Het grote wielrenervaringentopic - Deel 15 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 14 Laatste
Acties:
  • 58.619 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-10 12:59
Voor de volgers van de Tour de France is dit nog wel een leuk linkje: http://data.srmlive.de/TDF/
Data live te volgen zoals hartslag, cadans en locatie.. wat er tegenwoordig toch allemaal mogelijk is. :-)

Verbaas me wel echt enorm over de hartslag van sommige renners. Die zit op een niveau wat bij inspanning zo ongeveer gelijk is bij mij aan rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Kijk je (op dit moment) niet naar de cadans? Anders is het misschien verstandig eens wat beter op je hart te letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:42

Vos

AFCA

Leuk inderdaad, zou leuk zijn als je het van het hele peleton kan zien...

De hartslagen fluctueren wel enorm...van in de 80 tot plots in de 150. Lijkt me iets te snel wisselen allemaal.

[ Voor 55% gewijzigd door Vos op 08-07-2011 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:31

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Inderdaad leuk om te zien. Voor wat meer info over geleverd vermogen (en daarmee samenhangend, hartslagen) en watt/kg-verhoudingen, zijn de eerste twee artikelen op deze site het lezen waard: www.sportsscientists.com.

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
Als ik kijk naar bijvoorbeeld: Oss, Daniel [95] van Liquigas
Dan heeft hij in het afgelopen half uur een gemiddelde van 38.5 km/h, een cadans van 67 en een hartslag van 100. Nu heb ik in rust natuurlijk geen 100 slagen per minuut, maar ik vind gemiddeld 100 slagen over een periode van 30 minuten bij 38.5 km/h wel heel erg laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassGunner
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-12-2024
Je onderschat hoe makkelijk het rijden is in een peloton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
Ik ben niet gewend om in zulke groepen te rijden, maar ik ben me er zeker bewust van dat het minder energie kost. Ik zat die artikelen te lezen die MrTinux aanraadde en daar komt het ook al naar boven.
So the first, global finding? The average power output over the stages analysed (which included mountain stages and flat stages) of the Tour was approximately 227 W, or 3.2 W/kg. Average heart rate during the race in the 15 cyclists was 136 bpm.

Riding on the flats - efficient riding with huge efforts
At face value, one might view those numbers with some surprise at how relatively low they are (given what you might have been expecting). However, one must bear in mind that for long periods, particularly on the flat stages, the intensity of riding in the middle of the pack is relatively low. That's because riders find shelter in the peloton, and the drafting effect saves huge energy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-10 14:58
WaSteiL schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 14:09:
Voor de volgers van de Tour de France is dit nog wel een leuk linkje: http://data.srmlive.de/TDF/
Data live te volgen zoals hartslag, cadans en locatie.. wat er tegenwoordig toch allemaal mogelijk is. :-)

Verbaas me wel echt enorm over de hartslag van sommige renners. Die zit op een niveau wat bij inspanning zo ongeveer gelijk is bij mij aan rust.
Heel interessant, bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:17
FMS schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 13:19:

Ik vraag me af of dat een kwestie van volledig herstel is? En dat ik hiervoor misschien teveel op het zadel heb gezeten (overtraining). In elk geval; de komende tijd zal ik sowieso maar weinig tijd hebben om iedere dag op te stappen, eens kijken hoe dit zich gaat ontwikkelen. Die hoge gemiddelden bevallen me wel.
Herstel zal er zeker iets mee te maken hebben, maar het is ook gewoon het gemiddelde verschil tussen een duurtraining en een intensieve training dat je hier zit, dat kan zeker zo'n 5km/u (gem) verklaren.
pjlgt schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 13:00:
Afgelopen week weer eens woon-werkverkeer op de MTB gedaan met wegbandjes, maar is het toch net niet helemaal.
Wat heb jij voor slicks op de mtb? Ik moet binnenkort mijn mtb verplaatsen vanaf m'n ouderlijk huis (voet posbank, geniaal mtbén) naar A'dam west en ik denk dat ik er hier niet op ga mtbén, maar ik moet wel 2 maal per week zo'n 8 km heen en terug door Amsterdam fietsen en daar wil ik ipv mijn stadswrak die mtb voor gaan gebruiken, maar ik ben op zoek naar goede raad wat betreft wegbanden voor de mtb. Er liggen nu echt dikke noppen op dus dat is niks voor in de stad.

[ Voor 35% gewijzigd door MrAngry op 08-07-2011 17:05 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glrfndl
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb een tijdje met Schwalbe marathon racer bandjes gefietst. Erg mooie soepele band die ook weinig lawaai maakt. Ik vond ze alleen vrij snel versleten (na zo'n 2000km, op het achterwiel), dus nu probeer ik een Schwalbe marathon supreme. Deze zit er nu een paar 100km op, eerste ervaringen zijn redelijk positief. Het is nog steeds een redelijk soepele band, de uitvoering die ik heb is wat breder en ook hoger en hij maakt ook iets meer lawaai, maar beslist nog niet storend. De Schwalbe big apples schijnen ook fijne banden te zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Prepare for unforeseen consequences

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07:59

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

havana schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 13:04:
Kijk eens, wat is haar naam? Marianne? Kirsten? :+

Gefeliciteerd Harmen :)

Ik ga zo maar eens op pad met de Bianchi (nogal wat buien op komst geloof ik).
Check! Thanks!
Haar naam is Emilia.

Fiets niet zoveel meer, 1 a 2 keer in de week.
De tijd van meer fietsen komt wel weer. :+

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Tom
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-09 16:52
Ik heb een vraagje, weet iemand een goede fietswinkel in de buurt van Utrecht die veel teamkleding verkoopt? Dus gewoon setjes van de Rabo, Leopard, Saxo etc tegen een beetje een mooie prijs?

Zit zelf weer lekker veel op de fiets, na veel sportschool in de winter is mijn basisconditie hoog waardoor het met weinig training toch vrij lekker gaat! Nu ik die renners in de Tour weer zie krijg je toch extra zin om zelf op de fiets te springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-09 08:26
Tjsa, ik ken wel een winkel maar profkleding is not done :P Koop gewoon neutrale kleding van bijv. Ultima of Assos, profkleding is voor de profs, daarmee rijd je alleen maar voor aap.

@ Harmen

Nogmaals gefeliciteerd. 1 à 2x vind ik best nog wat als je net vader geworden bent! Mooie naam trouwens, een Groningse naam: Emilijaaaaaaaaa ;)

[ Voor 79% gewijzigd door havana op 08-07-2011 22:26 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Teamkleding zou ik inderdaad minder snel kopen, eventueel iets heel geks/kleurrijks dat niet in niet-teamkleding te krijgen is en niet overduidelijk teamkleding is. Santini maakt trouwens best aardige broeken, en niet te duur.

[ Voor 37% gewijzigd door begintmeta op 08-07-2011 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Na tochtje woon-werk een gebroken spaak. Wiel maar even weg gebracht naar de LBS. Voor het kapitale bedrag van 8 euro nieuwe spaak erin en wiel nagespannen. Morgen toertocht van 50 KM dus blij dat ze hem op tijd weer klaar hadden.
MrAngry schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 17:01:
[...]

Wat heb jij voor slicks op de mtb? Ik moet binnenkort mijn mtb verplaatsen vanaf m'n ouderlijk huis (voet posbank, geniaal mtbén) naar A'dam west en ik denk dat ik er hier niet op ga mtbén, maar ik moet wel 2 maal per week zo'n 8 km heen en terug door Amsterdam fietsen en daar wil ik ipv mijn stadswrak die mtb voor gaan gebruiken, maar ik ben op zoek naar goede raad wat betreft wegbanden voor de mtb. Er liggen nu echt dikke noppen op dus dat is niks voor in de stad.
Schwalbe Big Apples. Maat weet ik zo even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik rijd in de kleding van mijn club, maar anders zou ik in Assos rijden. Lekker neutraal en perfecte pasvorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

FMS

Ik ben ook wel te spreken over Gore, en in mindere mate AGU. Een tip: wees niet cheap als het aan de broek komt. Een goede broek kan veel ellende voorkomen. Saddle sore = not cool... :( :P

Cycle trends is trouwens een goede fietszaak in Utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Vanavond was het wel lekker weer voor een snel rondje. Ik had als doelstelling om ongeveer 15 tot 20 kilometer solo te fietsen in een zo hoog mogelijk tempo. Ging wel lekker: http://connect.garmin.com/activity/97928312 :)

Wel lekker rustig op de weg 's avonds, dat heeft ook wel zijn voordelen. Ook mooie avondzon erbij, dat maakt fietsen leuk.

[ Voor 23% gewijzigd door frankknopers op 09-07-2011 21:05 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:42
WaSteiL schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 14:53:
Als ik kijk naar bijvoorbeeld: Oss, Daniel \[95] van Liquigas
Dan heeft hij in het afgelopen half uur een gemiddelde van 38.5 km/h, een cadans van 67 en een hartslag van 100. Nu heb ik in rust natuurlijk geen 100 slagen per minuut, maar ik vind gemiddeld 100 slagen over een periode van 30 minuten bij 38.5 km/h wel heel erg laag.
Onmogelijk zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En waarom zou dat niet kunnen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eindelijk een koers gewonnen vandaag! Uit en thuis weer 100km gemaakt. Jaartotaal staat nu op 5600 :) .

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6008/5921452811_97f4c2ed28.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2011 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SePtiCTaNk
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-10 15:24
Ik zit een beetje met een voedingsprobleempje. De afgelopen twee weken heb ik voor mijn doen aardig wat kilometers gemaakt met een (eveneens voor mijn doen) behoorlijk gemiddelde. De afstanden worden langer en ik neem meer voedingsmiddelen mee: twee grote bidons waarvan eentje gevuld met aangemaakte isostar. Afhankelijk van de duur van de rit neem ik ook energybars van Isostar mee. Het 'probleem' wat ik heb is dat ik 1,5-2,5 kg ben aangekomen ondanks het vele fietsen van de afgelopen weken. Ik heb hier geen verklaring voor, er zijn geen andere zaken gewijzigd (zoals eetpatroon, fietsen naar werk etc.). Kan het zijn dat ik te veel energie tot me neem? Meer dan ik tijdens het wielrennen verbruik? Ik heb enkele websites bezocht waar vermeld wordt dat wielrennen een hoog verbruik met zich meebrengt. Ik ben dus aardig in twijfel nu...

Jack of all trades, master of none. Though often better than a master of one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Tom
Je beenspieren gewoon flink getraind door het fietsen? Spieren zijn vrij zwaar, zeker die grote beenspieren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
SePtiCTaNk, kan je het wat concreter maken (hoeveel km, hoe intensief, wat eet je, wat drink je, wat zijn andere activiteiten)? Anders is denk ik weinig zinnigs te zeggen. In principe is al het gewicht erbij afkomstig van iets wat in en niet uit is gegaan. Een gewichtstoename op zich lijkt me trouwens niet per se een probleem.

[ Voor 33% gewijzigd door begintmeta op 10-07-2011 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
over die profkleding.. asociale prijzen ook 79 euro voor een simpel rabo shirtje...nee ik heb ook een neutraal shirt zonder reklame etc..op zich zie ik het net als voetbalshirts, wat maakt het uit waar je in rijdt.

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-10 19:18
Weet wel zeker dat je het mis hebt. Ik heb me daar ook over verbaasd, zo soms ga ik ook met een groepje mee en in mijn goed getrainde periode kwam mijn hartslag ook grotendeels onder de 100 terecht waarbij we gemiddeld over de 35 reden, uur lang. Nu ben ik een redelijk grote jongen (vang veel wind) en ik reed in de 5e 6e rij, met 2 breed en ben verre van een goede wielrenner. Een prof, in een peloton 180 man, vreet echt uit zijn neus onder de 40 km/u als ie in het midden en in rij 5 tot en met 20 zit én het vlak is.

Overigens gisteren, voordat de uitzending begon was al duidelijk aan de inspanning te zien dat 2 uit dat lijst van SRM vooruit waren, die reden dubbele wattages t.o.v. de rest :).

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SePtiCTaNk
Ik heb de afgelopen twee weken 365km gefietst, verdeeld over ritten van 88, 85, 72, 43, 42, 30km. Gemiddelde waren allemaal boven de 30km/h tot 32,5km/h. Ik heb deze ritten alleen gefietst dus met de kop in de wind. Ik heb gefietst op 75-90% van m'n kunnen. Een hartslagmeter heb ik niet, maar ik heb mezelf niet het licht uit de ogen gereden.

Qua voeding neem ik op de langere ritten twee brons mee van 750ml, eentje met water een eentje met aangemaakte isostar (minder sterk dan aanbevolen). Op de lange ritten neem ik twee isostar energybars mee en ook een klein blikje cola van 150ml. Bij thuiskomst drink ik bijna altijd een flesje Aquarium om de reserves aan te vullen.

Met andere zaken bedoelde ik dat ik niks anders kan aanwijzen wat veranderd is in mijn leven waardoor ik de gewichtstoename kan verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.Tom schreef op zondag 10 juli 2011 @ 22:26:
Je beenspieren gewoon flink getraind door het fietsen? Spieren zijn vrij zwaar, zeker die grote beenspieren ;)
Nonsens, van fietsen krijg je nimmer zwaardere spieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

frankknopers schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 21:03:
Vanavond was het wel lekker weer voor een snel rondje. Ik had als doelstelling om ongeveer 15 tot 20 kilometer solo te fietsen in een zo hoog mogelijk tempo. Ging wel lekker: http://connect.garmin.com/activity/97928312 :)

Wel lekker rustig op de weg 's avonds, dat heeft ook wel zijn voordelen. Ook mooie avondzon erbij, dat maakt fietsen leuk.
Tijd om dat ding eens op kilometers i.p.v. mijlen in te stellen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Rechtsboven 'weergeven in metrisch'
Spiermassa kan wel degelijk toenemen van fietsen, dat ligt er maar net aan hoe de situatie was voordat je begon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Verwijderd schreef op zondag 10 juli 2011 @ 22:58:
[...]

Nonsens, van fietsen krijg je nimmer zwaardere spieren.
Niet? Cancellara werd geboren met bovenbenen als oliedrums? Daarbij wordt natuurlijk bedoeld dat spieren relatief zwaar zijn, bijvoorbeeld ten opzichte van vet. Van een training waardoor je spiermassa toeneemt en je vetmassa afneemt kun je dus best aankomen.

[ Voor 29% gewijzigd door argro op 10-07-2011 23:09 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SePtiCTaNk schreef op zondag 10 juli 2011 @ 22:43:
Ik heb de afgelopen twee weken 365km gefietst, verdeeld over ritten van 88, 85, 72, 43, 42, 30km. Gemiddelde waren allemaal boven de 30km/h tot 32,5km/h. Ik heb deze ritten alleen gefietst dus met de kop in de wind. Ik heb gefietst op 75-90% van m'n kunnen. Een hartslagmeter heb ik niet, maar ik heb mezelf niet het licht uit de ogen gereden.

Qua voeding neem ik op de langere ritten twee brons mee van 750ml, eentje met water een eentje met aangemaakte isostar (minder sterk dan aanbevolen). Op de lange ritten neem ik twee isostar energybars mee en ook een klein blikje cola van 150ml. Bij thuiskomst drink ik bijna altijd een flesje Aquarium om de reserves aan te vullen.

Met andere zaken bedoelde ik dat ik niks anders kan aanwijzen wat veranderd is in mijn leven waardoor ik de gewichtstoename kan verklaren.
Kan me niet voorstellen dat , wat je meeneemt/ tot je neemt tot gewichtstoename kan leiden.
Voor zulke afstanden neem ik overigens nooit wat mee, die rij ik gewoon op mijn reserves en dan met dezelfde gemiddeldes als jij en ik doe het ook met 1 bidon, meer klotst me alleen maar hinderlijk in de maag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op zondag 10 juli 2011 @ 23:10:
[...]

Voor zulke afstanden neem ik overigens nooit wat mee, die rij ik gewoon op mijn reserves en dan met dezelfde gemiddeldes als jij en ik doe het ook met 1 bidon, meer klotst me alleen maar hinderlijk in de maag.
Dat lijk mij vrij ongebruikelijk. Bij 80km gaan er bij een beetje amateur toch zeker 2.000 kcal doorheen een liters zweet (zeker met weer zoals vandaag). Mijn reserves bevatten in ieder geval niet 2.000 snel aanspreekbare kcal's en meerdere liters vocht. Ik rij 80km met twee bidons en één of twee stuks voeding. Nog nooit enige vorm van klotsing in mijn maag gehad. Iedereen is anders zo blijkt maar weer.

[ Voor 6% gewijzigd door argro op 10-07-2011 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

argro schreef op zondag 10 juli 2011 @ 23:08:
[...]
Niet? Cancellara werd geboren met bovenbenen als oliedrums? Daarbij wordt natuurlijk bedoeld dat spieren relatief zwaar zijn, bijvoorbeeld ten opzichte van vet. Van een training waardoor je spiermassa toeneemt en je vetmassa afneemt kun je dus best aankomen.
Van mij krijg je geen gelijk.

Duurtraining leidt nooit tot vermeerdering spiermassa en krachttraining is contraproduktief voor renners.
Onder krachttraing versta ik iets dat leidt tot vergroting van de maximale kracht.
Overigens heeft Cancellara helemaal geen "paal"benen , dat lijkt zo omdat het een afgetrainde atleet is.
Hij is misschien net iets steviger dan de gemiddelde profrenner, maar dat is genetische aanleg en heeft weinig tot niets met training te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Heb jij ooit weleens naar de kuiten van een renner gekeken? Een vriend van me heeft sinds hij is begonnen met fietsen ipv af en toe hardlopen echt van die grote ballonkuiten gekregen, dat had ie eerst niet. Natuurlijk kan spiermassa toenemen!

En als je het nog niet gelooft moet je maar eens naar de poten van Bert Grabsch kijken en je afvragen hoeveel keer je daar met je hele lichaam in past.

[ Voor 24% gewijzigd door MrAngry op 10-07-2011 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Bij dergelijke gewichtsverschillen is overigens ook de 'ontlastingstoestand' (WC etc) van belang. IMHO gewoon eens kijken hoe je gewicht over een maand of twee is en er daarvoor en daarna niet teveel mee bezig zijn.
argro schreef op zondag 10 juli 2011 @ 23:08:
... Van een training waardoor je spiermassa toeneemt en je vetmassa afneemt kun je dus best aankomen.
Onmogelijk.
Verwijderd schreef op zondag 10 juli 2011 @ 23:16:
...
Duurtraining leidt nooit tot vermeerdering spiermassa en krachttraining is contraproduktief voor renners.
...
Zo'n strakke scheiding is er IMHO gewoon niet. Wielrenners hebben een hogere maximale kracht dan ongetrainden meen ik (overigens hoeft dat vanaf een bepaald basisniveau niet in het 'spiergewicht' tot uitdrukking te komen), verder dacht ik dat er juist aanwijzingen zijn dat een (beperkte) hoeveelheid krachttraining ook gunstig is voor wielrenners.

De 'hoeveelheid spieren' past zich aan aan wat ervan wordt gevraagd, en dat een wielrenner best wat van zijn benen vraagt lijkt me duidelijk, daarbij worden de benen inderdaad niet echt hypertroof en een groot deel van de verschillen zit ongetwijfeld in psychische, neurologische factoren en zuurstoftransport en allerlei massa/volumeneutrale optimalisaties in de fysiologie van de spieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Verwijderd schreef op zondag 10 juli 2011 @ 23:10:
[...]

Kan me niet voorstellen dat , wat je meeneemt/ tot je neemt tot gewichtstoename kan leiden.
Mee eens, dit zijn hele normale/bescheiden hoeveelheden voor de afstanden die je rijdt.
Overigens vind ik 88km zonder voedsel en met 1 bidon erg onverstandig Flits Flits. Jij redt het ongetwijfeld en zal door je ervaring waarschijnlijk weten wat je doet, maar misschien zit een relatief onervaren lichaam van onder de 30 anders in elkaar dan een 60+ -er met een lijf dat al 40 jaar lang weet wat koersen is...

Ikzelf probeer altijd precies zoveel te drinken dat ik onderweg geen (hooguit één) sanitaire stop nodig heb. Bij warm weer is dat 1 500ml bidon per uur en bij koud weer de helft daarvan ongeveer. Dat is dan wel sportdrank, scheelt ook in de plasbehoefte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 07:06
Ik fiets ook vaak afstanden onder de 100km met een enkele bidon, misschien soms met een stukje banaan. Er zijn er ook die >200km op enkel een bidonnetje water rijden... Het is maar wat je gewoon bent, en wat je lichaam kan verdragen.
Zo rijdt m'n vader met 2 bidons 80km, en heeft ie nog te kort...

Gisteren BK sprint Duatlon in Aywaille (in de Ardennen, onder Luik).
700 hoogtemeters op een rondje van 20km, afzien! (Ook het lopen was sterk heuvelachtig)

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/4kg3fo.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/mw361s.jpg
(ik ben de witte :P )
edit: andere 2e foto gevonden, deze keer wel scherp ;) havana

Uitslag was nog niet klaar toen ik moest vertrekken, dus moet ik nog even wachten tot hij online staat.
Zware wedstrijd, niet echt m'n parcours, maar wel redelijk tevreden.

[ Voor 9% gewijzigd door .joeri. op 11-07-2011 21:26 ]

Klik: .joeri. !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Laatst online: 07-10 11:17

Griffin

Is mythical

Nog maar een duit doen in het 'spieren' verhaal.
Spieren wegen ongeveer (gemiddeld) 3 keer zoveel als vet (in de zelfde massa/omvang).
En van duurtraining krijg je zeker wel meer massa en sterkere spieren, hetzei minder dan met krachttraining / sprinten etc. Want op den duur ga je wel meer vragen van je spieren dan dat ze kunnen leveren en ga je dus over je top. Na het fietsen gaat je lichaam extra voeding (die je er wel even in moet stoppen) naar die spieren sturen. En je spieren repareren zichzelf en worden dan steeds sterker omdat jij die inspanning regelmatig blijft spannen (hoezeee het fenomeen dat progressie heet).

In het begin val je niet veel af maar worden je spieren eerst wakker en gaan groeien. Je verliest zeker wel vet maar omdat je spiermassa erbij krijgt val je dus niet in gewicht af.
Een bijkomende extra is dat als je meer beenspieren hebt, je in de loop der tijd langer kan fietsen maar ook meer beenspieren hebt die energie verbranden en dus kan je in principe meer afvallen als dat je doel is.

Veel mensen hebben een eigen kijk of hoe te trainen want elk lichaam is anders en elk persoon heeft zijn/haar eigen voorkeur.

Maar van trainen krijg je spieren. Alleen op een bepaald punt krijg je niet meer spieren omdat je dan niet genoeg inspanning vraagt.
Ga maar eens na, in het begin merkte je (in iig wel) goede progressie en zie je de benen groeien. Op een gegeven moment valt het wat stil (de progressie) omdat je ongeveer het zelfde trainde als in het begin. En als je dan je training omgooit zie je weer wat progressie (over het algemeen).

Hang me niet op aan het bovenstaande op 100% accuraatheid. En er is gewoon NIET 1 manier om te trainen. Je moet wat je doet ook leuk vinden, anders lukt het op den duur niet.

Check verder deze link even voor wat voeding info. (is NIET de bijbel, maar een 'helping hand')

[ Voor 4% gewijzigd door Griffin op 11-07-2011 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassGunner
  • Laatst online: 01-12-2024
Wel enigszins kort door de bocht Griffin, maar ik geloof ook niet dat je een uitgebreide uiteenzetting wou plaatsen. Maar waar het gewoon op neerkomt, is dat je lichaam zich aanpast al naar gelang de belasting. Weinig mensen zullen zo weinig spiermassa hebben als een marathonloper, toch zijn deze atleten perfect getraind voor hun sport. Fietsen heeft wat meer een krachtelement naast de pure duurinspanning, dus dientengevolge zal je ook wat dikkere beenspieren krijgen. Schaatsen nog meer. Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SePtiCTaNk
Ik ben de weken voordat ik aankwam juist een aantal kilo's afgevallen en dat wijd ik aan het vele fietsen. Nu sinds een week of 2-3 ben ik aangekomen en gaat het er niet meer van af. Niet dat ik er wakker van lig, maar ik snap het gewoon niet.

Overigens, 70+ km op 1 bidon krijg ik niet voor elkaar. Ik heb gemerkt dat als ik te weinig drank / voeding meeneem op langere afstanden ik echt in kracht terug inboet op het eind en dat veel / voldoende drinken me goed doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-10 14:58
.Tom schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 22:03:
Ik heb een vraagje, weet iemand een goede fietswinkel in de buurt van Utrecht die veel teamkleding verkoopt? Dus gewoon setjes van de Rabo, Leopard, Saxo etc tegen een beetje een mooie prijs?
Ik kwam toevallig net dit tegen: http://www.hopmansfietsgigant.nl/downloads/tdfweb.pdf
Van de kwaliteit of de ervaring in de winkel kan ik wel niets zeggen, ben er nog nooit geweest. Zelf heb ik ook een truitje dat niet van een profploeg is. Oh en echt dicht bij Utrecht is het ook niet. Maar de prijzen vallen wel goed mee voor tour-outfits denk ik.

Ik drink 1 bus van 500 ml per 40 km ongeveer, maar dit is voor iedereen verschillend. Kameraad van mij drinkt er bijna 1 per 80, nog een andere drinkt er 1tje per 25. Heel persoonsafhankelijk. Sowieso wel beter meer meehebben en minder drinken, dan te weinig drinken omdat je te weinig mee hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

bassGunner schreef op maandag 11 juli 2011 @ 11:52:
Wel enigszins kort door de bocht Griffin, maar ik geloof ook niet dat je een uitgebreide uiteenzetting wou plaatsen. Maar waar het gewoon op neerkomt, is dat je lichaam zich aanpast al naar gelang de belasting. Weinig mensen zullen zo weinig spiermassa hebben als een marathonloper, toch zijn deze atleten perfect getraind voor hun sport. Fietsen heeft wat meer een krachtelement naast de pure duurinspanning, dus dientengevolge zal je ook wat dikkere beenspieren krijgen. Schaatsen nog meer. Etc.
Je kan er hele boeken over schrijven (en dat doen mensen ook :P ) maar ik dacht met mijn wat beperkte kennis probeer ik het beperkt hier neer te zetten.
SePtiCTaNk schreef op maandag 11 juli 2011 @ 12:06:
Ik ben de weken voordat ik aankwam juist een aantal kilo's afgevallen en dat wijd ik aan het vele fietsen. Nu sinds een week of 2-3 ben ik aangekomen en gaat het er niet meer van af. Niet dat ik er wakker van lig, maar ik snap het gewoon niet.

Overigens, 70+ km op 1 bidon krijg ik niet voor elkaar. Ik heb gemerkt dat als ik te weinig drank / voeding meeneem op langere afstanden ik echt in kracht terug inboet op het eind en dat veel / voldoende drinken me goed doet.
Zoals al door andere gezegd, verschilt dit per persoon. Er is veel over geschreven.
Maar het belangrijkste is... kijk in de spiegel en gewoon doorblijven fietsen. Je ziet vanzelf veranderingen en omdat je het zelf bij bent kan je dus ook zien als het helemaal geen goede veranderingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Tom
Lointje schreef op maandag 11 juli 2011 @ 12:44:
[...]

Ik kwam toevallig net dit tegen: http://www.hopmansfietsgigant.nl/downloads/tdfweb.pdf
Van de kwaliteit of de ervaring in de winkel kan ik wel niets zeggen, ben er nog nooit geweest. Zelf heb ik ook een truitje dat niet van een profploeg is. Oh en echt dicht bij Utrecht is het ook niet. Maar de prijzen vallen wel goed mee voor tour-outfits denk ik.
Thx, ook voor de anderen die met suggesties van winkels kwamen. Heb inmiddels via Marktplaats een nieuw setje gekocht van Saxo Bank (voor 45 euro). Heb er nu twee, een oude van Discovery Channel en de Saxo dus. Vind zelf niet dat je er voor aap mee rijdt, vind die shirts in één kleur juist zo saai.

Zometeen maar eens een rondje doen (denk ongeveer 50km), niet zo ver want ben niet helemaal 100% fit. Beetje ziekjes van een feestje geworden, gewoon rustig aan om maar weer fit te worden. Qua drinken neem ik altijd 1 bidon van 500ML mee en 1 van 300ML, de kleine met water, de andere met een paar schepjes Isostar Orange er in. Gaan bijna nooit helemaal op, heb altijd te veel, behalve als ik echt ver ga (en dat is voor mij 90km, doe nooit zulke hele lange ritten). Plan gewoon wanneer ik drink eigenlijk, zo van nu zit ik op de helft dus mag de grote bidon bijna leeg zijn etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boely
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-10 17:16

Boely

ja van die sneeuwpop ja..

Aangezien ik mijn fietscomputer bij kwijt geraakt, ben ik nu op zoek naar een nieuwe. Ik was erg tevreden over mijn oude (Cateye Strada wired), maar er zijn zoveel verschillende merken dat ik het even niet meer weet, welke ik moet kopen.

Budget is ongeveer 50 euro, en het liefst een draadloze. Degene die ik nu op het oog heb is de Cateye Strada RD300, welke dezelfde is als die ik had, alleen dan draadloos.

Maar als iemand een beter alternatief weet hoor ik het graag!

Welk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Gisteren 70km gedaan (op 1 bidon btw), ging best lekker, tot de onweersbui :(

Over de eten / drinken discussie. Dit is imho voor iedereen anders, en ook nog eens totaal afhankelijk van het weer. De 11-steden van dit jaar heb ik door het kl*te weer maar 2 bidons nodig gehad.

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Lekker rondje gedaan met prachtig weer een bijna geen wind. Rond het Lauersmeer, terug via Kollum, Buitenpost en het Van Starkenborghkanaal. Goed voor 104 km. :)

Leuke foto's joeri, jammer dat ze niet helemaal scherp zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door havana op 11-07-2011 15:16 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
Ik heb zaterdag de Vuursche Valleitocht 2011 gereden (110km versie). Ik vond 's avonds nog steeds modder in mijn oor.
Tijdens het rijden voelde ik me af en toe net een hond met een tuinsproeier : vol in de spray van je voorganger, maar na een paar kilometer deert het helemaal niet meer. Alleen heb je daarna het nadeel dat je naast jezelf ook je fiets even onder de douche moet zetten om het zand weg te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Lointje schreef op maandag 11 juli 2011 @ 12:44:
[...]

das niet duur inderdaad, die shirts van leopard trek zien er ook vrij neutraal uit moet ik zeggen...

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SePtiCTaNk
Boely schreef op maandag 11 juli 2011 @ 14:02:
Aangezien ik mijn fietscomputer bij kwijt geraakt, ben ik nu op zoek naar een nieuwe. Ik was erg tevreden over mijn oude (Cateye Strada wired), maar er zijn zoveel verschillende merken dat ik het even niet meer weet, welke ik moet kopen.

Budget is ongeveer 50 euro, en het liefst een draadloze. Degene die ik nu op het oog heb is de Cateye Strada RD300, welke dezelfde is als die ik had, alleen dan draadloos.

Maar als iemand een beter alternatief weet hoor ik het graag!
Ik heb sinds enige tijd de Cateye Strada RD300 en ik ben er zeer tevreden mee. Best goed afleesbaar tijdens fel zonlicht en voor mij nog alle functionaliteit die ik nodig heb (betaal dus ook niet voor zaken die ik niet gebruik). Ik heb 'm gekocht bij Futurumshop, works like a charm. Volgens mij een aardige bang voor je euro-buck ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrAngry schreef op zondag 10 juli 2011 @ 23:45:
Heb jij ooit weleens naar de kuiten van een renner gekeken? Een vriend van me heeft sinds hij is begonnen met fietsen ipv af en toe hardlopen echt van die grote ballonkuiten gekregen, dat had ie eerst niet. Natuurlijk kan spiermassa toenemen!

En als je het nog niet gelooft moet je maar eens naar de poten van Bert Grabsch kijken en je afvragen hoeveel keer je daar met je hele lichaam in past.
Flauwekul, er valt niets te geloven, maar alleen waar te nemen MET kennis van zaken.
Die Grabsch is gewoon zwaar gebouwd.
Je verwart oorzaak en gevolg.
Dattie hard kan fietsen komt niet door zijn dikke spieeren, maar door zijn cardiovasculaire systeem, dat hem in staat stelt ONDANKS die dikke spieren zo goed te presteren in een duursport.

Overdrijven is DE tijdziekte
Vele malen
Hoeveel keer past enz. enz.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2011 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Griffin schreef op maandag 11 juli 2011 @ 10:54:
Nog maar een duit doen in het 'spieren' verhaal.
Spieren wegen ongeveer (gemiddeld) 3 keer zoveel als vet (in de zelfde massa/omvang).
En van duurtraining krijg je zeker wel meer massa en sterkere spieren, hetzei minder dan met krachttraining / sprinten etc. Want op den duur ga je wel meer vragen van je spieren dan dat ze kunnen leveren en ga je dus over je top. Na het fietsen gaat je lichaam extra voeding (die je er wel even in moet stoppen) naar die spieren sturen. En je spieren repareren zichzelf en worden dan steeds sterker omdat jij die inspanning regelmatig blijft spannen (hoezeee het fenomeen dat progressie heet).

I.
Hoe verzint iemend het.....
Als je niet op kracht traint (en dat doe je niet op een fiets) wordt er niks sterker.
Je vraagt vermogen en uithoudingsvermogen en dat krijg je ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SePtiCTaNk
Net voor de afwisseling even rondom en over de stuwwal gereden (beetje afwisseling voor de spieren - en het koppie): 3x Oudkleefsebaan, 2x Van Randwijckweg en 1x Nieuwe Holleweg. Samen zijn die goed voor 10,5 klimkilometers en 439 hoogtemeters. Totaal kwam vandaag uit op 45 kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Ik heb vandaag ook weer lekker gefietst. Ik rolde om half 1 uit mijn bed (student :O ) en zat om 2 uur op de fiets. Weinig wind, maar helaas wel tegen op de Holterberg. Daarna richting Almelo en Oldenzaal gefietst, toen op bezoek gegaan bij mijn zus in Enschede. Daar een pauze van een klein uur gehad en toen weer naar huis.

Totaal 108,80 kilometer, vanwege drukte op de weg en wegwerkzaamheden her en der een iets lagere average, maar ik ben tevreden gezien de lagere gem. hartslag.

Stats: http://connect.garmin.com/activity/98465591

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/fietsen/fietsen-4juli-2011-fixed.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door frankknopers op 11-07-2011 21:39 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-09 22:10

the_RJ

Banana Hammock!

Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2011 @ 18:49:
[...]

Als je niet op kracht traint (en dat doe je niet op een fiets) wordt er niks sterker.
Waarom zou je niet op kracht trainen op een fiets? Ik doe elke week klimmetjes op het buitenblad, soms buitenblad 12 en dan dezelfde klim een aantal keer achter elkaar (omdraaien en nog een keer), dat is gewoon krachttraining.

En gefeliciteerd Jo0st inderdaad (spuit 11 :( )!

[ Voor 11% gewijzigd door the_RJ op 11-07-2011 22:17 ]

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 07:06
Verwijderd schreef op zondag 10 juli 2011 @ 15:42:
Eindelijk een koers gewonnen vandaag! Uit en thuis weer 100km gemaakt. Jaartotaal staat nu op 5600 :) .

[afbeelding]
Dikke proficiat!

Gegevens over de wedstrijd? :) (nieuwsgierig ... :9 )

Ondertussen staat de officieuze uitslag BK sprint duatlon online, 9e geworden bij HU23. Tevreden!

Klik: .joeri. !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2011 @ 18:49:
[...]

Je kent de definitie van vermogen? Vermogen = arbeid / tijd en arbeid = kracht * afstand. Zonder kracht dus geen vermogen. Wanneer je dus vermogen vraag zul je dat krijgen, je zegt het zelf al. Gevolg is dat je de kracht die nodig is om dat vermogen te leveren er bij gaat krijgen lijkt mij.

Niemand beweert overigens dat fietsen een krachtsport is. Het is alleen niet gezegd dat je met fietsen niet een bepaalde mate van kracht ontwikkeld. Een nietsnut die begint met fietsen zal er althans niet slapper op worden in de benen.

[ Voor 16% gewijzigd door argro op 12-07-2011 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
9e is nochtans niet slecht. Ik doe het je niet na! Proficiat :)

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Laatst online: 06-10 21:06
.Tom schreef op maandag 11 juli 2011 @ 13:13:
[...]

Thx, ook voor de anderen die met suggesties van winkels kwamen. Heb inmiddels via Marktplaats een nieuw setje gekocht van Saxo Bank (voor 45 euro). Heb er nu twee, een oude van Discovery Channel en de Saxo dus. Vind zelf niet dat je er voor aap mee rijdt, vind die shirts in één kleur juist zo saai.
Mee eens. Hoeveel mensen lopen wel niet in een shirt van hun favoriete voetbalclub of F1 ploeg. Ik vind zelf ook die teamkleding mooier dan die standaard zwarte broekjes met een blauw shirtje ofzo. Ik rij momenteel in een TNT post shirt, helaas geen compleet tenue. Ik wil binnenkort een setje teamkleding bestellen. Is hier goedkoop aan te komen in Oost-Nederland (omg, Twente/Zwolle)? Ik zag dat www.bobshop.de veel teamkleding verkoopt, iemand ervaring met die webwinkel?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

argro schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 08:57:
[...]
Je kent de definitie van vermogen? Vermogen = arbeid / tijd en arbeid = kracht * afstand. Zonder kracht dus geen vermogen. Wanneer je dus vermogen vraag zul je dat krijgen, je zegt het zelf al. Gevolg is dat je de kracht die nodig is om dat vermogen te leveren er bij gaat krijgen lijkt mij.

Niemand beweert overigens dat fietsen een krachtsport is. Het is alleen niet gezegd dat je met fietsen niet een bepaalde mate van kracht ontwikkelT. Een nietsnut die begint met fietsen zal er althans niet slapper op worden in de benen.
Helaas snap je het gewoon niet, ik probeer het nog duidelijker te formuleren:
Ik beweer dat met fietsen met enige tijdsduur (>1 minuut) de maximale kracht niet of nauwelijks toeneemt.
Iets toename vanaf ongetraind is er altijd omdat er meer spiervezels tegelijk aangestuurd worden, dat is ook een trainingseffect.
De toename van het vermogen komt 100% voor rekening van het langer kunnen volhouden van een bepaalde kracht (die bij duurprestaties altijd veel minder dan maximaal is)
Dat zit deels in de spieren (betere doorbloeding) en deels in het hart/long apparaat.
Eventuele toename van de maximale spierkracht speelt geen rol bij duurprestaties.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2011 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Je moet echt meer oefenen met het beargumenteren van je stellingen op logische en coherente wijze ipv het ad hominemen van anderen in de eerste regel. Ik kan je aanraden veel duurtraining voor je brein te doen, het enige orgaan waarvan de relatieve grote niet toeneemt (maar wel groter blijft) bij intensief en/of langdurig verhoogt gebruik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 10:04:
[...]

Helaas snap je het gewoon niet, ik probeer het nog duidelijker te formuleren:
Helaas lees jij niet goed. Ik breng vermogen en kracht wel met elkaar in verband (net als ieder ander die enige kaas van natuurkunde heeft gegeten), maar ik zeg nergens dat fietsen een krachtsport is en/of dat fietsen per definitie leidt tot een toename van de maximale kracht. Het verband tussen kracht en vermogen zie ik echter wel, een verband wat jij volledig lijkt te ontkennen. Mocht van een dergelijk verband daadwerkelijk geen sprake zijn, dan wordt het tijd voor een internationale conferentie teneinde de formules voor vermogen en arbeid aan te passen en volledig onafhankelijk van kracht te maken. Dat een bepaalde sport een duursport is wil nog niet zeggen dat (enige mate van) kracht volledig geen rol speelt. Dat is veel te kort door de bocht. Bij een duursport ligt het accent op duur en niet op kracht, dat is wat anders dan 100% duur en 0% kracht.

Laten we er over ophouden. Jij denkt dat ik het niet snap en vice versa. Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsve
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-09 10:17
NoepZor schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 09:40:
Ik zag dat www.bobshop.de veel teamkleding verkoopt, iemand ervaring met die webwinkel?
Si! Ik heb er voor m'n vader al 2x een Nalini setje besteld. Perfecte service en binnen een paar dagen in huis.
Bij het eerste setje had hij een maat te klein, zelf wel de kosten van het terugsturen betalen, maar zij betalen de 2e zending van het grotere setje. Goede shop.

Mijn training is trouwens weer een tandje hoger gegaan.We hebben met de zaak besloten om voor volgend jaar de Alpe d'HuZes te rijden. Gaat voor mij de eerste echte bergbeklimming worden maar ben zeker van plan hem 6x op te gaan. Het is alleen lastig trainen in onze polder, maar zorg in ieder geval voor meer dan 6000 trainingskilometers (vernomen dat het daarmee goed te doen is...)

Be reasonable.... do it my way

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Laatst online: 21:50

PauseBreak

derp!

NoepZor schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 09:40:
[...]

Mee eens. Hoeveel mensen lopen wel niet in een shirt van hun favoriete voetbalclub of F1 ploeg. Ik vind zelf ook die teamkleding mooier dan die standaard zwarte broekjes met een blauw shirtje ofzo. Ik rij momenteel in een TNT post shirt, helaas geen compleet tenue. Ik wil binnenkort een setje teamkleding bestellen. Is hier goedkoop aan te komen in Oost-Nederland (omg, Twente/Zwolle)? Ik zag dat www.bobshop.de veel teamkleding verkoopt, iemand ervaring met die webwinkel?
Geen ervaring mee, maar in Vriezenveen zit een grote fietsoutlet, met ook allerhande teamkleding enzo. Vaak wel een jaar oud, maar het is er veel goedkoper en dus wel de moeite waard om eens te gaan kijken.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

fsve schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 10:40:
[...]
Mijn training is trouwens weer een tandje hoger gegaan.We hebben met de zaak besloten om voor volgend jaar de Alpe d'HuZes te rijden. Gaat voor mij de eerste echte bergbeklimming worden maar ben zeker van plan hem 6x op te gaan. Het is alleen lastig trainen in onze polder, maar zorg in ieder geval voor meer dan 6000 trainingskilometers (vernomen dat het daarmee goed te doen is...)
Een aantal collega's van mij hebben het dit jaar gedaan met ongeveer 2000-2500 trainingskilometers in de benen en allemaal 6x gered. Sommigen daarvan fietsen pas een jaar of twee. 6000km lijkt me erg veel om vòòr begin juni in de benen te hebben...
Ik zou je trainingen vanaf april/mei wel proberen ook wat toe te spitsen op lang klimwerk en niet alleen in de polder. Bijvoorbeeld in Duitsland of België zijn wel wat klimmetjes van meerdere kilometers te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsve
  • Laatst online: 26-09 10:17
TheLemon schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 11:47:
[...]

Een aantal collega's van mij hebben het dit jaar gedaan met ongeveer 2000-2500 trainingskilometers in de benen en allemaal 6x gered. Sommigen daarvan fietsen pas een jaar of twee. 6000km lijkt me erg veel om vòòr begin juni in de benen te hebben...
Ik zou je trainingen vanaf april/mei wel proberen ook wat toe te spitsen op lang klimwerk en niet alleen in de polder. Bijvoorbeeld in Duitsland of België zijn wel wat klimmetjes van meerdere kilometers te vinden.
Ik had vernomen: met 3000km is het te doen, met 6000km is het leuk om te doen ;)
Dus ik ga lekker voor die 6000km en dan komt het helemaal goed.
Heb je (of iemand anders) wat locaties van wat langere klimmetjes net over de grens?

Be reasonable.... do it my way

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Laatst online: 21:50

PauseBreak

derp!

Net over de grens is wel een behoorlijk gebied. Waar moet je vandaan komen? Als je bijv. bij Nordhorn / Bad Bentheim oversteekt zit je redelijk dicht in de buurt van wat lekkere klimmetjes. Net als het stuk bij Wielen (iets doorfietsen naar Uelsen), maar qua hoogtemeters blijft het redelijk beperkt.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
In de noord-westelijke Eifel/Ardennen is genoeg te vinden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Nu het hier over klimmetjes gaat in de buurt (en net over de grens). Misschien is het een idee voor de nieuwe SP om een lijst met klim omgevingen te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-08 15:16
Griffin schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 12:14:
Nu het hier over klimmetjes gaat in de buurt (en net over de grens). Misschien is het een idee voor de nieuwe SP om een lijst met klim omgevingen te plaatsen.
Leuk idee! Teutoburgerwald is een klein uurtje rijden vanuit Twente bijvoorbeeld, en je kan er super fietsen. Ik ga overigens niet de nieuwe SP maken maar kopieer hem gerust (ongeacht wie het nieuwe deel maakt)..

Leave only footprints, take only memories

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Klimmetjes net over de grens zijn wel erg leuk om te doen, maar qua trainingseffect heeft het voor AD6 weinig meerwaarde, zeker de korte explosieve klimmetjes zoals je Tecklenburg en Limburg treft. Lange duurtraining is wat je nodig hebt. Het idee dat de polder een slechte plaats is om voor te bereiden is dan ook 100% verkeerd. De polder is juist een ideale plaats om voor te bereiden, je kunt immers nergens zo goed extensieve duurtraining doen als in de polder.

Met 6000 trainingskilometers ben je beter voorbereid dan 99% van de deelnemers (lang niet iedereen gaat voor 6x).

Kan uit eigen ervaring vertellen dat 6000 km aardig ambitieus is. Vooral de wintermaanden zijn lastig en dan moet je de incidentele week slecht weer, een week vakantie en een rustweek voor vertrek ook nog incalculeren. Ik zeg niet dat het niet kan, maar het is echt wel aanpoten, zeker als 40 uur werkt. Vooral de periode t/m half maart (tot de zomertijd) is het lastig kilometers maken als je overdag gewoon moet werken.

[ Voor 84% gewijzigd door havana op 12-07-2011 13:05 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Laurenz schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 12:36:
[...]

Leuk idee! Teutoburgerwald is een klein uurtje rijden vanuit Twente bijvoorbeeld, en je kan er super fietsen. Ik ga overigens niet de nieuwe SP maken maar kopieer hem gerust (ongeacht wie het nieuwe deel maakt)..
Ik ben zelf met 2 clubgenootjes eergisteren daar wezen fietsen. Is ons zeer goed bevallen. We hadden de toertochtroute (volgens mij) mee op de Garmin en zo was het vrij veel rustige weggetjes fietsen. De andere twee gingen aan het begin al op elk klimmetje vol tegen elkaar sprinten, terwijl ik wat rustiger aan deed. Het zou 160 kilometer worden, wat net iets meer is als het langste wat ik dit jaar gefietst heb en 60 kilometer langer is dan de langste afstand die ik gefietst heb na het breken van mijn teen. Ik wilde niet te hard van stapel lopen en wist ook eigenlijk niet hoe goed ik zou zijn.

Het tweede deel fietste ik mijn 2 clubgenootjes er dan ook steeds vaker af, vooral op de langere klimmetjes ben ik me gaan testen en kwam ik met redelijk wat verschil boven. We deden één klim op de route die het bos in gaat en dan zowaar haarspeldbochten heeft (volgens mij wel een grotere weg, misschien dat jullie hem kennen), op één klein stukje na ging ik daar met 29 km/h op de 39x17 omhoog, terwijl ik qua hartslag onder/rond omslagpunt bleef. Dat gaf behoorlijk wat moraal (die ik ook wel kon gebruiken) voor de twee weken Dolomieten die nu zondag beginnen. Ook de langere klim op de hoofdweg Tecklenburg in kon ik goed doortrekken al ging het daar eerst ~25 en zakte het een beetje richting de 20, die is volgens mij ook wel ietsje steiler :p.

Mooie omgeving, mooie training en dat op nog geen uur rijden van huis.

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Ok klinkt wel logisch inderdaad, over die duurtraining. Toch denk ik dat het wel goed is om een keertje een paar km lang te klimmen om te kijken hoe dat gaat qua hartslag, cadans, verzet etc. (buiten dat is het natuurlijk erg leuk)

In de Eifel vind je wel klimmetjes van een km of 4-6, dat noem ik niet meer explosief (voor mannen als Gilbert natuurlijk wel, die rammen daar gewoon uit het zadel op het buitenblad overheen, maar niet voor stervelingen zoals wij).
Hier bijvoorbeeld: http://www.climbbybike.co...e-Acht&qryMountainID=9315

Ook deze: http://www.climbbybike.co...-Nord-2&qryMountainID=473 ziet er wel uit als een aardig lange klim, over een week of drie kan ik je vertellen of hij inderdaad leuk is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

FMS

Maandag een van mijn beste training ooit gehad. 200km + richting Nijmegen en terug, met het nodige klimwerk ertussen. Ging echt fantastisch goed; de hele rit op souplesse kunnen rijden, klimmen ging ontzettend lekker. Eenmaal terug in mijn eigen achtertuin (omgeving Utrecht) heb ik nog even alles eruit gegooid in een kleine "klim" van wat zal het zijn, 1.5km@4%?. En daar waar ik die normaal met een gang van 27 - 28 doe, kon ik dit keer halverwege nog even aanzetten, op het buitenblad, de 42km/h aangeraakt, en was binnen no-time boven. Man, wat was het fijn om dat nog te kunnen na die lange rit .:) Conclusie: interval training werkt en training is een kwestie van kwaliteit ipv kwantiteit. (doh, zou je idd zeggen.)

Vandaag rusten, morgen lostraining en van het weekend weer kijken of ik het zelfde kan/beter ben geworden.

Btw. Ik kreeg onlangs een boek cadeau met de titel Wielrennen en wetenschap, door Tim Takken. Hij gaat in op o.m. de onderwerpen die nu hier even worden genoemd. Hij doet dat heel uitvoerig en op een wetenschappelijke wijze. Aanrader.

[ Voor 12% gewijzigd door FMS op 12-07-2011 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het gaat zo regenen en ik heb weer nog niet kunnen fietsen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Nu online
begintmeta schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 14:33:
En wat denk je dan van de werkenden tussen ons? :'( Ik ga volgende week proberen om te eten op mijn werk zodat als ik thuis kom, ik meteen op de fiets kan stappen. Gelukkig heb ik gisteren wat km's gemaakt :) Goed het weer bij houden is erg fijn. Ik gebruik vooral de dagweergave's (voorbeeld) van www.weer.nl waar je in tijdsdelen van 6 uur, kunt zien wat de weersverwachting is voor jouw omgeving. Dan kan je dus nog net voor een bui gaan fietsen, bijvoorbeeld :).

@Hieronder: Werkt inderdaad erg goed. Windguru daarentegen, is wat minder betrouwbaar. Windfinder is ook fijn, alleen merk ik dat de voorspellingen vaak 'opschuiven' en er af en toe naast zitten. weer.nl is erg sterk in het voorspellen voor met name de benelux, duitsland en frankrijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Roet op 12-07-2011 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
Ik gebruik zelf Windfinder aangezien je op die manier een duidelijk overzicht heb van temperatuur, regen en wind in 1 overzicht. Nadeel is alleen dat niet alle plaatsen beschikbaar zijn en je soms even moet zoeken om een plaats dichtbij de gewenste plaats te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Windguru is (althans hier in Grun) echt behoorlijk betrouwbaar. Dit seizoen al talloze keren gebruik van gemaakt.

@ TheLemon

Ik heb dit seizoen al een paar keer getraind in de Eiffel en inderdaad kun je daar prachtige klimmen vinden van soms wel 6 km lang. Een route die ik in dit kader kan aanraden is de Ruhrsee-route (150 km met 2800 hm). In deze route zitten meerdere van dit soort klimmen, als ook twee kuitenbijters.

[ Voor 8% gewijzigd door havana op 12-07-2011 15:35 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-08 15:16
Je kan ook in de regen fietsen hè ;) Koud is het niet dus op zich best lekker.

Leave only footprints, take only memories

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Ik ben net terug van ~3 uur training. Wij zouden hier vanaf 7 uur de regen krijgen (Enschede), maar het bleef vooral bij druppen, echt niet geworden zijn we niet. Had me er mentaal juist helemaal op voorbereid :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik fiets heus wel eens in de regen, maar soms is het wel fijn om ook in de zon te kunnen fietsen... Al was het maar omdat de fiets dan wat minder vies wordt en minder hard slijt. Lekker in de zomerregen I'm Singing in the Rain zingend de Eyserbosweg opfietsen is natuurlijk ook prachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SePtiCTaNk
Ik rijd eigenlijk nooit als het regent. Ik dacht dat langdurig in de regen rijden zorgt voor onderkoeling (handen, benen en voeten) en extra slijtage / onderhoud aan de fiets. Zijn er specifieke zaken in acht te nemen als je 2-3 uur in de regen rijdt, qua materiaal en kleding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
De mate waarin onderkoeling kan optreden heeft vooral met de temperatuur te maken, regen zorgt daarbij wel voor een versterkend effect, maar bij een buitje terwijl het 20 graden is zul je van onderkoeling geen last hebben. Bij zorg ik voor een waterdichte jas (het zelf een fijne Gore-Tex jas, scheelt een stuk qua zweten) en voor de rest accepteer ik dat ik nat ga worden. Over slijtage maak ik mij niet zoveel zorgen. Volgens mij zijn het alleen de remblokken die substantieel sneller slijten bij nat weer. Viezigheid is wel vervelend en ook oud zweet wat vanuit de helm je ogen ingespoeld wordt kan naar zijn. Als ik mijn fiets net gepoetst heb (en dat doe ik regelmatig), dan is de verleiding om thuis te blijven bij regen vaak toch een stuk groter. Verder volgens mij geen specifieke zaken. Met bovenstaande aanpak heb ik al meerdere regenritten overleefd. De meest extreme waren de Ronde van Vlaanderen vorig jaar (150km, 95% regen) en de Elfstedentocht van dit jaar (240km, 80% regen).

[ Voor 3% gewijzigd door argro op 13-07-2011 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-10 14:40
TheLemon schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 13:27:
In de Eifel vind je wel klimmetjes van een km of 4-6, dat noem ik niet meer explosief (voor mannen als Gilbert natuurlijk wel, die rammen daar gewoon uit het zadel op het buitenblad overheen, maar niet voor stervelingen zoals wij).
Hier bijvoorbeeld: http://www.climbbybike.co...e-Acht&qryMountainID=9315
Dit weekend toevallig twee keer achter elkaar gedaan; volgens die website gemiddeld 6.2%, maar je kan een klein beetje extra doen door op tweederde van de klim bij een soort t-splitsing eerst even het linkerpad te nemen. Je krijgt dan een klein stukje 12% van ong 400m. Op de top omdraaien en dan bij dezelfde splitsing rechtdoor. Op de top is het trouwens ook goed schnitzel eten :) Heb er ong 25 minuutjes over gedaan.

http://runkeeper.com/user/schinkel/activity/42757489
Op ong 50 kilometer zijn de piekjes te zien. Was niet zo goed dit weekend, beetje verkouden, maar was goed te doen.

[ Voor 9% gewijzigd door wackmaniac op 13-07-2011 11:29 . Reden: Runkeeper-linkje ]

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Laatst online: 07:29

Zewatanejo

Fine Thanks!

Afgelopen week lekker kunnen fietsen. Prima weer, weinig wind en aangename temperatuur. Helaas deze week meer regen, en hoewel ik het niet erg vind om in de regen te fietsen heb ik er een gruwelijke hekel aan om in de regen op te stappen. Het is natuurlijk ook vervelend om steeds te fiets helemaal te moeten poetsen.

Vorige week toevallig in een stortbui gefietst en daarbij is denk ik water in mijn remkabel voor de achterrem gekomen. Deze remt net iets stroever. Wat zou ik kunnen doen om deze te "smeren"?

[ Voor 3% gewijzigd door Zewatanejo op 13-07-2011 13:04 ]

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Kan aan de kabel liggen of aan vuil in de remklauw. Ik zet er wel eens de hogedrukspuit op (op de klauw). Eventueel de klauw nog wat smeren met teflon of WD-40.

Het kan ook zijn dat er vuil tussen de binnen- en de buitenkabel zit. In dat geval moet je een beetje smeermiddel tussen beide spuiten.

Vrijdag wordt het overigens redelijk fietsweer (in ieder geval droog) dus hopelijk kan ik dan weer wat km's maken. Vanmiddag maar eens even op de spinner, da's ook best leuk als je dat niet zo vaak doet.

[ Voor 78% gewijzigd door havana op 13-07-2011 12:56 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Nu online
havana schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 12:49:
Vanmiddag maar eens even op de spinner, da's ook best leuk als je dat niet zo vaak doet.
Dat is wel lekker, dat je in de middag kunt trainen. Ik heb het helaas altijd na mijn werk, maakt het vaak een stuk lastiger, vooral als het weer eerder donker gaat worden.

Ik denk dat ik een tacx op de kop ga tikken i.c.m. de live video's, dat lijkt me erg vermakelijk. Zit nu altijd op een regulieren hometrainer maar met zo'n video van een leuke col, is het net wat motiverender :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Vanavond krachttraining, donderdag rust, vrijdagavond fietsen en dan in het weekend weer.
Ik merk dat ik echt die dag rust nodig heb. Als ik zondag redelijke afstand fiets en maandag ga uitfietsen dan voel ik mijn benen toch echt wel. Dus dan dinsdag en donderdag rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zewatanejo schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 11:51:

Vorige week toevallig in een stortbui gefietst en daarbij is denk ik water in mijn remkabel voor de achterrem gekomen. Deze remt net iets stroever. Wat zou ik kunnen doen om deze te "smeren"?
Als het aan de kabel ligt zit er maar 1 ding op en dat is kabel losmaken, binnenkabel helemaal uit de buitenkabel trekken en schoonvegen, olie in de buitenkabel druppelen en door laten lopen.
Na een half uurtje alles weer monteren.
Knoeien aan de buitenzijde is zinloos. ...
Overigens is de kans dat het aan de rem zelf ligt groter en geldt hetzelde verhaal: demonteren, schoonmaken, smeren (met vet) en monteren.
Knoeien aan de buitenzijde zonder demonteren is zinloos.

PS, het aan de buitenzijde van de ketting gaan vegen en dan wat gaan smeren (wat hele fietsstammen doen) is ook zinloos.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2011 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrAngry schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 10:35:
Je moet echt meer oefenen met het beargumenteren van je stellingen op logische en coherente wijze ipv het ad hominemen van anderen in de eerste regel. Ik kan je aanraden veel duurtraining voor je brein te doen, het enige orgaan waarvan de relatieve grote niet toeneemt (maar wel groter blijft) bij intensief en/of langdurig verhoogt gebruik ;)
Grote?
Verhoogt?

Wat moet ik met deze interessantdoenerij met domme spelfouten, ga gewoon inhoudelijk op de besproken kwestie in als je denkt daar wat zinnigs aan toe te kunnen voegen..
Mijn benen hebben na 40 jaar fietsen dezelfde omvang als toen ik begon, ik heb dan ook nimmer ook maar 1 minuut aan krachttraining gedaan, wel heel veel duurtraining van lage- zowel als hoge intensiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dat er bij fietsen/fietstraining geen hypertrofie optreed klopt op zich wel.

Maar als je tegenwoordig was begonnen met fietsen had je denk ik wel kans gehad dat er toch wat krachttraining in je trainingsprogramma was gekomen.

[ Voor 23% gewijzigd door begintmeta op 13-07-2011 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

the_RJ schreef op maandag 11 juli 2011 @ 21:51:
[...]

Waarom zou je niet op kracht trainen op een fiets? Ik doe elke week klimmetjes op het buitenblad, soms buitenblad 12 en dan dezelfde klim een aantal keer achter elkaar (omdraaien en nog een keer), dat is gewoon krachttraining.
Nee, dat is geen krachttraining.
Zodra je een beweging 10x of meer KAN doen is het geen krachttraining meer.
Je maximale kracht zal daardoor gewoon simpelweg niet toenemen.....
Je traint het anaerobe uithoudingsvermogen.

De allerelementairste eerste beginselen zijn hier nog niet doorgedrongen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

begintmeta schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 18:01:
Dat er bij fietsen/fietstraining geen hypertrofie optreed klopt op zich wel.

Maar als je tegenwoordig was begonnen met fietsen had je denk ik wel kans gehad dat er toch wat krachttraining in je trainingsprogramma was gekomen.
Gelukkig ben ik een eigenwijs type dat zelf uitmaakt wat ie doet en vond/ vind ik mijn maximale kracht ruim voldoende.
Er is voor fietstoeristen, halve en hele amateurs met een doorsnee tot atletische lichaamsbouw gewoon helemaal geen zinnig argument om krachttraining te gaan doen.
Onder krachttraining versta ik dan iets dat daadwerkelijk leidt tot vergroting van de spiermassa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 18:02:
[...]

Nee, dat is geen krachttraining.
Zodra je een beweging 10x of meer KAN doen is het geen krachttraining meer.
Je maximale kracht zal daardoor gewoon simpelweg niet toenemen.....
Je traint het anaerobe uithoudingsvermogen.

De allerelementairste eerste beginselen zijn hier nog niet doorgedrongen.
Nee dit is puur termologie geworden en heeft niets met beginselen te maken. Zoals ik het geleerd heb zijn er drie componenten waar krachttraining op gericht kan zijn voor wielrenners en ik zal de uitleg maar even uit een trainingsboek overnemen:

- maximale kracht: de maximale weerstand die één herhaling overwonnen kan worden.
- explosieve kracht: de maximale spierspanning die de spierweefsels in de kortst mogelijk tijd ontwikkeld kan worden.
- krachtuithoudingsvermogen: het aantal herhalingen dat uitgevoerd kan worden bij een relatief lichte weerstand.

Jij vindt dus enkel de maximale kracht trainen krachttraining en naar wat ik geleerd heb zijn alle drie de componenten krachttraining. En dan is de krachtuithoudingsvermogen voor wielrenners veruit de belangrijkste component. Een klim pakken die lang genoeg is dat je benen toch wel flink gaan schreeuwen wanneer je op het buitenblad met een laag, maar gelijk, beentempo omhoog gaat traint dit prima, helemaal als je dan zonder volledig herstel opnieuw omhoog gaat. En volgens mijn kennis valt dit gewoon onder krachttraining.

Maximale kracht train ik zelf overigens niet, of in ieder geval niet bewust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 17:45:
[...]

PS, het aan de buitenzijde van de ketting gaan vegen en dan wat gaan smeren (wat hele fietsstammen doen) is ook zinloos.
Eens dat demonteren, schoonmaken en dan weer monteren de beste resultaten geeft, maar ook zonder het demonteren van onderdelen is schoonmaken niet zinloos. Ik neem mijn ketting zeer regelmatig af met een droge doek. Dit heeft tot gevolg dat demonteren en schoonmaken veel minder vaak nodig is. Zie het als een grote en kleine beurt. Dat het ene grondiger en zinvoller is maakt het andere niet zinloos.
the_RJ schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 20:25:
[...]

Jij vindt dus enkel de maximale kracht trainen krachttraining en naar wat ik geleerd heb zijn alle drie de componenten krachttraining. En dan is de krachtuithoudingsvermogen voor wielrenners veruit de belangrijkste component. Een klim pakken die lang genoeg is dat je benen toch wel flink gaan schreeuwen wanneer je op het buitenblad met een laag, maar gelijk, beentempo omhoog gaat traint dit prima, helemaal als je dan zonder volledig herstel opnieuw omhoog gaat. En volgens mijn kennis valt dit gewoon onder krachttraining.
Niet alleen volgens jouw kennis, maar volgens de algemeen heersende opinie valt het trainen van de KUH onder krachttraining. Een beetje KUH is zeker geen overbodige luxe voor een wielrenner.

[ Voor 44% gewijzigd door argro op 13-07-2011 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Volgens mij valt dat tegen, het is niet ongebruikelijk om alleen training van de maximale kracht krachttraining te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 17:45:
[...]
Wel goed dat je hierover begint, want ik ben wel benieuwd naar de onderhoudstactieken van mijn mede-hobbyisten. Ik poets na elke rit toch wel de ketting met een droge doek: binnen, buiten, boven en onder. Ook de kettingbladen, cassette en derailleurwieltjes krijgen even een doek erlangs. Tussen de schakels kom ik dan uiteraard niet, want daar past mijn doek niet tussen en daar heb ik het geduld niet voor. Voor mijn gevoel haal ik er toch wel aardig wat modder/stof/smeer mengsel vanaf en dat kan nooit slecht zijn.

Als het echt te ranzig begint te worden tussen de schakels, haal ik de ketting door de kettingreiniger (zo'n tool met borsteltjes) met ontvetter erin (petroleum of bij gebrek gewoon lampolie). Terwijl dit nog nat is, spuit ik alles eraf met de tuinslang en laat ik hem zo snel mogelijk drogen (nachtje binnenshuis is voldoende). Hierna spuit ik er vrij overdadig teflon(ptfe) overheen en laat dit zo lang mogelijk zitten. Pas bij de volgende rit poets ik alles er goed vanaf, zodat hopelijk alleen tussen de schakeltjes nog smeer zit en het geen plakkerige bende wordt.

Ik heb overigens wel het idee dat hele goedkope ptfe spray (bijv. van Simson) toch wel slechter doordringt en sneller weg is dan duurdere. Met welke merken hebben jullie goede ervaring?

Verder smeer ik eigenlijk nauwelijks tijdens het seizoen, remmen en kabels zijn tegenwoordig zo goed afgeschermd dat ik bij goed weer fietsen nooit problemen heb met stroeflopen.
Eens in de 2-3 maanden poets ik de hele fiets (soms met sop), maar dat is ook voor het gezicht.

Iemand nog andere tips of een heel andere insteek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Altijd bij het zien van de TdF gaat het bij mij kriebelen om een racefiets te kopen. Nooit gedaan overigens. Misschien moet ik het maar eens gewoon doen, maar het mag natuurlijk weer niet te veel kosten :P :). Ik ga me maar weer eens verdiepen in wat je nu wel en niet moet kopen en voor welk budget je een leuke fiets kunt kopen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2011 03:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
@ TheLemon

Telfon moet je niet gebruiken, dit trekt juist vuil aan. Qua ontvetter kun je het best lampenolie of diesel gebruiken, dit is namelijk niet te agressief (zoals wasbenzine en terpentine) en is van zichzelf ook wat vettig. De beste manier om de ketting goed te reinigen is losmaken (met snelschakel gaat dat eenvoudig), even laten liggen in een bak met lampenolie en vervolgens schoonborstelen met een oude afwaskwast. Als je een compressor hebt kun je ook een luchtpistool gebruiken; met een hogedrukreiniger werkt het ook. Het kost mij persoonlijk te veel tijd, maar wie ben ik.

Qua smering heeft iedereen weer z'n eigen technieken. Ik gebruik sinds kort Squirt Lube en dat bevalt me uitstekend (zo lang je maar niet in de regen rijdt want het is op waterbasis). Squirt Lube is kettingwax die je bij iedere rit moet aanbrengen, de ketting blijft er met dit systeem zeer schoon uitzien, zonder tussentijds ontvetten. Na elke rit haal je de ketting even door een doek om het uitwendige vuil te verwijderen. Daarna weer een paar druppels Squirt Lube erop. Het vormt een soort kaarsvet-achtige laag, die je niet mag wegvegen met een doek zoals je dat bij reguliere smeermiddelen wel moet doen.

Op mijn Bianchi gebruik ik Pedros en dat is ook prima, maar je ketting wordt uiteindelijk wel zwart. Ook heel goed zijn Finish Line, Morgan Blue en Boeshield.

Flits Flits, ik neem aan dat jij verouderde technieken zoals uitkoken gebruikt ;) :P ?

[ Voor 47% gewijzigd door havana op 14-07-2011 09:25 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Ik heb ontvetter bij de fietsenzaak gehaald toen ik de fiets kocht (merk en type weet ik even niet). Daarmee haal ik zoveel mogelijk zooi van de ketting af en van de tandwielen. Ook gebruik ik compressor voor de schakels samen met een tandenborstel.
Na alles zo schoon mogelijk te maken (soms is het iets minder omdat ik lui ben), druppel ik op elke schakel wat olie (merk het zelfde als ontvetter).

Ketting word wel weer zwart(er) maar dan moet je de ketting maar onderhouden :P
Pagina: 1 ... 11 ... 14 Laatste

Dit topic is gesloten.