Ik heb wel legerervaring en het enige wat ik kan zeggen is dat tanks vandaag eigenlijk veroudert zijn. In moderne oorlog draait alles rond kosten. In urban warfare is een tank log en duur en zelfs de nieuwste Abraham is met goedkope en redelijk eenvoudige middelen uit te schakelen. één mijn met daaronder wat benzinevaten en je blaast de koepel er los af.
(voor de non-believers:
http://data.primeportal.net/m1_iraqp/rob_m1_broken/Iraq%20021.jpg )
Zelfs vroeger niet, tanks die alleen opereren kom je zelden tegen. met uitzondering van plaasten als "El Alamein" omdat gewone onbeschermde mensen toen gewoon niet snel en ver genoeg zich kondern verplaatsen. Toen reden tanks met grote verspreiding, om dat ze visueel toch alles konden dekken.
Zelfs het blitzkrieg principe steunt niet enkel op tanks, ze zitten wel in de voorlinie. Maat het baseert zich vooral op zeer sterk ontwikkelde S4 (bevoorrading aan de linies).
De ardennen is een klassiek voorbeeld van hoe tanks samen moesten werken met infanterie. Gezien het feit dat daar heel veel wegjes lagen die onbereidbaar waren voor tanks en nooit ver zicht was, was een tank een stuk minder dominant dan bvb in El Alamein, daar kon infanterie zich zelden verstoppen en konden tanks vrij rondhossen en formaties aannemen. Dat is de basis waarom de blitzkrieg door de ardennen ook niet gelukt is. Allies hadden zich goed verschanst (met relatatief weinig tanks), maar wel goeie placement van artillerie en AT-guns op vantagepoints. (in combo met falende bevoorrading van linies)
In realiteit heb je vandaag trouwens meestal eerst recce door lichte tanks om dan armoured infanterie te sturen vaak in combinatie met een colone tanks die zich in de buurt bevind om (al dan niet close) ondersteuning te geven. Colones begeven zich vaak simultaan over het terrein, elektronica is zodanig goed geworden dat een rijdende tank even nauwkeurig kan schieten als een stilstaande op de meeste tereinen. Zelfs al voer je een noodstop uit met een moderne tank, je loop zal geen mm dippen. Het hele wisselen van vuur en dekking is dus dikke onzin bij tanks en moderne oorlogsvoering. Wel nog steeds van toepassing bij infanterie, maar ook meer zelden dan je zou denken.
[
Voor 11% gewijzigd door
Joindry op 28-06-2011 12:45
]