Het grote wielrenervaringentopic - Deel 15 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 14 Laatste
Acties:
  • 58.564 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over twee weken vertrek ik voor een weekje Ventoux. Heb er enorm zin in. Zijn er tweakers die daar leuke routes hebben gereden? Ik zit in Vaison Les Romaines ergens. Ik ben in bezit van een Garmin edge 705.

Natuurlijk ga ik die week dagelijks de Ventoux op. Na alle training dit jaar (ruim 1400km sinds maart) hoop ik op een tijd uit te komen rond de 1 uur 40 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:29
Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 21:06:
Over twee weken vertrek ik voor een weekje Ventoux. Heb er enorm zin in. Zijn er tweakers die daar leuke routes hebben gereden? Ik zit in Vaison Les Romaines ergens. Ik ben in bezit van een Garmin edge 705.

Natuurlijk ga ik die week dagelijks de Ventoux op. Na alle training dit jaar (ruim 1400km sinds maart) hoop ik op een tijd uit te komen rond de 1 uur 40 minuten.
Dat is een hele leuke streek om van dorpje tot dorpje te fietsen. Wij hebben 2 jaar geleden in die streek (met stadsfietsen en heel wat bagage) wat campings uitgezocht en dan met een michelinkaart waar mooie stukjes opstonden een route uitgestippeld. Ik denk dat je daar moeilijk een slechte route kan uitstippelen. Stukken weg waren iets minder goed te doen met een racefiets denk ik. Hier en daar toch wel wat gravelpaadjes.
Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 20:49:
De staat van de ketting is simpel te beoordelen door een schuifmaat op 118mm te zetten , binnenbekken ertussen en uitschuiven.
120,5 mm > versleten....
Als een eventuele nieuwe ketting overslaat, moet de cassette ook.
Thx voor de tip.

[ Voor 16% gewijzigd door Teun_2 op 14-05-2011 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Vandaag toch geen regen gehad bij mijn rondje hier in Zuid-Limburg... klimmen gaat gewoon niet, heb er kilo's vet bij en kilo's spier af (met een netto-toename van 5kg). Moet maar eens de tanden op elkaar zetten en kracht trainen. Mijn plan is om gewoon achter elkaar b.v. de brakkeberg te gaan doen, of anders mijn oude gulpenerbergronde (al is dat relatief wat minder klimmen). Heeft iemand andere tips voor goede (snelle) krachttraining (op de fiets) Zie er nogal tegenop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat doorgaans krachttraining in de wielerwereld wordt genoemd, is dat eigenlijk helemaal niet.
Krachttraining heeft een zodanige, hoge belasting dat er maximaal 10 herhalingen gedaan kunnen worden, waardoor de maximale kracht toeneemt.
Hooguit een sprinter zou daar iets aan kunnen hebben..

Kijk eens naar de spierontwikkeling van goede klimmers... , dat zijn iele mannetjes.
Waarom denken zelfs niet heel domme mensen dat veel spierontwikkeling goed is voor het duurvermogen?
Het duurvermogen zit meer in hart/longen dan in de spieren.

Wat je wil is het duurvermogen verbeteren, zowel anaeroob (voor de explosie bergop) als aeroob (voor het klimvermogen langer dan pakweg 2 minuten)
Dat moet gewoon opgebouwd worden volgens bekende wegen die overal uitgestippeld zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2011 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Elke week op je dooie gemakkie (bij wijze van spreken) een rondje van 100km + en dan nog één a twee keer in de week een rondje van 50km aan een wat intensiever schema (hogere gem. snelheid, met wat intervalletjes van 5 minuten maximaal en sprintjes na de bocht) en na 10 - 15 weken fiets je een AGR 150km relatief makkelijk uit.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2011 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Als ik het maar rustig genoeg doe fiets ik nu ook een AGR van 150 zonder veel problemen uit zou ik verwachten.

Mijn probleem op het moment (na lang niet/weinig fietsen en gewoon algeheel minder bewegen (en niet minder eten)) is dat ik minder spier heb en meer vet (de aanleg voor het postuur (en de spieropbouw) van een echte klimmer heb ik toch niet, en die van een baansprinter ook niet). Op een heuveltje betekent dat dat ik een zwaarder verzet (niet heel zwaar, mar iets wat ik twee jaar geleden had gekozen) momenteel gewoon niet fatsoenlijk rond krijg en ik gewoon langzamer ben (bijvoorbeeld ga ik nu sub-10km/u op de Keuteberg en op vlakkere heuvels zoals de Reijmerstokkerdorpsstraat onder de 25km/u. Daarom dacht ik dat het misschien voordelig is als ik me nu even op het vergroten van de spiermassa zou richten. Als ik maar genoeg fiets net als vroeger komt dat vast ook wel weer goed, maar ik had gehoopt dat ik op de fiets wat gerichter daarop zou kunnen trainen.

Er is natuurlijk toch ook wel een verband tussen spiermassa en het vermogen dat je kan produceren (en voor zover ik me herinner zijn er ook positieve verbanden met duurvermogen). Ik zal misschien weer eens de boeken induiken.

[ Voor 25% gewijzigd door begintmeta op 15-05-2011 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

begintmeta schreef op zondag 15 mei 2011 @ 10:34:
Als ik het maar rustig genoeg doe fiets ik nu ook een AGR van 150 zonder veel problemen uit zou ik verwachten.

Mijn probleem op het moment (na lang niet/weinig fietsen en gewoon algeheel minder bewegen (en niet minder eten)) is dat ik minder spier heb en meer vet (de aanleg voor het postuur (en de spieropbouw) van een echte klimmer heb ik toch niet, en die van een baansprinter ook niet). Op een heuveltje betekent dat dat ik een zwaarder verzet (niet heel zwaar, mar iets wat ik twee jaar geleden had gekozen) momenteel gewoon niet fatsoenlijk rond krijg en ik gewoon langzamer ben (bijvoorbeeld ga ik nu sub-10km/u op de Keuteberg en op vlakkere heuvels zoals de Reijmerstokkerdorpsstraat onder de 25km/u. Daarom dacht ik dat het misschien voordelig is als ik me nu even op het vergroten van de spiermassa zou richten. Als ik maar genoeg fiets net als vroeger komt dat vast ook wel weer goed, maar ik had gehoopt dat ik op de fiets wat gerichter daarop zou kunnen trainen.

Er is natuurlijk toch ook wel een verband tussen spiermassa en het vermogen dat je kan produceren (en voor zover ik me herinner zijn er ook positieve verbanden met duurvermogen). Ik zal misschien weer eens de boeken induiken.
Met duurtrainingen (relatief lage hartslaf) zit je voor een lange tijd in de vetverbrandingszone. Dan neemt je vet dus af. Met intensievere kortere (interval)trainingen train je je spierenkracht, waardoor ze iets groter en sterker worden op momenten dat het erom gaat (klimmetjes bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dat klopt, ik dacht dus ook aan een soort trainingen met wat zwaardere belasing ('heuvelrondjes' hebben dan mijn voorkeur) om de spiermassa het effectiefst door fietsen te vergroten, maar ik wilde even navragen of er misschien nog andere manieren zijn (of tips). Het vet krijg ik wel weg door wat meer op mijn eetgedrag te letten en weer wat meer te bewegen. (en meer ook rustig fietsen zo mogelijk).

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 16-05-2011 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2011 @ 10:50:
[...]

Met intensievere kortere (interval)trainingen train je je spierenkracht, waardoor ze iets groter en sterker worden op momenten dat het erom gaat (klimmetjes bijvoorbeeld).
Weer het misverstand, het gaat niet om kracht maar vermogen.
Intervaltraining heeft helemaal NIETS met spierkracht te maken.

Laatste waarschuwing: wie denkt dattie beter gaat klimmen van dikkere spieren of meer kracht , komt bedrogen uit.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2011 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2011 @ 11:59:
[...]

Weer het misverstand, het gaat niet om kracht maar vermogen.
Intervaltraining heeft helemaal NIETS met spierkracht te maken.

Laatste waarschuwing: wie denkt dattie beter gaat klimmen van dikkere spieren of meer kracht , komt bedrogen uit.
Ik bedoelde het ook niet zoals ik het opschreef. Na tien trainingskoersen krijg ik geen last meer van krampen na het voor de honderdste keer aanzetten uit een bocht en gaat het nog vrijwel even soepel als aan het begin van de wedstrijd. Hier heb ik mijn spieren mee om leren gaan. Ik bedoel niet zozeer toename van spiermassa (hoewel mijn spieren zich wel meer beginnen af te tekenen). Ik bedoelde niet te zeggen dat er een evenredig verband is tussen spiermassa en vermogen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2011 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 10:21
Ik ben dan wel benieuwd waar dat vermogen van jou wordt opgewekt. Mij lijkt dat in de spieren te gebeuren ... Ik denk dat je hoofdletters NIETS een beetje voorbarig is; zonder spieren niet fietsen; klimmers hebben idd iele beentjes, maar heb de spieren in de bovenbenen wel eens gezien? Daar zit toch echt wel wat spiermassa.

Nu er toch mensen over de AGR beginnen; wat vinden jullie van het nieuwe inschrijfsysteem dat ze in 2012 willen gebruiken? (3 maanden de tijd om in te schrijven en evt team samen te stellen, daarna wordt er geloot wie er wel en niet mee mogen doen)

[ Voor 12% gewijzigd door wackmaniac op 15-05-2011 12:38 ]

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wackmaniac schreef op zondag 15 mei 2011 @ 12:37:
Ik ben dan wel benieuwd waar dat vermogen van jou wordt opgewekt. Mij lijkt dat in de spieren te gebeuren ... Ik denk dat je hoofdletters NIETS een beetje voorbarig is; zonder spieren niet fietsen; klimmers hebben idd iele beentjes, maar heb de spieren in de bovenbenen wel eens gezien? Daar zit toch echt wel wat spiermassa.
Een bepaalde hoeveelheid spiermassa is noodzakelijk, maar dan domweg de conclusie trekken dat meer spiermassa tot meer duurvermogen leidt is ronduit fout.
Duur- en intervaltraining vergroot :
-De efficientie van de stofwisseling
-De capaciteit van hart/zuurstoftransport
-Het vermogen melkzuur snel af te voeren, herstel na anaerobe prestaties dus.

Wie topvermogen vraagt van zijn lichaam heeft misschien het gevoel dat ie kracht mist, maar dat is zelden waar,meestal heeft ie gewoon een te groot of te klein verzet opstaan.
Waarom rijdt een tijdrijder (bij uitstek een kwestie van duurvermogen) net op zijn omslagpunt?
Omdat dat (bij een getraind atleet) dat de bottleneck bij duurvermogen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gemerkt dat krachttraining (voor mijn situatie) juist enorm veel winst bracht. Zowel kracht als in duurvermogen. Vorig jaar toen ik begon met buiten fietsen (voorheen altijd spinning en RPM) lag mijn omslagpunt op 84% van mijn maximale hartslag, voor mijn leeftijd (25) is dit 195 slagen per minuut volgens de leeftijdformule maar bij een fietstest was de maximaal gemeten hartslag 183 slagen per minuut volgens de theorie zou dit mijn maximale hartslag brengen op 198.

Afgelopen winter (oktober tot en met februari) heb ik mij voornamelijk gefocust op krachttraining. 3x per week deed ik squats, lunges, legpress, kuiten trainen en nog een aantal oefeningen. Vanaf januari ben ik vervolgens weer begonnen met mijn oude trainingsschema op te pikken van 4x per week cardio en 1x per week kracht. Resultaat: Omslagpunt is nu 88% en ik herstel sneller, tijdens de Amstel Gold Race (250km) merktte ik ook dat ik totaal geen moeite had met de Eyserbosweg, Fromberg, Keutenberg en Cauberg....een groot contrast met andere jaren.

edit:
Nu moet ik er ook bij aangeven dat mijn fietsroutine enorm is verandert. Voorheen fietste ik 4x per week waarvan 4x op 85%...nu fiets ik 1x op 65% 1x op 75% en 2x op 85%.

Over 2 weken vertrek ik naar Vaison Les Romaines voor een week fietsen om en nabij de Mont Ventoux. Via zitvlees.nl en dekaleberg.nl heb ik mij gewaagd aan een voorspelling van mijn tijd en ik kom toch uit rond de 1 uur 50 minuten. Al wordt dit mijn eerste keer dat ik een klim van >5km ga doen dus ik ben voorzichtig....de Garmin uitdraai komt zeker hier te staan :*)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2011 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slashhead89
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:47
Het is leuk dat je omslagpunt qua slagen verschoven is, maar hoe zit het met het vermogen dat je op max en op het omslagpunt levert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overigens zegt een maximale hartslag helemaal niks. Volgens mij kun je deze niet eens weten. Je kunt hooguit een keer een 'hoogste' gemeten hebben. Een maximale hartslag X is ook niet per definitie te verbinden aan een leeftijd Y (dat 220 - leeftijd trucje is 'onzin').

Het enige waar je wat aan hebt, is je hartslag bij je anaerobe drempel/omslagpunt. Op basis daarvan deel je je zones in. Je hartslag bij omslagpunt kan ook niet hoger worden of zo (hooguit wat lager met de jaren). Je blijft echter makkelijker in een lage zone als je goed bent.

De zones deel je dan ook niet in op basis van je maximale hartslag, maar op basis van je omslagpunt (= 100%).

Lees de faq eens op: http://www.wielertrainer.nl/

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2011 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2011 @ 17:33:
Ik heb gemerkt dat krachttraining (voor mijn situatie) juist enorm veel winst bracht. Zowel kracht als in duurvermogen.
Afgelopen winter (oktober tot en met februari) heb ik mij voornamelijk gefocust op krachttraining. 3x per week deed ik squats, lunges, legpress, kuiten trainen en nog een aantal oefeningen. Vanaf januari ben ik vervolgens weer begonnen met mijn oude trainingsschema op te pikken van 4x per week cardio en 1x per week kracht. Resultaat: Omslagpunt is nu 88% en ik herstel sneller, tijdens de Amstel Gold Race (250km) merktte ik ook dat ik totaal geen moeite had met de Eyserbosweg, Fromberg, Keutenberg en Cauberg....een groot contrast met andere jaren.

edit:
Nu moet ik er ook bij aangeven dat mijn fietsroutine enorm is veranderD. Voorheen fietste ik 4x per week waarvan 4x op 85%...nu fiets ik 1x op 65% 1x op 75% en 2x op 85%.
Het toeschrijven van je progress aan krachttraining is geheel voor jouw rekening, waar je in gelooft moet je vooral doen....

In de edit geef je al aan hoe sterk je redenering was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Vandaag voor het eerst sinds te lang weer een rondje gefietst. Helaas heb ik te weinig tijd om te fietsen. Ging niet eens heel slecht. Was wel weer erg lekker.

Na een weekje fietsen in de Alpen in 2009, de Dolomieten in 2010 gaan we dit jaar naar de Pyreneeën. Erg veel zin in. Zal nog wel meer moeten fietsen om niet helemaal door het ijs te zakken in het hooggebergte, maar daar heb ik hopelijk over een maandje, als de studie er voor dit jaar op zit, weer tijd voor.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 07:06
Deze ochtend opgestaan met hoofdpijn, maar enkel in de rechterkant van m'n hoofd... vreemd, en ik heb normaal nooit hoofdpijn...
Daarom dus maar wijselijk besloten om niet te gaan zwemmen (in open water), en/of te gaan lopen. De hoofdpijn wat laten bezinken, en dan in de late namiddag een toertje gaan rijden.

40km @ 39.9/u gemiddeld. Maar wat een wind man, verschrikkelijk. Heb me, na een weekendje werken, toch kunnen afreageren. Van de hoofdpijn had ik geen last, en nu is ze ook zo goed als verdwenen... (tenzij ik hevige hoofdbewegingen maak, maargoed...)

@argro:
waar ga je juist in de pyreneeën? Erg tof!

Klik: .joeri. !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 11:59

Griffin

Is mythical

* Griffin is on de road to recovery.
Gister rustig stukje gefietst (40km, 26avg) en geen last van mn hamstring en kuit. Heerlijk. Vanavond nog een klein stukje op hogere frequentie maar lagere snelheid. Dan van het weekend zien we het wel weer.

In Juni naar Italië :D. Alleen zonder fiets :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 08:48

Mex

Afgelopen weekend gesproken met een goede vriend welke brandweerman is. Hij vertelde me dat hij onlangs bij een ongeval was geweest waarbij een smsende vrouw zonder te kijken over stak en was aangereden door een wielrenner. Fiets, wielrenner en smsende vrouw lagen flink in puin en vrouw zou aansprakelijk zijn. Echter toen de politie arriveerde werd opgemerkt dat de wielrenner geen belletje had waardoor de fietser automatisch alle schuld op zich krijgt.

Ik rijd zelf ook zonder belletje maar dit heeft me wel aan het denken gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

FMS

Jongens, wat is Noord-Holland mooi! Vooral met de lucht zoals wij die in het weekend hadden was het prachtig. Ik denk dat ik vaker die kant op ga, de volgende keer misschien door naar Enkhuizen. Dit weekend was goed voor 277km (zaterdag 95km naar Hoorn, ,met volle wind tegen, zondag 160km zigzag terug naar Leusden, de wind pretty much de hele tijd mee, en in de avond nog een klein stukje Leusden - Utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

slashhead89 schreef op zondag 15 mei 2011 @ 18:05:
Het is leuk dat je omslagpunt qua slagen verschoven is, maar hoe zit het met het vermogen dat je op max en op het omslagpunt levert?
Toevallig heb ik deze laten meten bij een fittest in de sportschool toen ik begon met trainen en vlak na de winter. (Voordat ik de Amstel Gold race ging doen)

September 2010
IAND-HF: 164
IAND-Belasting: 210 Watt
Relatieve drempelbelastbaarheid: 3,23 Watt/Kg (gewicht 67kg)

Maart 2011
IAND-HF: 174
IAND-Belasting: 275 Watt
Relatieve drempelbelastbaarheid: 4,16 Watt/Kg (gewicht 66kg)
Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2011 @ 18:10:
Overigens zegt een maximale hartslag helemaal niks. Volgens mij kun je deze niet eens weten. Je kunt hooguit een keer een 'hoogste' gemeten hebben. Een maximale hartslag X is ook niet per definitie te verbinden aan een leeftijd Y (dat 220 - leeftijd trucje is 'onzin').

Het enige waar je wat aan hebt, is je hartslag bij je anaerobe drempel/omslagpunt. Op basis daarvan deel je je zones in. Je hartslag bij omslagpunt kan ook niet hoger worden of zo (hooguit wat lager met de jaren). Je blijft echter makkelijker in een lage zone als je goed bent.

De zones deel je dan ook niet in op basis van je maximale hartslag, maar op basis van je omslagpunt (= 100%).

Lees de faq eens op: http://www.wielertrainer.nl/
Waardevolle tip! Thanks! Ik deelde mijn zones juist in op basis van mijn max. Zal het ook instellen in mijn garmin edge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Mex schreef op maandag 16 mei 2011 @ 10:12:
Afgelopen weekend gesproken met een goede vriend welke brandweerman is. Hij vertelde me dat hij onlangs bij een ongeval was geweest waarbij een smsende vrouw zonder te kijken over stak en was aangereden door een wielrenner. Fiets, wielrenner en smsende vrouw lagen flink in puin en vrouw zou aansprakelijk zijn. Echter toen de politie arriveerde werd opgemerkt dat de wielrenner geen belletje had waardoor de fietser automatisch alle schuld op zich krijgt.

Ik rijd zelf ook zonder belletje maar dit heeft me wel aan het denken gezet.
Een fietsbel is inderdaad verplicht, maar het niet hebben van een fietsbel betekent niet direct dat je bij een aanrijding automatisch schuldig bent. Waarom zou het niet hebben van een bel immers altijd zwaarder wegen dan het niet verlenen van voorrang bijvoorbeeld? Desalniettemin is het m.i. sowieso verstandig om een bel op de fiets te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15-09 14:58
In verband met het belletje, ik heb er gisteren een op mijn fiets gemonteerd. Staat onder de stuurpen, neemt weinig plaats in en geen gewicht. Zo ben ik ook helemaal in orde en kan men mij niets verwijten :) Beetje dom dat er bij de fietsenmaker niet gemeld wordt dat het eigenlijk wettelijk zo moet. Meteen ook een 2e bidonhouder geïnstalleerd, voor de eerste keer genoeg water mee en niet rantsoeneren de laatste 15 km.

Het was gisteren weer wat kouder en er staat nog altijd een stevige wind. Ook wat druppels gehad maar niet echt een regenbui. Beetje tussen de wolken door kunnen fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:46
FMS schreef op maandag 16 mei 2011 @ 10:13:
Jongens, wat is Noord-Holland mooi! Vooral met de lucht zoals wij die in het weekend hadden was het prachtig. Ik denk dat ik vaker die kant op ga, de volgende keer misschien door naar Enkhuizen.
Hou er rekening mee dat er nog steeds geklust wordt aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen, je moet daar dan dus over de relatief saaie N-weg

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassGunner
  • Laatst online: 01-12-2024
Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2011 @ 10:53:
[...]

Toevallig heb ik deze laten meten bij een fittest in de sportschool toen ik begon met trainen en vlak na de winter. (Voordat ik de Amstel Gold race ging doen)

September 2010
IAND-HF: 164
IAND-Belasting: 210 Watt
Relatieve drempelbelastbaarheid: 3,23 Watt/Kg (gewicht 67kg)

Maart 2011
IAND-HF: 174
IAND-Belasting: 275 Watt
Relatieve drempelbelastbaarheid: 4,16 Watt/Kg (gewicht 66kg)

[...]

Waardevolle tip! Thanks! Ik deelde mijn zones juist in op basis van mijn max. Zal het ook instellen in mijn garmin edge.
Wtf bedoelen ze met 'relatieve drempelbelastbaarheid'? Zijn ze met babelfish aan de slag gegaan ofzo? Wellicht zoals als MLSS (maximale lactaat steady-state) waarde, ofwel vermogen op omslagpunt, de meeste waarvolle fitheidsindicator voor langere inspanningen. Maar ik ben wel enigzins sceptisch omtrent 'fittesten' op fitnesscentra, ik ben benieuwd hoe ze dit getest hebben.

@.joeri.: straffe kost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
ja, het is nogal krom, maar met relatief bedoelen ze waarschijnlijk dat het per kilo is uitgedrukt en drempelbelastbaarheid is vermogen op omslagpunt (op anaerobe drempel). Om dit soort testen heel exact uit te voeren moet je eigenlijk van die melkzuurmetingen erbij kunnen doen, dat kan dus niet op een sportschool. Ook is je momentopname factor vaak nogal hoog, vermoeidheid etc. Ik ben bijvoorbeeld op zaterdagochtend echt veeeeel beter dan op dinsdagavond.

Als je het moment van de dag en belasting in de dagen ervoor constant kan houden dan kan je met deze test in de hand wel met redelijke zekerheid stellen dat je vooruitgang hebt geboekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-06 11:41

the_RJ

Banana Hammock!

Gisteren Ronde van de Vijver gereden in Hengelo, was helaas vrij rustig (waarschijnlijk i.v.m. Ajax-Twente. Maar het was wel zwaar, bijna 70 km met al vrij snel na de start nog een man of 25 over. Rondje was redelijk open omdat we, tja je raad het al, rond een grote vijver reden. 25 man voor ~60km met redelijke wind en toch een flink gemiddelde (al weet ik het niet exact, moest wiel wisselen i.v.m. lek) maakte het zeer zwaar, veel uitvallen maar niemand kreeg ruimte, waardoor aan het einde niemand meer kon en we maar naar een sprint reden. Helaas kan ik niet sprinten maar het was vooral een leuke koers zo :p.

En toen sloeg 's avonds het noodlot toe, stootte mijn teen tegen een drempel en voelde gelijk dat het mis was :(. Kon vandaag er ook niet goed op staan enzo. Uit de foto blijkt er een scheurtje te zitten in een botje, dus dat wordt even rustig aan doen. Hoop zo snel mogelijk op de tacx ofzo te kunnen, morgen afspraak maken bij de sportarts voor een consult.

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

the_RJ schreef op maandag 16 mei 2011 @ 18:28:

En toen sloeg 's avonds het noodlot toe, stootte mijn teen tegen een drempel en voelde gelijk dat het mis was :(. Kon vandaag er ook niet goed op staan enzo. Uit de foto blijkt er een scheurtje te zitten in een botje, dus dat wordt even rustig aan doen.
Dat bewijst weer eens dat wielrennen veilig is en thuisblijven gevaarlijk...... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-09 08:20
Da's balen RJ, hopelijk valt 't mee.

* havana is net weer terug van een trainingsritje van 104 km

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geniaal, ik was van plan een Garmin Edge 500 te gaan kopen, heb me suf gelezen aan reviews en gebruikerservaringen, maar ik ga waarschijnlijk toch besluiten een Edge 800 te kopen.

Met de Edge 500 kun je blijkbaar ook navigeren, maar dan zonder kaartmateriaal. En juist navigeren middels kaartmateriaal lijkt mij een behoorlijk pluspunt.

Jammer van het (logische) prijsverschil.

Tevens plannen om wat dagen in het Zwarte Woud te gaan trainen. Alleen kijken wanneer, want de agenda staat al redelijk vol met van alles en nog wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Met de 500 kun je idd ook navigeren, maar het houdt niet over. Eigenlijk is het niet bruikbaar, zeker niet in volledig onbekend terrein. Ik heb daarom ook voor de 800 gekozen.

Op het Fietsforum heb ik een hele FAQ voor dat ding geschreven, hier te vinden.

Het duurt even voordat je 't allemaal door hebt (met name het rijden en uitzetten van routes), maar als je 't eenmaal doorhebt is het een topapparaat. Het fietscomputer gedeelte is ook erg goed en gebruiksvriendelijke, niet onbelangrijk.

[ Voor 46% gewijzigd door havana op 17-05-2011 18:22 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b][message=36052505,noline]

Met de Edge 500 kun je blijkbaar ook navigeren, maar dan zonder kaartmateriaal. En juist navigeren middels kaartmateriaal lijkt mij een behoorlijk pluspunt.

Jammer van het (logische) prijsverschil.
Dat klopt, een kaart is goud waard in onbekend terrein.
Ik gebruik een niet fietsspecifieke GPS met kaart als controle of ik op de goede weg zit , zonder een route erin te zetten en zelfs dat is IMO al beter dan een Edge 500.
Ik vertrek met een plan dat ik 's avonds op m'n laptop met Google Maps o.i.d. trek , zet op de belangrijke punten een paar waypoints en gaan met die banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Zeer waarschijnlijk gaat er dan toch een nieuwe fiets komen :)

Basis wordt een Cannondale Supersix (goedkoopste versie met 105 erop). Die wordt meteen gestript en de onderdelen worden grotendeels verkocht. Voor de afmontage heb ik het volgende in gedachten:

- volledig SRAM Red (met Dura Ace cassette en ketting)
- Reynolds Assault C wielen (clincher)
- Conti GP4000s banden
- Specialized Toupé zadel (oude fiets)
- Ritchey WCS alu classic stuur (oude fiets)
- KCNC snelspanners
- Time RXS carbon pedalen

Enige waar ik nog niet uit ben zijn de bidonhouders. Ik twijfel tussen Arundel Mandible en Tune Wasserträger.

Arundel

Afbeeldingslocatie: http://forpassionateriders.nl/images/pictures/big/img_340_ae6ebcd6fc3018927c5b6e538907316d.jpg

Tune

Afbeeldingslocatie: http://static.bike-components.de/images/product_images/popup_images/167_1_tune_wassertraeger_flas.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door havana op 17-05-2011 19:46 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

havana schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 19:44:
Zeer waarschijnlijk gaat er dan toch een nieuwe fiets komen :)

Basis wordt een Cannondale Supersix (goedkoopste versie met 105 erop). Die wordt meteen gestript en de onderdelen worden grotendeels verkocht. Voor de afmontage heb ik het volgende in gedachten:

- volledig SRAM Red (met Dura Ace cassette en ketting)
- Reynolds Assault C wielen (clincher)
- Conti GP4000s banden
- Specialized Toupé zadel (oude fiets)
- Ritchey WCS alu classic stuur (oude fiets)
- KCNC snelspanners
- Time RXS carbon pedalen

Enige waar ik nog niet uit ben zijn de bidonhouders. Ik twijfel tussen Arundel Mandible en Tune Wasserträger.

Arundel

[afbeelding]

Tune

[afbeelding]
Als ik zo vrij mag zijn: Waarom niet 'gewoon' de Elite pro race bidonhouders? Kost niks, goedkoop vervangen bij schade, zien er goed uit (in verschillende kleurstellingen verkrijgbaar) en wegen ook 'niks'.

Is het frame nergens los verkrijgbaar? Lijkt me goedkoper?! Voor de groep zou ik ook eens kijken bij http://www.hopmansfietsgigant.nl/ Zit in Bergen op Zoom (voor jou niet om de hoek), maar doorgaans wel erg goedkoop. Tegenwoordig sturen ze ook voor een 10tje op.

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat! Zie de foto's t.z.t. graag tegemoet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

FMS

Ik denk dat witte Elite's are ook mooi op zouden staan, anders gaat mijn voorkeur naar Tune. BTW: waarom kies je voor de RXS Carbon ipv van de gewone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassGunner
  • Laatst online: 01-12-2024
Ik heb ook die Arundels (of mss iets ander type) en het zijn absoluut mijn beste bidonhouders ooit, dus ik zou het wel weten. Ik heb al talloze carbon bidonhouders gesloopt (onderste lipje breekt altijd af), deze geven voorlopig geen krimp en zien er ook degelijk uit. Tevens nog geen enkele bidon verloren. Die Tunes zijn een stuk minder veelzijdig, kan je ook alleen conische bidons in gebruiken. Ik zou voor het gemak en de degelijkheid van de Arundels gaan! En vind ze er nog tof uit zien ook.

edit: ah, de mijne zijn Dave-O's:

Afbeeldingslocatie: http://www.midsouthmasters.com/images/product%20reviews/daveOlrgSilver.jpg

zelfs een CN review

trouwens, dat wordt een vette fiets Havana! heel gaaf frame en perfecte afmontage! _/-\o_

[ Voor 25% gewijzigd door bassGunner op 18-05-2011 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Dank voor de reply's.

@ Joost

Ik vind Elite's niet mooi, daarom vallen ze af. Ga de groep idd bij Hopmans bestellen.

@ FMS

De RXS carbon zijn lichter dan de gewone.

@ basGunner

Thx voor je reply. Dat er alleen maar conische bidons inpassen is op zich niet echt een nadeel. Ik heb namelijk alleen maar conische bidons en ik rijd geen wedstrijden. Maar goed, het feit dat jij zeer positief bent over de Arundels vind ik wel heel interessant. Het enige nadeel is de prijs; de Arundels zijn 44 ps en de Tune's slechts 25 ps. Maar goed, op een fiets van bijna 4k moeten we daar misschien niet moeilijk over doen :P

[ Voor 11% gewijzigd door havana op 18-05-2011 08:40 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Dat model van die Arundels heb ik in kunststof, ik denk zoiets: http://www.12gotrading.nl.../bontrager_race_lite_cage.

Die vorm werkt idd perfect, je kan heel snel blind je bidon terugsteken. Ik begrijp alleen echt niet waarom dat carbon moet zijn, die pvc dingen wegen slechts 10gr meer (dat is ongeveer het gewicht van een keer scheren :P ) en zijn een fractie van de prijs. Bovendien geloof ik niet dat daar ooit iets gaat afbreken, itt carbon.

Maar goed, looks zullen ook wel meewegen. (mind the woordgrap :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 12:58
Iemand goede ervaringen met een fietsmeting in omgeving Utrecht?
Ik krijg last van mijn linkerknie en ik heb het vermoeden dat dit komt omdat mijn linkerbeen iets langer is dan de andere (door een beenbreuk op jonge leeftijd aan de andere zijde). Sowieso twijfel of ik wel helemaal goed op mijn fiets zit.

Het zal een behoorlijke uitgave zijn, maar liever dat dan blessures en niet kunnen fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
.joeri. schreef op zondag 15 mei 2011 @ 20:59:

@argro:
waar ga je juist in de pyreneeën? Erg tof!
De accomodatie is geboekt. We zitten in Saint-Lary-Soulan. Aan de voet van de Aspin en de Peyresourde en dichtbij een hele rij andere (minder bekende) bergen. Ook de Tourmalet is dichtbij (even de Aspin over...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

WaSteiL schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 10:08:
Iemand goede ervaringen met een fietsmeting in omgeving Utrecht?
Ik krijg last van mijn linkerknie en ik heb het vermoeden dat dit komt omdat mijn linkerbeen iets langer is dan de andere (door een beenbreuk op jonge leeftijd aan de andere zijde). Sowieso twijfel of ik wel helemaal goed op mijn fiets zit.

Het zal een behoorlijke uitgave zijn, maar liever dat dan blessures en niet kunnen fietsen.
Ik heb geen direct antwoord op je vraag, maar mijn linkerbeen is ook ietsje langer. Ik kreeg daardoor snel last van mijn rechter knieholte (omdat mijn zadel daarvoor eigenlijk te hoog stond). Ik heb nu gewoon een extra inlegzooltje in mijn rechterschoen gedaan en dat werkt enorm goed, ik voel meteen niets meer. Desalniettemin is het altijd verstandiger om er even naar te laten kijken ipv zelf prutsen, maar een keer proberen bij een kort ritje kan nooit veel kwaad lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 15:25

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Damn, ben toch wel erg benieuwd wat mijn tijd zaterdag op de Alpe d'Huez gaat worden. Dit jaar nog maar 450km gefietst (waarvan 113 in Duitsland als training, ging lekker). Redelijk onvoorbereid dus. Zal 1.15:00 er inzitten? Heb vorig jaar vanuit Sault 1.46:23 gefietst (Ventoux).

[ Voor 11% gewijzigd door Tjebakka op 18-05-2011 12:06 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
1h15 is helemaal niet zo heel traag hoor. Al hangt het er even vanaf hoe je meet. Tot de streep bij de waterbak of tot de Marmotte- of Tourfinish?

[ Voor 3% gewijzigd door havana op 18-05-2011 12:08 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 15:25

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Geen idee! De streep denk ik? Overigens heb ik de beklimming vanuit Sault, over de weg, met m'n MTB (wegbanden) gedaan.

[ Voor 60% gewijzigd door Tjebakka op 18-05-2011 12:11 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
We hebben helaas geen glazen bol, dus de enige manier om erachter te komen is proberen denk ik ;)

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Volgens mij is het redelijk standaard om door te fietsen tot de tour finish tegenwoordig toch? Ik ken eigenlijk niemand die nog tot de streep bij de waterbak meet. De weg gaat ook gewoon nog omhoog daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Klopt, een km aan iets meer dan 5% en een km aan 3% ofzo.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Startplaatsen:
(s1) bocht naar links (= voet berg). Staat ook 0km. bord.
(s2) vanaf de parkeerplaats bij de rotonde

Finishplaatsen:
(f1) Dorp: Arrivée-spandoek. 'Toeristenfinish'.
(f2) Tour de France: tunneltje door en bordjes volgen
(f3) Marmotte-finish: tunneltje door en .... (volgens mij minder ver dan 2).

Handigste lijkt mij: van s1 naar f2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mex

Mex

Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 12:42:
Startplaatsen:
(s1) bocht naar links (= voet berg). Staat ook 0km. bord.
(s2) vanaf de parkeerplaats bij de rotonde

Finishplaatsen:
(f1) Dorp: Arrivée-spandoek. 'Toeristenfinish'.
(f2) Tour de France: tunneltje door en bordjes volgen
(f3) Marmotte-finish: tunneltje door en .... (volgens mij minder ver dan 2).

Handigste lijkt mij: van s1 naar f2.
Ik ben er alleen nog maar hartje zomer geweest met 30+ graden, 99% stopt dan bij de waterbak met fris koud water ipv warme sportdrank uit een bidon :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die hebben dan geflatteerde tijden, want het scheelt toch een minuut of 7.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Domme vraag: ik moet mijn fiets-computer instellen en nu snap ik mijn banden maat niet. Althans die kan ik niet vinden. In mijn wiel staat: 622x13c. Hoe verhoud dit dan tot de bandenmaat? Op de band zelf kan ik niets vinden.
Iemand hier een truukje voor? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:49
Praktisch elke racefiets heeft 700x23 als maat volgens mij, staat er niet 622x23c op je wiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Atlas schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 18:06:
Domme vraag: ik moet mijn fiets-computer instellen en nu snap ik mijn banden maat niet. Althans die kan ik niet vinden. In mijn wiel staat: 622x13c. Hoe verhoud dit dan tot de bandenmaat? Op de band zelf kan ik niets vinden.
Iemand hier een truukje voor? :)
Dat is de velgmaat, het truukje is op de band te kijken :X , dat zal 622 of 700 x22 of 23 zijn
Overigens, als je 209 cm instelt is het bijna altijd goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Hmm ik heb het net maar even nagemeten met een stukje touw en ik kom op 2142mm uit. Dat zou overeenkomen met 700x25C. Ach stellen we dat in, thnx :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
2100 of 2096 is standaard voor racers.

Zelf meten levert meer afwijking af dan gewoon één van deze twee waardes nemen.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 12:58
TheLemon schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 11:39:
[...]

Ik heb geen direct antwoord op je vraag, maar mijn linkerbeen is ook ietsje langer. Ik kreeg daardoor snel last van mijn rechter knieholte (omdat mijn zadel daarvoor eigenlijk te hoog stond). Ik heb nu gewoon een extra inlegzooltje in mijn rechterschoen gedaan en dat werkt enorm goed, ik voel meteen niets meer. Desalniettemin is het altijd verstandiger om er even naar te laten kijken ipv zelf prutsen, maar een keer proberen bij een kort ritje kan nooit veel kwaad lijkt me.
Gisteren bij de fysio geweest om even te laten kijken naar de problemen met mijn knie. Hij ziet geen hele gekke dingen en ik moet hem dan ook gewoon blijven belasten. Ik blijf het even aankijken en anders doe ik die meting alsnog.

Ik ga wel even spelen met een inlegzooltje. Gisteren nog even samen met de fysio gekeken en het scheelt ongeveer een 0,5 - 1 cm maar waar het eerder bij een halve cm ligt dan omhoog. Dat moet met een inlegzooltje wel te compenseren zijn. Dank je voor de tip in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Hielko schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 18:16:
Praktisch elke racefiets heeft 700x23 als maat volgens mij, staat er niet 622x23c op je wiel?
Zelf meten levert m.i. de meest nauwkeurige resultaten op. Ik heb dat als volgt gedaan:

Twee stukken schilderstape op de vloer en stuk schilderstape om de velg. Met een fineliner streepje op schilderstape om de velg gezet (geeft af!). Daarna rollen van stuk 1 naar stuk 2. Doordat de streep afgeeft krijg je heel precies twee punten. Deze meting herhaal je een paar keer. Het resultaat verminder je vervolgens met 2 mm (indrukking band bij belasting) en klaar is kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon 2096 'invullen' en dan (eventueel) checken aan de hand van hectometerpaalbordjes langs de weg (want die kloppen :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
argro schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 10:21:
[...]
Zelf meten levert m.i. de meest nauwkeurige resultaten op. Ik heb dat als volgt gedaan:

Twee stukken schilderstape op de vloer en stuk schilderstape om de velg. Met een fineliner streepje op schilderstape om de velg gezet (geeft af!). Daarna rollen van stuk 1 naar stuk 2. Doordat de streep afgeeft krijg je heel precies twee punten. Deze meting herhaal je een paar keer. Het resultaat verminder je vervolgens met 2 mm (indrukking band bij belasting) en klaar is kees.
Want als je fietst is deze belasting er niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15-09 14:58
Dan is deze belasting er net wel. Je meet het terwijl je niet op de fiets zit over het algemeen, terwijl je normaal wel op de fiets zit en de band meer belast wordt. Blijkbaar moet je dan een verschil van 2 mm rekenen per omwenteling van het wiel. (Logisch, ik wist echter niet dat het 2 mm is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joeri.
Je zet je anders gewoon op je fiets, rijdt twee omwentelingen en meet de afstand ervan. Dat deel je door twee.
Dan heb je redelijk nauwkeurig de omtrek van je wiel bepaald, incl alle indrukkingen etc :)

Maar zoals Havana al zei, 2096 werkt meestal goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Ja, als je 2096mm invult dan zit je er vaak <1% vanaf, de meetonzekerheid van je fietscomputer zelf is waarschijnlijk groter (en van je gps tracking device helemaal!)

[ Voor 4% gewijzigd door MrAngry op 19-05-2011 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Teun_2 schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 10:48:
[...]

Want als je fietst is deze belasting er niet?
Die is er dan juist wel, vandaar de correctie na onbelast meten.
.joeri. schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 11:06:
Je zet je anders gewoon op je fiets, rijdt twee omwentelingen en meet de afstand ervan. Dat deel je door twee.
Dan heb je redelijk nauwkeurig de omtrek van je wiel bepaald, incl alle indrukkingen etc :)
Klopt, maar ik vind het lastig om mijzelf op de fiets in een kaarsrechte lijn door de woonkamer te manoeuvreren.
Maar zoals Havana al zei, 2096 werkt meestal goed genoeg.
Ongetwijfeld. Ik hoor echter vaak dat mijn wielen (Fulcrum) net iets groter zijn dan de doorsnee wielen (erg prettig bij nieuwe bandjes). Ik ben dus voor een meting gegaan. Daarbij ben ik technisch geschoold en meet ik het liefst alles, meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
MrAngry schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 11:14:
Ja, als je 2096mm invult dan zit je er vaak <1% vanaf, de meetonzekerheid van je fietscomputer zelf is waarschijnlijk groter (en van je gps tracking device helemaal!)
Meetonzekerheid van een fietscomputer is veel kleiner dan <1% mag ik hopen. Zolang het magneetje goed bevestigd is, is de onzekerheid beperkt tot de marge in de wielomtrek en de correctheid van de interne klok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 22:01
Blik1984 schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 19:51:
[...]

Als je kortere routes fietst is dat inderdaad een mooie oplossing, maar met langere routes is dat niet echt te doen. Je batterij van je telefoon houdt het maar een paar uur uit. De Garmin 800 heeft een batterij die het 15 uur volhoudt, dus die kun je zelfs voor een weekend fietsen gebruiken zonder tussentijds op te laden.
Mja, het is maar wat je kortere routes noemt :+ Heb afgelopen weekend met de Desire mij 155km laten navigeren, accu was 100% bij vertrek, heb vliegtuigmodus aangezet (dus ook GSM/radio uit) en uiteraard de GPS aan ( :z ) en na de 155 km en iets meer dan 5 uur, was er nog 51% over. Eerlijk is eerlijk, in de uren erna met radio weer aan, ging het wel rap met de accu, 3 uurtjes later (GPS enz uit) was er nog maar 31% over, veel vlotter dan normaal. Hoe dan ook, op basis daarvan zeg ik dat 7-8 uur mogelijk is op 1 accu. Let wel, het scherm is dus al die tijd uit, de informatie verstrekking gaat via audio, de koptelefoon. Dat scheelt enorm.

Een waarschijnlijke misvatting bij telefoons en gebruik GPS is dat de GPS veel verbruikt, maar omdat bij heel veel GPS toepassingen én een dataverbinding én constant scherm aan zijn bij het gebruik, dán gaat het heel snel met de accu, maar kennelijk valt dan maar een beperkt gedeelte voor rekening van de GPS chip. Ik logde met mijn vorige Nokia ook zonder problemen 15 uur, uiteraard scherm en dataverbinding uit, radio (GSm) wel aan.
MrAngry schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 11:14:
Mwoa, als ik de GPS afstand vergelijk met wat er op mijn fietsteller staat (mits de route redelijk rechtlijnig en zonder omkeren, scherpe bochten enz is, dan komen die vaak toch enorm overeen, de GPS is wel altijd de mindere van de 2, maar het verschil is nooit meer dan 1% (vaak 300-500m op ritjes van 60-80km. Ik kan vaak op basis van mijn teller al raden wat mijn telefoon zal aangeven. En zolang dat consistent is, kun je die info zeker wel gebruiken, als in, je zit er zeker niet ver vanaf. Immers, 2 meetmethodes, verschil zeer minimaal.

Ik heb overigens altijd de GP 4000s bandjes en er was eens flink uitgebreid getest met verschillende bandjes (in "Fiets" geloof ik) wat je het beste kon instellen en die waarde heb ik genomen. Dat lag inderdaad ergens bij die 209x mm, weet het niet meer.

[ Voor 26% gewijzigd door dinkelover op 19-05-2011 14:33 . Reden: toevoeging ]

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:42
dinkelover schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 14:08:
[...]
Mja, het is maar wat je kortere routes noemt :+ Heb afgelopen weekend met de Desire mij 155km laten navigeren, accu was 100% bij vertrek, heb vliegtuigmodus aangezet (dus ook GSM/radio uit) en uiteraard de GPS aan ( :z ) en na de 155 km en iets meer dan 5 uur, was er nog 51% over. Eerlijk is eerlijk, in de uren erna met radio weer aan, ging het wel rap met de accu, 3 uurtjes later (GPS enz uit) was er nog maar 31% over, veel vlotter dan normaal. Hoe dan ook, op basis daarvan zeg ik dat 7-8 uur mogelijk is op 1 accu. Let wel, het scherm is dus al die tijd uit, de informatie verstrekking gaat via audio, de koptelefoon. Dat scheelt enorm.

Een waarschijnlijke misvatting bij telefoons en gebruik GPS is dat de GPS veel verbruikt, maar omdat bij heel veel GPS toepassingen én een dataverbinding én constant scherm aan zijn bij het gebruik, dán gaat het heel snel met de accu, maar kennelijk valt dan maar een beperkt gedeelte voor rekening van de GPS chip. Ik logde met mijn vorige Nokia ook zonder problemen 15 uur, uiteraard scherm en dataverbinding uit, radio (GSm) wel aan.

[...]
Tsjaa, als je geen scherm hebt om op te kijken dan is voor mij de GPS-functie een beetje zoek, is niet echt een goed vergelijk met bijvoorbeeld de Edge 800. Dan kun je betereen Edge 500 kopen, die heeft ook enkel aanwijzingen via pijlen. En daarnaast is een telefoon natuurlijk verre van waterdicht en is niet te gebruiken bij slechter (of dreigend) weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

argro schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 10:21:
[...]

Als de band 2 mm indrukt dan vermindert de straal met 2mm , de diameter met 4 mm en de omtrek met ruim 12mm (PixD).

Wat is er toch met het onderwijs tegenwoordig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
Blik1984 schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 14:42:
[...]

Tsjaa, als je geen scherm hebt om op te kijken dan is voor mij de GPS-functie een beetje zoek, is niet echt een goed vergelijk met bijvoorbeeld de Edge 800. Dan kun je betereen Edge 500 kopen, die heeft ook enkel aanwijzingen via pijlen. En daarnaast is een telefoon natuurlijk verre van waterdicht en is niet te gebruiken bij slechter (of dreigend) weer
Dan moet je wellicht mijn post nogmaals goed lezen, of je hebt niet gelezen of begrepen. Mijn manier kost 15 euro of is gratis, een Edge 800 kost >300 euro, een Edge 500 >150 euro. Smartphones zijn bij de meesten al in bezit.

Mijn telefoon gaat op de rug in één van de zakjes, slecht weer of niet, er gaat hoe dan ook een boterhamzakje (of beter geschikt iets) omheen vanwege uitslaand vocht van de rug, ook als het droog is, 0 graden of 30 graden. De navigatie aanwijzingen komen via de koptelefoon via mijn oor terecht, auditief dus, niet visueel. Er zijn zelfs voordelen aan, je hoeft niet op een apparaat te kijken (afleiding), dus kun je je ogen houden op het verkeer houden, nadeel, aan één oor hoor je (veel) minder van het verkeer. Enige echte hobbel zou zijn dat je oortelefoon door regen kapot zou gaan of dat je boterham zakje niet goed sluit en er toch vocht in je smartphone kan komen. Maar 1 plensbui ervaring heb ik al gehad en dat was in ieder geval geen probleem :)

Maargoed, ik merk al dat sommigen zich er niet in willen vinden of zoeken naar nadelen, waarom weet ik niet (eigen aankoop verantwoorden?), ik hoop alleen dat sommigen er wel wat aan hebben. Ik vond die dingen gewoon veel te duur en mijn smartphone heeft al járen alle hardware die zo'n Garmin ook heeft, dus ben ik dat gaan uitvogelen. Voor 15 euro (voor de app) kún je dus klaar zijn, mits je een geschikte telefoon hebt (Android, Windows Mobile) en waarschijnlijk komt er nog wel een gratis alternatieve app van uit.

Dat het werkt heb ik wel bewezen, ik heb al 10 keer zonder problemen gebruik van gemaakt en prachtige routes kunnen fietsen, lekker om de bewoonde wereld heen. Heerlijk om 80km te fietsen en alleen boerderijen te zien, geen enkel verkeerslicht tegen te komen, alle drukke wegen uitsluitend te kruisen. Net als een vriend van me die er nu ook zeer dankbaar gebruik van maakt. Je moet er alleen even je best voor doen, maar dat moet je met zo'n Garmin ook wel een klein beetje. Ik heb enkele keren met iemand gefietst die een route reed via zijn Garmin en wel 10 keer hebben we stil moeten staan en zoeken naar wat de Garmin nu precies wilde. Dat kan ook aan die persoon liggen, maar prettig was anders. :o

En ik woon nog in verre oosten van Nederland ook, dichtbij Duitsland, waar er niet veel drukke wegen zijn, weinig verkeerlichten, dus ik hóef ze niet eens te ontwijken. Toch ben ik nu op 10 keer zoveel nieuwe wegen en gebieden gekomen, dan dat ik de afgelopen 10 jaar bij elkaar heb gefietst.

Het is toch mooi dat ik een véél goedkoper én compleet werkend alternatief heb gevonden voor Garmin en dat wil delen, of zit ik nou niet op tweakers? Wij zetten toch ook vrijwel allemaal de pc zelf in elkaar in plaats van een kant en klare? Dat is toch een beetje de tweakers mentaliteit, of zit ik nu fout?

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Ik ga run gps ook gebruiken voor m'n trip naar Orleans over de st jacobsroute (premade gps) en vanaf orleans naar saint noblat de nogwat (zelf route klussen, moet ik nog doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Ik vind het fantastisch voor je dat het voor jou werkt, en dat jij het een fijne oplossing vind. Alleen ik vind het geen fijne oplossing. Ik wil de mogelijkheid hebben om op een kaartje te kijken, ik wil geen oordopjes in mijn oor hebben zitten tijdens het fietsen. Ik wil gewoon een apparaat voor mijn huis waarmee ik alle informatie kan zien die ik belangrijk vind. Dus snelheid, hartslag, cadans, gps-gegevens, hoogteprofiel etc.

Dat heeft verder niks te maken met dat ik mijn aankoop wil goed praten :'), dat is gewoon een persoonlijke mening.

En verder is je oplossing helemaal zo geniaal nog niet, er zijn al hele volksstammen je voorgegaan die het op dezelfde manier doen. Kijk maar eens op forum.fiets.nl bijvoorbeeld. Er zijn dus genoeg mensen die jou manier een prima manier vinden en het geld niet overhebben voor een dergelijk GPS-apparaat. Sta alleen ook een beetje open voor de mensen die een GPS op de fiets wél handig vinden, want dat zijn er ook een heleboel.

[ Voor 23% gewijzigd door Blik1984 op 19-05-2011 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Dinkelover, wat zijn je batterij ervaringen met zowel navigeren met rungps als tracken met een andere app van de tocht die je maakt? Ik track tot nu toe alles met endomondo en ik zou m'n epische kilometers naar Frankrijk er ook wel in willen hebben om een beetje te pimpen op facebook, maar ik weet niet hoe de telefoon dat trekt qua batterijduur (heb een sgs zal vergelijkbaar zijn met de desire).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 15:59:
[...]

Als de band 2 mm indrukt dan vermindert de straal met 2mm , de diameter met 4 mm en de omtrek met ruim 12mm (PixD).

Wat is er toch met het onderwijs tegenwoordig?
Er is niets mis met het onderwijs. Ik beweer nergens dat de indrukking 2mm zou zijn en dat de omtrek daardoor met dezelfde 2mm zou afnemen. Ik zeg alleen dat je de omtrek met 2mm met verminderen als gevolg van indrukking. De mate van indrukking is hierbij nergens genoemd.

Wat is er toch met begrijpend lezen tegenwoordig?

[ Voor 12% gewijzigd door argro op 19-05-2011 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Prima fietsweertje, ondanks verontrustende blauwe vlekken op buienradar. Temperatuur viel ook goed mee, beenstukken na een km of 30 uitgedaan. Heb er een flinke training van gemaakt. Kwam uiteindelijk uit op 151 km met 5x15 min D3.

Om aan die afstand te komen moesten in Groningen nog wel 2 rondjes Zernike gemaakt worden trouwens (dwangneuroot havana moest en zou min. 150 km fietsen :D )

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/jjoj0o.png

[ Voor 4% gewijzigd door havana op 19-05-2011 17:47 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

argro schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 17:16:
[...]
Er is niets mis met het onderwijs. Ik beweer nergens dat de indrukking 2mm zou zijn en dat de omtrek daardoor met dezelfde 2mm zou afnemen.
Okee, maar je suggereert het wel:

(kwoot)
Het resultaat verminder je vervolgens met 2 mm (indrukking band bij belasting) en klaar is kees
.{kwoot)

2mm indrukking lijkt me overigens best realistisch......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Jongens, waar gaat het over!

2096 of 2100 mm dat scheelt op 100 km geloof ik maar iets van 100 meter ofzo.

Nogmaals: de meetfout die je maakt bij zelf opmeten is ALTIJD groter dan wanneer je gewoon 2096/2100 gebruikt.

[ Voor 34% gewijzigd door havana op 19-05-2011 21:15 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
Hele volksstammen die het met de telefoon op het stuur doen, visueel dus, niet auditief. Die zitten gelijk ook in de knoop met regen en accuduur. Ik heb daar niemand gevonden die het auditief deed, daarom heb ik het zelf uitgedokterd en er is (of was 6 maand geleden) maar 1 applicatie die dat doet (deed).

Wat jij wil heb ik ook tot mijn beschikking, maar helaas niet alles-in-één. Ik had al een Sigma Rox (zonder GPS) sinds 3-4 jaar, voordat er redelijk betaalbare én goede alternatieven bestonden van Garmin. Jouw mening is prima, maar ga dan geen argumenten aanhalen die niet van toepassing zijn. Als die Rox over een paar jaar wellicht kuren krijgt en het via de telefoon niet meer gaat, dan ga ik ook voor de Garmin, maar die dingen zijn nu eenmaal vrij prijzig. Niet iedereen heeft dat geld ervoor over en de doelstelling is navigeren en dat kan ook hiermee.
Dinkelover, wat zijn je batterij ervaringen met zowel navigeren met rungps als tracken met een andere app van de tocht die je maakt? Ik track tot nu toe alles met endomondo en ik zou m'n epische kilometers naar Frankrijk er ook wel in willen hebben om een beetje te pimpen op facebook, maar ik weet niet hoe de telefoon dat trekt qua batterijduur (heb een sgs zal vergelijkbaar zijn met de desire).
Heb ik nog niet geprobeerd. Ik weet wél dat je gelogde rit in Run.GPS kunt exporteren en weer kunt invoeren in Endomondo. Bedenk dan alleen wel, Run.GPS kent helaas (nog) geen auto-pause, zoals Endomondo dat wél doet. Bij het overhevelen van een route inclusief pauze. Wellicht dat in Endomondo de trainingsdata wél is aan te passen, zodat je dat eventueel kan herstellen (indien je van auto-pauze gebruik maakt). :)

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
dinkelover schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 21:51:
[...]
Hele volksstammen die het met de telefoon op het stuur doen, visueel dus, niet auditief. Die zitten gelijk ook in de knoop met regen en accuduur. Ik heb daar niemand gevonden die het auditief deed, daarom heb ik het zelf uitgedokterd en er is (of was 6 maand geleden) maar 1 applicatie die dat doet (deed).

Wat jij wil heb ik ook tot mijn beschikking, maar helaas niet alles-in-één. Ik had al een Sigma Rox (zonder GPS) sinds 3-4 jaar, voordat er redelijk betaalbare én goede alternatieven bestonden van Garmin. Jouw mening is prima, maar ga dan geen argumenten aanhalen die niet van toepassing zijn. Als die Rox over een paar jaar wellicht kuren krijgt en het via de telefoon niet meer gaat, dan ga ik ook voor de Garmin, maar die dingen zijn nu eenmaal vrij prijzig. Niet iedereen heeft dat geld ervoor over en de doelstelling is navigeren en dat kan ook hiermee.
We lullen volgens mij enorm langs elkaar heen. Daar laat ik het verder bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 20:40:
[...]

Okee, maar je suggereert het wel:

(kwoot)
Het resultaat verminder je vervolgens met 2 mm (indrukking band bij belasting) en klaar is kees
.{kwoot)

2mm indrukking lijkt me overigens best realistisch......
Het onderwijs was vroeger blijkbaar al niet je-van-het ;) Bij 2mm indrukking vermindert de diameter van je wiel niet met 4mm, maar met 2mm (of raakt je band op 2 plekken het asfalt?). Je wiel is op dat moment dus ook niet meer rond, maar ik denk dat je bij benadering met pi*diameter nog steeds in de buurt zit. Dan heb je dus 6mm minder omtrek en dat is nog geen 0,3% afwijking, oftewel 300m op 100km, oftewel een gemiddelde van 29,9 ipv 30 per uur.

Waar hebben we het over inderdaad....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:49
Oke, vrees dat ik hier dan toch nog op moet reageren. Als het wiel 2mm zou indrukken zou dat effectief wel betekenen dat je diameter 4mm kleiner wordt, immers als je wiel ronddraait wordt het complete wiel op elke punt 2mm ingedrukt, en voor de afstand die je aflegt is alleen het punt dat de weg raakt relevant, en dat is dus altijd ingedrukt.

En nu weer tijd voor echte wielrendingen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slashhead89
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:47
En om dit nog even wat simpeler uit te leggen:

Berekening met cirkels/Pi/omtrekken en dergelijk worden altijd gedaan met de straal, en niet met de diameter. Wat is in ons beruchte geval de straal? Dat is de afstand van het hart van je naaf, tot het punt waar je band de weg raakt.
Als de straal dus met 2mm wordt verminderd, wordt de effectieve diameter met 4mm verminderd.

Ik vind zelf echter de methode die sheldon brown hier aangeeft wel een mooie. Je rijdt een route, met een afstand die bekend is(ik neem hem op met GPS), en past de volgende formule toe:

(Echte Afstand/Afstand op KM-teller) *calibratiefactor = nieuwe calibratiefactor.

Als je deze methode toepast door met GPS een lange route met veel rechte wegen te rijden, heb je een vrij nauwkeurig geijkt tellertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheLemon schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 22:15:
[...]

Het onderwijs was vroeger blijkbaar al niet je-van-het ;) Bij 2mm indrukking vermindert de diameter van je wiel niet met 4mm, maar met 2mm (of raakt je band op 2 plekken het asfalt?).
Nog haren op het hoofd over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joeri.
Terwijl jullie discussieerden ben ik een eindje gaan fietsen. :+

71,5km in 2h06.
Had er zin in, en het ging lekker. Wel afgezien met de wind en sommige lichthellende stukken (ik was alleen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
dinkelover schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 21:51:
[...]
<knip>
Ik doe het al auditief sinds ik een smartphone heb, lekker met een muziekje op de achtergrond en gsm in de zak. Gaat prima, maar heb het nog niet met een racefiets uitgetest, daarvoor houdt de batterij het niet lang genoeg uit. Gebruik wel een app die kaarten van maps (data) haalt. Zal dus zeker die app die jij gebruikt eens bekijken. Bedankt voor het delen!

Verder; iedereen zijn ding. Wat voor de ene goed werkt, werkt niet altijd evengoed voor de anderen. De discussies zijn hier wel verhit zeg.
slashhead89 schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 22:53:
En om dit nog even wat simpeler uit te leggen:

Berekening met cirkels/Pi/omtrekken en dergelijk worden altijd gedaan met de straal, en niet met de diameter.

<knip>
Niet waar.
omtrek = diameter * pi
Dat is eigenelijk een veel elegantere formule dan:
omtrek = 2 * straal * pi

In onderwijsboeken wiskunde zie je beiden staan. Ben ooit zelfs volgende formule voor oppervlakte tegengekomen:

(diameter/2)²*pi

Ook juist, maar minder conventioneel.

[ Voor 40% gewijzigd door Teun_2 op 19-05-2011 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
Teun_2 schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 23:10:
[...]Ik doe het al auditief sinds ik een smartphone heb, lekker met een muziekje op de achtergrond en gsm in de zak. Gaat prima, maar heb het nog niet met een racefiets uitgetest, daarvoor houdt de batterij het niet lang genoeg uit. Gebruik wel een app die kaarten van maps (data) haalt. Zal dus zeker die app die jij gebruikt eens bekijken. Bedankt voor het delen!
Welke app was dat dan??

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
Teun_2 schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 23:47:
[...]http://www.google.be/intl/nl_be/mobile/navigation/#utm_campaign=nl_be&utm_source=gh29smm&utm_medium=ha&utm_term=android%20GPS&dc=gh29smm
Tja, daar zijn er tientallen van (ook beter dan Google), die allemaal geen ondersteuning hebben voor .gpx (= bestandformaat voor routes online). Deze brengen je allemaal van A naar B, met wellicht 1 of meerdere "via's" oftewel enkele waypoints en deze apps hebben vaak ook een actieve data-verbinding nodig en vreten energie omdat de app veel van de CPU vraagt (uitrekenen route, laden van maps). En daarom vrijwel waardeloos voor de iets langere tocht. Deze brengen je niet van A naar A, via 200 tot 2000 waypoints. :) of van een gedownloade route.

Dus dat is zeker geen alternatief, misschien wel voor jouw doeleinden, dat weet ik niet. Ik zocht de échte functionaliteit van een Garmin in een app en dat is zelf een route maken van achter de PC (of downloaden) en deze dan exact (bocht na bocht) kunnen rijden. Ik heb er 2 gevonden die dit auditief konden, maar ééntje is zo waardeloos, die is nooit verder gaan ontwikkelen na de alpha fase en de andere (Run.GPS) is de enige (tot zover) die de essentiele functionaliteit van een Garmin over kan nemen; navigeren/routeren op basis van een .gpx. Deze kan het overigens ook gewoon visueel, maar daar zitten zoveel nadelen aan (bikemount, scherm aan = accu snel leeg, regen...).

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 23:00:
[...]

Nog haren op het hoofd over?
offtopic:
Haha nee, verrekte weinig zelfs. Anyway ik vergat dat op een draaiend wiel natuurlijk wel de door jou beschreven logica van toepassing is. Op een stilstaand wiel zou mijn redenering kloppen, maar daar kom je niet ver mee...

Ik heb gisteren helaas ook de beruchte spaakbreuk op mijn nieuwe Easton EA70's mogen meemaken. Dit terwijl ze slechts 1800km oud zijn en ik 76kg weeg, geen stoeprandjes meepik etc. Hopelijk blijft het hierbij en maken ze hun vermeende reputatie niet waar :X

[ Voor 24% gewijzigd door TheLemon op 20-05-2011 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Nou, de diameter van mijn voorwiel is flink afgenomen vandaag... ;)

Was met een collega een rondje aan het fietsen vanavond totdat het in de communicatie mis ging bij een kruising. Gevolg was dat we met lage snelheid op elkaar botsten. Hierbij viel hij op mijn voorwiel. Gevolg: voorwiel zo krom als een hoepel. Die gaat niemand meer recht krijgen ben ik bang. Ik mag dus op zoek naar nieuwe wielen. Heb nu de Fulcrum Racing 5 Evolution. Een logische keuze zou dus de Fulcrum Racing 5 '11 zijn. Ook een goede keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Racing 3, wat een ontzettende topwielen. (Racing 5 nooit geprobeerd, mijn ref materiaal is shimano r500)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb zelf de racing 5's. Koers er wekelijks mee en vind het prima wieltjes. Lekker stijf en weinig geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Mijn Campagnolo Zonda's bevallen me prima (al vind ik ze eigenlijk wel wat prijzig voor mijn gebruik).

[ Voor 41% gewijzigd door begintmeta op 20-05-2011 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Cannondale Supersix besteld! Wordt als het goed is volgende week woensdag of donderdag geleverd :)

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-06 11:41

the_RJ

Banana Hammock!

fulcrum is sowieso heel prima, ben ook erg tevreden over mijn racing 3's en mijn vader heeft ze ook op aanraden van mij (die dacht dat zijn shimano wieltjes top waren) en is er ook zeer enthousiast over. Zonda's zijn erg vergelijkbaar met de racing 3's (fulcrum = campa), zijn ook dezelfde prijsklasse.

Ivm. de gebroken teen nog niet gefietst, maar wel vandaag op de normale fiets gezeten en dat ging prima, behalve de meebuigende zool van normale schoenen, dus ik moest een beetje met het midden van de voet trappen ipv voorkant. Nu is een fietsschoen natuurlijk een harde zool, dus ik heb maar een tacx geleend om morgen eens te testen of het een beetje wil. Al zie ik niet uit naar tacxen, 5 dagen niet gefietst nu en het voelt al als een eeuwigheid :(.

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben inmiddels (weer) zo verslaafd aan fietsen dat een week niksdoen me heel erg lijkt.....
Overigens scheelde het gisteren weinig of voorlopig was het over geweest.
Een bestelbus dacht dattie nog wel even voor me (op het fietspad) af kon slaan en onderschatte mijn snelheid hopeloos, gelukkig zag ik het aankomen en stuurde mee, maar ik kwam toch hard tegen de zijkant aan met schouder en ribbekast en viel ook weer gelukkig in het gras....
Fiets alleen stuur scheef, zelf beetje pijnlijke ribben en schouder.
Mijn eigenbouw wieltjes met 105 naven en Mavic Reflex velgen (toch erg lichte velgen) nog 100%
Nog 80 km gereden zonder veel last, maar thuis waren de ribben en schouder pijnlijker dan ik eerst dacht
Vandaag alweer veel beter en morgen weer fietsen.....

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2011 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Jij rijdt op tubes? Man van de oude stempel ;)

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mex

Mex

Gister een setje GP4000S besteld, ben benieuwd of alle positieve verhalen kloppen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Mex schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 08:55:
Gister een setje GP4000S besteld, ben benieuwd of alle positieve verhalen kloppen :+
Fijne banden. Ik heb tot op heden nog nooit lek gereden en heb mijn fiets al 2 jaar. Geen idee hoeveel kilometer ik totaal heb gefietst want ik kan niet elke week fietsen aangezien de fiets thuis staat en ik studeer. ;)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

havana schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 08:12:
Jij rijdt op tubes? Man van de oude stempel ;)
Er zijn ook Reflex draadvelgen, vrij zeldzaam inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Gisteren na een paar winkelbezoekjes blijkt dat het lastig is om aan spaken voor mijn Easton EA70's te komen :(
Daarna drie uur bezig geweest, cassette moest eraf en toen natuurlijk weer strak en recht afspannen die handel, pff wat een klus. Hierbij zag ik overigens dat een aantal kransjes zich al een aardig eindje in de cassettehouder hadden gevreten...
De verkoper (Cycletrend in Utecht) had overigens geen goed woord over voor Easton, dus ik heb het idee dat ik een behoorlijke miskoop heb gedaan. Nou ja misschien valt het mee en anders komen er volgend jaar toch maar nieuwe wielen.
:(

Ik heb ook een nieuw zadel gekocht, kan hem eerst uitproberen nu en evt ruilen net zolang tot ik tevreden ben. Het is een Selle Italia SLR XC geworden. Thuis kwam ik erachter dat dit eigenlijk de MTB (X-Country) versie van de SLR is, maar na wat research vind ik dat eigenlijk wel prima. Het enige verschil met de raceversie is namelijk dat de zijkanten exta versterkt zijn met kevlar tegen schade bij vallen etc. Zal misschien ietsje zwaarder zijn, maar ik vind 175gr nog steeds prima en gewicht boeit me sowieso niet echt.

Ik had de laatste tijd wat meer last van mijn zitbotten, mijn oude zadel bleek veel te zacht te zijn, dus daarom nu maar een kneiterharde (en mooi witte) uitgezocht. Ben benieuwd, hopelijk kan ik dit weekend vast een proefritje maken.

[ Voor 39% gewijzigd door TheLemon op 21-05-2011 10:18 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 14 Laatste

Dit topic is gesloten.