Acties:
  • 0Henk 'm!

• Derice
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Derice

Jamaica has a bobsled team!

Topicstarter
Mede-auteurs:
  • NickH
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-01 14:35

NickH

• Gulf_5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-07-2022

Gulf_5

• Tyno
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-11-2017

Tyno

!!! IEDEREEN DIE MEE WIL: AANMELDEN !!!

In het [verzamel] Jouw vliegtuigfoto's deel 3 wordt met enige regelmaat door tweakers onderling afgesproken om te gaan spotten bij Schiphol.

De vorige officiële meeting was vorig jaar oktober. Begin dit jaar was er nog een mini meet. Tijd om weer eens een grote meet te doen.
Het idee is echter om dit nu eens niet op Schiphol te doen, maar op Düsseldorf.
Een Schiphol meeting doen we ook zeker nog wel een keer!

Hoe kom je in Düsseldorf?

Er zijn 5 opties:

1) Vliegtuig
2) Lopen
3) Fietsen
4) Trein
5) Auto

1) Als iemand hier voor gaat, laat het even weten. Dan gaan we je denk ik wel spotten bij aankomst. Aangezien dit niet de meest budgetaire optie is, geloof ik niet dat het veel zin heeft om dit verder uit te tikken.

2) Begin maar vast. :P

3) Leuk, maar zo sportief…?

4) Met de trein (vanaf Amsterdam Centraal) is Düsseldorf in 2½ uur te bereiken (met overstap in Duisburg). Je komt dan op zijn vroegst om 09:30 aan op het station (Let op! Düsseldorf Flughafen moet je hebben!). Dat vlakbij een goede spotplaats is.
De prijs is afhankelijk van de tijdstippen waarop je wilt reizen, maar ga uit dat je zo rond de 60 euro kwijt bent voor een retourtje Amsterdam - Düsseldorf.

5) De auto is de meest voordelige en flexibele optie. Op een volle tank kun je vrijwel heen en weer rijden tussen Schiphol en Düsseldorf. Ga er vanuit dat je met 4 in de auto zit. Dan kun je het volgende sommetje maken:
40 liter x 1,70 = 68 euro / 4 = 17 euro p.p.
+2 euro p.p. voor de parkeerplaats. Al met al ben je dus van en naar Düsseldorf voor nog geen €20, -.
En dan is het met enig plannen mogelijk onderweg wat mensen op te pikken (vanaf plekken die langs de route liggen).

Wil je op eigen gelegenheid daar heen rijden, dan kun je het beste je auto hier parkeren: http://goo.gl/maps/LnXg (Ahrentsplatz). Naast het treinstation. Daar kun je de hele dag staan voor een schamele 8 euro.

Spotten zal initieel gebeuren bij spot 2 (treinstation) te zien op deze guide: http://www.scramble.nl/airports/publish/eddl.htm

Duitse versie van Scramble voor DUS: http://dusinfo.net/index.php

Andere spots (zonder de auto nodig te hebben) zijn punt 1 & 3. Al zal 3 waarschijnlijk afvallen door de heatwaves. Zowieso wordt het problematisch na het middaguur. In de volle zon is dan alles op en boven de baan vergeven van de heatwaves. Blijven alleen de taxibanen over.
Al is het dan wel wat rustiger in die periode op DUS.

Verder is het zo dat je een toegangskaartje moet kopen voor het spottersterras. Dit bewijs is dan ook gelijk geldig voor de "skytrain" die tussen het treinstation en de luchthaven (spot 1) heen en weer gaat.
Kosten hiervoor zijn €2,20. Maar dan heb je ook wel wat.

Het voorstel is om lekker vroeg weg te gaan (05:30 uur vertrek vanaf SPL) zodat we rond 8 uur bij Düsseldorf zijn. (Reistijd is inclusief koffiestop bij de NL/DE grens).

Wat zie je aan toestellen in DUS?

Veel:
737/A319/A320/A321

Minder/Weinig:
A330/A340/767/757/777

Geen:
747/A380/MD11

Wat moet je meenemen?
Behalve je camera is het belangrijk om mee te nemen:

- Zonnebrand (anders wordt je mogelijk de dag erna aangesproken met ‘redneck’).
- Zonnebril
- Petje
- Minimaal 1.5 a 2 liter WATER p.p. & ander drinken.
- Eten / Snack (eventueel ter plekke @ DUS kopen, of onderweg)
- Regenkleding (mocht het enorm regenen, maar daar gaan we als optimisten maar niet vanuit)

Sleep niet te veel mee, de ruimte in auto’s is nu eenmaal beperkt.

Vooral als het mooi en warm weer is, is het van belang om genoeg vocht bij je te hebben. Eten is van secundair belang.
Zonnebrand en petje zijn ook een must want je (nek) verbrand erg snel op zo'n open veld!

Daarnaast, GEEN scanners mee. Daar zijn ze niet heel happig op in Duitsland.
En vergeet vooral je PASPOORT en portemonnee niet.

Reisschema
Voor wie wil verzamelen, dat kan om 07:00 bij de grensovergang van de A12.
Waar is dat? Klik

Daar doen we dan een koffie/plas pauze (15/20 min), voordat verder gereden wordt naar DUS (07:15/07:20). Vergeet niet op dit moment je data verbinding in je mobiel even uit te gooien.
Grens -> DUS is ongeveer een uur (wellicht iets langer door druk verkeer) dus zeg dat je dan rond 08:30 bij DUS bent.

Er wordt niet gewacht bij de grens, ben je te laat, dan wordt geacht dat je zelf de weg naar DUS vind.
Een navigatie systeem is handig om bij je te hebben. Gebruik je je mobiel, let wel dat je dan eventuele kaarten pre-cached, anders kost het je een fortuin.
Let wel dat in een rijtje vanaf de grens naar DUS rijden lastig is, zeker in Duitsland door hoge verschillen in snelheid, en de auto's in kwestie met verschillende soorten vermogen.
Kortom, ook al spreken we af bij de grens, zorg dat je zelf ook bij DUS kunt komen.

We spreken bij DUS af bij spottersterras van het treinstation (Bahnhof).
(Ahrentsplatz).
Daar is de parkeerplaats waar je de hele dag kunt staan voor 8,-.
Is het spottersterras om wat voor reden dan ook dicht, dan spreken we af op de trap naar boven vanaf de parkeerplaats. (die kun je niet missen).

Daar kun je dus ook later nog aansluiten bij de meet, aangezien daar als eerste zal worden gespot.
Kom je op een later tijdstip, geeft dat dan even door of zorg dat je mensen die al bij de meet zijn kunt bereiken om ons te vinden.
Er zijn namelijk meerdere plekken waar gespot kan worden, grote kans dat ook daar gespot zal gaan worden.

Wie?
http://www.meeting-manager.nl/943/days.png

Aanmelden? Klik hier: http://www.meeting-manager.nl/943/add

Laat even per DM weten of aan de TS of aan de mede editors, of je met de auto gaat.
Van waar je vertrekt en hoeveel plek je hebt. Dan vatten we dat ook samen in de TS.

Wie?VertrekpuntAantal plekkenNog overPassagiers
Gulf_5Schiphol30Hacku, Tommy-160, Tyno
G-tusDen Haag40Rubencs
NickHRidderkerk31Zartok, Magnifor
BartS12Station Eindhoven30dannydvries(?), Zandpad(?)

Wil je met iemand mee rijden, dan kun je dat het beste met de persoon in kwestie regelen die plekken aanbied in zijn auto. Ook eventuele pickup onderweg, kun je het beste met die persoon afstemmen.
't is wel handig als je het e.a. hebt afgestemd dit laat weten, dan kunnen we het aantal plekken in de auto in de TS bijwerken. :)

Uiteraard ben je ook vrij om op elk tijdstip aan te schuiven bij de meeting als de vertrektijden je te vroeg zijn. :)

Waarom nou 2 juli 2011?
Om dat op die datum de initiatiors (Tyno, NickH, Gulf_5 & Derice) van deze meet dan in iedergeval kunnen. ;)
En het is een zaterdag, zodat je de volgende dag tóch nog naar Schiphol kunt, of die dag kunt besteden aan het uitzoeken en bewerken van al je foto's.

De koffiestop aan de grens is hier

[Voor 40% gewijzigd door NickH op 01-07-2011 18:42]

Beschikbaar als Freelance Fotograaf
Mijn reizen over de wereld
Foto's waar ik trots op ben

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:23
Meer meetings d:)b
Ik geef hem wel even een tikje naar FVW.

Sony A6500 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Sony 16-70 f/4 OSS || CZ 24 f/1.8 || CZ 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 176826

Helemaal zeker ben ik nog niet... Moet nog even thuis overleggen.

Voorkeur: Duseldorf of Frankfurt. Beide lijkt mij een beetje overkill.

Nog wel even een opmerking/vraag/weet ik veel.... Verzamelen op Schiphol? Ja toedeloe, ik meld me wel op de grens van NL/D waar we stoppen voor koffie....

Vertrek vanuit centraal zuid-holland. Ik ben bereid om mensen op te pikken en voorzien van een grote auto. Ik heb alvast een medechaufeur geregeld in de vorm van mede TS NickH. Dat betekent dat er nog twee of drie plekken over zijn in mijn vehikel.....
Gezien de kosten die ik in rekening zal brengen bij de diverse meerijders (kopje koffie/thee en andere versnaperingen. Monetaire vergoeding: Nul) vind ik dat ik enige felxibiliteit van de mederijders mag verwachten.
(Als in: Nee, ik ga je niet oppikken in het centrum van Amersfoort bij een station dat ik niet weet te vinden. Je komt maar naar een parkeerplaats vlak bij de snelweg toe.)

Klinkt dat bovenstaande wat bot? Sorry. >:) )

(Alleen de locatie "Workflow" snap ik niet... Kan aan mij liggen.)

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 176826 op 10-05-2011 11:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:23
De forumbeschrijving: "Voor alles vanaf het idee tot het eindresultaat van foto's en video's. Dus technieken, bewerking en presentatie. Ook algemene zaken als meetings kunnen hier worden besproken." De rest van de meetings staan hier ook.

[Voor 9% gewijzigd door PowerUp op 10-05-2011 11:35]

Sony A6500 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Sony 16-70 f/4 OSS || CZ 24 f/1.8 || CZ 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS

Acties:
  • 0Henk 'm!

In dat geval ligt het aan mij... Ik snap het niet en dat kan veroorzaakt worden door iets met niet willen snappen. Maar dat is een geheel ander verhaal. Ik geloof niet dat ik het nuttig vind om met dat verhaal dit topic te vervuilen.

Om dan nog een beetje on-topic te blijven: Tegen de tijd dat we echt op weg gaan, is het wellicht handig om dus ook even in de TS te vermelden waar we verzamelen voor de tussenstop-met-koffie. Lijkt me zo het laatste tankstation voor de grens, maar er zijn meer wegen die naar Rome Dusseldorf of Frankfurt leiden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Derice
  • Niet online

Derice

Topicstarter
Anoniem: 176826 schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 11:30:
Nog wel even een opmerking/vraag/weet ik veel.... Verzamelen op Schiphol? Ja toedeloe, ik meld me wel op de grens van NL/D waar we stoppen voor koffie....
Dat is niet de bedoeling nee. ;)
Beetje onzinning om eerst daarheen te komen als het uit jouw route ligt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iLikeNoobies
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-04 13:34

iLikeNoobies

With Big Boobies

Lijkt me leuk om een keer te doen, echter ben ik op die dag jarig :). Volgende keer SPL lijkt me iig wel leuk!

Steam: HighTim3s || Twitch: iLikeNoobies

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zartok
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-01 20:51
Wow, zie ik het dit keer zowaar helemaal zelf dat er een meet komt zonder een schop van Nick te krijgen (scheelt weer blauwe plekken).

Ik zeg dips voor een plekje bij NickH in de auto (wat dus miss DickCAH zijn auto wordt), behalve als shunka (schrijf ik het goed??) meegaat want da ga ik wel voor vervoer optie 2 icm 3 ;) (lekker oefenen voor een triathlon). Daarnaast lijkt 2 vliegvelden mij ook zware overkill en is denk ik Dusseldorf misschien iets handiger ivm reistijd/spottersplekken.

Weet iemand daarnaast hoeveel mm nodig is voor de genoemde spottersplekken, ik zit met max 200 dus zou graag naar het vliegveld gaan dat daar de meeste mogelijkheden bij heeft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Ze heet inderdaad Shunka, maar ze gaat zeker niet mee. Dus dat scheelt. Inderdaad Nick heeft aangeboden om back-up/vervangende/hulp/aanvullende chaufeur te zijn, dus als je mee gaat dan betekent dat dat je bij mij aan boord komt.

Dat betekent dat er nog 1 of 2 plekken over zijn. (En ja, er passen bij mij achterin echt drie volwassen mensen. Zeker op basis van de gemiddelde omvang van de tweakers mag dat geen probleem zijn.)

n.b. op welk moment gaan jullie een definitieve keuze maken mbt bestemmingen?

[Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 176826 op 10-05-2011 12:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tyno
Ik heb me zojuist ook "officieel" aangemeld.

[Voor 15% gewijzigd door Tyno op 10-05-2011 12:51]

Canon 5D III / 1DIV & EF 16-1400mm L IS USM Macro Fisheye | Flickr | Tyno Photography @ Facebook

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-05 22:38
Hmm genoteerd :) even de agenda's checken!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gulf_5
Woei !! die "1" achter FRA + (onleesbare ...) DUS is lekker van mij :9
alleen FRA mag van mij ook... ik stop op de terugweg als chauffeur zijnde toch sowieso wel effe bij Dreidoppel :+ dat ben ik moreel verplicht naar mijn meesters uit den Ouden Teid :P

[Voor 18% gewijzigd door Gulf_5 op 10-05-2011 13:50]

iets met foto's...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Derice
  • Niet online

Derice

Topicstarter
wtf is Dreidoppel?
Kom met Google uit op een Bäckerei/ Konditorei · Eiscafe.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gulf_5
Peter Dreidoppel Air Service, gevestigd op het General Aviation gebied van DUS :Y :+

die vent vliegt ws met kleine hokjes... maar er staan bij die schuren ook vaak fijne Gulfjes, Globals, Learjets en heel soms ook BBJ's :Y

[Voor 48% gewijzigd door Gulf_5 op 10-05-2011 14:07]

iets met foto's...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Servertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-05 22:37
Ik noteer het in mijn agenda, maar weet niet of ik kan op 2 Juli want die datum zegt mij wel iets.
Het is wel leuk om DUS + FRA te doen maar het maakt mij eigenlijk niet uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nustys
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-12-2022
Goed plan ! Geen idee of ik wel kan maar dat terzijde .
Als er genoeg deelnemers zijn is het misschien voordeliger ( en vooral gezelliger ) om een mini-bus / touringcar te huren ( optie 6 ? ). Om 2300 vertrekken naar FRA om al de heavies te zien landen met zonsopkomst :o 8)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gulf_5
Typisch gevalletje Nustys idee... maar wel een waar ik mij in kan vinden... :Y :+
it's gonna be a long loooong day _o-
moeten we voor effe daarna wel effe plekje voor bankingshots vinden daar voor alle mensen met 500+mm ;) 8)
bankende a380 :9
misschien dat ik over 3 weken effe tijd heb om rond te snuffelen daar :D

[Voor 13% gewijzigd door Gulf_5 op 10-05-2011 16:07]

iets met foto's...

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 392736

je bedoelt 4 gulf O-) . Ik zou wel graag mee willen. Alleen denk niet dat het gaat lukken. Aangezien me jaloerze vader dan ook wel mee zou willen. En voor hem is het wat moeilijker. Ik zal het eens vragen :Y

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gulf_5
ten eerste moet je niet zo bijdehand doen Tommie. (ook al klopt 4 beter dan 3 O-))
want: en ten tweede:
mogelijk heb je mij nog nodig :+
want er is nog plek in mijn auto Tom, dus je mag eventueel mee... je pa gaat dan al naar Madrid dus hij moet niet zeuren ;)
en aangezien jij die vrijdag nog toetsen hebt mag jij niet mee naar Madrid, maar dus wel naar FRA :P als dat van mij mag... en dat hangt weer af van hoe (niet) bijdehand je doet 8)

iets met foto's...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-03 12:03

G-Tus

Doe gewoon jij

Dit ziet er goed uit, ook maar even aangemeld. Verwacht niet dat er iets tussenkomt, en ik kan wel een auto regelen, dus 3 of 4 plaatsen open vanuit Den Haag.

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nustys
Gulf_5 schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 16:06:
Typisch gevalletje Nustys idee... maar wel een waar ik mij in kan vinden... :Y :+
moeten we voor effe daarna wel effe plekje voor bankingshots vinden daar voor alle mensen met 500+mm ;) 8)
Ik weet waar je moet zijn O-) In de buurt van dit punt heb je een gat tussen al die bomen ( en dan sta je ook nog met tegenlicht...) 50.076874,8.651228

http://farm4.static.flick...99742054_f25cd80f3e_o.jpg

En dat is echt ver weg van het veld :( :(

Op approach is het nog erger; ze draaien tussen de 4000 en 6000 voet op final ten westen van Mainz.
Net even terug zitten kijken op Casper ( tussen 0500 en 0700 vanochtend moet je even terugkijken op 50X speed ). :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Derice
  • Niet online

Derice

Topicstarter
@nustys, bij het gebruik van de dwars baan lijkt mij dit wel een oke plek: 49.972064,8.547792

Acties:
  • 0Henk 'm!

@ Gulf5

Daar heb je helemaal gelijk in :+ Ik vraag het zo wel even. En dan meld ik me wel aan als het mag (hoe ?? ik ben niet echt goed in dingen uitvogelen O-) )

bijdehand ?? :9

@nustys. Dat is idd wel erg ver weg. En als je niet zo'n groot bereik hebt dan haal je dat niet. Want op hoeveel mm is deze geschoten ? Voordeel is wel : Vortex :D

[Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 392736 op 10-05-2011 17:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Derice
  • Niet online

Derice

Topicstarter
@Tommy-160: probeer het eens, wellicht verras je jezelf. ;)

Aanmelden? Klik hier: http://www.meeting-manager.nl/943/add
Vervolgens formulier invullen, is dat zo moeilijk? :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nustys
Derice schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 17:11:
@nustys, bij het gebruik van de dwars baan lijkt mij dit wel een oke plek: 49.972064,8.547792
Daar heb ik ook gereden, alleen maar bomen. bomen en nog eens bomen.
Anoniem: 392736 schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 17:14:

@nustys. Dat is idd wel erg ver weg. En als je niet zo'n groot bereik hebt dan haal je dat niet. Want op hoeveel mm is deze geschoten ? Voordeel is wel : Vortex :D
Minimaal 500mm en 1.4 TC op een 5D en toen nog veel gecropt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Derice
  • Niet online

Derice

Topicstarter
Wie verzint die bomen bij een vliegveld... :S
Ligt er nog ergens een blindganger daar? >:)
Problem solved. :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Phehistyr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-04 20:15

Phehistyr

De Epische Lurker

Meetings zijn leuk, maar bij de eerste schipholmeeting bleek dat die tak van sport niet voor mij is weggelegd. Veel plezier dus daar in Duitsland.

Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo

Acties:
  • 0Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-05 04:20
Ik ga voor Dusseldorf, ik stel voor ik met iemand kan meerijden? Desnoods vanuit Schiphol?

G-Tus, mag ik je weer lief aankijken? ;)

[Voor 19% gewijzigd door magnifor op 10-05-2011 18:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• G-Tus

G-Tus

Doe gewoon jij

Zorg je dat je deze keer wel optijd opstaat?

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0Henk 'm!

@nustys . Ik heb maar 200mm tot me beschikking :+

@gulf5. Maak dat plekje in de auto maar alvast warm voor je kleine neefje :+ ik mag/kan mee

Ik stem voor Düsseldorf. Dit omdat ik 2 weken daarvoor al naar FRA ga.
Zoveel maakt het me niet uit. Maar heb per ongeluk uit enhousiasme Dusseldorf aangeklikt. En kan het nu niet meer veranderen in geen voorkeur :+

[Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 392736 op 10-05-2011 19:20]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• G-Tus

G-Tus

Doe gewoon jij

Dat kan wel, als het goed is heb je een e-mail ontvangen met instructies hoe je dat moet doen.

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-05 04:20
G-Tus schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 19:15:
Zorg je dat je deze keer wel optijd opstaat?
Yep :Y

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Servertje
****** Ik kan niet mee, ik ga precies die ochtend weg naar Ommen voor een zomerkamp van scouting.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Neron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-03-2018
Andere mensen hier uit de buurt van Amsterdam die nog een plekje over hebben? :)

Gulf, mag ik meerijden? Ik kom uit Uithoorn/Aalsmeer dus ben dichtbij.

[Voor 31% gewijzigd door Neron op 10-05-2011 23:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gulf_5
Ik heb geloof ik Derice en Tommie in de auto, dus dat zou betekenen dat ik nog 1 plek te verhandelen heb: wat bied je? O-)

iets met foto's...

Gezellig dat er veel mensen meegaan :D

[Voor 83% gewijzigd door Anoniem: 392736 op 11-05-2011 07:34]

nustys schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 15:42:
Als er genoeg deelnemers zijn is het misschien voordeliger ( en vooral gezelliger ) om een mini-bus / touringcar te huren ( optie 6 ? ). Om 2300 vertrekken naar FRA om al de heavies te zien landen met zonsopkomst :o 8)
Goedkoper dan mijn auto? Nou, zo lang ik in NL tank kosten die kilometers me nul,niks,nada,nopes... Als jij een bus weet te regelen die goedkoper is dan gratis (dat wordt dan gratis drankjes aan boord of zo)....

Het is inderdaad wellicht gezelliger, maar wel een hoop geregel denk ik. Als iemand zin heeft om dat te doen, dan wil ik wel chauffeur zijn. Om eerlijk te zijn ga ik toch vooral mee om de leut. Die vliegende bakken zijn "wel aardig", maar ik zou bij wijze van spreken ook wel meegaan als ik mijn camera niet mee mag nemen.

n.b. Uiteraard ga ik wel weer proberen om de prijs voor "spotter met de kortste lens" in de wacht te slepen. Mijn 8 mm fish-eye gaat mee :P

• jorammeke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-05 15:52

jorammeke

Prutser

Ik twijfel nog, heb erg veel zin om mee te gaan.
Zit alleen met het vervoer, heb wel een auto, maar kan niet én 2x zo’n stuk rijden én een dagje rond lopen vanwege m’n knie. :'(
Dus als ik ga, wordt het DUS en dan met de trein denk ik. Tenzij ik met iemand kan/mag meerijden, en dan maakt het me niet uit welk vliegveld.

4800Wp / Elga-Toshiba / HA / ESP's en andere rommel

• Tyno
@ Jorammeke, misschien is het makkelijk om te vermelden vanaf waar je een lift zou willen hebben ;)

Canon 5D III / 1DIV & EF 16-1400mm L IS USM Macro Fisheye | Flickr | Tyno Photography @ Facebook

• jorammeke

jorammeke

Prutser

Tyno schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 08:37:
@ Jorammeke, misschien is het makkelijk om te vermelden vanaf waar je een lift zou willen hebben ;)
oh, das wel slim ja. 8)7 Ik woon in Ede.

• Derice
  • Niet online

Derice

Topicstarter
@jorammeke:
Roep maar wat nu, is het haalbaar voor jou om wellicht hier je auto te parkeren?
Dat is een makkelijk punt om even iemand op te pikken en na de meeting weer te droppen.
(Althans voor mensen die over de A12 richting de meet gaan en nog plek in de auto hebben).

http://goo.gl/maps/ampk

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Anoniem: 392736 schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 19:16:
@nustys . Ik heb maar 200mm tot me beschikking :+
Lens huren, ik ga het zelf ook doen denk ik. De 70-300 die ik heb is niet zo geweldig na 200mm. Canon 100-400mm of 500mm f/4 en 1.4x

World War One

• jorammeke

jorammeke

Prutser

Derice schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 09:35:
@jorammeke:
Roep maar wat nu, is het haalbaar voor jou om wellicht hier je auto te parkeren?
Dat is een makkelijk punt om even iemand op te pikken en na de meeting weer te droppen.
(Althans voor mensen die over de A12 richting de meet gaan en nog plek in de auto hebben).

http://goo.gl/maps/ampk
Dat is idd een goeie plek, en geen probleem om te komen.

• Gulf_5
AUTO'S NODIG !!! :+
de auto's die we nu hebben zijn volgens mij vol... Jorammeke en Hacku vechten nu voor 'n plekje in de auto van DickCAH volgens mij ?

/me Gulf_5 zat te slapen...., mijn excuses :z
echt raadselachtig hoe ik daar naast kon zitten :/ ga vanavond maar es bijtijds slapen ofzo :N
Mijn auto zit wel vol dus wij kunnen vertrekken :Y *O*

[Voor 45% gewijzigd door Gulf_5 op 11-05-2011 10:44]

iets met foto's...

• Gulf_5
Hacku schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 10:21:
[...]

Lens huren, ik ga het zelf ook doen denk ik. De 70-300 die ik heb is niet zo geweldig na 200mm. Canon 100-400mm of 500mm f/4 en 1.4x
800 !!! :Y _O_

iets met foto's...

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ja; die hele dag met zo'n kanon rondlopen zeker :w

World War One

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:13

sapphire

Die-hard pruts0r

Gaaf,

nog even kijken of ik überhaupt kan die dag. Maar als ik kan ga ik mee :)

Gabriël ITX

• Gulf_5
Hacku schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 10:51:
[...]

[afbeelding]
Mietjes met z'n allen :F :+
maar idd... die is best groot :Y
en daarnaast... ik kan de borg niet eens betalen :+ _o-

[Voor 12% gewijzigd door Gulf_5 op 11-05-2011 11:24]

iets met foto's...

• Derice
  • Niet online

Derice

Topicstarter
Op je CC laten zetten? Niks aan de hand? ;)

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Gulf_5 schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 16:06:
Hoe vaak komt de A380 op Düsseldorf?

World War One

• Tyno
[...]

[afbeelding]
Het gewichtsverschil tussen de 800mm (4500gr) en de 500mm +1,4x (4100 gr) is slechts 300 gr. Dus als je nu al aangeeft dat je de 800mm niet kan dragen. Dan zou ik nog maar even bekijken of het huren van een 500 F4 wel zo verstandig is....

Ik neem iig henk mee, die is met 3000 gr perfect de hele dag te dragen 8).

• Derice
  • Niet online

Derice

Topicstarter
Hacku schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 11:56:
[...]

Hoe vaak komt de A380 op Düsseldorf?
Niet.
Daarvoor moet je echt naar FRA. 8)

• Gulf_5
Kist komt inderdaad niet volgens dienstregeling naar DUS en aangezien we mooi weer krijgen op 2 juli is een diversion ook niet echt te verwachten ;) A380 is wel paar keer geweest maar dat was allemaal testwerk.

iets met foto's...

• Neron
Gulf_5 schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 23:39:
Ik heb geloof ik Derice en Tommie in de auto, dus dat zou betekenen dat ik nog 1 plek te verhandelen heb: wat bied je? O-)
Een grote pot koffie met gevulde koeken? :9~

Does that work out well?

• NickH
Derice schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 11:32:
Op je CC laten zetten? Niks aan de hand? ;)
Juistem, misschien dat ik wel de Nikon 500 f/4 voor een dagje huur met 1.7TC. Hoewel... Gratis rugklachten zit ik niet echt op te wachten 8)7.

Ik ga -zoals meestal- weer voor de leukste backstage foto vermoed ik.

En moet nog even iets leuks verzinnen voor Willem, aangezien hij vorige keer heel tof mijn verjaardag had onthouden. Maar shht.... niets tegen hem zeggen en hopen dat 'ie komt! O-)

Shit, me niet gerealiseerd dat jij zo een irritante canonian bent. Ik ruil je onmiddellijk in voor Jora-nog-wat. Oh, ook Canonian.... Laat maar, dat helpt dus ook niet.
>:)

• Derice
  • Niet online

Derice

Topicstarter
Neron schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 12:48:
[...]

Does that work out well?
Nou ja, Gulf_5 stuurt dus hij mag het zeggen, maar ik lust beide niet. :P :r
Overigens, ik ga er vanuit dat je ze niet samen in 1 pot duwt? :*)

[Voor 11% gewijzigd door Derice op 11-05-2011 13:32]

• Gulf_5
Neron schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 12:48:
[...]

Does that work out well?
Daar kan ik wel mee akkoord gaan... Denk alleen dat Derice thee wil :+ En Tommie cola :P

iets met foto's...

• Gulf_5
Anoniem: 176826 schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 13:24:
[...]

Shit, me niet gerealiseerd dat jij zo een irritante canonian bent. Ik ruil je onmiddellijk in voor Jora-nog-wat. Oh, ook Canonian.... Laat maar, dat helpt dus ook niet.
Dick hou het nou toch es een keer gezellig ;)... niet gelijk alles op scherp zetten 8)

Canon auto @ hier !!! inclusief t-shirts en vlaggen !!! >:) :9
(Tommie heeft wel een Nikon ;(, maar dat is eigenlijk die van z'n pa... laatste keer op FRA had ie gewoon zoals het hoort een Canon :+)

[Voor 8% gewijzigd door Gulf_5 op 11-05-2011 13:54]

iets met foto's...

Ik weet het goed gemaakt. We sturen alle Canonians in de ochtend naar FRA en in de middag naar DUS, dan doen wij Nikonians het omgekeerd. Lijkt me wel zo veilig voor het geval iemand de test wil doen wat ook al weer steviger is. Een Nikon 70-200 VR of een Canon 70-200 IS het hoofd van een canonian.

Ik weet het, dat gevecht wint de Nikonian doordat die toch al snel een milimeter of 5 meer reach heeft dan de Canonian.

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 176826 op 11-05-2011 14:04]

• NickH
Anoniem: 176826 schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 14:03:
[...] voor het geval iemand de test wil doen wat ook al weer steviger is [....]
Dan ga ik zéker kijken waar ik een Sigma 200-500 kan huren. })

• Servertje
Haha, vergeet niet dan een stel 2x ex dan is er pas plezier :P

• Gulf_5
en nu in t nederlands ?

iets met foto's...

• NickH
Servertje schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 14:09:
Haha, vergeet niet dan een stel 2x ex dan is er pas plezier :P
Die krijg je gratis meegeleverd ;)

Gulf_5 schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 13:53:
[...]

(Tommie heeft wel een Nikon ;(, maar dat is eigenlijk die van z'n pa... laatste keer op FRA had ie gewoon zoals het hoort een Canon :+)
en wat dan nog :+ . Ik zou wel zo'n lens willen huren maar dat vind me bankrekening niet leuk. De huur kan ik wel betalen maar de borg :9 dat gaat niet lukken.
Gulf_5 schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 13:49:
[...]

Daar kan ik wel mee akkoord gaan... Denk alleen dat Derice thee wil :+ En Tommie cola :P
d:)b

[Voor 63% gewijzigd door Anoniem: 392736 op 11-05-2011 18:14]

• Derice
  • Niet online

Derice

Topicstarter
Borg krijg je later weer terug!
Ideaal iets om een creditcard voor te gebruiken.
Je vader heeft er vast wel eentje. :P

• Tyno
Of leent die van je neef... dat vind die vast wel goed :P

Dan kun je een hoop nikonspul huren >:)

[Voor 6% gewijzigd door Tyno op 11-05-2011 18:58]

:w jaa later :w Als jij een canon voor me koopt stap ik over ;) ik heb het geld er namelijk niet voor om eventueel een body + lens te kopen. >:) van nikon en/of canon.

Het is net of je voor Ajax of feyenoord bent. Dan stap je ook niet één twee drie over. En dan stap je ook niet over omdat dat moet van mensen :+
Kom eerst maar met een GOEDE reden waarvoor mensen zouden moeten overstappen :+ dan wil ik wel veder praten >:)

ps. Die camera is niet van mij maar mag ik lenen van me vader. Die net een nieuwe Nikon D90 heeft gekocht met 80 ( ? ) - 500 mm. Maar ik mag van hem niet zeggen dat ie van mij is 8) ondanks hij hem niet meer gebruikt

[Voor 91% gewijzigd door Anoniem: 392736 op 11-05-2011 19:35]

• G-Tus

G-Tus

Doe gewoon jij

In mijn vriendenkring stappen ze snel genoeg over als ze mn spulletjes even geleend hebben. Zijn tot nu toe al 2 overgestapt van Nikon naar Canon. :+

Flickr | Instagram

• Gulf_5
Goede reden om over te stappen....
- omdat het Canon is ?
of is dat te simpel ;) ? Ik vind het ruim voldoende ;)
je pa heeft dezelfde lens als ik... 50-500, alleen heeft hij dan die met de verkeerde mount ;)
had hij/jij nou een Canon gehad kon je gewoon mijn lens wel es lenen... (goeie reden nr 2 :P)
Jammer jammer jammer :N :P gemiste kans :+

iets met foto's...

Gulf_5 schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 22:54:
- omdat het Canon is ?
Die reden hoor ik heel vaak :P

had hij/jij nou een Canon gehad kon je gewoon mijn lens wel es lenen... (goeie reden nr 2 :P)
Ik mag die van me pa ook wel is lenen hoor. :+ Het is dat ie in dat weekend rondje Madrid , london luton gaat doen dat ik hem niet mag lenen..

De reden dat ik met Nikon begonnen is precies de reden die Gulf aangeeft. Mijn schoonvader schoot Nikon, dus dan kon ik mooi lenzen lenen.... Nu leent hij spullen van mij, maar dat is weer een ander verhaal. Iets met verschillen in hoeveelheden geld en zo....

Maar goed, zullen we (Nu Gulf en ik elkaar figuurlijk de hersens hebben ingeslagen en iedereen zich er lekker tegen aan heeft bemoeid) weer terug gaan naar het onderwerp van deze draad? Foto's maken op Duitse vliegvelden dus?

Ik heb al een keer eerder gevraagd wanneer "men" denkt een beslissing over de route te gaan nemen?

• Tyno
Naar aanleiding van je eerste post heb ik het via DM bij de andere initatoren dit probleem al voorgelegd. Momenteel zijn we nog in conclaaf. Zodra er witte rook is zal het hier worden gepost.

• Neron
@gulf dan neem ik ook thee mee. En Cola. 8)

[Voor 4% gewijzigd door Neron op 12-05-2011 09:40]

• Gulf_5
[1 april modus]
Er is witte rook... we blijven op SPL :+
[\1 april modus]

;)
:O niet grappig he ? :+

iets met foto's...

• Servertje
Oeps ja sorry.
Ik bedoelde neem dan wel een aantal 2x extenders me want dan heb je plezier. :)

Gulf_5 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 15:24:
\[1 april modus]
Er is witte rook... we blijven op SPL :+
[\1 april modus]

;)
:O niet grappig he ? :+
nee heel flauw .. :O

• G-Tus

G-Tus

Doe gewoon jij

Komen ze straks met het leuke idee om naar Heathrow te gaan....

Flickr | Instagram

• jorammeke

jorammeke

Prutser

G-Tus schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 17:08:
Dat is voor de volgende meeting! :9

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Tyno schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 11:59:
[...]

Het gewichtsverschil tussen de 800mm (4500gr) en de 500mm +1,4x (4100 gr) is slechts 300 gr. Dus als je nu al aangeeft dat je de 800mm niet kan dragen. Dan zou ik nog maar even bekijken of het huren van een 500 F4 wel zo verstandig is....
Misschien maakt die 300 gram net het verschil O-) Maar serieus, ik dacht dat het verschil groter was. En de 800mm is ook groter, wat het weer minder mobiel maakt.
Derice schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 12:08:
[...]

Niet.
Daarvoor moet je echt naar FRA. 8)
Hamerstuk dus 8)
Anoniem: 176826 schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 13:24:
[...]

Canonian en Belg, beter gezelschap kan je niet wensen >:)
Voor de TS: ik heb me bij DickCAH aangemeld.
Canon en Nikon ... dat is toch allemaal hetzelfde, het komt uit dezelfde fabriek in China met een ander label erop ? >:) * XWB rent nu hard weg O-)
G-Tus schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 17:08:
Na deze meeting :Y

World War One

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik neem net 1 dag voor deze meet het vliegtuig naar Noorwegen, kan er dus niet bij zijn..

• Gulf_5
Jij gaat tenminste nog vliegen :+

iets met foto's...

• nustys
Eindelijk agenda geraadpleegd, 2 juli heb ik een grote hoogvliegersdag :)

Viel spass :w

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NickH
Jammer, maar ook erg leuk! Jij ook veel plezier :Y

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jorammeke

jorammeke

Prutser

Ik heb me aangemeld, alleen nog even kijken hoe ik er naar toe ga.

Het ziet er naar uit dat het Düsseldorf wordt

[Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 392736 op 14-05-2011 07:42]

• Derice
  • Niet online

Derice

Topicstarter
Anoniem: 392736 schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 07:42:
Het ziet er naar uit dat het Düsseldorf wordt
Daar heb jij helemaal gelijk in!

We hebben nog even er over geboomd, aangezien de meeste stemmen gelden (in dit geval DUS), wordt het dat veld waar we dus op 2 juli heen gaan! :)

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:12
Topictitel is aangepast. Ik kreeg er wel Airport van gemaakt, mod zijn heeft zijn voordelen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• NickH
Gaaf, we gaan naar DUS!

• G-Tus

G-Tus

Doe gewoon jij

Wat is het voordeel van DUS boven SPL?

Flickr | Instagram

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-05 20:28
Dat het eens wat anders is? Veel mensen hier komen redelijk vaak op Schiphol en het is toch eens leuk om ergens anders te spotten, lijkt me.

Ja, DUS heeft maar 2 startbanen, en er komt veel Lufthansa en Air Berlin. Maar moet het dan altijd SPL zijn, omdat het voor een paar personen hier beter uitkomt?

• NickH
Wat TranceSetter al zegt: een andere setting, andere kisten, hopelijk wat afwisseling. Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon gezellig om met zijn allen op pad te zijn...

Wellicht dat er nog een meet naar FRA uit voort vloeit over een tijdje, dan kunnen we de Airbus A380 "schieten" :9~

• Tyno
Je heb verschillende soorten spotters: Regi-spotter, Fotograaf-spotter en de combi.

De registratie spotters doen het vooral om het registratienummer, dit zijn meestal de mensen met de boekjes (die alle nummer opschrijven). De fotograaf-spotter zijn de mensen die het puur doen voor het maken van foto's van vliegtuigen. Daarnaast heb je de combi (waar je de meeste mensen in forum onder kunt zetten), dit zijn de spotters die graag een mooie foto schieten, maar het toch ook wel graag de verschillende nummers verzamelen. Daarnaast heeft iedere spotter weer zijn eigen klasse voorkeur (passagiers, cargo, militair, businessjets, etc.).

De reden dat we als spotters graag naar andere andere velden is, dat we graag verschillende types en verschillende maatschappij willen zien (en natuurlijk ook de combi). Op SPL hebben we de meeste maatschappij en types wel gehad.

Bijvoorbeeld Lufthansa komt op SPL met 737, A319, A320 en A321. Mocht je van lufthansa nu ook de A330 (en evt. A343) zien dan kun je zoals wij een bezoek brengen aan DUS. Voor de grotere Lufthansa's (747, A346 en A380) dan moet je echt naar FRA (of een luchthaven aan de ander kant van de wereld :P).

• Derice
  • Niet online

Derice

Topicstarter
Mooie uitleg! d:)b

Overigens, aan de andere kant van de wereld (letterlijk) heb ik geen LH kisten gezien. :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gulf_5
over een maandje of 5 ga ik een LH380 spotten @ SFO ! :) das wel redelijk andere kant :Y
(daarna ga ik er ook nog een stukje in vliegen :9)

iets met foto's...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gulf_5
TranceSetter schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 15:09:
Ja, DUS heeft maar 2 startbanen, en er komt veel Lufthansa en Air Berlin. Maar moet het dan altijd SPL zijn, omdat het voor een paar personen hier beter uitkomt?
2 banen... ja FRA heeft er ook maar 3... is 5 (6) banen op SPL dan zo ideaal ?
Ik vind het doorgaans knap waardeloos :Y Op DUS mis je niks, en als je daar een keertje in de winter heen gaat, kun je met een beetje 300mm lens gewoon alles op beide banen prima kieken :)
In de zomer is die achterste baan een beetje jammer qua heatwaves. Soms heb je de mazzel dat ze voor het landen en stijgen maar 1 baan gebruiken... (de linker, als je bij t station staat) dan komt alles vlak voor je langs taxiën en landen.

Voor FRA geldt ongeveer hetzelfde. De ene dwarsbaan wordt praktisch alleen voor stijgen gebruikt dus als in je in de landing staat bij de 2 parallelbanen mis je ook hier praktisch niks.

wat DUS ook leuk maakt naast SPL is dat je op SPL praktisch alleen plaatjes kan maken van "onderaf" ... (behalve beetje "static" vanaf pano-terras.) Vanaf zowel het station en de terminal op DUS kun je kisten van "bovenaf" fotograferen, in zowel landing als T/O. :9
en waanzinnig dichtbij :Y :~

iets met foto's...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fragcompany
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-05 14:38
Nice,ik ga dit topic volgen.
Heb zelf helaas denk ik niet een toereikende lens,70-300 4.5-5.6 is usm van Canon (eos 7d)
Dan maar de plaatjes bekijken :9

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gulf_5
ik zie het probleem niet ? 7D met de "wel-L/niet-L" 70-300 is toch een prima spotcombi ?
(wat ik bedoelde te zeggen is dat je met 300mm de achterste baan ook prima binnen bereik hebt. Je hebt de voorste baan met 50mm al goed in de peiling en voor sommige kisten die voorbij taxiën is zelfs een fish-eye niet voldoende groothoek :+)

iets met foto's...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fragcompany
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-05 14:38
O ik dacht dat je mega,uber lenzen nodig had zoiets als dit:

Maja ik heb dan ook nog nooit 'gespot'
Volg wel altijd het topic ervan,wat ik mooi vind om te bekijken :Y
Pagina: 1 2 3 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee