Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 23:21:
[...]
Mmm, geen tijd om te lezen? Laat ik dan maar antwoorden
Compleet 50 wordt geleverd over twee fibers via en tot aan de Genexis in de meterkast.
Daar houdt het qua levering bijna op.
Op de Genexis zit een f-connector waaruit analoog/dvb-c TV en Radio komt en die je dus gewoon op je bestaande coax kan aansluiten (alleen de TV's even opnieuw laten zender zoeken en je eventuele antenneversterker eruit slopen, want het signaal is veel hoger dan bijv UPC).
Internet komt uit poort 1 en kan ofwel via een router ofwel direct (als je maar één PC hebt) worden ingeprikt.
De eventuele (draadloze) router mag je zelf kiezen, maar is ook voor eigen kosten, maar voor rond de 6 tientjes heb je een heel behoorlijk draadloos N routertje tegenwoordig (bijv Sitecom X3).
Standaard instellingen voor PC en router werken bijna altijd (DHCP)
Telefonie is een kwestie van inprikken van een RJ stekkertje in de eerste POTS aansluiting op de Genexis en een eventueel nummer wat je al hebt laten porteren.
IPTV komt uit poort twee en werkt met meer dan één STB, mits het Amino's zijn. Splitsen van dit signaal via een goedkoop 100Mbit switchje is voldoende (er draaien hier drie STB's verdeeld via twee switchjes van ca 12 euro elk).
De eerste STB (Amino 140 tenzij je PVR kiest dan wordt het een M540) wordt meegeleverd met het IPTV pakket (let op PVR is meerprijs), samen met een metertje of 10 afgewerkte UTP kabel.
Alle extra STB's die je wilt om HD TV te kijken op andere toestellen moet je bijbestellen.
Per TV heb je een STB nodig als je digitale (met name HD) TV wilt kijken. Wil je gewoon TV kijken op een niet HD TV dan is analoog of DVB-C voldoende.
TV signaal van Lijbrandt komt op papier van GHM (in de praktijk op WBA via KPN) en is inmiddels zelfs op WBA netwerken nagenoeg gelijk aan WGDO netwerken, dus zeker niet meer de ADSL kwaliteit die in het begin van deze thread nog werd genoemd, maar uitstekende kwaliteit HD TV.
DVB-C is niet encrypted, dus kan je elke dvb-c ontvanger gebruiken, IPTV is wel encrypted op wba netwerken (nog) niet op WGDO.
De meeste moderne flat screen TV's hebben een ingebouwde DVB-C ontvanger, dus gewoon even de juiste netwerkgegevens invullen en laten Free to Air scannen en je hebt 40 kanalen digitale SD TV en digitale radio op je TV zonder STB.
Internet uptime is bij mij 99,9999% sinds augustus 2010 en altijd snaarstrak met de maximale bandbreedte.
Storingen zijn er wel, maar dat is niet specifiek Lijbrandt gerelateerd, en komen meestal voor op IPTV, maar ook daar kan ik sinds augustus 2010 de storingen op één hand tellen.
Communicatie met Lijbrandt wordt langzaamaan beter, na een lange periode van onder de maat communiceren, dus ook daar worden problemen opgelost.
Aan de andere kant zijn de diensten dermate betrouwbaar dat ik nog maar zelden met Lijbrandt contact hoef op te nemen, en die paar keren ben ik netjes geholpen.
Of KickXL beter is dan Lijbrandt? Geen idee, ik kan je alleen mijn ervaringen als early adopter Lijbrandt klant geven, en die zijn na 17 jaar ADSL van XS4ALL bijzonder positief, zeker als het over betrouwbaarheid van diensten gaat.
Zeer bedankt!!!
Ik zelf zit in de ICT/IT, maar heb tot nog toe helaas niet eerder met glasvezel gewerkt, ben inmiddels begonnen aan een opfris cursus

. Als ik jou termen goed begrijp, van wat ik over glasvezel e.d. heb opgezocht, betekend WBA: Wholesale Broadband Access, oftewel KPN netwerken dus.
en WGDO: Wholesale Glasvezel Dienst Overeenkomst.. oftewel Reggefiber/Reggeborgh (?) vage termen, zeker voor de consument, maar het zei zo.
Ik ben, zo ver het mijn moeder betreft, voor haar tevreden met Lijbrandt, zij is niet zo technische, maar heeft zelf toch de keuze voor glasvezel van Lijbrandt kunne maken het IPTV pakket dat mijn moeder afneemt met de HD PVR amino m540-pvr box werkt zeer snel, de menu's reageren naar mijn mening zeer snel en direct, voorheen hadden we iptv van KPN, nou dan merk je toch echt een zeer groot verschil. want die kut motorola box die KPN voor Mine ofwel interactieve IPTV gebruikt trekt niet eens HD, laat staan dat de menu's en EPG snel en soepel te door zoeken/bladeren zijn! Dat is nu wel anders met Librandt op haar nieuwe FULL HD Sharp QuattronLed TV. Heb de amino ingesteld op 1080p50. voor het volledige signaal! Superstrak, superscherm. Vooralsnog gen storingen met het IPTV HD signaal. Wij hebben nu de eerste paar maanden 27 FULL HD Zenders gratis.
Daarnaast is het echt een verademing dat het DVB-C signaal OPEN IS!!! Eindelijk op mijn iMac zonder gedoe digitale TV kijken, alleen jammer dat ze van de nieuwe DVB-C2 standaard nog geen gebruik maken, dan had ook dat HD kunnen zijn (middels mpeg 4 H.264). Gelukkig, is het signaal dat ze nu via DVB-C leveren afdoende. Helaas niet echt efficiënt, want MPEG2, zie:
bij mp4 kunnen ze alleen al voor het SD-signaal de helft van deze bitrate, rechts bovenin EyeTV screenshot, gebruiken.
Ook ben ik zeer tevreden over het internet, echter vind ik het vreemd dat je slecht internet van de eerste ethernet poort kunt halen en dat de laatste twee ethernet poorten op de Genexis non-functioneel zijn.
Mijn moeder heeft blijkbaar niet voor het 50Mbit abonnement gekozen maar voor Glasvezel Compleet 25, toch haal ik gemiddeld tussen de 25 á 40 Mbit up/down, meestal tegen de 30Mbit.
Toch zeer redelijk, want zowel up als down is vooralsnog ruim over de geadverteerde/gecontracteerde snelheid.
Minpuntjes, geen, behalve het ontbreken van een draadloos modem dan.
Toch heb ik vandaag één minpuntje ontdekt, uitzendinggemist is op dit moment erg sloom, en laad vandaag zeer traag in. Daarnaast is RTL/SBS/NET5/Veronica gemist een beetje een farçe, aangezien de commerciële partijen slechts een beperkt aanbod leveren op hun versie van gemist, dat in ogenschouw nemend, vind ik het geldklopperij om voor de zgn. uitgebreidere Uitzendinggemist-services extra te moeten betalen!
Mijn conclusie:
Voor mijn moeder is Lijbrandt een verstandige keuze geweest als eerste glasvezel abonnement.