Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• 26779
  • Registratie: oktober 2019
  • Niet online
Via mijn LinkedIn netwerk kwam ik bij het volgende project terecht: http://reprap.org/wiki/Main_Page

Het gaat om een OpenSource 3D printer project. Na enig lezen over dit project werd ik steeds enthousiaster. Het idee om een printer te hebben die zichzelf kan reproduceren.... Bizar en gaaf! En dat voor een materiaalprijs van ongeveer €400,=

Rondom de reprap is er in Nederland een behoorlijk levendige community. En verder zijn er tientallen community's over de hele wereld.

Zijn er hier mensen die ervaring met reprap hebben? Misschien zelfs mensen die bij FabLab aangesloten zijn? Ik ben benieuwd naar reacties.

Dit is een video van ruim een jaar geleden die voornamelijk het eerste ontwerp van de reprap laat zien:
http://vimeo.com/5202148

Hier nog een aantal voorbeelden wat er met een reprap gemaakt kan worden:

Kinderschoenen

Waterfilter

iPod Mount in de auto

reprap onderdelen

Champagneglas

26779 wijzigde deze reactie 05-12-2010 22:35 (10%)

• DP Kunst
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 19:01
Volgens mij moet je gewoon heel veel op internet zoeken naar die onderdelen. Ebay enz enz... De geprinte onderdelen zou ik zo niet weten. Misschien ken je al iemand die zo'n ding heeft, dan zou ik die eens vragen...

Als ik het goed zie kan die motor driver precies op die print geprikt worden (volgens dit schema)

Extruder heb ik nog niet naar gekeken. Enige wat ik daar voor heb zijn 2 stappenmotoren. Heb alle stappenmotoren vandaag binnen gekregen. Komen bij Zapp Automation vandaan.

3x SY35ST36-1004 (14 Ncm bij 1A, NEMA14)

2x SY28STH32-0674B (6Ncm bij 0.67A, NEMA11)

Was in totaal 90€ incl verzendkosten...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• DP Kunst
Zo, hier dan ff een paar foto's van de PCB's. Heb nu 10 stuks voor 23€. Moet alleen alle componenten nog bij elkaar verzamelen en heel goed gaan bedenken wat ik eerst moet solderen...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• Camacha
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 03-07-2017
Okay, ik heb hier de laatste tijd veel over nagedacht en ik heb er inmiddels ook een paar Googlesessies tegenaan gegooid om een aantal gaten in mijn kennis te dichten en ik geloof dat mijn beeld van de mogelijkheden, vereisten en beperkingen een stuk beter is dan eerst. Ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat dit, ondanks de (voor mij) nog relatief hoge kosten en minder dan perfecte kwaliteit, een tool is die mij als ontwerper niet alleen kan helpen maar mij ook een heel nieuwe richting kan geven. Als je dat meeneemt zijn de kosten opeens een stuk beter te verantwoorden.

Voordat ik de laatste stap neem om er echt eentje te gaan bouwen waren wil ik graag weten welke alternatieven er zijn. Je hebt een hele lijst aan 3D-printers en bedrijven die printers leveren en het is me niet geheel duidelijk hoe ze zich tot elkaar verhouden. Ik weet dat je de Mendel hebt en de Prusa Mendel, waarbij de eerste (Mendel) de tweede generatie van het RepRap project is en waarbij de tweede een sterk vereenvoudigde en goedkopere versie van de eerste is, zonder (significant) in te leveren op printmogelijkheden en kwaliteit. Maar dan heb je nog allerlei varianten als de Ultimaker, Makerbot, Thing-o-matic en nog veel meer varianten. Voor zover ik kan overzien zijn dat allemaal kits en ready-built printers die gebaseerd zijn op Darwin (en mogelijk een enkeling op basis van de Mendel) met de nodige verbeteringen, of zijn er ook echt andere alternatieven?

Daarnaast vroeg ik me af waar ik ongeveer aan moet denken wat betreft printkosten. Ik kan prima opzoeken wat je voor een rol materiaal betaalt en nog een aantal zaken, maar van wat een bepaald object nou concreet ongeveer kost kan ik me maar moeilijk een beeld vormen. Waar moet ik ongeveer aan denken als ik iets met het volume van bijvoorbeeld een (leeg) kopje wil printen, het volume van een Xbox-controller of onderstaand model? Het gaat mij uiteraard niet om exacte kosten (die zullen ook verschillen per leverancier etc.) maar meer om een orde van grootte.

Tot slot heb ik wat moeite om me een voorstelling te maken van de beperkingen van het overbruggen van afstanden. Het is duidelijk dat je plastic niet midden in de lucht kunt neerleggen en dat je door de aard van het proces ook geen al te grote overhang kunt hebben zonder supports te gebruiken, maar dan zie ik vervolgens een plaatje (van de double helix print challenge) waarbij een complex figuur is gepint zonder supports. Kan iemand misschien toelichten hoe het mogelijk is dergelijke kruisverbindingen te printen zonder supports?

Persuader of bytes.

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 18:41
En de clonedels zijn binnen

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Camacha
quote:
boazkl0p schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 12:02:
Hier staat een leuk artikeltje over een goedkope 3d printer. Deze heeft als voordeel dat hij veel nauwkeuriger werkt, door vloeibare hars te gebruiken en die uit te laten harden door leds. Is er iemand die deze techniek zelf al heeft gebruikt in een diy printer?
Toevallig wilde ik die net posten :) Ik was een paar dagen terug in mijn onderzoek de volgende meneer tegen gekomen, die met relatief beperkte middelen zelf een printer met zeer goed uitziende resultaten heeft gebouwd.

Er mogen dan (nog) de nodige beperkingen aan deze techniek zitten, hoe meer van dit soort initiatieven, hoe beter. Ik word erg blij van de avonturen van deze man :Y

Linkje.

Camacha wijzigde deze reactie 20-05-2011 15:17 (3%)

Persuader of bytes.

• Milosonator
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 21-11-2018
Post-processing is best goed doenbaar mits je beschikking hebt over een kolomboor+(ik weet niet hoe het heet, dus hier een pic) hebt. De tandwielen zien er best goed uit! Echter schijnen ze snel te slijten, maar daar kan ik nog niets over zeggen. Er is verder niet heel veel documentatie beschikbaar over hoe je ze precies moet preppen, maar daarover ben ik iets meer info beschikbaar aan het maken. Zie http://reprap.org/wiki/Clonedel
Echter het is best wel lastig, maar goed te doen. Mijn advies: alleen doen als je echt je budget kort wilt houden en al beschikking hebt over een kolomboor+tools.

Tweakblog, voornamelijk over 3d-printen

• bazzzzzz
  • Nu online
Zo inmiddels ben ik een behoorlijk eind op weg:

Deze afbeelding is alweer verouderd want de extruder zit ook al zo goed als in elkaar.

En vandaag ben ik aan het solderen geweest:

Mocht iemand belang hebben bij een lege sanguinololy v1.2 printplaat voor €5 moet die mij even een berichtje sturen! Ik had namelijk geen zin om er 12,50 voor te betalen en heb ze toen maar even in China laten maken.

Misschien morgen even stoeien met de software. Daarna een weekje vakantie :D

• 147126
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 24-03-2018
Ik heb ook weer wat tijd gehad voor het 3D printer project. Hij is bijna af; ik heb al wat testprintjes gemaakt maar soms liep de extruder vast dus die moet nog wat getweaked worden... En er moet nog een fatsoenlijk (heated) printbed op.

• Camacha
Zo, hoewel ik de laatste tijd niet veel gepost heb hier, ben ik er achter de schermen wel mee bezig geweest. De laatste twee weken ben ik er intensiever bezig. Ik heb eerst nog eens wat onderzoek gedaan naar de verschillende varianten. Uiteindelijk heb ik nog even zitten kijken naar een Ultimaker, vooral vanwege de snelheid en compactheid. Uiteindelijk vond ik de kosten (meer dan het dubbele), het feit dat je zelf upgrades kunt printen en het grotere, ideëele plaatje belangrijker. Ik heb ook nog even naar een Orca gekeken, maar die verandert meer dan hij daadwerkelijk lijkt te verbeteren. Andere opties vielen al snel af door geslotenheid, beschikbaarheid of kosten.

De laatste maand of wat ben ik in de weer bij het lokale Fablab. In plaats van relatief prijzige onderdelen online, ben ik naar het Fablab gegaan om te kijken of ik daar niets voor elkaar kan krijgen. Dat kan, maar omdat de Ultimaker daar vrij weinig gebruikt wordt en er ook niet heel veel specifieke kennis is, is het een wat moeizaam proces. Langzamerhand beginnen we op een punt te komen dat er ook daadwerkelijk voor Repraps bruikbare onderdelen geprint kunnen gaan worden. Vorige week heb ik bij wijze van test een deel van een Wades extruder geprint en hoewel dat nog niet helemaal ging zoals het hoort, hoop ik morgen dan toch eindelijk het eerste bruikbare onderdeel te printen.

Het uiteindelijke doel is, na overleg heen en weer, om met hun medewerking steeds een plate te printen als iemand een RepRap wil bouwen. Diegene zorgt daar zelf voor (uiteraard met hulp van de medewerkers), maar in plaats van een hele dag wachten op de printer is het de bedoeling dat jij de plate van de vorige persoon kunt meenemen, terwijl de plate die geprint wordt voor de volgende persoon is. Een soort pensioensysteem voor RepRaponderdelen dus :p Zoals het er nu naar uitziet gaat een setje geprinte onderdelen zo'n 60 euro kosten. Ik zie het afregelen, overleggen, tijd er in steken et cetera maar als mijn voorlopige bijdrage aan het grotere RepRapgebeuren.

De enige maar is dat ze daar eigenlijk uitsluitend in PLA printen. Er is wel ABS aanwezig, maar door het ontbreken van een HPB vind ik dat/is dat eigenlijk geen optie. Je wil natuurlijk wel rechte onderdelen.

Testje voor een onderdeel van de Wades. Uiteindelijk stopgezet omdat er een step gemist was ergens halverwege, maar de problemen die er zijn zijn klein en waarschijnlijk goed oplosbaar. De fill maakt de bovenkant wat rommelig, maar de kwaliteit is wel te zien in het platte stuk linksonder.
quote:
mux schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 08:23:
Voor zover je samenwerken met ons bedoelt: Samenwerken is wel een optie, maar de samenwerking die ik ben aangegaan was wel op basis van een soort 'give some take some'. Ik doe elektronisch ontwerp, W. doet mechanisch ontwerp en sourcing van de vitamins en M. doet samen met mij (maar hij kan het een stuk beter) programmeerdingen. [...] want wij hebben toch vooral hele afwijkende sourcing gedaan omdat we de kosten omlaag willen krijgen en custom elektronica gebruiken. Jij bent dat niet van plan, dus je kunt je aan 'traditionele' onderdelen houden.
Ik snap dat je niet zit te wachten op iemand die zich aan jullie project vastklampt en zo zonder moeite op jullie harde werk piggybackt :) Aan de andere kant ligt het natuurlijk wel in de aard van het RepRapproject dat mensen werk doen waar anderen van profiteren, zonder dat daar direct iets tegenover staat. Zo ben ik makkelijk beschikbare geprinte onderdelen aan het regelen voor hopelijk een hoop mensen na mij, die mij daar allemaal individueel niets voor gaan geven.

Ik hoop vooral dat we (jullie, ik en anderen in dit topic) kunnen samenwerken in de zin dat men niet steeds het wiel opnieuw hoeft uit te vinden. De één weet meer dan de ander, maar als groep heb je een enorm potentieel (bij wijze van crowdsourcing). Ik ben nu met betaalbare onderdelen bezig, de ander vindt goedkope moteren en een derde weet het ijzerwerk voor een leuke prijs te vinden. Zo zorg je er samen voor dat iedereen uiteindelijk beter af is, zonder dat iedereen individueel dat werk hoeft te doen. Buiten het sourcen is kennis wat bouwen en troubleshooten betreft natuurlijk ook erg handig.

Bij jullie project zou het toch zonde zijn als alleen jullie drie na al dat werk er van kunnen profiteren :) Ik heb inmiddels genoeg uitgezocht om te weten dat ik niet direct geïnteresseerd ben in de modificaties (ik ga voorlopig even voor een build met tried en tested onderdelen), maar dat ik als het ding eenmaal draait nog wel eens wil kijken hoe jullie het nu doen met de gemaakte modificaties. Met name de elektronica klinkt potentieel enorm interessant.

Persuader of bytes.

• Camacha
Zo, net een prima dag gehad op het FabLab. Omdat het onderdeel van de Wades die we de vorige keer probeerden te printen wat rare afmetingen leek te hebben, heb ik dit keer een kubus geprint om te zien of alle maten kloppen. Het model is 40x40x40 mm, de uiteindelijke kubus was behoorlijk netjes en bijna precies op maat. Het spul was 40,04 x 40,15 x 40,43 mm als ik de digitale schuifmaat mag geloven (al denk ik dat die laatste cijfers achter de komma wat hoog gegrepen zijn voor het ding). De hoogte heeft dus de grootste afwijking, maar een afwijking van zo'n 1% lijkt me ruim binnen de toleranties.

Na het printen hebben we het ding ook getest op sterkte. Het is al te zien dat hij wat doffer is dan de vorige proef en dat is een indicatie dat de temperatuur net niet hoog genoeg is geweest. Dat bleek inderdaad ook in de hamertest (ik kon er wel gewoon op staan): de kubus brak en belangrijker, spleet tussen de printbanen. Dit is echter waarschijnlijk zeer makkelijk te fixen door even de fan die nu op het werkstuk stond uit te schakelen waardoor de temperatuur net 15 graden hoger komt te liggen. Het enige andere probleempje is dat de raft niet wilde lossen, maar dat lijkt me op te lossen door even te pauzeren tussen de raft en het object. Voor de rest is het een zeer geslaagde proef geweest :Y

De puntjes moeten nog even op de i, maar in principe is spul op deze manier geprint al prima geschikt voor een printer.

Na twee flinke klappen met een flinke hamer. De celstructuur van de fill is redelijk goed te zien.

De volgende keer ga ik met de juiste temperatuur en een pauze voor de raft nog één keer een los, complex onderdeel printen als generale repetitie en dan kan er toch echt een poging gedaan worden om een hele plate tegelijk te printen.

Overigens is het ook wel tof om te merken dat ik in plaats van compleet geen idee te hebben waar ik mee bezig ben, zo langzamerhand een heel klein beetje voeling begin te krijgen het het proces en de eigenaardigheden.
quote:
Shadow schreef op donderdag 15 september 2011 @ 07:49:
'Metaal zwart' = laten galvaniseren, en dat hoeft niet alleen cosmetisch te zijn. Het zorgt er ook voor dat het materiaal minder snel gaat roesten (niet zo van belang voor een Reprap) en maakt het oppervlak harder waardoor er minder snel krassen op komen
True, maar ten opzichte van het normale gegalvaniseerde spul is zwart natuurlijk wel vooral cosmetisch. Ik denk dat iedereen (buiten de mensen die het in RVS doen) wel gegalvaniseerde onderdelen gebruikt.

Ik heb inmiddels een bedrijf gevonden dat het meeste zwarte spul voor nette prijzen lijkt te leveren. Ik heb nu wel de eerste de beste die ik kon vinden, dus ik moet nog even zoeken of het ergens anders goedkoper is, of ze alles wel hebben en hoe zich dat verhoudt tot het normale werk.
quote:
Denk dat de samenkopen actie van bazzzz een goede manier is om goedkoop aan je spullen te komen :)
Dat was bijna allemaal al uitverkocht voor ik kon uitzoeken of dat is wat ik nodig heb en wil :p

Als we allemaal gewoon op tafel gooien wat je gevonden hebt voor welke prijzen (mits toegankelijk voor meer mensen) denk ik dat we met z'n allen al een heel eind komen. Met inkoopacties kunnen de prijzen dan misschien nog wel wat omlaag, maar ik denk dat je juist als groep flink kunt profiteren van elkaars noeste zoekwerk.
quote:
bazzzzzz schreef op donderdag 15 september 2011 @ 09:55:
Klopt gister was pas de 2e ultimaker workshop in Enschede. Echter heb ik op het moment heel veel werk aangezien ik de SK actie uit ga bouwen naar een eigen bedrijfje met alle bijkomende verplichtingen. In oktober hoop ik dan alles rond te hebben inclusief een behoorlijke voorraad.
Interessant, al is het natuurlijk wel jammer dat er weer een extra persoonlijk bijkomt die er geld aan over wil houden in de keten :p Maargoed, extra concurrentie is nooit weg.

Waar in oktober denk je meer te kunnen zeggen over wat je kan leveren voor welke prijs?
quote:
Let er wel op dat je bij deze verwarmde pcb's het liefst er een glasplaatje op moet leggen(wel hittebestendig). Omdat de pcb zelf ietsjes kan vervormen vanwege de warmte
Inderdaad, zoals ik in mijn post al zei moet je wel even een handige constructie zoeken om het spul recht te houden, maar ik heb zelf het idee dat het desondanks een wat elegantere oplossing is dan een slab aluminium met wat elementjes er onder.

Persuader of bytes.

• absrnd
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 19:49
Ik heb zelf al een paar jaar een High-Z 1000 thuis staan,
en vroeg me af of deze ook is om te bouwen tot een 3D printer ?

• Technicality
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 17:01

Technicality

Vliegt rechtsom...

Weet iemand nog een goede bron voor de 'PS' (Pololu Shield) uit 'RAMPS'? Ik heb dus wel een Arduino en alvast wat stepper drivers (ik bouw rustig op) maar mis een fatsoenlijke manier die te connecten - het kost nu nogal wat breadboardruimte + jumperkabeltjes.

Mijn plan is om gewoon per onderdeel goed zelf zaken uit te zoeken, dus nu ben ik aan het kijken naar goede timings om mijn steppers (2 stuks) aan te sturen & de Arduino-code goed voor elkaar te krijgen. Eerste 'echte' projectje zal zoiets worden:

Uiteindelijk doel is FDM-printer, dus ik probeer mijn aankopen zoveel mogelijk geschikt te houden voor dat doel.

Wat me wel leuk lijkt om mee te werken is dit spul:

Makerbeam - Kleinformaat aluprofiel.

• martijnr17
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 20:07
Ik wil eventueel ook wel reprap prusa onderdelen printen voor mensen.
Het is wel PLA want abs kan ik nog niet echt gelukkig van geworden.
Voor 40 euro wil ik wel een setje mendel prusa printen en dan nog verzendkosten. Heb dit ook voor een collega gedaan die wilde alleen alles op 10mm ipv 8mm.
Heb hier blauw, zwart en geel liggen. Echt winst maak ik dan niet want het kunstof ben je al 20euro aan kwijt en dan de tijd die het nog kost en me weerstanden branden nog om de 8uur door... dus daar moet ik nog andere voor vinden. Verder ben ik erg blij met de resultaten die eruit komen.

martijnr17 wijzigde deze reactie 04-10-2011 09:54 (23%)

• mux
Hm, ik denk dat jullie wat fout doen als jullie zulke hoge-temperatuurweerstanden nodig hebben. Dat betekent waarschijnlijk dat de thermische weerstand tussen weerstand en printkop erg hoog is. Dat kun je het beste oplossen door de weerstand zo nauw mogelijk aan te laten sluiten in het gat in de printkop.

Gebruik ook geen standaard through hole weerstand:

want zoals je al kunt zien laat deze vorm het niet toe om overal goed contact te maken met een vierkant of rond gat.

Gebruik in plaats daarvan zulke:

of zulke:

• MYST
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 14-01-2018
quote:
Anthor schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 18:02:
Ik heb ook wel eens een hotend gezien met zulk soort weerstanden er op:
http://nl.farnell.com/wel...stor-15w-5-0r1/dp/9506730

Zelf heb ik nog de onderdelen liggen voor een v1 hot-end. Als het goed is zou ik een makkelijk blokje alu kunnen maken voor op de nozzle met daaraan 1 of 2 van deze weerstanden en een thermistor.

Is 275C genoeg om goed abs te kunnen extruden?
Dat zal waarschijnlijk de makerbot mk5 wel geweest zijn.

• 147126
De FTDI kun je redelijk makkelijk testen door alleen de FTDI en usb connector te solderen, en vervolgens de RX en TX kort te sluiten en er met putty iets heen te sturen. Bootloaders zou je ook gewoon op een breadboard in de mega's kunnen zetten.

Maar inderdaad, maak maar eens 1 bordje te maken voordat je over 'massaproductie' na gaat denken. Het viel mij ook vies tegen. De FTDI heb ik uiteindelijk met een oventje laten doen, ik heb een pololu opgeblazen, een 7805 opgeblazen, pin van de mega afgebroken door hem te vaak in en uit de socket te halen, had fout type kristal waardoor er nu 2 extra condensatoren op zitten, etc, etc. Oftewel het bordje ziet er niet uit :P (maar hij werkt wel >:) )
En als je niet weet wat er allemaal op 5V gevoed wordt zou ik me er eerst eens goed in verdiepen... (nofi)

Als we toch dierentuindieren printen:

Nog niet helemaal tevreden met het resultaat...

• Anthor
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
quote:
MYST schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 22:59:
[...]

Dat zal waarschijnlijk de makerbot mk5 wel geweest zijn.
[afbeelding]
Ja dat was hem, maar dat bovenstuk had ik er nog niet aan vast gezien.
Ik heb zelf een nieuwe nozzle moeten maken, iemand heeft degene waar ik het over had op de punt laten vallen :(

Ik heb hem gemaakt voor het NiCr draad dat ik nog heb liggen. De nozzle boren viel mee, maar ik ben nog niet zo goed met draaien, dus hoop dat dit geen fluke was. Nu hopen dat hij niet net te kort is.

• mad_max234
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 15-06-2017

mad_max234

AMD Athlon II M320

quote:
bazzzzzz schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 08:35:
wat voor drivers gebruik je als je maar 10 a 15 euro uit wilt geven? Of wil je gaan PWM'en? En de stroominstelling gaat dan softwarematig denk ik?
Je bedoeld motordriver? Geen, enkel 4 transistor en 4 weerstanden per motor. MPS2222A had ik nog hele rits(100 stuks) van liggen die ooit voor 2 euro heb gekocht, en door hoort natuurlijk een base weerstand bij en dat is alles. PWM regelt het vermogen van de transistor en de motor, snelheid word bepaald door de frequentie(niet verwarren met de frequentie van de pwm) van de vier transistors, hoe sneller die om en om schakelen des sneller gaan de stappen. Transtors zijn aangesloten zoals je dat bijna altijd doet als je iets wilt schakelen, relais, leds, lamp, etc.

Gebruik overigens unipolar steppers met in midden een aftakking.

Zoiets als op dit plaatje, alleen heb ik dan kleine bjt transistor gebruikt en geen FET's.

Edit/
Was even de diodes vergeten mee te reken, maar die kosten ook bijna niks. Je hebt dus 16 transistors nodig, 16 weerstanden en 16 diodes voor de motor aansturing van de vier steppers, en uiteraard een uc met voldoende I/O.

@boazkl0p
Ja dat zal zeker gaan werken, en anders maken we het werkend. :)
Mijn firmware snapt straks gewoon dezelfde commands als die van de reprap zelf.

De hardware is eigenlijk klaar, was 5min werk om dat even op breadbord te prikken. Firmware daar gaat de meeste tijd inzitten, maar dat is eigenlijk altijd het geval. Hardware is meestal zo klaar maar de software kost veel tijd.

mad_max234 wijzigde deze reactie 11-10-2011 13:43 (29%)

-Andere hobby- -

• DP Kunst
Zo, net ook m'n pulleys binnen gekregen:

Past perfect met de riemen die k ergens anders besteld had. Heb nu voor ongeveer 20€ riemen & alu pulleys dus :p

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

In de 10 a 15 euro zit alles in wat je nodig heb om 4 stepper aan te sturen, nog leuke fet uitkiezen om de hot end op te warmen.

Edit/
Zat net nog even te lezen in de datasheet, maar xmega heeft hele leuke functie in de waveform generator, AWEX. Wellicht is het nog makkelijker dan ik had gedacht, moet nog even wat verder doorlezen maar ijkt erop dat de timer heel makkelijk getimed kan worden om twee golven te genereren die steppers aansturen. Heeft iemand daar ooit al eens mee gespeeld?

Edit2
Kijk zo moet het voor 1/8 step, dat zijn twee pwm golven. Dat zou met xmega dus heel simpel moeten lukken met AWeX functie van de waveform generator. Met 10bit (8bit+ 2bit) pwm kan je die getallen vrij dicht benaderen. Nu nog even 1/16 en 1/32 vinden of uitrekenen wat de formule en theorie staat weer in microchip document. :)

Dan is het probleem met microsteps dus opgelost. Stroom limitering is in principe ook op te lossen door transistor circuit of een weerstand. Wat kan motordriver nog meer voor trucjes?

mad_max234 wijzigde deze reactie 14-10-2011 17:15 (95%)

-Andere hobby- -

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Heb nog 14 I/O pinnen over als je de 16 pinnen van de stepper eraf trekt, 1 pin voor hot end, 1 pin voor thermistor, de xmega16a4 heeft 34 I/O pinnen. :)

Edit/
Zat ook wat in te lezen over chopper driver circuit, misschien is zoiets toepassen beter. Kwam erachter dat plaatje van hierboven niet klopt voor mijn steppers, zou zoiets moeten worden.

mad_max234 wijzigde deze reactie 14-10-2011 22:41 (50%)

-Andere hobby- -

• boazkl0p
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 01-10 11:00

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Hier is nog een leuk tabelletje voor microsteppen met een bipolaire stappenmotor:

http://ww1.microchip.com/downloads/en/AppNotes/00822a.pdf

boazkl0p wijzigde deze reactie 15-10-2011 09:50 (14%)

• martijnr17
Heb net even een foto gemaakt van de voeten:

Ben op dit moment een zwarte ABS set aan het printen. Als die klaar is maak ik wel een paar foto's

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Heb mijn parts vandaag opgehaald, heb wat extra onderdelen gekregen. :)

-Andere hobby- -

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik weet wel mooie kliko, staat bij mij achter het huis mag je hem zo in dumpen. :D

edit/
@boazkl0p
Heb gisteren ook een hot end meegekregen die ga ik voorlopig even gebruiken.

mad_max234 wijzigde deze reactie 20-10-2011 20:18 (48%)

-Andere hobby- -

• Camacha
O ja, ik kwam ook nog wat interessants tegen op Thingiverse. Een Prusa met een uiterst robuust frame. Aangezien de rigiditeit van de Prusa volgens mij één van de zwakkere punten is vind ik het een zeer interessante ontwikkeling, zeker gezien veel onderdelen uitwisselbaar zijn. Ook het grotere bouwvolume is interessant.

Linque.

Camacha wijzigde deze reactie 05-11-2011 06:55 (28%)

Persuader of bytes.

• Stoney3K
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 17-10 17:55

Stoney3K

Flatsehats!

Voor de mensen die interesse hebben:

Ik heb nog een aantal bipolaire stappenmotoren liggen met NEMA17 mount. Komen uit een set color-changers, zijn in prima toestand en werkend verwijderd, maar ze liggen nu bij mij gruwelijk in de weg.

Totale set bestaat uit 16 stuks, eventueel in groepjes van 4 beschikbaar, dus genoeg voor 4 Repraps.

Ik ben blij met een paar tientjes per set van 4, mensen die interesse hebben kunnen me wel een DM sturen. Indien het hier niet gewenst is verplaats ik het wel naar V&A, maar sinds het een redelijk specifiek onderdeel betreft denk ik dat het hier beter op zijn plaats is.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• David
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 16:57
Er is een nieuwe variant van de RepRap die speciaal ontworpen is voor lage prijs & makkelijke assemblage: de Printrbot van Brook Drumm.

Hij heeft gekozen voor een redelijk klein printvolume van 5"x5"x5" (127x127x127mm) en massageproduceerde elektronica om de prijs laag te houden. Op Kickstarter heeft z'n project al ruim $60.000 opgehaald en het einde lijkt nog niet in zicht.

Ik vind het sowieso wel interessant om te zien dat het RepRap-project zo ver is gekomen dat er voorzichtig wat (semi-)commerciële 3d-printers uit aan het ontstaan zijn: de Ultimaker, de machines van Bits from Bytes en nu deze Printrbot.

Dato DUO synth voor twee

• Camacha
quote:
David schreef op maandag 21 november 2011 @ 11:38:
Ik vind het sowieso wel interessant om te zien dat het RepRap-project zo ver is gekomen dat er voorzichtig wat (semi-)commerciële 3d-printers uit aan het ontstaan zijn: de Ultimaker, de machines van Bits from Bytes en nu deze Printrbot.
Die beweging is (gelukkig) natuurlijk al wel een tijdje te zien, maar het verlaagt de drempel voor een grote groep met wel wat geld en minder kunde. Ik denk dat het goed is dat je die markt krijgt naast de echte tweakers en mensen die er graag mee willen prutsen, zodat het thuisprinten steeds meer van doel naar instrument begint te verschuiven.
quote:
sebastius schreef op maandag 21 november 2011 @ 11:51:
Maar ik vind de prijs voor een kit nog steeds erg hoog... Plus dat die twee losse staanders + motoren niet echt een stabiele indruk geven...
Het is natuurlijk kiezen of delen. Maar eerlijk gezegd denk ik dat als de maten geen probleem zijn dat ook geen probleem zal zijn. Het is nog steeds allemaal kinderschoenenwerk en over drie jaar kijken we hier waarschijnlijk alweer op terug zoals wij nu op de Pentium 4 vs. de eerste Athlon X2 terugkijken. Het is allebei niet meer wat je wil :p

Als ik zie dat Camiel tegenwoordig Orca's verkoopt voor 600 euro totaal (inclusief leuke opties als een HPB en alle randzaken als voeding e.d.) gaat het toch heel rap de goede kant op. Die printer ziet er ook alweer een heel stuk netter uit. Nu zijn er een aantal andere zaken waarom ik dat geen goede optie vind voor mijzelf, ik denk dat e.e.a. vooral in de backend nog wat professioneler kan (maar ook daar lijkt steeds meer momentum in te komen), maar dergelijke printers boren wel een hele nieuwe markt aan. Ik kan me goed voorstellen dat de wat minder kundige consument iets dergelijks wat meer vertrouwt dan een wat gammel ogende Prusa (wat wat mij betreft juist de charme is, begrijp me niet verkeerd) of een houten kistje.

Persuader of bytes.

• CT
  • Nu online

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

quote:
Shadow schreef op maandag 09 januari 2012 @ 09:05:
[...]

De stroom naar het HPB gaat niet door de voltage regelaar maar door de FET (en dus al 'rechtstreeks op de voeding'). Hoe regel je het nu dan? Met een relais?
Ah het is een FET (lijkt op een regulator, vond het al raar dat de V naar beneden werd gedaan voor deze schakeling) Hoe dan ook, ik heb het over zo'n componentje:

Ik heb nu een voeding met 2x een 12V aansluiting (soort lab voedings kastje met Ampere displaytje) die tot 200W kan gaan. Dus ik gebruik nu de 2e aansluiting voor het heatbed.

• absrnd
Makerbot heeft een nieuw paradepaartje geïntroduceerd, de Replicator
het ziet er veelbelovend uit, met dubbele printkop, ik ben benieuwd wat de resolutie is.

wel opvallend dat het werk oppervlak kleiner is dan de Ultimaker.

MakerBot goes big with Replicator 3D printer

• martijnr17
Leg eens uit?

• maratropa
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
Wat zijn jullie ervaringen met dunnere belts/pulleys en/of machined/gegoten plastic of metalen pulleys? Ik wil wel graag uiteindelijk de max qualiteit kunnen halen. Heeft het zin om bijv even de pulleys te laten printen op een hele goeie printer etc? (tenminste ik lees overal dat het kan uitmaken)
Of gewoon eerst beginnen met de default ge-printe?

Ik heb trouwens 5 steppers van Stoney3K binnen, dank Stoney!

Er zitten alleen geen draden aan maar een 6-wire connector, is de pinout standaard, en hoe kom ik aan dit soort connectoren hiervoor? (deze zijn het ongeveer op het plaatje:)

specs

• Anthor
  • Niet online
Ik heb dat probleempje even gelaten wat het is, en nog even doorgebouwd.

Ik heb nog amper gecalibreerd, maar dit testje heb ik er vandaag nog even uit geperst:

Hello world ;)

• DP Kunst
quote:
De eerste cyborg! Wel gaaf dat het allemaal kan!

Anyways, laatst bij EKWB in Den Bosch geweest. Daar hadden ze ook een 3D printer staan. Zaten toch een aantal best wel handige dingen in. Dus voor de mensen die echt zelf zo'n ding aan het ontwerpen zijn, hier een paar fototjes ;) :

• Anthor
  • Niet online
Ik gebruik zo'n oldschool ding met NiCr draad. Ik heb hem zelf gemaakt zodat het draad goed bij het uiteinde zit

Vandaag heb ik dat ding opnieuw gewonden en deze pic even gemaakt.

Misschien dat ik binnekort een testje ga doen met zo'n heaterblock, maar deze hoeft niet per sé vervangen te worden

• absrnd
Afgelopen weekend druk bezig geweest met mijn Ultimaker kit _/-\o_
ik moet zeggen het zit allemaal wel vernuftig in elkaar, en je moet goed opletten met bouw onschrijving.
en ik zie genoeg mogelijkheden om zelf er nog aan verder te knutselen.

en na een paar voorzichtige tests was ik wel erg blij met de snelheid :)

• Camacha
Deze wilde ik toch even delen. Printable quadcopter:

Camacha wijzigde deze reactie 29-02-2012 04:11 (27%)

Persuader of bytes.

• 147126
quote:
4g0ny schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 13:18:
@Lemming,

[...]

De firmware zorgt er bij het printen voor dat als de nozzle niets uitscheidt, het filament wat naar achteren wordt getrokken.
Zorgt de firmware daarvoor? Volgens mij doet skeinforge dat, onafhankelijk van de firmware? Of zit dat ingebouwd in de 'Marlin' firmware? (ik gebruik 'Sprinter', is dat oud?)

Vandaag T2.5 aluminium pulleys en messing inzetstukken (ter vervanging van de hobbed bolt) ontvangen. Volgende stap is om een (trapezium) spindel en kogelomloop voor de Z-as te gebruiken :)

147126 wijzigde deze reactie 02-03-2012 17:12 (17%)

• 4g0ny
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 11-10 09:23
quote:
WeeDzi schreef op zondag 25 maart 2012 @ 20:29:
[...]

Daarom heb jij dus ook de Sangliulu met die stepperdrivers op je samenkopen site staan.

iow the better choise. heb iets gehoord dat die 1/8 ook meer lawaai maken? naast dat ze minder nauwkeurig zijn
Meer lawaai is een understatement..

http://youtu.be/Li2wYApGpBs
Dit is mijn prusa met gen6, mijn telefoon pakt nog niet eens zoveel geluid op, maar je hoort het al, heel lage frequentie.. best irritant.
Is ook een van de redenen dat ik overga op mendel90 zodat ik ze sneller kan laten lopen!

Heb overigens al een stukje af:

@ tomtommie: Je gaat er niet veel van merken op een Orca, het is zonde om de electronics weg te gooien terwijl die goed genoeg zijn!

4g0ny wijzigde deze reactie 26-03-2012 11:48 (8%)

• 4g0ny
quote:
martijnr17 schreef op maandag 02 april 2012 @ 10:57:
Ik snap dat die ebay allu couplings heel mooi zijn en goed zullen werken maar er is niets mis met printe exemplaren. Op mijn eigen printer heb ik die ook zitten en werken voor 100% oke.
Snap dat sommige mensen hun printer steeds verder pimpen dat doe ik zelf ook.
Die van mij wilden niet hard genoeg aangrijpen om betrouwbaar op dezelfde Z hoogte te blijven.. Ik ben zowiezo een enorme mierenn**ker wat betreft precisie, en wil absoluut niet dat ie ook maar 1/10mm verschuift.

Zowiezo horen de Z motoren geen dragende functie te hebben, beetje jammer van het design, ze hadden net zo mooi beneden kunnen zitten.
quote:
-SafaN- schreef op maandag 02 april 2012 @ 11:21:
hmm ik heb momenteel nog last met de z assen. Deze zijn de enige die ik nog niet kan laten bewegen. Ik zal volgende keer de vijzen nog wat harder proberen aan te spannen.

Ik vind jammer genoeg maar heel weinig tijd om verder eraan te prutsen. Zeker sinds de reprap naar de niet verwarmde kelder is verbannen.
Wat is ermee, slippen? of bewegen ze helemaal niet?
In geval van helemaal niet bewegen, haal ze eens los van het draadeind en kijk of ze dan wat doen, check ook of je ze met dezelfde draden parallel heb aangesloten.

Jammer dat je in de kelder moet zitten met dat ding.. kan het ook wel begrijpen, geeft enorm veel troep en ook best wat geluid..

BTW:

4g0ny wijzigde deze reactie 02-04-2012 16:04 (4%)

• Camacha
quote:
WeeDzi schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 00:08:
volgens mij heeft de hoogte van de prusa te maken met die elendige frame opbouw met die schuine kanten van het frame... als je die weghaalt zoals in de Mendel90 dan heb je daar geen last meer van.
Ik klikte net een halve post weg van mij dat ik stiekem alweer links en rechts aan het kijken ben naar alternatieven voor het Prusaframe. Enerzijds is het ding prima functioneel en vind ik dat ik niet zo moet miepen, maar als ik dan zo de Prusa naast een MendelMax zie staan is er toch wel, tenminste visueel, een duidelijk verschil. Ik moet ook zeggen dat ik het idee van de Ultimaker toch wel een erg goede vind: een kubusvormige kist, zodat je erboven of eronder ook nog iets kan met je ruimte zoals een feed coil voor je PLA/ABS.

Op zich ben ik groot fan van de Prusa, maar dat frame hè.

Persuader of bytes.

• Mystikal
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 18-10 19:14

Mystikal

It never hurts to help

Ik ben redelijk nieuw hier, maar vind het idee van 3d printen echt helemaal top.

Een vraagje aan de experts hier. Is het ook mogelijk om ook dunne plaatjes te printen?

Ik zoek eigenlijk dit, maar dan in een andere maat dan ik nu heb.

Het lijkt me vrij eenvoudig, ik vraag me alleen af hoe het zit met de sterkte (met name de letter 'o').

Hoe strak zal het resultaat zijn, want is de minimale dikte (mbt de letter 'o') van het kunstof?

En zo ja, zijn er al bedrijven/sites waar ze zoiets doen? En aan welke kosten moet ik denken?

Afmetingen zijn:
14cm bij 4cm bij 3 tot 5mm dik.

Mystikal wijzigde deze reactie 04-04-2012 15:58 (7%)

Basement Bios ---- Exo-S

• 4g0ny
quote:
Mystikal schreef op woensdag 04 april 2012 @ 15:58:
Ik ben redelijk nieuw hier, maar vind het idee van 3d printen echt helemaal top.

Een vraagje aan de experts hier. Is het ook mogelijk om ook dunne plaatjes te printen?

Ik zoek eigenlijk dit, maar dan in een andere maat dan ik nu heb.

Het lijkt me vrij eenvoudig, ik vraag me alleen af hoe het zit met de sterkte (met name de letter 'o').

[afbeelding]

Hoe strak zal het resultaat zijn, want is de minimale dikte (mbt de letter 'o') van het kunstof?

En zo ja, zijn er al bedrijven/sites waar ze zoiets doen? En aan welke kosten moet ik denken?

Afmetingen zijn:
14cm bij 4cm bij 3 tot 5mm dik.
3 tot 5mm dik is HEEL dik voor een reprap :) (vanaf 0.05mm is mogelijk)
De O zal kunnen bewegen en het is natuurlijk van plastic, dus allemaal wat minder strak.
Maar als je dit op iets vastlijmt dan moet dat geen probleem zijn.

Mocht je het perfect willen dan moet je bij Shapeways zijn, als je een 3d model wil van dit plaatje dan kan ik die wel maken voor je, en ik wil hem ook best printen op mijn reprap, voor een plaatje van 3mm dik hoef ik niets te hebben, misschien de kosten van de postzegel ofzo ;)

dit is een mooi voorbeeldje van wat kan.

• AlexanderB
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 20:06
quote:
boazkl0p schreef op woensdag 04 april 2012 @ 19:37:
Als geld geen rol speelt is R2C2 wel de mooiste.
speelt alleszinds een rol, daarom zit ik al naar zelf-parts-verzamelen te kijken.. :) als geld geen rol speelde had ik gewoon een kit besteld, incl electronica.. ;)
quote:
Anders zou ik voor de Teensylu gaan. PrintrBoard is een 4 layer pcb, dus terwijl dat geen grote voordelen heeft is het wel veel duurder.
makes sense.. eigenlijk vraagt het dr gewoon om om een gulden middenweg te maken, een 2 layer pcb maar wel alles on-board.
quote:
Sanguinololu is voor de beginnende soldeerder de beste optie.
dat is t probleem niet, heb zelf mn eigen smd prints ontworpen en gesoldeerd, en daar zaten onder andere MSOP10 chippies op..

om je een idee te geven van de pin spacing, dit is een msop10 naar 2.54 DIL breakout bordje..
dus dat solderen lukt wel, zeker als ik dit keer niet van die idioot kleine chipjes, en 0402 weerstandjes ga gebruiken :P :)
quote:
boazkl0p schreef op woensdag 04 april 2012 @ 19:51:
Ik heb hier nog 20 stappenmotoren liggen. Ik wil er best 5 kwijt. Ze zijn €15,- per stuk. Helemaal nieuw.
[knip specs]
Deze zijn dus vrij krachtig, en geschikt voor 12v.
ik hou t in gedachten.. :) ben nu voornamelijk nog info aan het verzamelen, en op eventuele koopjes aan het jagen, maar dan moet ik wel weten waar ik op jaag :)

• AlexanderB
Om te lassen ja, :) daar zit (in dit geval) een gat van 0.6mm in, is 2.5cm lang en 6mm dik, en is van koper, met aan 1 eind een m6 schroefdraad, en aan het andere eind een afgerond puntje (daar wil ik dan waarschijnlijk een kegelpuntje van draaibanken, maargoed)
dr moet nog wel wat aan gemodificeerd worden, en dan moet de rest van de hot-end nog gemaakt worden, maar het is ff om mee te prutsen waarschijnlijk prima, kan altijd nog een "echte" kopen als het niet lukt :) (of als 0.6 te dik is, wat wel eens zo zou kunnen zijn..)

zo iets.. :)

[edit:] zie trouwens dat t nogal lastig word om daar nog een teflon slangetje in te douwen.. daar moeten we ff over nadenken..

AlexanderB wijzigde deze reactie 11-04-2012 19:14 (47%)

• 4g0ny
quote:
Merlijn55 schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 21:54:
Ziet er inderdaad een mooie kit uit maar gebruikt de hot end 3mm of 1.75mm materiaal?
3mm

Update:

4g0ny wijzigde deze reactie 22-04-2012 23:01 (21%)

• Sprite_tm
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 16-10 15:00

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ben zelf ook bezig met een 3d-printer. Ik vind eigenlijk dat de prijs en complexiteit van de bestaande 3d-printers nog wat omlaag kan, dus ik ga eens proberen of ik er zelf eentje van EUR100 of minder kan bouwen... geen idee of het me dat gaat lukken en wat ik met die prijs precies kan gaan printen; ABS zal wel niet direct lukken maar hot-glue of chocola is altijd leuk :) In ieder geval is het in het slechtste geval goed vermaak en krik ik mijn mechanische skills wat op, in het beste geval heeft de wereld er een el-cheapo 3d-printer-ontwerp bij.

Uit prijstechnisch oogpunt heb ik besloten dat een standaard X-Y-Z-opstelling met stappenmotors overkill is; ik ga dus voor 3 assen in een random richting en omgebouwde servo's inplaats van stappenmotoren. Dit is de setup; ik hoop dat ik 't goedkoop werkend kan krijgen.

Sprite_tm wijzigde deze reactie 04-07-2012 12:39 (6%)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: VFD-restoratie

• Arjan
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Wat geinig Sprite, ik had voor mijn eigen projectje ook al zwenkwieltjes gebruikt.

Ben je echter niet bang voor de speling in het kogellager? Vooral speling in de z-as. Aangezien speling in die richting een afwijking in elke dimensie kan veroorzaken in jouw ontwerp.. Ik ga je build in ieder geval volgen :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• sebastius
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 17-10 17:35

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

@CT ik heb zonder calibratie vandaag een MrJaws geprint, en die zag er al best leuk uit. Maar op een gegeven moment kwam er niks uit de extruder, de hobbed bolt zat vol gruis en het filament slipte dus.

Ben nu een weekje 150km weg van de printer, dus de rest moet wachten.

Lezen over reparaties en andere elektronicaknutsels? Lees mijn tweakblog
We do what we must because we can.
For the good of all of us, except the ones who are dead.

• sebastius

sebastius

Ik ben bezig met een flink printje:

http://www.thingiverse.com/thing:27515

Het is het hoogste ding dat ik tot nog toe aan het printen ben: 107mm hoog! Ik zit nu op ongeveer 60mm hoogte. Gaat nog wel even duren, de software verwacht er maximaal 2.5 uur over te doen in totaal en heeft nog een uurtje nodig.

Edit: hij is klaar!

sebastius wijzigde deze reactie 28-07-2012 17:37 (4%)

• sebastius

sebastius

Kijk en dit vind ik nou zo geinig: overbuurmeisje heeft net een pup gehad van d'r ouders. En wat doe ik? Ik print even een doggytag voor het beestje in de vorm van een botje :P (van gaan zitten in stoel tot complete print, inclusief tekenen in Inventor in ongeveer 15 minuten :D)

@Bazzzzz, wat bedoel je met SFACT?

• 147126
Eindelijk wat tijd gevonden om weer met de 3D printer bezig te gaan. Dit is hoe hij er nu bij staat:

Met rechts een halve prusa die ik aan het printen ben, en die nu nog als kabelhaspel dient :P

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help

Als vervolg op bovenstaande. Het gaat om dit tandwiel. Is het mogelijk om zo klein te printen met 3d?

Overige info is:
-9 tands. Diepte van de tand is moeilijk te meten, maar ik schat slechts 1mm
-As maat is 2 mm
-Bovenkant is wat afgetopt en dichtgezet. Ik verwacht dat dit tegen het feit is dat hij niet verder over de as kan schuiven.

Iemand kon ze wel leveren, voor 12,5 euro. Tandwielen zijn gewoon duur zei hij 8)7. In de modelbouw kosten tandwielen van gehard staal hetzelfde en die zijn vaak nog een stukje groter ook! Als iemand met een alternatief kan komen, vind ik het ook prima.

Mystikal wijzigde deze reactie 27-10-2012 13:24 (18%)

Basement Bios ---- Exo-S

• CT
  • Nu online

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Ze worden steeds goedkoper :)
~400euro omgerekend en zie het resultaat!

0.35mm j-head, heatbed, 100% linear lagers, en printrboard die alles regelt op een 400watt voeding met handige aansluitingen ;) (geen geklooi) was onder de 8 uur volledig inelkaar.
Donderdag een glasplaatje erop en dan kan de eerste print eruit rollen, droog printen doet'ie al prima.
Hele verbetering al zo na mijn Prusa ervaringen jaar geleden, en nog goedkoper ook ;-)

• bazzzzzz
  • Nu online
Wat voor grijs is het? Ultimaker grijs?

Ik ben zelf ook aan het opruimen en heb nog meerdere rollen PLA liggen en nog 1 DIY kit dus misschien komt er nog wel een restverkoop actie maar ik gok dat ik het los nog wel kwijt raak.

Een mendelmax heb ik trouwens ook een keer gebouwd alleen dan nog weer een stapje groter:

Zo groot is leuk maar je krijgt al snel echt enorme printtijden. Die kikker duurde 18 uur geloof ik en is 35 cm lang

• beOnt
  • Laatst online: 16:40
Na uren en uren te kalibreren en aanpssingen te doen aan slic3r slaag ik er maar niet in om prints op een redelijke manier te doen.

Aangezien een foto meer zegt dan duizend woorden:

één van de problemen die ik zie is dat de hoeken meer filament krijgen dan de rechten lijnen, maar ik heb geen idee hoe ik dit moet oplossen. Retraction?

Even wat achtergrond info, ik heb een 0.5mm nozzle, 3mm PLA filament op 180° en de layer height is 0.4mm.
De layer hoogte heb ik al aangepast tussen 0.3mm en 0.4mm, maar ik krijg het niet beter dan op bovenstaande afbeeldingen.

Trager laten printen is geen oplossing, ik heb dezelfde problemen.

Video: http://youtu.be/UC1NtdMjDzo

Hopelijk heeft iemand nog enkele goede ideeën :)

• CT
  • Nu online

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Na wat getweak dit weekend (slic3r instellingen etc..) en het monteren van een 50mm fan op de extruder is dit het resultaat van de Yoda ;) Zelf had ik niet verwacht al zo snel zo mooi te kunnen printen, en deze print was in nog geen 2h klaar..

• frickY
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 19:24
Ik zal dit topic ook maar eens gaan volgen. Op het werk hebben ze een Makerbot Replicator 2 aangeschaft, onder andere ter vertier van het technische personeel *O*

Het ding is kant-en-klaar geleverd maar print momenteel hellend naar voren.

Wat ik zo lees is dat een symptoom als de pulleys doorslippen. Vanavond dus even strak aandraaien en hopen dat het beter gaat.

Ben erg benieuwd wat voor dingen er mee gemaakt kunnen worden. Toen de RepRap een beetje opkwam heb ik het wel aandachtig gevolgd, maar geen idee wat inmiddels allemaal mogelijk is.

edit:
Pulleys aandraaien heeft het inderdaad verholpen.

frickY wijzigde deze reactie 13-12-2012 19:18 (17%)

• absrnd
Na een paar maanden testen en verfijnen van de 3D tekeningen en de manier hoe het geprint wordt, vond ik het tijd om mijn Ultimaker om te gaan bouwen naar een Ultimaker+

Ik heb een project waar ik hogere delen wil printen, en niet stukken wil verlijmen tot een geheel.

Ik heb gewoon de bestaand tekeningen aangepast naar de hoogte die ik wil hebben.
pas geleden heb ik dan alle benodigheden binnen gekregen om de tekening aan te passen aan de nieuwe onderdelen.

Nu heb ik de grove vormen gezaagd, en ga binnekort de rest van de gaten en openingen CNC frezen.

• Infant
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 20:13

Infant

It's a floating Dino!

Mijn eerste 3D ontwerp wat ik ook echt ga laten maken:

En dan alleen de plastic case en niet de cellen uiteraard.

Het is aan de hand van m'n "hoe werkt m'n accu precies"-blog en is eerst eens een proef om te zien hoe 3D printen gaat bevallen.

Totale kosten van elektronica + case en cellen liggen onder die van een Chinese accu, bij een oplage van 1 stuk. :) En dan heb ik iets wat beter werkt...

Heeft iemand ervaring met dit soort kleine uitsparingen. Die moeten dit hele ding in de notebook vast houden. Zou dat een beetje goed gaan? Ik laat hem bij Shapeways printen.

• Infant
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 20:13

Infant

It's a floating Dino!

quote:
Harrie schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 23:09:
[...]
Ik heb geen idee of een 1mm dikke/dunne bodem voldoende gaat zijn.
Ik heb mijn bodemplaat, en wanden allemaal 1mm dik gemaakt. De wanden zijn 1cm hoog, en staan onder een hoek van 3 graden. Ik kon ze ook niet echt dikker maken, kijk maar:

@MrDummy: Deze wordt niet op een hotbed geprint, dus dat gaat niet echt op. 1mm ging prima:

Ik sta echt verbaasd van de kwaliteit en sterkte! Het is gewoon hetzelfde als het 3D model. Ik heb de enorm kleine friebel haakjes er maar in ge-designed met de gedachte: "Ik maak ze later wel van metaal, en plak dat er gewoon tegenaan."

Maar tot mijn grote verbazing werkt dit ook uitstekend. Als je ze kort met een vlam verhit, wordt het nog wat steviger. En... het past!

Nu de elektronica 80% in size reduceren... en ik heb een accu voor de prijs van.... een accu. :+

• India Sierra
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 17-10 10:48

India Sierra

Learn by failure

Ben al een tijdje geïnteresseerd in een 3d printer en wilde er ook altijd al een hebben. Nu heb ik "toevallig" nog wat printer motoren liggen, en weet ik niet of ik deze kan gebruiken in de bouw van een 3d printer (weet nog niet echt welke, denk de prusa mendel?). Hier wat foto's ter info:

Edit: Vergeten te zeggen hoeveel ik er heb, heb 6 van die dus.

India Sierra wijzigde deze reactie 15-01-2013 19:11 (6%)

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

• absrnd
Ik ben nu zo'n beetje klaar met mijn Ultimaker+, en heb de hoogte verdubbeld :)
Ik heb de meeste onderdelen van de "oude" Ultimaker getransplanteerd naar de nieuwe , ik moest wel een paar zaken aanpassen, maar dat grotendeels te maken met de 8mm materiaal dikte.
verrassend was de bedrading al lang genoeg om de extra hoogte te overbruggen, en hoefde maar 3 end-switches te verlengen.

Ik heb wel een totaal nieuw Z-platvorm moeten maken, vanwege de nieuwe supported rods, maar was niet zo'n probleem, en heb het redelijk simpel gehouden.

het Z-plateau voelt heel solide aan, en totaal geen heen en weer beweging , en glijdt soepel heen en weer.
Ik moet nog wel kleine details tweaken, en aanpassen waar ik niet tevreden over ben.

Een zeer geslaagde operatie, en ik hoop dat de prints zo mooi worden als op de kleine Ultimaker :)

• Pixelmagic
  • Nu online
quote:
WeeDzi schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 22:52:
daarom zei ik ook aan het einde van mijn post dat er iemand kwam om te zeggen dat de prusa v2 een prima ontwerp is.... is het ook wel er zijn duizenden die em gemaakt hebben. maar er zijn ook velen die er nooit een mooi printje mee gemaakt hebben. Dus ja het is relatief inderdaad...

Maar een filmpje zegt meer dan duizend woorden, kijk ff of je een prusa kan vinden die zo print :D
YouTube: mendel90 0,3 mm 100 mm/sec

ff wachten tot 1:20
Tja, dat gaat lekker vlot, zoals je in DM ook al aangaf, toch maar eens goed nagedacht over die Prusa en nog wat meer gelezen. Het alu extrusie model zoals jij hebt gemaakt is zeker ook niet verkeerd.

Voor de duidelijkheid even een foto geleend van jouw bouwwerk:

Dit spreekt mij wel aan, is redelijk eenvoudig te maken en lijkt me een stuk steviger dan wat draadeinden.
quote:
Suicyder schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 14:09:
Na wat meer onderzoek toch aan het bijdraaien van de Prusa naar de Mendel90. We blijven nog even doorborduren op informatie, benodigdheden etc :+
Leuk om te zien dat ik niet alleen twijfel :P Op dit moment heeft de prusa voor mij afgedaan.

Het MDF bouwen lijkt me persoonlijk niet ideaal, en veel andere materialen zijn toch best lastig te krijgen in NL lijkt het wel. De nieuwe Mendel90 met DiBond van Nophead is mooi, hij kan de platen leveren voor iets van 35 pond, best nette prijs, maar komt nog aardig bedrag aan verzenden bij helaas.

Pixelmagic wijzigde deze reactie 08-02-2013 16:09 (0%)
Reden: image

Visual Pinball project: pinball.pixelmagic.nl Informatie over mijn PV installatie PVoutput van mijn 2760Wp

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 12:52
Als iemand nog motoren nodig heeft voor een printer: ik heb er 5 over. Nema17.

de 5 stuks doe ik voor 65 euro weg. (excl verzenden) ophalen in Den Bosch(thuis) of ik kan ze afgeven in Eindhoven(werk) ^^

Ik gebruik zelf de overige 5 in m'n printer, deze 5 zijn ideaal in bijv een prusa i3 of mendel90 oid

dit zijn ze:

Verkocht!

Rmg wijzigde deze reactie 19-02-2013 15:47 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Vandaag de mendel90 voor het eerst aan de PC gehangen om te kijken of alles goed en soepel beweegt. Printen gaat helaas nog niet, J-Head is nog steeds onderweg uit de VS (duurt nu al 2 weken :/ ). Grote verassing vond ik dat de heated bed enorm snel warm wordt. Heb er radiator-therm onder gedaan (dus de kant waar je de warmte niet wil hebben) met de glimmende laag boven. Heated bed wordt binnen 30 sec zo warm dat je hem al niet meer aan kunt raken.

Ben er wel achter gekomen dat ik wat foutjes heb gemaakt met het boren en zagen, en dat heb ik nu het resultaat van, de x en y carriage zijn niet netjes op elkaar uitgelijnd waardoor ik of naast de heated bed zou zitten met de extruder, of ik heb nog gigantisch veel ruimte over op het maximum. Enige oplossing is de print area wat kleiner maken. Krijg ik ongeveer 17,5 x 17,5 x 29 cm (lxbxh). Nog steeds niet slecht. In ieder geval iets waar ik rekening mee moet houden bij een volgende build.

• Pixelmagic
  • Nu online
Ik ben ondertussen ook aan het bouwen, hier wat sfeerfotos:

Ondertussen kan ik ook de motoren aansturen, de Z-as werkt en de extruder, voor de rest zit ik nog op wat onderdelen te wachten.

Ik heb het gevoel dat ik lekker vorder :)

Edit: oh ja, en WeeDzi bedankt voor het printen van de plastics !!

Visual Pinball project: pinball.pixelmagic.nl Informatie over mijn PV installatie PVoutput van mijn 2760Wp

• absrnd
Mysterie print van de dag, wat heb ik geprint ? 8)

Ik heb nu voor het eerst een groot object geprint op mijn Ultimaker+
duurde 32uur om te printen met 0.1 laag dikte.

Cura had wel problemen om de file te laden door de grootte, en duurde 15 minuten voordat het object met Gcode geladen was :)

Ik moet nog het support materiaal verwijderen en het resultaat bekijken, maar de achterkant is al heel glad.

dit is een onderdeel van een veel groter project waar ik nu aan begonnen ben.

• maikel
  • Laatst online: 07-10 15:47
Uit de aceton-test blijkt nu inderdaad dat ik met PLA bezig was in plaats van ABS. Dat verklaart al een en ander. :)
Hopelijk blijft ie nu ook goed op temperatuur en komt er eindelijk een fatsoenlijk printje maken.

[edit]
Inmiddels ben ik weer een stukje verder en het begint ergens op te lijken! Na wat spelen met de temperatuur, lukt het me in ieder geval om een (PLA-)print te krijgen die ergens op lijkt.
Maar helaas gaat het nog niet helemaal goed: de print begint heel netjes, maar halverwege wordt het toch een stukje rommeliger.

Waar kan dit door komen? Te hoge temperatuur? Of juist te lage?
Ik zag wel dat er wat zwart spul tussen zit, vlak voordat het probleem begint. Dat is nog wat restant van een test met ABS. Wellicht dat dit dus de oorzaak is? Zo ja, hoe krijg ik de printkop mooi schoon? Ik heb al flink wat PLA er doorheen laten lopen, maar af en toe komt er toch nog wat zwart mee.

Wat de ABS betreft: hierbij bleef ik maar tegen het probleem aan lopen dat het extruden ineens niet meer werkt. In het begin gaat het prima, maar ineens wordt het plastic niet meer doorgevoerd en slipt de extruder. Ik heb al geprobeerd de klem wat strakker of juist losser te zetten, maar dat maakte weinig uit.
Ik bedenk me overigens net dat het zwarte wat af en toe mee komt, ook nog wat 'schaafsel' van het slippen kan zijn.

[edit2]
Na nog een keer proberen met dezelfde instellingen, is het resultaat al een stuk beter!

Dit is zelfs al bruikbaar! Maar het moet nog mooier kunnen volgens mij. :) En nog steeds zit er wat 'verontreiniging' in.

maikel wijzigde deze reactie 13-03-2013 00:32 (84%)

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Mijn printer is dan eindelijk in de fase waar hij praktisch af is. Eerste succesvolle prints zijn geproduceerd en nu gaat het nog maar om wat fine-tunen :)

Met heel veel dank aan WeeDzi! _/-\o_

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Voor het berekenen van de bridge flow multiplier heb ik deze calculator gebruikt: http://calculator.josefprusa.cz/ Heel handige tool voor veel dingen te berekenen!

Hier die foto van andere hoek en wat meer belichting:

• bartkoopman
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 07-10 12:01
Vandaag was een dag van veel irritatie.

Ik blijf dezelfde foutmelding krijgen:" avrdude: stk500_getsync(): not in sync: "

Voor de afleiding heb ik maar wat sfeerfoto's gemaakt :)

Ik heb er nog een aantal geschoten en die kan men hier vinden.

Als iemand me op weg wilt helpen met de foutmelding die ik krijg,... graag want ik weet het even niet meer.

Groet,

Bart

• maikel
  • Laatst online: 07-10 15:47
quote:
Helaas geen al te beste foto, maar hopelijk is het duidelijk genoeg.

Het begin van het gat rechts is ook niet al te netjes overigens. Dat was bij een vorige poging mooier.
Van de bobbeltjes aan de zijkant is helaas weinig te zien op deze foto. Alleen aan de rechterkant een beetje.

Nog iets wat ik hier anders heb gedaan trouwens: twee tegelijk printen om het plastic wat meer tijd te geven om af te koelen.

maikel wijzigde deze reactie 15-03-2013 10:19 (12%)

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Heeft iemand een suggestie hoe ik mijn randjes beter kan krijgen? Zijn nogal inconstant.

(beetje wazige foto, camera wilde niet focussen)

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Het zit waarschijnlijk er in dat ik een Z-Wobble heb. Is me verteld op het IRC. Moet deze printen: http://www.thingiverse.com/thing:20147 . Ook zijn mij T2.5 of GT2 belts aangeraden, heb nu T5. Moest nu prioriteit op die wobble zetten :)

Hier een plaatje voor wat er aan de hand is (beter dan die andere):

India Sierra wijzigde deze reactie 18-03-2013 16:32 (25%)

• frickY
Ik heb een probleem met het printen van een modelletje en krijg het niet opgelost. Hopelijk weet iemand hier de gouden tip.
Ik heb een case voor de Raspberry Pi gedownload en wat aangepast in Sketchup. Mijn aangepaste versie print niet meer goed.

Zo zou het model geprint moeten worden;

Maar zo komt hij er uit

Er wordt plots een vlak bij gemaakt die een deel van de bovenkant afdekt. Dit vlak zie ik niet in Makerware (de ontwerpsoftware bij de printer), in ReplicatorG noch in Slic3r. Als ik met supports print worden er ook netjes supports voor dat deel geprint, dus om de een of andere reden zit het wel echt in de gcode, doch zie ik hem niet in de viewers.
Ik heb alle lijnen rondom het probleem gebied al eens weggehaald en opnieuw getekend, maar het probleem blijft bestaan.
Iemand enig idee waar het fout zit? Hier de STL; http://we.tl/d2bsTMkutN

• Pixelmagic
  • Nu online
Joepie, vandaag na lang wachten de nozzle binnen én nog eens vrij ook. Dus alles op zijn plek zetten, laatste dingen vastzetten en maar eens kijken of er wat uitkomt. Ja hoor, eerste test print geeft nog wat resultaat ook, valt me niet tegen.

Net na het eten nog even verder, iets gedownload om te printen, de rol PLA er aan en gaan met die printer....

Totdat ik zie dat de nozzle scheef hangt, noodstop ingeramt en voorzichtig kijken wat er aan de hand is.

Niet leuk dus:

Geen idee hoe dit kan, volgens mij heb ik alles goed ingesteld, 10mm extruden zonder nozzle geeft daadwerkelijk 10mm filament, nozzle gat op 0.5mm, filament op 3mm.

Heb de leverancier maar even gemaild, want ik snap het niet namelijk. Zit in mijn achterhoofd alleen te borrelen of ik misschien een verkeerde nozzle heb gehad (0.35 ipv 0.5, ik kan het niet meten). Dat zou dan misschien iets kunnen verklaren van te hoge druk of zo ?? Of misschien gewoon een verkeerde PTFE uit de batch.

:'(

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Heeft iemand tips hoe ik die hoekjes beter kan krijgen? Z-Wobble is nu gefixed, het lijkt me iets met oozing the maken hebben maar ik krijg het maar niet weg.

• Pixelmagic
  • Nu online
Ondertussen druk aan het calibreren en printen, gaat al redelijk goed vind ik zelf, dit zijn wat stukjes van de calibratie voorwerpen:

Bij de linker twee duidelijk te zien waar hij een laagje omhoog gaat, geen idee hoe/of ik dat strakker kan krijgen.

En dit is een poging voor een houder voor de filament spool te maken:

Ik ben in het geheel niet ontevreden !

Tot slot altijd leuk, wat bewegende delen:

• Pixelmagic
  • Nu online
Hmm, kan iemand mij een raadsel verklaren ??

Ik ben deze aan het printen, tot aan de dragers (lagerhalter.stl) gaat alles prima, alleen hier begint het raadsel dus.

Aangezien een foto meer zegt dan 100 woorden:

Als je op Thingiverse kijkt zie je dat ik dit verwacht:

Ik blij dat hij hem geprint had, maar toch wat verbaasd toen ik hem wilde gebruiken, het is schuin. Opnieuw aanzetten dan maar, voor alle zekerheid de stl door netFabb gehaald, opnieuw aanzetten en hij gaat bij layer 26 gewoon weer opzij ! Een derde poging gaf hetzelfde resultaat op exact dezelfde plek.

Ondertussen staat hij voor de vierde keer te printen, ik zit nu op de helft en hij lijkt wel goed te gaan nu, reden hiervan zou kunnen zijn dat ik het object voor het slicen 90 graden heb gedraaid.

Iemand een 'oh-ja, wist je dat niet' moment voor me ??

Pixelmagic wijzigde deze reactie 01-04-2013 15:23 (0%)
Reden: foto size

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M4ngler
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 18-10 16:52
Na enkele tijd dit topic gevolgd te hebben en wat mooie printers voorbij heb zien komen, heb ik de eerste printen kunnen maken met de printer die ik pas gebouwd heb.

Ik heb een Prusa I3 boxed frame gebouwd. Met zelf geëtste Gen7 1.5 electronics. Ik heb per ongeluk een chinese nep J-Head gekocht, maar het ontwerp lijkt verbeterd en heb er nog geen problemen mee. De totale kosten zitten onder de 300 euro.

De printer:

De extruder (de draadjes van de fan zijn nog niet weggewerkt, omdat er een andere fan komt):

De electronica:

En de allereerste testprints (enige wat is gekalibreerd zijn de extruder steps/mm). Bij de eerste print stond de laag dikte nog te hoog, bij de volgende printen staat de dikte op 0,2 mm. De maten kloppen precies.

Aan meer calibratie prints ben ik niet toegekomen. De vorderingen zullen wat wisselvallig zijn, omdat ik nu ben begonnen met afstuderen en dit prioriteit heeft :).

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Ik heb een probleempje. Mijn hoekjes zijn niet hoekig maar rond, en ik krijg het maar niet gefixed. Ook op de IRC weet men geen raad. Iemand die me kan helpen?

• hood
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 10:59
Ik heb voor mijn Prusa mendel gewoon zelf een fan mount ontworpen. Als je dit interessant vind om ook zelf te proberen raad ik je aan om bij Autodesk gratis een studenten licentie aan te vragen voor Inventor.

Vandaag me lagers binnen gekregen om me Nieuwe Prusa I3 verder te bouwen.. Ik zal van het weekend wel even een foto uploaden van de vooruitgang..

hood wijzigde deze reactie 18-04-2013 22:07 (18%)
Reden: Foto toegevoegd

Never fall in love with your own design!

• hood
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 10:59
Vanmiddag dit spul even geprobeerd in me printer.. Zoals verwacht komt er ook een hoop stoom uit de nozzle. Want het is namelijk nylon draad en daar gaat vocht in zitten. Aankomende week ga ik hier even wat testen mee doen. Eerst voorverwarmen tot zo'n 120 graden om het vocht eruit te verdampen en dan kijken of het printen beter gaat. Voordelen van nylon zijn dat dit materiaal vele malen sterker en flexibeler is dan ABS. Nadelen zijn print temperaturen. Die liggen na een korte test rond de 240-250 graden (valt nog mee) en natuurlijk het vocht in het materiaal maar dat kan je er uit dampen.

Als ik deze week wat testen gedaan heb zal ik wat foto's en filmpjes maken.

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Milosonator
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 21-11-2018

Milosonator wijzigde deze reactie 05-05-2013 18:12 (35%)

Tweakblog, voornamelijk over 3d-printen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 19:18

databeestje

Von PrutsHausen

Druk aan het freubelen geweest met de Mendel90, valt me mee hoe weinig moeite het koste om de printer aan de gang te krijgen.

Mijn pogingen om een herringbone tandwielen set te printen waren wat roestig, het eerste tandwiel had een te groot gat, en het hex gat was te groot voor de kop van de bout.

Dus dacht ik de maten aan te passen in Sketchup. Helaas ging dit niet helemaal goed. Het ziet er goed uit in Sketchup maar de 3D printer kon er niets mee. :(

De 3e poging ging een stuk beter, de wijzigingen nu op een andere manier gedaan in Sketchup en deze pakte wel. Eindelijk een setje tandwielen. :)

databeestje wijzigde deze reactie 10-05-2013 11:26 (5%)

4800Wp zonnepanelen installatie | Back and Forth ESS Controller

Acties:
  • 0Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 19:18

databeestje

Von PrutsHausen

Ik heb Freecad gedownload, moet maar even kijken of ik daar mijn ei beter in kwijt kan.

Ik begon met de variant zonder support:

Daarna een kleinere gedaan op schaal 0,2:

Daarna een variant (schaal 0,5) gedaan met support, echter, slechts 20mm hoog en maar 28,8 graden, het idee hier dat je er 3 boven op elkaar plaatst om aan de juiste 1/3 (120 graden) rotatie te komen, ook iets steviger qua constructie.

Dat ziet er al veelbelovend uit. Het idee hier om uiteindelijk een volledige Lenz2 turbine te maken maar dan in helische vorm. Misschien een rond buisje in het midden als as houder voor de juiste hoogte bij het vastzetten (draadeind m5). Wellicht een 6 kantje erop met de juiste hoek verdraaing.

4800Wp zonnepanelen installatie | Back and Forth ESS Controller

• AlexanderB
quote:
Camacha schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 20:51:
Heb je ook de dubbele aankopen door verkeerde, slechte of gesloopte onderdelen meegeteld? :P
Niet helemaal, daar komt nog €20 bij voor de materialen waar ik zelf (5!) hot-ends mee had willen maken, die zijn nogsteeds nieuw en ongebruikt, dus wat niet is kan nog komen, en een paar euro voor een extra printplaat voor m'n sanguinololu kit. (De 1e printplaat die was echt drama, daar lieten de traces al meteen van los als je ze probeerde te solderen, zo slecht heb ik ze nog nooit gezien..)
quote:
Ik ben best handig, maar weet dat ik met dit soort projecten toch vaak wel de nodige overhead heb aan dingen die niet goed zijn of die bij nader inzien niet heel handig waren.
Zeker waar, nu je het zegt dacht ik ineens nog aan die 2 bovenstaande voorbeeldjes, maar dan nog, dat zijn geen honderden euro's verschil. :)
quote:
Begrijp me niet verkeerd, ik vind zelf bouwen op zich de interessantere optie, maar er zitten toch wel wat verborgen kosten aan die je winst rap kunnen doen verdampen. Meervoudige verzendkosten, gereedschap, dat soort werk.
Gereedschap (behalve een fatsoenlijke soldeerbout) heb je vrijwel niet nodig, wellicht een schroevendraaier en een paar steeksleutels om het frame enzo in elkaar te zetten.

Foutieve/brakke onderdelen kan altijd gebeuren, ook met een samengestelde kit gaat er wel eens wat mis, tenzij het hele ding pre-assembled is, maar daar betaal je dan helemaal grof extra voor.

En zoals ik al zei, meervoudige verzendkosten zitten bij mij al in die genoemde prijzen meegerekend, en dan kom ik nogsteeds lager uit dan wat de hele kit kost..
quote:
RemcoINC08 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 20:17:
Alexander, welke printer ga je precies bouwen? Ik vind rond de 350 euro een prima bedrag eigenlijk.
Ik wil eigenlijk nogsteeds gewoon de Printrbot bouwen, de versie met geprintte parts. Die versie wordt niet meer actief ontwikkeld/gemaakt door de bedenkers, die zijn namelijk helemaal overgestapt op lasergesneden houten sets, maar ik vind hem gewoon zo cute.. :)

en als backup-plan zou ik ook de Mendel90 kunnen bouwen, met als enige verschil dat ik dan net wat andere printed parts nodig heb, en een plaat hout voor het frame (wat ik persoonlijk een stuk minder fraai vind dus, maar het is wel minder gevoelig voor wobble op hogere print-snelheden..)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help

Met dank aan WeeDzi...

Je hebt er lang op moeten wachten, maar ik heb mijn belofte in ieder geval ingelost!

Viel nog mee om met 42km/u een foto te maken...

Mystikal wijzigde deze reactie 17-05-2013 11:28 (10%)

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: april 2004

Dogooder

dus...

Omdat er naar gevraagd werd en omdat ik er trots op ben. Eerste grote print zonder problemen als loslaten of warping. Een zelfgetekende beugel voor een vacuumgauge. De maten zijn binnen de verwachte waardes.
Geprint met nopheads Mendel90, wit ABS.

Alsof het er voor gemaakt is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
Wat vinden jullie van de Eventorbot 1.2 :? En weet iemand waar je Eventorbot kits kunt bestellen :?

Op kickstarter kostte de Eventorbot 1 kit zo'n 600 dollar, ongeveer net zoveel als de Prusa i3 kit. Alleen is de kickstarter afgelopen en is er geen kit meer te bestellen ;(. De Eventorbot ziet er veel degelijker en mooier uit dan de Prusa, maar wellicht zitten er nog wat verborgen nadelen aan.

Plaatje:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mux
Het probleem is dat de lagers iets speling op de smooth rods hebben. Dat betekent dat de extruder heen en weer kan wiebelen in de x-richting, en dat doet hij ook. Daardoor gaat hij bij het printen van de hex infill, waarbij het nogal hard heen en weer gaat, af en toe 'naast' de vorige laag printen waardoor het niet goed hecht, vervolgens meegetrokken wordt met de nozzle, onderweg nog wat andere slecht gehechte laagjes meetrekt en algemene chaos veroorzaakt. Als ik het puur bij concentric&rectilinear fill houd krijg ik perfecte prints:

(dit is een houder voor een 100x50mm printplaat die *perfect* past. Geen warping ook, trouwens.)

Ik gebruik nu lagers van reprapworld. Wat zijn 'betere' lagers? Of heb ik gewoon een brak exemplaar? Hoe kan ik dat testen?

Ik gebruik trouwens de Arcol 4.1.1. Kan er niks anders over zeggen dan: print uitstekend, maar heeft ook met PLA nog steeds een fannetje nodig om verstoppingen te voorkomen. Alleen als je boven een koud bed print kan hij af zonder fan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• frickY
Heeft iemand al geëxperimenteerd met het printen rondom bestaande objecten?

Ik heb glow-in-the-dark PLA en wil hiermee een hoesje om een sleutel printen, zodat ik hem 'savonds eenvoudiger vind op mijn sleutelbos.
Het idee is om eerst de onderste helft te printen, dan de sleutel er op te leggen, en dan de bovenkant er over heen te printen. Het is dan één geheel.

Enige zorg die ik nu heb ik het printen van de bovenkant. Het PLA hecht natuurlijk totaal niet op mijn koude vettige sleutel. Maar ik gok dat dit met een beetje masking-tape is op te lossen.
Ander probleem is dat, als ik de hoogte niet precies goed heb, de printkop tegen mijn sleutel komt, en de kop hier mogelijk door beschadigd. Ik heb nog geen idee of en hoe ik dit zou kunnen voorkomen.

Hebben andere al met iets dergelijks geëxperimenteerd? Ik heb het idee van een iphone dock waarbij de ontwerper aanraad tijdens het printen een USB-kabel in het ontwerp te leggen zodat deze binnendoor loopt, maar mijn idee luistert iets nauwkeuriger.

frickY wijzigde deze reactie 04-06-2013 13:39 (7%)

• frickY
Het printen van het sleutelhoesje is, na een paar keer proberen, gelukt :)

Eerst de onderste helft geprint. Stukje masking tape op de sleutel geplakt voor de hechting, en zodat de printkop het metaal niet kan raken. Sleutel in de onderste helft gedrukt en de 2de helft er overheen geprint.

http://tweakers.net/ext/f/KKUrowJy4ODZEOJoKAU2dvLs/thumb.jpghttp://tweakers.net/ext/f/tKVJJW5YBYn4LWHtrzy0NoPI/thumb.jpghttp://tweakers.net/ext/f/pCqyKlLzhMXroTDMejuN6GHx/thumb.jpg
http://tweakers.net/ext/f/AQJWnRHebR6nI7XLOyalfnOJ/thumb.jpghttp://tweakers.net/ext/f/YOAjk5UbtBvoxXOmWSY2rhWn/thumb.jpg

De onderste helft is nog een fractie te klein, waardoor als ik de sleutel er in druk de randen iets naar buiten staan, en de bovenste helft dus niet naadloos aansluit. Maar ik vind het niet de moeite om er nog een te proberen, het is wel leuk zo.
En ook nog een denkfout; de sleutels zitten de hele dag in mijn binnenzak dus het plastic absorbeert geen licht, en is het donker dus nauwelijks extra zichtbaar O-)

Wie is er zo spontaan om op dezelfde manier een definitieve armband om zijn eigen pols te printen? :+

frickY wijzigde deze reactie 05-06-2013 09:11 (3%)

• mux
quote:
hood schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 08:52:
Klopt het is ook niet van te voren te zien. Maar ik heb het wel degelijk gemerkt dat er verschillen in zitten. Ik zal vanavond eens meten of ze daadwerkelijk tussen de toleranties vallen.
Heb je een link naar de ebay-aanbieder waar je ze vandaan hebt?

Ik ben nu trouwens ook bezig met een superdeluxe alu heated printbed ontwerp. Momenteel gebruik ik de standaard PCB heater + glasplaat, maar sinds het MiXley-project wist ik al van de problemen hiermee (opwarmsnelheid, beperkt opwarmingsvermogen, moeilijk te stellen), dus ik wilde altijd al eens een alu printbed proberen. De persoon die dit in eerste instantie voor me zou frezen is daar na ruim een jaar nog steeds niet aan toegekomen, maar nu heb ik iemand anders zover gekregen om het eens te proberen. Later vandaag post ik nog wel renders van hoe het eruit moet gaan zien :)

Edit: zo dus ongeveer:

mux wijzigde deze reactie 05-06-2013 10:53 (5%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mon
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 15-10 13:35
quote:
Paul C schreef op zondag 09 juni 2013 @ 00:02:
Maar ik denk nu dat ik toch maar eerst een bouwpakket ga assembleren, dan kan ik daarna ook echt gaan optimaliseren en mijn eigen onderdelen printen voor het geoptimaliseerde ontwerp! >:) (En ervaren of ik het wel echt zo gaaf vind dat ik er heel veel tijd in moet stoppen... :P )
Ik heb ook -veel- uren in mijn Prusa Mendel gestopt, en dat is een redelijk proven design dus wat dat betreft kan ik je geen ongelijk geven. Maar na het zien van de prints en de printer van bijv deze meneer: http://richrap.blogspot.n...lta-3d-printer-build.html (stukje scrollen) was ik overgehaald :)

Prachtig toch? :)

Mensen die denken dat je van 3dshooters agressief wordt, hebben nog nooit Super Mario Sunshine (GC) gespeeld...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RemcoINC08
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 18-10 23:01
Kan iemand mij vertellen of dit de juiste manier van aansluiten is? Wat betreft de stepperdriver en de motor? Overal staat + en - geetst op het bord maar niet niet. Het is een megatronics V2.

RemcoINC08 wijzigde deze reactie 09-06-2013 13:53 (21%)

Asus G501

• 187449
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
vind dit wel netjes

btw.. iemand een idee wat dat voor profiel is en waar verkrijgbaar ?

187449 wijzigde deze reactie 14-06-2013 15:56 (34%)

Pagina: 1 2

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True