Blik1984 schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 14:42:
[...]
Tsjaa, als je geen scherm hebt om op te kijken dan is voor mij de GPS-functie een beetje zoek, is niet echt een goed vergelijk met bijvoorbeeld de Edge 800. Dan kun je betereen Edge 500 kopen, die heeft ook enkel aanwijzingen via pijlen. En daarnaast is een telefoon natuurlijk verre van waterdicht en is niet te gebruiken bij slechter (of dreigend) weer
Dan moet je wellicht mijn
post nogmaals goed lezen, of je hebt niet gelezen of begrepen. Mijn manier kost 15 euro of is gratis, een Edge 800 kost >300 euro, een Edge 500 >150 euro. Smartphones zijn bij de meesten al in bezit.
Mijn telefoon gaat op de rug in één van de zakjes, slecht weer of niet, er gaat hoe dan ook een boterhamzakje (of beter geschikt iets) omheen vanwege uitslaand vocht van de rug, ook als het droog is, 0 graden of 30 graden. De navigatie aanwijzingen komen via de koptelefoon via mijn oor terecht,
auditief dus, niet visueel. Er zijn zelfs voordelen aan, je hoeft niet op een apparaat te kijken (afleiding), dus kun je je ogen houden op het verkeer houden, nadeel, aan één oor hoor je (veel) minder van het verkeer. Enige echte hobbel zou zijn dat je oortelefoon door regen kapot zou gaan of dat je boterham zakje niet goed sluit en er toch vocht in je smartphone kan komen. Maar 1 plensbui ervaring heb ik al gehad en dat was in ieder geval geen probleem
Maargoed, ik merk al dat sommigen zich er niet in willen vinden of zoeken naar nadelen, waarom weet ik niet (eigen aankoop verantwoorden?), ik hoop alleen dat sommigen er wel wat aan hebben. Ik vond die dingen gewoon veel te duur en mijn smartphone heeft al járen alle hardware die zo'n Garmin ook heeft, dus ben ik dat gaan uitvogelen. Voor 15 euro (voor de app) kún je dus klaar zijn, mits je een geschikte telefoon hebt (Android, Windows Mobile) en waarschijnlijk komt er nog wel een gratis alternatieve app van uit.
Dat het werkt heb ik wel bewezen, ik heb al 10 keer zonder problemen gebruik van gemaakt en prachtige routes kunnen fietsen, lekker om de bewoonde wereld heen. Heerlijk om 80km te fietsen en alleen boerderijen te zien, geen enkel verkeerslicht tegen te komen, alle drukke wegen uitsluitend te kruisen. Net als een vriend van me die er nu ook zeer dankbaar gebruik van maakt. Je moet er alleen even je best voor doen, maar dat moet je met zo'n Garmin ook wel een klein beetje. Ik heb enkele keren met iemand gefietst die een route reed via zijn Garmin en wel 10 keer hebben we stil moeten staan en zoeken naar wat de Garmin nu precies wilde. Dat kan ook aan die persoon liggen, maar prettig was anders.
En ik woon nog in verre oosten van Nederland ook, dichtbij Duitsland, waar er niet veel drukke wegen zijn, weinig verkeerlichten, dus ik hóef ze niet eens te ontwijken. Toch ben ik nu op 10 keer zoveel nieuwe wegen en gebieden gekomen, dan dat ik de afgelopen 10 jaar bij elkaar heb gefietst.
Het is toch mooi dat ik een véél goedkoper én compleet werkend alternatief heb gevonden voor Garmin en dat wil delen, of zit ik nou niet op tweakers? Wij zetten toch ook vrijwel allemaal de pc zelf in elkaar in plaats van een kant en klare? Dat is toch een beetje de tweakers mentaliteit, of zit ik nu fout?