Ik heb dan wel geen Garmin, maar heb een eigen "TomTom" op de fiets: android app Run.GPS. Praktijk: telefoon gaat in de achterzak (
niet op 't stuur dus) en via enkele in-ear koptelefoon vertelt de app mij waar ik heen moet. Heb er nu paar maandjes gebruik van gemaakt en ik denk zo'n 800km "me laten leiden" en na beetje ervaring met aanmaken van de route, rijd ik inmiddels probleemloos elke route. Mocht je toch fout (moeten) rijden, de app vertelt je middels handige aanwijzingen de richting (klok-methode, ga richting 8 uur) van de kortste lijn naar de route, zodat een blik op de telefoon dus echt nooit nodig is en keren een zeldzame bezigheid is. Telefoon heeft
geen map materiaal nodig (kan wel), deze wijst alles aan op basis van gps-coordinaten, puur op basis van de x aantal routepunten.
De routes zijn uiteraard van overal te downloaden, elke .gpx pakt ie. Maar de meeste routes die ik fiets maak ik zelf via
deze (gratis registratie) website, webbased dus. Superhandig, je kunt er auto-routen en beeline trekken (zelf de lijntjes/punten zetten, sterke voorkeur) en switchen tussen openstreetmap, en google maps en satelliet on-the-fly. Exporteren als gpx en volgens mij daardoor ook bruikbaar voor alle gps apparaten. Daarom wellicht ook wel interessant voor de Garmin gebruikers als alternatief voor hun route-maker, met hun beperkingen!
Voor de windows mobile en Android gebruikers is dit dus een goedkope tussenstap of zelfs eindoplossing om toch bestaande of volledig zelf samengestelde routes te maken, want de app kost 15 euro, de rest is gratis.
Enig tweakergehalte zit er wel in, de moeilijkheid zit hem in het maken van de route, zodat de app je de juiste aanwijzingen geeft en je niet fout rijdt. Het werkt namelijk niet zoals een TomTom, het principe is totaal anders.
Voor de technisch geinteresseerden: TomTom (en Garmin?) kennen het wegennet en kunnen daar dus rekening houden met hun aanwijzingen, met stem of visueel, deze app baseert zich puur en alleen op het lijntje wat je moet volgen en baseert de pure stem commando's daarop. Voorbeelden: Rechtdoor op een kruising = volledige stilte. Op de fiets betekent dit: je komt op een kruising af en je hoort niets.. rechtdoor. Maar een bochtige weg, zonder enige zijweg, levert dus wel de nodige "aanwijzingen" op: after 200m slight right, then turn left. Ook al heb je dus geen keus. Na enige ervaring ben ik achter volgende data gekomen; als 180 graden rechtdoor is, dan is 165-195 graden rechtdoor. 120-165 en 195-240 levert een slight left/right commando op, 80-120 en 240-280 graden een turn left/right op en een 0-80 en 280-360 een sharp left/right op

Met die info kun je dan uitstekend een route uitstippelen van te voren waarmee je door een beetje te manipuleren altijd het juiste commando in je oor te horen krijgt. Er zijn immers altijd wel lastige 5-6 punts kruisingen, lastige T/Y splitsingen en rotondes die op voice-commando lastig kunnen zijn, als de stem je niet kan zeggen "neem de 3e afslag op rotonde." Maar zoals gezegd, een beetje goed je punten neerzetten en ik rijd er foutloos mee!
Als ik een gpxje download of van een eerder gereden gelogde rit een route rijd (ongewijzigd), dan rijd ik meestal wel een enkele keer mis per 100km, omdat de aanwijzing niet eenduidig was op sommige plekken. De veruit grootste boosdoener ben ik echter zelf....

Ik vergeet nogal wel eens een aanwijzing op te volgen, ondanks de 3-voudige aanwijzing per bocht (200m,100m en 0m voor de plaats). Vooral als je met je fietsmaat in een goed gesprek zit