Toon posts:

OpenSource 3D printing Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 23 Laatste
Acties:
  • 163.506 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Ik doe wanddiktes van 2-3 mm. Zo weet je dat box niet zowaar in elkaar klapt, en voor de bodemplaat, want bij eraf halen van de hotbed kan met 1mm dikte snel kapot gaan omdat er weinig lagen erop zijn gemaakt.
2 mm is al stuk beter. Kleine ontwerpen doe ik 2mm, grote ontwerpen 3mm.

Alleen als je printer heel goed is gecalibreerd, kun je wel 1mm wagen.

Printkosten vallen meestal mee, want als je zoiets in de winkel koopt.... dan weet je wat ik bedoel.
Geprinte stuk zou dan rond 10-20 ct kosten.

[ Voor 14% gewijzigd door MrDummy op 08-01-2013 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-07 12:04
Mij bevalt de nieuwe Thingiverse ook nog niet zo, maar ik vond de nieuwe Tweakers eerst ook niks terwijl ik het nu prima vind.

@MrDummy: Heb je dingen bekeken, misschien leuk om er wat meer foto's te plaatsen van het geprinte object en 'in actie'.

Tweakblog, voornamelijk over 3d-printen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vind opzich de nieuwe indeling van Thingiverse wel ok, je moet er ff aan wennen. Ik wordt alleen gek van die belachelijke Iphoon case die makerbot erop gezet heeft. Iedereen knalt zijn eigen instellinkje erop alsof hij wat nieuws heeft gemaakt, echt een rommeltje.

qua wantdiktes hou ik meestal aan de regel minimaal 2 lijndiktes. ik heb een 0.4mm nozzle dus mijn minimale want dikte zou 0.8mm zijn en meestal neem ik dan een marge van 1mm. Echter dit is niet erg stevig en als het wat stress moeten kunnen opvangen van vasthouden, vingerdruk etc zou ik echt 2 mm aanhouden. zelfde voor de bodum daar kun je met 2 laagdikte toe maar beter is om 4 oid te maken (en dan hangt het er ook vanaf of je 4 solid layers maakt of infill van 40% oid gebruikt. Problemen met loshalen heb ik niet echt bij mij plopt het zo van mijn heatbed af :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-10 11:30

Infant

It's a floating Dino!

Harrie schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 23:09:
[...]
Ik heb geen idee of een 1mm dikke/dunne bodem voldoende gaat zijn.
Ik heb mijn bodemplaat, en wanden allemaal 1mm dik gemaakt. De wanden zijn 1cm hoog, en staan onder een hoek van 3 graden. Ik kon ze ook niet echt dikker maken, kijk maar:

@MrDummy: Deze wordt niet op een hotbed geprint, dus dat gaat niet echt op. 1mm ging prima:

Empty Case
Click Meganism Inside Notebook

Ik sta echt verbaasd van de kwaliteit en sterkte! Het is gewoon hetzelfde als het 3D model. Ik heb de enorm kleine friebel haakjes er maar in ge-designed met de gedachte: "Ik maak ze later wel van metaal, en plak dat er gewoon tegenaan."

Maar tot mijn grote verbazing werkt dit ook uitstekend. Als je ze kort met een vlam verhit, wordt het nog wat steviger. En... het past!

Nu de elektronica 80% in size reduceren... en ik heb een accu voor de prijs van.... een accu. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
Infant schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 16:10:
[...]

Ik heb mijn bodemplaat, en wanden allemaal 1mm dik gemaakt. De wanden zijn 1cm hoog, en staan onder een hoek van 3 graden. Ik kon ze ook niet echt dikker maken, kijk maar:

@MrDummy: Deze wordt niet op een hotbed geprint, dus dat gaat niet echt op. 1mm ging prima:

[afbeelding]
[afbeelding] [afbeelding]

Ik sta echt verbaasd van de kwaliteit en sterkte! Het is gewoon hetzelfde als het 3D model. Ik heb de enorm kleine friebel haakjes er maar in ge-designed met de gedachte: "Ik maak ze later wel van metaal, en plak dat er gewoon tegenaan."

Maar tot mijn grote verbazing werkt dit ook uitstekend. Als je ze kort met een vlam verhit, wordt het nog wat steviger. En... het past!

Nu de elektronica 80% in size reduceren... en ik heb een accu voor de prijs van.... een accu. :+
Ziet er goed uit, awesome!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 15:47

India Sierra

Learn by failure

Ben al een tijdje geïnteresseerd in een 3d printer en wilde er ook altijd al een hebben. Nu heb ik "toevallig" nog wat printer motoren liggen, en weet ik niet of ik deze kan gebruiken in de bouw van een 3d printer (weet nog niet echt welke, denk de prusa mendel?). Hier wat foto's ter info:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ik2Iil.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/a42SSl.jpg

Edit: Vergeten te zeggen hoeveel ik er heb, heb 6 van die dus.

[ Voor 6% gewijzigd door India Sierra op 15-01-2013 19:11 ]

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-08 20:30

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Qua formaat lijken me de motoren prima. Formaat geeft een indicatie van het koppel wat ze kunnen leveren. Controleer even of je nema17 motoren hebt. Deze zijn het meest gebruikt, en dan zal je dus ook geen ontwerp hoeven aan te passen.

Je zal wel even moeten vertellen hoeveel draden/aansluitingen er uit komen. Zijn het er 6 betreft het een unipolaire motor. Deze kan je ook als bipolaire motor gebruiken. Zijn het er 4 dan is het een bipolaire motor. Unipolaire motoren zijn makkelijker aan te sturen, maar dan heb je minder koppel dan als je ze als een bipolaire gebruikt.
Voor 3d-printers worden bijna altijd bipolaire motoren gebruikt.

De tandwielen zullen vervangen moeten worden door tandriem-pulleys. Ik neem aan dat je de metalen plaatjes er af kan schroeven.

[ Voor 20% gewijzigd door boazkl0p op 15-01-2013 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

boazkl0p schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 19:18:
Qua formaat lijken me de motoren prima. Formaat geeft een indicatie van het koppel wat ze kunnen leveren. Controleer even of je nema17 motoren hebt. Deze zijn het meest gebruikt, en dan zal je dus ook geen ontwerp hoeven aan te passen.

Je zal wel even moeten vertellen hoeveel draden/aansluitingen er uit komen. Zijn het er 6 betreft het een unipolaire motor. Deze kan je ook als bipolaire motor gebruiken. Zijn het er 4 dan is het een bipolaire motor. Unipolaire motoren zijn makkelijker aan te sturen, maar dan heb je minder koppel dan als je ze als een bipolaire gebruikt.
Voor 3d-printers worden bijna altijd bipolaire motoren gebruikt.

De tandwielen zullen vervangen moeten worden door tandriem-pulleys. Ik neem aan dat je de metalen plaatjes er af kan schroeven.
Zijn er 6 dus unipolaire motoren, plaatjes kunnen er inderdaad af.

Verder heb ik nog een aantal vragen wat het betreft het bouwen van een prusa mendel. Van google e.d. wordt ik niet veel slimmer dus vraag ik het hier maar, wat zijn de maximale afmetingen wat ik met een prusa mendel kan printen of kun je dat volledig zelf bepalen a.d.h.v. wat voor materialen je gebruikt? Wat voor kosten kan ik verwachten als ik alles behalve de printermotoren moet kopen? Heb ik programmeer vaardigheden nodig of is dat allemaal al gemaakt (natuurlijk op de dimensies na als ik die zelf kan bepalen)?

EditL Volgens mij heb ik dus geen nema 17 motor, maar wel eentje met dezelfde afmetingen.

[ Voor 3% gewijzigd door India Sierra op 15-01-2013 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

nema 17 geeft het formaat van een motor aan :P

Maximale afmetingen die je kan printen hangt van de grootte van je printer af. Prusa Mendel zit op ongeveer 190x190x100.
Kosten hangt er van af hoe luxe je het wil maken. Je kan kiezen of je een verwarmd printbed wil, meerdere extruders, enz. Maar een basis printer kost zo'n 300 euro zonder de motoren (ruwe schatting).
Programeren komt nergens aan de orde. Je moet een paar dingen in de firmware aanpassen, maar dit is allemaal goed uitgelegd en simpel.
Het meeste tijd gaat zitten in het afstellen en calibreren van je printer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thehawk007 schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 19:07:
Ben al een tijdje geïnteresseerd in een 3d printer en wilde er ook altijd al een hebben. Nu heb ik "toevallig" nog wat printer motoren liggen, en weet ik niet of ik deze kan gebruiken in de bouw van een 3d printer (weet nog niet echt welke, denk de prusa mendel?). Hier wat foto's ter info:

Edit: Vergeten te zeggen hoeveel ik er heb, heb 6 van die dus.
Hey jij hier toch maar zelf een printer maken :D

Nema 17 of 23 geeft het formaat aan van de motoren en is niet erg belangrijk (meeste onderdelen zijn wel aan te passen) maar het lijken me Nema17. Het gaat vooral even om het koppel dat ze kunnen leveren. dat moet je dus even opzoeken. Jij hebt deze http://www.datasheetarchive.com/17PM-k403-datasheet.html 0,37 Nm wat wel ok is iets lager dan normaal gebruikt word (dacht 0.41Nm).

Als je een printer verder wilt bouwen heb je een mainboardje nodig. om dit verder te installeren heb je geen echte programmeer kennis nodig, de dingen die je moet aanpassen zijn zoals hierboven gezegd prima aangegeven en altijd mensen in de buurt die je er wel mee kunnen helpen.

Als ik je in de richting van een printer mag duwen zou ik gaan voor Medenl90 van NopHead. (google Mendel90) dit is een mooi solide frame en makkelijker te maken dan de Mendel die met schroefdraad in elkaar zit. De mendel90 bestaat uit plaat materiaal (MDF, Alu, perspex < eigen keus) en is daardoor vrij rigide. bovendien kun je de maten zelf allemaal aanpassen.

Qua afmetingen (oppervlakte) ben je vaak beperkt tot het heatbed als je die neemt (wel aan te raden maar niet persee nodig) die zijn vaak 220x220 mm en dan is de hoogte bepalend door je frame (mendel90 is vrij te bepalen Mendel en prusa varieren standaard geloof rond 150mm maar ook dit is evt wel aan te passen (maar wel minder makkelijk door het Driehoekige frame).
Qua kosten ga je waarschijnlijk rond de 300 Euro uitkomen
Plastic 60Euri
Mainboard 100 incl stepper drivers (sanguinololu basic but very usable)
assen etc 30 euri
Mdf 20 euri
heatbed 25 euri
hotend 60 euri
bits and pieces 20 oid

van de 6 motoren die je hebt heb je er 5 nodig in de meeste ontwerpen 1 voor extruder 2 voor Z as 1 voor X en 1 Voor Y.......

[ Voor 3% gewijzigd door WeeDzi op 16-01-2013 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:46
@infant: wat heeft-ie gekost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

30 ballen, inc. UPS mannetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

WeeDzi schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 12:21:
[...]

Hey jij hier toch maar zelf een printer maken :D

Nema 17 of 23 geeft het formaat aan van de motoren en is niet erg belangrijk (meeste onderdelen zijn wel aan te passen) maar het lijken me Nema17. Het gaat vooral even om het koppel dat ze kunnen leveren. dat moet je dus even opzoeken. Jij hebt deze http://www.datasheetarchive.com/17PM-k403-datasheet.html 0,37 Nm wat wel ok is iets lager dan normaal gebruikt word (dacht 0.41Nm).

Als je een printer verder wilt bouwen heb je een mainboardje nodig. om dit verder te installeren heb je geen echte programmeer kennis nodig, de dingen die je moet aanpassen zijn zoals hierboven gezegd prima aangegeven en altijd mensen in de buurt die je er wel mee kunnen helpen.

Als ik je in de richting van een printer mag duwen zou ik gaan voor Medenl90 van NopHead. (google Mendel90) dit is een mooi solide frame en makkelijker te maken dan de Mendel die met schroefdraad in elkaar zit. De mendel90 bestaat uit plaat materiaal (MDF, Alu, perspex < eigen keus) en is daardoor vrij rigide. bovendien kun je de maten zelf allemaal aanpassen.

Qua afmetingen (oppervlakte) ben je vaak beperkt tot het heatbed als je die neemt (wel aan te raden maar niet persee nodig) die zijn vaak 220x220 mm en dan is de hoogte bepalend door je frame (mendel90 is vrij te bepalen Mendel en prusa varieren standaard geloof rond 150mm maar ook dit is evt wel aan te passen (maar wel minder makkelijk door het Driehoekige frame).
Qua kosten ga je waarschijnlijk rond de 300 Euro uitkomen
Plastic 60Euri
Mainboard 100 incl stepper drivers (sanguinololu basic but very usable)
assen etc 30 euri
Mdf 20 euri
heatbed 25 euri
hotend 60 euri
bits and pieces 20 oid

van de 6 motoren die je hebt heb je er 5 nodig in de meeste ontwerpen 1 voor extruder 2 voor Z as 1 voor X en 1 Voor Y.......
Ah kijk, bedankt! Had je net een DM gestuurd maar toen had ik dit nog niet gelezen :P
Dan ga ik al het een en ander bij elkaar zoeken en ga ik er na mijn examens (die volgende week beginnen) aan beginnen. Heb er zin in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 23:22
even voor in de boeken:
Hier staat in elk geval sinds een paar weekjes een reprap huxley op mijn bureau. Het in elkaar zetten was best een klus, maar hij doet het. Ik ga in elk geval nu de andere makers een beetje volgen.

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zandor schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 22:16:
even voor in de boeken:
Hier staat in elk geval sinds een paar weekjes een reprap huxley op mijn bureau. Het in elkaar zetten was best een klus, maar hij doet het. Ik ga in elk geval nu de andere makers een beetje volgen.
Andere makers volgen??? ............ printen toch!?
Laat es een printje zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

(vorige probleem wat hier stond is al opgelost)

Ik heb een vraagje voor iets in 3d te printen met sketchup.

Het is als volgt, ik heb een soort van doosje gemaakt in sketchup, het heeft 1 open kant. En ik vroeg me dus af of je ergens kunt instellen oid hoe de printer moet beginnen, want als hij de open kant onder zet moet hij die lange kant dus gaan bridgen op het eind wat geen succes gaat worden. De concrete vraag is dus of ik dit zelf moet instellen ergens of doet de printer dit?

[ Voor 94% gewijzigd door India Sierra op 17-01-2013 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit doe je in de printer :D of beter de software waarmee je de printer bestuurd

[ Voor 49% gewijzigd door WeeDzi op 18-01-2013 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-10 09:24

Pathogen

Shoop Da Whoop

Zandor schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 22:16:
even voor in de boeken:
Hoeveel heeft deze Huxley je (ongeveer) gekost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
thehawk007 schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 18:09:

Het is als volgt, ik heb een soort van doosje gemaakt in sketchup, het heeft 1 open kant. En ik vroeg me dus af of je ergens kunt instellen oid hoe de printer moet beginnen, want als hij de open kant onder zet moet hij die lange kant dus gaan bridgen op het eind wat geen succes gaat worden. De concrete vraag is dus of ik dit zelf moet instellen ergens of doet de printer dit?
Zorg dat je XY-vlak de onderkant van je object moet worden, en dat de hoogte de positieve kant van de Z-as gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

thehawk007 schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 18:09:

Gebruik STL export plugin (Weet niet of Sketchup standaard al heeft, maar heb zelf plugin hiervoor, werkt ook prima)
Je moet zeker zijn dat je gemaakte onderdeel solide is. Als je op de onderdeel klikt, zegt de venster "Entity Info" de inhoud van de onderdeel. Zie je nergens inhoud getallen, dan is het ongeschikt. Het betekent dan dat ergens een gaatje in zit, of een vlakje is verkeerd omgedraaid.
Bouw altijd netjes op met standaard vormen, maak gelijk componenten van, en voeg ze later samen zodat je kan zien of alles solide blijft.

Vervolgens met STL in b.v. Repetier-Host inladen, Slicer instellingen goed zetten en dan kun je slicen. Dan mag je geen gaten en fouten zien.

Omdat 3D printer laag voor laag print, moet je open kanten zoveel mogelijk naar omhoog wijzen en gesloten kant zoveel mogelijk naar beneden. Een doos op zijkant is dus niet goed. Doos dus gewoon neerzetten met open kant boven, dan gaat het wel lukken.

Als je niet weet hoe, bekijk Thingiverse even naar voorbeelden hoe ze plat liggen op de plaat.

Ik heb zelf Sketchup al meer onder de knie. Maar een wormwiel maken is moeilijk in Sketchup, dus ik ga even proberen in Blender. Daar zijn al tutorials voor 3D printen door modellen exact op afmeting te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vind zelf google sketchup echt dramatisch, vooral maatvoering is lastig aan te geven etc en vooral geen vrijheid in vormen

blender is daar al veel beter in (al ben ik absoluut geen held in Blender), ik gebruik zelf solidworks en ben daar heel tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Sketchup is gewoon de paint onder de 3D tools. Het is gratis, zo geïnstalleerd en na 3 minuten heb je een huisje getekend.

Dit gaat je in Solidworks niet lukken, je bent al 3 minuten bezig om het te downloaden, als het niet langer is.

Maar als je vervolgens iets wil doen anders als schetsen, zoals ..... daadwerkelijk iets fysieks maken, ga je er spijt van hebben dat je in Skechup begonnen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry H.
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-10-2022
Welke printer is aangeraden als je kleine dingetjes wil maken van hoge kwaliteit?

Reviews: MSI GeForce GTX 760 2GB Twin Frozr Gaming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

In dat geval ga ik me Solidworks eens leren :P
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:09
Ik ben nu zo'n beetje klaar met mijn Ultimaker+, en heb de hoogte verdubbeld :)
Ik heb de meeste onderdelen van de "oude" Ultimaker getransplanteerd naar de nieuwe , ik moest wel een paar zaken aanpassen, maar dat grotendeels te maken met de 8mm materiaal dikte.
verrassend was de bedrading al lang genoeg om de extra hoogte te overbruggen, en hoefde maar 3 end-switches te verlengen.

Ik heb wel een totaal nieuw Z-platvorm moeten maken, vanwege de nieuwe supported rods, maar was niet zo'n probleem, en heb het redelijk simpel gehouden.

het Z-plateau voelt heel solide aan, en totaal geen heen en weer beweging , en glijdt soepel heen en weer.
Ik moet nog wel kleine details tweaken, en aanpassen waar ik niet tevreden over ben.

Een zeer geslaagde operatie, en ik hoop dat de prints zo mooi worden als op de kleine Ultimaker :)

Afbeeldingslocatie: http://hooverae.com/upload/files/210113/2942732.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Lekker bezig! Heb je nu puur de hoogte aangepast of ook het oppervlak van je bouwplatform? Deze ziet er namelijk wat groter uit dan ik me herinner van de originele ultimaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Ferry H. schreef op maandag 21 januari 2013 @ 18:24:
Welke printer is aangeraden als je kleine dingetjes wil maken van hoge kwaliteit?
Bij de hobbyisten-printers doet de ultimaker het erg goed. Daarmee kan je laagjes van 100 micrometer printen. Dat onderscheid je bijna niet meer van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Dat gezegd hebbende kun je eigenlijk op elke 3d-printer vandaag de dag 100µ lagen maken. Ligt er vooral aan hoe lang je bereid bent je tafel perfect recht te maken en, waarschijnlijk belangrijker, hoe lang je bereid bent te wachten op je printjes. Bijna niemand print alles op 50 of 100µ om die reden, het is alleen voor het detailwerk dat je zulke hoge kwaliteit print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
boazkl0p schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 12:00:
Lekker bezig! Heb je nu puur de hoogte aangepast of ook het oppervlak van je bouwplatform? Deze ziet er namelijk wat groter uit dan ik me herinner van de originele ultimaker.
Alleen de hoogte is aangepast, verders is alles exact eender als bij de Ultimaker :)

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
mux schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 12:20:
Dat gezegd hebbende kun je eigenlijk op elke 3d-printer vandaag de dag 100µ lagen maken. Ligt er vooral aan hoe lang je bereid bent je tafel perfect recht te maken en, waarschijnlijk belangrijker, hoe lang je bereid bent te wachten op je printjes. Bijna niemand print alles op 50 of 100µ om die reden, het is alleen voor het detailwerk dat je zulke hoge kwaliteit print.
Je kan het inderdaad redelijk bont maken met de laaghoogte. Check dit stukje literatuur over laaghoogtes:

http://richrap.blogspot.n...rt-3-how-low-can-you.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dat ziet er inderdaad goed uit nu maar de taipe101 printen dan!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
WeeDzi schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 09:35:
dat ziet er inderdaad goed uit nu maar de taipe101 printen dan!!!
Ja, en met timelapse opnemen graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
Milosonator schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 13:59:
[...]

Ja, en met timelapse opnemen graag!
Maar goed dat Cura een timalapse functie in heeft gebouwd :)

maar wie heeft een goede 3D tekening van de Taipe101 ?
de Empire state building neem ik ook genoegen mee 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
absrnd schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 16:47:
[...]

Maar goed dat Cura een timalapse functie in heeft gebouwd :)

maar wie heeft een goede 3D tekening van de Taipe101 ?
de Empire state building neem ik ook genoegen mee 8)
YouTube: 3D Model of Taipei 101

Ik weet alleen niet hoe je dat kunt omzetten ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tpq36
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-07 14:00
Ik volg dit topic al weer een poosje en kwam onderstaande link tegen.
Misschien wat voor de liefhebbers hier?
"Filabot is a desktop extruding system, capable of grinding various types of plastics, to make spools of plastic filament for 3D printers

http://filabot.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja filabot is een fantastisch systeem, enige nadeel is dat de filamenten nu juist beter bereikbaar worden voor de consument en dat daardoor de prijs ook gaat zakken. Daarnaast is het verkrijgen van de pellets die je voor de filabot kan gebruiken niet echt goed verkrijgbaar omdat fabricanten praten over hoeveel ton je wil en jij als consument kraag 2 kilo wil :D enige optie is dan haast nog dat je dus zelf plasitc moeten recyclen. maar dan zit je weer met plastic vervuiling etc dus is heel lastig.

maar wie weet in de toekomst dat je dan wel je eigen gekleurde plastics kan maken dat lijkt me dan wel weer handig, dat je niet een hele spoel hoeft te kopen, maar enkel een meter of wat hoeft te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Wat mij heel erg aanspreekt is dat je op deze manier mislukte prints e.d. weer kunt terugsmelten naar filament. In zijn huidige vorm is filabot nog aan de dure kant om dit kosteneffectief te maken (je moet tientallen kilo's plastic terugsmelten om de prijs eruit te hebben), maar het zal vast mogelijk worden in de toekomst om de prijs meer richting de 150 euro te duwen (momenteel kost hij $350 voor een kit), en dan is het zeker iets dat in mijn garage komt te staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMen
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-10 08:00
Tegenwoordig doen we al aan hele robots printen nieuws: Franse hobbyist ontwikkelt robot voor 3d-printers zeker vet idee!

Learn from yesterday, Live for today, Hope for tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!
die hand was ik inderdaad al een tijdje geleden tegengekomen op thingy verse

hier de teipai 101 in stl
http://www.thingiverse.com/thing:22145
;)

[ Voor 33% gewijzigd door WeeDzi op 24-01-2013 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry H.
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-10-2022
Wat als je nou een prusa mendel wilt kopen. Welke hot-end is beter? 1.75 mm of 3mm?

Reviews: MSI GeForce GTX 760 2GB Twin Frozr Gaming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
Ferry H. schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 17:11:
Wat als je nou een prusa mendel wilt kopen. Welke hot-end is beter? 1.75 mm of 3mm?
Technisch gezien is 1.75mm beter denk ik. Dit is omdat er omdat er voor bijvoorbeeld per gram uit te printen plastic meer meter filement door de printer heen moet, dit betekend dat de druk op de extruder en hot-end lager zijn. Dit heeft weer als gevolg dat de extuder minder kracht hoeft te zetten. De snelheid (rpm) van de extruder stappenmotor is geen beperkende factor. Tevens betekend dit ook dat je met een grotere nauwkeurigheid de hoeveelheid plastic die uitgeprint moet worden kan reguleren, omdat er minder druk opgebouwd hoeft te worden in de extruder.

Nadeel is dat 1.75mm filament wat duurder is, en de onderdelen voor een hot-end wellicht ook. Ik gebruik zelf 3mm filament, maar ik denk dat 1.75 beter zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Een andere factor is dat 1.75mm filament, zeker als je naar de goedkoopste varianten gaat rondshoppen, van mindere kwaliteit is. Sommige extruders/hot ends lopen gauw vast als je filament net even wat dikker is of een bobbel heeft. Dat is veel minder een probleem bij 3mm (omdat de absolute toleranties daar groter zijn).

En dat, samen met de prijs en verkrijgbaarheid van 1.75mm filament, is ook een reden dat er best weinig hotends en aangrenzende meuk verkrijgbaar is voor 1.75mm filament.

3mm filament heeft ten opzichte van 1.75mm vooral als nadeel dat er iets meer druk in de smeltkamer moet worden opgebouwd, waardoor elke keer als de nozzle even van het werkstuk gehaald wordt een klein beetje gesmolten plastic extra uit de nozzle gedrukt wordt ('oozing'). Een aantal hot ends, zoals de j-head en arcol.hu hotend lossen het drukprobleem op door een langer smelttraject in de hotend te bouwen. Dat maakt het dan ook weer mogelijk om kleinere nozzles en betere printkwaliteit te krijgen. En dat zorgt er dan weer voor dat er eigenlijk qua printkwaliteit, tenminste met een prusa, niet echt iets te winnen valt door 1.75mm ipv 3mm filament te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Milosonator schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 01:03:
[...]

Technisch gezien is 1.75mm beter denk ik. Dit is omdat er omdat er voor bijvoorbeeld per gram uit te printen plastic meer meter filement door de printer heen moet, dit betekend dat de druk op de extruder en hot-end lager zijn. Dit heeft weer als gevolg dat de extuder minder kracht hoeft te zetten. De snelheid (rpm) van de extruder stappenmotor is geen beperkende factor. Tevens betekend dit ook dat je met een grotere nauwkeurigheid de hoeveelheid plastic die uitgeprint moet worden kan reguleren, omdat er minder druk opgebouwd hoeft te worden in de extruder.

Nadeel is dat 1.75mm filament wat duurder is, en de onderdelen voor een hot-end wellicht ook. Ik gebruik zelf 3mm filament, maar ik denk dat 1.75 beter zou zijn.
tja dat is een voordeel of een nadeel dat er meer meter filament door moet. ik denk dat je meer lengte afwijking hebt in de afstelling van je extrude dan in het volume afwijking van het filament.

gewoon lekker voor een 3mm variant gaan, enige reden om een 1.75 mm nozzle te willen is als je een direct drive extruder wilt gebruiken deze kan soms moeilijkheden hebben met 3mm filament.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
Ik heb een blogpost gemaakt op Tweakblogs over 3d-printen:

Michiels Blog: Het maken van een 3d-printer - Deel 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Hey, je naam is veranderd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Zijn er ook al mensen hier die geld verdienen met hun 3d-printer? En dan bedoel ik niet zozeer geld besparen door onderdelen voor eigen gebruik te printen, maar echt prints te doen in opdracht van anderen. Bijvoorbeeld figuurtjes voor taarten, of onderdeeltjes van apparaten, enz enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-10 21:25
Ik probeer zelf een extruder te knutselen (meer jaren project :) ) maar heb binnenkort 3mm filament nodig. Iemand een tip voor een shop ? (misschien wat voor de startpost ?)

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
sorry als ik niet in het juiste topic zit.

ik wil een 3d printer kopen de makerbot replicator dual
http://store.makerbot.com/replicator.html

is dit een goede of zijn er betere, andere alternatieven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Martkrui schreef op zondag 27 januari 2013 @ 23:29:
Ik probeer zelf een extruder te knutselen (meer jaren project :) ) maar heb binnenkort 3mm filament nodig. Iemand een tip voor een shop ? (misschien wat voor de startpost ?)
Ik ben zelf bezig met het begin van de bouw van een eigen 3d printer (mendel90) en ik heb al eens naar filament gezocht. Ebay lijkt het goedkoopste van wat ik heb gevonden. Echter, als je de kleur zwart wil kom je aan het betalen, die is niet normaal duur in verhouding.

Edit:

Ik heb zelf ook nog een vraagje. Als ik een set als dit koop: http://reprapworld.com/?p...ts_id=158&cPath=1591_1617

Moet ik dan nog een bootloader er op zetten of is dat al gedaan? En firmware?

[ Voor 16% gewijzigd door India Sierra op 28-01-2013 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

This kit includes a ready to go Sanguinololu!
Bootloader en firmware staan er dan op lijkt me. Als je het zeker wilt weten moet je ze even een mailtje sturen. Overigens moet je er toch nog zelf firmware op gaan zetten om je printer af te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Voor iedereen die een model wilt 3d printen, maar niet weet of zijn/haar model stabiel zal blijven staan, misschien is dit interessant voor jullie: http://meshmixer.com/index.html

Het is een 3d modelleer programma, maar houdt ook rekening met de stabiliteit van je model.
Bij het bovenste filmpje, bij ong 2 minuten vertelt ie er iets over. Anyway neem maar 's een kijkje.
Volgens mij is het programma gratis. Zelf nooit gebruikt maar kwam het toevallig tegen :)

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
www.reprapworld.com is de goedkoopste qua filament ebay moet je vaak nog hogere verazendkosten betalen. De nederlandse kerel die op Ebay nog voor redelijke prijzen verkoopt is dezelfde gast als reprapworld.......

enige wat me nu pas opvalt is dat het op de website 9.99 euro per 500gr is en op ebay 10.99 voor 500gr op de website betaal je er dan nog 21% belasting over..... es even vragen waar dat voor is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Ik zie het inderdaad, die verzendkosten zijn meer dan het ABS zelf :P

Wel is die kapton tape op ebay super goedkoop in verhouding tot reprapworld. 100mm x 33m rol voor 13 euro, 50mm x 33m voor 5 euro en 20mm x 33m voor 3 euro. En er zijn nog meer maten verkrijgbaar, allemaal redelijk goedkoop.

Edit: Dit is wel een heel mooi strak headbed http://www.panucatt.com/product_p/hbp200.htm

[ Voor 13% gewijzigd door India Sierra op 31-01-2013 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
klopt sommige consumebles kun je beter van ebay halen zoals lagers tape weerstanden etc, alles waar maar geen verzendkosten bij komen..... :D

en dat is inderdaad een mooi bordje jammer dat het 40 dollar kost + nog een keer de verzendkosten uit amerika :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Kwestie van tijd denk ik voordat het nagemaakt wordt/beter verkrijgbaar is.

Ik heb trouwens nog een vraagje over die sanguinololu. Kun je er ook 6 endstops op aansluiten of werkt dat niet? (ik denk dat je dan 2 endstops per "poort" moet doen, dus alle 2 de x-as endstops op 1 port)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
thehawk007 schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 15:36:
Kwestie van tijd denk ik voordat het nagemaakt wordt/beter verkrijgbaar is.

Ik heb trouwens nog een vraagje over die sanguinololu. Kun je er ook 6 endstops op aansluiten of werkt dat niet? (ik denk dat je dan 2 endstops per "poort" moet doen, dus alle 2 de x-as endstops op 1 port)
Waarom wil je 6 endstops?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Begin en eind van een as met endstops "markeren". Sommige printers hebben dat, daarom vroeg ik me af of dat kan/handig is of dat het totaal overbodig is.

Edit: Typo

[ Voor 14% gewijzigd door India Sierra op 31-01-2013 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Over het algemeen heb je genoeg aan een endstop aan 1 kant van de as. Je weet namelijk hoe lang de assen zijn. Dus dan weet je ook waar de andere kant zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Oké, bedankt voor de info! :)

Edit: Laat maar zitten, toch gevonden na lang zoeken :)

[ Voor 158% gewijzigd door India Sierra op 31-01-2013 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
thehawk007 schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 22:03:
Oké, bedankt voor de info! :)

Edit: Laat maar zitten, toch gevonden na lang zoeken :)
Vrijwel iedereen heeft alleen MIN endstops, en dus drie in totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:11

Pixelmagic

Ubergeek

Ik lijk ook het 3d virus te hebben ondertussen, vandaag de eerste onderdelen (ijzer) bij de hornbach wezen halen en nu op zoek naar wat andere zaken, zoals plastics.

Het word een Prusa, ik heb het idee om eerst een 'instapper' te maken en dan kan ik altijd nog wat delen hetgebruiken om b.v. een Mendel90 te maken als dat nodig zou zijn.

Wat me wel opvalt is dat er een enorme partij informatie te vinden is, maar veel gericht op specifieke dingen. Vind het lastig om overal de juiste dingen bij te vinden, maar dat went wel neem ik aan.

Graag had ik wat adviezen en meningen gehad. Uitgangspunt is dat ik zo veel mogelijk zaken gewoon in NL wil halen, heb al gezien dat reprapworld (RRW)veel heeft wat ik nodig heb, alleen ook daar is de informatie niet optimaal bij de producten. Op samenkopen is Bazzz niet meer actief met verkoop, en zijn site is ook niet werkend. Zijn er meer in NL die betrouwbaar en goed leveren ?

De gedachte is om eerst de plastics te bestellen, dan kan ik wat gaan opbouwen. Ik zie prijzen tussen de 50 en 90 euro voor een Prusa 2 set, is dit reëel of zitten er hier misschien mensen die dat ook leveren.

Daarna zullen de motoren, banden enzo van RRW komen denk ik, zie niet erg veel verschil in prijzen op dat gebied.

Wat aansturing zit ik te twijfelen tussen Ramps en Sanguinololu, iemand hier een voorkeur ? Solderen kan ik wel, smd liever niet.
Wat ik verder niet helemaal snap, RRW levert een set van 4 motoren en ook 4 pololu's bij de controllers, moet ik nu een extra pololu bestellen of kunnen de twee Z motoren op 1 pololu ?

Dan tot slot voor nu: de hot end of extruder, ik zie b.v. bij RRW alleen losse onderdelen. Ik begrijp dat de houder bij de plastics zou zitten, maar moet ik die onderdelen los verzamelen of kan ik beter voor een kant-en-klaar iets gaan en zo ja, welke.

Alvast bedankt.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Laatst online: 14:46
misschien een stomme vraag maar is er iemand hier die nu een 3d printer heeft en daar geen gebruik meer van maakt en de overstap wilt doen naar een quad copter ?

* AjDuLion wilt zijn quad copter gaan verkopen en hiervoor een 3d printer voor terugkopen, een ruil zou ook wel interesant zijn...

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Pixelmagic schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 19:21:
Ik lijk ook het 3d virus te hebben ondertussen, vandaag de eerste onderdelen (ijzer) bij de hornbach wezen halen en nu op zoek naar wat andere zaken, zoals plastics.

Het word een Prusa, ik heb het idee om eerst een 'instapper' te maken en dan kan ik altijd nog wat delen hetgebruiken om b.v. een Mendel90 te maken als dat nodig zou zijn.

Wat me wel opvalt is dat er een enorme partij informatie te vinden is, maar veel gericht op specifieke dingen. Vind het lastig om overal de juiste dingen bij te vinden, maar dat went wel neem ik aan.

Graag had ik wat adviezen en meningen gehad. Uitgangspunt is dat ik zo veel mogelijk zaken gewoon in NL wil halen, heb al gezien dat reprapworld (RRW)veel heeft wat ik nodig heb, alleen ook daar is de informatie niet optimaal bij de producten. Op samenkopen is Bazzz niet meer actief met verkoop, en zijn site is ook niet werkend. Zijn er meer in NL die betrouwbaar en goed leveren ?

De gedachte is om eerst de plastics te bestellen, dan kan ik wat gaan opbouwen. Ik zie prijzen tussen de 50 en 90 euro voor een Prusa 2 set, is dit reëel of zitten er hier misschien mensen die dat ook leveren.

Daarna zullen de motoren, banden enzo van RRW komen denk ik, zie niet erg veel verschil in prijzen op dat gebied.

Wat aansturing zit ik te twijfelen tussen Ramps en Sanguinololu, iemand hier een voorkeur ? Solderen kan ik wel, smd liever niet.
Wat ik verder niet helemaal snap, RRW levert een set van 4 motoren en ook 4 pololu's bij de controllers, moet ik nu een extra pololu bestellen of kunnen de twee Z motoren op 1 pololu ?

Dan tot slot voor nu: de hot end of extruder, ik zie b.v. bij RRW alleen losse onderdelen. Ik begrijp dat de houder bij de plastics zou zitten, maar moet ik die onderdelen los verzamelen of kan ik beter voor een kant-en-klaar iets gaan en zo ja, welke.

Alvast bedankt.
Dat heb ik dus ook, niet alleen het virus maar de vele onduidelijkheden.

Naarmate je meer en meer gaat rondneuzen/vragen begint het een geheel te worden totdat je opeens alles duidelijk wordt :P Ik zelf kan je aanraden om een mendel90 te bouwen, lijkt me veel makkelijker dan een Prusa, maar dat is je eigen keuze.

Reprapworld is zeker een goede shop, vandaag mijn pakketje van binnengekregen! :D (sanguinololu, alle lagers, thermistors, riemen en 1kg blauw PLA). Verder kan ik je ebay (ook al is dat niet in NL) aanraden voor de kleinere dingen (thermische lijm, kabels e.d.). PAS OP VOOR CHINEESE NAMAAK! De j-head hotend kun je heel goedkoop krijgen op ebay maar dat is namaak, kijk maar goed, de chineese kloon heeft maar 4 heat vinnen en de "echte" heeft er 5!

Sanguinololu is meer dan voldoende, wel moet je dan een apart relais kopen om de heated bed te schakelen, die sanguinololu kan die enorme stroom niet aan voor het heated bed en kan dan doorsmelten. Meer info kun je via DM krijgen :)

Plastics kun je hier via het forum van diverse mensen krijgen, zal geen probleem zijn (ik krijg ze van WeeDzi)

Die 4 steppers zijn genoeg, je 2 Z motoren kunnen inderdaad op 1 stepper. (snapte ik eerst ook niet :P )

Hotend kun je het beste de J-Head MKV (of een andere) kopen, zo ver als ik weet is dit de top of the notch en goed betaalbaar.

Edit: Hier nog een handige link voor je steppers af te stellen (dat moet blijkbaar, wist ik ook niet!):

http://www.indigent-networks.com/?p=161

Edit2: als je een J-Head wil kun je die het goedkoopst krijgen op www.hotends.com

[ Voor 3% gewijzigd door India Sierra op 06-02-2013 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Wat is er verkeerd aan een J-Head die uit china komt? Ik neem aan dat die chinezen toch ook wel draaibanken hebben en mensen die kunnen draaien? De maattekeningen staan gewoon op internet.
Het aantal heatvinnen lijkt me niet echt uitmaken voor de performance van zo'n hot-end.

Bij de goedkoopste die ik op ebay kon vinden (is alsnog niet zo heel goedkoop) wordt zelfs een een heat cardridge meegeleverd. Dat is kwalitatief een stuk beter dan gewoon een weerstandje (komt wel op hetzelfde neer :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Dat dacht ik dus ook, totdat ik dit las:

http://jheadnozzle.blogspot.nl/2012/12/j-head-clones.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kijk het grootste verschil tussen een Jhead van Brian (hotends.com) en chineese meuk is dat de chinees geen biet geeft om toleranties en kwaliteit. Brian heeft jaren zijn best gedaan om de hotend te perfectioneren en heeft daarom ook de ervaring met wat belangrijk is en wat niet. De chinees maalt daar niet om en voor zijn CNC code in in zn auto draaibank en knalt er 10000 uit, klaar. Daarom zijn ze ook goedkoper......

Het verschil tussen 4 of 5 vents zal echt niet het verschil maken tussen goed of slecht. Echter toleranties op lengte van smeltkamer diameters van binnenwerken en ook de ontbraming zal vooral hierin meespelen. Ook is het materiaal anders, nu weet ik niet hoeveel invloed dit heeft, Aluminium is in iedergeval veel makkelijker te draaien voor de chinese meuk dan koper.

Pixelmagic
De keuze tussen een goede instapper kan het verschil betekenen tussen frustratie en een leuke hobby :D daar de prusa vooral bestaat uit draadstaal is het een stuk lastiger uit te lijnen dan bv een ander soort frame dat uit minder onderdelen bestaat..

De keuze van Sanguinololu en RAMPS is dan volledig aan jou, veel verschil zit er niet in behalve dat RAMPS wat uitgebreider is maar ook behoorlijk duurder. Ik heb zelf een Sanguinololu en zit zelf te denken om een megatronics setje te halen van Reprapworld. Hier zitten wat meer mogelijkheden op voor koeling en is later wat makkelijker uit te breiden naar meer extruders, mocht je je daar ooit aan willen branden :D. maar in principe werkt elk bordje net zo goed en kunnen ze allemaal de basics prima. Bij sanguinololu kan het inderdaad bv handig zijn om een relais te laten schakelen voor het Heatbed als je dat uberhaubt aan wil schaffen. Dit omdat de switch op het sanguinololu inderdaad niet geheel geschikt is om zulke hoge stromen te schakelen, Maar als het goed is gaat er nu ook onmiddelijk iemand mij verbeteren door te zeggen dat ie het al jaren gebruikt zonder relais :D kan ook....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
Ik gebruik RAMPS, en daar heb ik toen mijn eerste MOSFET doorgebrand met het heated bed. Toen heb ik een wat dikkere MOSFET aangeschaft en er een bescheiden heatsinkje op gezet.

Als je nog eens wat meer wilt zien over hoe je een Prusa in elkaar draait. Ik weet helaas niet de echte voordelen van een mendel90 boven een Prusa. Ik heb een blog over het bouwen van een Prusa wat je misschien interessant vindt: Michiels Blog: Het maken van een 3d-printer - Deel 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:01
Vandaag voor het eerst dit topic tegen gekomen. Altijd al wel interesse gehad in 3D printing.
Ik zit te denken om mogelijk een Prusa te gaan bouwen. Ik vraag me alleen af hoe vaak er onderdelen vervangen moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
onderdelen vervangen? eigenlijk niet iig niet aan het frame.

Ik heb een aantal geprinte pulleys op voorraad daar wil de grubscrew nog es van uitbreken maar dat is pas na vele uren intensief printen.....maar tegenwoordig worden die ook uit alu te koop aangeboden. dus nee eigenlijk niet

@milo
Wat me tegenstond aan de prusa is dat het uit allerlei draad materiaal bestaat en dat hier dus al snel afwijkingen in kunnen komen,bijv door lostrillen van bouten of door de ene met 100N vast te draaien en de ander met 50N oid...... ik heb bijv mendel 90 onderdelen maar met een frame van 30mm extrusie profiel, is erg rigide en de maat klopt perfect en anders makkelijk aan te passen ( is natuurlijk BS tov prusa V2 daar is dat net zo makkelijk tis alleen puur mijn gevoel dat het makkelijker is om aan te passen).
Als je op Youtube fimpjes bekijkt tussen prusa en mendel90 lijken die van mendel90 allemaal behoorlijk wat sneller te lopen/ te kunnen lopen door de stevigheid van het frame

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Ik heb een vraagje wat betreft de J-Head nozzle houder. Die is van PEEK plastic. Is het een probleem als ik die van PTFE plastic maak? Dat smelt namelijk bij hogere temp en is ook nog eens goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
De PEEK wordt gebruikt om rigide te blijven bij de hoge temperaturen, maar alsnog goed thermisch te isoleren + niet al te zwaar te zijn. PTFE gaat vervormen bij normale nozzle-temperaturen, dus dat is helaas niet geschikt. Het is door vele mensen eerder geprobeerd maar dat heeft altijd geleid tot scheefbuigende nozzles etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Ah zo, ok dan maak ik hem gewoon van PEEK. Bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Edit: Ok dat probleem is alsnog opgelost.

Volgende probleem: Ik krijg geen verschil als ik aan die trimpot draai van de stepsticks? Ik heb mijn motoren niet aangesloten (staat in de guide dat je dat dus niet moet doen) en hij is op de USB aangesloten. Ik krijg steeds 0,83V en er veranderd helemaal niks hoe veel ik ook draai aan dat ding.

[ Voor 66% gewijzigd door India Sierra op 07-02-2013 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

WeeDzi schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 12:25:De keuze tussen een goede instapper kan het verschil betekenen tussen frustratie en een leuke hobby :D daar de prusa vooral bestaat uit draadstaal is het een stuk lastiger uit te lijnen dan bv een ander soort frame dat uit minder onderdelen bestaat..
Volgens mij hoor ik je zeggen dat als ik een Prusa ga bouwen voor de eerste printer dat ik me moet voorbereiden op een tegenvaller of een behoorlijke stijle leercurve. Wat stel je me dan voor ?
WeeDzi schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 12:25:De keuze van Sanguinololu en RAMPS is dan volledig aan jou, veel verschil zit er niet in behalve dat RAMPS wat uitgebreider is maar ook behoorlijk duurder. Ik heb zelf een Sanguinololu en zit zelf te denken om een megatronics setje te halen van Reprapworld. Hier zitten wat meer mogelijkheden op voor koeling en is later wat makkelijker uit te breiden naar meer extruders, mocht je je daar ooit aan willen branden :D. maar in principe werkt elk bordje net zo goed en kunnen ze allemaal de basics prima. Bij sanguinololu kan het inderdaad bv handig zijn om een relais te laten schakelen voor het Heatbed als je dat uberhaubt aan wil schaffen. Dit omdat de switch op het sanguinololu inderdaad niet geheel geschikt is om zulke hoge stromen te schakelen, Maar als het goed is gaat er nu ook onmiddelijk iemand mij verbeteren door te zeggen dat ie het al jaren gebruikt zonder relais :D kan ook....
Ik zie dat er van de Megatronics binnen een paar dagen versie 2 uitkomt. Ik ga op die nog wat inlezen.

De Ramps zou een klein voordeel voor me hebben omdat ik nog een Mega heb liggen, maar er zou uitendelijk toch een nieuwe moeten komen ivm gebruik van de Mega. Vandaar dat ik richting Sanguinololu zat te denken. Relais schakelen enzo is geen probleem, dat heb ik zelfs nog allemaal liggen hier.
thehawk007 schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 19:52:
[...]Naarmate je meer en meer gaat rondneuzen/vragen begint het een geheel te worden totdat je opeens alles duidelijk wordt :P Ik zelf kan je aanraden om een mendel90 te bouwen, lijkt me veel makkelijker dan een Prusa, maar dat is je eigen keuze.
Dat makkelijker is relatief lijkt me, er komt meer behandeling van hout of plastic bij. Of ik zou het geheel moeten laten laser-cutten, maar dat maakt het niet bepaald beter in prijs voor zover ik heb kunnen vinden.
De stevigheid van een Mendel90 spreekt mij wel aan en heeft me al eerder doen twijfelen over de Prusa.
Plastics kun je hier via het forum van diverse mensen krijgen, zal geen probleem zijn (ik krijg ze van WeeDzi)
Ik ben al in contact, thnx !
Die 4 steppers zijn genoeg, je 2 Z motoren kunnen inderdaad op 1 stepper. (snapte ik eerst ook niet :P )

Hotend kun je het beste de J-Head MKV (of een andere) kopen, zo ver als ik weet is dit de top of the notch en goed betaalbaar.
Steppers: duidelijk

RRW heeft ook losse hotend onderdelen zag ik, moet alleen even kijken of alles dan nog wel bij elkaar past.
Edit: Hier nog een handige link voor je steppers af te stellen (dat moet blijkbaar, wist ik ook niet!):

http://www.indigent-networks.com/?p=161

Edit2: als je een J-Head wil kun je die het goedkoopst krijgen op www.hotends.com
Thnx !

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
daarom zei ik ook aan het einde van mijn post dat er iemand kwam om te zeggen dat de prusa v2 een prima ontwerp is.... is het ook wel er zijn duizenden die em gemaakt hebben. maar er zijn ook velen die er nooit een mooi printje mee gemaakt hebben. Dus ja het is relatief inderdaad...

Maar een filmpje zegt meer dan duizend woorden, kijk ff of je een prusa kan vinden die zo print :D
YouTube: mendel90 0,3 mm 100 mm/sec

ff wachten tot 1:20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
thehawk007 schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 17:05:
Edit: Ok dat probleem is alsnog opgelost.

Volgende probleem: Ik krijg geen verschil als ik aan die trimpot draai van de stepsticks? Ik heb mijn motoren niet aangesloten (staat in de guide dat je dat dus niet moet doen) en hij is op de USB aangesloten. Ik krijg steeds 0,83V en er veranderd helemaal niks hoe veel ik ook draai aan dat ding.
Als je geen motoren hebt aangesloten dan is het logisch dat er niets gebeurd. Wat zou je überhaubt verwachten dat er gebeurd? Je kan natuurlijk wel de weerstand over de trimpot meten als je wilt. Wat je moet doen is de pots helemaal tegen de klok in, en dan een kwart met de klok mee, dan zit je op een 'veilige' hoeveelheid en kan je altijd nog meer toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:01
Na wat meer onderzoek toch aan het bijdraaien van de Prusa naar de Mendel90. We blijven nog even doorborduren op informatie, benodigdheden etc :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

WeeDzi schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 22:52:
daarom zei ik ook aan het einde van mijn post dat er iemand kwam om te zeggen dat de prusa v2 een prima ontwerp is.... is het ook wel er zijn duizenden die em gemaakt hebben. maar er zijn ook velen die er nooit een mooi printje mee gemaakt hebben. Dus ja het is relatief inderdaad...

Maar een filmpje zegt meer dan duizend woorden, kijk ff of je een prusa kan vinden die zo print :D
YouTube: mendel90 0,3 mm 100 mm/sec

ff wachten tot 1:20
Tja, dat gaat lekker vlot, zoals je in DM ook al aangaf, toch maar eens goed nagedacht over die Prusa en nog wat meer gelezen. Het alu extrusie model zoals jij hebt gemaakt is zeker ook niet verkeerd.

Voor de duidelijkheid even een foto geleend van jouw bouwwerk:

Afbeeldingslocatie: http://img269.imageshack.us/img269/9812/imag0784j.jpg

Dit spreekt mij wel aan, is redelijk eenvoudig te maken en lijkt me een stuk steviger dan wat draadeinden.
Suicyder schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 14:09:
Na wat meer onderzoek toch aan het bijdraaien van de Prusa naar de Mendel90. We blijven nog even doorborduren op informatie, benodigdheden etc :+
Leuk om te zien dat ik niet alleen twijfel :P Op dit moment heeft de prusa voor mij afgedaan.

Het MDF bouwen lijkt me persoonlijk niet ideaal, en veel andere materialen zijn toch best lastig te krijgen in NL lijkt het wel. De nieuwe Mendel90 met DiBond van Nophead is mooi, hij kan de platen leveren voor iets van 35 pond, best nette prijs, maar komt nog aardig bedrag aan verzenden bij helaas.

[ Voor 0% gewijzigd door Pixelmagic op 08-02-2013 16:09 . Reden: image ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-09 00:26
Nu ben ik al een tijdje de 3D wereld aan het volgen.
En nu zou ik graag ook een 3D printer bouwen daarom zat ik te denken aan de pursa. Omdat ik nu niet echt zo een groot budget heb. Maar waar kan je het best de onderdelen betrouw baar bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tja met die ena laatste zin maak je het wel moeilijk..... wat is niet echt groot? 200 300 400 500 euro?
veel onderdelen kun je redelijk betrouwbaar wel bij reprapworld bestellen. maar zoiets als draadstaal kun je in de bouwmarkt halen. Daarnaast is Ebay ook een redelijk betrouwbare bron, tenminste bij mij is alles nog aangekomen en is meestal gratis in verzending. Maar ja je moet nie op alles gaan bezuinigen.

en hoe handig ben je... kun je zelf wat solderen, heb je een draaibank etc... dan kun je daar wat op bezuinigen. Ik heb nu een Jhead MKVb maar de eerste hotend die ik had heb ik zelf gemaakt en werkte prima..... Echter was ik er zo lang mee bezig dat het goedkoper was om er eentje te kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
Ja rond de 500 euro is mijn budget.
Ik ben vrijhandig dus zelf bouwen kan ik wel. Alleen beschik ik niet over een draaibank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Milosonator schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 23:47:
[...]

Als je geen motoren hebt aangesloten dan is het logisch dat er niets gebeurd. Wat zou je überhaubt verwachten dat er gebeurd? Je kan natuurlijk wel de weerstand over de trimpot meten als je wilt. Wat je moet doen is de pots helemaal tegen de klok in, en dan een kwart met de klok mee, dan zit je op een 'veilige' hoeveelheid en kan je altijd nog meer toevoegen.
Heb dan een faal guide gevolgd, die schreef dat je ten aller tijde je motoren nog niet moest aansluiten :+
Bedankt daarvoor.

Die trimpots die ik heb zijn apart, die kan ik infinite blijven draaien. Ik weet niet of dat zo hoort of dat ik ze gesloopt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:10
Je hebt er inderdaad bij zonder aanslag, die kan je blijven ronddraaien, maar je begint wel steeds opnieuw bij 0 na elke slag.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
thehawk007 schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 18:02:
[...]

Heb dan een faal guide gevolgd, die schreef dat je ten aller tijde je motoren nog niet moest aansluiten :+
Bedankt daarvoor.

Die trimpots die ik heb zijn apart, die kan ik infinite blijven draaien. Ik weet niet of dat zo hoort of dat ik ze gesloopt heb.
Wat je dan het beste kan doen is denk ik even met je multimeter de weerstand meten en dan op ongeveer 50% van de weerstand mikken. (dus de minimale en maximale waarden zoeken en dan precies daar tussenin gaan zitten) Zoveel maakt het ook niet uit want ik heb al mijn trimpots vol open staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
Ik heb gezocht op reprapworld. Maar je vind niet ech volledige kits met De spuit kop motoren en alle spindels. Weet iemand een website waar je alle onderdelen kan vinden electonica, metaal en dergelijke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-10 20:11

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Neem anders een Printrbot, die zijn gewoon als complete kit te krijgen en goed betaalbaar. Zijn ook flink verbeterd tov vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

voor 500 euro vind je geen compleet kit (toch? ik niet iig).

Het uitzoeken is niet zo bijzonder moeilijk, gewoon de printer zoeken die je wilt (de mendel90 is aan te raden) en google is your friend. Mocht je hulp nodig hebben als je de mendel90 kiest, DM me maar. Ik ben momenteel er ook een het bouwen (duurt nog wel even voordat hij klaar is, maar alles is aangeschaft :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Stijnb_ schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 20:22:
Ik heb gezocht op reprapworld. Maar je vind niet ech volledige kits met De spuit kop motoren en alle spindels. Weet iemand een website waar je alle onderdelen kan vinden electonica, metaal en dergelijke?
Als je voor 500 euro een kompleet pakket wil zijn dit wellicht opties (na wat meer sparen):
Reprappro Huxley, 538 euro (http://reprappro.com/Huxley)
Nopheads mendel90; 590 euro (http://hydraraptor.blogspot.nl/2012/12/mendel90-updates.html)

Verder kun je eens kijken op http://www.emakershop.com/

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
Ik heb iemand gevonden die me een pursa kit kan leveren voor 477 euro.
Is de pursa goed of ga ik beter voor de mendel90.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stijnb_ schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 23:32:
Ik heb iemand gevonden die me een pursa kit kan leveren voor 477 euro.
Is de pursa goed of ga ik beter voor de mendel90.
zou zeggen lees het topic even ;) dan vind je genoeg info zou ik zeggen reprap forums zijn ook goede data centers om info vandaan te halen.

als je 90 euri extra hebt zou ik Nopheads setje kopen 8) de printerbots zijn ook zeker niet slecht en volgens mij niet al te duur of zelf alles bij elkaar scharrelen

[ Voor 10% gewijzigd door WeeDzi op 09-02-2013 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brupje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-09 20:21

Brupje

3D nerd

Stijnb_ schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 20:22:
Wij hebben geen volledige kit, maar in de categorie Prusa kom je toch een aardig eind op de MDF platen en PC voeding na :)

Zie ook 123-3D voor 3D-printer stuff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Vaak is het ook nog goedkoper om alles los te kopen dan een compleet kit. Kost wel wat meer werk om het uit te zoeken, maar dat hoort er nou eenmaal bij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Kan iemand mij de verschillen vertellen tussen Megatronics V2.0 en Sanguinololu.

De mogelijkheid tot een optionele 2e extruder klinkt leuk, maar is dit ook al te gebruiken ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
Pixelmagic schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 19:49:
Kan iemand mij de verschillen vertellen tussen Megatronics V2.0 en Sanguinololu.

De mogelijkheid tot een optionele 2e extruder klinkt leuk, maar is dit ook al te gebruiken ?
Jazeker, velen doen dit. Verder heb je ook geïntegreerde SD-kaartlezer, en wat foefjes om makkelijker een LCD aan te sluiten. Verder zitten er 4 MOSFET's op zodat je ook nog fans of iets anders kan aansluiten. Verder zie ik niet veel reden om hem te nemen mits je zelf kan solderen. Als je niet zelf kunt solderen is het denk ik een hele goede keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Milosonator schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 20:12:
[...]Als je niet zelf kunt solderen is het denk ik een hele goede keus.
Als ik dat wel kan, kan ik dan de andere functies ook krijgen met een Sanguinololu ??

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
Pixelmagic schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 20:21:
[...]

Als ik dat wel kan, kan ik dan de andere functies ook krijgen met een Sanguinololu ??
Ja, maar dan moet je een klein beetje hacken. Zie: http://forums.reprap.org/read.php?158,91788,92709#msg-92709

Meer MOSFET's toevoegen moet ook kunnen dunkt me, gezien de vrije pinnen. Je zou even op de wiki moeten kijken of er nog PWM pinnen vrij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bij de sanga kan je een ventilator aansluiten op de aansluiting van het heatbed als je die niet gebruikt en je kan er eentje aansluiten op 1 van de vrije pinnen. Ik heb het nooit nodig gehad.

En een tweede extruder is leuk maar er zijn maar weinigen die dat echt hebben ( @ milo weet niet hoe je erbij komt dat velen dit doen?) Het komt wel steeds meer op. Er zitten namelijk nogal wat praktische problemen aan de 2e extruder, druppen slecht starten etc....

Maar alle extras die je op het bordje krijgt hebben mij ook al een aantal keren doen denken om over te stappen, LCD 2 fans etc. lijkt me wel wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
Op thingiverse zie ik best vaak dingen die in meerdere kleuren geprint zijn. Ook is er aanbod van dual extruders e.d.. Misschien iets te voorbarig om te zeggen 'velen' maar het gebeurd al wel.

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Ik heb mijn sanguinololu aangesloten op stappenmotoren. De x-as beweegt altijd in dezelfde richting, maakt niet uit welke commando's ik stuur vanuit pronterface. Ik heb het voltage even gemeten op de dir-pin van de x-stepperdriver. Deze staat altijd op 5v, maakt niet uit welke richting ie op zou moeten.
Moet ik helaas de conclusie trekken dat er ergens een kortsluting zit in mijn pcb? Of zou het een softwareprobleem kunnen zijn? Ik heb er een standaard sprinter firmware op staan.

Ik heb zojuist een oplossing bedacht: als ik nou de pcb-traces vanaf de pin van de micro en die naar de dir-pin doorsnij en er een draadje tussen soldeer. Dan zou alles toch weer moeten werken?

[ Voor 16% gewijzigd door boazkl0p op 14-02-2013 12:59 ]

• Dogooder
  • Laatst online: 19:44

Dogooder

dus...

Ik vind conclusie van een kortsluiting op de pcb wel wat snel. Heb je de motor goed aangesloten en is de firmware goed geconfigureerd?
Pagina: 1 ... 11 ... 23 Laatste

Dit topic is gesloten.