Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote wielrenervaringentopic - Deel 15 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Pagina: 1 ... 12 13 14 Laatste
Acties:
  • 54.413 views

• Flits flits
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 22-08-2014
Eigenlijk heb ik nog nooit iets gemerkt van comfortverschillen in frames.
Ik heb zowel een stalen (winter)fiets, als een lichte aluminium vakantiefiets, als een zware aluminium en ik merk geen verschillen in comfort , wel in stijfheid.
Het zware aluminium frame is veruit het stijfste, gebruik ik in wedstrijden en het ding geeft vrijwel niks mee tijdens het aanzetten, maar ik train er ook wel eens op en ervaar het niet als hinderlijk stuiterig ofzo.
Het stalen frame is een Duell van 20 jaar oud en eigenlijk is dat de minst comfortabele, mogelijk door de uitgesproken racegeometrie.
Racefietsen die ook als zodanig gebruikt worden zijn eigenlijk altijd oncomfortabel door de zithouding....
Begin vorig jaar reed ik op een oud Alan frame , superslap en dat reed wat soepeler over de klinkers in de duinen
maar in wedstrijden is zoiets vrijwel onbruikbaar.

• FicoF
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 09-09 22:40
quote:
argro schreef op zondag 17 juli 2011 @ 21:06:
[...]
Hoeveel fietsen moeten er mee? Veel dakkoffers zijn wel te combineren met een of twee fietsen. Marktplaats staat vol met fietsendragers voor o.a. op het dak.
Mijn dakkoffer niet, helaas. Er hoeft trouwens maar 1 fiets mee, mijn racefiets.

• 238498
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 15-08-2014
quote:
Flits flits schreef op zondag 17 juli 2011 @ 15:09:
[...]

Ik zou 350 bieden, dat lijkt ie wel waard , en voor 9 speed kan je nog genoeg spul krijgen om hem nog jaren bij te sloffen.

Overigens vind ik dit een betere koop:
http://fietsen-brommers.m...619271-trek-1500-slr.html
Wat is een reële prijs voor deze fiets? zat zelf te denken aan 440? En is deze beter omdat er ultegra op zit of zijn er nog meer zaken wat dit een betere fiets maakt?

238498 wijzigde deze reactie 19-07-2011 08:56 (5%)

• MrAngry
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 19:47
Hij is nieuwer qua modeljaar dus er zijn (mogelijk) een aantal onderdelen die je niet snel zelf vervangt minder versleten (naven bijv of balhoofd, of lagercups). Afhankelijk van de staat en het aantal gereden kilometers is ie nog wel iets meer waard dan 440. Zou zeggen zo'n 500, maar als je hem voor 440 kan krijgen dan heb je een prima fiets, beter dan die montana, ook als ie helemaal afgeragd is.

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• bassGunner
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 06-12 13:37
quote:
Maeslant schreef op maandag 18 juli 2011 @ 21:30:
Even een update;

Ik fiets al 7 jaar. Dus het is geen beginners fiets.

Destijds een goedkope fiets gekocht bij Hopmans. Advies heb ik niet nodig. Heb ooit een meting gehad en die gegevens heb ik nog en ik zat prima op mijn vorige fiets.

Ik weet dat er een groot prijsverschil in zit, maar ik weet niet of ik 2000 euro voor Carbon over heb, of 1200 euro voor een aluminium (Prijsverschil tussen Alu / Carbon)

Voor het gewicht doe ik het niet, wel voor het rij comfort.
Je hebt goede en slechte carbon frames, net zoals je goede en slechte aluminium frames hebt. Dat in acht nemende is deze discussie een beetje onzinnig. Goedkope zware alu frames zijn retestijf en eigenlijk perfect voor het betere gooi en smijtwerk in de polders. Goedekope carbon frames zijn vaak een stuk slapper, duur carbon is tegenwoordig licht en stijf, zelfs de Italianen en Spanjaarden maken redelijk stijve frames tegenwoordig. Comfort zou ik me niet zo druk om maken, dat zit meer in de keuze van wielen, banden, zadel, stuurlint etc.
Het belangrijkste voor je fietservaring zal echter je positie op de fiets en dus ook de geometrie van het frame zijn. Een (relatief) lang bovenlichaam vraagt om een lang (vaak Amerikaans) frame, en vice versa.
Qua onderdelen is alles vanaf Shimi 105 en Campa Veloce wel prima als je een beetje serieus wil fietsen. De groepen daarboven zullen wel merkbaar soepeler schakelen en iets strakker remmen maar zijn vooral lichter en mooier.
Dus, de vraag of je carbon of alu moet nemen is eigenlijk irrelevant. Vertel anders wat je ermee wilt doen, welke merken/modellen je op het oog hebt en wat je budget is.

• MrAngry
Gave concept-bike:
http://www.fastcodesign.c...ontrolled-gear-shifting#1

Mind-controlled shifting 8)7

• SePtiCTaNk
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:26
Is er hier iemand met een wiskundeknobbel :9 ? Ik had mijn Sigma teller niet goed gereset voor de rit van daarnet dus ik heb nu enkele waardes die ik niet helemaal kan terug rekenen 8)7

Rit 1: 77 km, gem 29,23 km/h, gem. trap freq 90, gem HF 138
Rit 2: 48 km, gem ? km/h, gem. trap freq ?, gem HF ?
Totaal: 125km, gem 30,29 km/h, gem. trap freq 91, gem HF 143

Rit 1 is 61,6% van het totaal, rit 2 38,4%. En ik kom er niet uit om die vraagtekens te beantwoorden... |:(

Jack of all trades, master of none. Though often better than a master of one.

• argro
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 27-11 19:56
Heb geen calculator bij de hand, daarom een stappenplan:
1 reken a.d.h.v totaal km en gem de totaaltijd uit
2 trek van totaaltijd de tijd van rit 1
3 bereken met tijd rit 2 de ?'s

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Vos
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 19:59

Vos

AFCA

Als ik het goed heb :p

Rit 2: 48 km, gem 31,99 km/h, gem. trap freq 92,6, gem HF 150

• SePtiCTaNk
Tijden heb ik btw ook, rit 1 2:37:55 en rit 2 1:29:29 en dan kom ik ook op de gem. snelheid van 32 km/h. Die andere 2 neem ik maar van je aan Voske :)

• Griffin
  • Laatst online: 05-12 14:37

Griffin

Is mythical

quote:
Erg lullig als je tijdens de klim opeens aan schakelen denk oid :P

• 238498
quote:
MrAngry schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 09:43:
Hij is nieuwer qua modeljaar dus er zijn (mogelijk) een aantal onderdelen die je niet snel zelf vervangt minder versleten (naven bijv of balhoofd, of lagercups). Afhankelijk van de staat en het aantal gereden kilometers is ie nog wel iets meer waard dan 440. Zou zeggen zo'n 500, maar als je hem voor 440 kan krijgen dan heb je een prima fiets, beter dan die montana, ook als ie helemaal afgeragd is.
Zondag ga ik voor de fiets kijken. Iemand nog tips waar ik op moet letten bij deze fiets? Bij het schakel gedeelte, geluiden of iets? As er ultegra op het schakel gedeelte staat kan ik het herkennen of zijn er nog andere zaken waar ik dit aan kan herkennen?

• Flits flits
Even een stukje rijden en alle versnellingen doorlopen, die Shmano shifters zijn vrijwel niet te repareren en prijzig...
Speling op wielen en cranks duidt op naderende kosten ....., maar dat hoeven geen enorme bedragen te worden , tenzij je aan fietsenmakers (heidenen) bent overgeleverd.
Verder even het zadel op de goede hoogte zetten en kijken of er een redelijke positie is te bereiken, ik vermoed dat dat wel gaat passen voor jouw lengte.
Stuur te dichtbij ofzo geeft niet, daar valt nog wel wat aan te passen.
Een aandachtpunt is de hoogte van het stuur, dat kan namelijk niet meer omhoog , tenzij je de stuurpen omdraait, maar dat laatste is eigenlijk echt een noodgreep.

• J0ost
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 17-02-2017
Als niet elke versnelling loopt, kan natuurlijk ook de derailleur niet goed staan afgesteld (voor je meteen de shifters afschrijft). Als het goed is staat er op elk onderdeel ultegra ja.

Vanzelfsprekend zou ik ook letten op slagen in wielen en vorm van de tandjes in de cassette en crankstel.

J0ost wijzigde deze reactie 20-07-2011 09:13 (23%)

• MrAngry
Als je je niet te bang laat maken en je beseft dat het meeste commentaar bedoeld is voor flink oudere fietsen dan waar je nu naar gaat kijken is dit goed leesvoer:
http://www.m-gineering.nl/fietsje_kopen.htm

• 238498
Bedankt voor alle tips!

• havana
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 13:57
De Fransen hebben hun foto's eindelijk gemaild :)

Maar ik kan het mis hebben

• Boely
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 03-12 07:21

Boely

ja van die sneeuwpop ja..

Mooie foto's en een erg strakke fiets. Dat mat zwart ziet er erg gelikt uit :9~

Ben zelf na een jaar niks doen, toch maar weer begonnen met fietsen. Ik was helemaal vergeten hoe lekker het is als je na een inspanning thuis komt.

Nu is het eerst weer wennen, door veel inspanning te leveren op (in verhouding) weinig kilometers. 2 avonden in de week en 1 dag in het weekend. En zo opbouwen naar een vast patroon. Tenslotte moeten de kilo's er af ;)

owjah, mijn nieuwe renner shirt :*) :

Boely wijzigde deze reactie 20-07-2011 10:00 (12%)

|| AFCA || 33x Landskampioen || 18x KNVB Beker || 4x EC 1 || 1x EC 2 || 1x UEFA Cup ||

• Lointje
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 05-12 09:12
quote:
SePtiCTaNk schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 20:26:
Is er hier iemand met een wiskundeknobbel :9 ? Ik had mijn Sigma teller niet goed gereset voor de rit van daarnet dus ik heb nu enkele waardes die ik niet helemaal kan terug rekenen 8)7

Rit 2: 48 km, gem ? km/h, gem. trap freq ?, gem HF ?
Totaal: 125km, gem 30,29 km/h, gem. trap freq 91, gem HF 143

Rit 1 is 61,6% van het totaal, rit 2 38,4%. En ik kom er niet uit om die vraagtekens te beantwoorden... |:(
Ik kom uit op 32.16 gemiddeld, 92.6 trapfrequentie en 151 hartslag gemiddeld. Ongeveer hetzelfde als vos dus :)

Havana, ondanks de hoge prijs zijn het toch mooie foto's. Je fiets ziet er inderdaad goed uit!

• tweakerharrie
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 27-11 22:25
@septictank, ik weet niet hoe oud je bent maar is de HF niet te laag? Kom je wel in je trainingszone.

@Havana, mooi foto's. Je ziet aan de bidon hoe steil het is.

Ik ben keer of 10 ADH opgeweest en dan word je wel stapelgek van die fotografen in de bocht.
Dit jaar 10 september -> ADH.

• SePtiCTaNk
quote:
tweakerharrie schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 10:13:
@septictank, ik weet niet hoe oud je bent maar is de HF niet te laag? Kom je wel in je trainingszone.
33. Vorige week een fitness-test gedaan bij de sportschool om het omslagpunt te bepalen en die 138 en 150 vallen in respectievelijk een D1 en D2 training. Omslagpunt lag ongeveer op 170, D1 is dan 128 - 145 en D2 is dan 145 - 162. Het waren m'n eerste twee ritten met een hartslag- en cadansmeter. Maar het fietst stukken fijner en rustiger dan rijden op snelheid.

• BRT
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
Mooie foto's Havanna, leuk om je fiets zo in zijn natuurlijke habitat te zien. We hebben dezelfde helm.

• WVL_KsZeN
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 29-11 22:25
Ik verveelde me..
code:
1
2
3
4
km duur [h]    gem [km/h]  totaal trap trap freq [#/minuut]    totaal hartslagen   hartslag [#/minuut]
rit 1     77,0      2,63          29,2        14225      90,0                           21812                 138,0
rit 2     48,0      1,49          32,2         8307      92,8                           13596                 151,8
totaal  125,0       4,13          30,3        22532      91,0                           35408                 143,0

km/h bereken je door eerst de duur van rit 2 uit te rekenen, daarna te delen door de afstand.
trap.freq en hartslag gaat het makkelijkste door eerst het totaal aantal hartslagen uit te rekenen (freq*duur) en daarna het aantal hartslagen voor rit 2 te bepalen en weer te delen door de duur.

WVL_KsZeN wijzigde deze reactie 20-07-2011 10:41 (29%)

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• Cliffie
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 07-12 04:27

Cliffie

Trompetslet

quote:
BRT schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 10:28:
Mooie foto's Havanna, leuk om je fiets zo in zijn natuurlijke habitat te zien. We hebben dezelfde helm.
En ik hetzelfde shirt :P

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

• havana
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 13:57
Thanks guys :) Ik krijg al PB's over de kleding dus ik zal de "build list" even posten :P

Bell Sweep R helm
Ultima shirt
Assos Uno 2010 broek
Specialized BG Pro schoenen
Ultima armstukken
Ultima handschoenen
el-cheopo enkelsokken

havana wijzigde deze reactie 20-07-2011 10:55 (5%)

Maar ik kan het mis hebben

• MrAngry

• Griffin

Griffin

Is mythical

Lol * Griffin voelt een 'met helm' / 'zonder helm' discussie weer aankomen :P
Dus is gelijk alles voor. Iedereen heeft zijn/haar eigen mening of hij/zij een helm gebruikt. Iedereen moet lekker doen wat ie wilt :P

There we go... all done :+

PS: trouwens in Australië ben je verplicht altijd een helm te dragen.

Griffin wijzigde deze reactie 20-07-2011 13:20 (13%)

• FMS
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
quote:
Right. Dont wear helmets becasue it hurts cycling culture. |:( Wat een flapdrol.

* FMS heeft een doos met drie gescheurde helms.
Ik denk dat ik voorlopig voor mijzelf kies, in plaats van bicycle culture, wat dat ook moge zijn.

• Lointje
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 05-12 09:12
Kameraad van mij is vorige week aangereden (hij reed op het fietspad, autobestuurder had zin in frieten, dus reed de parking op van een frietkot zonder te kijken). Als ik die zijn helm in twee stukken zag achteraf, moet ik toch zeggen dat ik ook blij ben dat ik er een draag... (hij "komt er vanaf" met schaafwonden en kapotte fiets)

Moet wel zeggen dat op de stadsfiets ik er nooit een draag.

• SePtiCTaNk
Snelheid op een stadsfiets ligt ook wat lager he, bij mij in ieder geval wel ;) Ik moet er niet aan denken zonder helm op de racefiets te stappen, ook al ben ik nog nooit tegen het asfalt / een auto gesmakt (klop, klop, klop).

• Pater
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 06-12 22:08

Pater

Terry Tate

quote:
FMS schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 13:14:
[...]

Right. Dont wear helmets becasue it hurts cycling culture. |:( Wat een flapdrol.
Heb je het hele filmpje gekeken? Het gaat hem om het volgende: hij ziet dat we in een maatschappij leven waar we voor alles bang zijn. Dit wordt aangewakkerd door producenten om hun producten aan de man te krijgen (waaronder helmen voor kinderen wanneer ze binnen zijn). Hij waarschuwt dat we doorslaan en alles proberen te doen om te voorkomen dat we ons zeer doen als we een ongeluk krijgen. Daarbij geeft hij aan dat het niet aangetoond is bij normaal stadfietsen je daadwerkelijk beter af bent met een helm op.

Daarbij is het neveneffect van het verplicht stellen van een helm dat je mensen van de fiets afjaagt, omdat je er suf uit ziet. En hij probeert juist aan te geven dat fietsen zo goed is voor de mens en dat steden waar veel gefietst wordt, hoog staat op de algemene lijst van gelukkigste steden. Zijn boodschap is dus: Laat je niet bang maken en stel het dragen van een fietshelm niet verplicht.

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Kent iemand dit gebied? Is het een aardige route?

• FMS
  • Niet online
quote:
Pater schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 19:23:
[...]

Heb je het hele filmpje gekeken? Het gaat hem om het volgende: hij ziet dat we in een maatschappij leven waar we voor alles bang zijn. Dit wordt aangewakkerd door producenten om hun producten aan de man te krijgen (waaronder helmen voor kinderen wanneer ze binnen zijn). Hij waarschuwt dat we doorslaan en alles proberen te doen om te voorkomen dat we ons zeer doen als we een ongeluk krijgen. Daarbij geeft hij aan dat het niet aangetoond is bij normaal stadfietsen je daadwerkelijk beter af bent met een helm op.

Daarbij is het neveneffect van het verplicht stellen van een helm dat je mensen van de fiets afjaagt, omdat je er suf uit ziet. En hij probeert juist aan te geven dat fietsen zo goed is voor de mens en dat steden waar veel gefietst wordt, hoog staat op de algemene lijst van gelukkigste steden. Zijn boodschap is dus: Laat je niet bang maken en stel het dragen van een fietshelm niet verplicht.
Je hebt gelijk. Ik heb hem niet afgekeken. :)

• frankknopers
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 04-12 21:12

frankknopers

Goud is geen geld

quote:
Pater schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 19:23:
[...]

Daarbij fietsen de meeste stadsfietsers niet harder dan 15 km/u en dan heb je ook wel een erg kleine kans om verkeerd te vallen met grote gevolgen.

Het is beter om fietsers te leren beter op te letten, maar dat geldt ook voor andere verkeersdeelnemers natuurlijk (mensen die zomaar oversteken (zonder te kijken) of de autoportier naar buiten flappen over het fietspad ... >:) (zonder te kijken))..

Ik fiets bijvoorbeeld heel anders sinds ik mijn rijbewijs heb. Voorrang verlenen waar nodig, altijd defensief in het verkeer, goed over de schouder kijken, bellen en richting aangeven..

frankknopers wijzigde deze reactie 20-07-2011 22:51 (6%)

Goud is geen geld

• begintmeta
  • Niet online
quote:
frankknopers schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 22:49:
... Het is beter om fietsers te leren beter op te letten, ...
Een helm dragen en beter opletten zijn op zich geen dingen die elkaar noodzakelijk uitsluiten (al heeft het dragen van een helm natuurlijk eventueel ook wel weer invloed op de gebruiker en anderen).

• Flits flits
quote:
FMS schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 13:14:
[...]

* FMS heeft een doos met drie gescheurde helmEN.
Ik snap zoiets toch niet zo goed.
Tijdens mijn wielercarriere van 1976 tot 1988 heb ik nimmer ook maar 1 meter getraind met iets van een helm op m'n kop ,niemand deed dat overigens.
Tijdens de wedstrijden werden dingetjes gedragen die eigenlijk het woord niet eens waard waren....
Nimmer ook maar een krasje op m'n kop opgelopen, wel wat schuivertjes gemaakt.
Bij m'n 2e carriere vanaf vorig voorjaar draag ik meestal een helm, inmiddels plm. 10000 km gereden.
Dat el cheapo dingetje ziet eruit als nieuw , zit geen krasje op, zelfs niet na een aanvaring met een bestelwagen.
2 Onnozele schuivertjes gemaakt.
Hoewel ik over 4 jaar met pensioen ga, rij ik zeker niet als een oud wijf, integendeel, ik rij gewoon nog clubwedstrijden waar het hard gaat en snelle tochten in de bergen.
Misschien is het rijden in een peloton wel een goede leerschool in stuurvastheid en reactievermogen.

Let wel, ik ga hier verder niet in op de moraal van het helmdragen, het verbaast me dat er zoveel verhalen zijn over crashes en kapotte helmen..... >:)

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 19:11
quote:
Flits flits schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 00:50:
[...]

Tijdens mijn wielercarriere van 1976 tot 1988 heb ik nimmer ook maar 1 meter getraind met iets van een helm op m'n kop ,niemand deed dat overigens.
Tijdens de wedstrijden werden dingetjes gedragen die eigenlijk het woord niet eens waard waren....
Bij m'n 2e carriere vanaf vorig voorjaar draag ik meestal een helm, inmiddels plm. 10000 km gereden.
Dat el cheapo dingetje ziet eruit als nieuw , zit geen krasje op, zelfs niet na een aanvaring met een bestelwagen.
Hoewel ik over 4 jaar met pensioen ga, rij ik zeker niet als een oud wijf, integendeel, ik rij gewoon nog clubwedstrijden waar het hard gaat en snelle tochten in de bergen.
Misschien is het rijden in een peloton wel een goede leerschool in stuurvastheid en reactievermogen.

Let wel, ik ga hier verder niet in op de moraal van het helmdragen, het verbaast me dat er zoveel verhalen zijn over crashes en kapotte helmen..... >:)
Tja, samplesize == 1 etc. Er zijn genoeg situaties denkbaar waarbij je met de beste stuurmanskunsten toch over de kop vliegt. Mijn vader is bijv. afgelopen weekend gecrasht doordat iemand 2 meter voor hem in eens uit een uitrit kwam fietsen, daar kan je met het beste reactievermogen ter wereld niks meer aan doen. En hoewel ie bij die valpartij eigenlijk helemaal niet echt op zijn hoofd terrecht kwam is die helm wel kapot.

• begintmeta
  • Niet online
Als je anticipeert dan ga je natuurlijk wat minder hard bij uitritten waardoor je zo een situatie kan opvangen, maar je hebt helemaal gelijk dat er altijd wat kan gebeuren en het zegt niet direct iets als iemand zelf geen gebroken helmen heeft.

Een helm heeft bij een val denk ik vaker voor- dan nadelen. Ik ben één keer echt gevallen, daarbij heeft mijn helm niets uitgemaakt (die was ook totaal onbeschadigd), maar het had een paar meter gescheeld en dat was anders was geweest (of niet trouwens).

Uiteindelijk moet je nu eenmaal kiezen wat je wil. In mijn overweging heeft een helm weinig nadelen.

• bassGunner
  • Laatst online: 06-12 13:37
@havana: ziet er gesoigneerd uit hoor. Maar helaas kan je zo niet even lekker snokken natuurlijk.

• UltraSub
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 09:05
Vorige week het idee opgevat om er ook maar eens mee te beginnen. Heb een paar vrienden die al wat langer fietsen, en collega's die al jaren fietsen. Toen een van mijn collega's weer eens een fiets won bij een rondespel, heb ik die overgenomen voor €350. Ridley Triton-C 804A:

"Helaas" Tiagra afgemonteerd, en niet met 105 of hoger, maar ja, voor een beginner, en dan ook nog eens puur om te kijken of ik het leuk (ga) vind(en).

Nog een hoop er bij gekocht en dan komt het totaalplaatje op;

Fiets 350
Pedalen 54,9
Schoenen 89,9
Helm 64,95
Shirt 54,9
Broek 71,9
Handschoenen 14,95
Binnenband 2,29
Fietscomputer 109,95

Totaal: €813,74

Hmm.. Beetje verder uit de hand gelopen als gedacht, maar goed... We kunnen.
Ben ik vorige week vrijdag voor het eerst geweest, met een groepje van 5 man. Eigenlijk niet in de wind gefietst, gemiddeld uiteindelijk 26,4 kmh, over 36 km. Ging eigenlijk best lekker vond ik. Alleen ontiegelijke pijn aan mijn kont op de laatste km's, en de dag erna.

Gisteren weer geweest met 1 vriend. Even kort rondje, 30 km. Gemiddeld 27,7 gefietst. Serieus paar keer kramp gehad, en ik voel het vandaag allemaal nog steeds, borstkas en kuiten.

Dan mijn hartslag. Hmm. Minder. Ik wist dat ik geen goede conditie had, maar dat het zo erg was had ik nooit verwacht. Simpelweg bij het aansluiten van de Sigma BC2209 blijkt dat ik een hartslag van 110 heb. En dat is structureel. Rusthartslag als ik gewoon sta zit ergens ~100-110. Ga ik fietsen, vlak en uit de wind, dan heb ik bij een snelheid ~25-27 een hartslag van ~160-165. ~30 kmh is 175-180, en 32-33 kmh is 180-185, en loopt alles als een ballonnetje leeg :P

Gisteren in de wind gereden dus omdat we met zijn tweeen naast elkaar hebben gefietst, en daar lag het allemaal iets hoger. Ook het feit dat je benen eigenlijk nooit stil staan leidde tot meer vermoeidheid en verhoogde hartslag. Gisteren eigenlijk veelvuldig rond de 170 gefietst.

Cadans, 80-85 gemiddeld zag ik. Nog lichter en sneller trappen is vermoeiender merk ik.

Maar al met al, het voelt goed, en gaat best ok. Nu opbouwen. Tips? :P

• Griffin

Griffin

Is mythical

Tips:
• Gewoon fietsen en niet blind staren op de nummers maar goed luisteren naar je lichaam.
• goed je cadans zoeken. Sommige mensen hebben liever licht en andere zwaarder.
• Begin gewoon met duurtraining zodat je lichaam (je hart) leert omgaan met de inspanning.
• Fiets goed warm en fiets ook een beetje uit.
• Pijn aan den kont is normaal :P
• Kramp betekend dat je wellicht iets te veel vraagt van je spieren.
• Pak je rust om te herstellen!

• Lees Zitvlees eens door.

Verder... * Griffin heeft zin in de kleine koers zaterdag de 30e. http://www.west-betuwe.nl/website/index.php.
Vrijdag nog een rustig stukje na het werk. Dan van het weekend een lang stuk en dan volgende week gewoon rustig benen los blijven fietsen met hersteltraining. En dan zie ik het wel :P

• UltraSub
quote:
Griffin schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 11:47:
Tips:
• Gewoon fietsen en niet blind staren op de nummers maar goed luisteren naar je lichaam.
Weet ik, maar ik ben een data man :P
Even serieus, het viel me gewoon op hoe die omslagpunten in elkaar zitten. Zodra ik boven de 180 kom is het pssssssshhhhtt... en leeg ;)
quote:
• goed je cadans zoeken. Sommige mensen hebben liever licht en andere zwaarder.
Had ik al gezien. Bij de eerste rit riepen veel vrienden lichter, maar dat werkte (nog) niet voor mij. 2e rit was al iets hogere cadans.
quote:
• Begin gewoon met duurtraining zodat je lichaam (je hart) leert omgaan met de inspanning.
• Fiets goed warm en fiets ook een beetje uit.
Enig idee hoe snel een hart hiermee om leert gaan? Wat mag je verwachten?
quote:
• Pijn aan den kont is normaal :P
Ook dat had ik al begrepen :)
Ging al veel beter bij de 2de rit.
quote:
• Kramp betekend dat je wellicht iets te veel vraagt van je spieren.
Mja.. maar wat doe je er aan als je de regen voor wil blijven (niet gered overigens, zeiknat geworden) :P
quote:
• Pak je rust om te herstellen!

• Lees Zitvlees eens door.
Bedankt voor je tips!

• Griffin

Griffin

Is mythical

quote:
UltraSub schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 12:17:
[...]
Even serieus, het viel me gewoon op hoe die omslagpunten in elkaar zitten. Zodra ik boven de 180 kom is het pssssssshhhhtt... en leeg ;)
Tja dan zit je echt aan je top van je kunnen van die dag. De week erna kan je misschien iets langer 100% fietsen.
quote:
[...]
Enig idee hoe snel een hart hiermee om leert gaan? Wat mag je verwachten?
Is niet te zeggen. Ligt echt aan je voeding/rust en belangrijker je lichaam. Voor iedereen is dit anders, heeft te maken met je fysiek gesteldheid en ook je leeftijd.

Verder zijn er nog mensen die hier NOG meer vanaf weten. Maar je gaat vanzelf wel verschil zien.

• frankknopers
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 04-12 21:12

frankknopers

Goud is geen geld

quote:
UltraSub schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 12:17:
[...]
Op zo'n hoge hartslag rijden is sowieso niet handig als je een beetje kilometers wilt maken. Je moet vooral de balans zoeken met een tempo dat je goed vol kunt houden. Voor mij is dat een hartslag tussen de 140 en 150, maar dat verschilt natuurlijk per persoon wat.

Een cadans van 80 is op zich niet verkeerd voor een beginnend wielrenner, ik fietste eerst ook met een vrij lage cadans. Mijn ervaring is dat het makkelijker vol te houden is als je in een iets lagere versnelling gaat fietsen en meer op souplesse gaat rijden.

Belangrijkste is veel kilometers maken, dan komt het allemaal vanzelf. Ook rustig opbouwen ii.v.m. mogelijke overbelasting.

frankknopers wijzigde deze reactie 21-07-2011 14:22 (7%)

Goud is geen geld

• BRT
  • Niet online
quote:
UltraSub schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 11:40:
Vorige week het idee opgevat om er ook maar eens mee te beginnen.
"Helaas" Tiagra afgemonteerd, en niet met 105 of hoger, maar ja, voor een beginner, en dan ook nog eens puur om te kijken of ik het leuk (ga) vind(en).
Wat eerder gezegd is, niet alleen op cijfers af gaan. Wat betreft je hartslag en je groep. Je zal vast snel vooruit gaan als je maar lol houdt in het fietsen. Op een gegeven moment was ik alleen bezig met mijn cadans, gemiddelde en hartslag en vond ik niet zoveel meer aan fietsen want je wilt sneller dan je eigenlijk kunt. Nu heb ik de hartslagmeter en de cadansmeter er af gehaald en kijk wat meer om mij heen, maakt het fietsen veel leuker.

Klopt het dat je veel forums gelezen hebt over bijvoorbeeld het verschil tussen tiagra en 105? Bij onze groep zijn er ook mensen met dura-ace en ultegra, maar degene die het meest op kop rijdt heeft ook tiagra, voordat je zijn niveau bereikt kun je nog wel even vooruit met je tiagra. Het is toch de fietser die het meest verschil maakt.

Dan nog een vraag voor mijzelf: ik heb een tijdje terug mijn wielset vervangen en mijn cassette over gezet. Nu kom ik er vandaag tijdens het schoonmaken achter dat er ruimte op de tandwielen zit, dit hoort niet toch? En hebben jullie enig idee hoe dit kan? Tijdens het verwisselen heb ik twee ringen die tussen het wiel en de cassette zitten weggelaten omdat anders de sluitring niet paste, kan het hiermee te maken hebben?

• MrAngry
quote:
BRT schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 14:29:
[...]

Dan nog een vraag voor mijzelf: ik heb een tijdje terug mijn wielset vervangen en mijn cassette over gezet. Nu kom ik er vandaag tijdens het schoonmaken achter dat er ruimte op de tandwielen zit, dit hoort niet toch? En hebben jullie enig idee hoe dit kan? Tijdens het verwisselen heb ik twee ringen die tussen het wiel en de cassette zitten weggelaten omdat anders de sluitring niet paste, kan het hiermee te maken hebben?
Wat bedoel je met ruimte op de tandwielen? Volgens mij heeft een 10-speed cassette die op een shimano body zit dat ook andere cassettes accepteert (ook 7,8,9 speed) altijd zo'n vulring nodig. Die op mijn body is vrij dun en wordt bij de cassette geleverd. Heb je die weggelaten? Dat hoort er waarschijnlijk dus 1 te zijn ipv 0 of 2.

• BRT
  • Niet online
quote:
MrAngry schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 15:15:
[...]

Wat bedoel je met ruimte op de tandwielen? Volgens mij heeft een 10-speed cassette die op een shimano body zit dat ook andere cassettes accepteert (ook 7,8,9 speed) altijd zo'n vulring nodig. Die op mijn body is vrij dun en wordt bij de cassette geleverd. Heb je die weggelaten? Dat hoort er waarschijnlijk dus 1 te zijn ipv 0 of 2.
Met ruimte bedoel ik dat ik de tandwielen een beetje heen en weer en opzij kan bewegen. Ik heb dus waarschijnlijk een ring teveel weggelaten, eens kijken of dit nog ergens te vinden is.

• UltraSub
quote:
BRT schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 14:29:
[...]

Wat eerder gezegd is, niet alleen op cijfers af gaan. Wat betreft je hartslag en je groep. Je zal vast snel vooruit gaan als je maar lol houdt in het fietsen. Op een gegeven moment was ik alleen bezig met mijn cadans, gemiddelde en hartslag en vond ik niet zoveel meer aan fietsen want je wilt sneller dan je eigenlijk kunt. Nu heb ik de hartslagmeter en de cadansmeter er af gehaald en kijk wat meer om mij heen, maakt het fietsen veel leuker.

Klopt het dat je veel forums gelezen hebt over bijvoorbeeld het verschil tussen tiagra en 105? Bij onze groep zijn er ook mensen met dura-ace en ultegra, maar degene die het meest op kop rijdt heeft ook tiagra, voordat je zijn niveau bereikt kun je nog wel even vooruit met je tiagra. Het is toch de fietser die het meest verschil maakt.
Oh, maar ik ga zeker niet alleen op cijfers af!
Ik vind het gewoon leuk om constant feedback te krijgen van wat je lichaam doet en dat te matchen met getallen. Dat heeft niks te maken met lol in het fietsen. Dat zit er meer in dat ik lekker bezig ben, buiten ben, en met vrienden onderweg ben. Om me heen kijken doe ik toch wel de hele tijd :)

Over Tiagra, inderdaad ja, ik heb veel gelezen. Maar dat wil niet zeggen dat Tiagra uit al dat leeswerk slecht naar voren komt. Dat bedoel ik ook niet. Vraag me alleen af hoe lang het spul daadwerkelijk mee gaat, want dat is nou net zo ongeveer het enige waar toch veel opmerkingen over geplaatst worden. En wat ik jammer vind (heb het nog niet nodig gehad, maar met oog op toekomst); 2 voor, 9 achter. En dat pas je niet zomaar even aan naar 3 voor zonder dat het geld gaat kosten. Toch?

• FMS
  • Niet online
quote:
Flits flits schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 00:50:
[...]

Twee keer op de mountainbike, een keer door een loslopende hond in een afdaling, tweede keer tijdens een wedstrijd. En afgelopen winter een keer op de racert. Toen vloog een takje in mijn voorwiel waardoor het ineens blokkeerde = over de handlebar = faceplant.

• WaSteiL
  • Laatst online: 06-12 14:09
Om nog even toe te voegen aan de discussie van de helmen, dit kan ook een reden zijn http://www.skoften.net/index/video/ook_fietsen_kun_je_leren :+

• slashhead89
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 19:55
Als je zo fietst is het inderdaad wel een goed plan om een helm op te doen.

• Vos
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 19:59

Vos

AFCA

Mensen hier die iets weten over de afmetingen van een Bianchi ML3 frame maat 59/6? Waar staat het /6 voor? Voor wat voor lengte is deze geschikt?

• SePtiCTaNk
Brr, stevig windje vandaag.Toch 86km gefietst, dadelijk even eten en dan weer de Tour kijken :)

• Flits flits
quote:
WaSteiL schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 17:56:
Om nog even toe te voegen aan de discussie van de helmen, dit kan ook een reden zijn http://www.skoften.net/index/video/ook_fietsen_kun_je_leren :+
Iemand die vergeet te remmen als er een auto voor hem remt.....
Wat heeft dat met helmdragen te maken? >:)

• NoepZor
  • Laatst online: 20:20
quote:
SePtiCTaNk schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 13:24:
Brr, stevig windje vandaag.Toch 86km gefietst, dadelijk even eten en dan weer de Tour kijken :)
Inderdaad stevig windje, toen ik wegging was het nog vrij zonnig en warm, maar daarna stukkie kouder en 2 buitjes over me heen gehad. Toch nog ruim 60km getrapt, waarvan 25km vol tegen de wind in.
http://www.endomondo.com/workouts/iugwFz7P2-o

De wijzen komen uit het Oosten!

• argro
Vandaag geariveerd in Frankrijk. Na een lange autorit, ruim 1.300km, vandaag een korte klim gedaan van ca. 10km. Morgen een langere klim op het programma, 19km met 1.000hm, niet echt stijl dus. Al met al een mooie opwarmer voor de Tourmalet die maandag gepland staat, van twee kanten. Ben benieuwd. Eerste indruk van de vorm is redelijk, wel minder dan vorig jaar. Zal met name met minder kilometers te maken hebben, 2.000 tegen 3.000.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• UltraSub
Kon het niet laten.. Garmin Edge 800 met cadans en HR aangeschaft! :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 17:56
Weet iemand waar ik een witte trui met rabobank reclame kan kopen via internet?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
Ik meld me hier ook maar eens.

Eind vorig jaar door de eigenaar van een sportschool op een spinning-bike gesleurd en dat doe ik tot de dag van vandaag 1x per week met veel plezier. Ondertussen op de MTB ook wel eens een paar rondjes gereden, maar sinds mn vriendin een racefiets heeft en ik achter haar aan jakker over het asfalt begin ik dat toch wel erg leuk te vinden. Leuker dan het offroad op de MTB eigenlijk....en het besluit genomen om toch maar een racefiets aan te schaffen. Daarmee verwacht ik ook wat makkelijker rond te rijden op asfalt dan met een MTB met noppenbanden :+

Weet iemand een goede FM in de omgeving Zwolle die me vooral ook veel advies kan geven en me een fiets kan verkopen die bij mn lichaam past?

Oogje wijzigde deze reactie 24-07-2011 15:41 (10%)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
Heeft er iemand tips voor een enkele rit Utrecht - Kortgene a ± 120 km? De route is mij totaal onbekend. Hoe kan ik het beste navigeren? Ik heb een telefoon met navigatie maar die houd het niet langer vol dan 3 of 4 uur. Oude wegenkaart meenemen?

Heeft iemand van jullie toevallig ook meegedaan met de htc detour? (http://htctje.nl/) Ik heb gisteren mee gefietst in Utrecht op een oude fiets (zonder versnellingen) in een grote kartonnen verpakking met een grote Incredible erop maar helaas geen orginaliteitsprijs :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online
Je kan op de kaart kijken en eventueel gebruik maken van de knooppunten (eventueel met eigen modificaties), met nummers (of korte beschrijvingen van de aanpassingen) die je op een papier op je bovenbuis/stuur kan noteren. Mocht het niet lukken vanwege omleidingen/toch weg kwijtraken kan je telefoon (of je topografische kennis) je weer op het spoor brengen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 06-12 11:57
Als ik een rit van A naar B ga doen zonder dat ik die ooit heb gedaan noteer ik meestal de plaatsen / dorpen waarlangs ik meen te moeten gaan adhv Google Maps. In grote steden evt extra routebeschrijving. Met street view erbij gaat dit eigenlijk altijd goed.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tinohansman
  • Registratie: december 2010
  • Nu online
quote:
Oogje schreef op zondag 24 juli 2011 @ 15:40:

Weet iemand een goede FM in de omgeving Zwolle die me vooral ook veel advies kan geven en me een fiets kan verkopen die bij mn lichaam past?
Stappenbelt in Zwolle of Apeldoorn.
Bikestudio bij het Zwolle stadion is goedkoop, maar weet niet hoe de adviezen daar zijn.
Kokkie Bikes in Lemelerveld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NoepZor
Bikestudio is redelijk met adviezen volgens mij, service geen ervaring mee fiets is goed verder. Het kan nooit kwaad om jezelf te verdiepen in waar je op moet letten.

• Griffin

Griffin

Is mythical

Pff gister gewoon moeten fietsen ivm beetje training voor tourtochtje van volgende week. Best nat geworden zeg maar :P
Ondanks dat ik beenstukken aan had waren mn benen op een bepaald moment niet meer warm te krijgen (vooral laatste 20km tegenwind waren pittig). Toch 80km gedaan met veel wind.

• J0ost
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 17-02-2017
Nog iemand die zaterdag Luik - Bastenaken - Luik gaat rijden van Le Champion? Ik heb me ingeschreven voor de 245km met 3700hm. Nog nooit meer dan 180 gereden, maar dit jaar wel een record aan trainingskilometers, koersjes en langere duurtrainingen (6050km). Hoop dat ik lekker uit kan rijden...

• Tsjilp
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

quote:
J0ost schreef op maandag 25 juli 2011 @ 10:28:
Nog iemand die zaterdag Luik - Bastenaken - Luik gaat rijden van Le Champion? Ik heb me ingeschreven voor de 245km met 3700hm. Nog nooit meer dan 180 gereden, maar dit jaar wel een record aan trainingskilometers, koersjes en langere duurtrainingen (6050km). Hoop dat ik lekker uit kan rijden...
Met 6050km moet het wel te doen zijn, ik heb geloof ik krap aan 2000km gefietst dit jaar en zie mezelf niet afstappen :)
Hopen dat het weer een beetje meewerkt.

Raar... Is zo gek nog niet

• ritsjert
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 10:13
quote:
willy1986 schreef op zondag 24 juli 2011 @ 15:46:
Heeft er iemand tips voor een enkele rit Utrecht - Kortgene a ± 120 km? De route is mij totaal onbekend. Hoe kan ik het beste navigeren? Ik heb een telefoon met navigatie maar die houd het niet langer vol dan 3 of 4 uur. Oude wegenkaart meenemen?
Van te voren kijken langs welke plaatsen je komt.
Als er geen grote plaatsen zijn ook de kleinere opschrijven.

Bijvoorbeeld als je net Amsterdam uit bent staat Leeuwarden al op de fietserborden.

• tinohansman
  • Registratie: december 2010
  • Nu online
quote:
J0ost schreef op maandag 25 juli 2011 @ 10:28:
Ik ga hem ook fietsen aanstaande zaterdag samen met 3 vrienden. Ik denk dat wij ook meer in de richting van Tsjilp's aantal kilometers komen. Weer ziet er in ieder geval redelijk goed uit. Ik heb de tocht al eens eerder gefietst. Een keer de hele dag regen gehad en een paar keer iets van 30+ graden, de rest daar tussen in. Ik heb in ieder geval de kilometers gemaakt die ik van plan was, hoopte alleen nog 5 kg lichter te zijn bij de start. Ben wel benieuwd naar de "nieuwe" route. Heb hem voor het laatst 5 jaar geleden gefietst en toen was de route wel behoorlijk anders.

tinohansman wijzigde deze reactie 25-07-2011 16:45 (4%)
Reden: spelfouten

• NoepZor
Net m'n eerste 80+ rondje van m'n leven gereden. Kreeg de laatste 20km wel iets last van de benen (wind tegen), maar toch nog 30.2 gemiddeld getrapt :)
http://www.endomondo.com/workouts/qAoVwJDibdc

• argro
Vandaag in de stromende regen de Tourmalet op gefietst. Na 1h21 zat de 16,9km lange klim er op, was behoorlijk taai. Het plan was om de Tourmalet vandaag van beide kanten te doen, maar vanwege het weer hebben we maar besloten de beklomming vanaf de west-kant later deze week te doen.

• SePtiCTaNk
Ik heb net mijn fiets gepoetst en een inspectie aan mijn banden uitgevoerd. Sjonge, daar zitten enkele fraaie putjes en stukjes in. Ik heb er zo'n 4500km mee gereden. De velgen zijn Alex Rims, DA22. De huidige banden zijn Kenda's, 700x26c. 26c zie ik maar weinig online, wel veel 22c en 23c. Heeft dat betrekking op de breedte van de band? Want nu krijg ik het wiel ook niet los gehaald tenzij ik de rem wat losser zet (de band past anders niet door de opening van de remmen). Is het dan dus ook handiger om 22 of 23c te nemen?

Ik overweeg om volgend jaar nieuwe wielen te kopen, moet ik nu al rekening houden daarmee qua maat (of andere aspecten)? Ik weet niet precies welke wielen gaan passen, want i.v.m. de hoogte passen nu alleen de remmen van Sora. Bij de montage van 105 in de winter, bleek dat die remmen niet pasten.

Ziet dit er uit alsof het aan vervanging toe is (tweemaal voorwiel, tweemaal achterwiel)?

• Flits flits
Dat zijn racevelgen en daar kunnen gewoon 23c bandjes op.
Het hangt er een beetje vanaf wat je ermee doet.
23c kan in principe wat hogere druk aan en loopt dan iets lichter, bij gelijke druk niet.
Bij veel snel werk zou ik 23C kiezen, bij veel slechte wegen 25c (ik heb op m'n winterfiets ook 25mm bandjes)
Die bandjes op de foto zijn wel zo'n beetje EOL.....

Overigens moet je ook bij 23mm waarschijnlijk de rem iets open zetten voor wiel uitnemen, daarop moet je geen keus baseren.

• Flits flits
quote:
NoepZor schreef op maandag 25 juli 2011 @ 16:58:
Net m'n eerste 80+ rondje van m'n leven gereden. Kreeg de laatste 20km wel iets last van de benen (wind tegen), maar toch nog 30.2 gemiddeld getrapt :)
In die regio (mij heel bekend ) zou ik toch even de Holterberg meegepakt hebben....

• mekkieboek
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 07-12 19:50
quote:
SePtiCTaNk schreef op maandag 25 juli 2011 @ 20:27:
Want nu krijg ik het wiel ook niet los gehaald tenzij ik de rem wat losser zet (de band past anders niet door de opening van de remmen).
Bij Campagnolo zit een palletje bij de remhandles aan het stuur waarmee je de remmen wat verder open kunt zetten. Heeft Shimano dat niet? Wiel uitnemen komt toch best vaak voor, zou je zeggen.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• begintmeta
  • Niet online
quote:
Shimano heeft een ontspanhandletje aan de rem zelf. Bij mijn Chorusgroep zou ik denk ik trouwens ook bij 'losse remmen' een opgepompte 26-band niet (moeiteloos) kunnen verwijderen.

begintmeta wijzigde deze reactie 25-07-2011 21:48 (53%)

• SePtiCTaNk
Dat palletje zit er ook, maar dan nog kan het wiel niet uitgenomen worden. De banddikte voorkomt dat. Met 700x23c zou dat wel lukken? Zijn er nog specifieke zaken waar ik op moet letten met een banden keuze?

• begintmeta
  • Niet online
23 lukt normaalgesproken wel, soms moet je wel even 'doortrekken'. Bij de banden zijn denk ik niet echt specifieke dingen om op te letten, gewoon prijs, rolweerstand, slijtvastheid, doorprikgevoeligheid...

• Flits flits
quote:
SePtiCTaNk schreef op maandag 25 juli 2011 @ 21:45:
Dat palletje zit er ook, maar dan nog kan het wiel niet uitgenomen worden. De banddikte voorkomt dat. Met 700x23c zou dat wel lukken? Zijn er nog specifieke zaken waar ik op moet letten met een banden keuze?
26c is eigenlijk ook niet bedoeld voor raceframes en -remmen....
Overigens kan je ook de kabelverstelling nog gebruiken om meer ruimte te maken.

Een bandje waarmee ikzelf goede ervaringen heb: Vittoria Rubino Pro , 17€ pst.voor betaald , inmiddels 5000 km en nog altijd niet op, 0 x lek

• willy1986
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
+1 voor Vittoria Rubino! Ik heb die ook :) (in 23 mm)

• SePtiCTaNk
quote:
Flits flits schreef op maandag 25 juli 2011 @ 22:12:
[...]

26c is eigenlijk ook niet bedoeld voor raceframes en -remmen....
Overigens kan je ook de kabelverstelling nog gebruiken om meer ruimte te maken.

Een bandje waarmee ikzelf goede ervaringen heb: Vittoria Rubino Pro , 17€ pst.voor betaald , inmiddels 5000 km en nog altijd niet op, 0 x lek
Het zijn toch echt de standaard banden van de Giant scr3 ;-) Ik zal die Vittoria rubino pro banden eens checken, is geen geld. Bedankt!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Gister een puncture voor ik de garage uit was. Beetje raar aangezien ik zondag ochtend de fiets (welke vies en nat was) nog heb schoon gemaakt.
Ben er achter gekomen dat een laagje kevlar in je band wonderen doet. Zaten op veel plekken toch paar steentjes en glasschilfers in de buitenlaag van de band.

Volgend seizoen wellicht nieuw setje erop.

Criterium in mijn 'home-town' (Tiel). Komen toch wat leuke Nederlandse namen, denk dat ik maar even ga kijken. Zaterdag de 30e eerst zelf wat fietsen (voor zelfde organisatie) en dan zondag kijken naar de profs.

Griffin wijzigde deze reactie 26-07-2011 09:12 (23%)

• UltraSub
Als beginneling vorige week 4-5 uur totaal gefietst (3 ritjes).
Veel last van de ellebogen. De aanhechtingen. Doet pijn bij strekken, en als ik gewoon het stuur vast pak nu. Moet ik hier gewoon doorheen, of is dit niet normaal. Laatste keer gefietst vrijdagavond, en voelde het vanmorgen nog flink.

• Griffin

Griffin

Is mythical

quote:
UltraSub schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 10:52:
Als beginneling vorige week 4-5 uur totaal gefietst (3 ritjes).
Veel last van de ellebogen. De aanhechtingen. Doet pijn bij strekken, en als ik gewoon het stuur vast pak nu. Moet ik hier gewoon doorheen, of is dit niet normaal. Laatste keer gefietst vrijdagavond, en voelde het vanmorgen nog flink.
Klinkt als een positie/houding probleem. Ik heb nog nooit last van ellebogen gehad, hooguit beetje triceps.
Zorg dat je niet met gestrekte armen gaat rijden want de schokken van je fiets voel je dan van zelf in je ellebogen.

• MrAngry
Komt me totaal niet bekend voor als normaal pijntje bij het beginnen (wel: zadelpijn, nek, soms rug). Waarschijnlijk zit je inderdaad niet helemaal juist op de fiets.

• NoepZor
Dat heb ik ook nooit ervaren, wel eens wat stijvere armen een dag later (spierpijn) maar geen grote kwalen. Had voornamelijk nek/rugpijntjes van het ver naar voren zitten. Daar heb ik inmiddels vrijwel geen last meer van. Het is zaak om je armen ontspannen te houden.

• Oogje
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
quote:
tinohansman schreef op zondag 24 juli 2011 @ 20:37:
[...]

Stappenbelt in Zwolle of Apeldoorn.
Bikestudio bij het Zwolle stadion is goedkoop, maar weet niet hoe de adviezen daar zijn.
Kokkie Bikes in Lemelerveld.
quote:
NoepZor schreef op zondag 24 juli 2011 @ 21:43:
Bikestudio is redelijk met adviezen volgens mij, service geen ervaring mee fiets is goed verder. Het kan nooit kwaad om jezelf te verdiepen in waar je op moet letten.
Thnx...ik zal daar eens binnenlopen :)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• UltraSub
quote:
MrAngry schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 11:21:
Komt me totaal niet bekend voor als normaal pijntje bij het beginnen (wel: zadelpijn, nek, soms rug). Waarschijnlijk zit je inderdaad niet helemaal juist op de fiets.
Dikke kans dat ik er inderdaad niet juist op zit...
quote:
NoepZor schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 11:23:
Dat heb ik ook nooit ervaren, wel eens wat stijvere armen een dag later (spierpijn) maar geen grote kwalen. Had voornamelijk nek/rugpijntjes van het ver naar voren zitten. Daar heb ik inmiddels vrijwel geen last meer van. Het is zaak om je armen ontspannen te houden.
Armen ontspannen houden. Denk dat daar het grootste probleem zit. Merk dat ik veel gewicht op armen zet door het naar voren zitten, en het proberen je ass wat te ontlasten :)

• Griffin

Griffin

Is mythical

quote:
UltraSub schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 11:49:

Armen ontspannen houden. Denk dat daar het grootste probleem zit. Merk dat ik veel gewicht op armen zet door het naar voren zitten, en het proberen je ass wat te ontlasten :)
Om dat het makkelijkste te doen moet je zorgen dat je eigenlijk je lichaam niet echt ophoud met je armen, maar meer met je core strength (buik, rug). Het is makkelijker gezegd als gedaan, I know... ben er nog steeds mee bezig.
Wat ik probeer is iets meer voorover te zitten waardoor (mede door mn lengte) ik mn armen wel moet buigen omdat het anders niet past. Armen zijn dan lichtelijk aangespannen maar fungeren nog steeds als schokbreker.

• Phobos
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 06-12 16:25

Phobos

je bent een soepkip

quote:
Oogje schreef op zondag 24 juli 2011 @ 15:40:
Ik meld me hier ook maar eens.

Eind vorig jaar door de eigenaar van een sportschool op een spinning-bike gesleurd en dat doe ik tot de dag van vandaag 1x per week met veel plezier. Ondertussen op de MTB ook wel eens een paar rondjes gereden, maar sinds mn vriendin een racefiets heeft en ik achter haar aan jakker over het asfalt begin ik dat toch wel erg leuk te vinden. Leuker dan het offroad op de MTB eigenlijk....en het besluit genomen om toch maar een racefiets aan te schaffen. Daarmee verwacht ik ook wat makkelijker rond te rijden op asfalt dan met een MTB met noppenbanden :+

Ik heb eigenlijk precies dezelfde vraag. Ik wil m'n eerste fiets kopen maar ik weet niet waar ik op moet letten dus wil ik graag gedegen advies voordat ik iets koop. Wie weet er een fatsoenlijke FM in omgeving Nijmegen?

• Mrkoekie
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 01-11 10:18
En nog een beginner hier, maar heb al wel al op wat fietsen gezeten van vrienden en familie. Maar nu toch tijd voor een eigen fiets. Ik ben eens wat rond gaan kijken in verschillende zaken. Eén daarvan is 12gotrading (waddinxveen), aldaar een aantal fietsen gezien maar ik vind ze allemaal even mooi, later thuis wat zitten uitpluizen wat betreft specificaties.

Mijn keus is gevallen op deze Sensa Umbria Tiagra Special.
Nadeel is echter dat er vrijwel geen recensies te vinden zijn. Dus mijn vraag is of iemand hier iets van deze fiets afweet en dit wilt delen natuurlijk.

tnx bij voorbaat

PH-MRK request startup

• Flits flits
Ik zou zelf zoiets nooit kopen , ik knutsel zelf liever wat passends in elkaar, maar een absolute beginner
doet met dat ding niet zoveel verkeerd, het is net wat beter dan de absolute low-end dingen van 3 a 400 €
Er lijken ook standaard spaakwielen in te zitten , de kans op narigheid is daarmee minimaal.
De nieuwste Tiagra lijn is volgens de berichten heel behoorlijk en het frame is misschien niet het allerlichtste maar best wel bij de tijd.
Pluspunt is ook dat er een triple crankset opzit, hiermee kan je meteen de bergen in zonder dat je voor een hoop geld moet gaan verbouwen.

Niet meteen bestellen zonder dat je een duidelijk idee hebt over de maat die je moet hebben.....en de keuze uit maten lijkt me niet te krap.

Met een 2e handsje kan je in principe een betere koop doen qua kwaliteit, maar voor het beoordelen daarvan mis je nog de ervaring en dan heb je ws. ook meteen sleutelervaring nodig.

Flits flits wijzigde deze reactie 26-07-2011 20:50 (35%)

• SePtiCTaNk
Heb bij de LBS op de hoek voor tijdelijk simpele Schwalbe bandjes gekocht, maat 23c. Meteen maar even getest door 8x de Nieuwe Holleweg op te fietsen (herstel via Van Randwijckweg naar de voet van de Nieuwe Holleweg). Overigens is een klein slagje in het voorwiel best irritant met een tweekleurig bandje... :9

• Flits flits
Zo te lezen heb je Lugano's gekocht.....
Begin vorig jaar heb ik er ook een paar gekocht, ze reden niet echt fijn, maar voor de rest geen probleem mee gehad.
En een slagje is er toch in een paar minuten uitgehaald?

• SePtiCTaNk
Lugano's ja. Het voelt wat instabiel, maar dat kan wennen zijn.
quote:
En een slagje is er toch in een paar minuten uitgehaald?
Ik heb er wel eens wat over opgezocht, maar er wordt toch veelal verwezen naar een specialist. Maar dat bedoel je vast niet 8)7

Edit: hij laat het er wel heel simpel uitzien though.

SePtiCTaNk wijzigde deze reactie 26-07-2011 22:09 (23%)

• Flits flits
Tja , het stelt echt helemaal niks voor (bij een klassiek gespaakt wiel) maar het wordt door velen toch beschouwd als rocket science.....waar alleen spakenfluisteraars de weg in weten.

Mijn insteek is echter dat sleutelen aan fietsen kinderlijk simpel is , ik ben zelfs eens van een forum gekieperd omdat ik dat een beetje bot presenteerde.

Zo simpel als in het filmpje is het ook echt, maar het vraagt wel , zoals bijna alles, wel wat ervaring.
Als je niks doet, krijg je geen ervaring.....

Flits flits wijzigde deze reactie 26-07-2011 22:16 (18%)

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 19:11
quote:
Mrkoekie schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 20:09:Mijn keus is gevallen op deze Sensa Umbria Tiagra Special.
Nadeel is echter dat er vrijwel geen recensies te vinden zijn. Dus mijn vraag is of iemand hier iets van deze fiets afweet en dit wilt delen natuurlijk.

tnx bij voorbaat
Lijkt volgens mij best aardig qua specs op de fiets die ik heb; imo een prima fiets om mee te beginnen. Misschien wel verstandig om even te checken wat voor versnellingen er op zitten, ik heb ook een tripple, maar daar was origineel de lichtste versnelling 30-21, en daarmee kom ik iig niet fatsoenlijk een 10%+ berg mee omhoog. Als je in de bergen wil is 30-25 als lichtste verzet toch wel aan te raden imo.

• UltraSub
quote:
Hielko schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 23:47:
[...]

Lijkt volgens mij best aardig qua specs op de fiets die ik heb; imo een prima fiets om mee te beginnen. Misschien wel verstandig om even te checken wat voor versnellingen er op zitten, ik heb ook een tripple, maar daar was origineel de lichtste versnelling 30-21, en daarmee kom ik iig niet fatsoenlijk een 10%+ berg mee omhoog. Als je in de bergen wil is 30-25 als lichtste verzet toch wel aan te raden imo.
Is het echt zo erg? Dus als ik in het zuiden wil gaan fietsen (Epen en die kanten), heb ik dan een triple nodig als beginner?
Pagina: 1 ... 12 13 14 Laatste

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True