Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote wielrenervaringentopic - Deel 15 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Pagina: 1 ... 12 13 14 Laatste
Acties:
  • 54.451 views

• argro
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 18-01 19:57
Mijn aanpak lijkt identiek met die van havana. Ik ben ook al enige tijd genezen van teflonspray. Die spray zorgt binnen no-time voor een een zwarte ketting en dito cassette. Na alles een keer helemaal schoongemaakt te hebben ook begonnen met Squirt Lube en dat werkt super. De ketting en tandwielen blijven glimmen. Zeer regelmatig na het fietsen even een droge doek er over en vervolgens weer een paar druppels Squirt Lube. Voordat je begint met het gebruiken van Squirt Lube is het overigens wel belangrijk dat alles echt goed schoon en vetvrij is.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• havana
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 22-01 14:42
quote:
Griffin schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 08:29:
druppel ik op elke schakel wat olie (merk het zelfde als ontvetter).
Dat is bij normale smering de juiste methode maar je vergeet een stap. Je moet na het smeren namelijk het overtollige smeermiddel (in meerdere sessies) wegvegen:

wat olie op elke schakel > 10 min. in laten trekken > ketting door een doek halen > paar keer draaien > en deze procedure een keer of 3 herhalen.

Doe je dat niet dan wordt de boel binnen no-time zwart. Aan smering aan de buitenkant heb je niks.

@ argro

Klopt. Bij een nieuwe ketting moet je de smering die er af fabriek op zit dan ook verwijderen.

havana wijzigde deze reactie 14-07-2011 09:24 (16%)

Maar ik kan het mis hebben

• Griffin
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 24-01 15:33

Griffin

Is mythical

quote:
havana schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 09:20:
[...]

Dat is bij normale smering de juiste methode maar je vergeet een stap. Je moet na het smeren namelijk het overtollige smeermiddel (in meerdere sessies) wegvegen:

wat olie op elke schakel > 10 min. in laten trekken > ketting door een doek halen > paar keer draaien > en deze procedure een keer of 3 herhalen.

Doe je dat niet dan wordt de boel binnen no-time zwart. Aan smering aan de buitenkant heb je niks.
Ok, weer wat geleerd.
Is het goed om even de ketting over alle tandwielen (versnellingen) te laten gaan?

PS: Ik weet niet of er meer mensen een nieuw topic willen openen (dus meerdere auteurs) om de load wat te verdelen. Dit omdat dit deel alweer over de 1000 posts is gegaan. En dan kunnen ook de plaatjes van de fietsen gefixt worden.

Griffin wijzigde deze reactie 14-07-2011 10:20 (15%)

• J0ost
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 17-02-2017
WD40 op een theedoek spuiten, ketting door de doek heenhalen en de cassette 'flossen' en je onderdelen glimmen als nooit tevoren. Paar druppeltjes olie op de ketting en klaar. De volgende morgen de olie nog even afnemen van je ketting en derailleurwieltjes.

Niks mis mee :-) .

J0ost wijzigde deze reactie 14-07-2011 10:44 (32%)

• PauseBreak
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 24-01 17:03
Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn fiets nu ook weer niet zó vaak schoonmaak. Als ik 't ding schoonmaak dat doe ik dat wel grondig (ketting eraf, in een badje laten weken, etc etc), maar iedere week gaat 'm niet worden. Het is hoofdzakelijk hobby en dat moet wel leuk blijven :P
Ketting smeren doe ik idd met WD40 en een theedoek.

Nee, merp!

• havana
Je kunt net zo goed lampenolie nemen, dat is stukken goedkoper dan WD-40.
quote:
Is het goed om even de ketting over alle tandwielen (versnellingen) te laten gaan?
Is niet per se nodig. Je smeert alleen de ketting, niet de tandwielen.

havana wijzigde deze reactie 14-07-2011 11:27 (57%)

• SePtiCTaNk
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 20-01 21:08
Ik ga toch een andere teller nemen, eentje met cadans-, hartslag- en hoogtemeter. Nu twijfel ik tussen de Sigma Sport ROX 8.0 en de Sigma Sport BC 2209 MHR (budget ligt ergens rond de 130 euro, minder mag ook).

Ik ken de ROX serie niet, maar ik heb al begrepen dat de Sport BC aardig uit de bus komt (van ervaringen her en der op het internet). Het verschil van zo'n 40 euro is wel te overzien, maar levert me dat navenante extra 'prestaties'?

Jack of all trades, master of none. Though often better than a master of one.

• PauseBreak
quote:
havana schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 11:26:
Je kunt net zo goed lampenolie nemen, dat is stukken goedkoper dan WD-40.
Bedankt voor de tip. Ik zal er aan denken als de WD40 op is :)

Nee, merp!

• Griffin

Griffin

Is mythical

@SePtiCTaNk:
Zoiets moet ik volgend seizoen ook hebben. prijzen vallen mee.

@nog een vraag:
Hoe moet ik de ketting eraf halen bij een standaard ketting die er al op zat bij aankoop van de fiets? En welke tools heb ik nodig?

• havana
De meeste kettingen zitten geponst, je hebt dan een kettingpons nodig om de boel weer open te maken. Hersluiten is niet aan te raden. Bij Shimano-kettingen krijg je wel een extra breekpen maar ik zou het niet doen, je ketting wordt er niet sterker van.

Je kunt beter in het vervolg een snelsluiting gebruiken van bijv. Connex of KMC. Hiermee kun je zonder gereedschap je ketting eenvoudig openen en weer dichtmaken. KMC kettingen komen overigens standaard met een dergelijke sluiting, losse sluitingen kun je gewoon gebruiken op kettingen van andere merken.

Je hebt dan nog steeds een kettingpons nodig, namelijk om de ketting op maat te ponsen.

havana wijzigde deze reactie 14-07-2011 12:30 (22%)

• Griffin

Griffin

Is mythical

Dus als ik een nieuwe ketting nodig heb deze op maat laten maken bij de lokale fiets boer en dan zorgen dat ik een KCM ketting (of met zn sluiting) heb. (mn ketting kan nog wel even mee, pas 3000(ish) km op gedaan)

• havana
Precies, als je dat even vraagt aan je FM dan is dat vast geen probleem.

Ik vervang mijn kettingen trouwens al bij 3500 km (Campa Chorus gaat langer mee trouwens). Langer doorrijden kan wel, maar dan slijten je cassette en voorbladen veel harder en die zijn stukken duurder dan een nieuwe ketting. Ik koop mijn kettingen aan 16 euro ps in Duitsland.

Overigens is een kettingpons maar een kleine investering, en zelf doen loont echt de moeite. Als ik zie wat FMs rekenen voor een cassette en een ketting.... dat is vaak 2x zoveel als waar ik het in Duitsland voor koop en daar komt dan nog arbeidsloon overheen...

Persoonlijk vind ik dat iedere fietser zelf een ketting zou moeten kunnen leggen en een cassette moet kunnen verwisselen. Dat zijn echt hele eenvoudige klusjes, net zo moeilijk als een bandje vervangen.

havana wijzigde deze reactie 14-07-2011 12:38 (32%)

• TheLemon
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 13-01 17:21

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

WD40 is overigens niet echt geschikt als smeermiddel, het is bedoeld om dingen die vastzitten los te maken en om vocht te verdrijven. Als je het als enige smeermiddel gebruikt, is het binnen no-time vervlogen/verbrand. Het is wel prima geschikt om mee schoon te maken, maar daarna moet er nog wel met een echt smeermiddel gesmeerd worden.
Dat Squirt klinkt goed, ga ik maar eens bestellen...

• Griffin

Griffin

Is mythical

quote:
TheLemon schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 13:38:
WD40 is overigens niet echt geschikt als smeermiddel, het is bedoeld om dingen die vastzitten los te maken en om vocht te verdrijven. Als je het als enige smeermiddel gebruikt, is het binnen no-time vervlogen/verbrand. Het is wel prima geschikt om mee schoon te maken, maar daarna moet er nog wel met een echt smeermiddel gesmeerd worden.
Dat Squirt klinkt goed, ga ik maar eens bestellen...
Er werd ook gemeld dat er WD40 gebruikt werd om schoon te maken ;). (en dat lampenolie goedkoper is maar net zo goed ontvet).

• havana
Squirt Lube is zo populair dat heel veel FM's het tegenwoordig gewoon verkopen. Ik had het ook online besteld, kom ik de week erna bij de LBS, heeft die het gewoon staan :+

• argro
quote:
Griffin schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 13:40:
[...]

Er werd ook gemeld dat er WD40 gebruikt werd om schoon te maken ;). (en dat lampenolie goedkoper is maar net zo goed ontvet).
Naast dat lampenolie goedkoper is, is het in bepaalde gevallen ook praktischer. Ik zie bijvoorbeeld niet hoe ik mijn ketting in een badje WD40 ga leggen, met lampenolie is dat een fluitje van een cent. In andere gevallen kan WD40 praktischer zijn, voornamelijk omdat dat in een spuitbus zit, voor onderweg bijvoorbeeld. Geen van beide is overigens duur. Beide op voorraad hebben gaat je de kop dus niet kosten. Daarnaast gebruik je zowel lampenolie als WD40 ook wel eens ergens anders voor.

argro wijzigde deze reactie 14-07-2011 15:56 (13%)

• FMS
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Zoals gepland heb ik gisteren een hersteltraining gedaan, maar (as usual) liep het langer uit dan dat ik aanvankelijk had voorgenomen: In de namiddag 90km zig zag richting Amerongen en terug. Laatste stukje met drie verdwaalde wielertoeristen samen gereden; was leuk. Een jonge reed tempo maar moest staken omdat zijn fietsmaatjes het niet bijhielden. Toen ben ik maar alleen verder gegaan. Uiteindelijk ruim na 22:00 thuis. Ogen vol modder en prut.

Voldaan? Zeker. Effectief? Ik twijfel. Het was misschien net te lang en intensief. Van het weekend weer.

• Laurenz
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 24-12-2019
Ik heb een week geleden een bestelling geplaatst bij Salden t.w.v. een kleine €300. Nog steeds niet geleverd, aan de telefoon kunnen ze me niet helpen en op mail reageren ze niet. Beetje vervelend. Iemand soortgelijke ervaringen bij Salden?

Leave only footprints, take only memories

• havana
Nee, normaal gezien wordt 't de dag erna geleverd.

• SePtiCTaNk
Tis de Sigma BC 2209 STS MHR geworden, wordt morgen nog afgeleverd (als het goed is ;) ).

• Flits flits
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 22-08-2014
quote:
havana schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 07:53:

Flits Flits, ik neem aan dat jij verouderde technieken zoals uitkoken gebruikt ;) :P ?
Ik doe al sinds ik met koersen begon (1976) hetzelfde:
Om de 500 a 1500 km (afhankelijk van de weers/wegomstandigheden) ketting eraf, schudden in een plastic fles ontvetter (laatste jaren lampolie) , nachtje laten uitdruipen en drogen.
Er weer op , smeren en dat grondig , dus per draaipunt 1 druppel vloeibaar.
Vroeger gewoon motorolie, maar daar blijft erg veel vuil aan hangen, tegenwoordig gebruik ik Motip kettingspray, dat is vet met oplosmiddel en dat dringt goed tussen de schakels door.
De smerende werking is veel beter dan wasachtigen en het spoelt er niet af bij regen.
Na smeren uiteraard alle overtollige smering wegpoetsen.
Tussendoor poetsen en/of smeren zie ik niks in, een beetje zwart kan geen kwaad en zolang de boel vuil is komt een smeermiddel niet waar het moet, tussen de bewegende delen dus.
Een goedkope ketting zoals SRAM 951 gaat zo 4 a tot 6000 km mee. (prijs 13€) en ik rij die echt niet totaal op.
Slijtage bepalen: schuifmaat op 118mm, buitenbekken tussen de schakels en uitschuiven
Is het 120,5 mm of meer> versleten.

Flits flits wijzigde deze reactie 14-07-2011 21:13 (12%)

• havana
De smering van Squirt Lube is voor een wax echt niet slecht te noemen. Ik zou het eens proberen, het scheelt een hele bak poetsen. Ben het met je eens dat olie in beginsel (iets) beter werkt.

havana wijzigde deze reactie 14-07-2011 20:01 (18%)

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Dit is misschien een interessant PDF-je over smeermiddelen. In die test lijkt het erop dat je in ieder geval niet kan stellen dat het ene type product altijd beter is dan het andere.

• FMS
  • Niet online
Supreme black is anders ook een heel fijn smeelmiddel. Het trekt ontzettend goed in en gaat dus niet op de ketting zitten, of druipen. Bijkomend voordeel is dat het spul totaal niet plakt. Echt een aanrader.

• havana
Ik blijf erbij dat je ergens pas een mening over kan hebben als je het geprobeerd hebt. Ik was altijd heel sceptisch t.a.v. Squirt Lube, maar nu ik het geprobeerd heb ben ik erg positief.

• Flits flits
quote:
begintmeta schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 20:12:
Dit is misschien een interessant PDF-je over smeermiddelen. In die test lijkt het erop dat je in ieder geval niet kan stellen dat het ene type product altijd beter is dan het andere.
Inderdaad een allegaartje aan soorten en enorme prijsverschillen....
Smering bij wassoorten kan volgens dat verhaal dus wel goed zijn.
Spul wat eruit spoelt door wat water , en daar staan de wasachtigen toch enigszins bekend om, daar moet ik echter niks van hebben, want dat betekent bij mijn methodiek dat de ketting eraf moet na elk buitje....

• SePtiCTaNk
quote:
havana schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 19:59:
De smering van Squirt Lube is voor een wax echt niet slecht te noemen. Ik zou het eens proberen, het scheelt een hele bak poetsen.
Ik maak eveneens gebruik van Squirt Long lastig dry Lube, een wittig goedje. Heb geen ervaring met ander spul, maar ben prima tevreden met dit wax based spul.. De ketting schoonmaken doe ik met Cyclon Bionet, een ontvetter met vernevelaar.

• 238498
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 15-08-2014
Even wat hulp gevraagd, ik wilde gaan beginnen met fietsen. Aangezien ik geen ervaring heb, op mijn leeftijd ook geen aspiraties om het in competitie verband te doen maar gewoon 2 a 3 keer per week om lekker bezig te zijn ben ik op zoek naar een fiets. Is deze fiets een beetje goed om mee te beginnen? Hier te vinden met wat meer info.
Is dit een goede fiets om mee te beginnen of moet ik toch kijken naar een andere fiets? Een Chinerello is ook erg leuk en stoer maar heeft voor mij waarschijnlijk totaal geen nut. De echte fietsen zijn redelijk aan de prijs en de montana is wel een koopje. Wat je toch ook aan het twijfelen brengt. Misschien kunnen jullie een beginnend fietser een beetje op weg helpen.

• havana
Dat is absolute troep, voor dat budget kun je veel beter een 2de hands kopen.

• argro
quote:
nossio schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 09:38:
Even wat hulp gevraagd, ik wilde gaan beginnen met fietsen. Aangezien ik geen ervaring heb, op mijn leeftijd ook geen aspiraties om het in competitie verband te doen maar gewoon 2 a 3 keer per week om lekker bezig te zijn ben ik op zoek naar een fiets. Is deze fiets een beetje goed om mee te beginnen? Hier te vinden met wat meer info.
Is dit een goede fiets om mee te beginnen of moet ik toch kijken naar een andere fiets? Een Chinerello is ook erg leuk en stoer maar heeft voor mij waarschijnlijk totaal geen nut. De echte fietsen zijn redelijk aan de prijs en de montana is wel een koopje. Wat je toch ook aan het twijfelen brengt. Misschien kunnen jullie een beginnend fietser een beetje op weg helpen.
Wat is het budget? Als dat bij 450 euro ophoudt dan is die Montana best prima. Wanneer je echter 2 à 3 keer per week wilt gaan fietsen, dan denk ik dat je vrij snel uitgekeken bent op die fiets. Ik zou dus op zoek gaan naar iets meer budget. In het segment van de serieuze fietsen kom je aan de onderkant van de markt bijvoorbeeld Bulls tegen. Fietsen met een prima prijs-kwaliteitverhouding. Bijvoorbeeld de Bulls Harrier 1 voor 800 euro.

• 238498
Budget is wel een beetje 800 euro. Als ik voor 850 een betere veel betere fiets kan kopen is dat natuurlijk ook mogelijk :). Ik zie een aantal fietsen staan van 350 tot 500 en weet niet wat het verschil is met de Bulls die je aangeeft. Waarin ga ik bv het verschil merken? Hier in de buurt zal het toch voornamelijk vlakke stukken zijn met fietsen. Rotterdam staat niet bekend om zijn bergen.

• Wii4all
  • Registratie: november 2007
  • Niet online
Ik zat vorig jaar met hetzelfde dilemma als jou.

Ik begon eerst zelf te denken, hey, die lidl fiets van 300 euro is best mooi en daar moet het wel mee lukken.
Dat is gewoon troep en moet je niet naar kijken.

Mijn budget voor de fiets met spullen zat eerst rond de 800 euro.

Via marktplaats moet je het kunnen redden met dat bedrag om een goeie 2e hands te kopen.

Als je nieuw wilt starten de prijzen voor een fiets rond de 750/800 euro. (bulls / focus)
Als je daarbij alle spullen neemt die je echt nodig zal hebben ben je rond de 950 euro a 1100 euro kwijt,
Naast de fiets heb je namelijk echt redelijk wat nodig om echt te gaan fietsen denk aan:
pedalen - schoenen - plaatjes - reserve binnenbanden - bandenlichters- pompje - fietsbroek/shirt - smeerspullen (wellicht)

Ik heb zelf mijn fiets hier gekocht, puur omdat ze wat goedkoper waren: (goed te doen voor rotterdam eo.)
www.12gotrading.nl Bij deze fietswinkel moet je echter niet zijn om in alle rust geholpen te worden en rustig uitleg te krijgen, je moet daar eigenlijk al weten wat je wil. Het kan natuurlijk geen kwaad om eens te kijken naar het assortiment etc.

Voor echte goeie service kun je beter naar een lbs. Betaal je ook iets meer voor, maar dan weet je 100% zeker dat het klopt. Doen ze een bikefitting etc.

Nu later heb ik wat andere zaken erbij gekocht, heb nu een goed windjack / wielerbroek / standaard voor het schoonmaken en de stalling

Wii4all wijzigde deze reactie 15-07-2011 10:23 (7%)

Burp

• argro
quote:
Wii4all schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 10:14:
pedalen - schoenen - plaatjes - reserve binnenbanden - bandenlichters- pompje - fietsbroek/shirt - smeerspullen (wellicht)
Vergeet de helm niet...
quote:
Nu later heb ik wat andere zaken erbij gekocht, heb nu een goed windjack / wielerbroek / standaard voor het schoonmaken en de stalling.
Zodra je meer gaat fietsen ga je inderdaad ook steeds meer spullen kopen, met name kleding. Na verloop van tijd heb je voor ieder weertype één of meerdere sets in de kast liggen.

• Wii4all
  • Registratie: november 2007
  • Niet online
Helm idd, ook belangrijk.

Zo zie je maar dat het ook handig is een lijstje te maken met wat je ongeveer nodig gaat hebben.

En de afmontage moet je op letten, het is toch wel goed om minimaal een 105 afmontage te hebben.

Wat ik ook zie, is dat mijn fiets niet goedkoper is geworden in de winkel maar dat mijn 2010 versie zelfs duurder is geworden

Ik kocht uiteindelijk deze voor iets meer dan 800 euro.
http://www.12gotrading.nl..._105/focus_variado_expert

Wii4all wijzigde deze reactie 15-07-2011 10:35 (65%)

Burp

• 238498
Bedankt voor de antwoorden. Maar ik kan er nog niet helemaal bij waar ik aan moet denken in het verschil in fietsen. De onderdelen van de duurdere zullen beter zijn (neem ik aan) maar ga je dit als beginner merken op vlakke fietspaden hier in de buurt? Als de fiets niet lekker zit neem je toch een nieuw zadel? :)
Die/dat lbs is dat een winkel ergens? :$
Gevonden in de TS :)

238498 wijzigde deze reactie 15-07-2011 10:52 (3%)

• Lointje
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 25-01 10:58
lbs = local bike shop, of dus de lokale fietsenmaker. (net te laat)

Ikzelf ben vorig jaar begonnen en heb een bulls genomen (desert falcon2). Ben er heel tevreden van, maar moet er dan natuurlijk wel bijzeggen dat ik ook nog nooit op een fiets van 3000€ heb gezeten ^^

Het is allemaal wat overweldigend maar een beetje lezen hier en daar als je een bepaalde fiets ziet. Aluminium kader (evt carbon voorvork), 105 (of ultegra als je een koopje tegenkomt) groep lijkt me een mooie fiets om mee te beginnen. Duurder is in theorie wel beter, maar je moet er wel rekening houden dat je voor sommige merken ook voor de naam betaald. (bv: Merckx fietsen). Zoals gezegd kan je ook altijd aan je fietsenmaker vragen wat een goede instapfiets is.

En dus ook rekening houden dat je ook pedalen, schoenen en een helm moet kopen. En dan misschien toch ook nog wat wielerkledij omdat die gemakkelijk zitten en goed zweet doorlaten of je warm houden.

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 17:08
quote:
nossio schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 10:49:
Bedankt voor de antwoorden. Maar ik kan er nog niet helemaal bij waar ik aan moet denken in het verschil in fietsen. De onderdelen van de duurdere zullen beter zijn (neem ik aan) maar ga je dit als beginner merken op vlakke fietspaden hier in de buurt? Als de fiets niet lekker zit neem je toch een nieuw zadel? :)
De iets duurdere fietsen hebben vaak ipv een volledig alumium frame bijv. een voorvork van carbon en/of zadelpen, dit is uiteraard iets lichter, maar zou ook prettiger rijden als het wegdek slecht is (heb zelf een volledig alumium frame, dus zou het niet kunnen bevestigen). Naast het frame is het tweede grote verschil de schakelgroep. En dan hebben we het over het aantal versnellingen, hoe soepel hij schakelt en uiteraard ook weer het gewicht. Die groep die op de racefiets zit die jij hierboven post ken ik niet, is denk ik het allergoedkoopste wat er is; en dan moet je je ook afvragen hoeveel km's dat uberhaupt mee gaat. Lager dan Shimano Tiagra moet je denk ik niet gaan qua groep. En je mag misschien wel van plan om in NL op het platteland rond te toeren, maar als je eenmaal zo'n fiets hebt wordt het toch ook wel leuk om een keer de bergen in te gaan; en dan is het fijn als je een fiets hebt die daar geschikt voor is.

Maar als je beetje goedkoop een racefiets wil scoren kan je denk ik toch het allerbeste op marktplaats kijken, of misschien een tweedehands bij de lbs. Goedkoper dan 700 E wordt het denk ik niet als je gaat voor een nieuwe fiets, en dan heb je een volledig alu-frame + tiagra groep. Voor dat bedrag (of minder; voor E 500 krijg je 2e hands al een prima fiets) kan je ook prima een niet te oude 2e hands krijgen met carbon-voorvork en 105-groep of zelfs beter.

• TheLemon

TheLemon

quote:
nossio schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 10:49:
Ik heb niet veel ervaring met heel goedkope fietsen, maar reken erop dat het frame en de wielen enorm slap zijn en de overige onderdelen ook niet heel strak in elkaar zitten. Dat betekent dat de fiets zwabbert, piept en kraakt. Hierdoor verlies je energie tijdens het trappen en daarnaast zit je echt niet lekker op je fiets als je eens lekker aanzet of snel een bocht neemt, geeft echt geen zeker gevoel.
Daarnaast is de kans dat hij 100% past en het zadel lekker zit ook vrij klein, waardoor je sneller last krijgt van pijntjes overal wanneer je vaker en/of langer gaat fietsen.
Voor het lichtere gewicht hoef je inderdaad echt geen dure fiets te kopen, want dat merk je niet als beginner en op het vlakke.

Ik zou gewoon voor een beetje bekend merk fiets gaan met een redelijk recente (en kwalitatieve) afmontage. Iets als 'Shimano 24 speed' klinkt als een samengestelde groep met oude troep. Nieuwe Shimano Tiagra en zelfs Sora zal al veel beter zijn.
Als je 2e hands gaat kijken, zijn er echt wel mooie fietsen te vinden voor minder dan 300,- bijv. en wat oudere Jan Janssen oid.

• tweakerharrie
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 23-01 10:10
De review van de Garmin Edge 705 is van mij maar door een update is deze niet meer leesbaar. (ik heb de tekst nog wel voor liefhebbers).
Ik heb inmiddels de Garmin Edge 800 en die is als de 705 maar heeft paar voordelen:

-hoogte is zelf in te stellen. Je kunt hem dus ijken.
-touchscreen in plaats van knoppen
-niet gebruikte vensters zijn uit te schakelen
-temperatuur weergave
-snellere cpu
-iets groter scherm
-lichter en mooier ontwerp
-200 waypoints in plaats van 45 op de garmin 705

minder:
-touchscreen is sloom
-scherm spiegelt een beetje en met zonnebril niet goed leesbaar
-zoeken op adressen werkt niet omdat hij provincies van Nederland niet kent
-knullige NL vertaling zoals "tracking" is vertaald met "sporen"
-navigeren blijft lastig door kleine scherm

• begintmeta
  • Niet online
Ik denk eerlijk gezegd dat moderne goedkope aluminium frames bepaald niet zo slap zijn, een oud frame is dan wat dat betreftvermoedelijk al snel wat minder vermoed ik. Hoe wielsets zoals de Shimano WH-R500 wat slapte betreft zijn zou ik niet weten, dat zal wel matig zijn. Een naamloze groep zou ik ook niet snel kiezen. IMHO zijn de Duitse aanbieders die al eerder in het topic genoemd zijn het beste qua pijs:prestatie (althans wat betreft nieuwe fietsen). Hoe dan ook zou ik wat reserveren voor eventueel een passenderr zadel, wat gesleutel, kleding en eventueel betere wielen/ander verzet.

@tweakerharrie, leuk, vind het wel interessante apparaten. Heb je toevallig ook nog andere gps-fietscomputers bekeken?

begintmeta wijzigde deze reactie 15-07-2011 12:08 (10%)

• FMS
  • Niet online
Oei! Net mijn fiets gewassen, kom er achter dat de crank 1 bout mist. :X fixed.

FMS wijzigde deze reactie 15-07-2011 14:28 (11%)

• havana
Garmin apparaten moet je nooit op Nederlands zetten, de vertaling is inderdaad om te huilen.

Heb zelf trouwens ook een 800, een ideaal apparaat als het mij vraagt. Al heel veel plezier van gehad :)

Naast Garmin is er op dit moment nog maar één concurrent en dat is Bryton. Helaas kan die voorlopig absoluut nog niet tippen aan Garmin.

havana wijzigde deze reactie 15-07-2011 12:53 (25%)

• MrAngry
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 16:27
Die "Shimano 24 speed" is shimano 2200 of 2300, gepositioneerd nog onder Sora. Vergis je niet dat is echt troep met een grote t. De rest van de fiets zal net zo slecht zijn, niet kopen dus. Je trapt dit spul kapot en het is niet te onderhouden.

Ik raad mensen die meer dan 4 keer per maand willen gaan fietsen altijd aan om minimaal voor shimano 105 te gaan, maar met Tiagra kom je ook wel weg inderdaad. Ik heb zelf een goede (zo goed als nieuw) Ultegra afgemonteerde fiets kunnen kopen inclusief pedalen, schoenen, helm en nog wat spul voor 650 euro op marktplaats. Je moet een beetje mazzel hebben en een beetje verstand van fietsen als je op marktplaats gaat kijken, maar aan de andere kant is het vaak toch beter dan die montana die hierboven gelinked werd zelfs als je genaaid wordt. De 650 euro unit was m'n 2e fiets daarvoor heb ik op marktplaats voor 275 euro een Sora afgemonteerde unit gekocht met schoenen, pedalen en extra wielen waar ik achteraf teveel voor betaald heb, het is de leercurve, maar het was een prima eerste fietsje. Ik denk dat die nog steeds beter is dan die montana (ik gebruik hem nog steeds als fiets op de TACX).

Voel je vrij om hier marktplaats linkjes te dumpen en begin even met uitzoeken hoe groot je fiets moet zijn (framemaat).

MrAngry wijzigde deze reactie 15-07-2011 12:58 (4%)

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• havana
Een leuke Bulls, Red Bull of een Cube met 105 moet voor dat geld wel lukken lijkt me. Een vriend van me heeft laatst voor dat geld een prachtige Cube gekocht met 3x10 Ultegra. Echt een deftig fietsje.

• begintmeta
  • Niet online
quote:
havana schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 12:52:
...
Naast Garmin is er op dit moment nog maar één concurrent en dat is Bryton. Helaas kan die voorlopig absoluut nog niet tippen aan Garmin.
Ik zou eerlijk gezegd de VDO GP7 of MyNav 700 Bike Pro ook we tot de concurrentie rekenen, al zijn die wel wat prijzig.

• Taigu
  • Registratie: februari 2002
  • Nu online
quote:
MrAngry schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 12:54:
Voel je vrij om hier marktplaats linkjes te dumpen en begin even met uitzoeken hoe groot je fiets moet zijn (framemaat).
Wat vind je van de prijzen van deze winkel? Ik twijfel tussen een nieuwe Bulls (800-1000) of een tweedehands hiervandaan voor ca 600-700. Voornaamste verschillen zijn 105 vs Ultegra en de wielen en iets meert carbon onderdelen (zadelpen, stuurpen). Graag jullie mening, tweeedehands is de keuze voor mij beperkt vanwege mijn lengte: heb een 63/64cm frame nodig met een bovenbuis van ca 59cm.

Taigu wijzigde deze reactie 15-07-2011 14:40 (3%)

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• MrAngry
quote:
Taigu schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 13:32:
[...]

Wat vind je van de prijzen van deze winkel? Ik twijfel tussen een nieuwe Bulls (800-1000) of een tweedehands hiervandaan voor ca 600-700. Voornaamste verschillen zijn 105 vs Ultegra en de wielen en iets meert carbon onderdelen (zadelpen, stuurpen). Graag jullie mening, tweeedehands is de keuze voor mij beperkt vanwege mijn lengte: heb een 63/64cm frame nodig met een bovenbuis van ca 59cm.
Je snapt dat ik met marktplaats linkjes dumpen niet bedoel dat je een hele subcategorie dumpt en dan zegt zoek me een fiets, maar het prijsniveau van die verkoper lijkt me niet onredelijk, al moet je daarbij aantekenen dat ik dus niet daadwerkelijk op een advertentie heb geklikt om de staat van de fiets te beoordelen. Ik ben gekke Henkie niet.

• J0ost
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 17-02-2017
quote:
MrAngry schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 12:54:
Die "Shimano 24 speed" is shimano 2200 of 2300, gepositioneerd nog onder Sora. Vergis je niet dat is echt troep met een grote t. De rest van de fiets zal net zo slecht zijn, niet kopen dus. Je trapt dit spul kapot en het is niet te onderhouden.

Ik raad mensen die meer dan 4 keer per maand willen gaan fietsen altijd aan om minimaal voor shimano 105 te gaan, maar met Tiagra kom je ook wel weg inderdaad. Ik heb zelf een goede (zo goed als nieuw) Ultegra afgemonteerde fiets kunnen kopen inclusief pedalen, schoenen, helm en nog wat spul voor 650 euro op marktplaats. Je moet een beetje mazzel hebben en een beetje verstand van fietsen als je op marktplaats gaat kijken, maar aan de andere kant is het vaak toch beter dan die montana die hierboven gelinked werd zelfs als je genaaid wordt. De 650 euro unit was m'n 2e fiets daarvoor heb ik op marktplaats voor 275 euro een Sora afgemonteerde unit gekocht met schoenen, pedalen en extra wielen waar ik achteraf teveel voor betaald heb, het is de leercurve, maar het was een prima eerste fietsje. Ik denk dat die nog steeds beter is dan die montana (ik gebruik hem nog steeds als fiets op de TACX).

Er is imho helemaal niks mis met Shimano Sora. Zelf 3 jaar geleden een Bianchi Via Nirone gekocht met Sora en deze later doorverkocht aan een vriend, die er nog steeds op rijdt. Fiets wordt vanaf februari - november minstens 1x per maand gebruikt en dat ding rijdt en schakelt nog als een zonnetje.

• Flits flits
quote:
TheLemon schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 11:39:
[...]

Ik heb niet veel ervaring met heel goedkope fietsen, maar reken erop dat het frame en de wielen enorm slap zijn en de overige onderdelen ook niet heel strak in elkaar zitten. Dat betekent dat de fiets zwabbert, piept en kraakt. Hierdoor verlies je energie tijdens het trappen en daarnaast zit je echt niet lekker op je fiets als je eens lekker aanzet of snel een bocht neemt, geeft echt geen zeker gevoel.
Daarnaast is de kans dat hij 100% past en het zadel lekker zit ook vrij klein, waardoor je sneller last krijgt van pijntjes overal wanneer je vaker en/of langer gaat fietsen.
Voor het lichtere gewicht hoef je inderdaad echt geen dure fiets te kopen, want dat merk je niet als beginner en op het vlakke.
Een recent, goedkoop alu frame is relatief zwaar, maar zeker niet slapper dan lichtere exemplaren, hier zit je er geheel naast.
De buisdiameters zijn even groot, dat kan simpelweg niet slap worden.
Passen: er is waarschijnlijk weinig keus in maten , daarom eerst goed uitvogelen welke maten er moeten komen.
Grootste nadeel van een goedkope fiets is niet het frame, maar slijtage- en storingsgevoelige onderdelen.
Aandachtpunt van belang is ook de gebruikte wielset, dat is doorgaans echt low endspul.

Flits flits wijzigde deze reactie 15-07-2011 16:21 (3%)

• 238498
Ik heb via marktplaats volgens mij wat fietsen die voldoen, als ik die montana snel naar de gallemiezen trap is die 350 ook zonde geld. Mijn gewone fietsen trap ik altijd de lagers en de naaf aan gort.
Wat vinden jullie van deze fietsen?
<knip linkjes>
Ik ben 185 dus ik ga er een beetje vanuit dat een 56 frame goed zal zijn.
Edit:hhmm volgens mij ga ik al de fout in:58 cm frame zie ik overal lichaamslengte 182 tot 187.

238498 wijzigde deze reactie 15-07-2011 16:38 (71%)

• MrAngry
quote:
nossio schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 16:22:
Ik heb via marktplaats volgens mij wat fietsen die voldoen, als ik die montana snel naar de gallemiezen trap is die 350 ook zonde geld. Mijn gewone fietsen trap ik altijd de lagers en de naaf aan gort.
Fiets 1
Fiets 2

Die zijn allebei te klein voor je dan. Ik vraag me af of die mp linkjes wel bij de juiste fiets uitkomen, jullie weten dat marktplaats een linkje naast de ad zet wat je kan gebruiken he? Zit je niet met die lange blokken tekst..

• Roet
  • Laatst online: 14:07
Deze is misschien ook interessant?

http://www.mountainbike.n...iewtopic.php?f=20&t=80899

Is ook geen slecht forum om eens rond te neuzen..

Roet wijzigde deze reactie 15-07-2011 16:39 (21%)

• 238498
quote:
Roet schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 16:38:
Deze is misschien ook interessant?

http://www.mountainbike.n...iewtopic.php?f=20&t=80899

Is ook geen slecht forum om eens rond te neuzen..
Ik vind hem er iig mooi uitzien :)
Voor de experts: zou dit een fiets kunnen zijn voor de beginner?

238498 wijzigde deze reactie 15-07-2011 16:45 (10%)

• EQJim
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 19-01 17:58
Dat is niet veel geld voor die fiets.

• Flits flits
quote:
nossio schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 16:22:
<knip linkjes>
Edit:hhmm volgens mij ga ik al de fout in:58 cm frame zie ik overal lichaamslengte 182 tot 187.
Geen link te zien.....
Is het een klassiek frame, dan zit je in de range 56-58 cm meestal wel in de buurt, waarbij de beenlengte bepalend is welke het wordt.
Het gaat dan niet zozeer over de hoogte van het frame, maar de lengte van de bovenbuis die uitmaakt of je er goed opzit/ kan zitten..

• MrAngry
Ja, goed punt trouwens, het formaat van je frame wordt bepaald door je lengte, maar je moet dat onderverdelen in je beenlengte, gemeten als binnenbeenlengte, en je bovenlichaam. Het eerste gaat over de CT afstand en het 2e over je bovenbuislengte.

• Taigu
  • Registratie: februari 2002
  • Nu online
quote:
MrAngry schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 14:45:
[...]

Je snapt dat ik met marktplaats linkjes dumpen niet bedoel dat je een hele subcategorie dumpt en dan zegt zoek me een fiets, maar het prijsniveau van die verkoper lijkt me niet onredelijk, al moet je daarbij aantekenen dat ik dus niet daadwerkelijk op een advertentie heb geklikt om de staat van de fiets te beoordelen. Ik ben gekke Henkie niet.
Dumpen was ook niet de bedoeling. De eerste link verwees ook naar een specifieke advertentie, de tweede was om een indruk te geven van de winkel. De eerste link is al weg, dus om het wat breder te trekken: een nieuwe fiets met 105 groep of een 3 jaar oude met ultegra en wat meer carbon?

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• begintmeta
  • Niet online
Is de verhouding tussen de lengtes van boven- en onderbeen eigelijk van belang?

• MrAngry
quote:
begintmeta schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 19:39:
Is de verhouding tussen de lengtes van boven- en onderbeen eigelijk van belang?
Dat ligt een beetje aan die verhouding. Ik heb bijvoorbeeld relatief korte benen, in mijn praktijk betekent dat dat ik de fiets heb uitgekozen op de bovenbuislengte en dus een net te lange ct afstand heb waardoor m'n zadel ongeveer op dezelfde hoogte als m'n stuur staat ipv hoger. Als je lange poten en een kort bovenlichaam hebt zou ik het overigens nog steeds zo doen en dan een fiets uitzoeken waarbij je een mooie spacertoren onder je stuur kan bouwen.
IMO: bovenbuislengte is belangrijker dan ct afstand, maar misschien dat onze expert uit cuba daar nog wat over te zeggen heeft.

• SePtiCTaNk
Zonet de nieuwe fietscomputer binnengekregen, installatie was piece of cake. Voor morgen meteen een fitnesstest afgesproken bij de sportschool om de hoek om m'n omslagpunt te meten. Kan ik ook zelf wel uitvogelen op de fiets, maar dit leek me wat handiger :)

• Flits flits
quote:
begintmeta schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 19:39:
Is de verhouding tussen de lengtes van boven- en onderbeen eigenlijk van belang?
Niet echt.
Er is wel een min of meer directe relatie (of zou er moeten zijn ) tussen bovenbeenlengte en cranklengte.
Ik neem mezelf even als voorbeeld:
Ik ben 1.80 en berij fietsen met (klassieke geometrie) 58cm C-T , cranklengte 175 , maar heb relatief zeer lange bovenbenen waardoor ik zelfs cranks van 180 makkelijk aan zou kunnen.
Die hebben weer 2 nadelen:incourant en snel aan de grond in snelle bochten.

Flits flits wijzigde deze reactie 15-07-2011 20:36 (32%)

• TheLemon

TheLemon

quote:
Flits flits schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 16:20:
[...]
Een recent, goedkoop alu frame is relatief zwaar, maar zeker niet slapper dan lichtere exemplaren, hier zit je er geheel naast.
De buisdiameters zijn even groot, dat kan simpelweg niet slap worden.
Passen: er is waarschijnlijk weinig keus in maten , daarom eerst goed uitvogelen welke maten er moeten komen.
Grootste nadeel van een goedkope fiets is niet het frame, maar slijtage- en storingsgevoelige onderdelen.
Aandachtpunt van belang is ook de gebruikte wielset, dat is doorgaans echt low endspul.
Dat slappe frame was dan ook slechts een aanname. Of het daadwerkelijk slapper is in de zin van meer flex zal dan misschien niet zo zijn, maar je hebt toch verschillende kwaliteiten alu, zoals 6005, 7005 etc? Ik kan me wel voorstellen dat die ontzettende budgetframes gewoon minder sterk zijn in de zin van corrosie of schadegevoeligheid. Als het puur om gewicht gaat snap ik niet welke niet-prof ooit nog een duur alu frame zou kopen, los van de looks.

p.s. Geniet jij ervan om anderen op hun fouten te wijzen? Het valt me op dat je vrij consequent probeert een ander op zijn ongelijk te wijzen op een af en toe vrij onvriendelijke manier. Iedereen hier probeert op zijn eigen constructieve manier een steentje bij te dragen en het is niet alsof we hier dingen posten als absolute wetenschap voor publicatie o.i.d.

p.p.s. Hebben jullie gisteren de avondetappe gezien? Daar was de sportfysioloog/hoofdtrainer van de Rabo ploeg aan het woord die een beetje inzicht gaf in de hedentendaagse manier van training bij een topploeg. Had veel raakvlakken met de discussie van laatst over krachttraining etc.

• Flits flits
quote:
TheLemon schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 00:12:
[...]

Dat slappe frame was dan ook slechts een aanname. Of het daadwerkelijk slapper is in de zin van meer flex zal dan misschien niet zo zijn, maar je hebt toch verschillende kwaliteiten alu, zoals 6005, 7005 etc? Ik kan me wel voorstellen dat die ontzettende budgetframes gewoon minder sterk zijn in de zin van corrosie of schadegevoeligheid.
Toevallig had je de pech dat je je begaf op een terrein waarop ik beroepshalve goed thuis ben.....
De duurdere alu frames zijn niet zozeer duur wegens:de legering op zich maar meer:
- Wegens de strenge kwaliteitsbewaking tijdens de fabricage en warmtebehandelingen
-Speciaal gevormde buizen die geen massafabricage toelaten , denk aan dubbel/triple butted, ovale en konische buizen
Voor de stijfheid maakt dat allemaal weinig uit, die wordt bepaald door de E modulus (en die is gelijk voor alle Alu legeringen) en de geometrie/buisdiameters.
Een goedkoop frame is daarom stijf en zwaar...., corrosie maakt niks uit en de schadegevoeligheid is minder omdat de buizen dikker zijn.

• SePtiCTaNk
Vanochtend naar de sportschool geweest voor een fitness-test. Ik begon met 150W @ 90 rpm en om de 5 minuten werd er 20W toegevoegd. Bij de omschakeling van 230W naar 250 kreeg ik het zwaar en bij de omschakeling van 250W naar 270W kwam ik aan mijn maximale hartslag. De instructeur heeft a.d.h.v. van de data een grafiekje uitgetekend, maar die laat niet echt een mooie curve zien. Mijn maximale hartslag is 182 (ik ben 33 jaar), en mijn omslagpunt lijkt rond 170/172 @ 245W te liggen.

Ik heb nu een nulmeting voor mezelf en als het nodig is stel ik het omslagpunt een beetje bij de komende tijd. Over een paar maanden nog eens een test doen en in de tussentijd specifiek op bepaalde hartslagzones trainen.

• havana
Wat fotootjes van La Marmotte

Glandon

Alpe d'Huez

Galibier

Die malloten vragen 22 euro per foto voor een download :X

• MrAngry
Gewoon aftikken, ik doe het nooit en heb er altijd precies 2 jaar later spijt van.

• .joeri.
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 10-09-2018
quote:
SePtiCTaNk schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 13:37:
Vanochtend naar de sportschool geweest voor een fitness-test. Ik begon met 150W @ 90 rpm en om de 5 minuten werd er 20W toegevoegd. Bij de omschakeling van 230W naar 250 kreeg ik het zwaar en bij de omschakeling van 250W naar 270W kwam ik aan mijn maximale hartslag. De instructeur heeft a.d.h.v. van de data een grafiekje uitgetekend, maar die laat niet echt een mooie curve zien. Mijn maximale hartslag is 182 (ik ben 33 jaar), en mijn omslagpunt lijkt rond 170/172 @ 245W te liggen.

Ik heb nu een nulmeting voor mezelf en als het nodig is stel ik het omslagpunt een beetje bij de komende tijd. Over een paar maanden nog eens een test doen en in de tussentijd specifiek op bepaalde hartslagzones trainen.
Leuk! Volgende week doe ik normaal ook zo'n test.Dan kan je inderdaad veel gerichter trainen.

@havana:
mooi :)
Maar inderdaad duur voor die foto's... Kan je geen totaalpakketje bestellen? Dat is dan wel duurder dan de €22, maar wel goedkoper als je er meerdere wil downloaden.

Daarnet wat losgereden (morgen wedstrijd). Stond heel wat wind. 27km/u gemiddeld, en een tweetal versnellingen tot 55 per uur getrokken. Beentjes zitten goed.

Klik: .joeri. !

• fsve
  • Laatst online: 04-05-2016
quote:
Mooie foto's havana! Wat voor wielen heb jij trouwens? Zijn toch ook wel 50mm hoog?

Be reasonable.... do it my way

• 238498
Waarschijnlijk is de meneer met de fiets van eerder in het topic hierboven op vakantie :) 450 is toch wel een mooie prijs voor een eerste fiets. Ik denk dat ik het advies van de vrouw maar opvolg: koop de fiets van montana, bevalt het koop je volgend jaar de fiets die je wilt :) Googlen op 58 frame en shimano levert een overload aanfietsen op dat ik echt niet meer weet wat ik moet. Zeker als je ook nog is op de prijs let.
Iedereen wel bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PauseBreak
Als je het echt simpel wilt houden qua zoekwerk zou ik gewoon als volgt zoeken:
- Zoek op jouw framemaat (bijv. 56 of 58)
- Zoek op jouw budget
- Kijk of je een fiets kunt vinden die afgemonteerd is met 1 groep (bijv shimano 105 oid).
- Spreek af voor een proefrit/kijken/etc., en als ie bevalt gewoon kopen.
Het is nou ook weer geen heel exacte wetenschap, maar gewoon hobby ;) Als je over een jaar dan graag een betere fiets wilt, verdiep je er dan in en koop een betere fiets als je dat nodig vindt.

Nee, merp!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mils
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 24-01 17:58
quote:
havana schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 15:24:
Die malloten vragen 22 euro per foto voor een download :X
Ik ga ook foto's maken daar :) Dat is makkelijk verdient zeg.

Zo nog eventjes lekker op de fiets voordat de buien weer losbarsten vanmiddag.

Bij twijfel? dubbele dosis!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• havana
quote:
fsve schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 19:12:
[...]

Mooie foto's havana! Wat voor wielen heb jij trouwens? Zijn toch ook wel 50mm hoog?
Reynolds Assault C, zijn 46 mm hoog. Tijdens de Marmotte heb ik gereden met een laag voorwiel (Easton Vista om precies te zijn).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: november 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Da's een lekker sterk wiel :)
Wat voor tijd had je (@marmote?)

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 238498
quote:
PauseBreak schreef op zondag 17 juli 2011 @ 00:59:
Als je het echt simpel wilt houden qua zoekwerk zou ik gewoon als volgt zoeken:
- Zoek op jouw framemaat (bijv. 56 of 58)
- Zoek op jouw budget
- Kijk of je een fiets kunt vinden die afgemonteerd is met 1 groep (bijv shimano 105 oid).
- Spreek af voor een proefrit/kijken/etc., en als ie bevalt gewoon kopen.
Het is nou ook weer geen heel exacte wetenschap, maar gewoon hobby ;) Als je over een jaar dan graag een betere fiets wilt, verdiep je er dan in en koop een betere fiets als je dat nodig vindt.
Nog een poging dan: is dit een goede fiets?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• havana
quote:
Dinictus208 schreef op zondag 17 juli 2011 @ 11:01:
Da's een lekker sterk wiel :)
Wat voor tijd had je (@marmote?)
7h52 inclusief Glandon

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 25-01 08:19
Ik weet niet of ik dit in dit topic moet zetten of in een auto topic, maar ik vermoed dat hier de meeste mensen met ervaring zijn.

Mijn auto (Passat) heeft geen trekhaak en op het dak zit een dakkoffer als ik op vakantie ga. Nu bestaan er van die kofferbakdragers (http://www.kieskeurig.nl/...thule/clipon_9104/211674/). Is dat wat?

Normaal gesproken neem ik mijn fiets mee in de kofferbak of als ik meerdere fietsen mee moet nemen op het dak, beide is dus nu geen optie. Belangrijkste voor mij is dat de fiets niet beschadigd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrAngry
Ja werkt prima, bij meerdere fietsen even van die stukken buisisolatie als beschermmateriaal gebruiken bij trappers en voorvork enzo om beschadigingen te voorkomen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 17:08
quote:
nossio schreef op zondag 17 juli 2011 @ 11:22:
[...]

Mwa, ziet er uit als een vrij oud model en staat niks over het aantal km dat er mee gefietst is. Als ik even snel op 105 zoek met prijs < 500 dan lijkt me iets als dit niet gek

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FMS
  • Niet online
Wat waren die treks in de US postal kleurstelling toch mooi.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Flits flits
quote:
Hielko schreef op zondag 17 juli 2011 @ 13:51:
[...]

Mwa, ziet er uit als een vrij oud model en staat niks over het aantal km dat er mee gefietst is. Als ik even snel op 105 zoek met prijs < 500 dan lijkt me iets als knip niet gek
Daar moet je dan nog wel wielen bijkopen, met het voordeel dat je die zelf kan kiezen, maar met het nadeel dat de prijs voor een dergelijk oudje (8 speed duidt op minimaal 12 jaar oud) nogal stevig gaat uitvallen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 238498
quote:
Hielko schreef op zondag 17 juli 2011 @ 13:51:
[...]

Mwa, ziet er uit als een vrij oud model en staat niks over het aantal km dat er mee gefietst is. Als ik even snel op 105 zoek met prijs < 500 dan lijkt me iets als dit niet gek
Bij die trek fiets staat er idd wat minder info, maar ik vind hem wel zeer mooi. Dus 2 fietsen met zelfde prijsklasse. Of moet ik denken aan een frame wat uit elkaar valt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Flits flits
quote:
nossio schreef op zondag 17 juli 2011 @ 11:22:
[...]

Ik zou 350 bieden, dat lijkt ie wel waard , en voor 9 speed kan je nog genoeg spul krijgen om hem nog jaren bij te sloffen.

Overigens vind ik dit een betere koop:
http://fietsen-brommers.m...619271-trek-1500-slr.html

Flits flits wijzigde deze reactie 17-07-2011 15:57 (18%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• argro
quote:
FicoF schreef op zondag 17 juli 2011 @ 13:45:
Ik weet niet of ik dit in dit topic moet zetten of in een auto topic, maar ik vermoed dat hier de meeste mensen met ervaring zijn.

Mijn auto (Passat) heeft geen trekhaak en op het dak zit een dakkoffer als ik op vakantie ga. Nu bestaan er van die kofferbakdragers (http://www.kieskeurig.nl/...thule/clipon_9104/211674/). Is dat wat?

Normaal gesproken neem ik mijn fiets mee in de kofferbak of als ik meerdere fietsen mee moet nemen op het dak, beide is dus nu geen optie. Belangrijkste voor mij is dat de fiets niet beschadigd.
Hoeveel fietsen moeten er mee? Veel dakkoffers zijn wel te combineren met een of twee fietsen. Marktplaats staat vol met fietsendragers voor o.a. op het dak.

• havana
Toch maar twee foto's besteld bij die oplichters van Photo Breton. Je krijgt toch wel wat kwantumkorting, uiteindelijk betaal ik 19 euro per download. Helaas is de techniek wat brak, waardoor er geen onmiddellijke behoeftebevrediging mogelijk is :( Het emailen van de foto's kan tot 6 dagen duren :X

Fransen :r

• bassGunner
  • Laatst online: 25-01 13:19
Hehe, ja veel cyclo's maken tegenwoordig gebruik van de diensten van Sportograf. Haarscherpe foto's die je voor een redelijke prijs binnen no-time kan downloaden. Heb dat 1x gedaan, en heb verder al zoveel cyclo foto's dat ik het nu wel geloof :) ze zijn toch altijd wel redelijk hetzelfde.

• Maeslant
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online
Zo, om even met de deur in huis te vallen.

Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets, en heb er erg moeite mee wat ik nu zal aanschaffen.

Vorige week bij Vos in Zwanenburg wezen kijken, en daar was zoveel mogelijk dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Allereerst een belangrijk punt, ik zit te twijfelen tussen Aluminium en Carbon (ik weet dat daar een groot prijsverschil in zit).

- Afmontage Ultegra

Zijn er nog (goedkope) fietsenzaken waar ik eens kan buurten voor een overjarig model?

• begintmeta
  • Niet online
quote:
Maeslant schreef op maandag 18 juli 2011 @ 12:20:
... Allereerst een belangrijk punt, ik zit te twijfelen tussen Aluminium en Carbon ...
Waarom?

• Lointje
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 25-01 10:58
Als het je eerste is, of als je er niet te veel voor wil geven hou je het beter bij aluminium. Eventueel wel een carbon voorvork ofzo.

Ik bedenk altijd bij mezelf dat ik eerst misschien zelf maar beter wat kilo's afval, ipv 800€ te geven voor die enkele kilo's minder van de fiets (beetje simplistisch voorgesteld want je moet ook de stijfheid enzo in rekening brengen maar goed). :-)

Je bent sowieso wel beter af met een alu van een goed merk, tov een carbon bij een vaag merk, zelfs al kost die tweede meer lijkt me.

Ultegra is een zeer goede groep.

• argro
Voor de mensen onder ons die op zoek zijn naar een nieuwe fiets; tijdens een blik op de website van Math Salden kwam ik net een paar leuke modellen tegen voor een zeer aardige prijs. Fietsen al vanaf 650 euro.

• fsve
  • Laatst online: 04-05-2016
quote:
Maeslant schreef op maandag 18 juli 2011 @ 12:20:
Zijn er nog (goedkope) fietsenzaken waar ik eens kan buurten voor een overjarig model?
Veel goedkoper dan vos ga je het niet snel krijgen. vos is echt een zaak waar je naartoe moet gaan als je weet wat je wilt hebben. Voor de rest heb je er niets te zoeken... in mijn ogen geen/slecht advies en heel arrogant.
Betaal dan liever een paar tientjes meer bij een goede fietsenzaak waar ze je nog echt advies kunnen geven en waar je nog een keer terug kan komen wanneer er iets is.

Ultegra is uiteraard helemaal prima. De afweging carbon-alu zal je zelf (in overeenstemming met je portemonnee ;) moeten maken. Je gaat van carbon zeker niet automatisch harder rijden.
Alhoewel ik zelf ook volledig carbon heb, heeft dat voor mij 1 groot nadeel en dat is het geluid.
Een carbon frame is 1 grote klankkast dus ieder minuscuul tikje of geluidje hoor je doorklinken.
Verder heb je natuurlijk wel het voordeel van het gewicht en (bij het juiste frame) de stijfheid.

Be reasonable.... do it my way

• Flits flits
quote:
Lointje schreef op maandag 18 juli 2011 @ 12:41:

Ik bedenk altijd bij mezelf dat ik eerst misschien zelf maar beter wat kilo's afval, ipv 800€ te geven voor die enkele kilo's minder van de fiets (beetje simplistisch voorgesteld want je moet ook de stijfheid enzo in rekening brengen maar goed). :-)
Eigenlijk is geen sprake van enkele kilo's verschil.
Een carbon frame kan een halve kilo lichter zijn dan een aluminium, de eventuele rest zit in de onderdelen.

• SePtiCTaNk
Ervan uitgaande dat de stijfheid van de frames hetzelfde is, is het niet wat onzinnig om een lichter frame te kopen als je zelf nog enkele kilo's er af kan trainen?

• TheLemon

TheLemon

Ik zie best veel beginners die direct Ultegra willen en ook best veel ervaren fietsers die Ultegra adviseren aan een beginner en ik vraag me af waarom. Wat is er mis met 105 of Tiagra (behalve de naam)? Ultegra zit in de range van Shimano direct onder de absolute top, Dura Ace. Met 105 (heb ik zelf al een paar jaar in gebruik) heb je exact dezelfde techniek als Ultegra, alleen is het een paar gram zwaarder en wellicht (ik betwijfel dat) ietsje duurzamer. Ultegra is alleen wel meer dan €100,- duurder voor een complete groep, dat geld kun je zinvoller uitgeven aan betere wielen oid.
Bij de Tiagra groep van 2009 (misschien bij de nieuwe niet meer?) had je alleen ietsje simpelere en minder prettige shifters en volgens mij nog geen Hollowtech-cranks met losse lagercups, dat is misschien een klein nadeel.

Dan nog een vraag van mij: ik hoor her en der tegenstijdige verhalen over alu vs. carbon. Wat is nu stijver? En als het één stijver is, is het dan automatisch minder comfortabel? Of is carbon bijv. alleen stijver in de zijwaartse beweging en misschien juist ietsje comfortabeler in de verticale bewegingen?

Na alle valpartijen in de Tour dit jaar zijn er een aantal NL commentatoren die het gebruik van carbon frames bekritiseren in snelle afdalingen, alsof men daarmee minder controle over de fiets heeft. Waar heeft dat dan mee te maken?

En wat is het voordeel/nadeel van die hoge carbon wielen? Ik vraag dit allemaal omdat ik misschien volgend jaar een nieuwe fiets wil kopen/opbouwen en dat carbon ziet er natuurlijk wel erg mooi uit allemaal, maar het moet ook een zinnige investering zijn voor mij.

• Dinictus208
  • Registratie: november 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Hoge carbonwielen gaan pas een voordeel bieden als je in de hogere prijsranges (1000+) gaat zitten.
Dan zijn ze nl lichter. Verder test vooral het estetische maar daar lever je ook wat voor in te weten:

Je hebt andere remblokjes nodig
slechter remgedrag bij nat weer
hoge velgen zijn windgevoellig
men zegt dat een carbonvelg te heet kan worden bij verkeerd remmen in de afdaling waardoor e.e.a. kapot kan gaan (tijdens het rijden)

Je hebt ook carbon velgen met een alu remrand maarja, dan kan je net zo goed helemaal alu nemen.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• argro
quote:
SePtiCTaNk schreef op maandag 18 juli 2011 @ 18:29:
Ervan uitgaande dat de stijfheid van de frames hetzelfde is, is het niet wat onzinnig om een lichter frame te kopen als je zelf nog enkele kilo's er af kan trainen?
Dan wel, maar is de stijfheid hetzelde? Waarschijnlijk niet.
quote:
TheLemon schreef op maandag 18 juli 2011 @ 19:13:
Ik zie best veel beginners die direct Ultegra willen en ook best veel ervaren fietsers die Ultegra adviseren aan een beginner en ik vraag me af waarom. Wat is er mis met 105 of Tiagra (behalve de naam)? Ultegra zit in de range van Shimano direct onder de absolute top, Dura Ace. Met 105 (heb ik zelf al een paar jaar in gebruik) heb je exact dezelfde techniek als Ultegra, alleen is het een paar gram zwaarder en wellicht (ik betwijfel dat) ietsje duurzamer. Ultegra is alleen wel meer dan €100,- duurder voor een complete groep, dat geld kun je zinvoller uitgeven aan betere wielen oid.
Bij de Tiagra groep van 2009 (misschien bij de nieuwe niet meer?) had je alleen ietsje simpelere en minder prettige shifters en volgens mij nog geen Hollowtech-cranks met losse lagercups, dat is misschien een klein nadeel.
Dat zal deels ook komen doordat fietsen van 1.000 euro al zijn afgemonteerd met Ultegra. Een beginner valt daarvoor, ik ooit ook. Heb nu een ruim beter frame, maar verlang nog wel eens terug naar de Ultegra-groep.

• PauseBreak
@Maeslant:
Ik weet niet of je er in de buurt woont, en ook niet of ze een site hebben, maar kijk anders eens bij de Fietsgigant in Vriezenveen. Daar staan eigenlijk alleen maar overjarige modellen met echt meer dan genoeg korting.
Waarom zit je trouwens te twijfelen tussen alu en carbon? Dat is nog wel behoorlijk wat verschil, ook qua prijs.

Nee, merp!

• Flits flits
quote:
SePtiCTaNk schreef op maandag 18 juli 2011 @ 18:29:
Er wordt zoveel onzinnig gedaan in de reesviedzwereld.....
Alle beetjes helpen, met een licht frame kan je een extra bidon meenemen of wat gereedschap ofzo.
Ik ben ook niet zo'n weightweeny, maar als ik voor hezelfde geld een fiets van 8 kilo in elkaar kan knutselen i.p.v. 1 van 9 kilo doe ik dat wel.
Zelf 5 kilo afvallen doet meer dan welke hightech fiets dan ook, maar dat is gewoon een ander verhaal.

• Maeslant
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online
Even een update;

Ik fiets al 7 jaar. Dus het is geen beginners fiets.

Destijds een goedkope fiets gekocht bij Hopmans. Advies heb ik niet nodig. Heb ooit een meting gehad en die gegevens heb ik nog en ik zat prima op mijn vorige fiets.

Ik weet dat er een groot prijsverschil in zit, maar ik weet niet of ik 2000 euro voor Carbon over heb, of 1200 euro voor een aluminium (Prijsverschil tussen Alu / Carbon)

Voor het gewicht doe ik het niet, wel voor het rij comfort.

• mekkieboek
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 10:05
Gewicht dat telt toch voornamelijk bij optrekken/remmen en klimmen/dalen? Extra rolweerstand lijkt me te verwaarlozen. Kun je denk ik beter werken aan minder luchtweerstand.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• frankknopers
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 22-01 10:49

frankknopers

Goud is geen geld

Als beginner kun je echt wel prima uit de voeten met een simpele aluminium frame racefiets met een Shimano 105 groep. Ik spreek uit eigen ervaring (sinds zomer 2009 heb ik een simpele Bulls Harrier á €750 en daar heb ik naar volle tevredenheid nu iets van 6000 kilometer mee gefietst). In het begin moet je ook nog werken aan je techniek, ritme, conditie, houding en stuurkunst en dan maakt het volgens mij echt niet zoveel uit of je fiets nu 10 of 8 kilogram is.

Ik zou pas een luxe carbon frame kopen als je al wat ervaring hebt met wielrennen of als je zeker weet dat de sport je ligt. Soms denk ik wel eens aan een nieuwe racefiets met een comfortabeler frame voor langere afstanden, maar voor een rondje van 110 kilometer volstaat de fiets die ik nu heb uitstekend.
quote:
mekkieboek schreef op maandag 18 juli 2011 @ 21:30:
Gewicht dat telt toch voornamelijk bij optrekken/remmen en klimmen/dalen? Extra rolweerstand lijkt me te verwaarlozen. Kun je denk ik beter werken aan minder luchtweerstand.
Extra gewicht merk je bij het versnellen, vertragen, bochtenwerk en bij het klimmen. Eigenlijk overal waar de wetten van de natuur iets anders willen dan jij wilt :P

frankknopers wijzigde deze reactie 18-07-2011 21:35 (22%)

Goud is geen geld

Pagina: 1 ... 12 13 14 Laatste

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True