plipo schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 17:10:
Hi,
Ik heb even jullie advies nodig
De afgelopen 6 jaar heb ik in België gewoond en ik zal in juli terug naar Nederland verhuizen. Toen ik nog in Nederland woonde heb ik altijd een Tmobile abonnement gehad. Ik heb de situatie rond telefoonabonnement en providers nooit echt gevolgd en ik kom nu veel nieuwe spelers/namen tegen zoals Hollandsnieuwe.
Ter voorbereiding voor mijn verhuizing wil ik alvast een NL nummer afsluiten en ik kwam de aanbieding van Hollandsnieuwe tegen. Ik zit met enkele vragen en ik hoopte dat jullie mij advies kunnen geven
-Hoe is de kwaliteit van de dekking etc? Ik lees dat ze gebruik maken van het Vodafone netwerk dus het zal best wel in orde zijn maar ik was toch even nieuwsgierig naar jullie ervaring.
Ok, dit is vrij persoonlijk maar imho is dit gewoon goed. Nooit last gehad van slechte verbinding o.i.d.. Woon zelf in een grensgebied vlak bij België. Waar telefoons op zowel T-Mobile als KPN netwerk hier 9/10x overschakelen op Belgisch netwerk, is dat met Vodafone niet het geval (your mileage may vary). Voor mij is dat echter een van de voornaamste redenen om bij het Vodafone-netwerk te blijven

-Ik zal ondanks dat ik straks n Nederland woon nog regelmatig naar België reizen omdat ik voor een Vlaams bedrijf werk. Als ik het goed heb dan kan ik probleemloos (zonder extra kosten) in België mijn data gebruiken en bellen naar Nederland correct?
Vanuit het buitenland (EU) kan je bellen naar Nederlandse nummers gewoon uit je bundel, zonder extra kosten. Data kan je in België ook gebruiken zonder extra kosten, hier werken ze wel met een fair-use policy. Dit houdt in dat je niet meer dan de helft van de dagen op het buitenland data gebruikt. Hierbij gaat het op dagen uitsluitend op het buitenlandse netwerk, als je op een dag forenst van NL naar BE, dan valt dit niet onder een van die dagen
Hopelijk is dat duidelijk, hoop van wel 
-Waar dan wel extra kosten aan zitten is het bellen naar een Belgisch nummer. Als ik het goed lees is dit 23ct per minuut. Hollandsnieuwe werkt hier echter met een bepaalde constructie die ik dan weer niet begrijp. Achterliggend heeft een abonnement een soort 'prepaid bundel waarde' waar ze deze extra kosten vanaf trekken? Ik heb het verhaal op de site van Hollandsnieuwe 3x doorgelezen en het wordt mij er niet duidelijker op

Hopelijk kan iemand dit makkelijker uitleggen haha
Ja, dat klopt ongeveer ja. Ik zal het proberen uit te leggen a.d.h.v een voorbeeld:
Stel je neemt het huidige actie-abonnement. Deze kost €10/maand. Je krijgt echter iedere maand €20 aan tegoed. Het abonnement stelt 10000 units (MB/sms/minuten) voor. 1 zo'n unit kost dan 0.2 cent. Voor elke MB/sms/minuten gaat er dan 0.2 cent van je tegoed af. Voor minuten geldt dit dan naar Nederlandse nummers.
Bel je naar een betaallijn, die bijv. €0.50 per minuut kost, Dan betaal je per minuut die 0.2 cent + de kosten voor die betaallijn (€0.50). Dit gaat gewoon van je bundel af. Bel je naar een Belgisch nummer, Bel je naar een buitenlands nummer, dan betaal je inderdaad zoals aangegeven een vast bedrag van €0.23 per minuut. In feite betekent dat dus dat je, met de bundel van 10000 units t.w.v. €20, 87 minuten naar een buitenlands nummer kan bellen binnen je bundel, mocht je van niks anders gebruik maken. En zo kan je eigenlijk een kleine rekensom maken:
• 1GB gebruiken, €18 tegoed over -> 78 minuten bellen naar buitenlandse nummers
• 2GB gebruiken. €16 tegoed over -> 69 minuten bellen naar buitenlandse nummers
• 3GB gebruiken. €14 tegoed over -> 61 minuten bellen naar buitenlandse nummers
• 4GB gebruiken. €12 tegoed over -> 52 minuten bellen naar buitenlandse nummers
Enz
Aan het einde van de maand krijg je opnieuw je tegoed van €20 bijgeschreven. Deze
vervangt het oude tegoed, dus als je bijvoorbeeld nog €4 tegoed over had krijg je niet €4 + €20 = €24 tegoed maar €20 tegoed.
Mocht voor het einde van de maand te weinig tegoed hebben, dan kan je tegoed bijkopen. Dit kost €10/20/30... en dan krijg je dezelfde hoeveelheid tegoed opnieuw. Dit tegoed is langer houdbaar (meen 6 maanden?) en vervalt dus niet direct aan het einde van de maand. Hiervoor gelden dezelfde kosten als je reguliere tegoed (in het voorbeeld 0.2 cent per unit, op €0.23/minuut bij het bellen naar Buitenlandse nummers).