OpenSource 3D printing Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 23 Laatste
Acties:
  • 163.003 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vraag is even waar je het voor wilt gebruiken..... waar ga je het schermpje voor gebruiken vaak dus alleeb als je standalone gaat printen, ik print gewoon aan de pc. Echter kun je ze op ebay echt wel goedkoper vinden ramps is zo mainstream dat je het overal kunt krijgen. Met elke elektronica kun je de rostock besturen ke hebt er alleen andere firmware voor nodig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Dus als ik het goed begrijp maakt de electronica niet zo bijster veel uit, zolang het maar compatible is met de firmware? Mooi. :) Ik wil iig wel de optie om standalone te kunnen draaien, ook omdat mijn pc in de woonkamer staat, en de printer pak em beet 8 meter verderop staat in een andere ruimte. Er zal zowiezo wel een pc bij komen te staan (wel zo handig voor calibratie e.d.) maar ik denk dat dit dan een ouwe aftandse laptop gaat worden, zowiezo is de ruimte een beetje beperkt, mn man cave is inmiddels al aardig volgebouwd. :)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 528408

Vandaag het eerste pakketje ontvangen vanuit Engeland met printed parts van http://www.3distributed.com/

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7353/9364437683_46bba24d78.jpg

Nou is dit het eerste printwerk wat ik ooit vast heb gehad maar van wat ik op internet heb gezien ziet dit er keurig uit!

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3789/9367218722_1c98659580_n.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2808/9367219432_10b1cdb414_n.jpg

Ik heb het vorige week donderdag (18-07) besteld. Maandag was het verzonden en vandaag (25-7) dus binnen gekomen. _/-\o_

Nu wachten op de hardware en frame, dan kunnen we beginnen met bouwen! :)

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 528408 op 25-07-2013 19:55 . Reden: Thumbs gemaakt van de plaatjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoINC08
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 27-05 15:53
Ja ziet er idd netjes uit. Wel leuk om te zien dat er, ook al besteld iedereen een prusa i3 single plate, er toch grote verschillen in de geprinte delen zitten. Zo zie ik hier delen die ik niet heb en mis ik delen die ik wel nodig heb gehad haha.

Asus G501

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ga geen i3 single plate bouwen maar een laser cut versie. Daar heb je dus een hoop hoekjes enzo niet nodig die je bij een single plate wel nodig hebt. Al hoop ik echt dat hier alles bij zit! Ik had de site gekregen van degene waar ik het frame heb besteld dus neem aan dat het goed komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoINC08
Ah oke duidelijk, in mijn tijd ( 2 maanden terug haha ) had je alleen nog een boxed en een single plate ( de aluminium 6mm ) versie. Vandaar.

Asus G501

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij nader onderzoek mis ik toch onderdelen... Ik heb de 3 glijdertjes niet voor onder het printer bed en een plaatje waarvoor ik het doel nog niet gevonden heb... Even een mailtje en hopen dat ie het nog na wil sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoINC08
Nou "gelukkig" was mijn opmerking niet voor niks achteraf. Lijkt me wel dat ie het nastuurt. Beter dat je er nu achter komt dan pas wanneer je midden in je build zit.

Asus G501

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
tis helaas niet een ikea kastje, en het blijft mensenwerk... Iig, gelukkig is dit niet een kant en klaar iets en je kan redelijkerwijs niet verwachten dat je met open source iets direct werkends hebt right out of the box. Iig, ik hoop dat ze de delen nog ff nasturen, zoveel werk is dat ook weer niet, ff printen en klaar. (hoop ik)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
en zo te zien ook een kleine X carriage met een niet passend groter verloop naar de extruder. Beetje jammer dat ie er niet een I3 extruder bij geprint heeft....... dit geeft je veel abbe fout in je printer ( plaats van extrusie is ver van de as. Ik weet niet maar heeft ie er wel couplings bij geprint of ga je die van metaal halen?
Wat heb je daar nu voor neer geteld als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik geloof je direct weedzi snap alleen niet wat je bedoeld... Ik heb er 32 pond voor betaald. Opzich dus niet te duur en het is nette print kwaliteit, ik heb Printed parts gezien die echt lelijk waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 510146

Heb bijna men Makerfarm i3 ^^ normaal vrijdag-maandag binnen,
Heb ook een schakelaar klaar staan voor de 24 pin ipv een paperclip, ik heb op mijn voeding geen schakelaar dus jah.

Ik vroeg me nog af welke Vetten jullie gebruiken voor de assen en threads?
Als ik het zelf opzoek heeft alles bijna zijn nadelen of is het vaak met twijfels,
Ik dacht aan Silicone vet of lagervet?
WD 40 zo erg slecht zijn had ik gelezen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!
de X carriage snap je hopelijk wel.... :) dat is dat plaatje misschien wel waar je het over hebt op je foto midden boven. daaraan hoort een extruder rechtsonder op je foto...... omdat die extruder die je hebt gekregen niet past ivm de assen van de X as heb je een verbindings stuk (rechts boven in) er bij gekregen, deze is tevens geschikt om een budashnozzle te equipen. door deze toevoeging die zoals ik nu kan zien niet past X carriage met schroeven op 26 mm en het verloop stuk 32mm. Daarnaast zorgt dat verloop ervoor dat de nozzle zelf een groot stuk van de assen komt te staan. hierdoor ben je wat gevoeliger voor trillingen.

ik kan evt wel een I3 extruder voor je printen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Qua smering is WD40 gewoon ronduit slecht. Dat is leuk voor piepende scharnieren, maar zeker niet voor toepassingen die zwaar belast worden. Nu worden de assen op een 3D-printer ook niet zwaar belast qua mechanische belasting, (tis niet een onderdeel van 500 kilo wat dagelijks heen en weer beweegt) maar olie of vet heeft zijn voordelen- en nadelen. Olie smeert goed, en loopt soepel, nadeel is wel dat je het regelmatig moet aanbrengen. Vet blijft veel langer zitten, smeert beter, maar geeft meer frictie en alles wat je beetpakt met vet is niet leuk. (ik werk in de metaal, en helaas moet ik ook de geleidingen van het CNC bewerkingcentrum waar ik dagelijks mee werk smeren met vet)

Voor een 3D printer (let wel, ik kom net kijken op dit gebied) zou ik persoonlijk de lagers licht insmeren met een teflon-based olie. In de RC modelbouw (auto's) was het ook en pré om je lagers te smeren met teflon-based olie.

Iig, ik kom net kijken qua 3D-printers, dus hecht niet teveel waarde aan mijn post. :)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wd40 is officieel ook een lichte ontvetter......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
WD40 een lichte ontvetter? het is olie, dus iets ontvetten met dat spul zal zeer lastig gaan.

Als je echt, maar dan ook echt iets vetvrij wilt hebben:

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/MTYwMFgxMjAw/$(KGrHqRHJFcE918FI6oIBPjUSDcF5Q~~60_35.JPG

Gebruiken we op het werk, als je dit zelfs spuit op weken oude permanent marker tekst, het spoelt gewoon weg! Freaking awesome spul, alleen duur. :(

Daarom zijn ze op de zaak tegenwoordig overgegaan op dit:

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/t/Caramba-Industriereiniger-Aceton-haltig-entfetten-Reiniger-verharzung-loesen-/00/s/MTYwMFgxMTg4/$(KGrHqJHJCYE-df1Im3vBPtms9v0(!~~60_35.JPG

Owja voor ons 3D printers: Het is aceton based, en goedkoop. :)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dus ik stel vast Silicon vet is goed, Maar beter dat ik Lagervet gebruik gebaseerd op teflon,

Zal ik zeker ergens noteren als ik het morgen/maandag koop ^^

Silicon vet zullen ze wel hebben, aleen weet ik nog niet over de Lagervet.

Alvast erg bedankt om me te helpen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 510146 op 26-07-2013 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-04 10:18
Geen WD40; dat ONTvet en smeert absoluut niet. Gebruikt naaimachineolie of kogellagervet, het maakt allemaal niet zo veel uit maar GEEN WD40.

Tweakblog, voornamelijk over 3d-printen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

WeeDzi schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 23:28:
de X carriage snap je hopelijk wel.... :) dat is dat plaatje misschien wel waar je het over hebt op je foto midden boven. daaraan hoort een extruder rechtsonder op je foto...... omdat die extruder die je hebt gekregen niet past ivm de assen van de X as heb je een verbindings stuk (rechts boven in) er bij gekregen, deze is tevens geschikt om een budashnozzle te equipen. door deze toevoeging die zoals ik nu kan zien niet past X carriage met schroeven op 26 mm en het verloop stuk 32mm. Daarnaast zorgt dat verloop ervoor dat de nozzle zelf een groot stuk van de assen komt te staan. hierdoor ben je wat gevoeliger voor trillingen.

ik kan evt wel een I3 extruder voor je printen?
Kijk duidelijk antwoord! Ik had zelf al hetzelfde geconstateerd, de hotend komt inderdaad (zo even op het blote oog) een cm of 2-3 van de assen te staan. Ik ga het eerst hier even mee proberen en misschien gelijk als het lukt een i3 extruder printen als ie eenmaal klaar is. Mocht dat niet lekker lukken hou ik je aanbod in gedachten (waarvoor dank!)

Overigens zijn de missende onderdelen vannacht geprint en gaat ze vandaag nog op de post dus dat is wel top service!

@Dr.Luigi: Ik zat zelf te denken om kettingvet te gebruiken wat ik voor m'n motor gebruik. Dat spul is minder vet als je het vast pakt. Het spul blijft ook zitten met 110pk en 250 km/u dus neem aan dat dit ook wel op een stangetje blijft zitten. Enige nadeel is dat het echt stinkt.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 528408 op 26-07-2013 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
als het echt stinkt zou ik het niet nemen, beter iets van naaimachine olie zoals hierboven al ergens aangegeven of kogel lager vet. Je kan ook speciaal vet krijgen voor linieare lagers maar dat is dan weer frukking duur....... Iets van Teflon rommel ook niet gebruiken, vet is IMHO gewoon het beste.

en 2 -3 cm dan valt het nog mee. ik heb zelf die toevoeging ook er op gehad, dacht dat eht handig was, maar echt wel 5 cm afstand in mijn geval......... nadeel is dat de normale extruder er dus niet direct op past omdat de stepper motor dan tegen de X as aan komt.

@ Fixel
WD40 is echt een ontvetter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoINC08
What does WD-40 Multi-Use Product do?

WD-40 Multi-Use Product fulfills five basic functions:
1. LUBRICATES: The product's lubricating ingredients are widely dispersed and tenaciously held to all moving parts.
2. PENETRATES: WD-40 Multi-Use Product loosens rust-to-metal bonds and frees stuck, frozen or rusted metal parts.
3. PROTECTS: The product protects metal surfaces with corrosion-resistant ingredients to shield against moisture and other corrosive elements.
4. REMOVES: WD-40 Multi-Use Product gets under dirt, grime and grease. Use it to remove gunk from tools, equipment and vehicles. WD-40 Multi-Use Product in liquid form (e.g., gallon) also dissolves adhesives, allowing easy removal of excess bonding material.
5. DISPLACES MOISTURE: Because it displaces moisture, WD-40 Multi-Use Product quickly dries out electrical systems to eliminate moisture-induced short circuits.

Beide dus, het is eigenlijk een soort wondermiddel als je het zo lees. ( officiele site )

Maar een printvraag is leuker.

Wat betekend parametric nu eigenlijk. Ik lees veel het is parametric dus het past goed. Ik kom zelf niet verder dan dat dit de manier van CAD tekenen is waardoor het object goed te schalen valt. Is dit juist?

Asus G501

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
WD-40 is wel een beetje een paradoxaal product, smeren en ontvetten in 1. :P Magoed, WeeDzi je hebt DM. :)

Wat betreft Remco zn vraag: geen idee eigenlijk..

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

RemcoINC08 schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 10:20:
Wat betekend parametric nu eigenlijk. Ik lees veel het is parametric dus het past goed. Ik kom zelf niet verder dan dat dit de manier van CAD tekenen is waardoor het object goed te schalen valt. Is dit juist?
Inderdaad, dat het zo getekend is in CAD dat als je 1 maat aanpast, dat de rest van het model zichzelf ook aanpast. Als je bijvoorbeeld aangeeft een dikker maat plank te gebruiken dat de schroeven langer worden, of een andere maat schroeven dat zowel de schroeven als de gaten automatisch allemaal aangepast worden. voor dikkere assen of andere lagers, etc.. Of het hele model 50% groter/kleiner maken zonder de diameter van de schroeven te vergroten, dat soort dingen..

en dat wil dus zeggen dat voor die schroefgaten bijvoorbeeld, ze niet allemaal los een maat gekregen hebben, maar dat er een parameter is voor "diameter schroefgat" waar alle schroefgaten naar verwijzen.

[ Voor 7% gewijzigd door AlexanderB op 26-07-2013 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapsac
  • Laatst online: 08-04 01:15
Ik heb een volledig metalen extruder van ebay in gebruik. Voor deze extruder zijn er veel verschillende aanbieders, en alle onderdelen ervan zijn ook los te bestellen. Een voorbeeld van die extruder is http://www.ebay.com/itm/N...ee-shipping-/271243974676

De meeste aanbieders zeggen erbij dat de extruder alleen geschikt is voor ABS, of beter geschikt is voor ABS. PLA werkt dan ook niet, na 10-20 minuten loopt het filament vast. Ik heb de mijne inmiddels gemod zodat ook PLA zeer goed werkt.
Moet ik een verslagje maken van de wijzigingen?

Xeon e5-2695 V3, RX Vega 64, Rift | PS3 | PS4 Pro,PSVR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Ik denk dat je daar een hoop mensen een plezier mee doet. :)

Edit: Dit is awesome, ik kwam deze foto tegen:

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7346/9016580796_4d8f5d32cb_z.jpg

en deze staat hier al 13 jaar in de vitrine:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Eyfcf50nPrXigSjwOGbRKfjR/full.jpg

Deze is geprint door de RND afdeling van Philips drachten, resin, met laser. in 2000 bestond Philips drachten 50 jaar, en destijds werkte ik bij een bedrijf dat veel werk voor philips deed. We hebben toen een rondleiding gehad door het bedrijf, tot we in een aparte ruimte kwamen met een stereo lithograaf. De man die ons rondleide liet onder andere dit torentje zien, en brutaal als ik was heb ik de man gevraagd of ik die mee mocht nemen. :P

Toch grappig dat na al die tijd die bestanden nog steeds te vinden zijn.

[ Voor 86% gewijzigd door FiXeL op 26-07-2013 14:05 ]

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoINC08
Gaaf, leuk dat je dat laat zien. Nou zal dat apparaat van Philips destijds een vermogen hebben gekost laat staan voor thuisgebruik bedoeld zijn. Vind de kwaliteit erg goed eigenlijk.

Hoe groot was die printer? Echt kamervullend haha?

Asus G501

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Dat torentje was ook mijn eerste aanraking met 3d printing, jaren geleden ergens gezien. Ook zo transparant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapsac
Modificatie voor PLA voor de veel verkochte/aangeboden extruder+hot end van ebay

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2jbjngw.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/e64rqc.jpg

De afmetingen zijn ongeveer 8x8x4cm, het uiteinde van de nozzle zit 4cm onder de stappenmotor. Montering van de extruder dmv een M6 bout aan het alu blok tussen de stappenmotor en de fan.
Onder de fan:
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2els7yv.jpg
De aanvoer van het filament van de extruder naar de hotend (met mod):
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/29e4qiw.jpg
Het aandrukwieltje (loopt in een kogellager) met armpje (met mod):
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2qjks4x.jpg
Toegevoegd ringetje onder het aandrukwieltje:
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/xpvh3n.jpg
Toegevoegde M3 ringetjes tussen alu-blok en stappenmotor:
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/fvbgd0.jpg
Alu blok ingekort zodat ik kan zien wat er gebeurt bij de extruder (niet echt nodig)
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2digh12.jpg

Het probleem:
PLA loopt vast na 10-20 minuten. Als ik het filament eruit haal ziet dat er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/119uxd3.jpg
Links is de aanvoerkant, rechts zit het hotend. Je kan zien dat het filament rechts is uitgezet, daardoor loopt het vast in het hot end vlak voor de 'thermal barrier',een verdunning in de (rvs?) aanvoer naar de hotend.
De originele thermal barrier is een verdunning van M6 schroefdraad naar 4mm. Doordat dit niet genoeg isoleerd wordt er veel warmte doorgegeven naar de extruder. De stappenmotor warmt op naar meer dan 50 graden, het stukje M6 'buis' naar het alu blok boven de thermal barrier wordt nog veel heter.
Hierdoor wordt het PLA al zacht voor de hot end, en wordt het door de extruder samengeperst waardoor het uitzet en vastloopt in de 2mm aanvoer naar het hot end vlak voor de thermal barrier.
De oplossing ligt voor de hand; er moet minder hitte doorgegeven worden door de thermal barrier door deze dunner/langer te maken. Ik heb de diameter daarvan verkleint van 4mm naar 2,9mm en de lengte ervan van 2mm naar 4mm. Een draaibankje is daarbij handig ;) maar met wat handwerk moet dat ook met een vijltje/dremel te doen zijn.
De andere mods zijn;
- het aandrukwieltje loopt stroef wanneer er flink wat druk op komt te staan. Dit komt doordat er geen ringetje tussen het aandrukwiellagertje en het armpje zit. Ik heb er een dun alu ringetje tussen gedaan (~0,2mm dik)
- De veer die het wieltje tegen het filament aandrukt kan naast het armpje shieten omdat er geen uitsparing in het armpje zit die de veer op zijn plaats houdt (uitsparing gemaakt).
- Als je boven door het aanvoergat voor het filament kijkt zie je dat het gat in de nozzle er niet recht onder zit. Dit heb ik opeglost door 2 M3 ringetjes tussen het alu blok en de stappenmotor te plaatsen, hierdoor verschuif je de aanvoer zodat deze wel in het verlengde van de nozzle komt.
( - stuk alu blok weggehaald voor meer zicht op de interne werking)

Let verder op dat er een thermokoppel gebruikt wordt ipv een NTC weerstand als temperatuurvoeler. Ik heb nog geen versterker voor het thermokoppel dus heb ik dat (tijdelijk) opgelost door in de nozzle een gaatje te maken en daar een NTC in te tapen met kapton.
Ook oppassen met de connector op de stappenmotor; de connector aan de kabel is slecht erop gekrompen; ik trok bij mijn eerste poging al alle draden uit de connector ipv. de connector uit de stappenmotor (hulk?).

[ Voor 3% gewijzigd door rapsac op 26-07-2013 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
@ Remco: dat viel eigenlijk best wel mee, beetje het formaat van een 19" server rack en dan 2 meter hoog. De printkwaliteit is akelig strak, iig stukken beter dan die zelfde die ik op internet tegenkwam. (die was geprint met een Rostock mini) Iig, dat was nog de tijd dat bij philips eigenlijk alles wel mogelijk was, de gereedschapsmakerij had eigenlijk alleen maar state of the art machines staan, en een stereo lithograaf was in die tijd best wel cutting edge technologie. Later is door de eerste crisis in 2003-2004 toch een hoop RND vanuit drachten weer teruggegaan naar eindhoven.

Als je ziet wat er 13 jaar geleden al mogelijk was, en nu langzaam voor iedereen toegankelijk is... Ik ben nu al erg benieuwd hoe we over 10 jaar onze onderdelen printen. :)

@ rapsac: Nice, erg mooi en uitgebreid verslag! _/-\o_

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
We hebben op dit koment 3 printers in drachten staan.....allen fdm. Deze litho printer niet meer die is inderdaad eerder weg gegaan omdat je er eigenlijk geen werkend prototypes mee kan maken, abs en polycarbonaat is daar geschikter voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Jij werkt bij Philips Drachten? WTF, dit is allemaal eng toevallig... :o

Eerst vanwege de overname van de deels gebouwde rostock mini, dan blijk je ook nog eens in leeuwarden te wonen, (woon aan de nijlansdyk btw) en ik heb hier een onderdeeltje liggen wat vroeger bij jou op het werk geprint is....

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 530298

Voor PLA te printen op glas doet een laagje haarlak wonderen met een bed verwarming van 40 graden.
Probeer het maar eens,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapsac
Ik heb pas morgen een heated bed en print nu op mat geslepen glas. Met wat verdund houtlijm gaat dat TE goed. Mijn laatste print kreeg ik niet los met uiteindelijk resultaat dat er stukken glas aan mijn print bleven hangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Dan de afstand tussen extruder en bed een ietsiepietsie verhogen, zodat het minder wordt uitgesmeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41
Ik ga morgen de bouw van een prusa i3 livestreamen :) later vandaag of morgen schrijf ik er nog wel een blogje over om het aan te kondigen.

Voor m'n huidige 'werk' in Duitsland is een 3d-printer nodig, en het project waarvoor dit gebruikt gaat worden heeft potentieel in de toekomst nog dingen nodig als een tweede extruder, groter bed, etc. Ideale toepassing voor een reprap-printer dus :) Als onderdeel van mijn kickstarter-campagne en als compensatie dat ik al in eeuwen niet geblogd heb ga ik dit dus maar livestreamen. De huidige planning is dat ik morgen om 14:00 begin met bouwen, tot ergens in de avond waarschijnlijk.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoINC08
Ongelovelijk krijg ik mijn Jhead MkV net binnen print die Prusa Nozzle sinds vanochtend perfect haha zal je altijd zien. Kan ik mooi die prusa houden voor Nylon en andere "hete plastics".

Ik heb bij mijn Jhead ook een heat cardridge besteld mijn idee was om die te gebruiken ipv die weerstand die daar opzich niet voor gemaakt is. Zou dit kunnen of is 30W hitte te gek voor een jHead

Asus G501

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 187449

@ mux.. ik zet de wekker ! :P
@ rapsac .. _/-\o_

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 27-07-2013 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Straks ff wat zoutjes halen, en morgen ff de stream op de TV afspelen. :)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

:o
mux schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 12:31:
Ik ga morgen de bouw van een prusa i3 livestreamen :) later vandaag of morgen schrijf ik er nog wel een blogje over om het aan te kondigen.

Voor m'n huidige 'werk' in Duitsland is een 3d-printer nodig, en het project waarvoor dit gebruikt gaat worden heeft potentieel in de toekomst nog dingen nodig als een tweede extruder, groter bed, etc. Ideale toepassing voor een reprap-printer dus :) Als onderdeel van mijn kickstarter-campagne en als compensatie dat ik al in eeuwen niet geblogd heb ga ik dit dus maar livestreamen. De huidige planning is dat ik morgen om 14:00 begin met bouwen, tot ergens in de avond waarschijnlijk.
Je hebt een Prusa nozzle?
En is ie goed ? sinds hij normaal gezien nog experimenteel zou zijn?

Ik ben ook van plan hem te kopen in januari ofzo, of een andere all metal nozzle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Nope, een superstandaard v5 nozzle. Als ik ooit upgrade, ga ik liever naar een arcol dan een prusa eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoINC08
Ik heb er wel een. Hij is gewoon al te koop maar wel versie 0.1 wat de eerste is. Maar goed eigenlijk is alles nog wel experimenteel wat met zelfbouw printers te maken heeft. Het probleem is dat het gewoon moeilijker werkend te krijgen is. Zelf met de e3d nozzle, wat volgens mij nu de populairste is gevolgd door de prusa nozzle, hebben mensen moeite met de doorvoer van het plastic. Vooral PLA is lastig te printen met een all metal, omdat het bij een lagere temperatuur al uitzet waardoor het klem komt te zitten in het midden van de nozzle.

Maar ben toch blij dat ik er een heb. Je kan er alles mee printen tot 300 graden. Er kan niks aan kapot dat is ook wel een voordeel.

Asus G501

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
RemcoINC08 schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 15:03:
Ongelovelijk krijg ik mijn Jhead MkV net binnen print die Prusa Nozzle sinds vanochtend perfect haha zal je altijd zien. Kan ik mooi die prusa houden voor Nylon en andere "hete plastics".

Ik heb bij mijn Jhead ook een heat cardridge besteld mijn idee was om die te gebruiken ipv die weerstand die daar opzich niet voor gemaakt is. Zou dit kunnen of is 30W hitte te gek voor een jHead
Ik heb zelf ook een 30W cardrigde op een J-head en ik heb de power in de firmware begrensd op 150 ofzo (vd 255) Anders is het echt veel te snel heet, en wordt de heater sneller heet dan het gemeten wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoINC08
Milosonator schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 18:12:
[...]

Ik heb zelf ook een 30W cardrigde op een J-head en ik heb de power in de firmware begrensd op 150 ofzo (vd 255) Anders is het echt veel te snel heet, en wordt de heater sneller heet dan het gemeten wordt.
Ja dat is idd wel een goede om rekening mee te houden. Ga ik hem vanavond maar alvast opbouwen. Hoe heb jij die heater vast gezet? Bij mijn prusa zit het met cement maar dat heb ik niet.

Asus G501

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
RemcoINC08 schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 18:17:
[...]

Ja dat is idd wel een goede om rekening mee te houden. Ga ik hem vanavond maar alvast opbouwen. Hoe heb jij die heater vast gezet? Bij mijn prusa zit het met cement maar dat heb ik niet.
Haha, ik zat met precies hetzelfde probleem. Eerst een laagje aluminumfolie eromheen voor een snug fit en dan goed met kapton ingetaped. Werkt feilloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Milosonator schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 00:31:
Geen WD40; dat ONTvet en smeert absoluut niet. Gebruikt naaimachineolie of kogellagervet, het maakt allemaal niet zo veel uit maar GEEN WD40.
Om precies te zijn, WD40 is een waterafdrijver -- Water Displacement. Het is noch om te ontvetten noch om te smeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Het smeert anders prima de voorheen piepende scharnieren in huis... 1x aangebracht, bijna 2 jaar plezier van. Daarnaast werkt het ook prima om de uitlaat van je scooter een beetje goed te houden. (nu niet meer nodig, heb een RVS pijp onder het mormel zitten) :)

Magoed, back on topic. WD-40 is iig een no-go qua smering.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Over een paar minuten begin ik de bouw van m'n prusa i3 te livestreamen op justin.tv/muxlivestream. Ik hoop dat er een paar mensen komen die vragen gaan stellen, anders kan het zomaar een saaie livestream worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Stream not found? hij doet t..

[ Voor 37% gewijzigd door AlexanderB op 28-07-2013 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Laatst online: 16-05 09:20
mux schreef op zondag 28 juli 2013 @ 13:42:
Over een paar minuten begin ik de bouw van m'n prusa i3 te livestreamen op justin.tv/muxlivestream. Ik hoop dat er een paar mensen komen die vragen gaan stellen, anders kan het zomaar een saaie livestream worden :P
Meh :( Android 4.1.2 no flash en ook geen app...
Hoop dat ik het later terug kan kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Nogal een lange stream en veel stukken waar niks gebeurt om helemaal terug te kijken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-05 22:43
mux schreef op zondag 28 juli 2013 @ 13:42:
Hm, print dit eens ??

Afbeeldingslocatie: http://i1105.photobucket.com/albums/h356/redmer_bootsma/originalpulldesign_zpsf1db535d.jpg

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo lukken maar wel met support volgens mij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Als iemand het wil proberen.... binnendiameter is ca 36 mm dus niet een enorm ding. PM me maar, eventuele vergoeding komen we vast uit.

Ondertussen kijk ik naar een 3d printer, orca 0.43 lijkt me wel wat maar de besturing lijkt 'lastig ' ? Mega2560 met Ramps lijkt gangbaarder.. Iemand ervaring ? Of een Prusa Air XXL....

[ Voor 56% gewijzigd door reddo op 29-07-2013 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Zonder support gaat dit niet lukken nee, maar dat komt alleen door die 4 mounts in de binnenring.
Anders zou hij liggend, en zelfs staand, prima printbaar moeten zijn.

edit:
Ohnee, liggend zou die zwevende mount bovenop niet gaan. Maar dat zou staand nog te doen zijn

[ Voor 23% gewijzigd door frickY op 29-07-2013 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
4 mounts zijn aan de kant die je niet kunt zien vlak met de rest, alleen aan deze kant zijn ze 1.5 mm smaller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 516179

Lijkt mij niet echt moeilijk om te printen eigenlijk.

Anyways:

Gister is m'n printer een beetje vastgelopen, fan was bovenop de extruder gevallen op een of andere manier. Daarna even alles weer opnieuw afgesteld om em weer strak te krijgen, dat is gelukt maar nu heb ik het probleem dat in de eerste paar mm van een laag m'n extruder te weinig lijkt te extruden. Ik snap niet echt hoe dit veroorzaakt kan worden door het opnieuw afstellen, maar het ziet er wel een beetje raar uit.

Iemand enig idee hoe dat eenvoudig te fixen is? Ik gebruik skeinforge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Over support gesproken, sommige mensen kunnen prima zonder printen...

YouTube: Incredible 3D printer bridging ability

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja maar dat is een brug, dat is iets anders dan een stuk in de lucht printen. Als je dus zoals in het voorbeeld hierboven een stuk hebt wat uitsteekt van het hoofdobject kun je deze niet printen zonder support zonder een lelijk resultaat te krijgen. De eerste laag zakt dan namelijk zelfs met goede koeling een stukje naar beneden terwijl het afkoelt waardoor de onderkant uitgezakt is ipv een mooi recht resultaat.

Support is echter niets bijzonders, je zet het vinkje voor support aan en haalt achteraf in 3 tellen het support weer weg. Of als je veel support hebt en een dual extruder kun je een goed resultaat krijgen door het ene in PLA en het ander in ABS te printen, met het juiste oplosmiddel kun je dan de supportlaag direct weg laten smelten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry H.
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-10-2022
Anoniem: 528408 schreef op maandag 29 juli 2013 @ 22:07:
Over support gesproken, sommige mensen kunnen prima zonder printen...

YouTube: Incredible 3D printer bridging ability
Dat is wel een mooi filmpje :)

Reviews: MSI GeForce GTX 760 2GB Twin Frozr Gaming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Laatst online: 09-04 12:20
Hoe nauwkeurig moet je het bed eigenlijk recht kalibreren?

Ik ben op het oog tot ongeveer 0,25mm nauwkeurig gekomen en ben nu zo bezig:
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/3OXqH.jpg

In Mendel90 manual staat dus dat je een dial gauge nodig hebt, maar zo gaat het dus ook met een simpele schuifmaat en twee elastiekjes. Ik denk dat ik zo tot een variatie in bedhoogte van <0,10mm kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

De truc met een dial gauge is dat die automatisch in-uitschuift en je dus in 1 oogopslag kan zien of je bed vlak en level is, door heen en weer te schuiven over x en y en naar het klokje te kijken, zoals jij het doet zou ook prima moeten werken, maar is gewoon een stuk meer werk. :)

En ja, hoe vlakker hoe beter, <0.10mm is een goed begin, als je laagjes van 0.2mm gaat printen is dat nogsteeds vrij significant, maar ik heb geen idee hoeveel afwijking daarin normaal is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Ja, dial gauge is natuurlijk beter, maar die heb ik niet hier! :P
Ik merk ook wel dat er een vrij significante meetfout in die schuifmaat zit.

Dit is wat ik nu heb, voor 9 meetpunten, in mm:
code:
1
2
3
4
5
6
7
-.06    -.05    -.09

0.02    0.00    0.05

-.11    -.02    0.03

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Paul C schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 02:57:

code:
1
2
3
4
5
6
7
-.06    -.05    -.09

0.02    0.00    0.05

-.11    -.02    0.03
Ik heb gedacht om gewoon eerst een schuifmaat ofzo te nemen, en zoals jij ongeveer op 1 - 0.25 juist te krijgen,
En erne bijvoorbeeld de nozzle naar het glas te draaien met de motors, en met een stukje papier elke kant het rakent met het papier te zetten.
Dat is wat ik dacht te doen met mijn Prusa i3 als ik hem heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik doe het zo:

Een blaadje tussen de extruder en printbed, vervolgens de Z zo afstellen dat het blaadje nog net ertussendoor schuift (wat weerstand, maar het kan relatief eenvoudig schuiven, beetje op gevoel). Vervolgens breng je de kop op verschillende plaatsen boven het printbed, als het papiertje helemaal losraakt is de afstand daar te groot, als het papiertje niet meer te schuiven is is de afstand daar te laag.

Hiermee heb ik zeer nauwkeurige resultaten gekregen zonder een dial gauge oid te hoeven gebruiken. Wanneer je een voelermaat hebt is dat natuurlijk nog beter dan een papiertje, maar zo precies hoeft het van mij niet. Plus dat ik gemerkt heb dat papiertjes een vrij constante dikte hebben en daarop uitstekend werken.

Een dial gauge zou wel een mooie toevoeging zijn, maar die zijn vrij prijzig.

Of een manier om te detecteren wat de afstand is (nauwkeurig genoeg), je kunt dan een hoogte map maken van het oppervlakte en dit grafisch weergeven. Zo zou je veel beter de boel af kunnen stellen. Ik heb dit gezien bij dit project: https://github.com/carlosgs/Cyclone-PCB-Factory (Zie https://plus.google.com/1...0223498/posts/89W2cv1fgQW)
Zij gebruiken een PCB, oftewel een oppervlak van koper, daardoor is het eenvoudig te meten wanneer de kop het PCB raakt.

Zou printen op een laagje koperfolie (of liever alu folie ivm de prijs) goed werken? Lijkt mij dat dat ernstig plakt en het een hell is om er weer vanaf te halen na het printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Heb uiteindelijk maar een print gestart op hoop van zegen, zonder het kalibreren 100% af te maken en zonder van SD kaart te printen, want het wordt al laat, maar ben toch zeker niet ontevreden over mij allereerste ever 3D print! :D

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/3P3uz.jpg

Truste! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Je bent een dag te laat met vragen, maar omdat je catia hebt gebruikt om dit te ontwerpen wil ik wel een poging wagen als één van de eerste prints op m'n nieuwe printer. Heb je de design files?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ben benieuwd hoeveel sleuven en verdiepingen in het ontwerp functioneel zijn, die maken het ontwerp namelijk lastiger om te printen bv die sleuf in het bovenste gedeelte..... waar is het onderdeel voor nodig? ik wil et wel voor je printen maar dan moet je de file even openbaar maken.
Paul C schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 02:57:

code:
1
2
3
4
5
6
7
-.06    -.05    -.09

0.02    0.00    0.05

-.11    -.02    0.03
Voor de mensen hier, een schuifmaat is een meetmiddel tot 0.1mm max door de opzet van het meetmechanisme, je zit met abbe fouten, paralax fouten, spelingen en wrijvingen, drukken etc etc Het is leuk dat er op de meeste schuifmaten van tegenwoordig een digitaal klokje zit dat tot 0.01mm gaat, maar eigenlijk slaat het nergens op. Dat is ook de reden dat je een klokje gebruikt die zijn daar namelijk een stuk geschikter voor.

Maar je eerste printje ziet er prima uit Paul! IMHO is het ook niet nodig om je print bet helemaal tot op de nanometer af te stellen. Ik print op een alu printbed en die is lichtelijk gekromd. De eerste laag is bij mij op de ene plek wat dunner als op de andere, de meeste ontwerpjes die wij hier printen met onze printertjes hebben niet een nauwkeurigheid van 0.1mm nodig. Tenminste als je met dat soort marges werkt met plastic ben je niet goed bezig in je ontwerp.
Anoniem: 516179 schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 03:18:

Of een manier om te detecteren wat de afstand is (nauwkeurig genoeg), je kunt dan een hoogte map maken van het oppervlakte en dit grafisch weergeven. Zo zou je veel beter de boel af kunnen stellen. Ik heb dit gezien bij dit project: https://github.com/carlosgs/Cyclone-PCB-Factory (Zie https://plus.google.com/1...0223498/posts/89W2cv1fgQW)
Zij gebruiken een PCB, oftewel een oppervlak van koper, daardoor is het eenvoudig te meten wanneer de kop het PCB raakt.

Zou printen op een laagje koperfolie (of liever alu folie ivm de prijs) goed werken? Lijkt mij dat dat ernstig plakt en het een hell is om er weer vanaf te halen na het printen.
Je weet dat dit niet over printen gaat maar over frezen neem ik aan, ook al zou het principe moeten werken, alleen hoe ga je die informatie verwerken in je printer. Ik ken de autoleveling mechanismes die men bedacht heeft, hierdoor gaat tijdens je print de Z as dynamisch bewegen. Ik zie het nut er vaak niet zo van in. De manier zoals jij die beschreef met het stukje papier of zelfs dubbel gevouwen werkt prima en heeft op vele printers gewerkt.
Mijn printbed is van alu en uit zichzelf blijft dat niet plakken, ik gooi er wat abs/aceton mix op dan plakt het. maar dat zou dat princiepe wel moeten kunnen laten werken. Met alufolie printen wordt denk ik niet een succes maar dat is een gevoel technisch gezien moet dat mogelijk zijn. misschien dat je daar ook wat ABSglue op moet gooien.

[ Voor 44% gewijzigd door WeeDzi op 30-07-2013 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Paul C schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 01:47:
Hoe nauwkeurig moet je het bed eigenlijk recht kalibreren?

Ik ben op het oog tot ongeveer 0,25mm nauwkeurig gekomen en ben nu zo bezig:
[afbeelding]

In Mendel90 manual staat dus dat je een dial gauge nodig hebt, maar zo gaat het dus ook met een simpele schuifmaat en twee elastiekjes. Ik denk dat ik zo tot een variatie in bedhoogte van <0,10mm kom.
Mijn replicator calibreer ik door een stukje A4-papier tussen nozzle en printbed te leggen, en het platform zo hoog te zetten tot ik weerstand op het papiertje voel als ik hem beweeg.
Dat doe ik met de nozzle in het midden en op alle hoeken, en dan weet ik dat het platform recht staat ten opzichte van de nozzle, en dat de afstand ongeveer de dikte van het papier is; 0,08mm

edit:

* frickY spuit11. De rest doet het dus ook zo ;) Dit is overigens de methode zoals Makerbot die zelf aanraad, en waar ook een "Level build plate"-functie voor in de firmware zit

[ Voor 10% gewijzigd door frickY op 30-07-2013 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoINC08
Net overleg gehad met een mod of het mogelijk is de openingspost aan te passen en up to date te maken.
Het bleek een beter en makkelijker idee om een deel 2 te maken aangezien dit topic al aardig groot is.

Hebben mensen eigenlijk voldoende behoefte aan een openingspost met daarin een overzicht van de verschillende printers, sites voor filament etc.

Ik had zelf het idee om ook een lijst te maken van de gebruikers en hun printer. Misschien fototje erbij en een kleine opsomming van de gebruikte parts. Ook de beginnersfouten of tips kunnen we benoemen.

Dus laat maar horen of jullie het zien zitten en wie er zin in heeft om dat samen op te zetten. Want in het opmaken van tabellen etc ben ik niet erg goed.

Asus G501

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
RemcoINC08 schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 16:50:
Net overleg gehad met een mod of het mogelijk is de openingspost aan te passen en up to date te maken.
Het bleek een beter en makkelijker idee om een deel 2 te maken aangezien dit topic al aardig groot is.

Hebben mensen eigenlijk voldoende behoefte aan een openingspost met daarin een overzicht van de verschillende printers, sites voor filament etc.

Ik had zelf het idee om ook een lijst te maken van de gebruikers en hun printer. Misschien fototje erbij en een kleine opsomming van de gebruikte parts. Ook de beginnersfouten of tips kunnen we benoemen.

Dus laat maar horen of jullie het zien zitten en wie er zin in heeft om dat samen op te zetten. Want in het opmaken van tabellen etc ben ik niet erg goed.
Ik heb wel interesse in het opzetten van een nieuwe startpost, moet even wat inspiratie opdoen en zal binnen kort in dit topic wel even een proefversie posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator

Open Source 3D printing - Deel 2

Dit is het tweede deel van het topic, link naar het vorige deel.

Introductie
Welkom in het open source 3D printing topic, de plek voor al je vragen, opmerkingen discussies en nieuwtjes op het gebied van 3D printen met open source printers. Onder open source printers verstaan we alle niet-closed source commerciele printers zoals alle RepRap printers, Ultimaker, Rostock ect. Minder bekend zijn we hier met Stratasys ect. Kortom alle printers die je thuis in elkaar kunt zetten en gebruiken.

Wat is 3D printen
3D printen is .... In het kort: het produceren van echte objecten door middel van Fused Deposition Modeling. Met deze techniek worden opjecten opgebouwd uit laagjes door elk laagje als een lijn gesmolten plastic uit te printen. Door de laagjes gestapeld op te bouwen creer je een 3D object.

Dit filmpje laat zien hoe het printproces verloopt:

RepRap
RepRap is een initiatief om 3d printen open source en toegankelijk te maken. Dit initiatief heeft ervoor gezorgd dat 3d-printen nu makkelijk bereikbaar is voor iedereen met een beetje technische aanleg. RepRap heeft een Wiki die boordevol informatie staat, maar let op: een hoop hiervan is gedateerd, dus check even de datum van de pagina!
Verschillende soorten 3D printers
Dit is een lijstje van de meest populaire 3D printers van dit moment:
3D modellen
De meeste mensen vinden dingen om te printen hier:
Thingiverse
Suggesties voor andere sites waar veel modellen te vinden zijn? Stuur en DM en post het hier!

Waar kan ik een 3D printer kopen?
Kits en diversen:Hot ends:
Nawoord
Respecteer elkaars mening en houd het netjes!

[ Voor 15% gewijzigd door Milosonator op 30-07-2013 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoINC08
Zo das wel heel snel. Ziet er keurig uit toch. Wachten we nog even af of er nog meer mensen zijn met ideeen/voorstellen.

Asus G501

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
RemcoINC08 schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 17:48:
Zo das wel heel snel. Ziet er keurig uit toch. Wachten we nog even af of er nog meer mensen zijn met ideeen/voorstellen.
Ik zou het op prijs stellen als mensen die eigenaar zijn van de genoemde printers een klein stukje schrijven en dan kan ik dat op de plekken invullen. Alle andere suggesties zijn ook welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Milosonator schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 17:53:
[...]

Ik zou het op prijs stellen als mensen die eigenaar zijn van de genoemde printers een klein stukje schrijven en dan kan ik dat op de plekken invullen. Alle andere suggesties zijn ook welkom.
Ik heb mijn Makerfarm prusa i3 volgende week en wil wel een fototje ofzo geven :P

Het zo ook wel een leuk idee zijn om shops in de topic te zetten die betrouwbaar zijn etc.
Welke printers best zijn voor een nieuw iemand en welke prijs bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Niks over de printrbot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoINC08
Ja alleen is er volgens mij niemand op het forum die er een heeft. En geloof niet dat die van jou al af is toch?

Asus G501

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
Anoniem: 510146 schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 18:05:
[...]

Ik heb mijn Makerfarm prusa i3 volgende week en wil wel een fototje ofzo geven :P

Het zo ook wel een leuk idee zijn om shops in de topic te zetten die betrouwbaar zijn etc.
Welke printers best zijn voor een nieuw iemand en welke prijs bijv.
Ja, dat is de bedoeling bij Waar koop ik er een?
Prima, kan inbegrepen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

RemcoINC08 schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 18:17:
[...]

Ja alleen is er volgens mij niemand op het forum die er een heeft. En geloof niet dat die van jou al af is toch?
Moet ff de commitment maken en m'n rods verzagen, de rest van de onderdelen zit alk in elkaar gebouwdt zegmaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Dat ziet er al super uit! Nice Milosonator!

Iig het assortiment aan diverse open source 3D printers kan uitgebreid worden, bijvoorbeeld de Rostock is er in diverse smaken (mini, max en origineel) en de Kossel is min of meer wat een opvolger van de rostock. Ik denk dat kant en klare (non open source) 3D printers misschien ook wel een benoeming waard zijn, zoals bijvoorbeeld de ultimaker.

Iig, vanavond komt WeeDzi hopelijk langs met een deels gebouwde rostock mini, en laat vandaag toevallig ook een deel van de electronica binnen gekomen zijn. :D Vanmiddag lekker wat printjes gesoldeerd, maar ik heb nog een lange weg te gaan voordat de printer zijn eerste prints gaat maken.

[edit]ik lees net dit op nu.nl: Nasa test 3D printer ruimtestation iss met succes

[ Voor 11% gewijzigd door FiXeL op 30-07-2013 20:24 ]

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ik verwacht eigenlijk ook wat meer diepte informatie op de bgein pagina of is die daar niet helemaal geschikt voor........

Bijv over configureren over arduino over calibreren...welke types nozzles er zijn, voor en nadelen ervan. etc etc of moet dat allemaal nog komen :) en loop ik al te ver voorruit

een site waar je nog rommel weg kan halen is http://grabcad.com/ en www.shapeways.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hey,
Ik vroeg me af of de vet van Elf GRX 500 geschikt zou zijn,

Dit is zo een vrij groen slijmere vet,

Heb dit gekregen van iemand dat vroeger in een auto fabriek werkte en ze dit daar toen gebruikte voor lagers,
Dus denk ik dat hiervoor ook goed is toch?
Wou gewoon zeker zijn als iemand er ervaring mee heeft. dat dit niet zo een ongeluk is als je hebt als je WD40 slecht gebruikt.

bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Lijkt me dat dat prima zou moeten werken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Ken het niet, maar als het lagervet is, waarom niet? Er zijn zoveel smeermiddelen verkrijgbaar in de industrie, ieder merk heeft wel een vergelijkbaar vet, maar onder een andere naam, vet voor lage temps, hoge temps, lichte of zware belasting, food-grade, etc. etc.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vroeg me dit gewoon af omdat het zo van die gelatine vet achtig is/slijmerig,

Wist niet dat die ook voor dit was, er staat vetten/greases,

Sinds het voor auto lagers goed is zou dit dan ook goed voor dit zijn zeker?
http://puu.sh/3PEvN.jpg (dit is een vrij lange tubbe smalle tubbe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-05 19:32
Als er toch een nieuwe openingpost komt, dan ben ik ook wel heel erg benieuwd naar waar je vooral op moet letten bij de aanschaf van de elektronica-componenten.
Bij de DealExtreme hebben ze bijvoorbeeld vrijwel de hele elektronica in het assortiment zitten, maar als je -zoals ik- nog 0 ervaring hebt met 3D printers, dan is het wel heel handig om te weten waar je op moet letten en bijvoorbeeld een advies als "neem het niet, want dit-en-dat" is dan heel erg zinvol.

Anoniem: 510146 schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 22:26:
Vroeg me dit gewoon af omdat het zo van die gelatine vet achtig is/slijmerig,

Wist niet dat die ook voor dit was, er staat vetten/greases,

Sinds het voor auto lagers goed is zou dit dan ook goed voor dit zijn zeker?
http://puu.sh/3PEvN.jpg (dit is een vrij lange tubbe smalle tubbe)
Waar je vooral met smering op moet letten is of het de andere materialen aantast.
Zo maken wij op 't werk meetmachines en daarbij heb je spindelvet, maar wanneer je dat op de glijlagers smeert, dan vreet dat het hele materiaal weg en na +/- een jaar vallen de kogeltjes er dan uit.

[ Voor 42% gewijzigd door TD-er op 30-07-2013 22:29 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok, dan denk ik dit wel zal werken sinds hij vroeger het gebruikte in een auto fabriek voor de lagers daar,

Aleen misschien plastic weet ik niet, maar daar komt het vet toch niet aan normaal gezien dus..

Vin het aleen zo dik dat ik moeilijk kan geloven dit goed werkt op kleine lagers.

Btw nog erg bedankt voor de hulp :)
Altijd leuk als er iemand je kan helpen zodat je geen fout zou maken haha :P

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 510146 op 30-07-2013 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Voor dit soort toepassingen moet je lichte smeermiddelen gebruiken, naaimachine olie en dat soort zaken. Vet is veel te zwaar hiervoor, heeft weinig zin en is onnodig gezien de zeer lage belasting van de lagers en lage temperatuur (dik vet is dik zodat het bij hoge last en hoge temperatuur nog een smeerfilm behoudt)

En inderdaad, het moet je kunststoffen niet bijten.

Ik zou voor de Drylin glijlagers van igus gaan eerlijk gezegd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tja, het is gewoon dat ik dit nu toch al liggen heb ^^

Als het zo werken zou ik het liefst toch proberen met dit :P
Heb nu al redelijk wat geld uitgegeven xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Goed idee die nieuwe openingspost!

Voor mij zou zeker een lijstje met filament leveranciers wel heel nuttig zijn, daar ben op korte termijn wel naar opzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-05 19:32
Anoniem: 510146 schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 23:18:
Tja, het is gewoon dat ik dit nu toch al liggen heb ^^

Als het zo werken zou ik het liefst toch proberen met dit :P
Heb nu al redelijk wat geld uitgegeven xD
Een ander probleem met vet kan zijn dat het zich gaat ophopen en hard/klonterig worden.
Dat komt het soepel lopen niet ten goede.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tja, kzal dan eens Naaimachine Olie zoeken,
Ik denk wel dat er iemand dat heeft die ik ken, en anders kost dat toch maar 3 euro ofzo toch?

Elke olie ervan zo goed zijn of is er ook verschil in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
In dit topic mis ik vooral veel informatie over waarom je verschillende diameters nozzles en filament hebt, hoe je een printbed calibreert, en dergelijke praktijk informatie.
De focus ligt nu heel erg op mensen die een printer willen gaan kopen, en niet zo zeer op het maken van je eerste paar printjes waar je vaak tegen problemen loopt. Wat zijn bijvoorbeeld goede snelheden en temperaturen voor welke typen filament. En bijvoorbeeld over wat gcode is. Misschien dat de openingspost hier dieper op in kan gaan.
Handige sites zoals http://gcode.ws/ mogen ook genoemd worden.

[ Voor 9% gewijzigd door frickY op 31-07-2013 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-05 06:35

databeestje

Von PrutsHausen

Vandaag een rol met Taulman 645 binnengekregen, binnenkort even proberen. Ik moet nog een geschikt recht printbed vinden waar het op kan.

Zijn er hier mensen die een omgekeerde spiegel gebruiken om met iets meer grip te printen? Ze raden een bed aan van garolite met de Taulman 645. Heeft iemand hier er al ervaring mee?

Ik zal eerst een blauw schilderstape proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Kudos voor Milosonator voor de nieuwe TS.
databeestje schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 12:40:
Ze raden een bed aan van garolite met de Taulman 645. Heeft iemand hier er al ervaring mee?

Ik zal eerst een blauw schilderstape proberen.
Ook wel iets voor in de TS; idd schilderstape als ondergrond. Ik zie ook kaptontape, citroensap en haarlak gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoINC08
Nou er is genoeg animo, het design van de TS is er en ik heb toestemming van een mod dus zal ik vanavond het nieuwe topic/deel 2 gaan aanmaken.

Asus G501

Acties:
  • 0 Henk 'm!
frickY schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 10:28:
In dit topic mis ik vooral veel informatie over waarom je verschillende diameters nozzles en filament hebt, hoe je een printbed calibreert, en dergelijke praktijk informatie.
De focus ligt nu heel erg op mensen die een printer willen gaan kopen, en niet zo zeer op het maken van je eerste paar printjes waar je vaak tegen problemen loopt. Wat zijn bijvoorbeeld goede snelheden en temperaturen voor welke typen filament. En bijvoorbeeld over wat gcode is. Misschien dat de openingspost hier dieper op in kan gaan.
Handige sites zoals http://gcode.ws/ mogen ook genoemd worden.
Al deze informatie staat er wel in hoor.... maar je moet zoeken. Nu er een start is met een nieuwe TS kunnen we deze informatie zoveel mogelijk bundelen...... moeten we btw daar niet verder gaan. Ik had al gereageerd in het maagdelijke nieuwe topic
:)

Op de site van rrw staat een elektronica check daar staan wat verschillen tussen de meest bekende.... die link moet er denk ik straks bij of het vergelijk hier op de site zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hee weedzi, ik had je een pm gedaan of je wat parts voor me wou printen. Heb je die gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ja en je hebt er 1 terug al...... eigenlijk al 2 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-05 13:05

Sprite_tm

Semi-Chinees

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1 ... 22 23 Laatste

Dit topic is gesloten.