Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote wielrenervaringentopic - Deel 15 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Pagina: 1 2 3 ... 14 Laatste
Acties:
  • 54.222 views

• Flits flits
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 22-08-2014
Die gewoonte heb ik al zo'n 35 jaar....., noodzakelijk om de moraal hoog te houden.

• argro
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 16-11 23:15
Het vervelende met wind tegen op de heenweg vind ik altijd dat ik te vroeg thuis ben. Mij maakt het dus niet zoveel uit. Bij wind tegen op de terugweg is het aantal afgelegde kilometers altijd hoger in ieder geval. Bij wind tegen op de heenweg keer ik altijd te vroeg om. Bij wind tegen op de terugweg keer ik altijd te laat om.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• .joeri.
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 10-09-2018
Aangezien ik zondag moet werken, moet ik Klimmen-Banneux-Klimmen laten voorbijgaan. Maar ik ga ter compensatie morgen de Tom Boonen classic rijden. 150km, en ik verwacht -met het goeie weer- veel volk... Op tijd vertrekken dus!

@windrichtingverhalen:
Ik trek het mij niet veel aan. Ik heb eigenlijk ook maar weinig keuze... Ik vertrek bijna altijd richting Noord-Oost, aangezien zich daar de leukehellingen/wegen/... bevinden. :)

Klik: .joeri. !

• havana
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 17-11 20:31
Garmin Edge 800 bundel besteld :)

Maar ik kan het mis hebben

• LuPo
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 05:04
Ik maak me op voor een mooi tochtje. Holterberg (2x), Hellendoornseberg, Luttenberg etc. :)

LuPo wijzigde deze reactie 23-04-2011 09:13 (3%)

• mekkieboek
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 18-11 20:54
quote:
havana schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 08:35:
Garmin Edge 800 bundel besteld :)
Tof apparaat, hangt nu aan de lader voor straks (25% accu na 2 lange dagen / ritten). Je zou bijna vergeten dat het mooi weer is om je heen. Of dat er nog andere weggebruikers zijn :X. Device totals meldt inmiddels 619.48 km (in 3 weken). Wel jammer dat er geen kompas-chip in zit, als je stopt draait de kaart soms weg omdat ie z'n orientatie kwijt is. Maar ach, boeien.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• ssj_gohan
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 17-07-2017

ssj_gohan

Darwin FTW!

Na de 250km rit van vorige week afgelopen donderdag weer even rustig gefietst met mijn vaste donderdagavond-groepje. 65km met 33km/h gemiddeld. Morgen weer een andere rondje doen (richting arnhem vanuit Nieuwegein) en weer kilometers maken.

* ssj_gohan heeft dit seizoen 1500km erop zitten. (februari tot nu)

Kenzy von Hollandheim 6-12-1996 - 5-7-2009 - Gravity is not a version of the truth. It is the truth. Anyone who doubts it is invited to jump out a tenth story window.

• bassGunner
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 17-11 21:06
Prachtig ritje naar de Eifel gemaakt vandaag. http://connect.garmin.com/activity/81014136
Fantastisch weer uiteraard, en gelukkig net buiten schot van de Ardense onweersbuien gebleven...

• havana
Houdt het nooit op met 't mooie weer? Ik hoop 't niet 8)

Weer 94 km. Aardig weekje: 375 km.

• J0ost
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 17-02-2017
Vandaag derde geworden bij de clubkampioenschappen. Helaas reed er iemand met z'n derailleur in m'n twee weken oude fulcrum 5's voorwiel waardoor er een klein slagje in zit :/ . Gelukkig heb ik geen 3's gekocht. Hopen dat de slag er nog uit kan...

• havana
Goed gedaan J0ost!

• Atlas
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Zo ik hoor er ook bij :+

Eerst plaatje:

Issie niet mooi? O+
Gisteren opgehaald in Doetichem, na een korte proefrit goedbevonden en doorgefietst naar Cuijk (leuke route!!).
Specs:
Ridley Triton
Campagnolo veloce afgemonteerd.
64 cm frame (ja die heb ik nodig)
En verder in prima staat. Her en der wat krasjes enzo maarja wat wil je voor een 2e hands fiets :)

En hij fietst heeerlijk!!

Todo list:
* Bracket voor Iphone maken zodat dat ding als fietscomputer kan dienen.
* Extra accu mogelijkheid voor iPhone (hij moet minimaal 4 uur meekunnen, en met GPS aan is dat best veel).
* Extra bidon erop
* Zadeltasje erbij.

Verder issie vrij compleet :)

* Atlas happy.

Het enige puntje wat me niet tijdens de proefrit is opgevallen is dat er bij het voorblad in sommige versnellingen (voor de 4 hoogste) een tikkend geluidje zit. Is dit een kwestie van afstelling of van te grote slijtage?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• MrAngry
  • Registratie: december 2001
  • Nu online
Fix die pedalen eens heel rap!
Hoe is die verder afgemonteerd?

Dat tikje kan overal zitten, ik snap niet helemaal wat je nu bedoelt, misschien kan je het probleem wat nader omschrijven als je er meer op gefietst hebt. Wat phone betreft, in principe is de Iphone een vreselijke fietscomputer omdat die gewoon niet robuust is. Het begint soms te regenen tijdens het fietsen, of je zweet erop, of je boekst keihard door een kuiltje, of je pakt een strookje kasseien. Allemaal dingen waar een telefoon die gefixeerd is op je stuur helemaal niet blij van wordt. Ik zou zeker opteren om gewoon voor 2 tientjes een snelheidsmetertje te halen en als je gps wilt tracken dan kan dat prima vanuit je achterzak in een watervast plasticzakje.

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• Flits flits
quote:
Atlas schreef op zondag 24 april 2011 @ 21:19:
Het enige puntje wat me niet tijdens de proefrit is opgevallen is dat er bij het voorblad in sommige versnellingen (voor de 4 hoogste) een tikkend geluidje zit. Is dit een kwestie van afstelling of van te grote slijtage?
Waarschijnlijk loopt de ketting iets aan tegen de kooi bij sommige versnellingen.
Bij te stellen met linker shifter .
Als je veel tandwielen achter gebruikt moet er voor wel eens wat getrimd worden.

Btw de linker remhandel staat in de stand open (voor monteren of demonteren wiel.

• Widow
  • Laatst online: 09:57
quote:
Atlas schreef op zondag 24 april 2011 @ 21:19:
Todo list:
* Bracket voor Iphone maken zodat dat ding als fietscomputer kan dienen.
* Extra accu mogelijkheid voor iPhone (hij moet minimaal 4 uur meekunnen, en met GPS aan is dat best veel).
* Extra bidon erop
* Zadeltasje erbij.
Nog een paar dingen die in me opkwamen:
-Nieuw binnenbandje in je zadeltasje
-Pompje om dat binnenbandje op te blazen
-Bandenstekers, om de binnenband te kunnen wisselen
-Inderdaad andere pedalen, SPD of SPD-SL is eigenlijk de standaard voor dit soort fietsen

Er zijn genoeg winkels te vinden waar je dit voor weinig kan kopen, en het maakt het wielrennen echt stukken beter :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• mekkieboek
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 18-11 20:54
quote:
SePtiCTaNk schreef op zondag 17 april 2011 @ 21:25:
Oude Holleweg is de Hanenberg, vandaag nog overheen geweest. Ken je ook deze site over Klimmen bij Nijmegen?
Nou, ik heb 'm gedaan vandaag, de Oude Holle weg bij Beek. Inderdaad een deftig stuk helling :P. Het schommelt rond de 10 a 11 % met stukjes 9. Ik kom achtertanden of benen tekort. Ik vrees het laatste.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• havana
SPD is bepaald geen standaard meer hoor onder racefietsers. Dat sterft een langzame dood. Je ziet het nog wel bij fanatieke spinners, die geen extra setje schoenen willen aanschaffen voor in de sportschool

Ik zou idd SPD-SL of Time aanraden.

Verder zie ik de ketting op 't buitenblad staan; doet me denken aan toen ik zelf begon met fietsen.... het duurde een paar weken voordat iemand me uitlegde dat het heel normaal is om (zeker solo) het meeste op je binnenblad te rijden. Probeer jezelf ook direct een hoog omwentelingsritme (90 - 100) aan te leren, dat is fijn voor je knieën.

Een iPhone als fietscomputer is niet handig. Accuduur is beperkt, ding is niet waterdicht. Beter een simpel tellertje van een paar tientjes, evt. met cadansmeter. Sigma, VDO en CatEye hebben aardig modellen.

Getik zal te maken hebben met afstelling zoals hierboven al vermeld. Op Youtube kun je hele goede filmpjes vinden over je de versnellingen af kunt stellen, stelt allemaal niet zo gek veel voor.

havana wijzigde deze reactie 25-04-2011 10:14 (65%)

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Ketting op het buitenblad (ook achter) is bij mij ook vaste prik als de fiets stilstaat, dat scheelt een kleine moeite bij het onderhoud.

Vandaag wil ik eindelijk kunnen fietsen! Nog even een paar klusjes doen en dan gaan... :)

begintmeta wijzigde deze reactie 25-04-2011 09:37 (5%)

• havana
Verder ziet die ketting eruit alsof die wel eens proper gemaakt mag worden. Met een doek en een fles lampenolie van AH kom je een heel eind. Daarna eventjes smeren met kettingolie, overtollige olie weer met een doek verwijderen en klaar is kees :)

Ik gebruik overigens een montagestandaard voor 't schoonhouden, daarbij maakt 't niet uit op welk blad de ketting ligt :)

Ik heb net weer een kleine 40 km nuchter getrapt, voor 't ontbijt. Met nog 9 weken te gaan voor La Marmotte is het stilaan tijd om op gewicht te komen.

havana wijzigde deze reactie 25-04-2011 10:13 (40%)

• begintmeta
  • Niet online
Ik gebruik ook een montagestandaard, maar 't is gewoon makkelijker om het wiel eruit te trekken als de ketting op de buitenste stand ligt. Ik vind de laatste tien meter van de rit schakelen makkelijker dan schakelen op de standaard of met het wiel opgetild. Maar goed, is meer mijn gewoonte, kan zeker ook anders.

• SePtiCTaNk
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:26
quote:
havana schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 14:21:
Het stond al tijden op mijn todo-lijst, maar het kwam er maar niet van: een trainingrondje uitzetten naar het oosten. Ideaal bij oostenwind.
Sja, vanwege de aanhoudende Oostenwind toch ook maar eens een nieuwe route uitgestippeld, aangezien ik nu steevast wind tegen heb op de weg terug en dat vind ik niet altijd prettig. Gisteravond via Googlemaps wat leuks bedacht en vanochtend met lekker fietsweer (en oostenwind) gereden. Ik had wel wat aantekeningen bij me, voldoende om de 57 km richting Milsbeek en Kranenburg op één twijfelpuntje na in één keer goed te rijden a 30km/h. Het mooie is dat ik sommige punten onderweg herkende omdat ik daar al eens met de auto langs ben gekomen. Dat biedt me weer mooie aanknopingspunten om dit rondje uit te breiden. Nog meer variatie :)

Edit: even een uitbreiding gemaakt naar 80 km, peanuts :+

SePtiCTaNk wijzigde deze reactie 25-04-2011 13:42 (4%)

Jack of all trades, master of none. Though often better than a master of one.

• rdluca
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Vandaag lekker licht trappend Den Haag - Zandvoort en terug gedaan. Heerlijk zonnetje en aardige oostenwind.

En druk..., vandaag op de heenweg maar liefst op vier verschillende plekken in de duinen een wielrenner in een ambulance geschoven zien worden. Nekkragen, gezichten vol bloed en fietsen goed in puin. Steeds in een onoverzichtelijke bocht. Wat opviel was dat het iedere keer een, hoe zeg ik het netjes, een mooi weer rijder/Rabo tenue betrof. Je ziet met dit weer veel te vaak mensen te hard gaan en ergens langs of doorheen willen drukken en zichzelf daarmee in de problemen brengend en in een gevaarlijke situatie die ze zelf hebben veroorzaakt dat ze hun fiets niet onder controle hebben en niet met de remmen kunnen omgaan.

• begintmeta
  • Niet online
Zo ik heb vandaag 85km gedaan. Ben nog steeds niet vooruit te branden bij klimetjes en afdalingen... Maar goed, na de nodige atrofie door inactiviteit... Sibbergrubbe met enige moeite niet onder de 15km/u gezakt, terwijl ik dat een paar jaar geleden al gauw 5km/u sneller kon :F Camerig/Vijlen ging ook bepaald sloom, ook in de afdaling :/

Overigens geen gewonden of ambulance-activiteiten gezien tijdens mijn tocht.

begintmeta wijzigde deze reactie 25-04-2011 15:42 (20%)

• Widow
quote:
havana schreef op maandag 25 april 2011 @ 07:47:
SPD is bepaald geen standaard meer hoor onder racefietsers. Dat sterft een langzame dood. Je ziet het nog wel bij fanatieke spinners, die geen extra setje schoenen willen aanschaffen voor in de sportschool

Ik zou idd SPD-SL of Time aanraden.
Voordeel van SPD is wel dat het niet uitmaakt aan welke kant je je schoen op je pedaal klikt, bij SPD-SL maakt dat wel uit.

Wel gaar trouwens dat ik uitgerekend dit weekend met een enkelblessure zit van een voetbalwedstrijd afgelopen woensdag :( het is echt masterlijk fietsweer

• Atlas
  • Niet online

Atlas

quote:
Verder zie ik de ketting op 't buitenblad staan; doet me denken aan toen ik zelf begon met fietsen.... het duurde een paar weken voordat iemand me uitlegde dat het heel normaal is om (zeker solo) het meeste op je binnenblad te rijden. Probeer jezelf ook direct een hoog omwentelingsritme (90 - 100) aan te leren, dat is fijn voor je knieën.
Ah dus daar ga ik de mist in.. :P
Ik vond gisteren al dat ik zo weinig versnellingen had, trapte 35 km/h met voor op de grooste en achter op de kleinste... En wilde eigenlijk nog hoger maarja die had ik niet.
Het lijkt alsof het meer kracht kost om op een lagere versnelling te fietsen, althans dan worden mijn benen altijd zo moe. Maar dit is toch handig om aan te leren dus? Is dat vooral voor de belasting van je knieen?

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online
Het kost juist veel minder kracht om op lagere versnellingen te fietsen, maar je moet misschien wat meer conditie hebben? Ben ook geen expert :p Maar 35 op de zwaarste versnelling is wel heel erg langzaam voor die versnelling, waarschijnlijk kan je daar prima 60+ op.

• frankknopers
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 08-11 09:13

frankknopers

Goud is geen geld

quote:
Ik fietste in het begin ook in een veel te hoge versnelling, dat was de gewenning van de 'normale' fiets. Ik heb een Shimano 105 derailleur en ik reed dan zeg maar 32 km/u in het buitenste blad met achter op de 5e versnelling. Het toerental was dan misschien iets van 60 rpm of zo. Echter heb ik in maart mijn knie overbelast na een lange rustperiode. Sindsdien fiets ik zeker twee versnellingen lager bij dezelfde snelheid. In het begin is het even wennen, omdat je je spieren op een andere manier gebruikt. Ik fiets nu ook met een hoger toerental op de mountainbike en dat gaat wel wat beter.

Mijn knie is al weer aardig herstellende, vandaag ruim 2,5 uur in het bos geweest met de mountainbike en ook gister en eergisteren een uurtje gedaan. Misschien later deze week weer een keer met de racefiets eropuit en dan weer rustig aan beginnen bij mijn standaard rondje van 40 kilometer. Dan rustig weer opbouwen naar waar ik gebleven was in februari, namelijk rondjes van 70 kilometer. Dat ging me toen prima af conditioneel, maar ik wil de knie nog rustig laten wennen :P

Goud is geen geld

• havana
quote:
Atlas schreef op maandag 25 april 2011 @ 20:53:
[...]

Ah dus daar ga ik de mist in.. :P
Ik vond gisteren al dat ik zo weinig versnellingen had, trapte 35 km/h met voor op de grooste en achter op de kleinste... En wilde eigenlijk nog hoger maarja die had ik niet.
Het lijkt alsof het meer kracht kost om op een lagere versnelling te fietsen, althans dan worden mijn benen altijd zo moe. Maar dit is toch handig om aan te leren dus? Is dat vooral voor de belasting van je knieen?
90-100 rpm trappen is inderdaad vriendelijker voor je knieën. In het begin ga je niet vooruit, maar na een tijdje weet je niet beter. Als je het niet meteen aanleert, dan kost het heel veel tijd om het achteraf nog aan te leren. In het seizoen 2007-2008 ben ik van 80 rpm naar 100 rpm gegaan en dat heeft mij ongeveer 10.000 km gekost voordat ik het onder alle omstandigheden (incl. rijden in groepen) kon volhouden.

• LuPo
Afgelopen zaterdag, net als die week ervoor, 40km weggetrapt. Die week ervoor had ik nog kramp in m'n bovenbenen op de terugweg. Deze tweede keer geen last gehad.

Helaas kan ik niet heel erg regelmatig fietsen omdat ik in Groningen studeer en m'n fiets bij m'n ouders staat. Ik heb hier geen plek om 'em neer te zetten. Doordat ik niet elk weekend bij m'n ouders ben fiets ik ook niet elke keer.

• Harmen
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 10:00
Heb van het weekend ook weer wat kilometers gemaakt.
Zaterdag 100km, mooie toertocht gereden. (Winsumer Wierdentocht)
Weer was super!

Gistermorgen heb ik zelf nog 85km weg getrapt richting Oost-Groningen.
Groningen – Ruischerbrug – Thesinge – Sint-Annen – Stedum – Loppersum – Zeerijp – t’Zandt – Spijk – Holwierde – Appingedam, langs het Damsterdiep terug naar Groningen
Ging best lekker.
Fiets zelf ook heel veel tussen de 90/100rpm. Als ik onder de 90kom dan fietst het gewoon niet lekker. :)

Whatever.

• Pater
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 18-11 08:59

Pater

Terry Tate

90 tot 100 vind ik wel erg hoog. Ik probeer 90 aan te houden, maar ik merk dat mijn gemiddelde cadans iets lager ligt, tussen de 80-85.

Ik vind dat je zo onstabiel op de fiets zit als het cadans hoger dan die 90 komt, je benen bewegen zo snel dat de stabiliteit eruit gaat. Dus vandaar 80-85 rpm voor mij. Ik heb overigens nooit last van mijn kniën, maar dat komt wellicht ook omdat ik trap en trek tegelijkertijd (daarmee verdeel je de last ook).

Van het weekend op vrijdag lekker 140 km gefietst en gisteren 80 km met een gemiddelde van 32 km per uur. Vooral de heenrit was pittig, want ik ging naar het noordoosten toe en drie keer raden wat de wind was? Precies, NO 4. Toch 30,5 km per uur gemiddeld op dat eerste stuk, de weg terug ging ook een stuk sneller dan dat. :)

Pater wijzigde deze reactie 26-04-2011 10:07 (26%)

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

• J0ost
Die hoge cadans is ook niet per se de 'beste' manier. Als ik in koers zit en ik heb moeite een versnelling te volgen, dan schakel ik een paar tanden zwaarder en rijd ik op de grote plaat het gat dicht (met die lichte tred lukt dat me dan niet). Een cadans van minstens 80 is wel aan te raden. Daarboven is denk ik vooral smaak?!

• havana
Iedereen heeft inderdaad z'n optimale cadans, en een hoge cadans is alleen efficiënt als je veel vermogen kunt wegtrappen (bergop geldt dit nog sterker). Kijk maar in het profpeloton; er zijn er ook bij die 80 rpm trappen, al trappen de meesten toch wel 100 rpm minimaal.

80 lijkt mij een absoluut minimum. Meer is nooit erg, zeker niet solo.

@ Harmen

Leuk rondje, maar dat is NO-Groningen ;)

havana wijzigde deze reactie 26-04-2011 13:24 (12%)

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik ga eens op mijn trapfrequentie letten, zal het buitenste blad de komende tijd niet aanraken :P

Zijn er goede fiets routeplanners? Ik wil graag van Delft naar Haarlem fietsen maar was benieuwd naar de goede route :)

• MrAngry
  • Nu online
Je denkt te moeilijk. Nederlands is belachelijk goed bewegwijzerd voor fietsers dus je komt er makkelijk uit met de bordjes. Wat ik zou doen overigens is voor de toeristische route gaan. Fiets naar Scheveningen, ga de duinen in volg noordwijk, zandvoort, duinen uit richting haarlem. Staat allemaal bewegwijzerd.

• Lointje
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 09:00
Dat van die cadans moet je inderdaad leren. Ik was ook een stamper, gewoon van op mijn stadsfiets, en dan moet je zogezegd 90-100 rpm halen als trapfrequentie op je koersfiets. Met als gevolg dat als je dat probeert, dat je hartslag de hoogte in vliegt, en je het ofwel niet kan volhouden ofwel begint door te trappen en als een hyperkineet op je fiets zit te wiebelen.

Het is iets dat je langzaam aan moet leren om te verhogen. Best wel op je binnenblad rijden (middelste bij een triple) nu. Als je doortrapt of merkt dat je als een gek zit te wiebelen op je fiets om die cadans te behouden schakel je wat hoger. Als je zit te stampen om vooruit te gaan schakel je weer wat lager. Uiteindelijk verhoogt die cadans wel vanzelf. Waar je eerst 70 rpm rijdt, rij je dan een jaar later plots al 80. (Dit wil ook niet zeggen dat je niet eens op buitenblad mag rijden, zeker bergaf of met een goede rugwind, of als je gewoon eens wat wil vliegen). Uiteindelijk verbruikt een hogere cadans minder energie en is het minder belastend. (maar dus zeker niet proberen om meteen aan 100rpm te draaien, of het moest je echt meteen liggen).

Nu heb ik toevallig dit weekend nog eens een redelijk vlakke rit gedaan, en achteraf bleek mijn gemiddelde cadans 85, terwijl dit in het begin (10 maanden terug) nog rond de 70 lag. Bij heuvelachtige ritjes is het wel nog lager. Ook zie ik pieken van 100, terwijl ik me niet kan herinneren dat ik ergens aan het doortrappen was, de spieren zijn gewoon efficienter en de conditie is beter.
Ik weet wel dat ik nooit een armstrong ritme zal verkrijgen, want ik ben qua bouw en natuur iemand die iets grotere omwentelingen doet, maar de cadans is als serieus gestegen, samen met de conditie :)

Oh en zalig weer dit weekend, zaterdag en maandag gaan fietsen, in NO richting vertrokken. Zalige wegjes tegengekomen, tussen de velden, bomen, en zonder auto's. Echt genieten! Een heel nieuw gebied voor mij.

En volgend weekend zou het weer mooi weer zijn!

• havana
Bergop ligt de trapfrequentie stukken lager, dat is volstrekt normaal. 100 rpm op 't vlakke is meestal maar 60-80 rpm bergop. 100 rpm bergop rijden is alleen efficiënt voor super-super-talenten die bovendien belachelijk goed getraind zijn, de enige die dat eigenlijk deed was Armstrong.

Bergop ga je qua knieën overigens wel meteen veel winst pakken op de stoempers.

havana wijzigde deze reactie 26-04-2011 13:24 (29%)

• Rogier V
  • Laatst online: 06:20
Sinds een aantal maanden ben ik ook 'verslaafd' geraakt aan wielrennen! Een tweede hands racefiets gekocht voor € 200,- en de nodige accessoires aangeschaft. Ik heb nu een cheap fietscomputertje waarmee ik alleen de snelheid en tijden kan aflezen, maar ik zou ook graag (nu we het over cadans hebben) de cadans willen zien en het liefst ook mijn hartslag meten.

Mijn LBS heeft computers van Bontrager en Garmin, maar ik vind dat ik verder moet kijken voordat ik een computertje koop. Welke merken hebben jullie? Waarom heb je die gekocht? En waar moet ik vooral goed op letten?

• Blik1984
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 08:51
Ik heb een cateye Stradence waarop ook een cadansmeter zit, vind het een handig ding. Heb voor erbij echter nu ook een garmin edge 800 waar ook GPS en hartslag opzit. Geniaal apparaat

• MrAngry
  • Nu online
Ik heb een polar cs400 hartslagmeter (met snelheid, cadans, hoogtemeter etc etc). Zit een leuk stukje software (polar protrainer) bij met veel opties om je trainingen te loggen en grafiekjes te maken. In dit tijdperk van Garmin GPS en smartphone gps trackers raken de polars een beetje in onbruik dus waarschijnlijk kan je er op marktplaats wel eentje goedkoop op de kop tikken.

edit: ik heb hem omdat ik gewoon echt een goede hartslagmeter wilde en polar maakt wat dat betreft gewoon goed spul.

MrAngry wijzigde deze reactie 26-04-2011 14:42 (13%)

• Mex
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 16-11 09:29
Ik gebruik zelf de Garmin FR60 met losse cadans/snelheidsmeter. Het grote voordeel is dat je het horloge ook bij andere sporten kan gebruiken. (in mijn geval hardlopen)

• Pizzaboer_JA
  • Laatst online: 12-02-2014
Ik rijd al tijden zonder cadans-sensor en gebruik 2 'oplossingen':
1. zelf omwentelingen tellen, bijvoorbeeld gedurende 10 sec. (vervolgens vermenigvuldigen met 6) of gedurende 15 sec. (vermenigvuldigen met 4).
2. Weten wanneer je 100 rpm draait in een bepaald verzet. Voorbeeld: Op 50x17 en 100 rpm haal je bijna 37 km/h. Als je langzamer gaat rijden dan 37, schakel je dus 'gewoon' terug. Op een gegeven moment hoef je daar niet voor op je tellertje te kijken, maar doe je het automatisch.

Het gemak van een cadans-sensor is me wel wat waard (heb een tijd gereden met een Polar CS300, maar daar beviel eigenlijk alleen de cadans-sensor van en meestal de hartslagmeterfunctionaliteit), dus de volgende fietscomputer (zeer waarschijnlijk een Garmin) zal dit zeker hebben.
Met name bij zware inspanningen is het fijn om niet teveel na te hoeven denken (vaak lukt dat in zulke situaties ook niet bepaald :+ ).

way active

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

quote:
havana schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 13:22:
Bergop ligt de trapfrequentie stukken lager, dat is volstrekt normaal. 100 rpm op 't vlakke is meestal maar 60-80 rpm bergop. 100 rpm bergop rijden is alleen efficiënt voor super-super-talenten die bovendien belachelijk goed getraind zijn, de enige die dat eigenlijk deed was Armstrong.

Bergop ga je qua knieën overigens wel meteen veel winst pakken op de stoempers.
Ik neem voor een klim doorgaans een hogere trapfrequentie dan op een vlakke weg. Daarbij blijf ik in het zadel zitten en probeer je echt te focussen op de trappende beweging. Zodoende doe ik de twee steile klimmetjes op de Holterberg met 19 tot 21 km/u, daar waar de andere wielrenners die ik heb zien fietsen doorgaans niet harder gaan dan 14 ofzo..

Klimmen is wel mijn sterkste punt merk ik, daar sla ik echt een gat met andere rijders. Moet er wel bij zeggen dat het allemaal vrij korte klimmetjes zijn. Op de manier waarop ik er tegenaan knal zou ik niet vol houden als de klim 4x zo lang duurt, maar dan nog denk ik dat ik bovengemiddeld snel ben met mijn 77 kilogram en 2 meter lengte. Na die klimmetjes op de Holterberg zit ik na een half minuutje uitpuffen alweer op de 30 km/u. Eigenlijk moet ik iets meer uitdaging zoeken, misschien deze zomer een keertje richting Arnhem/Nijmegen die omgeving met de fiets in de trein. Daar schijnen wel leuke klimmetjes te zijn. :)

frankknopers wijzigde deze reactie 26-04-2011 17:40 (10%)

Goud is geen geld

• .joeri.
Op het vlakke rijd ik ook tegen gemiddelde cadans van ongeveer 100. Wanneer het bergop gaat, dan zakt mijn trapfrequentie tot 80-90 per minuut. Vooral dat laatste is wat afhankelijk van persoon tot persoon denk ik...
Er zijn mannen die goed op kracht kunnen rijden, andere meer op souplesse...

Twee weken geleden in Frankrijk krachttraining op de heuvels/bergen: tussen 20-30 omw/min... Na 120km kon ik wel niet meer. :9

Edit: Ik heb een Garmin Edge 500 (daarvoor een Edge 305). Beiden erg goede apparaatjes.

.joeri. wijzigde deze reactie 26-04-2011 17:48 (9%)

• LuPo
quote:
frankknopers schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 17:38:
[...]

Ik neem voor een klim doorgaans een hogere trapfrequentie dan op een vlakke weg. Daarbij blijf ik in het zadel zitten en probeer je echt te focussen op de trappende beweging. Zodoende doe ik de twee steile klimmetjes op de Holterberg met 19 tot 21 km/u, daar waar de andere wielrenners die ik heb zien fietsen doorgaans niet harder gaan dan 14 ofzo..

Klimmen is wel mijn sterkste punt merk ik, daar sla ik echt een gat met andere rijders. Moet er wel bij zeggen dat het allemaal vrij korte klimmetjes zijn. Op de manier waarop ik er tegenaan knal zou ik niet vol houden als de klim 4x zo lang duurt, maar dan nog denk ik dat ik bovengemiddeld snel ben met mijn 77 kilogram en 2 meter lengte. Na die klimmetjes op de Holterberg zit ik na een half minuutje uitpuffen alweer op de 30 km/u. Eigenlijk moet ik iets meer uitdaging zoeken, misschien deze zomer een keertje richting Arnhem/Nijmegen die omgeving met de fiets in de trein. Daar schijnen wel leuke klimmetjes te zijn. :)
Misschien leuk om een keer samen te rijden? Ik knal daar ook met ong 20km/h tegenop en haal daar ook altijd mensen in. :P

• Widow
Wat een hoge cadans snelheden hier :X ik zit zelf rond de 75, dat is voor mij een goed toerental. Boven de 95 gaat mn hele fiets wiebelen, dat fietst niet goed. Maar ik ben ook vrij lang, wellicht dat mn benen zo groot zijn dat het daarom beter fietst op lage toerentallen O-) met mn 66cm fietsframe...

edit: en ik heb een polar cs200

Widow wijzigde deze reactie 26-04-2011 18:44 (5%)

• Rogier V
  • Laatst online: 06:20
Bedankt voor de fietscomputer tips. Een computer lijkt mij erg interessant, de Sigma BC 2209.

In de doos:
  • Polsband voor gebruik als wandelcomputer
  • Borstband met hartslagsensor
  • Snelheidssensor
  • Cadanssensor
  • Bevestigingsmateriaal
  • Handleiding
Sigma BC 2209 STS features:
  • Wandel- en fietscomputer met hartslagmeter
  • Barometrische hoogtemeter
  • Twee wielmaten instelbaar
  • Huidige, gemiddelde en maximale snelheid
  • Huidige, gemiddelde en maximale hartslagfrequentie
  • Hartfrequentiezonemelding en zone-alarm
  • Registreert calorieverbruik
  • Weergave temperatuur
  • Stopwatch en aftelfunctie
Voor 109 Euro.

• Dinictus208
  • Registratie: november 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Wellicht overbodig maar toch:

Een hoge trapfrequentie wordt gebruikt om je krachten en gewrichten te sparen. Hoe langer je zo kan rijden hoe beter. Wordt een koers echte "hard" gemaakt dan zie je elke renner terugschakelen naar een zwaardere versnelling omdat je anders echt niet mee kan komen. Je gooit dan iets meer met je krachten maar je krijgt dat wel terug in snelheid.

Als je begint te hobbelen op een hoge frequentie dan trap je of te licht of je hebt de techniek niet goed door. Bij hobbelen dus terugschakelen en blijven oefenen totdat je wel de gewenste lichtheid en frequentie kan trappen zonder te hobbelen.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• .joeri.
quote:
LuPo schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 17:52:
[...]

Misschien leuk om een keer samen te rijden? Ik knal daar ook met ong 20km/h tegenop en haal daar ook altijd mensen in. :P
Goed, dan meld ik me ook aan om mee te gaan :P
Hoor ik daar een groepstocht? :*)

• Blik1984
quote:
Widow schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 18:44:
Wat een hoge cadans snelheden hier :X ik zit zelf rond de 75, dat is voor mij een goed toerental. Boven de 95 gaat mn hele fiets wiebelen, dat fietst niet goed. Maar ik ben ook vrij lang, wellicht dat mn benen zo groot zijn dat het daarom beter fietst op lage toerentallen O-) met mn 66cm fietsframe...

edit: en ik heb een polar cs200
75? Echt waar? Als ik rond de 85 zit vind ik al dat ik te zwaar trap en schakel ik terug. Meestal zit ik rond de 95 qua cadans.

• Widow
Ik moet zeggen dat ik jarenlang heb gefitnesst, en daar had ik op de spinning fietsen ook iets van 90-95rpm, maar op mn wielrenfiets gaat dat niet lekker om de een of andere reden, de boel begint dan gewoon ontzettend onstabiel te worden :?

• Flits flits
quote:
frankknopers schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 17:38:
[...]

Tja, ik ken die klimmetjes maar al te goed van vroeger en dat kan je toch met de beste wil van de wereld geen klimmen noemen, 1 keer diep ademhalen en je bent er al.....
(mijn club organiseerde daar een tijdrit van Holten naar Nijverdal v.v. , die ik 3 keer heb gewonnen in de jaren 1976 tot 1981 , het was iets van 21 km en de beste tijd meestal zo tussen 31 en 32 minuten)
Inderdaad moet je eens wat meer uitdaging zoeken.
Ik zou zeggen, start eens in een echte wedstrijd i.p.v. een toerist eraf te rijden , dan kom je er wel achter of je echt talent hebt en als dat zo is heb je veel meer lol.
Ik heb ontdekt dat er tegenwoordig allerhande regionale wedstrijdjes zijn waar je zonder licentie zo kan inschijven met een basislidmaatschap van de KNWU , vroeger was de drempel daarvoor veel hoger.

• Flits flits
quote:
Widow schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 22:15:
Ik moet zeggen dat ik jarenlang heb gefitnesst, en daar had ik op de spinning fietsen ook iets van 90-95rpm, maar op mn wielrenfiets gaat dat niet lekker om de een of andere reden, de boel begint dan gewoon ontzettend onstabiel te worden :?
Dat komt omdat je met je schuddende lichaam ook nog moet sturen.....

Overigens heb ik nog nimmer een onderbouwing gehoord waarom een hoge trapfrequentie ten allen tijde voor iedereen zo goed zou zijn.
Zwaar trappen is belastender voor diverse onderdelen van het bewegingsapparaat, dat is duidelijk waar en licht trappen is voor matig getalenteerden gunstiger bij langeduurprestaties (waarbij snelheid ondergeschikt is) dat geloof ik ook wel.
Moet er echter een paar minuten voluit gereden worden , dan moet gewoon het grote mes erop, anders laat je gewoon wat liggen.
Topvermogen wordt geleverd met een optimale trapfrequentie en dat is lang niet voor iedereen hoog.
Kijk maar eens naar een prof in een tijdrit of solo.....(ik heb het niet over uitzonderingen, dat bewijst al dat het niet algemeen of voor iedereen moet gelden)

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

quote:
Flits flits schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 22:20:
[...]
(mijn club organiseerde daar een tijdrit van Holten naar Nijverdal v.v. , die ik 3 keer heb gewonnen in de jaren 1976 tot 1981 , het was iets van 21 km en de beste tijd meestal zo tussen 31 en 32 minuten)
Inderdaad moet je eens wat meer uitdaging zoeken.
Zou je het begin- en eindpunt van die tijdrit kunnen doorgeven? Ik ben benieuwd wat ik dan voor prestatie neerzet..

Goud is geen geld

• Flits flits
quote:
frankknopers schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 22:47:
[...]

Zou je het begin- en eindpunt van die tijdrit kunnen doorgeven? Ik ben benieuwd wat ik dan voor prestatie neerzet..
De start was altijd halverwege de stijging vanuit het dorp ,Holten dus , dus een 200 meter voor de bocht naar links bij de uitspanning daar (vergeten hoe die heette) , je moest dus meteen vanuit de start omhoog.....
Het keerpunt lag een paar honderd meter voor de T- kruising waar je rechtsaf naar Nijverdal gaat.
Er staat me iets van bij dat het keerpunt niet altijd op dezelfde plek was, dat had te maken met hoeveel autoverkeer er was.....

• LuPo
quote:
.joeri. schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 21:47:
[...]

Goed, dan meld ik me ook aan om mee te gaan :P
Hoor ik daar een groepstocht? :*)
Lijkt me leuk! Wie biedt? :)

• Ruud2001
  • Laatst online: 17-11 22:32

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Iemand hier wel eens de uitgepijlde route van de AGR gereden?

Zat eraan te denken om deze week eens in het Limburgse land te gaan fietsen om te ervaren hoe het is om niet op het vlakke te fietsen. Kwam bij toeval deze route tegen: http://www.amstelgoldrace.nl/index.php?pageId=98

Een lus van 75 KM met daarin enkele beklimmingen van de AGR. Lijkt me ideaal dat de route staat uitgepijld zodat ik dus niet constant moet opletten waar ik ben en waar ik heen moet.

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

• begintmeta
  • Niet online
Ik had laatst met een vriend een stukje van de AGR-pijltjes gevolgd, dat was op zich geen probleem.

Maar het stuk van de AGR-route dat je hebt uitgekozen is (imho) niet echt het mooiste (zeker niet als je klimmetjes wil doen). Je kan ook gewoon een stuk van de Mergellandroute fietsen, die staat ook uitgepijld (beginnen in bijvoorbeeld Bemelen). Er zijn stukjes waar je dan makkelijk wat kan afsnijden om de lengte van de tocht beperkt te houden (bijvoorbeeld bij Partij).

begintmeta wijzigde deze reactie 27-04-2011 12:51 (14%)

• MrAngry
  • Nu online
Ik heb van het weekend lus 2 gefietst. Werkelijk schitterende route (lag ook aan het weer en goede zicht), wel effe de route verloren bovenop de Vaalserberg, maar gelijk weer terug kunnen vinden tussen Vaals en de Camerig. Anyway, die noordelijke lus is ook best wel mooi qua landschap hoor, alleen hij is ivg met de andere twee lussen verreweg het vlakste.

• Ruud2001

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Tja, ik ben een beetje huiverig om een route te kiezen die veel langer is, danwel meer zware beklimmingen heeft. Het is per slot van rekening de eerste keer dat ik in NL met m'n racefiets de hoogte opzoek. Hoewel ik tijdens vakanties wel vaker op een MTB door bergen gefietst zonder al te grote problemen, dus wellicht valt het wel mee.

Heb eens gekeken naar de Mergellandroute en een optie zou kunnen zijn om deze te beginnen in Cadier en Keer richting Margraten en uiteindelijk bij Sibbe terug te keren naar Cadier en Keer. Dit zal iets van 80KM zijn, maar hierin zitten dan wel direct de Loorberg, Vijlenerbos, Eyserbosweg, Fromberg en Keutenberg.

http://fietsroutes.wielre...l/gps/mergellandroute.htm

• Blik1984
quote:
Ruud2001 schreef op woensdag 27 april 2011 @ 12:47:
Tja, ik ben een beetje huiverig om een route te kiezen die veel langer is, danwel meer zware beklimmingen heeft. Het is per slot van rekening de eerste keer dat ik in NL met m'n racefiets de hoogte opzoek. Hoewel ik tijdens vakanties wel vaker op een MTB door bergen gefietst zonder al te grote problemen, dus wellicht valt het wel mee.

Heb eens gekeken naar de Mergellandroute en een optie zou kunnen zijn om deze te beginnen in Cadier en Keer richting Margraten en uiteindelijk bij Sibbe terug te keren naar Cadier en Keer. Dit zal iets van 80KM zijn, maar hierin zitten dan wel direct de Loorberg, Vijlenerbos, Eyserbosweg, Fromberg en Keutenberg.

http://fietsroutes.wielre...l/gps/mergellandroute.htm
Lus 3 van de Amstel Gold Race is erg leuk. Pak je meteen alle bekende klimmen mee van de finale van de Amstel Gold Race. En dan ben je rond de 75 kilometer aan het fietsen. Tuurlijk zijn het redelijk zware bergjes, maar aan de andere kant kun je helemaal zelf je eigen tempo bepalen.

Mooiste route die je denk ik kunt pakken is Lus 3 pakken van de Amstel Gold Race, en dan vervolgens bij Epen de Camerig pakken en doorrijden naar de Vaalserberg en Pas van de Wolfshaag. En dan vanuit daar naar Mechelen rijden en daar Lus 3 weer oppakken. Dan heb je een mooie 120 km route met de bekendste en mooiste beklimmingen in Zuid Limburg

• begintmeta
  • Niet online
Ik vermoed dat het rondje wat korter moet zijn, mocht dat niet zo zijn is de Mergellandroute compleet ook altijd nog een mooie optie.

begintmeta wijzigde deze reactie 27-04-2011 13:17 (3%)

• Ruud2001

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Aangezien ik voor het eerst in de heuvels van Limburg ga fietsen en dan ook nog eens alleen rij wil ik inderdaad het rondje niet te lang maken. Lus3 ziet er ook wel interessant uit, en biedt zo te zien ook de mogelijkheid om nog een stukje af te snijden waarmee ik de Bemelerberg en Geulhemmerberg kan overslaan :)

Thanks voor de goeie tips! Nu hopen een lekker weertje met een zacht briesje.

• havana
Voor het eerst in rijden wat druppels gevoeld op training, maar veel stelde 't allemaal niet voor. :>

Heenweg liep voor geen meter, dat was echt vierkant draaien. Na een uur kwam ik uit een soort winterslaap, dat heb ik wel vaker. Niet echt fietsweer; vlagerige en harde wind zoals in de herfst, grijze wolken en slechts 12,5 graden. Net toen ik de stad weer inreed kwam 't zonnetje er pas doorheen. Wel een voldoen gevoel: 85 km.

• LuPo
havana jij zei toch dat je op de universiteit werkt? Zit je toevallig bij de faculteit Rechtsgeleerdheid?

• havana
Nee, ik werk op de Hogeschool, de Hanzehogeschool te Groningen om precies te zijn :)

• Eyeopener
  • Laatst online: 22-05-2017

Eyeopener

Crespinaticism!

quote:
MrTinux schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 00:20:
[...]

Dat is persoonlijk, maar de meesten zweren bij een broek met bretels. Grootste voordelen vind ik: zakt niet af en als je shirt wat omhoogkruipt, heb je geen bouwvakkersdecollete.

Bij het spinnen draag ik zelf een 'gewone' korte fietsbroek, bij het buiten fietsen een met bretels. Maar da's meer een gewoontekwestie dan dat ik er een onderbouwde reden voor heb. Bij een broek met bretels krijg ik op den duur wat last van mijn schouders, door de banden. Bij een broek zonder bretels is daar natuurlijk geen sprake van. Alleen als het koud is draag ik een normale korte fietsbroek, met daar overheen een lange broek met bretels (maar zonder zeem), omdat ik geen dubbele bretels wil.

Als je 1 broek wilt kopen, zou ik er een met bretels kopen.

[...]

Vast wel. Maar voor een paar tientjes koop je een prima korte fietsbroek (met of zonder bretels). Blijf alleen weg bij de fietsbroeken van de Lidl en de Aldi (en kornuiten). Ik doe zelf al een paar jaar met broeken van Shimano (met bretels) en Craft (zonder bretels). Beiden waren zo'n 60 euro.

[...]

De meeste spinningfietsen hebben inderdaad SPD. Wat je op een racefiets zet, bepaal je zelf; er zijn legio standaarden en SPD is er daar een van.

SPD vindt zijn oorsprong in het mountainbiken, voordeel is dan ook dat je MTB-schoenen kan gebruiken (die, i.t.t. wielrenschoenen, nog iets van profiel hebben rondom het klikplaatje, zodat je ook een stukje vrij normaal kan lopen).

Zeker als je begint is SPD prima, omdat je dan dezelfde schoenen kan gebruiken als bij het spinnen. Ga je intensiever of op hoger niveau fietsen, dan zou ik pas kijken naar een kliksysteem dat meer vanuit het wielrennen is ontworpen.

[...]

Geen onderbroek in je fietsbroek! Gewoon los in de kooi!

Enne, online shoppen loont. Winkels als Futurumshop, 12GoTrading, Featherbikes (e.v.a.) zijn vaak een stuk goedkoper dan de LBS! Wel even goed kijken naar de maatvoering :)
Dank voor de tip(s), ook argro. Net even langs de Perry (niet geslaagd) en lokale fietsshop gereden en fietsschoentjes en broek gekocht:

Als ik zondag vroeg genoeg herstelt ben van Koninginnedag maar eens kijken hoe dat fietst :).

• maikel_rox
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 17-11 18:46
Vanavond aardig stuk gegaan.. Fikse wind en slechte benen.
Al met al wel ontzettend voldaan over een kleine 50 kilometer!

• BRT
  • Niet online
Mijn grote talent bij fietsen is zweten heb ik gemerkt. Vandaag had ik een laag van 2mm wit zout onder mijn gehele kin. Is dit normaal? Moet ik hier ook iets mee doen, bijvoorbeeld zout door het water als ik thuis kom?

• .joeri.
Sportdrank kan al heel wat helpen, daar zitten vaak de benodigde stoffen (zoals zout) in.
Je mag ook gewoon water drinken, maar let wel als je te veel water drinkt dan ge je jezelf meer uitdrogen, en dan moet je inderdaad wat zout toevoegen.

Hoelang heb je gereden misschien?
Ik heb dat ook wel hoor, zeker bij dit warmere weer.

• J0ost
Mijn specialiteit is het niet zweten. Ook niet alles; sta je met een toertocht zo'n 6x langs de kant ;) .

• BRT
  • Niet online
quote:
J0ost schreef op woensdag 27 april 2011 @ 22:58:
Mijn specialiteit is het niet zweten. Ook niet alles; sta je met een toertocht zo'n 6x langs de kant ;) .
Kijk, daar maak ik dus het verschil ;-) De tocht was 60km, maar ik had mij iets te warm gekleed blijkbaar. Qua sportdrank ga ik kijken naar een hersteldrank omdat ik liever geen sportdrank onderweg drink. Over het teveel aan water: ik heb 0,7l vooraf gedronken en 0,5l tijdens het gietsen.

• SePtiCTaNk
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:26
Een halve liter in twee uur? Dat is wel weinig hoor. Zéker met het warme weer. Ik heb onlangs wat grotere bidons gekocht van 750 ml, daarvoor gebruikte ik 500 ml. Erg fijn bij langere ritten. Ik neem dan twee bidons mee, eentje gevuld met water + Isostar poeder, de andere met water.

Wanneer je teveel vocht verliest, neemt je prestatie ook drastisch af. Af bij enkele procenten vochtverlies. Voldoende drinken drinken dus, Dat is per uur ongeveer een grote bidon.

http://www.voedingsadvies...nenmtb/page50/page50.html

Jack of all trades, master of none. Though often better than a master of one.

• Mex
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 16-11 09:29
quote:
BRT schreef op donderdag 28 april 2011 @ 07:16:
[...]

Kijk, daar maak ik dus het verschil ;-) De tocht was 60km, maar ik had mij iets te warm gekleed blijkbaar. Qua sportdrank ga ik kijken naar een hersteldrank omdat ik liever geen sportdrank onderweg drink. Over het teveel aan water: ik heb 0,7l vooraf gedronken en 0,5l tijdens het gietsen.
Waarom geen sportdrank onderweg?

• LuPo
Ik heb ook twee grote bidons (750ml) en dat is geen overbodige luxe bij een tocht van 2 uur. Bij een langere tocht moet je eigenlijk toch ergens bij gaan vullen want dan is het niet genoeg.

Ik heb zelf zoiets gekocht toen ik toch bij Rose was. :P
Gelijk in zo'n mega-verpakking zodat ik lekker lang vooruit kan.

• Harmen
Heb sinds dit seizoen last van blaren op mn zitvlak.
Aan de linkerkant ter hoogte van mn zitbotje. Erg pijnlijk.

Vorig jaar heb ik een nieuw zadel (Selle Italia Flite) aangeschaft, had toen geen problemen.
Kwa fiets afstelling is er niks veranderd. Smeer nu elke voor het fietsen gaan mn zitvlak in met fietscreme. (Vaseline)
Iemand tips? O-)

Whatever.

• havana
Meer trainen wil nog wel eens helpen :P

• Blik1984
zitvlees kweken :)

• Harmen
Hahaha. Heb al redelijk wat gefietst... (+/- 1000-1500km) maar het komt welke keer terug.
Kijk het wel ff aan, hopelijk gaat het de volgende keren beter! :)

@havana, helaas heb ik niet zoveel vrije tijd. Mn dinnetje moet ook aandacht s'avonds.
Gisteren overgens nog 8km hard gelopen.

Harmen wijzigde deze reactie 28-04-2011 13:59 (29%)

Whatever.

• Blik1984
Hoe zit het met je broek? Is de zeem nog goed? wellicht moet je overwegen om een nieuwe broek te kopen

• BRT
  • Niet online
quote:
SePtiCTaNk schreef op donderdag 28 april 2011 @ 07:59:
Een halve liter in twee uur? Dat is wel weinig hoor. Zéker met het warme weer. Ik heb onlangs wat grotere bidons gekocht van 750 ml, daarvoor gebruikte ik 500 ml. Erg fijn bij langere ritten. Ik neem dan twee bidons mee, eentje gevuld met water + Isostar poeder, de andere met water.

Wanneer je teveel vocht verliest, neemt je prestatie ook drastisch af. Af bij enkele procenten vochtverlies. Voldoende drinken drinken dus, Dat is per uur ongeveer een grote bidon.

http://www.voedingsadvies...nenmtb/page50/page50.html
Bedankt voor de link, er staan meerdere informatieve artikels op, bookmarked! Heb het artikel doorgelezen en ik drink blijkbaar inderdaad te weinig.

Iets anders, voor de grafisch ontwerp studio waar ik werk heb ik een wielershirt ontworpen. De retro truien vind ik erg mooi op te zien en het patroon van de bolletjes trui heb ik met de x van onze huisstijl gemengd. Het zal vast te druk zijn voor sommige mensen, maar ik hoor graag jullie mening.

• Griffin
  • Laatst online: 18-11 08:43

Griffin

Is mythical

quote:
Harmen schreef op donderdag 28 april 2011 @ 13:58:
Hahaha. Heb al redelijk wat gefietst... (+/- 1000-1500km) maar het komt welke keer terug.
Kijk het wel ff aan, hopelijk gaat het de volgende keren beter! :)

@havana, helaas heb ik niet zoveel vrije tijd. Mn dinnetje moet ook aandacht s'avonds.
Gisteren overgens nog 8km hard gelopen.
In de loop van vorig seizoen had ik er steeds minder last van. Echter toen lang niet meer gefietst en nu weer wat last van. Ik smeer voor het fietsen en na het douchen ook een beetje. Maw... toch een beetje gewenning denk ik (icm goede zeem etc)

Gister met benen kracht training wat last van mn rug dus ik maar naar huis. Draai ik verkeerd met mn rug tijdens ophangen van mn jas en schiet het wat in mn rug.
Hopelijk morgen fietsen en als dat niet kan dan van het weekend maar.

• havana
M'n Garmin 800 is binnen :) Meteen de OSM op een 4 GB kaartje gezet.

Had de afgelopen dagen al flink geëxperimenteerd met Mapsource. Ik werk met een Mac, heb eerst Basecamp geprobeerd maar dat is toch een stuk minder geavanceerd dan Mapsource. Draai nu dus Mapsource m.b.v. Parallels en dat werkt prima.

Net eventjes een route uitgezet in de buurt en eventjes nagereden, zowel als route en als track. Vergt beide enige oefening, maar moet goed komen. Morgen een langer trainingsrondje uitgezet.

Moet 't goed in de vingers krijgen want wil volgende week een dag in Tecklenburg fietsen! 8)

havana wijzigde deze reactie 28-04-2011 21:30 (12%)

• .joeri.
Ah, tof! Had je voor de 800 ook al een Garmin?

En heb je Roadtrip ook al eens getest?
Hoor ik ook wel goeie reacties over. (Gebruik het zelf wel niet...)

Zondag met een groepje de superklassieker rijden. Ik kijk al uit naar de kasseien! :)
Spijtig is het deze week erg druk, en kan ik niet gaan rijden...

• havana
Nope, had hiervoor een Polar s725X.

Roadtrip is héél beperkt, wel eventjes geprobeerd maar heel snel weer verwijderd. Basecamp is veel uitgebreider. Mapsource is nog een stukje uitgebreider.

havana wijzigde deze reactie 29-04-2011 07:32 (12%)

• rdluca
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
quote:
BRT schreef op donderdag 28 april 2011 @ 16:43:
[...]

Iets anders, voor de grafisch ontwerp studio waar ik werk heb ik een wielershirt ontworpen. De retro truien vind ik erg mooi op te zien en het patroon van de bolletjes trui heb ik met de x van onze huisstijl gemengd. Het zal vast te druk zijn voor sommige mensen, maar ik hoor graag jullie mening.
[afbeelding]
Helemaal niet verkeerd! Alleen de gele achterzakken vind ik misstaan. Ik zou voor hetzelfde kiezen als de achtergrond waarop ze zijn geplaatst. En dan bijvoorbeeld op de middelste een verticale gele baan.

• Turbosjaak
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 31-07 22:04

Turbosjaak

Un Chien De Liege

Ik vind het er ook prima uit zien. Alleen zou ik ook de achterzakken veranderen in de achtergrond.

Als ik hersteld ben van koninginnedag weer eens wat tochtjes plannen. Door drukte op het werk niet echt aan fietsen toegekomen. Hoop op mooi weer tijdens de meivakantie.