopadvies naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
jaapsander schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 13:31:
[...]

Ik denk dat het te ver gaat om voor ieder optioneel onderdeel ook nog eens meerdere opties te geven. Zo kun je wel bezig blijven natuurlijk*. Als je een blu-ray drive adviseert, zorg dan dat het gelijk een goede is. De keuze voor de beste is alleen een beetje een lastige.
Tsja, ik zou zelf ook voor de beste kiezen die alles kan lezen en schrijven, maar als je het ding er alleen maar in zet om af en toe eens een orginele BR van de videotheek wilt kijken, en ook de mogelijkheid hebben een DVD'tje te branden voor mee te nemen, dan kan je dus met een (aanzienlijk) lagere uitgave al klaar zijn. Ik zou niet elke mogelijke optie geven, maar wel bij significante verschillen zoals dit het niet tot 1 te limiteren, maar bij 2 of hooguit 3 te latne.
*Ga je bij iedere categorie verschillende opties bij optionele onderdelen beschrijven dan krijg je alleen al bij de HTPC BBG een verhaal van meerdere pagina's. Vergeet niet dat je dan niet alleen verschillende optische drives moet bespreken, maar ook meerdere verschillende behuizingen, verschillende storage oplossingen inclusief Raid kaarten, dit gekoppeld aan verschillende behuizingen enz enz. Het is genoeg om het te benoemen met een verwijzing naar desktop aankoopadvies naar mijn mening.
Dat is inderdaad ook wel weer zo, en eigenlijk komen we dus weer terug bij het punt dat een universeel advies niet mogelijk is...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Of je geeft aan dat voor die toepassing een ander advies nodig is met een verwijzing naar de aankoopadvies topics sector op het forum.

We hebben nu zo onderhand wel een geschetste situatie waar de HTPC uit de BBG voor gebruikt gaat worden.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.