Wel leuk dat het lijkt dat hij op het eind de diafragma open wil draaien, maar vergeet dat het een G-type lens
[ Voor 3% gewijzigd door Nordlys op 24-05-2011 08:40 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 3% gewijzigd door Nordlys op 24-05-2011 08:40 ]
Uiteraard, maar dat lijkt hij niet te wetenFLuKee schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 08:41:
Gewoon het pinnetje verschuiven en niet aan de focus ring draaien
[ Voor 7% gewijzigd door FLuKee op 24-05-2011 10:13 ]
I have the body of a god, shame it's a buddha......
Unboxing video's... Verkapte "kijk mij eens een nieuwe lens hebben" pogingjvdgeest schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 07:55:
Nu ook een unboxing video van de nieuwe 50mm f/1.8G:
YouTube: Nikon Nikkor 50mm f/1.8G AF-S lens unboxing
NickH schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 12:04:
...
Nu maar hopen dat ze niet snel een 85/1.8G uit gaan brengen...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
" If your pictures aren't good enough, you're not close enough"FLuKee schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 10:11:
Maar even on-topic: het is wel een lensje dat ik overweeg om aan te kopen. Mijn 35 1.8 voelt soms toch te kort aan wanneer ik snapshots wil maken tijdens uitstapjes.
Ga maar eens met een 35mm naar een vliegshow of op safari, dan zullen we het daar nog wel eens over hebben.lateef schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 12:19:
[...]
" If your pictures aren't good enough, you're not close enough"
[ Voor 7% gewijzigd door Kurgan op 24-05-2011 12:25 ]
Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ach, ik heb helemaal niets met die oneliner. Wanneer ik foto's maak van een insect op 2 cm van mijn frontlens, dan heb ik in ieder geval niet het gevoel dat ik meer verbonden ben met mijn onderwerp dan wanneer ik een persoon fotografeer op een halve meter of 5 meter afstand.lateef schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 12:19:
[...]
" If your pictures aren't good enough, you're not close enough"
[ Voor 0% gewijzigd door swima op 24-05-2011 13:30 . Reden: Lens specificatie vergeten ]
komt goed uit, Capa maakte ook geen kunst, maar snapshots. Juist in de situatie die je beschrijft, heb je meer aan dichter bij je onderwerp komen, iig wanneer je betere foto's wilt maken. wanneer je dat niet interesseert, zou ik inderdaad voor een langere lens kiezen...FLuKee schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 13:16:
[...]
Het gaat hier om snapshots (sic!), niet om kunst.
[ Voor 6% gewijzigd door FLuKee op 24-05-2011 13:46 ]
FLuKee schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 13:45:
Daar gaat het ook niet om, en ik had je goedkeuring in de eerste plaats ook niet gevraagd.
I have the body of a god, shame it's a buddha......
Foto's worden niet automatisch beter van een nieuwe lens. Wel kan een nieuwe lens je nieuwe mogelijkheden geven of dingen gemakkelijker maken. Een nieuwe lens kan er dus wel voor zorgen dat je foto's anders worden, maar beter maken moet je toch echt zelf doen.vegtem schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 14:04:
Uhmm jongens, ik hoop niet dat jullie mijn dromen uiteen doen spatten, maar met een nieuwe lens, worden mijn foto's toch ook beter?
zonder dollen, ik kan me voorstellen dat je niet dichtbij genoeg bent als je te kort hebt en dat is ook zo, maar capa houdt geen rekening met hekken in de dierentuin, afzettingen bij publieke evenementen en verboden toegang bordjes
Dan is een telelens toch wel erg prettig hoor.
[ Voor 5% gewijzigd door DitisKees op 24-05-2011 14:11 . Reden: link toegevoegd ]
Dell E6420 | Sony Cybershot WX220
alleen worden je foto's er niet beter van. in de situaties die je beschrijft worden naar mijn mening dan ook hoogst zelden goede foto's gemaakt. natuurlijk zijn er situaties dat een telelens prettig is en zelfs betere foto's op kan leveren, maar over het algemeen is een telelens een zwakte bod.vegtem schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 14:04:
zonder dollen, ik kan me voorstellen dat je niet dichtbij genoeg bent als je te kort hebt en dat is ook zo, maar capa houdt geen rekening met hekken in de dierentuin, afzettingen bij publieke evenementen en verboden toegang bordjes
Dan is een telelens toch wel erg prettig hoor.
[ Voor 22% gewijzigd door Fiber op 24-05-2011 14:28 ]
ach en wee als er eens inhoudelijk over fotografie gesproken wordt, meer ontopic dan dit wordt het niet hoor.....PowerUp schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 14:22:
Kunnen we dan weer ontopic? Als iemand een topic wil maken over groothoek vs tele dan kan dat natuurlijk
Dit topic gaat over Nikonmountlenzen, niet over wel lenstype beter slechter is. In een apart topic is dat prima, hier dus niet. Dus graag weer ontopic.lateef schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 14:25:
[...]
ach en wee als er eens inhoudelijk over fotografie gesproken wordt, meer ontopic dan dit wordt het niet hoor.....
Verwijderd
nikonmountlenzen als middel mag ik hopen?
de keuze voor een telelens was bij deze geen inhoudelijke, maar een pragmatische, de fotografen konden niet dichterbij komen, maar hadden dat vast graag gewild. het feit dat er drie vrijwel identieke foto's van drie verschillende fotografen (Jeff Widener, Charlie Cole en Stuart Franklin) zijn, maakt de foto op zich voor mij dan niet zo heel goed. de waarde van deze foto zit naar mijn idee met name in het moment, wat natuurlijk wel zeer bijzonder was, ook of juist omdat er (hoewel bijna een kilometer verder) Westerse pers bij aanwezig was.Fiber schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 14:20:
Voorbeeldje, helaas niet van mij: telelens, niet heel scherp, toch een goede foto...
[ Voor 16% gewijzigd door PowerUp op 25-05-2011 09:20 ]
Verwijderd
Mijn situatie is iets anders en mijn vrouw is wellicht een heel andere dan die van jou. Mijn vrouw wil best met een spiegelreflex aan de slag, maar dan wel gewoon met een zoomlens. Een prime is veel te ingewikkeld voor haar. (Ingewikkeld als in niet flexibel genoeg.) Zelfs het wisselen van lenzen doe ik voor haar, maar verder heeft ze liever een spiegelreflex dan een compact, want het verschil in kwaliteit ziet ze dan weer wel. Zij heeft mijn oude afgeschreven D50 body en dus ook een schroevendraaier. Dit alles even ter verduidelijking van mijn afwegingen en achtergrond.FLuKee schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 16:17:
Juist, een oude 1.8 zou in principe wel voldoende goed presteren, maar ik voorzie op langere termijn toch een camerabody zonder scherpstelmotor voor mijn vrouw, en dan is het wel fijn dat ze die primes zonder al te veel problemen kan gebruiken als ze wil.
Blijkbaar geen overeenkomst kunnen bereiken dus.....Nikon Corporation (KIMURA Makoto, President, Tokyo, hereafter referred to as "Nikon") filed a patent infringement suit against Sigma Corporation (hereafter referred to as "Sigma") to Tokyo District Court on May 25, 2011. Nikon's lawsuit seeks an injunction against Sigma's manufacture and sale of infringing interchangeable lenses with vibration reduction for single lens reflex cameras, along with damages for past infringement.
Nikon has invested considerable resources in the form of research and development over a period of many years. Such investments have created intellectual property that are important business assets of Nikon and have enabled Nikon to continuously provide the products and services that satisfy its customers requirements.
Although Nikon attempted to resolve Sigma's patent infringement through negotiation, a non-adversarial resolution could not be reached. Consequently, Nikon concluded that filing a lawsuit was the only way it could protect its intellectual property.
Nikon, Fujifilm en Apple zooi
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
https://www.facebook.com/hausbrandeck
Verwijderd
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2011 09:01 ]
Blijkbaar iets te maken met concurerende 4/3 formaat, maar ik vind dat een nogal vaag verhaal/zie het niet in, dus iemand mag het mij uitleggenJapanese companies don't tend to be litiguous. There's a lot of behind the scenes negotiating and patent swapping that happens, but it's much more rare in Japan for one company to sue another than it is in the US or even Europe.
As long as Sigma was primarily making Nikon and Canon lenses, I somehow doubt that Nikon would have taken this step. But with the prospect of Sigma lenses for NEX and m4/3 mounts, if Sigma really is infringing on Nikon's patents, it makes perfect sense for Nikon not to let that technology propogate into their competition.
Nikon, Fujifilm en Apple zooi
Drie redenen:citruspers schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 20:15:
Waarom heb je een DX fisheye op je D3s gezet Kurgan?
Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
Het formaat houdt ongeveer het midden tussen een flesje Actimel en een lensdop.citruspers schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 21:13:
Een prima redenering!
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn Sigma 10mm 2.8 fish er ook wel gekkig uit ziet op mijn D2H, al geloof ik dat de Nikon variant nog wat kleiner is.
Beeldkwaliteit kan ik niet beoordelen omdat je ISO equiv. 10.000 is
Dell E6420 | Sony Cybershot WX220
Verwijderd
[ Voor 46% gewijzigd door yzf1kr op 28-05-2011 00:17 ]
ik vind de 10.5 DX behoorlijk tegenvallen op een FX camera.Kurgan schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 20:52:
[...]
Drie redenen:
- Het zag er erg grappig uit, zo'n klein lensje op een grote camera
- Ik was benieuwd naar de beeldkwaliteit op FX (valt niet tegen zoals je ziet)
- Omdat het kan
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Verwijderd
Precies de reden waarom ik op mijn 85 een goed UV filter heb geschroefd (dat toevallig voor een leuk prijsje uit HK kwam....)NickH schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 17:21:
Of ik de lenskap ga gebruiken weet ik nog niet, normaal doe ik het niet.
De enige lens waar het glas zo ver naar voren zit is mijn sigma 70-200 en daar heb ik ook een filter op. Ben bang het glas snel te beschadigen, zo ver naar voren zit het...
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2011 09:01 ]
Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo
Verwijderd
Verwijderd
Ik had me al geëxcuseerd in dat topic aangezien vliegtuigspotten mij niet echt kan boeien. Aan de andere kant zal er wel weer lekker geouwehoerd gaan worden en met gear worden gespeeld. Ik beloof nog niets, maar als het mooi weer gaat worden zou ik toch nog wel eens mee kunnen gaan. Vervoer is in elk geval geen probleem meer voor me tegenwoordig.Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2011 @ 12:34:
Als je toevallig mee gaat vliegtuigspotten in Dusseldorf op 2 Juli.... Ik wilde al gaan voor de prijs: Spottersfoto met de kortste lens gaan, maar dan kunnen we wellicht proberen om gezamelijk de "spottersfoto met de effectief kortste lens" prijs in de wacht te slepen
Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo
Veel foto's maken, dan krijg je wel een ideeVerwijderd schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 14:08:
Vanwege een vraag uit het mensen/portretten topic, ga ik een vergelijkende bokeh test doen tussen de Nikkor 24-70 F/2.8 AFS en de Nikkor 50 mm F/1.4
Zijn er tips om dit zo goed mogelijk aan te pakken? Wat stellen jullie voor?
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Verwijderd
Ik zou zeggen: kijk eens hoe ze het bij Photozone aanpakken, beter goed gejat dan slecht bedacht nietwaar? Maak een stilleven met in de achtergrond iets met veel kleine details en iets met reflecties erop (kerstbal ofzo) en je komt al een heel eind.Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 14:08:
Vanwege een vraag uit het mensen/portretten topic, ga ik een vergelijkende bokeh test doen tussen de Nikkor 24-70 F/2.8 AFS en de Nikkor 50 mm F/1.4
Zijn er tips om dit zo goed mogelijk aan te pakken? Wat stellen jullie voor?
[ Voor 3% gewijzigd door Kurgan op 02-06-2011 10:28 ]
[ Voor 41% gewijzigd door G-Tus op 02-06-2011 10:47 ]
Verwijderd
[ Voor 19% gewijzigd door ReneDD op 04-06-2011 23:41 ]
Dat dacht ik eerst ook, maar de prijsstijgingen van de beide lenzen waren nog voor de ramp in Japan. Dit was namelijk in maart, terwijl de lenzen al in/voor februari zijn aangepast.Krylinck schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 23:40:
De meeste fabrikanten hebben "last" van de aardbeving in Japan.
quote: WikipediaThe 2011 Tōhoku earthquake, also known as the Great East Japan Earthquake, was a magnitude 9.0 (Mw) undersea megathrust earthquake off the coast of Japan that occurred at 14:46 JST (05:46 UTC) on Friday, 11 March 2011.
[ Voor 57% gewijzigd door ReneDD op 04-06-2011 23:47 ]
Verwijderd
Er zal vast weer gezellig geouwehoerd worden, maar helaas dan wel zonder mij. Kortom als je mee wilde om mijn peleng te testen... Dan is die reden om naar Dusseldorf te gaan, dit weekend de grond in geboord.Phehistyr schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 14:12:
Aan de andere kant zal er wel weer lekker geouwehoerd gaan worden en met gear worden gespeeld. Ik beloof nog niets, maar als het mooi weer gaat worden zou ik toch nog wel eens mee kunnen gaan.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2011 08:56 ]
Aha, weer wat geleerd. Kan ik met een gerust hart gaan bestellen zodra mijn factuur betaald wordt ;-)ReneDD: De reden achter de prijsstijgingen in/rond februari was de aanhoudend lagere koers van de Yen.
Ik heb een Peleng en een D700, en ik wil hem weg gaan doen om hem in te ruilen voor een Zenitar. De Peleng is namelijk circulair en niet beeldvullend op FX, wat ik persoonlijk erg irritant vind. Die crop ik er namelijk altijd af wat zonde van de pixels is. Verder is 8mm echt bezopen wijd, als je een 'close up' wil maken moet je echt onmogelijk dichtbij gaan staan. Maar dat ben ikPhehistyr schreef op maandag 30 mei 2011 @ 09:12:
Ik wil juist wel eens een Peleng op mijn FX proberen om die te vergelijken met mijn tokina 10-17mm fish. Vanaf 15mm is die namelijk ook beeldvullend op FX
(En ja, dit is een verkapte 'zie-mij-eens-een-D700-hebben-gekocht-postVan de week eens wat plaatjes gaan schieten van wat ik de afgelopen maanden heb verzameld.)
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Verwijderd
Het is inderdaad niet zo dat ik verwacht dat de prijs de komende paar maanden weer net zo hard naar beneden gaat, want de Yen blijft de Yen.ReneDD schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 16:36:
Aha, weer wat geleerd. Kan ik met een gerust hart gaan bestellen zodra mijn factuur betaald wordt ;-)
Nikonians fotograferen gewoon wat meer en ouwehoeren minder.Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 08:54:
[...]
n.b. Zijn wij Nikonians de laatste tijd zo gelukkig met onze spullen, of liggen die allemaal in de hoek en zijn we stiekum overgestapt naar het Canon topic? Het is hier zo stil de laatste dagen....
Welk forum is dat, ik ben niet echt iets heel bevredigends tegengekomen.yzf1kr schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 12:04:
[...]
Nikonians fotograferen gewoon wat meer en ouwehoeren minder.
Daarnaast is er buiten GoT een heel goed Nikon forum.
This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr
Tot welke vergroting wil je gaan? 1:1 of nog groter?bollefles schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 20:13:
Ik ben een studie aan het maken van macrolenzen. In de startpost van dit topic worden verschillende objectieven netjes beschreven (waarvoor dank!). Ik mis hierin echter de 60mm micro's (af-s en oudere af-d) van Nikon. Heeft iemand ervaring met deze lenzen?
Ik zoek een macrolens voor voornamelijk bloemen, en zal 'm doorgaans op m'n D700 schroeven. Wat adviseren jullie?
Ik heb hier een 60mm AFd en een oudere 60mm AF liggen, de oudere 60mm af staat te koop. Maar wat wil je weten over de beide?bollefles schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 20:13:
Ik ben een studie aan het maken van macrolenzen. In de startpost van dit topic worden verschillende objectieven netjes beschreven (waarvoor dank!). Ik mis hierin echter de 60mm micro's (af-s en oudere af-d) van Nikon. Heeft iemand ervaring met deze lenzen?
Ik zoek een macrolens voor voornamelijk bloemen, en zal 'm doorgaans op m'n D700 schroeven. Wat adviseren jullie?
Nikon D750| Nikkor AF 300/4, 80-200/2.8D, 85/1.8D, 60/2.8D, 50/1.4D, 35/2D 24/2.8 20/2.8D | Tokina 400/5.6 | MF Vivitar Series 1 70-210/3.5
http://www.nikon-club-nederland.nl/Sallin schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 19:38:
[...]
Welk forum is dat, ik ben niet echt iets heel bevredigends tegengekomen.
Een 60mm macro is wel erg kort, zeker op FF, dan zit je vooral in je eigen schaduw te werken, tenzij je speciale flitsers gebruikt etc. Ik denk dat je eerder naar de 105mm opties moet kijken, of zelfs naar de 150/180/200mm varianten.bollefles schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 20:13:
Verwijderd
[ Voor 0% gewijzigd door bollefles op 16-06-2011 10:05 . Reden: Werkwoord 'kijken' vergeten ]
Verwijderd
Ik heb de oude 60mm gehad (op DX), heel erg scherp en degelijk gebouwd. In de praktijk gebruikte ik hem hooguit voor portretten. Voor macro moet je te dichtbij komen, schaduw werkt dan in je nadeel als je niet goed oplet, voor insecten is het ook lastig.bollefles schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 20:13:
Op Photozone.de staat in de eerste alinea dat het over een FF exemplaar gaat.bollefles schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 12:17:
Als ik zo de meningen en ideeën lees, m'n budget (nogmaals) bestudeer en de mogelijkheden overzie kom ik uit op de Tamron. Tenminste- die Tokina, is dat deze? pricewatch: Tokina AT-X M100 AF PRO D 100mm f/2.8 Macro (Nikon)
Er is even onduidelijkheid of dit een DX of een FF lens is...
Waar dan: http://www.tokinalens.com/products/tokina/afl-m100-a.html
Nikon D750| Nikkor AF 300/4, 80-200/2.8D, 85/1.8D, 60/2.8D, 50/1.4D, 35/2D 24/2.8 20/2.8D | Tokina 400/5.6 | MF Vivitar Series 1 70-210/3.5
Ik wil je ook nog wel aanraden eens naar de 150mm F2.8 EX DG OS HSM APO Macro te kijken. Ik heb de oude lens (zonder OS dus) en ik ben er erg tevreden mee. (shameless plug: http://www.pbase.com/broodje/image/125633398 ). Ik schiet dan nog met een D80, dus heb zelfs nog een iets langere lens als jij op een d700. Met insecten wil je liefst zo ver mogelijk van het onderwerp vandaan blijven om ze niet af te schrikken en met vaste objecten (zoals bloemen) is iets meer range erg handig als je wilt voorkomen dat bijv. je eigen schaduw over het onderwerp valt.bollefles schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 20:13:
Mooie, mag bestbreadje schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 17:28:
[...]
Ik wil je ook nog wel aanraden eens naar de 150mm F2.8 EX DG OS HSM APO Macro te kijken. Ik heb de oude lens (zonder OS dus) en ik ben er erg tevreden mee. (shameless plug: http://www.pbase.com/broodje/image/125633398 ).
My case has so many fans that it hovers above the ground
De minimale focus-afstand blijft hetzelfde, net zoals de vergroting. Het enige wat verandert is de beeldvulling, op DX is je frame meer gevuld met dezelfde vergroting dan op FX. In de praktijk betekent dat meer pixels per object (wat gerelateerd is aan de pixeldichtheid).breadje schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 17:28:
[...]
Ik wil je ook nog wel aanraden eens naar de 150mm F2.8 EX DG OS HSM APO Macro te kijken. Ik heb de oude lens (zonder OS dus) en ik ben er erg tevreden mee. (shameless plug: http://www.pbase.com/broodje/image/125633398 ). Ik schiet dan nog met een D80, dus heb zelfs nog een iets langere lens als jij op een d700. Met insecten wil je liefst zo ver mogelijk van het onderwerp vandaan blijven om ze niet af te schrikken en met vaste objecten (zoals bloemen) is iets meer range erg handig als je wilt voorkomen dat bijv. je eigen schaduw over het onderwerp valt.
[ Voor 5% gewijzigd door Universal Creations op 16-06-2011 23:09 ]
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
[ Voor 12% gewijzigd door bollefles op 17-06-2011 19:21 . Reden: Vraag aan Wijnands ]
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq