[BBG] HTPC november 2013

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 49.768 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:56
Hou wel rekening dat bij o.a. deze Alaska-behuizing je de NUC niet in een kleine afgesloten ruimte kan plaatsen, aangezien de behuizing ook meteen je koeling is.
Ben overigens ook nog wel benieuwd naar hoe goed de boel erin koel blijft als de buitentemperatuur oploopt tot boven de 30'C

iRacing Profiel

• MrGab
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09 22:04
@ JVS, Dat is ook een mooie oplossing, volledig passief gekoeld, ziet er mooi uit. In je review schrijf je dat het lastig te assembleren is. Hoe zit dit met een 'onervaren' tweaker?:)

Zijn er ook nog andere kasten die de volledige passieve koeling ondersteunen?

Cheers

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zo ingewikkeld is het niet. Het is alleen irritant als je iets moet veranderen in de kast, dat je dan ook het koelblokje moet los schroeven en weer moet vastmaken. Ik denk dat je aan de hand van mijn recensie wel een goede inschatting kunt maken.

Er zijn wel meer passieve kasten. Streacom maakt met de fc5 een mooi model, maar die kost zo'n 175 - 230 euro en er zit geen voeding bij. Hij is wel 43 cm breed en past daarom wat mooier in een hifi set. Ook is hij wat beter in koelen. Hier zou je een 100w tdp AMD a10 ook in moeten kunnen gebruiken, of een videokaart die je dan ook door de behuizing laat koelen. dan kan je ook gamen.

De akasa behuizing is verreweg de beste deal als je een thin-mini-itx moederbordje wilt gebruiken en passief wilt. (en uiteraard geen optical wilt en opslag buiten die behuizing doet). Je moet er wel tegen kunnen dat je wat specs negeert (dus 55watt max in deze behuizing, daar hebben mensen weleens moeite mee. Ik heb er door ervaring in meerdere recensies en eigen ervaring met zelfs stressen wel vertrouwen in).

Overigens heb ik dat nu met een schijf op USB, maar ik heb niet het gevoel dat de 480 mbit van usb2 beperkend zou zijn. Het is slechts een bak data waar op download snelheid op afspeel snelheid moet worden geschreven / gelezen, toch?

[ Voor 27% gewijzigd door JvS op 14-11-2013 08:14 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
JvS schreef op woensdag 13 november 2013 @ 09:12:
[...]

Daar ben ik het toch niet mee eens. Ik ben groot tegenstander van die kleine fannetjes (vanwege het feit dat die krengen altijd meer herrie gaan maken in verloop van tijd. De NUC'jes hebben vaak een klein fannetje.

Voor 380 euro kan je een perfect en extreem snelle volledig passieve HTPC maken met een mooie kleine en stijlvolle kast:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3225 Boxed€ 114,95€ 114,95
1Akasa Akasa Euler Fanless Case incl. 120W Power Adapter€ 94,60€ 94,60
1Corsair Value Select CMSO4GX3M1A1600C11€ 36,20€ 36,20
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 79,50€ 79,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 325,25

Hierbij doe je dan deze: pricewatch unsorted: Intel DH61AGL (BLKDH61AGL) (61 euro)

Dan heb je voor mij het perfecte en volledig stille systeem. Een i3 is mogelijk wat overkill, maar in gebruik zuiniger en dus koeler. Bij deze kast zit een passieve voeding met hoog rendement meegeleverd. Ik vind dit het perfecte systeem (en heb dit dus ook gekocht, al is het met een gigabyte MB omdat de intel niet leverbaar was en heb mijn 40GB kingsont SSD er nog in omdat die voor het werk ook prima voldoet :)).

Dit is maar marginaal duurder dan die intel Nuc dingetjes, behoorlijk veel sneller en geen enkel risico op slijtende bewegende delen en doordat de intel ongeveer geen stroom gebruikt (bij welke belasting dan ook) en een 19V aansluiting heeft op het moederbord, kan je het perfect passief koelen en voeden in een vrij goedkope kast.

Zie ook mijn: productreview: Akasa Akasa Euler Fanless Case incl. 120W Power Adapter review door JvS

Overigens raad ik de i3 alleen maar aan als je echt passief wilt koelen en graag wat extra processorkracht hebt. Anders is een AMD A6 of A4 een betere keuze vanwege het geld en "goed genoeg". Als je net als ik een sucker bent voor mooie kleine alu kastjes, een ietsje overkill in snelheid systeempje en vooral voor volledige stilte, is de i3 plus akasa niet vermijden. Anders is de A4 / A6 de betere keus
Volgens mij zijn we het juist met elkaar eens ;) Zelf ben ik ook geen voorstander van laptopkoeling en kleine (irritante fans). Mijn conclusie is dat een NUC als unique selling point heeft dat hij zo klein is. Als ik de maten vergelijk van de Akasa en de NUC dan zit er toch een behoorlijk verschil in (61*228*187 en 50*101*101).

Zelf vind ik de Akasa ook een goede compromis tussen formaat en uitbeidbaarheid. Het enige nadeel is dat de beschikbaarheid van moederborden met 19V aansluiting slecht is en je daardoor vast zit aan een wat oudere chipset en Ivy bridge CPU.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja das wel jammer. Aan de andere kant is het verschil in de praktijk in dit wat lagere segment nou niet bepaald schokkend en is de ivy bridge met b75 chip eigenlijk al bloedsnel en gebruikt ook serieus weinig stroom.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:22

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

JvS schreef op donderdag 14 november 2013 @ 18:17:
Ja das wel jammer. Aan de andere kant is het verschil in de praktijk in dit wat lagere segment nou niet bepaald schokkend en is de ivy bridge met b75 chip eigenlijk al bloedsnel en gebruikt ook serieus weinig stroom.
Wel mooie oplossing! Maar dan zou er ook een bordje zijn waar een A4 of A6 oppast die een optische uitgang heeft én past in deze behuizing?

Ik ben zelf naar dit pricewatch: MS-Tech CI-70 (120 watt voeding) kastje aan het kijken, maar dat krijg je niet zo mooi passief..

Je noemde al een kastje van Streacom: pricewatch: Streacom FC8 Evo Zwart is best een mooi doosje maar inderdaad zonder voeding... :-/

ping 127.212.23.124

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Er bestaan geen AMD bordjes met een 19V aansluiting en die ook nog eens "thin-mini-itx" zijn (dat is door intel verzonnen en die 19V aansluiting hoort bij die standaard). Die bordjes zijn ook lager (als in minder USB poorten op elkaar gestapeld enzo) dan de standaard bordjes.

Maar in de streacom kan je wel een normaal mjni-ITX bordje kwijt, maar dan moet je een picoPSU en adapter los kopen. Dat zit op die thin-moederbordjes deels al geïntegreerd.

[ Voor 16% gewijzigd door JvS op 14-11-2013 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:22

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

JvS schreef op donderdag 14 november 2013 @ 22:50:
Er bestaan geen AMD bordjes met een 19V aansluiting en die ook nog eens "thin-mini-itx" zijn (dat is door intel verzonnen en die 19V aansluiting hoort bij die standaard). Die bordjes zijn ook lager (als in minder USB poorten op elkaar gestapeld enzo) dan de standaard bordjes.

Maar in de streacom kan je wel een normaal mjni-ITX bordje kwijt, maar dan moet je een picoPSU en adapter los kopen. Dat zit op die thin-moederbordjes deels al geïntegreerd.
Ah, in die standaard zit vast de beperking: geen optical out! :'-(

Gewoon verder zoeken en puzzelen, de A-Open minipc doet het nog trouw... (http://www.tomshardware.c...rs-guide-2006,1377-6.html)

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja de enige die dat heeft is een intel DQ87 nogwat thin-mini itx, maar die is al helemaal niet meer leverbaar. Ik heb een leap of feath genomen en ben 100% overgestapt op HDMI voor audio en video transfer naar mijn receiver en ik moet zeggen dat dat best wel goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Ik werk al jaren met HDMI voor de HD audio-codecs. Bevalt prima. De achterkant van mijn receiver werd een stuk kaler. Straks heb je alleen speakerterminals en HDMI poorten nodig. Al die tulpaansluitingen kunnen bijna bij het grof vuil. :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het enige nadeel vind ik dat je in energiemanagement "scherm uitzetten na 10minuten" niet meer kunt gebruiken als je muziek wilt blijven kunnen luisteren met je scherm uitgezet. Want dan stop je PC ook het audio signaal (eigenlijk domme beperking van HDMI dat dat alleen samen aan of uit kan).

Is niet echt een groot probleem voor HTPC gebruik, want je kan dat gewoon uitzetten bij een HTPC en een 'blank screen' screensaver gebruiken, dat geeft op een TV hetzelfde effect en je TV zet je over het algemeen toch wel zelf handmatig uit. Dat is het enige kleine smetje dat ik zie op gebruik van HDMI voor audio.

Verder werkt het perfect en inderdaad lekker clean achterop je receiver :).

[ Voor 12% gewijzigd door JvS op 15-11-2013 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Is eigenlijk geen probleem voor XBMC gebruik. Via bv. de Android app kan je zien wat de HTPC aan het doen is en hem bedienen terwijl de tv uitstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Dat vind ik persoonlijk ook het nadeel van HDMI. De standaard is te "slim", persoonlijk hoef ik niet altijd m'n receiver aan te hebben wanneer ik m'n HTPC aan heb (bijvoorbeeld als ik wat aan het downloaden ben of aan het surfen/mailen) scheelt toch al gauw een idleverbruik van 30W. Ook aan de andere kant hoef ik niet altijd m'n tv aan te hebben wanneer ik m'n HTPC aan het (afspelen muziek inderdaad), scheelt ook al gauw 50W. Eigenlijk wil ik HDMI als een "domme" audio uit willen gebruiken, echter gaat dit niet met HDMI. Daarom heb ik m'n HTPC standaard aangesloten met spdif, heb ik eens iets met HD audio, dan schakel ik snel over op HDMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

jaapsander schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 10:59:
Ook aan de andere kant hoef ik niet altijd m'n tv aan te hebben wanneer ik m'n HTPC aan het (afspelen muziek inderdaad), scheelt ook al gauw 50W.
Dit is ook geen vereiste he? Je moet wel je receiver aan hebben staan om beeld op je scherm te krijgen als je het doorlust. Maar het komt bij mij niet zo vaak voor dat ik wel beeld en geen muziekje heb.
Eigenlijk wil ik HDMI als een "domme" audio uit willen gebruiken, echter gaat dit niet met HDMI. Daarom heb ik m'n HTPC standaard aangesloten met spdif, heb ik eens iets met HD audio, dan schakel ik snel over op HDMI.
Ja ik herken het wel. Ik heb om die reden zelfs een keer een hele bestelling geannuleerd. maar ben nu toch 'om'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
jaapsander schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 10:59:
Dat vind ik persoonlijk ook het nadeel van HDMI. De standaard is te "slim", persoonlijk hoef ik niet altijd m'n receiver aan te hebben wanneer ik m'n HTPC aan heb (bijvoorbeeld als ik wat aan het downloaden ben of aan het surfen/mailen) scheelt toch al gauw een idleverbruik van 30W. Ook aan de andere kant hoef ik niet altijd m'n tv aan te hebben wanneer ik m'n HTPC aan het (afspelen muziek inderdaad), scheelt ook al gauw 50W. Eigenlijk wil ik HDMI als een "domme" audio uit willen gebruiken, echter gaat dit niet met HDMI. Daarom heb ik m'n HTPC standaard aangesloten met spdif, heb ik eens iets met HD audio, dan schakel ik snel over op HDMI.
De nieuwere receivers hebben gewoon een passthrough functie op HDMI die praktisch geen energie kost. Helaas kan mijn receiver het wel als één van de eersten, maar kost het 40W/uur om dat en het netwerk standby te houden. :X Ik heb de functie maar uitgezet.

Maar ik kijk alles via mijn receiver. Naar de TV gaat een voedingskabel en HDMI kabel en de rest loopt allemaal via de receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coase
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 10:43
Zopas de volledige htpc gebouwd zoals aangegeven inclusief bluerayspeler, en mijn wantrouwen tegenover 4 gig ram was idem verkeerd. XBMC draait super en htpc is zeer stil! Thanks everyone!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nieuw hier en zeker op gebied van een HTPC
Ik heb momenteel een ouder Popcorn hour, maar deze begint al goed te haperen bij het afspelen van 1080p en 'zwaardere' files.

Ik heb volgende hardware in gedachten en wil eens nagaan of deze voldoende is voor het afspelen van films (alle bestanden .mkv, .iso,future proof...) games hoeft niet.

Haswell i3-4330
Gigabyte GA-H87N-WIFI mini-itx
4GB Kingston Hyper 1333 of 1600MHz
SSD drive 128 GB

Samen laten werken met iomega ez media and backup center van 2TB (wired via netwerkkabel en niet wifi)

bij het volgende twijfel ik nog en vraag wat help hierbij.
De case ben ik aan het kijken voor fractal Design node 304 met stille koeling/voeding
of eventueel Streacom F8C evo fanless met picoPSU van 150W.

Zijn er hier mensen met ervaring wat deze hardware betreft en mij de knoop kunnen helpen doorhakken wat de aankoop betreft.
Zou ik beter opteren voor een AMD ipv deze i3 van Haswell?
...?

Dank u!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Een AMD A4 of een A6 is voor huidige processen en HTPC toepassingen beter qua prijs / prestatie. De i3 is toekomstbestendiger (veel sneller, zeker per core (wat de voelbare snelheid vaak bepaalt)) en gebruikt bij belasting minder energie, wat passief koelen beter maakt.

In jouw setup zou ik trouwens gaan voor een Akasa Euler en een thin-mini-itx moederbord. Bij die Akasa zit de (stille, efficiente) voeding er al bij en op een thin-mini-itx bordje zit gewoon een 19V aansluiting en power voor een SATA device.

Zoiets bijvoorbeed, kast, voeding, moederbord, processor:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3225 Boxed€ 113,95€ 113,95
1Gigabyte GA-H77TN (rev 1.1)€ 106,31€ 106,31
1Akasa Euler incl. 120W Power Adapter€ 93,10€ 93,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 313,36

Heb ik zelf ook (alleen dan met de B75TN)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou volgend model MB ook goed zijn :
GA-H87TN icm Haswell i3-4330.
Ik heb gelezen dat Haswell cpu beter zijn omwille van de HD4600 GPU.

Zijn deze processoren voldoende te koelen door de Euler?
Dit omdat ik laatst een test gelezen had dat deze cases zeer goed zijn maar op te passen met i3, A8... omwille van de warmte van de CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvanham_
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-02-2024
Na het lezen van de BBG en de vele reacties binnen dit forum heb ik het volgende systeem samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-6500 Boxed€ 87,10€ 87,10
1Gigabyte F2A88XM-D3H€ 57,40€ 57,40
1WD Green SATA 6 Gb/s, 3TB€ 99,95€ 99,95
1Silverstone Milo ML04€ 65,20€ 65,20
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,30€ 24,30
1Crucial CT51264BA160BJ€ 29,-€ 29,-
1LG BH16NS40 Retail Zwart€ 71,90€ 71,90
1be quiet! System Power 7 300W€ 33,23€ 33,23
1Samsung 840 EVO 120GB€ 85,50€ 85,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 553,58

Het systeem zal voornamelijk gebruikt worden voor het afspelen van series en films.
Echter wil ik het systeem ook gebruiken voor downloaden, surfen etc.
Als OS kies ik daarom ook voor Windows 8.1

Echter vraag ik me af of een tv-kaart niet meer van deze tijd is omdat deze eigenlijk niet meer genoemd worden? Wat zijn eigenlijk nog de mogelijkheden om ook via de HTPC tv te kijken/opnemen? Zeker omdat het tegenwoordig allemaal via het netwerk gaat denk aan tv via glasvezel etc. Zelf hebben we momenteel glasvezel van KPN dus dit is in zijn geheel niet mogelijk vanwege encryptie?

Is daarnaast een ir. ontvanger ook niet aan te raden? Of op welke manier bedienen jullie de HTPC?
Wil het systeem namelijk zo gebruiksvriendelijk mogelijk maken zodat bijvoorbeeld mijn vriendin er ook mee uit de voeten kan.

Dit is het eerste systeem wat ik zelf in elkaar ga zetten dus alle tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op maandag 18 november 2013 @ 14:44:
Zou volgend model MB ook goed zijn :
GA-H87TN icm Haswell i3-4330.
Ik heb gelezen dat Haswell cpu beter zijn omwille van de HD4600 GPU.
Die GPU is volgens mij vooral sneller. De HD4000 is snel genoeg om 3 HD streams te decoden, maar sneller is beter. En de Haswell is ook weer ietsje efficienter, dus als je kunt kiezen zou ik Haswell nemen.
Zijn deze processoren voldoende te koelen door de Euler?
Dit omdat ik laatst een test gelezen had dat deze cases zeer goed zijn maar op te passen met i3, A8... omwille van de warmte van de CPU.
Alles tot 55w van de intel Ivy Bridge of nieuwer is naar mijn mening perfect te koelen. De fabrikant zegt tot 35 watt TDP. Het mooie van intel is dat zelfs onder grote stress (prime95) de CPU amper 35watt gebruikt. Pas als je én de GPU én de CPU gaat gebruiken (gaat 3d gamen dus), kom je op die 55watt. Bij het kijken van 1080p op mijn i3 3225 wordt het systeem niet eens een beetje warm en bij HD youtube hooguit ietsje. Er zijn zelfs recensies die hem met een 65watt intel processor met zowel de GPU als CPU op vol vermogen getest hebben. Dan wordt de kast aan de buitenkant bloedheet, maar blijft het binnen grenzen.

De AMD past simpelweg niet in die kast. Er zijn geen thin-mini-itx moederborden voor AMD. AMD heeft een ander klein nadeel: De APU gebruikt meer vermogen voor dezelfde prestaties. Dus 'onder druk' / 'in gebruik' wordt het systeem warmer. Idle maakt het niets uit. Maar het kan sowieso niet.

Kortom: De 3225 is prima, maar liever een haswell van max 55watt. Is toch weer ietsje beter :).

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-09 11:20
Ik zit ook met een aantal vragen m.b.t. een nieuwe HTPC.
Onlangs heb ik een RaspBerry Pi gekocht, om te proeven aan XMBC (echter concludeerde ik al snel dat ik de power mis).

Ik zit er nu dus aan te denken een HTPC te gaan bouwen, waar ik XMBC op wil draaien.
Echter twijfel ik over het OS wat ik hier op moet gaan draaien, het mooiste zou zijn als je hem aanzet hij direct boot naar XBMC.
Daarnaast denk ik dat het ook mooi zou zijn om een energiezuinig pc'tje te hebben, wat ik constant aan heb staan en remote over kan nemen (dan val je neem ik aan terug op Windows?) --> Bespaart kosten aangezien me desktop veel stroom lust :)

Ik heb een Synology NAS waar ik al me data op heb staan, dus er hoeft geen storage in te komen.
Daarnaast heb ik nog een Samsung 830 SSD (120 GB) liggen, die ik mooi kan gebruiken.

Welke hardware raden jullie mij aan?
En hoe zouden jullie het OS i.c.m. met XBMC inregelen?

Hopelijk zijn er wat "ervaren" mensen, die mij kunnen voorzien van advies!

• kroegtijger
Zolang je geen bijzondere wensen qua hardware /software hebt, kun je net zo prima OpenElec weer gebruiken, zoals ook op de Pi mogelijk is (kun je als "test" natuurlijk nog even erop gooien mocht je die nu niet gebruiken op de pi). Windows is dus niet strikt noodzakelijk.
De machine uit de BBG zal prima volstaan voor een dergelijke situatie. Kies je voor OpenElec, dan is een SSD niet strikt noodzakelijk, maar gegeven dat je de machine 24/7 wilt laten draaien (waarom? je hebt toch een NAS daarvoor?) zou een SSD je wat ruimte kunnen geven voor bijvoorbeeld het laten verwerken van downloads en het bijhouden van een MySQL voor XBMC (dit kan ook allemaal op de synology, alleen draait het dan wat trager).

iRacing Profiel

• Protax
Ik dacht dat het misschien wel makkelijk zou zijn om er een pc naast te hebben om bijv. Newznab/Sickbeard etc. in de toekomst naast XBMC te laten draaien.

Maar in eerste instantie wil ik gewoon XBMC snel laten werken, dus booten --> XBMC --> Remote App / Samsung Afstandbediening en gaan.

Als ik het topic doorlees dan verschilt men nogal van mening... AMD vs Intel... Niet echt duidelijk :(

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wel redelijk duidelijk toch? AMD is voldoende en met de A4 en in mindere mate de A6 prijs/kwalitatief het beste als je een HTPC bak echt alleen maar voor HTPC doeleinden gebruikt. Surf je er ook een beetje op én wil je wat meer toekomstbestendig zijn (ook websites worden zwaarder) dan is de i3 van intel een goede keuze vanwege de uitstekende single-core snelheid. En ook als je perse passief wilt koelen is de intel (vanwege minder warmteontwikkeling bij gebruik) een betere keus.

En wil je een beetje gamen op je HTPC, neem dan een A10.

• Protax
Gamen doe ik met mijn game PC, ik zie het meer als een HTPC servertje.
Alleen als ik dan bijv. XBMCbuntu installeer is die mogelijkheid natuurlijk weg, dan heeft hij één doel.
Zit nu voor mezelf wat items bij elkaar te zoeken, echter is het meeste uitverkocht uit de BBG ;-)

• Protax
Wat denken jullie hiervan?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Boxed€ 55,70€ 55,70
1Gigabyte F2A88XM-HD3€ 49,50€ 49,50
1Silverstone Milo ML04€ 65,20€ 65,20
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 74,-€ 74,-
1LG GH24NS70 Zwart€ 0,-€ 0,-
1be quiet! Pure Power L8 350W€ 42,10€ 42,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 310,80

SSD en evt. HD heb ik nog op de plank liggen.
Meeste hiervan is op voorraad bij de winkel om de hoek (behalve de behuizing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:42
dx5314 schreef op donderdag 21 november 2013 @ 19:51:
[...]

Ik dacht dat het misschien wel makkelijk zou zijn om er een pc naast te hebben om bijv. Newznab/Sickbeard etc. in de toekomst naast XBMC te laten draaien.
....
HIer op het forum is ook nog ondersteuning voor openelec met SABnzbd suite.
Ik vind het mooi werken. het enige waar je goed op moet letten is dat je voor openelec en SABnzbd suite voor beide de 64 bit versie gebruikt (of voor biede de 32 bit als dat je voorkeur geeft.).

bij het opstarten van je htpc wordt gewoon gedownload wat je wil kijken en na een update van je libary staandeze netjes bij je series en films.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
Dat klinkt wel heel interessant!
Echter kan ik bij geen enkele shop het complete setje kopen, vooral die kast is een probleem.
De nieuwste Cooler Master kast (die eerder werd genoemd) is helaas ook niet verkrijgbaar :(

[ Voor 3% gewijzigd door Protax op 22-11-2013 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn33ky
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-09 18:11
Ik moet voor familie een XBMC (Openelec) HTPC maken voor 300 Euro. en heb onderstaande gekozen.
Eventueel nog verbeteringen nodig?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 51,40€ 51,40
1ASRock H81M-ITX€ 57,80€ 57,80
1WD Green WD20EZRX, 2TB€ 71,90€ 71,90
1LC-Power LC-1410mi€ 30,80€ 30,80
1Logitech MK220 Wireless Combo€ 19,93€ 19,93
1Mushkin Blackline 4GB (2x2GB) DDR3 PC3-12800 8-8-8-24€ 34,-€ 34,-
1Kingston SSDNow 30GB SSDNow S200 30GB€ 35,89€ 35,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 301,72

- Intel socket 1150 processor zodat er later eventueel nog upgrademogelijkheden zijn.
- Goedkoopste socket 1150 itx moederbord.
- 30GB SSD voor OS op te installeren en 2TB HD Voor film, muziek en tv series
- Mooie kleine itx beheuzing met 200W voeding
- Toetsenbord muis combo. gebruiker wil geen touchscreen toetsenbord.
- 4GB 2x2GB geheugen is meer als voldoende? Misschien zelfs maar 2GB nemen voor openelec?

[ Voor 6% gewijzigd door sn33ky op 22-11-2013 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben van plan om toch de streacom ST-F7C evo aan te kopen, daar heb je natuurlijk de picoPSU voor nodig. Nu heb ik al slechtere reviews gelezen van de voeding van streacom.

Ik wou eens informeren of er moederborden zijn incl de DC converter met aansluiting 12V zodat ik enkel de voedingsblok nog moet kopen. Deze moederborden zijn er maar ik weet niet of deze er ook zijn waarbij Wifi on-board is.
Weet iemand of deze moederborden te verkrijgen zijn en hoeveel Watt deze kunnen hebben?
Of zijn er mensen die toch een andere mening hebben ivm de voeding van streacom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
JvS schreef op woensdag 20 november 2013 @ 12:51:
Kortom: De 3225 is prima, maar liever een haswell van max 55watt. Is toch weer ietsje beter :).
Draai zelf ook op een 3225. Prima CPU met een out of the box idle verbruik van 20watt bij mijn htpc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Verwijderd schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 10:26:
Ik ben van plan om toch de streacom ST-F7C evo aan te kopen, daar heb je natuurlijk de picoPSU voor nodig. Nu heb ik al slechtere reviews gelezen van de voeding van streacom.
Dan neem je er toch een andere voor? (alhoewel de problemen waar je op duidt me niet bekend zijn).
Ik wou eens informeren of er moederborden zijn incl de DC converter met aansluiting 12V zodat ik enkel de voedingsblok nog moet kopen. Deze moederborden zijn er maar ik weet niet of deze er ook zijn waarbij Wifi on-board is.
Weet iemand of deze moederborden te verkrijgen zijn en hoeveel Watt deze kunnen hebben?
Of zijn er mensen die toch een andere mening hebben ivm de voeding van streacom?
Waarom zou je überhaupt wifi willen gebruiken? dat is namelijk eigenlijk niet heel erg geschikt voor het streamen van media. Nu is wifi naar mijn mening overigens alleen nuttig voor mobiele devices, zoals laptops, tablets en telefoons, en zou je vaste devices altijd op een bekabelde aansluiting moeten willen hebben, maar ook de stabiliteit in combinatie met de beschikbare bandbreedte wil helaas maar wat vaak problemen veroorzaken. Daar waar de mogelijkheid er dus is zou ik niet voor Wifi kiezen voor een dergelijk device.
Mocht je toch wifi willen toepassen, waarom neem je dan geen USB-stick hiervoor?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 10:26:

Wat jij bedoelt zijn de 'Thin-mini-itx' moederborden. Al die moederborden hebben mSata, miniPCI en tot 4 sata aansluitingen. in dat PCI slot kan je een klein wifi kaartje stoppen.
Die bordjes kunnen tot 77w processoren poweren en tot 4 sata devices (voeding daarvan loopt dan via het moederbord). Daarvoor moet je er wel een stevig 19V blok gebruiken. 120watt of meer wel.

Ik heb er zelf een 55watt processor in zitten en een ssd op de sata600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGab
- Vraagje de 'Akasa Euler incl. 120W Power Adapter ' is niet meer in de pricewatch....weet iemand van jullie of ik de case ergens kan bestellen. Ik ga voor de fanless optie denk ik toch wel.

# Product Prijs Subtotaal
1 Intel Core i3 3225 Boxed € 113,95 € 113,95
1 Gigabyte GA-H77TN € 106,31 € 106,31
1 Akasa Euler incl. 120W Power Adapter €93,10 € 93,10 (helaas alleen nog zonder voeding leverbaar)

Welk geheugen en ssd zouden jullie hier bij doen? Ik heb win 8 en verder komt er vlc player + J river media center op te spelen

cheers

Mrgab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb het bij afuture gekocht:
pricewatch: Akasa Euler incl. 120W Power Adapter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
Mooi kastje!
Ik ben er nog steeds over uit wat ik moet nemen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGab
Ik ga aan de slag met het fanless systeem van JVS, echter twijfel tussen twee moederborden....

GA-B75TN (rev 1.0) pricewatch: Gigabyte GA-B75TN (rev 1.0)

GA-H77TN (rev 1.1) pricewatch: Gigabyte GA-H77TN (rev 1.1)

pricewatch unsorted: Intel DH61AGL (BLKDH61AGL)

Zag ik ook nog staan

Ik zie dat de chipset anders is, verder weinig verschillen....kan iemand mij adviseren hierin welk bord ik zou moeten kiezen.....

[ Voor 13% gewijzigd door MrGab op 26-11-2013 14:19 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjnieboon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:58
Ik ben ook van plan een HTPCtje in elkaar te knutselen omdat mijn huidige media player het helaas heeft begeven. Zojuist het topic eens doorlopen en kom veel dingen tegen die zeer nuttig zijn. Echter vraag ik me nog één ding af:

Hoe krijg je het voor elkaar om je HTPC via een remote (liefst een Logitech Harmony) aan en uit te kunnen zetten, net zoals een normale media player? Ik ga hem alleen gebruiken om films en series mee te kijken, en wilde hiervoor XBMC gebruiken (OpenElec o.i.d.). Verder niks exotisch omdat alle data op mijn Synology NAS staat.
Is dit mogelijk, en moet ik dan op bepaalde dingen letten m.b.t. het moederbord of IR-ontvanger?

Misschien is dit al beantwoord en heb ik er overheen gelezen. Excuses als dit het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Het aan / uit zetten van de HTPC is een veel voorkomend issue, en er zijn wel wat oplossingen voor beschikbaar. Je kunt ervoor kiezen om je machine simpelweg niet uit te zetten, maar naar standby te laten gaan, maar dat wordt meestal niet als praktisch ervaren. Wil je de machine aan kunnen zetten vanuit een echte uit-stand, dan is de meest aangewezen oplossing (naast WOL uiteraard) het gebruik van een IR-receiver die de powerswitch kan bedienen. Daarvoor wordt in heel veel gevallen gebruik gemaakt van de hardware van SoundGraph (de producent van iMon). Er zijn diverse cases te vinden die van een OEM-versie van hun producten zijn voorzien. Meestal betreft dit dan een OEM van de iMon VFD in combinatie met de iMon Pad, zoals je o.a. in de Silverstone LC16 vind, of de iMon LCD + Pad zoals toegepast in de de Zalman HD503 of de SilverStone ML02.
Als laatste mogelijkheid kun je kiezen voor een moederbord dat wake-up over USB vanuit S5-stand support, maar dat is helaas vrijwel geen enkel bord, en dus is de meest gebruikte manier toch nog steeds een iMon-achtig device.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koeniepoenie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 21:46
Geinspireerd op de BBG heb ik een paar aanpassingen gedaan (oa Intel i3 ipv AMD). Nu is het de eerste keer dat ik zoiets zelf in elkaar knutsel, dus zou iemand kunnen aangeven of ik geen elementen erin gooi die met elkaar conflicteren?

Ik heb het idee dat het moet kunnen, maar ik vind 't lastig om te kunnen zeggen of de behuizig+moederbord+proc mogelijk is, en of alles in de behuizing past.

Meningen worden gewaardeerd :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 2120 Boxed€ 92,95€ 92,95
1MSI FM2-A75IA-E53€ 73,80€ 73,80
1WD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX, 2TB€ 88,88€ 88,88
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 66,60€ 66,60
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 28,62€ 28,62
1Crucial CT51264BA160BJ€ 29,50€ 29,50
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,50€ 32,50
1Samsung 840 EVO 120GB€ 84,91€ 84,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 522,06

Parse error: syntax error, unexpected GOT_USER in https://gathering.tweakers.net on line 1337

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjnieboon
@Kroegtijger:
Dank voor je antwoord. Zo'n iMon device heeft ook nog nadelen? (behalve het prijskaartje als ik dat zo zie).
Als ik je verhaal goed begrijp is het simpelgezegd een case uitzoeken die zo'n iMon device al ingebouwd heeft? Ik hoef geen rekening te houden met het type moederbord dat ik ga gebruiken?

[ Voor 1% gewijzigd door Sjnieboon op 26-11-2013 15:45 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Sjnieboon schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 15:42:
@Kroegtijger:
Dank voor je antwoord. Zo'n iMon device heeft ook nog nadelen? (behalve het prijskaartje als ik dat zo zie).
De prijs is wel het voornaamste onderdeel inderdaad. Verder krijg je er een split-kabeltje bij die je tussen de 24-pins aansluiting van je voeding en je moederbord in plaatst. Daar vandaan krijg je 3 aders die je op de iMon aansluit zodat je iR-receiver en display altijd van stroom zijn voorzien, zelfs als je machine uit staat. De power-switch van de case sluit je vervolgens dus via de iMon aan, en die kan je dan dus zowel met de remote, als met de knop op de case zelf bedienen.
Als ik je verhaal goed begrijp is het simpelgezegd een case uitzoeken die zo'n iMon device al ingebouwd heeft? Ik hoef geen rekening te houden met het type moederbord dat ik ga gebruiken?
Dat is meestal wel de slimste weg. Je kan ook de retail-versies krijgen, maar die zijn relatief nog duurder en vereisen een bay (de UltraBay heeft zelfs 2x 5.25" nodig). Handiger is dus om een kant-en-klare case te nemen hiervoor.
Overigens zijn er ook andere merken dan SoundGraph / iMon dit deze methode toepassen, maar het aanbod is zeer beperkt. Let dus vooraf goed op of deze functionaliteit beschikbaar is.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjnieboon
Super! Dan is mijn vraag helemaal beantwoord en wordt het een case waar het allemaal al in zit. Hartstikke bedankt voor je uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koeniepoenie
Koeniepoenie schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 15:40:
Geinspireerd op de BBG heb ik een paar aanpassingen gedaan (oa Intel i3 ipv AMD). Nu is het de eerste keer dat ik zoiets zelf in elkaar knutsel, dus zou iemand kunnen aangeven of ik geen elementen erin gooi die met elkaar conflicteren?

Ik heb het idee dat het moet kunnen, maar ik vind 't lastig om te kunnen zeggen of de behuizig+moederbord+proc mogelijk is, en of alles in de behuizing past.

Meningen worden gewaardeerd :)

...
Even een kleine CPU update, volgens mij is deze nieuwer en past die beter bij het intern geheugen.

Edit: Na de CPU update had ik ook een ander moederbord nodig, is dit wat?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3220 Boxed€ 97,80€ 97,80
1ASRock Intel H77 H77M-ITX€ 79,70€ 79,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 532,81

Parse error: syntax error, unexpected GOT_USER in https://gathering.tweakers.net on line 1337

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:12
Sjnieboon schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 15:42:
@Kroegtijger:
Ik heb zelf een MS-tech kast waar een IR oog in zit. Ik gebruik een logitech ab, de meegeleverde remote gebruik ik niet, en dit werkt perfect.
Het IR circuitje zit aangesloten op een usb header op het mobo en staat als HID in het apparaat beheer.

Misschien kun je zoiets ook los vinden? Is waarschijnlijk goedkoper dan de iMon devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Medjai schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 16:38:
[...]

Ik heb zelf een MS-tech kast waar een IR oog in zit. Ik gebruik een logitech ab, de meegeleverde remote gebruik ik niet, en dit werkt perfect.
Het IR circuitje zit aangesloten op een usb header op het mobo en staat als HID in het apparaat beheer.

Misschien kun je zoiets ook los vinden? Is waarschijnlijk goedkoper dan de iMon devices.
Zolang je de power-switch maar door kunt lussen én de IR-receiver ook in uit-stand van voeding kan voorzien zal dat ook prima werken, anders ben je afhankelijk van Wake-on-USB, waar je dus niet zo gek veel mee kan. Zoals gezegd, er zijn meer merken dan iMon / SoundGraph (wat een van de grootste op dit gebied is), maar het is goed zoeken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Koeniepoenie schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 16:21:
[...]

Even een kleine CPU update, volgens mij is deze nieuwer en past die beter bij het intern geheugen.

Edit: Na de CPU update had ik ook een ander moederbord nodig, is dit wat?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3220 Boxed€ 97,80€ 97,80
1ASRock Intel H77 H77M-ITX€ 79,70€ 79,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 532,81
Ik zou voor HTPC toepassingen zelf de HD4000 videokaart (i3 3225) of nieuwer willen hebben. Het is niet strict noodzakelijk, een i3 kan zelfs softwarematig op z'n sloffen 1080p decoden, maar je wilt hardwarematig en de HD4000 geeft daarin wat betere beeldkwaliteit.

Eigenlijk zou ik voor een nieuw systeem gewoon een 1150 moederbord en i3 pakken, dan heb je de nieuwste (met HD4200 of snellere GPU), die weer net ietsje zuiniger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

MrGab schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 14:14:
Ik ga aan de slag met het fanless systeem van JVS, echter twijfel tussen twee moederborden....

GA-B75TN (rev 1.0) pricewatch: Gigabyte GA-B75TN (rev 1.0)

GA-H77TN (rev 1.1) pricewatch: Gigabyte GA-H77TN (rev 1.1)

pricewatch unsorted: Intel DH61AGL (BLKDH61AGL)

Zag ik ook nog staan

Ik zie dat de chipset anders is, verder weinig verschillen....kan iemand mij adviseren hierin welk bord ik zou moeten kiezen.....
B75 meer gericht op zakelijk gebruik, H77 meer gericht op entry-level consumentenspul. Maakt op zich geen moer uit denk ik. Neem degene die het beste leverbaar is :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koeniepoenie
JvS schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 17:51:
[...]

Ik zou voor HTPC toepassingen zelf de HD4000 videokaart (i3 3225) of nieuwer willen hebben. Het is niet strict noodzakelijk, een i3 kan zelfs softwarematig op z'n sloffen 1080p decoden, maar je wilt hardwarematig en de HD4000 geeft daarin wat betere beeldkwaliteit.

Eigenlijk zou ik voor een nieuw systeem gewoon een 1150 moederbord en i3 pakken, dan heb je de nieuwste (met HD4200 of snellere GPU), die weer net ietsje zuiniger zijn.
Thanks voor je feedback! Die 3225 is wel 20 tientjes duurder, maar misschien dat ik die er dan maar in prop. Ik heb mijn moederbord ook aangepast naar een 1150 versie, ipv de FM2 die ik eerst erin had staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Een 3225 is ook een 1155 en geen 1150 he? De haswell i3's (wel 1150 moederbord) zijn juist weer wat goedkoper :).

Eentje van deze wil je hebben dus:
http://tweakers.net/price...;348180;348166/categorie/

Die kan je weer krijgen vanaf 100 euro met een HD4400 videokaart.

[ Voor 47% gewijzigd door JvS op 26-11-2013 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koeniepoenie
JvS schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 18:01:
Een 3225 is ook een 1155 en geen 1150 he? De haswell i3's (wel 1150 moederbord) zijn juist weer wat goedkoper :).
Oeh, dat is wel even een subtiel detail dat ik over het hoofd zag. Dan moet ik nog even een ander moederbord hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wacht, ik adviseer dus OF een 1155 maar dan met een 3225 (maar dat is inderdaad duurder) OF een 1150 moederbord met deze: pricewatch: Intel Core i3 4130 Boxed

Dat laatste lijkt mij het best :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koeniepoenie
JvS schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 18:05:
Wacht, ik adviseer dus OF een 1155 maar dan met een 3225 (maar dat is inderdaad duurder) OF een 1150 moederbord met deze: pricewatch: Intel Core i3 4130 Boxed

Dat laatste lijkt mij het best :).
Aha, ik zie door de bomen het bos een beetje niet meer. Dan pak ik denk ik die 4130 met mn 1150 moederbord.

Veel dank!

Voor de volledigheid, mijn systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130 Boxed€ 98,89€ 98,89
1Gigabyte GA-H87N-WIFI€ 98,10€ 98,10
1Samsung 840 EVO 120GB€ 84,88€ 84,88
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 552,27

[ Voor 76% gewijzigd door Koeniepoenie op 26-11-2013 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
Weet iemand of er nog vergelijkbare kasten zijn als de Silverstone ML04:

pricewatch: Silverstone Milo ML04

Ben nu klaar met het wachten... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
ik heb deze 2de hands voor dezelfde prijs als de silverstone.

1MS-Tech MC-1200€ 90,94€ 90,94

en deze is met voeding en afstandsbediening.
ik heb 3 euro extra uitgegeven voor de goedkoopste fan die ik kon vinden om de fan in de voeding te vervangen (deze is vaak te rumoerig bij aanschaf)en alles is nu lekker stil.

(er zijn iets van 3 fabrikanten met een andere naam waarbij ik geen verschil zie in kast dus zoek rustig rond naar een leuke)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Nu nog een fatsoenlijke voeding erin zou ik zeggen, MS-TECH is rommel. Voedingen zoals die zijn van slechte kwaliteit en hebben slechte kwaliteit componenten welke het kunnen begeven en de rest van de PC meenemen in hun dood. Ook zijn de spanningen veel minder stabiel, minder stabiele spanningen en hoge ripple, dit zorgt voor veel snellere slijtage van de rest van de PC wat er ook voor zorgt dat die minder lang mee gaat. Daarnaast zit er zo'n fan in met een reden, door zo'n hoge airflow (en dus geluid) van de standaard fan blijft de voeding wel vrij koel en dus houden de componenten het iig iets langer vol. Wordt de temperatuur intern ook te hoog wat zo maar zou kunnen met een fan met minder airflow kan de ripple ook veel hoger worden en de spanningstabiliteit kan ook veel minder worden.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Ik heb niet gezegd dat de fan eruit moet. ik heb deze alleen vervangen met een even grote fan die een vergelijkbaar aantal rotaties zal maken. (en toevallig 3 euro koste omdat ik goed rondzocht.)
En de originele maakte lawaai omdat deze op zijn eigen as aanliep (vergelijkbaar met een mixer tegen de rand van de kom aan houden :) )

Hierdoor voldoet die voeding aan mijn momentele eisen. mede omdat deze wel aan de minimale eisen voldoet qua spanningsripple.
Op deze wijze kan ik kijken of de kast mij bevalt. wanneer ik deze toch niet mooi vind of niet meer past (omdat ik binnekort een nieuwe tv meubel zal hebben), kan ik een andere behuizing kopen met een voeding die daar in past. Dit omdat ik dan een andere maat moet nemen die mischien een full atx voeding heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
Na het lezen van dit artikel ben ik nog meet aan het twijfelen geraakt:

http://forums.legitreviews.com/about45344-60.html

Er komt dus binnenkort een NUC op de markt, die ook 2,5 inch SSD ondersteund.

In het XBMC forum zijn ze helemaal lyrisch over de laatste generatie NUC's.

http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=176718

Zijn er hier nog mensen, die deze optie ook hebben bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Klinkt wel leuk, maar waarom is een 2.5 inch SSD een voordeel? Als je toch een SSD wilt plaatsen is een mSata toch juist ideaal? Dit houdt je kastje tenminste klein (grootste voordeel van die NUC kastjes)
dx5314 schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 21:48:
Weet iemand of er nog vergelijkbare kasten zijn als de Silverstone ML04:

pricewatch: Silverstone Milo ML04

Ben nu klaar met het wachten... :(
Een met the_mask, ik zou ver weg blijven bij MS-tech voedigen. Voor hetzelfde geld heb je namelijk een pricewatch: Epsilon EC-HTPC-1 met een pricewatch: Seasonic SS-300SFD Active PFC Dit is in feite dezelfde behuizing (inclusief afstandsbediening), maar dan zonder die crappy voeding. Voor de voeding kun je dan een degelijk exemplaar kiezen.

Overigens als je de Milo ML04 niet mooi vindt is er ook de ML03.

[ Voor 69% gewijzigd door jaapsander op 27-11-2013 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
jaapsander schreef op woensdag 27 november 2013 @ 10:36:
Klinkt wel leuk, maar waarom is een 2.5 inch SSD een voordeel? Als je toch een SSD wilt plaatsen is een mSata toch juist ideaal? Dit houdt je kastje tenminste klein (grootste voordeel van die NUC kastjes)
SSD ligt nog op de plank, zou weer wat schelen in de kosten.
Vanavond maar eens precies uitrekenen wat het verschil is prijs is tussen een zelfbouw HTPC en een NUC.
Even snel:

Intel NUC Kit D34010WYK +/- 270 euro
Kingston SSDNow mS200 SMS200S3/30G, 30GB SSD +/- 45 euro
Corsair 4 GB DDR3-1600-11 COR, geheugen +/- 40 euro

En dan heb je volgens mij alleen nog een HDMI converter nodig:

Club 3D Adapter Mini-DisplayPort > HDMI +/- 22 euro

Bouw je voor ongeveer 375 euro een klein systeem/energiezuinig, wat volgens mij een stuk sneller is dan een AMD oplossing.
Maar wat zijn nu de voor- en nadelen HTPC/NUC? --> NUC heeft out of the box een IR receiver :)

[ Voor 36% gewijzigd door Protax op 27-11-2013 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
De prijs (en gangbaarheid) van een 2,5" SSD zijn natuurlijk wel wat interessanter dan van mSATA. Qua performance zou het niet veel uit moeten maken voor zover ik even snel kan achterhalen, alhoewel ik niet de specs van mSATA-interfaces zo direct ken. Mogelijk dat het qua performance dus ook nog wat uit kan maken.
[...]

Een met the_mask, ik zou ver weg blijven bij MS-tech voedigen. Voor hetzelfde geld heb je namelijk een pricewatch: Epsilon EC-HTPC-1 met een pricewatch: Seasonic SS-300SFD Active PFC Dit is in feite dezelfde behuizing (inclusief afstandsbediening), maar dan zonder die crappy voeding. Voor de voeding kun je dan een degelijk exemplaar kiezen.
:Y helemaal mee eens inderdaad.
Of uiteraard een compleet ander merk.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:37

TheNephilim

Wtfuzzle

[...]

Hmmm, die Epsilon is wel een heel mooi klein kastje. Misschien dat die toch past in het tv-meubel. Ik zit met een ruimte probleem namelijk, maar dit kastje is slechts 95mm hoog en zou misschien wel passen. Ga ik eens overleggen!

Overigens, gaat zo'n oude voeding (2006) wel passen op een modern moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Hou je wel rekening met koelings-ruimte rondom de case? Deze helemaal stijf opsluiten is meestal niet zo'n heel goed plan.
Maar als je op zoek bent naar platte behuizingen, dan is misschien een pricewatch: Silverstone SST-PT12B wel iets voor je?? Slechts 52mm hoog

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Overigens heeft die epsilon kast de lucht intake aan de voorkant zitten, dus zolang er voor ruimte over is kan er koele lucht aangezogen worden. Die voeding is prima voor hedendaagse moederborden http://www.silentpcreview.com/article286-page5.html en http://nl.hardware.info/r...eview-voor-kleine-kastjes
dx5314 schreef op woensdag 27 november 2013 @ 10:46:
[...]

SSD ligt nog op de plank, zou weer wat schelen in de kosten.
Vanavond maar eens precies uitrekenen wat het verschil is prijs is tussen een zelfbouw HTPC en een NUC.
Even snel:

Intel NUC Kit D34010WYK +/- 270 euro
Kingston SSDNow mS200 SMS200S3/30G, 30GB SSD +/- 45 euro
Corsair 4 GB DDR3-1600-11 COR, geheugen +/- 40 euro

En dan heb je volgens mij alleen nog een HDMI converter nodig:

Club 3D Adapter Mini-DisplayPort > HDMI +/- 22 euro

Bouw je voor ongeveer 375 euro een klein systeem/energiezuinig, wat volgens mij een stuk sneller is dan een AMD oplossing.
Maar wat zijn nu de voor- en nadelen HTPC/NUC? --> NUC heeft out of the box een IR receiver :)
Voor 375 heb je inderdaad een klein systeem wat energie zuinig is. Maar vergis je niet, voor dat bedrag kun je een prima HTPC bouwen, alleen zal hij nooit zo klein worden.

Even een voorbeeldje uit een wat ouder wenslijstje (zeker geen optimale samenstelling)
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 49,50€ 49,50
1ASRock FM2A85X-ITX€ 74,99€ 74,99
1In Win BM639 Zilver€ 56,-€ 56,-
1Corsair Vengeance LP CML4GX3M2A1600C9€ 43,-€ 43,-
1Kingston SSDNow V300 120GB€ 72,90€ 72,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 349,31

Een vergelijkbare samenstelling is zelfs nog wat goedkoper door een kleinere SSD. Hierdoor heb je voor het bedrag wat meer te besteden voor een andere behuizing. Ook zit in deze setup al een draadloos toetsenbord.

En qua kracht doet dit niet onder voor de NUC kastjes. Een i3 klinkt erg snel maar vergis je niet, dit zijn lager geklokte laptop CPU's. Deze i3 draait maar op 1.7GHz. Nu is een intel per kloktik een stukje sneller dan AMD, maar een A6 is een stuk hoger geklokt. En qua GPU wint AMD dit ook.

Met een stille CPU koeler (zoals in de setup) zal dit kastje fluisterstil zijn en de kleine fan van de NUC kan (zeker met een beetje stof) net als andere laptop koeling wat luidruchtiger zijn.

[ Voor 92% gewijzigd door jaapsander op 27-11-2013 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjnieboon
Ik heb zojuist wat rond zitten neuzen over het hele iMon festijn (al dan niet al ingebouwd in een case). Er komt nogal opvallend vaak naar voren dat dit toch niet zo prettig zou werken als wordt voorgedaan. Vooral de software die iMon nodig heeft om te werken, zou niet optimaal of zelfs slecht zijn. Nu snap ik dat ontevreden mensen al snel op internet klagen en je daardoor een vertekent beeld kunt krijgen, maar ik vraag me toch af wat hier van waar is.

Iemand hier die ervaring met dit spul heeft? Ik wil hem uiteindelijk gebruiken voor OpenElec i.c.m. een Harmony Touch, om de HTPC mee aan te kunnen zetten vanuit een echte uit-stand.

• jaapsander
Zelf heb ik een iMon display in mijn Antec fusion remote zitten. Het allergrootste voordeel van deze setup is naar mijn mening dat je de HTPC aan kan zetten met de afstandsbediening (vanuit echte uit-stand inderdaad).

Het display zelf (ik heb de VFD overigens) vind ik persoonlijk maar weinig nut hebben. Ik heb een tijdje met de software gespeeld, maar kon geen nuttige opties vinden voor het display. Hij kan bijvoorbeeld weergeven wat er op het moment afgespeeld wordt (niet met XBMC aan de praat gekregen), maar daar heb ik geen scherm voor nodig, dat kan ik ook wel zien/horen. Navigeren met het schermpje zodat je TV bijvoorbeeld uit kan blijven bij het afspelen van muziek is niet te doen (en veel beter met een app op je tablet/smartphone).

Het komt er eigenlijk op neer dat ik bijna nooit op het schermpje kijk. Aangezien zo'n iMon oplossing vrij duur is zou iets als bij de epsilon HTPC kast handiger zijn. Hierbij is de IR wel rechtstreeks op de voeding en de pwrbtn van je moederbord aangesloten waardoor je de HTPC ook in kan schakelen met de afstandsbediening. Echter zit je dan vast aan 1 behuizing (hardware makers spring hierop in!).

• Sjnieboon
Het display boeit me ook niet eerlijk gezegd. Het aanzetten vanuit een echte uit-stand vind ik wel erg belangrijk. De Epsilon die je aangeeft, dat is dan de Epsilon HTPC1? Oogt namelijk ook prima, maar ik kan niet echt vinden of hierbij inderdaad de IR op de voeding en powerbutton van het moederbord kan worden geplaatst. Heeft dit overigens een bepaalde naam?

• jaapsander
Ja dat is inderdaad de pricewatch: Epsilon EC-HTPC-1 Hierbij heb je hetzelfde systeem waar het iR oog rechtstreeks op de voeding en de pwrbtn aangesloten is. En je dus je systeem van volledig uit weer aan kunt zetten.

Dit heeft voor zover ik weet geen specifieke naam. Ik wacht ook nog steeds dat een hardwarefabrikant inspringt op deze behoefte door een kitje aan te bieden. Het nadeel echter is wel dat er niet heel veel ruimte in HTPC kasten is om een iR oog te verstoppen en dat de markt van custom build HTPC's nog te klein is om interessant te zijn.

• Señor Sjon
Kan je dan niet via WOL of Wake on USB werken?

• kroegtijger
Sjnieboon schreef op woensdag 27 november 2013 @ 15:19:
Ik heb zojuist wat rond zitten neuzen over het hele iMon festijn (al dan niet al ingebouwd in een case). Er komt nogal opvallend vaak naar voren dat dit toch niet zo prettig zou werken als wordt voorgedaan. Vooral de software die iMon nodig heeft om te werken, zou niet optimaal of zelfs slecht zijn. Nu snap ik dat ontevreden mensen al snel op internet klagen en je daardoor een vertekent beeld kunt krijgen, maar ik vraag me toch af wat hier van waar is.

Iemand hier die ervaring met dit spul heeft? Ik wil hem uiteindelijk gebruiken voor OpenElec i.c.m. een Harmony Touch, om de HTPC mee aan te kunnen zetten vanuit een echte uit-stand.
Ik heb op dit moment 2 devices ervan in gebruik (een iMon VFD en een iMon UltraBay) en alle2 geven geen enkel probleem, maar je moet wel een klein beetje configureren. De vorige versie van de iMon Manager was niet zo heel best; lastig te configureren, en bleef nog wel eens hangen, maar de huidige versie heb ik geen klachten over.

iRacing Profiel

• kroegtijger
jaapsander schreef op donderdag 28 november 2013 @ 10:46:
Zelf heb ik een iMon display in mijn Antec fusion remote zitten. Het allergrootste voordeel van deze setup is naar mijn mening dat je de HTPC aan kan zetten met de afstandsbediening (vanuit echte uit-stand inderdaad).

Het display zelf (ik heb de VFD overigens) vind ik persoonlijk maar weinig nut hebben. Ik heb een tijdje met de software gespeeld, maar kon geen nuttige opties vinden voor het display. Hij kan bijvoorbeeld weergeven wat er op het moment afgespeeld wordt (niet met XBMC aan de praat gekregen), maar daar heb ik geen scherm voor nodig, dat kan ik ook wel zien/horen. Navigeren met het schermpje zodat je TV bijvoorbeeld uit kan blijven bij het afspelen van muziek is niet te doen (en veel beter met een app op je tablet/smartphone).
Op de VFD ben ik ook niet zo heel enthousiast over het display. Het is eigenlijk net te klein om er nuttige informatie op te kunnen lezen als je op de bank zit. Het weergeven van wat er afgespeeld wordt kan ook netjes worden weer gegeven. Hier heeft iemand al een mooi klein tooltje voor ontwikkeld wat prima zn werk doet, maar deze heb ik (vanwege het kleine formaat) weer overboord gezet, en ik laat nu CPU, disk- en geheugen-verbruik erop weergeven.
Het komt er eigenlijk op neer dat ik bijna nooit op het schermpje kijk. Aangezien zo'n iMon oplossing vrij duur is zou iets als bij de epsilon HTPC kast handiger zijn. Hierbij is de IR wel rechtstreeks op de voeding en de pwrbtn van je moederbord aangesloten waardoor je de HTPC ook in kan schakelen met de afstandsbediening. Echter zit je dan vast aan 1 behuizing (hardware makers spring hierop in!).
Het zou zeker prettig zijn als er eens een ontwikkelaar hierin zou duiken, en dan bij voorkeur via CEC. Volgens mij zou het toch ook niet zo heel moeilijk moeten zijn om de CEC-adapter op een printplaatje te proppen die je netjes in je kast kan bouwen, en de HDMI-kabel laten doorlussen. Voeding en powerswitch kan je dan op dezelfde manier zoals SoundGraph dit doet toepassen. Misschien dat het nog wel een leuk hobby-projectje kan worden voor een tweaker?

iRacing Profiel

• kroegtijger
Senor Sjon schreef op donderdag 28 november 2013 @ 11:54:
Kan je dan niet via WOL of Wake on USB werken?
WOL zou kunnen, maar dat gaat eigenlijk alleen maar als je niet een remote, maar een device als een smartphone of tablet gebruikt. Wake-on-USB vanuit S5 (uit-stand, dus niet standby) moet door het moederbord worden ondersteund, en vrijwel geen enkel bord doet dit.

iRacing Profiel

• Sjnieboon
kroegtijger schreef op donderdag 28 november 2013 @ 12:13:
[...]

Ik heb op dit moment 2 devices ervan in gebruik (een iMon VFD en een iMon UltraBay) en alle2 geven geen enkel probleem, maar je moet wel een klein beetje configureren. De vorige versie van de iMon Manager was niet zo heel best; lastig te configureren, en bleef nog wel eens hangen, maar de huidige versie heb ik geen klachten over.
Oké duidelijk. Als ik deze wil laten werken met OpenElec, is er dan nog iets waar ik rekening mee moet houden? De iMon manager lijkt alleen voor Windows te zijn geschreven, als ik de pagina van SoundGraph bekijk. Ik neem aan dat ik deze wel nodig ga hebben om via de afstandsbediening te kunnen navigeren. Zijn er overigens nog compatibilty issues met een Logitech Harmony?

Edit:
De laatste versie van de iMon manager stamt uit 2011.... Als die het goed doet: prima, maar dat zegt ook wel wat over de ondersteuning vind ik.

[ Voor 11% gewijzigd door Sjnieboon op 28-11-2013 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
Ik ben sinds gister de trotse eigenaar van een Intel NUC.

Heb lang getwijfeld, maar dit is voor mij de beste keuze.
Stil, snel, klein, energiezuinig en out of the box gewoon een top machientje om XBMC op te draaien, en bovenal geen gedoe.

De komende tijd bekijken wat er nog meer mogelijk, denk bijv. aan een CEC module inbouwen etc.
Maar het is een veelbelovend project aangezien er ook een hele community is.
Voor mensen die er ook over twijfelen, lees dit eens door:

http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=176718

In ieder geval bedankt voor alle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Sjnieboon schreef op donderdag 28 november 2013 @ 12:36:
[...]

Oké duidelijk. Als ik deze wil laten werken met OpenElec, is er dan nog iets waar ik rekening mee moet houden? De iMon manager lijkt alleen voor Windows te zijn geschreven, als ik de pagina van SoundGraph bekijk. Ik neem aan dat ik deze wel nodig ga hebben om via de afstandsbediening te kunnen navigeren. Zijn er overigens nog compatibilty issues met een Logitech Harmony?
In OpenElec zijn voor alle (recente) modellen van iMon alle benodigde functies al opgenomen. Slechts even de juiste driver kiezen vanuit het menu moet volstaan. Incidenteel loopt openelec wel eens wat achter erin als er nieuwe modellen uitkomen, maar met de huidige generatie van SoundGraph lijkt alles prima te werken.
Wat betreft de Logitech Harmony zou dit gewoon horen te werken, maar is met name van Logitech afhankelijk. Heb er zelf geen ervaring mee in combinatie met deze hardware, maar heb ook niet gehoord dat het niet zou werken.
Edit:
De laatste versie van de iMon manager stamt uit 2011.... Als die het goed doet: prima, maar dat zegt ook wel wat over de ondersteuning vind ik.
Tsja, waarom prutsen aan iets dat al goed is verder? Wat betreft support is er een vrij brede community, en zal je negen van de tien keer eerder de support bij het OS (bijvoorbeeld dus OpenElec) moeten zoeken dan bij SoundGraph.
Overigens heb ik wel de indruk dat SoundGraph hun aandacht niet meer zo zeer bij deze producten ligt (immers, het werkt allemaal prima, en er is weinig development op dit gebied gaande) maar zich helemaal aan het richten is op onder andere VingerVU en vergelijkbare touch-gestuurde besturing die alles moet integreren met elkaar. Aan de ene kant begrijpelijk, maar aan de andere kant ook wel jammer dat we dus ook niet op korte termijn wat nieuws hoeven te verwachten.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:08

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Die MS-Tech en Epsilon kasten zien er wel compleet hetzelfde uit. Dan is het makkelijk kiezen voor de goedkoopste. Als die ook nog eens met een Harmony One compleet aan/uit gezet kunnen worden, wordt het voor veel mensen een heel interessant htpc-kastje denk ik.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb even een beginnersvraag.
Voorlopig gebruik ik een oude laptop voor het streamen en afspelen van HD films.
Nu merk ik dat deze moeite heeft met zelfs films af te spelen vanop een externe Hdd en was ik van plan om een deftige htpc aan te kopen.
Nu is mijn vraag, kan iemand voor mij zo een systeem samenstellen?

Mijn vereisten:
- HD films snel kunnen streamen van mijn vaste pc + van het internet en deftig afspelen
- Liefst zo stil en snel mogelijk
- Rond de prijs van €400 maar mag meer zijn indien dit te verantwoorden is
- alleen een ssd voor windows op te zetten, grotere hdd hoeft niet
- gaat windows 7 op komen voor alledaagse doeleinde, internetten, youtube,.... (windows 7 heb ik al)

kortom een snelle htpc voor hd films te streamen en af te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Bolletje schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 16:56:
Ok, duidelijk. Dan zal ik nu onderstaande samenstelling aanhouden:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Boxed€ 54,45€ 54,45
1Gigabyte F2A88XM-D3H€ 55,95€ 55,95
1Silverstone Milo ML04€ 67,-€ 67,-
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,-€ 24,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,93€ 31,93
1Samsung 840 EVO 120GB€ 86,50€ 86,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 349,33

Mochten mensen nog opmerkingen hebben over de componenten dan kan dat nog. Aankomende dagen zal alles worden ingevoerd.

Additionele ventilatoren lijken me in eerste instantie niet nodig, gezien de vorm van de processorkoeler. Die koelt ook gelijk de andere onderdelen op het moederbord en de ssd vereist niet veel koeling.

Wat betreft de blu-ray-speler:

[...]

Was dus inderdaad al de bedoeling :) Het genoemde model van LG is simpelweg de populairste in de pricewatch. Mocht iemand nog een betere hebben dan kan dat nog genoemd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de knoop doorgehakt en de levering is aangekomen en ook al in elkaar gestoken.

i3-4330
Streacom Fc7 evo + voeding 200W
Asus Q87T thin MB
4GB geheugen
Noctua koeler NH-9Li

Alles loopt normaal bij installatie Windows 7 64bit.

Maar bij het afspelen (via VLC player) van een film 1080p (+- 12 GB film) hapert de film lichtjes met kleine schokjes op de TV (loewe individual 46")
Dit had ik ook bij mijn popcorn hour (maar van deze dacht ik dat het van de ouderdom was vh toestel, vandaar de nieuwe aankoop)

Heeft iemand hier ervaring mee of ook deze 'last'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Verwijderd schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 16:12:
Ik heb even een beginnersvraag.
Voorlopig gebruik ik een oude laptop voor het streamen en afspelen van HD films.
Nu merk ik dat deze moeite heeft met zelfs films af te spelen vanop een externe Hdd en was ik van plan om een deftige htpc aan te kopen.
Nu is mijn vraag, kan iemand voor mij zo een systeem samenstellen?

Mijn vereisten:
- HD films snel kunnen streamen van mijn vaste pc + van het internet en deftig afspelen
- Liefst zo stil en snel mogelijk
- Rond de prijs van €400 maar mag meer zijn indien dit te verantwoorden is
- alleen een ssd voor windows op te zetten, grotere hdd hoeft niet
- gaat windows 7 op komen voor alledaagse doeleinde, internetten, youtube,.... (windows 7 heb ik al)

kortom een snelle htpc voor hd films te streamen en af te spelen.
En wat is mis met de configuratie uit de BBG? Deze lijkt me in jouw geval een prima systeem te bieden.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Verwijderd schreef op maandag 02 december 2013 @ 09:57:
Ik heb de knoop doorgehakt en de levering is aangekomen en ook al in elkaar gestoken.

i3-4330
Asus Q87T thin MB
4GB geheugen
Noctua koeler NH-9Li

Maar bij het afspelen (via VLC player) van een film 1080p (+- 12 GB film) hapert de film lichtjes met kleine schokjes op de TV (loewe individual 46")
Dit had ik ook bij mijn popcorn hour (maar van deze dacht ik dat het van de ouderdom was vh toestel, vandaar de nieuwe aankoop)

Waar heb je de storage? Op de machine? of op netwerk-locatie? (en wat als je de data lokaal neerzet?) Worden er ergens extreem hoge resources gebruikt? (dus CPU, geheugen, netwerk of storage)
Welke video-drivers gebruik je? En heb je die al up to date gebracht? Lopen er nog andere (disk-intensieve) processen zoals virusscanner e.d.? Wat gebeurt er als je een andere applicatie, zoals XBMC, gebruikt? (let ook hier op je audio en video settings!). Boot eens met een XBMC live-cd zoals XBMCbuntu of OpenElec en test het dan eens.

De makkelijkste manier van troubleshooten van dit soort issues is door simpelweg uit te sluiten van oorzaken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Verwijderd schreef op maandag 02 december 2013 @ 09:57:

i3-4330
Asus Q87T thin MB
4GB geheugen
Noctua koeler NH-9Li

Dat de HTPC niet goed HD films afspeelt heeft te maken met de softwarematige configuratie van de HTPC. Dit is niet het topic om dit uitgebreid te bespreken, maar ik zou eens beginnen met het gebruiken van een betere player (VLC speelt wel alles af, maar is zeker niet zo goed) en deze eens goed te configureren. Ik zou beginnen met MPC-HC http://imouto.my/watching...device-architecture-cuda/ lees de guide goed, er wordt hier goed uitgelegd waar iedere instelling voor is.

Daarnaast kun je ook eens XBMC gebruiken (makkelijker te configureren qua video afpelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-09 19:25
Ook maar een nieuwe HTPC in elkaar zetten. Kast komt vandaag binnen en dan in elkaar zetten.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Boxed€ 55,70€ 55,70
1MSI FM2-A75IA-E53€ 72,90€ 72,90
1WD Green WD20EZRX, 2TB€ 75,99€ 75,99
1In Win BP655€ 55,50€ 55,50
1Corsair Value Select CMV4GX3M1A1600C11€ 35,01€ 35,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 295,10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XxOrpheusxX
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-09 17:42
AMD A6/A8/A10 of Core i3?
Ik zit al een paar dagen te lezen, te wikken en te wegen over een HTPC. En dan met name of ik een AMD A6/A8/A10 wil gaan gebruiken, zoals deze BBG aangeeft, of toch een duurdere Intel Core i3 4330. Tot nu toe heb ik goede ervaringen met een XBMC install op twee Pentium4 computers, waarvan de laatste een dedicated passieve Nvidia videokaart had. Beide werkten prima. Maar nu moet er dus maar een keer een "echte" oplossing komen, ook aangezien die Pentium4 bakken in het buitenland zijn achtergebleven.

Ik wil graag XBMCbuntu (wellicht Openelec) gebruiken en de voornaamste toepassing van de HTPC is het afspelen van files over het netwerk (NAS) en filmpjes van YouTube en consorten. Eventueel zou ik in de toekomst nog wel eens een keer een licht spelletje (met vrienden) willen kunnen spelen op de bank, maar dan echt iets simpels, geen Skyrim o.i.d. Maar dat gamen heeft geen prioriteit: de HTPC moet vooral bestanden afspelen op mijn TV en ik vind warmteontwikkeling en daaraan gerelateerde geluidsproductie van fans belangrijker. Vandaar dat ik ook die Core i3 aanvankelijk in gedachten had.
Elk advies om me te helpen te beslissen wordt op prijs gesteld,

Ook nog een wat meer gerichte vraag:
Aangezien ik de optie wil openhouden om met HTPC nog een DVD of zelfs een Bluray kan afspelen, gaat er toch ook maar een optische drive in. Maar mijn vraag is eigenlijk aan alle mensen met een AMD A6/A8/A10 HTPC: speelt die APU bluray (makemkv of vlc methode) een beetje vloeiend af in Linux? AMD support lijkt nog steeds minder te zijn voor Linux dan Intel en Nvidia, hoewel ik ook positieve geluiden hoor dat dat verschil minder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Die vraag is al 100 keer gesteld hier. AMD is prima, idle net zo energiezuinig als intel, je zou er op kunnen gamen en zijn een stuk goedkoper. Intel i3 is veel sneller (maar dat heb je niet nodig voor HTPC toepassingen) en gebruikt minder energie per 'performance' (dus wordt minder warm 'in gebruik').

Niet eens zoveel leesvoer: [BBG] HTPC november 2013 (gefilterd op AMD Vs Intel)

[ Voor 19% gewijzigd door JvS op 03-12-2013 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jaapsander schreef op maandag 02 december 2013 @ 16:03:
[...]

Dat de HTPC niet goed HD films afspeelt heeft te maken met de softwarematige configuratie van de HTPC. Dit is niet het topic om dit uitgebreid te bespreken, maar ik zou eens beginnen met het gebruiken van een betere player (VLC speelt wel alles af, maar is zeker niet zo goed) en deze eens goed te configureren. Ik zou beginnen met MPC-HC http://imouto.my/watching...device-architecture-cuda/ lees de guide goed, er wordt hier goed uitgelegd waar iedere instelling voor is.

Daarnaast kun je ook eens XBMC gebruiken (makkelijker te configureren qua video afpelen).
Op mijn oude samsung TV (32" HD ready) speelt deze films wel zonder schokken af. Kan dat zijn dat de beeldopbouw van de loewe groter is (1080p) of is dit mss ook probleem van de TV van Loewe?
Iemand mss nog problemen met een loewe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
XxOrpheusxX schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 22:01:
AMD A6/A8/A10 of Core i3?
Ik zit al een paar dagen te lezen, te wikken en te wegen over een HTPC. En dan met name of ik een AMD A6/A8/A10 wil gaan gebruiken, zoals deze BBG aangeeft, of toch een duurdere Intel Core i3 4330. Tot nu toe heb ik goede ervaringen met een XBMC install op twee Pentium4 computers, waarvan de laatste een dedicated passieve Nvidia videokaart had. Beide werkten prima. Maar nu moet er dus maar een keer een "echte" oplossing komen, ook aangezien die Pentium4 bakken in het buitenland zijn achtergebleven.

Ik wil graag XBMCbuntu (wellicht Openelec) gebruiken en de voornaamste toepassing van de HTPC is het afspelen van files over het netwerk (NAS) en filmpjes van YouTube en consorten. Eventueel zou ik in de toekomst nog wel eens een keer een licht spelletje (met vrienden) willen kunnen spelen op de bank, maar dan echt iets simpels, geen Skyrim o.i.d. Maar dat gamen heeft geen prioriteit: de HTPC moet vooral bestanden afspelen op mijn TV en ik vind warmteontwikkeling en daaraan gerelateerde geluidsproductie van fans belangrijker. Vandaar dat ik ook die Core i3 aanvankelijk in gedachten had.
Elk advies om me te helpen te beslissen wordt op prijs gesteld,

Ook nog een wat meer gerichte vraag:
Aangezien ik de optie wil openhouden om met HTPC nog een DVD of zelfs een Bluray kan afspelen, gaat er toch ook maar een optische drive in. Maar mijn vraag is eigenlijk aan alle mensen met een AMD A6/A8/A10 HTPC: speelt die APU bluray (makemkv of vlc methode) een beetje vloeiend af in Linux? AMD support lijkt nog steeds minder te zijn voor Linux dan Intel en Nvidia, hoewel ik ook positieve geluiden hoor dat dat verschil minder wordt.
Zowel Intel als AMD spelen zonder problemen alles af; daar zou ik de keuze dus niet van af laten hangen. De voornaamste keuze die er ligt is of je de nadruk op CPU of op GPU wilt leggen. Kies je voor meer grafische kracht en minder rekenkracht, dan kom je snel bij AMD uit. Kies je voor meer rekenkracht maar grafisch wat minder kracht, dan is Intel de slimmere keuze. Alle2 zijn buiten kijf prima in staat om al je content, inclusief BD3D en HD-audio af te spelen, ook vanuit Linux.
Als je voor een systeem kiest dat je 24/7 aan laat staan heeft Intel een licht voordeel voor wat betreft energie-verbruik, maar de verschillen zijn niet heel groot. Op papier lijkt het behoorlijk wat, maar in de praktijk praat je over pakweg een tientje per jaar, oftewel nog geen euro per maand wat het verschil is. Ook dan zou ik de keuze niet daar vanaf laten hangen, maar van de specs die je nodig hebt. Nu zal je bij een dergelijk systeem meestal meer behoefte hebben aan rekenkracht in plaats van aan grafische kracht, dus kom je dan toch al 9 van de 10x weer bij Intel uit..

Gegeven dat je in de toekomst mogelijk nog wel eens een game zou willen toevoegen kan je je afvragen of een Linux-based build wel handig is; het meeste hiervan is toch op Windows beschikbaar. Zeker als je voor OpenElec kiest kan je dan nog wel tegen issues aanlopen, aangezien OpenElec behoorlijk dicht getimmerd is. Het idee erachter is juist dat je hierdoor een stabiel en betrouwbaar mediacenter hebt, en als je daarin gaat prutsen de makers niet meer de betrouwbaarheid kunnen garanderen. Wat dat betreft zou je dus misschien wel beter voor een compleet cleane installatie kunnen gaan op bijvoorbeeld Debian of Ubuntu, en daar zelf alles in opbouwen. Kost wel weer het nodige werk natuurlijk.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Zijn er hier al mensen die OpenELEC aan de praat gekregen hebben met dit moederbord en de AMD A6-6400K? En welke build hebben jullie gebruikt? Ik krijg het hier niet aan de gang met de Fusion build, terwijl dat volgens mij de juiste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:50
Moet je niet de generic build hebben?
Volgens mij is de fusion meer voor de amd e350 en e450 processoren
Kijk hier maar eens naar de versie omschrijving. :
http://openelec.tv/get-openelec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
ik denk inderdaad dat je op openElec zelf moet vragen hiervoor omdat je geen fusion moet gebruiken.
ik had dit ook gedaan voor enigzins vergelijkbare hardware:

http://openelec.tv/forum/...on-for-amd-a6-6400k-boxed

ik kreeg het werkend met een oudere versie: 3.1.5 op archive.openelec.tv

Dit is dan bedoeld voor een usb stick hetgeen vloeiend werkt tenzij je AEON NOX skin gaat gebruiken.
De menu's zijn dan wat schokkerig.

het is ook mogelijk om vanaf de harde schijf te starten, maar ik kan niet beoordelen of jij daar iets voor voelt. het is mij wel gelukt maar ik denk dat je wel enige basis kennis moet hebben van linux om met commandline te werken en image daarheen te kopieren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wai_AM
TheNephilim schreef op woensdag 04 december 2013 @ 20:47:
Zijn er hier al mensen die OpenELEC aan de praat gekregen hebben met dit moederbord en de AMD A6-6400K? En welke build hebben jullie gebruikt? Ik krijg het hier niet aan de gang met de Fusion build, terwijl dat volgens mij de juiste is.
Heb het werkend gekregen met de 3.1.5 versie.
Als ik die via de openelec ging updaten naar 3.2.4 dan kreeg ik die error weer.

Zie dat je zelf de 3.2.0 versie aan de gang hebt gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Fusion werkt prima, alleen moest ik de 3.2.0 versie hebben. Latere versies booten niet...

In http://openelec.tv/forum/...-openelec-during-the-boot hebben mensen hetzelfde probleem. Ik ben heel benieuwd waar het mis gaat en wanneer er een fix beschikbaar is. Het is niet erg handig dat je bij het installeren van een update er weer achter moet komen dat het niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wai_AM
Ga vanavond maar de Generic Build proberen
From what I have read elsewhere it is best to use Fusion for AMD series E & C
From what I understand Generic build is best for A series CPU (A4, A6 ... ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds gisteren een HTPC gebouwd maar heb nog wat vragen voor de experts hier.

Ik heb een epsilon htpc-1 kast gekocht (inclusief AB) en windows 8.1 met XBMC geinstalleerd.
Nu probeer ik mijn Harmony One te configureren maar deze reageert helemaal niet.

Bij de originele AB doet alles het ook het power on na een complete power off

Ik heb de volgende configs geprobeerd:

Mediacenter = Microsoft = MCE
Mediacenter = MS-Tech = MC-1200 ... Hierbij moest ik knoppen op de originele AB indrukken.deze vond ie ook allemaal netjes maar reageert niet op het apparaat zelf.

De Epsilon is helaas niet bekend in de database.

Heeft iemand de Epsilon kast samen met de Harmony One aan de praat gekregen?

Alvast hartelijk dank voor jullie antwoorden.

Gr Daniel

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2013 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Verwijderd schreef op donderdag 05 december 2013 @ 18:30:
Ik heb sinds gisteren een HTPC gebouwd maar heb nog wat vragen voor de experts hier.

Ik heb een epsilon htpc-1 kast gekocht (inclusief AB) en windows 8.1 met XBMC geinstalleerd.
Nu probeer ik mijn Harmony One te configureren maar deze reageert helemaal niet.

Bij de originele AB doet alles het ook het power on na een complete power off

Ik heb de volgende configs geprobeerd:

Mediacenter = Microsoft = MCE
Mediacenter = MS-Tech = MC-1200 ... Hierbij moest ik knoppen op de originele AB indrukken.deze vond ie ook allemaal netjes maar reageert niet op het apparaat zelf.

De Epsilon is helaas niet bekend in de database.

Heeft iemand de Epsilon kast samen met de Harmony One aan de praat gekregen?

Alvast hartelijk dank voor jullie antwoorden.

Gr Daniel
Met de Harmony Touch kan het (zie productreview: Logitech Harmony Touch review door chundo ) dus ik kan me niet voorstellen dat het met een one niet zou moeten gaan.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank je kroegtijger, ik heb em gelijk een bericht gestuurd. Want op google kan ik ook bijna niks vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koeniepoenie schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 18:08:
[...]

Aha, ik zie door de bomen het bos een beetje niet meer. Dan pak ik denk ik die 4130 met mn 1150 moederbord.

Veel dank!

Voor de volledigheid, mijn systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130 Boxed€ 98,89€ 98,89
1Gigabyte GA-H87N-WIFI€ 98,10€ 98,10
1Samsung 840 EVO 120GB€ 84,88€ 84,88
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 552,27
Prijzig moederbordje dat geen 4k afspeelt op 60Hz...
Waarom geen i3 Haswell NUC met SATA HD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Opmerkelijke opmerking. Wat heeft het moederbord daarmee te maken? De HD4200 in die i3 doet de playback en decoding van 1080p(60) materiaal.

[ Voor 41% gewijzigd door JvS op 06-12-2013 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voil
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:56
Ooh. Ik ben lekker dom geweest. :+

Heb een mooi HTPC besteld bij MyCom en Azerty. Wil ik het moederbord in de behuizing stoppen, past het niet! Ik denk waaat?!

Heb ik een Mini-ITX Fractional Design Node 304 besteld en een Micro-ATX ASUS P8H77 8)7

Eigenlijk zou ik nu het liefst bij de computer winkel het een en ander omruilen om hem vandaag te laten werken. Maar ik moet maar even long term denken en beslissen wat het beste systeem oplevert.

Hierbij zou ik graag wat tips van jullie hebben.

Zouden jullie de Node 304 omruilen voor een Micro-ATX kast ML04 bijvoorbeeld? En mijn mooie i3 3225 behouden icm de asus p8h77-m?
Of de P8H77-M omruilen voor een Mini-ITX moederbord? Bij MyCom hebben ze de Asus H81I-PLUS maar dat is een socket 1150 ipv 1155.

En past een 1155 socket cpu eigenlijk wel op een socket 1150 moederbord?

Update:
Ik denk dat ik de 304 kast terug ga sturen en een ML04 ga bestellen. Volgens mij als ik hardware in ga ruilen dan wordt het er niet beter van. De ML04 is besteld en wordt morgen geleverd. :)

[ Voor 9% gewijzigd door voil op 06-12-2013 13:14 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.