Pixelmagic schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 19:21:
Ik lijk ook het 3d virus te hebben ondertussen, vandaag de eerste onderdelen (ijzer) bij de hornbach wezen halen en nu op zoek naar wat andere zaken, zoals plastics.
Het word een Prusa, ik heb het idee om eerst een 'instapper' te maken en dan kan ik altijd nog wat delen hetgebruiken om b.v. een Mendel90 te maken als dat nodig zou zijn.
Wat me wel opvalt is dat er een enorme partij informatie te vinden is, maar veel gericht op specifieke dingen. Vind het lastig om overal de juiste dingen bij te vinden, maar dat went wel neem ik aan.
Graag had ik wat adviezen en meningen gehad. Uitgangspunt is dat ik zo veel mogelijk zaken gewoon in NL wil halen, heb al gezien dat reprapworld (RRW)veel heeft wat ik nodig heb, alleen ook daar is de informatie niet optimaal bij de producten. Op samenkopen is Bazzz niet meer actief met verkoop, en zijn site is ook niet werkend. Zijn er meer in NL die betrouwbaar en goed leveren ?
De gedachte is om eerst de plastics te bestellen, dan kan ik wat gaan opbouwen. Ik zie prijzen tussen de 50 en 90 euro voor een Prusa 2 set, is dit reëel of zitten er hier misschien mensen die dat ook leveren.
Daarna zullen de motoren, banden enzo van RRW komen denk ik, zie niet erg veel verschil in prijzen op dat gebied.
Wat aansturing zit ik te twijfelen tussen Ramps en Sanguinololu, iemand hier een voorkeur ? Solderen kan ik wel, smd liever niet.
Wat ik verder niet helemaal snap, RRW levert een set van 4 motoren en ook 4 pololu's bij de controllers, moet ik nu een extra pololu bestellen of kunnen de twee Z motoren op 1 pololu ?
Dan tot slot voor nu: de hot end of extruder, ik zie b.v. bij RRW alleen losse onderdelen. Ik begrijp dat de houder bij de plastics zou zitten, maar moet ik die onderdelen los verzamelen of kan ik beter voor een kant-en-klaar iets gaan en zo ja, welke.
Alvast bedankt.
Dat heb ik dus ook, niet alleen het virus maar de vele onduidelijkheden.
Naarmate je meer en meer gaat rondneuzen/vragen begint het een geheel te worden totdat je opeens alles duidelijk wordt

Ik zelf kan je aanraden om een mendel90 te bouwen, lijkt me veel makkelijker dan een Prusa, maar dat is je eigen keuze.
Reprapworld is zeker een goede shop, vandaag mijn pakketje van binnengekregen!

(sanguinololu, alle lagers, thermistors, riemen en 1kg blauw PLA). Verder kan ik je ebay (ook al is dat niet in NL) aanraden voor de kleinere dingen (thermische lijm, kabels e.d.). PAS OP VOOR CHINEESE NAMAAK! De j-head hotend kun je heel goedkoop krijgen op ebay maar dat is namaak, kijk maar goed, de chineese kloon heeft maar 4 heat vinnen en de "echte" heeft er 5!
Sanguinololu is meer dan voldoende, wel moet je dan een apart relais kopen om de heated bed te schakelen, die sanguinololu kan die enorme stroom niet aan voor het heated bed en kan dan doorsmelten. Meer info kun je via DM krijgen
Plastics kun je hier via het forum van diverse mensen krijgen, zal geen probleem zijn (ik krijg ze van WeeDzi)
Die 4 steppers zijn genoeg, je 2 Z motoren kunnen inderdaad op 1 stepper. (snapte ik eerst ook niet

)
Hotend kun je het beste de J-Head MKV (of een andere) kopen, zo ver als ik weet is dit de top of the notch en goed betaalbaar.
Edit: Hier nog een handige link voor je steppers af te stellen (dat moet blijkbaar, wist ik ook niet!):
http://www.indigent-networks.com/?p=161
Edit2: als je een J-Head wil kun je die het goedkoopst krijgen op
www.hotends.com
[
Voor 3% gewijzigd door
India Sierra op 06-02-2013 19:59
]