Toon posts:

OpenSource 3D printing Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 23 Laatste
Acties:
  • 163.506 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breitsma
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-03-2023
Wellicht dat je hier iets aan hebt betreffende de 'muziek':
HydraRaptor: Melzi mod
HydraRaptor: StepStuck

Acties:
  • 0 Henk 'm!
denk dat dit niet iets te maken heeft met wat hij bedoeld met Muziek :D
Deze onderwerpen van Nophead gaan even iets dieper dan de gemiddelde 3d printer enthousiast gaat om zijn printer te optimaliseren. Wat nophead beschrijft zijn eerder storingen in de muziek......

[ Voor 13% gewijzigd door WeeDzi op 11-09-2012 15:14 ]

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 19:36
Inmiddels heb ik de printer helemaal in elkaar zitten en probeer ik m'n eerste printjes te maken. Helaas wil dat nog niet echt lukken: het lijkt alsof de extruder niet genoeg kracht heeft om het filament goed door te voeren. Als ik de potmeter op de driver nog verder open draai, gaat ie een pulserend geluid geven. Dat lijkt me dus te hoog.
Wat kan ik hier verder nog aan doen?

• Milosonator
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-07 12:04
maikel schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 14:21:
Inmiddels heb ik de printer helemaal in elkaar zitten en probeer ik m'n eerste printjes te maken. Helaas wil dat nog niet echt lukken: het lijkt alsof de extruder niet genoeg kracht heeft om het filament goed door te voeren. Als ik de potmeter op de driver nog verder open draai, gaat ie een pulserend geluid geven. Dat lijkt me dus te hoog.
Wat kan ik hier verder nog aan doen?
Aantal dingen die je kan checken:

Heb je de idler niet te strak staan?
Draait de extruder wel soepel als er geen filament in zit?
Kan je met de hand filament door de hot-end duwen en komt er dan aan de onderkant filament uit?
Kan zijn dat je hot-end niet heet genoeg is, check of je thermistor goed tegen de hot-end aan zit.
Probeer op een lagere snelheid (mm/s) te extruden, misschien heb je dit te hoog ingesteld.

Verder zou het verder opendraaien van de potmeters enkel oververhitting als negatief effect moeten hebben. Is dit het geval? Dit kan je met je vinger voelen, te heet is hij wanneer je niet 5 seconden achtereen met je vinger de driver kan aanraken.

Als je er niet uitkomt, moet je misschien even een filmpje maken, dan kan je beter laten zien wat er mis gaat.

Tweakblog, voornamelijk over 3d-printen

• maikel
Bedankt voor de reactie, maar ik heb het al opgelost. En het is geen van de dingen die je genoemd hebt, maar dat had ik ook al niet verwacht: ik was vergeten het tandwiel vast de zetten op de as van de motor. |:(
Toen ik de extruder een tijdje terug in elkaar heb gezet, had ik niet de juiste boutjes om het tandwiel netjes te vast te zetten. Die heb ik later gehaald, maar dat tandwiel dus nooit meer vast gezet.
Nu doet ie 't prima!

Alleen nog wat met de instellingen pielen om 'm goed te calibreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beOnt
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:04
Welke stroombron gebruiken jullie voor een Prusa? Hoeveel watt heb je precies nodig?
Ik zat eventueel te denken om een laptop voeding te gebruiken, maar ik weet niet of 120Watt voldoende is.
Ik gebruik momenteel nog geen Heatbed.

Overigens heb ik ook nog een oude ATX voeding liggen, maar dat ding is nogal groot om in mijn constructie te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-10 20:11

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Xbox360 voeding (oud model) houdt mijn PrintrBot in de lucht, is dat iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
beOnt schreef op zondag 16 september 2012 @ 17:16:
Ik gebruik momenteel wel nog geen Heatbed.
Een beetje tegenstrijdig :P

je hebt voor alleen een sanga bordje niet zo gekke veel nodig. iets van je hebt 4 a 5 stappen motors die elk 1 tot 1.5 ampere trekken dus kom je dan uit op een voeding die ongeveer 7 - 8 ampere moet kunnen leveren.

maar meestal gebruiken je stappen motors wat minder en kun je ook wel met minder toe.

Zodra je wel een heatbed gaat gebruiken moet je daar ongeveer 10 ampere bij op tellen.
Ik gebruik zelf een oude gemodde atx voeding van 350 W en die doet het prima

[ Voor 6% gewijzigd door WeeDzi op 17-09-2012 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Het lukt me maar niet om de printer netjes te laten printen. Als ik de printer handmatig vanuit PrintRun aanstuur, loopt alles prima en soepel. Echter:

1. Als ik echter een printje wil maken, zie ik dat de motoren af en toe een hapering vertonen. Als ik dan de potmeters op de drivers verder open draai, gaan de motoren helemaal raar doen. Als ik ze verder dicht draai, gaan ze nog meer stotteren of helemaal niet meer bewegen.

2. De doorvoer van het ABS gaat ook niet altijd goed gaat. Het draait wel, maar het ABS wordt niet doorgevoerd met als gevolg dat de 'hobbed bolt' langs het ABS schraapt.
Aan de andere kant merk ik juist vaak dat er redelijk wat ABS uit de printkop komt nadat ie al gestopt is met doorvoeren, terwijl er tijdens het doorvoeren haast niets lijkt te gebeuren.

3. De ABS komt ook niet altijd even goed uit de printkop. Ik heb de temperatuur al verhoogd van 230 naar 260 graden en het lijkt nu wel wat soepeler te gaan, maar nog niet perfect. Wellicht hangt dit samen met punt 2.

Hoe hoog moet de printkop eigenlijk boven het bed hangen? Ik heb 'm er nu vlak boven hangen (er kan net een dubbelgevouwen Post-It tussen). Het probleem is dat ie soms door z'n eigen werk heen gaat, maar soms de ABS er onderaan blijft hangen en dus niet goed op het bed (vast) komt.

[ Voor 34% gewijzigd door maikel op 28-09-2012 09:49 ]

• Darun
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 14:21
1) ok, eerst check of alles soepel kan draaien zonder stroom. als het frame niet goed is geschroefd, kan het stroef gaan en dan blokkeren. gebeurt het bij alle motors of bijvoorbeeld alleen bij 1 as?

wederom, in mijn geval moest ik de stappen motor controllers koelen met een fan. dit is makkelijk te controleren door er gewoon even een ventilator op te zetten tijdens printen.

2 + 3) weet niet of dit ook bij jouw het geval is, maar bij mij was de hobbed bolt een millimeter van eht ideale midden af waardoor het filament maar gedeeltelijk werdt gepakt en dus voor problemen zorgde.
Ook als de spuitkop te koud was wilde dit voor issues zorgen.

Bij andere heb ik gezien dat verontreinigingen in het filament (koper korrels) de print kop verstopte, dus check of dit goed gaat.

doe even manueel de draad door de spuitkop duwen, zonder de extruder. als dit lukt, kun je in ieder geval de spuitkop uitsluiten. let op als de spuitkop te heet wordt en de hitte naar boven gaat, dan kan in het koelere gedeelte het filament ook uitzetten en verstopt raken.

gewoonlijk moet je de spuitkop zo'n 20 graden boven het punt zetten waar het net smelt. te hoog en je krijgt issues.

de print kop moet net boven het bed hangen dat er 1 laag tussen past en heel klein beetje zelfs wordt geplet op het printbed. als dit te dicht op het print bed zit, verstopt de print kop ook met alle gevolgen van dien.
je kunt het visueel zien dat de draad direct op het printbed wordt gespoten en geen uitschieters maakt.
als het te hoog staat lijkt het alsof de draad er net boven hangt en zal eht niet goed hechten.
te dicht en het wordt te breed en verstopt het.

een goede guide met foto's is hier http://richrap.blogspot.nl/2012_01_01_archive.html te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:46
ik zit nu te twijfelen om naar een workshop te gaan voor de felix printer maar ik vroeg me af hoe deze staat tegenover een repsa printer weet iemand de voor/nadelen van deze voor mij ik kom er maar niet achter welke beter kan printen...

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Behalve dat ik de workshops altijd duur vind is hun product ook duur voor wat je er precies voor krijgt. De opbouw van de printer is verder mooi simpelwat minder uitlijn werk kan betekenen in mijn ogen.

tja welke beter print? allebei even goed zolang je er maar voldoende tijd insteekt en dat zou bij de een meer kunnen zijn alsde ander. enige nadeel en voordeel is dat deze printer gebruik maakt van 1.75 mm filament wat standaard duurder is dan de 3mm variant. Deze printer gebruikt dat omdat er een directfeed/drive extruder wordt gerbuikt. De extruder stappenmotor duwt het filament zonder overbrenging de nozzle in. Voordeel hiervan is ruimte.

Ik weet niet precies hoe technisch aangelegd je bent maar er zijn veel goedkopere oplossingen. BV reprap world heeft sanguinololu bordjes met steppendrivers voor 80 euro helemaal compleet dus. Of hun eigen mainbord lijkt ook een goed alternatief. Als je alles zelf kan samenstellen met misschien wat hulp van hier of reprap forums scheelt je dat al snel 300-400 euro. zeker als je niet de workshops gaat volgen.

Je ziet dat mijn verhaal je een beetje stuurt richting zelfbouw. Door de zoektocht zelf te gaan maken leer je over het algemeen ook meer dan in de workshop al ben je er langer mee bezig. Je moet dus zelf zien welke keuze je daar in wil maken, leren of gewoon printen

Ik zou vooral even kijken naar de Mendel90, dit is een super robuste printer die voor weinig geld in elkaar gezet kan worden (afgezien wat je standaard nodig hebt voor een printer)

Mocht je (meer) hulp nodig hebben roep je maar.

@maikel
Je print hoogte voor Zhome is inderdaad ongeveer 2 papier diktes, als je de post it nog kan bewegen zit je in de buurt. Kun je eens een filmpje maken van wat er precies misgaat. er zijn namelijk tolloze dingen die invloed hebben.

Probeer gewoon eens een beetje in de lucht te printen komt er dan wel een mooie flow uit. De hobbed bolt is namelijk iets wat erg critisch komt. standaard gehobbede bolten (lekker woord) zijn standaard bouten en deze kunnen krom zijn tanden missen niet goed in het middenstaan etc. Dit zorgt allemaal voor slechte doorvoer net als temperatuur bij de nozzle maar zoals bovengezegd ook in de ondersteunende PEEK houder (al is dit bij PLA erger dan bij ABS) maar probeer daar eens een fannetje op te zetten, gericht op het PEEK om dat specifiek te koelen.

Is het alleen een probleem bij de eerste laag of ook bij de daarop volgende lagen?

Maar een filmpje zou mooier zijn

[ Voor 22% gewijzigd door WeeDzi op 01-10-2012 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beOnt
Sinds kort heb ik ook een Prusa mendel met een Sanguinololu kit.
Alles ging goed, tot deze ochtend.
Ik deed enkele testen met de temperatuur van het headbed, ik stelde deze in op 80graden. de eerste 60graden gingen vlot, maar nadien ging het trager en trager, tot aan 75graden, en toen begon mijn mosfet te oververhitten.
Sindsdien wordt het alleen maar erger, de mosfet begint zelfs al op 30graden te oververhitten.

Mij leek het logisch dat de mosfet het probleem veroorzaakte dus heb ik deze vervangen. (door een zelfde FQP30N06L)
Maar zelf na het vervangen van de mosfet heb ik nog steeds hetzelfde probleem, na 1minuut op te warmen begin de mosfet lichtjes te roken.

Bij wijze van test heb ik ook de weerstand uitgemeten van 10Kohm; en dit klopt ook.
(http://www.reprap.org/med.../f5/Sanguinololu_1.3a.png)
Ik heb ook geprobeerd het headbed aan te sluiten op de hotend output, en daar lijkt het wel in orde te zijn, hij gaat mooi naar de 60graden.

Het probleem ligt dus aan het sanguino bordje, maar ik heb echt geen idee wat het zou kunnen zijn.
Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Laatst online: 14:46
nieuws: Bijenkorf begint met verkoop 3d-printer

3d printer voor de massa ?

afgezien dat ik de printer nogal duur vind in aanschaf (en het printoppervlak nogal klein is) lijkt het er wel op dat we aardig richting de commerciele betaalbare 3d printers gaan.

ik heb inmiddels besloten om de felixprinter workshop over te slaan meer vanwege een financieel oogpunt. misschien dat ik over een paar maanden toch maar ga DIYen zodat ik met wat minder kosten een leuke 3d printer kan neerzetten (ik wil het liefst een zo groot mogelijk volume kunnen printen)

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja het lijkt inderdadd eindelijk die kant een beetje op te gaan, alleen is hij inderdaad nog erg duur. Daarnaast zijn er meerdere en betere oplossingen die voor de zelfde prijs een beter resultaat opleveren.
Bv reprappro, ultimaker, etc

maar deze ziet er wat gelikt uit waardoor hij voor de leek er waarschijnlijk mooier uitziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Ik heb een praktische vraag. Mijn vorige rol ABS (meegeleverd door Printrbot) leverde prima resultaat op. Mijn nieuwe rol ABS van RepRapWorld blijft niet goed plakken op de schilderstape. Het krult omhoog of laat los, of allebei. Het wordt een bende. Wat zou ik kunnen doen behalve die rol wegkneiteren? Printen is behoorlijk frustrerend zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

temperatuur iets hoger op de 1e laag? (ik neem aan dat je al een HPB hebt)

[ Voor 33% gewijzigd door AlexanderB op 06-10-2012 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

De Printrbot heeft een heated bed. De temperatuur daarvan omhoog schroeven helpt bij het plakken? Gaan we proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-10 20:15
heatbed vooral goed vet vrij maken. Zelf gebruik ik hier altijd printplaatreiniger voor aangezien ik dat toch altijd op mijn bureau heb staan maar alcohol schijn net zo goed te werken. Het ABS ""plakt" dan veel lekkerder vast. Wees ook niet bang om de eerste laag iets warmer te printen dan normaal. Printen op kaptontape werkt ook goed.

@beOnt: de grofweg 12A van het heatbed is eigenlijk wel erg veel voor de sanguinololu en daarom heb ik bij de kits altijd een relaisprintje erbij geleverd:

http://www.samenkopen.net/action_product/10608/882936

Hierdoor hoeft je fet nog maar een paar mA te leveren en wordt dus ook totaal niet warm. Qua specificaties kan de fet het namelijk wel aan maar er is niet/nauwelijks ruimte voor een koelblokje en de spoortjes zitten net iets dichter bij elkaar dan ik fijn vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Ik heb inmiddels de Marlin firmware geinstalleerd en het lijkt allemaal net wat beter te werken. Vooral de bochten lopen een stukje vloeiender nu. Ook heb ik een digitale schuifmaat en waterpas besteld. Zodra die binnen zijn, zal ik alles nog eens nauwkeurig nalopen en, wellicht, verbeteren.
Mocht het daarna nog niet helemaal goed werken, zal ik alsnog een filmpje maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het hier not done om naar goede bronnen voor filament te vragen? Als ik op filament zoek in dit topic kan ik iig niets vinden (buiten een paar vage verwijzingen).

Had wel graag geweten waar jullie dit halen. Ik zoek 3mm btw, al zullen meeste verdelers wel beiden hebben.

edit: ik heb de ultimaker overigens. Al zit die nog niet ineen. Veel ervaring kan ik dus nog niet delen. Hooguit dat afhandeling binnen de 14 dagen ging.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2012 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Ik heb mijn 3mm ABS van Reprapworld vandaan, en persoonlijk vond ik het flink tegenvallen. Veel luchtbellen, het is niet rond (en dus onregelmatig bij calibratie), het plakt niet goed op de ondergrond. Het spul dat ik van Printrbot zelf kreeg deed het veel prettiger. Is ook een flinke mep duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sebastius schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 19:52:
Ik heb mijn 3mm ABS van Reprapworld vandaan, en persoonlijk vond ik het flink tegenvallen. Veel luchtbellen, het is niet rond (en dus onregelmatig bij calibratie), het plakt niet goed op de ondergrond. Het spul dat ik van Printrbot zelf kreeg deed het veel prettiger. Is ook een flinke mep duurder.
Dank voor de feedback. Ik heb voorlopig zelf een rol ABS en 1 rol PLA van ultimaker website zelf. Al zijn die daar ook niet goedkoop. Ik laat nog weten hoe de kwaliteit daarvan is. Ik verwacht er iig wel veel van.

Goed om weten dat bij reprapworld de kwaliteit minder is. Daar is prijs bijna de helft goedkoper. Verzending valt heel goed mee daar; Een andere goedkopere bron die ik had gevonden is repraper.com. Wel stevige verzendkosten (100 USD voor 5 tal rollen) daar, dan moet je al minstens 10 rollen bestellen wil je er goedkoper uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb mijn PLA ook bij reprapworld binnen, Bart is in princiepe een heel plezierig persoon om zaken mee te doen. De kwaliteit van de rollen die ik heb zijn prima behalve 1. Ik heb daar zwart glow in de dark, natural en wit vandaan en alleen de witte kleur print een beetje prut. de rest is eigenlijk prima mee te printen.

Als je echter voor advies aan wil is reprapworld wat minder, hij heeft het erg druk met zijn nieuwe hardware introductie denk ik. Vooral de prijs en de verzendkosten zijn voor mij een goed alternatief voor andere meer prijzige leveranciers. Volgens mij is hij importeur voor Sun dus alles wat hij je levert komt uit China. en als ik het goed heb komt het spul wat Bazzz levert bij zijn prusa kits ook bij hem vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn hier mensen die vanaf OS X printen? Welke software gebruiken jullie? Sinds de update naar 10.8 wil replicatorG model niet meer laden. Zelf als ik een example stl file open blijft alles haken op "Loading ...". Mogelijk iets fout gegaan met de python libraries. Moet dit nog in detail bekijken.

Snel eens naar alternatieven gekeken en dan kom ik op cura uit. Alleen staat bij documentatie alleen 10.6 en 10.7 uitgelegd dus dan ben ik evengoed bezig om de juiste dependencies te verzamelen en eventueel nog zelf te builden.

Edit: probleem opgelost. Moest nog clean install van OS X ML doen en daarna werkte replicatorG weer correct. Was wrs conflict met python die ik zelf installeerde en de versie die bij replicatorG zit. Moest enkel java 6 nog installeren op de verse mac.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2012 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Laatst online: 07:39

Mystikal

It never hurts to help!

Weet iemenad of het mogelijk is om een tandwiel te printen? De precieze afmetingen heb ik nog niet, maar het gaat om een tandwiel uit een duplo trein. Ik verwacht de kapotte trein ergens deze week binnen en vermoedt dat het tandwiel kapot is.

Iemand ervaring met de sterkte van een tandwiel welke geprint is?

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Denk dat je het beter uit pom kunt laten frezen door iemand, stuk steviger waarschijnlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-10 11:06
Geprinte onderdelen zijn hartstikke sterk. Een tandwiel printen is mijn inziens dus ook geen probleem. De extruder op de prusa print je ook, en ja na 6maanden 24uur per dag printen zijn die van mij versleten. Ik gebruik overigens ook ABS van Bazzz en de kwaliteit is per batch verschillend maar zeker goed genoeg en goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Kijk goed om te weten. Ik zal tzt eens kijken of ik iemand kan vinden die dat kan printen. Ik verwacht ook niet dat het erg veel kracht te verwerken heeft. Het is een duplo trein, geen RC-wagen die met 50km/u rijdt.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
Als je een tekening hebt wil ik het best voor je printen. Kan waarschijnlijk zo met de post denk ik.
Op thingiverse staan volgens mij wel wat openscad tekeningen met tandwielen die je zo kan aanpassen.

En als je zelf een 3d printer hebt en ze zouden kapot gaan na 1 jaar dan print je gewoon nieuwe kosten 5cent ofzo denk ik. Ligt er natuurlijk aan hoe zwaar het is.

[ Voor 62% gewijzigd door martijnr17 op 24-10-2012 15:58 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Bedankt voor het aanbod! Ik heb geen printer. Ik moet echt eens kijken naar die tekeningen. Ik ben daar totaal geen held in, dus vraag me af of ik dat uberhaupt wel voor elkaar krijg. Eerst die loc eens binnenkrijgen en kijken hoe het tandwiel eruit ziet.

Ik weet wel dat er 'business' in zit. 'Al' die duplo treinen gaan kapot en op marktplaats vraagt iemand er 12,50 voor... Dat vond ik een beetje duur voor een tandwiel van 50 cent... Vandaar dat ik hier eens kwam 'neuzen'.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zon tandwiel is inderdaad prima te printen...... zeker voor duplo

Ik denk dat je op dit forum genoeg hulp kan krijgen voor en tekenwerk en printwerk zoals Martijn hierboven of anders ik zei de gek. Als je straks dat ding binnen hebt ff de maatjes opnemen en ff doorgeven dan is het tekenen zo gebeurd. en kosten miniem

enige probleem kan zijn als het tandwieltje erg klein wordt. Maar eerst dan maares ff proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Bedankt voor je hulp alvast! Ik zal eerst die trein uit elkaar moeten krijgen, dat schijnt ook al een drama te zijn. Overigens biedt Duplo die tandwielen niet los aan, dus het gros van de mensen gooien die trein gewoon weg.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Als vervolg op bovenstaande. Het gaat om dit tandwiel. Is het mogelijk om zo klein te printen met 3d?

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8044/8127185305_c4e154a404_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8467/8127212560_5fbe2a1b2f_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8470/8127212168_509316b14d_z.jpg

Overige info is:
-9 tands. Diepte van de tand is moeilijk te meten, maar ik schat slechts 1mm
-As maat is 2 mm
-Bovenkant is wat afgetopt en dichtgezet. Ik verwacht dat dit tegen het feit is dat hij niet verder over de as kan schuiven.

Iemand kon ze wel leveren, voor 12,5 euro. Tandwielen zijn gewoon duur zei hij 8)7. In de modelbouw kosten tandwielen van gehard staal hetzelfde en die zijn vaak nog een stukje groter ook! Als iemand met een alternatief kan komen, vind ik het ook prima.

[ Voor 18% gewijzigd door Mystikal op 27-10-2012 13:24 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
Is inderdaad wel erg klein om te printen. Heb niet het idee dat dat een succes gaat worden. Zal binnenkort (net een kleine gehad dus wat minder tijd) proberen er 1tje te printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat kan volgens mij prima geprint worden, maar dan zou ik wel SLS of SLA gebruiken en niet het FDM van de printers in dit topic. Die technieken leveren meestal iets nauwkeuriger onderdelen op en als je goed kiest kunnen die zeer robuust zijn. Je kunt ze zelfs in staal uitvoeren :)

Qua kosten weet ik het niet precies of het interessant is met de verzendkosten erbij, maar aan materiaal kost het niet zoveel. Misschien er een paar meer laten maken en voor veel minder op Marktplaats zetten?

Zie ook Shapeways :)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2012 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Dit moet je bij Shapeways of i.Materialise.com laten printen. Een hobbyprinter gaat dat (nog) niet redden.

Overigens is dat tandwiel niet zo heel bijzonder en zul je waarschijnlijk bij een modelbouwwinkel prima een alternatief moeten kunnen vinden.

[ Voor 40% gewijzigd door sebastius op 28-10-2012 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is wel een klein tandwieltje maar ik ga de uitdaging wel eens aan. Zal vanavond even kijken of ik het in solidworks eens kan tekenen.

Maar wat is er eigenlijk kapot nu dan aan het tandwieltje want hij lijkt nog redelijk in tact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
Ja lijkt me ook redelijk normaal er uit te zien. Misschien dat er ergens een schuurtje zit waardoor hij niet meer op de as klemt. Volgens mij staan er op thingiverse ook wel openscad tekeningen van tandwielen waar je de variables zo kan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tnx martijn dat ga ik ff checken.... ik heb nu een tandwiel van de planetary gearset gebruik.
das al een vrij klein tandwieltje wat je kan schalen naar 60% dan komt er ongeveer uit wat Myst nodig zou hebben.

heb een eerste test gedaan en dat komt er redelijk uit maar gelijk niet echt bruikbaar. ff doorprutsen nog dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Voor een event op mijn werk willen we graag een 3D printer huren voor één dag. Mensen kunnen dan zo'n printer in actie zien en eventueel een klein printje mee naar huis krijgen.

Heeft iemand een idee waar ik zo'n apparaat kan huren?

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-08 20:30

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Wat voor een printer denk je aan. Zo'n goedkoop zelfbouw printertje of meer richting een professioneel apparaat van €25.000? Als je het hier vraagt neem ik aan dat je aan een zelfbouw geval denkt?
Dan zou ik eens vragen aan bijvoorbeeld ultimaker of ze een demo willen geven bij jullie op het werk tegen een vergoeding. Zijn zij blij dat ze weer meer naamsbekendheid opbouwen, en jullie blij dat er ook support voor aanwezig is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Aangezien een apparaat huren niet heel makkelijk lijkt te gaan, gaan we er gewoon één kopen. De Ultimaker is een mooie, alleen die is alleen als bouwpakker verkrijgbaar?

Welke ready-to-print machine zouden jullie aanraden in die prijsklasse? (€ 500 tot € 2.000)

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan denk ik kiezen uit een makerbot1 of 2, een UP of Cube van 3dsystems. En er zijn nog wel wat kant en klare machines ook de zelfbouw machines al reeds in elkaar gezet kun je vaak wel kopen en voor de rest zou ik zeggen ram et es in google.

en aanraden is moeilijk omdat er het wat verschillende systemen zijn waar wij als hobbyisten zelf niet naar kijken of een voor/afkeur voor hebben. Maar voor mijn gevoel is de UP mini van 3d systems wel redelijk consumer friendly. De cube zou ik afraden daar zijn wat slechte bevindingen van.
Echter moet je bij die machines weer cardridges kopen die wat duurder zijn.

http://3dprintingsystems.com/products/up-mini-3d-printer/
http://www.makerbot.com/
http://store.3dprintingsy...uct&path=62&product_id=42

wij hebben naast de grotere duurdere printers de onderste als demo model staan in onze werkplaats.

Waar wil je het event houden misschien is er wel iemand hier op het forum aanwezig die zich tegen betaling en dag op jullie zaak wil voegen om ook wat vragen hier en daar te beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Hoewel de ultimaker technisch heel goed in elkaar zit ziet het er met al dat hout wat minder proffesioneel uit. Je zou ook eens kunnen kijken naar Leapfrog 3d printers. Die hebben volgens mij ook wel mooi spul, en zitten in nederland :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die was ik inderdaad vergeten....... en ook zeker een kans hebber voor consumenten printer :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
ultimaker ben ik niet zo enthousiast over.

De Leapfrog heb ik zelf ook al mee gespeeld en gezien de prijs erg leuk(1700 euro compleet gebouwd met 2 koppen dacht ik dat de prijs was). Groot nadeel is dat je je werkstuk nauwelijks kan zien omdat de kop zo dicht op het printoppervlak zit.

@wimpie: Ik heb zelf wel eens contact gehad met wat leveranciers voor high end 3D printers. Afhankelijk van het bedrijf waar je voor werkt kan je misschien best een demo voor elkaar krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-10 11:42

databeestje

Von PrutsHausen

Ik ben nieuw hier maar geinterreseerd in het bouwen van de Mendel90. Waar zou ik terecht kunnen voor de plastic parts?

Ik zie dat hier vaak naar shapeways gerefereerd wordt maar kan slecht oordelen wat de kosten daarvoor zouden zijn. Is er wellicht hier ook iemand die bereid is deze tegen een redelijk prijs te fabriceren?

Ik kan helaas slecht oordelen hoeveel tijd, moeite en geld hiermee gemoeid gaat.

De stl files zijn vrijelijk beschikbaar, evenals de BoM.
BoM
http://reprap.org/wiki/Mendel90_Buyers_Guide
STL files welke ook gelinkt vanuit de BoM:
https://github.com/nophea...aster/mendel/stls/printed

Acties:
  • 0 Henk 'm!
je zou hier kunnen kijken http://forums.reprap.org/list.php?94
hier zijn mensen die onderdelen te koop aan bieden en waarschijnlijk willen ze evt ook wel de mendel 90 voor je printen.

Shapeways is denk ik vrij prijzig.

Zo zouden er hier ook wel mensen zijn die onderdelen voor je willen printen. Ik wil het bijvoorbeeld wel voor je proberen, en ik zeg proberen omdat ik zelf eigenlijk geen ervaring heb met ABS waar je de onderdelen het liefst van zou willen hebben (in ieder geval de hitte gevoelige delen).
Mijn prijs zou het benodigde plastic zijn waarbij ik de resterende plastic zelf hou. Ga dan maar uit van een 40-60 euro oid. weet namelijk niet hoeveel plastic de onderdelen uit bestaan.

mocht je interresse hebben stuur maar een DM....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Vandaag antwoord gekregen van nophead via de email. Hij komt binnenkort met een volledige mendel90 kit gemaakt van DiBond plaat voor 500 pond, wat omgerekend een 650 euro zou moeten zijn.

Nou was ik specifiek op zoek naar een model met een groter Z bereik, en deze is verreweg het makkelijkste aan te passen.

Hij was bereid om de plastics (70 pond + shipping) en eventueel een aangepaste kit te leveren. Alleen moet ik dan wel zelf op zoek naar ander plaatwerk, deze kan hij niet in die maat leveren. Ik zal dan dus op zoek moeten naar een zaak die dit soort plaat levert, of ouderwets 6mm alluminium plaat gebruiken.

Misschien is het leveren van de kit zonder het plaatwerk voor het verzenden nog wel het goedkoopst ook. Het moet dan natuurlijk wel recht aan komen. ...

Ik slinger dus nog steeds van zelfbouw kits tot complete zelfbouw met dit tempo. :)

De laatste zonnepanelen gaan binnenkort het dak op en dan kan ik van start.

[ Voor 4% gewijzigd door databeestje op 12-11-2012 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

databeestje schreef op maandag 12 november 2012 @ 19:03:
ouderwets 6mm alluminium plaat gebruiken.
Hoe is dat ouderwets? Ik ben zelf nu maar weer eens voorzichtig aan het rondneuzen voor een Mendel90 en wat er verder voor nodig is, maar ik heb toch het idee dat het gros van kunststof, MDF of multiplex gebouwd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op maandag 12 november 2012 @ 19:12:
[...]

Hoe is dat ouderwets? Ik ben zelf nu maar weer eens voorzichtig aan het rondneuzen voor een Mendel90 en wat er verder voor nodig is, maar ik heb toch het idee dat het gros van kunststof, MDF of multiplex gebouwd wordt.
Goede vraag, wat is ouderwets, als ik het vergelijk met de diverse mendel90 bots die ik op youtube tegen kwam is, zoals jij aangeeft, voornamelijk acryl en mdf. Ik heb nog geen multiplex waar genomen.

Toegeven moet ik wel opletten een mooie vlakke plaat te vinden, niet alle alluminium plaat zal mooi vlak zijn. De sandwich plaat is wel fancy, of het noodzakelijk is vraag ik me af, maar het klinkt wel stoer :9~

Al het multiplex wat ik (ooit) recht heb gekocht is het inmiddels wat minder, na verloop van tijd en wat vocht. Nou worden de meeste bots wel wat warm waardoor vocht geen probleem zou moeten zijn. Toch niet mijn eerste keus.

Dit zou mijn eerste bot zijn, en wil graag een goede start maken. De prusa mendel met alle draadeinden gruwelde ik een beetje van, al werkt deze echt wel. De mendelmax is al een mooier ding maar helaas voornamelijk in Amerika goed verkrijgbaar, of ik heb niet goed gezocht.

Weg van de minste weerstand, mendel90 met onderdelen verscheept uit Engeland dus importheffing vrij. Lang leve de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het voordeel is dat ik toegang heb tot een lasersnijder die kunststof en hout doet, dus importeren hoeft van mij niet zo. Ik kan ook aluminium bewerken, al gaat dat niet geautomatiseerd, maar alle opties staan dus open.

Op zich ben ik wel fan van aluminium, maar het nadeel is dat het duurder is, ik het met de hand moet bewerken en ook de krimpverschillen veel groter zijn dan bij kunststof. Ik weet niet of dat het waard is, plus dat je ook nog de maten anders moet maken omdat de diktes anders zijn (of je met erg dikke platen werkt).

Aan de andere kant heeft aluminium natuurlijk wel een veel betere uitstraling en is het ook erg duurzaam/slijtvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Laatst online: 10-10 16:17

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Ze worden steeds goedkoper :)
~400euro omgerekend en zie het resultaat!
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8060/8182564085_6253f36c83.jpg
0.35mm j-head, heatbed, 100% linear lagers, en printrboard die alles regelt op een 400watt voeding met handige aansluitingen ;) (geen geklooi) was onder de 8 uur volledig inelkaar.
Donderdag een glasplaatje erop en dan kan de eerste print eruit rollen, droog printen doet'ie al prima.
Hele verbetering al zo na mijn Prusa ervaringen jaar geleden, en nog goedkoper ook ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

CT schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 18:16:
[afbeelding]
0.35mm j-head, heatbed, 100% linear lagers, en printrboard die alles regelt op een 400watt voeding met handige aansluitingen ;) (geen geklooi) was onder de 8 uur volledig inelkaar.
Donderdag een glasplaatje erop en dan kan de eerste print eruit rollen, droog printen doet'ie al prima.
Hele verbetering al zo na mijn Prusa ervaringen jaar geleden, en nog goedkoper ook ;-)
Mooi ding! Ik had de diverse printrbot modellen op het internet voorbij zien komen en ze zien er best aardig uit. Ik had ook een bouw instructie gezien van 1 van de eerste kits die uit het project waren gekomen en dat was een pittige bouwinstructie!

Dan is het toch een aardig end beter geworden, dat is ook gelijk een van de meest inspirerende eigenschappen van de zelfbouw 3D printer projecten.

Bij nader inzien ga ik toch maar voor een volledige werkende doe het zelf kit met alle onderdelen. Dan ga ik daarna eerst maar een set spare parts printen voor het geval ik iets stuk maak.

Kan ik meteen besluiten of de standaard kit hoogte van 20mm afdoende is, kan ik altijd nog een joekelel bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Als je begint met 3D printen zou ik opzich wel een doe-het-zelf pakket aanraden.
Ik ben zelf begonnen ooit met alles zelf te regelen (Prusa).
Daar leer je enorm veel van, maar uiteindelijk is het resultaat een beetje een zooitje.
Nu wist ik precies waar ik op moest letten en waar alle zwakke plekken zitten in het 3D printen.

Deze MakerFarm Printrbot is een erg goed pakket, veel waar voor je geld iig. Maar zeker niet de 'beste'.
Het liefst heb je alleen het printbed dat naar beneden gaat, zoals sommige modernere modellen (die 3x de prijs zijn van deze kit) maar eigenlijk kwa 'specs' niks meer leveren.

Maar ik hoef geen mega snelheden en enorm fijne resolutie, dus dan is deze printer prima :)
En met dit ding wacht ik de vloeibare plastic revolutie af zoals de form 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jup gewoon lekker zelf aan de slag gaan en alles zelf bij elkaar scharrelen. die 70 pond klinkt nog niet eens heel raar.

de rest kun je gewoon in europa sourcen en ik zou zeker even lang reprapworld gaan om ff te checken. Hun megatronics set lijkt mij namelijk een mooi setje om mee te beginnnen, mooi tussen de goedkope sanguinololu en de dure RAMPS kit in te liggen met hier en daar wat voordeeltjes.
Ook is hun plastic de goedkoopste in EU

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik zag een paar megatronics kitjes van circa 130 euro op eBay, waaronder 1 in Nederland. Beide met een display omdat het mooi is om naar te kijken.
http://www.ebay.nl/itm/29..._trksid=p3984.m1423.l2649
en vanuit china http://www.ebay.nl/itm/18..._trksid=p3984.m1423.l2649 met ook een pcb heatbed.

• Milosonator
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-07 12:04
Voor de informatie: de e-bay verkoper tijnekind is dezelfde verkoper als reprapworld.com.

Tweakblog, voornamelijk over 3d-printen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander0
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-02 07:32
De printer heeft bij mij een tijd in de ijskast gestaan omdat ik me er eerlijk gezegd geen raad mee weet. Ik heb het niet vaak maar ik zie op de wiki van de reprap door het bomen het bos niet meer.

Zou iemand mij (via skype bijvoorbeeld) een keer persoonlijk kunnen helpen met hem goed werkend krijgen? Zodra ik snap hoe het precies in elkaar zit kan ik hem zelf uiteraard calibreren. Alleen momenteel kan ik er vrij weinig mee.

Bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

De vragen die je hebt, sander0, kan je ook hier posten, want ik denk dat het geen nieuwe vragen zijn ;)
En een eerste 3d printer zelf maken kan nogal overrompelend zijn aan informatie, vooral via de reprap kanalen.
Maar na een tijdje wordt het een tweede natuur en stelt het niks voor ;-) Uiteindelijk is het allemaal enorm simpel.

Overigens weet ik niet welke je bouwt, maar als het een Prusa is zou je bijv. http://garyhodgson.com/re...ndel-visual-instructions/ kunnen volgen.

[ Voor 19% gewijzigd door CT op 21-11-2012 23:45 ]

• sander0
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-02 07:32
Ik bouw se prusa ja, de bouw is nu afgerond maar als ik naar de visual instructies ga dan dan word ik door gelink en dan ongeveer een kwartier later heb ik 10 internet tabs openstaan :p

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

sander0 schreef op donderdag 22 november 2012 @ 05:54:
Ik bouw se prusa ja, de bouw is nu afgerond maar als ik naar de visual instructies ga dan dan word ik door gelink en dan ongeveer een kwartier later heb ik 10 internet tabs openstaan :p
Hm dat is raar, hier een directe link naar de PDF http://dl.dropbox.com/u/2...ndard%20Resolution%29.pdf

• RSXX
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-12-2019
CT schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 18:16:
...
Ziet er goed uit! Was zelf aan het kijken naar een mendelmax maar dan betaal je snel 800-900 euro voor een kit of ben je weken aan het zelf sourcen. Zou er een groot verschil zitten in de print kwaliteit?

@Databeestje

Ben je er al uit wat je gaat halen? Wellicht kunnen we de verzendkosten delen. :P

[ Voor 25% gewijzigd door RSXX op 22-11-2012 13:00 ]

databeestje schreef op donderdag 15 november 2012 @ 13:44:
Ik zag een paar megatronics kitjes van circa 130 euro op eBay, waaronder 1 in Nederland. Beide met een display omdat het mooi is om naar te kijken.
http://www.ebay.nl/itm/29..._trksid=p3984.m1423.l2649
en vanuit china http://www.ebay.nl/itm/18..._trksid=p3984.m1423.l2649 met ook een pcb heatbed.
Hou er even rekening mee dat je voor die 130 euri alleen het bord en 4 stepsticks krijgt LCD etvc moet je er nog los bij kopen.

En dat chinese setje is niet megatronics maar RAMPS

@ rsxx waarom ben je weken bezig aan het sourcen? meeste onderdelen zijn gewoon in nl te verkrijgen behalve misschien het plasticsetje

[ Voor 13% gewijzigd door WeeDzi op 22-11-2012 13:37 ]

• RSXX
WeeDzi schreef op donderdag 22 november 2012 @ 13:32:
[...]

Hou er even rekening mee dat je voor die 130 euri alleen het bord en 4 stepsticks krijgt LCD etvc moet je er nog los bij kopen.

En dat chinese setje is niet megatronics maar RAMPS

@ rsxx waarom ben je weken bezig aan het sourcen? meeste onderdelen zijn gewoon in nl te verkrijgen behalve misschien het plasticsetje
Achja weken is misschien overdreven ;) maar ben bang dat er meer tijd in gaat zitten dan me lief is.
kan je zo een lijstje pasen waar je bijna alles kan halen behalve dan de plastic parts. Dan komt het gestaffeld binnen omdat het bij verschillende producenten komt maar goed, je moet net zo goed wachten op je complete setje

• RSXX
WeeDzi schreef op donderdag 22 november 2012 @ 13:59:
kan je zo een lijstje pasen waar je bijna alles kan halen behalve dan de plastic parts. Dan komt het gestaffeld binnen omdat het bij verschillende producenten komt maar goed, je moet net zo goed wachten op je complete setje
is dat voor een prusa of een mendelmax? in het 2e geval zou deze zeer welkom zijn :)

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

RSXX schreef op donderdag 22 november 2012 @ 11:06:
[...]

Ziet er goed uit! Was zelf aan het kijken naar een mendelmax maar dan betaal je snel 800-900 euro voor een kit of ben je weken aan het zelf sourcen. Zou er een groot verschil zitten in de print kwaliteit?
Printkwaliteit kan met elke printer zo hoog als je wilt, als je maar tijd in calibratie/onderdelen upgraden etc.. steekt. Maar deze set print wel gewoon okay direct na inelkaar zetten ;)
Al heb ik wel wat tegenslagen (abs dat niet meer plakt tijdens printen, glas dat breekt tijdens printen) etc..
Maar sinds vandaag gebruik ik pla en de prints komen er direct prachtig uit, ik hoop nu eindelijk iets complex te printen zonder loslatende/brekend glas etc.. maar zo ver als ik nu ben, ben ik met mijn prusa nooit gekomen.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

RSXX schreef op donderdag 22 november 2012 @ 11:06:
[...]

@Databeestje

Ben je er al uit wat je gaat halen? Wellicht kunnen we de verzendkosten delen. :P
Ik heb besloten om toch maar voor de kant en klare kit van nophead te gaan voor een Mendel90. Deze zou circa 500 pond kosten, omgerekend 650 euro. Maar geen invoerrechten vanuit Engeland, wat fijn is.

De opzet van de Mendel90 is simpel, recht toe, recht aan en zeker stabiel. De kit is met DiBond aluminium wafer, maar ook met mdf of acryl te maken. In mijn mening een goede start printer waar je met de constructie weinig mis kan doen. Vergeleken met een stapel draadeind bijvoorbeeld ;)

Het zal alleen wel in het nieuwe jaar moeten. Ik moet eerst de zonnepanelen op het dak hebben voordat ik weer verder kan. Anders ben ik 3 dingen aan het doen en geen enkele goed. Geld speelt daarbij ook een rol.

Dus gedeelde verzendkosten wordt dan wat lastig of je moet ook veel geduld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben toevallig bezig om een 2e mendel90 in elkaar te zetten misschien dan interesse nadat je zonnepanelen op het dak liggen?

glow in de dark PLA voor de minder stress gevoelige delen en wit ABS voor motor mounts en hitte gevoelige delen.... mocht je interesse hebben roep maar ff misschien dat we wat kunnen regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSXX
WeeDzi schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 10:07:
Ik ben toevallig bezig om een 2e mendel90 in elkaar te zetten misschien dan interesse nadat je zonnepanelen op het dak liggen?

glow in de dark PLA voor de minder stress gevoelige delen en wit ABS voor motor mounts en hitte gevoelige delen.... mocht je interesse hebben roep maar ff misschien dat we wat kunnen regelen.
Had jij nog dat lijstje voor me? :)

*had een bericht niet gezien* :X

Heb nog wel een mooie blog gevonden van een nederlander die zelf een mendelmax maakt:

http://reprap2000.blogspot.nl/

[ Voor 14% gewijzigd door RSXX op 23-11-2012 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darun
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 14:21
even een wijziging in sub topic. Tot nu toe is electronica printen nog zwaar in ontwikkeling. toch zag ik vandaag het volgende : http://www.plosone.org/ar...71%2Fjournal.pone.0049365 wat verdomd interessant is voor half electronica printsels. Je hebt er effectief sensoren en schakelaars er mee, Maar een dual extruder is er wel voor vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

ik heb een rol (1kg) grijze abs "over"

wellicht dat iemand ~1kg PLA over heeft en graag wilt ruilen, dan houdt ik mij aanbevolen.
(het gaat om 3mm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
Wat voor grijs is het? Ultimaker grijs?

Ik ben zelf ook aan het opruimen en heb nog meerdere rollen PLA liggen en nog 1 DIY kit dus misschien komt er nog wel een restverkoop actie maar ik gok dat ik het los nog wel kwijt raak.

Een mendelmax heb ik trouwens ook een keer gebouwd alleen dan nog weer een stapje groter:
Afbeeldingslocatie: http://i4.photobucket.com/albums/y149/skimmerbas/IMG_2074.jpg

Zo groot is leuk maar je krijgt al snel echt enorme printtijden. Die kikker duurde 18 uur geloof ik en is 35 cm lang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Mijn (makerfarm) printrbot kan "maar" 15x15, alleen dan kan het al oplopen tot 8+ uur printtijd afhankelijk van wat je maakt. Daarom ging ik ook voor wat kleiners, neemt minder ruimte in en 8uur+ printen doe je niet snel. Al kan je dan wel mooie dingen als een hoed of vaas maken.
Apparaat staat al in een andere kamer, maar je wilt nog wel kunnen slapen snachts, mijn hemel wat komt er af en toe een herrie uit ;)

Overigens is het ABS dat ik heb letterlijk: http://www.ebay.nl/itm/290792171714
Ik ga alleen nog (voorlopig) PLA printen vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beOnt
Na uren en uren te kalibreren en aanpssingen te doen aan slic3r slaag ik er maar niet in om prints op een redelijke manier te doen.

Aangezien een foto meer zegt dan duizend woorden:
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8065/8217383400_8ef9026395_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8341/8216299869_0298710350.jpg

één van de problemen die ik zie is dat de hoeken meer filament krijgen dan de rechten lijnen, maar ik heb geen idee hoe ik dit moet oplossen. Retraction?

Even wat achtergrond info, ik heb een 0.5mm nozzle, 3mm PLA filament op 180° en de layer height is 0.4mm.
De layer hoogte heb ik al aangepast tussen 0.3mm en 0.4mm, maar ik krijg het niet beter dan op bovenstaande afbeeldingen.

Trager laten printen is geen oplossing, ik heb dezelfde problemen.

Video: http://youtu.be/UC1NtdMjDzo

Hopelijk heeft iemand nog enkele goede ideeën :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Ik neem aan dat je een 0.5mm nozzle hebt. Ik vind de travel snelheid wel erg hoog staan. Dit geeft een flinke schok. Verder kan je eens proberen om een dikkere wand te printen. Zo te zien is deze een enkele lijn, wat vrij precies komt.
En een fan er op laten blazen kan ook helpen om alles stabiel te houden. Als ik het goed zie wiebelt je vierkant gigantisch tijdens het verschuiven van het printbed :S Dit is zeer zeker niet de bedoeling.

Succes ;)

[ Voor 17% gewijzigd door boazkl0p op 25-11-2012 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Staat de boel niet gewoon te warm ingesteld? Als het spul onderaan breed wordt en rare bobbels krijgt maar wel glanst lijkt het erop dat het PLA te vloeibaar is om netjes te blijven liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beOnt
boazkl0p schreef op zondag 25 november 2012 @ 18:58:
Ik neem aan dat je een 0.5mm nozzle hebt. Ik vind de travel snelheid wel erg hoog staan. Dit geeft een flinke schok. Verder kan je eens proberen om een dikkere wand te printen. Zo te zien is deze een enkele lijn, wat vrij precies komt.
En een fan er op laten blazen kan ook helpen om alles stabiel te houden. Als ik het goed zie wiebelt je vierkant gigantisch tijdens het verschuiven van het printbed :S Dit is zeer zeker niet de bedoeling.

Succes ;)
Is inderdaad 0.5mm :)
De travel snelheid staat inderdaad hoog, ik zal die wat verminderen, maar ik denk niet dat het veel uitmaakt bij deze print. I
Ivm het wiebelen van de print, ik ga eens proberen een fan te monteren, zodat het wat sneller afkoelt, misschien dat dit helpt. (of de temperatuur klein beetje te zakken)

Ik vraag me ook af wat ik kan doen om de filament te verminderen in de hoeken.

Bedankt voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Na wat getweak dit weekend (slic3r instellingen etc..) en het monteren van een 50mm fan op de extruder is dit het resultaat van de Yoda ;) Zelf had ik niet verwacht al zo snel zo mooi te kunnen printen, en deze print was in nog geen 2h klaar..
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8487/8218642414_30d93e6157.jpg

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-10 08:30

tomtommie

Alaaf!

@beOnt Ik denk dat je flow rate instellingen te hoog staan. Snelheid is prima lijkt me, echter ik vind de dikte van materiaal wel heel erg flink. Vandaar dat dingen ook te lang warm blijven en gaan verzakken.

Nu ben ik zelf geen expert hoor, maar vanuit mijn ervaring denk ik dat je moet kijken naar je filament settings in slic3r en hier de diameter en extrusion multiplier goed moet instellen. Probeer die laatste bijvoorbeeld eens iets te verlagen naar 0.8 ofzo.
Misschien dat er ook iets zit in je firmware instellingen, dat de configuratie van je printer niet goed geladen is ofzo.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
beOnt schreef op zondag 25 november 2012 @ 19:21:
[...]

Is inderdaad 0.5mm :)
De travel snelheid staat inderdaad hoog, ik zal die wat verminderen, maar ik denk niet dat het veel uitmaakt bij deze print. I
Ivm het wiebelen van de print, ik ga eens proberen een fan te monteren, zodat het wat sneller afkoelt, misschien dat dit helpt. (of de temperatuur klein beetje te zakken)

Ik vraag me ook af wat ik kan doen om de filament te verminderen in de hoeken.

Bedankt voor de tips.
die perimiter snelheid lijkt me prima te doen, het lijkt er meer op dat het filament er A wat te heet op komt probeer gewoon eens op ipv 180 op 170 of misschien 165 te printen en B lijkt het in de eerste lagen op het printje net of de laagjes elkaar net raken. Dit heeft dan niet zozeer te maken met je laagdikte maar misschien meer met de calibratie van je Z as. Kun je makkelijk even checken door je schuifmaat op de Z as te zetten en dan 3 mm omhoog te sturen.

De temperatuur die je uitleest kan namelijk behoorlijk afwijken van wat er in de kern heerst. Als ik kijk naar het filmpje lijkt je thermistor een beetje uit je heatblok te hangen daardoor kan ie behoorlijk afwijken.Daarnaast elk filament heeft weer een andere smeltcurve. Ik heb bv wit plastic wat ik haast op 165 graden nog kan printen terwijl andere soorten PLA bij mij op 175-180 graden printen. Probeer ook eens een andere rol als je die hebt

[ Voor 4% gewijzigd door WeeDzi op 01-12-2012 01:18 ]

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 16:34
Ik zal dit topic ook maar eens gaan volgen. Op het werk hebben ze een Makerbot Replicator 2 aangeschaft, onder andere ter vertier van het technische personeel *O*

Het ding is kant-en-klaar geleverd maar print momenteel hellend naar voren.
makerbot

Wat ik zo lees is dat een symptoom als de pulleys doorslippen. Vanavond dus even strak aandraaien en hopen dat het beter gaat.

Ben erg benieuwd wat voor dingen er mee gemaakt kunnen worden. Toen de RepRap een beetje opkwam heb ik het wel aandachtig gevolgd, maar geen idee wat inmiddels allemaal mogelijk is.

edit:
Pulleys aandraaien heeft het inderdaad verholpen.

[ Voor 17% gewijzigd door frickY op 13-12-2012 19:18 ]

• maikel
beOnt schreef op zondag 25 november 2012 @ 15:56:
Na uren en uren te kalibreren en aanpssingen te doen aan slic3r slaag ik er maar niet in om prints op een redelijke manier te doen.

Aangezien een foto meer zegt dan duizend woorden:
[afbeelding]

[afbeelding]

één van de problemen die ik zie is dat de hoeken meer filament krijgen dan de rechten lijnen, maar ik heb geen idee hoe ik dit moet oplossen. Retraction?

Even wat achtergrond info, ik heb een 0.5mm nozzle, 3mm PLA filament op 180° en de layer height is 0.4mm.
De layer hoogte heb ik al aangepast tussen 0.3mm en 0.4mm, maar ik krijg het niet beter dan op bovenstaande afbeeldingen.

Trager laten printen is geen oplossing, ik heb dezelfde problemen.

Video: http://youtu.be/UC1NtdMjDzo

Hopelijk heeft iemand nog enkele goede ideeën :)
Dat komt me bekend voor! Ik heb er zelf ook heel erg mee zitten prutsen, maar het ook nog niet perfect gekregen. Ik heb wel op een gegeven moment de firmware vervangen door de laatste Marlin-versie. Daarmee zag ik al wel wat verbeteringen.

• martijnr17
Lijkt erop dat alles te warm wordt tijdens het printen. Doordat het zo klein is blijft de pla te warm en dan komt er alweer een nieuwe laag op. Of iets groters printen of 2 of 3 van die kubussen zal het al een stuk beter maken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Na een paar maanden testen en verfijnen van de 3D tekeningen en de manier hoe het geprint wordt, vond ik het tijd om mijn Ultimaker om te gaan bouwen naar een Ultimaker+

Ik heb een project waar ik hogere delen wil printen, en niet stukken wil verlijmen tot een geheel.

Ik heb gewoon de bestaand tekeningen aangepast naar de hoogte die ik wil hebben.
pas geleden heb ik dan alle benodigheden binnen gekregen om de tekening aan te passen aan de nieuwe onderdelen.

Afbeeldingslocatie: http://www.hooverae.com/upload/files/081112/1929590.jpeg

Nu heb ik de grove vormen gezaagd, en ga binnekort de rest van de gaten en openingen CNC frezen.

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/8108870/Ultimaker%2B1s.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wat wil je gaan printen dat je die hoogte nodig hebt? cool project nevertheless

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-10 14:33

Crp

WeeDzi schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 10:10:
wat wil je gaan printen dat je die hoogte nodig hebt? cool project nevertheless
ik denk dat het te maken heeft met het schaalmodel wat daar in de foto op het bureau staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Laatst online: 09-10 09:24

Pathogen

Shoop Da Whoop

Sinds een demo van een Prusa-model afgelopen weekend ben ik erg onder de indruk geraakt van de huidige staat van 3d printing.
Momenteel heb ik zelf eigenlijk helemaal geen ruimte voor een nieuw project, maar dat houdt me niet tegen om in theorie uit te zoeken wat ik nou precies zou willen hebben :)

Ik zou heel graag een DIY printer in elkaar willen zetten, en omdat het de komende jaren toch bij theorie blijft wil ik het liefst een compleet nieuw ontwerp in elkaar bakken.

Wat zou momenteel dé ultieme el-cheapo oplossing zijn?
En hoe cheap is het momenteel al mogelijk?

Met huidige kit-prijzen van €400 en hoger zou een oplossing van €200 geweldig zijn om naar te streven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

400 is wel ongeveer de norm nu voor een complete kit (met heatbed, lagers, goeie electronics etc..)
Onder de 400 worden er veel compromissen gedaan en is de boel meer uitgekleed, maar rond de 200 is er al, 200 dollar zelfs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ja als je kijkt dat je voor de goedkoopste elektronica minstens 160 Euro exc btw nodig hebt en de rest gratis kan krijgen is dat nu de goedkoopste prijs maar ik denk dat als je zelf aan de slag gaat met sourcen van een Mendel90 dan kun je rond de 300 klaar zijn (en dan kies ik dat model omdat het uit MDF bestaat. Een oude printer die je hebt liggen kan dienst doen voor pulleys en tijdriemen.

de onder 200 dollar machine die CT laat zien de makibox is niet echt geprezen als fijne 3d printer Maar goed Het is een printer !

[ Voor 16% gewijzigd door WeeDzi op 04-01-2013 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-10 11:30

Infant

It's a floating Dino!

Mijn eerste 3D ontwerp wat ik ook echt ga laten maken:

Elitebook 2730p Primary Battery Ontwerp

En dan alleen de plastic case en niet de cellen uiteraard.

Het is aan de hand van m'n "hoe werkt m'n accu precies"-blog en is eerst eens een proef om te zien hoe 3D printen gaat bevallen.

Totale kosten van elektronica + case en cellen liggen onder die van een Chinese accu, bij een oplage van 1 stuk. :) En dan heb ik iets wat beter werkt...

Heeft iemand ervaring met dit soort kleine uitsparingen. Die moeten dit hele ding in de notebook vast houden. Zou dat een beetje goed gaan? Ik laat hem bij Shapeways printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Als je de wandjes niet te dun hebt gemaakt gaat dit fantastisch werken. Leuke proef, ik ben heel benieuwd!

Pas wel op: 3dprinten werkt verslavend. Dan is ie net niet goed en bestel je weer een prototype. En weer eentje ;)

[ Voor 35% gewijzigd door sebastius op 04-01-2013 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-10 11:30

Infant

It's a floating Dino!

sebastius schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 13:14:
Pas wel op: 3dprinten werkt verslavend. Dan is ie net niet goed en bestel je weer een prototype. En weer eentje ;)
Dit vrees ik ook. Ik heb er in ieder geval nog eentje die ik ga laten maken als deze wat wordt.

De wandjes zijn 1mm, er werd minimaal .7mm geadviseerd met dit materiaal. Kun je dit soort nauwkeurig heden en sterktes ook behalen met een zelf-bouw machine? Dat zou het namelijk wel interessant maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 07-10 08:43
Als je je eigen 3d-printer eenmaal goed op orde hebt kun je best taaie 3d-printjes maken hoor. Spul van shapeways blijft wel altijd nauwkeuriger en onder andere daardoor bij dunne wandjes wat steviger, maar daar valt omheen te ontwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mux schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 13:45:
. Spul van shapeways blijft wel altijd nauwkeuriger
Niet gelijk mee eens, op je eigen 3d printer kun je net zulke goeie printjes maken dan dat shapeways zijn printer. Het is maar net wat voor tolerantie je er om heen gooit. sommige huisprintertjes kunnen beter op spec draaien dan de duurdere machines. Alleen deze machines van 150K en meer garanderen het voor elk onderdeel dat er af komt en dat kun je van je huisprinter helaas niet zeggen. daarom betaal je daar ook voor bij shapeways dat als je nu een model koopt dat die hetzelfde gaat zijn als die je over 6 maanden koopt. Bovendien hebben die duurdere machines als voordeel dat ze vaak met oplosbaar support printen waardoor je een wat cleaner resultaat krijgt.

Infant
Mocht je een offerte hebben van shapeways die je tegenvalt mag je altijd ff DMen der zijn hier vast lieden die het goedkoper voor je kunnen/willen printen.
En met die kleine uitsparingen bedoel je die griebeltjes aan de bovenkant? dat kan hij prima aan hoor. Ik weet niet in welk materiaal je het laat printen maar ga uit van ABS. De minimale dikte heeft te maken met de dikte dat geprint kan worden waarschijnlijk printen ze lijnen van 0.35mm en daardoor is 0.7mm voor hun het minimum wat er een beetje stevig uit gaat. dus elke keer dat je je model 0.35 mm dikker maakt (wand dikte) wordt hij een stuk steviger.

[ Voor 25% gewijzigd door WeeDzi op 04-01-2013 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Laatst online: 09-10 09:24

Pathogen

Shoop Da Whoop

CT schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 16:19:
400 is wel ongeveer de norm nu voor een complete kit (met heatbed, lagers, goeie electronics etc..)
Onder de 400 worden er veel compromissen gedaan en is de boel meer uitgekleed, maar rond de 200 is er al, 200 dollar zelfs ;)
Oooo, you piqued my interest!

Met iets dergelijks als uitgangspunt is het echt betaalbaar. Het gaat nog sneller dan ik al dacht :D

Men geeft zelfs aan dat na 1000 sales ook van deze printer de parts list publiekelijk wordt gemaakt :)

[ Voor 9% gewijzigd door Pathogen op 07-01-2013 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Wow, Thingiverse is opeens vandaag veranderd. 's Morgens nog goed website, nu leek het stuk leger en minder plaatjes. Geen nieuwe zaken onderaan, dus minder "cool" geworden. Heb dus liever oude voorpagina dan de nieuwe.

Verschil is wel dat op nieuwe site nu wel betere stats overzicht heeft, je kan zien hoe populair je things zijn. Je eigen pagina's zijn beter ingedeeld en je producten zijn al zichtbaar onderaan.

Het is wel verrassend dat ze niet begin 2013 doen, maar op 7 januari pas roer omgooien... (kan dus eind 7 jan aangepast zijn volgens Amerikaanse klok)

Edit:
Oh wacht even, de nieuwe voorpagina site is toch nog iets compacter gemaakt, ik moet alleen meer kijken waar ze staan.
Echter browsen in categories gaat even mis, zie ik. Ik zie zomaar andere things verschijnen die daar niet horen. Het werkt nog niet goed.

Ik heb al poosje nieuwe 3D printer en beetje verbeterd. Ik sta zelf ook op. :)

[ Voor 51% gewijzigd door MrDummy op 08-01-2013 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Laatst online: 17:12

Harrie

NederVlaming

Infant schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 13:41:
[...]

Dit vrees ik ook. Ik heb er in ieder geval nog eentje die ik ga laten maken als deze wat wordt.

De wandjes zijn 1mm, er werd minimaal .7mm geadviseerd met dit materiaal. Kun je dit soort nauwkeurig heden en sterktes ook behalen met een zelf-bouw machine? Dat zou het namelijk wel interessant maken...
Ik ben ook bezig met een design van een soort case, voor een usb hub, usb schijf en usb soundkaart (ik wordt een beetje gek van al die draden achter de router..) Tot nu toe had ik vrij grote wanddiktes, van 2 en 3mm. Maar nav van je post ben ik dit eens gaan verminderen, om de printkosten wat te verlagen. Heb je ook je bodemplaat 1mm dik gemaakt? Of is die dikker? Ik heb geen idee of een 1mm dikke/dunne bodem voldoende gaat zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Harrie op 08-01-2013 23:15 ]

Pagina: 1 ... 10 ... 23 Laatste

Dit topic is gesloten.