Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Topicstarter
Via mijn LinkedIn netwerk kwam ik bij het volgende project terecht: http://reprap.org/wiki/Main_Page

Het gaat om een OpenSource 3D printer project. Na enig lezen over dit project werd ik steeds enthousiaster. Het idee om een printer te hebben die zichzelf kan reproduceren.... Bizar en gaaf! En dat voor een materiaalprijs van ongeveer €400,=

Rondom de reprap is er in Nederland een behoorlijk levendige community. En verder zijn er tientallen community's over de hele wereld.

Zijn er hier mensen die ervaring met reprap hebben? Misschien zelfs mensen die bij FabLab aangesloten zijn? Ik ben benieuwd naar reacties.

Dit is een video van ruim een jaar geleden die voornamelijk het eerste ontwerp van de reprap laat zien:
http://vimeo.com/5202148

Hier nog een aantal voorbeelden wat er met een reprap gemaakt kan worden:

Afbeeldingslocatie: http://reprap.org/mediawiki/images/1/13/ItemsMade-shoes-small.jpg
Kinderschoenen

Afbeeldingslocatie: http://reprap.org/mediawiki/images/7/71/ItemsMade-water-filter.jpg
Waterfilter

Afbeeldingslocatie: http://reprap.org/mediawiki/images/1/12/ItemsMade-ipod-mount-use-small.jpg
iPod Mount in de auto

Afbeeldingslocatie: http://reprap.org/mediawiki/images/e/ed/ItemsMade-vik-parts-made-25-jan-2008-small.jpg
reprap onderdelen

Afbeeldingslocatie: http://reprap.org/mediawiki/images/a/ae/ItemsMade-vik-glass-3-small.jpg
Champagneglas

[ Voor 10% gewijzigd door 26779 op 05-12-2010 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-05 06:23

Mon

Ik ben van plan een RepRap (de Mendel) te bouwen. Jammer genoeg lijkt het dat de Nederlandse community amper online actief is, of misschien nog niet bestaat. Ik heb vandaag voor het eerst sinds weken een nieuwe post op het Nederlandse RepRap forum gezien. Dat is jammer, omdat ik in ieder geval wel wat feedback zou willen op het een en ander.

Er zijn hier toch wel meer mensen die hun eigen producten thuis willen maken? :)

Ik ben overigens van plan alles online te gaan bijhouden in een soort bouw-blog.
Direct maar mee beginnen!

Oja, filmpjes zeggen meer dan 1000 letters:

YouTube: Dutch student on RepRap 3D printer op FOSDEM 2010
Erik de Bruijn legt op Fosdem uit wat het RepRap project inhoud.

http://www.thingiverse.com/popular
Online 3d modellen delen om ze vervolgens te kunnen printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Cool! Zit al tijdje te kijken naar 3D printers etc. Bookmarked.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Topicstarter
De zogenaamde "FabLabs" hebben over het algemeen behoorlijk wat kennis van de reprap (mendel) printers. Als je (bijvoorbeeld via LinkedIn) op zoek gaat dan kom je best wel veel actieve mensen tegen. In Maastricht staat FabLabzuidlimburg op het punt om van start te gaan.

Ik ben ook behoorlijk geïntrigeerd door de gedachte dat er machines bestaan die zichzelf kunnen reproduceren. Ook is het af en toe best aandoenlijk om de filmpjes te zien met tests om de mendel verder te verbeteren. Overigens vond ik het idee om een glasplaat als printbasis voor de objecten wel een sterke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon

Mon

De FabLabs zijn een beetje ver weg voor mijn smaak. Ik heb wat rondgemailed en nu blijkt dat Enschede, mijn huidige schuilplaats, ook een FabLab gaat krijgen! Geweldig nieuws natuurlijk, alleen heb ik wel het gevoel dat het ergens halverwege de bureaucratische molen is blijven hangen... Maar we blijven hopen.

Om er gelijk maar een vraag tegenaan te gooien:
Zoals alle populaire "open" projecten zit er behoorlijk wat groei en ontwikkeling in het project. Hierdoor is het voor een leek wel moeilijk om door de bomen het bos te zien wanneer je zelf een printer wilt bouwen.

Mijn probleem: de Mendel: http://reprap.org/wiki/Mendel is de "standaard" 3d printer welke ik dus ook wil maken. In de wiki wordt gebruik gemaakt van een losse motorcontroller, een losse extruder (printkop) controller en een moederbord welke het geheel coördineert. Nu is de nieuwste revisie van het moederbord: http://reprap.org/wiki/Generation_6_Electronics een complete single-board solution.
Dit heeft een aantal voordelen zoals het niet onderling hoeven te verbinden van connectors, en ik hoop dat de hardware net als de software mee-evolueert. Aan de andere kant zijn losse borden veiliger in een geval van overbelasting (hoewel de kans daarop me nihil lijkt) en het is ook gemakkelijke/goedkoper om bijv. de motor-drivers te upgraden.
Ik weet van het "oude" RAMPS motorboard: http://reprap.org/wiki/Arduino_Mega_Pololu_Shield#Summary inmiddels dat de Polulu motordrivers capabel zijn; hitte lijkt geen echt probleem en ze kunnen voldoende vermogen leveren over langere tijd. Van het 'gen6' moederbord heb ik dus geen flauw idee of de hardware bijv. robuust is of dat ik beter de oude proven versie kan bouwen. Het gen6 mobo is voorgesoldeerd zo'n 130 euro dus ik wil zeker weten dat ik de goede keuze maak in deze.

Dus iedereen met een elektronische achtergrond of gewoon gezond verstand: hebben jullie op- of aanmerkingen op de beschikbare hardware?

Het is overigens nog enigszins problematisch om alle onderdelen te verkrijgen. Er zijn veel webshops die een aantal onderdelen leverren, enkele leveren alle onderdelen en zelfs complete printers maar er is er nog geen in Nederland. Ik ben met een Nederlandse hardwareboer in overleg om hier de onderdelen te kunnen verkopen. Dit moet schelen in levertijd (mijn ervaring is toch een weekje of 3 vanuit de USA) en ik hoop natuurlijk ook in de prijzen! :)

Anoniem: 172410

Ik ben redelijk gefascineerd door 3D-printers, maar kijk wat betreft het zelf bouwen nog even de kat uit de boom. Wat mij betreft zijn de mogelijkheden nog net niet wat je wil hebben en is de prijs eigenlijk ook nog net te hoog, al begint dat wel steeds acceptabeler te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon

Mon

Verder moet ik nog kiezen tussen bijv. plastic onderdelen of ze bijv. uit aluminium laten lasersnijden. Ook hout wordt veel gebruikt als goedkoop en makkelijk te bewerken materiaal. Ik ben geen werktuigbouwkundige, maar het lijkt me dat wanneer je hout of plastic gebruikt dat deze na verloop van tijd niet meer dezelfde stevige structuur aanhouden. Dit doordat de printkop veel beweegt.
Voordeel van plastic onderdelen is dat iedereen met een 3dprinter deze voor me zou kunnen printen tegen een hopelijk aardig prijsje.

Waar zijn de andere geïnteresseerden? Ik weet dat ze er zijn.
Misschien moet dit topic naar EL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46308

@Mon: Je huidige schuilplaats is in Enschede, misschien studeer je dan ook aan de lokale universiteit daar.
Ik heb bij de vakgroep Creative Technologies (volgens mij) zo'n ding (in aanbouw) zien staan. Ik weet niet hoe ver dat ding af is, maar wellicht kan degene die daar mee bezig is wel advies ed geven. Mocht je inderdaad hier meer info willen zoeken email mij dan even (op wdegeusbijemailvangooglepuntcom) dan kan ik je de naam geven van iemand die je wellicht verder kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-06 00:37

Technicality

Vliegt rechtsom...

Mon schreef op zondag 26 december 2010 @ 15:17:
Verder moet ik nog kiezen tussen bijv. plastic onderdelen of ze bijv. uit aluminium laten lasersnijden. Ook hout wordt veel gebruikt als goedkoop en makkelijk te bewerken materiaal. Ik ben geen werktuigbouwkundige, maar het lijkt me dat wanneer je hout of plastic gebruikt dat deze na verloop van tijd niet meer dezelfde stevige structuur aanhouden. Dit doordat de printkop veel beweegt.
Voordeel van plastic onderdelen is dat iedereen met een 3dprinter deze voor me zou kunnen printen tegen een hopelijk aardig prijsje.

Waar zijn de andere geïnteresseerden? Ik weet dat ze er zijn.
Misschien moet dit topic naar EL?
De slijtage van de verschillende plastic onderdelen blijft voor zover ik weet binnen de perken. Als er wel wat stuk gaat, is het vaak een ontwerpfout; of liever een 'kans' om het ontwerp te verbeteren.

Online zie je veel mensen die een eerste set bouwen met een kit, bijvoorbeeld uit lasergesneden acryl (plexiglas) of een Makerbot. Vervolgens gaan mensen hun eigen parts vervaardigen voor een Mendel. De echte enthousiastelingen verbeteren natuurlijk parts voor hun Mendel en draaien bijvoorbeeld hun eigen nozzles. Je ziet ook 'veel' mensen die proberen de machines zo compact mogelijk te houden met een zo groot mogelijk printbaar gebied.

Omdat ikzelf niet genoeg praktische kennis heb van elektronica ben ik huiverig voor het 100% from scratch beginnen. Mocht ik het geld overhebben voor een 3D-printer wordt het een 'all-inclusive' kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41
Ik weet dat er bij het Cabfablab in Voorburg/Den Haag een RepRap Mendel staat. Ik heb een mailtje gestuurd naar een van de studenten om eens te vragen wat dat voorstelt. Ik ben ook wel geinteresseerd om er een te bouwen.

[ Voor 3% gewijzigd door mux op 26-12-2010 22:59 ]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon

Mon

Technicality schreef op zondag 26 december 2010 @ 21:43:
[...]

De slijtage van de verschillende plastic onderdelen blijft voor zover ik weet binnen de perken. Als er wel wat stuk gaat, is het vaak een ontwerpfout; of liever een 'kans' om het ontwerp te verbeteren.
Mooi gezegd :) Ik begin van aluminium "af te stappen" en wellicht dat ik een aantal gewoon laat printen in eerste instantie. Verbeteren kan en zal idd. altijd later nog wel gebeuren.
Omdat ikzelf niet genoeg praktische kennis heb van elektronica ben ik huiverig voor het 100% from scratch beginnen. Mocht ik het geld overhebben voor een 3D-printer wordt het een 'all-inclusive' kit.
Dat is ook mijn plan. Al wil ik de electronica en onderdelen wel apart aanschaffen. Een beetje zelfbouw ben ik niet bang voor. Een moederbord met $100 aan onderdelen solderen lijkt me echt geen goed plan. Nu eerst nog even oudjaar etc. vieren en dan moet het toch echt gaan gebeuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Topicstarter
Ik ben vorige week woensdag bij de opening van FabLabZuidlimburg geweest en daar werd een verbeterde versie van de Mendel gedemonstreerd. De verbeterde versie is ontwikkeld door Josef Prusa, een 20 jarige Tsjech.

Het eindresultaat is een Mendel die minder onderdelen nodig heeft. Veel sneller te bouwen is. Stabieler is. En minder last heeft van schokken in de x en y as richtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brupje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-04 08:29

Brupje

3D nerd

Mon schreef op maandag 27 december 2010 @ 15:11:
[...]

Mooi gezegd :) Ik begin van aluminium "af te stappen" en wellicht dat ik een aantal gewoon laat printen in eerste instantie. Verbeteren kan en zal idd. altijd later nog wel gebeuren.

[...]

Dat is ook mijn plan. Al wil ik de electronica en onderdelen wel apart aanschaffen. Een beetje zelfbouw ben ik niet bang voor. Een moederbord met $100 aan onderdelen solderen lijkt me echt geen goed plan. Nu eerst nog even oudjaar etc. vieren en dan moet het toch echt gaan gebeuren :)
Ik heb het zelf ook gedaan en mijn Mendel is net een paar weken werkend. Ben van oorsprong software ontwikkelaar en heb twee linker handen.Dus het niveau om het zaakje in elkaar te solderen is met de juiste spullen prima te doen :)

Zie ook 123-3D voor 3D-printer stuff

26779

Topicstarter
Voor diegenen die serieus aan een 3D (Mendel) printer willen is de volgende optie misschien interessant:
http://ikmaak.nl/eenblog/...rinter-cursus-maastricht/

In een weekend wordt er per deelnemer een Mendel in elkaar gezet. Dit alles onder begeleiding van zeer ervaren mendelbouwers. Ook wordt getracht de Tjech Jozef Pruza naar Maastricht te halen. Hij heeft een mendel variant ontwikkeld die minder onderdelen nodig heeft, sneller te bouwen is en daarbij nauwkeuriger is dan de originele mendel.
Bij deze cursus worden samen met de andere deelnemers en leden van de community tien 3D printers gebouwd, die de deelnemers daarna mee kunnen nemen voor eigen gebruik. De machines worden gebouwd in het weekend van 25-27 februari. Er is een introductiebijeenkomst voor deelnemers op 16 februari, waarin de te volgen procedure wordt uitgelegd. De onderdelen van deze printer worden door ons verzameld, zodat iedereen dezelfde kit gebruikt, en we samen kunnen werken om dezelfde machine te maken. Hierdoor kan zich in korte tijd een community vormen, die samen de ontwikkeling en het gebruik van 3D printers kan bevorderen. Doordat dit low-cost en op persoonlijke titel gebeurt, is deelname goedkoop, maar geheel voor eigen risico. Het ontwerp is door veel mensen in gebruik, dus het is wel een beproefd model.

Ik zou dat heel graag doen, maar ik heb helaas geen 800 euro liggen op het moment :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sikko.info
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-06 20:48
Ik ben de organisator van het evenement en initiatiefnemer van de IkMaak.nl community, en werk al een tijdje met deze apparatuur. We hebben inderdaad Josef Průša, de ontwerper van het model bereid gevonden om te komen helpen bij deze cursus, en verder ook veel andere RepRap communityleden uit binnen- en buitenland weten te regelen om te helpen bij het bouwen.

Ik heb het afgelopen jaar meerdere modellen gebouwd, de Reprap Mendel, de Prusa Mendel, maar ook Makerbot en een aantal experimenten. Ik ben van mening dat de Prusa een heel makkelijk model is in verhouding. Daarom wil ik graag de kennis hierover overdragen zodat er meer mensen deze mogelijkheden kunnen gebruiken. In Aken wordt deze cursus ook gehouden door de RWTH Universiteit in samenwerking met IkMaak.nl. Deze is al volgeboekt, en meer data zijn in voorbereiding.

De cursus in Maastricht is nog niet volgeboekt, maar wel bijna. Wil je meedoen, neem dan snel contact op.

Reprap: Maak je eigen spullen met je eigen printer! kijk op http://ikmaak.nl voor meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Ik heb samen met een vriend besloten dat een RepRap Mendel toch wel een heel handig apparaat zou zijn om te hebben en gebruiken. Echter, de prijs is iets waar we toch nog een beetje tegenaan hikken: minimaal 700 euro voor een apparaat waar ik totaal niet mee bekend ben (ik gebruikte tot voor kort nagenoeg enkel verspanende apparaten). Ik zou dit topic willen gebruiken om te kijken of er animo is voor:

- Investeerders! Woon je in de omgeving Den Haag en wilde je eigenlijk een Mendel hebben maar vond je de prijs te hoog? We kunnen de kosten delen: als we de aanschafkosten kunnen verdelen over bijvoorbeeld vier of vijf mensen, komt het neer op tussen de 100 en 150 euro per persoon. De Mendel komt bij één van de mensen te staan en kan daar door iedereen gebruikt worden. Daarna kun je voor 20-35 euro per kilo werkstukken maken. Basically betekent dat dat je goedkoper uit bent dan bij het FabLab oid. te bestellen vanaf ongeveer een halve kilo aan werkstukken. Hier is wel wat vertrouwen voor nodig. Je kunt ook investeren door te speculeren: geef mij geld, ik koop en bouw een Mendel, mensen bestellen bij mij onderdelen en ik lever ze tegen winst, die jij vervolgens weer terugkrijgt tot ik jouw deel van de Mendel heb terugbetaald.
- Animo voor orders! Is hier vraag naar op GoT? Wat wil men betalen? Kan ik hiermee een significant deel van de Mendel terugverdienen?

Er is wel enig vertrouwen nodig om aan zoiets mee te doen, maar ik hoop dat ik met mijn forum/blogactiviteit aannemelijk heb gemaakt dat ik niet je geld neem en daar dan hard mee wegloop ;) Andere tips of opties om de kosten te drukken zijn ook welkom. Gezien ik uit de elektronische hoek kom denk ik dat ik, zodra ik een Mendel heb, eens goed ga kijken naar de elektronica en ga proberen om dat (veel) goedkoper te maken. Ik zie daar wel mogelijkheden, eerlijk gezegd. De huidige elektronica is bij elkaar ruim 200 euro, en dat voor basically een paar motor drivers, een adapter en een computerinterface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Topicstarter
Goed initiatief!. Als alternatief zou je in den haag de 3D printer van het fablab den haag kunnen gebruiken. Als je tegen de kosten aan loopt te hikken van een 'eigen' 3D printer dan kan je daar voor een kostendekkend uurtarief gebruik maken van alle apparatuur die daar staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Nouja, de reden dat ik dus een eigen Mendel wil is omdat hun uurtarief vrij hoog is. Voor het beoogde project zal ik zeker 2-3kg (en dus tientallen uren geprint) aan werkstukken nodig hebben, waardoor een eigen Mendel zeker loont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Topicstarter
FabLabzuidlimburg vraagt €5,- per uur voor gebruik van de 3D printer... :) (ex materiaalkosten), maar dat is wat ver weg voor je vrees ik.

Maar als je zelf toch besluit een Mendel in elkaar te gaan zetten, en tijd wil steken in de verbetering van de electronica, dan zou dat helemaal geweldig zijn.

Je zou ook kunnen overwegen om vrijwilliger bij fablab den haag te worden en in ruil voor tijd en diensten de 3D printer te gebruiken. :)

Ik ben wel benieuwd of er een aantal 'Hagenezen' samen een Mendel kunnen gaan bouwen.Overigens is je schatting van 700 euro wel aan de hoge kant voor materiaalkosten denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Ah, kijk, 5 euro per uur is al beter. De laatste keer dat ik in het FabLab Den Haag was was de Mendel nog niet klaar, waarschijnlijk hebben ze hem nu wel af maar hun eerste schatting was meer in de richting van 10-20 euro per uur dan minder. Gezien de RepRap maar zo'n 15-20g/uur haalt best case betekent dat dat ik minstens 50 uur per kilo, oftewel een hele Mendel aan aanschafkosten per kilo kwijt ben. Goed, de meeste mensen zullen lang niet zoveel willen maken, maar... ik wel :D En ik laat graag andere mensen meeprofiteren van zo'n machine, vooral omdat 3D-printers nog zo schaars zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon

Mon

Hej mux, leuk dat je je in 3dprinters gaat verdiepen.

Ik ben het met je eens dat eea. nog vrij duur in aanschaf is. Ik heb al een aantal stappenmotoren maar het moederbord (http://www.mendel-parts.c...ath=33_45&products_id=143) is erg slecht leverbaar lijkt het, en zoals alles, niet erg goedkoop.
Hierbij meld ik me dus als geïnteresseerde voor een evt. alternatief Hollandsch ontwerp. Ben je van plan eerst een "standaard" Mendel te bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Eerst koop/bouw ik een echte Mendel, dan ga ik me verdiepen in goedkopere elektronica. Er zijn overigens al mensen mee bezig geweest hoor, en elektronica onder de 100 dollar lijkt goed mogelijk. Ikzelf mik denk ik op 40-50 euro componenten+pcb in kwantiteiten van 25 of meer.

Eerst moet ik overigens nog een picopsu van 25 euro ontwerpen, dus pas over een maand of twee begin ik aan nieuw mendel-elektronicaontwerp, áls een originele mendel makkelijk aan de praat te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Topicstarter
Ik zou je zeker aanraden om naar de Prusa Mendel te kijken als basis: Deze versie heeft tot nu toe veruit de minste onderdelen en is het eenvoudigst in elkaar te zetten. Als je hiervandaan de elektronica gaat aanpassen denk ik dat je aan een heel aardig ontwerp komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon

Mon

Ik neig voorlopig naar de Mendel aangezien dat de stabiele versie is. Er zijn veel spin-offs die een groter printvolume leveren, printen met hogere snelheid, of simpeler in elkaar te zetten zijn. Wel denk ik dat het qua documentatie en algemene support handiger is om voor de Mendel te gaan. Ook gezien mijn beperkte kennis van mechanica en electronica wil ik het ontwerp in het begin zo simpel mogelijk houden.

@mux
Voorlopig nog geen Nederlands design dus. Je zei dat je wel verbeterpunten zag, welke zijn dit? Is het als consument rendabel een bordje als generation6 (of een verbeterde versie) enkelmalig te laten maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Ik houd het ook bij een Mendel, hoor. Voor zover je dat kunt zeggen is hij 'beproefd'; het schijnt echt nauwelijks vast te lopen zodra je hem up&running hebt, er is ontzettend uitgebreide documentatie (inclusief edrawings).... en er zijn snel leverbare kits voor verkrijgbaar (~5 weken).

Wat ik aan verbeterpunten aan Gen6 zie: het is een duur bord! Er wordt o.a. een Atmega644 op gebruikt die geen USB integreert waardoor een duurdere FT232RL (of replacement) wordt gebruikt. Er zit een dc-dc converter op voor wide-input operation, maar dan zou ik liever enkel een el cheapo LDO gebruiken voor de elektronica en wide-input drivers gebruiken (de meeste stappenmotoren kunnen toch prima op alles tussen 12 en 24V lopen, zeker als je 1/8 microstept). En er zitten nog steeds wel veel connectoren op; ik weet dat het lastig is om dat te minimaliseren gezien je elke motor wel een aparte connector wilt geven, maar misschien is er wel wat te combineren. Als laatste is de BOM van die hele print wat ruim opgezet: de pcb wordt duur gefabriceerd, assemblage is erg duur en de componenten zelf... not so much. Voor de echte zelfbouwers is het leuk om een zelf-soldeer-kit aan te bieden. Om een idee te geven van de breakdown van gen6 electronics (alles in 100+ quantities):

- 1xFT232RL: €4
- 5xDRV8811 à€ 3.75: €15
- Atmega644: €4
- L5970D: €2
- misc. chips: €2
- passives: €4
- usb, rj45: €2
- opto's: €2
- molex connectors: €1.5
------------------------------------------
totaal parts: €36.5
PCB: €5
assembly €10
draden, crimpen, programmeren, handwerk: €15
-----------------------------------------
totaal kostprijs: ~€70, $100

De part cost kan omlaag door:
- ATMega16U4 ipv 644, FT232RL eraf: -5€
- dc/dc eraf, LDO erop: -3€
- Er zijn goedkopere stepper drivers, niet allemaal met 1/8 microstepping. Tussen de €2 en €2.50 kun je microstepping drivers krijgen, tussen de €1.50 en €2 non-microstepping. Besparing: €5 tot €9

Je BOM-kosten kunnen dus terug naar ongeveer €25. Als de PCB dan nog iets kleiner kan kan hij bij makepcb in een paneel met z'n 25en en ben je ongeveer €2.70 kwijt per PCB. Gooi er verzending en een kleine bijdrage bovenop, zet het op samenkopen.net en je hebt Mendel-elektronica voor 35 euro ipv 135.

Als je ze geautomatiseerd wilt laten assembleren heeft dit weinig zin meer, dat is vrij duur in de kleine hoeveelheden die ik in gedachten heb, waardoor het totaal alsnog richting de 100 euro gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon

Mon

Das altijd nog +- 50 euro minder dan op mendel-parts toch? En met, zover ik begrijp, een efficiënter ontwerp. Aan de andere kant zijn er al genoeg variaties en is dat voor mij een reden om voorlopig voor de "mainline" versie te gaan ivm. support.
Nu nog een bordje zien te vinden. Ga jij zelf een gen6-mobo solderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Uiteraard. Dan moet ik alleen aan de losse gen6-pcb zien te komen (of zelf de gerbers downloaden en bij makepcb laten maken). Er gaat ook sowieso over geblogt worden.

• Mon

Mon

Ik ontvang net deze mail:

Geachte heer/mevrouw,

Het saxion Kenniscentrum Design en Technologie nodigt u uit voor de opening van het Fablab op 8 maart as.
De bijlage bevat de volledige uitnodiging en het programma.
<snip>

Het gaat hier om het Saxion in Enschede. Ik denk dat de opening op 8 maart een formeel praatje wordt, maar het zou natuurlijk heel mooi zijn als we hiermee op termijn een aantal RepRaps in het oosten des lands kunnen helpen realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Goed, ik heb vandaag een tijdje in de reprap-IRC gehangen om informatie op te doen en zitten rekenen. De kits op Mendel-parts.com zijn vrij duur (700 euro voor een hele set) en slecht verkrijgbaar. Momenteel is er zelfs helemaal niks te kopen. Echter, op emakershop.com zijn net zo goed onderdelen te vinden voor Mendel RepRaps. Ik ga een Prusa Mendel bouwen, overigens.

Je kunt er een hele set van mechanische onderdelen (geprinte onderdelen, geleiders, fasteners, belts en ringetjes) krijgen voor ongeveer 220 euro incl. verzenden. Wat er dan nog mist zijn de motoren, voeding, extruder en elektronica.

De motoren hoop ik alsnog bij Mendel-parts.com te kunnen halen, dat zou dan neerkomen op 61 euro.

De elektronica gaat daar in ieder geval niet lukken. Elders is de elektronica+opto's+voeding ook minimaal 150 euro, en dat vind ik te duur. Vandaag heb ik wat zitten klooien met een redesign van generation6 elektronica, en dat is zeker voor minder dan 50 euro te maken in een oplage van minimaal 2, excl. arbeid (solderen en programmeren). De voeding verzorg ik zelf: ik heb nog 12V adapters liggen, en anders voldoet een ATX-voeding ook uitstekend.

Het totaalplaatje voor mij wordt dus in de buurt van de 330 euro met een absoluut maximum van 400 (dan ga ik er vanuit dat de douane heel moeilijk gaat doen over het pakketje uit Engeland met de reprap-onderdelen en dat ik nog een voeding moet kopen). Een stuk beter dan de 700 euro bij Mendel-Parts.com. Gezien ik dit project samen met iemand anders doet deel ik de kosten door de helft en komt het dus neer op iets meer dan 150 euro per persoon. Mijn aanbod blijft trouwens staan: als iemand nog geïnteresseerd is om mee te investeren, hoor ik het graag. De totaalprijs wordt dan gedeeld door het aantal deelnemers: als er nog één iemand bij komt betekent dat tussen de 100 en 130 euro p.p., enz.

edit: ohja, extruder vergeten: dat is nog zo'n 25 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon

Mon

@mux
Motoren zijn oa. verkrijgbaar via: http://www.eztronics.nl/w...f76d96fefc3fa4fb1bba37484

Silly question perhaps, maar is de USB verbinding niet nodig voor de G-code generator?
Anoniem: 46308 schreef op zondag 26 december 2010 @ 21:24:
@Mon: Je huidige schuilplaats is in Enschede, misschien studeer je dan ook aan de lokale universiteit daar.
Ik heb bij de vakgroep Creative Technologies (volgens mij) zo'n ding (in aanbouw) zien staan. Ik weet niet hoe ver dat ding af is, maar wellicht kan degene die daar mee bezig is wel advies ed geven. Mocht je inderdaad hier meer info willen zoeken email mij dan even (op wdegeusbijemailvangooglepuntcom) dan kan ik je de naam geven van iemand die je wellicht verder kan helpen.
Ik had je gemailed maar dat mailtje is blijkbaar nooit aangekomen. Kun je me je email/de naam misschien DM'en?

[ Voor 82% gewijzigd door Mon op 21-02-2011 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDarkstar
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-02-2022
Ik ben het RepRap project ook al enige tijd aan het volgen en had zelf ook ideen om deze te gaan maken. De materiaalkosten waaren destijds toch nog te duur.

Als ik nu echter rond kijk bestaat er toch ook wel degelijk een community van Nederland en zoals ik begrijp onder leiding van Erik de Bruijn, welke zijn RepRap (ultimate o.d.) qwa snelheid aanzienlijk verbeterd heeft. Misshien dus iets om toch ook even in te duiken voordat je begint aan de Medel series.

Op inveteringsgebeid; mocht je onderdelen voor de Medel serie kunnen en gaan maken verwacht ik dat je je investering er goed uit kunt halen, zeker als je zelf de printplaten, kop, etc. verkoopt zodat andere die deze in Nederland willen maken alle onderdelen bij jou kunnen bestellen en als het ware alleen hoeven samen te bouwen.

Al met al ga ik de komende tijd ook eens rondneuzen wat er in Nederland te verkrijgen is hiervoor en of er toch al mensen zijn die z'n kit aanbieden. Maar mocht je onderdelen gaan drukken dan hoor ik graag van je en kun je er van uit gaan dat je in ieder geval een extra inversteerder hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Ik heb er vorig jaar ook 1 in actie gezien op het Open Community Camp. Ze waren daar toen ook bezig met het in elkaar zetten van een exmeplaar (dat kost ook nog wel wat tijd :) ).

Wat ik wel vond tegen vallen is dat er redelijk veel onderdelen (van zich zelf) niet te maken zijn door reprap, hij kan zich zelf dus niet 100% reproduceren. Ook de kosten waren vrij hoog.

Maar het idee is geweldig, En je kon er ook beste geinige dingen mee maken. De kwaliteit van de eindproducten zal wel steeds beter worden en ook de ontwikkeling van het apparaat staat niet stil. Ik blijf het zeker volgen

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mux schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 18:11:
Het totaalplaatje voor mij wordt dus in de buurt van de 330 euro met een absoluut maximum van 400 (dan ga ik er vanuit dat de douane heel moeilijk gaat doen over het pakketje uit Engeland met de reprap-onderdelen en dat ik nog een voeding moet kopen). Een stuk beter dan de 700 euro bij Mendel-Parts.com. Gezien ik dit project samen met iemand anders doet deel ik de kosten door de helft en komt het dus neer op iets meer dan 150 euro per persoon. Mijn aanbod blijft trouwens staan: als iemand nog geïnteresseerd is om mee te investeren, hoor ik het graag. De totaalprijs wordt dan gedeeld door het aantal deelnemers: als er nog één iemand bij komt betekent dat tussen de 100 en 130 euro p.p., enz.

edit: ohja, extruder vergeten: dat is nog zo'n 25 euro.
Voor ~350 euro vind ik het nog serieus het overwegen waard, hoewel het een klap geld is voor een student als ik. Meer dan 400 is voor mij persoonlijk niet interessant.

Ik ga eens rondvragen in mijn kenissenkring, wellicht dat iemand samen met mij zo'n ding wil bouwen. Dat zorgt er gelijk voor dat je er wat regelmatiger aan bouwt.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 25-02-2011 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 10:44

killercow

eth0

Op eth0 hebben we ook al enkele jaren makerbots en aanverwante apparaten staan, tegenwoordig hebben de meeste hackerspaces ook wel iets in die richting staan, daarbij zjin dat communities waar mensen toch al samen aan projecten werken, en is er vaak een gezamenlijke pot geld om dingen mee te gaan doen.

Op hackerspaces.org vindt je een lijst van hackerspaces.

Zo kun je ook mee doen zonder meteen zelf in je eentje een reprap te moeten bouwen.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Hey, er zit een hackerspace bij mij om de hoek. Gaaf, ik duik IRC even in om te kijken wat ze te vertellen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mescaline
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-04 12:26
Laat ik mij dan hier maar ook even melden :-)

Vanaf oktober heb ik zelf een RepRap Mendel, en ben afgelopen weekend ook in FabLab ZL geweest om mee te helpen met bouwen van zo'n 11 Prusa Mendels. Je moet er iets voor over hebben om de community een beetje te laten groeien, niet? :)

Gen6 electronica duur? Klopt. Daarom is er ook RAMPS, een dochterbord voor de Arduino MEGA, wat goedkoper is en nog makkelijker aan te tweaken ook.

De Prusa is in veel opzichten beter als de Sells Mendel (zijn voorganger), maar is in mijn mening niet superieur. De printer is weliswaar goedkoper en makkelijker te bouwen, maar door het gebruik van PLA bushings heb je meer last van variatie. PLA slijt door het bewegen over de assen, resulterend in een 'wobbly' printer. Met een 'wobbly' printer nieuwe bushings printen is geen pretje :/ Let wel: Ik moet er nog eentje bouwen, als mijn hotend weer werkt gaat er een setje Prusa plastics de oven in.

Voor de rest zal ik het topic met interesse volgen (eindelijk iets op Tweakers wat me *ECHT* boeit) en natuurlijk zoveel mogelijk vragen beantwoorden/practische zaken opmerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality

Technicality

Vliegt rechtsom...

Overigens is Erik de Bruin bezig met de Ultimaker.
Dat ding gaat rond de 1200 euro kosten (kit). Verwacht wordt dat de komende paar weken details over de prijs en beschikbaarheid uitgebracht worden. Ik vind het nog even te veel geld, maar daar staat tegenover dat er veel tijd in het ontwerp is gestoken waardoor de printer (veel) sneller is, zonder veel aan precisie in te leveren.

De snelheidswinst komt vooral door het gebruik van een 'bowden cable', een holle buis waardoor de extruder niet mee hoeft te bewegen met de nozzle. Hoe minder gewicht, hoe meer snelheid er mogelijk is met dezelfde motoren en constructie. Ook worden de X- en- Y-assen bestuurd vanaf de randen (een soort kruisdraad).

Overigens is de Ultimaker ook weer open source, designs en software staan (of komen) online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mescaline
mux schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 17:12:

De part cost kan omlaag door:
- ATMega16U4 ipv 644, FT232RL eraf: -5€
- dc/dc eraf, LDO erop: -3€
- Er zijn goedkopere stepper drivers, niet allemaal met 1/8 microstepping. Tussen de €2 en €2.50 kun je microstepping drivers krijgen, tussen de €1.50 en €2 non-microstepping. Besparing: €5 tot €9
De ATMega16U4 heeft 16K flash, de firmwares zoals die nu uit zijn, zitten tussen de 15 en 22k. Dat betekent dat je je bootloader op moet offeren, wat prima kan, maar dan zul je met JTAG moeten programmeren ipv via USB. Een JTAG aansluiting is ook weer niet gratis ;)

Ook loop je met de 16U4 volgens mij wat rapper tegen wat timing issues aan. Je moet namelijk naast je steppers ook de thermistor(s) en eindstops in de gaten houden, wat allemaal cycles kost. En vergeet natuurlijk de serial handling, buffering en bezier computations niet. Doe je dat niet goed, smelt je PTFE in je kop, of verkoolt je plastic in de kop. Is daarna lastig printen. Ik praat uit ervaring :S.

Bedenk je ook dat het model zoals het er nu staat, het *minimum* is. Er zullen binnenkort variaties komen waarbij meerdere materialen geprint kunnen worden (http://www.thingiverse.com/thing:3594), wat meerdere hotend/thermistor combinaties betekent ... en dan dus mogelijk weer meer computing kracht aan de firmware kant ;)

De trend lijkt op dit moment te zijn te investeren in een Arduino MEGA1280/2560 en daar gebruik te maken van de extra mogelijkheden die dat biedt in zowel progspace, processing en pins.

DC/DC kan inderdaad goedkoper.

De microstepping van 1/16 levert je in ieder geval voor X, Y en E0 extra kwaliteit op. Op Z maakt dat niets uit, 1/8 kan daar prima, omdat je door de bank genomen Z-stappen van 0.2-0.5mm neemt. Dat is een stukje draaien op een M8 rod voor je daar bent. Gen6 doet overigens voor alles 1/16.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mescaline
Technicality schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 03:50:
De snelheidswinst komt vooral door het gebruik van een 'bowden cable', een holle buis waardoor de extruder niet mee hoeft te bewegen met de nozzle. Hoe minder gewicht, hoe meer snelheid er mogelijk is met dezelfde motoren en constructie. Ook worden de X- en- Y-assen bestuurd vanaf de randen (een soort kruisdraad).

Overigens is de Ultimaker ook weer open source, designs en software staan (of komen) online.
De bowden extruder heeft qua gewicht een groot voordeel inderdaad, alleen wordt een nadeel zo af en toe even vergeten :)

De Mendel maakt gebruik van variabele extrusie snelheden, zo gaan de buitenkanten van objecten (perimeter) langzamer, de binnenkant (infill) sneller. Daarnaast wordt als de kop wel beweegt, maar er geen plastic uit moet komen, de plastic teruggetrokken uit de kop.

Bij gebruik van een bowden cable heb je problemen bij snelheidsverschillen en terugtrekkingen. De problemen bij snelheidsverschillen ontstaan door de vertraging die ontstaat door het materiaal door de tube te moeten leiden en de torsies in de tube. Terugtrekken heeft daar zo mogelijk nog meer last van.

Van de Ultimaker heb ik nog geen sources gezien (alleen de electronica, maar dat is maar een klein beetje afwijkend van RAMPSv1.2, anders had ie binnen een week op de lasercutter gelegen, het is een mooi ontwerp, waar de community de mooie dingen weer uit kan pakken om zo door te evolueren. Dus dat vraagt erom om in elkaar gezet te worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:49
Is het al mogelijk om 3d printers te printen? :D

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Freeaqingme schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 04:15:
Nog niet, al zal het niet lang meer duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality

Technicality

Vliegt rechtsom...

Mescaline schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 04:10:
[...]
De bowden extruder heeft qua gewicht een groot voordeel inderdaad, alleen wordt een nadeel zo af en toe even vergeten :)

De Mendel maakt gebruik van variabele extrusie snelheden, zo gaan de buitenkanten van objecten (perimeter) langzamer, de binnenkant (infill) sneller. Daarnaast wordt als de kop wel beweegt, maar er geen plastic uit moet komen, de plastic teruggetrokken uit de kop.

Bij gebruik van een bowden cable heb je problemen bij snelheidsverschillen en terugtrekkingen. De problemen bij snelheidsverschillen ontstaan door de vertraging die ontstaat door het materiaal door de tube te moeten leiden en de torsies in de tube. Terugtrekken heeft daar zo mogelijk nog meer last van.

Van de Ultimaker heb ik nog geen sources gezien (alleen de electronica, maar dat is maar een klein beetje afwijkend van RAMPSv1.2, anders had ie binnen een week op de lasercutter gelegen, het is een mooi ontwerp, waar de community de mooie dingen weer uit kan pakken om zo door te evolueren. Dus dat vraagt erom om in elkaar gezet te worden ;)
Ik heb helaas nog 0,0 praktijkervaring, ik heb net een Arduino (uno) gekocht om een beetje te prutsen met de elektro-kant (omdat ik daar nog niets van weet/wist). Veel lezen over steppers etc etc, en binnenkort maar voor de grap wat servo's bestellen om wat mechatronisch te klooien - van het hele stepper drivers e.d. wordt ik nog niet wijzer, dat wordt weer meer lezen, terwijl servo's nú al leuk kunnen zijn :9.

Het zwakke punt van een Bowden cable is me natuurlijk wel bekend, maar het lijkt voor de jongens bij UM niet al te veel nadelen te bezorgen? Je zou gezien de lage materiaalkosten bijvoorbeeld misschien gewoon alles op één (hoge) snelheid kunnen doen?

Overigens begrijp ik niet dat dat kruissysteem niet al eerder gebruikt werd, weet jij dat misschien? Ik verwacht wel dat het iets is wat vaker terug gaat komen. Kijk maar hoe X-Y plotters (van vroegâh) er uiteindelijk uitzagen...

Edit: Als de originele TS nog around is, ik wel wel een opzetje maken voor een mooie topicstart. Is voor mij een goed excuus om het even netjes in mijn hoofd/op papier te krijgen. Bovendien nodigt een goede TS uit tot lezen, en als meer mensen enthousiast worden over dit onderwerp is dat alleen maar goed!

[ Voor 6% gewijzigd door Technicality op 01-03-2011 04:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Allereerst: RAMPS is niet goedkoper dan gen6 als je nog geen arduino hebt. Bovendien wil ik af van die prutsmacro's van Arduino.
Mescaline schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 04:02:
[...]
De ATMega16U4 heeft 16K flash, de firmwares zoals die nu uit zijn, zitten tussen de 15 en 22k. Dat betekent dat je je bootloader op moet offeren, wat prima kan, maar dan zul je met JTAG moeten programmeren ipv via USB. Een JTAG aansluiting is ook weer niet gratis ;)
Hier heb ik al over gesproken met gmc en consorten, en:
- Er is altijd de Atmega32U4 :P
- De firmware zoals hij is is arduino-based en dus veel te groot. Omschrijven naar plain C en voilà, je zit onder de 10k (dit is zelfs al gedaan, ben even kwijt hoe die firmware precies heette)
- JTAG is niet gratis maar wel bijna, hoewel ik gewoon ISP gebruik. Deze headers zijn 23 resp. 16ct.
Ook loop je met de 16U4 volgens mij wat rapper tegen wat timing issues aan. Je moet namelijk naast je steppers ook de thermistor(s) en eindstops in de gaten houden, wat allemaal cycles kost. En vergeet natuurlijk de serial handling, buffering en bezier computations niet. Doe je dat niet goed, smelt je PTFE in je kop, of verkoolt je plastic in de kop. Is daarna lastig printen. Ik praat uit ervaring :S.
Dan heb jij geen idee van de snelheid van MCUs... Dit is *easy peasy* voor zo'n ding om te doen. Vergeet niet dat qua computing de mega2560 in zo'n arduino even snel is als mijn ontwerp, omdat het allemaal op dezelfde AVR 8-bit core is gebaseerd en ruwweg op dezelfde kloksnelheid loopt. Afgezien van code size en evt. peripherals kunnen ze dus hetzelfde. Nou, die benodigde peripherals heeft de mega16U4 allemaal en de code past erin. En hij is ruim 10 euro goedkoper.
Bedenk je ook dat het model zoals het er nu staat, het *minimum* is. Er zullen binnenkort variaties komen waarbij meerdere materialen geprint kunnen worden (http://www.thingiverse.com/thing:3594), wat meerdere hotend/thermistor combinaties betekent ... en dan dus mogelijk weer meer computing kracht aan de firmware kant ;)
Daar heb ik rekening mee gehouden. Mijn elektronica is in principe 1 op 1 gen6, maar met een paar jumpertjes kun je extra PWM MOSFET-uitgangen, een extra driver, extra thermistor-ingangen en andere communicatiebussen aansluiten. Op zich is mijn ontwerp enkel gericht op el cheapo elektronica maken, maar ik wil de community toch wel enigszins wat teruggeven, dus ik maak hem een beetje futureproof.
De trend lijkt op dit moment te zijn te investeren in een Arduino MEGA1280/2560 en daar gebruik te maken van de extra mogelijkheden die dat biedt in zowel progspace, processing en pins.
Zie eerdere uitleg.
DC/DC kan inderdaad goedkoper.

De microstepping van 1/16 levert je in ieder geval voor X, Y en E0 extra kwaliteit op. Op Z maakt dat niets uit, 1/8 kan daar prima, omdat je door de bank genomen Z-stappen van 0.2-0.5mm neemt. Dat is een stukje draaien op een M8 rod voor je daar bent. Gen6 doet overigens voor alles 1/16.
Mijn zooi krijgt dezelfde stepper drivers als gen6. Deze heeft Camiel niet voor niets gekozen; dit zijn de goekoopste microstepping drivers die Farnell kan leveren en die niet al teveel I/O verbruiken om aan te sturen. Het is een natuurlijke keuze.

Ik heb mijn huiswerk gedaan, dus met deze argumenten kom je er nog niet ;) Net als over MADPSU zal hierover ook een blog(serie) komen waarin ik uitgebreid inga op componentkeuze en ontwerpbeslissingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mescaline
Freeaqingme schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 04:15:
Het is voor 80% mogelijk om een 3D printer te printen. Er zijn op dit moment nog zaken nodig als motoren, electronica en metalen onderdelen om het plastic te verwarmen. Dus 80% ja!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mescaline
mux schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 08:30:
Allereerst: RAMPS is niet goedkoper dan gen6 als je nog geen arduino hebt. Bovendien wil ik af van die prutsmacro's van Arduino.
De macro's heb je een punt. En als je nog geen arduino hebt, ook dit is een kwestie van inkopen. Die dingen zijn best goedkoop te krijgen, maar inderdaad, je productieprijs gaat niet onder de productieprijs van de Gen6 uitkomen als je nog geen Arduino hebt.
Hier heb ik al over gesproken met gmc en consorten, en:
Oh doe hem de groeten van me ... hij kent me als WebSpider :-) Wie zijn de consorten waarmee je erover hebt gesproken?
- Er is altijd de Atmega32U4 :
True, that ;)
- De firmware zoals hij is is arduino-based en dus veel te groot. Omschrijven naar plain C en voilà, je zit onder de 10k (dit is zelfs al gedaan, ben even kwijt hoe die firmware precies heette)
- JTAG is niet gratis maar wel bijna, hoewel ik gewoon ISP gebruik. Deze headers zijn 23 resp. 16ct.
Dit is inderdaad gedaan door Tonokip, die heeft de 5D firmware omgeschreven naar Cpp, zonder de Arduino macro's. Vervolgens heeft Tesla hier een port naar de MEGA voor gedaan. De firmware draagt dan ook beider naam. Die is 13k, maar dat komt omdat er vervolgens weer veel (wel hele nuttige!) functionaliteit is toegevoegd.
Dan heb jij geen idee van de snelheid van MCUs... Dit is *easy peasy* voor zo'n ding om te doen. Vergeet niet dat qua computing de mega2560 in zo'n arduino even snel is als mijn ontwerp, omdat het allemaal op dezelfde AVR 8-bit core is gebaseerd en ruwweg op dezelfde kloksnelheid loopt. Afgezien van code size en evt. peripherals kunnen ze dus hetzelfde. Nou, die benodigde peripherals heeft de mega16U4 allemaal en de code past erin. En hij is ruim 10 euro goedkoper.
Mja, mijn ervaringen met stotterende board kunnen ook een gevolg zijn van slechte firmware, realiseer ik me nu :)
Daar heb ik rekening mee gehouden. Mijn elektronica is in principe 1 op 1 gen6, maar met een paar jumpertjes kun je extra PWM MOSFET-uitgangen, een extra driver, extra thermistor-ingangen en andere communicatiebussen aansluiten. Op zich is mijn ontwerp enkel gericht op el cheapo elektronica maken, maar ik wil de community toch wel enigszins wat teruggeven, dus ik maak hem een beetje futureproof.
Klinkt interessant. Een ander argument waarvoor veel mensen RAMPS kiezen, is de mogelijkheid om de drivers/mosfets makkelijk te vervangen als ze defect raken. Heb je daar rekening mee gehouden? Een driver op een breakout board (zoals de A4983) is goedkoper om te vervangen dan een complete PCB + componenten.
Mijn zooi krijgt dezelfde stepper drivers als gen6. Deze heeft Camiel niet voor niets gekozen; dit zijn de goekoopste microstepping drivers die Farnell kan leveren en die niet al teveel I/O verbruiken om aan te sturen. Het is een natuurlijke keuze.
Afgezien van dat Camiel geen keuze heeft gemaakt in de parts, is de driver keuze heel natuurlijk idd.
Ik heb mijn huiswerk gedaan, dus met deze argumenten kom je er nog niet ;) Net als over MADPSU zal hierover ook een blog(serie) komen waarin ik uitgebreid inga op componentkeuze en ontwerpbeslissingen.
Ik wacht op de RSS en wil je graag van feedback voorzien, waar gewenst. En ongewenst. ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Dat was inderdaad de Tonokip firmware die ik bedoelde. De consorten waar ik over sprak waren GregFrost, spacexula en johnnyr (ontwerper van de laatste paar revisies van RAMPS, geloof ik).

Enneh, dat vervangen van daughterboards is nu nodig omdat die A4983 zo'n moeilijke footprint heeft om met de hand te solderen. Op mijn bord gebruik ik DRV8811's die wat makkelijker te solderen zijn. Verder bouw ik zekeringen in (jaja) zodat katastrofale failures niet zo gewoon meer zullen zijn :P

Vóórdat het ontwerp de deur uit gaat om geproduceerd te worden zal ik zeker nog om feedback vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mescaline
mux schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 11:24:
Enneh, dat vervangen van daughterboards is nu nodig omdat die A4983 zo'n moeilijke footprint heeft om met de hand te solderen. Op mijn bord gebruik ik DRV8811's die wat makkelijker te solderen zijn. Verder bouw ik zekeringen in (jaja) zodat katastrofale failures niet zo gewoon meer zullen zijn :P

Vóórdat het ontwerp de deur uit gaat om geproduceerd te worden zal ik zeker nog om feedback vragen.
Dan neem ik aan dat je de DRV8811's niet als SMD component neemt? Dat soldeert redelijk klote voor mensen zonder oven namelijk :)

Mag ik ook aannemen dat je de eagle files tzt onder een open licentie (CC-BY of GPL) beschikbaar stelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Juist wel SMD, dat is een stuk makkelijker voor mensen te solderen dan through hole. Desolderen vooral. Through hole is een PITA om te desolderen...

Ja, schema's en PCB (tinycad/freepcb) worden gewoon gepubliceerd. Gezien ik een GPL design gewoon rechtstreeks overkopieer is dat zowat de enige mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mescaline
mux schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 11:53:
Juist wel SMD, dat is een stuk makkelijker voor mensen te solderen dan through hole. Desolderen vooral. Through hole is een PITA om te desolderen...

Ja, schema's en PCB (tinycad/freepcb) worden gewoon gepubliceerd. Gezien ik een GPL design gewoon rechtstreeks overkopieer is dat zowat de enige mogelijkheid.
Eh, een kleine enquete onder mensen die zo'n ding op hun verlanglijstje hebben staat (gisteren een paar mensen gemailed hierover) leert mij: Als er componenten vervangen moeten kunnen worden, geven zij de voorkeur aan through-hole, simpelweg omdat ze dat kennen. SMD klinkt eng, en dan zouden ze niet snel zelf aan de gang gaan met desolderen van componenten.

Aan de andere kant: Vandaag met de jongens van Ultimaker uitgebreid gepraat, en zo heel vaak gaan volgens hun die drivers niet stuk. Ik heb er eentje gemold met cola, maar dat is een ander verhaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Topicstarter
Mescaline schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 03:20:
Laat ik mij dan hier maar ook even melden :-)
welkom.. :)
De Prusa is in veel opzichten beter als de Sells Mendel (zijn voorganger), maar is in mijn mening niet superieur. De printer is weliswaar goedkoper en makkelijker te bouwen, maar door het gebruik van PLA bushings heb je meer last van variatie. PLA slijt door het bewegen over de assen, resulterend in een 'wobbly' printer. Met een 'wobbly' printer nieuwe bushings printen is geen pretje :/ Let wel: Ik moet er nog eentje bouwen, als mijn hotend weer werkt gaat er een setje Prusa plastics de oven in.
niets weerhoud je om echte lagers te gebruiken ipv die nylon glijpads?
Voor de rest zal ik het topic met interesse volgen (eindelijk iets op Tweakers wat me *ECHT* boeit) en natuurlijk zoveel mogelijk vragen beantwoorden/practische zaken opmerken.
Ik ben blij dat het topic groeiende is, want het is IMO een onderwerp wat heel veel mogelijkheden geeft en is, zoals je al zegt, absoluut boeiend.. :)

Als je bedenkt dat er al ideeën zijn om bijvoorbeeld met stamcellen (gewonnen uit beenmerg) bloedvaten en hartkleppen te printen. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos en dat is iets wat mij zelf enorm intrigeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mescaline
26779 schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 09:16:

[...]

niets weerhoud je om echte lagers te gebruiken ipv die nylon glijpads?
Dat klopt, behalve dan dat "echte" lagers niet op de STL files passen die nu beschikbaar zijn. Tijd voor een afgeleide :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Topicstarter
Het is natuurlijk wel zo dat de Nylon glijpads gekozen zijn vanwege kosten besparing. Dus voor diegene die vooral zo goedkoop mogelijk willen, dan zijn de glijpads de aangewezen oplossing. Maar alles heeft zijn voors en tegens. Een echte lager zal langer nauwkeurig zijn dan een glijpad dat slijt en steeds meer ruimte heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Nah, die glijders slijten helemaal niet hard als je ze goed invet. Het probleem is eerder dat ze zachter zijn en dus inherent meer speling hebben. En wanneer je die speling eruit haalt door 'open' geleiders te gebruiken (een ring met een stukje eruit zodat je de geleider kunt dichtdrukken om zo de speling eruit te halen) geven ze meer weerstand en dus meer judder bij het glijden.

Anyways, je kunt ze altijd nog vervangen als je er niet blij mee bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon

Mon

Mescaline schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 13:02:
[...]
Dat klopt, behalve dan dat "echte" lagers niet op de STL files passen die nu beschikbaar zijn. Tijd voor een afgeleide :)
Je kunt het ontwerp altijd aanpassen toch? En waarom is de plastic
verschillend van de "echte" variant? Ik heb net een set lagers gekocht.
Weet je of de lijst met draadstangen, moeren, etc op reprap.org accuraat is? Morgen wilde ik de onderdelen bij elkaar gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mescaline
Mon schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 19:08:
[...]

Je kunt het ontwerp altijd aanpassen toch? En waarom is de plastic
verschillend van de "echte" variant? Ik heb net een set lagers gekocht.
Weet je of de lijst met draadstangen, moeren, etc op reprap.org accuraat is? Morgen wilde ik de onderdelen bij elkaar gaan zoeken.
Ik weet dat de lijst van de Prusa niet accuraat is, ik ben tijdens het bouwen vorig weekend namelijk een aantal onderdelen tegen gekomen waarvan ik zeker weet dat ze niet op de BOM staan.

De stelschroeven om de pulleys op de motors vast te pinnen missen, en er staat niets op voor het hotend. Dat moet je zelf nog regelen.

Ook zijn de belts niet helemaal lekker qua formaat, dus je hebt wat overlengte her en der.

Ik weet overigens ook dat er zeer binnenkort in NL een webshop is die complete Prusa kits aan gaat bieden O-)

[ Voor 14% gewijzigd door Mescaline op 05-03-2011 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Topicstarter
Vorige week in het weekend is er een workshop 'prusa mendel' geweest.
YouTube: First Dutch Reprap Build-Party

(let niet op het steenkolen engels... :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon

Mon

Mescaline schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 13:05:
[...]
Ik weet dat de lijst van de Prusa niet accuraat is, ik ben tijdens het bouwen vorig weekend namelijk een aantal onderdelen tegen gekomen waarvan ik zeker weet dat ze niet op de BOM staan.
Ik heb net gister 90% van de BOM gehaald bij de lokale ijzerboer voor iets minder dan 30 euro. De belts moet ik nog vinden.
Ik wil nu eigenlijk asap de electronica bestellen. Ik was benieuwd waar jij je electronica besteld had. Hang je ook op IRC oid? Dit forum heeft me toch net een iets te hoog slow-chat gehalte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Mijn ontwerp kost toch teveel tijd hè ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon

Mon

Sorry, maar ja inderdaad :) Daarnaast zit je met een custom design wat weer specifieke eigenaardigheden met zich kan brengen. Er moet gewoon asap een werkende printer komen. Upgraden of een 2e verbeterde versie bouwen kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mux, op hoeveel komt die printer via jouw plan nou uit en wat is er dan anders dan andere printers dat gevolgen heeft voor functionaliteit en onderhoud? Je hebt eerder wel een bedrag genoemd, maar je was er ook nog mee bezig, toch?

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 06-03-2011 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Mon schreef op zondag 06 maart 2011 @ 18:54:
Sorry, maar ja inderdaad :) Daarnaast zit je met een custom design wat weer specifieke eigenaardigheden met zich kan brengen. Er moet gewoon asap een werkende printer komen. Upgraden of een 2e verbeterde versie bouwen kan altijd nog.
I don't blame you. Anyway, de snelste manier is om gewoon RAMPS te kopen (op IRC kunnen ze je binnen no-time aan een printje helpen) met een arduino mega.

De reden dat mijn ontwerp nu al een weekje vertraging oploopt is 1) dat ik bezig ben geweest met MADPSU en 2) dat makepcb me heeft verteld dat ze vertraging oplopen met productie, en ik waarschijnlijk op 8 (!) weken lead time moet rekenen. Ik ben nu aan het overwegen mijnprintplaat.nl oid in te schakelen, maar daarvoor moet ik rekening houden met niet-doorgemetalliseerde via's/gaten enzo.

Camacha: ik zoek nog een hot end, ik verwacht op 350 euro terecht te komen.

[ Voor 4% gewijzigd door mux op 06-03-2011 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mux schreef op zondag 06 maart 2011 @ 20:22:
Ik blijf het volgen met interesse, want het bedrag dat er normaal voor staat is een absolute no-go voor mij, maar dit begint toch wel erg te kriebelen zo.

Ik moet trouwens eerlijk zeggen dat ik productiesnelheid minder relevant vind, maar nauwkeurigheid des te meer. Dat is natuurlijk wel voorlopig nog een minpunt ten opzichte van conventionele 3D-printers: het eindproduct is niet supernetjes afgewerkt.

Edit: O ja, productgrootte is ook wel relevant, aangezien ik vaak dingen maak die niet enorm klein zijn. Ik zit even rond te kijken wat er zoals gemaakt wordt en ik moet zeggen dat bijvoorbeeld dit soort dingen er helemaal niet verkeerd uitzien.

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 06-03-2011 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Er zal, zoals met al m'n elektronica/mechanische projecten, ongetwijfeld een veel te uitgebreide blogserie over komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mescaline
Mon schreef op zondag 06 maart 2011 @ 15:00:
[...]

Ik heb net gister 90% van de BOM gehaald bij de lokale ijzerboer voor iets minder dan 30 euro. De belts moet ik nog vinden.
Ik wil nu eigenlijk asap de electronica bestellen. Ik was benieuwd waar jij je electronica besteld had. Hang je ook op IRC oid? Dit forum heeft me toch net een iets te hoog slow-chat gehalte :)
Ik hang op IRC, freenode .. je had me al gevonden, alleen was ik van het prachtige weekendweer aan het genieten, buiten :)

30 euro voor de complete BOM, is dat met of zonder steppers, en wat voor materiaal is je printbed? Als het met is, wil ik weten waar je die steppers voor dat bedrag vandaan haalt :o

Ik heb een Gen6 van mendel-parts.com voor electronica, alleen achteraf had ik beter een RAMPS kunnen nemen. Die heb ik nu ook thuis liggen, alleen moet ik nog even in elkaar prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mescaline
[...]

Dat is behoorlijk strak 8)

[ Voor 14% gewijzigd door Mescaline op 07-03-2011 01:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon

Mon

Mescaline schreef op maandag 07 maart 2011 @ 01:35:
[...]
30 euro voor de complete BOM, is dat met of zonder steppers, en wat voor materiaal is je printbed? Als het met is, wil ik weten waar je die steppers voor dat bedrag vandaan haalt :o
Met BOM bedoelde ik eigenlijk de vitamins, de electronica volgt nu. Gister een RAMPS bordje besteld, nu nog Pololu's vinden wat blijkbaar erg moeilijk is. Ook voor de "timing belts" moet ik nog vinden. Tips voor beide zijn erg welkom :)

In eerste instantie wil ik hem zo simpel mogelijk bouwen, heated printbed staat als eerste op de ToDo wanneer alles compleet is en werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
[...]

I don't blame you. Anyway, de snelste manier is om gewoon RAMPS te kopen (op IRC kunnen ze je binnen no-time aan een printje helpen) met een arduino mega.

De reden dat mijn ontwerp nu al een weekje vertraging oploopt is 1) dat ik bezig ben geweest met MADPSU en 2) dat makepcb me heeft verteld dat ze vertraging oplopen met productie, en ik waarschijnlijk op 8 (!) weken lead time moet rekenen. Ik ben nu aan het overwegen mijnprintplaat.nl oid in te schakelen, maar daarvoor moet ik rekening houden met niet-doorgemetalliseerde via's/gaten enzo.

Waarom dan niet PCBCart? Zal niet veel schelen in prijs met MakePCB, en ik ben bang dat mijnprintplaat.nl toch wel een grote stap terug is in kwaliteit. Over PCBCart lees je veel positief commentaar betreft de kwaliteit en levertijd. Levertijd is zo'n 2 weken over het algemeen.

Ik volg dit topic overigens ook, zie hem nu pas, maar dit kan nog eens boeiend worden :). Ik heb dan ook zeker intresse in je PCB.

[ Voor 6% gewijzigd door wesleytjuh op 13-03-2011 16:41 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:42

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Een vraagje, ik zit al een hele tijd te twijfelen over een 3d printer en dan vooral een Makerbot (ThingOMatic). Maar de aanschaf is stevig en ik vind het lastig om in te schatten hoe een ThingOMatic zich verhoud tot een Mendel RepRap (RepRap is ontstaan vanuit Makerbot hardware geloof ik, of andersom). Wie kan me er meer over vertellen?

[ Voor 5% gewijzigd door sebastius op 13-03-2011 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
wesleytjuh: ah, weet je zeker dat ze daadwerkelijk binnen 2 weken *leveren*? Makepcb 'levert' namelijk ook binnen 2 weken, maar dan doet je pcb nog wel 3 weken over hier komen, en ze beginnen er - als je hem nu verzendt - pas over 2 weken aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Nu online
mux schreef op zondag 13 maart 2011 @ 17:15:
wesleytjuh: ah, weet je zeker dat ze daadwerkelijk binnen 2 weken *leveren*? Makepcb 'levert' namelijk ook binnen 2 weken, maar dan doet je pcb nog wel 3 weken over hier komen, en ze beginnen er - als je hem nu verzendt - pas over 2 weken aan.
Ik heb zojuist een bestelling van 100 PCB's gedaan. Kan het je dus nog niet uit ervaring vertellen, verzending gebeurt wel met DHL(of naar keuze met UPS of FedEx) dus dat zou snel moeten gaan. Op circuitsonline lees ik eigenlijk alleen maar ervaringen waar de bestelling binnen 2-3 weken ook echt binnen is. Verzending zelf neemt dan maar 2 a 3 dagen in beslag.

Verder duidelijk engels, goed overzicht op van je order en nette mailtjes om je op de hoogte te houden. Ik heb er wel vertrouwen in :). Ik hou je wel op de hoogte over mijn ervaringen.

[ Voor 12% gewijzigd door wesleytjuh op 13-03-2011 17:40 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

makepcb zit een nederlander achter genaamd niels.
ik heb regelmatig contact met hem en regel ook alles via hem.

Levertijd hangt er vanaf hoe je bestelt.
met prioriteit de snelste is het over het algemeen 10 dagen productie en 3 dagen verzending.

overigens als je het direct via makepcb.com besteld heb je contact met een medewerker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Die express delivery is wel weer een eindje duurder. Nog steeds een stuk goedkoper dan in NL (Eurocircuits), maar liefst heb ik een van die ~€20 incl. shipping opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147126

Misschien een idee om de pcb's te herontwerpen; through-hole in plaats van smd zodat iedereen het thuis kan solderen. En als de printbanen etc dan ook wat breder gemaakt worden, en de nauwkeurigheid van de reprap hoog genoeg is zou je ook een spindel in plaats van de printkop kunnen bevestigen, en zelf de pcb's frezen / boren.
=> nog betere zelf-repliceerbaarheid en zou de kosten ook nog verder drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Meh, dat betwijfel ik ten zeerste. Allereerst, de PCB kost maar ~2 euro in redelijke hoeveelheden, daarvoor ga je hem zelf nooit maken. Verder kun je de kosten veel beter drukken door er 100 in één keer te laten assembleren en dan is SMD echt the way to go. Als iemand de taak eens op zich zou nemen om een printplaat met 100% oog op design for manufacturing te maken heb je voor 25 euro de complete elektronica. Zelfreplicerend is leuk, maar er zijn véél effectievere en gewoon betere methoden om elektronica te maken.

Een printfrees bouw je niet zomaar van een reprap. Je hebt daarvoor een 50krpm freeskop en printfreesjes à 20-25 euro per stuk nodig, en die slijten best rap.

[ Voor 13% gewijzigd door mux op 13-03-2011 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147126

Ik heb hier een zenbot staan, en in combinatie met een dremel is het heel goed mogelijk om prints te frezen. Als ik tijd heb wil ik een mendel met de zenbot maken, en als ik heel veel tijd heb ook kijken of ik de pcb's kan herontwerpen zodat ik die met de zenbot kan maken (en ook met de mendel als met bijvoorbeeld een flexibele as voor de dremel, als de nauwkeurigheid van de mendel hoog genoeg is).

Op de mendel site hebben ze het ook over zelf printbare motoren ontwerpen, dat gaat ook nooit beter of praktischer zijn dan voor 40 euro stappenmotoren kopen... Maar het gaat er gewoon om dat het kan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Hm, 'omdat het kan' is natuurlijk wel een reden waar je niet tegenop kunt :+

Printbare motoren is op zich nog niet een heel gek idee, want als je motoren op je applicatie aanpast kun je doorgaans een hoop (overbrengings-)ruimte uitsparen en ook je motoren veel efficiënter maken. Als ik tijd over had gehad zou ik me graag eens over dat laatste willen buigen, want een Mendel die op batterijen kan werken (op z'n minst als UPS) lijkt me wel wenselijk als je met een werkstuk bezig bent wat er 48 uur over doet om te printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Nu online
mux schreef op maandag 14 maart 2011 @ 08:18:
Hm, 'omdat het kan' is natuurlijk wel een reden waar je niet tegenop kunt :+

Printbare motoren is op zich nog niet een heel gek idee, want als je motoren op je applicatie aanpast kun je doorgaans een hoop (overbrengings-)ruimte uitsparen en ook je motoren veel efficiënter maken. Als ik tijd over had gehad zou ik me graag eens over dat laatste willen buigen, want een Mendel die op batterijen kan werken (op z'n minst als UPS) lijkt me wel wenselijk als je met een werkstuk bezig bent wat er 48 uur over doet om te printen.
Mux,
Hoe ver sta je op het moment met het ontwerp van de elektronica? Hoewel ik met ervaring en kennis nog een stuk achterlig lijkt het me leuk om mee te helpen aan dit project. Ik kan aardig goed overweg met solidworks, en altium begint ik ook steeds beter onder de knie te krijgen. Na het lezen van dit topic en het bekijken van diverse filmpjes begint het toch wel te kriebelen om zelf ook tot aanschaf over te gaan, maar dan wel het liefste zo veel mogelijk zelf gemaakt.

Overigens, op batterijen? Werken die dan niet gewoon op netspanning? Lijkt me nog best wat stroom te verbruiken, zeker met al dat plastic dat verwarmd moet worden. Als je dan 48 uur aan het printen heb mag je toch wel een flink accupack erbij hebben.
Oh, als backup spanningsbron. Dat is wel slim ja :), toch jammer als je werkstuk halverwege mislukt doordat je zusje de stekker uit het stopcontact trekt.

[ Voor 18% gewijzigd door wesleytjuh op 14-03-2011 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Wil je meedoen met mijn Mendel? Of alleen met de elektronica?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Nu online
mux schreef op maandag 14 maart 2011 @ 22:11:
Wil je meedoen met mijn Mendel? Of alleen met de elektronica?
Ik ben mezelf nog even aan het orienteren op dit gebied, maar ik wil sowieso mee doen met de elektronica denk ik. Heb graag zelf zo'n Mendel thuis staan, dus dat zal ik zelf moeten kopen, maar dit valt wel mee in aanschaf prijs als ik je post een paar pagina's terug zo lees.

Maar, wat dus ook een optie is, is investeren in jouw machine, om daarmee mijn eigen machine weer uit te printen als ik het goed begrijp? Verder kan ik aan de meeste onderdelen wel goedkoop komen als ik het zo zie. Geleidingsassen, ringentjes, riemen, daar moet ik goedkoper aan kunnen komen.

Al het assemblage materiaal, bouten, moeren, ringetjes en lagers kan ik met fikse inkoop korting krijgen. Geleidingsassen tegen kilo prijs (zal niet zo veel zijn, zijn assen van niks), zelfde geld voor draadeinde's.

Toch moet ik zeggen dat het erg goedkoop op die site is :o, verzendkosten maken het alleen weer onnodig duur.

Dus even samengevat wat ik zou kunnen betekenen:

Onderdelen:
  • Bouten, moeren, ringen etc
  • lagers
  • pulleys
  • riemen
Met flinke inkoopkorting

Materiaal:
  • Geleidingsassen (RVS of staal, maakt niet uit)
  • Draadeind
Tegen kiloprijs

Ontwerp:
  • Aanpassingen van het ontwerp indien nodig met solidworks
  • Eventueel kan ik wel even kijken naar het PCB, maar gezien je blog etc denk ik dat jij daar het meest geschikte persoon voor ben }:O.
Overigens is zo'n ultimaker ook wel erg leuk. Een _stuk_ sneller en de besturing van de x en y assen spreken me aan.

[ Voor 65% gewijzigd door wesleytjuh op 22-03-2011 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Topicstarter
Overigens vandaag in het nieuws: Onderzoekers printen 3d-antennes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon

Mon

wesleytjuh schreef op maandag 14 maart 2011 @ 22:15:
[...]

Verder kan ik aan de meeste onderdelen wel goedkoop komen als ik het zo zie. Geleidingsassen, ringentjes, riemen, daar moet ik goedkoper aan kunnen komen.
* Mon heeft interesse.
Maar dan wel het liefst zo snel mogelijk. Mag ik vragen waar je wilde bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Nu online
Mon schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 18:28:
[...]

* Mon heeft interesse.
Maar dan wel het liefst zo snel mogelijk. Mag ik vragen waar je wilde bestellen?
Ik haal alles via mijn werk, particulier betaal je vaak veelste veel. Ik krijg nu zo'n 60% korting op de meeste onderdelen. Er zullen alleen nog wel wat weken overheen gaan voordat we zo ver zijn. Eerst even het hele ontwerp uitdenken. Ik gebruik overigens wel RVS voor alles ipv staal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-06 09:49
Zo, mooi te zien dat er hier ook meer mensen bezig zijn. Ik ben op het moment ook bezig met het uitdenken van een alternatief voor de (vind ik) toch wel gammel uitziende Mendel constructie. Allereerst wil ik gebruik gaan maken van lineaire lagers. Heb al 8 LM8LUU lagers liggen. Daarnaast heb k ook al 2 kogelomloop spindels, had ik nog liggen. Stappenmotoren zijn ook al besteld. Rest moet nog uitgezocht worden.

Ben nu eerst bezig met de elektronica. Ik wil de Gen6 elektronica ook wat aanpassen. Hij moet op maximaal 10x10cm, max 2 layers (ipv de 4 van de Gen6) en ik maak er nog een extra extruder controller op. Waarom? Het grote probleem bij het huidige ontwerp is dat je bijvoorbeeld geen dichte holle kubus kunt printen omdat het dak dan inzakt. De bedoeling is om nog een steun materiaal te kunnen printen zodat je vrijer bent in de vormen. Op de UT hebben we ook zo'n printer staan, maar dan een commercieel model van €xx.xxx. Moet goedkoper kunnen dus ;). Het is dan de bedoeling dat het steunmateriaal er later vanaf getrokken, -weekt, -smolten wordt. Dit moet ik nog even uitzoeken.

offtopic:
btw, waarom staat dit topic niet bij elektronica ofso, ik kon m steeds al niet vinden...

[ Voor 4% gewijzigd door DP Kunst op 22-03-2011 16:09 ]

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Je wilt hem van pulleybanden naar trapeziumdraad ombouwen?

Enneh, als je aan de elektronica gaat knutselen zou ik sterk aanraden om je bij mij en wesleytjuh aan te sluiten. Ik ben al een eindje op weg met een redesign, misschien hebben we dan wat aan elkaar. Ook kunnen we zo de per-pcb kosten iets omlaag drukken (door er 3 tegelijk ipv 2 te bestellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Nu online
DP Kunst schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 15:56:
Zo, mooi te zien dat er hier ook meer mensen bezig zijn. Ik ben op het moment ook bezig met het uitdenken van een alternatief voor de (vind ik) toch wel gammel uitziende Mendel constructie. Allereerst wil ik gebruik gaan maken van lineaire lagers. Heb al 8 LM8LUU lagers liggen. Daarnaast heb k ook al 2 kogelomloop spindels, had ik nog liggen. Stappenmotoren zijn ook al besteld. Rest moet nog uitgezocht worden.

Ben nu eerst bezig met de elektronica. Ik wil de Gen6 elektronica ook wat aanpassen. Hij moet op maximaal 10x10cm, max 2 layers (ipv de 4 van de Gen6) en ik maak er nog een extra extruder controller op. Waarom? Het grote probleem bij het huidige ontwerp is dat je bijvoorbeeld geen dichte holle kubus kunt printen omdat het dak dan inzakt. De bedoeling is om nog een steun materiaal te kunnen printen zodat je vrijer bent in de vormen. Op de UT hebben we ook zo'n printer staan, maar dan een commercieel model van €xx.xxx. Moet goedkoper kunnen dus ;). Het is dan de bedoeling dat het steunmateriaal er later vanaf getrokken, -weekt, -smolten wordt. Dit moet ik nog even uitzoeken.

offtopic:
btw, waarom staat dit topic niet bij elektronica ofso, ik kon m steeds al niet vinden...
offtopic:
Waarom dit topic hier staat vraag ik me ook echt af, ik denk dat er een stuk meer mensen mee zullen doen wanneer dit topic in elektronica staat.

Ik moet toegeven dat ik eerst zo'n mendel ook maar een gammel ding vond, maar ik denk dat je je niet moet vergissen in de constructie, is misschien sterker dan je denkt! Zelf wil ik inderdaad ook lineare lagers gaan gebruiken, maar wel bij een tandriem blijven. Kogelomloop spindels zijn misschien wat overdone hiervoor. Mijn idee was om eerst een Prusa Mendel te bouwen, en daarna mijn eigen ontwerpje te bouwen met behulp van de mendel. Kijk ook eens naar de Ultimaker, die gebruiken de X en Y assen in een soort kruis, werkt erg goed én snel! Daar wordt overigens ook gebruikt gemaakt van tandriemen.

Wat de elektronica betreft, zou ik zeggen, kom eens kijken hoever wij zijn. Dat van die 2e extruder controllers is wel erg slim ja! De 3d printer die bij ons staat gebruikt ook een soort opvul materiaal, voor de begin laag en gaten inderdaad. Lijkt mij dat wij dit ook gaan gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik meld me ook maar even :)

Op het moment ligt het reprap bouwen hier een beetje stil, maar ik heb al wat driver prints gemaakt (eigen layout van 2.3), en ik ben zelf ook al bezig geweest met het aanpassen van de gen6 layout (in Kicad). Mijn doel was een ontwerp op een dubbelzijdige eurocard die thuis geëtst kan worden, maar halverwege het routen ben ik een beetje afgeleid geraakt.

Ik twijfelde nog tussen een proxxon minifrees gebruiken als repstrap (die ga ik sowieso cnc maken), en een eigen 'portaal' van alu profielen (die van damencnc) waar een extruder op kan.

Misschien pak ik het binnenkort weer op, maar dit topic zal ik zeker volgen.

DP Kunst heeft mij ooit gewezen op de fab@home, hebben jullie die ook al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Nou, het is bij mij meer zo dat het deels voor m'n opleiding is. Daarnaast wordt het ding ook grotendeels uit aluminium gemaakt en dus niet printbaar ontworpen. Bij de Mendel beweegt ook de tafel in de X richting en de kop in de Y en Z richting. Ik wil dit ook aanpassen. De tafel alleen in Z richting met de kogelomloop spindel (heb m toch liggen) en de Y en Z met tandriemen.

Verder zat ik er nog aan te denken om 2 losse PCB's te maken. 1 voor de aansturing van de X, Y en Z assen en 1 voor de extruders. Zo hoeven er maar 4 kabels naar de extruders toe. Maar dit is nog niet zeker...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Nu online
DP Kunst schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 20:12:
Nou, het is bij mij meer zo dat het deels voor m'n opleiding is. Daarnaast wordt het ding ook grotendeels uit aluminium gemaakt en dus niet printbaar ontworpen. Bij de Mendel beweegt ook de tafel in de X richting en de kop in de Y en Z richting. Ik wil dit ook aanpassen. De tafel alleen in Z richting met de kogelomloop spindel (heb m toch liggen) en de Y en Z met tandriemen.

Verder zat ik er nog aan te denken om 2 losse PCB's te maken. 1 voor de aansturing van de X, Y en Z assen en 1 voor de extruders. Zo hoeven er maar 4 kabels naar de extruders toe. Maar dit is nog niet zeker...
Dus meer als professionele 3D printers, de meeste hebben iig de tafel alleen in de Z richting beweegbaar. Net als de ultimaker overigens. Als je dan je extruder ook extern bouwt i.p.v. in de printkop kan je veel sneller printen door het lage gewicht van je kop. Ik geloof dat zo'n ultimaker 3-6x sneller print dan een mendel hierdoor. Met mijn uiteindelijke ontwerp wil ik ook naar een kop in de Y en Z richting en de tafel in Z richting toe. Of ik dit met tandriemen doe ben ik nog niet over uit.

Losse PCB's is wel een idee, als je het dan onder de 10x10cm houdt drukt dat de kosten ook nog wat. Maar als je de extruders extern heeft het natuurlijk geen voordeel meer om daar een aparte print voor te ontwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Ja precies. Want anders beweeg je constant je werkstuk. Lijkt me niet handig. Ik had wel ergens gelezen dat er bij die externe extruder meer weerstand was bij het doorvoeren omdat het door die geleider moet. Ik heb nu 2 NEMA11 stappenmotortjes besteld voor in de kop, die wegen ook niet zoveel Moet ook weer wat gewicht besparen.

Ik zag ook nog ergens een PCB ontwerp met een SD kaart lezer erop, is dit handig of wordt dit niet gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
SD-kaartsupport (puur de hardware+driverimplementatie) op AVR's is pas net werkend gekregen door twee knakkers in de reprap-community. Er is nog geen op een enigszins gestandaardiseerde manier commando's vanaf uitvoert is nog niet gemaakt, dus reken maar dat het nog een maand of drie duurt voordat dat er is. Als het zover is, gaat het natuurlijk wel erg interessant worden, want dan kun je ook de tragere mendels in de nacht laten werken. Ik ben nu ook bezig met het uitvogelen hoe ik de stappenmotoren nog wat stiller kan krijgen zodat dat in de praktijk ook zo werkt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Ok, dan zet ik hem er al wel vast op. Kan dus nog van pas komen tzt. Stappenmotoren werden toch stiller hoe kleiner je de stapjes maakt? Dus op 1/16e microstepping zouden ze al stiller moeten zijn dan op 1/8e...

Hoe nodig zijn btw de RS485 poort en de I2C poort?

offtopic:
Mux k heb je ff toegevoegd op MSN ;)

[ Voor 19% gewijzigd door DP Kunst op 23-03-2011 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Zo, vandaag m'n printjes afgemaakt. Heb de 3 drivers voor de X, Y en Z as, drivers + fets voor de 2 extruders, de 3 aansluitingen voor de eindstops en een microSD kaartstlot op 45 x 95mm 2 zijdige pcb gekregen. Heb dr meteen maar 10 besteld bij iTead, die prototype pcb's. Ben benieuwd... Ondertussen maar eens de rest ontwerpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Nu online
DP Kunst schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 19:29:
Zo, vandaag m'n printjes afgemaakt. Heb de 3 drivers voor de X, Y en Z as, drivers + fets voor de 2 extruders, de 3 aansluitingen voor de eindstops en een microSD kaartstlot op 45 x 95mm 2 zijdige pcb gekregen. Heb dr meteen maar 10 besteld bij iTead, die prototype pcb's. Ben benieuwd... Ondertussen maar eens de rest ontwerpen ;)
Ik ben benieuwd _/-\o_ .
Heb je alvast nog wat meer informatie over je PCB's? 1/8 microstepping, 1/16 etc? Klopt trouwens met die externe extruder, hiervoor gebruiken ze een flexibele gladde teflon buis die de wrijving moet minimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Ik heb gewoon het standaard schema gepakt van de Gen6 elektronica. Daar heb ik de DC/DC vanaf gegooid (voeding via USB) en ook de RS485 en I2C verwijderd. Toen was er plek voor een microSD kaartje, een extra driver voor een 2e extruder (incl heater) en een uitgang voor een heatbed.

Als die werkt ga ik verder kijken naar andere elektronica. Heb nu iig alvast de DRV8811's gesampled bij TI, scheelt weer zo'n 25€... Ik werk dus nog met 1/8e stepping.

offtopic:
Gefeliciteerd wesleytjuh ;)

[ Voor 8% gewijzigd door DP Kunst op 25-03-2011 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Modbreak:Verplaatst naar Elektronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon

Mon

wesleytjuh schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 12:04:
[...]
Ik haal alles via mijn werk, particulier betaal je vaak veelste veel. Ik krijg nu zo'n 60% korting op de meeste onderdelen. Er zullen alleen nog wel wat weken overheen gaan voordat we zo ver zijn. Eerst even het hele ontwerp uitdenken. Ik gebruik overigens wel RVS voor alles ipv staal.
Ok, waar zou ik het als particulier kunnen krijgen dan? :)
Ik blijf dit topic met interesse volgen, maar ik begin liever wat simpeler met het "proven design" voor zover je dat mag zeggen. Mijn RAMPS is inmiddels binnen, moet ik alleen nog 4x Pololu drivers zien te vinden. Kan ik gewoon deze: http://reprapsource.com/en/show/6370 bestellen en met wat pinnen op mijn RAMPS zetten, ja toch?

Naast transportbanden en motordrivers moet ik de verbindingscomponenten hebben, die veelal geprint worden. Iemand nog een idee waar ik deze voor een nette prijs kan krijgen? Op Ebay betaal je de hoofdprijs lijkt het, zo duur is dat plastic toch ook weer niet.

Oja en als laatste, een extruder. Hier zijn al helemaal veel varianten van. Wat is een redelijk simpele instap-extruder? De Bowden variant lijkt me op dit moment een goede keuze, maar suggesties zijn welkom.

[ Voor 9% gewijzigd door Mon op 26-03-2011 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Volgens mij moet je gewoon heel veel op internet zoeken naar die onderdelen. Ebay enz enz... De geprinte onderdelen zou ik zo niet weten. Misschien ken je al iemand die zo'n ding heeft, dan zou ik die eens vragen...

Als ik het goed zie kan die motor driver precies op die print geprikt worden (volgens dit schema)

Extruder heb ik nog niet naar gekeken. Enige wat ik daar voor heb zijn 2 stappenmotoren. Heb alle stappenmotoren vandaag binnen gekregen. Komen bij Zapp Automation vandaan.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6XqM0gn9BE2U8yDOu5IDwk58/full.jpg
3x SY35ST36-1004 (14 Ncm bij 1A, NEMA14)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8JMldK1Hq6CVNXfBu2nq2ySf/full.jpg
2x SY28STH32-0674B (6Ncm bij 0.67A, NEMA11)

Was in totaal 90€ incl verzendkosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Nu online
DP Kunst schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 19:31:
Volgens mij moet je gewoon heel veel op internet zoeken naar die onderdelen. Ebay enz enz... De geprinte onderdelen zou ik zo niet weten. Misschien ken je al iemand die zo'n ding heeft, dan zou ik die eens vragen...

Als ik het goed zie kan die motor driver precies op die print geprikt worden (volgens dit schema)

Extruder heb ik nog niet naar gekeken. Enige wat ik daar voor heb zijn 2 stappenmotoren. Heb alle stappenmotoren vandaag binnen gekregen. Komen bij Zapp Automation vandaan.

[afbeelding]
3x SY35ST36-1004 (14 Ncm bij 1A, NEMA14)

[afbeelding]
2x SY28STH32-0674B (6Ncm bij 0.67A, NEMA11)

Was in totaal 90€ incl verzendkosten...
Geprinte onderdelen kan je halen bij mendel-parts.com (wat duurder) of emakershop.com, op laatstgenoemde staan geprintde onderdelen die verkocht worden door eigenaars van de mendel. Stuk goedkoper :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-04 10:18
Als extruder zou ik deze bouwen: Wade's Geared Extruder. Dat is denk ik de beste/meest gangbare op dit moment, metalen onderdelen kan je zelf maken of op eBay halen. Ook op die webshops (http://www.mendel-parts.com)

Tweakblog, voornamelijk over 3d-printen

Pagina: 1 2 ... 23 Laatste

Dit topic is gesloten.