Het grote Nikonmount-objectieven-topic v2011 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 20 Laatste
Acties:
  • 118.076 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wel leuk dat het lijkt dat hij op het eind de diafragma open wil draaien, maar vergeet dat het een G-type lens :)

[ Voor 3% gewijzigd door Nordlys op 24-05-2011 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 16:22
Gewoon het pinnetje verschuiven en niet aan de focus ring draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
FLuKee schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 08:41:
Gewoon het pinnetje verschuiven en niet aan de focus ring draaien :)
Uiteraard, maar dat lijkt hij niet te weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
Dat vond ik dus ook hilarisch :)

Maar even on-topic: het is wel een lensje dat ik overweeg om aan te kopen. Mijn 35 1.8 voelt soms toch te kort aan wanneer ik snapshots wil maken tijdens uitstapjes. Mijn 60mm f/2.8 micro Nikkor is dan weer niet zo lichtsterk en eigenlijk te scherp voor portretten. Ondanks de quasi overlap in brandpunt denk ik dat zo'n 50 1.8 toch wel een meerwaarde kan bieden.

De behoefte om een standaard zoomlens te kopen is bij mij ondertussen helemaal verdwenen.

Edit: ik wacht wel nog even af hoe de 1.4 en 1.8 zich verhouden in kwaliteit.

[ Voor 7% gewijzigd door FLuKee op 24-05-2011 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxje1981
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 19:40
Idem hier, de 50mm F1.8 G is ook hier een die ik met grote ogen in de gaten zal houden.

Ik ben alleen benieuwd naar de uiteindelijke prijs, als de prijs tussen de 1.8 zo hoog blijft, dan is de 1.4 misschien betere optie.

Maar ook mijn 35mm is soms wat kort, en de 85mm weer te lang, ik gebruik een sigma 50mm macro, maar die is F2.8 en die focus is niet echt vlot zeg maar ;)

I have the body of a god, shame it's a buddha......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04 06:58
Unboxing video's... Verkapte "kijk mij eens een nieuwe lens hebben" poging :P

Nu maar hopen dat ze niet snel een 85/1.8G uit gaan brengen, ik ga morgen de D versie kopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02:53

Fiber

Beaches are for storming.

NickH schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 12:04:
...

Nu maar hopen dat ze niet snel een 85/1.8G uit gaan brengen...
O-)

Ik hoop het juist wel! En een 24mm natuurlijk.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
FLuKee schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 10:11:
Maar even on-topic: het is wel een lensje dat ik overweeg om aan te kopen. Mijn 35 1.8 voelt soms toch te kort aan wanneer ik snapshots wil maken tijdens uitstapjes.
" If your pictures aren't good enough, you're not close enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-08 12:40
lateef schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 12:19:
[...]

Ga maar eens met een 35mm naar een vliegshow of op safari, dan zullen we het daar nog wel eens over hebben. :N Soms heb je toch echt wel een langere lens nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door Kurgan op 24-05-2011 12:25 ]

Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Je durft in discussie met Robert Capa?

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen en niches, maar in z'n algemeenheid heeft hij natuurlijk volkomen gelijk.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
lateef schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 12:19:
[...]

Ach, ik heb helemaal niets met die oneliner. Wanneer ik foto's maak van een insect op 2 cm van mijn frontlens, dan heb ik in ieder geval niet het gevoel dat ik meer verbonden ben met mijn onderwerp dan wanneer ik een persoon fotografeer op een halve meter of 5 meter afstand.

Het gaat hier om snapshots (sic!), niet om kunst. Dank voor het begrip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swima
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08-2023
Hmm - ik ben wel blij met mijn Nikkor 70-300 VR 8-)

http://masters.galleries....7vjiSobmMffAGvO%2fJAkk%3d
http://masters.galleries....YEV2fn%2bjqyqWc4caTWOo%3d
http://masters.galleries....ghE%2f%2b8C4EpWHF%2bfo%3d

Maar ook zijn voorganger (70-210 f4) doet het bepaald niet slecht - ik had hem gisteren weer eens uit de kast gehaald ivm de kwestie filter of niet (zie hiervoor ook) ;)

http://masters.galleries....Mn03enMg3uAz6XgB9bXdEo%3d

[ Voor 0% gewijzigd door swima op 24-05-2011 13:30 . Reden: Lens specificatie vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
FLuKee schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 13:16:
[...]
Het gaat hier om snapshots (sic!), niet om kunst.
komt goed uit, Capa maakte ook geen kunst, maar snapshots. Juist in de situatie die je beschrijft, heb je meer aan dichter bij je onderwerp komen, iig wanneer je betere foto's wilt maken. wanneer je dat niet interesseert, zou ik inderdaad voor een langere lens kiezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
Ik begrijp de implicatie van die quote ook wel. Ik heb alleen geen behoefte aan iemand die mij komt vertellen hoe ik mijn foto's beter moet maken zonder dat die ook maar één van mijn snapshots gezien heeft. Ik ben tevreden over de kwaliteit van de snapshots die ik maak, en ik wéét wat een nauwere beeldhoek met een foto doet. Toch ben ik geïnteresseerd in een 50 1.8, en ik besef ten volle dat het geen intrinsiek betere beelden gaat opleveren. Daar gaat het ook niet om, en ik had je goedkeuring in de eerste plaats ook niet gevraagd.

[ Voor 6% gewijzigd door FLuKee op 24-05-2011 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
FLuKee schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 13:45:
Daar gaat het ook niet om, en ik had je goedkeuring in de eerste plaats ook niet gevraagd.
:'(

ik heb dan ook helemaal geen goed- of afkeuring gegeven, wanneer jij geld uit wilt geven, moet je dat vooral doen. is goed voor de economie in het algemeen en de cameramarkt in het bijzonder, maar wanneer je geen reactie wilt, moet je niet op een discussieforum posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxje1981
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 19:40
Uhmm jongens, ik hoop niet dat jullie mijn dromen uiteen doen spatten, maar met een nieuwe lens, worden mijn foto's toch ook beter?

;)

zonder dollen, ik kan me voorstellen dat je niet dichtbij genoeg bent als je te kort hebt en dat is ook zo, maar capa houdt geen rekening met hekken in de dierentuin, afzettingen bij publieke evenementen en verboden toegang bordjes :P

Dan is een telelens toch wel erg prettig hoor.

I have the body of a god, shame it's a buddha......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DitisKees
  • Laatst online: 08-07 13:23
vegtem schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 14:04:
Uhmm jongens, ik hoop niet dat jullie mijn dromen uiteen doen spatten, maar met een nieuwe lens, worden mijn foto's toch ook beter?

;)

zonder dollen, ik kan me voorstellen dat je niet dichtbij genoeg bent als je te kort hebt en dat is ook zo, maar capa houdt geen rekening met hekken in de dierentuin, afzettingen bij publieke evenementen en verboden toegang bordjes :P

Foto's worden niet automatisch beter van een nieuwe lens. Wel kan een nieuwe lens je nieuwe mogelijkheden geven of dingen gemakkelijker maken. Een nieuwe lens kan er dus wel voor zorgen dat je foto's anders worden, maar beter maken moet je toch echt zelf doen.

Lees ook een dit

[ Voor 5% gewijzigd door DitisKees op 24-05-2011 14:11 . Reden: link toegevoegd ]

Dell E6420 | Sony Cybershot WX220

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
vegtem schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 14:04:

alleen worden je foto's er niet beter van. in de situaties die je beschrijft worden naar mijn mening dan ook hoogst zelden goede foto's gemaakt. natuurlijk zijn er situaties dat een telelens prettig is en zelfs betere foto's op kan leveren, maar over het algemeen is een telelens een zwakte bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
Ik dacht dat het hier over alle Nikonmount-objectieven ging, maar blijkbaar kan het dus alleen over lenzen tot en met 35mm. Ook weer bijgeleerd. Excuses voor de OT discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ach, soms heb je toch liever een foto met een telelens dan helemaal geen foto. Het is natuurlijk allemaal theorie, soms heb je gewoon geen keus, dat snap ik ook wel. Over wat een foto een goede foto maakt kun je ook boeken over vol schrijven en verschillen de meningen ook over.

Voorbeeldje, helaas niet van mij: telelens, niet heel scherp, toch een goede foto...

Afbeeldingslocatie: http://historiek.net/images/stories/tank-man-gr.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Fiber op 24-05-2011 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:00
Kunnen we dan weer ontopic? Als iemand een topic wil maken over groothoek vs tele dan kan dat natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
PowerUp schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 14:22:
Kunnen we dan weer ontopic? Als iemand een topic wil maken over groothoek vs tele dan kan dat natuurlijk
ach en wee als er eens inhoudelijk over fotografie gesproken wordt, meer ontopic dan dit wordt het niet hoor.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
Kijk, wanneer je praat over goede foto's, dan kun je gaan discussiëren natuurlijk. Ik hanteer deze webstek als maatstaf voor wat ik als "goede fotografie" beschouw: http://1x.com/#!/photos, en ik zie daar toch heel wat verschillende beeldhoeken vertegenwoordigd. Tot zover die discussie voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
lateef schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 14:25:
[...]

ach en wee als er eens inhoudelijk over fotografie gesproken wordt, meer ontopic dan dit wordt het niet hoor.....
Dit topic gaat over Nikonmountlenzen, niet over wel lenstype beter slechter is. In een apart topic is dat prima, hier dus niet. Dus graag weer ontopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is daar al niet een keer een topic over geweest dan? Geen zin om dat topic weer op te diepen. Ik vond de discussie nogal zinloos. Maar voor iedereen die de telelens verdoemt: Voor mij begint het telebereik toch echt bij 24 mm of full-frame.

Overigens snap ik helemaal dat je een 50 mm wilt. Ik vraag me dan alleen toch wel af wat voor camera je hebt. Ik moet zeggen dat ik niet overtuigd ben dat de nieuwe 50 mm's een stuk beter zijn dan de AF-D exemplaren. Zoals ik met prime lenzen omga, focussen die AF-D exemplaren meer dan snel genoeg. Aan de andere kant heb ik ze natuurlijk ook alleen getest op een D50, D80 en D300 en die zijn allemaal voorzien van een schroevendraaier waarmee lenzen zoals de 24 mm, 85 mm en 50 mm AF-D ruim rap genoeg zijn in vrijwel alle situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
Juist, een oude 1.8 zou in principe wel voldoende goed presteren, maar ik voorzie op langere termijn toch een camerabody zonder scherpstelmotor voor mijn vrouw, en dan is het wel fijn dat ze die primes zonder al te veel problemen kan gebruiken als ze wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
PowerUp schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 14:31:
[...]

Dit topic gaat over Nikonmountlenzen,
nikonmountlenzen als middel mag ik hopen?
Fiber schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 14:20:
Voorbeeldje, helaas niet van mij: telelens, niet heel scherp, toch een goede foto...
de keuze voor een telelens was bij deze geen inhoudelijke, maar een pragmatische, de fotografen konden niet dichterbij komen, maar hadden dat vast graag gewild. het feit dat er drie vrijwel identieke foto's van drie verschillende fotografen (Jeff Widener, Charlie Cole en Stuart Franklin) zijn, maakt de foto op zich voor mij dan niet zo heel goed. de waarde van deze foto zit naar mijn idee met name in het moment, wat natuurlijk wel zeer bijzonder was, ook of juist omdat er (hoewel bijna een kilometer verder) Westerse pers bij aanwezig was.

overigens om ontopic te zijn...

...Jeff Widener maakte zijn versie met een Nikon FE2 door een Nikkor 400/5.6 ED IF en TC-301 teleconverter... :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
Als we dan toch volharden in boosheid: een beeld dat niet half zo goed zou zijn dichter bij het onderwerp met een bredere hoek: http://1x.com/#!/photo/41...latest-additions/the-edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Modbreak:Voor het geval de vorige twee keren niet duidelijk waren: deze discussie mag ergens anders (nieuw topic of verder in Telelens gebruik). Verdere offtopic posts in dit topic zullen door nul worden gedeeld.

[ Voor 16% gewijzigd door PowerUp op 25-05-2011 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FLuKee schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 16:17:
Juist, een oude 1.8 zou in principe wel voldoende goed presteren, maar ik voorzie op langere termijn toch een camerabody zonder scherpstelmotor voor mijn vrouw, en dan is het wel fijn dat ze die primes zonder al te veel problemen kan gebruiken als ze wil.
Mijn situatie is iets anders en mijn vrouw is wellicht een heel andere dan die van jou. Mijn vrouw wil best met een spiegelreflex aan de slag, maar dan wel gewoon met een zoomlens. Een prime is veel te ingewikkeld voor haar. (Ingewikkeld als in niet flexibel genoeg.) Zelfs het wisselen van lenzen doe ik voor haar, maar verder heeft ze liever een spiegelreflex dan een compact, want het verschil in kwaliteit ziet ze dan weer wel. Zij heeft mijn oude afgeschreven D50 body en dus ook een schroevendraaier. Dit alles even ter verduidelijking van mijn afwegingen en achtergrond.

De kans dat je vrouw met prime's wil gaan spelen lijkt me niet heel erg groot, maar dat kan ik natuurlijk mis hebben. De prijs van de AF-S G 50 mm zal waarschijnlijk een flink stuk boven de prijs van de (huidige) AF-D gaan liggen. Is het geen overweging om een tweedehands 50mm te gaan kopen, zeker omdat je de 1.8 overweegt. Het is wel even goed zoeken op bijvoorbeeld marktplaats, maar voor zeg 75 euro moet dat wel lukken. Als je dat doet, kun je nu aan de slag en als je dan toch een AF-S nodig hebt over zeg anderhalf jaar, dan verkoop je de AF-D weer voor zeg 50 euro. Dan verlies je 25 euro, maar de prijsdaling van de AF-S is in die periode waarschijnlijk minimaal 25 euro, maar wellicht ook wel meer. Als de AF-S dan nog flink boven de 100 euro zit, heb je zelfs kans om je AF-D weer voor 75 euro te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-09 13:50

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Nikon klaagt sigma aan vanwege een patentinbreuk op hun VR technologie.

http://www.nikon.com/news/2011/0525_01.htm
Nikon Corporation (KIMURA Makoto, President, Tokyo, hereafter referred to as "Nikon") filed a patent infringement suit against Sigma Corporation (hereafter referred to as "Sigma") to Tokyo District Court on May 25, 2011. Nikon's lawsuit seeks an injunction against Sigma's manufacture and sale of infringing interchangeable lenses with vibration reduction for single lens reflex cameras, along with damages for past infringement.

Nikon has invested considerable resources in the form of research and development over a period of many years. Such investments have created intellectual property that are important business assets of Nikon and have enabled Nikon to continuously provide the products and services that satisfy its customers requirements.

Although Nikon attempted to resolve Sigma's patent infringement through negotiation, a non-adversarial resolution could not be reached. Consequently, Nikon concluded that filing a lawsuit was the only way it could protect its intellectual property.
Blijkbaar geen overeenkomst kunnen bereiken dus.....

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:08
Netjes dat ze het eerst in onderhandelingen proberen. Blijkbaar werkt Canon's IS dan toch net even anders.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:22
Netjes? Dat is de normale gang van zaken.
Als je het niet via onderhandelingen probeert, dan stuurt de rechtbank je gewoon weer weg.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In europa wel, in Amerika ligt dat anders. Als jij daar aangeeft bij de rechter dat je geen licentie wilt verkopen en dat beargumenteerd, dan kan je iemand gelijk aanklagen voor inbreuk.

In europa, nu ja, in Nederland, ligt dat anders. Ook daar kan het voorkomen dat je geen licentie wilt verstrekken, maar dan zal je inderdaad eerst maar eens moeten gaan onderhandelen. Die onderhandelingen kan je dan trouwens ook opstarten pas nadat je de tegenpartij hebt aangeklaagd en dat zie je ook wel gebeuren om eerst eens wat druk op de onderhandelingen te zetten.

Dus ja, ik ben het wel met Wijnands eens. Uitermate correct dat Nikon het zo heeft op proberen te lossen. Aan de andere kant is dat ook wel een beetje de manier van zakendoen in het verre oosten natuurlijk. Gelijk aanklagen is typisch amerikaans.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2011 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-09 13:50

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Volgens Tom Hogan is het in Japan normaal dat alles achter de schermen afgehandeld wordt, en dat men zeer zelden naar de rechter stapt:
Japanese companies don't tend to be litiguous. There's a lot of behind the scenes negotiating and patent swapping that happens, but it's much more rare in Japan for one company to sue another than it is in the US or even Europe.
Blijkbaar iets te maken met concurerende 4/3 formaat, maar ik vind dat een nogal vaag verhaal/zie het niet in, dus iemand mag het mij uitleggen :?
As long as Sigma was primarily making Nikon and Canon lenses, I somehow doubt that Nikon would have taken this step. But with the prospect of Sigma lenses for NEX and m4/3 mounts, if Sigma really is infringing on Nikon's patents, it makes perfect sense for Nikon not to let that technology propogate into their competition.

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberttt
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:12
@DickCAH In Amerika wel ja, maar het gaat over japan... Al met al is dit in veel landen de normale gang van zaken. Ik zou eerst de eisen van Nikon en Sigma willen weten dan pas kan ik oordelen of een bedrijf "netjes" handelt...

Maar goed als Nikon vind dat sigma inderdaad patent inbreuk maakt geef ik ze groot gelijk om ze aan te klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
Ik heb 'm! _O_

Nikon 85mm f/1.8
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/FhQHxAGsuycDXf0K0rqyE9sT/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Kx4A3J5cvHUeYq1exleNb5PI/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/FxQJZq0iV5pTuGEZd4ko4SCv/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/oR6cTyAgtKDCeFJK3lkqxyyd/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/P0fQbR36moq6eH5IlMFP4tL9/thumb.jpg

Nu nog de vraag: filter? En zo ja, welke? Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:55
Ik zou een filter kopen als je de lensdop gebruikt in combinatie met de lenskap. Je maakt geheid krassen op je lens anders.

* citruspers heeft zelf een 85 1.8 gehad van nikon.

Plaatjes zien er echt heel bekend uit. Nooit gedacht dat ik nog eens een lens zou herkennen aan een foto. De bokeh, de LoCah, de tint....

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
Of ik de lenskap ga gebruiken weet ik nog niet, normaal doe ik het niet.

De enige lens waar het glas zo ver naar voren zit is mijn sigma 70-200 en daar heb ik ook een filter op. Ben bang het glas snel te beschadigen, zo ver naar voren zit het...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
Vandaag even bij camera.nl langsgeweest om mijn sensor te laten reinigen, er was namelijk weer een check & clean dag. Er stond ook een tafel met leuke speeltjes:
Nikon speelgoed

Op de achterste rij, vlnr: 70-200mm VRII, 200-400mm VRII, 200mm f/2, 300mm f/2.8, 400mm f/2.8, 500mm f/4 en de 600mm f/4. Da's dus al meer dan €39.000 aan lenzen... :9~ De foto is trouwens genomen met de 10.5mm fish, een errug klein lensje voor zo'n grote beeldhoek. Het is net een Dinky Toy... ;)

Ik heb ook nog even met de 16-35mm f/4 staan spelen en dat vond ik toch best wel een fijne lens. Op Photozone was men er niet zo enthousiast over maar ik denk dat ze een maandagochtendmodel uit de eerste productiereeks hebben gehad. Het door mij geteste exemplaar was duidelijk al enige tijd als demomodel in gebruik en er zaten zoveel vingerafdrukken op dat je zo ongeveer een 2-stops ND filter had, desondanks kon hij behoorlijk goed meekomen met de 14-24 en da's bepaald niet de minste lens. De 16-35 heeft niet de extreme groothoek en de lichtsterkte van de 14-24mm maar je kunt wel filters gebruiken en je hebt VR. Als ik de 14-24 nog niet had zou ik de 16-35 serieus overwegen.

PS voor de geïnteresseerde tweakers uit de omgeving van Rotterdam: komend weekend is de camera.nl experience in Barendrecht, dan is er ook weer een check & clean mogelijkheid plus een hoop fotogear om uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Waarom heb je een DX fisheye op je D3s gezet Kurgan? :p

@Nick: Ik zou de hood er wel op zetten, zonder, en met zo'n exposed voorelement is het vragen om flare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
citruspers schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 20:15:
Waarom heb je een DX fisheye op je D3s gezet Kurgan? :p
Drie redenen:
  1. Het zag er erg grappig uit, zo'n klein lensje op een grote camera
  2. Ik was benieuwd naar de beeldkwaliteit op FX (valt niet tegen zoals je ziet)
  3. Omdat het kan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:49

g0tanks

Moderator CSA
Die camera.nl experience lijkt me echt vet, alleen jammer dat het zo ver weg is. :-(

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Een prima redenering!
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn Sigma 10mm 2.8 fish er ook wel gekkig uit ziet op mijn D2H, al geloof ik dat de Nikon variant nog wat kleiner is.

Beeldkwaliteit kan ik niet beoordelen omdat je ISO equiv. 10.000 is :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
citruspers schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 21:13:
Een prima redenering!
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn Sigma 10mm 2.8 fish er ook wel gekkig uit ziet op mijn D2H, al geloof ik dat de Nikon variant nog wat kleiner is.

Beeldkwaliteit kan ik niet beoordelen omdat je ISO equiv. 10.000 is :|
Het formaat houdt ongeveer het midden tussen een flesje Actimel en een lensdop. ;) De scherpte is misschien niet goed meer te beoordelen maar wel zaken zoals CA en vignettering en gelukkig heeft hij ook niet al te veel vervorming. 8) Het is een grappige lens om een keer mee te spelen maar ik zal hem niet snel kopen, ik ben niet zo'n fisheye-fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
* NickH heeft deze besteld

[ Voor 6% gewijzigd door NickH op 26-05-2011 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
Hier nog even een test die ik bij camera.nl heb gedaan: de Sigma 100-300mm f/4 vs. de Nikkor 300mm f/2.8 @ f/4. Naderhand nog even wat USM op allebei de foto's en wat color matching - en nu mogen jullie me zeggen wat van welke lens afkomstig is. Er zit in elk geval geen enorm verschil tussen de twee, en dat terwijl de Nikon 4x zo duur is.

300mm test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DitisKees
  • Laatst online: 08-07 13:23
De onderste foto is van de Nikon denk ik. De Nikon kan natuurlijk ook naar 2.8, wat hem ook direct een stuk duurder maakt. Maar als je dat niet nodig hebt kan de Sigma ook een goede keus zijn zo te zien.

Dell E6420 | Sony Cybershot WX220

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
Ik zou heel erg verbaasd zijn indien de bovenste de Nikkor blijkt te zijn. Er is vooral een duidelijk verschil in CA aan contrastrijke randen. Die Sigma zit bovendien in de zelfde prijscategorie als een 300 f/4 van Nikon, enige kwaliteit is dan toch ook wel verwacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
De onderste is iets beter.

Het zou me niet verbazen als dat de Sigma is. De laatste tijd hebben laten zien dat ze de CA's erg goed onder controle hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
De onderste ziet er scherper/contrastrijker uit. Ben benieuwd welke lens er voor verantwoordelijk is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
Nou, zal ik het dan maar verklappen dan? De bovenste is de Sigma 100-300, niet echt onverwacht. Maar het verschil is wel érg klein dus we kunnen rustig constateren dat de Sigma 100-300 een overachiever is. Als iemand me de Nikon kado zou doen zou ik uiteraard geen nee zeggen maar tot die tijd ben ik tevreden met de 100-300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de foto's van Kurgan afgelopen avond een aantal keer bekeken.
Vond zelf de bovenste scherper en met meer contrast.
Moet nog een hoop over fotografie leren, ben daarnaast al een tijdje in gevecht met mezelf.
De gang naar de opticiën voor een leesbril is voor mij blijkbaar een lastige. -)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
Een duidelijk verschil is te zien bij de uitstekende schroeven aan de rechter kant.

Zijn deze foto's trouwens als JPG genomen of in RAW? Dat kan ook nog een verschil maken.

[ Voor 46% gewijzigd door yzf1kr op 28-05-2011 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:26

YellowCube

Wait...what?

Kurgan schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 20:52:
[...]

Drie redenen:
  1. Het zag er erg grappig uit, zo'n klein lensje op een grote camera
  2. Ik was benieuwd naar de beeldkwaliteit op FX (valt niet tegen zoals je ziet)
  3. Omdat het kan ;)
ik vind de 10.5 DX behoorlijk tegenvallen op een FX camera.
Met name de scherpte gaat er behoorlijk op achteruit.
En hoe je het verder ook went of keert, het zoekerbeeld van een DX lens op FX is imo gewoon hondsirritant.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nesto
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09-2021

Nesto

Chef du production

Review van de nieuwe 50mm 1.8G op Photozone:

http://www.photozone.de/nikon_ff/631-nikkorafs5018ff

Yes - OEM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NickH schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 17:21:
Of ik de lenskap ga gebruiken weet ik nog niet, normaal doe ik het niet.

De enige lens waar het glas zo ver naar voren zit is mijn sigma 70-200 en daar heb ik ook een filter op. Ben bang het glas snel te beschadigen, zo ver naar voren zit het...
Precies de reden waarom ik op mijn 85 een goed UV filter heb geschroefd (dat toevallig voor een leuk prijsje uit HK kwam....)

@Citruspers: Ik gebruik de 85 (eigenlijk) altijd zonder hood. Dat gedoe met schroeven en zo.... Niet mijn ding, hij wil er bij mij altijd scheef op. Ik ben geloof ik niet handig met schroefdraden met een diameter van meer dan 20 mm en een spoed van minder dan 0.5 mm Dus inderdaad, dubbelonhandig met die opschroefzonnekap.
Toch heb ik eigenlijk nog nooit een issue gehad met flare. Heb jij de 85 veel gebruikt op FX? Wellicht dat het dan erger is?

@YC: Zeker als het gaat om een fish-eye (en helemaal een circular) dan kom je soms ook gewoon op een situatie terecht dat DX op een FX niet meer boeiend is. Ik wil nog steeds een keer een FX camera vast houden, met name om daarop mijn Peleng te proberen. (Wel even opletten dat je je tenen een halve meter naar achteren zet....)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2011 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phehistyr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 14:27

Phehistyr

De Epische Lurker

Ik wil juist wel eens een Peleng op mijn FX proberen om die te vergelijken met mijn tokina 10-17mm fish. Vanaf 15mm is die namelijk ook beeldvullend op FX :)

(En ja, dit is een verkapte 'zie-mij-eens-een-D700-hebben-gekocht-post :9~ Van de week eens wat plaatjes gaan schieten van wat ik de afgelopen maanden heb verzameld.)

Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je toevallig mee gaat vliegtuigspotten in Dusseldorf op 2 Juli.... Ik wilde al gaan voor de prijs: Spottersfoto met de kortste lens gaan, maar dan kunnen we wellicht proberen om gezamelijk de "spottersfoto met de effectief kortste lens" prijs in de wacht te slepen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanwege een vraag uit het mensen/portretten topic, ga ik een vergelijkende bokeh test doen tussen de Nikkor 24-70 F/2.8 AFS en de Nikkor 50 mm F/1.4

Zijn er tips om dit zo goed mogelijk aan te pakken? Wat stellen jullie voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phehistyr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 14:27

Phehistyr

De Epische Lurker

Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2011 @ 12:34:
Als je toevallig mee gaat vliegtuigspotten in Dusseldorf op 2 Juli.... Ik wilde al gaan voor de prijs: Spottersfoto met de kortste lens gaan, maar dan kunnen we wellicht proberen om gezamelijk de "spottersfoto met de effectief kortste lens" prijs in de wacht te slepen ;)
Ik had me al geëxcuseerd in dat topic aangezien vliegtuigspotten mij niet echt kan boeien. Aan de andere kant zal er wel weer lekker geouwehoerd gaan worden en met gear worden gespeeld. Ik beloof nog niets, maar als het mooi weer gaat worden zou ik toch nog wel eens mee kunnen gaan. Vervoer is in elk geval geen probleem meer voor me tegenwoordig. :)

Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 12:04
Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 14:08:
Vanwege een vraag uit het mensen/portretten topic, ga ik een vergelijkende bokeh test doen tussen de Nikkor 24-70 F/2.8 AFS en de Nikkor 50 mm F/1.4

Veel foto's maken, dan krijg je wel een idee :P Mijn ervaring tot dusver (heb de 50 f/1.4G nog niet zo lang) is dat de 50 f/1.4G het stukken beter doet dan de oude 50 f/1.8D maar ik kan niet zeggen dat hij een beter bokeh heeft dan de 24-70. Die laatste geeft voor een zoom echt een prachtig bokeh vind ik.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb al een idee, maar ik zou graag een kleine test doen waarvan ik de resultaten hier kan posten, zodat jullie een idee krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 14:08:

Ik zou zeggen: kijk eens hoe ze het bij Photozone aanpakken, beter goed gejat dan slecht bedacht nietwaar? Maak een stilleven met in de achtergrond iets met veel kleine details en iets met reflecties erop (kerstbal ofzo) en je komt al een heel eind.

[ Voor 3% gewijzigd door Kurgan op 02-06-2011 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

In onze Battle of the Fifties test hebben we een muur en een lamp gebruikt om de bokeh te testen.

[ Voor 41% gewijzigd door G-Tus op 02-06-2011 10:47 ]

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 15:33
Wat dacht je van de situatie die de aanleiding voor de test was?
Of was dat een locatie die ver weg was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die is niet zover, maar dan moet ik een gewillig model hebben.. Ik zal het eens bekijken dit weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 15:33
Tja, het gaat in dit geval om het bokeh....
Een model op de foto kijkt natuurlijk wat plezieriger, maar in principe is elk voorwerp op de voorgrond waar je op scherp kunt stellen in dit geval voldoende :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
Er zijn 2 soorten dingen waarbij het verschil tussen goede en slechte bokeh goed te zien is: lichtpunten en takken/struiken tegen een lichte achtergrond.

Bij lichtpunten is het belangrijk dat de bokeh mooi rond en egaal is, en geen scherpe randen heeft. (Kerstverlichting is een ideaal onderwerp)

En bij takken/struikgewas wil je igenlijk het zelfde, de achtergrond moet rustig en egaal zijn, zonder rare scherpe randen.

Onderstaande foto is bijvoorbeeld gewoon in de tuin genomen.De achtergrond zijn gewoon verschillende tuinplanten. In dit geval is het een AF-S 80-200 f/2.8, en de bokeh valt me niet tegen.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5142/5791143316_560c76f5fa_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneDD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-08 20:17
Momenteel overweeg ik de aanschaf van de 'Sigma 10-20mm f/3.5 EX DC HSM'. Heb me voorgenomen om als nieuwe toevoeging aan mijn arsenaal een groothoek uit te zoeken en hier kwam ik op uit. Wat me echter opviel was de prijsstijging die heeft plaatsgevonden volgens de pricewatch. Heeft iemand hier een verklaring voor? (of een goed alternatief voor een vergelijkbare prijs)

Specs:
pricewatch: Sigma 10-20mm f/3.5 EX DC HSM (Nikon)

Prijzen/Verloop:
pricewatch: Sigma 10-20mm f/3.5 EX DC HSM (Nikon)

**EDIT**
Bij de variant met F4-5.6 heeft hetzelfde fenomeen plaatsgevonden:
pricewatch: Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM (Nikon)

[ Voor 19% gewijzigd door ReneDD op 04-06-2011 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
De meeste fabrikanten hebben "last" van de aardbeving in Japan.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneDD
Krylinck schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 23:40:
De meeste fabrikanten hebben "last" van de aardbeving in Japan.
Dat dacht ik eerst ook, maar de prijsstijgingen van de beide lenzen waren nog voor de ramp in Japan. Dit was namelijk in maart, terwijl de lenzen al in/voor februari zijn aangepast.

Wikipedia: 2011 Tōhoku earthquake and tsunami
quote: Wikipedia
The 2011 Tōhoku earthquake, also known as the Great East Japan Earthquake, was a magnitude 9.0 (Mw) undersea megathrust earthquake off the coast of Japan that occurred at 14:46 JST (05:46 UTC) on Friday, 11 March 2011.

[ Voor 57% gewijzigd door ReneDD op 04-06-2011 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phehistyr schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 14:12:
Aan de andere kant zal er wel weer lekker geouwehoerd gaan worden en met gear worden gespeeld. Ik beloof nog niets, maar als het mooi weer gaat worden zou ik toch nog wel eens mee kunnen gaan.
Er zal vast weer gezellig geouwehoerd worden, maar helaas dan wel zonder mij. Kortom als je mee wilde om mijn peleng te testen... Dan is die reden om naar Dusseldorf te gaan, dit weekend de grond in geboord.

n.b. Zijn wij Nikonians de laatste tijd zo gelukkig met onze spullen, of liggen die allemaal in de hoek en zijn we stiekum overgestapt naar het Canon topic? Het is hier zo stil de laatste dagen....

ReneDD: De reden achter de prijsstijgingen in/rond februari was de aanhoudend lagere koers van de Yen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2011 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneDD
ReneDD: De reden achter de prijsstijgingen in/rond februari was de aanhoudend lagere koers van de Yen.
Aha, weer wat geleerd. Kan ik met een gerust hart gaan bestellen zodra mijn factuur betaald wordt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:28

Chiron

Moderator Discord
Phehistyr schreef op maandag 30 mei 2011 @ 09:12:
Ik wil juist wel eens een Peleng op mijn FX proberen om die te vergelijken met mijn tokina 10-17mm fish. Vanaf 15mm is die namelijk ook beeldvullend op FX :)

(En ja, dit is een verkapte 'zie-mij-eens-een-D700-hebben-gekocht-post :9~ Van de week eens wat plaatjes gaan schieten van wat ik de afgelopen maanden heb verzameld.)
Ik heb een Peleng en een D700, en ik wil hem weg gaan doen om hem in te ruilen voor een Zenitar. De Peleng is namelijk circulair en niet beeldvullend op FX, wat ik persoonlijk erg irritant vind. Die crop ik er namelijk altijd af wat zonde van de pixels is. Verder is 8mm echt bezopen wijd, als je een 'close up' wil maken moet je echt onmogelijk dichtbij gaan staan. Maar dat ben ik :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ReneDD schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 16:36:
Aha, weer wat geleerd. Kan ik met een gerust hart gaan bestellen zodra mijn factuur betaald wordt ;-)
Het is inderdaad niet zo dat ik verwacht dat de prijs de komende paar maanden weer net zo hard naar beneden gaat, want de Yen blijft de Yen.

Als er een "fukushima effect" in de prijzen zit, is dat minimaal of het moet nog komen. Echter Nikon wordt ook wel back-order-inc genoemd, dus ik denk dat ze eerder niets leveren dan dat ze de prijs ver omhoog schoppen. Zo doen ze het namelijk ook als ze nieuw spul op de markt brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 08:54:
[...]
n.b. Zijn wij Nikonians de laatste tijd zo gelukkig met onze spullen, of liggen die allemaal in de hoek en zijn we stiekum overgestapt naar het Canon topic? Het is hier zo stil de laatste dagen....
Nikonians fotograferen gewoon wat meer en ouwehoeren minder. :P

Daarnaast is er buiten GoT een heel goed Nikon forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
yzf1kr schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 12:04:
[...]

Nikonians fotograferen gewoon wat meer en ouwehoeren minder. :P

Daarnaast is er buiten GoT een heel goed Nikon forum.
Welk forum is dat, ik ben niet echt iets heel bevredigends tegengekomen.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bollefles
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-02 18:52
Ik ben een studie aan het maken van macrolenzen. In de startpost van dit topic worden verschillende objectieven netjes beschreven (waarvoor dank!). Ik mis hierin echter de 60mm micro's (af-s en oudere af-d) van Nikon. Heeft iemand ervaring met deze lenzen?
Ik zoek een macrolens voor voornamelijk bloemen, en zal 'm doorgaans op m'n D700 schroeven. Wat adviseren jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:51

CyBeRSPiN

sinds 2001

bollefles schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 20:13:
Ik ben een studie aan het maken van macrolenzen. In de startpost van dit topic worden verschillende objectieven netjes beschreven (waarvoor dank!). Ik mis hierin echter de 60mm micro's (af-s en oudere af-d) van Nikon. Heeft iemand ervaring met deze lenzen?
Ik zoek een macrolens voor voornamelijk bloemen, en zal 'm doorgaans op m'n D700 schroeven. Wat adviseren jullie?
Tot welke vergroting wil je gaan? 1:1 of nog groter?

Heb zelf de 100mm Tokina, bevalt me erg goed, maar verder geen ervaring met andere macro lenzen. Zou soms nog sterker willen vergroten, maar dan moet je volgens mij met extension tubes gaan werken.

Tip: zoek eens op Flickr op lenstypes, je zult dan talloze foto's aantreffen waarmee je een beeld kan vormen waartoe de betreffende lens in staat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renbull
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-07 18:24
Ik heb hier een 60mm AFd en een oudere 60mm AF liggen, de oudere 60mm af staat te koop. Maar wat wil je weten over de beide?

Nikon D750| Nikkor AF 300/4, 80-200/2.8D, 85/1.8D, 60/2.8D, 50/1.4D, 35/2D 24/2.8 20/2.8D | Tokina 400/5.6 | MF Vivitar Series 1 70-210/3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
Sallin schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 19:38:
[...]

Welk forum is dat, ik ben niet echt iets heel bevredigends tegengekomen.
http://www.nikon-club-nederland.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Een 60mm macro is wel erg kort, zeker op FF, dan zit je vooral in je eigen schaduw te werken, tenzij je speciale flitsers gebruikt etc. Ik denk dat je eerder naar de 105mm opties moet kijken, of zelfs naar de 150/180/200mm varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De varianten rond de 100 mm waren altijd heel erg populair op film. Er is na de overstap op crop sensoren eigenlijk niets uitgekomen dat ongeveer hetzelfde doet op DX, totdat niet zo lang geleden de 85 mm van Nikon uitkwam.

De FX varianten van rond de 60 mm zijn ondertussen allemaal oeroud. Ja, er is nog een nieuwe 60mm van Nikon, maar dat is een DX.

Ik ben zelf niet zo een macrofiel, maar ik zit er wel over te denken of ik nog een keer een macro lens wil. Vandaar dat ik me er wel een beetje in heb verdiept. Wat ik begrijp is dat de meeste mensen op film vaak al net langer dan 100 mm wilden, maar de 200 mm is te lang en te duur. De 100 mm is voor DX wellicht net een fractie te lang, maar wel prettiger dan de nog kortere lenzen.
100 mm is zeg maar een vrij goed compromis tussen een goede vergroting kunnen halen en je onderwerp niet pletten onder je frontelement. Voor DX zou dat net iets korter mogen (vandaar dat Nikon een 85 mm heeft uigebracht.) voor FX zou het net iets langer mogen, maar ik heb nog nooit een 125 mm Macro gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bollefles
Allen, veel dank voor de goeie tips!

@ renbull: ik was wel benieuwd naar optische kwaliteit/bokeh/ca. Maar- de tip dan 60mm wel érg kort is ivm bijvoorbeeld schaduwwerking neem ik ter harte. Zo te lezen denk ik dat meer mm wel aan de orde is bij FF.

De Tamron 90 (http://www.kamera-express...lt-in-motor-nikon-fx-dx-/) zou interessant kunnen zijn. Deze Sigma (http://www.kamera-express...nikon-fx-dx-fujifilm-af-/) ook. Ik vind de Nikon 105 VRII wel érg aan de prijs voor iets dat ik toch niet superveel ga gebruiken...

Dank voor al het meedenken! Ik ga zeker ook nog even bij Flickr en/of Pixel Peeper kijken.

[ Voor 0% gewijzigd door bollefles op 16-06-2011 10:05 . Reden: Werkwoord 'kijken' vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
Nikon heeft een heel vreemd aanbod qua macrolenzen. Zelf heb ik de (oude) 60mm, die is ongelooflijk scherp. Ik gebruik wel op DX. De werkafstand kan inderdaad tegenvallen. De 85VR is enkel voor DX en de 105VR is veel te duur voor wat het is. En dan is er nog de oer-oude 200mm f/4 met legendarische reputatie, maar die is nog steeds heel duur en ondertussen hopeloos verouderd.

Misschien ook nog even meegeven: mijn 60mm tekent niet zo'n mooie bokeh. Hoe de nieuwe versie presteert weet ik niet, mijn 180mm van Sigma doet het op dat vlak stukken beter. Ook de onscherpe highlights zijn mooi rond en niet hoekig. Zo'n hoekige bokeh-highlights zijn imho vreselijk lelijk, het is me al regelmatig opgevallen dat de Sigma 105mm op dit vlak heel slecht scoort.

De 90mm van Tamron ken ik niet zo goed, maar ik hoor er goeie dingen over. Op FX voor planten zul je die wel prima kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergeet ook de Tokina 100 mm macro niet. Of was dat een DX lens? hmmmm even kijken.... Oh, ja, dat was een APS-C of wel een crop lens.

De nikon is inderdaad stevig aan de prijs, precies ook de reden dat ik voor Macro ook andere lenzen overweeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Ik heb de oude 60mm gehad (op DX), heel erg scherp en degelijk gebouwd. In de praktijk gebruikte ik hem hooguit voor portretten. Voor macro moet je te dichtbij komen, schaduw werkt dan in je nadeel als je niet goed oplet, voor insecten is het ook lastig.

Kijk naar de Nikon 105mm, Tokina 100mm, Sigma 150mm. Stuk voor stuk erg goede lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
Als je een idee wil krijgen van het scheidend vermogen van de (oude) 60mm nikkor, hier is een full-res beeldje: http://farm5.static.flick...21335948_5c77f2d217_o.jpg (groot!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bollefles
Als ik zo de meningen en ideeën lees, m'n budget (nogmaals) bestudeer en de mogelijkheden overzie kom ik uit op de Tamron. Tenminste- die Tokina, is dat deze? pricewatch: Tokina AT-X M100 AF PRO D 100mm f/2.8 Macro (Nikon)
Er is even onduidelijkheid of dit een DX of een FF lens is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frunz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-09 10:21
bollefles schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 12:17:
Als ik zo de meningen en ideeën lees, m'n budget (nogmaals) bestudeer en de mogelijkheden overzie kom ik uit op de Tamron. Tenminste- die Tokina, is dat deze? pricewatch: Tokina AT-X M100 AF PRO D 100mm f/2.8 Macro (Nikon)
Er is even onduidelijkheid of dit een DX of een FF lens is...
Op Photozone.de staat in de eerste alinea dat het over een FF exemplaar gaat.

WoT: Frunzzzzz NoobMeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Inderdaad, FF, en met de complimenten van KR... ;)
http://www.kenrockwell.com/tokina/100mm-f28.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

7(8)7 Tokina zegt dat het een DX is.... maar goed. 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renbull
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-07 18:24
Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 14:14:
7(8)7 Tokina zegt dat het een DX is.... maar goed. 7(8)7
Waar dan: http://www.tokinalens.com/products/tokina/afl-m100-a.html
"This lens gives the best of both worlds because optics still give full coverage and excellent sharpness on 35mm film."
Daar staat toch dat het ook voor FF is

Nikon D750| Nikkor AF 300/4, 80-200/2.8D, 85/1.8D, 60/2.8D, 50/1.4D, 35/2D 24/2.8 20/2.8D | Tokina 400/5.6 | MF Vivitar Series 1 70-210/3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:00
Ik wil je ook nog wel aanraden eens naar de 150mm F2.8 EX DG OS HSM APO Macro te kijken. Ik heb de oude lens (zonder OS dus) en ik ben er erg tevreden mee. (shameless plug: http://www.pbase.com/broodje/image/125633398 ). Ik schiet dan nog met een D80, dus heb zelfs nog een iets langere lens als jij op een d700. Met insecten wil je liefst zo ver mogelijk van het onderwerp vandaan blijven om ze niet af te schrikken en met vaste objecten (zoals bloemen) is iets meer range erg handig als je wilt voorkomen dat bijv. je eigen schaduw over het onderwerp valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bollefles
breadje schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 17:28:
[...]

Ik wil je ook nog wel aanraden eens naar de 150mm F2.8 EX DG OS HSM APO Macro te kijken. Ik heb de oude lens (zonder OS dus) en ik ben er erg tevreden mee. (shameless plug: http://www.pbase.com/broodje/image/125633398 ).
Mooie, mag best :)
Deze lens ligt helaas een beetje boven 't budget dat ik mezelf opgelegd heb- dat ligt rond €400. Vooralsnog neig ik naar de Tokina. Maar, dank!

Ik heb net wat sites zitten afspeuren naar pros/cons van de Tamron 90 en de Tokina 100. De kampen zijn ongeveer 50-50. Wordt de mens ook niet wijzer van. (luxeprobleem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 15:13
Ik heb zelf de Tamron SP 90 f2.8 (met SWM) en ben er erg blij. Geeft prachtige foto's en is lekker licht. Autofocus is wat aan de trage kant en een tikkeltje luid, maar dat gebruik je eigenlijk toch nauwelijks voor macro. Met de Tokina heb ik zelf geen ervaring, ik weet alleen dat alle review die ik van de Tamron heb gezien erg lovend zijn.

My case has so many fans that it hovers above the ground

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:59
breadje schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 17:28:
[...]

Ik wil je ook nog wel aanraden eens naar de 150mm F2.8 EX DG OS HSM APO Macro te kijken. Ik heb de oude lens (zonder OS dus) en ik ben er erg tevreden mee. (shameless plug: http://www.pbase.com/broodje/image/125633398 ). Ik schiet dan nog met een D80, dus heb zelfs nog een iets langere lens als jij op een d700. Met insecten wil je liefst zo ver mogelijk van het onderwerp vandaan blijven om ze niet af te schrikken en met vaste objecten (zoals bloemen) is iets meer range erg handig als je wilt voorkomen dat bijv. je eigen schaduw over het onderwerp valt.
De minimale focus-afstand blijft hetzelfde, net zoals de vergroting. Het enige wat verandert is de beeldvulling, op DX is je frame meer gevuld met dezelfde vergroting dan op FX. In de praktijk betekent dat meer pixels per object (wat gerelateerd is aan de pixeldichtheid).

[ Voor 5% gewijzigd door Universal Creations op 16-06-2011 23:09 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:08
Toen ik m'n tokina kocht (plaatjes ermee hier) heb ik ook naar de sigma 105 gekeken, vond 'm te prijzig en ik miste de AF/MF schakel mogelijkheid op de focus ring. De tamron heeft die optie wel. Pak je de tamron in een hand en de tokina in de andere hand dan merk je een enorm verschil in bouwkwaliteit. Bij de tamron krijg je de indruk dat je vooral niet te hard moet knijpen, bij de tokina krijg je het idee dat als je 'm laat vallen je je voet ernstig zal bezeren. Ik vind bouwkwaliteit prettig en koos dus voor de tokina.

Optisch moet ik de eerste macro lens nog zien die wanprestatie's levert.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bollefles
Veel dank aan allen. Ik heb m'n keuze gemaakt: 't wordt de Tokina.
Enne, iemand wel eens iets met een extender en macro gedaan? Ik bedoel niet tubes, maar echt bijv. een 1.4x converter.

Edit: Wijnands, hoe kom jij zo dicht bij een vos?!

[ Voor 12% gewijzigd door bollefles op 17-06-2011 19:21 . Reden: Vraag aan Wijnands ]

Pagina: 1 ... 8 ... 20 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Mocht je iets willen melden over de OP (heb je stukjes voor in de OP, is er info onjuist of zie je een spelfoutje) neem dan even contact op via de Topicreport!