zou zelf kiezen ( als je keuze hebt) voor alu, werkt minder, zet minder uit en bestaat uit minder onderdelen dan de houten versie.
Anoniem: 510146
Ik ga binnenkort waarschijnlijk de MakerFarm Prusa I3 kopen,Anoniem: 528408 schreef op maandag 15 juli 2013 @ 20:06:
@DrLuigi, waar kan ik die vinden dan want dat staat me wel aan. Ik ben complete kits (niet geassembleerd) nog niet tegen gekomen onder de 700 euro.
Ik heb al van andere gehoord hij erg goed is gemaakt en stevig,
En ook met Video instructies dus kun je alles stap per stap zeer makkelijk meevolgen,
Tegelijk krijg je alles, de LCD controller en een heated bed,
Ook zijn de stukken goed uitgesneden op maat.
Btw can iemand misschien een foto ofzo van hun print/prints hierop doen?
Gewoon ben nieuwschierig achter de quality van een print, ben van plan hem morgen te bestellen bij makerfarm daarom dat ik even nog zeker wil zijn ^^
Gewoon ben nieuwschierig achter de quality van een print, ben van plan hem morgen te bestellen bij makerfarm daarom dat ik even nog zeker wil zijn ^^
Anoniem: 528408
Dan wil ik wel graag van je weten wat de invoerrechten zijn.Anoniem: 510146 schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 19:35:
ben van plan hem morgen te bestellen bij makerfarm daarom dat ik even nog zeker wil zijn ^^
Volgens wat onderzoek ik gedaan heb is het normaal 150 euro +-.Anoniem: 528408 schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 20:19:
[...]
Dan wil ik wel graag van je weten wat de invoerrechten zijn.
Als ze het teminste bekijken en geld vragen, Ik heb al gehoord dit soms zelfs niet gedaan word en gewoon doorgelaten word, Is gewoon puur geluk jammer genoeg,
In plaats van iedereen te laten betalen waardoor de percentage miss wat lager kan zijn van hoeveel dat je moet betalen, Neen 1 persoon op de 10 veel belasten
Ach jah,
Ik kan maar hopen eh
Ik hoop aleen het niet is zoals mijn Hoesje, die was 25 euro en ik moest 30 euro doaune koste betalen vreemd genoeg, vraag me niet waarom

Als iemand een paar fotos heeft van prints post ze eens ^^
Bij filmpjes ziet het er vaak veel gladder uit dan bij foto's dat je de infill eigelijk echt ziet en hoe ruw ze zijn/glad.
--
Wou hierbij ook nog vragen of een Ventilator goed is om je Product te verkoelen en helpt dit echt werkelijk?
En ik heb dit al gezien dat ze het op de nozzle richten? weten jullie misschien waarom?
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 510146 op 16-07-2013 22:17 ]
op de nozzle zelf waarschijnlijk niet maar net eronder of erboven op het PEEK.... PEEk om te zorgen dat je PLA niet vast komt te zitten. Eronder om je werkstuk te koelen op moment van bridgin bv.
Op lederwaren zit een hoge inport kostenen waarschijnlijk dat je daarom zoveel moest betalen...
en voor fotos en heel veel andere informatie lees het topic nou eens door staat genoeg info in!
Op lederwaren zit een hoge inport kostenen waarschijnlijk dat je daarom zoveel moest betalen...
en voor fotos en heel veel andere informatie lees het topic nou eens door staat genoeg info in!
Ja, maar niet ieder word nagekeken en import rechten op geplaatst ^^WeeDzi schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 22:32:
op de nozzle zelf waarschijnlijk niet maar net eronder of erboven op het PEEK.... PEEk om te zorgen dat je PLA niet vast komt te zitten. Eronder om je werkstuk te koelen op moment van bridgin bv.
En in somige landen zoals australie dacht ik moest je maar import recht betalen van 1000e, hier al van 24e
Ach jah, wat doe je eraan ^^
Ik hoop gewoon het niet boven de 200euro zal zijn.
En van die op PEAK is dan zodat het niet op jammed bedoel je?
Kzal die fans dan eens kopen als ik bij Reprapworld ook fillement koop ^^
PEEK ja........ PEAK is een ander nog niet uitgevonden plastic 
moet zeggen dat ik altijd een fannetje had draaien uit voorzorg maar dat ik ook tijden zonder heb geprint en toen heb ik ook nooit last gehad. Maar ja een fannetje kost niets dus beter het zekere voor het onzekere.
voor je invoerings kosten in NL
Voor België en deze
moet zeggen dat ik altijd een fannetje had draaien uit voorzorg maar dat ik ook tijden zonder heb geprint en toen heb ik ook nooit last gehad. Maar ja een fannetje kost niets dus beter het zekere voor het onzekere.
voor je invoerings kosten in NL
Voor België en deze
[ Voor 11% gewijzigd door WeeDzi op 17-07-2013 08:43 ]
Dus als je een Makerfarm koopt:
(521 euro voor de I3 8 inch + verzendingkosten inbegrepen)
Invoerrechten: 15.9 euro
Btw 21%: 119.05 Euro
Kosten doaune formaliteit: 30 euro
Dus zou het 164.95 euro moeten zijn.
Tja best veel, Maar volgens mij is de makerfarm i3 voor de prijs toch nog steeds meest geschikte toch?
Nochtans is de Mendel90 maar 15 euro duurder en dan heb ik geen doaune kosten,
Maar die heeft geen LCD scherm en ik vin hun guide niet al te goed tegenover Makerfarm.
En ze hebben geen Ramps maar Melzi.
Tja best veel, Maar volgens mij is de makerfarm i3 voor de prijs toch nog steeds meest geschikte toch?
Maar die heeft geen LCD scherm en ik vin hun guide niet al te goed tegenover Makerfarm.
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 510146 op 17-07-2013 19:46 ]
niemand heeft dat ding hier dus we kunnen je daar niet mee helpen met die keuze. Het lijkt een prima deal en dat is je al veel vaker verteld, echte slechte printers zijn er niet behalve als je echt te weinig betaald. Tja die kosten extra zijn ff slikken maar neem ze maar voor lief ook al lees ik ook wel verhalen waar er niet gekeken wordt.
ik snap je wel het is een grote uitgave en je wilt er zeker van zijn. Maar meer info geven dan wat we je al meerderekeren gegeven hebben kunnen we niet. Je kent het reprap forum ook al, kijk voor goede voorbeelden wat een printer echt kan in dit topic daar http://forums.reprap.org/list.php?282 .In principe kan elke printer die inzendingen halen. |We hebben allemaal dezelfde printer in feite (kleine verschillen daargelaten)......
succes!
ik snap je wel het is een grote uitgave en je wilt er zeker van zijn. Maar meer info geven dan wat we je al meerderekeren gegeven hebben kunnen we niet. Je kent het reprap forum ook al, kijk voor goede voorbeelden wat een printer echt kan in dit topic daar http://forums.reprap.org/list.php?282 .In principe kan elke printer die inzendingen halen. |We hebben allemaal dezelfde printer in feite (kleine verschillen daargelaten)......
succes!
Ik ben mijn Mendel90 aan het bouwen. 80-90% compleet en ik moet zeggen dat de handleiding erg compleet is. Alles staat erin vermeld. Je moet wel goed lezen, maar dan staat ook alles erin.Anoniem: 510146 schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 19:42:
Dus als je een Makerfarm koopt:
Het enige ik nog wat in twijfel is de 6inch and 8inch model, iets van 85 euro verschil.
Tja, langs een kant beter wat te groot dan te klein en dan je beklagen denk ik?
Nice PaulC, Hoelang ben je er dan al mee bezig?
Naja! Kzal nog zien ^^ Hopelijk met wat geluk geen doaune kosten
Nochtans ik meestal ongeluk heb ik die dingen tot nu toe
Naja! Kzal nog zien ^^ Hopelijk met wat geluk geen doaune kosten
Ik ga m'n printer waarschijnlijk 8 inch maken, moet nog ff een heated print bed scoren en de plaat voor dr onder die m aan de rest van de printer vastmaakt, en dan heb ik alles thuis/in de post om m'n printer te bouwen. Yeah!
Ik heb hem nu ongeveer een maand staan, maar heb te weinig tijd om eraan te werken. Denk dat ik er 4 avonden aan besteed heb ongeveer, maar heb het niet geteld...Anoniem: 510146 schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 01:20:
Het enige ik nog wat in twijfel is de 6inch and 8inch model, iets van 85 euro verschil.
Naja! Kzal nog zien ^^ Hopelijk met wat geluk geen doaune kosten![]()
Dit is hoe hij er nu bij staat:

En die flat-cable zit idd verkeerd gemonteerd.
ach wat is verkeerd, hij werkt vast wel op deze manier 
Tja Luigi ik zou voor de 8inch gaan als je dan toch al 700euro onderweg bent al merk ik wel dat ik zon groot bed niet nodig heb voor single items, vaker dat ik dan gewoon meer op 1 bed kwijt kan.
Tja Luigi ik zou voor de 8inch gaan als je dan toch al 700euro onderweg bent al merk ik wel dat ik zon groot bed niet nodig heb voor single items, vaker dat ik dan gewoon meer op 1 bed kwijt kan.
Gister een leuk pakketje in de post gekregen van WeeDzi.
Ik heb enkele weken geleden hier een ontwerp geplaatst en hij bood aan deze te printen. Na een paar mailtjes was het geregeld. Ik ben zeer tevreden met het resultaat en vooral de service en snelheid waarmee het ging!
Nu hopen dat het ook werkt in mijn toepassing (Ambilight frame (Later er meer over))
En natuurlijk een foto:
Ik heb enkele weken geleden hier een ontwerp geplaatst en hij bood aan deze te printen. Na een paar mailtjes was het geregeld. Ik ben zeer tevreden met het resultaat en vooral de service en snelheid waarmee het ging!
Nu hopen dat het ook werkt in mijn toepassing (Ambilight frame (Later er meer over))
En natuurlijk een foto:

Forum Lurker, Reageer weinig, lees veel.
De V2 van de Printrbot Simple doet het helemaal niet slecht, met een uitzondering: Hij is stock een direct-drive extruder zonder koeling op de extruderstapper. De aandrijfstroom moet niet al te laag want direct drive (dus vrij veel moment nodig om geen stappen te missen), maar zeker met het weer nu zorgt dat er wel voor dat de stapper behoorlijk warm wordt. 65 graden heb ik gemeten. Het is dan ook niet heel erg verrassend dat na een tijdje printen de PLA dusdanig warm wordt dat ie al voor de hot end subtiel zacht wordt, in mekaar dondert en de boel jammed.
Sinds ik een ventilator op de stapper gezet heb wordt ie nog maar 7.5 graden boven omgevingstemperatuur ipv 37.5 en nu print ie weer prima.
Als beginnersprinter met klein build volume en lage prijs is hij denk ik zeker het overwegen waard -- maar het is uiteraard maar net wat je prioriteiten zijn.
Sinds ik een ventilator op de stapper gezet heb wordt ie nog maar 7.5 graden boven omgevingstemperatuur ipv 37.5 en nu print ie weer prima.
Als beginnersprinter met klein build volume en lage prijs is hij denk ik zeker het overwegen waard -- maar het is uiteraard maar net wat je prioriteiten zijn.
[ Voor 10% gewijzigd door Jasper Janssen op 18-07-2013 13:53 ]
Zo knoop doorgehakt en printed parts en laser cut frame voor een prusa i3 besteld. Eerst wou ik een complete kit bestellen maar een rekensommetje leert me dat ik door zelf te sourcen een kleine 300 euro bespaar. Ik ga eerst het frame in elkaar zetten, daarna nog een jhead en heated bed bestellen. Ik weet alleen nog niet precies welke controller (is dat het goede woord?) ik neem. Waarschijnlijk de minitronics deze is goedkoop en heeft meer features tot uitbreiding dan de sanguinololu. Mochten er nog suggesties zijn hoor ik het uiteraard graag!
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 528408 op 18-07-2013 21:48 ]
Anoniem: 187449
hou ons op de hoogte.. plaats wat foto's van de bouw en je materiaal.. erg leerzaam voor 'zoekenden' zoals ikAnoniem: 528408 schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 21:47:
Zo knoop doorgehakt en printed parts en laser cut frame voor een prusa i3 besteld. Eerst wou ik een complete kit bestellen maar een rekensommetje leert me dat ik door zelf te sourcen een kleine 300 euro bespaar. Ik ga eerst het frame in elkaar zetten, daarna nog een jhead en heated bed bestellen. Ik weet alleen nog niet precies welke controller (is dat het goede woord?) ik neem. Waarschijnlijk de minitronics deze is goedkoop en heeft meer features tot uitbreiding dan de sanguinololu. Mochten er nog suggesties zijn hoor ik het uiteraard graag!
Net de order van de MakerFarm i3 8inch besteld met een 40mm fan voor dan de nozzle te koelen,
Waarschijnlijk erna van reprap nog 1 van 50mm voor het plastic, of als er een 120 op past heb ik er nog zo 1 hier
Hopelijk ik hem dan snel hier heb, en hopelijk niet gekke doaune kosten boven de 300 euro
Ben ook met de 0.35 nozzle gegaan,
En als die full metal nozzle dan wat meer uitgewerkt is kan ik die dan nog eventueel kopen.
Can't wait to get it here ^^
Normaal gezien zou dat ongeveer 2 augustus hier kunnen zijn.
Waarschijnlijk erna van reprap nog 1 van 50mm voor het plastic, of als er een 120 op past heb ik er nog zo 1 hier
Hopelijk ik hem dan snel hier heb, en hopelijk niet gekke doaune kosten boven de 300 euro
Ben ook met de 0.35 nozzle gegaan,
En als die full metal nozzle dan wat meer uitgewerkt is kan ik die dan nog eventueel kopen.
Can't wait to get it here ^^
Normaal gezien zou dat ongeveer 2 augustus hier kunnen zijn.
[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 510146 op 19-07-2013 13:21 ]
Ga ik zeker doen!Anoniem: 187449 schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 11:57:
[...]
hou ons op de hoogte.. plaats wat foto's van de bouw en je materiaal.. erg leerzaam voor 'zoekenden' zoals ik
Zo, m'n 3d printed parts zijn binnen.
Weer een stap dichter bij een werkende 3d printer. 
[edit:] argh, die BOM klopt ook weinig van, qua schroefjes enzo..
morgen maar ff langs de winkel nog een hand vol halen van allerlei lengtjes die nu net te kort of net te lang zijn..
[edit:] argh, die BOM klopt ook weinig van, qua schroefjes enzo..

[ Voor 57% gewijzigd door AlexanderB op 19-07-2013 21:14 ]
Zonet is me printer dan al verzonden,
Een maand geleden hadden ze een lead time van 14 werkdagen, nu duurt het maar een 6 uur.
Ook wou ik vragen of voor het plastic te smelten ik een fan van 120mm kan gebruiken?
Ik heb hier nog zo 1 liggen daarom ^^
Ik heb die printer nog niet gezien in het echt dus weet ik niet of dat misschien niet te groot zou zijn sinds de meeste 80mm gebruiken dacht ik toch?
Een maand geleden hadden ze een lead time van 14 werkdagen, nu duurt het maar een 6 uur.
Ook wou ik vragen of voor het plastic te smelten ik een fan van 120mm kan gebruiken?
Ik heb hier nog zo 1 liggen daarom ^^
Ik heb die printer nog niet gezien in het echt dus weet ik niet of dat misschien niet te groot zou zijn sinds de meeste 80mm gebruiken dacht ik toch?
De meeste mensen gebruiken 1 of 2 stuks 40mm, 1 om te zorgen dat het extruder-mechanisme koel blijft, de ander om aan/uit te zetten om 'bridges' in de prints snel te laten stollen zodat je "in de lucht" kan printen..
[ Voor 64% gewijzigd door AlexanderB op 19-07-2013 23:47 ]
zou eerst maar eens gewoon wat gaan printen en dan later eens kijken of je een fan nodig hebt. Zou fan gebruik onder de iets meer gevorderde printermannen willen scharen. gebruik em op je extruderr als je evt PLA gaat printen maar ga er later pas echt mee spelen. Ik heb hem in het begin niet nodig gehad, ben kaal begonnen zonder heatbed etc.... dan snap je daarna de fundament erachter
Dat zal vast kunnen, en misschien kan je via pwm ook wel het aantal rpm aanpassen dat ie minder hard draait. Heb nog geen ervaring met de controller maar lijkt me dat dat moet kunnen omdat de meeste Arduino based zijn.
Anoniem: 516179
Als je de fan via PWM gaat aansturen kan het wel de moeite waard zijn een kleine cap in het circuit te plaatsen, dan haal je de harde randjes van de golf af. Dat zorgt voor een betere levensduur van de fan, maar belangrijker, een minder irritant geluid.
Ok danke ^^
Ik denk dan maar eerst hem juist te calibieren en alles goed te hebben, Ik zal wel al 1 fan installeren voor de nozzle zelf, naar de tweede zal ik doen eens alles al juist staat ^^
Dan weet ik wat hij normaal moet doen, en de fan nu te hard zo gaan etc etc.
Ik kan niet wachte ^^
Ik denk dan maar eerst hem juist te calibieren en alles goed te hebben, Ik zal wel al 1 fan installeren voor de nozzle zelf, naar de tweede zal ik doen eens alles al juist staat ^^
Dan weet ik wat hij normaal moet doen, en de fan nu te hard zo gaan etc etc.
Ik kan niet wachte ^^
Hey,
Net deze nieuwe artikel gelezen over de 3D printer die nano deeltjes zou vrijgeven en dit slecht zou zijn voor de gezondheid,
Maar dit is waarschijnlijk voor de duurdere modellen van die gemalen kunststof gebruiken?
Of ook de RepRaps?
Sinds uiteindelijk het enige is een kleine laag van kunststof smelten en op het glas plaatsen?
Dus betwijfel ik dat wat
Net deze nieuwe artikel gelezen over de 3D printer die nano deeltjes zou vrijgeven en dit slecht zou zijn voor de gezondheid,
Maar dit is waarschijnlijk voor de duurdere modellen van die gemalen kunststof gebruiken?
Of ook de RepRaps?
Sinds uiteindelijk het enige is een kleine laag van kunststof smelten en op het glas plaatsen?
Dus betwijfel ik dat wat
Geldt min of meer voor alle 3D-printers (het is ook niet echt... nieuws ofzo). Alle plastics die je warm maakt stoten nanodeeltjes uit. En niet alleen plastics...
Er is geen aanwijzing dat het een gezondheidsrisico kan zijn n.a.v. dat artikel en in de vele (tientallen) jaren dat men met dit soort plastics heeft gewerkt heeft niet geleid tot grote waarschuwingstekens op de MSDS, dus ik zou het voorlopig maar niet al te serieus nemen
Er is geen aanwijzing dat het een gezondheidsrisico kan zijn n.a.v. dat artikel en in de vele (tientallen) jaren dat men met dit soort plastics heeft gewerkt heeft niet geleid tot grote waarschuwingstekens op de MSDS, dus ik zou het voorlopig maar niet al te serieus nemen
En als je dan de laatste lijn lijst van nu.nl staat er tegelijk dat het niet zoveel is,mux schreef op zondag 21 juli 2013 @ 12:07:
Geldt min of meer voor alle 3D-printers (het is ook niet echt... nieuws ofzo). Alle plastics die je warm maakt stoten nanodeeltjes uit. En niet alleen plastics...
"Toch is er volgens onderzoekers geen reden tot bezorgdheid. Het aantal vrijgekomen deeltjes komt overeen met andere apparaten en activiteiten zoals koken op gas, het branden van een geurkaars, het gebruik van laserprinters en zelfs het branden van een sigaret."
Dus eigelijk beetje overdreven laten klinken, en valt het best mee,
Nochtans zal ik wel maken dat me printer misschien bij het raam staat en niet bijv in het midden van mijn kamer.
/edit
Net dit object gezien op Thingiverse:http://www.thingiverse.com/thing:119061
Ziet er nog erg goed uit ^^
Zal ik zeker nog in de toekomst printen denk ik ^^
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 510146 op 21-07-2013 22:57 ]
dat is inderdaad wel een interessant fanductje, die ga ik binnenkort wel eens even printen, Maar even wachten tot de temperatuur weer wat gedaald is
Ja op het moment kan je je PLA ongeveer zelf in vorm kleien! Ik heb net een mailtje gekregen dat morgen mijn prusa frame wordt verzonden. Hopelijk eind van de week nog binnen!
Alleen voor de J-Head Mk 4, jij hebt waarschijnlijk ook gewoon een Mk 5..Anoniem: 510146 schreef op zondag 21 juli 2013 @ 18:28:
Net dit object gezien op Thingiverse:http://www.thingiverse.com/thing:119061
Ziet er nog erg goed uit ^^
Zal ik zeker nog in de toekomst printen denk ik ^^
Hoezo tot de tempratuur gedaald is? print je nu niet misschien?WeeDzi schreef op maandag 22 juli 2013 @ 10:38:
dat is inderdaad wel een interessant fanductje, die ga ik binnenkort wel eens even printen, Maar even wachten tot de temperatuur weer wat gedaald is
En neen, De Makerfarm verkoopt nu de Prusa enkel met de MK 4, hij heeft de 5 nog niet,AlexanderB schreef op maandag 22 juli 2013 @ 12:46:
[...]
Alleen voor de J-Head Mk 4, jij hebt waarschijnlijk ook gewoon een Mk 5..
Waarschijnlijk had hij nog een stock dat hij eerst weg wilt,
Is dit zo een verschil misschien?
-------
Waarschijnlijk eens alles gecallibireerdt zal ik die airduct maken, en voor ramps eventueel ook voor een fan op te zetten, maar ik denk toch dat ik in het begin die air duct misschien niet zal gebruiken,
Misschien wel die dat gericht is op de cilinder zelf, maar die rond de nozzle nog niet,
Zodat ik eerst zie hoe hij moet werken zonder, erna kan ik dan nog wat tweaken.
Staat dr bij, de mk4 is een cm langer, bij de mk5 past het dus niet.
Jep en ik zeg net ik de MK 4 ga hebben en niet de MK5 dus hij past welAlexanderB schreef op maandag 22 juli 2013 @ 13:49:
Staat dr bij, de mk4 is een cm langer, bij de mk5 past het dus niet.
Met is het een groot verschil, bedoelde ik eigelijk of hij qua performance/kwaliteit echt verschil heeft?
tja ik denk dat het niet de moeite is om een nieuwe te kopen, kan beter miss wachte tot Prusa zijn full metal versie wat beter uitgewerkt is.
Wou ook nog vragen aan die dat al met USPS gewerkt hebben iets over mijn tracking volgens mij is hij nu op het vliegtuig maar ik twijfel of ik juist ben.
(http://puu.sh/3IUiG.png) Als je dan op Info klikt komt dit erop (http://puu.sh/3IUkQ.png)
Ik denk hij dan nu op het vliegtuig is? Dus misschien kan ik het pakketje al deze week verwachten als hij teminste niet wordt opgehouden door de Doaune.
(Heb dit toch al meer gehad dat eens hij op het vliegtuig is nog 1-3 heb moeten wachten en het hier al was)
Ik wou ook nog vragen of de Express mail ook verder gaat dan aleen US borders, Of gaat de tracking aleen tot aan het luchtveld verlaat?
Geen idee..Anoniem: 510146 schreef op maandag 22 juli 2013 @ 15:52:
Met is het een groot verschil, bedoelde ik eigelijk of hij qua performance/kwaliteit echt verschil heeft?
Nog meer parts binnen, denk dat ik nou aardig compleet ben, behalve een printbed. Zou je borosilicaatglas gewoon met een glassnijder kunnen snijden? ik heb nog een plaatje maar dat is te groot..
Iemand nog interesse in een paar limit switches? (alleen de switch dan..) Ik heb dr een paar extra..
Ja dat gaat prima.AlexanderB schreef op maandag 22 juli 2013 @ 18:59:
[...]
Nog meer parts binnen, denk dat ik nou aardig compleet ben, behalve een printbed. Zou je borosilicaatglas gewoon met een glassnijder kunnen snijden? ik heb nog een plaatje maar dat is te groot..
Je moet je voorstellen dat een glassnijder niet daadwerkelijk het glas snijdt. Het maakt enkel een kras op de oppervlakte. Deze verstoring van de structuur zorgt voor een stresspunt, wanneer het glas onder druk wordt gezet zal het daar als eerste breken. Doordat het netjes over de snede breekt geeft dat het gewenste resultaat zonder daadwerkelijk door het glas heen hoeven te snijden (of zagen dan liever).
Bedankt voor de info; moet je het glas daarna ook nog schuren? Ik neem aan dat het dan vlijmscherm is?Anoniem: 516179 schreef op maandag 22 juli 2013 @ 19:19:
[...]
Ja dat gaat prima.
Je moet je voorstellen dat een glassnijder niet daadwerkelijk het glas snijdt. Het maakt enkel een kras op de oppervlakte. Deze verstoring van de structuur zorgt voor een stresspunt, wanneer het glas onder druk wordt gezet zal het daar als eerste breken. Doordat het netjes over de snede breekt geeft dat het gewenste resultaat zonder daadwerkelijk door het glas heen hoeven te snijden (of zagen dan liever).
Na m'n post toch ff zelf gaan researchen, kwam idd hetzelfde antwoord uit.. Ik heb wel ooit als eens 3mm vensterglas gesneden, ik wist niet of dat boro' glas moeilijker was of eigenlijk gewoon hetzelfde, het lijkt dr op dat t gewoon hetzelfde is..
Maar thanks voor de bevestiging.
Klopt, het glas is daarna vlijmscherp. Ik ben er zelf even met een fijne vijl langsaf gegaan om het echte scherpe eraf te halen, maar meer dan 30 sec heb ik daar niet aan besteed. Aan mijn printer zitten genoeg metalen bewegende delen waar je jezelf aan kan snijden dus het is beter om gewoon voorzichtig te zijn.Roamor schreef op maandag 22 juli 2013 @ 19:21:
[...]
Bedankt voor de info; moet je het glas daarna ook nog schuren? Ik neem aan dat het dan vlijmscherm is?
Zijn prijzen richting de 100 euro normaal voor 6x 1 meter lange, 8mm diam "ground bars", oftewel: ijzeren stokken?
Geen idee, maar ik heb hier in NL €29 betaald voor 1x 2m zilverstaal as (wat dus ook zo'n geslepen as is) en dat vond ik al redelijk duur / is redelijk duur. Dat van jou is dus nog net wat duurder..
Ik zou ff verder zoeken..
Ik zou ff verder zoeken..
Lijkt me nogal prijzig, ga eens langs bij een las en constructie bedrijf, deze hebben dit ongetwijfeld in de oud ijzer bak liggen en anders wel gewoon op de plank.
Zal een stuk goedkoper zijn dan een bouwmarkt of ijzerhandel.
Zal een stuk goedkoper zijn dan een bouwmarkt of ijzerhandel.
Ik ben een link kwijt. Ergens in deze thread had iemand het over een goedkoop lasergesneden aluminium prusa i3 frame dat in Nederland (Utrecht staat me bij...) gemaakt werd. Kan het nu niet meer terugvinden. Weet iemand waar ik het over heb?
@ Mux: Even mezelf quoten...
Anoniem: 528408 schreef op maandag 15 juli 2013 @ 17:11:
Ik kwam hem ook tegen Remco. http://www.ebay.nl/itm/Re...m4ac696d080#ht_557wt_1271
Je moet dan wel zelf nog de gaatjes boren al zijn deze wel gemarkeerd op het alu. Daarbij moet je ook nog de randjes afwerken maar dat is natuurlijk zo te doen...
[ Voor 56% gewijzigd door Anoniem: 528408 op 23-07-2013 16:19 ]
Serieus, ik heb een halfuur zitten zoeken/browsen en daar gewoon overheen gelezen... Meh, bedankt iig
Iemand al OctoPrint gebruikt?
Ziet er best leuk uit ^^
Misschien zou ik die wel nog eens proberen, zelfs is het aleen voor de webcam eventueel
Source: http://octoprint.org/
Ziet er best leuk uit ^^
Misschien zou ik die wel nog eens proberen, zelfs is het aleen voor de webcam eventueel
Source: http://octoprint.org/
Hmm leuke vondst, ik had het nog neit eerder gezien.
Het voegt geloof ik verder niet zo gek veel toe aan Repetier host behalve dan een webinterface en camera opties. Dingen die ik nu naast repetier heb geregeld.
maar ik ga er eens naar kijken
Het voegt geloof ik verder niet zo gek veel toe aan Repetier host behalve dan een webinterface en camera opties. Dingen die ik nu naast repetier heb geregeld.
maar ik ga er eens naar kijken
Op mijn printer zit een Raspberry Pi gemonteerd, daar heb ik OctoPrint op draaien, werkt perfect! Ik heb deze opstelling gekozen, zodat ik wireless kan printen. Nu nog een slicer die het bestand direct naar de printer stuurt.
Heb er nog geen webcam op gemonteerd. De webcam komt er, zodra ik verlichting op mijn printer heb gemonteerd.
*edit:
Nu ik er over nadenk lees ik dit:
https://plus.google.com/1...2142895/posts/Aq63xnZBtLB
Dat ziet er veelbelovend uit! Als het een beetje slim wordt geïntegreerd, kan de printer al opwarmen terwijl er gesliced wordt. Of misschien zelf al beginnen met printer terwijl er nog gesliced wordt.
Heb er nog geen webcam op gemonteerd. De webcam komt er, zodra ik verlichting op mijn printer heb gemonteerd.
*edit:
Dat ziet er veelbelovend uit! Als het een beetje slim wordt geïntegreerd, kan de printer al opwarmen terwijl er gesliced wordt. Of misschien zelf al beginnen met printer terwijl er nog gesliced wordt.
[ Voor 31% gewijzigd door M4ngler op 24-07-2013 09:54 ]
Heeft iemand hier een filament extruder die ik tegen betaling kan lenen of kopen? Ik bedoel dus zoiets als een filabot, filastruder, etc.
[ Voor 25% gewijzigd door mux op 24-07-2013 14:31 ]
Is het misschien makelijk om een overzicht te maken van wie er een printer heeft, en waar deze persoon vandaan komt.
Ik zit heel erg te denken om er een te bouwen, maar dan een klein beetje naar eigen ontwerp.
Die onderdelen zou ik graag willen printen bij iemand (tegen rieele vergoeding)
maar het valt niet mee om iemand te vinden die een beetje in de buurt woont
Ik neem aan dat ik niet de enige ben met dit probleem, dus vandaar misschien makelijk om een lijstje bij de start post te zetten met naam en woonplaats
Ik zit heel erg te denken om er een te bouwen, maar dan een klein beetje naar eigen ontwerp.
Die onderdelen zou ik graag willen printen bij iemand (tegen rieele vergoeding)
maar het valt niet mee om iemand te vinden die een beetje in de buurt woont
Ik neem aan dat ik niet de enige ben met dit probleem, dus vandaar misschien makelijk om een lijstje bij de start post te zetten met naam en woonplaats
Hmja, geen verkeerd plan... Misschien wordt het ook tijd voor een deeltje 2, met een wat uitgebreidere topicstart? De eerste post is inmiddels uit 2010, en bevat niet heel erg veel informatie. Ik zit nu al een paar uur aandachtig te lezen, maar ik heb nog steeds een hoop vragen die mooi verwerkt hadden kunnen worden in een startpost. Zoals waar je fillament kan kopen, onderdelen voor de machines (lagers, motoren electronica, etc) waar je tekeningen kan downloaden, etc.
Nu ik filmpjes gezien heb van de Rostock mini, begint het wel erg te kriebelen om ook maar eens zoiets te gaan maken... De tekeningen heb ik inmiddels gedownload, maarja, waar haal ik de rest van de onderdelen vandaan?
Nu ik filmpjes gezien heb van de Rostock mini, begint het wel erg te kriebelen om ook maar eens zoiets te gaan maken... De tekeningen heb ik inmiddels gedownload, maarja, waar haal ik de rest van de onderdelen vandaan?
Welke onderdelen specifiek kan je niet vinden?FiXeL schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 12:30:
Hmja, geen verkeerd plan... Misschien wordt het ook tijd voor een deeltje 2, met een wat uitgebreidere topicstart? De eerste post is inmiddels uit 2010, en bevat niet heel erg veel informatie. Ik zit nu al een paar uur aandachtig te lezen, maar ik heb nog steeds een hoop vragen die mooi verwerkt hadden kunnen worden in een startpost. Zoals waar je fillament kan kopen, onderdelen voor de machines (lagers, motoren electronica, etc) waar je tekeningen kan downloaden, etc.
Euh.... Basicly alles...
ik heb de .DXF en .STL bestanden gedownload, alles wat in DXF staat kan ik eventueel zelf maken (werk met CNC freesbanken) maar de diktes van de onderdelen kan ik met de huidige software niet zien (Cimco edit) de STL delen, tja daar moet ik iemand voor vinden die ze wil printen, maar de rest? Er zitten wel SCAD bestanden in de zip file met een samenstelling, maar geen parts list... Welke stappenmotoren? Welke controller? Waar zou ik een kit kunnen bestellen?
Ik heb al een beetje rond zitten googlen, maar ik kom er niet echt uit. Jij hebt ook een Rostock mini, toch?
[edit] nvm, reprap wiki staat al een hoop info in.
Ik heb al een beetje rond zitten googlen, maar ik kom er niet echt uit. Jij hebt ook een Rostock mini, toch?
[edit] nvm, reprap wiki staat al een hoop info in.

[ Voor 4% gewijzigd door FiXeL op 24-07-2013 13:15 ]
Ik vroeg me af of ik Octoprint op mijn PC kon installeren?M4ngler schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 09:49:
Op mijn printer zit een Raspberry Pi gemonteerd, daar heb ik OctoPrint op draaien, werkt perfect! Ik heb deze opstelling gekozen, zodat ik wireless kan printen. Nu nog een slicer die het bestand direct naar de printer stuurt.
*edit:
IPV een raspberry te kopen, dat je dan je PC gewoon aan laat staan wat hij bij mij nu ook al vaak doet,
Ik heb nog niet direct zin nu al weer 40e meer eraan uit tegeven
Ach jah, Als het met zo een raspberry echt zou moeten, zal ik wel dit misschien doen als mijn 3D printer de eerste 700e al waard is geweest xD
------
Btw gebeurdt het veel dat de nozzle vast loopt (Clogged)
If so wat moet je dan doen?
Ik heb gehoord dat er Acetone is en dat je gewoon de nozzle erin mag doen en dat het er zo af gaat,
Maar ik vroeg me af waar ik dit kan kopen?
Bedankt ^^
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 510146 op 24-07-2013 13:34 ]
Ik heb nog nooit een verstopte nozzle gehad, maar ik zit ook nog op mijn eerste kg ABS
Tja, dat ligt aan het nozzle-ontwerp, de betere nozzles lopen bijna niet vast.Anoniem: 510146 schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 13:14:
Btw gebeurdt het veel dat de nozzle vast loopt (Clogged)
If so wat moet je dan doen?
Ik heb gehoord dat er Acetone is en dat je gewoon de nozzle erin mag doen en dat het er zo af gaat,
Verder lost ABS op in Aceton, PLA niet.
Drogisterij? hoewel nagellakremover vaak allerlei olien en geurstoffen enzo bevat, hebben ze t vast ook wel zonder.. en anders eeuh.. ja.. ff verder zoeken?Maar ik vroeg me af waar ik dit kan kopen?
tja aceton kun je gewoon in de dorgisterij halen of supermarkt
Ik zie wel dat dit topic steeds meer en meer de verkeerde kant op gaat met mensen die verwachten hier een vraag neer te plonsen en er maar antwoord op te krijgen. Hoe wat en waar je printers kan kopen is prima via Google te vinden lijkt mij...... en daarnaast zijn dat soort vragen hier nu al wel 2 of 3x langsgekomen, kwestie van 10-20 blz terug bladeren.
Waarschijnlijk een goed moment om de startpost aan te passen, maar wie gaat het doen denk niet dat Khildin zich niet hiervoor gaat inzetten
Ik zie wel dat dit topic steeds meer en meer de verkeerde kant op gaat met mensen die verwachten hier een vraag neer te plonsen en er maar antwoord op te krijgen. Hoe wat en waar je printers kan kopen is prima via Google te vinden lijkt mij...... en daarnaast zijn dat soort vragen hier nu al wel 2 of 3x langsgekomen, kwestie van 10-20 blz terug bladeren.
Waarschijnlijk een goed moment om de startpost aan te passen, maar wie gaat het doen denk niet dat Khildin zich niet hiervoor gaat inzetten
OctoPrint is geschreven in Python, op een Windows PC zal OctoPrint dus niet direct werken. Je kan python uitvoeren, door Python op je computer te installeren. Ik heb geen idee of dit goed werkt met de drivers.Anoniem: 510146 schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 13:14:
[...]
Ik vroeg me af of ik Octoprint op mijn PC kon installeren?
IPV een raspberry te kopen, dat je dan je PC gewoon aan laat staan wat hij bij mij nu ook al vaak doet,
OctoPrint werkt zowiezo op Ubuntu, je zou Ubuntu op je computer kunnen installeren of deze als virtuele machine draaien.
Op een Rpi is natuurlijk de mooiste oplossing.
[ Voor 21% gewijzigd door M4ngler op 24-07-2013 14:45 ]
en even slicen op de Rpi hehehe denk dat je dan lang kan wachten........ als je wat simpels wilt doen is dat denk ik prima maar ik heb wel prints gehad die al 15 min in slicer bezig waren dan nog niet eens te spreken over de tijd die ik kwijt was in skeinforge. Kan me voorstellen met de rekenkracht van de Rpi dat dit in de uren gaat lopen.........
Hmja, excuses daarvoor. Iig, een paar uurtjes googlen heeft me al een stuk wijzer gemaakt. Ik heb hier een bouwkit gevonden voor een Rostock, het is niet de mini, maar ik denk dat ik met de mini niet zoveel lol ga hebben qua printbaar oppervlak. Maar vooralsnog wil ik eigenlijk toch liever zelf aan de slag, dan een kant en klare bouwpakket kopen. Tis alleen even zoeken naar alle onderdelen, maar ik heb inmiddels al een hoop dingen gevonden.WeeDzi schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 14:36:
tja om zelf te beginnen heb je niet de makkelijkste printer gekozen, maar wel de meest aansprekende denk ik
Er is ook net wat minder informatie over te vinden en als je onderdelen zoekt zul je wat beter je best moeten doen. Maar goed er zijn al talloze gemaakt dus het moet jou ook lukken......
Ik heb evt een deel van het frame waar ik mee begonnen ben maar ik waarschijnlijk niet ga afmaken. Dat is wel de mini maar zou je evt voor een zacht prijsje kunnen overnemen.....
Ik heb evt een deel van het frame waar ik mee begonnen ben maar ik waarschijnlijk niet ga afmaken. Dat is wel de mini maar zou je evt voor een zacht prijsje kunnen overnemen.....
[ Voor 23% gewijzigd door WeeDzi op 24-07-2013 15:20 ]
Klopt, maar hoe deze printer werkt met zijn 3 armen is toch heel erg fascinerend om te zien idd.
Het afstellen schijnt niet gemakkelijk te zijn (geometrische nauwkeurigheid) en de lineaire lagers maken een hoop lawaai. www.damencnc.com/nl heeft iig al een hoop delen die ik nodig ga hebben, maar ik kan beter eerst even verder rondkijken waar ik alles weg moet halen... Als ik bij 6+ verschillende shops onderdelen moet bestellen (al dan niet internationaal) ben ik misschien goedkoper uit om meteen maar die bouwkit te bestellen.
Edit: De mini? Hmm.... zou je me daar een paar foto's van kunnen sturen via DM?
[ Voor 7% gewijzigd door FiXeL op 24-07-2013 15:41 ]
Ik heb zelf de mini omgebouwd voor een volledig 20*20*35 oppervlak. Echte oppervlak is zelfs nog iets groter maar moet wel op de plaat 20*20 maximaal zijn. De Rostock mini is er mooi parametrisch gebouwd en dus zijn de variabelen makkelijk aan te passen. Voor foto's, check mijn blog.FiXeL schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 15:40:
Klopt, maar hoe deze printer werkt met zijn 3 armen is toch heel erg fascinerend om te zien idd.Het afstellen schijnt niet gemakkelijk te zijn (geometrische nauwkeurigheid) en de lineaire lagers maken een hoop lawaai. www.damencnc.com/nl heeft iig al een hoop delen die ik nodig ga hebben, maar ik kan beter eerst even verder rondkijken waar ik alles weg moet halen... Als ik bij 6+ verschillende shops onderdelen moet bestellen (al dan niet internationaal) ben ik misschien goedkoper uit om meteen maar die bouwkit te bestellen.
De meeste onderdelen hoeven totaal geen aanpassing voor een vergroting/verkleining. Het plaatmateriaal uiteraard als je een groter oppervlak wilt, de scad poept dan vrolijk de getallen uit zoals de lengte van de rods van de armen. Voor een lengtevergroting hoeven alleen maar de belts langer te zijn, dus dat kan je makkelijk zelf uitrekenen. Tot slot de dikte van het plaatmateriaal: standaard is volgens mij 6mm, dus als je dikker dan dat neemt, maak dan de m4 schroeven ook allemaal X mm langer dan dat. Ik heb zelf 12mm multiplex gebruikt zonder langere schroeven te kopen en dit werkt prima.
Voor meer informatie check gewoon de Wiki pagina, en voor aankoop advies lees even de laatste 10 pagina's van dit topic, volgens mij heb je dan wel genoeg informatie. Verder is Google altijd je vriend, en voor een snel antwoord op een simpele vraag is de reprap IRC ook handig.
Over sourcen trouwens: mijn printer heeft volgens mij onderdelen uit meer dan 10 verschillende landen, maar voornamelijk Nederland, Duitsland, Engeland, Hongarije, China en de VS, dus don't be afraid!
Ik heb je blog eerder vandaag gelezen en ik moet zeggen dat ik direct geïnteresseerd was in dit type printer toen ik de constructie zag. Toen ik eenmaal wat filmpjes gezien had op YT van de printer in actie, was ik verkocht! 
Wat ik ook wel fascinerend vind, is dat de G code heel erg veel lijkt op de code die je veel op ISO/Fanuc besturingen ziet van CNC freesbanken. (mn werk) Nu werk ik op mijn werk met Heidenhain wat een andere programma code hanteerd, maar heel veel dingen zoals M-functies werken gelijk. Iig wel grappig dat ik de programma code die ik gezien heb gewoon kan lezen, en hoeveel het overeenkomt met de programmacode die gebruikt wordt op CNC machines.
Iig, voor een eerste printer is een Rostock misschien niet de beste keuze, maar ik ben een behoorlijke tech geek, en dit ding heeft gewoon wel een bepaalde wow-factor als je ziet hoe die van 1 punt naar een ander interpoleert. Iig, ik wacht nog even op WeeDzi, als zijn mini een leuke basis is om verder op te bouwen, dan neem ik die over. Ombouwen kan dan altijd nog.
Mocht dat niks worden, dan kan ik eventueel gaan kijken wat het gaat kosten om alle onderdelen zelf bij elkaar te sprokkelen, als dat meer is dan 800 euro, is het misschien beter om gewoon een kit te bestellen. Wel iets minder tweaker gehalte, magoed aanpassen kan dan later altijd nog.
Wat ik ook wel fascinerend vind, is dat de G code heel erg veel lijkt op de code die je veel op ISO/Fanuc besturingen ziet van CNC freesbanken. (mn werk) Nu werk ik op mijn werk met Heidenhain wat een andere programma code hanteerd, maar heel veel dingen zoals M-functies werken gelijk. Iig wel grappig dat ik de programma code die ik gezien heb gewoon kan lezen, en hoeveel het overeenkomt met de programmacode die gebruikt wordt op CNC machines.
Iig, voor een eerste printer is een Rostock misschien niet de beste keuze, maar ik ben een behoorlijke tech geek, en dit ding heeft gewoon wel een bepaalde wow-factor als je ziet hoe die van 1 punt naar een ander interpoleert. Iig, ik wacht nog even op WeeDzi, als zijn mini een leuke basis is om verder op te bouwen, dan neem ik die over. Ombouwen kan dan altijd nog.
Bij elkaar sprokkelen is vrijwel altijd goedkoper dan een kit in ieder geval, maar een deels-afgebouwde kopen voor een klein bedragje valt ook onder bij elkaar sprokkelen denk ik..
[ Voor 56% gewijzigd door AlexanderB op 24-07-2013 18:27 ]
Voor het lawaai zou je bij sdp-si kunnen kijken. Even zoeken op: plastic bearing, linken gaat wat lastig.FiXeL schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 15:40:
Klopt, maar hoe deze printer werkt met zijn 3 armen is toch heel erg fascinerend om te zien idd.Het afstellen schijnt niet gemakkelijk te zijn (geometrische nauwkeurigheid) en de lineaire lagers maken een hoop lawaai. www.damencnc.com/nl heeft iig al een hoop delen die ik nodig ga hebben, maar ik kan beter eerst even verder rondkijken waar ik alles weg moet halen... Als ik bij 6+ verschillende shops onderdelen moet bestellen (al dan niet internationaal) ben ik misschien goedkoper uit om meteen maar die bouwkit te bestellen.
Die hebben mooie plastic lagers, ik hoop dat t probleem daarmee grotendeels opgelost is.

Hmm, daar heb ik ook al geprinte versies van voorbij zien komen.
Ik zou eerst willen weten hoe ze het doen wat betreft soepel bewegen, een paar echte kogellagertjes zijn ook de kosten niet.FiXeL schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 19:42:
[afbeelding]
Hmm, daar heb ik ook al geprinte versies van voorbij zien komen.Alleen ben ik wel bang dat dit soort lagers een flink kortere levensduur hebben dan een metalen lager met kogels. Op zich is het geluid niet echt een probleem, de printer komt toch in de werkplaats te staan.
Ik heb bij mijn rostock dus plastic lagers zelf geprint.... ik zal wel ff een foto of wat naar je sturen verder heb ik het frame de onderdelen etcetc enige wat ontbeekt zijn steppers en elektronica en hotend
Een vriend van me zit in de machinebouw en die raadde me normale lagers af. Staal op staal, eigenlijk wel logisch dat dat schraapt. Je kunt natuurlijk smeren, maar dan blijf je ook smeren.sebastius schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 19:50:
[...]
Ik zou eerst willen weten hoe ze het doen wat betreft soepel bewegen, een paar echte kogellagertjes zijn ook de kosten niet.
Verder zijn ze lichter, en ik hoop beter passend dan de lm8uu's die ik van Ebay heb. Die hebben ruwweg een milimeter speling op een 8mm stalen staaf. Duurdere durf ik nog niet aan te beginnen. Ik zie overal dezelfde foto van lagers met verschillende prijzen maar altijd zonder specificaties.
Het is een gokje, we zullen hopelijk snel genoeg zien hoe het uitpakt
Een kunststof lager glijdt verassend soepel op staal, het enigste nadeel is dat het gewoon harder slijt. Ik heb op mijn werk ook wel eens dingen gemaakt van Murlubric wat voor deze toepassing misschien zelfs prima geschikt is gezien het een zelfsmerende kunststof is.sebastius schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 19:50:
[...]
Ik zou eerst willen weten hoe ze het doen wat betreft soepel bewegen, een paar echte kogellagertjes zijn ook de kosten niet.
Ok, ben benieuwd.WeeDzi schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 20:44:
Ik heb bij mijn rostock dus plastic lagers zelf geprint.... ik zal wel ff een foto of wat naar je sturen verder heb ik het frame de onderdelen etcetc enige wat ontbeekt zijn steppers en elektronica en hotend
Nah staal op staal is verder geen probleem als je de goede rods hebt. Die zijn normaal gedraait of rondgeslepen en gehard dus op gehard staal heeft het weinig invloed. Daar zijn de lagers voor niewaar. Beste oplossing zou koperen bussen zijn daar werden ze vroeger ook mee gemaakt. Maar die zie je eigenlijkniet meer
Makerfarm heeft net hun All metal hotend gereleased,
Ziet er best proper uit, Jammer ze dat niet eerder konnen doen, ik heb hem paar dagen geleden pas besteld en er is al een (Upgrade)
Ach jah ik denk de Jhead wel wat beter is om mee te beginnen, sinds er veel meer info and hulp over is,
Misschien als Prusa's beter is uitgewerkt of als makerfarm een reseller heeft in EU koop ik hem eens over een paar maand als hij beter is ^^
Maar ik dacht hij aleen maar wat sneller zal zijn en paar plastics meer dat je kunt printen,
Zover ik weet niet dat hij veel mooiere kwaliteit geeft qua plastic.
Ach jah ^^ vin hem er wel proper uitzien.
(YouTube: Magma Video)
Ziet er best proper uit, Jammer ze dat niet eerder konnen doen, ik heb hem paar dagen geleden pas besteld en er is al een (Upgrade)
Ach jah ik denk de Jhead wel wat beter is om mee te beginnen, sinds er veel meer info and hulp over is,
Misschien als Prusa's beter is uitgewerkt of als makerfarm een reseller heeft in EU koop ik hem eens over een paar maand als hij beter is ^^
Maar ik dacht hij aleen maar wat sneller zal zijn en paar plastics meer dat je kunt printen,
Zover ik weet niet dat hij veel mooiere kwaliteit geeft qua plastic.
Ach jah ^^ vin hem er wel proper uitzien.
(YouTube: Magma Video)
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 510146 op 25-07-2013 04:51 ]
Ik zie het voordeel niet van die magma Hotend. Je moet er continu een fan op hebben... Voor mij wordt het gewoon een j-head. Als iemand hem weer is op voorraad heeft want zowel bij hotends en reprapworld is ie uitverkocht...
reprapsource.com geprobeert?Anoniem: 528408 schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 12:25:
Ik zie het voordeel niet van die magma Hotend. Je moet er continu een fan op hebben... Voor mij wordt het gewoon een j-head. Als iemand hem weer is op voorraad heeft want zowel bij hotends en reprapworld is ie uitverkocht...
Ehm .. hier kom ik niet uit
Ik heb Cura 13.06.4 met een model. Als ik ga printen, daalt het bed ongeveer 1,5 cm en print hij dus 1,5 cm boven het bed ..
Als ik het printen stop, en vanuit Cura handmatig aangeef dat hij naar de home-position moet gaan, doet hij dat automatisch. Maar bij printen daalt de Z-as opeens 1,5cm en print hij dus verkeerd.
Iemand enig idee?
- edit: hij doet het alleen bij een object van 19.5cmx19.5cm. Als ik deze schaal naar 5cm, print hij het goed. Andere objecten ook. Maar als ik het laat afdrukken op 19.5 dan daalt het printbed eerst 1,5 cm
Iemand enig idee?
- edit: hij doet het alleen bij een object van 19.5cmx19.5cm. Als ik deze schaal naar 5cm, print hij het goed. Andere objecten ook. Maar als ik het laat afdrukken op 19.5 dan daalt het printbed eerst 1,5 cm
[ Voor 22% gewijzigd door Eusebius op 25-07-2013 16:47 ]
==
hoi
Wow, ik kom er net vandaag achter dat openSCAD geen IGES of STEP ondersteunt. Wat waardeloos
hoe moet je dan ooit dingen exporteren naar andere CAD-programma's?
FreeCAD heeft een .csg importfunctie, maar die crasht op elke .csg die ik probeer te importeren.
FreeCAD heeft een .csg importfunctie, maar die crasht op elke .csg die ik probeer te importeren.
Ff een vraag wat betreft de controller en dergelijke... Zal vast wel een enorme n00b vraag zijn, magoed:
Ik kan bij reprapworld deze set gaan halen (ja kan ook wel de DIY set gaan halen, maar voor die 15 euro extra wil ik niet gaan solderen met het risico dat ik wat verknoei) of deze bij markerfarm...
Nu begin ik heel erg te twijfelen, gezien er toch wel wat verschillen zijn, zeker met de additionele printjes zoals het LCD scherm... Het is voor een Rostock printer, of maakt dat verder niks uit als het beide Ramps 1.4 is?
Ik kan bij reprapworld deze set gaan halen (ja kan ook wel de DIY set gaan halen, maar voor die 15 euro extra wil ik niet gaan solderen met het risico dat ik wat verknoei) of deze bij markerfarm...
Nu begin ik heel erg te twijfelen, gezien er toch wel wat verschillen zijn, zeker met de additionele printjes zoals het LCD scherm... Het is voor een Rostock printer, of maakt dat verder niks uit als het beide Ramps 1.4 is?
Vraag is even waar je het voor wilt gebruiken..... waar ga je het schermpje voor gebruiken vaak dus alleeb als je standalone gaat printen, ik print gewoon aan de pc. Echter kun je ze op ebay echt wel goedkoper vinden ramps is zo mainstream dat je het overal kunt krijgen. Met elke elektronica kun je de rostock besturen ke hebt er alleen andere firmware voor nodig....
Dus als ik het goed begrijp maakt de electronica niet zo bijster veel uit, zolang het maar compatible is met de firmware? Mooi.
Ik wil iig wel de optie om standalone te kunnen draaien, ook omdat mijn pc in de woonkamer staat, en de printer pak em beet 8 meter verderop staat in een andere ruimte. Er zal zowiezo wel een pc bij komen te staan (wel zo handig voor calibratie e.d.) maar ik denk dat dit dan een ouwe aftandse laptop gaat worden, zowiezo is de ruimte een beetje beperkt, mn man cave is inmiddels al aardig volgebouwd.
Vandaag het eerste pakketje ontvangen vanuit Engeland met printed parts van http://www.3distributed.com/

Nou is dit het eerste printwerk wat ik ooit vast heb gehad maar van wat ik op internet heb gezien ziet dit er keurig uit!

Ik heb het vorige week donderdag (18-07) besteld. Maandag was het verzonden en vandaag (25-7) dus binnen gekomen.
Nu wachten op de hardware en frame, dan kunnen we beginnen met bouwen!

Nou is dit het eerste printwerk wat ik ooit vast heb gehad maar van wat ik op internet heb gezien ziet dit er keurig uit!

Ik heb het vorige week donderdag (18-07) besteld. Maandag was het verzonden en vandaag (25-7) dus binnen gekomen.
Nu wachten op de hardware en frame, dan kunnen we beginnen met bouwen!
[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 528408 op 25-07-2013 19:55 . Reden: Thumbs gemaakt van de plaatjes ]
Ja ziet er idd netjes uit. Wel leuk om te zien dat er, ook al besteld iedereen een prusa i3 single plate, er toch grote verschillen in de geprinte delen zitten. Zo zie ik hier delen die ik niet heb en mis ik delen die ik wel nodig heb gehad haha.
Asus G501
Ik ga geen i3 single plate bouwen maar een laser cut versie. Daar heb je dus een hoop hoekjes enzo niet nodig die je bij een single plate wel nodig hebt. Al hoop ik echt dat hier alles bij zit! Ik had de site gekregen van degene waar ik het frame heb besteld dus neem aan dat het goed komt.
Ah oke duidelijk, in mijn tijd ( 2 maanden terug haha ) had je alleen nog een boxed en een single plate ( de aluminium 6mm ) versie. Vandaar.
Asus G501
Bij nader onderzoek mis ik toch onderdelen... Ik heb de 3 glijdertjes niet voor onder het printer bed en een plaatje waarvoor ik het doel nog niet gevonden heb... Even een mailtje en hopen dat ie het nog na wil sturen.
Nou "gelukkig" was mijn opmerking niet voor niks achteraf. Lijkt me wel dat ie het nastuurt. Beter dat je er nu achter komt dan pas wanneer je midden in je build zit.
Asus G501
tis helaas niet een ikea kastje, en het blijft mensenwerk... Iig, gelukkig is dit niet een kant en klaar iets en je kan redelijkerwijs niet verwachten dat je met open source iets direct werkends hebt right out of the box. Iig, ik hoop dat ze de delen nog ff nasturen, zoveel werk is dat ook weer niet, ff printen en klaar. (hoop ik)
en zo te zien ook een kleine X carriage met een niet passend groter verloop naar de extruder. Beetje jammer dat ie er niet een I3 extruder bij geprint heeft....... dit geeft je veel abbe fout in je printer ( plaats van extrusie is ver van de as. Ik weet niet maar heeft ie er wel couplings bij geprint of ga je die van metaal halen?
Wat heb je daar nu voor neer geteld als ik vragen mag?
Wat heb je daar nu voor neer geteld als ik vragen mag?
Ik geloof je direct weedzi snap alleen niet wat je bedoeld... Ik heb er 32 pond voor betaald. Opzich dus niet te duur en het is nette print kwaliteit, ik heb Printed parts gezien die echt lelijk waren.
Heb bijna men Makerfarm i3 ^^ normaal vrijdag-maandag binnen,
Heb ook een schakelaar klaar staan voor de 24 pin ipv een paperclip, ik heb op mijn voeding geen schakelaar dus jah.
Ik vroeg me nog af welke Vetten jullie gebruiken voor de assen en threads?
Als ik het zelf opzoek heeft alles bijna zijn nadelen of is het vaak met twijfels,
Ik dacht aan Silicone vet of lagervet?
WD 40 zo erg slecht zijn had ik gelezen,
Heb ook een schakelaar klaar staan voor de 24 pin ipv een paperclip, ik heb op mijn voeding geen schakelaar dus jah.
Ik vroeg me nog af welke Vetten jullie gebruiken voor de assen en threads?
Als ik het zelf opzoek heeft alles bijna zijn nadelen of is het vaak met twijfels,
Ik dacht aan Silicone vet of lagervet?
WD 40 zo erg slecht zijn had ik gelezen,
de X carriage snap je hopelijk wel....
dat is dat plaatje misschien wel waar je het over hebt op je foto midden boven. daaraan hoort een extruder rechtsonder op je foto...... omdat die extruder die je hebt gekregen niet past ivm de assen van de X as heb je een verbindings stuk (rechts boven in) er bij gekregen, deze is tevens geschikt om een budashnozzle te equipen. door deze toevoeging die zoals ik nu kan zien niet past X carriage met schroeven op 26 mm en het verloop stuk 32mm. Daarnaast zorgt dat verloop ervoor dat de nozzle zelf een groot stuk van de assen komt te staan. hierdoor ben je wat gevoeliger voor trillingen.
ik kan evt wel een I3 extruder voor je printen?
ik kan evt wel een I3 extruder voor je printen?
Qua smering is WD40 gewoon ronduit slecht. Dat is leuk voor piepende scharnieren, maar zeker niet voor toepassingen die zwaar belast worden. Nu worden de assen op een 3D-printer ook niet zwaar belast qua mechanische belasting, (tis niet een onderdeel van 500 kilo wat dagelijks heen en weer beweegt) maar olie of vet heeft zijn voordelen- en nadelen. Olie smeert goed, en loopt soepel, nadeel is wel dat je het regelmatig moet aanbrengen. Vet blijft veel langer zitten, smeert beter, maar geeft meer frictie en alles wat je beetpakt met vet is niet leuk. (ik werk in de metaal, en helaas moet ik ook de geleidingen van het CNC bewerkingcentrum waar ik dagelijks mee werk smeren met vet)
Voor een 3D printer (let wel, ik kom net kijken op dit gebied) zou ik persoonlijk de lagers licht insmeren met een teflon-based olie. In de RC modelbouw (auto's) was het ook en pré om je lagers te smeren met teflon-based olie.
Iig, ik kom net kijken qua 3D-printers, dus hecht niet teveel waarde aan mijn post.
Voor een 3D printer (let wel, ik kom net kijken op dit gebied) zou ik persoonlijk de lagers licht insmeren met een teflon-based olie. In de RC modelbouw (auto's) was het ook en pré om je lagers te smeren met teflon-based olie.
Iig, ik kom net kijken qua 3D-printers, dus hecht niet teveel waarde aan mijn post.
WD40 een lichte ontvetter? het is olie, dus iets ontvetten met dat spul zal zeer lastig gaan.
Als je echt, maar dan ook echt iets vetvrij wilt hebben:

Gebruiken we op het werk, als je dit zelfs spuit op weken oude permanent marker tekst, het spoelt gewoon weg! Freaking awesome spul, alleen duur.
Daarom zijn ze op de zaak tegenwoordig overgegaan op dit:

Owja voor ons 3D printers: Het is aceton based, en goedkoop.
Als je echt, maar dan ook echt iets vetvrij wilt hebben:
Gebruiken we op het werk, als je dit zelfs spuit op weken oude permanent marker tekst, het spoelt gewoon weg! Freaking awesome spul, alleen duur.
Daarom zijn ze op de zaak tegenwoordig overgegaan op dit:
Owja voor ons 3D printers: Het is aceton based, en goedkoop.
Dus ik stel vast Silicon vet is goed, Maar beter dat ik Lagervet gebruik gebaseerd op teflon,
Zal ik zeker ergens noteren als ik het morgen/maandag koop ^^
Silicon vet zullen ze wel hebben, aleen weet ik nog niet over de Lagervet.
Alvast erg bedankt om me te helpen
Zal ik zeker ergens noteren als ik het morgen/maandag koop ^^
Silicon vet zullen ze wel hebben, aleen weet ik nog niet over de Lagervet.
Alvast erg bedankt om me te helpen
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 510146 op 26-07-2013 00:25 ]
Geen WD40; dat ONTvet en smeert absoluut niet. Gebruikt naaimachineolie of kogellagervet, het maakt allemaal niet zo veel uit maar GEEN WD40.
Dit topic is gesloten.